Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:25
Crewlie schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:47:
[...]

Na mijn bericht op dit forum over de temperatuur correctie van 2 graden, is hij 'opeens' naar 0.5 graden ingesteld.
Verbaast mij niks. GetGreener leest mee.
Crewlie schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:47:
[...]

Healius wist mij nog te melden dat de stooklijn beter niet op de buitentemperatuur gezet kon worden, en zou dat met GetGreener afstemmen. Niks meer over gehoord, en ook geen idee of dat is uitgevoerd of niet.
Dit verbaast mij, GetGreener heeft tegen mij altijd dit beter was voor de COP,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:53
Crewlie schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:30:
[...]

Heb je op je router UPnP uitgeschakeld misschien?
Inmiddels is dit probleem opgelost. Na een hoop dingen testen, documenteren en doorgeven, bleek dat een beveiligingscertificaat voor een van de domeinnamen van de cloudomgeving (tEra cloud van Carel) niet correct was ingesteld. Dat is aangepast en sindsdien werkt de verbinding wel en kon ook de software-update uitgevoerd worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HR_support
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-07 15:55
Hallo allemaal,
Na veel vragen hebben wij besloten om geregeld hier een antwoord te geven. Hou er wel rekening mee dat wij in principe B-to-B leveren. Wij maken dus PVT panelen, de boilers en de warmtepomp in De Lier, en leveren die producten aan onze installateurs. De installateur zorgt ervoor dat gehele project uitgevoerd wordt, dus plaatsing, aanvulling met buffers etc, en het afgifte systeem. Wij leveren dus slechts een deel van de totale installatie.
We kunnen hier dus wel wat tips geven, maar uiteindelijk dient installateur in samenspraak met eindgebruiker dit op te lossen. Uiteraard als het iets is in de Qube, dan zullen we altijd de installateur de benodigde ondersteuning bieden.
En ook qua reactie terug, soms zijn we druk, of hebben we een vrije dag, dus verwacht aub niet direct een antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HR_support
MattMax schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:44:
[...]

Inmiddels is dit probleem opgelost. Na een hoop dingen testen, documenteren en doorgeven, bleek dat een beveiligingscertificaat voor een van de domeinnamen van de cloudomgeving (tEra cloud van Carel) niet correct was ingesteld. Dat is aangepast en sindsdien werkt de verbinding wel en kon ook de software-update uitgevoerd worden.
Soms duurt het wat langer, maar we laten niet snel los MattMax :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco76
  • Laatst online: 29-06-2024
Wij hebben een Qsilence warmtepomp en via remote.keba.com zien wij regelmatig deze foutmelding:
1016.1 – Warmtepomp 1 Sole_WPS26-AK-PVT: Aanvoertemperatuur aanvoer overschreden.

Er is momenteel uberhaput geen warmtevraag vanaf de thermostaat want de RF module is uitgeschakeld (uit stopcontact). Echter, de foutmelding blijft komen.

Heeft iemand anders dit zelfde probleem? Weet jij hoe dit kan worden opgelost?

Ben benieuwd van jullie te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:04

YJB

Remco76 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:20:
Wij hebben een Qsilence warmtepomp en via remote.keba.com zien wij regelmatig deze foutmelding:
1016.1 – Warmtepomp 1 Sole_WPS26-AK-PVT: Aanvoertemperatuur aanvoer overschreden.

Er is momenteel uberhaupt geen warmtevraag vanaf de thermostaat want de RF module is uitgeschakeld (uit stopcontact). Echter, de foutmelding blijft komen.

Heeft iemand anders dit zelfde probleem? Weet jij hoe dit kan worden opgelost?

Ben benieuwd van jullie te horen.
Waarschijnlijk zie je dit tijdens de legionella run. De temperatuur wordt dan extra hoog door de elektrische elementen. Als de legionella run voorbij is, is de storing (eigenlijk is het geen storing) ook weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
YJB schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:02:
[...]

Waarschijnlijk zie je dit tijdens de legionella run. De temperatuur wordt dan extra hoog door de elektrische elementen. Als de legionella run voorbij is, is de storing (eigenlijk is het geen storing) ook weer weg.
Zou wel eens kunnen ik heb ze ook iedere 7 dagen, wel graag dat ze dit niet even fixen verbeter blijft raar een error melding iedere 7 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco76
Bedankt voor jullie berichten.

Bij ons komt deze storing eigenlijk vrijwel dagelijks. Dan reset het weer na een aantal uur. Wat kan de bron zijn van deze storing? Onze verwarming staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

Remco76 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:56:

Bij ons komt deze storing eigenlijk vrijwel dagelijks. Dan reset het weer na een aantal uur. Wat kan de bron zijn van deze storing? Onze verwarming staat uit.
Weet je zeker dat je legionnella programma niet iedere dag draait? Is de 'storing' altijd rond dezelfde tijd?

Wat is de afgifte aanvoer/afgifte retour temperatuur als je de storing ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
YJB schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:02:
[...]

Het antwoord is al gegeven, dit hoort inderdaad tijdens legionella. De Qbooster zal tot 60 oC aanvoertemperatuur de compressor gebruiken en daarna overgaan op volledig elektrisch. Dat is te zien door deze melding.
Niets aan de hand dus, het is eerder een storing asl je hem niet wekelijks krijgt :)

(Ten slotte wil je snel weten of je warmtepomp op elektrisch staat, en niet ineens vol elektrisch tijden staat te werken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HR_support
jossie67 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:36:
[...]

Zou wel eens kunnen ik heb ze ook iedere 7 dagen, wel graag dat ze dit niet even fixen verbeter blijft raar een error melding iedere 7 dagen
De Qbooster (in tegenstelling tot de zelf ontworpen Qube) is een warmtepomp die wij inkochten bij een leverancier uit Oostenrijk. Wij hebben dan ook (helaas) geen invloed op de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
Remco76 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:56:

Dat zou normaliter maar door 2 zaken kunnen komen:
1. Legionella programma staat op dagelijks.
2. Je vraagt wel verwarming, maar hebt zo weinig flow dat de dT zeer hoog wordt.

Ik weet niet welke installatie bij je hoort. Dus ik stel voor dat je aan je installateur even vraagt om een mail te sturen over dit naar onze support afdeling. Dan kunnen wij van afstand beoordelen wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco76
De storing is elke keer ongeveer op dezelfde tijd. Het legionella programma is een keer per week. Ik heb het net gechecked en toen zag ik dat er een tijdschakelaar is voor de boiler. Die tijdschakelaar doet wel iets elke dag op dezelfde tijd dat de storing zich voordoet. Op de dag van het legionella programma verschijnt de storing twee keer. Waarom raakt de warmtepomp tijdens dit proces in storing? Op 1 van de dagen waarop de error ontstond was de afgifte aanvoer/afgifte retour 58.7 C en 51.8 C.
Uit bovenstaande tekst van HREnergy maak ik op dat deze storing eigenlijk geen storing is, echter, de fabrikant heeft deze foutmelding toch niet voor niets zo ingesteld?
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HR_support
Remco76 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:14:
De storing is elke keer ongeveer op dezelfde tijd. Het legionella programma is een keer per week. Ik heb het net gechecked en toen zag ik dat er een tijdschakelaar is voor de boiler. Die tijdschakelaar doet wel iets elke dag op dezelfde tijd dat de storing zich voordoet. Op de dag van het legionella programma verschijnt de storing twee keer. Waarom raakt de warmtepomp tijdens dit proces in storing? Op 1 van de dagen waarop de error ontstond was de afgifte aanvoer/afgifte retour 58.7 C en 51.8 C.
Uit bovenstaande tekst van HREnergy maak ik op dat deze storing eigenlijk geen storing is, echter, de fabrikant heeft deze foutmelding toch niet voor niets zo ingesteld?
Bedankt voor het meedenken.
Beste Remco,
De melding wordt gegeven omdat het duidelijk moet zijn dat je over bent gegaan op elektrisch verwarmen.
Wij willen uiteraard even je Qbooster van afstand in kijken om te zien of er niets anders aan de hand is, want dagelijks zou niet horen.
Wij werken business to Business, dus graag via je installateur even een aanvraag voor support inschieten, dan kijken wij je installatie even na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattMax
@HR_support Op dit moment lees ik via Home Assistant (met de Modbus integratie) wat gegevens uit, zoals aanvoer- en retourtemperatuur. Via de losse controller die aan de Qube gekoppeld zit, zijn nog veel meer gegevens uit te lezen. Zijn er al mogelijkheden om deze gegevens via een API beschikbaar te maken?

Ik zie twee relevante use cases:

1) Meten en rapporteren van sensordata om de installatie te kunnen fine-tunen en een rapportage over een langere termijn te kunnen zien.
2) Een overschot aan zonne-energie als trigger gebruiken om het water te gaan verwarmen. Hiervoor zou je dus een API call naar de Qube moeten kunnen doen. Of evt. via een ESPhome oplossing met een vaste aansluiting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HR_support
MattMax schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:15:
@HR_support Op dit moment lees ik via Home Assistant (met de Modbus integratie) wat gegevens uit, zoals aanvoer- en retourtemperatuur. Via de losse controller die aan de Qube gekoppeld zit, zijn nog veel meer gegevens uit te lezen. Zijn er al mogelijkheden om deze gegevens via een API beschikbaar te maken?

Ik zie twee relevante use cases:

1) Meten en rapporteren van sensordata om de installatie te kunnen fine-tunen en een rapportage over een langere termijn te kunnen zien.
2) Een overschot aan zonne-energie als trigger gebruiken om het water te gaan verwarmen. Hiervoor zou je dus een API call naar de Qube moeten kunnen doen. Of evt. via een ESPhome oplossing met een vaste aansluiting.
Hallo MattMax,

Ik waardeer het enthousiasme onder de tweakers die graag meer willen lezen en schrijven en we zijn daar druk mee bezig. Wel gaan we dit vrijgeven via het Modbus TCP/IP protocol, dat veel gebruikt wordt in HA, Loxone etc.
Uiteraard kun je nu via de Beta Modbus TCP koppeling al e.e.a uitlezen.
Wij zijn momenteel bezig met de inpassing van een geheel digitaal platform boven de Qube, het LinQ platform. Als 1e oplossing daarin zal een digitale thermostaat komen, en een App voor de bediening. Bedoeling is dat we platform in de komende jaren flink gaan uitbreiden, en dan komen daar ook slimme toepassingen in als gebruik maken van de zon, actueel weer etc. Hierbij gaat de Qube dus zelf op basis van de zon, tapwater maken en eventueel legionella.
Omdat we nu bezig zijn met de integratie van dit platform is de definitieve opzet van Modbus TCP, nog niet helemaal gereed.
Zodra dat gereed is, zul je een groot aantal punten kunnen uitlezen voor je eigen monitoring systeem, en ook een aantal zaken kunnen sturen. Te denken valt aan, starten van legionella als je PV overschot hebt, tapwater eenmalig maken verhoogd etc.
Heb nog een maandje of 2 geduld, dan ligt er een compleet document gereed met per Modbus punt een omschrijving wat je er mee kan.
Ik meld het wel even hier op het forum als alles gereed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
HR_support schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:56:
[...]

....
Zodra dat gereed is, zul je een groot aantal punten kunnen uitlezen voor je eigen monitoring systeem, en ook een aantal zaken kunnen sturen. Te denken valt aan, starten van legionella als je PV overschot hebt, tapwater eenmalig maken verhoogd etc.
Heb nog een maandje of 2 geduld, dan ligt er een compleet document gereed met per Modbus punt een omschrijving wat je er mee kan.
Perfect en fijn dat jullie hier ook reageren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinoud69
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 31-08 09:48
eise123 schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:48:
[...]

Hoi, bedankt voor je reactie. We hadden die Honeywell Evo Home inderdaad al maar installateur daarvan is al (meerdere keren) langs geweest om de boel te proberen in te stellen.

Het lijkt of er erg wisselend aan de warmtevraag wordt voldaan. Dat is ook het geval bij continue temperatuurvraag. Alsof er iets niet helemaal goed gaat in de communicatie tussen Evo Home en Qsilence. Dus soms schiet het door naar te warm en soms wordt het juist niet warm genoeg. Dat kan ook wisselen tussen de verschillende verdiepingen, dan wordt het bijvoorbeeld te warm op de begane grond en juist niet warm genoeg boven. De Qsilence schiet verder vrij regelmatig in error. Dat is al verbeterd door het aantal 'schakelingen' per uur op het minimun in te stellen (dat is volgens mij 3 schakelingen per uur). Anders komen er blijkbaar te veel signalen binnen bij Qsilence en schiet het systeem in error.

Al met al loopt het niet lekker hier als het wat koud is buiten en dat valt ons tegen, vooral als je dat afzet tegen de aanschafkosten. Ik heb het idee dat dit systeem het wel moet kunnen doen, bij de juiste instellingen van Qsilence en Evo Home, maar het blijkt voor ons lastig om dat optimum te vinden.

Daarbij helpt het niet dat de communicatie tussen onze installateur/loodgieter, de installateur van GetGreener, en GetGreener niet altijd even soepel verloopt en dat wij als leek (zonder al te veel kennis op dit gebied) moeten functioneren tussen die verschillende partijen. Als wij hadden geweten dat dit op deze manier zou lopen, hadden wij dit systeem niet aangeschaft.
We hebben een vergelijkbare situatie met in het begin ook moeizame samenwerking tussen Evohome en Qsilence. Gelukkig wel een installateur die beide had geleverd en dus ook verantwoordelijk voor het geheel. Er staat een kastje tussen de Evohome en de warmtepomp en zijn twee smaken van dit kastje, de ene is wel en de ander niet geschikt voor een warmtepomp. Wat je moet hebben is de BDR91T. Daarmee is het aantal schakelingen per uur op 1 te stellen. Ik zou ook de optie 0,5 per uur willen hebben, maar die is er helaas niet. Bekend probleem van Evohome, reden waarom sommige tweakers dan een extra relais er tussen zetten, maar zo technisch ben ik niet.

