Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArnoldSmit schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

In een PPPoE configuratie heb je een radius server die zorgt voor een vast ip-adres.
In een DHCP configuratie heb je die niet, een vast ip-adres adres toekennen is dat toch zonder PPPoE een stuk lastiger?

En begrijp ik je goed dat iedere klant een eigen vlan toegewezen krijgt?
Radius server klopt, maar door de customer tag die je aan de dhcp header kan assignen kun je ook aan de dhcp kant authenticatie doen. Wat ook nog kan is mac adres authenticatie. Hebben sommige providers ook

Je moet het zo zien dat aan vlan 6 een customer tag hangt, vlan 7 en vlan 4. Voor elk vlan wordt een apart customer tag gegenereerd

[ Voor 6% gewijzigd door Economics op 27-10-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:30

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

EWS99 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:47:
DHCP is laag 3. [...] PPPoE gebeurd ook in laag 3.
DHCP is deels laag 2 en deels laag 3. Zo lang de client geen IP-adres heeft, is het laag 2 (discover/offer/request cyclus). Daarna wordt overgeschakeld naar laag 3. PPPoE is laag 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:14
LosserNL schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:23:
Dank je!

Nou de eerste 4,5 minuut is gepasseerd en het spul werkt nog steeds. _/-\o_ . Dit met de Genexis ONT en een Mikrotik 10G SFP module in dezelfde plek van de Zaram.

Ik zie nu deze pakketjes op de WAN kant voorbij komen die ik niet eerder kreeg met de Zaram:

code:
1
2
14:19:38.811171 IP (tos 0xc0, ttl 1, id 0, offset 0, flags [DF], proto IGMP (2), length 32, options (RA))
    0.0.0.0 > all-systems.mcast.net: igmp query v2

Ik laat m even een dagje aanstaan, en zien wel wat er gebeurt in de logging 8)

Update: werkt al paar uur vlekkeloos. Probleem zit dus in deze specifieke Zaram of de combinatie X710-Zaram. Wellicht is de FS een nieuwe weg om te proberen…maar dan moet ik schenk-ict lief aankijken of ik deze mag ruilen :)
Hoe is dit afgelopen, heeft de Zaram een aantoonbaar probleem met IPTV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 17:44
Ja. :)

Deze specifieke Zaram of de combinatie met mijn X710’s was het issue. Sinds de terugzetting naar de Genexis met een 10G RJ45 mikrotik SFP in dezelfde NIC, zonder verdere Proxmox/OPNSense aanpassingen, werkt multicast perfect.

Aangezien de Zaram bij anderen prima werkt hou ik het op een incident?

[ Voor 13% gewijzigd door LosserNL op 31-10-2024 12:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Hoe is dit afgelopen, heeft de Zaram een aantoonbaar probleem met IPTV?
Nee, want bij mij werkt IPTV flekkenloos i.c.m. de ZARAM. Ik heb een mikrotik RB4009 staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Economics op 31-10-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Economics schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:48:
[...]
Nee, want bij mij werkt IPTV flekkenloos i.c.m. de ZARAM. Ik heb een mikrotik RB4009 staan.
Fijn om te horen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:09
@Economics zijn er plannen om de SFP serial id change te automatiseren? Ik ben een beetje bang om een Zaram aan te schaffen omdat ik de swap van serial's niet zo zie zitten in het geval van calamiteiten.

Als ik dat zelf zou kunnen via 4G/5G op de mijn KPN site zou dat best wel tof zijn...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:30:
@Economics zijn er plannen om de SFP serial id change te automatiseren? Ik ben een beetje bang om een Zaram aan te schaffen omdat ik de swap van serial's niet zo zie zitten in het geval van calamiteiten.

Als ik dat zelf zou kunnen via 4G/5G op de mijn KPN site zou dat best wel tof zijn...
Nee die plannen zijn er niet, daarnaast zou een calamiteit ook een kabelschade kunnen zijn. Dus in mijn optiek zou je meer moeten kijken hoe kun je je verbinding redundant maken (odido 5G bijv).

[ Voor 15% gewijzigd door Economics op 31-10-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Met calamiteit bedoel ik eerder mijn eigen gepruts :+
Als mijn eigen hardware kapot gaat, zou ik het wel tof vinden als ik gewoon de ExperiaBox terug kan plaatsen zonder gezeik. Dat kan nu dus niet als je de Zaram laat registeren.

[ Voor 7% gewijzigd door FireDrunk op 31-10-2024 15:00 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:00:
Als mijn eigen hardware kapot gaat, zou ik het wel tof vinden als ik gewoon de ExperiaBox terug kan plaatsen zonder gezeik. Dat kan nu dus niet als je de Zaram laat registeren.
Het proces is dit via de service tool te laten registreren en er zijn geen plannen dit te automatiseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Jammer, misschien dan toch maar eens de overstap maken. Gelijk mijn gezeik met de Genexis ONT opgelost...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:11:
Jammer, misschien dan toch maar eens de overstap maken. Gelijk mijn gezeik met de Genexis ONT opgelost...
Wat voor gezeik heb je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah check. Dan zou je dat kunnen overwegen. Tenzij je echt een Nokia ont wil, dan kan ik je die wel sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:09
Als downtime geen optie voor je is, dan zou ik een backup WAN verbinding toevoegen. Ik heb zelf nog een Ziggo Internet Lite als fallback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-07 13:36
FireDrunk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:00:
Bij KPN service plus is het gewoonlijk in een paar minuten met een belletje geregeld (tenminste, is mijn ervaring). Hoef je ook geen service tool te gebruiken. Zou wel tof zijn als je het helemaal zelf kunt doen, maar voordeel van KPN 'human in the loop' is wel dat ze even meekijken of het er aan de KPN-kant ook goed uitziet.

Wel jammer van die incompatibiliteit van de Genexis :-(.

[ Voor 6% gewijzigd door danieldk op 31-10-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb KPN Serivce Plus, ik wist alleen niet dat die ook met die SFP module switch konden helpen. Dat is wel fijn. Misschien dan toch maar eens kopen inderdaad.

Is er echt maar 1 bedrijfje wat die dingen levert? Niet dat ik het niet helemaal vertrouw, maar als er maar 1 klein nederlands bedrijfje is dat die dingen (voorgeprogrammeerd) levert, voelt dat niet super robuust.

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zou hem lekker bij Schenk @wbschenk kopen. Mocht er iets mankeren dan heeft hij een hele goede return policy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Het wordt dan dit denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqcxLD9QaMZ66qGxpyIskLBgWWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tN1AjE1XgP9lUxFAgFeERw2T.png?f=fotoalbum_large

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@wbschenk Is er de mogelijkheid voor een iets langere kabel? 1.5M is voor mij mogenlijk net te kort...

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:13

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Deze kan je er los bijbestellen en vervangen. de 1.5 zit er standaard bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
wbschenk schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:22:
Deze kan je er los bijbestellen en vervangen. de 1.5 zit er standaard bij.
Ah, ik dacht dat de female connector er aan vast zat, misschien goed om dat even in de beschrijving er bij te zetten :)

EDIT: En besteld! oOo

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 01-11-2024 09:33 ]

Even niets...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stormfly
Zooo 69 kantjes doorgenomen ;-)

eigenlijk is de conclusie dat @_BLAST3R en @Economics ontzettend veel voorwerk hebben gedaan met nog wat Tweakers. En dat daarna @wbschenk alles fixed als je in zijn webshop besteld. fs.com draait hij het script voor om hem naar slot 1 te zetten zodat hij werkt met KPN, Zaram's zijn geflashed met de juist firmware zodat ze werken op KPN.

Zarams blijven koeler dan de fs.com en zijn goedkoper, ik denk dat ik volgende maand ga starten met de Zaram.

https://schenkict.nl/prod...os=1&_sid=d45aff2ab&_ss=r deze patchcover. is direct goed voor de Zaram. Stel dat je toch voor de fs.com SFP gaat, en APC-APC nodig hebt. Is het dan mogelijk om deze kabel direct in de patchcover te steken? De patchcover lijkt een SC bovenzijde te hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:29:
Zooo 69 kantjes doorgenomen ;-)

eigenlijk is de conclusie dat @_BLAST3R en @Economics ontzettend veel voorwerk hebben gedaan met nog wat Tweakers. En dat daarna @wbschenk alles fixed als je in zijn webshop besteld. fs.com draait hij het script voor om hem naar slot 1 te zetten zodat hij werkt met KPN, Zaram's zijn geflashed met de juist firmware zodat ze werken op KPN.

