Dat blijft overigens bijzonder, omdat Ubiquiti zelf van deze ONT zegt dat deze alleen op hun eigen OLT zal werken. Er was ooit iemand hier die beweerde dat hij ook op Delta infra zou werken, Delta zelf beweerde van niet. Nooit getest.
Dat gaf je toen inderdaad ook aan, maar beperkte compatibiliteit in een productweergave betekent vaak juist niet dat het niet werkt met andere apparaten, maar gaat vaak over het uitsluiten van verantwoordelijkheid in het geval van andere situaties dan omschreven. Oftewel: er is een gegarandeerde compatibiliteit met hun eigen OLT, en daarover wordt ondersteuning geboden, maar niet gegarandeerd met andere omgevingen en bieden ze dus geen ondersteuning aan qua werking. Een beetje hetzelfde als met de eigen modem keuze bij providers. Je mag je eigen apparatuur gebruiken, maar werking wordt puur gegarandeerd met eigen apparatuur. Alles daarbovenop is extra vanuit de leverancier.ernstoud schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:22:
[...]
Dat blijft overigens bijzonder, omdat Ubiquiti zelf van deze ONT zegt dat deze alleen op hun eigen OLT zal werken. Er was ooit iemand hier die beweerde dat hij ook op Delta infra zou werken, Delta zelf beweerde van niet. Nooit getest.
Ach, de opmerking van Ubiquiti is erg stellig: “Note. This device is only compatible with the Fiber XGS OLT. It cannot be used with third-party OLTs.”mrdemc schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:38:
[...]
Dat gaf je toen inderdaad ook aan, maar beperkte compatibiliteit in een productweergave betekent vaak juist niet dat het niet werkt met andere apparaten, maar gaat vaak over het uitsluiten van verantwoordelijkheid in het geval van andere situaties dan omschreven. Oftewel: er is een gegarandeerde compatibiliteit met hun eigen OLT, en daarover wordt ondersteuning geboden, maar niet gegarandeerd met andere omgevingen en bieden ze dus geen ondersteuning aan qua werking. Een beetje hetzelfde als met de eigen modem keuze bij providers. Je mag je eigen apparatuur gebruiken, maar werking wordt puur gegarandeerd met eigen apparatuur. Alles daarbovenop is extra vanuit de leverancier.
Dat lijkt erg zwart/wit. Wellicht heb je gelijk dat ze geen support issues willen op andere OLT’s bijvoorbeeld. Anderszins, als deze ONT wel werkt met bijvoorbeeld Nokia OLTs laat Ubiquiti een enorme markt liggen! Vrijwel (alle?) ISP’s met XGS-PON gebruiken Nokia hardware, een gigantische markt.
Zou mooi zijn als nogmaals bevestigd wordt dat deze ONT goed werkt bij KPN, de prijs is vergelijkbaar met de Nokia ONT. Hoe meer keuze, des te beter.
Ik las dat inderdaad destijds ook op hun product pagina. Ik ben er bij toeval achter gekomen nadat ik een scan over het netwerk maakte naar guest ont's.ernstoud schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:57:
[...]
Ach, de opmerking van Ubiquiti is erg stellig: “Note. This device is only compatible with the Fiber XGS OLT. It cannot be used with third-party OLTs.”
Dat lijkt erg zwart/wit. Wellicht heb je gelijk dat ze geen support issues willen op andere OLT’s bijvoorbeeld. Anderszins, als deze ONT wel werkt met bijvoorbeeld Nokia OLTs laat Ubiquiti een enorme markt liggen! Vrijwel (alle?) ISP’s met XGS-PON gebruiken Nokia hardware, een gigantische markt.
Zou mooi zijn als nogmaals bevestigd wordt dat deze ONT goed werkt bij KPN, de prijs is vergelijkbaar met de Nokia ONT. Hoe meer keuze, des te beter.
:strip_exif()/f/image/SgrQk838fsNbDfnGclPIdXyD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qep2UTLwy613SuhSDVrKcoBL.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus dit werkt goed op het KPN netwerk?Economics schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 00:21:
[...]
Ik las dat inderdaad destijds ook op hun product pagina. Ik ben er bij toeval achter gekomen nadat ik een scan over het netwerk maakte naar guest ont's.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Helaas is na een tijdje alsnog de multicast plat gegaan (stopt dus weer na 4,5 minuut) nadat de proxmox bak een keer gereboot moest worden. We puzzelen nog even verderLosserNL schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:48:
Je hebt me op de goede route gezet. Ik moest nog een extra uitgaande IGMP firewall regel toevoegen op het IPTV VLAN en nu lijkt het wel goed te blijven werken. Wel vreemd dat het voor de overstap op XGS-PON zonder die regel ook werkte. Maar ik ben nu blij dat het allemaal klaar is! Dank voor je tip @leander-s !
Als je op je adres bij KPN meer dan 1Gb kunt bestellen is het per definitie GPON. Kan je tot 1Gb bestellen, dan is het AON. Dat is eigenlijk de simpelste check die je kunt doen.ernstoud schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:08:
[...]
Als er nu een KPN glasvezelpunt zit en je hebt recent een Genexis ONT gekregen en op die Genexis ONT is het label bij het middelste lampje “Glas” dan heb je een AON Genexis ONT gekregen. In dat geval kun je je huidige SFP blijven gebruiken.
Poahhhhh, dat witte kabeltje heeft het benauwd zeg, op die eerste foto ...Economics schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 00:21:
[...]
Ik las dat inderdaad destijds ook op hun product pagina. Ik ben er bij toeval achter gekomen nadat ik een scan over het netwerk maakte naar guest ont's.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij AON heet dat een NTU. ONT is een functionaliteit die specifiek is voor PON.ernstoud schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 23:08:
[...]
Als er nu een KPN glasvezelpunt zit en je hebt recent een Genexis ONT gekregen en op die Genexis ONT is het label bij het middelste lampje “Glas” dan heb je een AON Genexis ONT gekregen.
Dat lijkt me niet, beide hebben een NTU en een ONT.ZwarteIJsvogel schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:38:
[...]
Bij AON heet dat een NTU. ONT is een functionaliteit die specifiek is voor PON.
NTU is een network termination unit, oftewel het kastje waarin de glasvezel is afgemonteerd.
ONT is de optical network tranceiver, die zet het signaal op de glasvezel om in iets bruikbaars voor de router. Bijvoorbeeld glas naar rj45 voor de genexis en glas naar sfp als je een sfp module gebruikt.
Dat is de FTU, Fiber Termination Unit. Een NTU is voor AON want een ONT voor PON varianten is.Jelsie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:08:
[...]
Dat lijkt me niet, beide hebben een NTU en een ONT.
NTU is een network termination unit, oftewel het kastje waarin de glasvezel is afgemonteerd.
ONT is de optical network tranceiver, die zet het signaal op de glasvezel om in iets bruikbaars voor de router. Bijvoorbeeld glas naar rj45 voor de genexis en glas naar sfp als je een sfp module gebruikt.
Dat weet Ernst wel. Het probleem is ook een beetje dat we voor beide technologieën ongeveer dezelfde behuizing gebruiken van genexis. Het enige verschil is dat er een connection en alarm ledje zit op de PON variant en glas en ethernet op de NT variant.ZwarteIJsvogel schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:38:
[...]
Bij AON heet dat een NTU. ONT is een functionaliteit die specifiek is voor PON.
Ah oke, dat FTU het kastje is had ik kunnen weten.RoL0 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:12:
[...]
Dat is de FTU, Fiber Termination Unit. Een NTU is voor AON want een ONT voor PON varianten is.
Het verschil tussen de NTU en ONT wist ik niet, bedankt voor de verduidelijking.
Dat is niet waarom het een andere naam heeft natuurlijk.Economics schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:20:
[...]
Dat weet Ernst wel. Het probleem is ook een beetje dat we voor beide technologieën ongeveer dezelfde behuizing gebruiken van genexis. Het enige verschil is dat er een connection en alarm ledje zit op de PON variant en glas en ethernet op de NT variant.
Een NTU is eigenlijk gewoon een mediaconverter. Je krijgt het signaal binnen als een ethernetsignaal op een glasvezel, en de NTU zet dat om in ethernet op een koperverbinding.
Een ONT is een stuk ingewikkelder, het protocol aan de glaskant is PON, dat is een versleuteld, time based passief splitsingprotocol. Je krijgt jouw signaal plus het signaal van (tot) 64 anderen op jouw glasvezel, en die ONT moet helemaal moeilijk gaan doen om enkel jouw signaal eruit te "filteren". Daarna zet ie het signaal om naar het ethernetprotocol over koper voor gebruik met de router.
Functioneel doet het hetzelfde, technisch compleet iets anders.
Share and Enjoy!
Bedankt voor het uitleggen, dit wist ik nog nietWCA schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:40:
[...]
