MattMax schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:26:
[...]
Bedankt voor deze update! Voordat ik hiermee aan de slag ga, wil ik graag even checken of ik de SGready implementatie goed begrijp. Het gaat om het volgende scenario:
- Dynamisch energiecontract bij Tibber. Via HomeAssistant kan ik de exacte stroomprijs zien en het bijbehorende "price level" (met wat extra code).
- Als "price level" bijv. de waarde "very expensive" heeft, dan is de stroomprijs dus een stuk hoger dan gemiddeld en zou ik bijv. de warmtepomp tijdelijk willen uitschakelen (met een maximum van 2u uitschakeling per dag).
- Klopt de SGready logica die hier beschreven wordt om de Qube te schakelen via Modbus? Dus voor normale operatie (Mode 2) SGready_A en SGready_B beide op 0 zetten? En voor actief starten warmtebedrijf (Mode 4) dus SGready_A op en SGready_B beide op 1.
Hallo MattMax,
Uitleg staat op My.HR-energy.com onder update 4.0.07. Kun je daar en in de App van LinQ opvragen via de AI-Chatbot

Maar voor nu, dit is de uitleg die je daar kan vinden.
Uitleg SG ready.
SGready A SGready B Status Aktie
Uit Uit Geen SGready Geen aktie, normaal bedrijf
Aan Uit SGready_Blok Blokkeer warmtepomp
Aan Aan SGready_Max Legionella eenmalig, Surplus stooklijn, LinQ + 1K.
Uit Aan SGready_Plus Legionella eenmalig
Surplus stooklijn, betekend dus dat de berekende waarde uit stooklijn, verhoogd wordt met een instelbare offset. (10K fabrieks instelling) Als Qube uitgerust is met een Buffer (Plant of buffersensor regeling) zal buffer dus ook 10K warmer gehouden worden dan normaal.
Bij SG-ready Max, zullen alle ruimtesetpoints van de aangesloten LinQ’s verhoogd worden met 1K. Op de LinQ verschijnt dan een surplus teken (zonnetje)