Zarams blijven koeler dan de fs.com en zijn goedkoper, ik denk dat ik volgende maand ga starten met de Zaram.

https://schenkict.nl/prod...os=1&_sid=d45aff2ab&_ss=r deze patchcover. is direct goed voor de Zaram. Stel dat je toch voor de fs.com SFP gaat, en APC-APC nodig hebt. Is het dan mogelijk om deze kabel direct in de patchcover te steken? De patchcover lijkt een SC bovenzijde te hebben?
Relevant kan zijn te weten dat de Zaram SFP alleen in een 10Gbps. SFP+ cage werkt. De fs.com SFP+ werkt ook in een 1Gbps. SFP cage. Voor de rest functioneel gelijk.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:02
Onderstaand bericht ook in het algemene KPN Glasvezel gedropt, maar wellicht dat het hier meer thuis hoort en/of herkenbaar is:
Sinds een anderhalve maand hier ook een glasvezel aansluiting van KPN. Na een paar weken aankijken hoe stabiel het was, toch de overstap gemaakt komende vanuit Ziggo.
2 weken geleden ook KPN IPTV erbij genomen.

Alles in eerste instantie aangesloten met de normale NTU en KPN modem. Daarna de NTU rechtstreeks verbonden via UTP naar de Ubiquiti Dreammachine Pro. Met hulp van @JungleJim ook multicast aan de praat gekregen.

Vandaag de omschakeling gemaakt: UTP naar een Zaram XGS-PON SFP+ module. Heel de dag thuis gewerkt, geen enkele drop gehad.

Aangezien ik eigen Ubiquiti apparatuur wil gebruiken, ook met UTP, maak ik gebruik van het bekende IPTV-script van fabianishere. Na het omschakelen in de ochtend, een reconfigure gegeven (immers, de port op de DMP is gewijzigd).

Het probleem: vanavond TV kijken via de box en elke bijna-5 minuten blijft het beeld/geluid hangen. Wissel ik dan van kanaal, dan gaat het weer bijna-5 minuten goed. DMP herstart, IPTV-box terug naar fabrieksinstellingen, alles nagekeken... probleem blijft.
Uiteindelijk terug geschakeld van multicast naar unicast en jawel, het probleem is weg!

Dus, voor de Zaram-module had ik geen problemen met IPTV-box incl multicast, met Zaram-module wel.
Klinkt dit bekend voor iemand of heeft iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Bucket schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:53:
Onderstaand bericht ook in het algemene KPN Glasvezel gedropt, maar wellicht dat het hier meer thuis hoort en/of herkenbaar is:
Sinds een anderhalve maand hier ook een glasvezel aansluiting van KPN. Na een paar weken aankijken hoe stabiel het was, toch de overstap gemaakt komende vanuit Ziggo.

Alles in eerste instantie aangesloten met de normale NTU en KPN modem. Daarna de NTU rechtstreeks verbonden via UTP naar de Ubiquiti Dreammachine Pro. Met hulp van @JungleJim ook multicast aan de praat gekregen.

Vandaag de omschakeling gemaakt: UTP naar een Zaram XGS-PON SFP+ module. Heel de dag thuis gewerkt, geen enkele drop gehad.

Aangezien ik eigen Ubiquiti apparatuur wil gebruiken, ook met UTP, maak ik gebruik van het bekende IPTV-script van fabianishere. Na het omschakelen in de ochtend, een reconfigure gegeven (immers, de port op de DMP is gewijzigd).

Het probleem: vanavond TV kijken via de box en elke bijna-5 minuten blijft het beeld/geluid hangen. Wissel ik dan van kanaal, dan gaat het weer bijna-5 minuten goed. DMP herstart, IPTV-box terug naar fabrieksinstellingen, alles nagekeken... probleem blijft.
Uiteindelijk terug geschakeld van multicast naar unicast en jawel, het probleem is weg!

Dus, voor de Zaram-module had ik geen problemen met IPTV-box incl multicast, met Zaram-module wel.
@LosserNL heeft dat volgens mij ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Klinkt als hetzelfde issue inderdaad. Maar er zijn toch ook Unifi users waarbij dit allemaal wel werkt? Of is hier een batch Zarams met specifieke issues…wellicht kan ik mijn Zaram naar @Economics sturen zodat ie deze in zn Mikrotik kan testen? Dat zou bewijzen dat het aan de NIC / router ligt waar die in is geplugd 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Bucket schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:53:

De standaardmethode voor het instellen van multicast is niet voldoende effectief. Dit komt doordat de UDM Pro (SE/Max) standaard geen optimale ondersteuning biedt voor multicast. Er zijn aanvullende stappen nodig om multicast correct te configureren, zodat het soepel en betrouwbaar functioneert.

Dus.. probeer de guide van Rene eens..

https://github.com/renedi...ain/KPN%20multicast%20UDM

[ Voor 8% gewijzigd door Economics op 01-11-2024 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LosserNL schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:35:
Klinkt als hetzelfde issue inderdaad. Maar er zijn toch ook Unifi users waarbij dit allemaal wel werkt? Of is hier een batch Zarams met specifieke issues…wellicht kan ik mijn Zaram naar @Economics sturen zodat ie deze in zn Mikrotik kan testen? Dat zou bewijzen dat het aan de NIC / router ligt waar die in is geplugd 😅
Van mij mag je :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
LosserNL schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:35:
Dat lijkt mij heel fijn, dan weten we het zeker.

@LosserNL jij hebt een X710 NIC in een zelfbouw router?
@Bucket jij hebt een UDM-Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Klopt. Zal even contact opnemen via DM. Ben benieuwd wat het nou kan zijn inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucket
@stormfly inderdaad, ik heb een UDM-Pro

Vanochtend de stappen van Rene (https://github.com/renedi...ain/KPN%20multicast%20UDM) afgelopen. Zit nu (on)geduldig te wachten, want het kan 20 tot 30 minuten duren voor replicatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Bucket op 02-11-2024 09:53 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bucket
En goed nieuws: met de aanpassing van Rene, dan werkt het!

Dus voor het nageslacht:
Ubiquiti Dream Machine Pro met een Zaram XGS-PON ONU SFP+ module naar een KPN IP TV box.
Gebruik gemaakt van het UDM-IPTV script, gecombineerd met de instellingen voor UDM KPN Multicast.

Dankjewel @Economics voor de tip!

[ Voor 4% gewijzigd door Bucket op 02-11-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLkaiser
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-08 13:53
@wbschenk ik zag dat de zaram module niet op voorraad is, enig idee wanneer die weer te bestellen is?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
NLkaiser schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:43:
@wbschenk ik zag dat de zaram module niet op voorraad is, enig idee wanneer die weer te bestellen is?
Alvast bedankt
Zijn er nog beschikbaar hoor! Denk dat je een kabel erbij wilt die niet meer op voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Bucket schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:48:
En goed nieuws: met de aanpassing van Rene, dan werkt het!

Dus voor het nageslacht:
Ubiquiti Dream Machine Pro met een Zaram XGS-PON ONU SFP+ module naar een KPN IP TV box.
Gebruik gemaakt van het UDM-IPTV script, gecombineerd met de instellingen voor UDM KPN Multicast.

Dankjewel @Economics voor de tip!
Goed nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLkaiser
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-08 13:53
wbschenk schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:00:
[...]

Zijn er nog beschikbaar hoor! Denk dat je een kabel erbij wilt die niet meer op voorraad is.
Ah nu zie ik het, de link in de eerste post is onjuist, die komt namelijk hier uit https://schenkict.nl/prod...493166859#/7-provider-kpn

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thyraon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-09 19:45
Ik werd er deze week door @Kanarie op gewezen dat in de early access firmware van Ubiquti voor de UXG Max voor het eerst hardware offloading voor PPPoE zit.

Nog niet voor de UDM Pro/SE dus, maar misschien volgen die ook in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4ST3R
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-08 16:33
Thyraon schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:04:
Ik werd er deze week door @Kanarie op gewezen dat in de early access firmware van Ubiquti voor de UXG Max voor het eerst hardware offloading voor PPPoE zit.