Dat is niet waarom het een andere naam heeft natuurlijk.
Een NTU is eigenlijk gewoon een mediaconverter. Je krijgt het signaal binnen als een ethernetsignaal op een glasvezel, en de NTU zet dat om in ethernet op een koperverbinding.
Een ONT is een stuk ingewikkelder, het protocol aan de glaskant is PON, dat is een versleuteld, time based passief splitsingprotocol. Je krijgt jouw signaal plus het signaal van (tot) 64 anderen op jouw glasvezel, en die ONT moet helemaal moeilijk gaan doen om enkel jouw signaal eruit te "filteren". Daarna zet ie het signaal om naar het ethernetprotocol over koper voor gebruik met de router.
Functioneel doet het hetzelfde, technisch compleet iets anders.
Nouja, broadcast traffic. Je ontvangt effectief al je traffic als broadcast.Economics schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:45:
[...]
Bedankt voor het uitleggen, dit wist ik nog niet. Dat eruit filteren is enkel voor broadcast traffic downstream.
Je zit met maximaal 64 man op één SFP (in de praktijk vaak minder), met een prisma ertussen die het signaal passief splitst.
Share and Enjoy!
Betekend dat dan ook dat de bandbreedte behoorlijk daalt als er veel mensen hard aan het downloaden zijn? of kan die filtering 'line-speed' gedaan worden?WCA schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:58:
[...]
Nouja, broadcast traffic. Je ontvangt effectief al je traffic als broadcast.
Je zit met maximaal 64 man op één SFP (in de praktijk vaak minder), met een prisma ertussen die het signaal passief splitst.
Even niets...
Net als altijd al het geval wordt er overboeking toegepast. Je gaat er "gewoon" vanuit dat niet iedereen altijd met volle snelheid downloadt, en als dat wel het geval is dan zakt inderdaad de snelheid in.FireDrunk schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:01:
[...]
Betekend dat dan ook dat de bandbreedte behoorlijk daalt als er veel mensen hard aan het downloaden zijn? of kan die filtering 'line-speed' gedaan worden?
Met GPON zag je dat al vrij snel, omdat die overboeking echt extreem is. (Gigabitabonnementen verkocht op splitsingen van 48, met een gecombineerde downstream van 2,5Gbit/s). Voordat ik XGS kreeg had ik in de avond regelmatig dat ik mijn snelheid niet haalde in ieder geval.
Met XGS-PON is dat al een stuk beter, en omdat zelfs mensen met een 4, of 8 gigabit abonnement dat zelden daadwerkelijk afnemen, kan je meestal gewoon je abonnementsnelheid halen.
Share and Enjoy!
Het is overboeking. In de praktijk kan de poort 8 Gbps en een beetje hebben. Dit is een discussie welke al veel besproken is geweest. In 99% van de gevallen zal je altijd wel je download halen omdat niemand tegelijkertijd gebruikt maak van diezelfde bandbreedte.FireDrunk schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:01:
[...]
Betekend dat dan ook dat de bandbreedte behoorlijk daalt als er veel mensen hard aan het downloaden zijn? of kan die filtering 'line-speed' gedaan worden?
Of het nou PON is of P2P, aggegratie punt van PON zit al op de splitters dus eerder in het netwerk vanaf jou gezien i.p.v pas op de uplink richting het core netwerk omdat je je eigen poortje hebt in een P2P situatie.
Uiteindelijk heeft elke kaart in de dslam/olt natuurlijk ook een backplane speed, voor AON apparatuur ligt die aanzienlijk lager dus dat zijn ook factoreren die dan kunnen meespelen als je opzoek bent naar congrsties.
In de basis hoef je er echt niet bij stil te staan dat je je vezel deelt met andere. Alles wordt goed gemonitoord ook. Je zou evt ook met splitter ratios oid kunnen spelen mocht het over 20 jaar anders zijn, maar ik zie dan sneller 25/50/100G PON
Wat ik vaak zag bij andere providers is dat splitters zelden vol zitten voordat er een extra splitter wordt bijgeplaatst ook, juist om te veel overboeking te voorkomen. Ondanks dat je technisch 64 voudige splitters kan doen, zag ik vaker 48 voudige splitters. En die werden dus vaak niet eens vol gemaakt. Hoe dat bij KPN zelf gaat weet ik niet, die heb ik niet uitgebreid meegemaakt toen ik veel in PoP's kwam.Economics schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:08:
[...]
Het is overboeking. In de praktijk kan de poort 8 Gbps en een beetje hebben. Dit is een discussie welke al veel besproken is geweest. In 99% van de gevallen zal je altijd wel je download halen omdat niemand tegelijkertijd gebruikt maak van diezelfde bandbreedte.
Of het nou PON is of P2P, aggegratie punt van PON zit al op de splitters dus eerder in het netwerk vanaf jou gezien i.p.v pas op de uplink richting het core netwerk omdat je je eigen poortje hebt in een P2P situatie.
Uiteindelijk heeft elke kaart in de dslam/olt natuurlijk ook een backplane speed, voor AON apparatuur ligt die aanzienlijk lager dus dat zijn ook factoreren die dan kunnen meespelen als je opzoek bent naar congrsties.
In de basis hoef je er echt niet bij stil te staan dat je je vezel deelt met andere. Alles wordt goed gemonitoord ook. Je zou evt ook met splitter ratios oid kunnen spelen mocht het over 20 jaar anders zijn, maar ik zie dan sneller 25/50/100G PON
Share and Enjoy!
Op basis van afstand. In de basis word er gewerkt met 1:4 en op 1;16 alleen bij een kilometer of 7 wordt er gebruikt gemaakt van 1:2 splitters maar dat heeft niets te maken met kans op overboeking maar op verlies van dbm op groter afstanden die je overbrugdWCA schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:11:
[...]
Wat ik vaak zag bij andere providers is dat splitters zelden vol zitten voordat er een extra splitter wordt bijgeplaatst ook, juist om te veel overboeking te voorkomen. Ondanks dat je technisch 64 voudige splitters kan doen, zag ik vaker 48 voudige splitters. En die werden dus vaak niet eens vol gemaakt. Hoe dat bij KPN zelf gaat weet ik niet, die heb ik niet uitgebreid meegemaakt toen ik veel in PoP's kwam.
Zeker weten. Maar voor de minder grondig ingewijden is het belangrijk om de terminologie hier zuiver te houden. En zelfs dan zal het voor menigeen lastig zijn om in glasvezelland door de bomen het bos te zien.
Dat klinkt wel heel weinig, de foto's die ik van bijv. Point to Multipoint kasten van KPN heb gezien, lieten wel een wat grotere overboeking zien.Economics schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:16:
[...]
Op basis van afstand. In de basis word er gewerkt met 1:4 en op 1;16 alleen bij een kilometer of 7 wordt er gebruikt gemaakt van 1:2 splitters maar dat heeft niets te maken met kans op overboeking maar op verlies van dbm op groter afstanden die je overbrugd
Share and Enjoy!
Wat ik heb gemeld is wat er in het veld staan bij KPN. Ik ben heel benieuwd wat jij hebt gezien.WCA schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:24:
[...]
Dat klinkt wel heel weinig, de foto's die ik van bijv. Point to Multipoint kasten van KPN heb gezien, lieten wel een wat grotere overboeking zien.
De NTU zal meestal een 2-poorts bridge zijn (bv. de Zyxel VMG4005-B50A die Odido levert) zodat je aan koperkant een andere snelheid kunt hebben dan aan de glaskant. Met een zuivere media converter kan dat niet. Maar ook hier gaat de praktijk aan de haal met de terminologie.WCA schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:40:
Met name PON uitrol in P2P gebieden van efiber (we gaan wel behoorlijk offtopic).Economics schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:25:
[...]
Wat ik heb gemeld is wat er in het veld staan bij KPN. Ik ben heel benieuwd wat jij hebt gezien.
Dus dan hing alle PON apparatuur gewoon in een normale wijkcentrale.
Share and Enjoy!
Dat is MVP1 situatie, ook hier zit een splitter ratio van 1:4 en 1:16. Ook word deze ratio gebruikt voor PON in P2P migratiesWCA schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:30:
[...]
Met name PON uitrol in P2P gebieden van efiber (we gaan wel behoorlijk offtopic).
Dus dan hing alle PON apparatuur gewoon in een normale wijkcentrale.
Nog steeds wel weinig in vergelijking met andere providers dus. 1:32 en soms hoger was geen uitzondering.Economics schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Dat is MVP1 situatie, ook hier zit een splitter ratio van 1:4 en 1:16. Ook word deze ratio gebruikt voor PON in P2P migraties
Share and Enjoy!
ZekersWCA schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:33:
[...]
Nog steeds wel weinig in vergelijking met andere providers dus. 1:32 en soms hoger was geen uitzondering.
