Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06 20:52

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Tortelli schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:34:
Welke hardware heb je nodig om in OPNsense >4Gbit te gaan?
vanwege PPoE helaas minimaal 3 cores van mn i5-8500T
verdere HW:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TFUi13V.png

heeft ook best wel wat uitzoek/configwerk gekost om tot de max te komen. zowel in de opnsense config als in proxmox zelf.

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:36
nieuws: KPN gaat bestaande Genexis-glasvezelkastjes vervangen door nieuwe mod...

Zijn er mensen die dit proactief hebben kunnen regelen?
Ik krijg mijn huidige Minisforum MS-01 met zijn Intel X710's niet aan die Genexis gekoppeld.
Na het inprikken blijft de link klapperen (elke paar seconden een link-up-link-down etc).
Firmware upgrades gedaan op de NIC's, mocht niet baten, andere X710 geprobeerd, hielp ook niet.

Na het plaatsen van een Intel 540-AT2 werkte het allemaal meteen.

De X710's werken prima met mijn QNAP switch.

Mijn vermoeden is daarom een compatibility issue met de Genexis, en zit te hopen dat het preventief laten vervangen van de ONT voor een Nokia mijn issues oplost.

Ik heb al een keer gebeld, maar de helpdesk deed wat moeilijk en ging het navragen.
Na 15 minuten in de wacht moest ik echt weg, en heb de verbinding verbroken.

Iemand dit proces al eens doorlopen?

Even niets...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@FireDrunk Yes, ik had met een X710 hetzelfde issue, en toen de Genexis werd vervangen door de Nokia ONT (dat werd bij mij vanuit KPN gepland) werkte de verbinding wel met de X710. Of het op lange termijn ook stabiel werkt weet ik niet, want na een week heb ik de SFP van Precision in gebruik genomen.

edit: Oh, maar dus niet echt antwoord op de vraag, sorry. Wel vergelijkbaar probleem dus, en dat de ONT vervangen het lijkt op te lossen.

[ Voor 18% gewijzigd door dcm360 op 17-06-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
dcm360 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:08:
@FireDrunk Yes, ik had met een X710 hetzelfde issue, en toen de Genexis werd vervangen door de Nokia ONT (dat werd bij mij vanuit KPN gepland) werkte de verbinding wel met de X710. Of het op lange termijn ook stabiel werkt weet ik niet, want na een week heb ik de SFP van Precision in gebruik genomen.

edit: Oh, maar dus niet echt antwoord op de vraag, sorry. Wel vergelijkbaar probleem dus, en dat de ONT vervangen het lijkt op te lossen.
Dat is sowieso al heel goed nieuws!!! *O*

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkventures
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-05 23:13
Misschien al in overvloed besproken dus bij voorbaat excuus als dat zo is maar ik stel de vraag toch maar..... ;)

Ik zit momenteel bij Odido maar ik ga binnenkort verhuizen en op mijn nieuwe adres is een KPN lijn aanwezig op AON (hoop dat dit snel veranderd !) met een Genexis kastje.
Heb nu een 2 GB lijntje en draai deze via de ONT op mijn UDM SE.

Ik twijfel of ik nog overstap naar KPN of dat ik bij Odido blijf maar is er iets dat er veranderd voor mij qua instellingen op mijn UDM SE omdat ik naar een door KPN aangelegde lijn over ga ?
Heb overigens geen behoefte aan het rechtstreeks aansluiten van de glasvezel op mijn UDM SE dus wat ik mij eigen dan ook afvraag is of ik dan veel moet aanpassen qua instellingen in de UDM ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-06 16:44
Darkventures schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:54:
Misschien al in overvloed besproken dus bij voorbaat excuus als dat zo is maar ik stel de vraag toch maar..... ;)

Ik zit momenteel bij Odido maar ik ga binnenkort verhuizen en op mijn nieuwe adres is een KPN lijn aanwezig op AON (hoop dat dit snel veranderd !) met een Genexis kastje.
Heb nu een 2 GB lijntje en draai deze via de ONT op mijn UDM SE.

Ik twijfel of ik nog overstap naar KPN of dat ik bij Odido blijf maar is er iets dat er veranderd voor mij qua instellingen op mijn UDM SE omdat ik naar een door KPN aangelegde lijn over ga ?
Heb overigens geen behoefte aan het rechtstreeks aansluiten van de glasvezel op mijn UDM SE dus wat ik mij eigen dan ook afvraag is of ik dan veel moet aanpassen qua instellingen in de UDM ?
Zolang je bij Odido blijft zal je ongeacht of je via KPN/ODF/Delta bent aangesloten geen instellingen hoeven te veranderen in je UDM.
Ook niet voor AON, GPON of XGS-PON.

Als je wisseld van provider zal je als je overstapt van Odido naar KPN, aan je WAN kant in moeten stellen dat je via PPPoE wil verbindingen i.p.v. DHCP, en KPN's WAN werkt over VLAN 6, Odido VLAN 300.

[ Voor 8% gewijzigd door ArnoldSmit op 18-06-2024 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkventures
ArnoldSmit schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:01:
[...]

Zolang je bij Odido blijft zal je ongeacht of je via KPN/ODF/Delta bent aangesloten geen instellingen hoeven te veranderen in je UDM.
Ook niet voor AON, GPON of XGS-PON.
Hey Arnold,

dank je wel voor je reactie _/-\o_

stel dat ik wel naar KPN overstap neem ik aan dat er wel aanpassingen gemaakt moeten worden.
Zit het hem dan in de VLAN en het activeren van de PPPoE instellingen ?

je hebt mijn vraag dus al beantwoord hehehe
nadeel is dat KPN eventuele hogere snelheden niet aanbied aan externe partijen als Odido dus zal ik dan hoogst waarschijnlijk vast zitten aan een 1 GB lijntje :(

[ Voor 17% gewijzigd door Darkventures op 18-06-2024 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Darkventures schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:04:
[...]

Hey Arnold,

dank je wel voor je reactie _/-\o_

stel dat ik wel naar KPN overstap neem ik aan dat er wel aanpassingen gemaakt moeten worden.
Zit het hem dan in de VLAN en het activeren van de PPPoE instellingen ?
Heb mijn reactie aangevuld, bij deze:
Als je wisseld van provider zal je als je overstapt van Odido naar KPN, aan je WAN kant in moeten stellen dat je via PPPoE wil verbindingen i.p.v. DHCP, en KPN's WAN werkt over VLAN 6, Odido VLAN 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkventures
ArnoldSmit schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:05:
[...]

