Wat vinden jullie van het nieuwe Qsilence PVT systeem?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-07 15:55
Dr Nix schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:10:
Ah dank @Maarten60 , die kan in de lijst.
Overigens, @HR_support , het zou ook prettig zijn als jullie op een register de firmwareversie beschikbaar maken, dat is erg prettig om een betrouwbare applicatie/integratie te bouwen. Dan weet je wat je kunt verwachten van het apparaat.
Goed idee.
Ik heb hem op de wensenlijst software ontwikkeling gezet. Beloof nog niks, zit namelijk erg diep in de besturingssoftware. Moet dus uitgezocht worden of dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hoi Support, bedankt voor deze info, klinkt logisch

Is ergens gedocumenteerd hoe je de LinQ met Google Home gebruikt?

Alvast bedankt
Hans
HR_support schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:44:
[...]

Dat komt omdat de LinQ een apart platform heeft. Trouwens wel uit te lezen met een Google Home.

De beschreven methode gaat niet werken, omdat hij dan gaat koelen. Er is geen buitentemperatuur grens in de Qube voor verwarmen en koelen. Hij gaat naar status zomerbedrijf (koelen) op basis van de digitale input, softwareschakelaar koelen op de Qube, of Koelbedrijf op de LinQ.

Wil je de warmtevraag blokkeren dan moet je het anders doen:

Zet Coil 62, En_PlantSetp_Compens op uit. Dan zet je de stooklijn uit en gaat Qube naar een vast setpoint.
Vaste setpoint staat op Holdingregister 101. Usr_PID_HeatSetp.
Als je deze op 20 oC staat zal Qube bij warmtevraag een retourtemperatuur van 20 oC willen maken en dus de compressor niet starten.
In koelbedrijf kan zelfde met Usr_PID_Coolsetp, (Holdingregister 103) maar die moet je dan hoog op 30 oC zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB_Elektro
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-08 16:16
Dr Nix schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:52:
• Helaas zie ik er geen register tussen staan dat daadwerkelijk het totale elektrische verbruik weergeeft. Dit zou super nuttig zijn voor de administratie. En het scheelt een modbus-meter in de meterkast. @HR_support : Kan dit in een volgende versie er wel in? Deze waarde staat wel op het Carel-schermpje, dus het wordt ergens bijgehouden...
Sinds kort draait er SW 4.0.07 op m'n Qube, en die heeft een modbus register voor het totale elektrische verbruik in kWh: input register 69, GeneralMng.AcumulatedPwr..., Totaal Elektrisch verbruik in kWh.

Als je die als "state_class: total_increasing" in de Home Assistant configuration yaml zet (ik laat alleen dat register zien):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# Modbus tcp connections
modbus:
#--------------------------- Warmtepomp -------------------------
# HR-Energy Qube SW 4.0.07 modbus registers
  - name: Warmtepomp
    type: tcp
    host: qube.local
    port: 502
    sensors:
    #-------------------- input registers --------------------
      - name: wp Elektrisch verbruik
        unique_id: warmtepomp.elektrisch_verbruik
        state_class: total_increasing
        scan_interval: 60
        device_class: energy
        unit_of_measurement: kWh
        slave: 1
        address: 69
        input_type: input
        data_type: float32
        precision: 3

dan kun je daarna in de Energieconfiguratie onder Individuele apparaten de warmtepomp toevoegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFGdgJPTUJKnz8doSX9vv_Wbst0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D0iTSDINrvxTyYecGMkS0gAW.png?f=user_large

In je energie dashboard staat ie er dan netjes tussen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8eKsrE7TAJLUrSZ9FyQ4pyrh5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1h9RoYS168d6R9bUDrpzFEob.png?f=fotoalbum_large

@HR_support Bedankt voor het toevoegen van dit register!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB_Elektro
HR_support schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:39:
[...]
Ha die Maarten. Zet het even op het lijstje om dit te vermelden in de Modbus lijst.
Voor nu de belangrijkste:
StartFail = 17
Compressor shutdown = 9
Compressor start up = 8
Keyboard Off = 6
Qube DHW run = 22
Qube Heat run = 16
Qube Cool run = 15
Algemeen alarm = 2
Standby = 1
Voor de Home Assistant gebruikers: ik heb uitgezocht hoe je dit netjes kan weergeven. Het modbus register device_class zet je op enum. Verder maak je een template sensor aan die het getal van de status omzet in een string, zie onderstaand de yaml code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
    # ---- andere modbus registers hier ----
      - name: wp Unit status
        unique_id: warmtepomp.unit_status
        state_class: measurement
        device_class: enum
        address: 38
        data_type: uint16
        precision: 0
    # ---- andere modbus registers hier ----

template:
    sensor:
        name: wp Unit status
        unique_id: warmtepomp.unit_status_string
        state: >
            {% if   states('sensor.wp_unit_status') | int ==  1 %}
                Standby 
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  2 %}
                Alarm
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  6 %}
                Keyboard off
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  8 %}
                Compressor start up
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  9 %}
                Compressor shutdown
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 15 %}
                Cooling
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 16 %}
                Heating
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 17 %}
                Start fail
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 22 %}
                Heating DHW
            {% else %}
                Unknown state
            {% endif %}

Als je deze unit status dan in je geschiedenis weergeeft ziet het er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdrwUQpL8TMVcw3Mcy9gf9HHcEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fCw93IxfbWqwB7tHflK5sIkm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB_Elektro
Ben ondertussen nog wat verder gegaan om de weergave van informatie in HA strakker te krijgen. De status van bron stroming lees je geïnverteerd uit het register, onderstaand een manier om dat om te keren zodat "on" en "off" kloppen. Er zijn vast doorgewinterde HA gebruikers die weten hoe je dit strakker kan doen, ik hoor het graag!

Verder heb ik de status van de drie- en vierwegkleppen vertaald naar hun functie en heb ik de unit status lijst compacter gemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
template:
  - binary_sensor:
      - name: wp Bron stroming
        unique_id: warmtepomp.digital_in_source_flow_inverted
            {% if   is_state('binary_sensor.wp_bron_stroming', 'on' ) %} off
            {% elif is_state('binary_sensor.wp_bron_stroming', 'off') %} on
            {% endif %}
  - sensor:
      - name: wp Driewegklep DHW/CV
        unique_id: warmtepomp.driewegklep_dhw_cv_string
            {% if   is_state('binary_sensor.wp_driewegklep_dhw_cv', 'on')  %} DHW
            {% elif is_state('binary_sensor.wp_driewegklep_dhw_cv', 'off') %} CV
            {% endif %}
      - name: wp Vierwegklep verwarmen/koelen
        unique_id: warmtepomp.vierwegklep_verwarmen_koelen_string
            {% if   is_state('binary_sensor.wpd02_vierwegklep_verwarmen_koelen', 'on' ) %} Verwarmen
            {% elif is_state('binary_sensor.wpd02_vierwegklep_verwarmen_koelen', 'off') %} Koelen
            {% endif %}
      - name: wp Unit status
        unique_id: warmtepomp.unit_status_string
            {% if   states('sensor.wp_unit_status') | int ==  1 %} Standby 
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  2 %} Alarm
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  6 %} Keyboard off
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  8 %} Compressor start up
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int ==  9 %} Compressor shutdown
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 15 %} Cooling
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 16 %} Heating
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 17 %} Start fail
            {% elif states('sensor.wp_unit_status') | int == 22 %} Heating DHW
            {% else %} Unknown state
            {% endif %}

