Ervaringen Qsilence warmtepompen (Qube, Qbooster) Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 36.572 views

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:06

YJB

Wij hebben sinds Sept 2022 een QBooster met 12 PVT panelen (en nog 4 extra panelen zonder PVT achterwerk).

De warmtepomp is een M-TEC (ook wel onder Pico Energy Urban Eco bekend) Water/Water unit van 2-6KW afhankelijk van het aantal PVT panelen. Deze pomp wordt volgens mij door KeBa geproduceerd en draait, natuurlijk, met aangepaste firmware/variabelen. De vloeistof die door de panelen loopt (Qfluid) gaat volgens mij tot -20C, maar de booster schakelt over naar electrische bijverwarming zodra de binnenkomende (van het dak) temperatuur van de vloeistof -8C is.

De panelen zijn standaard DMEGC DM370M6-60HBB panelen voorzien van een leidingen systeem aan de achterzijde.

De Thermostaat is een AP440 touch panel, dat via een 4-aderige afgeschermde kabel is verbonden met de booster.

Verder hebben we nog een 300 liter boilervat voor warm water. Een driewegklep schakelt tussen warm water en verwarming met prioriteit voor warm water.

De buiten temperatuur (gemeten door een PTC weerstand) bepaalt de stooklijn. De warmtepomp regelt hierbij op de retour temperatuur van de verwarmingskring. Door de aanvoer temperatuur te verhogen/verlagen en de pomp te moduleren wordt geprobeerd op een delta van 5C te sturen. Zodra dit minder wordt gaat de warmtepomp in een wacht loop.

Afgelopen winter draaide het bij ons niet echt ideaal, maar daar kon het systeem niets aan doen; ons vloerverwarming/isolatie project had onverwachte tegenslag, dus was het huis bij lagere temperaturen niet echt warm te krijgen. Dat lijkt nu beter te gaan (als zitten we natuurlijk nog wel aan het begin van het seizoen).

Het systeem komt met een, niet ondersteunde, implementatie van modbus, maar wat die jongens van Keba hebben verzonnen is zeer beperkt. Dus dat heb ik na behoorlijk wat puzzelen opgegeven (het werkt wel, maar je krijgt lang niet alle waardes te zien).

Wat wel werkt is gewoon variabelen opvragen via http get requests. In het begin een puzzel (welke moet ik hebben), maar op deze manier kan ik wel in Home Assistant krijgen wat ik nodig heb om de unit te monitoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsICfpzFFrg6kNYJdegQiS7ztJM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h2BXGetRDPQFi0p0odFLPfBY.jpg?f=user_large

De meeste van deze waardes kun via een infoscherm ook op de thermostaat zien (maar daar heb je geen timeline grafiekjes).

De installateur wordt door HR Energy begeleid bij de installatie en is dus ook in eerste instantie verantwoordelijk voor support. Als dat te hoog gegrepen is, komt HR Energy zelf langs (als ze het niet remote kunnen oplossen via een beveiligde verbinding).

(Bovenstaande verhaal betreft dus het systeem dat tot nu toe werd uitgeleverd. De Qube is pas aangekondigd, maar volgens mij nog niet in productie.)

Note:
Nee, ik werk niet voor HR energy, ben slechts een eindgebruiker. Wat ik hierboven beschrijf is gebaseerd op mijn eigen ervaring en kan dus technisch gezien niet geheel correct verwoord zijn.

• YJB

YJB

Het is een image picture-elements card, dit is de code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
type: picture-elements
title: Qsilence
elements:
  - entity: binary_sensor.qs_compressor
    style:
      left: 38%
      top: 62%
    type: state-icon
  - entity: binary_sensor.qs_valve
    style:
      left: 77%
      top: 36%
    state_color: true
  - entity: sensor.qs_heatcircuit_in_temperature
    style:
      left: 70%
      top: 83%
    type: state-label
  - entity: sensor.qs_heatcircuit_out_temperature
    style:
      top: 41%
  - entity: sensor.qs_heatcircuit_delta_temperature
    style:
      top: 62%
  - entity: sensor.qs_heat_external
    style:
      left: 67%
      top: 50%
  - entity: sensor.qs_circulation_pump
    style:
      left: 85%
      top: 93%
  - entity: binary_sensor.qs_pump
    style:
      left: 80%
      top: 87%
  - entity: binary_sensor.qs_source_pump
    style:
      left: 10%
      top: 61%
  # - entity: sensor.qs_condensor_out_temperature
    # style:
      # left: 49%
      # top: 83%
    # type: state-label
  - entity: sensor.qs_expansion_valve
    style:
      left: 37%
      top: 93%
  - entity: sensor.qs_compressor_out_temperature
    style:
      left: 49%
      top: 57%
  - entity: sensor.qs_compressor_in_temperature
    style:
      left: 33%
  - entity: sensor.qs_compressor
    style:
      left: 39%
      top: 69%
  - entity: sensor.qs_source_in_temperature
    style:
      left: 18%
  - entity: sensor.qs_source_out_temperature
    style:
      left: 18%
      top: 83%
  - entity: sensor.qs_dhw_temperature
    style:
      left: 89%
  - type: conditional
    conditions:
      - entity: sensor.qs_dhw_heat_request
        state: "1"
    elements:
      - type: state-icon
        entity: sensor.qs_dhw_heat_request
        style:
          left: 83%
          top: 56%
  - entity: sensor.qs_room_temperature
    style:
      left: 21%
      top: 39%
    conditions:
      - entity: sensor.qs_heat_request
    elements:
        entity: sensor.qs_heat_request
        style:
          left: 15%
          top: 38%
  - entity: sensor.qs_outdoor_temperature
    style:
      left: 7%
      top: 10%
      transform: none
  - entity: sensor.stp5_0_3av_40_054_grid_power
    style:
      left: 22%
      top:  10%
      transform: none

# state_color: true
    conditions:
      - entity: sensor.qs_remote_connections
    elements:
        entity: sensor.qs_remote_connections
        style:
          left: 3%
          top: 5%
    # state_color: true
    conditions:
      - entity: sensor.qs_alarm
    elements:
        entity: sensor.qs_alarm
        style:
          left: 97%
          top: 5%

image: '/local/BV_3_HA.png

En het basis plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0k1uM8iNJ5QhufXCo5LokvKlGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lQZRVDmCwwWGZ9uFrKbP45hn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door YJB op 31-10-2023 21:35 ]

• YJB

YJB

jossie67 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

- Ik heb een open vloerverwarming verdeler, deze heb ik niet laten vervangen.
Op dit moment heb ik nog een discusie met hun over de toevoer temperatuur deze is nog niet wat ik wil, ik wil namelijk minimaal 30 gr hebben nu gaat hij nog niet hoger. Ze zeggen nu dat het aan mijn reroote Toon ligt, maar die heeft alleen een aan/uit stand.
Het systeem regelt in principe op de retour temperatuur en die wordt bepaald door de buiten temperatuur. De aanvoer temperatuur zit hier minimaal 5C boven. Zodra de delta minder dan 5C is gaat de pomp uit.

Op het plaatje:
Grijs: target temperatuur op basis van de buiten temperatuur
Licht blauw: retour temperatuur
Paars: aanvoer temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6jWi_PGHKKhwgyFvxITpGXFELw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sc8lkYg0vMCyWEww0tSuGABb.jpg?f=user_large

Als je een linux systeem met curl tot je beschikking hebt kun je deze waardes zelf opvragen:
code:
1
curl -s -H 'Content-Type: application/json' -d '[ {"name":"APPL.CtrlAppl.sParam.heatpump[0].values.setTemp"},{"name":"APPL.CtrlAppl.sParam.heatpump[0].TempHeatReflux.values.actValue"},{"name":"APPL.CtrlAppl.sParam.heatpump[0].TempHeatFlow.values.actValue"} ]' 'http://<ip-address>/var/readWriteVars?' |jq

[ Voor 16% gewijzigd door YJB op 31-10-2023 21:36 ]

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-03 14:59
YJB schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:09:
Het is een image picture-elements card, dit is de code:

.....

En het basis plaatje

[Afbeelding]
Dank je wel voor de code en de uitleg.
Mijn probleem is dat ik ondanks dat ik alles zo heb ik gesteld , ook laten instellen hoor door GetGreener. Dat de toevoer temperatuur naar mijn vloerverwarming maar niet boven de 27.4 graden komt. Dan wordt ons huis gewoon niet warmer zelf als de pomp bijna 8 uur aanstaat steigt de temperatuur maar 1 a 2 graden. En dat is nu met een buiten tempatuur van 10 graden. Ze komen er naar niet uit op afstand.

Ik ben al even bezig geweest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3Vkb_jjE7mBetHF_PGFpkjfwoc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Egtb3HVbieCyIAnJVkdTe98k.png?f=user_large

Nog even een paar vraagjes over de sensoren, de meeste kan ik wel herleiden maar de volgende niet
  • binary_sensor.qs_source_pump
  • sensor.qs_compressor_in_temperature
  • binary_sensor.qs_compressor
  • sensor.qs_compressor
  • sensor.qs_compressor_out_temperature
  • binary_sensor.qs_valve
  • sensor.qs_expansion_valve
  • binary_sensor.qs_pump
  • sensor.qs_circulation_pump
  • sensor.qs_remote_connections
  • sensor.qs_alarm
Hoe heb je deze naar boven getoverd ?

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:53
De stooklijn had ik zelf al gewijzigd om voor de hand liggende redenen.
De compressor vermoed ik van wel, maar nog niet zichtbaar op dit moment.
Zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pt97wzk0xYkf9Luz0Bz30Cc7PCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5PzENUWIXU8wOOs1jk2eszec.png?f=fotoalbum_large

Aanvoertemperatuur loopt nu ook op, daar komt door 1 van de volgende wijzingen vanochtend:
  1. Volledige herstart van het systeem of
  2. het afsluiten van 2 verwarmingslussen in de garage waar natuurlijk warmteverlies het grootst is en die het dichts bij de Qbooster (staat nl. in garage) zijn en dus kortste route retour hebben.
En as we speak zie ik de temperaturen oplopen..... :)

[ Voor 3% gewijzigd door willem9503 op 26-11-2023 12:41 ]

• YJB

YJB

De bron temperatuur is eigenlijk altijd lager dan de buitentemperatuur (als de bron pomp draait).

Bij een pompsnelheid van 100%, warmt de bron 3-4C op. Er komt koude vloeistof terug uit de warmtepomp, en dat is simpelweg gewoon te koud om in een korte tijd op te warmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TuR5yrNcByXSpGC0SyJAT7gt8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zu12T19IxvvOJRljFyVq8X5C.png?f=fotoalbum_large

As de pomp uit staat zie je de temperatuur van source in (terugloop van het dak) oplopen., maar als de bron draait daalt de temperatuur omdat er koude vloeistof naar het dak wordt gepompt.

Je zou de bronpomp langzamer kunnen laten draaien, dan warmt de vloeistof meer op, maar dan heb je natuurlijk minder volume wat je verplaatst. Je moet dus een punt zien te vinden waar de toegevoegde warmte per minuut optimaal is. In het begin was dat bij een pompsnelheid van 80%, maar nieuwe inzichten bij Qsilence hebben geleid tot een pompsnelheid van 100%. Ik verwacht eigenlijk dat dit na de winterperiode weer opnieuw zal worden geevalueerd.

• YJB

YJB

De leidingen van en naar het dak zijn erg koud, dat veroorzaakt normaal binnen condens. Maar.. als ze goed geïsoleerd zijn (inclusief de koppelingen), zou je geen condens moeten zien op de leidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlTejpbZ1NkKvwVSNP1ml8mLCDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SCUFU52QPlTOBLqmeqWcjmP.jpg?f=fotoalbum_large

(De ongeisoleerde leiding is de retour vanuit het afgifte systeem.

En dit krijg je als de isolatie niet compleet is (een bonk ijs):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_adCFF_UPAj3aqCakUfhb6mLhcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyjvIGL1O8L5wdJZUhxkOz9o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door YJB op 28-11-2023 14:23 ]

• willem9503
willem9503 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:46:
.........
Inmiddels draait alles prima echter is het wel lastig om een optimum te vinden tussen warmte in huis en de tijd dat het apparaat draait. Verder is gebruik van de Keba software een matige UX.... :)

Wel nieuwsgierig of iemand weet hoe de delta tussen aanvoer en retour te verkleinen. Aanvoer krijg ik maar moeizaam boven de 30C en als de retour dan 25C is dan is de temperatuur in huis nog niet stabiel. Als de delta naar 3C zou me dat zeer welkom zijn, retour is dan aardig in lijn met wat ik op CV ook bereikte.
Okay, het is in de KEBA software even zoeken, maar volgens mij staat de dT tussen retour en aanvoer al op 1K. Zie plaatje (mits ik goed de uitleg heb begrepen natuurlijk..)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJdhSn-qu4Jxlb9LCkAurw68uUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i3npeal9r1P58TNmIfMVboWb.png?f=fotoalbum_large

• YJB

YJB

Ik denk het niet, dit is em:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTSEXi9tBRwmsfaXfVLVS6XFHms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VqMQiPkpehm3TrONOYlxKmew.png?f=user_large

• jossie67
het word weer kouder buiten
f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqWJhQDQiTPK-mngd6q-o2HafsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GypgoBiZ1WE7LYZKK0j2NMAN.jpg?f=fotoalbum_large

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:30
He, leuk een Q-silence topic!