Heb mijn reactie aangevuld, bij deze:
dank je wel voor je aanvulling.....
zoals ik al toevoegde deelt KPN snellere verbindingen boven 1 gig niet met externe partijen dus sta ik voor een keuze. Nu heb ik die keuze voorlopig toch niet want KPN zal eerst de POP moeten upgraden van AON naar XGS-PON en wanneer dat is ??? maar goed misschien beter om voorlopig bij Odido te blijven hangen tot KPN zover is :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Darkventures schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 12:15:
[...]

dank je wel voor je aanvulling.....
zoals ik al toevoegde deelt KPN snellere verbindingen boven 1 gig niet met externe partijen dus sta ik voor een keuze. Nu heb ik die keuze voorlopig toch niet want KPN zal eerst de POP moeten upgraden van AON naar XGS-PON en wanneer dat is ??? maar goed misschien beter om voorlopig bij Odido te blijven hangen tot KPN zover is :P
Ik weet niet welke opties je precies heb?
En als ik me niet vergis heeft Odido eigen belichtingsapparatuur in de KPN POP, mogelijk dat een upgrade al mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkventures
ArnoldSmit schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:04:
[...]

Ik weet niet welke opties je precies heb?
En als ik me niet vergis heeft Odido eigen belichtingsapparatuur in de KPN POP, mogelijk dat een upgrade al mogelijk is.
Momenteel kan ik bij zowel KPN als Odido max 1 GB sym krijgen volgens postcode check en ook omdat er nog een AON verbinding zit.
KPN heeft mij verteld dat het noordelijke deel van Etten-Leur (daar ga ik naar toe verhuizen) nog de oude aansluitingen heeft en in de loop van dit jaar geupgrade word naar xgs-pon. Dan pas zijn hogere snelheden mogelijk.
sowieso heeft KPN geen tussen snelheid zoals Odido met 2 GB en dan 8 GB dus zal mij ook benieuwen wat KPN gaat doen in de toekomst, al denk ik dat de focus bij hun vooral op upgraden zit momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccnl
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 16:51
Bij gebruik van Fritzbox is mogelijk via serienummer klonen Fritzbox op glasvezel te gebruiken zonder de SFP+ Module te registreren.
https://hack-gpon.org/router/avm_fritzbox_5590/
Is het ook mogelijk bij b.v. Zaram of FS modules alleen de serie nummer van de ONT te klonen? Het idee is interessant omdat als iemand probleem heeft, moet hij de originele apparatuur van KPN terug plaatsen om metingen te doen, maar bij gebruik van eigen ONT zonder klonen is terug plaatsen niet mogelijk. Hoe moet man dat doen bij SFP+ modules? Alleen de serienummer? Of ook user/password?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ccnl schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:28:
Bij gebruik van Fritzbox is mogelijk via serienummer klonen Fritzbox op glasvezel te gebruiken zonder de SFP+ Module te registreren.
https://hack-gpon.org/router/avm_fritzbox_5590/
Is het ook mogelijk bij b.v. Zaram of FS modules alleen de serie nummer van de ONT te klonen? Het idee is interessant omdat als iemand probleem heeft, moet hij de originele apparatuur van KPN terug plaatsen om metingen te doen, maar bij gebruik van eigen ONT zonder klonen is terug plaatsen niet mogelijk. Hoe moet man dat doen bij SFP+ modules? Alleen de serienummer? Of ook user/password?
Je gaat dan de OLT vertellen dat je een andere ONT bent dan de werkelijkheid. Er kan dan van alles qua beheer vanuit KPN fout gaan. Niet doen. Gewoon het device registreren dat je daadwerkelijk gebruikt.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
ernstoud schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:34:
[...]

Je gaat dan de OLT vertellen dat je een andere ONT bent dan de werkelijkheid. Er kan dan van alles qua beheer vanuit KPN fout gaan. Niet doen. Gewoon het device registreren dat je daadwerkelijk gebruikt.
Precies dat het is ook totaal onnodig.
Je kan prima je eigen ONT laten registreren met het eigen serie nummer, kpn en odido ondersteunen dit gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Net zelf KPN gebeld en gevraagd of ze proactief mijn Genexis kastje konden vervangen voor een "andere", het liefst een Nokia, maar de medewerker gaf aan dat het systeem dat nog niet toestaat, en ze vooralsnog alleen nieuwe Genexis kastjes kunnen 'bestellen'. Hij wist wel dat er meer problemen waren, en dat 'ze' er mee bezig zijn om ze te vervangen, maar kon in het systeem hier helaas niets voor aanmelden...

Nog even geduld dus :(

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59
ernstoud schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:34:
[...]

Ik zie wel een potentieel voordeel, namelijk dat je in de testfase van je eigen router niet zou hoeven te wachten tot je Zaram geactiveerd is. Wellicht dat het voor tijdelijk gebruik dus mogelijk wel een meerwaarde zou kunnen bieden? Uiteraard zou ik dan zodra alles stabiel loopt, alsnog netjes de registratieprocedure doorlopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ikke26 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 18:04:
[...]

Ik zie wel een potentieel voordeel, namelijk dat je in de testfase van je eigen router niet zou hoeven te wachten tot je Zaram geactiveerd is. Wellicht dat het voor tijdelijk gebruik dus mogelijk wel een meerwaarde zou kunnen bieden? Uiteraard zou ik dan zodra alles stabiel loopt, alsnog netjes de registratieprocedure doorlopen.
In een OLT staan profielen die de juiste parameters bevatten voor de ONT. Als je de OLT gaat misleiden dat je device X bent terwijl je device Y bent, gaat de OLT het profiel voor device X gebruiken. En dat geeft geheid problemen. Niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikke26
Duidelijk @ernstoud! Dan blijft het dus wachten tot de goede / instant self-service portals online komen. Het mooie van AON was het makkelijke uitwisselen van eigen routers met die van de ISP voor onderhoud / testen. Helaas is dat met XGS-PON momenteel nog veel lastiger.

[ Voor 11% gewijzigd door ikke26 op 19-06-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:24

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ikke26 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:01:
Duidelijk @ernstoud! Dan blijft het dus wachten tot de goede / instant self-service portals online komen. Het mooie van AON was het makkelijke uitwisselen van eigen routers met die van de ISP voor onderhoud / testen. Helaas is dat met XGS-PON momenteel nog veel lastiger.
Ik dacht dat je bij KPN al via de ServiceTool zelf je modem kan aanmelden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:56
wbschenk schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:17:
[...]

Ik dacht dat je bij KPN al via de ServiceTool zelf je modem kan aanmelden?
Klopt! Al wordt je dan wel gebeld nog daarna om daadwerkelijk een tijd af te spreken waarop de wisseling gaat plaatsvinden. Het belletje is dan volgens mij de eerstvolgende werkdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccnl
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 16:51
Het probleem van eigen ONT registreren is dat het niet meteen werkt, maar eerst na een terugkoppeling van KPN medewerker. Voor normale werkende mensen is haast niet te doen. op werktijden is mijn mobiel b.v. altijd in stil modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikke26
@wbschenk wat @mrdemc en @ccnl hier zeggen is precies waar ik op doelde. De ServiceTool is er, maar helaas is het daarmee nog niet zo dat het proces volledig geautomatiseerd en instant is. Het is niet, bij wijze van spreken, een toggle die je omzet en een paar minuten later is het geregeld. Dat maakt testen / debuggen veel lastiger dan het met AON was. Daar wisselde ik namelijk net zo lang tussen routers tot de boel precies werkt zoals ik wil. Bovendien, als je dan onderhoud wilt doen maar wel voor het huis het "normale" internet in de lucht wilt houden, dan is even tijdelijk de standaard provider modem swappen ook een uitkomst.

