Ja dit zelfde heb ik dus ook. Al denk ik dat voor thuisgebruik 2.5 Gbit/s vs 4 Gbit/s niet echt te merken valtArnoldSmit schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 01:35:
Vind je de UDM Pro een oplossing waarmee je tevreden bent voor je 4gb verbinding?
Je verbinding is behoorlijk snel nu al, maar toch zou ik zelf zo iets hebben als ik €67,50 per maand betaal, wil ik alles er proberen uit te halen.
[...]
Via WiFi ga je sowieso geen verschil merken ik heb de U7 pro.
In mijn geval heb ik ook nog een server die via 10Gb aangesloten is.
Als ik een film of een serie download kan ik nu op 2Gb odido al binnen minuten beginnen met kijken.
Weet niet wat jij aan apparatuur heb staan?
Nodig is 4gb zeker niet, maar erg prettig wel.
Heb alles zelf ook van Ubiquiti op de Gateway na, die is opgezet in OPNSense.
Ben benieuwd naar de performance onder KPN 4Gb.
In mijn geval heb ik ook nog een server die via 10Gb aangesloten is.
Als ik een film of een serie download kan ik nu op 2Gb odido al binnen minuten beginnen met kijken.
Weet niet wat jij aan apparatuur heb staan?
Nodig is 4gb zeker niet, maar erg prettig wel.
Heb alles zelf ook van Ubiquiti op de Gateway na, die is opgezet in OPNSense.
Ben benieuwd naar de performance onder KPN 4Gb.
edwardmp schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 02:03:
[...]
Ja dit zelfde heb ik dus ook. Al denk ik dat voor thuisgebruik 2.5 Gbit/s vs 4 Gbit/s niet echt te merken valt
Zeker? Ik meen me te herinneren dat in mijn tests slechts één CPU-core gebruikt werd. Mijn speedtests bleven steken rond 2,5 Gbit/s op een 4 Gbit/s lijn op de UDM Pro SE. Om die reden gebruik ik nu de Box 14 voor het PPPoE gedeelte van de verbinding, met de UDM erachter in DMZ.renedis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 00:34:
[...]
De UDM Pro haalt +- 4 Gbit/s icm KPN (pppoe). Dat is een beperking van de CPU a 1 Gbit/s per core. Gemeten met iperf.
Nat, achter nat.
Die oplossing zou niet mijn voorkeur hebben.
Thyraon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:36:
[...]
Zeker? Ik meen me te herinneren dat in mijn tests slechts één CPU-core gebruikt werd. Mijn speedtests bleven steken rond 2,5 Gbit/s op een 4 Gbit/s lijn op de UDM Pro SE. Om die reden gebruik ik nu de Box 14 voor het PPPoE gedeelte van de verbinding, met de UDM erachter in DMZ.
Nee, het heeft ook niet mijn voorkeur maar het is de enige manier waarop ik 4 Gbit/s up en down haal met de UDM Pro SE.ArnoldSmit schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:12:
Nat, achter nat.
[...]
Ik snap je dilemma, voor mij een reden om mijn OPNSense VM te blijven gebruiken voor de routing, en dat ik niet de overstap maar naar een UDM variant.Thyraon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:16:
[...]
Nee, het heeft ook niet mijn voorkeur maar het is de enige manier waarop ik 4 Gbit/s up en down haal met de UDM Pro SE.
ArnoldSmit schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:15:
[...]
Ik snap je dilemma, voor mij een reden om mijn OPNSense VM te blijven gebruiken voor de routing, en dat ik niet de overstap maar naar een UDM variant.
Zeker.Thyraon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:36:
[...]
Zeker? Ik meen me te herinneren dat in mijn tests slechts één CPU-core gebruikt werd. Mijn speedtests bleven steken rond 2,5 Gbit/s op een 4 Gbit/s lijn op de UDM Pro SE. Om die reden gebruik ik nu de Box 14 voor het PPPoE gedeelte van de verbinding, met de UDM erachter in DMZ.
Voer dit commando uit via SSH om de PPPoE over 4 cores te laten lopen:
find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[01]/[rx]ps_cpus -exec sh -c '[ -w {} ] && echo 6 > {} 2>/dev/null' \;
Vervolgens doe je een iperf test:
iperf3 -c iperf.weserve.nl -p 5002 -P 30 -4 -R
Resultaat:
[SUM] 0.00-10.00 sec 3.56 GBytes 3.06 Gbits/sec 2848 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 3.52 GBytes 3.02 Gbits/sec receiver
Volledig 4 Gbit/s ga je meestal niet redden. De snelheid varieert soms uiteraard door andere processen die draaien op je UDM die CPU time "snoepen" tijdens de test. Maar overall 3.56 en 3.52 noem ik zeker geen slecht resultaat. Overigens kan de UDM niet meer aan dan dit, met andere hardware kom je verder. Dit komt zoals eerder genoemd door het PPPoE verhaal. Via Delta (DHCP) kan je 8 Gbit/s voltrekken via iperf (met IDS/IPS aan). Dit hebben we overigens getest op KPN en Delta. Als je KPN hebt met PPPoE op een 8 Gbit/s dan kan je die ook voltrekken zolang je maar hardware offloading hebt (dit is in een test omgeving getest).
/f/image/HEE61uHAQJByH225RA2BaA9N.png?f=fotoalbum_large)
Edit:
hoogste wat ik gehaald heb met de UDM is:
[SUM] 0.00-10.00 sec 4.14 GBytes 3.56 Gbits/sec 8202 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 4.06 GBytes 3.49 Gbits/sec receiver
[ Voor 11% gewijzigd door renedis op 14-05-2024 11:30 ]
Ah, daar zit de truc ja. Zonder die aanpassing (de default situatie) loopt PPPoE slechts over één CPU core.renedis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:21:
find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[01]/[rx]ps_cpus -exec sh -c '[ -w {} ] && echo 6 > {} 2>/dev/null' \;
Ik neem aan dat die setting weer reset na een reboot van de UDM?
Yes. Echter een @reboot crontab instellen of on_boot shell script instellen zorgt er voor dat dit toegepast wordt tijdens het boot process.Thyraon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:29:
[...]
Ah, daar zit de truc ja. Zonder die aanpassing (de default situatie) loopt PPPoE slechts over één CPU core.
Ik neem aan dat die setting weer reset na een reboot van de UDM?
Check. Goed om te weten, en misschien ga ik dit wel een keer proberen dan. Hoewel het dan toch een beetje pijn doet om niet 100% van de beschikbare snelheid te kunnen halen...renedis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:31:
Yes. Echter een @reboot crontab instellen of on_boot shell script instellen zorgt er voor dat dit toegepast wordt tijdens het boot process.
Als je OPNSense in Proxmox heb draaien, is dit dan wellicht ook een optie?
https://www.neelc.org/posts/opnsense-pppoe-kvm/
Een virtuele NIC(virtio) toekennen aan OPNsense en Linux als host OS de PPPoE pakketen laten verdelen over meerdere cores.
De enige aanpassing die nodig is in de boot/loader.conf.local is dit:
net.isr.numthreads=X
net.isr.maxthreads=X
net.isr.dispatch=deferred
(Offtopic, welke CPU gebruik je voor je OPNsense?)
Een virtuele NIC(virtio) toekennen aan OPNsense en Linux als host OS de PPPoE pakketen laten verdelen over meerdere cores.
net.isr.numthreads=X
net.isr.maxthreads=X
renedis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:21:
[...]
[...]
Zeker.
