Dank je wel voor je uitvoerige verslag. Wij hebben, zoals je al eerder hebt kunnen lezen sinds Sept 2022 een Qbooster met 12 panelen. Volgens mij zijn die allemaal parallel aangesloten.
Ik denk zelf dat we wat vermogen tekort komen en dat betekent dat bij temperaturen beneden nul iets moeten bijverwarmen. Dat risico hebben we bewust genomen, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of een Qube dat beter doet.
Ik heb ook geen idee of de instellingen optimaal zijn. Na installatie is alleen de stooklijn aangepast. Ik vraag me bijvoorbeeld af of de delta temperatuur van de bron (5C) optimaal is; ik heb ervaring met een Thermia grond warmtepomp die altijd regelt op 3C delta, maar dat zal wel niet te vergelijken zijn. Ik heb daar verder geen verstand van, maar misschien zorg een kleinere delta voor minder afkoeling als het buiten vriest (Al zou dat natuurlijk wel een negatieve invloed op de COP hebben denk ik)
Dingen die me toch wel tegenvallen bij de Qbooster:
- Bij temperaturen beneden 0, krijg ik toch wel gauw elektrische bijstook, afgezien van de legionella runs kom ik in 2024 op zo'n 60 keer dat bijstook wordt aangeroepen; totaal zo'n 50 uur. Ik probeer dat te beperken door rond zonsopgang de gewenste kamer temperatuur met 1 graad te verlagen, en 's-avonds een buffer op te bouwen door de temperatuur met 1c te verhogen.
- Geluid. Ik vind de Qbooster niet echt stil, Vooral als de compressor op 75-100% draait. Het houd ons niet uit de slaap, maar ik vind het predikaat 'stil' niet echt van toepassing. Ik weet dat er een nachtstand is, maar die gebruiken we niet omdat we daarvoor te krap in het vermogen zitten
- De modbus implementatie van KeBa is verre van compleet, maar gelukkig kun je de pomp ook direct aansturen met http requests.
- We hebben nog steeds last van condens in de winter bij de dakdoorvoer (plat dak). De installateur heeft hier een paar naar gekeken, maar kan het niet echt oplossen.
Automatiseringen (via home assistant):
- Temperatuur verlagen rond zonsopgang (alleen beneden 10c) en verhogen in de avond
- Als ik zon overschot heb, dan laat ik de boiler extra verwarmen (lukt natuurlijk maar 1 keer per dag)
- In de winter verwarmt de boiler normaal 's-nachts (omdat ik overdag de capaciteit nodig heb voor verwarmen). In de zomer overdag. Idem voor de wekelijkse legionella.
Als laatste, we hebben een aantal technische problemen gehad met de QBooster (niet gerelateerd aan het installatiewerk), die zijn door HR energy goed opgepakt.
Voor wat betreft onderhoud: De installateur heeft aangegeven dat dat in principe niet nodig is, dus dat hebben we dan maar zo gelaten, geen idee of dat verstandig is.