[ Voor 28% gewijzigd door ikke26 op 19-06-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:16
edit: sorry, verkeerde topic :)

[ Voor 89% gewijzigd door Flappie op 19-06-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 10:20
ikke26 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:17:
Bovendien, als je dan onderhoud wilt doen maar wel voor het huis het "normale" internet in de lucht wilt houden, dan is even tijdelijk de standaard provider modem swappen ook een uitkomst.
Ik zit thuis nog rustig op AON, maar lees hier mee voor als XPON onze kant op komt. Ik dacht te begrijpen dat de provider ONT gewoon bleef werken? Maar als ik dit lees is er dus een serienummer slot beschikbaar per subscriber? Dat maakt inderdaad bugfixen lastiger, want ik kan me voorstellen dat ondanks dat deze module werkt, de servicedesk van KPN bij storingen begint met de mededeling dat ze geen experiabox oid zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
ikke26 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:17:
@wbschenk wat @mrdemc en @ccnl hier zeggen is precies waar ik op doelde. De ServiceTool is er, maar helaas is het daarmee nog niet zo dat het proces volledig geautomatiseerd en instant is. Het is niet, bij wijze van spreken, een toggle die je omzet en een paar minuten later is het geregeld. Dat maakt testen / debuggen veel lastiger dan het met AON was. Daar wisselde ik namelijk net zo lang tussen routers tot de boel precies werkt zoals ik wil. Bovendien, als je dan onderhoud wilt doen maar wel voor het huis het "normale" internet in de lucht wilt houden, dan is even tijdelijk de standaard provider modem swappen ook een uitkomst.
Snap ergens ook wel dat het op deze manier gaat.
Met Odido stond er ook iemand paraat om de overstap te begeleiden.
Maar het is een beetje onnodig, de doelgroep die hun ONT vervangt, weet over het algemeen wel waar ze mee bezig zijn.
Dus als je in de service tool direct een nieuw serienummer kan toepassen, en een optie krijgt om weer de ONT van je provider weer in te stellen.
Zie ik geen reden om niet zelf als klant direct de series nummers in hun systeem te mogen indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dapaool
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:19
@ArnoldSmit Ik denk dat een serie nummers invoeren een zooitje gaat worden. Met de kans dat een serienummer op meerdere huisadressen wordt geregistreerd. zodat een dure 4 Gbit van een abonnee op meerdere adressen wordt gebruikt.

Net zoals jaren terug met gestolen Ziggo modems die gekloonde serienummers van andere klanten hadden.

Zie nieuws: OM eist drie jaar cel tegen man die Ziggo-modems kloonde voor gratis ...

Ik denk dat KPN daarom liever zelf serienummers controleert en daarna activeert.

[ Voor 8% gewijzigd door dapaool op 21-06-2024 15:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:07
dapaool schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:08:
@ArnoldSmit Ik denk dat een serie nummers invoeren een zooitje gaat worden. Met de kans dat een serienummer op meerdere huisadressen wordt geregistreerd. zodat een dure 4 Gbit van een abonnee op meerdere adressen wordt gebruikt.

Net zoals jaren terug met gestolen Ziggo modems die gekloonde serienummers van andere klanten hadden.

Zie nieuws: OM eist drie jaar cel tegen man die Ziggo-modems kloonde voor gratis ...

Ik denk dat KPN daarom liever zelf serienummers controleert en daarna activeert.
De serienummers worden niet gecontroleerd(in de tooling die gebruikt wordt zit wel een controle of het een geldig pon-id is), daarnaast kan een ONT niet geactiveerd worden als het serienummer al elders actief is

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Zit ook helemaal niet in de planning om het registratie proces door klanten in de servicetool te laten doen. ONT registeren gaat door verschillende systemen en een dubbel check door een medewerker is zo slecht nog niet. In principe weten we welke SFP's werken op het netwerk van KPN, mocht je willen troubleshooten omdat iets niet naar behoren werkt mag je mij prima een bericht sturen om hem terug te activeren, maar schat zo in dat dat alleen in enkele gevallen zal gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
dapaool schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:08:

Een serie nummer is uniek, je kan maar 1 activatie hebben per serie nummer.
Sowieso hoe het bij KPN werkt is dat je 1 IP address krijgt op je PPPoE sessie die aan het serienummer van de ont is gekoppeld, aan het serienummer van je ont zit het line- is gekoppeld, wat weer aan jou als klant is gekoppeld.
Als je van ONT wisseld hou je ook je IP adres, als consument krijg je maar 1 IP address.

Ziggo verhaal gaat hier niet op.

[ Voor 3% gewijzigd door ArnoldSmit op 22-06-2024 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Betekend dat als je verhuist en dezelfde SFP meeneemt, je zelfs bij verhuizing je IP houdt?
Not bad...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-06 17:35
ArnoldSmit schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 00:19:
[...]

Een serie nummer is uniek, je kan maar 1 activatie hebben per serie nummer.
Sowieso hoe het bij KPN werkt is dat je 1 IP address krijgt op je PPPoE sessie die aan het serienummer van de ont is gekoppeld, en het unieke serie nummer is weer aan jou als klant gekoppeld.
Als je van ONT wisseld hou je ook je IP adres, als consument krijg je maar 1 IP address.

Ziggo verhaal gaat hier niet op.
Volgens mij hangt de PPPoE sessie aan je fysieke line ID tot en met de OLT port, en als je gaat verhuizen dan krijg je een nieuw line ID verwacht ik. Blijft je IP dan hetzelfde @Economics ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Volgens mij hangt de PPPoE sessie aan je fysieke line ID tot en met de OLT port, en als je gaat verhuizen dan krijg je een nieuw line ID verwacht ik. Blijft je IP dan hetzelfde @Economics ?
Inderdaad! Klinkt krom maar als je gaat verhuizen dan wordt er altijd een “new line” order ingeschoten en krijg je inderdaad een nieuw IP. Moet ook wel, want als je niet in dezelfde stad woont dan is dat een andere area waaraan andere ip subnetten hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Economics schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:25:
[...]

Inderdaad! Klinkt krom maar als je gaat verhuizen dan wordt er altijd een “new line” order ingeschoten en krijg je inderdaad een nieuw IP. Moet ook wel, want als je niet in dezelfde stad woont dan is dat een andere area waaraan andere ip subnetten hangen
In het geval van XGS-Pon is het line ID toch gekoppeld aan de registratie van je ONT gezien dat je je lijn fysiek met meerdere klanten deelt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArnoldSmit schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:50:
[...]