Heeft de UDM (SE) daar wel de hardware voor aanwezig? Want dan zou dat idd top zijn! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Thyraon schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:04:

W4ST3R schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:17:
[...]

Heeft de UDM (SE) daar wel de hardware voor aanwezig? Want dan zou dat idd top zijn! 8)
Ik had de link gedeeld in de UniFi topics waarna een gesprek ontstond over de 19inch modellen. Mijn visie: nee alle UDM series hebben niet de IPQ chip waarmee deze offload wordt gerealiseerd. Zie ook het generieke UI topic voor wat meer diepgang.

De strategie van UI is ook dat je hardware vervangt, daar verdienen de op omdat ze geen licentie model hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-09 12:27
Na de installatie van mijn xgs-pon sfp krijg ik steeds meer storingen. In het begin was er niks aan de hand maar nu heb ik 10x per dag dat de verbinding er uit ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8M5pf253HhFcWyTegc7O07ebRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qN2Ykw7kfZAvmGL63NCVP5wq.png?f=fotoalbum_large

Hoe kan ik zien of het de sfp is?
De glasvezel zelf (dbm)?
Temperatuur gerelateerd?
Of moet ik het ergens anders in zoeken?

Het is een 4Gb symetrische verbinding met een routed ip blok (welke ik in unifi nog niet betrouwbaar heb weten te ontsluiten).

Module:

Zaram XGS-PON ONU WAN SFP+ Module
Art.nr.: 84384

Ik kan inloggen op de sfp en draai de laatste versie geschikt voor kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
MartinusMaximus schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 23:58:
Na de installatie van mijn xgs-pon sfp krijg ik steeds meer storingen. In het begin was er niks aan de hand maar nu heb ik 10x per dag dat de verbinding er uit ligt.

[Afbeelding]

Hoe kan ik zien of het de sfp is?
De glasvezel zelf (dbm)?
Temperatuur gerelateerd?
Of moet ik het ergens anders in zoeken?

Het is een 4Gb symetrische verbinding met een routed ip blok (welke ik in unifi nog niet betrouwbaar heb weten te ontsluiten).

Module:

Zaram XGS-PON ONU WAN SFP+ Module
Art.nr.: 84384

Ik kan inloggen op de sfp en draai de laatste versie geschikt voor kpn.
Wat is de ssh console output van “ethtool -m eth9” ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FireDrunk
Zojuist de switch naar de Zaram SFP gedaan, ging echt perfect.
MS-01 uit, 2e 10G NIC er uit
Zaram SFP module in de onboard Intel XL710
Even proxmox bridge config updaten en even checken of LAN weer werkte.

KPN bellen, kreeg direct Service Plus aan de lijn, PONID doorgegeven, aan de lijn nog even gerefreshed, maar werkte niet instant. Ik zei tegen de vriendelijke meneer aan de lijn dat ik netjes 10 minuutjes zou wachten en anders terug zou bellen.

Ik hang op, 1 minuut later krijg ik keurig een Notificatie dat internet het weer doet :)

Met dank aan @Economics en @wbschenk !

Ik haal nu strak 4Gb download, maar de upload blijft nog een klein beetje achter met 2.5Gb, maar ik zie interrupts storms in mijn pfSense doos, dus daar zit waarschijnlijk het issue.

Helaas is de VirtIO Support in BSD gewoon een beetje brak :)

Even niets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:48
@Thyraon Wellicht een idee om de TS verder uit te breiden met apparaten die al vaker genoemd zijn, onder het kopje "werkende combinaties" ?

Ik zag Mikro's & Unifi genoemd worden.

-------
Verder ben ik benieuwd of er iemand al aan het puzzelen geweest is met instap-proffesioneel spul (FortiNet/Juniper/HP/Sophos/enz)?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:16
D_Jeff schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:12:
@Thyraon Wellicht een idee om de TS verder uit te breiden met apparaten die al vaker genoemd zijn, onder het kopje "werkende combinaties" ?

Ik zag Mikro's & Unifi genoemd worden.

-------
Verder ben ik benieuwd of er iemand al aan het puzzelen geweest is met instap-proffesioneel spul (FortiNet/Juniper/HP/Sophos/enz)?
Mijn inziens heb je wel heel professioneel spul nodig in geval van Sophos. Ik heb twee (2) maal een Sophos XGS-126 en draai deze in "High Availability mode". De XGS-126 (prijs ca. €1250,-) heeft maar 2 SFP poorten, in mijn geval gebruik ik deze voor mijn High Available netwerk.

Er is een opvolger 2nd gen. maar die heeft zelfs maar 1 SFP poort.

Verder wacht ik ook nog steeds op mijn glasvezel aansluiting. De kabel ligt binnen, maar er is geen planning wanneer ze binnen verder gaan (alleen een overall planning dat het in APR/MEI 2025 zou moeten werken).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 02:06
Ik stel de vraag hier maar even, omdat ik niet goed mijn antwoorden kan vinden op een paar vragen die ik heb. Morgen wordt mijn point to point verbinding van kpn omgebouwd tot een XGS-PON aansluiting en krijg ik er een 4gb verbinding bij via Heldenvannu over het KPN Netwerk. Ik denk dat ik morgen een ont krijg van Genexis. Ik lees zo her en der dat die niet werkt met de Intel x710-T2L of Intel x710-T4L. Ik heb die netwerkkaart in mijn zelf bouw pfsens machine zitten klopt dit of gaat het gewoon werken. Mijn bedoeling is alles goed werkt om de intel XXV710-DA2 in mijn zelf bouw pc te bouwen met de Zaram ZXOS11NPI SFP+ gaat de SPF+ module dan werken met de intel kaart als ik de firmware met de tool unlock in linux?

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
NLkaiser schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:17:
[...]

Ah nu zie ik het, de link in de eerste post is onjuist, die komt namelijk hier uit https://schenkict.nl/prod...493166859#/7-provider-kpn
Ah thanks! link aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 02:06
Ik heb nu een Intel XXV710-DA2 met de zaram sfp+ nu ben ik maandag van plan het pon id door te gaan geven. Ik wil dit draaien in pfsense. Ik las hier ergens dat je de speed niet op auto negotiation moet hebben staan maar op 10gb moet zetten. Als dit moet hoe kan ik dit doen in pfsense. Bij wan instellingen kan ik geen speed instellen of moet dit op de command line? als dit nog is wat zijn dan de commando's om dit te doen in freebsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-08 11:44
verkeerde topic..

[ Voor 88% gewijzigd door catserv op 19-11-2024 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Even een linkje naar mijn post in het andere 10Gb topic, omdat het hier ook vaak over PPPoE performance gegaan is:

FireDrunk in "Het >10 Gbit zelfbouw router topic"

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 10:18
Ik lees hier ook vaak dat mensen, net als ikzelf, MikroTik gebruiken. Is er al iemand die een MikroTik device in gebruik heeft samen met de Zaram en een 4Gbit KPN of 8Gbit Delta? En zo ja, haal je dan de volledige snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
renedis schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 00:18:
[...]