Resultaat:
Volledig 4 Gbit/s ga je meestal niet redden. De snelheid varieert soms uiteraard door andere processen die draaien op je UDM die CPU time "snoepen" tijdens de test. Maar overall 3.56 en 3.52 noem ik zeker geen slecht resultaat. Overigens kan de UDM niet meer aan dan dit, met andere hardware kom je verder. Dit komt zoals eerder genoemd door het PPPoE verhaal. Via Delta (DHCP) kan je 8 Gbit/s voltrekken via iperf (met IDS/IPS aan). Dit hebben we overigens getest op KPN en Delta. Als je KPN hebt met PPPoE op een 8 Gbit/s dan kan je die ook voltrekken zolang je maar hardware offloading hebt (dit is in een test omgeving getest).
[Afbeelding]
Edit:
Volgens mij werkt dit niet gezien je nog steeds met een virtuele NIC werkt, but correct me if im wrong. Je kan IMO beter een fysieke NIC (met HW offloading) in passthrough zetten.ArnoldSmit schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:49:
Als je OPNSense in Proxmox heb draaien, is dit dan wellicht ook een optie?
net.isr.numthreads=X
net.isr.maxthreads=X
[...]
Ik kom er net achter dat ik XGS-PON heb van Odido inplaats van GPON en kan mijn Nokia G-010S-A dus helaas niet gebruiken, werkt de Zaram of de FS SFP+ ook voor Odido? En zoja maakt het uit dat ik 1Gbit heb en die SFP+ op 10Gbit draait, of pakt hij gewoon de snelheid die binnen komt?
It's All In The "Mix"
ChatGPT gaf me zojuist deze hint:Thyraon schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:32:
[...]
Check. Goed om te weten, en misschien ga ik dit wel een keer proberen dan. Hoewel het dan toch een beetje pijn doet om niet 100% van de beschikbare snelheid te kunnen halen...
Bash:
1
| [b]find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[0-3]/[rx]ps_cpus -exec sh -c '[ -w {} ] && echo 15 > {} 2>/dev/null' \;[/b] |
De waarde '15' die naar de bestanden wordt geschreven, vertegenwoordigt de bitmask voor 4 CPU-cores.
Elk cijfer in de bitmask staat voor een enkele CPU-core, en '15' in binaire vorm is '1111'. Dit betekent dat alle vier de laagste bits zijn ingesteld, wat overeenkomt met de eerste vier CPU-cores.
En het lijkt er inderdaad op dat het nu consequent goed gaat en ik de verbinding voltrek:
[SUM] 0.00-10.00 sec 4.16 GBytes 3.57 Gbits/sec 9252 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 4.11 GBytes 3.53 Gbits/sec receiver
[SUM] 0.00-10.00 sec 4.12 GBytes 3.54 Gbits/sec 6222 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 4.08 GBytes 3.51 Gbits/sec receiver
[SUM] 0.00-10.00 sec 4.11 GBytes 3.53 Gbits/sec 5367 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 4.16 GBytes 3.57 Gbits/sec 4290 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 4.13 GBytes 3.54 Gbits/sec receiver
:fill(white):strip_exif()/f/image/nVav3AsYlfMcT5OlL83FkM0r.png?f=user_large)
Maak een service voor de configuratie: Je kunt een systemd-service maken die het configuratiecommando periodiek uitvoert en ervoor zorgt dat het aantal CPU-cores voor de pppoe-verbinding op 15 blijft.
Maak een servicebestand aan, bijvoorbeeld pppoe_config.service, in de map /etc/systemd/system/.
Bash:
1
| nano /etc/systemd/system/pppoe_config.service |
Voeg de volgende inhoud toe:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| [Unit] Description=Configure PPPoE to use 4 CPU cores [Service] Type=oneshot ExecStart=/bin/bash -c 'find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[0-3]/[rx]ps_cpus -exec sh -c "[ -w {} ] && echo 15 > {} 2>/dev/null" \;' [Install] WantedBy=multi-user.target |
Sla het bestand op en sluit de teksteditor en start de service: Start de service en schakel deze in om ervoor te zorgen dat de configuratie wordt toegepast en behouden blijft.
Bash:
1
2
3
| sudo systemctl daemon-reload sudo systemctl start pppoe_config sudo systemctl enable pppoe_config |
Dit zal de service starten en ervoor zorgen dat deze bij het opstarten automatisch wordt gestart.
Hiermee wordt ervoor gezorgd dat de configuratie regelmatig wordt gecontroleerd en hersteld naar 4 CPU-cores voor de pppoe-verbinding. Let op dat je voldoende bevoegdheden hebt om wijzigingen aan te brengen in systeemconfiguraties en services.
[ Voor 3% gewijzigd door renedis op 14-05-2024 14:52 ]
Heb je dit aangepast in een UniFi router of een Linux/BSD router? Aan het screenshot te zien een UniFi router.renedis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:38:
[...]
ChatGPT gaf me zojuist deze hint:
Bash:
1 [b]find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[0-3]/[rx]ps_cpus -exec sh -c '[ -w {} ] && echo 15 > {} 2>/dev/null' \;[/b]
De waarde '15' die naar de bestanden wordt geschreven, vertegenwoordigt de bitmask voor 4 CPU-cores.
Elk cijfer in de bitmask staat voor een enkele CPU-core, en '15' in binaire vorm is '1111'. Dit betekent dat alle vier de laagste bits zijn ingesteld, wat overeenkomt met de eerste vier CPU-cores.
En het lijkt er inderdaad op dat het nu consequent goed gaat en ik de verbinding voltrek:
[Afbeelding]
Maak een service voor de configuratie: Je kunt een systemd-service maken die het configuratiecommando periodiek uitvoert en ervoor zorgt dat het aantal CPU-cores voor de pppoe-verbinding op 15 blijft.
Maak een servicebestand aan, bijvoorbeeld pppoe_config.service, in de map /etc/systemd/system/.
Bash:
1nano /etc/systemd/system/pppoe_config.service
Bash:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 [Unit] Description=Configure PPPoE to use 4 CPU cores [Service] Type=oneshot ExecStart=/bin/bash -c 'find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[0-3]/[rx]ps_cpus -exec sh -c "[ -w {} ] && echo 15 > {} 2>/dev/null" \;' [Install] WantedBy=multi-user.target
Sla het bestand op en sluit de teksteditor en start de service: Start de service en schakel deze in om ervoor te zorgen dat de configuratie wordt toegepast en behouden blijft.
Bash:
1 2 3 sudo systemctl daemon-reload sudo systemctl start pppoe_config sudo systemctl enable pppoe_config
Dit zal de service starten en ervoor zorgen dat deze bij het opstarten automatisch wordt gestart.
Hiermee wordt ervoor gezorgd dat de configuratie regelmatig wordt gecontroleerd en hersteld naar 4 CPU-cores voor de pppoe-verbinding. Let op dat je voldoende bevoegdheden hebt om wijzigingen aan te brengen in systeemconfiguraties en services.
Wat is verschil van 1,5Gbps naar 3,5Gbps?
Zodra de KPN 4Gb lijn hier licht, zal ik mijn bevindingen delenrenedis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:58:
[...]
Volgens mij werkt dit niet gezien je nog steeds met een virtuele NIC werkt, but correct me if im wrong. Je kan IMO beter een fysieke NIC (met HW offloading) in passthrough zetten.
Als je bent geleverd over KPN WBA kun je de zaram gebruiken voor je Odido aansluiting. Gezien Odido ook gebruik maakt van de 3-stack vlan zal je de stick moeten upgraden naar de firmware die voor ons is gemaakt. Stick kan je via schenkict kopen, dan word hij geflasht naar je opgestuurd.Mixpower schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:14:
Ik kom er net achter dat ik XGS-PON heb van Odido inplaats van GPON en kan mijn Nokia G-010S-A dus helaas niet gebruiken, werkt de Zaram of de FS SFP+ ook voor Odido? En zoja maakt het uit dat ik 1Gbit heb en die SFP+ op 10Gbit draait, of pakt hij gewoon de snelheid die binnen komt?