We hebben geen buffervat, maar vloerverwarming woonkamer waarvan 1 groep altijd open staat als buffer. Eerst waren dat zelfs twee groepen die altijd open stonden, maar daardoor werd het vaak te warm in woonkamer. Nadeel van te kleine buffer is dat warmtepomp afslaat als hij de warmte niet kwijt kan. We hebben nu overal radiatorventilatoren om de warmteoverdracht zonder al te veel extra kosten te verbeteren.
Verder ook veel gespeeld met de instellingen van Evohome (kamers enigszins op dezelfde momenten laten opwarmen) en de stooklijn. Hoe lager hoe hoger het rendement, maar bij te laag wordt het niet altijd voldoende warm (bij koud weer) of kan de warmtepomp zijn warmte niet kwijt (bij relatief warm weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
@HR_support
Vraagje ik wil de netwerk kabel van mijn AP440 vervangen. Hoe klik ik hem open.
Ik heb gezorgd naar een installatie handleiding maar deze heb ik niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
@YJB
Heb jij een een curl en "http://<IP_van_AP440>/var/readWriteVars?action=set" waarmee ik
de gewenste temperatuur 0.5 hoger of lager kan zetten van de gewenste kamer temperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HR_support
jossie67 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:48:
@YJB
Heb jij een een curl en "http://<IP_van_AP440>/var/readWriteVars?action=set" waarmee ik
de gewenste temperatuur 0.5 hoger of lager kan zetten van de gewenste kamer temperatuur
Goededag,

Er is een modbus TCP aanwezig, via je installateur kun je de complete lijst opvragen bij support.

De punten die jij denk ik zoekt.
4 R/W 10 APPL.CtrlAppl.sParam.heatCircuit[0].param.normalSetTemp Room set temperature for heating circuit [1/10°C]
5 R/W 10 APPL.CtrlAppl.sParam.heatCircuit[0].param.reducedSetTemp Room set temperature for reduced operating mode [1/10°C]
6 R/W 10 APPL.CtrlAppl.sParam.heatCircuit[0].param.offsetRoomTemp Manual offset to the setTempNormal / setTempReduced [1/10°C]

Bij 6 zet je de instelling in de thermostaat bijvoorbeeld 0,5 hoger, deze wordt er dus bij opgeteld.

Hoe je dit in HA doet, kan ik niet beantwoorden, daar houden wij ons niet mee bezig.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
jossie67 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:49:
@HR_support
Vraagje ik wil de netwerk kabel van mijn AP440 vervangen. Hoe klik ik hem open.
Ik heb gezorgd naar een installatie handleiding maar deze heb ik niet gevonden.
Aan de bovenkant zit een inkeping, welke je in kan drukken met een schroevendraaier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB

YJB

jossie67 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:48:
@YJB
Sorry, ik was opp vakantie:

code:
1
2
3
curl -H 'Content-Type: application/json' \
  -d '[{name: "APPL.CtrlAppl.sParam.heatCircuit[0].param.offsetRoomTemp", value: "-0.5"}]' \
  http://<IP_van_AP440>/var/readWriteVars?action=set"

Hou er rekening mee dat dit zowel je dag als je nacht temperatuur beinvloed. In dit geval worden ze beide met 0.5C verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

HR_support schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:58:
[...]

Er is een modbus TCP aanwezig, via je installateur kun je de complete lijst opvragen bij support.
De modbus implementatie is heel erg beperkt (=lees: incompleet). Ik heb hier in het begin mee geexperimenteerd, maar ben daarna maar overgaan op de methode om variabelen direct te verabnderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarelWdv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-09 20:34
Interessante topic. Ik zocht recent naar zo een topic omdat ik enkele vervolgstappen m.b.t. de energiehuishouding wil nemen.

Het Qsilence PVT systeem is bij mij juni 2021 geïnstalleerd (WP in de garage) met 10 PVT panelen op het platte dak van de 2de verdieping en tapwater los van de WP middels een zonneboiler met warmte element (woning 2001, 650 m3, vloerverwarming woonkamer en de badkamers, rest radiatoren).
Geïnstalleerd door een grote lokale installateur met support van HR energy.
De eerste winter was niet optimaal (inregelen, updates), naast het noodzakelijk wennen aan instellen 1 vaste woonkamer temperatuur gedurende koude perioden. De periode daarna gingen veel beter. De koelfunctie is pas 2de helft 2022 in bedrijf gekomen.
De vloerverwarming badkamers waren altijd al krap bemeten met het temperatuurbereik (er is een radiator aanwezig). Nu met de lagere aanvoertemperatuur zijn er vorig jaar infrarood panelen aan het plafond geïnstalleerd en dat voldoet uitstekend.
Kort samengevat, ik ben een tevreden gebruiker, maar dat neemt niet weg dat ik verbeterpunten zie. Hieronder een paar vragen.

Data toegankelijkheid magertjes in vergelijk tot andere warmtepomp leveranciers!
Middels het plaatsen van een kWh meter wil ik het verbruik van de WP groep gaan meten. Nu begrijp ik uit deze topic dat deze data beschikbaar is, en voor zover ik begrijp met b.v. Home Assistant met modbus yaml code uit te lezen is en nog veel meer data en andere zaken.
Is dit ook haalbaar voor een gebruiker met iets meer IT-kennis dan gemiddelde gebruiker van dit systeem?

Kan installateur back-up regeling hardware aanpassing uitvoeren?
Ik las in een topic (donderdag 30 november 2023 14:26) dat er een hardware update is om het tweede back-up element pas later, wanneer er nog warmtevraag is, bij te laten schakelen. Goede optie om meer (energie)efficiënt om te gaan met draaitijd WP.

Handleiding/beschrijving koelfunctionaliteit beschikbaarheid?
HR energy heeft toegezegd nog met een goede beschrijving van de koelfunctionaliteit te komen. Helaas nog niets gezien.
Op de “tast” de koelfunctionaliteit wel in gebruik genomen en het doet wat het moet doen en zorgt dat het systeem hardware veilig opereert. Er is af en toe een redelijk comfortable vloer wanneer het binnen bepaalde grenzen opereert, maar welke die grenzen zijn? Buitenlucht temperatuur en nachtstand thermostaat lijken er twee te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

CarelWdv schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:39:

Data toegankelijkheid magertjes in vergelijk tot andere warmtepomp leveranciers!
Middels het plaatsen van een kWh meter wil ik het verbruik van de WP groep gaan meten. Nu begrijp ik uit deze topic dat deze data beschikbaar is, en voor zover ik begrijp met b.v. Home Assistant met modbus yaml code uit te lezen is en nog veel meer data en andere zaken.
Is dit ook haalbaar voor een gebruiker met iets meer IT-kennis dan gemiddelde gebruiker van dit systeem?

Ik las in een topic (donderdag 30 november 2023 14:26) dat er een hardware update is om het tweede back-up element pas later, wanneer er nog warmtevraag is, bij te laten schakelen. Goede optie om meer (energie)efficiënt om te gaan met draaitijd WP.
Home assistant, ik gebruik geen modbus meer om de Qbooster uit te lezen, maar doe direct http requests. Staat gedocumenteerd in dit topic. Als je hulp nodiug hebt hoor ik het wel.

Als je een KwH meter plaatst met een modbus en een S0 contact dan kun je via modbus de KwH meter uitlezen en via de S0 poort aan de Qbooster koppelen. Je krijgt dan in het "I" menu het verbruik te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhgv5_-xW7SXw8AU14SqP7sfj3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j5vk1Vn9kJvfJllAf9CzKpIW.png?f=user_large.
Is niet helemaal accuraat als er electrisch wordt bijverwarmd maar geeft een goede indruk. Ik gebruik zelf een SDM72DM-V2 (~EUR 60 bij Amazon.de).

Bij mij heeft HR energy het relais geplaatst om het 2e element vertraagd te laten bijschakelen. Ze hebben dit gedaan tijdens een service actie in het voorjaar van 2023, er was iets niet goed met een serie driewegkleppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HR_support
CarelWdv schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:39:
Interessante topic. Ik zocht recent naar zo een topic omdat ik enkele vervolgstappen m.b.t. de energiehuishouding wil nemen.

Het Qsilence PVT systeem is bij mij juni 2021 geïnstalleerd (WP in de garage) met 10 PVT panelen op het platte dak van de 2de verdieping en tapwater los van de WP middels een zonneboiler met warmte element (woning 2001, 650 m3, vloerverwarming woonkamer en de badkamers, rest radiatoren).
Geïnstalleerd door een grote lokale installateur met support van HR energy.
De eerste winter was niet optimaal (inregelen, updates), naast het noodzakelijk wennen aan instellen 1 vaste woonkamer temperatuur gedurende koude perioden. De periode daarna gingen veel beter. De koelfunctie is pas 2de helft 2022 in bedrijf gekomen.
De vloerverwarming badkamers waren altijd al krap bemeten met het temperatuurbereik (er is een radiator aanwezig). Nu met de lagere aanvoertemperatuur zijn er vorig jaar infrarood panelen aan het plafond geïnstalleerd en dat voldoet uitstekend.
Kort samengevat, ik ben een tevreden gebruiker, maar dat neemt niet weg dat ik verbeterpunten zie. Hieronder een paar vragen.

Handleiding/beschrijving koelfunctionaliteit beschikbaarheid?
HR energy heeft toegezegd nog met een goede beschrijving van de koelfunctionaliteit te komen. Helaas nog niets gezien.
Op de “tast” de koelfunctionaliteit wel in gebruik genomen en het doet wat het moet doen en zorgt dat het systeem hardware veilig opereert. Er is af en toe een redelijk comfortable vloer wanneer het binnen bepaalde grenzen opereert, maar welke die grenzen zijn? Buitenlucht temperatuur en nachtstand thermostaat lijken er twee te zijn.
Hallo CarelWdv,

Aan uitlezing kunnen wij weinig aan veranderen, gaat om een warmtepomp die wij inkochten met software van die leverancier. In nieuw geheel door ons ontwikkelde warmtepomp zijn meer mogelijkheden en is energiemeting en COP standaard in de warmtepomp.
Vreemd dat ze niet bij je langs geweest zijn voor een beurt, dan kon inderdaad tegen lichte kosten een extra update relais geplaatst worden.
Geef anders even aan je installateur de vraag van koeling door en de beurt, en vraag hem dat door te zetten naar support van HRenergy. Dan wordt het even opgepakt, Krijg je een strukje uitleg toegestuurd, alsmede dat we uitzoeken waarom er geen beurt geweest is. Dei kan dan gelijk ingepland worden, want mijn gevoel zegt dat bij jouw warmtepomp ook de drieweg vervangen moet worden preventief.
We kunnen dat nakijken als de installateur aangeeft welke warmtepomp het betreft. Hier zie ik alleen een inlog naam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJKO
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-09 21:40
Geen koeling door hoge aanvoertemperatuur met jaga strada en qsilence

Sinds vorig jaar heb ik een pvt systeem van Qsilence. Het systeem bestaat uit twee warmtepompen in combinatie met Jaga strada hybrid convectoren.

Een probleem dat ik maar niet opgelost krijg, is dat de Jaga ventilatoren in de convectoren niet gaan draaien om te koelen.
Na het nodige uitzoekwerk vermoed ik dat de aanvoertemperatuur te hoog is. De ventilatoren die worden aangestuurd door de jaga convectoren zelf, gaan pas aan als de aanvoertemperatuur 2 graden lager is dan de kamertemperatuur. In de praktijk is dat nog nooit gebeurt terwijl de binnentemperatuur regelmatig hoger is dan 25 graden. Ik heb daarop de temperatuur in het buffervat verlaagd van 25 naar 22 graden. Helaas zonder resultaat, want de ventilatoren draaien nog steeds niet. Misschien heeft iemand hier een oplossing voor?

[ Voor 6% gewijzigd door WJKO op 04-08-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarelWdv
HR_support schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:18:
[...]

Hallo CarelWdv,

Aan uitlezing kunnen wij weinig aan veranderen, gaat om een warmtepomp die wij inkochten met software van die leverancier. In nieuw geheel door ons ontwikkelde warmtepomp zijn meer mogelijkheden en is energiemeting en COP standaard in de warmtepomp.
Vreemd dat ze niet bij je langs geweest zijn voor een beurt, dan kon inderdaad tegen lichte kosten een extra update relais geplaatst worden.
Geef anders even aan je installateur de vraag van koeling door en de beurt, en vraag hem dat door te zetten naar support van HRenergy. Dan wordt het even opgepakt, Krijg je een strukje uitleg toegestuurd, alsmede dat we uitzoeken waarom er geen beurt geweest is. Dei kan dan gelijk ingepland worden, want mijn gevoel zegt dat bij jouw warmtepomp ook de drieweg vervangen moet worden preventief.
We kunnen dat nakijken als de installateur aangeeft welke warmtepomp het betreft. Hier zie ik alleen een inlog naam :)
Hallo HR_support, dank voor de reactie. Voor mij een extra motivatie om voor aanvang van het winterseizoen een en ander goed op een rij te zetten en zeker te stellen dat efficiënte support binnen handbereik ligt. Ik heb daarbij jullie hulp nodig.

Ik heb contact gehad met mijn installateur en deze liep tot mijn teleurstelling niet over van enthousiasme. Zij gaven zelfs aan dat in de periode 2021/2022 de specificaties bij hen niet zo goed werden vastgelegd en dat mocht ik type en serienummer nodig hebben deze zelf kon terugvinden op het typeplaatje van de unit. Dus andere bijzonderheden hebben ze ook niet hebben vastgelegd. Zij hebben deze installatie zelfs al niet meer in hun programma en of zij nog officieel Q-silence dealer zijn is mij ook niet duidelijk. De installateur is op het moment met vakantie.

Graag kom ik in contact met jullie, hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik wil de privacy gevoeligheid in het algemeen in deze topic uiteraard respecteren.
Een stukje warmtepomp geschiedenis op mijn adres:
Juni 2021 werd de warmtepomp geplaatst zonder koelfunctionaliteit, waarna in oktober 2021 de unit is vervangen door een versie met koeling. De koelfunctionaliteit was pas beschikbaar na een firmware upgrade in september 2022, uitgevoerd door de installateur. Tussentijds en tot nu toe is er geen onderhoud, laat staan een controle beurt ter plaatste, uitgevoerd op de warmtepomp zelf. De gegevens op het typeplaatje zijn uiteraard in mijn bezit.
Unit is aangesloten op KEBA_RemoteMaintenance. Storingen worden doorgegeven aan Qsilence en met name in het eerste jaar heeft Qsilence veel online support gegeven en werden regelingen geobserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
CarelWdv schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:19:
[...]

Hallo HR_support, dank voor de reactie. Voor mij een extra motivatie om voor aanvang van het winterseizoen een en ander goed op een rij te zetten en zeker te stellen dat efficiënte support binnen handbereik ligt. Ik heb daarbij jullie hulp nodig.