Wat is de ssh console output van “ethtool -m eth9” ?
ethtool -m eth10
Identifier : 0x03 (SFP)
Extended identifier : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID)
Connector : 0x01 (SC)
Transceiver codes : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00
Transceiver type : 10G Ethernet: 10G Base-LR
Encoding : 0x06 (64B/66B)
BR, Nominal : 10300MBd
Rate identifier : 0x00 (unspecified)
Length (SMF,km) : 20km
Length (SMF) : 20000m
Length (50um) : 0m
Length (62.5um) : 0m
Length (Copper) : 0m
Length (OM3) : 0m
Laser wavelength : 1270nm
Vendor name : Zaram
Vendor OUI : 00:0b:6f
Vendor PN : ZXOS11NPI
Vendor rev : 1B
Option values : 0x22 0x02
Option : RX_LOS implemented
Option : Power level 2 requirement
Option : Power level 3 requirement
BR margin, max : 0%
BR margin, min : 0%
Vendor SN : ZRMT23060722
Date code : 230210
Optical diagnostics support : Yes
Laser bias current : 15.680 mA
Laser output power : 4.9127 mW / 6.91 dBm
Receiver signal average optical power : 0.0309 mW / -15.10 dBm
Module temperature : 45.50 degrees C / 113.90 degrees F
Module voltage : 3.3235 V
Alarm/warning flags implemented : Yes
Laser bias current high alarm : Off
Laser bias current low alarm : Off
Laser bias current high warning : Off
Laser bias current low warning : Off
Laser output power high alarm : Off
Laser output power low alarm : Off
Laser output power high warning : Off
Laser output power low warning : Off
Module temperature high alarm : Off
Module temperature low alarm : Off
Module temperature high warning : Off
Module temperature low warning : Off
Module voltage high alarm : Off
Module voltage low alarm : Off
Module voltage high warning : Off
Module voltage low warning : Off
Laser rx power high alarm : Off
Laser rx power low alarm : Off
Laser rx power high warning : Off
Laser rx power low warning : Off
Laser bias current high alarm threshold : 90.000 mA
Laser bias current low alarm threshold : 2.000 mA
Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA
Laser bias current low warning threshold : 4.000 mA
Laser output power high alarm threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
Laser output power low alarm threshold : 2.1380 mW / 3.30 dBm
Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
Laser output power low warning threshold : 2.3442 mW / 3.70 dBm
Module temperature high alarm threshold : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F
Module temperature low alarm threshold : -45.00 degrees C / -49.00 degrees F
Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F
Module temperature low warning threshold : -40.00 degrees C / -40.00 degrees F
Module voltage high alarm threshold : 4.0000 V
Module voltage low alarm threshold : 3.0000 V
Module voltage high warning threshold : 3.5000 V
Module voltage low warning threshold : 3.1000 V
Laser rx power high alarm threshold : 0.1995 mW / -7.00 dBm
Laser rx power low alarm threshold : 0.0006 mW / -32.22 dBm
Laser rx power high warning threshold : 0.1778 mW / -7.50 dBm
Laser rx power low warning threshold : 0.0008 mW / -30.97 dBm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
MartinusMaximus schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:42:
[...]

ethtool -m eth10
Identifier : 0x03 (SFP)
Extended identifier : 0x04 (GBIC/SFP defined by 2-wire interface ID)
Connector : 0x01 (SC)
Transceiver codes : 0x20 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00 0x00
Transceiver type : 10G Ethernet: 10G Base-LR
Encoding : 0x06 (64B/66B)
BR, Nominal : 10300MBd
Rate identifier : 0x00 (unspecified)
Length (SMF,km) : 20km
Length (SMF) : 20000m
Length (50um) : 0m
Length (62.5um) : 0m
Length (Copper) : 0m
Length (OM3) : 0m
Laser wavelength : 1270nm
Vendor name : Zaram
Vendor OUI : 00:0b:6f
Vendor PN : ZXOS11NPI
Vendor rev : 1B
Option values : 0x22 0x02
Option : RX_LOS implemented
Option : Power level 2 requirement
Option : Power level 3 requirement
BR margin, max : 0%
BR margin, min : 0%
Vendor SN : ZRMT23060722
Date code : 230210
Optical diagnostics support : Yes
Laser bias current : 15.680 mA
Laser output power : 4.9127 mW / 6.91 dBm
Receiver signal average optical power : 0.0309 mW / -15.10 dBm
Module temperature : 45.50 degrees C / 113.90 degrees F
Module voltage : 3.3235 V
Alarm/warning flags implemented : Yes
Laser bias current high alarm : Off
Laser bias current low alarm : Off
Laser bias current high warning : Off
Laser bias current low warning : Off
Laser output power high alarm : Off
Laser output power low alarm : Off
Laser output power high warning : Off
Laser output power low warning : Off
Module temperature high alarm : Off
Module temperature low alarm : Off
Module temperature high warning : Off
Module temperature low warning : Off
Module voltage high alarm : Off
Module voltage low alarm : Off
Module voltage high warning : Off
Module voltage low warning : Off
Laser rx power high alarm : Off
Laser rx power low alarm : Off
Laser rx power high warning : Off
Laser rx power low warning : Off
Laser bias current high alarm threshold : 90.000 mA
Laser bias current low alarm threshold : 2.000 mA
Laser bias current high warning threshold : 80.000 mA
Laser bias current low warning threshold : 4.000 mA
Laser output power high alarm threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
Laser output power low alarm threshold : 2.1380 mW / 3.30 dBm
Laser output power high warning threshold : 6.5535 mW / 8.16 dBm
Laser output power low warning threshold : 2.3442 mW / 3.70 dBm
Module temperature high alarm threshold : 90.00 degrees C / 194.00 degrees F
Module temperature low alarm threshold : -45.00 degrees C / -49.00 degrees F
Module temperature high warning threshold : 85.00 degrees C / 185.00 degrees F
Module temperature low warning threshold : -40.00 degrees C / -40.00 degrees F
Module voltage high alarm threshold : 4.0000 V
Module voltage low alarm threshold : 3.0000 V
Module voltage high warning threshold : 3.5000 V
Module voltage low warning threshold : 3.1000 V
Laser rx power high alarm threshold : 0.1995 mW / -7.00 dBm
Laser rx power low alarm threshold : 0.0006 mW / -32.22 dBm
Laser rx power high warning threshold : 0.1778 mW / -7.50 dBm
Laser rx power low warning threshold : 0.0008 mW / -30.97 dBm
Ziet er prima uit, heb wel eens slechter gezien.

Laser output power : 6.91 dBm
Receiver signal average optical power : -15.10 dBm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
renedis schreef op maandag 2 december 2024 @ 18:43:
[...]

Ziet er prima uit, heb wel eens slechter gezien.

Laser output power : 6.91 dBm
Receiver signal average optical power : -15.10 dBm
Het is hele dikke prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superyupkent schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:34:
Ik lees hier ook vaak dat mensen, net als ikzelf, MikroTik gebruiken. Is er al iemand die een MikroTik device in gebruik heeft samen met de Zaram en een 4Gbit KPN of 8Gbit Delta? En zo ja, haal je dan de volledige snelheid?
Ik ben ook benieuwd maar volgens mij biedt geen enkele device offloading voor PPPoE, dus ben je de sjaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris_0611
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-08 15:57
Ik heb 4gbit KPN fiber. Nu wil ik de KPN box vervangen door een Proxmox + OPNsense VM. De Proxmox server heeft een Intel x710 da2. Voor nu connect ik via CAT6 tussen mediaconverter en de x710 (later een gpon sfp+ kopen).

Nou, alles werkt prima met een 1gbit SFP+ module maar met een 10gbit RJ45 SFP+ krijg ik geen link tussen x710 en de mediaconverter. Ik heb geprobeerd om auto-negotiaton uit te schakelen om de SFP+ module te forceren op 10gbit. De SFP+ module is een 10Gtek ASF-10G-T80 (https://www.amazon.nl/dp/B09GY2MVLF)

Het is geen compatibility probleem tussen de 10Gtek SFP+ module en de X710 omdat ik dezelfde module ook voor de lan-kant gebruik en dat werkt prima op 10gbit.

Iemand een idee waarom dit niet werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@chris_0611 Een idee waarom niet, maar bij mij werkte het ook niet (in combinatie met een mediaconverter van Genexis). Toen mijn mediaconverter werd vervangen door 1 van Nokia werkte het wel, dus het lijkt een redelijk specifiek issue te zijn in de combinatie van de Genexis en de X710.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris_0611
Genexis mediaconverter inderdaad. Dat was ik nog vergeten te melden.

Hmmmz... Dan maar gelijk voor de Zaram

Ik zou het eerst nog met een Aquantia AQC107 kunnen proberen (maar die ondersteund geen ASPM en dat was eigenlijk mijn reden voor de X710)

[ Voor 89% gewijzigd door chris_0611 op 02-12-2024 21:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Dit probleem zou opgelost moeten zijn met de nieuwe genexis b variant hardware. De b variant is inmiddels vrijgegeven bij onze monteurs en worden ook nu alleen vervangen bij service opdrachten (eveneens met nokia's). De B variant is te herkennen aan GMC-TK01-XGS2110B op de achterzijde.