Ik heb helaas na een groot aantal pogingen met:
-Linux bridge settings (multicast, offloading opties mbt X710 etc)
-OVSBridge als alternatief voor Linux Bridge
-IOMMU (PCI Passthrough van de X710 direct naar OPNSense)
moeten concluderen dat er ergens in de combinatie X710<>Zaram, de Zaram zelf, of domweg in de KPN infra (hier in Losser of elders) wat misgaat sinds mijn overstap naar XGSPON.
De laatste wiresharks laten zien dat er een goede IGMP handshake is richting KPN en dat deze ook actief blijft over langere tijd (periodiek een IGMP query uit KPN, met respons uit mijn IGMP proxy), terwijl de UDP multicast stream in kwestie zelf op een gegeven moment stopt. Heel vreemd.
Ik ga denk ik volgende week testen met de originele Genexis en de KPN modem om evt infra problemen uit te sluiten en proberen het probleem te pinpointen. Ik ben er ondertussen even klaar mee. Unicast werkt wel goed maar daar betalen we niet voor
Heb een tweetal PCAPs voor wie er in wil duiken:
LAN:
https://pompertcom-my.sha...1VjJBTIYNknEAJHQ?e=VojtX0
WAN:
https://pompertcom-my.sha...IwisXZgFDUu5UJcg?e=c7dN9I
moeten concluderen dat er ergens in de combinatie X710<>Zaram, de Zaram zelf, of domweg in de KPN infra (hier in Losser of elders) wat misgaat sinds mijn overstap naar XGSPON.
De laatste wiresharks laten zien dat er een goede IGMP handshake is richting KPN en dat deze ook actief blijft over langere tijd (periodiek een IGMP query uit KPN, met respons uit mijn IGMP proxy), terwijl de UDP multicast stream in kwestie zelf op een gegeven moment stopt. Heel vreemd.
Ik ga denk ik volgende week testen met de originele Genexis en de KPN modem om evt infra problemen uit te sluiten en proberen het probleem te pinpointen. Ik ben er ondertussen even klaar mee. Unicast werkt wel goed maar daar betalen we niet voor
LAN:
WAN:
[ Voor 14% gewijzigd door LosserNL op 12-10-2024 00:35 ]
Ik heb gisteren de zaram nog eens getest en met mikrotik geen problemen met itv. Multicast heeft zon 4 uur gewerkt tot dat ze Stb zichzelf uitschakeldeLosserNL schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 00:04:
Ik heb helaas na een groot aantal pogingen met:
LAN:
WAN:
Ik had je config op de OLT bekeken en zie niks raars, enkel toen wanneer ik keek er sowieso geen stream actief was. Maar kwa config is het ok. troubleshooting vanuit de olt gezien is lastig met multicast streams. Ik durf wel met zekerheid te zeggen dat het niet aan onze kant ligt omdat ik enorm veel actieve streams zie met een lange duration.. neig meer bij je op een interworking issue.
Mocht je je genexis willen geactiveerd hebben, let me know.
Ja vermoed toch die x710/zaram combinatie dan of een igmpproxy issue.
Helaas zit er een E810 kaart naast die de Zaram niet slikt vanwege te hoog energieverbruik aldus de logs. Anders was dat een prima workaround
@Economics Je mag de Genexis van mij terug aanmelden, dan zie ik de verbinding wel verdwijnen. Laat me even weten wanneer je hier aan toe komt?
Bedankt alvast
Helaas zit er een E810 kaart naast die de Zaram niet slikt vanwege te hoog energieverbruik aldus de logs. Anders was dat een prima workaround

@Economics Je mag de Genexis van mij terug aanmelden, dan zie ik de verbinding wel verdwijnen. Laat me even weten wanneer je hier aan toe komt?
[ Voor 80% gewijzigd door LosserNL op 12-10-2024 13:20 ]
@LosserNL Vervelend dat multicast niet lekker werkt. Zal dit weekend even in de gedeelde PCAP’s duiken.
Stopt de multicaststream nog steeds rond de 4.5 minuten of inmiddels later? Daarnaast op welk type switch zit de iptv-box van KPN aangesloten?
Stopt de multicaststream nog steeds rond de 4.5 minuten of inmiddels later? Daarnaast op welk type switch zit de iptv-box van KPN aangesloten?
Ja soms gaat ie ook wat langer door, maar meestal 4,5 minuut.
De IPTV box zit aangesloten op een Zyxel XGS-1250, met ook een exemplaar achter een CIsco SG200-08 en momenteel achter een oude SLM2008, beide met IGMP snooping uitgezet. Op deze switches heb ik ook met en zonder IGMP snooping getest. Maar die switches verdenk ik nog niet, dat heeft 2 jaar vlekkeloos gedraaid met de oude verbinding
De IPTV box zit aangesloten op een Zyxel XGS-1250, met ook een exemplaar achter een CIsco SG200-08 en momenteel achter een oude SLM2008, beide met IGMP snooping uitgezet. Op deze switches heb ik ook met en zonder IGMP snooping getest. Maar die switches verdenk ik nog niet, dat heeft 2 jaar vlekkeloos gedraaid met de oude verbinding
Ik weet niet hoe geïsoleerd je LAN omgeving is maar ik had tijdens de test doeleinden de switch poorten op een eigen vlan gezet. Daarmee kon ik makkelijker pinpointen waar het probleem zat.LosserNL schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:36:
Ja soms gaat ie ook wat langer door, maar meestal 4,5 minuut.
In mijn geval lag het echt aan de “QUICKLEAVE” en “storm control” (200 pkts/s). QUICKLEAVE was de igmpproxy config en storm control op de UDM.
Stuur me anders een PB als je een stel extra ogen wilt hebben op je config ter verificatie.
De KPN kastjes hebben hun eigen VLAN inderdaad dus als IGMP snooping uitstaat is dat geen probleem voor de overige VLANs
.
Ik ga eerst testen met de originele Genexis en evt KPN modem om het probleem verder te localiseren.
Ik ga eerst testen met de originele Genexis en evt KPN modem om het probleem verder te localiseren.
DoneLosserNL schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:49:
Ja vermoed toch die x710/zaram combinatie dan of een igmpproxy issue.
@Economics Je mag de Genexis van mij terug aanmelden, dan zie ik de verbinding wel verdwijnen. Laat me even weten wanneer je hier aan toe komt?Bedankt alvast
Dank je!
Nou de eerste 4,5 minuut is gepasseerd en het spul werkt nog steeds.
. Dit met de Genexis ONT en een Mikrotik 10G SFP module in dezelfde plek van de Zaram.
Ik zie nu deze pakketjes op de WAN kant voorbij komen die ik niet eerder kreeg met de Zaram:
Ik laat m even een dagje aanstaan, en zien wel wat er gebeurt in de logging
Update: werkt al paar uur vlekkeloos. Probleem zit dus in deze specifieke Zaram of de combinatie X710-Zaram. Wellicht is de FS een nieuwe weg om te proberen…maar dan moet ik schenk-ict lief aankijken of ik deze mag ruilen
Nou de eerste 4,5 minuut is gepasseerd en het spul werkt nog steeds.
Ik zie nu deze pakketjes op de WAN kant voorbij komen die ik niet eerder kreeg met de Zaram:
code:
1
2
| 14:19:38.811171 IP (tos 0xc0, ttl 1, id 0, offset 0, flags [DF], proto IGMP (2), length 32, options (RA)) 0.0.0.0 > all-systems.mcast.net: igmp query v2 |
Ik laat m even een dagje aanstaan, en zien wel wat er gebeurt in de logging
Update: werkt al paar uur vlekkeloos. Probleem zit dus in deze specifieke Zaram of de combinatie X710-Zaram. Wellicht is de FS een nieuwe weg om te proberen…maar dan moet ik schenk-ict lief aankijken of ik deze mag ruilen
[ Voor 25% gewijzigd door LosserNL op 12-10-2024 16:05 ]
Is er een manier om aan de nieuwe Nokia ONT te komen? Heb een Genexis geleverd gekregen, maar wil vanuit ONT naar router met 2,5Gbit poort
[ Voor 191% gewijzigd door SuperVeloce op 13-10-2024 19:08 ]
Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw
Dat kan toch ook gewoon met de Genexis? Ik heb momenteel een Gl.iNet MT-6000 met 2.5Gbit WAN aan m'n Genexis ONT hangen. De 10Gbit Genexis auto-negotiated naar 100M, 1G, 2.5G, 5G of 10G.SuperVeloce schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:33:
Is er een manier om aan de nieuwe Nokia ONT te komen? Heb een Genexis geleverd gekregen, maar wil vanuit ONT naar router met 2,5Gbit poort
[ Voor 7% gewijzigd door danieldk op 13-10-2024 20:23 ]
Klopt.danieldk schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:22:
[...]