Ik heb contact gehad met mijn installateur en deze liep tot mijn teleurstelling niet over van enthousiasme. Zij gaven zelfs aan dat in de periode 2021/2022 de specificaties bij hen niet zo goed werden vastgelegd en dat mocht ik type en serienummer nodig hebben deze zelf kon terugvinden op het typeplaatje van de unit. Dus andere bijzonderheden hebben ze ook niet hebben vastgelegd. Zij hebben deze installatie zelfs al niet meer in hun programma en of zij nog officieel Q-silence dealer zijn is mij ook niet duidelijk. De installateur is op het moment met vakantie.

Graag kom ik in contact met jullie, hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik wil de privacy gevoeligheid in het algemeen in deze topic uiteraard respecteren.
Een stukje warmtepomp geschiedenis op mijn adres:
Juni 2021 werd de warmtepomp geplaatst zonder koelfunctionaliteit, waarna in oktober 2021 de unit is vervangen door een versie met koeling. De koelfunctionaliteit was pas beschikbaar na een firmware upgrade in september 2022, uitgevoerd door de installateur. Tussentijds en tot nu toe is er geen onderhoud, laat staan een controle beurt ter plaatste, uitgevoerd op de warmtepomp zelf. De gegevens op het typeplaatje zijn uiteraard in mijn bezit.
Unit is aangesloten op KEBA_RemoteMaintenance. Storingen worden doorgegeven aan Qsilence en met name in het eerste jaar heeft Qsilence veel online support gegeven en werden regelingen geobserveerd.
Als we serienummer weten kunnen we e.e.a uitzoeken.
Ligt wellicht ook in de vraag naar de installateur. Klopt namelijk dat we tegenwoordig een opvolger hebben de Qube, dus dat ze dit systeem niet meer verkopen is een feit :)
Daarnaast begrijp ik je enthousiasme om verder te gaan, maar dit soort vervolg trajecten zijn voor installateurs vaak te arbeidsintensief.
Ik heb je een prive mail gestuurd hoe je ons kunt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
WJKO schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:41:
Geen koeling door hoge aanvoertemperatuur met jaga strada en qsilence

Sinds vorig jaar heb ik een pvt systeem van Qsilence. Het systeem bestaat uit twee warmtepompen in combinatie met Jaga strada hybrid convectoren.

Een probleem dat ik maar niet opgelost krijg, is dat de Jaga ventilatoren in de convectoren niet gaan draaien om te koelen.
Na het nodige uitzoekwerk vermoed ik dat de aanvoertemperatuur te hoog is. De ventilatoren die worden aangestuurd door de jaga convectoren zelf, gaan pas aan als de aanvoertemperatuur 2 graden lager is dan de kamertemperatuur. In de praktijk is dat nog nooit gebeurt terwijl de binnentemperatuur regelmatig hoger is dan 25 graden. Ik heb daarop de temperatuur in het buffervat verlaagd van 25 naar 22 graden. Helaas zonder resultaat, want de ventilatoren draaien nog steeds niet. Misschien heeft iemand hier een oplossing voor?
Hallo WKJO,

wij zijn geen leverancier van Jaga, maar ken het producht enigzins.
Klopt dat ze starten als je 2 K onder kamer bent, maar dan moet je nog wel meer doen.
1. Staat je instelling wanneer hij begint met koelen wel goed, dat doe je met de knoppen bovenop, zie handleiding.
2. Meet eens of je als je staat te koelen met de warmtepomp, wel koude krijgt in je Jaga, en is die onder het startpunt wat je moet invullen.
3. Zit je voeler van de ruimte wel goed, vaak ook een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarelWdv
HR_support schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

Als we serienummer weten kunnen we e.e.a uitzoeken.
Ligt wellicht ook in de vraag naar de installateur. Klopt namelijk dat we tegenwoordig een opvolger hebben de Qube, dus dat ze dit systeem niet meer verkopen is een feit :)
Daarnaast begrijp ik je enthousiasme om verder te gaan, maar dit soort vervolg trajecten zijn voor installateurs vaak te arbeidsintensief.
Ik heb je een prive mail gestuurd hoe je ons kunt bereiken.
Bedankt voor de terugkoppeling. Inmiddels gevraagde informatie toegestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJKO
[quote]

Ik heb al verschillende instellingen in de warmtepomp en convectoren geprobeerd. Op dit moment zijn deze als volgt:

De buitentemperatuur waarop de warmtepomp automatisch moet gaan koelen, staat op 24 graden. Buiten is het ongeveer 30 graden.

De gemeten temperatuur in de kamers is op dit moment 24 graden terwijl de gewenste kamertemperatuur ingesteld is op 22 graden via de Honeywell Evohome met zoneregeling met de temperatuursensor in de draaiknop van de convector. Op dit moment staan alle convectoren handmatig helemaal open om de flow te garanderen. Om de flow te garanderen heb ik alle convectoren handmatig open staan.

De watertemperatuur waarbij de Jaga convectoren gaan koelen staat in alle Jaga’s op 20 graden.

De warmtepomp staat op automatisch koelen. De gewenste temperatuur van het koelwater in het buffervat staat op 20 graden. Als er geen koelvraag is, staat de temperatuur van de buffer op 22 graden zodat de warmtepomp het water maar twee graden hoeft te verlagen.
In de koelcurve heb ik de watertemperatuur continu op 20 graden staan.
De tweede warmtepomp staat op warm water.

Vandaag is de temperatuur in het buffervat voor de verwarming/koeling onder 28,6 en boven 30,6. Dus ongeveer net zo warm als buiten en te warm om mee te koelen. Gedurende de dag zie ik in het menu van de warmtepomp wel het koel symbool. Desondanks gaat de warmtepomp bijna nooit aan. Het stroomverbruik is dagelijks te zien zo’n 0,6 KW.

Soms hoor ik wel water door een convector lopen, maar zonder dat dit een merkbaar effect heeft op de kamertemperatuur. Ook de Jaga ventilatoren gaan niet draaien.

[ Voor 66% gewijzigd door WJKO op 11-08-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJKO
HR_support schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Hallo WKJO,

Klopt dat ze starten als je 2 K onder kamer bent, maar dan moet je nog wel meer doen.
1. Staat je instelling wanneer hij begint met koelen wel goed, dat doe je met de knoppen bovenop, zie handleiding.
2. Meet eens of je als je staat te koelen met de warmtepomp, wel koude krijgt in je Jaga, en is die onder het startpunt wat je moet invullen.
Ik heb verschillende instellingen in de warmtepomp en convectoren geprobeerd.

Op dit moment staat de gewenste kamertemperatuur ingesteld op 22 graden. De watertemperatuur waarbij de Jaga convectoren gaan koelen staan in de Jaga’s op 20 graden. De temperatuur meet ik per kamer met een honeywell zoneregeling waarbij de sensor in de draaiknop van de convector zit. Op dit moment staan alle convectoren handmatig helemaal open om de flow te garanderen.

De warmtepomp staat op automatisch koelen waarbij de temperatuur in het buffervat onder 28,6 en boven 30,6 is. De gewenste temperatuur van het buffervat staat op 20 graden. In de koelcurve heb ik de watertemperatuur continu op 20 graden staan.
De buffer heb ik zo ingesteld dat de watertemperatuur standaard 22 graden is. Als er koelvraag is, moet de temperatuur van het water afgekoeld worden naar 20 graden. De buitentemperatuur waarop de warmtepomp automatisch moet gaan koelen, staat op 24 graden. De temperatuur in de kamers is op dit moment ook 24 graden.

Heel soms hoor ik water door een convector lopen, maar zonder dat de ventilatoren gaan draaien. Gedurende de dag zie ik in het menu van de warmtepomp het koel symbool. Desondanks gaat de warmtepomp bijna nooit aan het stroomverbruik te zien. Dagelijks verbruikt deze warmtepomp 0,6 KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJKO
HR_support schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Hallo WKJO,

Ik heb al verschillende instellingen in de warmtepomp en convectoren geprobeerd. Op dit moment zijn deze als volgt:

De buitentemperatuur waarop de warmtepomp automatisch moet gaan koelen, staat op 24 graden. Buiten is het ongeveer 30 graden.

De gemeten temperatuur in de kamers is op dit moment 24 graden terwijl de gewenste kamertemperatuur ingesteld is op 22 graden via de Honeywell Evohome met zoneregeling met de temperatuursensor in de draaiknop van de convector. Op dit moment staan alle convectoren handmatig helemaal open om de flow te garanderen. Om de flow te garanderen heb ik alle convectoren handmatig open staan.

De watertemperatuur waarbij de Jaga convectoren gaan koelen staat in alle Jaga’s op 20 graden.

De warmtepomp staat op automatisch koelen. De gewenste temperatuur van het koelwater in het buffervat staat op 20 graden. Als er geen koelvraag is, staat de temperatuur van de buffer op 22 graden zodat de warmtepomp het water maar twee graden hoeft te verlagen.

Vandaag is de temperatuur in het buffervat voor de verwarming/koeling onder 28,6 en boven 30,6. Dus ongeveer net zo warm als buiten en te warm om mee te koelen. Gedurende de dag zie ik in het menu van de warmtepomp wel het koel symbool. Desondanks gaat de warmtepomp bijna nooit aan. Het stroomverbruik is dagelijks te zien zo’n 0,6 KW.

Soms hoor ik wel water door een convector lopen, maar zonder dat dit een merkbaar effect heeft op de kamertemperatuur. Ook de Jaga ventilatoren gaan niet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
WJKO schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:12:
[...]

Hallo WJKO,

Ik kan met je tekst niet zo veel, omdat ik niet weet welke installatie het is, kan ik ook niet onze support even laten inkijken in je situatie.
Heb je de tips hier al bekeken?
https://www.qsilence.com/help-mijn-warmtepomp-doet-het-niet
Als je kijkt onder koelen, staat er ook hoe je kan zien welke situatie de warmtepomp in zit als je dat koelteken ziet. En anders even aan je installateur vragen of hij jouw vraag kan doorzetten aan onze Support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattMax
HR_support schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:56:
[...]
Omdat we nu bezig zijn met de integratie van dit platform is de definitieve opzet van Modbus TCP, nog niet helemaal gereed.
Ik ben benieuwd of de Modbus documentatie inmiddels beschikbaar is. Zou handig zijn voor de genoemde use cases, zoals starten van anti-legionella programma bij PV overschot, tapwatertemperatuur aanpassen, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:19
MattMax schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:59:
[...]
Ik ben benieuwd of de Modbus documentatie inmiddels beschikbaar is.
Helemaal eens, de winter is aan het beginnen en dus weer tijd om te knutselen (en te meten).... Het gaat mij om de Qube.
@HR_support , kunnen jullie een indicatie geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HR_support
Maarten60 schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:29:
[...]

Helemaal eens, de winter is aan het beginnen en dus weer tijd om te knutselen (en te meten).... Het gaat mij om de Qube.
@HR_support , kunnen jullie een indicatie geven?
We zijn momenteel druk nog met laatste hand aan die lijst, en inrichten van ons consumentenplatform voor gebruikers waar alle Qube eigenaren een uitnodiging voor krijgen. Daar zal die lijst ook komen te staan onder de downloads.
Nog heel even geduld, voor eind oktober moet de lijst er staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
HR_support schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:06:
[...]

Goed nieuws!

Ik heb ook nog een andere vraag. Is het mogelijk om een SG Ready relais te gebruiken in combinatie met de Qube warmtepomp? SG Ready wordt door diverse fabrikanten gebruikt om de warmtepomp slim aan te sturen. Bijv. extra opwarmen bij overschat PV energie of juist tijdelijk op pauze als de totale stroomvraag in huis erg hoog is. Ik heb al gekeken bij de Carel c.pCO controller documentatie, maar kan het hier niet direct in vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
MattMax schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:29:
[...]

Ik heb ook nog een andere vraag. Is het mogelijk om een SG Ready relais te gebruiken in combinatie met de Cube warmtepomp? SG Ready wordt door diverse fabrikanten gebruikt om de warmtepomp slim aan te sturen. Bijv. extra opwarmen bij overschat PV energie of juist tijdelijk op pauze als de totale stroomvraag in huis erg hoog is. Ik heb al gekeken bij de Carel c.pCO controller documentatie, maar kan het hier niet direct in vinden.
Intressant, zo te zien heeft de Keba het wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7dGl766bfedMq-CZe5gP6hFsvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/svrQczwLn1GVECUgxsjzwgQf.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de 2 SG Ready contacten gevonden, wat ik zo gelezen heb is het een potenciaal vrij contact.
Dus relais bv een Sonoff 5v er tussen laten schakelen door HA

[ Voor 47% gewijzigd door jossie67 op 25-10-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB

YJB

jossie67 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:09:
[...]

Intressant, zo te zien heeft de Keba het wel

[Afbeelding]

Ik heb de 2 SG Ready contacten gevonden, wat ik zo gelezen heb is het een potenciaal vrij contact.
Dus relais bv een Sonoff 5v er tussen laten schakelen door HA
Met de Qbooster kun je gewoon software gebruiken om de DHW boost aan te zetten: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77473944
Ik weet niet hoe enthousiast HR Energy is als je 'foreign' hardware gaat koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
Zojuist een reactie ontvangen van GetGreener:
Europa is bezig met vaststellen van een protocol, en de keuzes zijn: SG Ready, EU CeC, VDE-Ar-E, EEbus, en S2.

Totdat Europa gekozen heeft wat iedere warmtepomp als nieuwe standaard moet hebben, en ook iedere PV en thuis Accu om met elkaar te communiceren, gaan we er nog niks in maken😊. Helaas dus nog geen SG ready mogelijkheden.

Met HA kun je alles sturen in onze warmtepomp en ook Enphase uitlezen.
Ik heb een Qube (en geen Qbooster), dus totdat de nieuwe Modbus documentatie beschikbaar is, kan ik volgens mij nog geen aanpassingen doen via Home Assistant. Die vraag heb ik nog uitstaan.

[ Voor 7% gewijzigd door MattMax op 25-10-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
HR_support schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:06:
[...]
We zijn momenteel druk nog met laatste hand aan die lijst, en inrichten van ons consumentenplatform voor gebruikers waar alle Qube eigenaren een uitnodiging voor krijgen. Daar zal die lijst ook komen te staan onder de downloads.
@HR_support
Ik ben benieuwd of we al met de nieuwe Modbus documentatie aan de slag kunnen. Wordt de documentatie hier gedeeld of moet dit via een apart verzoek aangevraagd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HR_support
MattMax schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:58:
[...]