In het geval van XGS-Pon is het line ID toch gekoppeld aan de registratie van je ONT gezien dat je je lijn fysiek met meerdere klanten deelt ?
ONT serienummer hangt inderdaad aan je line-id wat hangt aan je postcode huisnummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 09:43
Weet iemand een provider die eigen ONT ondersteunt met daarover een eigen static ip of subnet, routing doet via BGP, en een backup BGP sessie over 4g (of dsl als dat nog bestaat)? Ik zie dit tot nog toe enkel op "zakelijk glasvezel" en dan is 4gbit zo veel duurder dat het niet de moeite is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-06 16:11
infernix schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:33:
Weet iemand een provider die eigen ONT ondersteunt met daarover een eigen static ip of subnet, routing doet via BGP, en een backup BGP sessie over 4g (of dsl als dat nog bestaat)? Ik zie dit tot nog toe enkel op "zakelijk glasvezel" en dan is 4gbit zo veel duurder dat het niet de moeite is.
Da's wel erg offtopic ... Ik ken geen consumenten diensten met BGP, dat lijkt me ook niet helemaal de doelgroep :) BGP en uitwijk zijn zakelijke features die je voor zover ik kan overzien dan ook alleen terug vindt bij zakelijke aansluitingen met bijbehorend prijsniveau.

Overigens geldt de vrije keuze niet alleen voor consumenten, maar zakelijke gebruikers kom ik nagenoeg niet tegen die dat willen, voor hun is het een gebruiksding wat het gewoon moet doen en niet gaan lopen rommelen aan ONT's ...

[ Voor 14% gewijzigd door Houtenklaas op 29-06-2024 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:56
infernix schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:33:
Is XS-Anywhere dan niet iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 09:43
Houtenklaas schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:49:
[...]
BGP en uitwijk zijn zakelijke features die je voor zover ik kan overzien dan ook alleen terug vindt bij zakelijke aansluitingen met bijbehorend prijsniveau.
Je ziet t al her en der aangeboden voor consumenten, 4G backup. Of dat dan intern BGP gebruikt weet ik dan weer niet. Maar static ip was vroeger ook enkel zakelijk, backup internet voor de thuiswerkende consument is zo'n sprong niet meer tegenwoordig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
infernix schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:57:
[...]

Je ziet t al her en der aangeboden voor consumenten, 4G backup. Of dat dan intern BGP gebruikt weet ik dan weer niet. Maar static ip was vroeger ook enkel zakelijk, backup internet voor de thuiswerkende consument is zo'n sprong niet meer tegenwoordig :)
Vink, maar "naar het internet" is net wat anders dan een bepaald subnet op locatie wat met BGP over beide accessen bereikbaar is vanaf de buitenwereld? Da's echt een zakelijke feature, dat zal nooit in consumentenland worden gebruikt. Ja door mij en nog wat mensen hier "omdat het kan" als een consumentenprovider het zou gaan ondersteunen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:31
Houtenklaas schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 17:03:
[...]

Vink, maar "naar het internet" is net wat anders dan een bepaald subnet op locatie wat met BGP over beide accessen bereikbaar is vanaf de buitenwereld? Da's echt een zakelijke feature, dat zal nooit in consumentenland worden gebruikt. Ja door mij en nog wat mensen hier "omdat het kan" als een consumentenprovider het zou gaan ondersteunen ...
Lijkt me ook niet optimaal, routing technisch gezien, om een IP van glasvezel backend naar dsl backend om te switchen. Dat wil je niet voor teveel reeksen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Een klein beetje offtopic, maar ik vraag me af of dit aan de ONT ligt, wat ik me haast niet voor kan stellen:

Ik haal mijn maximale upload met geen mogelijkheid. Ik heb het 4Gb abbonnement, maar haal maar ~800Mb. Heb diverse hardware en sofware geprobeerd, en zelfs uiteindelijk de Experiabox uit de kast gepakt, en er direct een desktop achter gehangen.

Zelfde resultaat. Ook diverse test websites geprobeerd, hielp allemaal niets.
Download is wel goed met ruim 4Gb.

Iemand een idee?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:03:
Een klein beetje offtopic, maar ik vraag me af of dit aan de ONT ligt, wat ik me haast niet voor kan stellen:

Ik haal mijn maximale upload met geen mogelijkheid. Ik heb het 4Gb abbonnement, maar haal maar ~800Mb. Heb diverse hardware en sofware geprobeerd, en zelfs uiteindelijk de Experiabox uit de kast gepakt, en er direct een desktop achter gehangen.

Iemand een idee?
Heb je toevallig een genexis waarbij de upload niet meer dan 800mbps througput geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Economics schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:20:
[...]

Heb je toevallig een genexis waarbij de upload niet meer dan 800mbps througput geeft?
Jup.

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit is een issue met de genexis en dat wordt verholpen met een sw update welke binnenkort wordt uitgerold. Voor nu is er geen oplossing, ja het swappen van de ont..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:03
Misschien een goede reden voor een swap naar een Nokia ONT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:32:
Misschien een goede reden voor een swap naar een Nokia ONT?
De NT zal inderdaad vervangen moeten worden, of dat een genexis of nokia wordt maakt verder niet uit :). Of je wacht tot we de sw update hebben gepusht later in deze maand. Anderzijds, Probeer even met de klantenservice contact op te nemen. Kom je er samen niet uit stuur me dan even een DM

[ Voor 9% gewijzigd door Economics op 30-06-2024 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hypenotic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
FireDrunk schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:03:

Iemand een idee?
Ik had hetzelfde probleem, een 4Gbit verbinding met lage upload (800Mbit).
Monteur langs laten komen, die heeft een Nokia geplaatst en daarna gelijk 4Gbit upload.

hYp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benwilhetweten
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-05 09:03
Wellicht offtopic maar ook weer niet.
Ik heb hier ook eindelijk 4Gbit liggen en werkt goed. Voor nu even gewoon via de nokia die de monteur nu standaard in zijn achterbak heeft liggen :)

-De speedtest uitvoeren via verschillende website gaf verschillende waardes. Waarom geen idee. Via de mac app kon ik de volledige en juiste snelheid meten via speedtest.
-MTU ingesteld op routers maximum (1492, tp link omada)
Op de site van KPN staat 1500 MTU met referentie naar rfc4638. Geen idee wat dat betekent maar in documentatie staat een maximum van 1500 en geen jumbo frames mogelijk. Is mijn router nu beperking met max 1492 of is 1500 een verkeerd gegeven?
-Zijn er ervaringen van gebruikers met de SFP+ module icm. omada router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
benwilhetweten schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:46:
Wellicht offtopic maar ook weer niet.
Ik heb hier ook eindelijk 4Gbit liggen en werkt goed. Voor nu even gewoon via de nokia die de monteur nu standaard in zijn achterbak heeft liggen :)

-De speedtest uitvoeren via verschillende website gaf verschillende waardes. Waarom geen idee. Via de mac app kon ik de volledige en juiste snelheid meten via speedtest.
-MTU ingesteld op routers maximum (1492, tp link omada)
Op de site van KPN staat 1500 MTU met referentie naar rfc4638. Geen idee wat dat betekent maar in documentatie staat een maximum van 1500 en geen jumbo frames mogelijk. Is mijn router nu beperking met max 1492 of is 1500 een verkeerd gegeven?
-Zijn er ervaringen van gebruikers met de SFP+ module icm. omada router?
De MTU kan je beter instellen op 1512
4 bit voor de vlan tag
8 bit voor PPPoE
Houd je netto 1500 over voor je internet verkeer.