Dat kan toch ook gewoon met de Genexis? Ik heb momenteel een Gl.iNet MT-6000 met 2.5Gbit WAN aan m'n Genexis ONT hangen.
Met een 1Gbit poort houdt je 940 over. Met een ONT die hogere poort heeft, krijg je denk ik zelfs over de 1000 binnen
Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw
Zit je dan nog op AON? Als je XGS-PON hebt bij KPN is het altijd een 10Gbit verbinding en wordt het gewoon door KPN afgeknepen naar de snelheid van je abo. Ik kan het mis hebben, maar het lijkt me sterk dat KPN Genexis XGS-PON ONTs met een 1Gbit poort stuurt?SuperVeloce schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:23:
[...]
Met een 1Gbit poort houdt je 940 over. Met een ONT die hogere poort heeft, krijg je denk ik zelfs over de 1000 binnen
Nee max 1Gbit op dit adres van KPN (max 8 bij odido).danieldk schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:25:
[...]
Zit je dan nog op AON? Als je XGS-PON hebt bij KPN is het altijd een 10Gbit verbinding en wordt het gewoon door KPN afgeknepen naar de snelheid van je abo. Ik kan het mis hebben, maar het lijkt me sterk dat KPN Genexis XGS-PON ONTs met een 1Gbit poort stuurt?
M’n woning is kwa routers/kabels/switches en pc minimaal 2,5Gbit.. en als ik asus router als modem
ga gebruiken, is de 1Gbit van ont laagste en dus max 940Mbps. Terwijl met de Nokia waarschijnlijk iets boven de 1000Mbps
Ah, dus nog op AON? Dan is dit het verkeerde topic (dit gaat over XGS-PON). Maar waarschijnlijk kun je dan wel ergens een Nokia NTU kopen en die door KPN laten registreren of als je router een SFP poort heeft zou je ook eventueel glas rechtstreeks op de router aan kunnen sluiten (als de router verder aan de voorwaarden voldoet).Nee max 1Gbit op dit adres van KPN (max 8 bij odido).
Maar misschien voor de zekerheid nog even posten welke Genexis ONT je hebt ontvangen (om uit te sluiten dat het niet om een XGS-PON aansluiting gaat en volgens mij is er ook nog een klein aantal GPON aansluitingen).
Verder misschien ook goed even te checken of je ASUS router 1Gbit PPPoE met VLAN tagging aankan als je 'm rechtstreeks op de ONT/NTU aan wilt sluiten. Als je ook KPN TV gaat gebruiken, dan moet de router ook een IGMP(v2)-Proxy draaien, etc.
[ Voor 28% gewijzigd door danieldk op 13-10-2024 21:07 ]
Dan is het dus AON en heb je een AON genexis. De poort op de dslam gaat maar tot 1gbps dus met ppp er over houd je maar een 940 over. Meer gaat niet dan zal je moeten overstappen naar Odido.SuperVeloce schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:23:
[...]
Klopt.
Ik wil de ASUS ROG GT-AX6000 gebruiken als modem en begreep dat het zou moeten werken met merlin firmware en script etc. (Is een handleiding van op tweakers)danieldk schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:54:
[...]
Ah, dus nog op AON? Dan is dit het verkeerde topic (dit gaat over XGS-PON). Maar waarschijnlijk kun je dan wel ergens een Nokia NTU kopen en die door KPN laten registreren of als je router een SFP poort heeft zou je ook eventueel glas rechtstreeks op de router aan kunnen sluiten (als de router verder aan de voorwaarden voldoet).
Maar misschien voor de zekerheid nog even posten welke Genexis ONT je hebt ontvangen (om uit te sluiten dat het niet om een XGS-PON aansluiting gaat en volgens mij is er ook nog een klein aantal GPON aansluitingen).
Verder misschien ook goed even te checken of je ASUS router 1Gbit PPPoE met VLAN tagging aankan als je 'm rechtstreeks op de ONT/NTU aan wilt sluiten. Als je ook KPN TV gaat gebruiken, dan moet de router ook een IGMP(v2)-Proxy draaien, etc.
Is er echt merkbaar verschil (ping) als ik kpn modem wel gebruik en m’n router als accespoint instel? (En v12 heeft ook max 1Gbit poorten en dus 940Mbps)
Zolang KPN 1Gbit over de lijn stuurt gaat de snelheid van de ONT interface volgens mij niet veel helpen. Het is niet alsof elke ethernet frame die over de 1Gbit lijn gaat puur data is. De ethernet frame geeft een header, een VLAN tag, en 8 bytes PPPoE overhead. In de payload van de frame zit ook weer een IP/TCP/UDP header. Dat alles maakt dat het onwaarschijnlijk dat je daadwerkelijk meer dan pakweg 940Mbit gaat halen.SuperVeloce schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:28:
[...](En v12 heeft ook max 1Gbit poorten en dus 940Mbps)
Ik heb met AON wel eens een router rechtstreeks met een SFP module op het glas aangesloten gehad (de module deed intern 1.25Gbit) en daar haalde ik geen gigabit (ook iets van 940-950 als ik het me goed herinner).
Bovendien, hoeveel ga je van die 60Mbit merken? Ik zou bij zo’n verschil eerder kijken of bijv. bufferbloat geminimaliseerd is, daar ga je veel meer van merken.
[ Voor 11% gewijzigd door danieldk op 13-10-2024 22:22 ]
Vrijwel niks natuurlijkdanieldk schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:19:
[...]
Bovendien, hoeveel ga je van die 60Mbit merken? Ik zou bij zo’n verschil eerder kijken of bijv. bufferbloat geminimaliseerd is, daar ga je veel meer van merken.
Misschien dat iemand even met mij kan meedenken;
Sindskort in het bezit van een UDM SE en daarbij ook de Zaram XGS-PON ONU SFP+ module aangeschaft met een Patchcover KPN XGS-PON TK01. Het is mij alleen nog niet gelukt verbinding te maken met het KPN internet.
Gisteren het PON-ID doorgegeven aan KPN en ik werd netjes teruggebeld om het aan te passen. Na aanpassing van de ONT kreeg ik geen IP-adres, daarna besloten de wijziging weer even terug te draaien. Ik ben nu aan het kijken waar dit nu misgaat. Ik heb de volgende instellingen op mijn UDM SE doorgevoerd:
/f/image/lx5beZv60iEtavj91bEqCzzu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/r7kIUJr6dGaoKTXoB72he5iQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/I55qqL5ijrDhKWRF8ojFHHbn.png?f=fotoalbum_large)
Iemand misschien nog een idee waar het aan zou kunnen liggen of wat ik eventueel zou kunnen doen om het e.e.a. te controleren? Ik loop nu een beetje vast...
Laatste screenshot geeft port 9 aan maar dit was omdat ik de wijziging niet heb opgeslagen maar uiteraard na de omzetting van de ONT wel gedaan.
Sindskort in het bezit van een UDM SE en daarbij ook de Zaram XGS-PON ONU SFP+ module aangeschaft met een Patchcover KPN XGS-PON TK01. Het is mij alleen nog niet gelukt verbinding te maken met het KPN internet.
Gisteren het PON-ID doorgegeven aan KPN en ik werd netjes teruggebeld om het aan te passen. Na aanpassing van de ONT kreeg ik geen IP-adres, daarna besloten de wijziging weer even terug te draaien. Ik ben nu aan het kijken waar dit nu misgaat. Ik heb de volgende instellingen op mijn UDM SE doorgevoerd:
/f/image/lx5beZv60iEtavj91bEqCzzu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/r7kIUJr6dGaoKTXoB72he5iQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/I55qqL5ijrDhKWRF8ojFHHbn.png?f=fotoalbum_large)
Iemand misschien nog een idee waar het aan zou kunnen liggen of wat ik eventueel zou kunnen doen om het e.e.a. te controleren? Ik loop nu een beetje vast...
Laatste screenshot geeft port 9 aan maar dit was omdat ik de wijziging niet heb opgeslagen maar uiteraard na de omzetting van de ONT wel gedaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Manu1977 op 18-10-2024 11:50 ]
Heb momenteel niet veel tijd om dieper te kijken, maar volgens mij hoort de link speed van de SFP1 port (port 10) 10Gbit te zijn. Die zou ik gewoon op auto laten staan, zo staat hij bij mij iig. Of dat het probleem is weet ik niet.Manu1977 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:47:
Daarnaast heb ik QoS tag op none staan, maar dat zal het probleem niet zijn.
Quick edit: de link speed is dus 10Gbit, maar je wordt geknepen op de lijn. Dat kun je ergens bij expected ISP speeds in stellen, maar doet verder niks
[ Voor 13% gewijzigd door Loen op 18-10-2024 12:23 ]
Waar en wanneer is de Zaram SFP aangeschaft? Voor KPN moet er een recente versie firmware op staan.Manu1977 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:47:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Afgelopen week bij SchenkICT aangeschaft, neem aan dat deze is bijgewerkt.ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:40:
[...]