@HR_support
Ik ben benieuwd of we al met de nieuwe Modbus documentatie aan de slag kunnen. Wordt de documentatie hier gedeeld of moet dit via een apart verzoek aangevraagd worden?
Op zich is documentatie gereed, deze dient alleen nog door Marketing in onze huisstijl gegoten te worden. Daarna zetten we het zoals aangegeven op my.hr-energy.com, zodat je als gebruiker daar altijd de laatste versie kan vinden.

Ik zal morgen even navragen wanneer men denkt deze online te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 00:46

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Hoi ik zal mij ook even in dit draadje melden. Ik heb ook sinds een tijdje een qube draaien en ik ben aan het spelen met modbus en homeassistant. Tov wat hierboven al stond heb ik het volgende toegevoegd:
  • CoP
  • Thermisch vermogen
  • device classes en state classes zodat statistieken netjes gegenereerd worden
  • UUID's. Heb random wat gegenereerd. Volgens mij nodig voor statistieken, en ongetwijfeld handig voor persistance en zo.
configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
modbus:
 - name: Qube WP1_CV
   type: tcp
   host: 192.168.x.y
   port: 502
   delay: 0
   timeout: 5
   sensors: !include wp1_modbus.yaml

En dan in wp1_modbus.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
#  sensors
 - name: WP1 Flow
   address: 0x0004
   data_type: float32
   unit_of_measurement: L/min
   scan_interval: 10
   precision: 2
   unique_id: 65b76a10-a112-11ef-9e5c-8308c1038d1c
   device_class: volume_flow_rate
   state_class: measurement
 - name: WP1 Supply
   address: 0x0006
   unit_of_measurement: °C
   unique_id: 65b76dd0-a112-11ef-9e5d-970a325b1ccd
   device_class: temperature
 - name: WP1 Return
   address: 0x0008
   unique_id: 65b76e7a-a112-11ef-9e5e-4fd7b7d1c73b
 - name: WP1 Source in
   address: 0x000A
   unique_id: 65b76ef2-a112-11ef-9e5f-1fc9c12bb2ec
 - name: WP1 Source out
   address: 0x000C
   unique_id: 65b76f6a-a112-11ef-9e60-8ba32a350d8a
 - name: WP1 Room
   address: 0x000E
   unique_id: 65b76fd8-a112-11ef-9e61-2f32b67a6610
 - name: WP1 Hot Water
   address: 0x00010
   unique_id: 65b77078-a112-11ef-9e62-8f67c13cdf1d
 - name: WP1 Outside
   address: 0x00012
   unique_id: 65b77104-a112-11ef-9e63-2bf0c189730c
 - name: WP1 COP
   address: 0x00044
   unit_of_measurement: ""
   unique_id: 997b1dc0-a1a2-11ef-80fe-9759cb7d28f7
 - name: WP1 Thermal Power
   address: 0x00046
   unit_of_measurement: W
   unique_id: 997b2126-a1a2-11ef-80ff-bb23cc36e12c
   device_class: power

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HR_support
Zoals aangegeven, de modbus lijst met wat tips en trics staat op my.hr-energy.com.
Maak daar even een account aan, en registreer je Qube en je kunt bij de downloads.
Let wel op, je hebt minimaal versie 3.14 nodig in je Qube om alles te laten werken.

Ingeladen versie is te vinden onder i, en dan 1 pagina omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
@HR_support Het is me gelukt om een account aan te maken. Ik heb alleen sw versie 2.0.8.
Hoe gaat de upgrade naar minimaal 3.14 en wat zijn de wijzigingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Hulde @HR_support voor het openbaren van de modbus-info! Ik waardeer erg dat jullie bedrijf zo'n open mindset heeft en niet alles krampachtig verhult, zoals sommige concurrenten doen. Ik ben er ook echt van overtuigd dat we als community waarde kunnen toevoegen, voor HR Energy én voor onszelf als we een mooie integratie weten te maken.

Even ter aanvulling: de code hierboven is voor versie 3.0.11. Ik zie wel dat de registers die gepubliceerd zijn in het document significant anders zijn, dus ik zal eerst even moeten updaten. Dus in navolging van @Maarten60 : hoe? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
HR_support schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:26:
Zoals aangegeven, de modbus lijst met wat tips en trics staat op my.hr-energy.com.
Maak daar even een account aan, en registreer je Qube en je kunt bij de downloads.
Let wel op, je hebt minimaal versie 3.14 nodig in je Qube om alles te laten werken.

Ingeladen versie is te vinden onder i, en dan 1 pagina omhoog.
Fijn hoor maar waar staat de info over de Qbooster?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HR_support
Maarten60 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:46:
@HR_support Het is me gelukt om een account aan te maken. Ik heb alleen sw versie 2.0.8.
Hoe gaat de upgrade naar minimaal 3.14 en wat zijn de wijzigingen?
Hallo Maarten, normaliter loopt nu nog de update aanvraag via de installateur. Die heeft ook een mail gehad met de update info.
In jouw geval weten we welke machine het is, dus zetten wij hem er wel in. Uiteindelijk wordt trouwens in de komende weken alle machines geüpdatet, maar die van jou trekken we wat naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
Dr Nix schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:08:
Hulde @HR_support voor het openbaren van de modbus-info! Ik waardeer erg dat jullie bedrijf zo'n open mindset heeft en niet alles krampachtig verhult, zoals sommige concurrenten doen. Ik ben er ook echt van overtuigd dat we als community waarde kunnen toevoegen, voor HR Energy én voor onszelf als we een mooie integratie weten te maken.

Even ter aanvulling: de code hierboven is voor versie 3.0.11. Ik zie wel dat de registers die gepubliceerd zijn in het document significant anders zijn, dus ik zal eerst even moeten updaten. Dus in navolging van @Maarten60 : hoe? :p
Hallo Dr Nix, als je via je installateur even aanvraagt dat je een update wil, dan horen wij van de installateur wel welke Qube het is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
jossie67 schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:15:
[...]

Fijn hoor maar waar staat de info over de Qbooster?
Hallo Jossie, Helaas daar niet. De Qbooster was een warmtepomp die wij inkochten. In de Loxone bibliotheek vind je een overzicht van punten. (Keba warmtepomp regelaar)

My.HR-energy.com is bedoeld voor gebruikers van de Qube, welke we zelf ontwikkeld hebben en in De Lier bouwen. Hier verzorgen we ook zelf de software van, zodat we het geheel in onze eigen hand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Dag,

kreeg net een aanbod om mijn Qbooster om te ruilen voor een Qube. Niet gratis ...
Ik vraag me af of het de moeite waard is:

- ik heb natuurlijk al wat afgeschreven op de Qbooster, dus dat kan ik meenemen in de afweging

- De Qbooster is bij ons zodra het richting 0 graden gaat, zeker niet stil , vooral s morgens wil hij wel voluit gaan en hoor je hem ( lage brom van compressor)

- ondooifunctie heb ik nu niet, bij langer koude periode ( en geeneens onder nul) is er heel veel ijsvorming>lager rendement

- in het begin sloeg hij regelmatig bij kou uit, en schakelde dan over op vol electric ( 6 kw) vooral 's nachts, dus merkte je dat te laat op.
Met in de winter iets andere stooklijn en wat andere basisinstellingen lijkt dat nu redelijk goed te gaan.

- in kan nu niet koelen, maar dat is toch maar gering mogelijk ( condens vloer) , en ik heb ook een airco, en koelen kost geld ( als je geen bodembron hebt)

Dus vraag: wie heeft ervaring met deze zaken (en heeft misschien ook eerst een Qbooster gehad?)

- is de Qube wel echt stil?
- heeft iemand al ervaring met de ontdooifunctie: werkt dat goed?
- kan de Qube modulerend bijspringen bij erge kou?
- koelt iemand met zijn PVT systeem? heeft dat enig effect?

Uitgebreider remote uitlezen e.d hoeft voor mij niet zo, ik kan leven met de basisinfo.

vast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
bor7 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:16:
Dag,

kreeg net een aanbod om mijn Qbooster om te ruilen voor een Qube. Niet gratis ...
Ik vraag me af of het de moeite waard is:

- ik heb natuurlijk al wat afgeschreven op de Qbooster, dus dat kan ik meenemen in de afweging

- De Qbooster is bij ons zodra het richting 0 graden gaat, zeker niet stil , vooral s morgens wil hij wel voluit gaan en hoor je hem ( lage brom van compressor)

- ondooifunctie heb ik nu niet, bij langer koude periode ( en geeneens onder nul) is er heel veel ijsvorming>lager rendement

- in het begin sloeg hij regelmatig bij kou uit, en schakelde dan over op vol electric ( 6 kw) vooral 's nachts, dus merkte je dat te laat op.
Met in de winter iets andere stooklijn en wat andere basisinstellingen lijkt dat nu redelijk goed te gaan.

- in kan nu niet koelen, maar dat is toch maar gering mogelijk ( condens vloer) , en ik heb ook een airco, en koelen kost geld ( als je geen bodembron hebt)

Dus vraag: wie heeft ervaring met deze zaken (en heeft misschien ook eerst een Qbooster gehad?)

- is de Qube wel echt stil?
- heeft iemand al ervaring met de ontdooifunctie: werkt dat goed?
- kan de Qube modulerend bijspringen bij erge kou?
- koelt iemand met zijn PVT systeem? heeft dat enig effect?

Uitgebreider remote uitlezen e.d hoeft voor mij niet zo, ik kan leven met de basisinfo.

vast bedankt.
Prima discussie en vragen inderdaad. We hebben zelfde installateur dus kreeg aanbod vanmiddag in de mail.

My 2 cents:
  • Volgens mij heeft Qube iets meer vermogen dan Qbooster. Gaat mij wel helpen want Qbooster heeft het lastig als het kouder is (ook met issue met retour garage buiten beschouwing gelaten)
  • Regeling iets intelligenter en gebruiksvriendelijker volgens mij
  • Rendement rond vriespunt (of zelfs daar nog net iets boven) van Qbooster in mijn opstelling is dramatisch. Vanochtend wederom bijstook terwijl het gewoon nog boven 0 (+2) was.
  • Koeling zal ik niet gebruiken, vind ik verspilde energie. Ik heb liever warmteopslag in huis die mij september/oktober helpt om verwarmen uit te stellen/te minimaliseren. Zomers krijg ik luchttemperatuur wel gemanaged met ventilatie 's avonds/'s nachts. De vloer hou ik het liefst "warm"
Ik vraag me wel af wat de werkelijke aanschafprijs van de Qube is. Iemand enig idee? (Ja, HR Energy, maar of jullie dat gaan vertellen...... @HR_support >:) )

Ik wil wel eens weten of we daadwerkelijk inruilwaarde van de Qbooster hebben (of dat ik deze beter zelf op MP ofzo kan zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
  • Nu online
willem9503 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:48:
[...]

Ik vraag me wel af wat de werkelijke aanschafprijs van de Qube is. Iemand enig idee? (Ja, HR Energy, maar of jullie dat gaan vertellen...... @HR_support >:) )

Ik wil wel eens weten of we daadwerkelijk inruilwaarde van de Qbooster hebben (of dat ik deze beter zelf op MP ofzo kan zetten).
Wat zoek- en rekenwerk levert mij wel een prijsindicatie op...... :P (alleen va PB eventueel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bor7
  • Nu online
Op Mp staat er 1, stond ooit voor 4500, toen 3000 nu 2000...

https://www.marktplaats.n...-water-all-electric-ready

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Wat ik dan afvraag hoe oud is de Qbooster? Die van mijn is pas 1.5 jaar oud. En wat zijn de kosten voor een Qube, met alle deinstallatie en installatie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bor7
  • Nu online
jossie67 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:59:
Wat ik dan afvraag hoe oud is de Qbooster? Die van mijn is pas 1.5 jaar oud. En wat zijn de kosten voor een Qube, met alle deinstallatie en installatie kosten.
Die van mij is 2,5 jaar, ik weet nog niet af het aanbod van nu incl installatie is of niet ( stelt niet zo veel voor, afkoppelen en nieuwe plaatsen zou ik denken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
bor7 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 00:07:
[...]

Die van mij is 2,5 jaar, ik weet nog niet af het aanbod van nu incl installatie is of niet ( stelt niet zo veel voor, afkoppelen en nieuwe plaatsen zou ik denken)
Ik vind 2.5 jaar best kort? .
Zou voor mij per jaar 3600 euro zijn, best veel. zou je toch behoorlijk wat kW voor moeten verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
  • Nu online
Ondanks dat de advertentie melding maakt van Qube is dit de QBooster. En volgens mij is daar geen 8Kw versie van dus iets klopt hier niet..........lijkt het.

Maar voor habbekrats overnemen en in cascade zetten, zou mijn probleem ook oplossen..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
Goedemiddag,
Ik wil toch op een paar topics bovenstaande reageren.

Het klopt dat de Qube beter met de bron omgaat door de software die we zelf schrijven en dat deze met een hoger vermogen geplaatst kan worden. (Mits bron groot genoeg) Je installateur heeft de hele lijst met voordelen, maar uiteraard zijn niet alle voordelen een reden om een swap uit te voeren.
Als wij een voorstel maken voor een omwissel betekend dat niet dat je de Qbooster kunt verkopen. In voorstel naar de installateur zit een inname prijs, daar wij de Qbooster/onderdelen refurbishen.

De defrost, is iets wat enkel bij ons momenteel in onderzoek is.
Defrost op de vorige lijn PVT panelen zal nooit mogelijk zijn! Er loopt wel een onderzoek of met de nieuwe PVT panelen (losse wisselaar) Defrost mogelijk is, dan wel nuttig is. (Dat laatste lijkt niet)
Daarnaast moet nog bezien worden of de defrost PVT wel zonder problemen geïntegreerd mag worden volgens de geldende normeringen.
Momenteel worden er dus geen warmtepompen door ons verkocht met een actieve en werkende defrost functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
willem9503 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:36:
[...]

Ondanks dat de advertentie melding maakt van Qube is dit de QBooster. En volgens mij is daar geen 8Kw versie van dus iets klopt hier niet..........lijkt het.

Maar voor habbekrats overnemen en in cascade zetten, zou mijn probleem ook oplossen..... ;)
Hallo Willem,

Je praat over een probleem. Dat is met een warmtepomp vaak niet gerelateerd aan 1 zaak. Ligt het aan vermogen warmtepomp, de bron, afgifte, warmteverlies woning etc.
Vraag dus even aan je installateur of hij een mailtje waagt aan onze support, met vermelding van wat je als probleem ervaart, dan kijken we even mee hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HR_support
jossie67 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 00:23:
[...]