XGSPON is 10gbit interface wij shapen jou naar 1gbps op de olt, die snelheid komt bij jou binnen, zolang je sfp+ port hebt komt alles goed.
Thanks! Ik ben van KPN AON naar Odido XGS-PON gegaan, dus dan heb ik geen WBA lijkt me dus geen optie tot SFP+ module op die manier?Economics schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:12:
[...]
Als je bent geleverd over KPN WBA kun je de zaram gebruiken voor je Odido aansluiting. Gezien Odido ook gebruik maakt van de 3-stack vlan zal je de stick moeten upgraden naar de firmware die voor ons is gemaakt. Stick kan je via schenkict kopen, dan word hij geflasht naar je opgestuurd.
XGSPON is 10gbit interface wij shapen jou naar 1gbps op de olt, die snelheid komt bij jou binnen, zolang je sfp+ port hebt komt alles goed.
It's All In The "Mix"
Ik heb een antwoord waar je wellicht niet blij mee gaat zijn.Mixpower schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:26:
[...]
Thanks! Ik ben van KPN AON naar Odido XGS-PON gegaan, dus dan heb ik geen WBA lijkt me dus geen optie tot SFP+ module op die manier?
Odido kan het registreren van GPON modules faciliteren, naar mijn weten hadden ze nog niet de mogelijkheid om eigen XGS-PON modules te registreren.
EDIT: @Economics wees me er op dat ondertussen dit wel mogelijk is.
(Geeft mij de mogelijkheid om te experimenteren met de PRECISION SFP10G-XSONU-N1I op het Odido netwerk, voor ik nar KPN ga)
[ Voor 17% gewijzigd door ArnoldSmit op 14-05-2024 16:30 ]
Misschien een mooie aanleiding om een melding te maken bij de ACM? Ze zijn verplicht om de beleidsregel voor vrije modemkeuze te bieden, zie hier.
[ Voor 42% gewijzigd door robertwebbe op 14-05-2024 15:56 ]
Ah check. Dan zit je op de OLT van Odido (GLOP).Mixpower schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:26:
[...]
Thanks! Ik ben van KPN AON naar Odido XGS-PON gegaan, dus dan heb ik geen WBA lijkt me dus geen optie tot SFP+ module op die manier?
Tommie van Odido heeft het inmiddels mogelijk gemaakt om eigen SFP ONU + MAC te registeren op de OLT. Lees even dit topic door https://community.odido.n...ostid=1789737#post1789737
Tommie van OdidoModerator | Internet + TV8809 reacties7 dagen geleden
Hi @VincentB01, het is mogelijk maar niet alle modules zijn hiervoor geschikt. Ik raad je aan om contact op te nemen met FS.com om te kijken of je voor deze module een S/N vrijgegeven kan krijgen. Dit is een S/N van 12 of 16 characters. Dan kan ik hem voor je registreren als het goed is aangesloten.
[ Voor 28% gewijzigd door Economics op 14-05-2024 15:54 ]
Zij hebben het inmiddels mogelijk gemaaktrobertwebbe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:53:
Misschien een mooie aanleiding om een melding te maken bij de ACM? Ze zijn verplicht om dit te bieden.
Ah top, thanks voor de opheldering!Economics schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:53:
[...]
Ah check. Dan zit je op de OLT van Odido (GLOP).
Tommie van Odido heeft het inmiddels mogelijk gemaakt om eigen SFP ONU + MAC te registeren op de OLT. Lees even dit topic door https://community.odido.n...ostid=1789737#post1789737
[...]
Nu alleen de vraag welke SFP+ ondersteund word door Odido voor registratie.
It's All In The "Mix"
Tijd voor een upgrade naar de udm pro max 😉renedis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 00:34:
[...]
De UDM Pro haalt +- 4 Gbit/s icm KPN (pppoe). Dat is een beperking van de CPU a 1 Gbit/s per core. Gemeten met iperf.
De ingebouwde UniFi meettool haalt:
[Afbeelding]
Dit is overigens geen beperking van de ONT (ook niet de ONT van KPN), maar van de UDM.
Ik heb al je posts teruggelezen ik zie geen post met de default UDM-PRO snelheden over 1 core, zit dat rond de 1Gbps a 1.5Gbps?renedis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:21:
[...]
[...]
Zeker.
Resultaat:
[Afbeelding]
Edit:
De waarde 6 is binair 0110, dus je gebruikt core 2 en 3. Voor 4 cores moet je de waarde F (bin 1111) gebruiken.renedis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:21:
Dit is op een UniFi UDM Pro, Debian based, via SSH. Screenshot is in de WebGUI van UniFi.stormfly schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:03:
[...]
Heb je dit aangepast in een UniFi router of een Linux/BSD router? Aan het screenshot te zien een UniFi router.
Wat is verschil van 1,5Gbps naar 3,5Gbps?
Zou wel willen, maar het kan niet altijd feest zijn.
Standaard zit je rond de 1Gbps down en 300Mbps up. Er zit een bug in de UDM software waardoor de "default offloading" niet goed werkt icm PPPoE. Gek genoeg door smartqueues aan te zetten zet je die functie uit en loopt het softaware based via de CPU.stormfly schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:49:
[...]
Ik heb al je posts teruggelezen ik zie geen post met de default UDM-PRO snelheden over 1 core, zit dat rond de 1Gbps a 1.5Gbps?
/f/image/xe0NaLEv8Sczoh9klO1RgopF.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog niet getest met de laatste EA 4.0.3 firmware of dat dit is opgelost.
renedis in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"ccnl schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:06:
[...]
De waarde 6 is binair 0110, dus je gebruikt core 2 en 3. Voor 4 cores moet je de waarde F (bin 1111) gebruiken.
Waarde 15 en F hebben beide hetzelfde resultaat.
[ Voor 16% gewijzigd door renedis op 14-05-2024 20:39 ]
@renedis Ik zie dat je ChatGPT gebruikt, ik heb hier in deze thread als eerder geschreven
https://gathering.tweaker...message/78842244#78842244
Dat was ook mn eerste aanleiding om onderzoek te doen naar een oplossing voor de UDM, waarvoor dank.ccnl schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:42:
@renedis Ik zie dat je ChatGPT gebruikt, ik heb hier in deze thread als eerder geschreven
Bedankt voor je technische bijdrage in dit topic. Je zou 4.0.3 eens kunnen proberen vanuit de releasenotes:renedis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:37:
[...]
Dit is op een UniFi UDM Pro, Debian based, via SSH. Screenshot is in de WebGUI van UniFi.
[...]
Zou wel willen, maar het kan niet altijd feest zijn.
[...]
Standaard zit je rond de 1Gbps down en 300Mbps up. Er zit een bug in de UDM software waardoor de "default offloading" niet goed werkt icm PPPoE. Gek genoeg door smartqueues aan te zetten zet je die functie uit en loopt het softaware based via de CPU.
[Afbeelding]
Ik heb nog niet getest met de laatste EA 4.0.3 firmware of dat dit is opgelost.
[...]
renedis in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"
Waarde 15 en F hebben beide hetzelfde resultaat.
https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/s/CH3uOcLKI8
Fixed a rare case where PPPoE throughput was lower without using 0 for Smart Queues.
Wederom een klasse tip om dit bij boot werkend te krijgen, thanks @renedisrenedis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:38:
[...]
