Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:55
W4ST3R schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:34:
Wellicht niet, maar met de juiste instelling in je UDM moet je geloof ik een heel eind komen!
Staat ergens eerder hier in dit topic vermeld, dacht dat daar 3,5+ Gbps plausibel is :D

Maak binnenkort wellicht zelf nog de overstap naar kpn 4Gbps.
Denk dat je hier de plank mis slaat, ga eerder uit van 1,5Gbps bij een UDM-SE icm PPPoE. De UniFi routers zijn niet voorzien van hardware offloading bij PPPoE wat de CPU tot het uiterste drijft. Mogelijk heb je naar de specs gekeken van een DHCP WAN verbinding?

Reken je niet rijk met een UniFi router als je een PPPoE internet aansluiting hebt @iasix. Er is een groot verschil tussen 10Gbps koppelvlak en 10Gbps routeren over PPPoE, het eerste gaat prima maar het tweede niet.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 03-09-2024 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 20:48
W4ST3R schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:34:
Wellicht niet, maar met de juiste instelling in je UDM moet je geloof ik een heel eind komen!
Staat ergens eerder hier in dit topic vermeld, dacht dat daar 3,5+ Gbps plausibel is :D
Ik denk dat je deze truc bedoelt: renedis in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

Zelf nog niet geprobeerd maar hiermee zou je inderdaad wat dichter bij de 4 Gbit/s moeten komen. Vraag me alleen af wat er gebeurt als de UDM firmware updates krijgt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 14:54
mad-dog schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:53:
[...]

Dat weet ik :). Maar de UDM SE heeft geen WAN via RJ45 van 10Gbit. Alleen 2,5Gbit. De rest zal via een SFP moeten gebeuren
Wan2 op de UDM-SE is een SFP+ cage. Als je daar bijvoorbeeld deze SFP+ naar RJ45 module in steekt (https://eu.store.ui.com/e...g?variant=uacc-cm-rj45-mg) heb je die wel... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 19:36
Met mijn pfSense router haal ik blijkbaar toch nette snelheden met die test die hier genoemd wordt :+

[SUM]   0.00-10.00  sec  4.73 GBytes  4.06 Gbits/sec  3019             sender
[SUM]   0.00-10.00  sec  4.69 GBytes  4.03 Gbits/sec                  receiver

Valt me niet tegen :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-06 00:07
Ethefox schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:00:
[...]

Wan2 op de UDM-SE is een SFP+ cage. Als je daar bijvoorbeeld deze SFP+ naar RJ45 module in steekt (https://eu.store.ui.com/e...g?variant=uacc-cm-rj45-mg) heb je die wel... ;)
Maar dan haal je nog steeds geen snelheden van 4Gbit via PPPOE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:15
Volgens mij heb je post boven je dan niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06 20:52

JoSchaap

Had a life, got a modem..

PfSense op een UDM-SE? mij ben je even kwijt :)

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-06 00:07
JoSchaap schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:40:
PfSense op een UDM-SE? mij ben je even kwijt :)
Ik denk dat ie doelde op het gebruik van de 4 cores op de UDM :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royzilla
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-06 18:39
renedis schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:38:
[...]

ChatGPT gaf me zojuist deze hint:
Bash:
1
[b]find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[0-3]/[rx]ps_cpus -exec sh -c '[ -w {} ] && echo 15 > {} 2>/dev/null' \;[/b]

De waarde '15' die naar de bestanden wordt geschreven, vertegenwoordigt de bitmask voor 4 CPU-cores.
Elk cijfer in de bitmask staat voor een enkele CPU-core, en '15' in binaire vorm is '1111'. Dit betekent dat alle vier de laagste bits zijn ingesteld, wat overeenkomt met de eerste vier CPU-cores.

En het lijkt er inderdaad op dat het nu consequent goed gaat en ik de verbinding voltrek:
[SUM] 0.00-10.00 sec 4.16 GBytes 3.57 Gbits/sec 9252 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 4.11 GBytes 3.53 Gbits/sec receiver

[SUM] 0.00-10.00 sec 4.12 GBytes 3.54 Gbits/sec 6222 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 4.08 GBytes 3.51 Gbits/sec receiver

[SUM] 0.00-10.00 sec 4.11 GBytes 3.53 Gbits/sec 5367 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 4.08 GBytes 3.51 Gbits/sec receiver

[SUM] 0.00-10.00 sec 4.16 GBytes 3.57 Gbits/sec 4290 sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 4.13 GBytes 3.54 Gbits/sec receiver

[Afbeelding]

Maak een service voor de configuratie: Je kunt een systemd-service maken die het configuratiecommando periodiek uitvoert en ervoor zorgt dat het aantal CPU-cores voor de pppoe-verbinding op 15 blijft.

Maak een servicebestand aan, bijvoorbeeld pppoe_config.service, in de map /etc/systemd/system/.

Bash:
1
nano /etc/systemd/system/pppoe_config.service

Voeg de volgende inhoud toe:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[Unit]
Description=Configure PPPoE to use 4 CPU cores

[Service]
Type=oneshot
ExecStart=/bin/bash -c 'find /sys/class/net/eth*/queues/[rt]x-[0-3]/[rx]ps_cpus -exec sh -c "[ -w {} ] && echo 15 > {} 2>/dev/null" \;'

[Install]
WantedBy=multi-user.target

Sla het bestand op en sluit de teksteditor en start de service: Start de service en schakel deze in om ervoor te zorgen dat de configuratie wordt toegepast en behouden blijft.
Bash:
1
2
3
sudo systemctl daemon-reload
sudo systemctl start pppoe_config
sudo systemctl enable pppoe_config

Dit zal de service starten en ervoor zorgen dat deze bij het opstarten automatisch wordt gestart.

Hiermee wordt ervoor gezorgd dat de configuratie regelmatig wordt gecontroleerd en hersteld naar 4 CPU-cores voor de pppoe-verbinding. Let op dat je voldoende bevoegdheden hebt om wijzigingen aan te brengen in systeemconfiguraties en services.
@renedis Is dit nog actueel? Ik draai namelijk de nieuwste EA met een 4gig KPN verbinding

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 00:32
Royzilla schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:04:
[...]

@renedis Is dit nog actueel? Ik draai namelijk de nieuwste EA met een 4gig KPN verbinding
Ja, is nog steeds actueel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:02
Iemand die me kan helpen met de setup van de Zaram in combinatie met de Mikrotik RB5009UG+S+IN router?
  1. De glasvezelaansluiting is gecontroleerd met de originele apparatuur
  2. De sfp module is in de mikrotik router geplaatste, blauwe kant kabel in de module en groene kant via een cover op het aansluitpunt
  3. Er brand een lampje naast de sfp module op de router
  4. Op de router WAN ingesteld op de sfp module
Er is alleen geen internetverbinding, ook zie ik geen extern ip adres verschijnen. Hier wat screenshots uit de router.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnawhvzF4FB76_TAZawiFBckZ9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8TgRFkFwlnFx1RxQTMleRz4R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wq3oVolx6qexJzNOaG2c2zaAouw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JiV2Ut7OU1wX15EVZ6ekiNv8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGHVwH384oC8DJ0-ViTu_-YxhI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XnAKZcm7ZGIEIACfSmNURbsx.png?f=fotoalbum_large

Mis ik een instelling in de router configuratie? Is er een manier om uit te vinden of het probleem in de glasvezel aansluiting zit of in de Mikrotik instellingen? Ik las ergens iets over via ssh inloggen op de Zaram. Dit zal dan gaan via de terminal van de router? Welke instellingen zou ik daarvoor nodig hebben?

[ Voor 25% gewijzigd door iivvvii op 08-09-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:44
@iivvvii,
Op basis van de informatie lijkt de fysieke laag in orde. Kan je meer informatie geven over je provider? (En is het een zakelijk pakket?)