Ik vind 2.5 jaar best kort? .
Zou voor mij per jaar 3600 euro zijn, best veel. zou je toch behoorlijk wat kW voor moeten verstoken.
Hallo Jossi, hier geld het zelfde als net aan Willem. Als je problemen ervaart, geef dat via je installateur dan door. We kijken graag even mee, en analyseren wat een eventueel verbeterplan zou zijn. Soms zit het echt in iets heel simpels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
  • Nu online
HR_support schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:41:
[...]

Hallo Willem,

Je praat over een probleem. Dat is met een warmtepomp vaak niet gerelateerd aan 1 zaak. Ligt het aan vermogen warmtepomp, de bron, afgifte, warmteverlies woning etc.
Vraag dus even aan je installateur of hij een mailtje waagt aan onze support, met vermelding van wat je als probleem ervaart, dan kijken we even mee hoe en wat.
Ik neem het probleem mee in de discussie over de inruil.

Issue is:
Ik heb 9 VVW zones in huis, die komen met 10m leiding vanaf verdeler naar booster
Ik heb 2 VVW zones in de garage, die komen met 80 cm leiding naar bij booster samen met de rest.
Garage koelt harder af dan het huis (logisch) omdat:
  1. Het betonpakket op leiding maar 3cm (10cm in huis)
  2. En garagedeuren open gaan en overhead deur minder isoleert.
Effect is dat er dus veel kouder retourwater bij de booster komt waardoor regelen erg lastig is. Voor nu staat flow van verdeler in de garage heel laag om mengsel acceptabel te houden. (ik vermoed dat als menging van de stromen verder van de booster is het probleem er niet is (of minder nadrukkelijk)

Misschien helpt splitsen in zones op de Booster/Qube. Maar dat zal bij vervanging meegenomen moeten worden.
Voordeel, vanaf volgende week is het weer goed dooi en een stuk warmer, dan is het probleem er ook niet. :)

Ten faveure installateur, garage is later toegevoegd en hij heeft vorig jaar al getuned en ik geloof ook contact gehad.

Maar zal het meenemen in de beantwoording van de mail. Dank voor het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel geluid de Qube maakt. Ik vind de Qbooster zelf toch nog wel luidruchtig. Ja, buiten geen geluid, maar binnen wel. Als ik het vergelijk met een Thermia Atlas 18 die wij op een andere locatie hebben staan, dan is dat een wereld van verschil, en dat is ook water/water.

Ok, misschien de vergelijking wel niet relevant omdat de Atlas in een heel ander segment valt.

Ik ben ook benieuwd wie er wel en geen aanbod krijgen om te swappen, hangt dat van de leverancier af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
YJB schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:01:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel geluid de Qube maakt.
Wij hebben een qube wp die bij ons op zolder (houten vloer) staat. Die was aan het einde van het 2023 stookseizoen stil (geen geluid). Nu hoor ik een zwakke brom als ik op zolder sta, die niet te horen is op de kamers onder de zolder.
Ben nog wel benieuwd waar dat geluid opeens vandaan komt.

Ik ben tevreden met de wp. ons huis wordt lekker warm (bj 2009). Problemen als in dit topic beschreven (lekkages etc ) herken ik niet. Wij hebben 2 wp-en in cascade staan en de manier waarop het buffervat werkt was nog niet 100%. Dat is kennelijk met de nieuwe software opgelost maar dat moeten we nog even zien.

Voor wat het waard is: het is voor mij duidelijk dat de 1e generatie problemen heeft. Kennelijk wordt dat ook door hr-enery erkend en daarom bieden ze aan om de wp te vervangen door de nieuwe generatie. Ik krijg sterk de indruk dat er geen ontwikkelingen meer gebeuren op de 1e generatie.
Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken, maar ik wil een apparaat dat ca 10 jaar meegaat en de qube lijkt mij meer toekomst vast. (je kan ook de garantie nog met 5 jaar verlengen). Dus ik zou het sterk overwegen.

Voor de duidelijkheid, ik ben een kritische consument richting hr-energy en heb geen enkele financieel belang in de onderneming. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willem9503
  • Nu online
YJB schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:01:

Ik ben ook benieuwd wie er wel en geen aanbod krijgen om te swappen, hangt dat van de leverancier af?
Denk ik eigenlijk niet. Volgens mij komt initiatief van HR energy.

Ik ben in ieder geval de gesprekken gestart vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
HR_support schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:43:
[...]

Hallo Jossi, hier geld het zelfde als net aan Willem. Als je problemen ervaart, geef dat via je installateur dan door. We kijken graag even mee, en analyseren wat een eventueel verbeterplan zou zijn. Soms zit het echt in iets heel simpels.
Sinds ik de temperatuur gewoon constant laat staan op 20,5 gaat het prima hoor.
Alleen als het s'nachts gaat vriezen gaat hij wel heel snel naar full electric ik had gedacht/hoopt dat dat pas was rond -5 graden of zo iets..

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Vanochtend gaf mijn homeassistant allemaal nullen... En dat kwam doordat mijn qube is geupdatet naar 3.0.14! En nu gelden dus de registers zoals in het modbusdocument.
Zaken die mij opvielen:
  • HR heeft het over firmware 3.14, maar het Carel-scherm heeft het over 3.0.14
  • De registers in het document vanaf "Aout_UsrPmp.Val" tot het eind staan als genoteerd als holding register, maar dit zijn allemaal input registers. De genoteerde holding registers daarvoor kloppen wel.
  • Input register 61, met de naam "GeneralMng.EletricPwr", heeft als uitleg "Totaal elektrisch verbruik in kWh (berekend)" maar er wordt in feite het actueel vermogen weergegeven. Naam lijkt dus wel te kloppen, maar de uitleg niet.
  • Helaas zie ik er geen register tussen staan dat daadwerkelijk het totale elektrische verbruik weergeeft. Dit zou super nuttig zijn voor de administratie. En het scheelt een modbus-meter in de meterkast. @HR_support : Kan dit in een volgende versie er wel in? Deze waarde staat wel op het Carel-schermpje, dus het wordt ergens bijgehouden...
  • Er is wel een input register 63, Thermal Energy, dat een oplopende teller in kWh geeft voor de thermische kant. De absolute waarde is wel anders dan ik in het Carel-scherm zie, hij is net bij 0 begonnen sinds de update vanochtend. En in de Carel telt hij door. Heel interessant. Als ik de stijgende lijn differentieer kom ik wel netjes op het thermische vermogen uit. Dus ergens wordt een offset bewaard of zo.
  • Er was een ongedocumenteerd register voor het PID-setpoint van de regeling, deze lijkt verdwenen helaas
Samengevat: Goed bezig HR!

Onderstaand mijn aangepaste config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
#  sensors, valid for firmware 3.0.14
 - name: WP1 User pump
   address: 4
   input_type: input
   unit_of_measurement: "%"
   unique_id: 0ae838ac-ad8e-11ef-9cf4-e3b17bdf0ac0
 - name: WP1 Source pump
   address: 6
   unique_id: 0ae83c58-ad8e-11ef-9cf5-5375af43e575
 - name: WP1 Source valve
   address: 8
   unique_id: 0ae83cf8-ad8e-11ef-9cf6-a30adfa7b6c6
 - name: WP1 DHW reg req
   address: 14
   unique_id: 0ae83d70-ad8e-11ef-9cf7-3337d2c515b7
 - name: WP1 Compressor power requested
   address: 16
   unique_id: a14bd4ac-ad0c-11ef-bb59-f7b0a4255a3e
 - name: WP1 Flow
   address: 18
   unit_of_measurement: "L/min"
   unique_id: 65b76a10-a112-11ef-9e5c-8308c1038d1c
 - name: WP1 Supply
   address: 20
   unit_of_measurement: "°C"
   unique_id: 65b76dd0-a112-11ef-9e5d-970a325b1ccd
 - name: WP1 Return
   address: 22
   unique_id: 65b76e7a-a112-11ef-9e5e-4fd7b7d1c73b
 - name: WP1 Source in
   address: 24
   unique_id: 65b76ef2-a112-11ef-9e5f-1fc9c12bb2ec
 - name: WP1 Source out
   address: 26
   unique_id: 65b76f6a-a112-11ef-9e60-8ba32a350d8a
 - name: WP1 Room
   address: 28
   unique_id: 65b76fd8-a112-11ef-9e61-2f32b67a6610
 - name: WP1 Hot Water
   address: 30
   unique_id: 65b77078-a112-11ef-9e62-8f67c13cdf1d
 - name: WP1 Outside
   address: 32
   unique_id: 65b77104-a112-11ef-9e63-2bf0c189730c
 - name: WP1 COP
   address: 34
   unique_id: 997b1dc0-a1a2-11ef-80fe-9759cb7d28f7
 - name: WP1 Thermal Power
   address: 36
   unit_of_measurement: "W"
   unique_id: 997b2126-a1a2-11ef-80ff-bb23cc36e12c
 - name: WP1 Status
   address: 38
   data_type: uint16
   unique_id: 0ae83e24-ad8e-11ef-9cf8-b3384fcdcdc9
 - name: WP1 Regulator set point
   address: 39
   unique_id: 0ae83eba-ad8e-11ef-9cf9-6bfb5e54f365
 - name: WP1 Compressor rps
   address: 45
   unit_of_measurement: "rps"
   unique_id: 0ae83f50-ad8e-11ef-9cfa-0f6d16f5f454
 - name: WP1 Electric Power
   address: 61
   unique_id: 0ae83fc8-ad8e-11ef-9cfb-2f14e8e0211c
 - name: WP1 Thermal energy
   address: 63
   unit_of_measurement: "kWh"
   precision: 4
   unique_id: 0ae84036-ad8e-11ef-9cfc-5b9ec816e1ad
   device_class: energy
   state_class: total_increasing
 - name: WP1 Plant setpoint
   address: 65
   unique_id: 0ae840c2-ad8e-11ef-9cfd-f305f3130684
 - name: WP1 Reg 67
   address: 67
   unique_id: 0ae84130-ad8e-11ef-9cfe-5b3c647c5453

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Maarten60 schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:22:
[...]

Wij hebben een qube wp die bij ons op zolder (houten vloer) staat. Die was aan het einde van het 2023 stookseizoen stil (geen geluid). Nu hoor ik een zwakke brom als ik op zolder sta, die niet te horen is op de kamers onder de zolder.
Ben nog wel benieuwd waar dat geluid opeens vandaan komt.
Ik heb ook een houten vloer op zolder, en omdat ik ook bang was voor het geluid heb ik de qube aan een beugel aan de stenen muur hangen. Dit is echt een perfecte oplossing, ik hoor hem alleen als ik er naast sta. Ik voel de beugel wel trillen en ik ben dus erg blij dat ik voor deze oplossing heb gekozen en het geluid niet mijn vloer in gaat. Overigens hoor je hem wel best hard als je het frontpaneel eraf haalt. Daar zit dus wel goede geluidsisolatie in.

• Maarten60
Dr Nix schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:52:
Vanochtend gaf mijn homeassistant allemaal nullen...
Ik herken het helemaal van al die nullen en dank voor het maken van de oplossing met een input register. Misschien opnemen in de TS? of anders door HRE in hun download sectie.
Verder begreep ik dat de Unique_ID echt uniek moet zijn. Dus mede tweakers moeten niet de code kopiëren
maar zelf UUID's genereren. Ik heb zelf 100 codes gegenereerd met https://www.uuidgenerator.net/
Dr Nix schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:01:
[...]
.... ik ook bang was voor het geluid heb ik de qube aan een beugel aan de stenen muur hangen.
Overigens hoor je hem wel best hard als je het frontpaneel eraf haalt. Daar zit dus wel goede geluidsisolatie in.
Slim om hem aan een stenen muur te hangen en ik herken de goede geluids-isolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• willem9503
  • Nu online
HR_support schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:41:
[...]

Hallo Willem,

Besluit genomen om over te gaan naar de cube.
Verder onder garantie wordt de regeling voor de garage aangepast (zsm) en het condens probleem vanaf het dak bij plaatsing van de cube ook opgelost. Vervanging natuurlijk na het stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
@HR_support Hebben jullie wellicht nog wat aanvullende documentatie over de Modbus registers die worden gebruikt? In jullie PDF wordt bijv. aangegeven dat veel holding registers twee waardes kunnen hebben. Een voorbeeldje wat deze waardes kunnen zijn en in welk formaat deze zijn opgeslagen zou heel welkom zijn.
Hieronder een voorbeeldje van de setup die ik gebruik in HomeAssistant. Alle binary sensors en switches werken prima, maar met de sensors is het nog een beetje trial en error, dus niet alles werkt nog.

@Dr Nix Wellicht heb jij nog tips, gezien de eerdere configuratie die je hebt gepost. Thanks!