Deze instellingen zijn niet router specifiek.
(Wel kpn specifiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypenotic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
De www.speedguide.net TCP optimizer geeft bij de largest mtu test dit aan,

op een KPN 4Gbit glasvezel verbinding

Pinging [68.67.73.20] with 1500 bytes -> ..fragmented
Pinging [68.67.73.20] with 750 bytes ->bytes=750 time=116ms TTL=51
Pinging [68.67.73.20] with 1125 bytes ->bytes=1125 time=115ms TTL=51
Pinging [68.67.73.20] with 1312 bytes ->bytes=1312 time=117ms TTL=51
Pinging [68.67.73.20] with 1406 bytes ->bytes=1406 time=116ms TTL=51
Pinging [68.67.73.20] with 1453 bytes ->bytes=1453 time=115ms TTL=51
Pinging [68.67.73.20] with 1476 bytes -> ..fragmented
Pinging [68.67.73.20] with 1464 bytes ->bytes=1464 time=116ms TTL=51
Pinging [68.67.73.20] with 1470 bytes ->bytes=1470 time=119ms TTL=51
Pinging [68.67.73.20] with 1473 bytes -> ..fragmented
Pinging [68.67.73.20] with 1471 bytes ->bytes=1471 time=116ms TTL=51
Pinging [68.67.73.20] with 1472 bytes ->bytes=1472 time=116ms TTL=51
The largest possible non-fragmented packet is 1472 (1500 - 28 ICMP & IP headers).
You can set your MTU to 1500

hYp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

ArnoldSmit schreef op maandag 1 juli 2024 @ 18:38:
[...]

De MTU kan je beter instellen op 1512
4 bit voor de vlan tag
8 bit voor PPPoE
Houd je netto 1500 over voor je internet verkeer.

Deze instellingen zijn niet router specifiek.
(Wel kpn specifiek)
Enkel de 8 bytes voor PPPoE zijn van belang, de 4 bytes van de VLAN-tag zijn onderdeel van de ethernet-header en niet van de payload. Het is niet heel waarschijnlijk dat er iets verkeerd gaat met de MTU 4 bytes hoger instellen, maar nodig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuneAgent
  • Laatst online: 14-12-2024
Hoi,

Net een 4Gb aansluiting gekregen en vroeg mij af of een Netgate 6100 (pfSense) met een Zaram gaat werken.
Had begrepen dat de Netgate wat picky is met SFP+ modules.

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Laatst online: 14-06 19:28
Ik heb bij familie een Fritzbox 5530 met SFP+ nu rechtstreeks aangesloten [KPN glasvezel, XGS-PON] . Familielid heeft Freedom, en kan dus niet zelf via KPN Service Tool het Modem-ID aanpassen.

Ik meen gelezen te hebben dat er mensen hier op forum wel toegang hebben om dit aan te passen? Kunnen jullie me een DM sturen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:39
DuneAgent schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 03:05:
Hoi,

Net een 4Gb aansluiting gekregen en vroeg mij af of een Netgate 6100 (pfSense) met een Zaram gaat werken.

Iemand ervaring hiermee?
Ervaring met de Netgate appliances heb ik niet icm met de Zaram. Echter is de comptabiliteit voornamelijk afhankelijk van de Fiber-nic. Zou je eens kunnen controleren welke vendor en model in jouw firewall zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Hive
  • Laatst online: 12-06 07:06
DuneAgent schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 03:05:
Hoi,

Iemand ervaring hiermee?
https://docs.netgate.com/...AuMA..#sfp-ethernet-ports

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mad-dog
voorstad schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:46:
Ik heb bij familie een Fritzbox 5530 met SFP+ nu rechtstreeks aangesloten [KPN glasvezel, XGS-PON] . Familielid heeft Freedom, en kan dus niet zelf via KPN Service Tool het Modem-ID aanpassen.

Ik meen gelezen te hebben dat er mensen hier op forum wel toegang hebben om dit aan te passen? Kunnen jullie me een DM sturen dan?
Je mag mij een DM sturen met klantnr, pc/huisnr en het ID van de SFP

Edit: helaas ben ik hier niet voor geautoriseerd. Wellicht dat @Economics wel in staat is om activaties uit te voeren voor non-KPN klanten, maar die wel op KPN WBA zitten

[ Voor 14% gewijzigd door mad-dog op 07-07-2024 22:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
mad-dog schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:20:
[...]

Je mag mij een DM sturen met klantnr, pc/huisnr en het ID van de SFP

Edit: helaas ben ik hier niet voor geautoriseerd. Wellicht dat @Economics wel in staat is om activaties uit te voeren voor non-KPN klanten, maar die wel op KPN WBA zitten
Zeker kan ik dat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mobytoby
  • Laatst online: 14-06 15:35
Ik heb een zaram module werkend in een netgate 6100.
Ik haal de 4g download niet maar dat komt waarschijnlijk door de pfsense beperking voor gebruik van 1 core bij download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
mobytoby schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:28:
[...]

Ik heb een zaram module werkend in een netgate 6100.
Ik haal de 4g download niet maar dat komt waarschijnlijk door de pfsense beperking voor gebruik van 1 core bij download
Welke snelheden haal je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simongraaf
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-07-2024
Ik heb een KPN glasvezel (1Gbit/s upload en download) en de Experiabox 12 onlangs vervangen door mijn Asus Zenwifi XT8. De bedrade download snelheid is goed ±950Mbps maar de upload blijft traag ±280Mpbs.
Ik meet deze snelheden direct op de router (via Speedtest in de controlpanel van de router). Ik heb de CAT6 kabels gecontroleerd en een volledige een factory reset uitgevoerd van de XT8.

Hoe moet ik verder met het probleem op te sporen en hopelijk op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-06 17:35
Simongraaf schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:02:
Ik heb een KPN glasvezel (1Gbit/s upload en download) en de Experiabox 12 onlangs vervangen door mijn Asus Zenwifi XT8. De bedrade download snelheid is goed ±950Mbps maar de upload blijft traag ±280Mpbs.
Ik meet deze snelheden direct op de router (via Speedtest in de controlpanel van de router). Ik heb de CAT6 kabels gecontroleerd en een volledige een factory reset uitgevoerd van de XT8.