Heb je daarnaast ook de voor die provider bijbehorende vlans en evt PPPoE client ingesteld?

[ Voor 9% gewijzigd door leander-s op 07-09-2024 19:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Er is een upgrade nodig van de firmware van je zaram stick om deze werkend te maken op het netwerk van KPN. Ik zal je later de firmware met instructies toesturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
leander-s schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:17:
@iivvvii,
Op basis van de informatie lijkt de fysieke laag in orde. Kan je meer informatie geven over je provider? (En is het een zakelijk pakket?)

Heb je daarnaast ook de voor die provider bijbehorende vlans en evt PPPoE client ingesteld?
Ik zag later dat er inderdaad nog aanvullende instellingen nodig waren vlan 6 en PPPoE client, ik heb dat volgens deze instructies proberen te doen: https://github.com/Eigenr...Mikrotik-Internet-only.md

De router heeft zich nu wel kunnen updaten, dus dat is goed nieuws. Alleen de aangesloten devices hebben nog geen internet.
Economics schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:28:
Er is een upgrade nodig van de firmware van je zaram stick om deze werkend te maken op het netwerk van KPN. Ik zal je later de firmware met instructies toesturen
Super, ik ontvang deze graag. Wel apart dat de router zich nu heeft weten te updaten, dus er is toch al wel internet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
@iivvvii, als je de Zaram recentelijk hebt gekocht bij Schenk-ict en hierbij hebt aangegeven dat je het voor KPN gaat gebruiken zal er al compatible firmware opstaan.

Een Microtik router doet praktisch niets 'zelf' dus je zult een dhcp-server moeten inrichten om een interne reeks met ip-addressen uit te delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
leander-s schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:42:
@iivvvii, als je de Zaram recentelijk hebt gekocht bij Schenk-ict en hierbij hebt aangegeven dat je het voor KPN gaat gebruiken zal er al compatible firmware opstaan.

Een Microtik router doet praktisch niets 'zelf' dus je zult een dhcp-server moeten inrichten om een interne reeks met ip-addressen uit te delen
Dankjewel, ik heb deze inderdaad recent gekocht via de link in de start post. Niet specifiek benoemd dat het om een KPN aansluiting ging, maar het staat wel op de bon: "Zaram XGS-PON ONU SFP+ (Provider: KPN (WBA)) - 3 Meter"

Ik zal nog even dieper in de dhcp instellingen duiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
@iivvvii
In de gelinkte handleidng staat daarnaast het volgende:

We will build the WAN connection on ether1, and the LAN connection on ether2. Ether2 will be configured as slave interface of a bridge interface.

Ofwel als je exact de handleiding hebt gevolgt zal alleen de 2e interface verbonden zijn met de nieuwe bridge en dus een intern ip-adres ontvangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iivvvii
Ok, heb het nu werkend! Bedankt voor de hulp.

Het zat hem in de firewall NAT instelling, ik had pppoe-clent al toegevoegd, maar moest WAN ook verwijderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFvQTWT2nl89RI_7Uhcsk724OeQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3R5lrb8gijskDCWpP8yT7lJv.png?f=fotoalbum_large

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-06 12:42
Ik post mijn ervaring ook even hier, eerder de dag gepost op:
Fermion in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3"

Mijn ervaring is dat er hogere latentie tijden zijn waar te nemen wanneer je pfSense met PPPOE direct op je Nokia XGSPON aansluit, gemiddeld 50% hogeren latentie tijden bij het meten van je WAN verbinding.

Twee verschillende opstellingen geprobeerd:

A - pfSense 1Gbe (geen VM) > Nokia XS-010X-Q ONT: 1,07ms
B- pfSense 1Gbe (geen VM)> BOX14 > Nokia XS-010X-Q ONT: 0,56ms

Er is een lagere latency tijden te zien als ik mijn BOX14 tussen plaats.
Ik ben natuurlijk geintereseerd wie dit ook ervaart?

Mijn stelling is nu dat het direct aansluiten van pfSense op je glasvezelverbinding geen lagere latency biedt, omdat pfSense ook de afhandeling van PPPoE moet verzorgen

De vraag is natuurlijk, waar ligt de oorzaak. Het grootste verschil is bij het weghalen van de Box14 dat ik voor de directe verbinding op mijn pfSenser PPPoe moet gebruiken. Gelezen dat PPPoe softwarematig door de CPU ( i5-3570 CPU @ 3.40GHz /16GB ram) wordt afgehandeld. Kennelijk geeft dat al genoeg extra druk op het systeem.

Op de configuratie van mijn VLAN 6, heb ik alleen 'priotity setting' (QoS) die KPN ergens op zijn website noemde, op 1 gezet.

Het ander verhaal is MTU, maar de monitoring bestaat uit kleine pakketjes, verkeerde MTU heeft vooral gevolgen bij zware down/up loads (packet size verhaal is een gecompliceerde materie, waarvan ik de principes begrijp, de uitvoering....). MTU op de PPPoe WAN interface staan bij mij op: 1508

Ifconfig vermeld:

Ik heb alleem de MTU op de PPPoe interface op 1508 ingesteld, naar aanleiding van een post op een KPN forum).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[2.7.0-RELEASE][root@firewall.arpa]/root: ifconfig
em0: flags=8863<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1520
        description: WAN
        options=4812098<VLAN_MTU,VLAN_HWTAGGING,VLAN_HWCSUM,WOL_MAGIC,VLAN_HWFIL TER,NOMAP>
        ether xx:xx:xx:xx:xx:xx
        inet6 xxx:xxx:xxx:xxx:xxx%em0 prefixlen 64 scopeid 0x1
        media: Ethernet autoselect (1000baseT <full-duplex>)
        status: active
        nd6 options=21<PERFORMNUD,AUTO_LINKLOCAL>
em0.6: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1516
        options=4000000<NOMAP>
        inet6 xxx:xxx:xxx:xxx:xxx%em0.6 prefixlen 64 scopeid 0x10
        groups: vlan
        vlan: 6 vlanproto: 802.1q vlanpcp: 1 parent interface: em0
pppoe0: flags=88d1<UP,POINTOPOINT,RUNNING,NOARP,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1492
        inet6 xxx:xxx:xxx:xxx:xxx%pppoe0 prefixlen 64 scopeid 0x11
        inet 77.xxx.xx.xxx --> 195.xxx.xxx.xxx netmask 0xffffffff
        nd6 options=23<PERFORMNUD,ACCEPT_RTADV,AUTO_LINKLOCAL>

1)
Hier zie je de latency wanneer de pfSense op de BOX14 staat aangesloten, hoogste waarde over die periode is: ~0,57ms
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZF3CBRCFyVn_VWJf-8qCs4wwcE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bl6Om4neMmsKKX7DZXeiDBDr.png?f=user_large

2)
Wanneer de pfSense direct op de Nokian ONT staat aangesloten, hoogste waarde over die periode is: ~1,07ms
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJRSZZJd0VDpQ2eg37hMUOZDO5w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bcf3gfIrEstBtglo9pFhjlnn.png?f=user_large

3)
De waardes van mijn Ziggo vervinding in bridge mode, hoogst waarde over die periode is: 10,27ms
Wat opvalt is de latency enorm danst. De flatline die daarna komt is de KPN verbinding :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJDYXl_qvuxXCeluIpHBKHRtHfM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vxBQX6eIgXu7zyNF5Tr2ZFgI.png?f=user_large

Hier een overzicht van 24h, de hoge spikes is het heconfigureren van de WAN interface, van DHCP naar PPPOE met DHCP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hiFuIEuzXSaAi8NiZ1B3xOAjKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RONTzMkt5d5E52Uun6TRcRNL.png?f=fotoalbum_large

Overzicht van de aangesloten apparatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F52hyzR0XoLMI5xv_K9NMnaYuOE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jifnAguJ4bzzJmU8otBRSvk7.png?f=user_large

• stormfly
Fermion schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 16:43:
Ik post mijn ervaring ook even hier, eerder de dag gepost op:
Fermion in "[KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3"

Mijn ervaring is dat er hogere latentie tijden zijn waar te nemen wanneer je pfSense met PPPOE direct op je Nokia XGSPON aansluit, gemiddeld 50% hogeren latentie tijden bij het meten van je WAN verbinding.