Waar en wanneer is de Zaram SFP aangeschaft? Voor KPN moet er een recente versie firmware op staan.
Ik kwam deze instellingen van een eerder post ergens tegen. Maar ik kan de instelling die jij hanteert natuurlijk ook nog even proberen.Loen schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:21:
[...]
Heb momenteel niet veel tijd om dieper te kijken, maar volgens mij hoort de link speed van de SFP1 port (port 10) 10Gbit te zijn. Die zou ik gewoon op auto laten staan, zo staat hij bij mij iig. Of dat het probleem is weet ik niet.
Quick edit: de link speed is dus 10Gbit, maar je wordt geknepen op de lijn. Dat kun je ergens bij expected ISP speeds in stellen, maar doet verder niks
Ja, dan is hij zeker voorzien van de laatste firmware. Maar voordat je dieper gaat misschien toch verifiëren met een PB aan hem: @wbschenk . Wellicht ergens er tussendoor geglipt? Hij kan je ook vertellen hoe je de firmware versie controleert.Manu1977 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:49:
[...]
Afgelopen week bij SchenkICT aangeschaft, neem aan dat deze is bijgewerkt.
De Zaram SFP's zijn vanuit Zaram zelf al voorzien van de laatste firmware.ernstoud schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:52:
[...]
Ja, dan is hij zeker voorzien van de laatste firmware. Maar voordat je dieper gaat misschien toch verifiëren met een PB aan hem: @wbschenk . Wellicht ergens er tussendoor geglipt? Hij kan je ook vertellen hoe je de firmware versie controleert.
Maar controleren kan inderdaad geen kwaad.
PB is beantwoord!
@wbschenk heeft ook nog even meegedacht en dit blijkt inderdaad de setting te zijn die ik niet goed had staan. Alles werk nu naar wens! Dank voor jullie snelle reactiesLoen schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:21:
[...]
Heb momenteel niet veel tijd om dieper te kijken, maar volgens mij hoort de link speed van de SFP1 port (port 10) 10Gbit te zijn. Die zou ik gewoon op auto laten staan, zo staat hij bij mij iig. Of dat het probleem is weet ik niet.
Wesley for president.Manu1977 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:39:
[...]
@wbschenk heeft ook nog even meegedacht en dit blijkt inderdaad de setting te zijn die ik niet goed had staan. Alles werk nu naar wens! Dank voor jullie snelle reacties
(Veel slechter dan Trump en Harris kan het toch niet worden.)
Kan je de speciefieke setting misschien toelichten ter naslag voor anderen? Bij "de setting" moeten mensen weer een heel topic doornemen.Manu1977 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:39:
[...]
@wbschenk heeft ook nog even meegedacht en dit blijkt inderdaad de setting te zijn die ik niet goed had staan. Alles werk nu naar wens! Dank voor jullie snelle reacties
[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 18-10-2024 15:31 ]
Linkspeed heb ik de SFP 1 poort (poort 10) aangepast naar Auto, 10G zou ook moeten werken.stormfly schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:30:
[...]
Kan je de speciefieke setting misschien toelichten ter naslag voor anderen? Bij "de setting" moeten mensen weer een heel topic doornemen.Heb je de linkspeed aangepast naar 10G of heb je met QoS lopen freubelen?
VLAN ID: 6
QOS: 1
PPOE
Username: internet
Wachtwoord: internet
Verder heb ik niks hoeven aan te passen
Mijn Genexis XGS2110 van KPN verbrak vaak de PPPoE-verbinding en gisteren merkte ik eindelijk dat de ethernetpoort erop niet meer werkte. Geen led-activiteit en geen verbinding op de router.
Dus in plaats van dezelfde slechte kwaliteit ONT te krijgen, wil ik er zelf een kopen. Ik heb geen router met SFP-poort, dus ik wil een Nokia XS-010X-Q kopen
Een paar vragen voor mensen die hem hebben.
- Is hij tot nu toe betrouwbaar?
- Bijgevoegd is de afbeelding van de FTU van KPN, de glasvezelconnector zit beschermd achter een klepje. Hoe kan ik hem openen?
- Wat voor soort kabel/connector heb ik nodig om Nokia op deze FTU aan te sluiten?
Dankjewel
Dus in plaats van dezelfde slechte kwaliteit ONT te krijgen, wil ik er zelf een kopen. Ik heb geen router met SFP-poort, dus ik wil een Nokia XS-010X-Q kopen
- Bijgevoegd is de afbeelding van de FTU van KPN, de glasvezelconnector zit beschermd achter een klepje. Hoe kan ik hem openen?
- Wat voor soort kabel/connector heb ik nodig om Nokia op deze FTU aan te sluiten?
Dankjewel
:strip_exif()/f/image/rbDKWwsHQiu9zNyfn3dZivpY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door tapirath op 19-10-2024 23:54 ]
Als je geen diensten hebt dan komt die monteur, ook in het weekend, binnen een dag. Dus 0800-0402 bellen en inspreken dat je geen diensten hebt.tapirath schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:58:
Mijn Genexis XGS2110 van KPN verbrak vaak de PPPoE-verbinding en gisteren merkte ik eindelijk dat de ethernetpoort erop niet meer werkte. Geen led-activiteit en geen verbinding op de router.
Dus in plaats van KPN te bellen en weken te wachten op dezelfde slechte kwaliteit ONT, wil ik er zelf een kopen. Ik heb geen router met SFP-poort, dus ik wil een Nokia XS-010X-Q kopen
Dankjewel
Dat is niet mijn ervaring met hen. Zelfs als dat zo is, wil ik de genexis box nog steeds niet, omdat hij niet betrouwbaar is en uiteindelijk helemaal faalde.ernstoud schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:09:
[...]
Als je geen diensten hebt dan komt die monteur, ook in het weekend, binnen een dag. Dus 0800-0402 bellen en inspreken dat je geen diensten hebt.
Weken te wachten? waar heb je dit op gebasseerd? Als je vandaag had gebeld had je maandag een monteur gehad. Daarnaast worden er geen slechte kwaliteit ONT's meer geleverd. Verder sta je vrij in te doen wat je wiltapirath schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:58:
Dus in plaats van KPN te bellen en weken te wachten op dezelfde slechte kwaliteit ONT, wil ik er zelf een kopen. Ik heb geen router met SFP-poort, dus ik wil een Nokia XS-010X-Q kopen
Dankjewel
Ik verwijder dat deel uit mijn bericht omdat het lijkt alsof het mensen beledigt
Waarschijnlijk had je van de monteur een Nokia ONT gehad. Precies degene die je wilde kopen maar dan in een behuizing gelijk aan de Genexis.tapirath schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:35:
[...]
Dat is niet mijn ervaring met hen. Zelfs als dat zo is, wil ik de genexis box nog steeds niet, omdat hij niet betrouwbaar is en uiteindelijk helemaal faalde.
Hmm, dat denk ik niet. Op het label staat Genexis XGS2110. Tenzij KPN Nokia-onderdelen in Genexis-gelabelde dozen stopt...ernstoud schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:49:
[...]
Waarschijnlijk had je van de monteur een Nokia ONT gehad. Precies degene die je wilde kopen maar dan in een behuizing gelijk aan de Genexis.
Omdat KPN niet van 1 leverancier afhankelijk wil zijn en wellicht door de eerdere (nu opgeloste) problemen met de Genexis ONT heeft Nokia voor KPN een aanpassing van de Nokia XS-010x-q geproduceerd in dezelfde behuizing als de Genexis zodat hij net als de Genexis op de bestaande FTU geklikt kan worden.tapirath schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:57:
[...]
Hmm, dat denk ik niet. Op het label staat Genexis XGS2110. Tenzij KPN Nokia-onderdelen in Genexis-gelabelde dozen stopt...
Daardoor is vervanging van de Genexis een paar minuten werk.
En die Nokia is een perfect functionerende ONT. Delta, Odido e.a. gebruiken hem ook.
Hallo allemaal,
Vandaag heb ik m'n nokia XGS-PON XS-010X-Q KPN TK-01 binnen gekregen.
Uiteraard direct op de KPN FTU geschoven en... het past.
Mijn vraag is: wat is de volgende stap om hem werkend te krijgen...
Ik heb begrepen dat het serienummer van de ONT geregistreerd moet worden, maar...
- Ik heb geen KPN-ID (wil ik zo houden)
- Ik heb geen KPN klantnummer (wil ik zo houden)
- M'n internet provider (VDSL) is CheapConnect (heb net voor 1 jaar vooruibetaald)
Wellicht morgen even op de fiets naar de KPN-winkel in de stad?
Wie het weet mag het zeggen ;-)
Vandaag heb ik m'n nokia XGS-PON XS-010X-Q KPN TK-01 binnen gekregen.