Tenslotte onderstaand hoe je de pomp percentages juist kan weergeven. De registerwaarde is namelijk 100 als de pompsnelheid 0% is, en 0 als de pomp op 100% draait. Middels een offset van 100 en een scale van -1 wordt dit rechtgezet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
    #-------------------- input registers --------------------
      - name: wp Pomp user percentage
        unique_id: warmtepomp.user_pump_signal
        unit_of_measurement: "%"
        address: 4
        offset: 100
        scale: -1
      - name: wp Pomp bron percentage
        unique_id: warmtepomp.source_pump_signal
        address: 6
        offset: 100
        scale: -1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VVUMFRELhUejZI1InVd8PPb2sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0PZ0LzqgBlzhNhoaJFsCbxt0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door BB_Elektro op 25-05-2025 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
hbolten schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:26:
Hoi Support, bedankt voor deze info, klinkt logisch

Is ergens gedocumenteerd hoe je de LinQ met Google Home gebruikt?

Alvast bedankt
Hans

[...]
Hallo Hans, zoals ik begrepen heb van een collega die Google Home gebruikt. Kun je een device koppelen. Onze LinQ is ontwikkeld door Jotto. Dus zoek op Jotto, en voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
Beste Tweakers,
We hadden even een klein moment om nog wat aanpassingen te doen.
1. Op jullie verzoek zijn er nu 2 SGready contacten via BMS te sturen.
In Modbus lijst toevoegen:
Coil 65 BMS_SGready_A SGready_A by BMS
Coil 66 BMS_SGready_B SGready_B by BMS
Dus veel plezier, maar onthoudt wees voorzichtig met sturen, en zorg voor minimale tijden dat je contacten gaat sturen.
2. Het is helaas niet mogelijk om de versie te verstrekken.
Bovenstaande aanpassing zit in versie 4.0.08. Als je als tweaker deze versie wil, maak dat dan (via de installateur) kenbaar bij Support van HR-energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:53
HR_support schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:06:
Beste Tweakers,
We hadden even een klein moment om nog wat aanpassingen te doen.
1. Op jullie verzoek zijn er nu 2 SGready contacten via BMS te sturen.
In Modbus lijst toevoegen:
Coil 65 BMS_SGready_A SGready_A by BMS
Coil 66 BMS_SGready_B SGready_B by BMS
Dus veel plezier, maar onthoudt wees voorzichtig met sturen, en zorg voor minimale tijden dat je contacten gaat sturen.
2. Het is helaas niet mogelijk om de versie te verstrekken.
Bovenstaande aanpassing zit in versie 4.0.08. Als je als tweaker deze versie wil, maak dat dan (via de installateur) kenbaar bij Support van HR-energy.
Bedankt voor deze update! Voordat ik hiermee aan de slag ga, wil ik graag even checken of ik de SGready implementatie goed begrijp. Het gaat om het volgende scenario:
  • Dynamisch energiecontract bij Tibber. Via HomeAssistant kan ik de exacte stroomprijs zien en het bijbehorende "price level" (met wat extra code).
  • Als "price level" bijv. de waarde "very expensive" heeft, dan is de stroomprijs dus een stuk hoger dan gemiddeld en zou ik bijv. de warmtepomp tijdelijk willen uitschakelen (met een maximum van 2u uitschakeling per dag).
  • Klopt de SGready logica die hier beschreven wordt om de Qube te schakelen via Modbus? Dus voor normale operatie (Mode 2) SGready_A en SGready_B beide op 0 zetten? En voor actief starten warmtebedrijf (Mode 4) dus SGready_A op en SGready_B beide op 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
MattMax schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:26:
[...]

Bedankt voor deze update! Voordat ik hiermee aan de slag ga, wil ik graag even checken of ik de SGready implementatie goed begrijp. Het gaat om het volgende scenario:
  • Dynamisch energiecontract bij Tibber. Via HomeAssistant kan ik de exacte stroomprijs zien en het bijbehorende "price level" (met wat extra code).
  • Als "price level" bijv. de waarde "very expensive" heeft, dan is de stroomprijs dus een stuk hoger dan gemiddeld en zou ik bijv. de warmtepomp tijdelijk willen uitschakelen (met een maximum van 2u uitschakeling per dag).
  • Klopt de SGready logica die hier beschreven wordt om de Qube te schakelen via Modbus? Dus voor normale operatie (Mode 2) SGready_A en SGready_B beide op 0 zetten? En voor actief starten warmtebedrijf (Mode 4) dus SGready_A op en SGready_B beide op 1.
Hallo MattMax,
Uitleg staat op My.HR-energy.com onder update 4.0.07. Kun je daar en in de App van LinQ opvragen via de AI-Chatbot :)
Maar voor nu, dit is de uitleg die je daar kan vinden.

Uitleg SG ready.
SGready A SGready B Status Aktie
Uit Uit Geen SGready Geen aktie, normaal bedrijf
Aan Uit SGready_Blok Blokkeer warmtepomp
Aan Aan SGready_Max Legionella eenmalig, Surplus stooklijn, LinQ + 1K.
Uit Aan SGready_Plus Legionella eenmalig

Surplus stooklijn, betekend dus dat de berekende waarde uit stooklijn, verhoogd wordt met een instelbare offset. (10K fabrieks instelling) Als Qube uitgerust is met een Buffer (Plant of buffersensor regeling) zal buffer dus ook 10K warmer gehouden worden dan normaal.
Bij SG-ready Max, zullen alle ruimtesetpoints van de aangesloten LinQ’s verhoogd worden met 1K. Op de LinQ verschijnt dan een surplus teken (zonnetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
HR_support schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:03:
[...]