Twee verschillende opstellingen geprobeerd:

A - pfSense 1Gbe (geen VM) > Nokia XS-010X-Q ONT: 1,07ms
B- pfSense 1Gbe (geen VM)> BOX14 > Nokia XS-010X-Q ONT: 0,56ms

Er is een lagere latency tijden te zien als ik mijn BOX14 tussen plaats.
Ik ben natuurlijk geintereseerd wie dit ook ervaart?

Mijn stelling is nu dat het direct aansluiten van pfSense op je glasvezelverbinding geen lagere latency biedt, omdat pfSense ook de afhandeling van PPPoE moet verzorgen

De vraag is natuurlijk, waar ligt de oorzaak. Het grootste verschil is bij het weghalen van de Box14 dat ik voor de directe verbinding op mijn pfSenser PPPoe moet gebruiken. Gelezen dat PPPoe softwarematig door de CPU ( i5-3570 CPU @ 3.40GHz /16GB ram) wordt afgehandeld. Kennelijk geeft dat al genoeg extra druk op het systeem.

Op de configuratie van mijn VLAN 6, heb ik alleen 'priotity setting' (QoS) die KPN ergens op zijn website noemde, op 1 gezet.

Het ander verhaal is MTU, maar de monitoring bestaat uit kleine pakketjes, verkeerde MTU heeft vooral gevolgen bij zware down/up loads (packet size verhaal is een gecompliceerde materie, waarvan ik de principes begrijp, de uitvoering....). MTU op de PPPoe WAN interface staan bij mij op: 1508

Ifconfig vermeld:

Ik heb alleem de MTU op de PPPoe interface op 1508 ingesteld, naar aanleiding van een post op een KPN forum).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[2.7.0-RELEASE][root@firewall.arpa]/root: ifconfig
em0: flags=8863<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1520
        options=4812098<VLAN_MTU,VLAN_HWTAGGING,VLAN_HWCSUM,WOL_MAGIC,VLAN_HWFIL TER,NOMAP>
        inet6 xxx:xxx:xxx:xxx:xxx%em0 prefixlen 64 scopeid 0x1
em0.6: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1516
        options=4000000<NOMAP>
        inet6 xxx:xxx:xxx:xxx:xxx%em0.6 prefixlen 64 scopeid 0x10
        groups: vlan
        vlan: 6 vlanproto: 802.1q vlanpcp: 1 parent interface: em0
pppoe0: flags=88d1<UP,POINTOPOINT,RUNNING,NOARP,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1492
        inet6 xxx:xxx:xxx:xxx:xxx%pppoe0 prefixlen 64 scopeid 0x11
        inet 77.xxx.xx.xxx --> 195.xxx.xxx.xxx netmask 0xffffffff
        nd6 options=23<PERFORMNUD,ACCEPT_RTADV,AUTO_LINKLOCAL>

1)
Hier zie je de latency wanneer de pfSense op de BOX14 staat aangesloten, hoogste waarde over die periode is: ~0,57ms
[Afbeelding]

2)
Wanneer de pfSense direct op de Nokian ONT staat aangesloten, hoogste waarde over die periode is: ~1,07ms
[Afbeelding]

3)
De waardes van mijn Ziggo vervinding in bridge mode, hoogst waarde over die periode is: 10,27ms
Wat opvalt is de latency enorm danst. De flatline die daarna komt is de KPN verbinding :)
[Afbeelding]

Hier een overzicht van 24h, de hoge spikes is het heconfigureren van de WAN interface, van DHCP naar PPPOE met DHCP.
[Afbeelding]

Overzicht van de aangesloten apparatuur:
[Afbeelding]
De Box 14 kan ook de 4Gbps verbindingen aan toch? Mijn inschatting is dat de Box 14 voorzien is van hardware offloading en pfsense haalt alles door de CPU.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Mijn gok: je meet de latency naar de default gateway, en met de Box 14 ertussen bevindt de gateway zich ineens in jouw huis, in plaats van verderop in het netwerk van de provider als je direct aansluit op de ONT. Eigenlijk zou je niet de latency naar de default gateway moeten meten (al is die wel interessant om te bepalen of de verbinding zelf nog werkt), maar naar een vastgesteld extern adres.
dcm360 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:55:
Mijn gok: je meet de latency naar de default gateway, en met de Box 14 ertussen bevindt de gateway zich ineens in jouw huis, in plaats van verderop in het netwerk van de provider als je direct aansluit op de ONT. Eigenlijk zou je niet de latency naar de default gateway moeten meten (al is die wel interessant om te bepalen of de verbinding zelf nog werkt), maar naar een vastgesteld extern adres.
Spot on.

RIPE Atlas probe: 1005104

• Fermion
dcm360 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:55:
Chips je hebt gelijk (dit had ik zelf kunnen bedenken, ik hing nog met de gedachte van mijn ziggo bridge mode), Ik zal de setup terugdraaien en dan de gateway IP adres monitoren…
Niet dat ik ontevreden ben met de huidige performance, integendeel.

Toch benieuwd wat de resultaten van andere gebruikers zijn met SPF+ opstelling.

[ Voor 8% gewijzigd door Fermion op 14-09-2024 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak3D
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 20:44
setup van de Zaram in combinatie met de Mikrotik RB5009UG+S+IN router?
Vertel eens, hoe bevalt de combi, en welke snelheid haal je?

Mooie router

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fermion
Update:
Door de goede observatie van dcm360 (dankjewel) heb ik nieuwe metingen uitgevoerd.

Voor deze meetmethode heb ik Ntop op mijn pfSense geïnstalleerd en metingen gedaan.
Ik heb de volgende screenshots gemaakt:

Het scheelt wel een factor 2 à 3. Omdat het maar om een 1Gbit-verbinding gaat, zal een dedicated 10Gbit-verbinding lager liggen. Met een optische SPF+ zal dat nog meer schelen (?), maar dat moet even wachten totdat ik deze spullen heb :)

Ik heb ook up/download-tests gedaan (TuDelft FTP-server, Tele2 HTTP-test), en mijn pfSense-systeem heeft hier vooralsnog geen moeite mee. Wel merk ik dat wanneer ik vanuit de BOX14 een speedtest uitvoer, de upload achterblijft en schommelt tussen 2800/3200Mbit (download 4000+ mbit). De ONT al eens een reset gegeven en opnieuw erop geplaatst, biedt geen verbetering.
  • latency meeting uitgevoerd naar het KPN gateway address waarbij een BOX14 tussenstaat.
  • latency meeting uitgevoerd naar hey KPN gateway address direct op de ONT aangesloten (ik heb nog geen optics/kaarten etc.)
  • latency meeting uitgevoerd naar het IP address van de BOX14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfQ9PO79q75XcUgDrHbLPl-HQfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4pnoWUMpnkKDRKDDnrolAZE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:57
Welke specs heeft je hardware?
FireDrunk schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:56:
Met mijn pfSense router haal ik blijkbaar toch nette snelheden met die test die hier genoemd wordt :+

[SUM]   0.00-10.00  sec  4.73 GBytes  4.06 Gbits/sec  3019             sender
[SUM]   0.00-10.00  sec  4.69 GBytes  4.03 Gbits/sec                  receiver

Valt me niet tegen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
ArnoldSmit schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:29:
Welke specs heeft je hardware?