Uiteraard direct op de KPN FTU geschoven en... het past.
Mijn vraag is: wat is de volgende stap om hem werkend te krijgen...
Ik heb begrepen dat het serienummer van de ONT geregistreerd moet worden, maar...
- Ik heb geen KPN-ID (wil ik zo houden)
- Ik heb geen KPN klantnummer (wil ik zo houden)
- M'n internet provider (VDSL) is CheapConnect (heb net voor 1 jaar vooruibetaald)
Wellicht morgen even op de fiets naar de KPN-winkel in de stad?
Wie het weet mag het zeggen ;-)
@Ad_Patat Stap 1 is het afsluiten van een glasvezelabonnement. Met een VDSL-abonnement ga je op geen manier een geactiveerde glasvezellijn krijgen.
Cheapconnect biedt volgens mij ook glasvezel via KPN aan. Misschien kan je klantenservice je abonnement wijzigen naar een FTTH versie?
Ik heb met fascinatie dit topic zitten doorlezen en ik wil toch even advies vragen aan jullie.
Heb nu VDSL van Freedom en wil naar KPN XGS-PON via Freedom.
Mijn dilemma is: ik wil graag een 10Gbps aansluiting in de meterkast en van daar doorlussen naar de rest van het netwerk. Oftewel: de XGS-PON <-> ONT <-> Router <-> Netwerk heb ik liefst allemaal in 10G.
Wat voor apparatuur kan ik het beste naar kijken? Veel van de Unifi dozen zijn te groot voor mijn meterkast, dus en OPNSense based ding mag wat mij betreft ook.
Mijn dilemma is: ik wil graag een 10Gbps aansluiting in de meterkast en van daar doorlussen naar de rest van het netwerk. Oftewel: de XGS-PON <-> ONT <-> Router <-> Netwerk heb ik liefst allemaal in 10G.
Wat voor apparatuur kan ik het beste naar kijken? Veel van de Unifi dozen zijn te groot voor mijn meterkast, dus en OPNSense based ding mag wat mij betreft ook.
Wat is de snelheid die je wilt behalen want na mijn weten is freedom ppp en dan ga je met de unify zeker niet boven de 2gbps uitkomenmartijn.niji schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:55:
Ik heb met fascinatie dit topic zitten doorlezen en ik wil toch even advies vragen aan jullie.
Ik heb dezelfde Genexis box van KPN ontvangen. Helaas geen Nokia. Zoals verwacht werkt het nu wel maar we zullen zien als de ethernetpoort weer kapot gaat.tapirath schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:58:
Dankjewel
[Afbeelding]
Ze vroegen me om de box zelf te vervangen zonder monteur wat eigenlijk een goede verrassing was aangezien het de snellere oplossing is.
Op dit moment levert Freedom max. 1G verbindingen. Ik wil echter een beetje toekomstbestendigheid inbouwen qua netwerk. Ik wil het spul in de meterkast houden en dat als een soort dmz / fw kast beschouwen.Economics schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:58:
[...]
Wat is de snelheid die je wilt behalen want na mijn weten is freedom ppp en dan ga je met de unify zeker niet boven de 2gbps uitkomen
Ik weet dat er mensen zweren bij OPNSense bijv of Unifi spul. Het moet vooral stabiel en veilig zijn.
Misschien maak ik het mezelf te moeilijk en moet ik een Unifi GW Max nemen (2,5 op wan en 1,5 op lan met ips/ids) Alleen geen ervaring met unifi spul.
Dan nog iets tussen de glasvezel en de unifi.
De ethernet port gaat niet niet stuk in de nieuwere batches. Ik snap je zorg maar de ze hebben zich goed herpakt.tapirath schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:02:
[...]
Ik heb dezelfde Genexis box van KPN ontvangen. Helaas geen Nokia. Zoals verwacht werkt het nu wel maar we zullen zien als de ethernetpoort weer kapot gaat.
Ze vroegen me om de box zelf te vervangen zonder monteur wat eigenlijk een goede verrassing was aangezien het de snellere oplossing is.
Dat hoop ik. Ik draaide de oude box op 1G omdat de verbinding verbroken werd toen de lijn op 2,5G werd onderhandeld. Dat probleem is er nog steeds met de nieuwe box, maar heeft misschien helemaal niets te maken met de reden waarom de poort kapotging.Economics schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:18:
[...]
De ethernet port gaat niet niet stuk in de nieuwere batches. Ik snap je zorg maar de ze hebben zich goed herpakt.
Dat probleem ken ik niet en dat heeft ook niets met de ONT te maken. De WAN zijde is namelijk altijd 10G. Dus vermoedelijk kan de apparatuur die eraan hebt hangen niet goed overweg met de 10G LAN.tapirath schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:26:
[...]
Dat hoop ik. Ik draaide de oude box op 1G omdat de verbinding verbroken werd toen de lijn op 2,5G werd onderhandeld. Dat probleem is er nog steeds met de nieuwe box, maar heeft misschien helemaal niets te maken met de reden waarom de poort kapotging.
Voor Tweakers die met PPPoE tegen performance issues en/of beperkingen aanlopen met een UDM bijvoorbeeld kan dit project interessant zijn, een beest van een router: YouTube: 10 Gb/s throughput without using CPU cores? ✅ Check.
Routerzijde is een 2.5G NIC die zonder problemen onderhandelt met elk apparaat dat ik tot nu toe heb aangesloten. Het enige probleem is met de ONT WAN-poort. Ik werd eigenlijk aangeraden om de lijn te forceren naar 1G in KPN-forums. Het werkt tot nu toe.Economics schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:38:
[...]
Dat probleem ken ik niet en dat heeft ook niets met de ONT te maken. De WAN zijde is namelijk altijd 10G. Dus vermoedelijk kan de apparatuur die eraan hebt hangen niet goed overweg met de 10G LAN.
Uit de site begrijp ik dat een binary blob vereist is om de accelerator te gebruiken. Dat maakt deze oplossing minder interessant voor opensource puristen.ernstoud schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:48:
Voor Tweakers die met PPPoE tegen performance issues en/of beperkingen aanlopen met een UDM bijvoorbeeld kan dit project interessant zijn, een beest van een router: YouTube: 10 Gb/s throughput without using CPU cores? ✅ Check.
Verder hebben deze binaries geen update meer gehad sinds 2022. Ook dat geeft niet veel vertrouwen voor iets dat veilig netwerkverkeer moet verwerken.
Ook moest die schreeuwerige YouTuber een NDA ondertekenen. Die praat over "confidential" documentatie en over een binary blob kernel image waar geen broncode voor wordt uitgegeven. Dat laatste lijkt op het schenden van de voorwaarden van GPL. Dat houdt ook in dat je voor de benodigde wijzigingen in user-space land afhankelijk bent van een derde partij die mogelijk geen updates uitbrengt voor nieuwere kernelversies.
Thanks, but no thanks. Je kan gerust proprietary hardware hebben, maar alles wat binnen Linux draait moet gewoon opensource upstream aangeleverd worden om ook maar de kans te hebben om langdurig goed ondersteund te blijven.
In China kunnen dergelijke partijen nauwelijks tot niet aangepakt worden. Ga je dit soort spul in het Westen verkopen en zelf de GPLv2-schenden omdat jij een gewijzigde kernel+tooling gaat aanleveren zonder broncode? Dan neem je een groot juridisch risico. Ik ga niet als klant die afhankelijk is van jou als SPOF dat risico meedragen.
Ik betaal graag jaarlijks iets meer voor een paar watt extra verbruik om niet met dit soort onzin in zee te gaan. De extra belasting op het milieu daarvan wordt ruimschoots gecompenseerd doordat mijn apparatuur veel langer meegaat.
[ Voor 48% gewijzigd door The Zep Man op 23-10-2024 11:05 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Freedom heeft op het moment van schrijven, maar verbindingen tot 1GB.martijn.niji schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:55:
De kans is groot dat je een g-pon aansluiting krijgt in plaats van de 10gb XGS-Pon aansluiting.
Een 1 Gbps GPON-verbinding van KPN in mijn beheer met daarover een Freedom-abonnement is een tijd geleden gratis omgezet naar XGS-PON. Bij KPN kan al 4 Gbps afgenomen worden op het betreffende adres.ArnoldSmit schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:19:
Freedom heeft op het moment van schrijven, maar verbindingen tot 1GB.
De kans is groot dat je een g-pon aansluiting krijgt in plaats van de 10gb XGS-Pon aansluiting.
Waarom zou @martijn.niji een 1Gbps GPON-verbinding bij KPN krijgen?
[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 23-10-2024 12:06 ]
Nee. Hij krijgt gewoon 1gbps xgspon alleen legt freedom hem in met speed profiel van 1gbps in wba portal en dan provisionen wij er een shaper op.ArnoldSmit schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:19:
[...]
Freedom heeft op het moment van schrijven, maar verbindingen tot 1GB.
Gpon leveren we al heel lang niet meer
[ Voor 4% gewijzigd door Economics op 23-10-2024 12:20 ]
Schreeuwerige YouTuber? De man is enthousiast. Bouwt met de community een mooie router.The Zep Man schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:37:
[...]
Uit de site begrijp ik dat een binary blob vereist is om de accelerator te gebruiken. Dat maakt deze oplossing minder interessant voor opensource puristen.
Verder hebben deze binaries geen update meer gehad sinds 2022. Ook dat geeft niet veel vertrouwen voor iets dat veilig netwerkverkeer moet verwerken.
Ook moest die schreeuwerige YouTuber een NDA ondertekenen. Die praat over "confidential" documentatie en over een binary blob kernel image waar geen broncode voor wordt uitgegeven. Dat laatste lijkt op het schenden van de voorwaarden van GPL. Dat houdt ook in dat je voor de benodigde wijzigingen in user-space land afhankelijk bent van een derde partij die mogelijk geen updates uitbrengt voor nieuwere kernelversies.
Thanks, but no thanks. Je kan gerust proprietary hardware hebben, maar alles wat binnen Linux draait moet gewoon opensource upstream aangeleverd worden om ook maar de kans te hebben om langdurig goed ondersteund te blijven.
In China kunnen dergelijke partijen nauwelijks tot niet aangepakt worden. Ga je dit soort spul in het Westen verkopen en zelf de GPLv2-schenden omdat jij een gewijzigde kernel+tooling gaat aanleveren zonder broncode? Dan neem je een groot juridisch risico. Ik ga niet als klant die afhankelijk is van jou als SPOF dat risico meedragen.
Ik betaal graag jaarlijks iets meer voor een paar watt extra verbruik om niet met dit soort onzin in zee te gaan. De extra belasting op het milieu daarvan wordt ruimschoots gecompenseerd doordat mijn apparatuur veel langer meegaat.
Je bent wel erg negatief zeg. Kijk nog even eerdere delen. Dan heb je meer info. Het hele design en de software wordt open source. En zal werken zonder die binary die voor hardware acceleration gebruikt kan worden.
En er is begrijp ik nog overleg met NXP over de licentie van die toolkit.
En onder GPL mag je wel degelijk closed source meeleveren. De firmware van hardware zoals wifi adapters is vaak ook closed source. Alle overige SW wordt dus bij deze router GPL of ander een andere open licentie. De router komt met VyOS en OpenWRT.
Dit initiatief zo negatief benaderen vind ik bijzonder. Zeker gezien je voorkeur voor open source lijkt het.
Begrijp me goed, ik heb er geen belang bij. Maar als ik lees dat een qua prijs vergelijkbare UDM niet eens 4 Gbps. kan routeren en deze router 10 Gbps. wel, vind ik het een geweldig initiatief.
Dat claimt hij niet in deze laatste video of het commentaar daaronder. Daarin wordt gesteld dat een enkele organisatie een Linux kernel blob levert zonder broncode. Verder ga ik geen bibliotheek van YT-content bekijken.ernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:26:
Je bent wel erg negatief zeg. Kijk nog even eerdere delen. Dan heb je meer info. Het hele design en de software wordt open source. En zal werken zonder die binary die voor hardware acceleration gebruikt kan worden.
Waar ik niet veel van verwacht. Er is een reden waarom NXP gewijzigde kernel+tooling code niet zelf opensource maakt.En er is begrijp ik nog overleg met NXP over de licentie van die toolkit.
Dit bestrijd ik nergens in mijn post. Mijn post gaat over de gewijzigde Linux kernel en bijbehorende tooling.En onder GPL mag je wel degelijk closed source meeleveren. De firmware van hardware zoals wifi adapters is vaak ook closed source.
Je kan een link delen zodra dat beschikbaar is. Tot die tijd geen interesse.Alle overige SW wordt dus bij deze router GPL of ander een andere open licentie. De router komt met VyOS en OpenWRT.
Ik heb over de jaren heen veel van dergelijke initiatieven gezien. Geweldige betaalbare hardware zonder GPLv2-compliance. Dus nee, ik word hier niet snel enthousiast van.Dit initiatief zo negatief benaderen vind ik bijzonder. Zeker gezien je voorkeur voor open source lijkt het.
Begrijp me goed, ik heb er geen belang bij. Maar als ik lees dat een qua prijs vergelijkbare UDM niet eens 4 Gbps. kan routeren en deze router 10 Gbps. wel, vind ik het een geweldig initiatief.
Eerst bewijzen, daarna geloven. Show me the code, or I show you the door.
Zelfs als men zich aan de GPLv2-licentie gaat houden (en daarover heb ik al mijn twijfels), moet ook nog gekeken worden of de code upstream zijn weg vindt. Zo niet, dan zie ik dit niet snel een langdurig succes worden. Waar ik het gebruik draai ik OpenWRT, niet een fork van OpenWRT waarvoor ik afhankelijk ben van een tussenpartij.
[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 23-10-2024 13:04 ]
Bedankt voor de verduidelijking. Dit was ook mijn verwachting. De "waarom"-vraag was meer om aan te geven dat ik al inzag dat KPN geen enkel belang heeft om een nieuwe verbinding met verouderde techniek op te leveren.Economics schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:19:
Nee. Hij krijgt gewoon 1gbps xgspon alleen legt freedom hem in met speed profiel van 1gbps in wba portal en dan provisionen wij er een shaper op.
[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 23-10-2024 13:08 ]
ernstoud schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:48:
offtopic:
Briljant project, ik hoop zo dat dat gaat slagen, maar ik hou echt mijn hart vast voor de distro/software.
pfSense is out of the question vanwege het kernel geneuzel icm NXP.
OpenWRT heeft een ranzig slechte webui, en vyos mist in zijn geheel een UI volgens mij.
Dat zie ik als een grotere uitdaging dan de hardware.
Briljant project, ik hoop zo dat dat gaat slagen, maar ik hou echt mijn hart vast voor de distro/software.
OpenWRT heeft een ranzig slechte webui, en vyos mist in zijn geheel een UI volgens mij.
Dat zie ik als een grotere uitdaging dan de hardware.
Even niets...
FireDrunk schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:29:
offtopic:
offtopic:
pfSense gebruikt geen Linux. Het is onwaarschijnlijk dat NXP *BSD ooit gaat ondersteunen.
pfSense gebruikt geen Linux. Het is onwaarschijnlijk dat NXP *BSD ooit gaat ondersteunen.
offtopic:
offtopic:
Web-UI is prima om te leren hoe je zaken via de command-line kan configureren dankzij (l)UCI
Web-UI is prima om te leren hoe je zaken via de command-line kan configureren dankzij (l)UCI
Om het toch een beetje on-topic te houden: de genoemde Freedom internetverbinding heeft een x86-gebaseerde OPNsense router. Nu heb ik begrepen dat Intel's nieuwere chips (zoals de N100) erg efficiënt zijn. Voor mij verwacht ik dan ook geen problemen als ik ooit een upgrade zou moeten doorvoeren voor meer snelheid. CPU-cycles en I/O zat.
ARM en MIPS zijn sowieso geen overweging. Ik gebruik OpenWRT wel voor het één en ander (onder andere AP's), maar voor het beheren van een internetverbinding heb ik liever robuuste hard- en software die goed meeschalen met veranderende eisen en wensen, waarbij ik niet op een fabrikant hoef te wachten voor benodigde functionaliteit. Die paar watt meer verbruik valt daarbij in het niet.
[ Voor 40% gewijzigd door The Zep Man op 23-10-2024 14:36 ]
Dat was mijn puntThe Zep Man schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:46:
[...]
offtopic:
Ik doe de hele dag niets anders dan dmv GitOps / Terraform / Ansible en de hele rambam dingen automatiseren op de commandline.[...]
offtopic:
Dat wil nog niet zeggen dat ik blij wordt om NAT rules en wireguard configs op de commandline te gaan zitten beheren thuis.
Mijn MS-01 heeft een i9-13900H, die kan ruim 4 volledige E-cores dichttrekken bij zware belasting (4Gb PPPoE + Routeren).Om het toch een beetje on-topic te houden: de genoemde Freedom internetverbinding heeft een x86-gebaseerde OPNsense router. Nu heb ik begrepen dat Intel's nieuwere chips (zoals de N100) erg efficiënt zijn. Voor mij verwacht ik dan ook geen problemen als ik ooit een upgrade zou moeten doorvoeren voor meer snelheid. CPU-cycles en I/O zat.
ARM en MIPS zijn sowieso geen overweging. Ik gebruik OpenWRT wel voor het één en ander (onder andere AP's), maar voor het beheren van een internetverbinding heb ik liever robuuste hard- en software die goed meeschalen met veranderende eisen en wensen, waarbij ik niet op een fabrikant hoef te wachten voor benodigde functionaliteit. Die paar watt meer verbruik valt daarbij in het niet.
Ik gebruik wel pfSense en die is notoriously slechter in PPPoE dan Linux.
Ik twijfel of een N100 echt zoveel over heeft als jij doet vermoeden als iemand BSD zou gebruiken...
Even niets...
Buiten dat bovenstaande discussie denk ik beter in Het >10 Gbit zelfbouw router topic past, ik vraag mij af waarom Vector Packet Processing (VPP) niet ter sprake is gekomen. Zou een kenner dat kunnen vergelijken met dat van NXP?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb al een XGS-PON glavezel liggen, idd belicht door KPN en geknepen door Freedom tot 1 GB.Economics schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:19:
[...]
Nee. Hij krijgt gewoon 1gbps xgspon alleen legt freedom hem in met speed profiel van 1gbps in wba portal en dan provisionen wij er een shaper op.
Dat laatste neem ik even voor lief in de hoop dat er straks meer ga kunnen krijgen bij Freedom. Ik realiseer mij dat er wat haken en ogen aan Freedom zitten, o.a. de prijs, maar ik vindt dat men daar op principiele grond wel goed bezig is. Ieder zijn ding zeg maar.
Mijn advies vraag was vooral geent op stabiliteit en iig deels toekomst zekerheid.
Een ARM router met OpenWrt komt al aardig ver. Een GL.iNet MT6000 doet zonder problemen 2.5Gbit over PPPoE. QNAP QHora 301 blijkbaar over de 9 Gbit (niet getest), maar dat is met QNAPs eigen firmware, je kunt er ook OpenWrt op draaien, maar dan moet je al snel over naar een third-party NSS build voor hardware acceleration.martijn.niji schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:03:
[...]
Mijn advies vraag was vooral geent op stabiliteit en iig deels toekomst zekerheid.
De meeste flexibiliteit heb je waarschijnlijk met een x86-64 machine met opnsense. Voor 10Gbit PPPoE met eventueel SQM moet je wel een flink krachtige machine hebben (door de PPPoE implementatie op FreeBSD). Zelf ben ik nog niet hoger gegaan dan 2.5Gbit omdat de hardware nu makkelijk te krijgen is en de switches vrij goedkoop, maar in m’n eerste tests kan ik met een Protectli N5105 machine zonder problemen 2.5Gbe PPPoE en few_codel doen (waarbij de snelheid ongeveer rond 2Gbit ligt omdat je SQM meestal op 85-90% van je bandbreedte draait).
Daar had ik inderdaad ook al naar zitten kijken. De GL.iNet apparaten zijn interessant op meerdere fronten.danieldk schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:19:
[...]
Een ARM router met OpenWrt komt al aardig ver. Een GL.iNet MT6000 doet zonder problemen 2.5Gbit over PPPoE.
Dank voor de hint richting protectli, dat lijken me mooie apparaatjes voor een redelijke prijs. Dat coreboot een optie is, vindt ik ook wel mooi.De meeste flexibiliteit heb je waarschijnlijk met een x86-64 machine met opnsense. Voor 10Gbit PPPoE met eventueel SQM moet je wel een flink krachtige machine hebben (door de PPPoE implementatie op FreeBSD). Zelf ben ik nog niet hoger gegaan dan 2.5Gbit omdat de hardware nu makkelijk te krijgen is en de switches vrij goedkoop, maar in m’n eerste tests kan ik met een Protectli N5105 machine zonder problemen 2.5Gbe PPPoE en few_codel doen (waarbij de snelheid ongeveer rond 2Gbit ligt omdat je SQM meestal op 85-90% van je bandbreedte draait).
Ik had me niet gerealiseerd dat PPPoE zo'n probleem was. Is het gebruik ervan ongebruikelijk in vergelijking met andere providers?
PPPoE is een erfenis van vroeger wereldwijd stappen providers er steeds meer vanaf.[b]martijn.niji in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken".....
Ik had me niet gerealiseerd dat PPPoE zo'n probleem was. Is het gebruik ervan ongebruikelijk in vergelijking met andere providers?
Vanwege uitdagingen met de schaalbaarheid en de specifieke hardware eisen aan de apparatuur om hogere snelheden te kunnen halen.
DHCP heeft deze uitdagingen niet, dit protocol vind je bijvoorbeeld bij providers zoals Ziggo en Odido, je heb dan ook veel meer keuze qua hard en software oplossingen om hogere snelheden te kunnen behalen.
Wat wel een voordeel is van PPPoE, is dat het makkelijker is om een vast ip-adres adres aan klanten toe te wijzen, voor de rest zitten er voornamelijk nadelen aan het protocol t.o.v. DHCP.
Vraagje daarover: voor KPN zou dat toch niet meer uit moeten maken? We vullen immers verder ook geen klant-specifieke informatie in in de PPPoE configuratie. Ik neem aan dat KPN de ONT registratie gebuikt aangezien dat het enige is wat uniek is per klant?ArnoldSmit schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 16:45:
[...]
Wat wel een voordeel is van PPPoE, is dat het makkelijker is om een vast ip-adres adres aan klanten toe te wijzen, voor de rest zitten er voornamelijk nadelen aan het protocol t.o.v. DHCP.
Is inderdaad een aanname.. ONT registratie gebeurt op laag 2. DHCP is laag 3. Dat is een totaal ander apparaat in een ander deel van het netwerk.danieldk schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:01:
[...]
Vraagje daarover: voor KPN zou dat toch niet meer uit moeten maken? We vullen immers verder ook geen klant-specifieke informatie in in de PPPoE configuratie. Ik neem aan dat KPN de ONT registratie gebuikt aangezien dat het enige is wat uniek is per klant?
De OLT (laag 2) staat meestal in de wijkcentrale. De border router in een datacenter.
Er is dus niet echt een link tussen jouw PON-id en het IP adres wat je uitgedeeld krijgt.
PPPoE gebeurd ook in laag 3. Dus ook daar geen relatie tussen het PON-id en het IP adres.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Nee. Op de OLT voegen we nog een customer tag toe voor elke vlan. Die zelfde customer tag hebben we ook op onze radius server geconfigureerd den die zorgt uiteindelijk dat jij het internet op kan en dat je dezelfde ip toegewezen krijgt. Ook zou je hier een QoS op kunnen configureren maar dat doen we al een tijdje niet meer, dat doen we ook op de OLT.danieldk schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:01:
[...]
Vraagje daarover: voor KPN zou dat toch niet meer uit moeten maken? We vullen immers verder ook geen klant-specifieke informatie in in de PPPoE configuratie. Ik neem aan dat KPN de ONT registratie gebuikt aangezien dat het enige is wat uniek is per klant?
Dus.. als ik een customer tag van een andere klant op een van je specifieke vlan configureer, dan krijg je het ip adres van een ander klant.
Met DHCP kun je dus precies hetzelfde dus wat eerder werd gezegd dat het met pop makkelijker is om een vast ip adres te geven, dat is niet zo
[ Voor 9% gewijzigd door Economics op 27-10-2024 09:41 ]
PON-id staat op de OLT geconfigureerd zodat hij weet welke configuratie hij moet pushen via omci richting de ONT.EWS99 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:47:
[...]
Is inderdaad een aanname.. ONT registratie gebeurt op laag 2. DHCP is laag 3. Dat is een totaal ander apparaat in een ander deel van het netwerk.
De OLT (laag 2) staat meestal in de wijkcentrale. De border router in een datacenter.
Er is dus niet echt een link tussen jouw PON-id en het IP adres wat je uitgedeeld krijgt.
PPPoE gebeurd ook in laag 3. Dus ook daar geen relatie tussen het PON-id en het IP adres.
In een PPPoE configuratie heb je een radius server die zorgt voor een vast ip-adres.Economics schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:33:
[...]
Nee. Op de OLT voegen we nog een customer tag toe voor elke vlan. Die zelfde customer tag hebben we ook op onze radius server geconfigureerd den die zorgt uiteindelijk dat jij het internet op kan en dat je dezelfde ip toegewezen krijgt. Ook zou je hier een QoS op kunnen configureren maar dat doen we al een tijdje niet meer, dat doen we ook op de OLT.
Dus.. als ik een customer tag van een andere klant op een van je specifieke vlan configureer, dan krijg je het ip adres van een ander klant.
Met DHCP kun je dus precies hetzelfde dus wat eerder werd gezegd dat het met pop makkelijker is om een vast ip adres te geven, dat is niet zo
In een DHCP configuratie heb je die niet, een vast ip-adres adres toekennen is dat toch zonder PPPoE een stuk lastiger?
En begrijp ik je goed dat iedere klant een eigen vlan toegewezen krijgt?