Hallo MattMax,
Uitleg staat op My.HR-energy.com onder update 4.0.07. Kun je daar en in de App van LinQ opvragen via de AI-Chatbot :)
Thanks! Die PDF had ik gemist en ik gebruik zelf geen Linq. Helemaal duidelijk zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB_Elektro
HR_support schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:03:
Hallo MattMax,
...
Beste HR-Support,

Ik heb de text-tabel uit jullie post in een tabel met lijnen gezet. Tevens de modes toegevoegd in overeenstemming met https://www.gridx.ai/knowledge/sg-ready en gesorteerd op mode:

Operating mode SGready A SGready B Status Actie
1 Aan Uit SGready_Blok Blokkeer warmtepomp
2 Uit Uit Geen SGready Geen aktie, normaal bedrijf
3 Uit Aan SGready_Plus Legionella eenmalig
4 Aan Aan SGready_Max Legionella eenmalig, Surplus stooklijn, LinQ + 1K

Interessante toevoeging trouwens. Mogelijkheid tot aansturing vanuit een energy management systeem was voor mij een eis bij de aanschaf van een warmtepomp. Er is me destijds verteld dat dat er zou komen en dat was voor mij voldoende op dat moment. Dat deze toevoegingen nu daadwerkelijk gedaan worden, en de mogelijkheid tot aansturing via modbus geven daar wel invulling aan. Fijn dat deze beloftes waargemaakt worden @HR_support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poppenron
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23-07 03:27
Beste,
Ik volg dit forum nu al t/m augustus vorig jaar en mede daardoor besloten een Qube PVT aan te schaffen.
Ik ben goed tevreden over het systeem, de installatie door een vakkundige installateur kortom Happy Camper. Maar….
Er is altijd wel iets wat je anders zou willen en dan doel ik op de informatie vanuit de qube.local, monitoring de warmtepomp.
Wat mij verbaasde is dat de (S)Cop NIET te zien is, of je moet het zelf bij weten te houden door op de juiste momenten te kijken😣.
Ik begrijp uit de laatste posts dat er wel degelijk manieren zijn om de Cop te tonen en dan op basis van het uitlezen van de modbus.
Echter …. Wat is daar voor nodig? Zuiver om alleen de Cop warmte en Cop boiler te willen zien hoef ik niet zo veel te weten. Ik ben niet een techneut dus zal niet aan parameters sleutelen.

Kortom heeft een van jullie een route om de Cops, uit het verleden, te tonen?
Eigenlijk zou ik willen dat HR dat opneemt in de display of dat je via via dat kunt inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 00:46

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

De CoP is een momentopname, de SCoP is een verhouding van twee integralen (energie uit gedeeld door elektrische energie in), oftewel iets dat over lange tijd afspeelt: S staat voor seasonal. Dit wist je waarschijnlijk allemaal al. Maar goed, de qube berekent deze niet zelf. De actuele CoP kun je overigens wel zien in qube.local: Druk op info en dan zeven keer naar beneden. Dan staat daar in grote cijfers de CoP. En daaronder staan de energieën die je op elkaar kunt delen, maar dan wordt er geen onderscheid gemaakt tussen cv bedrijf en warm water. Dus daarom laat ik het home assistant uitrekenen.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:19
Waarschijnlijk ten overvloede: Je kan het display via je browser benaderen door het IP-adres van je warmtepomp in te voeren. Dan hoef je niet naar de zolder.

De Qube via via benaderen, doen velen via Homeassistant. Op zich niet heel ingewikkeld maar vereist wat technische vaardigheden (en doorzettingsvermogen 😉). Via de modbus (een standaard protocol) kan je de Qube benaderen en data uitlezen en / of instellingen aanpassen. Op dit forum kan je de code lezen om de connectie te maken. Via HA kan je berekeningen maken.
Waarschuwing, het is verslavend als je eenmaal begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poppenron
Maarten,Dr.Nix.
Dank voor jullie reacties.

Ik heb een qube.local uitlees mogelijkheid dus ik blijf lekker beneden😀

Waar het mij in feite om gaat is het volgende:
De meeste mensen kiezen een warmtepomp op basis van de voorbehouden (S)Cop. Mooi, verkoop verhaaltjes.

Als je eenmaal een warmtepomp hebt dan wil je wel een een controle moment hebben over een bepaalde periode, week, maand … zodat je een vergelijking kunt maken t.o.v. wat er voorgehouden is.
In qube.local zie dus alleen de momentane Cop, daar kun je dus geen vergelijkingen mee doen.

Via MODBUS is dat blijkbaar wel te doen.
Wat heb je hier dan voor nodig, een aparte connectie, met welke software/apparatuur anders dan HA.
Ik weet wel precies het exacte verbruik van de pomp omdat ik een bruto productiemeter heb laten plaatsen.
Ik monitor Elektra, Water en Zon al jaren met de App van Iungo.

Echter, waarom kan dan de leverancier niet een S(Cop) historie beschikbaar stellen, lijkt mij voor hun ook handig om aanpassingen te tunen of effect betere cop geeft.
Of…. ben ik te naïef hierin🤪
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Ik neem aan dat je Qube aan je netwerk gekoppeld is.
HA heb ik zelf op een raspberry pi 5 met kleine ssd geïnstalleerd. Op YouTube kan je verschillende filmpjes vinden.
Geen idee of die andere apparaten aan je netwerk hangen maar die kan je ook vaak integreren. Ik heb een losse kWh meter aan mijn wp gekoppeld met netwerk mogelijkheden.
Middels de software kan je de data uitlezen en binnen HA combineren met andere data. Er zijn goede fora om je te helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
Voorbeeld van mijn knutselwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kkCu8ZI78T-a4AkMtxUKPWrW0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2prxRdIYJvIQ2AoyCncOhXa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poppenron
Maarten60,
Imposant je schema.
Ik heb ondertussen de vraag bij Iungo uitstaan of zij ook Modbus kunnen uitlezen en integreren binnen hun portaal.
De verslaving kan ik me wat bij voorstellen….
Ik wacht ff op reactie Iungo, wellicht een kleine ? Toevoeging voor redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Ik gebruik de YAML van MattMax, en toen het afgelopen dagen erg warm was gaf de buitentemperatuursensor (op register 32) af en toe een spike van 3276,7 ºC. Dat is precies 16 bits MAXINT (0x7FFF) dus dat kan geen toeval zijn. De buitentemperatuursensor is geen echte sensor, de waarde wordt via internet ergens vandaan gehaald, dus een hardwarefout in de sensor kan het ook niet zijn.

Wat kan hier aan de hand zijn? Het is natuurlijk niet te reproduceren, dus het blijft een beetje giswerk. Of wachten tot het weer 30+ is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfgTkPxlyJAmK5Fivf2jmOWBGzY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/34StHq0BjD4Dxk0RYlq3YbUp.png?f=fotoalbum_large
MattMax schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:20:
Met dank aan de suggesties van @Dr Nix heb ik de Home Assistant code aangepast. Vanwege het ontbreken van gedetailleerde informatie is het deels "trial and error" om het juiste datatype te vinden per register. De bedrijfsuren staan bijv. in een "Holding register (twee waarden)", maar dit is dan weer geen float32 register. Alleen het tweede register geeft een int16 waarde.

[...]

[ Voor 3% gewijzigd door hbolten op 02-07-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Andere vraag: ik probeer via Coil 45 het legionellaprogramma te forceren (als ik zonnestroom over heb)

Daarvoor heb ik een modbus switch toegevoegd

switches:
- name: "Qube start legionella"
write_type: coil
address: 45
unique_id: QSwitch34

Deze HAS switch toont _niet_ de actuele waarde die je in de qube.local UI terugvindt, en er verandert ook niks in de qube.local UI als je de switch in HAS gebruikt.

Heeft iemand dit al eens geprobeerd en werkend gekregen?

Alvast bedankt.