[...]
Minisforum MS-01 (i9-13900H)
64GB DDR5 SO-DIMM
1TB NVMe SSD
Losse Intel X540-T2 NIC omdat de onboard x710 niet werkt met mijn ont.
Draait Proxmox met pfSense als vm.
Ik gebruik virtio virtualisatie. Ik heb ook hardware passthrough gebruikt, maar het verschilt weinig qua cpu load.

Ik heb pfSense gepinned op alle E cores omdat het ding anders bij load echt irritant luidruchtig wordt. Op de e cores is hij onder load wel hoorbaar, maar het is (net) te doen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
FireDrunk schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:36:
Losse Intel X540-T2 NIC omdat de onboard x710 niet werkt met mijn ont.
Is de combinatie van de Intel X710 en de Zaram XGS-PON ONU SFP+ een combinatie die niet samenwerkt? Want ik had namelijk de X710 op het oog...

Ik draai mijn pfSense niet in een gevirtualiseerde omgeving.

[ Voor 11% gewijzigd door Fermion op 15-09-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Fermion schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:01:
[...]

Is de combinatie van de Intel X710 en de Zaram XGS-PON ONU SFP+ een combinatie die niet samenwerkt? Want ik had namelijk de X710 op het oog...

De Genexis ONT combineert om een reden niet goed met de Intel X710. Dat issue had ik ook, en had ik geen last meer van toen de Genexis ONT vervangen werd door een ONT van Nokia. Bij mij werkt een SFP+ nu ook prima met de X710, maar ik heb geen Zaram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
stormfly schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 17:49:
[...]

De Box 14 kan ook de 4Gbps verbindingen aan toch? Mijn inschatting is dat de Box 14 voorzien is van hardware offloading en pfsense haalt alles door de CPU.
De Box14 kan verbindingen aan tot 10 Gbit.

Het is mogelijk de Box14 ertussenuit te halen en je eigen router te gebruiken. Die eigen router kan bijvoorbeeld een pfSense zijn (wat eigenlijk een firewall is, maar het kan zoveel meer). Ik gebruik een oude pc met twee ethernetinterfaces, waarop pfSense draait. Geen Windows meer, maar pfSense, dat gebaseerd is op FreeBSD. Het is een totaaloplossing (OS en Software).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
*

[ Voor 106% gewijzigd door Fermion op 15-09-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
*

[ Voor 100% gewijzigd door Fermion op 15-09-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Fermion schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:13:
[...]

De Box14 kan verbindingen aan tot 10 Gbit.

Het is mogelijk de Box14 ertussenuit te halen en je eigen router te gebruiken. Die eigen router kan bijvoorbeeld een pfSense zijn (wat eigenlijk een firewall is, maar het kan zoveel meer). Ik gebruik een oude pc met twee ethernetinterfaces, waarop pfSense draait. Geen Windows meer, maar pfSense, dat gebaseerd is op FreeBSD. Het is een totaaloplossing (OS en Software).
Ik ken het product, waarbij ik bij mijn antwoord had aangenomen dat je zelf een gateway had gekozen die in beide testen hetzelfde objectieve resultaat zou geven. Bij mijn pfSense stel ik daar altijd het 195 adres in of bij Ziggo de CMTS gateway i.e. the first hop. Vandaar dat ik een stapje verder met mijn gedachten was waar de snelheid winst vandaan kon komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Fermion schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:01:
[...]

Nee, het gaat om de combinatie met de Genexis ONT, na (heel) veel debuggen lijkt het iets met de Flow Control te maken te hebben. de x710 heeft wat magische functies op het gebied van Flow Control die volgens mij bokken icm de Genexis, maar dat is pure speculatie.

Ik hoop dat ik over niet al te lange tijd een andere ONT krijg of kan aanvragen.

De losse SFP+ module lijkt mij ook geniaal, maar totdat ik dat zelf via de KPN website kan regelen ofzo ga ik daar niet aan denk ik. Teveel shit als het een keer niet werkt om te 'resetten'.
In het geval van calamiteiten zou ik wel graag de Box terug kunnen plaatsen en direct weer internet hebben.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Momenteel heb ik een AON verbinding via Freedom, waarbij ik via een SFP mijn switch inga en daarna het vlan naar mijn firewall (nuc met opnsense) stuur.
IK zit nu te twijfelen om over te stappen naar KPN, dan verwacht ik dat ik een XGS-PON verbinding krijg.
Heb dan ook een nieuwe SFP nodig, of kan ik mijn bestaande blijven gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GeleFles schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:47:
Momenteel heb ik een AON verbinding via Freedom, waarbij ik via een SFP mijn switch inga en daarna het vlan naar mijn firewall (nuc met opnsense) stuur.
IK zit nu te twijfelen om over te stappen naar KPN, dan verwacht ik dat ik een GPON verbinding krijg.
Heb dan ook een nieuwe SFP nodig, of kan ik mijn bestaande blijven gebruiken?
Op basis van wat concludeer jij dat je naar PON gaat? Freedom levert waarschijnlijk nu over KPN WBA, als dat AON is dan is de kans 90% dat als je naar KPN gaat je ook geleverd wordt op AON.

Het beste wat je kan doen voordat je gaat investeren in een XGS PON SFP is kijken via de KPN website of je een abonnement kan nemen van 4gbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Economics schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:50:
[...]

Op basis van wat concludeer jij dat je naar PON gaat? Freedom levert waarschijnlijk nu over KPN WBA, als dat AON is dan is de kans 90% dat als je naar KPN gaat je ook geleverd wordt op AON.

Het beste wat je kan doen voordat je gaat investeren in een XGS PON SFP is kijken via de KPN website of je een abonnement kan nemen van 4gbps
Ah, dat was me nog niet duidelijk. Als ik bij KPN check, dan is 1gbit mijn maximale snelheid... Dus dan begrijp ik dat er geen XGS PON beschikbaar is op mijn adres?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GeleFles schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:52:
[...]

Ah, dat was me nog niet duidelijk. Als ik bij KPN check, dan is 1gbit mijn maximale snelheid... Dus dan begrijp ik dat er geen XGS PON beschikbaar is op mijn adres?
Dat klopt inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadDevil6210
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-06 14:04
Ik ben sinds vorige week in het bezit van de Zaram SFP+ module voor in men UDM PRO SE,

Ik heb de genesis ONT gekregen bij de oplevering van het glasvezelnet hier in Nieuwegein vorige jaar. Op 1Gbit geen problemen en alles loopt prima, Nu ik 4Gbit heb zie ik het probleem dat door sommige ook gemeld is, upload komt niet boven de 8-900MBit,

Ik heb kpn benaderd voor het aanpassen van de ONT registratie naar men nieuwe zaram stick maar ik heb nog steeds niks gehoord. Is er hier nog iemand die dit kan doen of een manier weet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 20:48
DeadDevil6210 schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:05:
... Zaram SFP+ module voor in men UDM PRO SE, [...] upload komt niet boven de 8-900MBit,
Dit ligt aan de UDM Pro SE, niet aan (de registratie van) de Zaram module. De UDM heeft een te trage CPU om 4 Gbit/s full duplex PPPoE te ondersteunen.

Er is een onofficiële truc om er meer snelheid uit te persen, misschien dat je daarmee verder kunt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:53

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Thyraon schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:09:
[...]

Dit ligt aan de UDM Pro SE, niet aan (de registratie van) de Zaram module. De UDM heeft een te trage CPU om 4 Gbit/s full duplex PPPoE te ondersteunen.

Er is een onofficiële truc om er meer snelheid uit te persen, misschien dat je daarmee verder kunt?
In het TS opgenomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadDevil6210
Thyraon schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:09:
[...]

