Wij hebben sinds Sept 2022 een QBooster met 12 PVT panelen (en nog 4 extra panelen zonder PVT achterwerk).
De warmtepomp is een M-TEC (ook wel onder Pico Energy Urban Eco bekend) Water/Water unit van 2-6KW afhankelijk van het aantal PVT panelen. Deze pomp wordt volgens mij door KeBa geproduceerd en draait, natuurlijk, met aangepaste firmware/variabelen. De vloeistof die door de panelen loopt (Qfluid) gaat volgens mij tot -20C, maar de booster schakelt over naar electrische bijverwarming zodra de binnenkomende (van het dak) temperatuur van de vloeistof -8C is.
De panelen zijn standaard DMEGC DM370M6-60HBB panelen voorzien van een leidingen systeem aan de achterzijde.
De Thermostaat is een AP440 touch panel, dat via een 4-aderige afgeschermde kabel is verbonden met de booster.
Verder hebben we nog een 300 liter boilervat voor warm water. Een driewegklep schakelt tussen warm water en verwarming met prioriteit voor warm water.
De buiten temperatuur (gemeten door een PTC weerstand) bepaalt de stooklijn. De warmtepomp regelt hierbij op de retour temperatuur van de verwarmingskring. Door de aanvoer temperatuur te verhogen/verlagen en de pomp te moduleren wordt geprobeerd op een delta van 5C te sturen. Zodra dit minder wordt gaat de warmtepomp in een wacht loop.
Afgelopen winter draaide het bij ons niet echt ideaal, maar daar kon het systeem niets aan doen; ons vloerverwarming/isolatie project had onverwachte tegenslag, dus was het huis bij lagere temperaturen niet echt warm te krijgen. Dat lijkt nu beter te gaan (als zitten we natuurlijk nog wel aan het begin van het seizoen).
Het systeem komt met een, niet ondersteunde, implementatie van modbus, maar wat die jongens van Keba hebben verzonnen is zeer beperkt. Dus dat heb ik na behoorlijk wat puzzelen opgegeven (het werkt wel, maar je krijgt lang niet alle waardes te zien).
Wat wel werkt is gewoon variabelen opvragen via http get requests. In het begin een puzzel (welke moet ik hebben), maar op deze manier kan ik wel in Home Assistant krijgen wat ik nodig heb om de unit te monitoren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h2BXGetRDPQFi0p0odFLPfBY.jpg?f=user_large)
De meeste van deze waardes kun via een infoscherm ook op de thermostaat zien (maar daar heb je geen timeline grafiekjes).
De installateur wordt door HR Energy begeleid bij de installatie en is dus ook in eerste instantie verantwoordelijk voor support. Als dat te hoog gegrepen is, komt HR Energy zelf langs (als ze het niet remote kunnen oplossen via een beveiligde verbinding).
(Bovenstaande verhaal betreft dus het systeem dat tot nu toe werd uitgeleverd. De Qube is pas aangekondigd, maar volgens mij nog niet in productie.)
Note:
Nee, ik werk niet voor HR energy, ben slechts een eindgebruiker. Wat ik hierboven beschrijf is gebaseerd op mijn eigen ervaring en kan dus technisch gezien niet geheel correct verwoord zijn.
De warmtepomp is een M-TEC (ook wel onder Pico Energy Urban Eco bekend) Water/Water unit van 2-6KW afhankelijk van het aantal PVT panelen. Deze pomp wordt volgens mij door KeBa geproduceerd en draait, natuurlijk, met aangepaste firmware/variabelen. De vloeistof die door de panelen loopt (Qfluid) gaat volgens mij tot -20C, maar de booster schakelt over naar electrische bijverwarming zodra de binnenkomende (van het dak) temperatuur van de vloeistof -8C is.
De panelen zijn standaard DMEGC DM370M6-60HBB panelen voorzien van een leidingen systeem aan de achterzijde.
De Thermostaat is een AP440 touch panel, dat via een 4-aderige afgeschermde kabel is verbonden met de booster.
Verder hebben we nog een 300 liter boilervat voor warm water. Een driewegklep schakelt tussen warm water en verwarming met prioriteit voor warm water.
De buiten temperatuur (gemeten door een PTC weerstand) bepaalt de stooklijn. De warmtepomp regelt hierbij op de retour temperatuur van de verwarmingskring. Door de aanvoer temperatuur te verhogen/verlagen en de pomp te moduleren wordt geprobeerd op een delta van 5C te sturen. Zodra dit minder wordt gaat de warmtepomp in een wacht loop.
Afgelopen winter draaide het bij ons niet echt ideaal, maar daar kon het systeem niets aan doen; ons vloerverwarming/isolatie project had onverwachte tegenslag, dus was het huis bij lagere temperaturen niet echt warm te krijgen. Dat lijkt nu beter te gaan (als zitten we natuurlijk nog wel aan het begin van het seizoen).
Het systeem komt met een, niet ondersteunde, implementatie van modbus, maar wat die jongens van Keba hebben verzonnen is zeer beperkt. Dus dat heb ik na behoorlijk wat puzzelen opgegeven (het werkt wel, maar je krijgt lang niet alle waardes te zien).
Wat wel werkt is gewoon variabelen opvragen via http get requests. In het begin een puzzel (welke moet ik hebben), maar op deze manier kan ik wel in Home Assistant krijgen wat ik nodig heb om de unit te monitoren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h2BXGetRDPQFi0p0odFLPfBY.jpg?f=user_large)
De meeste van deze waardes kun via een infoscherm ook op de thermostaat zien (maar daar heb je geen timeline grafiekjes).
De installateur wordt door HR Energy begeleid bij de installatie en is dus ook in eerste instantie verantwoordelijk voor support. Als dat te hoog gegrepen is, komt HR Energy zelf langs (als ze het niet remote kunnen oplossen via een beveiligde verbinding).
(Bovenstaande verhaal betreft dus het systeem dat tot nu toe werd uitgeleverd. De Qube is pas aangekondigd, maar volgens mij nog niet in productie.)
Note:
Nee, ik werk niet voor HR energy, ben slechts een eindgebruiker. Wat ik hierboven beschrijf is gebaseerd op mijn eigen ervaring en kan dus technisch gezien niet geheel correct verwoord zijn.
/f/image/lQZRVDmCwwWGZ9uFrKbP45hn.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sc8lkYg0vMCyWEww0tSuGABb.jpg?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Egtb3HVbieCyIAnJVkdTe98k.png?f=user_large)
/f/image/5PzENUWIXU8wOOs1jk2eszec.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Zu12T19IxvvOJRljFyVq8X5C.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5SCUFU52QPlTOBLqmeqWcjmP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oyjvIGL1O8L5wdJZUhxkOz9o.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/i3npeal9r1P58TNmIfMVboWb.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GypgoBiZ1WE7LYZKK0j2NMAN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ntK6e15CX09DEWhYDHUDWY4z.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/3AzU3vTXJFRAMrNT1jM15JM4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/iQiFuVA5XLBgFP2OVsB5zvRR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EdKwwe0YflfChzn0yGQNzFAc.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/lbsanKgfq6Zdk3AOuH8FOYH6.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/pKuXTp1AVIC1S42OtV9hqPHu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/skJbAMqmegsZXXLo2dFWG0nU.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/4X8BVMSmMJlqzlVtHe5rYJN1.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/dPA1OiH3XaHHO9K9IiOh9omu.png?f=user_large)
/f/image/ZtRW9bOWFqfnV3iFH8Vr2TKv.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/GmaIcoB5gjDd0mkpiynI1dgD.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/BOqc2UsKb3cWNJ70ySQPWhCR.png?f=user_large)
/f/image/UnK3sxjOTyRLfpb4Pat8sIEG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8ol00Bc0yxpM2qaSNP2UePby.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/D9el0tGNhbGAwwD9XUEVUajj.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/WO1SYT2YryCPgMs9Tgztthp9.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/VUPwHk2AafdxWV8ZYjRmqZA5.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/p5QGwWiOdFUPihuPzWHRAWmJ.png?f=user_large)
/f/image/SDHou9UoUseUuGqSD1I5OBn0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DgjsN4FDJJDqjpKkevsBWaDB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wManViDtfaw8Ex841QuPT6Y9.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/SeVqLwcQUKJeCPIqQdo1fGPQ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/RKNSaKf3ntDZlyzDK2Cofs6X.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/G5PRp5cJ2HPJI1kqjRjwfeDs.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/dau2UudLzvRs8L2k2Rl6OuDM.png?f=user_large)
/f/image/Q2iHwOmseIn4w81GPmXn8qiP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2YBtVlG6OVZ3wkT3PMoKjeFz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pQEZvxFfe5i2Ykv9am5bNbzT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KbUBFGLwxpARLNiojw9m6fsH.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/2OP4BFVdyzDjBbXmlQ5tsP1I.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/nyL2CB7FnBY0e69vKEfZwrQz.png?f=user_large)
/f/image/8XXYTIFB7QS6f8dsCoJ4CuAM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NaN3JaAkrV0Wt4BWqQpAVkXG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mn78ltifSdhS6Em2Wi46BHMk.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S5ogiZwOt1wjb1X9fWviCvQF.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/0Ice6cFGgzdDq894mbeq1lRR.png?f=fotoalbum_large)
. /f/image/svrQczwLn1GVECUgxsjzwgQf.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/64zgnxr1SrkWoZb4w3FQW74O.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/kQ4o1dK0ZrTU0VILZNq56gB3.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/D0iTSDINrvxTyYecGMkS0gAW.png?f=user_large)
/f/image/1h9RoYS168d6R9bUDrpzFEob.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fCw93IxfbWqwB7tHflK5sIkm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0PZ0LzqgBlzhNhoaJFsCbxt0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z2prxRdIYJvIQ2AoyCncOhXa.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/34StHq0BjD4Dxk0RYlq3YbUp.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jP3npkmTJJv1QWJP1q0tcezy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ppFLriOtPuEnVuWFfDAQJQJS.png?f=user_large)
/f/image/qAw0c7YKCqz7pkfG8nn7CkP1.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xGcaiJI42alJEqqA3bDS5Mo1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9pA7Uibk09nbEz0DcpbOBv0M.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nrLu6AgiLpXk8qAA5WDIPgKJ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/PevhVswpMrkIBiEvSInYsJQR.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/rmUnRUwErBEqZ0W5enLIsDWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ba3THbPaNm6BkuYaSg2PHrok.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/av4ZMQJtcRZZSHufyBhhQQ2E.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9SPbNrp61K3ZamA9R8ILjF4y.jpg?f=user_large)
/f/image/uXzcv7uXhb4d0ylI8gJt7w6m.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EHGCO0Z4yBUPL4zBb6S7Mj4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/mijLNkby5CJCnmj68Mf0IRro.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nGftAvnLHUrT1ClqR386IXTq.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SlPEelgN5FlgxQJAPAxkoizK.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/2ZaQCOq2F23gAz7UVq7yAphe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7wjIc1GVyf1ay43klYvn0ywG.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/45wjpt2sesyJqpqBd33DCV7l.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c9XZQa8w1ohGPbwtS0bMwcBv.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/cX3SOZzzQK6gAn5ZF7IrWBfB.png?f=user_large)
/f/image/wO7ykDZ0A4OSSCuAwzs6IYFv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ryNgcb3NndRdsCI4ec6muavk.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KdVgm0jWXd4hWDj0XfK25Rno.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/JTBd6bljmyWsjZmz9PFj8yt9.png?f=user_large)
/f/image/PC5K9CxajxNhaLfShkF87Wrs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eDcWKXTgyKZ3wde73KJyZHIF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BuX2x7FxxnHynr1HSD12PCsi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WIP0MIlUNnckfFMevecqUHGM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0oSLlbUZvZsd0GcIKMircqQ6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H8D7FColfZEIZSA8St1cnMkq.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/17W27RaA8dUnElHePaRLudxm.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/N1JiOJ3UcaSvS8jBeHKBgOtW.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wem91Rzx1QiKaMYvJSyKkeAH.jpg?f=user_large)
/f/image/R8xcoB6ZfaSKJyPBdG9BQk2w.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AtzgunzdyM3dau3tvsqsRDpw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fFPS17pToJcvNu9xZT4JeXAM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JKUJQ5JEgS6sTM6kmfuGR0pG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Vt5lJ6Qg6nmtcgodYxt8mmhj.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/29wLk4ZoVq7ExgBWFI6xap2H.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qyzXJA7jN3Jno8QJZ4fnmKVn.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uAcH3lOI54XPnnu2xWOAhkF6.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/uJIn8LzHtpce5P1vtyXKxRQ2.png?f=user_large)
/f/image/bo4M3qo3WJjcHgLP4S45K2zk.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DuparzXxy2P0uV0jY0JGIcTh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4z5B6QHUmzo0YLDynXKsmGP0.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aNkao1lRGnz9WAKGYf4NCTDL.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/oRtkbUMrAOMu3zJkhK6WVunA.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/XDrAiIF1kMTCsoCUz0IOIQ2j.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6t21YmslztXQLO6CpacEzZe.jpg?f=user_large)
/f/image/FVv3IOrSRv5kaozXwLwsTpNo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ovqr2ULwzs2DqnmOjy5FjNSJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HxZn72dv3OCCbnzEGH6NPmSU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fXmZK0V3wXFUbfgp46UWLqBL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/D8PJlMr3TOAbvAAWzcxdDTbF.png?f=fotoalbum_large)