PS is het een idee dat we van deze Qube integratie een open source GitHub repo maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
En dan nog een waarneming: mijn indruk is dat de Qube beter koelt (en minder snel de bron oververhit) dan de QBooster. Dat is alvast een vooruitgang. En hij is merkbaar stiller, maar je hoort hem evengoed nog, maar gelukkig niet met de doordringend diepe brom die de QBooster gaf.

[ Voor 6% gewijzigd door hbolten op 02-07-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Bij mij zijn de buitensensoren echte sensoren (ik weet waar ze zitten 😁) en is het datatype float32
Dit is mijn grafiek (heb twee wp-en)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRO735zwb6LMgexr-LzrM8UEvzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jP3npkmTJJv1QWJP1q0tcezy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB_Elektro
hbolten schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:08:
Ik gebruik de YAML van MattMax, en toen het afgelopen dagen erg warm was gaf de buitentemperatuursensor (op register 32) af en toe een spike van 3276,7 ºC. Dat is precies 16 bits MAXINT (0x7FFF) dus dat kan geen toeval zijn. De buitentemperatuursensor is geen echte sensor, de waarde wordt via internet ergens vandaan gehaald, dus een hardwarefout in de sensor kan het ook niet zijn.

Wat kan hier aan de hand zijn? Het is natuurlijk niet te reproduceren, dus het blijft een beetje giswerk. Of wachten tot het weer 30+ is.
Hi @hbolten,

Heb je een Linq Up kamer thermostaat?
Ik heb deze thermostaat en zie precies hetzelfde in mijn grafieken: af en toe een spike naar 3276,7 ºC. Het was mij nog niet opgevallen, maar ik zie ze bijna dagelijks oftewel ook nu het geen heel warm weer is. Deze temperatuur leest de Qube uit de Linq Up, en die haalt het volgens mij ergens van internet.

Ik heb dit register in Home Assistant geconfigureerd als float32, en een float32 kan een veel grotere waarde representeren. Zou de Linq Up deze waarde intern allicht opslaan als 16 bit two's complement integer met de temperatuur * 10 zodat de maximale waarde 3276,7 wordt? Dan zou de verkeerde waarde dus uit de Linq Up komen.

Ik zou overigens heel graag willen weten hoe ik (meet)waarden uit de Linq Up (Jotto color) kan lezen zodat ik de Air quality kan gebruiken voor aansturing van mijn mechanische ventilatie. Is iemand toevallig al bezig dit uit te dokteren? ChatGPT kon me in ieder geval niet aan modbus register adressen helpen.

En betreffende
PS is het een idee dat we van deze Qube integratie een open source GitHub repo maken?
ik ben voor een wil graag helpen. Ik heb een achtergrond in elektrotechniek en wat minder in software maar kan vast een steen bijdragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Ik heb idd een Linq Up. Ik heb een vermoeden waar de spikes vandaan komen, want ik heb elke nacht om 3:00, als mijn router herstart, een spike. Dus dan zou het te maken hebben met een onderbroken Internetverbinding en/of een time-out op de server die de temperatuur levert.

Ik houd het in de gaten.

Linq uitlezen (mn binnentemperatuur) zou ik ook graag doen, maar HR Support kan daar niet bij helpen, behalve met de aanwijzing dat Google Home en Alexis dat wel kunnen (wat nog maar de vraag is, want dat zou ook op basis van webhooks/pushberichten vanuit de LinQ kunnen zijn)

Wb een GitHub repo, ik ga kijken of ik ergens deze week een opzetje kan maken
BB_Elektro schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Hi @hbolten,

Heb je een Linq Up kamer thermostaat?
Ik heb deze thermostaat en zie precies hetzelfde in mijn grafieken: af en toe een spike naar 3276,7 ºC. Het was mij nog niet opgevallen, maar ik zie ze bijna dagelijks oftewel ook nu het geen heel warm weer is. Deze temperatuur leest de Qube uit de Linq Up, en die haalt het volgens mij ergens van internet.

Ik heb dit register in Home Assistant geconfigureerd als float32, en een float32 kan een veel grotere waarde representeren. Zou de Linq Up deze waarde intern allicht opslaan als 16 bit two's complement integer met de temperatuur * 10 zodat de maximale waarde 3276,7 wordt? Dan zou de verkeerde waarde dus uit de Linq Up komen.

Ik zou overigens heel graag willen weten hoe ik (meet)waarden uit de Linq Up (Jotto color) kan lezen zodat ik de Air quality kan gebruiken voor aansturing van mijn mechanische ventilatie. Is iemand toevallig al bezig dit uit te dokteren? ChatGPT kon me in ieder geval niet aan modbus register adressen helpen.

En betreffende

[...]

ik ben voor een wil graag helpen. Ik heb een achtergrond in elektrotechniek en wat minder in software maar kan vast een steen bijdragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:25
Vandaag weer eens een vreemd gedrag mee gemaakt.
Om 8:11 veranderd de status van 0 (Standby) naar 1 (PreRun), klopt want de boiler temp is te laag.
Dan om 8:13 naar 2 AutomaticHeat de pompt draai tussen de 905 en 92 % is wel een beetje hoog maar ik had niks door.
Ik hoorde wel dan de pomp aanstond, was logisch iedereen had gedoucht.
Om 11 uur denk ik.. draait die pomp nog steeds??
Dus toch maar eens kijken. Pompt draait op 100%, de toevoer temperatuur naar de vloer verwarming is 30 graden en de boiler temperatuur is ondertussen 33 graden geworden.
En nee de temperatuur staat ingesteld op 18 graden in de woonkamer en op de AP400 stond het boiler verwarmen symbol aan.
Dus toch maar even de boel uitgezet met de hoofdschakelaar en weer aan na 5 min.
Dan duurt de status van Prerun 20 min en dan naar AutomaticHeat, dit is normal.
Nu lijkt alles weer normal te werken, de boiler wordt weer verwarmd.
Dit is niet de eerst keer dat ik dit heb meegenaakt.
Is dit herkenbaar voor andere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:04

YJB

Klinkt een beetje als wat ik heb gehad: driewegklep gaat niet van verwarming naar boiler. Uiteindelijk is deze vervangen. Na een aantal uren krijg je uiteindelijk na 3 uur 563.1 | Hot water tank 1 Boiler: Heat request timed-out

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
26/09/2022   Verwarming  ipv warm water

09/10/2022 12:05 - 13:02 Verwarming  ipv warm water
13:02 power cycle

16/10/2022 15:00 - 16:08 Verwarming  ipv warm water
16:08, herstart vanuit het menu
Klep stond volgens software op warmwater, radiatoren werden steeds warmer

30/10/2022 15:00 - 15:37 Verwarming  ipv warm water
15:37, herstart vanuit het menu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:10
Cube is deze week geplaatst.
In testrun wel merkbaar stiller.

Nu wachten op stookseizoen....

Dus in november meer..... (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poppenron
Maarten60,
Imposant je schema.
Ik heb ondertussen de vraag bij Iungo uitstaan of zij ook Modbus kunnen uitlezen en integreren binnen hun portaal.
De verslaving kan ik me wat bij voorstellen….
Ik wacht ff op reactie Iungo, wellicht een kleine ? Toevoeging voor redelijke prijs.
Ik heb ondertussen, zit een vakantieperiode tussen, een reactie vanuit Iungo.
Als de Modbus via TCP te benaderen zou zijn dan kunnen zij er wat mee.
Hoe kom ik aan een TCP adres ?
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Poppenron schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:39:
[...]
Als de Modbus via TCP te benaderen zou zijn dan kunnen zij er wat mee.
Hoe kom ik aan een TCP adres ?
Het TCP adres wordt door je router bepaald en kan je daar vinden. Waarschijnlijk ten overvloede, het advies is om een statisch IP adres aan te maken.
Mijn (home assitant) code om de warmtepomp te benaderen
code:
1
2
3
4
5
6
 - name: Qube WP1_CV
   host: 192.168.xxx.yyy // voer hier je IP-adres in
   delay: 0
   message_wait_milliseconds: 1000

de beschrijving van de verschillende registers staan op de site van HRenergy
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poppenron
Maarten60
Het TCP adres wordt door je router bepaald en kan je daar vinden. Waarschijnlijk ten overvloede, het advies is om een statisch IP adres aan te maken.
Dank weer voor je reactie. Ik zal dus eea in mijn modem aan moeten maken lijkt mij.
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB_Elektro
Maarten60 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:24:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
 - name: Qube WP1_CV
   host: 192.168.xxx.yyy // voer hier je IP-adres in
   delay: 0
   message_wait_milliseconds: 1000

de beschrijving van de verschillende registers staan op de site van HRenergy
Succes
Persoonlijk ben ik ook voor een fixed IP-adres (via een DHCP binding in de router). Onderstaande werkt ook maar ik weet niet of de verbinding vanaf HA herstelt/behouden blijft als de warmtepomp dan een ander IP-adres krijgt:

code:
1
2
3
4
  - name: Warmtepomp
    host: qube.local

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Ik wil via HA meer inzicht krijgen in de alarmen en hoe ik die zichtbaar kan maken. Er bestaat een document wat een beschrijving van de alarmen is en er is een overzicht van de modbus-registers waar een flink aantal alarmpunten in staan beschreven. Ik gebruikt nu alleen de unitstatus (reg 38) waar status 2 een general alarm aangeeft. Het is mij onduidelijk hoe ik het alarmenoverzicht kan mappen op de modbus-registers.
Heeft er iemand al iets gemaakt op het gebied van alarmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB_Elektro
Maarten60 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:20:
Ik wil via HA meer inzicht krijgen in de alarmen en hoe ik die zichtbaar kan maken. Er bestaat een document wat een beschrijving van de alarmen is en er is een overzicht van de modbus-registers waar een flink aantal alarmpunten in staan beschreven. Ik gebruikt nu alleen de unitstatus (reg 38) waar status 2 een general alarm aangeeft. Het is mij onduidelijk hoe ik het alarmenoverzicht kan mappen op de modbus-registers.
Heeft er iemand al iets gemaakt op het gebied van alarmen?
Hi Maarten,

Ik heb alle modbus registers een voor een ingevoerd in mijn yaml file. De alarmen staan er als volgt in (1 voorbeeld):
code:
1
2
3
4
5
6
7
      - name: wp Alarm verzamel user # UsrAlrms - Verzamel alarm CV zijde (User)
        unique_id: warmtepomp.alarm_verzamel_user
        scan_interval: 120
        device_class: problem
        address: 16
        input_type: discrete_input

Dan komen ze in je overzichts pagina als binaire sensoren te staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OynhO3ciawlpMtKbAkKfkJi1ft0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ppFLriOtPuEnVuWFfDAQJQJS.png?f=user_large

Tevens heb ik een dashboard (pagina / tabblad) gemaakt voor de warmtepomp met alle entiteiten per categorie in een sectie. Zo staan alle alarmen samen in een eigen sectie, zie screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3U2KerVe6tNDOTpQ-k3UVVtTdkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qAw0c7YKCqz7pkfG8nn7CkP1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willem9503
Eens kijken of hier aan verslavingszorg gedaan kan worden.. :)
Ik ben begonnen te stoeien met HA, dank voor alle input hier. Maar krijg één meting niet goed weergegeven.
En dat is: InputRegister (2 waarden) 28 RoomTemp Ruimtetemperatuur (vrij naar modbuslijst).
Yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- name: "WP-Qube Ruimtetemperatuur"
    address: 28
    scan_interval: 10
    precision: 1
    device_class: temperature
    unit_of_measurement: "°C"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c2f

Waardes na wat stoeiwerk met swap: word
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbydqzU4nI05sR_ZmkQt8M6C1KI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xGcaiJI42alJEqqA3bDS5Mo1.jpg?f=user_large

Waardes na wat stoeiwerk zonder swap regel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lTne4DuoFcD0IxYaP-4iC8VcU8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9pA7Uibk09nbEz0DcpbOBv0M.jpg?f=user_large

Waardes na wat stoeiwerk met swap: word_byte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JXXS9tfimsFH99hv9M7WrbpIe8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nrLu6AgiLpXk8qAA5WDIPgKJ.jpg?f=user_large

Mijn kennis reikt niet verder.... dus als er ideeën (en waarschijnlijk nog vragen) zijn dan graag...
Na 3 dagen stoeien begint mijn geduld op te raken (met mezelf vooral ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB_Elektro
willem9503 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:49:
Ik ben begonnen te stoeien met HA, dank voor alle input hier. Maar krijg één meting niet goed weergegeven.
En dat is: InputRegister (2 waarden) 28 RoomTemp Ruimtetemperatuur (vrij naar modbuslijst).
...
Ha Willem,

Welkom bij de club :*)

Je zit goed hoor, maar de waarde die je krijgt is niet wat je verwacht. Dit is wat ik zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2tiNO3Q6JgzTspc3-MjLyZkwAk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PevhVswpMrkIBiEvSInYsJQR.png?f=user_large

Mijn code is als onderstaand, geen swapping nodig. Heb je ergens anders iets van een byte-order ingesteld die niet klopt?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      - name: wp Huiskamer temperatuur
        unique_id: warmtepomp.huiskamer_temp
        unit_of_measurement: °C

Mijn conclusie is dat de warmtepomp de kamertemperatuur niet van de Linq krijgt, of niet in het bijbehorende register zet. Jammer... @HR_support zouden jullie kunnen zorgen dat de kamertemperatuur wel via modbus register is uit te lezen bij gebruik van Linq?

[ Voor 24% gewijzigd door BB_Elektro op 24-08-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Ik heb deze vraag ook gesteld, en ik kreeg deze reactie

Komt erop neer: de LinQ is een ander platform dat de Qube aanstuurt, maar niet door de Qube uitgelezen kan worden. Er zou een API op de LinQ moeten zijn, want Google Home en Alexa kunnen wel bij (oa) de buitentemperatuur, maar ik heb daar nog geen informatie over kunnen vinden. Zal wel ergens in de cloud plaatsvinden, en niet binnen het lokale netwerk.

Helaas pindakaas dus.

Ik heb nu maar een aparte sensor (de Shelly Blue H&T) in de kamer geplaatst waarmee ik de kamertemperatuur uitlees.

Hans
willem9503 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:49:
Yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Waardes na wat stoeiwerk met swap: word
[Afbeelding]

Waardes na wat stoeiwerk zonder swap regel
[Afbeelding]

Waardes na wat stoeiwerk met swap: word_byte
[Afbeelding]

Mijn kennis reikt niet verder.... dus als er ideeën (en waarschijnlijk nog vragen) zijn dan graag...
Na 3 dagen stoeien begint mijn geduld op te raken (met mezelf vooral ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door hbolten op 30-08-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Ik had de reactie gezien, dus helaas.

Ik ben me aan het bezinnen op andere ruimtesensor(en) om daarmee misschien ook VVW zones apart te kunnen sturen bij centrale warmtevraag. Ik hoef overdag maar 1 ruimte (eigen kantoor) tijdig warm te hebben. De rest (woonkamer/keuken/etc pas richting eind van de middag). Maar dat is weer een iets andere en complexere uitdaging zullen we maar zeggen.

Ik vermoed trouwens dat Qube wel degelijk iets van de ruimtetemp uit de Linq krijgt, wan ik heb de koppeling met de linq in de app een tijdje verbroken gehad en toe kreeg ik geen waarde op de sensor terug in HA. Zo gauw ik de koppeling van de Linq in de app had hersteld zag ik weer keurig de -999,9....(maar is een vermoeden. heb er niets over kunnen vinden helaas. Dus toeval is ook een optie)

Maar voor nu de monitoring van de Qube onder controle dankzij alle input hier te vinden, internet en "trial en error acties"..
Zo heeft de aansturing een nachtje gedraaid via HA/modbus i.p.v. Linq en volgens mij zag HA die -999,99 en heeft vervolgens de Qube een nachtje laten draaien..... Weet nu in elk geval dat de Qube goed werkt (erg warme vloer 's morgens). Was voor mij als leek op modbus gebied wel even spannend om het weer werkend te krijgen. Maar is gelukt.
Overzichtje van wat ik nu heb staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qltSnodNIRpfRw59rr9D2dotxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmUnRUwErBEqZ0W5enLIsDWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende uitdaging: SMA STP6000-TL20 integratie in HA werkend krijgen. Heeft zo z'n problemen ondanks beschikbare SMA integratie in HA (vrij vertaald: vertikt het om uitgelezen te worden ondanks dat alles beschikbaar is en open staat :-( ). |:(

[ Voor 11% gewijzigd door willem9503 op 30-08-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
@willem9503 , @hbolten
Wij hebben een Qube met een aparte aansturing, geen linq en ik wil die aparte sturing, die gewoon via een relais loopt, vervangen. Ik heb inmiddels een paar Zigbee sonoff temperatuur sensors gekocht en dat is redelijk makkelijk in ha te integreren. Het relais ga ik met een shelly en hulprelais aansturen.
De meest simpele versie wordt op basis van temperatuur qube aansturen. Moet nog leren qua overshoot gedrag.
Tweede versie wordt met verschillende temperatuur sensoren. In de morgen moet het rond de keuken warm zijn en in de middag in de woonkamer. De laatste is wat meer kouwelijk dus later opwarmen maakt dat ik meer stroom van pv kan gebruiken.
Ik heb ook verschillende zones in huis maar, mijn ervaring, verschillende zones apart aansturen lijkt niet heel efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Maarten60 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:36:
@willem9503 , @hbolten
Wij hebben een Qube met een aparte aansturing, geen linq en ik wil die aparte sturing, die gewoon via een relais loopt, vervangen. Ik heb inmiddels een paar Zigbee sonoff temperatuur sensors gekocht en dat is redelijk makkelijk in ha te integreren. Het relais ga ik met een shelly en hulprelais aansturen.
De meest simpele versie wordt op basis van temperatuur qube aansturen. Moet nog leren qua overshoot gedrag.
Tweede versie wordt met verschillende temperatuur sensoren. In de morgen moet het rond de keuken warm zijn en in de middag in de woonkamer. De laatste is wat meer kouwelijk dus later opwarmen maakt dat ik meer stroom van pv kan gebruiken.
Ik heb ook verschillende zones in huis maar, mijn ervaring, verschillende zones apart aansturen lijkt niet heel efficiënt.
Ik wacht in spanning je resultaten af. Zelf zit ik niet voldoende in die materie om hier direct iets van te maken, zal er serieus voor aan de studie moeten. Tot nu vind ik het al knap genoeg waar ik ben...... :P
Net de Plugwise P1 meter geplaatst en energy dashboard in HA aan de praat gebracht. :)

Eerstvolgend installatie acties: Batterij + omvormer (om SMA te vervangen.)

[ Voor 3% gewijzigd door willem9503 op 30-08-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Volgende uitdaging: SMA STP6000-TL20 integratie in HA werkend krijgen. Heeft zo z'n problemen ondanks beschikbare SMA integratie in HA (vrij vertaald: vertikt het om uitgelezen te worden ondanks dat alles beschikbaar is en open staat :-( ). |:(
Het was even zoeken, maar deze staat er ook in.
Niet via de standaard meegeleverde integratie van HA, werkt gewoon niet, maar er bleek wel een custom voor te zijn via HACS met de naam SMA Devices Plus (wel nog versie 0.4.10).
Was weer productieve zondag... vond ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
YJB schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:34:
Klinkt een beetje als wat ik heb gehad: driewegklep gaat niet van verwarming naar boiler. Uiteindelijk is deze vervangen. Na een aantal uren krijg je uiteindelijk na 3 uur 563.1 | Hot water tank 1 Boiler: Heat request timed-out

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
26/09/2022   Verwarming  ipv warm water

09/10/2022 12:05 - 13:02 Verwarming  ipv warm water
13:02 power cycle

16/10/2022 15:00 - 16:08 Verwarming  ipv warm water
16:08, herstart vanuit het menu

30/10/2022 15:00 - 15:37 Verwarming  ipv warm water
15:37, herstart vanuit het menu
Ik heb weer last van, nu toch maar een GetGreener ingeschakeld.