Als je wil stuur ik je een sample

[ Voor 19% gewijzigd door Economics op 02-12-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinusMaximus
Snap er niks van; Zondag bezig geweest met de UDM en Zaram SFP. Fiber er uit en er in, SFP er uit en er in en de UDM gereboot. Nu al een dag storingsvrij....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPuxcB2b46CE0IZIuLvt43rehHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CK9omyFouSSOSEPUqY5dmMls.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk blijft het zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris_0611
Economics schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:31:
Bedankt voor het aanbod! Maar dat is denk ik niet nodig, ik bestel gewoon een Zaram XGS-PON ONU module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkong
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 13:36
Heeft iemand een idee om me verder te helpen? Ik heb een KPN XGS-PON lijn met een eigen Nokia XS-010X-Q ONT. Het PON-ID van de Nokia is aangemeld en geactiveerd. Als ik hem aansluit komt de optische link up en brandt de PON LED steady. Het webmenu van de Nokia geeft -14.2 dBm signaalsterkte, volgens mij is dat bruikbaar. De Nokia zit aan een Cisco switch die VLAN 6 door tagt naar mijn FortiGate. PPPoE werkt echter niet, en ik zie alleen het MAC-adres van de FortiGate in VLAN 6. Ik heb hiernaast ook nog een XGS-PON lijn bij Delta, die werkt hetzelfde maar zonder PPPoE en met vlan 107 door getagt. Verder dezelfde config op mijn switches en FW, en werkt prima (behalve de permanent verwijderde IPv6 na hun CGNAT-migratie nu XGS-PON gebruikers met een eigen ONT en een publiek IPv4-adres naar het zakelijke netwerk zijn verhuisd).

Gisteren heb ik de KPN-lijn eerst getest met hun eigen ONT (Genexis) en router (KPN Box 12). Dat werkte goed, zo kon ik ook de service tool benaderen en het PON-ID van mijn eigen modem opgeven. Daarna werd ik gebeld voor bevestiging en activatie van eigen PON-ID. Ik liep uiteindelijk tegen de hierboven beschreven situatie aan. Een heleboel telefoontjes met de helpdesk verder ben ik uiteindelijk tegen een muur aangelopen: ik zou "service plus" nodig hebben om de juiste helpdesk te mogen spreken -> "service plus" is niet meer beschikbaar voor nieuwe abonnementen -> eigen ONT's worden niet ondersteund -> klaar?

Ik heb het spul fysiek trouwens aangesloten met zo'n FTU TK-01 unit over het KPN-kastje heen. Die geeft een female SC-APC aansluiting (groen). Zowel de Genexis als de Nokia accepteren ook SC-APC, dus ik heb er gewoon een APC-APC touwtje tussen zitten. Met dit touwtje heb ik de Genexis + Box 12 werkend getest, en geeft de Nokia ook bruikbaar signaal.

Ik vond nog ergens dat KPN monteurs soms een Nokia ONT installeren: https://community.kpn.com...nteurs-xgs-pon-ont-595278
Als je een doe-het-zelf pakket ontvangt is het altijd een Genexis. De Nokia zou een XS-010X-Q zijn, dus hetzelfde ding als ik, maar in een speciaal KPN-formaat voor op hun kastje. In theorie kan dat ding dus ook bridgen lijkt mij. Kan ik dan geen monteur laten komen om hun XS-010X-Q te gebruiken in plaats van mijn XS-010X-Q? En dan is het geen eigen ONT meer en mag ik wel de helpdesk bellen?

[ Voor 8% gewijzigd door dkong op 06-12-2024 21:30 ]

dkong

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dkong schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 21:27:
Heeft iemand een idee om me verder te helpen? Ik heb een KPN XGS-PON lijn met een eigen Nokia XS-010X-Q ONT. Het PON-ID van de Nokia is aangemeld en geactiveerd. Als ik hem aansluit komt de optische link up en brandt de PON LED steady. Het webmenu van de Nokia geeft -14.2 dBm signaalsterkte, volgens mij is dat bruikbaar. De Nokia zit aan een Cisco switch die VLAN 6 door tagt naar mijn FortiGate. PPPoE werkt echter niet, en ik zie alleen het MAC-adres van de FortiGate in VLAN 6. Ik heb hiernaast ook nog een XGS-PON lijn bij Delta, die werkt hetzelfde maar zonder PPPoE en met vlan 107 door getagt. Verder dezelfde config op mijn switches en FW, en werkt prima (behalve de permanent verwijderde IPv6 na hun CGNAT-migratie nu XGS-PON gebruikers met een eigen ONT en een publiek IPv4-adres naar het zakelijke netwerk zijn verhuisd).

Gisteren heb ik de KPN-lijn eerst getest met hun eigen ONT (Genexis) en router (KPN Box 12). Dat werkte goed, zo kon ik ook de service tool benaderen en het PON-ID van mijn eigen modem opgeven. Daarna werd ik gebeld voor bevestiging en activatie van eigen PON-ID. Ik liep uiteindelijk tegen de hierboven beschreven situatie aan. Een heleboel telefoontjes met de helpdesk verder ben ik uiteindelijk tegen een muur aangelopen: ik zou "service plus" nodig hebben om de juiste helpdesk te mogen spreken -> "service plus" is niet meer beschikbaar voor nieuwe abonnementen -> eigen ONT's worden niet ondersteund -> klaar?

Ik heb het spul fysiek trouwens aangesloten met zo'n FTU TK-01 unit over het KPN-kastje heen. Die geeft een female SC-APC aansluiting (groen). Zowel de Genexis als de Nokia accepteren ook SC-APC, dus ik heb er gewoon een APC-APC touwtje tussen zitten. Met dit touwtje heb ik de Genexis + Box 12 werkend getest, en geeft de Nokia ook bruikbaar signaal.

Ik vond nog ergens dat KPN monteurs soms een Nokia ONT installeren: https://community.kpn.com...nteurs-xgs-pon-ont-595278
Als je een doe-het-zelf pakket ontvangt is het altijd een Genexis. De Nokia zou een XS-010X-Q zijn, dus hetzelfde ding als ik, maar in een speciaal KPN-formaat voor op hun kastje. In theorie kan dat ding dus ook bridgen lijkt mij. Kan ik dan geen monteur laten komen om hun XS-010X-Q te gebruiken in plaats van mijn XS-010X-Q? En dan is het geen eigen ONT meer en mag ik wel de helpdesk bellen?
Simpelweg omdat de XS-010X-Q (witte versie) default ont-slot-idx 10 gebruikt. Vendoren hebben meerdere ont's in hun segment en dachten gpon gebruiken wij slot id 1 en xgs-pon slot id 10. FS.com gebruikt bijv weer slot id 3, dus enige logica zit er niet in...

Maar binnen KPN accepteren wij alleen slot id 1. De Q versie (nokia) in een TK01 jasje is speciaal aangepast zodat hij bij ons op het netwerk werkt.

Op dit moment hebben de monteurs geen nokia's maar een nieuwere b variant genexis ont. Zodra die batch weer is uitgegeven dan hebben ze weer nokia's. Dus jou aan een nokia helpen dat is op dit moment niet mogelijk.

p.s let wel, de qui van de kpn nokia ont is wel disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkong
@Economics Bedankt voor je reactie. Ik was op het verkeerde spoor gezet, en in de veronderstelling dat een eigen firewall ook altijd een eigen ONT nodig heeft, maar dat klopt niet.

Vandaag heb ik verder getest; de Box 12 achter mijn eigen Nokia ONT werkte ook niet (zoals te verwachten viel op basis van het verhaal over slot ID's).

Daarna de helpdesk gebeld, PON-ID van de KPN ONT (Genexis) weer laten activeren, en Box 12 weer direct erop. Alles werkte. Daarna geprobeerd de lijn tussen de KPN ONT en de Box 12 door twee trunk poorten op een Cisco switch te sturen, allebei met VLAN 6 tagged erop. Dat werkte ook, en ik zag netjes een MAC van Sagemcom (de chip in de ONT denk ik) en van Huawei (de OLT denk ik) voorbij komen.

Dit gaf goede moed, dus daarna de Box 12 eraf, FortiGate eraan, en dat werkt ook. Mijn probleem is dus opgelost, supermooi.

Het is wel verwarrend dat de eerste post in deze topic onder andere de Nokia XS-010X-Q adviseert, maar die zou dus nooit kunnen werken met een verkeerd Slot ID? Ik zag nog dat dat ding wel te hacken is via serieel, maar heb nog geen info gezien over het wijzigen van een Slot ID.

Mis ik iets, of stuurt de informatie vooraan deze topic mensen zo een verkeerde richting in?

dkong

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dkong schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 16:57:
@Economics Bedankt voor je reactie. Ik was op het verkeerde spoor gezet, en in de veronderstelling dat een eigen firewall ook altijd een eigen ONT nodig heeft, maar dat klopt niet.

Vandaag heb ik verder getest; de Box 12 achter mijn eigen Nokia ONT werkte ook niet (zoals te verwachten viel op basis van het verhaal over slot ID's).

Daarna de helpdesk gebeld, PON-ID van de KPN ONT (Genexis) weer laten activeren, en Box 12 weer direct erop. Alles werkte. Daarna geprobeerd de lijn tussen de KPN ONT en de Box 12 door twee trunk poorten op een Cisco switch te sturen, allebei met VLAN 6 tagged erop. Dat werkte ook, en ik zag netjes een MAC van Sagemcom (de chip in de ONT denk ik) en van Huawei (de OLT denk ik) voorbij komen.

Dit gaf goede moed, dus daarna de Box 12 eraf, FortiGate eraan, en dat werkt ook. Mijn probleem is dus opgelost, supermooi.

Het is wel verwarrend dat de eerste post in deze topic onder andere de Nokia XS-010X-Q adviseert, maar die zou dus nooit kunnen werken met een verkeerd Slot ID? Ik zag nog dat dat ding wel te hacken is via serieel, maar heb nog geen info gezien over het wijzigen van een Slot ID.

Mis ik iets, of stuurt de informatie vooraan deze topic mensen zo een verkeerde richting in?
De witte Q welke genoemd wordt in de post is inderdaad een beetje misleidend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Economics schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 23:33:
[...]
Maar binnen KPN accepteren wij alleen slot id 1.
Gaat dat niet een beetje in tegen de verplichte vrije modem keuze? De Nokia xs-010x-q is toch een prima ONT. Delta levert ze op hun netwerk en staat volledig gebruik door abonnees die hem elders aanschaffen ook toe waarbij zelfs de firmware geüpdatet wordt.

Waarom zo’n starre houding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:20:
[...]

Gaat dat niet een beetje in tegen de verplichte vrije modem keuze? De Nokia xs-010x-q is toch een prima ONT. Delta levert ze op hun netwerk en staat volledig gebruik door abonnees die hem elders aanschaffen ook toe waarbij zelfs de firmware geüpdatet wordt.

Waarom zo’n starre houding?
Geen idee wat jij precies starre houding noemt maar het staat ook in onze wba annex dat enkel ont's werken welke slot id 1 hanteren. Dat heeft alles te maken met hoe de provisioning in onze leverstraat werkt. Bij Delta moeten zij voor elke hardware een nieuw profiel maken, bij ons hoeft dat niet, in principe werken alle onts als zij slot id 1 gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Economics schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:25:
[...]

Geen idee wat jij precies starre houding noemt maar het staat ook in onze wba annex dat enkel ont's werken welke slot id 1 hanteren. Dat heeft alles te maken met hoe de provisioning in onze leverstraat werkt. Bij Delta moeten zij voor elke hardware een nieuw profiel maken, bij ons hoeft dat niet, in principe werken alle onts als zij slot id 1 gebruiken
Nou ja, “star” is misschien niet het juiste woord. Maar wel beperkend als juist deze ONT van Nokia niet ondersteund wordt. Zou dan niet met Nokia een oplossing te bedenken zijn? Zoals ook voor de Zaram SFP gebeurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:30:
[...]

Nou ja, “star” is misschien niet het juiste woord. Maar wel beperkend als juist deze ONT van Nokia niet ondersteund wordt. Zou dan niet met Nokia een oplossing te bedenken zijn? Zoals ook voor de Zaram SFP gebeurd is?
Nee, daarom heb je de Q versie in een TK01 KPN variant welke exact hetzelfde is. Ik zie het probleem dus niet zo. Daarnaast is het probleem van zaram destijds totaal wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Economics schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:34:
[...]

Nee, daarom heb je de Q versie in een TK01 KPN variant welke exact hetzelfde is. Ik zie het probleem dus niet zo. Daarnaast is het probleem van zaram destijds totaal wat anders.
Alleen wordt die door KPN verstrekt. En is - afgezien van van vrachtwagen gevallen (?) exemplaren - niet te koop.

Het feit dat KPN een ONT levert is zeker mooi. Maar gezien het debacle met de Genexis ONT kan ik mij voorstellen dat er Tweakers zijn die de vrij verkrijgbare Nokia ONT een beter plan vinden.

Mijn verwondering hierin is alleen gelegen in het feit dat juist de standaard Nokia ONT niet functioneert op KPN, op infra met Nokia OLT’s. That’s all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 17:42:
[...]

Alleen wordt die door KPN verstrekt. En is - afgezien van van vrachtwagen gevallen (?) exemplaren - niet te koop.

Het feit dat KPN een ONT levert is zeker mooi. Maar gezien het debacle met de Genexis ONT kan ik mij voorstellen dat er Tweakers zijn die de vrij verkrijgbare Nokia ONT een beter plan vinden.

Mijn verwondering hierin is alleen gelegen in het feit dat juist de standaard Nokia ONT niet functioneert op KPN, op infra met Nokia OLT’s. That’s all.
Wat Bij PON wat frappant is, is dat het slot id niet iets is wat gestandaardiseerd is. In mijn beleving had dat middels OMCI opgelost kunnen worden, maar zo werkt het eenmaal niet. Daarnaast ben je verplicht een bridge en card port van de ont interface te configureren op de OLT. Dit zijn vrije parameters en helaas geven de onts vendoren daar willekeurige id's aan mee. Dat is niet iets wat wij verzinnen maar zo werkt het eenmaal. Inmiddels is er een nieuwe b variant uit van de genexis welke in mijn ogen goed zeer goed functioneert. We testen hem namelijk al meer dan een half jaar en daar ook lange tijd foa's mee gedaan.

Er is nog keuze zat als het gaat om guest onts, al zou ik het slot id willen automatiseren of standaliseren, het kost uiteindelijk iedereen veel tijd in de provisioning om het te configureren en te onderhouden

[ Voor 6% gewijzigd door Economics op 07-12-2024 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1lko
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:08
Dit probleem zou opgelost moeten zijn met de nieuwe genexis b variant hardware. De b variant is inmiddels vrijgegeven bij onze monteurs en worden ook nu alleen vervangen bij service opdrachten (eveneens met nokia's). De B variant is te herkennen aan GMC-TK01-XGS2110B op de achterzijde.

Vandaar dat ik dit probleem maar blijf houden, mocht je mij van een sample kunnen voorzien graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkong
Voor volledige transparantie: Delta heeft inmiddels IPv6 uitgerold in hun zakelijke netwerk. Ik zei er iets van in een eerder bericht hierboven, maar zo permanent was mijn gezever over permanent dus niet.
Beide XGS-PON lijnen van Delta en KPN werken hier nu goed, met publieke IPv4- en IPv6-adressen op mijn eigen firewall.

dkong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnhb
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:28

Begrijp ik het goed dat er nu b varianten verstuurd worden voor nieuwe aansluitingen? Ik heb vandaag namelijk gewoon een GMC-TK01-XGS2110 (dus zonder B) ontvangen voor een compleet nieuwe aansluiting die over een paar dagen pas operationeel gaat.

TdJ

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tnhb schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:35:
[...]

Begrijp ik het goed dat er nu b varianten verstuurd worden voor nieuwe aansluitingen? Ik heb vandaag namelijk gewoon een GMC-TK01-XGS2110 (dus zonder B) ontvangen voor een compleet nieuwe aansluiting die over een paar dagen pas operationeel gaat.
Als die verstuurd worden via track & trace dan kan het zijn dat ze bij het warehouse nog niet vanuit de nieuwe lichting uitdelen. Maar dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 11:47
Economics schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:47:
[...]

Als die verstuurd worden via track & trace dan kan het zijn dat ze bij het warehouse nog niet vanuit de nieuwe lichting uitdelen. Maar dat is geen probleem.
Ik heb vandaag wel de B variant ontvangen, alleen bij mij is het een upgrade van een AON naar een XGS-PON zal dat nog verschil uit maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae7MFjljSUST-MxZ8abiP6o4pFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTym2GJ6RkMVsbXRThGSozt9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
GodZZila schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:17:
[...]

Ik heb vandaag wel de B variant ontvangen, alleen bij mij is het een upgrade van een AON naar een XGS-PON zal dat nog verschil uit maken?

[Afbeelding]
B versie heeft de nieuwste Chip. van dit type voor de TY-01 is dit de eerste versie andere versie bestaat niet. alleen komend jaar komt die ook van Nokia beschikbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GodZZila schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:17:
[...]

[Afbeelding]
Wat @jopoh al aangeeft, de TY01 (UFTU) is dit de eerste ONT die er voor die FTU is. Gezien we op AON meerdere soorten grondplaten hebben, hebben we voor bijna iedere grondplaat een passende ONT formfactor.

De nokia xs-010x-r is meen ik al vrij gegeven, weett niet precies wanneer die leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodZZila
Economics schreef op woensdag 11 december 2024 @ 00:16:
[...]

Wat @jopoh al aangeeft, de TY01 (UFTU) is dit de eerste ONT die er voor die FTU is. Gezien we op AON meerdere soorten grondplaten hebben, hebben we voor bijna iedere grondplaat een passende ONT formfactor.

De nokia xs-010x-r is meen ik al vrij gegeven, weett niet precies wanneer die leverbaar zijn.
excuus was niet helemaal wakker meer schijnbaar, was gefocused op de B , en die zat er wil in aan het einde.
Niet gelet op het begin waar de grondplaat vermeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 09:13

krouwen

Hardware Enthusiast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97_nFXHFXbqU_dcMVl5wRRb4UdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGCixqKDBSjzNFTjVwlUCQa7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1P5SFRuaNN2Iph01Aru5LFW34Z4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VOhnpH09KhA700BPOt0JMnf.jpg?f=fotoalbum_large

Hier binnenkort ook een upgrade naar 4 gbe i.p.v 1. Deze Genexis gekregen als ONT. Weer een andere variant dan die van jouw Godzilla. Die van mij schuift over de FTU.

Ik gebruik nu reeds al een eigen modem/router van Asus maar die moet binnenkort dan maar eens geupgrade worden naar iets wat 10 gbe poorten heeft.

Ik volg dit topic al een tijdje maar kom er nog niet helemaal achter wat nu echt het grote voordel is van je eigen ONT gebruiken? Voor mij zou dat dan vooral het weghalen zijn van weer een extra tussen apparaat wat stroom verbruikt maar ik denk dat het haast de moeite niet is gezien de kosten van bijv. de Zaram en waarschijnlijk het lage stroomverbruik van de Genexis ONT. Of mis ik iets? Behalve dat het natuurlijk altijd leuk is een beetje te rotzooien zo. :*) maar het bedrag wat je uitgeeft voor een marginaal lager stroomverbruik en iets lagere latency is toch wel uit verhouding lijkt me.

Edit: ik zie het al
_/-\o_

Een nieuwe modem/router met twee of meer 10 gbe Rj45 UTP verbindingen zonder SFP+ poorten geeft toch uiteindelijk hetzelfde resultaat?

[ Voor 20% gewijzigd door krouwen op 11-12-2024 22:08 ]

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:18
FireDrunk schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:00:
Zojuist de switch naar de Zaram SFP gedaan, ging echt perfect.
MS-01 uit, 2e 10G NIC er uit
Zaram SFP module in de onboard Intel XL710
Even proxmox bridge config updaten en even checken of LAN weer werkte.

KPN bellen, kreeg direct Service Plus aan de lijn, PONID doorgegeven, aan de lijn nog even gerefreshed, maar werkte niet instant. Ik zei tegen de vriendelijke meneer aan de lijn dat ik netjes 10 minuutjes zou wachten en anders terug zou bellen.

Ik hang op, 1 minuut later krijg ik keurig een Notificatie dat internet het weer doet :)

Met dank aan @Economics en @wbschenk !

Ik haal nu strak 4Gb download, maar de upload blijft nog een klein beetje achter met 2.5Gb, maar ik zie interrupts storms in mijn pfSense doos, dus daar zit waarschijnlijk het issue.

Helaas is de VirtIO Support in BSD gewoon een beetje brak :)
Ik ben ook trotse bezitter van een MS-01. Zou je een foto kunnen toevoegen hoe het er bij jou op dit moment uit ziet? Verwijder jij de ONT en plaats je dan een glaskabel van de FTU naar de SFP+ XGS-PON module?

Ik heb morgen een belafspraak staan met KPN gezien de nokia ONT de verbinding verbreekt als er te lang snel data overheen gaat. Ik kwam hierachter omdat de game die mijn vrouw en ik spelen tijdens een update structureel resulteerde in 1 of meerdere verbroken verbindingen. Zolang de verbinding niet volledig belast wordt is het allemaal stabiel.

Om uit te sluiten dat het aan mijn opnsense / ms-01 lag heb ik zojuist nu de rest van het huis slaapt de experiabox afgestoft en aangesloten. Zoals ik wel had verwacht heb ik daar hetzelfde probleem. Als ik een rits met 10000 mb bin's aanzet klapt binnen enkele minuten de verbinding eruit. Ik moet dan echt de ONT power cycelen voordat het weer gaat werken, dit gebeurt niet vanzelf wat erg vervelend is.

Verzoek aan KPN zal zijn de ONT te vervangen maar ergens heb ik zoiets, laat ik meteen maar kijken naar een oplossing die ik zelf in beheer heb zodat ik de ONT van KPN net als het modem als spare unit kan bewaren. Ik ben benieuwd hoe jullie dit realiseren en mis een beetje de foto's ook in de start van het topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
tormentor1985 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 01:01:
[...]

Ik ben ook trotse bezitter van een MS-01. Zou je een foto kunnen toevoegen hoe het er bij jou op dit moment uit ziet? Verwijder jij de ONT en plaats je dan een glaskabel van de FTU naar de SFP+ XGS-PON module?

Ik heb morgen een belafspraak staan met KPN gezien de nokia ONT de verbinding verbreekt als er te lang snel data overheen gaat. Ik kwam hierachter omdat de game die mijn vrouw en ik spelen tijdens een update structureel resulteerde in 1 of meerdere verbroken verbindingen. Zolang de verbinding niet volledig belast wordt is het allemaal stabiel.

Om uit te sluiten dat het aan mijn opnsense / ms-01 lag heb ik zojuist nu de rest van het huis slaapt de experiabox afgestoft en aangesloten. Zoals ik wel had verwacht heb ik daar hetzelfde probleem. Als ik een rits met 10000 mb bin's aanzet klapt binnen enkele minuten de verbinding eruit. Ik moet dan echt de ONT power cycelen voordat het weer gaat werken, dit gebeurt niet vanzelf wat erg vervelend is.

Verzoek aan KPN zal zijn de ONT te vervangen maar ergens heb ik zoiets, laat ik meteen maar kijken naar een oplossing die ik zelf in beheer heb zodat ik de ONT van KPN net als het modem als spare unit kan bewaren. Ik ben benieuwd hoe jullie dit realiseren en mis een beetje de foto's ook in de start van het topic.
Foto's zijn niet echt heel spannend hoor, MS-01 staat in mijn TV meubel. :+
Ik heb bij schenk zo'n opzetkapje gekocht met 3m glaskabel. Deze loopt via de muur achterin mijn tv meubel direct een Zaram SFP in mijn MS-01. Veel meer valt er niet te zien.
Vanaf daar heb ik een 10Gb UTP (Ubiquity SFP) naar mijn studeerkamer liggen.
Op een andere 1Gb poort zit nog een switch aangesloten voor alle apparaten in het TV Meubel.
In Proxmox heb ik de 10Gb LAN en 1Gb LAN poorten gebridged, wardoor er verkeer tussen die twee kan bewegen.

Daarna heb ik pfSense via virtio op die bridge gekoppeld zodat die internet kan verzorgen.

Werkt naar tevredenheid :)

Kleine toevoeging: verbruik schommelt rond de ~20W idle. Best tevreden mee voor wat het ding kan.

Even niets...

• tormentor1985
FireDrunk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:32:
[...]

Ik heb bij schenk zo'n opzetkapje gekocht met 3m glaskabel.

Kleine toevoeging: verbruik schommelt rond de ~20W idle. Best tevreden mee voor wat het ding kan.
En het opzet kapje schuif je dan over de FTU waar nu de kpn ONT zit?

En ja het verbruik is netjes. Ik moest wel even het energy profile zetten om het lage verbruik te krijgen maar daarna werkt het fantastisch.

• FireDrunk
tormentor1985 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:34:
[...]

En het opzet kapje schuif je dan over de FTU waar nu de kpn ONT zit?

En ja het verbruik is netjes. Ik moest wel even het energy profile zetten om het lage verbruik te krijgen maar daarna werkt het fantastisch.
Yes, KPN ONT er af, kapje er op, kabeltje er in en gaan.
Ik heb `powertop` geinstalleerd, service enabled, verder was er weinig tuning nodig.

Even niets...

• tormentor1985
FireDrunk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:41:
[...]

Yes, KPN ONT er af, kapje er op, kabeltje er in en gaan.
Ik heb `powertop` geinstalleerd, service enabled, verder was er weinig tuning nodig.
Heel nice. En dan dus KPN bellen om het ID door te geven en dan zou het in theorie moeten werken. Ik ga het ook maar eens overwegen.

Het enige wat ik even mis is waar ik het kapje kan bestellen die ik over de FTU kan schuiven en waar vervolgens een fiber in kan.

[ Voor 14% gewijzigd door tormentor1985 op 12-12-2024 12:39 ]

• GodZZila
tormentor1985 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:12:
[...]

Heel nice. En dan dus KPN bellen om het ID door te geven en dan zou het in theorie moeten werken. Ik ga het ook maar eens overwegen.

Het enige wat ik even mis is waar ik het kapje kan bestellen die ik over de FTU kan schuiven en waar vervolgens een fiber in kan.
welke baseplate heb je ? Als je netzoals ik de TY01 hebt kun je die hier bestellen.
https://apparatuurvoorthu...tchcover-pakket-ftu-ty01/

Heb je de TK01 kun je die hier bestellen
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
Of hier:
https://schenkict.nl/prod...os=1&_sid=a1a75d970&_ss=r
Deze (die eerste is de verkeerde):
https://schenkict.nl/prod...=1&_psq=TK01&_ss=e&_v=1.0

@wbschenk De catagorisering van die producten lijkt stuk, kan hem via het menu niet vinden, moest zoeken op KPN.

[ Voor 25% gewijzigd door FireDrunk op 12-12-2024 15:38 ]

Even niets...

• edjuh75
  • Laatst online: 17:18
Ik heb de TK01 klaar liggen.. ik heb de Zaram module klaar liggen.. Ik heb de ONT gegevens aangepast in de service tool van KPN.

En nu al uren niets...

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 07:20
edjuh75 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:28:
Ik heb de TK01 klaar liggen.. ik heb de Zaram module klaar liggen.. Ik heb de ONT gegevens aangepast in de service tool van KPN.

En nu al uren niets...
Als het goed is meld de service tool dat je wordt gebeld (op kantoortijden dacht ik) om de aansluiting te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Ik heb KPN gesproken. Ze hebben gebeld.
Echter werkt de Zaram modulle vanuit de kernel al niet in mijn banana pi router.
Hij word niet herkend in de sfp cage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justdaboo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:32
edjuh75 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 03:51:
Ik heb KPN gesproken. Ze hebben gebeld.
Echter werkt de Zaram modulle vanuit de kernel al niet in mijn banana pi router.
Hij word niet herkend in de sfp cage.
Als deze router geen SFP+ poort heeft kan dat wel kloppen. De Zaram werkt enkel op 10Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tormentor1985
GodZZila schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:03:
[...]

welke baseplate heb je ? Als je netzoals ik de TY01 hebt kun je die hier bestellen.
https://apparatuurvoorthu...tchcover-pakket-ftu-ty01/

Heb je de TK01 kun je die hier bestellen
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html
Ik vermoed dat ik de TK01 heb. De aansluiting is 2 jaar geleden geplaatst en ik begrijp dat KPN enkel nog de TK01 plaatst. Hij was toen opgeleverd met een genexis ONT. De ONT is afgelopen zomer vervangen voor een Nokia die nu dus wat issues heeft. Morgen komt er een monteur en hoop dat hij hem voor nu even vervangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
justdaboo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:04:
[...]

Als deze router geen SFP+ poort heeft kan dat wel kloppen. De Zaram werkt enkel op 10Gbps.
Kleine correctie: De Zaram werkt niet op 1 Gbps. Wel op 2.5 en 10 Gbps. Onlangs geconstateerd in een MC420 media converter. Via ethernet 2.5 Gbps. kon ik de SFP benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
De BPI R4 heeft 2 Sfp+ poorten. Ik heb allerlei en verscheidene transceivers die daarin prima werken.
Echter deze Zaram geeft geen enkele sjoege
De Zaram module werkt bij voorbeeld wel in m,n zyxel switch en word netjes herkend.
Maar niet waar hij zou moeten werken. In de Bpi R4
Alles is 10 Gbit hier over een 4Gbit KPN lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edjuh75 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:44:
De BPI R4 heeft 2 Sfp+ poorten. Ik heb allerlei en verscheidene transceivers die daarin prima werken.
Echter deze Zaram geeft geen enkele sjoege
De Zaram module werkt bij voorbeeld wel in m,n zyxel switch en word netjes herkend.
Maar niet waar hij zou moeten werken. In de Bpi R4
Alles is 10 Gbit hier over een 4Gbit KPN lijn.
Wellicht dan de MC420 aanschaffen: https://schenkict.nl/prod...ltimode-single-mode-zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edjuh75
Nee ik heb al een aantal sfp+ to Rj45 modules 10 Gbit.
De bedoeling was om alles via glas te laten werken.
Dan kan die vreselijke genexis ONT ertussen vandaan.
Voor de duidelijkheid.. via sfp+ to RJ45 werkt het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edjuh75 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:05:
Nee ik heb al een aantal sfp+ to Rj45 modules 10 Gbit.
De bedoeling was om alles via glas te laten werken.
Dan kan die vreselijke genexis ONT ertussen vandaan.
Voor de duidelijkheid.. via sfp+ to RJ45 werkt het al.
Welke problemen heb jij gehad met de genexis dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edjuh75
Ik heb er 3 gehad en 2 gingen kapot na stroomstoring.
Alle 3 hebben ze een dramatische upload snelheid.

Ik heb afgelopen jaar ook een Nokia ONT gehad en die was qua performance helemaal top.
Alleen die gaf de geest in de zomer waar hij om de 10 minuten spontaan rebootte .

En dan hangt KPN weer een genexis op en vanaf dat moment komt de upload niet hoger dan 1000 a 1500 mbit.

Behalve op de Box14. daar zit tegenwoordig ook een speedtest in en die geeft dan 3000 mbit aan
Dus je kan wettelijk gezien niet klagen want dat is precies 75 %
Alleen in de praktijk haal ik die upload snelheid nooit.

De download snelheid wel. die haal ik altijd en overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
edjuh75 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:43:
Ik heb er 3 gehad en 2 gingen kapot na stroomstoring.
Alle 3 hebben ze een dramatische upload snelheid.

Ik heb afgelopen jaar ook een Nokia ONT gehad en die was qua performance helemaal top.
Alleen die gaf de geest in de zomer waar hij om de 10 minuten spontaan rebootte .

En dan hangt KPN weer een genexis op en vanaf dat moment komt de upload niet hoger dan 1000 a 1500 mbit.

Behalve op de Box14. daar zit tegenwoordig ook een speedtest in en die geeft dan 3000 mbit aan
Dus je kan wettelijk gezien niet klagen want dat is precies 75 %
Alleen in de praktijk haal ik die upload snelheid nooit.

De download snelheid wel. die haal ik altijd en overal.
Dat ligt echt niet aan de hardware van KPN. Ja de oudere Genexis’s lopen erg warm, maar dan nog moet je met een symmetrische lijn de snelheid halen. Hoe veel db/noise heb jij op je lijn? En op welke manier doe jij de speedtest? Heb even gemist op welke (eigen) hardware, is dat ook de banana-pi? R3? R4? Welk OS?
Pagina: 1 ... 18 ... 30 Laatste