Wij hebben sinds mei 2022 een Q-silence installatie, en sindsdien van het gas af.

- 10 pvt panelen, puur voor verwarming, daarnaast 2 collectoren met 200l boiler voor douchen ( keuken aparte boilertje ivm. afstand). Was ruim een week werk.

- Deels vloerverwarming in beton, deels vloerverwarming onder houten vloer (deria.nl)

Werkt grotendeels zonder problemen, zolang het niet echt vriest ..;-)
Verbruik afgelopen jaar (mei - mei) ruwweg 2500 Kwh, vergeleken met 1000 kuub gas daarvoor.
Als hij draait krijgen we het gewoon warm, aanvoer ook gewoon boven de 30.

Twee punten:

1. Pomp zelf maakt toch wel erg veel lawaai ( vervelende brom), na vervanging koppelslangen door flexibele iets beter geworden, maar soms heel zwaar op echt koude dagen. Pomp staat in de kelder, maar dringt soms toch wel door in huis. Een van de aanschaf redenen was juist een heel stil systeem... :-(

2. Bij echt koude dagen komt er best veel rijp op te zitten, en springt hij vaak op error, waarna hij over gaat op full electric ( 6 Kw). Willen we niet, want we hebben nog houtkachel en airco voor die situaties.

Zie plaatje: ons totaal energiegebruik per dag ( blauw) , uitgezet tegen gemiddelde dagtemperatuur.
De heel hoge pieken zijn dus dagen dat het mis ging ( en we niet zelf snel gereset hadden).
(Nb: blauwe stroom dippen in juni en oktober: met vakantie…)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fYzgoWYXiIWdJaz8RvfiE24Q9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntK6e15CX09DEWhYDHUDWY4z.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas kon op dat moment niet op afstand meegekeken worden door de installateur, dat is inmiddels opgelost, dus komende winter gaan we het nog eens goed bekijken..

Ik lees nu over de nieuwe versie (Qube) en zal snel eens navragen of onze Qbooster misschien vervangen kan worden ..

• willem9503
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NviWsdXDsnretSzmKXAuTZfRpzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3AzU3vTXJFRAMrNT1jM15JM4.png?f=fotoalbum_large

Temperaturen aanvoer/retour prima inmiddels.
Ik heb minimale compressor snelheid nog naar 60% gebracht (was 50%) om max. te kunnen pompen.
YJB schreef op woensdag 29 november 2023 @ 06:55:
[...]

Daarnaast hoop ik dat de aanpassing van de elektrische bijstook (eerste uur maar 1 fase bijstook) gaat helpen om het verbruik te verminderen. Het vorig seizoen begonnen beide elementen (2 * ~2Kw) gelijk op vol vermogen te verwarmen.
Ik heb nog niet kunnen vinden waar dit aan te passen in de software. Want er wordt nu stevig bijgestookt terwijl dat volgens mij wel een tandje minder kan.

• YJB

YJB

Dit is een hardware wijziging.

Er is een relais dat het eerste uur 1 verwarmingselement aanstuurt. Als na een uur nog steeds bijstook nodig is dan wordt het tweede element bijgeschakeld.

Met een bron ingang (van het dak) van 7.9 verwacht ik eigenlijk niet dat je elektrische bijstook hebt (tenzij je voor langere tijd de gewenste kamertemperatuur niet haalt (>1 uur minstens 2C onder de ingestelde kamertempratuur)).

Ik heb zelf vanochtend -8.7 aangetikt zonder bijstook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPvKz2K7srPzHC2tOqT53FRdM58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iQiFuVA5XLBgFP2OVsB5zvRR.png?f=fotoalbum_large
willem9503 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:12:

Ik heb minimale compressor snelheid nog naar 60% gebracht (was 50%) om max. te kunnen pompen.
waarom heb je dit gedaan? Die compressor zal zelf het vermogen bepalen aan de hand van de vraag. Het minimum vermogen verhogen laat mogelijk tot extra (onnodig) stroomverbruik

[ Voor 22% gewijzigd door YJB op 30-11-2023 15:39 ]

• YJB

YJB

Gelukkig kun je ook wat historie uit de pomp halen:

<verander NIETS wat je niet begrijpt>
inloggen met code 100
  1. Installatie - Diagrammen
  2. Diagramconfiguratie - Schema 1
  3. Zet alle sensoren bovenaan op uit
  4. zet temperatuurbron aan op aan
  5. zet temperatuurbron uit op aan
  6. (Dus alleen de onderste 3 schuifjes staan op aan)
  7. Opslaan - Oke
  8. 2 niveaus terug (onderste pijltje rechts)
  9. Klik op schema 1
Je ziet nu de historie (? geeft aan welke kleur wat is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8FiGFrYDAcr_fhFvjOsUPRO1o4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EdKwwe0YflfChzn0yGQNzFAc.png?f=fotoalbum_large

(Ik zie nu wel bij mij dat Keba lagere temperaturen rapporteert dan wat ik uitlees: 09:30 -8.7))

• willem9503
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKmDnxbb9lz63As7-acX9pNo_YY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lbsanKgfq6Zdk3AOuH8FOYH6.png?f=user_large

Een heel ander beeld....

• bor7
He, leuk dat dat kan, die grafiekjes..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2moejleFReXpETS7dnHvgdnnoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKuXTp1AVIC1S42OtV9hqPHu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqTrLO4BiAPY25BGLR783aqmngw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skJbAMqmegsZXXLo2dFWG0nU.jpg?f=fotoalbum_large

ik zie dus tm gisteren mooie lijnen ( 11 u is er een stop ingesteld)

Vandaag dus nogal hikkerig vanwege errors ( de 1022.1 : minimale waarde uitvoertemperatuur bron onderschreden, en de 1042.1 compressorkarakteristiek)
En de druk aan PVt zijde is ook te laag, die wordt maandag hersteld.
Vanaf uur of 13.00 is het weer gewoon gaan lopen

Installateur duikt er even in nu.

• willem9503
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCyeC-nw0BwoMKfbZRhOBrnYSwE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4X8BVMSmMJlqzlVtHe5rYJN1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2QmYYRyOsWGnZ-v2_rmF-DuRYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dPA1OiH3XaHHO9K9IiOh9omu.png?f=user_large

Gaan we weer....

• bor7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WIdHyH9yenW3vWsqVWsoaBVTNA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LPWtPm8azOgAQTpstmP4M7Tu.jpg?f=user_large

• willem9503
Ik zie volgende parameter 2x terugkomen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTzrqHyTJPhlYR9k6RAUPIsDF_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZtRW9bOWFqfnV3iFH8Vr2TKv.png?f=fotoalbum_large

Hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XDDsH99GfjPBb1VemP8_lX153A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GmaIcoB5gjDd0mkpiynI1dgD.png?f=user_large

en hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7hcbBhKdUikqMC-_7e0FsGFGqU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BOqc2UsKb3cWNJ70ySQPWhCR.png?f=user_large

Met verschillende waardes.....
Iemand enig idee waarom dat zo zou zijn en wat het eventuele effect zou zijn als de parameter bij de buitentemp. ook naar -8C gaat?

• Reinoud69
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 31-08-2025
Leuk om alle ervaringen te lezen!

Zelf hebben we nu ruim een jaar een Qsilence systeem met 12 PVT panelen en de Qbooster warmtepomp.

De eerste winter hadden we last hadden van lucht in de panelen waardoor warmteoverdracht minder goed was. Dit was te zien door onregelmatig bevriezen van panelen. Inmiddels is dat opgelost door installateur. Geluid valt ons ook wat tegen, wellicht komt dat door houten vloer, maar we hebben er ook niet echt last van.

Afgelopen zomer hebben we nog een upgrade gehad waardoor de warmtepomp nu wat subtieler met het elektrisch element om gaat. Niet meteen 6 kW, maar eerst proberen met 3 kW. Dat lijkt nu goed te werken.

Deze winter was afgelopen nacht de eerste met elektrische bijstook, bij min 4 buitentemperatuur.

Zie ook dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia9si8TiKe5WyojHoVNzb_Sh7mI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UnK3sxjOTyRLfpb4Pat8sIEG.png?f=fotoalbum_large

Paars is het elektrisch element (behalve de twee net wat lagere pieken, dat is vaatwasser), blauw de warmtepomp. Er zijn duidelijke twee manieren van elektrische bijstook te onderscheiden: in combinatie met de warmtepomp en alleen, als de warmtepomp uit staat. De tweede manier is het langst en het meest ongewenst. Ik kan zien dat de warmtepomp uit gaat door de foutmelding: “1021.1 minimale aanvoertemperatuur bron onderschreden”. Om het dit verder te bekijken heb ik een kopie van dit diagram:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbxAjyCy8SN3-T9doOw_m9GoFTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ol00Bc0yxpM2qaSNP2UePby.png?f=fotoalbum_large

Door met vingers op het diagram te klikken zag ik dat bij een aanvoertemperatuur van min 10 de warmtepomp er kennelijk mee ophoudt. Eerder op 30/11 meldde YJB dat dit -12 zou moeten zijn als ik het goed begrepen heb. Wellicht nog eens vragen aan de installateur.

Ik meen me herinneren dat het systeem eigenlijk zo zou moeten zijn ingeregeld dat de warmtepomp zo lang mogelijk blijft mee doen, maar kennelijk lukt dat bij min 4 al niet meer. Dat valt me nog wat tegen. Hopelijk is er nog wat te winnen met slimmere instellingen van de warmtepomp, maar ik zou niet direct weten wat.

De drempelwaarde voor inschakelen bijverwarming staat op min 2 buitentemperatuur en min 12 brontemperatuur.

De koudste momenten in de nacht zijn doorgaans het eind van de nacht net voor zonsopkomst. Op die momenten minder vraag laten ontstaan is ook een optie en dat proberen we ook wel, maar dat gaat dan wel ten koste van comfort, bv als je in de ochtend om 8.00 thuis wil gaan werken.

• YJB

YJB

jossie67 schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:27:
Zelf heb ik nog een Shelly 3EM voor mijn Qbooster warmtepomp geplaatst Is er een mogelijkheid om de COB te berekenen?
Ik heb een 3 fase meter (SDM72) met s0 bus (poort X7) aan de Booster gekoppeld (zie plaatje), maar er moet ook nog een flowmeter tussen om de cop en scop te kunnen berekenen. Voor COP heb je ook het vermogen nodig dat geleverd wordt. Dat wordt berekend uit de flow en temperatuur verschil aanvoer en retourtemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJUZ8bPhIN2pEPPpghbQZwPj2Rc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D9el0tGNhbGAwwD9XUEVUajj.png?f=user_large

Ik heb dit nagevraagd bij Qsilence. Ze hebben zo'n ding wel in het assortiment, maar ze hebben de flowmeter nog niet uitgetest. Ik heb iets gevonden met de volgende omschrijving: Vortex Sensor-Set DN20

Ik zie wel dat de pulsen s0 meter niet altijd allemaal worden geregistreerd (bij hoog verbruik). Daar moet ik ook nog eens naar kijken.

Ik ben nog wel steeds geïnteresseerd, maar heb het even geparkeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door YJB op 05-12-2023 09:11 . Reden: Screencapture geupdated ]

• willem9503
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tu_YvSO8mCPxgPAy2qBNrKpydFQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WO1SYT2YryCPgMs9Tgztthp9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7HgZLb2aJ7VcOMHqcokesEvKLU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VUPwHk2AafdxWV8ZYjRmqZA5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzMMQ5zbL7G1ddnIA45YfniLXEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p5QGwWiOdFUPihuPzWHRAWmJ.png?f=user_large

Korte update.
Na een periode tuning van het systeem en acceptatie van de lage brontemp. is het nu aardig stabiel en ben ik redelijk tevreden over de performance en het stroomgebruik. Nog even afwachten wat er gebeurt als er een echte winter komt.

Aangepast:
Stooklijn
Bijschakeling electrisch element
Snelheid afgifte - spreiding verwarming en pomp freq.

En verdeler in de garage zodanig getuned dat die niet meer extreem de retour temperatuur beïnvloed.
Dit wel ten koste van het opwarmen, dus we zoeken nog even naar een goede oplossing daarvoor.

[ Voor 28% gewijzigd door willem9503 op 14-12-2023 12:16 ]

• bor7
willem9503 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:29:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Korte update.
Na een periode tuning van het systeem en acceptatie van de lage brontemp. is het nu aardig stabiel en ben ik redelijk tevreden over de performance en het stroomgebruik. Nog even afwachten wat er gebeurt als er een echte winter komt.
wel aardig om verschillen te zien: dit is mijn grafiek
nb: je ziet bovenaan aanvoer en retour vloer, onderaan aanvoer en retour bron (pvt)
groene lijn is binnentemperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vc8HMW34ZdO0OH1TGiPnrxGlQlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SDHou9UoUseUuGqSD1I5OBn0.png?f=fotoalbum_large

Ik had ook last van ( te) lage brontemperatuur, stooklijn is wat aangepast, en grenzen voor wanneer bijstook in moet komen. Maar pas toen we net weer een beetje van de echte vorst af waren, dus volgende vrieskou maar even kijken of alles goed gaat.

Zoals eerder gemeld, zolang het boven nul is buiten loopt alles gesmeerd,, is ook geluid geen probleem

• FlowYoung
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-07-2024
Goedenavond allen,
Ik heb vandaag deze topic ontdekt en met bewondering alle berichten gelezen, een hoop interessante info!
Ik heb zelf sinds mei 2023 een Qbooster met slechts 6 pvt panelen ivm de weinig beschikbare dakoppervlakte op mijn dakkapellen (overige dakoppervlakte behoort tot de VvE). Dit zou volgens de installateur echter net voldoende zijn in verband met de lage warmtevraag (warmteverliesberekening kwam uit op een benodigd aansluitvermogen van <4kW).
Na diverse problemen is de installatie helemaal getuned door zowel de installateur als HR energy zelf, en sindsdien lijkt alles wat beter te werken. De bron heeft een dT van ca. 2,7 graden, wat opmerkelijk goed is voor de hoeveelheid panelen. Desondanks heeft vandaag de pomp vrijwel direct elektrisch moeten bijstoken. In eerste instantie met 3kW vanwege een te koude bron, en na precies 1 uur met 6kW vanwege de te lage retour temperatuur van de vloerverwarming. Waarschijnlijk ligt dit aan de koude temperaturen en lage windsnelheden, maar daardoor is mijn verbruik vandaag uitgeschoten naar bijna 65 kWh vergeleken met ca. 22 kWh een week geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SoLaF9E-GHE1G5hdtMUPRdj_40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DgjsN4FDJJDqjpKkevsBWaDB.png?f=fotoalbum_large

Dat is met mijn energietarief gewoon even € 25,- voor 1 dag, zo wordt het wel een hele dure investering :S
Ik was benieuwd naar jullie verbruik vandaag en of jullie ook zo’n groot verschil merken met een week geleden.

• bor7
Vannacht voor het eerst bijstook ( is hier in het noorden best wel koud nu..), bij mij is het nog: 6kw of niks.

(eer)gisteren mooie vlakke lijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjXXFkun_w0DoF9LyiV0ciIDhqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wManViDtfaw8Ex841QuPT6Y9.png?f=fotoalbum_large
dit jaar voor het eerst dat ie niet in de error schiet, maar gewoon half uur bij stookt, en dan weer zelf gaat draaien

Ik heb dus 10 panelen, 6 lijkt mij wel erg weinig.

o ja: grafiek: boven aan en af temp verwarming, onderaan aan en af panelen, blauwe lijn buiten temp ( volgens voeler, werkelijk wel lager)

[ Voor 9% gewijzigd door bor7 op 09-01-2024 08:46 ]

• willem9503
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYivAPVku9wr65bZcYIFmaP4TwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SeVqLwcQUKJeCPIqQdo1fGPQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Obf_gRjypoAAgofJiWaTsnuaVGs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RKNSaKf3ntDZlyzDK2Cofs6X.png?f=user_large

De plaatjes van gisteren en vandaag. Wel nagenoeg de hele tijd bijstook, komt mede omdat de bron aan de zuidoost kant ligt op de garage, met een oostenwind(je) krijg je dit toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yC-dUVTwMWfPmbfztYQVXXTlWvA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G5PRp5cJ2HPJI1kqjRjwfeDs.png?f=user_large
De huidige cijfertjes even in beeld.

Gemiddeld verbruik van het net de afgelopen dagen is 44KwH. Aangezien ik de Qbooster niet apart meet is dit even de totaalsom. Maar gezien de inbreng hierboven alleszins redelijk lijkt me.

Nadeel is nu wel dat de panelen te koud blijven waardoor er nog steeds sneeuw aangevroren op ligt. Dus daar haal ik nu te weinig weg. De "oude" panelen op dak van het huis (lekker vol gericht op zuiden) doen het nu natuurlijk prima :*).

Edit (goedkope kopie):
o ja: grafiek: boven aan en af temp verwarming, onderaan aan en af panelen, blauwe lijn buiten temp ( volgens voeler, werkelijk wel lager)

[ Voor 6% gewijzigd door willem9503 op 09-01-2024 17:03 ]

• willem9503
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMZRuRsoYcufTsPsuprN1dBsZfQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dau2UudLzvRs8L2k2Rl6OuDM.png?f=user_large

Even de laatste dagen in beeld...

grafiek:
boven aan en af temp verwarming
onderaan aan en af bron
blauwe lijn buiten temp

• Crewlie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 09:47
YJB schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:14:
[...]

563.1 treed op als het te lang duurt (ik geloof > 3 uur) om de boiler op temperatuur te brengen. Er wordt dan van uit gegaan dat er een storing is. Ik heb dat bijvoorbeeld gehad omdat mijn 3-weg klep bleef hangen.
Dit is het verloop van de boiler temp vlak voor de storing. Dat voelt als een onterechte reden voor aanname voor een storing. Even zoeken of die timeout een parameter is ergens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsyUU3SAAOGucDQxnvJ13sMbB-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q2iHwOmseIn4w81GPmXn8qiP.png?f=fotoalbum_large

• bor7
ter info:

-mijn stroomverbruik per dag =blauwe lijn
-en minimum temperatuur per dag ( volgens KNMI,in mijn buurt) = oranje lijn

Bovenste is van mei21-mei22, nog zonder Qsilence WP.
Hoge piek eind december is een dag dat zelfs op gas mijn vloerverwarming het niet snel genoeg warm kreeg, dus elektrisch kacheltje erbij.

Andere twee de jaren met WP.
Hoge blauwe pieken is met bijstook, december 23 vaak error dus veel lang bijstook.

Stroom is gecorrigeerd voor auto laden en Zonnepanelen, dus mijn echte verbruik.
Je kan ook zien wanneer ik op vakantie was ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrCY_wFz0AEM59YedeDF0AndHjE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2YBtVlG6OVZ3wkT3PMoKjeFz.png?f=fotoalbum_large

Als ik even voor de 2021-2022 periode werk met een cop van 3,2, en daarmee gas omreken naar KwH, kom ik op dit uit. Zonder de bijstook lijkt dat wel aardig te kloppen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ux22j_kirkLfPAiu2B01YUs7uyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pQEZvxFfe5i2Ykv9am5bNbzT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door bor7 op 21-01-2024 12:28 ]

• jossie67
Ik was eens door de meldingen aan het bladeren en ik kwam deze tegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNJEe_bodUD-Hu5k6gyui0xIi0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KbUBFGLwxpARLNiojw9m6fsH.png?f=fotoalbum_large

Error 1029.1 alles lijkt gewoon te werken

• willem9503
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_oroLrv4gvlKpiu8SxARbtyP3Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2OP4BFVdyzDjBbXmlQ5tsP1I.png?f=user_large

Hm ik dacht, kijk ook eens.
Had ik deze gisteravond blijkbaar...
En 16 januari ook een keer.......

Nog even uitzoeken wat dat nu weer kan betekenen...

• YJB

YJB

Krijgen jullie dan geen emails? Bij iedere storing krijg ik netjes een email:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCMqpLy8ZWEy9Cvky4OqN1dqpmk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nyL2CB7FnBY0e69vKEfZwrQz.png?f=user_large

(Hint: onderhoud - berichten - ontvanger 3: niveau service)

• jossie67
YJB schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:05:
Ja, ik heb al wel het een en ander:

Prio's
[code]0 = ?
tip: formatter met jq voor een leesbare output.
Thanks,
Met een beetje extra code heb ik nu een een mooi overzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lz_mcnKdau0b09YUllGrbx_fVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8XXYTIFB7QS6f8dsCoJ4CuAM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4ZPIsLMKBhIyCDm1Jpji7NaOog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NaN3JaAkrV0Wt4BWqQpAVkXG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door jossie67 op 27-01-2024 23:29 ]

• BtH
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-02-2025

BtH

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e3ghA0Vb-0xDjXXWtgZREA3ytc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mn78ltifSdhS6Em2Wi46BHMk.png?f=fotoalbum_large

Getriggered door opmerkingen op dit forum heb ik het dhcp-address van de Qube ingevuld waarna dit schermpje wordt getoond. Dit is identiek aan het display dat op zolder boven de Qube hangt aan een modbus-draadje.

Onder menu-item 'VARIABLES' worden honderden instellingen getoond (overigens ook een groot deel ongebruikt). Hieruit blijkt o.a. op het eerste gezicht dat de legionella instellingen alleen de dagen van de week en een tijdstip behelzen, heb geen externe trigger o.i.d. gezien.

In de Qube zit blijkbaar een logic controller (uPC3) van het Italiaanse Carel Industries.

• PluisjeBeer68
  • Laatst online: 17-02-2025
Maarten60 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:44:
[...]

Wij krijgen ook een Qube en naar ik begrijp een losse controller die vlak bij de wp op zolder komt. Nadeel is dat je dan speciaal naar zolder moet om bv een foutmelding te zien.
Is het zinvol om de controller ‘zichtbaar’ op te hangen.
Maar kennelijk ook een app.
Wat is het doel van de sensor in de woonkamer? Wij hebben Danfoss thermostaten die de wp aansturen.
Wanneer de Qube aangesloten is op je thuis netwerk, kun je met elke browser rechtstreeks de HTML pagina bereiken van de controller (en dus vanaf elke plek bedienen in huis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxuC6kgdwnERfufPFm7kauJ-hxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5ogiZwOt1wjb1X9fWviCvQF.jpg?f=fotoalbum_large

• willem9503
........
Korte update.

Aangepast:
Stooklijn
Bijschakeling electrisch element
Snelheid afgifte - spreiding verwarming en pomp freq.

En verdeler in de garage zodanig getuned dat die niet meer extreem de retour temperatuur beïnvloed.
Dit wel ten koste van het opwarmen, dus we zoeken nog even naar een goede oplossing daarvoor.
Na weer een periode van meten en ook tunen van de flow blijft het verschil tussen garage en woning me lastig vallen en dan vooral natuurlijk het warmteverlies in de garage waardoor de retour temp. nogal terugvalt.

Maar ik heb nog 1 parameter te gaan lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhctzTEMFRCZB512sd4sZdnjA_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Ice6cFGgzdDq894mbeq1lRR.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de Min. Aanvoertemp verhoogd, deze stond blijkbaar "af fabriek" op 20C staat nu op 27C. Dit met een dT van 4.
Dit voorkomt in ieder geval dat de aanvoer helemaal wegzakt lijkt me. Als dit inderdaad werkt zoals ik verwacht zou ik de flow door de garage circuits ook weer verder open kunnen zetten

Iemand een ander idee bij deze optie?

Note: Al typend voor deze inbreng zie ik wel het effect dat ik had gehoopt.... :)

• YJB

YJB

CarelWdv schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:39:

Data toegankelijkheid magertjes in vergelijk tot andere warmtepomp leveranciers!
Middels het plaatsen van een kWh meter wil ik het verbruik van de WP groep gaan meten. Nu begrijp ik uit deze topic dat deze data beschikbaar is, en voor zover ik begrijp met b.v. Home Assistant met modbus yaml code uit te lezen is en nog veel meer data en andere zaken.
Is dit ook haalbaar voor een gebruiker met iets meer IT-kennis dan gemiddelde gebruiker van dit systeem?

Kan installateur back-up regeling hardware aanpassing uitvoeren?
Ik las in een topic (donderdag 30 november 2023 14:26) dat er een hardware update is om het tweede back-up element pas later, wanneer er nog warmtevraag is, bij te laten schakelen. Goede optie om meer (energie)efficiënt om te gaan met draaitijd WP.
Home assistant, ik gebruik geen modbus meer om de Qbooster uit te lezen, maar doe direct http requests. Staat gedocumenteerd in dit topic. Als je hulp nodiug hebt hoor ik het wel.