Hoe heb jij de herstart geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Even mijn modbus file voor de Qube delen. Ter nadere referentie voor anderen.
Meeste zal hier wel al ergens staan. Opmerkingen ter verbetering zijn welkom.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
- name: "Qube Heatpump"
  host: 192.168.xxx.yyy

binary_sensors:
  - name: "WP-Qube Voeding Bron pomp"
    address: 0

- name: "WP-Qube Voeding User pomp"
    address: 1

- name: "WP-Qube Sturing Vierwegafsluiter"
    address: 2

- name: "WP-Qube Uitgang Koeling Actief"
    address: 3

- name: "WP-Qube Uitgang driewegafsluiter CV-Tapwater"

- name: "WP-Qube Uitgang Bufferpomp"
    address: 5

- name: "WP-Qube Uitgang Heater 1"

- name: "WP-Qube Uitgang Heater 2"
    address: 7

- name: "WP-Qube Uitgang Heater 3"
    address: 8

- name: "WP-Qube Status warmtepomp bediening"
    address: 9

- name: "WP-Qube Alarm Max Tijd Legionella overschreden"
    address: 10

- name: "WP-Qube Alarm Max Tijd Tapwater overschreden"
    address: 11

- name: "WP-Qube Alarm dauwpunt (ingang) geactiveerd"
    address: 12

- name: "WP-Qube Alarm aanvoer te warm CV"
    address: 13

- name: "WP-Qube Alarm Flow CV"
    address: 15

- name: "WP-Qube Alarm verzamelalarm CV"

- name: "WP-Qube Alarm verzamelalarm koelbedrijf"
    address: 17

- name: "WP-Qube Alarm verzamelalarm CV-bedrijf"
    address: 18

- name: "WP-Qube Alarm Bedrijfsuren"
    address: 19

- name: "WP-Qube Alarm Verzamelalarm Bron"
    address: 20

- name: "WP-Qube Globaal Alarm"
    address: 21

- name: "WP-Qube Alarm verzamelalarm compressor"
    address: 22

- name: "WP-Qube Ruimteopnemer geactiveerd"
    address: 23

- name: "WP-Qube Vraag Plant sensor"
    address: 25

- name: "WP-Qube Tapwater regelaar vrijgegeven"
    address: 26

- name: "WP-Qube Plantopnemer is geactiveerd"
    address: 27

- name: "WP-Qube Bufferopnemer is geactiveerd"

- name: "WP-Qube Vraag op digitale ingang"
    address: 29

- name: "WP-Qube Digitale ingang zomerbedrijf geactiveerd"
    address: 30

- name: "WP-Qube Digitale ingang dauwpunt geactiveerd"
    address: 31

- name: "WP-Qube Digitale ingang booster geactiveerd"
    address: 32

- name: "WP-Qube Digitale ingang flow bronzijde geactiveerd"
    address: 34

- name: "WP-Qube Status dag/nacht modus"
    address: 37

- name: "WP-Qube Vraag van thermostaat intern"

- name: "WP-Qube Antilegionella is vrijgegeven"
    address: 39

sensors:
  - name: "WP-Qube Setpoint ruimte CV dag"
    address: 27
    input_type: holding
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c6

- name: "WP-Qube Setpoint ruimte CV nacht"
    address: 29
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c5

- name: "WP-Qube Setpoint ruimte Koel dag"
    address: 31
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c4

- name: "WP-Qube Setpoint ruimte Koel nacht"
    address: 33
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c3

- name: "WP-Qube dT aanvoertemperatuur tapwater"
    address: 43
    data_type: int16
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c2

- name: "WP-Qube Minimumtemperatuur tapwater"
    address: 44
    virtual_count: 2
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4520c1

- name: "WP-Qube Temperatuur tapwater bij actief tijdprogramma"
    address: 46
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4529c0

- name: "WP-Qube Minimum setpoint bufferregeling"
    address: 99
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4528c0

- name: "WP-Qube Heat setpoint (zonder stooklijn)"
    address: 101
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4527c0

- name: "WP-Qube Maximaalwaarde buffer setpoint (koelbedrijf)"
    address: 169
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4526c0

- name: "WP-Qube Percentage sturing User (CV) pomp"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4525c0

- name: "WP-Qube Percentage sturing bron pomp"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c0

- name: "WP-Qube Percentage sturing bron afsluiter"
    address: 8
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4523c0

- name: "WP-Qube Stuurvraag regeling tapwater"
    address: 14
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c9f

- name: "WP-Qube Stuurvraag compressor"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c8f

- name: "WP-Qube Gemeten Flow"
    address: 18
    device_class: volume_flow_rate
    unit_of_measurement: "L/min"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c7f

- name: "WP-Qube Aanvoertemperatuur CV"
    address: 20
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c6f

- name: "WP-Qube Retourtemperatuur CV"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c5f

- name: "WP-Qube Temperatuur bron vanaf dak"
    address: 24
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c4f

- name: "WP-Qube Temperatuur bron naar dak"
    address: 26
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c3f

- name: "WP-Qube Tapwatertemperatuur"
    address: 30
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c1f

- name: "WP-Qube Buitentemperatuur"
    address: 32
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c0f

- name: "WP-Qube COP (berekend)"
    address: 34
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c9e

- name: "WP-Qube Actueel Vermogen"
    address: 36
    device_class: power
    unit_of_measurement: "W"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c8e

- name: "WP-Qube Status warmtepomp"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c7e

- name: "WP-Qube Berekend setpoint warmtepomp"
    address: 39
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c6e

- name: "WP-Qube Koel Setpoint"
    address: 41
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c5e

- name: "WP-Qube Heat Setpoint"
    address: 43
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c4e

- name: "WP-Qube Actuele snelheid compressor"
    unit_of_measurement: "rpm"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c3e

- name: "WP-Qube Setpoint berekend tapwater"
    address: 47
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c2e

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren tapwaterbedrijf"
    address: 49
    device_class: duration
    unit_of_measurement: "h"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c1e

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren CV-bedrijf"
    address: 51
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c0d

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren koelbedrijf"
    address: 53
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c9d

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren Heater 1"
    address: 55
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c8d

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren Heater 2"
    address: 57
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c7d

- name: "WP-Qube Bedrijfsuren Heater 3"
    address: 59
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c6d

- name: "WP-Qube Totaal elektrisch verbruik (berekend)"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c5d
    address: 61

- name: "WP-Qube Totaal thermisch verbruik (berekend)"
    unique_id: c8ca1e03-9ac8-46ea-9b43-6bb7b4524c5c
    address: 63

- name: "WP-Qube Setpoint plantregeling"
    address: 65
    unique_id: 59ae7fe5-008f-4247-bdfc-d84889a73ee7

switches:

- name: "WP-Qube Activeer warmtevraag"
    address: 19
    command_on: 1
    command_off: 0

- name: "WP-Qube Schakel zomerbedrijf in (koeling)"

- name: "WP-Qube Start Tapwater verwarmen"
    address: 23

- name: "WP-Qube Start Antilegionella"

- name: "WP-Qube Stooklijn vrijgeven"
    address: 62

- name: "WP-Qube Omdraaien logica warmte-koelvraag"
    address: 63

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB

YJB

jossie67 schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:14:
[...]

Ik heb weer last van, nu toch maar een GetGreener ingeschakeld.

Hoe heb jij de herstart geregeld?
Service menu
(Code 100)
Onderhoud
Herstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Wie is overgestapt van een Qbooster-warmtepomp naar een Qube?
Ik heb een aanbieding gekregen van GetGreener.
Is het de moeite waard, merk je verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
jossie67 schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:41:
Wie is overgestapt van een Qbooster-warmtepomp naar een Qube?
Ik heb een aanbieding gekregen van GetGreener.
Is het de moeite waard, merk je verschil?
Ik ben overgestapt.
Maar het verschil kan ik je pas zeggen in december als we (hoop ik) weer een moment hebben om wel te stoken. Koelen doe ik niet.
In testruns voor HA integratie valt in ieder geval op dat hij veeeeeel stiller is.
Ook is de bijgeleverde "thermostaat" beter werkbaar (maar daar zullen ook wel andere meningen over zijn).

Verder zijn er bij deze acties wat foutjes hersteld/verbeteringen doorgevoerd die er in de installatie zaten. Maar dat staat los van de Qbooster/Qube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
willem9503 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:49:
[...]

Ik ben overgestapt.
Maar het verschil kan ik je pas zeggen in december als we (hoop ik) weer een moment hebben om wel te stoken. Koelen doe ik niet.
In testruns voor HA integratie valt in ieder geval op dat hij veeeeeel stiller is.
Ook is de bijgeleverde "thermostaat" beter werkbaar (maar daar zullen ook wel andere meningen over zijn).

Verder zijn er bij deze acties wat foutjes hersteld/verbeteringen doorgevoerd die er in de installatie zaten. Maar dat staat los van de Qbooster/Qube.
Dank voor je reactie heb jij wel weer ISDE ,de subsidie gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willem9503
Jazeker, was zelfs sneller akkoord dan de vorige keer.
Zie PM!

• jossie67
Hoe is de LinQ eigelijk aansloten op de Qube?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

jossie67 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:29:
Hoe is de LinQ eigelijk aansloten op de Qube?
Aansluiten van LinQ Up op de Qube (volgens HR-Energy handleiding)

Modbus-kabel aansluiting:
Verbind de modbus-kabels van de LinQ Up (master) — op de D+ en D– aansluitingen — met de Qube op XP1-2 (+) en XP1-3 (–)
HR energy
.
Gebruik hiervoor bij voorkeur een kabel met een dikte van minstens 0,8 mm², vooral als de afstand groter is. Een te dunne kabel of te lange afstand kan de communicatie verstoren
HR energy
.

Voeding van de LinQ Up:
Sluit de 5 V voeding aan op het bijgeleverde omvormertje dat bij de LinQ Up hoort

https://www.hr-energy.com...5_handleiding-linq-a5.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
YJB schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:46:
[...]

Aansluiten van LinQ Up op de Qube (volgens HR-Energy handleiding)

Modbus-kabel aansluiting:
Verbind de modbus-kabels van de LinQ Up (master) — op de D+ en D– aansluitingen — met de Qube op XP1-2 (+) en XP1-3 (–)
HR energy
.
Gebruik hiervoor bij voorkeur een kabel met een dikte van minstens 0,8 mm², vooral als de afstand groter is. Een te dunne kabel of te lange afstand kan de communicatie verstoren
HR energy
.

Voeding van de LinQ Up:
Sluit de 5 V voeding aan op het bijgeleverde omvormertje dat bij de LinQ Up hoort

https://www.hr-energy.com...5_handleiding-linq-a5.pdf
Thanks ik heb namelijk nu een cat5 kabel naar de woonkamer liggen.
4 aders heb ik gebruikt voor netwerkkabel, 100mb is meer dan voldoen en de 2 andere aders gebruik voor de kabels voor de aansluiting naar de cube

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eise123
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-09 10:31
willem9503 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:49:
[...]

Ik ben overgestapt.

Wij hebben ook die overstap gedaan omdat de Qbooster een verschrikkelijke herrie maakte op verschillende momenten en vaak problemen gaf. De Qube is bij ons eveneens veel stiller (wij horen het nu eigenlijk niet) en het geeft geen problemen i.t.t. dat vorige systeem. Dat ligt ook aan enkele aanvullende aanpassingen die ondertussen zijn gedaan die bij de initiële installatie niet helemaal goed waren gegaan blijkbaar.
We hebben die subsidie ook zonder problemen ontvangen voor de Qube.
Die overstap was de moeite waard voor ons maar het hele proces tot nu was pijnlijk (dat ligt overigens niet aan HR energy - zij zijn zeer behulpzaam, klantgericht en vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
Heeft iemand toevallig al ervaring met het gebruik van SG Ready in combinatie met de Qube? Hiermee kan je bijvoorbeeld het legionellaprogramma laten uitvoeren en/of de watertemperatuur van het voorraadvat tijdelijk verhogen bij een overschot aan zonnestroom. Als je Tibber gebruikt als energieleverancier, kan je dit ook activeren wanneer Grid Rewards actief zijn.

Op pagina 35 van de Qube installatiehandleiding staat uitgelegd welke klemmen beschikbaar zijn voor SG Ready. Er zijn apparaten beschikbaar, zoals de Enphase IQ Energy Router, die SG Ready warmtepompen direct kunnen aansturen. Je kan dit ook zelf doen door bijv. een Shelly relais te gebruiken. Hoe dit werkt, wordt uitgelegd op de Shelly website.

Ik ben van plan om dit te gaan testen met een Shelly Pro 2. Wellicht zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben of die hun warmtepomp op een vergelijkbare manier aansturen zonder SG Ready integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
@MattMax staat ook op mijn lijstje. Ik zag dat je met de laatste sw versie (juli) ook via mod bug sg commando’s kan geven.
Ben benieuwd naar je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
Maarten60 schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:04:
@MattMax staat ook op mijn lijstje. Ik zag dat je met de laatste sw versie (juli) ook via mod bug sg commando’s kan geven.
Ben benieuwd naar je ervaring.
Bedankt voor de tip, had ik nog niet gezien! Via Modbus aansturen scheelt weer een extra relais en is veel makkelijker in te stellen. Voor iedereen die hier ook mee aan de slag wil, zie de meest recente Modbus-documentatie. SG A is Coil 65 en SG B is Coil 66.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattMax
Ik heb inmiddels de eerste stappen gezet om een Home Assistant integratie te maken.
Deze integratie kan hopelijk op korte termijn via HACS in Home Assistant worden geïnstalleerd. Ik wacht op dit moment nog op een review van het Home Assistant team om aan alle voorwaarden voor een nieuwe integratie te voldoen. Ik ben zelf geen software engineer, maar met Codex CLI van OpenAI kan je een heel eind komen als je alle benodigde documentatie meegeeft als context. Dat betekent ook dat er ongetwijfeld nog wat kinderziektes in zullen zitten, dus als er mensen zijn die straks mee willen testen of code willen bijdragen, heel graag!

• Maarten60
@MattMax wat een geweldig initiatief.
Ik test graag met je mee.

Edit: ik heb twee warmtepompen in cascade. Mooie testcase.

[ Voor 31% gewijzigd door Maarten60 op 12-09-2025 09:20 ]

• willem9503
@MattMax
Als het er is laat maar weten. Ook ik test dan wel eens mee.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste