Ik rapporteer ook maar eens een router die goed lijkt te werken. Ik ben nooit fan van de KPN Box geweest en net als met onze AON verbinding heb bij de overgang naar XGS-PON meteen een Fritz!Box besteld. 5590 XGS-PON deze keer. De monteur kon me er verder niet mee helpen, maar nadat ik een blauw-blauw kabeltje gehaald heb kon ik 'm aansluiten. Via KPN service plus is het serienummer van de ONT zo geregistreerd en het werkte meteen.
Helaas had de 5590 XGS-PON nogal last van buffer bloat. Zodra je op een machine flink zit te downloaden, schiet de latency voor andere clients naar een aantal seconden en loopt alles in het honderd. Mijn theorie is dat dit komt doordat je 4Gbit/s binnen kunt trekken op WAN (zelfs 10 als KPN niet zou afknijpen) maar omdat de LAN poort 'maar' 2.5Gbit is, waardoor alles zich ophoopt. De max-snelheid instelling of de QoS opties helpen hier niet echt bij. Mijn vermoeden is dat de Fritz!Box geen SQM doet (kon dat ook nergens bevestigd krijgen).
Omdat dit alles nogal een teleurstelling was, heb ik besloten KPN eerst maar te vragen te resetten naar de Genexis ONT, zodat ik wat met routers kan experimenteren zonder constant met KPN aan de lijn te hangen.
Maar ja wat dan? Ik zat eerst aan een QNAP QHora-301W of QHora-322 te denken omdat beide routers ook 10Gbit support hebben en volgens QNAP over de 9Gbit PPPoE zou moeten kunnen doen. Jammer genoeg heeft QNAP niet de beste security-reputatie en volgens aan aantal posts op Reddit is de QHora firmware aardig achteruit gegaan in het afgelopen jaar (stabiliteitsproblemen).
Dan blijft er in het prosumer-bereik niet zoveel meer over wat 10Gbit doet. Ik heb nog naar de TP-Link ER8411 gekeken, maar ik heb niet de ambitie om een rack in de meterkast te bouwen en TP-Link's firmware heb ik ook niet al te veel vertrouwen in. Er zijn nog wat gamer routers met 10Gbit, maar geen enkele fabrikant vertelt je wat je qua PPPoE performance kunt verwachten.
Dus langzamerhand kwam ik steeds meer tot de conclusie dat ik iets wil wat open source is, maar ook multi-threaded of hardware-accelerated PPPoE doet, dus bijv. OpenWrt. Ik heb even x86_64 router PC overwogen, maar omdat PPPoE + VLAN tagging in software gebeurd moet de processor vrij krachtig zijn == meer hitte in de meterkast. Ik begrijp helemaal waarom mensen die keuze maken, maar ik hitte in de meterkast is er toch een extra zorg bij, vooral in de zomer.
Uiteindelijk heb ik de zoekruimte wat vergroot door net als de Fritz!Box 2.5Gbit ook acceptabel te vinden. Toen viel mijn oog op de GL.iNet GL-MT6000, een router met 2.5Gbe WAN/LAN poorten. Het gebruikt een firmware die op OpenWrt gebaseerd is, maar je kunt ook vanilla OpenWrt flashen vanuit de web interface. Na navraag op het forum bleek 2.5Gbit up/down met PPPoE tot de mogelijkheden te behoren. Dus maar een exemplaar besteld.
Het instellen was in minder drie minuten gedaan en ik zat online via PPPoE met VLAN tagging. Speedtest is heel erg vergelijkbaar met de 5590:
Het aardige is dat dit alles blijkbaar hardware accelerated is, dus de CPU zit te luieren. Verder slaagt de router met vlag en wimpel in de bufferbloat test.
Ik heb nu ook de goede hoop dat iets als de Banana Pi R4, die een Filogic 880 SoC heeft (de MT6000 heeft een Filogic 830), 4Gbit PPPoE zou moeten kunnen doen. Dus wie weet wordt dat een keer een follow-up project.
Morgen de boel maar even goed in de meterkast installeren en dan rapporteer ik over een paar weken wel hoe stabiel het apparaat is.
Ps. we gebruiken geen KPN TV of telefonie (het is 2024

), dus dat heb ik verder niet getest.
[
Voor 4% gewijzigd door
danieldk op 06-10-2024 08:31
. Reden: Typo ]