Zover ben ik dus nog niet, Ik moet de zaram SFP+ nog laten registreren. Ik ken de onofficiele truc om PPPOE over de 4 cores te laten gaan voor meer snelheid, maar eerst zien dat ik de SFP+ module geregistreerd krijg bij kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadDevil6210
DeadDevil6210 schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:23:
[...]

Zover ben ik dus nog niet, Ik moet de zaram SFP+ nog laten registreren. Ik ken de onofficiele truc om PPPOE over de 4 cores te laten gaan voor meer snelheid, maar eerst zien dat ik de SFP+ module geregistreerd krijg bij kpn.
DeadDevil6210 schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:23:
[...]

Ik heb inmiddels contact met mad-dog & Economics

Acties:
  • +8 Henk 'm!
DeadDevil6210 schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:41:
[...]

[...]

Ik heb inmiddels contact met mad-dog & Economics
Geactiveerd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadDevil6210
Ik heb inmiddels 2 dagen storings vrij 4GBit (oke oke 3,5GBit want dream machine pro SE limit) maar dank nogmaals aan iedereen die zijn bijdrage hieraan heeft geleverd!

Ik heb hier thuis het kpn genesis ont en die was inderdaad de boosdoener van een berg ellende,

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:41
Loen schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Helaas, 3 weken verder nog geen kpn monteur gezien voor de vervanging van de genexis. Telefonisch weten ze het ook niet en kunnen ze niks doen. Nog wat langer wachten dus.
Weer een maand verder en nog steeds geen monteur voor vervanging van de genexis. Erg vervelend dat ze die mail uit sturen maar er daarna niks gebeurt en je geen info krijgt.

@Economics is het erg lastig om, als de zaram gebruikt wordt, de "primaire ONT" te vervangen in het systeem zonder hem daadwerkelijk in gebruik te nemen? Of moet op dat moment de monteur de genexis even terug plaatsen en vervangen zodat ik daarna de zaram weer kan plaatsen?
Loen schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:54:
[...]

Weer een maand verder en nog steeds geen monteur voor vervanging van de genexis. Erg vervelend dat ze die mail uit sturen maar er daarna niks gebeurt en je geen info krijgt.

@Economics is het erg lastig om, als de zaram gebruikt wordt, de "primaire ONT" te vervangen in het systeem zonder hem daadwerkelijk in gebruik te nemen? Of moet op dat moment de monteur de genexis even terug plaatsen en vervangen zodat ik daarna de zaram weer kan plaatsen?
Ik zou me er nu denk ik niet zo druk om maken, je oude genexis werkt toch gewoon? Uiteindelijk vervangen we de genexis preventief maar het kan goed zijn dat de genexis die jij hebt gewoon blijft werken.

• Loen
Economics schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:03:
[...]

Ik zou me er nu denk ik niet zo druk om maken, je oude genexis werkt toch gewoon? Uiteindelijk vervangen we de genexis preventief maar het kan goed zijn dat de genexis die jij hebt gewoon blijft werken.
Het ging er meer om dat ik zit te wachten om de zaram in gebruik te nemen totdat die gewisseld is, omdat ze daar begin augustus voor langs zouden komen. Jij meldde toen dat het dan wat lastiger zou kunnen zijn om de originele aansluiting te restoren bij issues :) Ik heb inderdaad nu geen issues met de genexis

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Loen schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:09:
[...]

Het ging er meer om dat ik zit te wachten om de zaram in gebruik te nemen totdat die gewisseld is, omdat ze daar begin augustus voor langs zouden komen. Jij meldde toen dat het dan wat lastiger zou kunnen zijn om de originele aansluiting te restoren bij issues :) Ik heb inderdaad nu geen issues met de genexis
Ah ja dat klopt!

Wat we kunnen doen is het volgende; we activeren nu gewoon jouw zaram module. Mocht er later iemand komen voor het vervangen, vraag hem dan gewoon om de ONT achter te laten. Dan zorg ik wel dat het recht komt te staan in de administratie.

Dan kan jij ook gewoon verder nu met je nieuwe build :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Loen
Economics schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:51:
[...]

Ah ja dat klopt!

Wat we kunnen doen is het volgende; we activeren nu gewoon jouw zaram module. Mocht er later iemand komen voor het vervangen, vraag hem dan gewoon om de ONT achter te laten. Dan zorg ik wel dat het recht komt te staan in de administratie.

Dan kan jij ook gewoon verder nu met je nieuwe build :)
Inmiddels geregeld, hartelijk dank!

Edit: grappig detail. Voorheen had ik een 10gbit Ubiquity utp SFP in de UDM. Het verbruik is ongeveer 1w omlaag gegaan met de zaram en daarnaast scheelt het de 7 a 8w van de genexis. Niet veel, maar toch 70kWh per jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Loen op 18-09-2024 18:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Eens even interesse peilen…

Ik ben in gesprek met de developer(s) van Globalping. (Zie deze thread: ernstoud in "Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping").

Een probe om je internet te monitoren en om metingen te doen op het internet. Nu wil het geval dat Globalping 50-100 hardware probes gratis ter beschikking wil stellen.

Doe mij een PB als je daar interesse in hebt. Nog geen idee hoe, wanneer e.d., gewoon even peilen. Dit is ook nog geen commitment dat het echt gaat gebeuren.

————-

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:55:
Eens even interesse peilen…

Ik ben in gesprek met de developer(s) van Globalping. (Zie deze thread: ernstoud in "Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping").

Een probe om je internet te monitoren en om metingen te doen op het internet. Nu wil het geval dat Globalping 50-100 hardware probes gratis ter beschikking wil stellen.

Doe mij een PB als je daar interesse in hebt. Nog geen idee hoe, wanneer e.d., gewoon even peilen. Dit is ook nog geen commitment dat het echt gaat gebeuren.

————-
Wil wel mee doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-06 15:33
Bedankt voor de tip. Ik heb de docker container variant ervan opgespint. Kan ik straks mooi vergelijken qua latency tussen de GoF verbinding die ik nu heb en de XGS-PON vanaf volgende week. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
De XGSPON lijn is opgeleverd, en de Globalping probe levert gelijkwaardige latencies met de oude GoF lijn. Prima.

Ik moet denk ik nog even wachten tot de service tool aangeeft dat ik XGSPON heb voordat ik mijn Zaram kan aanmelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
LosserNL schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:11:
De XGSPON lijn is opgeleverd, en de Globalping probe levert gelijkwaardige latencies met de oude GoF lijn. Prima.

Ik moet denk ik nog even wachten tot de service tool aangeeft dat ik XGSPON heb voordat ik mijn Zaram kan aanmelden?
Misschien als je @Economics benaderd, hij zal dit waarschijnlijk zonder al te veel problemen voor je kunnen doen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LosserNL
Zojuist @Economics een berichtje gestuurd plus Service Tool alvast de Zaram aangevraagd. Moet goed komen dan :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LosserNL
Wederom bedankt @Economics , weer een tevreden Zaram gebruiker met 4Gbit erbij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Is er nog nieuws over de Genexis -> Nokia ONT replacements? Ik hoop toch ooit eens mijn Intel X710's te kunnen gebruiken :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:46:
Is er nog nieuws over de Genexis -> Nokia ONT replacements? Ik hoop toch ooit eens mijn Intel X710's te kunnen gebruiken :+
Volgens mij zijn die on hold gezet. Waarom zou je niet je 710 kunnen gebruiken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Economics schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:04:
[...]

Volgens mij zijn die on hold gezet. Waarom zou je niet je 710 kunnen gebruiken dan?
Omdat die niet werkt met de Genexis.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:05:
[...]

Omdat die niet werkt met de Genexis.
Dan hebben we het over de RJ45 variant? Komt je link niet up? Wat heb je zelf al uitgesloten en hoe weet je zo zeker dat het met de nokia wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Economics schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:39:
[...]

Dan hebben we het over de RJ45 variant? Komt je link niet up? Wat heb je zelf al uitgesloten en hoe weet je zo zeker dat het met de nokia wel werkt?
Beide, heb een RJ45 versie en een SFP+ versie. Beide werken niet. Gebruikte SFP+ module is 1 van Ubiquity.

Deze post gaf aan dat de Genexis niet, en de Nokia wel werkte.
dcm360 in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

Ik heb allerlei debugging logs er op nageslagen. Hij linkt heel even (seconde of 3) en verbreekt de verbinding daarna direct weer.

Heb me ook helemaal suf zitten tunen aan dingen als Flow Control, autonegotiation en andere vage instelligen als hardware offloading van checksums etc.

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 30-09-2024 17:49 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Economics schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:39:
[...]

Als het hetzelfde gaat als bij mij: De link komt up (als het meezit), en binnen afzienbare tijd loopt 1 van de error counters (welke weet ik niet meer precies) snel op en valt de link weer weg. Toen mijn Genexis vervangen werd door een Nokia bleef de link anderhalve week up (en toen plaatste ik een Precision SFP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Ik heb 1 probleem met mn Proxmox/OPNSense en Zaram combinatie na de overzetting vandaag.

De TV+ Multicast IPTV streams werken, zodra je een keer gezapt hebt, na ongeveer 4 minuten niet meer. Wat vreemd is want hiervoor werkte dit feilloos. Ook in de software is niks anders geworden.

Unicast werkt wel prima maar is eigenlijk niet de bedoeling natuurlijk :).

Zijn hier lopende issues voor toevallig in de Zaram hoek? Of mensen met vergelijkbare ervaring? Lees her en der wel over een issue na 4,5 minuten bij UDM gebruikers. Maar ik heb een Proxmox/OPNSense bak en Intel X710 plus Zaram.

Zal in de tussentijd nog even de switches (Snooping) en de IGMP Proxy nalopen voor de zekerheid. Heb ook helaas niet lang genoeg getest met de standaard Genexis ONT.

[ Voor 29% gewijzigd door LosserNL op 01-10-2024 06:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4ST3R
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 18:48
LosserNL schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:05:
Ik heb 1 probleem met mn Proxmox/OPNSense en Zaram combinatie na de overzetting vandaag.

De TV+ Multicast IPTV streams werken, zodra je een keer gezapt hebt, na ongeveer 4 minuten niet meer. Wat vreemd is want hiervoor werkte dit feilloos. Ook in de software is niks anders geworden.

Unicast werkt wel prima maar is eigenlijk niet de bedoeling natuurlijk :).

Zijn hier lopende issues voor toevallig in de Zaram hoek? Of mensen met vergelijkbare ervaring? Lees her en der wel over een issue na 4,5 minuten bij UDM gebruikers. Maar ik heb een Proxmox/OPNSense bak en Intel X710 plus Zaram.

Zal in de tussentijd nog even de switches (Snooping) en de IGMP Proxy nalopen voor de zekerheid. Heb ook helaas niet lang genoeg getest met de standaard Genexis ONT.
M.b.t. het issue waarbij de stream niet meer werkt na 4 minuten is i.c.m. De UDM te verhelpen door het juist instellen van de igmpproxy ipv de improxy. (Zie instructies hier)
wellicht dat je hiermee ook iets moet doen voor jouw niet-UDM setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Zal er even naar kijken. Wellicht is een double check door de Genexis terug te zetten handig, dat zou ook veel uitsluiten als het dan ook mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
LosserNL schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:41:
Zal er even naar kijken. Wellicht is een double check door de Genexis terug te zetten handig, dat zou ook veel uitsluiten als het dan ook mis gaat.
Volgens mij werkt IGMP op een heel ander niveau dan een SFP / ONT, of snap ik het niet...?
Kan me haast niet voorstellen dat het daar iets mee te maken heeft...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Mij ook niet, maar het werkte eergisteren nog wel op de oude lijn vandaar de link (Simpelweg de SFP module vervangen naar de Zaram en uiteraard een XGS-PON omplugactie). Het lijkt me zelf meer IGMP proxy/snooping gerelateerd ook.

[ Voor 26% gewijzigd door LosserNL op 01-10-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
LosserNL schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:14:
Mij ook niet, maar het werkte eergisteren nog wel op de oude lijn vandaar de link (Simpelweg de SFP module vervangen naar de Zaram en uiteraard een XGS-PON omplugactie). Het lijkt me zelf meer IGMP proxy/snooping gerelateerd ook.
Heb je de laaste firmware geinstaleerd op de X710?
https://www.intel.com/con...k-adapter-700-series.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Die ga ik bijwerken naar 9.52. Draai nu nog op 9.10 zie ik :o . We zien wel of het helpt, dank voor de tip.

Edit: De firmware laat zich niet bijwerken. De nvmupdate tool blijft lang op 100% draaien en de update faalt. Ook bij een upgrade naar 9.20. Wellicht is er toch iets meer met die NIC aan de hand...

[ Voor 48% gewijzigd door LosserNL op 01-10-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
@LosserNL helemaal vergeten te vragen is de Intel X710 unlocked voor alle merken SFP modules.
Zo niet is dit wel aan te raden, meer informatie heb ik hier:
https://github.com/bibigon812/xl710-unlocker

Gebruik de mijne met FS XGS-Pon module van @wbschenk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LosserNL
Ja die unlock heb ik gezien en ook gedraaid :). Maar bedankt voor het verifieren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
@LosserNL zelf heb ik deze uitvoering van de X710, en kan aangeven dat deze kaart af fabriek met alle modules werkt die ik er tot nu in gestopt van diverse merken, geen idee of ik je hiermee kan helpen:
https://www.fs.com/de-en/products/75600.html

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Royzilla
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-06 18:39
Nog even een dankje aan de heren die de Zaram werkende hebben gekregen en @Economics voor het activeren! Mijn dank! Besteld via de link uit de eerste post. Werkt inmiddels al een paar dagen goed en stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
LosserNL schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:14:
Speel even met de “QUICKLEAVE” optie voor IGMP. Wellicht handig om te weten dat KPN v2 gebruikt en geen v3. En na een aanpassing in settings de software/service herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Economics ik dacht dat dat X710 verhaal icm de Genexis al bekend was?
Als je specifieke debug dingen wil laat maar weten, kan ik wel een keer tijd voor maken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
renedis schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:21:
[...]

Speel even met de “QUICKLEAVE” optie voor IGMP. Wellicht handig om te weten dat KPN v2 gebruikt en geen v3. En na een aanpassing in settings de software/service herstarten.
Reeds geprobeerd om dat aan en uit te zetten in de IGMP proxy settings file onderwater in OPNSense. Helaas geen effect. Heb nog een paar paden te analyseren, anders is Unicast voor mij de enige optie dat werkt na 4,5 minuten 😕

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
LosserNL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Reeds geprobeerd om dat aan en uit te zetten in de IGMP proxy settings file onderwater in OPNSense. Helaas geen effect. Heb nog een paar paden te analyseren, anders is Unicast voor mij de enige optie dat werkt na 4,5 minuten 😕
Het is 360 seconden incl initialiseren.
Feit dat unicast de eerste paar minuten wel werkt geeft aan dat het mogelijk is met jouw setup. Je kan nog uitzoeken of je impproxy hebt of igmpproxy en de andere proberen. Let wel; je mag ze niet tegelijk geïnstalleerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Klopt. Morgen even testen weer. Het heeft hiervoor jaren gedraaid zonder problemen op de vorige GoF lijn dus weet vrijwel zeker dat het niet aan de interne spullen ligt :). Probeer wel nog een andere X710 kaart bijvoorbeeld. Wordt vervolgd. Multicast streams zijn gewoon mooier toch? :)

[ Voor 20% gewijzigd door LosserNL op 03-10-2024 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
LosserNL schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:28:
Klopt. Morgen even testen weer. Het heeft hiervoor jaren gedraaid zonder problemen op de vorige GoF lijn dus weet vrijwel zeker dat het niet aan de interne spullen ligt :). Probeer wel nog een andere X710 kaart bijvoorbeeld. Wordt vervolgd. Multicast streams zijn gewoon mooier toch? :)
Multicast is vooral sneller, met name bij het ‘zappen’. Bij KPN is unicast van mindere kwaliteit over het algemeen in verband met het gebruik van een ‘adaptive bitrate’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Heb een andere X710 kaart erin gedaan (voorzien van de 9.52 nvm package), quickleave aan en uit in OPNSense, IGMP snooping op de switch aan en uit, maar helaas geen effect op multicast. Ik zal vrees ik moeten wiresharken om te zien hoe de benodigde pakketjes richting KPN gaan (of niet :) ).

Zijn er nog andere zaken die op de interface, waar de Zaram in zit, van belang zijn? Heb Flow control uit, Autonegotiation bijvoorbeeld ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leander-s
LosserNL schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 14:52:
Heb een andere X710 kaart erin gedaan (voorzien van de 9.52 nvm package), quickleave aan en uit in OPNSense, IGMP snooping op de switch aan en uit, maar helaas geen effect op multicast. Ik zal vrees ik moeten wiresharken om te zien hoe de benodigde pakketjes richting KPN gaan (of niet :) ).

Zijn er nog andere zaken die op de interface, waar de Zaram in zit, van belang zijn? Heb Flow control uit, Autonegotiation bijvoorbeeld ook.
Zelf heb ik momenteel een setup gebaseerd op Mikrotik maar in essentie hanteren ze dezelfde waardes.
Settings zoals flow control en Autonegotiation uit zijn correct maar zouden multicast niet mogen beïnvloeden.

Meest belangrijke is het correct configureren van IGMP-snooping en het toestaan van multicast-traffic op zowel je router als alle switches in je pad naar de KPN tv-box. Dat de stream stopt rond de 4.5 minuten ontstaat namelijk op het moment dat er vanuit KPN een "keepalive" wordt gestuurd om te controleren of de tv-zender nog aan staat op de tv-box

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leander-s
Als de box dit verzoek niet ackt, gaat de verzendende partij er uit van uit dat de client er niet meer is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LosserNL
Je hebt me op de goede route gezet. Ik moest nog een extra uitgaande IGMP firewall regel toevoegen op het IPTV VLAN en nu lijkt het wel goed te blijven werken. Wel vreemd dat het voor de overstap op XGS-PON zonder die regel ook werkte. Maar ik ben nu blij dat het allemaal klaar is! Dank voor je tip @leander-s ! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-06 10:37
Ik rapporteer ook maar eens een router die goed lijkt te werken. Ik ben nooit fan van de KPN Box geweest en net als met onze AON verbinding heb bij de overgang naar XGS-PON meteen een Fritz!Box besteld. 5590 XGS-PON deze keer. De monteur kon me er verder niet mee helpen, maar nadat ik een blauw-blauw kabeltje gehaald heb kon ik 'm aansluiten. Via KPN service plus is het serienummer van de ONT zo geregistreerd en het werkte meteen.

Helaas had de 5590 XGS-PON nogal last van buffer bloat. Zodra je op een machine flink zit te downloaden, schiet de latency voor andere clients naar een aantal seconden en loopt alles in het honderd. Mijn theorie is dat dit komt doordat je 4Gbit/s binnen kunt trekken op WAN (zelfs 10 als KPN niet zou afknijpen) maar omdat de LAN poort 'maar' 2.5Gbit is, waardoor alles zich ophoopt. De max-snelheid instelling of de QoS opties helpen hier niet echt bij. Mijn vermoeden is dat de Fritz!Box geen SQM doet (kon dat ook nergens bevestigd krijgen).

Omdat dit alles nogal een teleurstelling was, heb ik besloten KPN eerst maar te vragen te resetten naar de Genexis ONT, zodat ik wat met routers kan experimenteren zonder constant met KPN aan de lijn te hangen.

Maar ja wat dan? Ik zat eerst aan een QNAP QHora-301W of QHora-322 te denken omdat beide routers ook 10Gbit support hebben en volgens QNAP over de 9Gbit PPPoE zou moeten kunnen doen. Jammer genoeg heeft QNAP niet de beste security-reputatie en volgens aan aantal posts op Reddit is de QHora firmware aardig achteruit gegaan in het afgelopen jaar (stabiliteitsproblemen).

Dan blijft er in het prosumer-bereik niet zoveel meer over wat 10Gbit doet. Ik heb nog naar de TP-Link ER8411 gekeken, maar ik heb niet de ambitie om een rack in de meterkast te bouwen en TP-Link's firmware heb ik ook niet al te veel vertrouwen in. Er zijn nog wat gamer routers met 10Gbit, maar geen enkele fabrikant vertelt je wat je qua PPPoE performance kunt verwachten.

Dus langzamerhand kwam ik steeds meer tot de conclusie dat ik iets wil wat open source is, maar ook multi-threaded of hardware-accelerated PPPoE doet, dus bijv. OpenWrt. Ik heb even x86_64 router PC overwogen, maar omdat PPPoE + VLAN tagging in software gebeurd moet de processor vrij krachtig zijn == meer hitte in de meterkast. Ik begrijp helemaal waarom mensen die keuze maken, maar ik hitte in de meterkast is er toch een extra zorg bij, vooral in de zomer.

Uiteindelijk heb ik de zoekruimte wat vergroot door net als de Fritz!Box 2.5Gbit ook acceptabel te vinden. Toen viel mijn oog op de GL.iNet GL-MT6000, een router met 2.5Gbe WAN/LAN poorten. Het gebruikt een firmware die op OpenWrt gebaseerd is, maar je kunt ook vanilla OpenWrt flashen vanuit de web interface. Na navraag op het forum bleek 2.5Gbit up/down met PPPoE tot de mogelijkheden te behoren. Dus maar een exemplaar besteld.

Het instellen was in minder drie minuten gedaan en ik zat online via PPPoE met VLAN tagging. Speedtest is heel erg vergelijkbaar met de 5590:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPajpuYEM4WkA2FkV-3z5AkNdb8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w6xqY9123v1PCJvRZOCwdWVB.png?f=fotoalbum_large

Het aardige is dat dit alles blijkbaar hardware accelerated is, dus de CPU zit te luieren. Verder slaagt de router met vlag en wimpel in de bufferbloat test.

Ik heb nu ook de goede hoop dat iets als de Banana Pi R4, die een Filogic 880 SoC heeft (de MT6000 heeft een Filogic 830), 4Gbit PPPoE zou moeten kunnen doen. Dus wie weet wordt dat een keer een follow-up project.

Morgen de boel maar even goed in de meterkast installeren en dan rapporteer ik over een paar weken wel hoe stabiel het apparaat is.

Ps. we gebruiken geen KPN TV of telefonie (het is 2024 >:) ), dus dat heb ik verder niet getest.

[ Voor 4% gewijzigd door danieldk op 06-10-2024 08:31 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 17:21
Op dit moment het ik hier glasvezel van Odido thuis, hierbij maak ik gebruik van een eigen ubiquiti uisp router (https://store.ui.com/us/en/products/uisp-r) waar ik een soortgelijke sfp module in geplaatst heb, alleen het serienummer is anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpEkwLD1ipqKES71JTaVRjXYFjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYwWjbKtYtcpgUj7p7G4rZrp.jpg?f=fotoalbum_large

Komende week stap ik over naar KPN en kreeg ik een doos met nieuw modem etc opgestuurd. Het liefst wil ik wel weer mijn eigen router gebruiken, kan dat met de meegestuurde module? Heb ik een andere module nodig of moet ik toch een van de kastjes plaatsen die ze meesturen? Het gaat om een 1 Gbit/s up/down abonnement waarbij ik voorlopig nog tv blijf kijken via NLziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
beumer schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:17:
Op dit moment het ik hier glasvezel van Odido thuis, hierbij maak ik gebruik van een eigen ubiquiti uisp router (https://store.ui.com/us/en/products/uisp-r) waar ik een soortgelijke sfp module in geplaatst heb, alleen het serienummer is anders.

[Afbeelding]

Komende week stap ik over naar KPN en kreeg ik een doos met nieuw modem etc opgestuurd. Het liefst wil ik wel weer mijn eigen router gebruiken, kan dat met de meegestuurde module? Heb ik een andere module nodig of moet ik toch een van de kastjes plaatsen die ze meesturen? Het gaat om een 1 Gbit/s up/down abonnement waarbij ik voorlopig nog tv blijf kijken via NLziet.
Wat heb je geleverd gekregen? Een zwarte Nokia of Genexis die op de FTU geklikt moet worden? Welk type?

Het kan nl. zijn dat je omgezet bent of wordt naar XGS-PON en dan werken AON SFP’s zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Ik heb een Genexis gekregen, die lijkt op die ouderwetse glasvezel kastjes te passen zoals die hier zo'n 15 jaar geleden in huis geleverd zijn. Afgelopen zomer is mijn glasvezelverbinding door KPN verplaatst en hebben ze er een klein wit kastje +/- 12x12cm voor terug geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
beumer schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:36:
Ik heb een Genexis gekregen, die lijkt op die ouderwetse glasvezel kastjes te passen zoals die hier zo'n 15 jaar geleden in huis geleverd zijn. Afgelopen zomer is mijn glasvezelverbinding door KPN verplaatst en hebben ze er een klein wit kastje +/- 12x12cm voor terug geplaatst.
Er zitten voorop drie lampjes op de Genexis.

Middelste lampje = Connection : XGS-PON
Middelste lampje = Glas : AON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Maar dat kan ik waarschijnlijk pas komende week checken als het geactiveerd wordt. Als ik al omgezet zou zijn zou ik nu dus geen internet hebben. En dat betekent waarschijnlijk dat ik dat Genexis kastje ook moet gaan gebruiken, dat wordt weer een extra adapter toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
beumer schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:59:
Maar dat kan ik waarschijnlijk pas komende week checken als het geactiveerd wordt. Als ik al omgezet zou zijn zou ik nu dus geen internet hebben. En dat betekent waarschijnlijk dat ik dat Genexis kastje ook moet gaan gebruiken, dat wordt weer een extra adapter toevoegen.
Nee, dat kun je nu al checken! Dat “Glas” en “Connection” dat ik noem betreft de labels naast de lampjes. Dus gewoon die Genexis pakken en kijken wat er als label bij het middelste lampje voorop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-06 10:37
beumer schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:59:En dat betekent waarschijnlijk dat ik dat Genexis kastje ook moet gaan gebruiken, dat wordt weer een extra adapter toevoegen.
Het is verder allemaal niet zo'n probleem, bij KPN is het vrij makkelijk om een andere ONT serienummer te laten registreren. Ik heb KPN Service Plus en het was twee keer in een paar minuten aan de telefoon gepiept. (Met Plus is het ook niet per se nodig dat online formulier te gebruiken.)

Ik zou sowieso eerst het Genexis kastje laten plaatsen, tenzij de monteur iets weet over het aansluiten van andere hardware. Die van mij wist dat niet (wel geïnteresseerd) en dan is het toch fijn even te bevestigen dat je een werkende verbinding hebt, waar je desnoods even op terug kunt vallen als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danieldk schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:04:
[...]

Het is verder allemaal niet zo'n probleem, bij KPN is het vrij makkelijk om een andere ONT serienummer te laten registreren. Ik heb KPN Service Plus en het was twee keer in een paar minuten aan de telefoon gepiept. (Met Plus is het ook niet per se nodig dat online formulier te gebruiken.)

Ik zou sowieso eerst het Genexis kastje laten plaatsen, tenzij de monteur iets weet over het aansluiten van andere hardware. Die van mij wist dat niet (wel geïnteresseerd) en dan is het toch fijn even te bevestigen dat je een werkende verbinding hebt, waar je desnoods even op terug kunt vallen als het nodig is.
De vraag van @beumer was of de getoonde SFP bruikbaar is. Dan is de vraag of hij AON houdt of naar XGS-PON wordt omgezet. Jouw antwoord heeft daar niet mee van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Kleine moeite om een andere SFP module te kopen, net als een andere router als het maar een stabiele setup is. Doel is uiteindelijk zo weinig mogelijk kastjes / adapters en het liefst binnen het ubiquity ecosysteem, vandaar dat ik ook voor de UISP router gegaan ben, 8 PoE poorten is hier voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
beumer schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:17:
Kleine moeite om een andere SFP module te kopen, net als een andere router als het maar een stabiele setup is. Doel is uiteindelijk zo weinig mogelijk kastjes / adapters en het liefst binnen het ubiquity ecosysteem, vandaar dat ik ook voor de UISP router gegaan ben, 8 PoE poorten is hier voldoende.
Die kleine moeite kost wel rond de 140 euro voor de Zaram SFP.

Maar goed, dat was de vraag niet. De vraag was of de getoonde SFP bruikbaar is. Dan is nog steeds niet beantwoord of je AON of XGS-PON hebt. Gek dat je dat dan niet even laat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:03
beumer schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:17:
Volgens deze post is het mogelijk dat je binnen het UISP platform kan blijven in het geval van XGS-PON:
Economics schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:13:
[...]

Ik heb de klant gesproken en de product die ik heb gepost eerder USIP Fiber XGSPON werkt op ons netwerk. Klant haalt 2.5G sowieso maar moet nog wat upgraden voor de 10G om 4G te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
ernstoud schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:22:
[...]
Gek dat je dat dan niet even laat weten.
Ga ik morgen even checken, glasvezelpunt zit op een lastig te bereiken plekje, vandaar dat ik het nog niet heb laten weten. Al wel blij met de info tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrdemc schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:24:
[...]

Volgens deze post is het mogelijk dat je binnen het UISP platform kan blijven in het geval van XGS-PON:

[...]
Klopt als een bus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Dat is alleen wel een ander apparaat, het lijkt erop dat die dan in de plaats komt van de Genexis.

Inmiddels even gekeken en de Genexis over het glasvezelpunt heen geschovem, snap nu ook de vraag van @ernstoud beter, had ik al kunnen zien zonder naar de aansluiting te lopen. Maar het lampje voor Glas gaat branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
beumer schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:04:
Dat is alleen wel een ander apparaat, het lijkt erop dat die dan in de plaats komt van de Genexis.

Inmiddels even gekeken en de Genexis over het glasvezelpunt heen geschovem, snap nu ook de vraag van @ernstoud beter, had ik al kunnen zien zonder naar de aansluiting te lopen. Maar het lampje voor Glas gaat branden.
Als er nu een KPN glasvezelpunt zit en je hebt recent een Genexis ONT gekregen en op die Genexis ONT is het label bij het middelste lampje “Glas” dan heb je een AON Genexis ONT gekregen. In dat geval kun je je huidige SFP blijven gebruiken.

Pagina: 1 ... 16 ... 27 Laatste