Hoe moet ik verder met het probleem op te sporen en hopelijk op te lossen?
Wat is je upload snelheid met de Experiabox 12? Met deze test kan je vaststellen of jouw router of de KPN lijn problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leugering
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:56
Ik heb KPN 1 Gbps glasvezelverbinding en een Fritzbox 7590 hieraan gekoppeld (internet only).
Nu wil ik de Fritzbox gaan vervangen voor een Unifi Dream Machine pro of special edition.
Graag zou ik willen weten of er mede tweakers zijn die ook een KPN 1Gbps of meer hebben en een UDM pro of SE via UTP direct hebben aangesloten op de NT? Halen jullie constant 1 Gbps up- en download of meer met IDS/IPS volledig ingeschakeld. Wat zijn jullie ervaringen?

Doordat KPN PPPoe gebruikt, begrijp ik dat de MTU op 1512 ingesteld moet worden.
Zijn er nog overige punten van aandacht waar ik rekening mee moet houden?
Bedankt alvast en ik hoop dat dit het juiste topic voor de vraag is :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lesswood
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-05 23:35
leugering schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:40:
Ik heb KPN 1 Gbps glasvezelverbinding en een Fritzbox 7590 hieraan gekoppeld (internet only).
Nu wil ik de Fritzbox gaan vervangen voor een Unifi Dream Machine pro of special edition.
Graag zou ik willen weten of er mede tweakers zijn die ook een KPN 1Gbps of meer hebben en een UDM pro of SE via UTP direct hebben aangesloten op de NT? Halen jullie constant 1 Gbps up- en download of meer met IDS/IPS volledig ingeschakeld. Wat zijn jullie ervaringen?

Doordat KPN PPPoe gebruikt, begrijp ik dat de MTU op 1512 ingesteld moet worden.
mijn advies is:
Lees de gehele thread van deze post.
Want daar staat het antwoord in!
Veel leesplezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
lesswood schreef op zondag 14 juli 2024 @ 00:02:
[...]

mijn advies is:
Lees de gehele thread van deze post.
Want daar staat het antwoord in!
Veel leesplezier!
Een nette manier om RTFM te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:15
Beste mensen,
Ik lees al een hele tijd mee in dit topic. Vooral omdat bij ons binnenkort glasvezel van KPN wordt gelegd. Echter momenteel is mijn router een Sophos SG135 UTM, die heeft geen mogelijkheid om een SFP+ poort te bedienen. Nu heb ik twee vragen, waarop ik tot op heden geen antwoord heb gevonden.
Kan ik een SFP+ module, zoals ze hier worden besproken, in een SFP-gat duwen en verwachten dat het (eventueel na wat pielen) werkt?

Verder is de enige 10G infra hier in huis mijn proxmox-cluster. Zou ik de hier besproken SFP+ modules in een SFP+-poort van een managed switch kunnen steken en dan via een vlan aan een VM in het cluster hangen om daar dan de pppoe op te bouwen?

Voor zover ik zelf al heb gezocht, ben ik te weten gekomen dat een pppoe wel te switchen zou moeten zijn. Echter doet zo'n SFP+-module allerlei taken uitvoeren, die misschien helemaal niet kunnen in een switch.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 0% gewijzigd door Drucchi op 14-07-2024 21:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Er komt op zich vanuit de switch bekeken 'gewoon' ethernet uit een dergelijke SFP. Als je er voor zorgt dat de door KPN benodigde VLAN 6 (en/of 4) vanaf de switchpoort verbonden wordt aan de VM, ben je er in principe wel. Oh, naast de MTU die op 1508 moet op alle poorten onderweg uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:15
dcm360 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:58:
Er komt op zich vanuit de switch bekeken 'gewoon' ethernet uit een dergelijke SFP. Als je er voor zorgt dat de door KPN benodigde VLAN 6 (en/of 4) vanaf de switchpoort verbonden wordt aan de VM, ben je er in principe wel. Oh, naast de MTU die op 1508 moet op alle poorten onderweg uiteraard ;)
Ach, ja. Tuurlijk, daar komt ook een vlan overheen...
Lekker dat ik die Vlan ID's al in gebruik heb ook... |:(
Dus op vlan 0 gebeurt eigenlijk niks en wat op vlan 6 een pppoe wil opzetten komt er gewoon door. Klink nu wel aanlokkelijk om tegen die tijd gewoon een VM als router/firewall in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb eigenlijk niets veranderd aan mijn MTU, en alles lijkt prima te werken.
Ik heb de SFP poort direct op mijn Router aangesloten, welke Proxmox draait.
Op de Proxmox host draait een pfSense welke via virtio de netwerkpoort doorkrijgt, en waar de VLAN tag toegepast wordt. Deze bridge staat gewoon op 1500, en de pfSense VM zelf ook.

Zou ik dat moeten aanpassen?

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killerq
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:37
leugering schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:40:

Dat werkt gewoon met een udm of udm se

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loen
Zoals al bekend was... Weet niet of mensen hier al mails hebben gehad van kpn, maar krijg er nu net een dat ze mijn genexis kastje komen vervangen.

Toevallig vanmiddag net de zaram (met TK01 natuurlijk) besteld om in de UDM te prikken, dus dan kan ik de oude genexis zo mee geven als ze langs komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
Loen schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:23:
Zoals al bekend was... Weet niet of mensen hier al mails hebben gehad van kpn, maar krijg er nu net een dat ze mijn genexis kastje komen vervangen.

Toevallig vanmiddag net de zaram (met TK01 natuurlijk) besteld om in de UDM te prikken, dus dan kan ik de oude genexis zo mee geven als ze langs komen.
Ik zou wel de nieuwe netjes aanpakken, bij een mogelijke verstoring in de toekomst wil men graag de originele config terugzien om te kunnen testen ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Houtenklaas schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:54:
[...]

Ik zou wel de nieuwe netjes aanpakken, bij een mogelijke verstoring in de toekomst wil men graag de originele config terugzien om te kunnen testen ...
Dat gaat dus niet zo makkelijk als je een guest ont geactiveerd hebt (zaram in dit geval). Als je issues krijgt met je huidige en je plaatst de nieuwe genexis welke de monteur heeft achter gelaten dan zal hij niet rangen. De backoffice doet namelijk een restore, de oude serienummer van je eerste genexis zal dan worden geconfigureerd.

Wat ik adviseer is om de backoffice een restore te laten doen, dan een nieuwe ont swap naar de nieuwe genexis en daarna weer je zaram als guest ont registeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anders stuur je mij een berichtje dan help ik je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loen
Economics schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:21:
Anders stuur je mij een berichtje dan help ik je
Thanks voor de info.
Ze komen binnen nu en 3 weken volgens de mail, anders wacht ik wel even tot de nieuwe genexis of Nokia geïnstalleerd is om daarna pas over te stappen naar de zaram. Ik heb geen haast en scheelt dan een swap tussendoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Loen schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:25:
[...]

Thanks voor de info.
Ze komen binnen nu en 3 weken volgens de mail, anders wacht ik wel even tot de nieuwe genexis of Nokia geïnstalleerd is om daarna pas over te stappen naar de zaram. Ik heb geen haast en scheelt dan een swap tussendoor :)
Dat kan natuurlijk ook ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweak3D
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 20:44
Voor de mensen die NU pas een UDM SE in gebruik gaan nemen[ me me me ] Of die twijfelen...
Unifi 4.0.6 is uit [ en network 8.3.32] en hiermee werkt KPN TV meteen na drie instellingen, inclusief de wanpoort instellen, bij het opstarten. [nog] Geen gebruik van scripts noodzakelijk.

Daarna eigenschappen van wanpoort 9 [ ik gebruik de Xperiabox 14 nog ]
aanpassen : Ik heb er twee aangepast, IPTV aan gezet, en DHCP optie 60 ingevoerd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvLuKl4X7x0wF6cPnr9dsGHT--8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r05n5lHGthYABCPG4oyoPj9x.png?f=fotoalbum_large

Dank jullie allen voor de inspiratie en antwoord op de vragen die ik had.
Volgende stap de Zaram module activeren en gebruiken, eerst meer een weekendje zo proberen.
Ervaringsdeskundige UltraLight hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Tweak3D schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:57:
Voor de mensen die NU pas een UDM SE in gebruik gaan nemen[ me me me ] Of die twijfelen...
Unifi 4.0.6 is uit [ en network 8.3.32] en hiermee werkt KPN TV meteen na drie instellingen, inclusief de wanpoort instellen, bij het opstarten. [nog] Geen gebruik van scripts noodzakelijk.

Daarna eigenschappen van wanpoort 9 [ ik gebruik de Xperiabox 14 nog ]
aanpassen : Ik heb er twee aangepast, IPTV aan gezet, en DHCP optie 60 ingevoerd

[Afbeelding]

Dank jullie allen voor de inspiratie en antwoord op de vragen die ik had.
Volgende stap de Zaram module activeren en gebruiken, eerst meer een weekendje zo proberen.
Ervaringsdeskundige UltraLight hier
Ik neem aan dat je TV+ gebruikt? Dan zit je nu gewoon op een kwalitatief mindere Unicast-stream :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak3D
Ik neem aan dat je TV+ gebruikt? Dan zit je nu gewoon op een kwalitatief mindere Unicast-stream :)
En daarom lees ik dit topic.. dank je.. volgende stap instellen zoals het hier gepromoot wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06 15:54
@Thyraon @wbschenk hebben jullie een contact bij Zaram? Ik wil een poging wagen om het ook voor de ISP waar ik bij werk in orde te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 20:48
Trent schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:05:
@Thyraon @wbschenk hebben jullie een contact bij Zaram? Ik wil een poging wagen om het ook voor de ISP waar ik bij werk in orde te krijgen.
Ik niet. Misschien kan @Economics of @ernstoud je helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Trent schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:05:
Zend me even een PB. Ik heb directe contacten met Zaram, @wbschenk koopt in bij WiMood volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak3D
Er is een nieuwe UDM [ en zo] firmware uit
https://unifi-forum.nl/on...-application-8-4-59.6230/

Waarschijnlijk al bekend bij de mensen die hun UDM software updates op het EA kanaal zitten.

maar wat mij opviel is dat er weer een aantal IPTV / IGMP instelmogelijkheden extra op zitten:

Advanced IGMP Snooping

Expands the available IGMP Snooping options to incorporate AV setups.

Configure Fast Leave on individual VLANs.
Specify the querier switch and IP address for specific VLANs.
Forward or drop unknown multicast traffic.
Define multicast router ports using the Port Manager.
Required USW firmware version 7.1.14

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_C0KBSwO6wks_hir-58zNvac2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uhW7MQA2ep7aXUN7lYUTuXVR.png?f=fotoalbum_large

FYI so to say

[ Voor 0% gewijzigd door Tweak3D op 22-08-2024 14:28 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
Loen schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:25:
[...]

Thanks voor de info.
Helaas, 3 weken verder nog geen kpn monteur gezien voor de vervanging van de genexis. Telefonisch weten ze het ook niet en kunnen ze niks doen. Nog wat langer wachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-03 23:59
Hallo,

Vandaag een pogin gedaan om de onu/omci stack version: 090.08-zaram (build 12181) werkend te krijgen met mijn KPN Zakelijk 4gbps internet verbindin.

Settings van de UDM voor de verbinding zijn op vlan 6 gezet, PPPoE aangezien met internet/internet als username en password. Daarna naar de registratie tool van de KPN gegaan om the Zaram te registreren, maar dat lijkt wel alleen te werken voor consumenten verbindingen?!

Hoe moet je als zakelijk klant je ONT registren bij KPN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MartinusMaximus schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:28:
Hallo,

Vandaag een pogin gedaan om de onu/omci stack version: 090.08-zaram (build 12181) werkend te krijgen met mijn KPN Zakelijk 4gbps internet verbindin.

Settings van de UDM voor de verbinding zijn op vlan 6 gezet, PPPoE aangezien met internet/internet als username en password. Daarna naar de registratie tool van de KPN gegaan om the Zaram te registreren, maar dat lijkt wel alleen te werken voor consumenten verbindingen?!

Hoe moet je als zakelijk klant je ONT registren bij KPN?
Via je provider? Die hebben de wba portal die dat kunnen doen. Anders stuur je mij maar een dm dan doe ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
Ik heb vandaag mijn KPN glasvezel-set gekregen. Ik heb een UDM SE en wil deze er graag op aansluiten.
Kan hier echter geen instructie voor vinden. Kunnen jullie helpen svp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRnpA0gQf-vaak19z8oKU0mwdbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJYTczYgnvQRY3MuUYRwFTel.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWqlL1BQrOmS3Ilf8eAM1YQR1cA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MgHIqq11Ib3s5BZ8nFWXUse.jpg?f=fotoalbum_large

Kreeg eerder de tip: "Je zult in ieder geval een SFP(+) module nodig hebben. Als je vervolgens via AON een aansluiting hebt kan dat een vrij eenvoudige module zijn (die wel de juiste TX & RX frequenties heeft) die het ethernetsignaal op de glasvezelkabel omzet en klaar. Als je een XGS-PON aansluiting hebt is het wat "lastiger" omdat de module dan veel meer moet doen en deze ook echt geschikt moet zijn voor KPN en je ddeze ook bij KPN moet "aanmelden"" maar moet eerlijk gezegd bekennen dat dit zelfs na een korte Google-sessie me niet heel veel zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
iasix schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:21:
Ik heb vandaag mijn KPN glasvezel-set gekregen. Ik heb een UDM SE en wil deze er graag op aansluiten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kreeg eerder de tip: "Je zult in ieder geval een SFP(+) module nodig hebben. Als je vervolgens via AON een aansluiting hebt kan dat een vrij eenvoudige module zijn (die wel de juiste TX & RX frequenties heeft) die het ethernetsignaal op de glasvezelkabel omzet en klaar. Als je een XGS-PON aansluiting hebt is het wat "lastiger" omdat de module dan veel meer moet doen en deze ook echt geschikt moet zijn voor KPN en je ddeze ook bij KPN moet "aanmelden"" maar moet eerlijk gezegd bekennen dat dit zelfs na een korte Google-sessie me niet heel veel zegt.
Je hebt een XGS-PON verbinding, dus een simpele SFP is niet voldoende. Je zal dus bv een Zaram SFP moeten aanschaffen die in je UDM SE gaat

Je UDM gewoon aansluiten op de Nokia ONT kan ook. Waarom heb je dat kapje van de FTU trouwens losgehaald 🤔

[ Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 02-09-2024 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iasix schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dat glasvezel kastje (FTU) hoort dicht te zijn. Daar moet een monteur voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
mad-dog schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:24:
[...]

Je hebt een XGS-PON verbinding, dus een simpele SFP is niet voldoende. Je zal dus bv een Zaram SFP moeten aanschaffen die in je UDM SE gaat

Je UDM gewoon aansluiten op de Nokia ONT kan ook. Waarom heb je dat kapje van de FTU trouwens losgehaald 🤔
Hahaha omdat ik nog nooit glasvezel heb gehad en me afvroeg wat er in dat kapje zat. Klikte makkelijk en atraumatisch open en is ook weer dichtgeklikt.

IS de Zaram SFP de meest voordelige route om mijn UDM SE te gebruiken?
Bijna spijt van dat ik deze route op ben geslagen en niet gewoon de box als bridge gebruik maar goed.

[ Voor 4% gewijzigd door iasix op 02-09-2024 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iasix schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:27:
[...]

Hahaha omdat ik nog nooit glasvezel heb gehad en me afvroeg wat er in dat kapje zat. Klikte makkelijk en atraumatisch open en is ook weer dichtgeklikt.

IS de Zaram SFP de meest voordelige route om mijn UDM SE te gebruiken?
Bijna spijt van dat ik deze route op ben geslagen en niet gewoon de box als bridge gebruik maar goed.
In de doos van je foto is dat zwarte device rechtsboven een Nokia ONT. Die klik je op de FTU en daaronder zit een 10Gbps RJ-45 ethernet jack. Met een ethernetkabel naar je eigen router en je bent klaar.

Wel bijzonder dat je die FTU geopend hebt, alles daarin is vrij kwetsbaar. Klikt hij weer dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Dat is inderdaad de voordeligste optie.De Box12 is trouwens sowieso niet in bridge te plaatsen, daar het slechts een router is(de Nokia ONT is het "modem" in dit geval)

[ Voor 14% gewijzigd door mad-dog op 02-09-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
ernstoud schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:31:
[...]

In de doos van je foto is dat zwarte device rechtsboven een Nokia ONT. Die klik je op de FTU en daaronder zit een 10Gbps RJ-45 ethernet jack. Met een ethernetkabel naar je eigen router en je bent klaar.

Wel bijzonder dat je die FTU geopend hebt, alles daarin is vrij kwetsbaar. Klikt hij weer dicht?
Ja, klikte makkelijk open en ook makkelijk weer dicht :?

Misschien hele stomme vraag maar wat is dan het voordeel van de UDM SE direct op het glasvezelnetwerk aansluiten versus die Nokia ONT aansluiten op de UDM SE? Scheelt die Zaram aanschaffen (130 eu),
Zal de Zaram kopen als het echt een voordeel biedt.

Setup is simpel: heb 3/4 Ubiquiti UniFi NanoHD's, G4 pro deurbel en er zal nog een NAS op het netwerk komen en een paar videocamera's, meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
iasix schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:36:
[...]

Ja, klikte makkelijk open en ook makkelijk weer dicht :?

Misschien hele stomme vraag maar wat is dan het voordeel van de UDM SE direct op het glasvezelnetwerk aansluiten versus die Nokia ONT aansluiten op de UDM SE? Scheelt die Zaram aanschaffen (130 eu),
Zal de Zaram kopen als het echt een voordeel biedt.

Setup is simpel: heb 3/4 Ubiquiti UniFi NanoHD's, G4 pro deurbel en er zal nog een NAS op het netwerk komen en een paar videocamera's, meer niet.
Minder apparaten, minder kabels en iets lager stroomverbruik. Voor de rest is het verschil allemaal nihil. Een losse ONT heeft daarnaast nog als voordeel dat je zeer flexibel bent met de plaatsing van je router. Met een SFP wordt dat een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
Ik heb wel echt voldoende ruimte in mijn meterkast voor die Nokia-box en de UDM SE.

Ik zal dan wel die Nokia-box aansluiten op glasvezel, ethernetkabeltje naar UDM SE en dan kan ik gewoon via PoE mijn NanoHD's aansluiten, klopt dat?
Klinkt als de meest economische en pragmatische oplossing voor wat ik zoek. Het geld dat ik dan bespaar voor die Zaram kan ik dan bijv uitgeven aan wat goede koperen Cat6-kabels bijv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
iasix schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:41:
Ik heb wel echt voldoende ruimte in mijn meterkast voor die Nokia-box en de UDM SE.

Ik zal dan wel die Nokia-box aansluiten op glasvezel, ethernetkabeltje naar UDM SE en dan kan ik gewoon via PoE mijn NanoHD's aansluiten, klopt dat?
Klinkt als de meest economische en pragmatische oplossing voor wat ik zoek. Het geld dat ik dan bespaar voor die Zaram kan ik dan bijv uitgeven aan wat goede koperen Cat6-kabels bijv?
Dat klopt, enige uitzondering is als je wil opwaarderen naar 4GBit in de toekomst, dan zit je echt vast aan een SFP(gezien de UTP-WAN van 2,5GBit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mad-dog schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:44:
[...]

Dat klopt, enige uitzondering is als je wil opwaarderen naar 4GBit in de toekomst, dan zit je echt vast aan een SFP(gezien de UTP-WAN van 2,5GBit)
Die Nokia ONT van KPN is gewoon 10 Gbps hoor. Is een KPN variant van de XS-010x-q.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
ernstoud schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:52:
[...]

Die Nokia ONT van KPN is gewoon 10 Gbps hoor. Is een KPN variant van de XS-010x-q.
Dat weet ik :). Maar de UDM SE heeft geen WAN via RJ45 van 10Gbit. Alleen 2,5Gbit. De rest zal via een SFP moeten gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mad-dog schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:53:
[...]

Dat weet ik :). Maar de UDM SE heeft geen WAN via RJ45 van 10Gbit. Alleen 2,5Gbit. De rest zal via een SFP moeten gebeuren
Aha, op die fiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 20:48
mad-dog schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:53:
[...]

En zelfs met een Zaram ONT in de SFP+ poort van de UDM SE, is de UDM niet snel genoeg om PPPoE (voor KPN) te doen op 4 Gbit/s full duplex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4ST3R
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 18:48
Wellicht niet, maar met de juiste instelling in je UDM moet je geloof ik een heel eind komen!
Staat ergens eerder hier in dit topic vermeld, dacht dat daar 3,5+ Gbps plausibel is :D

Maak binnenkort wellicht zelf nog de overstap naar kpn 4Gbps.
Pagina: 1 ... 15 ... 27 Laatste