ChatGPT gaf me zojuist deze hint:
Bash:
1 [b]find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[0-3]/[rx]ps_cpus -exec sh -c '[ -w {} ] && echo 15 > {} 2>/dev/null' \;[/b]
[Afbeelding]
Bash:
1nano /etc/systemd/system/pppoe_config.service
Bash:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 [Unit] Description=Configure PPPoE to use 4 CPU cores [Service] Type=oneshot ExecStart=/bin/bash -c 'find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[0-3]/[rx]ps_cpus -exec sh -c "[ -w {} ] && echo 15 > {} 2>/dev/null" \;' [Install] WantedBy=multi-user.target
Bash:
1 2 3 sudo systemctl daemon-reload sudo systemctl start pppoe_config sudo systemctl enable pppoe_config
Wat ik me verder afvraag m.b.t. het commando om de CPU’s te selecteren: Wanneer je nagaat welke files met dat commando aanpast met:
Bash:
1
2
| find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[0-3]/[rx]ps_cpus -perm /u=w |
Zie je dat alle ethernetpoorten gerefereerd worden.
Het commando:
Bash:
1
| [b]find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[0-3]/[rx]ps_cpus -exec sh -c '[ -w {} ] && echo 15 > {} 2>/dev/null' \;[/b] |
Past de waardes aan van de queues van alle ethernet poorten. Ik vraag me af of dit nodig is, weet iemand dat?
Ik doel op het volgende: Zelf heb ik mijn KPN glasvezel met pppoe binnen komen op eth10, zou het instellen van alleen de queues value mbt CPU op eth10 voldoende zijn? Of is er een reden dat ze allemaal gelijk ingesteld moeten zijn?
Voorbeeld voor alleen eth10:
Bash:
1
| [b]find /sys/class/net/eth10*/queues/[rt]x-[0-3]/[rx]ps_cpus -exec sh -c '[ -w {} ] && echo 15 > {} 2>/dev/null' \;[/b] |
P.s. heb zelf ‘maar’ 1 Gbit, dus kan het zelf niet verifiëren

Eth10* is ook afdoende als ie op de tweede SFP+ poort zit. Maar ook om zulk soort variabele configuraties te ondersteunen heb ik eth* aangehouden. Ook om zo op alle VLANs dit door te voeren (zoals eth9.6 of eth10.6 in jouw geval). Ik heb geen problemen gevonden om dit op alle eth* het door te voeren.W4ST3R schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:42:
[...]
Wederom een klasse tip om dit bij boot werkend te krijgen, thanks @renedis![]()
Wat ik me verder afvraag m.b.t. het commando om de CPU’s te selecteren: Wanneer je nagaat welke files met dat commando aanpast met:
Bash:
1 2 find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[0-3]/[rx]ps_cpus -perm /u=w
Zie je dat alle ethernetpoorten gerefereerd worden.
Het commando:
Bash:
Past de waardes aan van de queues van alle ethernet poorten. Ik vraag me af of dit nodig is, weet iemand dat?
Ik doel op het volgende: Zelf heb ik mijn KPN glasvezel met pppoe binnen komen op eth10, zou het instellen van alleen de queues value mbt CPU op eth10 voldoende zijn? Of is er een reden dat ze allemaal gelijk ingesteld moeten zijn?
Voorbeeld voor alleen eth10:
Bash:
1 [b]find /sys/class/net/eth10*/queues/[rt]x-[0-3]/[rx]ps_cpus -exec sh -c '[ -w {} ] && echo 15 > {} 2>/dev/null' \;[/b]
P.s. heb zelf ‘maar’ 1 Gbit, dus kan het zelf niet verifiëren
Overigens EA4.0.3 firmware getest icm smart-queues. Deze firmware update lost dat probleem iig op.
Met EA4.0.3 haal ik (in test omgeving) maximaal:
:fill(white):strip_exif()/f/image/8OmNYS71IR5lHrVfmtLMgmp5.png?f=user_large)
Ik heb inmiddels een XGS-ONU-25-20NI besteld, deze kan volgens Odido geregistreerd worden dus ben benieuwd.
It's All In The "Mix"
Het zou in interessant zijn om te zien of je hogere snelheden kan halen met de nieuwe UDM Pro Max die iets betere hardware bevat t.o.v. UDM SE...renedis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:31:
[...]
Yes. Echter een @reboot crontab instellen of on_boot shell script instellen zorgt er voor dat dit toegepast wordt tijdens het boot process.
De UDM Pro Max presteert dankzij het PPPoE protocol niet beter dan de UDM Pro 
Zonder van de uitgave
Zonder van de uitgave
Euhhh, getest ?ArnoldSmit schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:12:
Zonder van de uitgave
[...]
(Op basis van aannames) zal de Max wel beter presteren, maar niet schrikbarend beter.ArnoldSmit schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:12:
Zonder van de uitgave
[...]
De UDM Pro / SE heeft een;
ARM 4-core 1.7 GHz processor
De UDM Pro Max heeft een;
ARM 4-core 2.0 GHz processor
PPPoE word volledig software based door de processor afgehandeld. De Pro Max heeft dan ook 1x 300 MHz meer vanwege het single threated process, of met script aanpassing 4x 300MHz multi- threated meer om PPPoE af te handelen.
Echter een duur geintje om enkel te testen..
Je hebt de wet kopen op afstand, je kan iets binnen 14 dagen weer retour sturen.
Ideale situatie, als je test lukt houd je de UDM Pro Max, zo niet stuur je hem terug.
Hoe wil je de UDM Pro Max tweaken eigenlijk?
Ik lees dat Smart Queues de performance met PPPoE verhogen, vooral de upload.
Enkel de Smart Queues enabelen en instellen op 0Mbps schijnt voldoende te zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/qAeJzvwUyzy7zoQCGdKEKfm6.png?f=user_large)
Ideale situatie, als je test lukt houd je de UDM Pro Max, zo niet stuur je hem terug.
:fill(white):strip_exif()/f/image/qAeJzvwUyzy7zoQCGdKEKfm6.png?f=user_large)
renedis schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:50:
[...]
(Op basis van aannames) zal de Max wel beter presteren, maar niet schrikbarend beter.
PPPoE word volledig software based door de processor afgehandeld. De Pro Max heeft dan ook 1x 300 MHz meer vanwege het single threated process, of met script aanpassing 4x 300MHz multi- threated meer om PPPoE af te handelen.
[ Voor 8% gewijzigd door ArnoldSmit op 19-05-2024 02:00 ]
Ook al kan je daar je voordeel mee doen maar fraai is dat niet. Een bedrijf als Amazon zal er niet van omvallen neem ik aan, maar een éénpitter blijft dan met een niet als nieuw te verkopen apparaat achter. Als het de bedoeling is om alleen te testen en dan terug te sturen, gewoon niet doen. Koop dat ding dan, ga lekker testen en hang hem in de meterkast.ArnoldSmit schreef op zondag 19 mei 2024 @ 01:43:
Je hebt de wet kopen op afstand, je kan iets binnen 14 dagen weer retour sturen.
[Afbeelding]
[...]
Ik schat de UDM Pro Max rond 2,5 met pieken naar 3,2Gbps met PPPoE. Fingerspitzengefühl en een beetje info van iemand die het snel getest heeft in een LAB thuis tegen een LAN server. Of je dan hetzelfde resultaat haalt bij KPN over het WAN daar hou ik een slag om de arm. Ook de overstap van UDM os 3.x naar 4.x kan zowel positive/negatieve impact hebben.ArnoldSmit schreef op zondag 19 mei 2024 @ 01:43:
[Afbeelding]
[...]
Deze smartqueues =0 bug is gerepareerd in de bèta releases. Zou mooi zijn als we dat ook bevestigen en dan deze tip achter ons laten
[ Voor 53% gewijzigd door stormfly op 19-05-2024 11:15 ]
Ik denk dat hij met Tweaken de oplossing van @renedis wilt proberen.ArnoldSmit schreef op zondag 19 mei 2024 @ 01:43:
[Afbeelding]
[...]
renedis in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"
renedis in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"stormfly schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:00:
[...]
Ik schat de UDM Pro Max rond 2,5 met pieken naar 3,2Gbps met PPPoE. Fingerspitzengefühl en een beetje info van iemand die het snel getest heeft in een LAB thuis tegen een LAN server. Of je dan hetzelfde resultaat haalt bij KPN over het WAN daar hou ik een slag om de arm. Ook de overstap van UDM os 3.x naar 4.x kan zowel positive/negatieve impact hebben.
Deze smartqueues =0 bug is gerepareerd in de bèta releases. Zou mooi zijn als we dat ook bevestigen en dan deze tip achter ons latenanders blijft deze tip nog jaren voorbij komen zonder dat hij nog nut heeft.
Smart queues is idd opgelost in firmware 4.0.3
Dank voor je test! Dit is gezien het hoge getal waarschijnlijk met het “all core script” actief?renedis schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:52:
[...]
Eth10* is ook afdoende als ie op de tweede SFP+ poort zit. Maar ook om zulk soort variabele configuraties te ondersteunen heb ik eth* aangehouden. Ook om zo op alle VLANs dit door te voeren (zoals eth9.6 of eth10.6 in jouw geval). Ik heb geen problemen gevonden om dit op alle eth* het door te voeren.
Overigens EA4.0.3 firmware getest icm smart-queues. Deze firmware update lost dat probleem iig op.
Met EA4.0.3 haal ik (in test omgeving) maximaal:
[Afbeelding]
Yesstormfly schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:23:
[...]
Dank voor je test! Dit is gezien het hoge getal waarschijnlijk met het “all core script” actief?
Nog wel iets hoger dan verwacht. PPPoE en UDM max prorenedis schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:50:
[...]
(Op basis van aannames) zal de Max wel beter presteren, maar niet schrikbarend beter.
https://community.ui.com/...1e-4783-9282-1c63fd9d7bc5
Zijn resultaten met PPPoE op de UDM Pro Max:stormfly schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:46:
[...]
Nog wel iets hoger dan verwacht. PPPoE en UDM max pro
https://community.ui.com/...1e-4783-9282-1c63fd9d7bc5
Down:
[SUM] 0.00-60.04 sec 28.0 GBytes 4.01 Gbits/sec 9392 sender
[SUM] 0.00-60.00 sec 28.0 GBytes 4.01 Gbits/sec receiver
Up:
[SUM] 0.00-60.00 sec 18.9 GBytes 2.70 Gbits/sec 3056 sender
[SUM] 0.00-60.05 sec 18.9 GBytes 2.70 Gbits/sec receiver
Mijn Resultaten met PPPoE op de UDM Pro:
Down:
[SUM] 0.00-60.00 sec 23.9 GBytes 3.43 Gbits/sec 13969 sender
[SUM] 0.00-60.00 sec 23.9 GBytes 3.42 Gbits/sec receiver
Up:
[SUM] 0.00-60.02 sec 19.1 GBytes 2.73 Gbits/sec 22756 sender
[SUM] 0.00-60.02 sec 19.0 GBytes 2.72 Gbits/sec receiver
Up is dus eigenlijk precies hetzelfde. Down een verschil van 16,91%, dat komt vrijwel overeen met het percentage verschil in GHz van de machines (17.65%). We kunnen dan stellen dat de Pro Max grofweg 17% sneller is in PPPoE met "client-to-server" tests. Het presteert precies hetzelfde in "server-to-client" tests.
Meh, voor dat geld (en voor zo'n klein verschil in performance) zou ik dan eerder een router aanschaffen met een krachtigere processor, en de Unifi controller op m'n thuisserver draaien. Beetje treurig dat Ubiquiti een "Pro Max" machine uitbrengt met een processor van 10+ jaar oud...
Recent een Vigor 3910 getest, die haalt zonder problemen de max... (met PPPoE)Thyraon schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:55:
Meh, voor dat geld (en voor zo'n klein verschil in performance) zou ik dan eerder een router aanschaffen met een krachtigere processor, en de Unifi controller op m'n thuisserver draaien. Beetje treurig dat Ubiquiti een "Pro Max" machine uitbrengt met een processor van 10+ jaar oud...
Dit is de reden dat ik alles van Ubiquity heb, behalve de router.Thyraon schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:55:
Heb een virtuele OPNSense oplossing en die kan ik schalen naar behoefte.
Hoe draai je OPNSense dan? In Proxmox/VMWare met hardware passthrough van je netwerkkaart?ArnoldSmit schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:24:
Dit is de reden dat ik alles van Ubiquity heb, behalve de router.
Heb een virtuele OPNSense oplossing en die kan ik schalen naar behoefte.
Uiteindelijk is dat mijn wens maar daarvoor moet er nog wat hardware in elkaar gesleuteld worden. Daar heb ik nu geen tijd en geld voor
In pfSense/OPNsense is PPPoE ook single-threaded. Het enige verschil tov een UDM is dat je op x86 makkelijker kunt overschakelen op krachtigere hardware. Maar ook dan blijft single-threaded 8Gbps PPPoE een flinke kluif, met een ander plaatje qua kosten en verbruik.Thyraon schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:37:
[...]
Hoe draai je OPNSense dan? In Proxmox/VMWare met hardware passthrough van je netwerkkaart?
Uiteindelijk is dat mijn wens maar daarvoor moet er nog wat hardware in elkaar gesleuteld worden. Daar heb ik nu geen tijd en geld voor
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Er zijn wel manieren om om het single threaded heen te komen:Tom Paris schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:08:
[...]
In pfSense/OPNsense is PPPoE ook single-threaded. Het enige verschil tov een UDM is dat je op x86 makkelijker kunt overschakelen op krachtigere hardware. Maar ook dan blijft single-threaded 8Gbps PPPoE een flinke kluif, met een ander plaatje qua kosten en verbruik.
Ook kan je eventueel een Smart Nic gebruiken om de PPPoE load op zich te nemen, dit werkt zelfs al vanaf:
Intel X710-BM2
https://www.intel.com/con...-ethernet-700-series.html
In beide 'oplossingen' trek je de PPPoE afhandeling als het ware naar de Linux laag, en laat *sense daarbovenop het verkeer afhandelen alsof er geen PPPoE sessie was. Dat kan, maar vanwege dit soort kunstgrepen neig ik steeds meer naar een Linux-based firewall (OpenWrt).ArnoldSmit schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:05:
[...]
Er zijn wel manieren om om het single threaded heen te komen:
Ook kan je eventueel een Smart Nic gebruiken om de PPPoE load op zich te nemen, dit werkt zelfs al vanaf:
Intel X710-BM2
https://www.intel.com/con...-ethernet-700-series.html
Ieder zijn afwegingen natuurlijk.Tom Paris schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:39:
[...]
In beide 'oplossingen' trek je de PPPoE afhandeling als het ware naar de Linux laag, en laat *sense daarbovenop het verkeer afhandelen alsof er geen PPPoE sessie was. Dat kan, maar vanwege dit soort kunstgrepen neig ik steeds meer naar een Linux-based firewall (OpenWrt).
Moet eerlijk zeggen dat ik liever PPPoE zie verdwijnen als protocol, comptabiliteit is veel beperkter dan met DHCP, en de performance is moeilijker te waarborgen.
Ik zie zelf geen reden om van OPNsense af te stappen, het is stabiel, veilig, en heeft een enorme lading aan features.
Zo vind ik de Zenarmour toevoeging op OPNsense echt top:
https://www.zenarmor.com/docs/opnsense
Haha ja geen PPPoE zou uiteraard de beste uitkomst zijn, maar daar hebben wij niet zoveel invloed op. Ik houd ook het liefst zo lang mogelijk vast aan pfSense, maar als er een hypervisor-laag onder moet lever je veel in op die stabiliteit en veiligheid. Maargoed, betere discussie voor Zelfbouw project: Firewall / Router / APArnoldSmit schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:44:
[...]
Ieder zijn afwegingen natuurlijk.
Moet eerlijk zeggen dat ik liever PPPoE zie verdwijnen als protocol, comptabiliteit is veel beperkter dan met DHCP, en de performance is moeilijker te waarborgen.
Ik zie zelf geen reden om van OPNsense af te stappen, het is stabiel, veilig, en heeft een enorme lading aan features.
Zo vind ik de Zenarmour toevoeging op OPNsense echt top:
https://www.zenarmor.com/docs/opnsense
Zojuist is deze SFP+ geregistreerd en werkt perfect!Mixpower schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:31:
Ik heb inmiddels een XGS-ONU-25-20NI besteld, deze kan volgens Odido geregistreerd worden dus ben benieuwd.
Alleen nu wel last van flinke Bufferbloat, volgens Odido kan het aan de SFP liggen wat denken jullie?
Is hier iets aan te doen, of gewoon probleem van Odido XGS-PON?
/f/image/EfKkuJofQy3qZDQARW8Xymp1.png?f=fotoalbum_large)
Met Smart Queues op 0 krijg ik dit, zal het dan toch in de UDM-Pro zitten?
/f/image/TESdxSdadNzqXDl6nDZIpfb5.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 78% gewijzigd door Mixpower op 23-05-2024 15:32 ]
It's All In The "Mix"
@Mixpower En deze vraag stel je in een KPN topic? Volgens mij kun je die beter hier stellen:
[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Dan blijft het allemaal een beetje overzichtelijk.
Dit zit hem overduidelijk in je UDM, zeker gezien dat je met Smart Queues op 0 wel goede waarden haaltMixpower schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:23:
[...]
Zojuist is deze SFP+ geregistreerd en werkt perfect!
Alleen nu wel last van flinke Bufferbloat, volgens Odido kan het aan de SFP liggen wat denken jullie?
Is hier iets aan te doen, of gewoon probleem van Odido XGS-PON?
[Afbeelding]
Met Smart Queues op 0 krijg ik dit, zal het dan toch in de UDM-Pro zitten?
[Afbeelding]
Vanwege de SFP+ module, maar snap je punt maar inmiddels is het al opgelost met de Smart Queues op 0.robertwebbe schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:49:
@Mixpower En deze vraag stel je in een KPN topic? Volgens mij kun je die beter hier stellen:
Dat dacht ik al, hij draait nu constant gewoon goed en krijg ik A of A+ met een Download van rond de 2/3ms dus dat is top dus zal wel een software issue zijn ik laat het zo.ArnoldSmit schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:48:
[...]
Dit zit hem overduidelijk in je UDM, zeker gezien dat je met Smart Queues op 0 wel goede waarden haalt
EDIT: Inmiddels na een paar uur is het probleem weer terug en lijkt niet meer weg te gaan, als ik iets download moet ik zelfs wachten op een pagina die laad op mijn lokale netwerk echt niet goed.
Inmiddels heb ik de SFP+ geforceerd op 1Gbps FDX en nu is het stabiel maar is de latency nog steeds aan de hoge kant ik ga de FS SFP+ dus retouren en terug naar het ONT ik vind het de prijs niet waard voor hoe dit presteert.
[ Voor 20% gewijzigd door Mixpower op 24-05-2024 01:42 ]
It's All In The "Mix"
Sinds een paar dagen draai ik met de Zaram SFP+ module in een Ubiquiti Dream Machine pro. Helaas zie ik regelmatig (30-40x per dag) de verbinding wegvallen. Soms een paar keer kort achter elkaar, dan weer urenlang zonder problemen. In de logs zie ik slechts
Ik draai Unifi OS 4.0.3 (EA). Iemand anders met ervaringen in deze of vergelijkbare configuratie?
Zou de Zaram wat gevoeliger zijn dan de standaard Genexis ONT? Of is mijn fiberconnectie vanaf de NTU naar de Zaram wellicht niet goed genoeg? Of loop ik tegen een bug van Unifi OS aan?
Geen verdere aanleiding of verklaring te vinden.May 26 20:20:31 DreamMachinePro ppp0[4137512]: Modem hangup
Ik draai Unifi OS 4.0.3 (EA). Iemand anders met ervaringen in deze of vergelijkbare configuratie?
Zou de Zaram wat gevoeliger zijn dan de standaard Genexis ONT? Of is mijn fiberconnectie vanaf de NTU naar de Zaram wellicht niet goed genoeg? Of loop ik tegen een bug van Unifi OS aan?
Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds
Wat is de output van:Cyril schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:22:
Sinds een paar dagen draai ik met de Zaram SFP+ module in een Ubiquiti Dream Machine pro. Helaas zie ik regelmatig (30-40x per dag) de verbinding wegvallen. Soms een paar keer kort achter elkaar, dan weer urenlang zonder problemen. In de logs zie ik slechts
[...]
Geen verdere aanleiding of verklaring te vinden.
Bash:
1
| ethtool -m eth9 |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
| Identifier : 0x03 (SFP) Extended identifier : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID) Connector : 0x01 (SC) Transceiver codes : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 Transceiver type : 10G Ethernet: 10G Base-LR Encoding : 0x06 (64B/66B) BR, Nominal : 10300MBd Rate identifier : 0x00 (unspecified) Length (SMF,km) : 20km Length (SMF) : 20000m Length (50um) : 0m Length (62.5um) : 0m Length (Copper) : 0m Length (OM3) : 0m Laser wavelength : 1270nm Vendor name : Zaram Vendor OUI : 00:0b:6f Vendor PN : ZXOS11NPI Vendor rev : 1B Option values : 0x22 0x02 Option : RX_LOS implemented Option : Power level 2 requirement Option : Power level 3 requirement BR margin, max : 0% BR margin, min : 0% Vendor SN : ZRMT23100145 Date code : 230307 Optical diagnostics support : Yes Laser bias current : 19.648 mA Laser output power : 4.8716 mW / 6.88 dBm Receiver signal average optical power : 0.0105 mW / -19.79 dBm Module temperature : 59.50 degrees C / 139.10 degrees F Module voltage : 3.2929 V Alarm/warning flags implemented : Yes Laser bias current high alarm : Off Laser bias current low alarm : Off Laser bias current high warning : Off Laser bias current low warning : Off Laser output power high alarm : Off Laser output power low alarm : Off Laser output power high warning : Off Laser output power low warning : Off Module temperature high alarm : Off Module temperature low alarm : Off Module temperature high warning : Off Module temperature low warning : Off Module voltage high alarm : Off Module voltage low alarm : Off Module voltage high warning : Off Module voltage low warning : Off Laser rx power high alarm : Off Laser rx power low alarm : Off Laser rx power high warning : Off Laser rx power low warning : Off Laser bias current high alarm threshold : 90.000 mA Laser bias current low alarm threshold : 2.000 mA Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA Laser bias current low warning threshold : 4.000 mA Laser output power high alarm threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm Laser output power low alarm threshold : 2.1380 mW / 3.30 dBm Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm Laser output power low warning threshold : 2.3442 mW / 3.70 dBm Module temperature high alarm threshold : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F Module temperature low alarm threshold : -45.00 degrees C / -49.00 degrees F Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F Module temperature low warning threshold : -40.00 degrees C / -40.00 degrees F Module voltage high alarm threshold : 4.0000 V Module voltage low alarm threshold : 3.0000 V Module voltage high warning threshold : 3.5000 V Module voltage low warning threshold : 3.1000 V Laser rx power high alarm threshold : 0.1995 mW / -7.00 dBm Laser rx power low alarm threshold : 0.0006 mW / -32.22 dBm Laser rx power high warning threshold : 0.1778 mW / -7.50 dBm Laser rx power low warning threshold : 0.0008 mW / -30.97 dBm |
Ook hier zie ik volgens mij geen gekke zaken. Zie jij vergelijkbare waardes?
Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds
Nee, ziet er prima uit.Cyril schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:17:
[...]
Ook hier zie ik volgens mij geen gekke zaken. Zie jij vergelijkbare waardes?
Heb je MTU waardes of MSS clamping aangepast? Dit is namelijk niet de bedoeling met de Zaram.
Nee. Wel mee gespeeld om te kijken of dat nog verschil maakte, maar met hetzelfde gedrag. Welke versie van Unifi OS draai jij?renedis schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:32:
[...]
Heb je MTU waardes of MSS clamping aangepast? Dit is namelijk niet de bedoeling met de Zaram.
EA 4.0.3Cyril schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:43:
[...]
Nee. Wel mee gespeeld om te kijken of dat nog verschil maakte, maar met hetzelfde gedrag. Welke versie van Unifi OS draai jij?
Ook met eerdere versies dit probleem niet gehad. Wel heb ik eerder deze melding voorbij zien komen bij andere mensen (op verschillende fora's). SmartQueues moet je overigens in EA 4.0.3 weer uit zetten, die bug is opgelost in de UDM firmware.
Je kan ook nog kijken naar QoS tag (None). Maar ik vermoed toch echt dat het probleem zit in MSS clamping of MTU, met daarna een reboot.
Ook de SmartQueues en de QoS tag settings stonden al goed. Voor de zekerheid nog een reboot gegeven om ook mijn MTU changes volledig terug te draaien. MSS clamping staat al disabled. Helaas zie ik toch weer opnieuw Modem Hangups en dus kortstondige connectie onderbrekingen.
Heb helaas geen andere router tot m'n beschikking waarmee ik de module en stabiliteit van de verbinding kan testen. Ik wacht nog even wat meer ervaringen van anderen af en anders toch maar even met Freedom / KPN netwerk schakelen.
Heb helaas geen andere router tot m'n beschikking waarmee ik de module en stabiliteit van de verbinding kan testen. Ik wacht nog even wat meer ervaringen van anderen af en anders toch maar even met Freedom / KPN netwerk schakelen.
Stuur even PB met je postcode huisnummer. Ik gok dat hier iets anders aan de hand isCyril schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:22:
Ook de SmartQueues en de QoS tag settings stonden al goed. Voor de zekerheid nog een reboot gegeven om ook mijn MTU changes volledig terug te draaien. MSS clamping staat al disabled. Helaas zie ik toch weer opnieuw Modem Hangups en dus kortstondige connectie onderbrekingen.
Economics schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:40:
[...]
Stuur even PB met je postcode huisnummer. Ik gok dat hier iets anders aan de hand is
P.S. MSS clamping kan op “auto” staan (mocht @Economics hebben kunnen achterhalen dat het wellicht niet aan de ISP kant ligt.Cyril schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:22:
:strip_exif()/f/image/srK8Y6Qu6ewd9fJdNxUHl7ux.jpg?f=fotoalbum_large)
Top! dit werkt perfect, bedankt iedereen voor al het uitzoekwerk, dit topic is super!
Vanmiddag overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel, 5 minuten down geweest omdat ik niet direct door had dat zodra KPN aangesloten was, me Ziggo direct ook afgesloten word door overstapservice. Gegevens ingevuld bij KPN, en uurtje geleden terug gebeld voor bevestiging serienummer, en daarna nog 5min down geweest om even kasje er weer af te halen etc./ alles om te zetten en in te stellen.
Vanmiddag overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel, 5 minuten down geweest omdat ik niet direct door had dat zodra KPN aangesloten was, me Ziggo direct ook afgesloten word door overstapservice. Gegevens ingevuld bij KPN, en uurtje geleden terug gebeld voor bevestiging serienummer, en daarna nog 5min down geweest om even kasje er weer af te halen etc./ alles om te zetten en in te stellen.
Wellicht interessant om hier nog een keer onder de aandacht te brengen. Heb inmiddels een tijdje een Mikrotik CCR2004-1G-2XS-PCIe (€150 excl. btw) router met Zaram SFP+ module draaien. E.e.a. draait stabiel en op volle snelheid (op het KPN netwerk).
Om volledig te zijn; heb de MT kaart in 'n eenvoudig Soyo A10-RX425BB quad core (SOC) moederbordje (€ 42,50 excl. btw) gestoken en draai hier unraid met wat eenvoudige dockers (iperf3, pihole, speedtest, duplicati, etc) op. De MT router draait overigens zelfstandig, maar binnen unraid heb je nog 4 virtuele 25Gb NIC's ter beschikking. Al met al een low budget oplossing waar ik niet ontevreden over ben.
Om volledig te zijn; heb de MT kaart in 'n eenvoudig Soyo A10-RX425BB quad core (SOC) moederbordje (€ 42,50 excl. btw) gestoken en draai hier unraid met wat eenvoudige dockers (iperf3, pihole, speedtest, duplicati, etc) op. De MT router draait overigens zelfstandig, maar binnen unraid heb je nog 4 virtuele 25Gb NIC's ter beschikking. Al met al een low budget oplossing waar ik niet ontevreden over ben.
/f/image/PlYfhXkpbDptuWsQvjlG5KNU.png?f=fotoalbum_large)
Leuk! Doe je ook nog iets met PPPoE offloading op de server zelf? Of draai je dat allemaal op de CCR? Best een leuke oplossingNetAware schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:45:
Wellicht interessant om hier nog een keer onder de aandacht te brengen. Heb inmiddels een tijdje een Mikrotik CCR2004-1G-2XS-PCIe (€150 excl. btw) router met Zaram SFP+ module draaien. E.e.a. draait stabiel en op volle snelheid (op het KPN netwerk).
[Afbeelding]
Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Alles draait op/binnen de MT kaart (https://mikrotik.com/product/ccr2004_1g_2xs_pcie). IN: KPN middels zaram SFP+, UIT: SFP+ DAC naar mijn main switch. Speedtracker stats worden op een andere server, die ook aan de main switch hangt, gegenereerd.
Enig nadeel, en die zijn er bijna altijd, is dat wanneer je de MT reboot (na bijv. een upgrade) hij de server ook een reboot geeft en uiteraard krijgt de MT ook een reset wanneer je de server reboot.
Enig nadeel, en die zijn er bijna altijd, is dat wanneer je de MT reboot (na bijv. een upgrade) hij de server ook een reboot geeft en uiteraard krijgt de MT ook een reset wanneer je de server reboot.
Welk abbonement heb je, en wat voor snelheden haal je met deze oplossing?NetAware schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:01:
Alles draait op/binnen de MT kaart (https://mikrotik.com/product/ccr2004_1g_2xs_pcie). IN: KPN middels zaram SFP+, UIT: SFP+ DAC naar mijn main switch. Speedtracker stats worden op een andere server, die ook aan de main switch hangt, gegenereerd.
(Vraag me af oof de volle 4Gb/s mogelijk is op PPPoE)
@ArnoldSmit Zie zijn screenshot, daarin staan je antwoorden.
[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 11-06-2024 10:58 ]
Zie het nu pas, afbeelding lade net niet in, nette resultatenrobertwebbe schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:58:
@ArnoldSmit Zie zijn screenshot, daarin staan je antwoorden.
KPN 4Gbit/s en de up en down blijkt toch uit de eerder gepresenteerde (speedtracker) stats!? ;-)ArnoldSmit schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:47:
[...]
Welk abbonement heb je, en wat voor snelheden haal je met deze oplossing?
(Vraag me af oof de volle 4Gb/s mogelijk is op PPPoE)
Update: ohhh en nu was ik te laat :-)
[ Voor 5% gewijzigd door NetAware op 11-06-2024 14:14 ]
Dat is potverdorie een leuke oplossing! Heb je een idee wat die kaart verbruikt?NetAware schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:45:
[Afbeelding]
Even niets...
Vond het ook en interessante oplossing, dit is wat ik er over terug kon vinden:FireDrunk schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:30:
[...]
Dat is potverdorie een leuke oplossing! Heb je een idee wat die kaart verbruikt?
Max power consumption 29 W
Max power consumption without attachments 22 W
Bron: https://mikrotik.com/prod...pcie#fndtn-specifications
[ Voor 9% gewijzigd door ArnoldSmit op 11-06-2024 18:12 ]
Als Tweakblogs nog bestond, had ik gevraagd of je er een blog over wilde schrijven, dat ziet er wel erg interessant uitNetAware schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:01:
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Oei, das dan weer best veel, want dat komt bovenop de gewone PC.ArnoldSmit schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:10:
[...]
Vond het ook en interessante oplossing, dit is wat ik er over terug kon vinden:
Max power consumption 29 W
Max power consumption without attachments 22 W
Bron: https://mikrotik.com/prod...pcie#fndtn-specifications
Even niets...
Hi all,
I am an engineer who visited KPN for IOPs.
I had heard great things about the community here through Ernst.
Nice to meet you ^^.
I am an engineer who visited KPN for IOPs.
I had heard great things about the community here through Ernst.
Nice to meet you ^^.
@Peter SHIN Hi Peter, welcome!
Are you the Zaram engineer?
Are you the Zaram engineer?
Ik weet niet of ik het veel vind, het verbruik is grofweg een derde van het verbruik van de Unify Dream Machine Pro Max.FireDrunk schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:16:
[...]
Oei, das dan weer best veel, want dat komt bovenop de gewone PC.
Die verbruikt 100watt en heeft meer moeite om de 4 Gb verbinding voor te trekken van KPN.
De Max heeft een 100 watt voeding, niet heel waarschijnlijk dat je die in de praktijk vol belast.ArnoldSmit schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:32:
[...]
Ik weet niet of ik het veel vind, het verbruik is grofweg een derde van het verbruik van de Unify Dream Machine Pro Max.
Die verbruikt 100watt en heeft meer moeite om de 4 Gb verbinding voor te trekken van KPN.
[ Voor 5% gewijzigd door SilverMane op 12-06-2024 09:01 ]
(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc
Ik gebruik een Minisforum MS-01, en die verbruikt minder, en heeft meer power.ArnoldSmit schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:32:
[...]
Ik weet niet of ik het veel vind, het verbruik is grofweg een derde van het verbruik van de Unify Dream Machine Pro Max.
Daar zitten wel weer andere nadelen aan, maar toch
Even niets...
Uuuuuh?ArnoldSmit schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:32:
[...]
Onderstaand is het verbruik inclusief Zaram SFP, 4TB SATA SSD en alle toeters en bellen aan.
:strip_exif()/f/image/3E3LPkae3Aioqao1Ko2USwjL.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog het echte verbruik van de mikrotik er tegen over zetten en we kunnen echt vergelijken, tot zo ver was er niet meer informatie beschikbaar over het daadwerkelijke verbruik.renedis schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:08:
[...]
Uuuuuh?
Onderstaand is het verbruik inclusief Zaram SFP, 4TB SATA SSD en alle toeters en bellen aan.
[Afbeelding]
Kon enkel terugvallen op de specs die de fabrikanten zelf op hun site publiceren.
Ik heb een tijdje geleden m'n UDM pro vervangen door de MikroTik CCR2004-16G-2S+ welke de 4gbit het (net als de pcie versie) ook prima kan bijhouden.
Heeft iemand hier al een keer de binnenkomende glasvezel verlengd voor de zaram? Helaas heb ik 2 verdiepingen en 25 meter aan OM4 MMF tussen het kpn punt en de firewall zitten.
Heeft iemand hier al een keer de binnenkomende glasvezel verlengd voor de zaram? Helaas heb ik 2 verdiepingen en 25 meter aan OM4 MMF tussen het kpn punt en de firewall zitten.
Ik heb precies hetzelfde! Toevallig ga ik een deze dagen ook een fiber trekken van de meterkast naar mijn patchkast op zolder.svenvv2 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:25:
Ik heb een tijdje geleden m'n UDM pro vervangen door de MikroTik CCR2004-16G-2S+ welke de 4gbit het (net als de pcie versie) ook prima kan bijhouden.
Min of meer op dezelfde manier als: justdaboo in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"
Of; Peetz0r in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"
Helaas heb ik destijds multimode fiber gelegd in plaats van OS2 (onder het laminaat, dus vervangen heeft nogal een lage WAF), maar met wat koppelstukjes is het wel een testje waard dan gok ik.markimarc schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:30:
[...]
Ik heb precies hetzelfde! Toevallig ga ik een deze dagen ook een fiber trekken van de meterkast naar mijn patchkast op zolder.
Min of meer op dezelfde manier als: justdaboo in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"
Of; Peetz0r in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"
Momenteel gaat de boel direct vanuit de ONT weer terug een mediaconverter in, wat op zich best zonde is.
Een vraag puur ter interesse aan de mensen die meer dan een 1Gb verbinding hebben.
Wat is jullie reden/rechtvaardiging/excuus om een dergelijke verbinding af te nemen ?
Ben benieuwd naar de toepassingen.
Wat is jullie reden/rechtvaardiging/excuus om een dergelijke verbinding af te nemen ?
Ik heb een 8Gbps verbinding bij de blauwe club. Ik heb een video bedrijf aan huis. De lijn helemaal dicht trekken gebeurt niet heel vaak, maar dat hoeft niet altijd. Maar er zijn zeker situaties waarin dit gebeurd.ArnoldSmit schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:17:
Een vraag puur ter interesse aan de mensen die meer dan een 1Gb verbinding hebben.
Camera’s die direct materiaal uploaden maar de studio, team projecten met mensen vanaf andere locaties, materiaal opleveren, en heel heel veel previews uploaden
En de snelheid komt goed van pas in de nacht, dan loopt de offsite backup, dan gaan er na een dagje draaien enkele Tb’s door de vezel
Verlengen met singlemode simplex is mogelijk zonder problemen. Het is namelijk maar 1 vezel die zowel send as recieve regelt.svenvv2 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:25:
Ik heb zonder problemen de aansluiting van mij verlengd met 20 meter extra fiber en een simpel koppelstukje voor de patchkabel zelf.
Met andere combi's en type fibers heb ik geen ervaring mee
Hobby, en gewoon intresse.ArnoldSmit schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:17:
Een paar jaar terug in huis een volledig low-budget VR/AR studiotje gebouwd. Daarna een 10GB netwerk met glasvezel tussen de kamers. en sinds een half jaartje nu 4GB glasvezel. met een proxmox opnsense opstelling in een 1L pctje. De lol zit voor mij vooral in de opbouw, config en het finetunen (kijken of de maximale doorvoer gehaald kan worden).
Gebruik ik het daarna ook maximaal? nee..
maar als vrienden nu een nieuwe game uitzoeken voor de avond, kan ik alvast de server opzetten terwijl ze nog downloaden
Mocht ik wat centen willen besparen kan ik altijd bij de jaarlijkse provideroverstap downgraden. maar vooralsnog is het mij de centen waard
GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET
Welke hardware heb je nodig om in OPNsense >4Gbit te gaan?
Moet het zelf nog testen, ik ga het doen met het virtueel toewijzen van 2 cores van de AMD Ryzen 9 5950x.Tortelli schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:34:
Welke hardware heb je nodig om in OPNsense >4Gbit te gaan?
Ik kan mijn bevindingen nog niet delen, KPN moet de lijn nog opleveren.
Wat voor hardware heb je tot je beschikking?
Ik heb geen XGS-PON, nog de oude lijn liggen. Vooral benieuwd welke richting op te gaan tzt.