Als je een KwH meter plaatst met een modbus en een S0 contact dan kun je via modbus de KwH meter uitlezen en via de S0 poort aan de Qbooster koppelen. Je krijgt dan in het "I" menu het verbruik te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhgv5_-xW7SXw8AU14SqP7sfj3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j5vk1Vn9kJvfJllAf9CzKpIW.png?f=user_large.
Is niet helemaal accuraat als er electrisch wordt bijverwarmd maar geeft een goede indruk. Ik gebruik zelf een SDM72DM-V2 (~EUR 60 bij Amazon.de).

Bij mij heeft HR energy het relais geplaatst om het 2e element vertraagd te laten bijschakelen. Ze hebben dit gedaan tijdens een service actie in het voorjaar van 2023, er was iets niet goed met een serie driewegkleppen.

• jossie67
MattMax schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:29:
[...]

Ik heb ook nog een andere vraag. Is het mogelijk om een SG Ready relais te gebruiken in combinatie met de Cube warmtepomp? SG Ready wordt door diverse fabrikanten gebruikt om de warmtepomp slim aan te sturen. Bijv. extra opwarmen bij overschat PV energie of juist tijdelijk op pauze als de totale stroomvraag in huis erg hoog is. Ik heb al gekeken bij de Carel c.pCO controller documentatie, maar kan het hier niet direct in vinden.
Intressant, zo te zien heeft de Keba het wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7dGl766bfedMq-CZe5gP6hFsvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/svrQczwLn1GVECUgxsjzwgQf.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de 2 SG Ready contacten gevonden, wat ik zo gelezen heb is het een potenciaal vrij contact.
Dus relais bv een Sonoff 5v er tussen laten schakelen door HA

[ Voor 47% gewijzigd door jossie67 op 25-10-2024 11:10 ]

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 15:30

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Goed bezig @MattMax! Wat betreft de "twee waarden": Ze bedoelen denk ik dat de waarde twee registers beslaat. Een modbus register is 2 bytes, dus in totaal 4 bytes. En daar hebben ze bijna overal floats in gezet. Het zou inderdaad goed zijn als de volgende versie van het document het datatype erbij zet.

Ik heb ook lopen klussen om de (S)COP uit te rekenen, per dag maand en jaar, uitgesplitst naar tapwater en CV. Dit lijkt nu aardig te werken. Ik doe dit op basis van huidig vermogen, thermisch en elektrisch, en de status van de driewegklep. Ik denk dat het redelijk accuraat is, maar het werkt op basis van integratie wat een probleem kan opleveren. Helaas is er nog geen register beschikbaar voor de totale elektrische energie, dus het moet maar even zo.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
template:
  - sensor:
      - name: "WP1 Status Translated"
        state: >
          {% set status_map = {
            1: "Standby",
            8: "Startup",
            9: "Shutdown",
            16: "Heating",
            22: "Heating DHW"
          } %}
          {{ status_map.get(states('sensor.wp1_status') | int(0), states('sensor.wp1_status')) }}
        unique_id: wp1_status_translated
        icon: mdi:information
      - name: "WP1 Electric Power DHW"
          {% if is_state('binary_sensor.wp1_3_way_valve', 'on') %}
            {{ states('sensor.wp1_electric_power') | float(0) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
      - name: "WP1 Electric Power Heating"
          {% if is_state('binary_sensor.wp1_3_way_valve', 'off') %}
            {{ states('sensor.wp1_electric_power') | float(0) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
      - name: "WP1 Thermal Power DHW"
          {% if is_state('binary_sensor.wp1_3_way_valve', 'on') %}
            {{ states('sensor.wp1_thermal_power') | float(0) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
      - name: "WP1 Thermal Power Heating"
          {% if is_state('binary_sensor.wp1_3_way_valve', 'off') %}
            {{ states('sensor.wp1_thermal_power') | float(0) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}
      - name: "WP1 SCOP DHW Monthly"
          {{ states('sensor.wp1_thermal_energy_dhw_monthly') | float(0) / states('sensor.wp1_electric_energy_dhw_monthly') | float(1) }}
        unit_of_measurement: "CoP"
        unique_id: 68f6bf38-cf42-11ef-be7c-e3a371703aa4
        state_class: total
      - name: "WP1 SCOP Heating Monthly"
          {{ states('sensor.wp1_thermal_energy_heating_monthly') | float(0) / states('sensor.wp1_electric_energy_heating_monthly') | float(1) }}
        unique_id: 68f6c118-cf42-11ef-be7d-b7c90736a741
      - name: "WP1 SCOP DHW Daily"
          {{ states('sensor.wp1_thermal_energy_dhw_daily') | float(0) / states('sensor.wp1_electric_energy_dhw_daily') | float(1) }}
        unique_id: 68f6c168-cf42-11ef-be7e-834eae7df5b2
      - name: "WP1 SCOP Heating Daily"
          {{ states('sensor.wp1_thermal_energy_heating_daily') | float(0) / states('sensor.wp1_electric_energy_heating_daily') | float(1) }}
        unique_id: 68f6c19a-cf42-11ef-be7f-c3f99563ce1a
      - name: "WP1 SCOP DHW Yearly"
          {{ states('sensor.wp1_thermal_energy_dhw_yearly') | float(0) / states('sensor.wp1_electric_energy_dhw_yearly') | float(1) }}
        unique_id: 8a284f8a-cf44-11ef-b484-0f5c0435de9a
      - name: "WP1 SCOP Heating Yearly"
          {{ states('sensor.wp1_thermal_energy_heating_yearly') | float(0) / states('sensor.wp1_electric_energy_heating_yearly') | float(1) }}
        unique_id: 8a28541c-cf44-11ef-b485-073509ace6b9

sensor:
  - platform: integration
    source: sensor.wp1_electric_power_dhw
    name: WP1 Electric Energy DHW
    unit_prefix: k
    round: 3
    max_sub_interval:
      seconds: 10
    method: left
    unique_id: ea4f5c5e-ce91-11ef-acf9-7b117594baad
    source: sensor.wp1_electric_power_heating
    name: WP1 Electric Energy Heating
    max_sub_interval:
    method: left
    unique_id: ea4f600a-ce91-11ef-acfa-3b264ef40c77
    source: sensor.wp1_thermal_power_dhw
    name: WP1 Thermal Energy DHW
    max_sub_interval:
    unique_id: ea4f60aa-ce91-11ef-acfb-332d702cc4d1
    source: sensor.wp1_thermal_power_heating
    name: WP1 Thermal Energy Heating
    max_sub_interval:
    unique_id: ea4f612c-ce91-11ef-acfc-f7d073aeb83b

utility_meter:
  wp1_electric_energy_dhw_monthly:
    name: "WP1 Electric Energy DHW Monthly"
    source: sensor.wp1_electric_energy_dhw
    cycle: monthly
    unique_id: 948e0720-ce9b-11ef-b5ab-fb6505cfc871
  wp1_thermal_energy_dhw_monthly:
    name: "WP1 Thermal Energy DHW Monthly"
    source: sensor.wp1_thermal_energy_dhw
    unique_id: 948e08a6-ce9b-11ef-b5ac-3b594dae79ba
  wp1_electric_energy_heating_monthly:
    name: "WP1 Electric Energy Heating Monthly"
    source: sensor.wp1_electric_energy_heating
    unique_id: 948e08ce-ce9b-11ef-b5ad-df8219340c96
  wp1_thermal_energy_heating_monthly:
    name: "WP1 Thermal Energy Heating Monthly"
    source: sensor.wp1_thermal_energy_heating
    unique_id: 948e08ec-ce9b-11ef-b5ae-6bc1dff4618b
  wp1_electric_energy_dhw_daily:
    name: "WP1 Electric Energy DHW Daily"
    cycle: daily
    unique_id: 0c47063e-cea3-11ef-b33b-1741ed7fe92c
  wp1_thermal_energy_dhw_daily:
    name: "WP1 Thermal Energy DHW Daily"
    unique_id: 0c47095e-cea3-11ef-b33c-0f8340e08b5c
  wp1_electric_energy_heating_daily:
    name: "WP1 Electric Energy Heating Daily"
    unique_id: 0c4709d6-cea3-11ef-b33d-e7b481705937
  wp1_thermal_energy_heating_daily:
    name: "WP1 Thermal Energy Heating Daily"
    unique_id: 0c470a26-cea3-11ef-b33e-4356ba7688d3
  wp1_electric_energy_dhw_yearly:
    name: "WP1 Electric Energy DHW Yearly"
    cycle: yearly
    unique_id: 4850c812-cf44-11ef-b27b-ab27b86883b7
  wp1_thermal_energy_dhw_yearly:
    name: "WP1 Thermal Energy DHW Yearly"
    unique_id: 4850ccfe-cf44-11ef-b27c-53b802ab5c6f
  wp1_electric_energy_heating_yearly:
    name: "WP1 Electric Energy Heating Yearly"
    unique_id: 4850cdd0-cf44-11ef-b27d-b3635bd354fc
  wp1_thermal_energy_heating_yearly:
    name: "WP1 Thermal Energy Heating Yearly"
    unique_id: 4850ce8e-cf44-11ef-b27e-4b6fa27fce66

Dit levert dergelijke plaatjes op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4atrM_V-cUI5WdHmOyf75UhkMuI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/64zgnxr1SrkWoZb4w3FQW74O.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Rrnx4cKIH2Thcx7CJNPDnSOXjI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kQ4o1dK0ZrTU0VILZNq56gB3.png?f=user_large

Overigens in mijn SCOP niet zo hoog hier vanwege het koude weer en omdat ik geen vloerverwarming heb.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• BB_Elektro
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 31-03 21:08
Dr Nix schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:52:
• Helaas zie ik er geen register tussen staan dat daadwerkelijk het totale elektrische verbruik weergeeft. Dit zou super nuttig zijn voor de administratie. En het scheelt een modbus-meter in de meterkast. @HR_support : Kan dit in een volgende versie er wel in? Deze waarde staat wel op het Carel-schermpje, dus het wordt ergens bijgehouden...
Sinds kort draait er SW 4.0.07 op m'n Qube, en die heeft een modbus register voor het totale elektrische verbruik in kWh: input register 69, GeneralMng.AcumulatedPwr..., Totaal Elektrisch verbruik in kWh.

Als je die als "state_class: total_increasing" in de Home Assistant configuration yaml zet (ik laat alleen dat register zien):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# Modbus tcp connections
modbus:
#--------------------------- Warmtepomp -------------------------
# HR-Energy Qube SW 4.0.07 modbus registers
  - name: Warmtepomp
    type: tcp
    host: qube.local
    port: 502
    sensors:
    #-------------------- input registers --------------------
      - name: wp Elektrisch verbruik
        unique_id: warmtepomp.elektrisch_verbruik
        state_class: total_increasing
        scan_interval: 60
        device_class: energy
        unit_of_measurement: kWh
        slave: 1
        address: 69
        input_type: input
        data_type: float32
        precision: 3

dan kun je daarna in de Energieconfiguratie onder Individuele apparaten de warmtepomp toevoegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFGdgJPTUJKnz8doSX9vv_Wbst0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D0iTSDINrvxTyYecGMkS0gAW.png?f=user_large

In je energie dashboard staat ie er dan netjes tussen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8eKsrE7TAJLUrSZ9FyQ4pyrh5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1h9RoYS168d6R9bUDrpzFEob.png?f=fotoalbum_large

@HR_support Bedankt voor het toevoegen van dit register!

• BB_Elektro
HR_support schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:39:
[...]
Ha die Maarten. Zet het even op het lijstje om dit te vermelden in de Modbus lijst.
Voor nu de belangrijkste:
StartFail = 17
Compressor shutdown = 9
Compressor start up = 8
Keyboard Off = 6
Qube DHW run = 22
Qube Heat run = 16
Qube Cool run = 15
Algemeen alarm = 2
Standby = 1
Voor de Home Assistant gebruikers: ik heb uitgezocht hoe je dit netjes kan weergeven. Het modbus register device_class zet je op enum. Verder maak je een template sensor aan die het getal van de status omzet in een string, zie onderstaand de yaml code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
    # ---- andere modbus registers hier ----
      - name: wp Unit status
        unique_id: warmtepomp.unit_status
        state_class: measurement
        device_class: enum
        address: 38
        data_type: uint16
        precision: 0
    # ---- andere modbus registers hier ----

template:
    sensor:
        name: wp Unit status
        unique_id: warmtepomp.unit_status_string
            {% if   states('sensor.wp_unit_status') | int ==  1 %}
                Standby 
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  2 %}
                Alarm
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  6 %}
                Keyboard off
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  8 %}
                Compressor start up
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  9 %}
                Compressor shutdown
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 15 %}
                Cooling
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 16 %}
                Heating
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 17 %}
                Start fail
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 22 %}
                Heating DHW
            {% else %}
                Unknown state
            {% endif %}

Als je deze unit status dan in je geschiedenis weergeeft ziet het er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdrwUQpL8TMVcw3Mcy9gf9HHcEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fCw93IxfbWqwB7tHflK5sIkm.png?f=fotoalbum_large

• BB_Elektro
Ben ondertussen nog wat verder gegaan om de weergave van informatie in HA strakker te krijgen. De status van bron stroming lees je geïnverteerd uit het register, onderstaand een manier om dat om te keren zodat "on" en "off" kloppen. Er zijn vast doorgewinterde HA gebruikers die weten hoe je dit strakker kan doen, ik hoor het graag!

Verder heb ik de status van de drie- en vierwegkleppen vertaald naar hun functie en heb ik de unit status lijst compacter gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
template:
  - binary_sensor:
      - name: wp Bron stroming
        unique_id: warmtepomp.digital_in_source_flow_inverted
            {% if   is_state('binary_sensor.wp_bron_stroming', 'on' ) %} off
            {% elif is_state('binary_sensor.wp_bron_stroming', 'off') %} on
            {% endif %}
  - sensor:
      - name: wp Driewegklep DHW/CV
        unique_id: warmtepomp.driewegklep_dhw_cv_string
            {% if   is_state('binary_sensor.wp_driewegklep_dhw_cv', 'on')  %} DHW
            {% elif is_state('binary_sensor.wp_driewegklep_dhw_cv', 'off') %} CV
            {% endif %}
      - name: wp Vierwegklep verwarmen/koelen
        unique_id: warmtepomp.vierwegklep_verwarmen_koelen_string
            {% if   is_state('binary_sensor.wpd02_vierwegklep_verwarmen_koelen', 'on' ) %} Verwarmen
            {% elif is_state('binary_sensor.wpd02_vierwegklep_verwarmen_koelen', 'off') %} Koelen
            {% endif %}
      - name: wp Unit status
        unique_id: warmtepomp.unit_status_string
            {% if   states('sensor.wp_unit_status') | int ==  1 %} Standby 
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  2 %} Alarm
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  6 %} Keyboard off
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  8 %} Compressor start up
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  9 %} Compressor shutdown
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 15 %} Cooling
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 16 %} Heating
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 17 %} Start fail
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 22 %} Heating DHW
            {% else %} Unknown state
            {% endif %}

Tenslotte onderstaand hoe je de pomp percentages juist kan weergeven. De registerwaarde is namelijk 100 als de pompsnelheid 0% is, en 0 als de pomp op 100% draait. Middels een offset van 100 en een scale van -1 wordt dit rechtgezet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
    #-------------------- input registers --------------------
      - name: wp Pomp user percentage
        unique_id: warmtepomp.user_pump_signal
        unit_of_measurement: "%"
        address: 4
        offset: 100
        scale: -1
      - name: wp Pomp bron percentage
        unique_id: warmtepomp.source_pump_signal
        unit_of_measurement: "%"
        address: 6
        offset: 100
        scale: -1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VVUMFRELhUejZI1InVd8PPb2sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0PZ0LzqgBlzhNhoaJFsCbxt0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door BB_Elektro op 25-05-2025 21:39 ]

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:47
Voorbeeld van mijn knutselwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kkCu8ZI78T-a4AkMtxUKPWrW0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2prxRdIYJvIQ2AoyCncOhXa.jpg?f=fotoalbum_large

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik gebruik de YAML van MattMax, en toen het afgelopen dagen erg warm was gaf de buitentemperatuursensor (op register 32) af en toe een spike van 3276,7 ºC. Dat is precies 16 bits MAXINT (0x7FFF) dus dat kan geen toeval zijn. De buitentemperatuursensor is geen echte sensor, de waarde wordt via internet ergens vandaan gehaald, dus een hardwarefout in de sensor kan het ook niet zijn.

Wat kan hier aan de hand zijn? Het is natuurlijk niet te reproduceren, dus het blijft een beetje giswerk. Of wachten tot het weer 30+ is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfgTkPxlyJAmK5Fivf2jmOWBGzY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/34StHq0BjD4Dxk0RYlq3YbUp.png?f=fotoalbum_large
MattMax schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:20:
Met dank aan de suggesties van @Dr Nix heb ik de Home Assistant code aangepast. Vanwege het ontbreken van gedetailleerde informatie is het deels "trial and error" om het juiste datatype te vinden per register. De bedrijfsuren staan bijv. in een "Holding register (twee waarden)", maar dit is dan weer geen float32 register. Alleen het tweede register geeft een int16 waarde.

[...]

[ Voor 3% gewijzigd door hbolten op 02-07-2025 17:09 ]

• Maarten60
Bij mij zijn de buitensensoren echte sensoren (ik weet waar ze zitten 😁) en is het datatype float32
Dit is mijn grafiek (heb twee wp-en)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRO735zwb6LMgexr-LzrM8UEvzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jP3npkmTJJv1QWJP1q0tcezy.jpg?f=fotoalbum_large

• BB_Elektro
Maarten60 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:20:
Ik wil via HA meer inzicht krijgen in de alarmen en hoe ik die zichtbaar kan maken. Er bestaat een document wat een beschrijving van de alarmen is en er is een overzicht van de modbus-registers waar een flink aantal alarmpunten in staan beschreven. Ik gebruikt nu alleen de unitstatus (reg 38) waar status 2 een general alarm aangeeft. Het is mij onduidelijk hoe ik het alarmenoverzicht kan mappen op de modbus-registers.
Heeft er iemand al iets gemaakt op het gebied van alarmen?
Hi Maarten,

Ik heb alle modbus registers een voor een ingevoerd in mijn yaml file. De alarmen staan er als volgt in (1 voorbeeld):
code:
1
2
3
4
5
6
7
      - name: wp Alarm verzamel user # UsrAlrms - Verzamel alarm CV zijde (User)
        unique_id: warmtepomp.alarm_verzamel_user
        scan_interval: 120
        device_class: problem
        address: 16
        input_type: discrete_input

Dan komen ze in je overzichts pagina als binaire sensoren te staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OynhO3ciawlpMtKbAkKfkJi1ft0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ppFLriOtPuEnVuWFfDAQJQJS.png?f=user_large

Tevens heb ik een dashboard (pagina / tabblad) gemaakt voor de warmtepomp met alle entiteiten per categorie in een sectie. Zo staan alle alarmen samen in een eigen sectie, zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3U2KerVe6tNDOTpQ-k3UVVtTdkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qAw0c7YKCqz7pkfG8nn7CkP1.png?f=fotoalbum_large

• willem9503
Eens kijken of hier aan verslavingszorg gedaan kan worden.. :)
Ik ben begonnen te stoeien met HA, dank voor alle input hier. Maar krijg één meting niet goed weergegeven.
En dat is: InputRegister (2 waarden) 28 RoomTemp Ruimtetemperatuur (vrij naar modbuslijst).
Yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- name: "WP-Qube Ruimtetemperatuur"
    address: 28
    scan_interval: 10
    precision: 1
    device_class: temperature
    unit_of_measurement: "°C"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c2f

Waardes na wat stoeiwerk met swap: word
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbydqzU4nI05sR_ZmkQt8M6C1KI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xGcaiJI42alJEqqA3bDS5Mo1.jpg?f=user_large

Waardes na wat stoeiwerk zonder swap regel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lTne4DuoFcD0IxYaP-4iC8VcU8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9pA7Uibk09nbEz0DcpbOBv0M.jpg?f=user_large

Waardes na wat stoeiwerk met swap: word_byte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JXXS9tfimsFH99hv9M7WrbpIe8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nrLu6AgiLpXk8qAA5WDIPgKJ.jpg?f=user_large

Mijn kennis reikt niet verder.... dus als er ideeën (en waarschijnlijk nog vragen) zijn dan graag...
Na 3 dagen stoeien begint mijn geduld op te raken (met mezelf vooral ;) )

• BB_Elektro
willem9503 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:49:
Eens kijken of hier aan verslavingszorg gedaan kan worden.. :)
Ik ben begonnen te stoeien met HA, dank voor alle input hier. Maar krijg één meting niet goed weergegeven.
En dat is: InputRegister (2 waarden) 28 RoomTemp Ruimtetemperatuur (vrij naar modbuslijst).
...
Ha Willem,

Welkom bij de club :*)

Je zit goed hoor, maar de waarde die je krijgt is niet wat je verwacht. Dit is wat ik zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2tiNO3Q6JgzTspc3-MjLyZkwAk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PevhVswpMrkIBiEvSInYsJQR.png?f=user_large

Mijn code is als onderstaand, geen swapping nodig. Heb je ergens anders iets van een byte-order ingesteld die niet klopt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      - name: wp Huiskamer temperatuur
        unique_id: warmtepomp.huiskamer_temp
        device_class: temperature
        unit_of_measurement: °C
        address: 28
        precision: 1

Mijn conclusie is dat de warmtepomp de kamertemperatuur niet van de Linq krijgt, of niet in het bijbehorende register zet. Jammer... @HR_support zouden jullie kunnen zorgen dat de kamertemperatuur wel via modbus register is uit te lezen bij gebruik van Linq?

[ Voor 24% gewijzigd door BB_Elektro op 24-08-2025 22:43 ]

• willem9503
Ik had de reactie gezien, dus helaas.

Ik ben me aan het bezinnen op andere ruimtesensor(en) om daarmee misschien ook VVW zones apart te kunnen sturen bij centrale warmtevraag. Ik hoef overdag maar 1 ruimte (eigen kantoor) tijdig warm te hebben. De rest (woonkamer/keuken/etc pas richting eind van de middag). Maar dat is weer een iets andere en complexere uitdaging zullen we maar zeggen.

Ik vermoed trouwens dat Qube wel degelijk iets van de ruimtetemp uit de Linq krijgt, wan ik heb de koppeling met de linq in de app een tijdje verbroken gehad en toe kreeg ik geen waarde op de sensor terug in HA. Zo gauw ik de koppeling van de Linq in de app had hersteld zag ik weer keurig de -999,9....(maar is een vermoeden. heb er niets over kunnen vinden helaas. Dus toeval is ook een optie)

Maar voor nu de monitoring van de Qube onder controle dankzij alle input hier te vinden, internet en "trial en error acties"..
Zo heeft de aansturing een nachtje gedraaid via HA/modbus i.p.v. Linq en volgens mij zag HA die -999,99 en heeft vervolgens de Qube een nachtje laten draaien..... Weet nu in elk geval dat de Qube goed werkt (erg warme vloer 's morgens). Was voor mij als leek op modbus gebied wel even spannend om het weer werkend te krijgen. Maar is gelukt.
Overzichtje van wat ik nu heb staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qltSnodNIRpfRw59rr9D2dotxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmUnRUwErBEqZ0W5enLIsDWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende uitdaging: SMA STP6000-TL20 integratie in HA werkend krijgen. Heeft zo z'n problemen ondanks beschikbare SMA integratie in HA (vrij vertaald: vertikt het om uitgelezen te worden ondanks dat alles beschikbaar is en open staat :-( ). |:(

[ Voor 11% gewijzigd door willem9503 op 30-08-2025 11:11 ]

• BB_Elektro
MattMax schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:26:
[...]

Bedankt voor de tip, had ik nog niet gezien! Via Modbus aansturen scheelt weer een extra relais en is veel makkelijker in te stellen. Voor iedereen die hier ook mee aan de slag wil, zie de meest recente Modbus-documentatie. SG A is Coil 65 en SG B is Coil 66.
Ik heb de SG ready coils als switches in mijn HA ingevoerd maar bij het omzetten van die switches geen enkele reactie van de Qube kunnen bespeuren. Als ik in HA de switch omzet wordt ie vanzelf vrijwel direct weer teruggezet geloof ik, maar het is al even geleden dat ik het geprobeerd heb. Iemand meer succes gehad dan ik?

Merk overigens op dat je via het (Virtual) display SG ready moet activeren. Je vind het menu onder:
Main Menu User -> A. Config -> D. License_SGready -> 2e scherm "SG ready"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4vekdw4Sw-UkhN0HoC7ulNhRaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ba3THbPaNm6BkuYaSg2PHrok.png?f=fotoalbum_large

• Maarten60
Goed nieuw en slecht nieuws.
De installatie van de integratie gaat vlekkeloos. Ik krijg alle waardes netjes te zien (op het eerste gezicht).
Alleen een tweede Qube, met een apart IP adres werkt niet. Waarschijnlijk omdat de sensors niet uniek zijn qua naam.
Voorbeeld: sensor.setpoint_ruimte_cv_nacht
Ik denk dat de oplossing sensor.wp1_setpoint_ruimte_cv_nacht
Mijn 'hub'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDRmcuTtIjWhR4Uhi9zOqaEKxcM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/av4ZMQJtcRZZSHufyBhhQQ2E.jpg?f=user_large

Verder heb ik nog een helper om de status om te zetten in klare taal.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
# Purpose: present WP status in text
#  - sensor:
#      - name: "WP1 Status Translated"
#        state: >
#          {% set status_map = {
#            0: "No info",
#            1: "Standby",
#            2: "General Alarm",
#            6: "Off by Keyboard",
#            8: "Compressor Startup",
#            9: "Compressor Shutdown",
#            15: "Cooling",
#            16: "Heating",
#            17: "StartFail",
#            22: "Heating DHW"
#          } %}
#          {{ status_map.get(states('sensor.wp1_unit_status') | int(0), states('sensor.wp1_unit_status')) }}
#        unique_id: f5b4e4d6-9c3b-44fe-a5b9-98b4cffbc1fb
#        icon: mdi:information

Misschien kan die ook opgenomen worden.

Edit: verder vroeg ik me af of het niet zinvol is om de originele HR-Energy sensornamen op te nemen (alias?).
Edit 2: De waarde van flow lijkt niet te kloppen

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten60 op 16-09-2025 19:19 ]

• willem9503
@MattMax
Net de laatste update neer gezet (.29)
Vraagje: Moet de sensor actuel_elektrisch_verbruik_berekend in kWh worden weergegeven ipv kW (of thermisch verbruik ook in kW)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dX1aMdUkg-iHzuZSB9U5aghIYSw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JIcGQn9xrwBch03wbPmaI1mt.jpg?f=user_large

• Maarten60
@MattMax Nieuwe versie geinstalleerd 2025.9.44 maar nog steeds issues op de tweede wp.
Paar observaties, het aantal entities is verschillend 90 vs 89. De eerste "Setpoint ruimte CV dag" ontbreekt bij wp2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWphvG_upWttiL0K5ikt5FQWTtY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9SPbNrp61K3ZamA9R8ILjF4y.jpg?f=user_large
Verder hebben de sensoren van wp1 allemaal een IP als achtervoegsel, bijvoorbeeld sensor.thermostat_heatsetp_day_192_168_7_212_1
Dit is niet het geval bij WP2 (de tweede integratie), daar ontbreekt het IP adres. Verder zie ik bij wp2 voor bijvoorbeeld entity sensor.supplytemp de melding This entity is unavailable. (Lijkt voor alle niet binaire sensoren het geval)
Als zou mogen gokken lijkt het alsof er iets fout gaat met het toevoegen van het IP adres bij de tweede integratie.
Als laatste, het toevoegen van een compleet IP adres, plus volgnummer maakt de sensornaam lang. Is een volgnummer alleen niet voldoende?
Verder voor de documentatie de stappen die ik doorlopen heb om de update uit te voeren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Stappen
1 Settings > Device & services > Qube Heatpump
2 Verwijderen van integratie(s): drie puntjes > keuze delete
3 Restart Home assistant
Update van HACS Qube Heat Pump integratie
4 Zoek op Qube (of Qube staat er nog als laatste zoekterm)
5 drie puntjes > Keuze (re)download
Opnieuw integreren
6 Settings > Devices & services
7 Voeg integratie toe via "+ Add integration"
8 Nieuw scherm opent met "Set up a new integration", zoek op Qube en selecteer
9 Nieuw scherm opent en voeg IP adres toe <submit> en voeg evt Area toe
10 Integratie verschijnt (tijd om Matt een koffie te geven)

Edit: ontbrekende sensor toegevoegd

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-03 15:32
Lawrentz schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:31:
[...]

Ik zou het woord verbruik vermijden want dat schept alleen maar verwarring.
Verder moet óf de omschrijving óf de eenheid worden aangepast.

Het actuele verbruik is wsch het elektrisch vermogen en dat kan kan alleen in W of kW en nooit in Wh of kWh.
Het totale verbruik betreft wsch de elektrische of thermische energie, is over een langere periode en dan komt de tijdscomponent erbij, dus in Wh, kWh, J, kJ of MJ.
....
Ik denk dat de verwarring wordt veroorzaakt door de beschrijving in het Modbus document van HR-Energy. Zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uS1VYZ8Q0-P2pi3h2t2_I0HQiuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uXzcv7uXhb4d0ylI8gJt7w6m.png?f=fotoalbum_large
Ik zou denken dat adres 61 en 63 beiden over vermogen (power) gaan en dus een eenheid in W of kW. Dat betekent dat de beschrijving bij adres 63 (Verbruik) dus incorrect is.
Adres 69 en 71 zijn dan beide cumulatief verbruik met een eenheid in kWh met een state_class "total_increasing" in Home Assistant.

Mocht iemand dat anders zien, dan hoor ik het graag.

• willem9503
HR_support schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:22:
Heren, lekker enthousiast bezig.

Bij deze het verlossende woord:
Inputregister 34 GeneralMng.COP Dit is het COP van de Qube op dit moment
Inputregister 36 GeneralMng.Thermic_Pwr Dit is het thermisch vermogen dat de warmtepomp op dit moment aan het leveren is. Dus in kW.
Inputregister 61 GeneralMng.ElectricPwr Dit is het elektrische vermogen dat de Qube momenteel verbruikt. Dis in kW.
Inputregister 63 GeneralMng.TotalThermic_kWh Niet gebruiken, zullen we later verwijderen
Inputregister 69 GeneralMng.AcumulatedPwr Totale elektra verbruik warmtepomp, dus in kWh
Inputregister 71 GeneralMng.AcumulatedThermic Totale thermische opbrengst warmtepomp, dus in kWh

@MattMax Super bezig. Wellicht eens samen kijken of alles helemaal klopt wat je nu doet met de Qube? Zeer benieuwd naar je uiteindelijke resultaat.
Wederom Kudos voor @MattMax , alsof hij geen andere hobbies heeft.... :P ;)

Temperaturen dalen, matig weekend gehad dus Qube is nu z'n ding aan het doen. Screenshot toegevoegd van hetgeen ik nu monitor (en als ik een goed gevoel heb zal dat teruggaan naar alleen vermogens en temperaturen) in Home assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-QcOkLdL4jBmferCMJyUmVBvcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHGCO0Z4yBUPL4zBb6S7Mj4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Kunnen we nu terug naar de oorsprong van het topic... "Qsilence PVT systeem, wat vinden we ervan?".. (hoeft niet natuurlijk, maar toch.)

[ Voor 4% gewijzigd door willem9503 op 22-09-2025 09:00 ]

• tibor.toth
  • Laatst online: 07-03 23:07
Goedemiddag,

Ik heb een Qube-warmtepomp in mijn nieuwbouwwoning.
Ik lees de parameters uit met Home Assistant (HA) en zie dat de buitentemperatuur soms ineens naar 3276 °C springt. Op dat moment ontstaat er ook een warmtevraag naar de warmtepomp.

Ik wilde de heat compensation curve gebruiken (ik weet nog niet of dit handig is met Linq te doen), maar door deze foutieve buitentemperatuur wordt de berekende aanvoertemperatuur ineens 30 °C. Dan gaat de warmtepomp voor een korte tijd aan.

Heeft iemand dit probleem ook gehad?
Zou ik hiervoor contact moeten opnemen met de installateur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWjJo-8sJOeN1vcPbU5PGKp6JRk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mijLNkby5CJCnmj68Mf0IRro.png?f=fotoalbum_large

• willem9503
Hm, ik herken deze wel. Maar niet zo frequent als jij 'm laat zien.
En bij mij is het dezelfde waarde, 3.276,7... software bugje in Qube?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXK778gvnnU_6X8ZC6vsULhJMc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGftAvnLHUrT1ClqR386IXTq.jpg?f=fotoalbum_large

En iets meer detail van de laatste..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ccSEecJAayPIMXF2hvBxszPVVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SlPEelgN5FlgxQJAPAxkoizK.jpg?f=user_large

Dit is vanaf het moment dat ik via de integratie ben gaan meten.
Daarvoor met de modbus templates liep ik vaker tegen dit soort dingen aan.
@HR_support , hebben jullie enige input op deze van @tibor.toth ?
Kan me voorstellen dat dit vervelend wordt met hoge frequenties (waarvan ik hoop dit niet te gaan zien... :) ).

[ Voor 3% gewijzigd door willem9503 op 28-09-2025 15:58 ]

• willem9503
Om daar nog even op door te gaan.Ik heb de data even naar Excel gehaald, de hoge uitspattingen er uit gevist en constateer eigenlijk dat ik vaker een uitval naar 0 zie gaan. En ik weet wel zeker dat dit niet klopt...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V29_RRDAWxTXvWVrVKuXbUwEP9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZaQCOq2F23gAz7UVq7yAphe.jpg?f=fotoalbum_large
Niet de fijnste grafiek, gaat even om totaal beeld voor nu...
En ja, ik gebruik de HACS integratie (nu 2025.9.84, helemaal bij zie ik net) :)

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCnWNrdh7wndpF4GKPmNgFfoJSs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAIZcjK9WRUcCY8HcKIJMslX.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door willem9503 op 28-09-2025 16:19 ]

• Maarten60
Vreemd. Ik herken het niet en heb geen uitschieters naar boven en beneden.
Los contact?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVCLb71ZrY94jIlVmnNY5I_2Axg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wjIc1GVyf1ay43klYvn0ywG.jpg?f=fotoalbum_large

• tibor.toth
Maarten60 schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:59:
[...]

Heb je een eigen integratie of die van matt via hacs gebruikt?
Heb je het juiste aantal bits gebruikt?
Ik gebruik die van Matt.

Ik heb een mogelijke oorzaak gevonden. Ik heb deze fout altijd voorkomen wanneer de LinqUp geen internet had.

Het is vreemd, want ik heb nooit problemen met de stabiliteit van het internet.

Kan het dat deze waarde van het internet komt en niet een gemeten waarde is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfiVFBwnIxZxCvcP5oF90xWdZyw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/45wjpt2sesyJqpqBd33DCV7l.png?f=fotoalbum_large

Een andere vraag: gebruiken jullie een stooklijn (compensation curve) of niet? Normaal zou ik het efficiënter vinden als de aanvoertemperatuur niet altijd tot 30 graden verwarmd hoefde te worden. Maar ik heb alleen vloerverwarming op de begane grond en ik weet niet of het systeem dan te vaak aan- en uitschakelt, omdat er te weinig water is en het minder tijd nodig heeft om warm te worden.

[ Voor 11% gewijzigd door tibor.toth op 28-09-2025 18:46 ]

• willem9503
Je moet het er ook niet over hebben...
Qube net gestart en zie hier....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5Hm6zeAelhd4qXa0tEd-T0zhq4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c9XZQa8w1ohGPbwtS0bMwcBv.png?f=user_large

Andere opvallende de Linq app zegt: Gateway offline
Dit was nadat KPN besloot om een korte internet onderbreking te hebben. Binnen 30sec, was alles in huis weer up and running, maar de Qube + Linq vinden dat blijkbaar lastig (heb Linq intussen een herstart gegeven, is nu weer terug naar normaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfH5_0S98sO7SHQHNdFYppwcduQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cX3SOZzzQK6gAn5ZF7IrWBfB.png?f=user_large

Ik kwam er net achter omdat ik terugkwam van tandarts en even HA opende om verbruik statussen te checken. Ik weet niet of Qube/Linq uit zichzelf de verbinding herstellen als het alarm er nog staat...

[ Voor 50% gewijzigd door willem9503 op 29-09-2025 09:21 ]

• tibor.toth
HR_support schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:51:
[...]

Bij juist ingestelde Qube, zou deze niet warmtevraag moeten krijgen door die LinQ die even geen internet had, wel klopt het dat hij naar retour vraag 30 oC springt. Zet even een ticket in, via je installateur dan kan Support even meekijken wat er gebeurd.
Het is altijd aan te raden de stooklijn te gebruiken. Geen stooklijn betekend altijd hoog stoken, en dus doorschieten van de temperaturen in huis. Je kunt met bijvoorbeeld 5 oC makkelijk met 27 a 28 oC retour de woning verwarmen. Vandaar een stooklijn gebruiken.
Bedankt voor de uitleg! Met de nieuwe softwareversie (4.0.10) heb ik geen last meer van het springen van de buitentemperatuur, en mijn systeem werkt nu ook heel goed met de stooklijn. Bij 10 °C buitentemperatuur draait de compressor ongeveer elke 3-4 uur zo’n 15–20 minuten. Ik heb de diff-parameter van de stooklijn op 1 °C moeten zetten, anders schakelt de compressor te vaak (elke uur voor 5 minuten). Nu nog even testen wat de ideale offset van de stooklijn is, maar het systeem ziet er nu al heel goed uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epwLXErNLAyw_TQxBNhDUrfO4Qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wO7ykDZ0A4OSSCuAwzs6IYFv.png?f=fotoalbum_large

• willem9503
Hm, na alle updates vond Qube dat ie even moest draaien. Op zich niet erg zo'n extra testrun. Maar levert wel een raadsel op.
Ik zie keurig het verbruik in het Energy dashboard van HA. Via entiteit "Totaal Elektrisch verbruik in kWh (sensor: generalmng_acumulatedpwr_qube1)". Maar ik krijg ook negatief 'niet getraceerd verbruik' in de monitoring. Dan vraag ik me af wat de Qube hier doet/rapporteert. Het saldo (80-71) is wat ik qua verbruik wel mee kan leven in een periode van bijna 2 uren. De P1 meter vind hier niets van terug qua negatief verbruik en geeft qua verbruik ook het saldo niet, dus gaat het gebouw niet uit.... en saldo klopt niet lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oOdsJSjkbzymsykGxV-OKZYa8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ryNgcb3NndRdsCI4ec6muavk.png?f=fotoalbum_large

Verbruik afgelopen uren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHWJz7bmA8jKknMlRQevRwd49TM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KdVgm0jWXd4hWDj0XfK25Rno.png?f=user_large

Dus open voor ideeën..... (en ik zoek nog wel even door..)

• willem9503
dus, in 5 minuten komt Qube op 75kWh (nog niet aangepast door mij in statistieken).
Is in ieder geval iets verklaart, word vervolgd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PlB6epQ_xkYaUjv5xaEF-zmpcY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JTBd6bljmyWsjZmz9PFj8yt9.png?f=user_large

Iets met de teller niet goed?

[ Voor 5% gewijzigd door willem9503 op 02-10-2025 19:53 ]

• willem9503
Dit na de LinQ update.
Meetwaarde van de ruimte daalt (volgens verwachting bij de upgrade), Qube reageert en start na 5 min. op.
Dropt z'n historie blijkbaar even, corrigeert, maar vervuilt daardoor daadwerkelijk alle statistieken lijkt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b80JT7tpmzs7FUOpnPt6y4gLF9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PC5K9CxajxNhaLfShkF87Wrs.png?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag meer analyses....ben namelijk geen HA-wizard..

• BB_Elektro
willem9503 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:04:
Dit na de LinQ update.
Meetwaarde van de ruimte daalt (volgens verwachting bij de upgrade), Qube reageert en start na 5 min. op.
Dropt z'n historie blijkbaar even, corrigeert, maar vervuilt daardoor daadwerkelijk alle statistieken lijkt het.
[Afbeelding]

Ik hoor graag meer analyses....ben namelijk geen HA-wizard..
Ha Willem,

Ik heb deze week ook de update aangevraagd op maandagavond en deze is dinsdagochtend al uitgevoerd dus inderdaad lekker vlot waarvoor dank @HR_support.

Mijn update was van 4.0.07 naar 4.0.10-A en mijn elektrisch verbruik teller loopt netjes door, zonder dip naar nul. Ook de bedrijfsurentellers lopen nu netjes door terwijl die bij de vorige update (van versie 2.0.8 naar versie 4.0.07) gereset werden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BI6yVdx-FWLHDy0yktGd2ieEMcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eDcWKXTgyKZ3wde73KJyZHIF.png?f=fotoalbum_large

• willem9503
BB_Elektro schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

Ha Willem,
.....

Mijn update was van 4.0.07 naar 4.0.10-A en mijn elektrisch verbruik teller loopt netjes door, zonder dip naar nul. Ook de bedrijfsurentellers lopen nu netjes door terwijl die bij de vorige update (van versie 2.0.8 naar versie 4.0.07) gereset werden.
....
Dat zou mooi zijn van die tellers. Was me namelijk al aan het bedenken hoe ik in de groepenkast ruimte zou kunnen creëren voor een 3 fase kWh meter....

Ik zag net dat ik de 4.0.10B heb., mag je nog een keer.... :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06eFi1ed2WJkLQjaM6viLstXaG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BuX2x7FxxnHynr1HSD12PCsi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door willem9503 op 04-10-2025 07:36 ]

• hbolten
  • Niet online
Maarten60 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:53:
[...]

Nog niet voor mobiel, staat vast voor velen op de agenda. Misschien iets samen maken.
Ik heb zelf behoefte aan twee verschillende dashboards, 1 simpele voor familie en 1 geavanceerde voor mijzelf. (Heb ook twee verschillende HA accounts).
Misschien korte brainstorm over wat zo’n dashboard moet kunnen?
Ik heb al wat mock-ups laten maken door AI, maar nog niet naar mijn zin. Voor familie wil ik iets dat lijkt op de LinQ, voor mezelf heb ik nu een hele lelijke die absoluut een remake nodig heeft en waar bv stroomverbruik nog ontbreekt. Hierin wil ik alle temperaturen in de hele keten, van dak naar aanvoer naar buffervat naar vloerverdeler naar vloer en weer terug. Temperaturen in de belangrijkste ruimtes in huis en buiten. Temperatuur van het DWW (dat bij mij in de zomer door zonnecollectoren, een extra pomp en een extra spiraal wordt verwarmd) Ook wil ik zien welke pompen draaien (bron, compressor, cv en buffer).

Mijn lelijke knutselwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DMhg3Hf0fgGEH8kIT_mYrqtXUE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WIP0MIlUNnckfFMevecqUHGM.png?f=fotoalbum_large

Mockup door AI
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMiXBW0wttrk1YURNEgWrM9SNYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0oSLlbUZvZsd0GcIKMircqQ6.png?f=fotoalbum_large

Nog een mockup door AI
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQk4DcU7Ny3yoxoJccHJV-IyB10=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H8D7FColfZEIZSA8St1cnMkq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door hbolten op 04-10-2025 13:29 ]

• Maarten60
Ik heb geen Linq en gebruik nog mijn oude thermostaat, die ook meerdere zones aanstuurt. Vandaar mijn behoefte aan een familie versie.
Verder heb ik Heatmeasters (oude Heatboosters) om mijn radiatoren zitten die data afgeven en heb ik een aantal sensoren gemaakt om zelf nog te meten.
Dit is mijn dashboard, wat natuurlijk niet op een mobiel past en met name data weergeeft. Volgende stap is om aantal switches toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5hy-G9Xn6bEYMijO7ENGM_LFHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17W27RaA8dUnElHePaRLudxm.jpg?f=fotoalbum_large

• willem9503
Zal nog wat onderzoek vragen.
Ik kreeg dezelfde fout, maar komt volgens mij omdat hij het apparaat zoekt in de Jotto.io omgeving. Maar daar zijn we niet geregistreerd.

Zolang de LinQ Up/Jotto geen eigen IP-adres heeft in huis of een bekende cloudomgeving waar we met een restAPI of HA scrape sensor iets kunnen kom je er niet bij.

Het is wel zo dat er meerdere LinQ's in huis kunnen zijn in diverse zone's, er is Linq Zone sturing en er zijn servomotoren voor zone regeling. Dus het praat wel via een protocol...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVjqhvGiHcEGvcEmN_4iZ4WgZNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N1JiOJ3UcaSvS8jBeHKBgOtW.png?f=fotoalbum_large

En als Sonoff klopt, zou er eens iemand kunnen kijken of je kunt laten praten via Zigbee oid....

[ Voor 5% gewijzigd door willem9503 op 05-10-2025 16:27 ]

• Maarten60
BB_Elektro schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:05:
@MattMax en @Maarten60: Jullie hebben beide een kWh meter vóór de Qube zitten. Ik ben heel benieuwd wat de afwijking is tussen de externe kWh meter en de kWh meting van de Qube zelf (Inputregister 69 GeneralMng.AcumulatedPwr Totale elektra verbruik warmtepomp, dus in kWh).
Hierbij de eerste resultaten na 24 uur meten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqkKYLRGBV6HOEIcG-mojM4ChJc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wem91Rzx1QiKaMYvJSyKkeAH.jpg?f=user_large
Met de Qube in standby zie ik een klein oplopend verschil. Mijn wp-installatie verbruikt 16-17 w in standby mode en dat is over 24 uur ongeveer 0.4 kWh.
Als de wp aanslaat, rond 4 uur zie ik een ander effect wat ik niet direct kan verklaren maar dan zijn, tijdelijk, de uitslagen groter.
Ik kijk het een weekje aan en kom dan met definitieve versie.

• MattMax
Maarten60 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

Helder, en ik begrijp het antwoord.
@MattMax is het mogelijk om in die algemene beschrijving wel het nummer weer te geven?
Jazeker! Download eerst de nieuwste release (2025.10.31) via HACS.
De sensor "Status warmtepomp" laat de volledige status zien, bijv. "Standby". De sensor "Status code" laat de bijbehorende code zien. Code 14 en 18 vallen nu ook onder "Standby".

Daarnaast is het nu ook mogelijk om via de integratie-opties te kiezen voor het toevoegen van het label van de warmtepomp aan de entity IDs. Dit is met name relevant voor mensen die twee of meer Qubes gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhrCx2yDKB_J7UZxMf34WOReQv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R8xcoB6ZfaSKJyPBdG9BQk2w.png?f=fotoalbum_large

Tot slot is er veel onderliggende logica aangepast om wijzigingen van IDs en namen makkelijker te maken.
Voor het adres van de Qube wordt nu standaard "qube.local" gebruikt, maar hier kan uiteraard ook een lokaal IP adres worden ingevuld.

Om dit topic niet te ver te laten afdwalen, issues graag delen via Github.

• hbolten
  • Niet online
Klopt het dat Omdraaien logica warmte-koelvraag standaard aan staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oeKw2kJRXfnU8R1xeXOJIICW64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AtzgunzdyM3dau3tvsqsRDpw.png?f=fotoalbum_large

En heeft iemand de Smart Grid controls al eens zien doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CdebkUvnaY10GjR50tIWaHhOG4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YB7fdcil10lhEvpC2LGwfimd.png?f=user_large

• MattMax
Crewlie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:22:
[...]
Als ik zoek op Jotto in Google Home, dan vind ik Jotto Plus (waar ik een account zou moeten hebben om mee in te loggen) en Jotto Smart Home (wat "er is iets fout gegaan" teruggeeft). Heb jij het echt werkend?
Ik heb het echt werkend :)
Ik heb Jotto Plus gebruikt in Google Home. De login verwijst door naar jotto.io. Hier heb ik mijn emailadres ingevuld en het wachtwoord van de Linq thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcryjP8s4YxC21-EzKI_5YliISQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fFPS17pToJcvNu9xZT4JeXAM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door MattMax op 16-10-2025 22:23 ]

• willem9503
@BB_Elektro dank.
Had ik mezelf ook mogen bedenken eigenlijk.... 8)7
Helaas heeft de handmatige aanpassing in de modbus.yaml van de integratie dit niet opgelost.
Is er dus eentje voor @MattMax ..

Opbouw vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rrdW6V0SEFfskg3iw1AFie0Gxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JKUJQ5JEgS6sTM6kmfuGR0pG.png?f=fotoalbum_large

• willem9503
MattMax schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Gefixt in 2025.10.42! Hierin is ook het nieuwe modbus-punt voor de Linq thermostaat opgenomen. Dit geeft nu nog een temperatuur van 0 graden, maar nadat HR Energy dit ook aan hun kant heeft doorgevoerd, zal hier de actuele temperatuur worden weergegeven, in lijn met de door Linq gemeten temperatuur. Daarnaast nog wat kleine aanpassingen doorgevoerd. Dank voor het delen van de feedback!
Beide wijzigingen komen keurig terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkb00jud-MoxNmwk_A-JElND2c4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vt5lJ6Qg6nmtcgodYxt8mmhj.png?f=fotoalbum_large

• Maarten60
BB_Elektro schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:21:
[quote]willem9503 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:09:
Andere, in mijn ogen opvallende constatering
In HA is de Qube bij mij redelijk eenduidig in opgave totaal Elektrisch verbruik in kWh, rapporteert namelijk altijd, ieder uur draaien 1 kWh.
Dat lijkt me niet per definitie correct. Iemand anders deze ervaring? (@MattMax @Maarten60 ?)
Mijn losse kWh meter komt tot de volgende grafiek bij een warmte run
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cwc4HJzGaffQCtLS9LXS9aSYfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29wLk4ZoVq7ExgBWFI6xap2H.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie geen constant verbruik en lijkt me ook geen verbruik van 1 kW per uur

Op verzoek de kWh meter van mijn warmtepompen (HomeWizard Wi-Fi kWh Meter 3-phase (SDM630)) vergeleken met de Qube waardes ( sensor.generalmng_acumulatedpwr)
Ik zie twee dingen
1) over een langere termijn lopen de waardes uit elkaar. (trend 144 h
2) tijdens een SWW of warmte run zijn de verschillen groter maar die middelen uit over een langere periode. (trend 12 h) Net of de qube zijn waarde minder vaak update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3rQ6YYvkGdkWaLM-xbaWh3yU5U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qyzXJA7jN3Jno8QJZ4fnmKVn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4JD82Cw8DKzGErz9NfMMDQbvjQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uAcH3lOI54XPnnu2xWOAhkF6.jpg?f=user_large

Mijn conclusie is dat een externe kWh meter het verbruik nauwkeuriger meet.
@BB_Elektro, is dit voldoende informatie?

• BB_Elektro
Sinds gisteren registreer ik het verbruik van de Qube voor CV en DHW (domestic hot water) apart omdat ik graag wil weten hoeveel energie per mode wordt gebruikt. Zijn er meer mensen die hier interesse in hebben? Ik kan mijn oplossing via github delen zodat @MattMax hem toe kan voegen aan de integratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxdWV5ExG_bnjOU6bGxBnzFvHkI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uJIn8LzHtpce5P1vtyXKxRQ2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D48dzlOuVyU3WKyXQaiCkP0QYFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bo4M3qo3WJjcHgLP4S45K2zk.png?f=fotoalbum_large

• Maarten60
BB_Elektro schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:21:
Als we die 17 W met HA weten te compenseren kunnen we dat verloop wegwerken, en is een extra kWh meter niet nodig. Zou het met HA mogelijk zijn een constante (17 W) te integreren? Ik ga op onderzoek uit
Lijkt me beter om dit in de bron te corrigeren. Misschien kan @HR_support HR-Energy die aanpassing in hun software maken.
Nog nieuwe vergelijking gemaakt met de nieuwe software @MattMax . Lijkt inderdaad een decimaal probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3xBwelML6Wa9S7JXXvNi3fLlTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuparzXxy2P0uV0jY0JGIcTh.jpg?f=fotoalbum_large
Afwijking is nu marginaal.

qube.local
Ik heb een probleem met qube.local adres resolutie. Mogelijk ben ik de engie omdat wij 2 WP-en hebben maar ik krijg afhankelijk van het moment adres wp1 of wp2 terug.
@HR_support als er meerdere WP-en zijn hoe werkt qube.local dan?

• BB_Elektro
BB_Elektro schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:29:
[...]
Zolang dat niet geimplementeerd is in de Qube compenseer ik het zelf wel in HA.
Bij deze. Nu met standby verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ega_rWyuzJPb1HhIsKJxDk8dcOU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4z5B6QHUmzo0YLDynXKsmGP0.png?f=user_large
Moet nog checken of de standby waarde behouden blijft bij een herstart.

Hoe is de interesse voor CV/SWW verbruik gesplitst?

• HR_support
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 31-03 16:22
MattMax schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:23:
[...]

Smart Grid controls moeten ook op de Qube zelf nog ingeschakeld worden. Als dat is gebeurd, kan je met de combinatie van SG Ready A en B 4 verschillende combinaties maken. Je kan bijv. een Home Assistant automation maken die bij een overschot aan stroom (zonne-energie) of een lage stroomprijs SG Ready modus 3 of 4 activeert. Zie uitleg hier. Voor modus 3 schakel je alleen SG Ready B in en hierbij bepaalt de warmtepomp wanneer die extra gaat verwarmen ("encouraged operation"). Voor modus 4 schakel je zowel SG Ready A als B in en gaat de warmtepomp direct van start ("ordered operation").
Kleine aanvulling, iedere fabrikant heeft een kleine afwijking van hoe om te gaan met de signalen. Dus graag niet verwijzen naar een algemene uitleg.
Voor de Qube:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YUJE3vrc4Bjuw5Va1iYyzjfM_w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aNkao1lRGnz9WAKGYf4NCTDL.jpg?f=user_large
Surplus stooklijn, betekend dus dat de berekende waarde uit stooklijn, verhoogd wordt met een instelbare offset. (10K fabrieks instelling) Als Qube uitgerust is met een Buffer (Plant of buffersensor regeling) zal buffer dus ook 10K warmer gehouden worden dan normaal.
Bij SG-ready Max, zullen alle ruimtesetpoints van de aangesloten LinQ’s verhoogd worden met 1K. Op de LinQ verschijnt dan een surplus teken (zonnetje)

• BB_Elektro
Crewlie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:22:
[...]
Ah, dat dus... eens zoeken. Dank!

NB: Maar... die 43 graden is ook het punt waarop de Qube zelf besluit het DHW te verwarmen. Het zou raar zijn toch als ik de mogelijkheid krijg om DHW te starten, maar dat alleen kan wanneer de actuele temperatuur zo laag is dat hij dat ook zelf al automatisch zou gaan doen?
Voor sanitair warm water (SWW / DHW) zijn er twee setpoints, zie onderstaand screenshot met mijn huidige instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A6Jgvli70cAyhAb7VxD-UQ4Dak=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oRtkbUMrAOMu3zJkhK6WVunA.png?f=user_large

Setpoint "User" is 48,0 graden en wordt door de Linq elke paar seconden geschreven. Daardoor gaat het niet werken om die vanuit HA te overschrijven. Dit setpoint is alleen actief in het tijdvenster dat je in de Linq instelt, bij mij tussen 15:00 en 17:00 omdat de zon dan mooi op de panelen schijnt. Alleen tijdens dit tijdvenster zal het opwarmen beginnen als de gemeten temperatuur 5 oC lager is dan het setpoint.

Setpoint "Min." is altijd actief. Ook hier geldt een hysterese van 5 oC. De gemeten temperatuur moet in mijn geval dus onder de 33,0 oC zakken om het opwarmen (tot 38,0 oC) te laten starten.

De "mogelijkheid om te starten" die je noemt is volgens mij een mogelijkheid om het "User" setpoint te activeren buiten het tijdvenster van de Linq.

[ Voor 5% gewijzigd door BB_Elektro op 21-10-2025 21:53 ]

• tibor.toth
HR_support schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:50:
[...]

MattMax, dat klopt legionella is 1 keer per dag te activeren.
Ik heb een automatisering ingesteld die SG Ready Max inschakelt als de stroomprijs lager is dan €0,17 of als de PV-overschot groter is dan 1500 W en de buitentemperatuur lager is dan 12 °C.
Na één uur schakelde SG Ready Max automatisch weer uit.

Vannacht was de stroom meerdere uren goedkoop, dus ging met deze automatisering SG Ready Max om 00:00 aan, om 01:00 uit, om 02:00 weer aan, om 03:00 uit, om 04:00 aan en om 05:00 weer uit.

Daardoor werd de antilegionella-functie ook geactiveerd, maar dus niet slechts één keer. De eerste keer (om 00:00) werd het warmwater 59,8 °C, en om 02:00 zelfs 62,2 °C. De functie werd dus twee keer uitgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rXZxLkRavn1UBddC0FkJue54-I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XDrAiIF1kMTCsoCUz0IOIQ2j.png?f=user_large

Ik heb de automatisering inmiddels aangepast: SG Ready schakelt niet meer automatisch na één uur uit, maar alleen wanneer de voorwaarden niet meer geldig zijn. Het probleem is dus waarschijnlijk opgelost, maar de antilegionella-functie wordt nog steeds vaker dan één keer geactiveerd.

Zou het misschien mogelijk zijn om de antilegionella-functie los te koppelen van SG Ready?
Ik heb een aparte automatisering voor antilegionella (ik kan die namelijk uitvoeren zonder SG Ready).
Eigenlijk wil ik met SG Ready alleen wat extra warmte in mijn huis opslaan, zonder dat daarbij antilegionella wordt uitgevoerd. Of heb ik een andere optie voor dat in plaats van SG Ready? (Surplus PV kan ik niet aandoen, het wordt overgeschreven waarschijnlijk van ergens anders)

[ Voor 5% gewijzigd door tibor.toth op 24-10-2025 07:38 ]

• HR_support
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 31-03 16:22
Door jullie opmerkingen, toch even gekeken naar wat we wilde met SG-ready en afspraken die ik met bepaalde partijen gemaakt had. En legionella programma. Tot mijn verbazing zat er een kleine wissel in de software, maar ook klopte de omschrijving niet die in de handleiding staat en hier ook aan jullie medegedeeld was. Maar positieve is, jullie zien ook jullie opmerkingen worden bij ons gecheckt.
Afijn de verdraaiing wordt er uit gehaald, tenslotte zijn we op laatste stukje testen voor vrijgave versie 4.11.
Dan zijn er dus 2 zaken die anders zijn dan geschetst.

Legionella programma:
Automatisch is er 1 tijd in te stellen, dus 1 keer per dag.
Met handmatig legionella starten, zou vaker kunnen per dag.

SG-ready.
Werking is als volgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgfWPHWcx9wz-XyAKGpiWSvwPBM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6t21YmslztXQLO6CpacEzZe.jpg?f=user_large
Het was namelijk de bedoeling dat je op een rustig tempo werkt met Plus, tenslotte heb je dan een beetje zon over. (Of tegenwoordig wellicht goedkoop tarief) En als je echt veel hebt, kun je Plus gebruiken. Dan gaat alles wat minder energiezuinig.

• MattMax
Met dank aan @HR_support is er nu een nieuw modbus register waarin de gewenste temperatuur van het tapwater kan worden aangegeven. Dit voorkomt het eerder genoemde probleem dat de Linq thermostaat steeds de waarde overschrijft. Voor iedereen die de HA integratie gebruikt is het mogelijk om met een service call (zie documentatie van de integratie) de gewenste temperatuur in te stellen. Met de switch "Start tapwater verwarmen" wordt het tapwater gedurende 2 uur opgewarmd tot de ingestelde temperatuur.

Daarnaast is er een Modbus coil register ("schakelaar") toegevoegd om warmtevraag direct te starten. In combinatie met een ruimtetemperatuursensor kan je hiermee dus ook een virtuele thermostaat maken. In dat geval moet je de Qube zo instellen dat de Linq thermostaat hier niet voor gebruikt wordt (onderdeel van 4.11 release).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCIK65_v4Dw8Lev-QlTJAkQDSTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FVv3IOrSRv5kaozXwLwsTpNo.png?f=fotoalbum_large

De Linq ruimtetemperatuur werkt vanaf versie 4.11 (deze wordt op korte termijn uitgerold).

• tibor.toth
Vandaag zie ik weer pieken op de stooklijn tot 29,5 °C (ik heb 0,5 °C offset ingesteld in het menu van de Qube).
De thermostaat geeft geen warmtevraag, want deze staat op 21,5 °C en het is al 22,7 °C in huis.
Wanneer de stooklijn naar 29,5 °C springt, draait de warmtepomp heel lang. Anders heb ik ongeveer 20–25 schakelingen per dag voor een compressorstart en slechts 2 minuten verwarming per keer.

Is dit normaal bedrijf, of moet ik hier achteraan gaan?
Over de schakelingen heb ik al een antwoord gekregen: er zou eigenlijk een buffer in het systeem moeten zitten. Maar ik vind het vreemd dat het berekende setpoint ineens zo omhoog springt, waardoor het huis erg warm wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2bzYQ0Vr6b3vqlnOaqFrquBhsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ovqr2ULwzs2DqnmOjy5FjNSJ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KG0s6PgoQ-VZJT-hCygLROVIAc0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ViDqMplJGvYQunNGIETOlhEd.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door tibor.toth op 28-10-2025 15:18 ]

• willem9503
Hm, @tibor.toth Ik herken het issue, zie het zelf ook gebeuren met het setpoint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b27fz6YWmHRwd5gtVL0KVrMyPjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HxZn72dv3OCCbnzEGH6NPmSU.png?f=fotoalbum_large

En dan een andere, iemand ook problemen met buitentemp?
Ik sta al bijna 24u op 9,4c. En dat klopt sowieso niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnU4gwZYlmSyR7c3XziAx_rjTCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fXmZK0V3wXFUbfgp46UWLqBL.png?f=fotoalbum_large

• MattMax
@willem9503 Bij mij hetzelfde issue met buitentemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3PpACO3wtWOWXzFFbV5mmT7o6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D8PJlMr3TOAbvAAWzcxdDTbF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 198% gewijzigd door MattMax op 29-10-2025 10:23 . Reden: Screenshot toegevoegd ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.