De onderstaande code staat bij mij in het bestand modbus.yaml en dit bestand wordt via een !include aangeroepen vanuit configuration.yaml. IP adres even aanpassen naar eigen situatie (adres van Qube warmtepomp).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
- name: "Qube Heatpump"
  host: 192.168.x.x

binary_sensors:

- name: "WP-Qube Voeding Bron pomp"
    address: 0
    input_type: discrete_input

- name: "WP-Qube Voeding User pomp"
    address: 1

- name: "WP-Qube Sturing Vierwegafsluiter"
    address: 2

- name: "WP-Qube Uitgang Koeling Actief"
    address: 3

- name: "WP-Qube Uitgang driewegafsluiter CV-Tapwater"

- name: "WP-Qube Uitgang Bufferpomp"
    address: 5

- name: "WP-Qube Uitgang Heater 1"

- name: "WP-Qube Uitgang Heater 2"
    address: 7

- name: "WP-Qube Uitgang Heater 3"

- name: "WP-Qube Status warmtepomp bediening"
    address: 9

- name: "WP-Qube Alarm Max Tijd Legionella overschreden"
    address: 10

- name: "WP-Qube Alarm Max Tijd Tapwater overschreden"
    address: 11

- name: "WP-Qube Alarm dauwpunt (ingang) geactiveerd"
    address: 12

- name: "WP-Qube Alarm aanvoer te warm CV"
    address: 13

- name: "WP-Qube Alarm Flow CV"
    address: 15

- name: "WP-Qube Alarm verzamelalarm CV"

- name: "WP-Qube Alarm verzamelalarm koelbedrijf"
    address: 17

- name: "WP-Qube Alarm verzamelalarm CV-bedrijf"

- name: "WP-Qube Alarm Bedrijfsuren"
    address: 19

- name: "WP-Qube Alarm Verzamelalarm Bron"

- name: "WP-Qube Globaal Alarm"
    address: 21

- name: "WP-Qube Alarm verzamelalarm compressor"

- name: "WP-Qube Ruimteopnemer geactiveerd"
    address: 23

- name: "WP-Qube Vraag Plant sensor"
    address: 25

- name: "WP-Qube Tapwater regelaar vrijgegeven"

- name: "WP-Qube Plantopnemer is geactiveerd"
    address: 27

- name: "WP-Qube Bufferopnemer is geactiveerd"

- name: "WP-Qube Vraag op digitale ingang"
    address: 29

- name: "WP-Qube Digitale ingang zomerbedrijf geactiveerd"

- name: "WP-Qube Digitale ingang dauwpunt geactiveerd"
    address: 31

- name: "WP-Qube Digitale ingang booster geactiveerd"

- name: "WP-Qube Digitale ingang flow bronzijde geactiveerd"

- name: "WP-Qube Status dag/nacht modus"
    address: 37

- name: "WP-Qube Vraag van thermostaat intern"

- name: "WP-Qube Antilegionella is vrijgegeven"

sensors:
  - name: "WP-Qube Setpoint ruimte CV dag"
    input_type: holding
    precision: 1
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c6

- name: "WP-Qube Setpoint ruimte CV nacht"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c5

- name: "WP-Qube Setpoint ruimte Koel dag"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c4

- name: "WP-Qube Setpoint ruimte Koel nacht"
    address: 33
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c3

- name: "WP-Qube dT aanvoertemperatuur tapwater"
    address: 43
    data_type: int16
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c2

- name: "WP-Qube Minimumtemperatuur tapwater"
    address: 44
    virtual_count: 2
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c1

- name: "WP-Qube Temperatuur tapwater bij actief tijdprogramma"
    address: 46
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4529c0

- name: "WP-Qube Minimum setpoint bufferregeling"
    address: 99
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4528c0

- name: "WP-Qube Heat setpoint (zonder stooklijn)"
    address: 101
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4527c0

- name: "WP-Qube Koel setpoint (zonder stooklijn)"
    address: 103
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4526c0

- name: "WP-Qube Maximaalwaarde buffer setpoint (koelbedrijf)"
    address: 169

- name: "WP-Qube Percentage sturing User (CV) pomp"
    precision: 0
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4525c0

- name: "WP-Qube Percentage sturing bron pomp"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c0

- name: "WP-Qube Percentage sturing bron afsluiter"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4523c0

- name: "WP-Qube Stuurvraag regeling tapwater"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c9f

- name: "WP-Qube Stuurvraag compressor"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c8f

- name: "WP-Qube Gemeten Flow"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c7f

- name: "WP-Qube Aanvoertemperatuur CV"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c6f

- name: "WP-Qube Retourtemperatuur CV"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c5f

- name: "WP-Qube Temperatuur bron vanaf dak"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c4f

- name: "WP-Qube Temperatuur bron naar dak"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c3f

- name: "WP-Qube Ruimtetemperatuur"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c2f

- name: "WP-Qube Tapwatertemperatuur"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c1f

- name: "WP-Qube Buitentemperatuur"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c0f

- name: "WP-Qube COP (berekend)"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c9e

- name: "WP-Qube Actueel Vermogen"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c8e

- name: "WP-Qube Status warmtepomp"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c7e

- name: "WP-Qube Berekend setpoint warmtepomp"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c6e

- name: "WP-Qube Koel Setpoint"
    address: 41
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c5e

- name: "WP-Qube Heat Setpoint"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c4e

- name: "WP-Qube Actuele snelheid compressor"
    unit_of_measurement: "rpm"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c3e

- name: "WP-Qube Setpoint berekend tapwater"
    address: 47
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c2e

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren tapwaterbedrijf"
    address: 49
    device_class: duration
    unit_of_measurement: "h"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c1e

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren CV-bedrijf"
    address: 51
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c0d

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren koelbedrijf"
    address: 53
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c9d

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren Heater 1"
    address: 55
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c8d

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren Heater 2"
    address: 57
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c7d

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren Heater 3"
    address: 59
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c6d

- name: "WP-Qube Totaal elektrisch verbruik (berekend)"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c5d

- name: "WP-Qube Totaal thermisch verbruik (berekend)"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c5c

- name: "WP-Qube Setpoint plantregeling"
    unique_id: 59ae7fe5-008f-4247-bdfc-d84889a73ee7

switches:

- name: "WP-Qube Activeer warmtevraag"
    write_type: coil
    command_on: 1
    command_off: 0

- name: "WP-Qube Schakel zomerbedrijf in (koeling)"

- name: "WP-Qube Start Tapwater verwarmen"

- name: "WP-Qube Start Antilegionella"

- name: "WP-Qube Stooklijn vrijgeven"
    address: 62

- name: "WP-Qube Omdraaien logica warmte-koelvraag"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Goed bezig @MattMax! Wat betreft de "twee waarden": Ze bedoelen denk ik dat de waarde twee registers beslaat. Een modbus register is 2 bytes, dus in totaal 4 bytes. En daar hebben ze bijna overal floats in gezet. Het zou inderdaad goed zijn als de volgende versie van het document het datatype erbij zet.

Ik heb ook lopen klussen om de (S)COP uit te rekenen, per dag maand en jaar, uitgesplitst naar tapwater en CV. Dit lijkt nu aardig te werken. Ik doe dit op basis van huidig vermogen, thermisch en elektrisch, en de status van de driewegklep. Ik denk dat het redelijk accuraat is, maar het werkt op basis van integratie wat een probleem kan opleveren. Helaas is er nog geen register beschikbaar voor de totale elektrische energie, dus het moet maar even zo.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
template:
  - sensor:
      - name: "WP1 Status Translated"
        state: >
          {% set status_map = {
            1: "Standby",
            8: "Startup",
            9: "Shutdown",
            16: "Heating",
            22: "Heating DHW"
          } %}
          {{ status_map.get(states('sensor.wp1_status') | int(0), states('sensor.wp1_status')) }}
        unique_id: wp1_status_translated
        icon: mdi:information
      - name: "WP1 Electric Power DHW"
          {% if is_state('binary_sensor.wp1_3_way_valve', 'on') %}
            {{ states('sensor.wp1_electric_power') | float(0) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
      - name: "WP1 Electric Power Heating"
          {% if is_state('binary_sensor.wp1_3_way_valve', 'off') %}
            {{ states('sensor.wp1_electric_power') | float(0) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
      - name: "WP1 Thermal Power DHW"
          {% if is_state('binary_sensor.wp1_3_way_valve', 'on') %}
            {{ states('sensor.wp1_thermal_power') | float(0) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
      - name: "WP1 Thermal Power Heating"
          {% if is_state('binary_sensor.wp1_3_way_valve', 'off') %}
            {{ states('sensor.wp1_thermal_power') | float(0) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
      - name: "WP1 SCOP DHW Monthly"
          {{ states('sensor.wp1_thermal_energy_dhw_monthly') | float(0) / states('sensor.wp1_electric_energy_dhw_monthly') | float(1) }}
        unit_of_measurement: "CoP"
        unique_id: 68f6bf38-cf42-11ef-be7c-e3a371703aa4
        state_class: total
      - name: "WP1 SCOP Heating Monthly"
          {{ states('sensor.wp1_thermal_energy_heating_monthly') | float(0) / states('sensor.wp1_electric_energy_heating_monthly') | float(1) }}
        unique_id: 68f6c118-cf42-11ef-be7d-b7c90736a741
      - name: "WP1 SCOP DHW Daily"
          {{ states('sensor.wp1_thermal_energy_dhw_daily') | float(0) / states('sensor.wp1_electric_energy_dhw_daily') | float(1) }}
        unique_id: 68f6c168-cf42-11ef-be7e-834eae7df5b2
      - name: "WP1 SCOP Heating Daily"
          {{ states('sensor.wp1_thermal_energy_heating_daily') | float(0) / states('sensor.wp1_electric_energy_heating_daily') | float(1) }}
        unique_id: 68f6c19a-cf42-11ef-be7f-c3f99563ce1a
      - name: "WP1 SCOP DHW Yearly"
          {{ states('sensor.wp1_thermal_energy_dhw_yearly') | float(0) / states('sensor.wp1_electric_energy_dhw_yearly') | float(1) }}
        unique_id: 8a284f8a-cf44-11ef-b484-0f5c0435de9a
      - name: "WP1 SCOP Heating Yearly"
          {{ states('sensor.wp1_thermal_energy_heating_yearly') | float(0) / states('sensor.wp1_electric_energy_heating_yearly') | float(1) }}
        unique_id: 8a28541c-cf44-11ef-b485-073509ace6b9

sensor:
  - platform: integration
    source: sensor.wp1_electric_power_dhw
    name: WP1 Electric Energy DHW
    unit_prefix: k
    round: 3
    max_sub_interval:
      seconds: 10
    method: left
    unique_id: ea4f5c5e-ce91-11ef-acf9-7b117594baad
    source: sensor.wp1_electric_power_heating
    name: WP1 Electric Energy Heating
    max_sub_interval:
    method: left
    unique_id: ea4f600a-ce91-11ef-acfa-3b264ef40c77
    source: sensor.wp1_thermal_power_dhw
    name: WP1 Thermal Energy DHW
    max_sub_interval:
    unique_id: ea4f60aa-ce91-11ef-acfb-332d702cc4d1
    source: sensor.wp1_thermal_power_heating
    name: WP1 Thermal Energy Heating
    max_sub_interval:
    unique_id: ea4f612c-ce91-11ef-acfc-f7d073aeb83b

utility_meter:
  wp1_electric_energy_dhw_monthly:
    name: "WP1 Electric Energy DHW Monthly"
    source: sensor.wp1_electric_energy_dhw
    cycle: monthly
    unique_id: 948e0720-ce9b-11ef-b5ab-fb6505cfc871
  wp1_thermal_energy_dhw_monthly:
    name: "WP1 Thermal Energy DHW Monthly"
    source: sensor.wp1_thermal_energy_dhw
    unique_id: 948e08a6-ce9b-11ef-b5ac-3b594dae79ba
  wp1_electric_energy_heating_monthly:
    name: "WP1 Electric Energy Heating Monthly"
    source: sensor.wp1_electric_energy_heating
    unique_id: 948e08ce-ce9b-11ef-b5ad-df8219340c96
  wp1_thermal_energy_heating_monthly:
    name: "WP1 Thermal Energy Heating Monthly"
    source: sensor.wp1_thermal_energy_heating
    unique_id: 948e08ec-ce9b-11ef-b5ae-6bc1dff4618b
  wp1_electric_energy_dhw_daily:
    name: "WP1 Electric Energy DHW Daily"
    cycle: daily
    unique_id: 0c47063e-cea3-11ef-b33b-1741ed7fe92c
  wp1_thermal_energy_dhw_daily:
    name: "WP1 Thermal Energy DHW Daily"
    unique_id: 0c47095e-cea3-11ef-b33c-0f8340e08b5c
  wp1_electric_energy_heating_daily:
    name: "WP1 Electric Energy Heating Daily"
    unique_id: 0c4709d6-cea3-11ef-b33d-e7b481705937
  wp1_thermal_energy_heating_daily:
    name: "WP1 Thermal Energy Heating Daily"
    unique_id: 0c470a26-cea3-11ef-b33e-4356ba7688d3
  wp1_electric_energy_dhw_yearly:
    name: "WP1 Electric Energy DHW Yearly"
    cycle: yearly
    unique_id: 4850c812-cf44-11ef-b27b-ab27b86883b7
  wp1_thermal_energy_dhw_yearly:
    name: "WP1 Thermal Energy DHW Yearly"
    unique_id: 4850ccfe-cf44-11ef-b27c-53b802ab5c6f
  wp1_electric_energy_heating_yearly:
    name: "WP1 Electric Energy Heating Yearly"
    unique_id: 4850cdd0-cf44-11ef-b27d-b3635bd354fc
  wp1_thermal_energy_heating_yearly:
    name: "WP1 Thermal Energy Heating Yearly"
    unique_id: 4850ce8e-cf44-11ef-b27e-4b6fa27fce66

Dit levert dergelijke plaatjes op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4atrM_V-cUI5WdHmOyf75UhkMuI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/64zgnxr1SrkWoZb4w3FQW74O.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Rrnx4cKIH2Thcx7CJNPDnSOXjI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kQ4o1dK0ZrTU0VILZNq56gB3.png?f=user_large

Overigens in mijn SCOP niet zo hoog hier vanwege het koude weer en omdat ik geen vloerverwarming heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

HR_support schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:39:

De defrost, is iets wat enkel bij ons momenteel in onderzoek is.
Defrost op de vorige lijn PVT panelen zal nooit mogelijk zijn! Er loopt wel een onderzoek of met de nieuwe PVT panelen (losse wisselaar) Defrost mogelijk is, dan wel nuttig is. (Dat laatste lijkt niet)
Daarnaast moet nog bezien worden of de defrost PVT wel zonder problemen geïntegreerd mag worden volgens de geldende normeringen.
Momenteel worden er dus geen warmtepompen door ons verkocht met een actieve en werkende defrost functie.
Wellicht kunnen jullie dan de installatiehandleiding aanpassen, daar staat namelijk deze functie wel uitgebreid in beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
Dr Nix schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:28:
Goed bezig @MattMax! Wat betreft de "twee waarden": Ze bedoelen denk ik dat de waarde twee registers beslaat. Een modbus register is 2 bytes, dus in totaal 4 bytes. En daar hebben ze bijna overal floats in gezet. Het zou inderdaad goed zijn als de volgende versie van het document het datatype erbij zet.
Ah, natuurlijk! Bedankt voor de toelichting en de gedeelde code!
Helaas is er nog geen register beschikbaar voor de totale elektrische energie, dus het moet maar even zo.
Ja, dat is jammer dat die niet direct beschikbaar is. Ik heb het opgelost met een Shelly 3 fase energiemonitor (DIN-rail) die voor de warmtepomp zit.

Tot slot, voor iedereen die ook zelf met Modbus aan de slag wil, heb ik alle informatie uit de PDF in een (view-only) spreadsheet gezet. Dat maakt het een stuk makkelijker om het om te zetten naar bijv. YAML code voor de Modbus integratie in Home Assistant.

[ Voor 41% gewijzigd door MattMax op 20-01-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
Met dank aan de suggesties van @Dr Nix heb ik de Home Assistant code aangepast. Vanwege het ontbreken van gedetailleerde informatie is het deels "trial and error" om het juiste datatype te vinden per register. De bedrijfsuren staan bijv. in een "Holding register (twee waarden)", maar dit is dan weer geen float32 register. Alleen het tweede register geeft een int16 waarde.
- name: "Qube Heatpump"
host: 192.168.5.208

binary_sensors:

- name: "WP-Qube Voeding Bron pomp"
address: 0

- name: "WP-Qube Voeding User pomp"
address: 1

- name: "WP-Qube Sturing Vierwegafsluiter"
address: 2

- name: "WP-Qube Uitgang Koeling Actief"
address: 3

- name: "WP-Qube Uitgang driewegafsluiter CV-Tapwater"

- name: "WP-Qube Uitgang Bufferpomp"
address: 5

- name: "WP-Qube Uitgang Heater 1"

- name: "WP-Qube Uitgang Heater 2"
address: 7

- name: "WP-Qube Uitgang Heater 3"

- name: "WP-Qube Status warmtepomp bediening"
address: 9

- name: "WP-Qube Alarm Max Tijd Legionella overschreden"
address: 10

- name: "WP-Qube Alarm Max Tijd Tapwater overschreden"
address: 11

- name: "WP-Qube Alarm dauwpunt (ingang) geactiveerd"
address: 12

- name: "WP-Qube Alarm aanvoer te warm CV"
address: 13

- name: "WP-Qube Alarm Flow CV"
address: 15

- name: "WP-Qube Alarm verzamelalarm CV"

- name: "WP-Qube Alarm verzamelalarm koelbedrijf"
address: 17

- name: "WP-Qube Alarm verzamelalarm CV-bedrijf"

- name: "WP-Qube Alarm Bedrijfsuren"

- name: "WP-Qube Alarm Verzamelalarm Bron"

- name: "WP-Qube Globaal Alarm"
address: 21

- name: "WP-Qube Alarm verzamelalarm compressor"

- name: "WP-Qube Ruimteopnemer geactiveerd"

- name: "WP-Qube Vraag Plant sensor"
address: 25

- name: "WP-Qube Tapwater regelaar vrijgegeven"

- name: "WP-Qube Plantopnemer is geactiveerd"

- name: "WP-Qube Bufferopnemer is geactiveerd"

- name: "WP-Qube Vraag op digitale ingang"

- name: "WP-Qube Digitale ingang zomerbedrijf geactiveerd"

- name: "WP-Qube Digitale ingang dauwpunt geactiveerd"

- name: "WP-Qube Digitale ingang booster geactiveerd"

- name: "WP-Qube Digitale ingang flow bronzijde geactiveerd"

- name: "WP-Qube Status dag/nacht modus"
address: 37

- name: "WP-Qube Vraag van thermostaat intern"

- name: "WP-Qube Antilegionella is vrijgegeven"

sensors:
- name: "WP-Qube Setpoint ruimte CV dag"
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c6

- name: "WP-Qube Setpoint ruimte CV nacht"
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c5

- name: "WP-Qube Setpoint ruimte Koel dag"
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c4

- name: "WP-Qube Setpoint ruimte Koel nacht"
address: 33
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c3

- name: "WP-Qube dT aanvoertemperatuur tapwater"
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c2

- name: "WP-Qube Minimumtemperatuur tapwater"
address: 44
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c1

- name: "WP-Qube Temperatuur tapwater bij actief tijdprogramma"
address: 46
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4529c0

- name: "WP-Qube Minimum setpoint bufferregeling"
address: 99
unique_id: c8ca1ec3-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4528c0

- name: "WP-Qube Heat setpoint (zonder stooklijn)"
address: 101
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4527c0

- name: "WP-Qube Koel setpoint (zonder stooklijn)"
address: 103

- name: "WP-Qube Maximaalwaarde buffer setpoint (koelbedrijf)"
address: 169

- name: "WP-Qube Percentage sturing User (CV) pomp"
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4525c0

- name: "WP-Qube Percentage sturing bron pomp"
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c0

- name: "WP-Qube Percentage sturing bron afsluiter"
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4523c0

- name: "WP-Qube Stuurvraag regeling tapwater"
unique_id: c8ca1c03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c9f

- name: "WP-Qube Stuurvraag compressor"
unique_id: c8ca1ec3-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c8f

- name: "WP-Qube Gemeten Flow"
unique_id: c8ca1ec3-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c7f

- name: "WP-Qube Aanvoertemperatuur CV"
unique_id: c8cace03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c6f

- name: "WP-Qube Retourtemperatuur CV"
unique_id: c8ca1ec3-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c5f

- name: "WP-Qube Temperatuur bron vanaf dak"
unique_id: c8ca1ec3-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c4f

- name: "WP-Qube Temperatuur bron naar dak"
unique_id: c8ca1ec3-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c3f

- name: "WP-Qube Ruimtetemperatuur"
unique_id: c8ca1ec3-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c2f

- name: "WP-Qube Tapwatertemperatuur"
unique_id: c8ca1e03-cac8-46ea-9b43-6bb7b4524c1f

- name: "WP-Qube Buitentemperatuur"
unique_id: c8ca1e03-9acc-46ea-9b43-6bb7b4524c0f

- name: "WP-Qube COP (berekend)"
unique_id: c8ca1e03-9acc-46ea-9b43-6bb7b4524c9e

- name: "WP-Qube Actueel Vermogen"
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ca-9b43-6bb7b4524c8e

- name: "WP-Qube Status warmtepomp"
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c7e

- name: "WP-Qube Berekend setpoint warmtepomp"
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ec-9b43-6bb7b4524c6e

- name: "WP-Qube Koel Setpoint"
address: 41
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b4c-6bb7b4524c5e

- name: "WP-Qube Heat Setpoint"
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9bc3-6bb7b4524c4e

- name: "WP-Qube Actuele snelheid compressor"
unit_of_measurement: "rpm"
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9c43-cbb7b4524c3e

- name: "WP-Qube Setpoint berekend tapwater"
address: 47
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bc7b4524c2e

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren tapwaterbedrijf"
address: 50
unique_id: ccca1e03-9cc8-46ea-9b43-6bb7b4624c1e

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren CV-bedrijf"
address: 52
unique_id: ccca1e03-9cc8-46ea-9b43-6bb7b4524c0d

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren koelbedrijf"
address: 54
unique_id: cccc1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c9d

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren Heater 1"
address: 56
unique_id: cccaccc3-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c8d

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren Heater 2"
address: 58
unique_id: cccacec3-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c7d

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren Heater 3"
address: 60
unique_id: ccca1e03-9acc-46ea-9cc3-6bb7b4524c6d

- name: "WP-Qube Actueel elektrisch verbruik (berekend)"
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c5d

- name: "WP-Qube Totaal thermisch verbruik (berekend)"
unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c5c

- name: "WP-Qube Setpoint plantregeling"
unique_id: 59ae7fe5-008f-4247-bdfc-d84889a73ee7

switches:

- name: "WP-Qube Activeer warmtevraag"

- name: "WP-Qube Schakel zomerbedrijf in (koeling)"

- name: "WP-Qube Start Tapwater verwarmen"

- name: "WP-Qube Start Antilegionella"

- name: "WP-Qube Stooklijn vrijgeven"
address: 62

- name: "WP-Qube Omdraaien logica warmte-koelvraag"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB_Elektro
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-08 16:16
@MattMax Twee registers a 16 bit is 32 bit dus int32 voor bedrijfsuren. Die 16 meest significante bits zullen allemaal nog nul zijn als je nog geen 65536 bedrijfsuren hebt gemaakt :P

Het laatste bedrijfsuren register zit op adres 60 terwijl de volgende op 61 zit, dus dat zouden dan geen twee registers zijn... Het is me momenteel te laat om de documentatie erbij te pakken om te checken wat daar staat.

Deze registers heb ik overigens ook bij software 2.0.8 gevonden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
      - name: wp38 whrs heating SWW # Working hours
        unique_id: warmtepomp.whrs_heating_sww
        scan_interval: 60
        unit_of_measurement: h
        slave: 1
        address: 0x38
        data_type: uint32
      - name: wp3A whrs heating CV # Working hours
        unique_id: warmtepomp.whrs_heating_CV
        address: 0x3A
      - name: wp3C whrs cooling CV # Working hours
        unique_id: warmtepomp.whrs_cooling_cv
        address: 0x3C
      - name: wp3E whrs heat elem 1 # Working hours
        unique_id: warmtepomp.whrs_heat_elem_1
        address: 0x3E
      - name: wp40 whrs heat elem 2 # Working hours
        unique_id: warmtepomp.whrs_heat_elem_2
        address: 0x40
      - name: wp42 whrs heat elem 3 # Working hours
        unique_id: warmtepomp.whrs_heat_elem_3
        address: 0x42

[ Voor 5% gewijzigd door BB_Elektro op 25-01-2025 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
BB_Elektro schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:59:
@MattMax Twee registers a 16 bit is 32 bit dus int32 voor bedrijfsuren. Die 16 meest significante bits zullen allemaal nog nul zijn als je nog geen 65536 bedrijfsuren hebt gemaakt :P
Thanks, dat verklaart! Dan heb ik bij continu bedrijf nog ruim 7 jaar om de code aan te passen, dat moet lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roju
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-02 21:00
Is er al iemand die de modbus van de qube warmtepomp uitleest / aanstuurt via loxone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Roju schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:53:
Is er al iemand die de modbus van de qube warmtepomp uitleest / aanstuurt via loxone?
Onder dit topic nog niet aan orde geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarelWdv
Na afgelopen jaar gestart te zijn met het volgen van deze zeer interessante PVT-discussie, omdat ik meer rendement uit de warmtepomp wilde halen, zijn er inmiddels zeer effectieve aanpassingen gedaan met support van HR-Energy en mijn installateur.
In december is de Qbooster vervangen door een Qube (met LinQ Up thermostaat) en daarna is een fout in de doorstroming van de PVT-panelen geconstateerd. Dit is inmiddels verholpen, waarbij ook alle 10 PVT-panelen parallel geschakeld zijn, een voortschrijdend inzicht (het waren 5 parallelle paneel groepen, elke groep bestond uit 2 panelen in serie).
Nog even een koude periode meegemaakt en de eerste indrukken van de vervanging en aanpassingen zijn zeer positief. De Qube (met de LinQ Up thermostaat) regelt veel beter waardoor een beter rendement en de PVT-paneel optimalisatie resulteert o.a. in een efficiënter inzet van de back-up bij buitenlucht temperaturen van -2C en lager.

De Qube heeft nu iets meer data beschikbaar om mijn woning energiebalans te verfijnen. De ervaringen van anderen om meer data uit het systeem te halen hebben mijn interesse.

Een wens en misschien heeft iemand hier al een simpele (automatische) oplossing voor?
Mijn woning heeft een serre op het zuiden, een ware energie/warmte buffer bij zonnig weer (ook in hartje winter bij vorst). Maar de thermostaat ervaart deze warmte instraling als voldoen aan de warmtevraag en slaat af. De vloer (met vloerverwarming) is echter te traag voor dit aanbod. Beter is dat de warmtepomp overdag wat warmte in de vloer blijft brengen. Nu moet de warmtepomp dat later weer inhalen bij meestal ongunstige buitenlucht temperaturen.
Wanneer ik thuis ben zet ik dan vaak de thermostaat tijdelijk hoger en dat werkt heel goed.

Mijn volgende uitdaging is een goed onderhoud contract. De installateur heeft al een eerste voorzet gedaan waar ik echter nog de nodige vraagtekens bij heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:24
CarelWdv schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:26:
[...]
Maar de thermostaat ervaart deze warmte instraling als voldoen aan de warmtevraag en slaat af. De vloer (met vloerverwarming) is echter te traag voor dit aanbod. Beter is dat de warmtepomp overdag wat warmte in de vloer blijft brengen. Nu moet de warmtepomp dat later weer inhalen bij meestal ongunstige buitenlucht temperaturen.
Zou je de thermostaat misschien op een andere plaats kunnen hangen? Nu is de situatie vergelijkbaar met de zon of een kachel die de thermostaat verwarmt en dat proberen we ook te vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB

YJB

CarelWdv schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:26:

In december is de Qbooster vervangen door een Qube (met LinQ Up thermostaat)
Dank je wel voor je uitvoerige verslag. Wij hebben, zoals je al eerder hebt kunnen lezen sinds Sept 2022 een Qbooster met 12 panelen. Volgens mij zijn die allemaal parallel aangesloten.

Ik denk zelf dat we wat vermogen tekort komen en dat betekent dat bij temperaturen beneden nul iets moeten bijverwarmen. Dat risico hebben we bewust genomen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of een Qube dat beter doet.

Ik heb ook geen idee of de instellingen optimaal zijn. Na installatie is alleen de stooklijn aangepast. Ik vraag me bijvoorbeeld af of de delta temperatuur van de bron (5C) optimaal is; ik heb ervaring met een Thermia grond warmtepomp die altijd regelt op 3C delta, maar dat zal wel niet te vergelijken zijn. Ik heb daar verder geen verstand van, maar misschien zorg een kleinere delta voor minder afkoeling als het buiten vriest (Al zou dat natuurlijk wel een negatieve invloed op de COP hebben denk ik)

Dingen die me toch wel tegenvallen bij de Qbooster:
- Bij temperaturen beneden 0, krijg ik toch wel gauw elektrische bijstook, afgezien van de legionella runs kom ik in 2024 op zo'n 60 keer dat bijstook wordt aangeroepen; totaal zo'n 50 uur. Ik probeer dat te beperken door rond zonsopgang de gewenste kamer temperatuur met 1 graad te verlagen, en 's-avonds een buffer op te bouwen door de temperatuur met 1c te verhogen.
- Geluid. Ik vind de Qbooster niet echt stil, Vooral als de compressor op 75-100% draait. Het houd ons niet uit de slaap, maar ik vind het predikaat 'stil' niet echt van toepassing. Ik weet dat er een nachtstand is, maar die gebruiken we niet omdat we daarvoor te krap in het vermogen zitten
- De modbus implementatie van KeBa is verre van compleet, maar gelukkig kun je de pomp ook direct aansturen met http requests.
- We hebben nog steeds last van condens in de winter bij de dakdoorvoer (plat dak). De installateur heeft hier een paar naar gekeken, maar kan het niet echt oplossen.

Automatiseringen (via home assistant):
- Temperatuur verlagen rond zonsopgang (alleen beneden 10c) en verhogen in de avond
- Als ik zon overschot heb, dan laat ik de boiler extra verwarmen (lukt natuurlijk maar 1 keer per dag)
- In de winter verwarmt de boiler normaal 's-nachts (omdat ik overdag de capaciteit nodig heb voor verwarmen). In de zomer overdag. Idem voor de wekelijkse legionella.

Als laatste, we hebben een aantal technische problemen gehad met de QBooster (niet gerelateerd aan het installatiewerk), die zijn door HR energy goed opgepakt.
Voor wat betreft onderhoud: De installateur heeft aangegeven dat dat in principe niet nodig is, dus dat hebben we dan maar zo gelaten, geen idee of dat verstandig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bor7
  • Nu online
Hier inmiddels ook een Qube als vervanging van de Qbooster.
Ons exemplaar bleek best veel zwakke punten te hebben, dus zijn we toch gegaan voor vervanging.
Gedaan door installateur samen met HR energy monteur. Heel mooi opgeleverd.

Kwa geluid een wereld van verschil ! de Qube hoor je nauwelijks.

Verwarmen gaat goed, maar dat deed de qbooster ook wel zolang het boven nul was.
Dus hopelijk krijgen we nog een paar vorstdagen , kijken hoe hij zich daarbij houdt.

Gebruiksvriendelijkheid van de Linq thermostaat ben ik niet kapot van.
Je kunt net niks eigenlijk. Scherm wordt ook gewoon zwart na enige tijd inactief.
Maar goed, zolang hij de boel maar goed aanstuurt..
Ook de app toont gewoon het thermostaat scherm, rest is of niet zinvol, of gewoon link naar webpagina.

Idem de qube.local PC interface, je kunt de interessante waarden wel ergens vinden, maar voor eindgebruiker niet echt helder.

O ja, ik heb gewoon onderhoudsabonnement afgesloten bij installateur, voor zowel WP als Zonneboiler. Ongeveer 1,5 jaarlijks, plus natuurlijk bij acute gevallen.

[ Voor 5% gewijzigd door bor7 op 11-03-2025 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Met de introductie van de stroom terugleveringsvergoeding, wil ik proberen om de zonnestroom maximaal te gebruiken. Daarom wil ik eigenlijk dat onze Qube na een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 4 uur 's morgens, niet meer aanslaat maar wacht tot 10 uur als ik voldoende zonnestroom heb. Wij hebben een goed geisoleerd huis, dus de comfortfactor impact valt mee. Zeker in de maart / april maanden.
Ik doe het nu door het apparaat met de hand uit te zetten en later weer aan en zou dit willen automatiseren met Home Automation.
Echter, de aan / uit switch staat niet in de documentatie.
Heeft iemand het adres van de aan/uit switch gevonden en heeft iemand ervaring met het sturen van switches vanuit HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
Maarten60 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:47:
....
Heeft iemand het adres van de aan/uit switch gevonden en heeft iemand ervaring met het sturen van switches vanuit HA?
Via Modbus is er een aantal switches beschikbaar (bijv. anti-legionellaprogramma starten), maar voor zover ik weet geen volledige aan/uit switch.
Je zou dit kunnen oplossen door er een 3 fase relais tussen te zetten (bijv. Shelly Pro 3). Die kan 3 fases met elk 16A schakelen en is te koppelen aan Home Assistant.
Het maakt de setup uiteraard wel complexer en foutgevoeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

Ik heb een QBooster. Ik verlaag de gewenste temperatuur 1.5 uur voor zonsopgang en verhoog deze weer 1.5 uur na zonsopgang.

Op deze manier probeer ik ook de elektrische bijstook in de winter te beperken, omdat het koudste moment van de dag meestal rond zonsopgang ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:20
YJB schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:26:
Ik heb een QBooster. Ik verlaag de gewenste temperatuur 1.5 uur voor zonsopgang en verhoog deze weer 1.5 uur na zons opgang.

Op deze manier probeer ik ook de elektrische bijstook in de winter te beperken, omdat het koudste moment van de dag meestal rond zonsopgang ligt.
Met warmtepompen wordt aangeraden om geen (nacht-) verlaging toe te passen en de thermostraat lekker z'n werk te laten doen.
Een weersafhankelijke regeling zou een nog betere optie zijn.

Verlaging zoals nachtverlaging is iets voor combiketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

Ik zie 3 uur niet echt als nachtverlaging.....

De enige reden dat ik de temperatuur gedurende die 3 uur verlaag is om onnodig stoken te voorkomen en ik liever zonne energie stook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:20
YJB schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:40:
Ik zie 3 uur niet echt als nachtverlaging.....

De enige reden dat ik de temperatuur gedurende die 3 uur verlaag is om onnodig stoken te voorkomen en ik liever zonne energie stook.
Verlaging is verlaging, toch?
Ook al is het ochtendverlaging, schemerverlaging of wat dan ook.
Als het maar 3 uur is dan is de winst ook minimaal en zou ik me er ook niet druk om maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarelWdv
Reactie op een enkele Quote’s (ref. mijn input 11-3)

Mijn thermostaat zit op een goede plek. Tijdens zonnige dagen in hartje winter levert de serre, waarvan ik de deur dan openzet, een heleboel warmte, waardoor de gehele woonkamer snel boven de thermostaat setting komt. Het zijn vaak zeer koude dagen, waardoor de woonkamer snel weer afkoelt wanneer de zon weg is en de vloer amper warmte heeft ontvangen.
Om maximaal gebruik te maken van de zonenergie en hogere buitenlucht temperaturen overdag zet ik in die situaties de thermostaat soms wel 2 graden hoger om de warmtebuffer in de vloer op peil te houden. Bespaart energiekosten in de avonduren die hoger zullen zijn door het ontbreken van zon en veel lagere buitenlucht temperaturen.
Een “automatische” regeling zou welkom zijn met behulp van bv een vloertemperatuur regeling. De vloertemperatuur is voor mij nu al een “graadmeter” van hoe het gesteld is met de warmtebuffer van de vloer en die houd ik dus in de gaten.
Bij een heel dunne vloer zal het niet werken (geen buffer, maar wel sneller).

Na vervanging door de Qube en correctie/optimalisatie PVT-panelen (10) is er duidelijk meer capaciteit en de regeling is veel beter. Hierdoor kan ik de thermostaat in de nacht/ begin van de ochtend lager zetten om zo te voorkomen dat de backup regeling bij -2C buitenlucht aanspreekt en overdag heeft de warmtepomp geen probleem om snel weer “op temperatuur” te komen.
Wat dit ook mogelijk maakt is dat de zonneboiler niet is aangesloten op de warmtepomp.
Enkel bij zeer koude en korte daglicht dagen (die ervaring heb ik nog niet na de recente aanpassingen) zal een constante thermostaat temperatuur gedurende de dag wellicht gunstiger uitvallen.

Geluid. Qube maakt inderdaad minder lawaai. Ik vond de Qbooster ook niet hinderlijk, maar de installatie staat bij mij in de garage naast de werkbank.

Condens door de daktoevoer heb ik ook gehad en tijdelijk opgelost door extra isolatie en de geïsoleerde toe- en afvoerleidingen niet tegen elkaar te laten lopen.
Met de plaatsing van de Qube heeft men de leidingen van betere isolatie voorzien. Het probleem is er niet meer.

De LinQ thermostaat en qube.local PC interface (daar is o.a. kWh verbruik beschikbaar) is zeker even wennen. De weersafhankelijk regeling werkt nu beter doordat de buitenlucht temperatuur on-line wordt opgehaald. Bij de Qbooster gaf de buitenlucht temperatuur structureel een veel hogere waarde aan.
Met de LinQ app op de mobiel is het voor de doorsnee gebruiker goed te doen wanneer die zich beperkt tot veranderen setting en instellen programma.

Einde saldering in zicht en terug-leververgoeding motiveert mij ook om de warmtepomp zo efficiënt mogelijk in te zetten gedurende de leverantie uren van de zonnepanelen. Helaas is dat beperkt, want in de zomer zal de Qube hoogstens een enkele keer als koel-unit gebruikt worden.
Andere opties die dat mogelijk maken, maar dat is geen onderdeel van deze topic.

Wat betreft onderhoudsabonnement nog geen bevredigende voorderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
Ter info, er is een nieuwe lijst met Modbus punten gepubliceerd. Datum: 04-04-2025
Deze uitleg is geldig vanaf Qube software 4.0.05 >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:56
op https://zonnepanelen.wouterlood.com/ ook 1 winter ervaring met dit systeem (volgens mij). SCOP = 3,55 bij vloerverwarming systeem

Hier scop 3,4 met gewone LW WP en originele radiatoren (stooklijn 35 graden tot 6 graden buiten en daaronder oplopend naar 48 bij -15)

[ Voor 48% gewijzigd door BarryH op 04-04-2025 20:15 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
@Dr Nix @MattMax Ik heb nog een nieuwe unit status gevonden. Status is 6, "Off by Keyboard".
Er moet ook nog een status zijn (Off by Alarm?) die aangeeft dat het systeem in alarm staat.
@HR_support kunnen jullie de lijst met verschillende unit statussen publiceren? Bijvoorbeeld in het modbus overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Ah dank @Maarten60 , die kan in de lijst.
Overigens, @HR_support , het zou ook prettig zijn als jullie op een register de firmwareversie beschikbaar maken, dat is erg prettig om een betrouwbare applicatie/integratie te bouwen. Dan weet je wat je kunt verwachten van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het is jammer dat de Linq alles voor zich houdt, en niet via de Qube is uit te lezen

Een mogelijkheid om de warmtevraag van de Qube te onderdrukken zit volgens mij in dit stukje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
BMS_Demand
Als BMS_Demand op True staat, ontstaat er een warmtevraag voor de
warmtepomp. Let op: ook de LinQ maakt gebruik van deze waarde. Wil je
toch sturen terwijl je ook een LinQ hebt, dan moet je een andere aanpak
proberen. De Qube start namelijk op als er een warmtevraag komt vanuit
de LinQ (zet deze vraag dus uit op de LinQ) en/of als er vraag is via de
digitale ingang. De logica van die ingang (NO of NC) kun je omdraaien met
Din_Demand.Logic. Op deze manier kun je buiten de LinQ om warmtevraag
creëren. Zorg wel voor voldoende doorstroming in het CV-circuit op dat
moment!

Als je de demand logica omdraait, denkt de Qube dat warmtevraag van de Linq (hoop ik) betekent: koelen. En dat zal-ie dan niet doen als de outdoor temperatuur laag is.

Ik heb even geen tijd om het te testen.

Iemand zin om dit uit te proberen?
Maarten60 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:47:
Met de introductie van de stroom terugleveringsvergoeding, wil ik proberen om de zonnestroom maximaal te gebruiken. Daarom wil ik eigenlijk dat onze Qube na een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 4 uur 's morgens, niet meer aanslaat maar wacht tot 10 uur als ik voldoende zonnestroom heb. Wij hebben een goed geisoleerd huis, dus de comfortfactor impact valt mee. Zeker in de maart / april maanden.
Ik doe het nu door het apparaat met de hand uit te zetten en later weer aan en zou dit willen automatiseren met Home Automation.
Echter, de aan / uit switch staat niet in de documentatie.

[ Voor 37% gewijzigd door hbolten op 14-05-2025 09:39 . Reden: nieuw inzicht ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HR_support
Maarten60 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:51:
@Dr Nix @MattMax Ik heb nog een nieuwe unit status gevonden. Status is 6, "Off by Keyboard".
Er moet ook nog een status zijn (Off by Alarm?) die aangeeft dat het systeem in alarm staat.
@HR_support kunnen jullie de lijst met verschillende unit statussen publiceren? Bijvoorbeeld in het modbus overzicht.
Ha die Maarten. Zet het even op het lijstje om dit te vermelden in de Modbus lijst.
Voor nu de belangrijkste:
StartFail = 17
Compressor shutdown = 9
Compressor start up = 8
Keyboard Off = 6
Qube DHW run = 22
Qube Heat run = 16
Qube Cool run = 15
Algemeen alarm = 2
Standby = 1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HR_support
hbolten schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:21:
Het is jammer dat de Linq alles voor zich houdt, en niet via de Qube is uit te lezen

Een mogelijkheid om de warmtevraag van de Qube te onderdrukken zit volgens mij in dit stukje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
BMS_Demand
Als BMS_Demand op True staat, ontstaat er een warmtevraag voor de
warmtepomp. Let op: ook de LinQ maakt gebruik van deze waarde. Wil je
toch sturen terwijl je ook een LinQ hebt, dan moet je een andere aanpak
proberen. De Qube start namelijk op als er een warmtevraag komt vanuit
de LinQ (zet deze vraag dus uit op de LinQ) en/of als er vraag is via de
digitale ingang. De logica van die ingang (NO of NC) kun je omdraaien met
Din_Demand.Logic. Op deze manier kun je buiten de LinQ om warmtevraag
creëren. Zorg wel voor voldoende doorstroming in het CV-circuit op dat
moment!

Als je de demand logica omdraait, denkt de Qube dat warmtevraag van de Linq (hoop ik) betekent: koelen. En dat zal-ie dan niet doen als de outdoor temperatuur laag is.

Ik heb even geen tijd om het te testen.

Iemand zin om dit uit te proberen?

[...]
Dat komt omdat de LinQ een apart platform heeft. Trouwens wel uit te lezen met een Google Home.

De beschreven methode gaat niet werken, omdat hij dan gaat koelen. Er is geen buitentemperatuur grens in de Qube voor verwarmen en koelen. Hij gaat naar status zomerbedrijf (koelen) op basis van de digitale input, softwareschakelaar koelen op de Qube, of Koelbedrijf op de LinQ.

Wil je de warmtevraag blokkeren dan moet je het anders doen:

Zet Coil 62, En_PlantSetp_Compens op uit. Dan zet je de stooklijn uit en gaat Qube naar een vast setpoint.
Vaste setpoint staat op Holdingregister 101. Usr_PID_HeatSetp.
Als je deze op 20 oC staat zal Qube bij warmtevraag een retourtemperatuur van 20 oC willen maken en dus de compressor niet starten.
In koelbedrijf kan zelfde met Usr_PID_Coolsetp, (Holdingregister 103) maar die moet je dan hoog op 30 oC zetten.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste