Ervaringen Qsilence warmtepompen (Qube, Qbooster) Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 33.762 views

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
Slaat de wp aan als je warmtevraag van de thermostaat hebt of vaker (puur om het buffervat op temperatuur te houden)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
@Maarten60 hoe meet je stroomverbruik en warmteopwekking?

Wat is je scop per maand
Wat gebeurt er op vorstdagen (18-20 januari 2025)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:12
Maarten60 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:48:
[...]

Ik heb nog eens expliciet gekeken maar het is de juiste sensor. Het buffervat is een open vat en de enige verklaring die ik heb is het feit dat de sensor (te) dicht op het buffervat zit en de meting verstoord wordt door de temperatuur van buffervat. Heb de sensor wat verplaatst om te kijken of dat een betere meting geeft.

[...]

Bij de warmtebrekening voor ons huis was een vermogen van 12 kW nodig. ca 8 kW voor de verwarming en 4 kW voor de verliezen (als ik het me goed herinner) Dat laatste is onder extreme omstandigheden van -10 °C buiten, alle slaapkamers op 18 °C etc.
Daarom is door installateur/ HR-energy gekozen voor 2 warmtepompen in cascade, die we in de praktijk voor cv (wp1) en SWW (wp2) gebruiken. De cascade instelling werkt zo dat als WP1 zou kiezen voor het elektrische element WP2 wordt bijgeschakeld. Dat is in de praktijk paar keer voorgekomen.

[...]

Buffervat, is gekozen in het ontwerp van installateur/ HR-energy en is volgens mij 100 L. We hebben vloerverwarming beneden en in badkamer. In andere kamers JAGA LTV met heatmeister fans.

[...]

Ik heb al een tijdje mijn aarzelingen uitgesproken, ook omdat ik paar graden verlies ten opzichte van VV-beneden. HR-Energy heeft eind vorig jaar een 'oplossing' gemaakt door WP1 sensor die eerst in buffervat zat te verplaatsen. Voor mij onduidelijk hoeveel dit op gaat lossen.
Je opmerking maakt volgens mij alleen maar duidelijk dat deze oplossing sub-optimaal is.

@BarryH Ik meet al een tijdje en heb dus vrij veel data.
Iedere tip die kan helpen om dit te verbeteren is welkom en wordt zeer gewaardeerd.
2 warmtepompen met een totaal vermogen van 12 kW en ook nog een parallel buffervat van 100L.
Bijzonder.
80% van de woningen heeft genoeg aan een warmtepomp van 7 kW of kleiner.
Als je een totaal vermogen van 12 kW nodig hebt dan heb je een hele oude woning zonder naïsolatie en/of een hele grote woning van >300 m2.

Sub-optimaal is dan een understatement.

[ Voor 6% gewijzigd door Lawrentz op 06-10-2025 20:26 ]

• Renske_33
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-10 07:14
Goedenavond,
Wij hebben sinds zomer 2023 een PVT systeem (10 panelen, boilervat en Qbooster) via GetGreener en zijn daar erg tevreden over.
Wij kregen echter vanuit de leverancier de vraag om naar het nieuwere model, de Qube over te stappen.
Wij vroegen ons af of er meer gebruikers zijn die dit aanbod hebben gekregen en waarom je wel of niet de overstap maakt.
Ons systeem staat nu 1,5 jaar en draait prima. Zijn er voordelen die de qube heeft ten opzichte van de Qbooster die het de moeite waard maken om overstappen?
We zijn erg benieuwd.
Groet,
Renske

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:27

YJB

Renske_33 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:25:
Zijn er voordelen die de qube heeft ten opzichte van de Qbooster die het de moeite waard maken om overstappen?
We zijn erg benieuwd.
Groet,
Renske
Ik denk dat het een goed idee is om dit topic eens door te lezen, er staan al best wel wat ervaringen van mensen die zijn overgestapt.

Een korte samenvatting:
  • Minder panelen nodig
  • Nederlandse productie en eigen ontwikkeling
  • Betere regeling en aansturing
  • Minder geluid / stiller
  • Efficiënter gebruik van bijverwarming
  • Hogere efficiëntie / COP

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:59
Renske_33 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:25:
Goedenavond,
Wij hebben sinds zomer 2023 een PVT systeem (10 panelen, boilervat en Qbooster) via GetGreener en zijn daar erg tevreden over.
Wij kregen echter vanuit de leverancier de vraag om naar het nieuwere model, de Qube over te stappen.
Wij vroegen ons af of er meer gebruikers zijn die dit aanbod hebben gekregen en waarom je wel of niet de overstap maakt.
Ons systeem staat nu 1,5 jaar en draait prima. Zijn er voordelen die de qube heeft ten opzichte van de Qbooster die het de moeite waard maken om overstappen?
We zijn erg benieuwd.
Groet,
Renske
YJB schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 06:36:
[...]

Ik denk dat het een goed idee is om dit topic eens door te lezen, er staan al best wel wat ervaringen van mensen die zijn overgestapt.

Een korte samenvatting:
  • Minder panelen nodig
  • Nederlandse productie en eigen ontwikkeling
  • Betere regeling en aansturing
  • Minder geluid / stiller
  • Efficiënter gebruik van bijverwarming
  • Hogere efficiëntie / COP
@Renske_33
Wat YJB aangeeft zijn de meest voor de hand liggende redenen. Maar aangezien het bij jou al draait gelden de laatste 3 punten het meest.. :)
Verder lijkt het er op dat veel Qboosters toch vervangen lijken te worden door Qubes, je mag je afvragen of er voldoende support op de Qbooster overblijft (zou wel moeten, maar toch).

Mijn persoonlijke ervaring tot heden, ik draai nu sinds de zomer dus nog even een winter door, is dat geluid een stuk minder is, kwalitatief het een stuk beter is/voelt uitziet, ik niet meer op allerlei plekken rond het apparaat vocht vind en dat de Qube voelbaar en meetbaar efficiënter werkt afgaand op die paar dagen dat hij heeft gedraaid.
Maar inderdaad, loop topic eens door, zeker de beginpagina's (later ging het heel erg over regeling, HA, Modbus, moet je net zin in hebben... ;) )

• HR_support
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-10 13:31
BarryH schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:56:
[...]

Wanneer gaat nu bij jou de backup helpen en vanaf welk punt neemt de backup het helemaal over?
Zowel voor verwarming als warm water.
Bedankt
Dat is niet helemaal te voorspellen.
Hangt niet alleen af van buitentemperatuur. PVT is een dynamisch geheel, waarbij wind een grote invloed heeft.
Onder de buitentemperatuur van -2 oC, mag indien nodig het verwarmingselement helpen. Of dat nodig is hangt af van weeromstandigheden buiten, en de vraag in de woning.
Daarnaast hangt het ook nog af van type warmtepomp. Qbooster veel eerder dan de Qube 3-8 of de Qube 1-4.

• HR_support
BarryH schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:01:
[...]

Ik zie vooral dat je WP 38 graden water maakt en er maar water van 28 graden naar je afgifte gaat.....
10 graden x 2% = 20% cop verlies....

Juist met cascade en vloerverwarmingen -> waarom dat buffervat?

Ben benieuwd naar jaar en maand data
Een buffervat is vooral nodig als je de minimale draaitijd van de warmtepomp niet kunt garanderen.
Dat kan ook in de retour.

Als je een zoneregeling hebt waar de zone's dicht gestuurd kunnen worden, kun je de minimale flow niet garanderen en zul je een buffervat moeten toepassen met een transportpomp naar de woning.
Ook komt het nog al eens voor dat de woning een grotere transportpomp vraagt voor zijn originele afgifte dan de warmtepomp intern heeft. Ook dan heb je geen keuze voor plaatsen buffervat.
Als laatste is dit de makkelijkste wijze koppelen van een cascade, zonder verstoringen onderling van de flow.

• HR_support
willem9503 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 07:33:
[...]

Dat zou mooi zijn van die tellers. Was me namelijk al aan het bedenken hoe ik in de groepenkast ruimte zou kunnen creëren voor een 3 fase kWh meter....

Ik zag net dat ik de 4.0.10B heb., mag je nog een keer.... :)
[Afbeelding]
4.10b en 4.10c, zijn wijzigingen geweest voor recreatiewoningen en voor hoogbouw. Dus alleen van toepassing als je daar woont. De rest is gewoon bij, met 4.10 ongeacht a,b en c :)

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:06
@HR_support dank voor antwoorden, kunnen jullie ook nog even naar deze vraag kijken
Ik krijg soms op sensor Qube status full de status changed to Unknown state.
Dat gebeurd als de unit_status 14 of 18 is en die komen niet voor in de tabel.

• tibor.toth
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-11 13:24
Nu met dit weer merk ik dat de Qube ongeveer elke 50 minuten kort aanslaat (soms alleen even een compressor-start) en daarna weer naar standby gaat. Het huis is een nieuwbouwwoning (tussenwoning) met vloerverwarming op de begane grond (42 m²). Boven heb ik lage temperatuur radiatoren, maar die staan uit via de LinQ zoneregeling.

Volgens qube.local draait de compressor op 30% vermogen, waarbij hij ongeveer 800 W elektrisch verbruikt en 4500 W thermisch levert. Dat lijkt mij vrij veel, want ik schat dat de warmtevraag van de woning op dit moment niet hoger is dan zo’n 0,5 kW. Ik heb stooklijn aan, als het aanvoertemperatuur onder de berekende setpoint is, gaat de Qube meteen aan.

Zou het kunnen dat mijn warmtepomp eigenlijk te veel vermogen heeft voor de huidige warmtevraag?
Ik denk dat het beter (en gezonder voor de compressor) zou zijn als hij minimaal 20 minuten per start zou draaien in plaats van telkens zo kort.

[ Voor 5% gewijzigd door tibor.toth op 08-10-2025 07:48 ]

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
tibor.toth schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:47:
Nu met dit weer merk ik dat de Qube ongeveer elke 50 minuten kort aanslaat (soms alleen even een compressor-start) en daarna weer naar standby gaat. Het huis is een nieuwbouwwoning (tussenwoning) met vloerverwarming op de begane grond (42 m²). Boven heb ik lage temperatuur radiatoren, maar die staan uit via de LinQ zoneregeling.

Volgens qube.local draait de compressor op 30% vermogen, waarbij hij ongeveer 800 W elektrisch verbruikt en 4500 W thermisch levert. Dat lijkt mij vrij veel, want ik schat dat de warmtevraag van de woning op dit moment niet hoger is dan zo’n 0,5 kW. Ik heb stooklijn aan, als het aanvoertemperatuur onder de berekende setpoint is, gaat de Qube meteen aan.

Zou het kunnen dat mijn warmtepomp eigenlijk te veel vermogen heeft voor de huidige warmtevraag?
Ik denk dat het beter (en gezonder voor de compressor) zou zijn als hij minimaal 20 minuten per start zou draaien in plaats van telkens zo kort.
Klinkt alsof je te weinig volume in je systeem hebt, waardoor de retour te snel oploopt. Heb je een buffer? Wat gebeurt er als je volume toevoegt door je radiatoren te openen?

• BarryH

Waarschijnlijk door je zonering
Kan dat er af

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54
Op uitnodiging van HR Energy ben ik vandaag op bezoek geweest bij hun kantoor en productieruimte in De Lier. Ik heb een uitgebreide rondleiding gekregen en het is indrukwekkend om te zien hoeveel onderdelen er ter plekke worden gemaakt. Het frame van de Qube zelf komt binnen als halffabrikaat en wordt daarna voorzien van alle benodigde onderdelen en uitgebreid getest. Ook het voorraadvat wordt ter plekke gemaakt en het is mooi om te zien hoe belangrijk details zijn, zoals het lassen van de naad vanuit de binnenkant, met de las-robot, om het risico op verontreinigingen en legionella zoveel mogelijk te beperken.

Uiteraard hebben we ook uitgebreid gesproken over de software, de Qube integratie voor Home Assistant en ideeën die al eerder zijn gedeeld in dit forum. Een voorbeeld hiervan is de integratie van de Linq thermostaat. Dat is op dit moment nog niet mogelijk, aangezien er (nog) geen API endpoints zijn, maar wordt in een aankomende meeting met Jotto besproken. Ook een integratie met bijv. Tibber zou voor sommige gebruikers interessant kunnen zijn om optimaal gebruik te maken van Grid Rewards. Hier zit uiteraard ook een afhankelijkheid m.b.t. de planning van Tibber. Er wordt op dit moment al hard gewerkt aan een integratie met een energiemanagement systeem. Tot die tijd is het mogelijk om gebruik te maken van de SGReady functies (wel eerst activeren op de warmtepomp) via de Qube integratie of rechtstreeks via Modbus. Met de functie Surplus PV wordt een overschot aan zonne-energie gebruikt om de thermostaat met 1 graad te verhogen om wat extra warmte in de woning op te slaan.

Wat mij betreft is het mooi om te zien dat er daadwerkelijk wordt geluisterd naar gebruikers, zowel in dit forum als in het gesprek van vandaag. Niet alle wensen kunnen direct worden ingevuld, maar ze staan zeker open voor suggesties en nieuwe mogelijkheden. Aan de hand van de feedback die ik zelf heb gehad, zal ik nog wat aanpassingen doen aan de integratie en die vervolgens hier ook delen.

• HR_support
Maarten60 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:34:
@HR_support dank voor antwoorden, kunnen jullie ook nog even naar deze vraag kijken

[...]
Er zijn veel tussenliggende waarden, die te maken hebben met een opstart of timing delay in de compressor, en die heb ik bewust niet allemaal genoemd. Wordt een lange lijst, maar zijn ook niet relevant voor de gebruiker en geeft alleen een hoop vraagtekens.
Ik heb MattMax hier over gesproken, en hij zou een algemene omschrijving geven als een status anders is dan de belangrijkste lijst die we opgegeven hebben.

• Maarten60
HR_support schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:41:
[...]

Er zijn veel tussenliggende waarden, die te maken hebben met een opstart of timing delay in de compressor, en die heb ik bewust niet allemaal genoemd. Wordt een lange lijst, maar zijn ook niet relevant voor de gebruiker en geeft alleen een hoop vraagtekens.
Ik heb MattMax hier over gesproken, en hij zou een algemene omschrijving geven als een status anders is dan de belangrijkste lijst die we opgegeven hebben.
Helder, en ik begrijp het antwoord.
@MattMax is het mogelijk om in die algemene beschrijving wel het nummer weer te geven?

• HR_support

Dat is met dit weer altijd een beetje lastig. De warmtevraag van de woning is zeer laag. (bij 10 oC ongeveer 34%) En dan is zelfs minimum vermogen al te weinig. Wat dan ook niet helpt is dat door de hoge temperaturen momenteel op dak, de warmtepomp veel meer vermogen kan leveren bij minimum toeren. Dat is inderdaad te verhelpen met een buffervat, want nu op dit moment is je waterinhoud wat te klein. Maar in de praktijk gaat niemand dat doen voor de korte tijd dat dit duurt. Of te wel, letterlijk kwakkelperiode,

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:12
Om de runtime te bepalen:
Runtime [s] = (Systeemvolume [l] * 4,186 [kJ/K.kg] * dT tussen aanvoer- en retourtemperatuur [K]) / minimumvermogen warmtepomp [kW].

Het systeemvolume betreft (alleen) de zones en radiatoren die openstaan en niet kunnen dichtlopen.

• MattMax
Maarten60 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

Helder, en ik begrijp het antwoord.
@MattMax is het mogelijk om in die algemene beschrijving wel het nummer weer te geven?
Jazeker! Download eerst de nieuwste release (2025.10.31) via HACS.
De sensor "Status warmtepomp" laat de volledige status zien, bijv. "Standby". De sensor "Status code" laat de bijbehorende code zien. Code 14 en 18 vallen nu ook onder "Standby".

Daarnaast is het nu ook mogelijk om via de integratie-opties te kiezen voor het toevoegen van het label van de warmtepomp aan de entity IDs. Dit is met name relevant voor mensen die twee of meer Qubes gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhrCx2yDKB_J7UZxMf34WOReQv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R8xcoB6ZfaSKJyPBdG9BQk2w.png?f=fotoalbum_large

Tot slot is er veel onderliggende logica aangepast om wijzigingen van IDs en namen makkelijker te maken.
Voor het adres van de Qube wordt nu standaard "qube.local" gebruikt, maar hier kan uiteraard ook een lokaal IP adres worden ingevuld.

Om dit topic niet te ver te laten afdwalen, issues graag delen via Github.

• hbolten
  • Niet online
Klopt het dat Omdraaien logica warmte-koelvraag standaard aan staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oeKw2kJRXfnU8R1xeXOJIICW64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AtzgunzdyM3dau3tvsqsRDpw.png?f=fotoalbum_large

En heeft iemand de Smart Grid controls al eens zien doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CdebkUvnaY10GjR50tIWaHhOG4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YB7fdcil10lhEvpC2LGwfimd.png?f=user_large

• Maarten60
Bij mij staan die ook zo.
Via de browser staat de summer switch op off. Dus normale verwarming.
Misschien definitie issue?
Edit: in de definitie staat 1 is zomerbedrijf. Misschien kan @MattMax de waarde vertellen. En daarna eventueel de tekst verduidelijken?

Edit2, @HB en Zn. jij hebt achter Qube 1 ook een switch. Waar is die voor, die heb ik namelijk niet.

[ Voor 53% gewijzigd door Maarten60 op 14-10-2025 21:46 ]

• hbolten
  • Niet online
Maarten60 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:36:
jij hebt achter Qube 1 ook een switch. Waar is die voor, die heb ik namelijk niet.
Daarmee kun je alle switches in 1 ruimte (area) in 1x omzetten, bv alle lichtschakelaars in een kamer. Geen idee waarom ik die hier heb.

• MattMax
Maarten60 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:36:
Bij mij staan die ook zo.
Via de browser staat de summer switch op off. Dus normale verwarming.
Misschien definitie issue?
Edit: in de definitie staat 1 is zomerbedrijf. Misschien kan @MattMax de waarde vertellen. En daarna eventueel de tekst verduidelijken?

Edit2, @HB en Zn. jij hebt achter Qube 1 ook een switch. Waar is die voor, die heb ik namelijk niet.
Ik heb inderdaad de exacte definitie uit het Modbus document aangehouden. Volgens mij kan je hiermee instellen of je de Qube wilt gebruiken om te verwarmen (default) of om te koelen (als deze optie daadwerkelijk is geactiveerd in de Qube).

• Crewlie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-10 14:26
MattMax schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

Ik heb net geprobeerd om in te loggen, maar krijg een 400 error (bad username/password) als ik probeer om de authenticatie-tokens op te vragen met Basic Auth. Je kan dit zelf ook testen via Postman, wellicht werkt het bij anderen wel.
hbolten schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:22:
[...]
Ik krijg de foutmelding ook. Ik zal eens met Wireshark proberen op mijn MacBook en de LinQ app
Ik kan inmiddels na redelijk wat inspanningen vertellen dat we kunnen vergeten zelf op de een of andere manier met de LinQ te praten. De "HR energy LinQ" apps praten met certificate pinning met AWS endpoints (IoT gateway en Cognito) dus daar valt weinig te Man-in-the-Middlen ;) De LinQ zelf is echt een dom apparaat en praat met diezelfde IoT gateway op AWS over poort 8883 (MQTT/TLS) en daar zit dan weer een client certificaat on-device tussen, zodat we daar ook geen MitM kunnen uitvoeren.

Kortom, ik voel me wel genept met die LinQ thermostaat (Italiaans bagger product). Hij doet wat hij moet doen: aan/uit naar Qube, maar voor de rest slaat dat ding he-le-maal nergens op.

Wat interessante waarnemingen tijdens mijn avonturen: dit had ik al eens gemeld aan HR Energy: het komt wel eens voor dat het DHW schema zichzelf reset van mijn ingestelde 05:30-07:00 schema naar het default schema tussen 15:00 en 17:00 of iets dergelijks. Dit gebeurt blijkbaar bij mij dus als ik de LinQ reboot (stroom er af / op). Dat is een vervelende verrassing om 07:30 's ochtends als je onder de koude (nee, lauw natuurlijk) douche staat als 3e doucher ;)

Ander opvallend iets: Na het factory resetten van de LinQ en het opnieuw koppelen van de WiFi, was de thermostaat even aan het zoeken naar zijn standaard instellingen. De gemeten ruimte temperatuur zet hij dan op 15 graden (ingestelde temperatuur op 21.5). Op zich al gek, maar ok. Wat nog gekker is, is dat hij vervolgens er 30-45 minuten over doet om de echte temperatuur in de ruimte te meten (> 21.5 graden). En in al die tussentijd heeft hij dus aan mijn Qube het verwarmingsverzoek staan versturen. Kortom: ik ben er niet zo zeker van of ik die LinQ wil blijven gebruiken voor mijn aansturing. Misschien dat ik zelf wel iets met temperatuursensors her en der ga vogelen en het aan/uit signaal met automatisering ga verrichten.

Overigens heeft dit verhaal me wel aan het denken gezet: schijnbaar is er een Google / Alexa integratie met de LinQ (ergens gelezen / gezien). Zo is het mij ook verkocht: smart home integratie komt er aan hoor! Maar... volgens mij is dat dus helemaal niet het geval / niet mogelijk op dit moment? Is er iemand die dat wel heeft?

• MattMax
hbolten schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:36:

En heeft iemand de Smart Grid controls al eens zien doen?
...
Smart Grid controls moeten ook op de Qube zelf nog ingeschakeld worden. Als dat is gebeurd, kan je met de combinatie van SG Ready A en B 4 verschillende combinaties maken. Je kan bijv. een Home Assistant automation maken die bij een overschot aan stroom (zonne-energie) of een lage stroomprijs SG Ready modus 3 of 4 activeert. Zie uitleg hier. Voor modus 3 schakel je alleen SG Ready B in en hierbij bepaalt de warmtepomp wanneer die extra gaat verwarmen ("encouraged operation"). Voor modus 4 schakel je zowel SG Ready A als B in en gaat de warmtepomp direct van start ("ordered operation").

• MattMax
Crewlie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

[...]

Ik kan inmiddels na redelijk wat inspanningen vertellen dat we kunnen vergeten zelf op de een of andere manier met de LinQ te praten. De "HR energy LinQ" apps praten met certificate pinning met AWS endpoints (IoT gateway en Cognito) dus daar valt weinig te Man-in-the-Middlen ;) De LinQ zelf is echt een dom apparaat en praat met diezelfde IoT gateway op AWS over poort 8883 (MQTT/TLS) en daar zit dan weer een client certificaat on-device tussen, zodat we daar ook geen MitM kunnen uitvoeren.

Kortom, ik voel me wel genept met die LinQ thermostaat (Italiaans bagger product). Hij doet wat hij moet doen: aan/uit naar Qube, maar voor de rest slaat dat ding he-le-maal nergens op.

Wat interessante waarnemingen tijdens mijn avonturen: dit had ik al eens gemeld aan HR Energy: het komt wel eens voor dat het DHW schema zichzelf reset van mijn ingestelde 05:30-07:00 schema naar het default schema tussen 15:00 en 17:00 of iets dergelijks. Dit gebeurt blijkbaar bij mij dus als ik de LinQ reboot (stroom er af / op). Dat is een vervelende verrassing om 07:30 's ochtends als je onder de koude (nee, lauw natuurlijk) douche staat als 3e doucher ;)

Ander opvallend iets: Na het factory resetten van de LinQ en het opnieuw koppelen van de WiFi, was de thermostaat even aan het zoeken naar zijn standaard instellingen. De gemeten ruimte temperatuur zet hij dan op 15 graden (ingestelde temperatuur op 21.5). Op zich al gek, maar ok. Wat nog gekker is, is dat hij vervolgens er 30-45 minuten over doet om de echte temperatuur in de ruimte te meten (> 21.5 graden). En in al die tussentijd heeft hij dus aan mijn Qube het verwarmingsverzoek staan versturen. Kortom: ik ben er niet zo zeker van of ik die LinQ wil blijven gebruiken voor mijn aansturing. Misschien dat ik zelf wel iets met temperatuursensors her en der ga vogelen en het aan/uit signaal met automatisering ga verrichten.

Overigens heeft dit verhaal me wel aan het denken gezet: schijnbaar is er een Google / Alexa integratie met de LinQ (ergens gelezen / gezien). Zo is het mij ook verkocht: smart home integratie komt er aan hoor! Maar... volgens mij is dat dus helemaal niet het geval / niet mogelijk op dit moment? Is er iemand die dat wel heeft?
Mooi speurwerk! HR Energy heeft bij mij aangegeven dat ze binnenkort met Jotto (de maker van de Linq thermostaat) om de tafel gaan voor overleg. Technisch is het mogelijk om de API beschikbaar te maken waarna het vrij eenvoudig is om deze verder te integreren. De door Linq gemeten ruimtetemperatuur kan inmiddels via een nieuw Modbus-punt worden uitgelezen en ga ik in de integratie verwerken.

Jouw opmerking over de gemeten temperatuur na opnieuw opstarten herken ik ook. Het duurt lang voordat de werkelijke ruimtetemperatuur wordt weergegeven.

De Google Home integratie werkt overigens prima. Als je zoekt op "Works with Google" kan je "Jotto" selecteren en hiermee kan je de thermostaat koppelen. Zelf geen ervaring met Alexa, maar zal vergelijkbaar werken.

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-10 23:04

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Crewlie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

[...]

Ik ben het met je eens dat de LinQ stom is. Bij mij reset hij het DHW-programma ook steeds. Daarom laat ik mijn qube dat nu ouderwets zelf doen. Het enige waar hij goed voor is (voor mij) is de hysterese op de verwarming, met aparte onder- en bovengrenzen. Ik heb trouwens gemerkt dat sinds 4.0.10a de hysterese op het DHW-verwarmen van 5 naar 7 graden is gegaan. Aangezien ik met een tamelijk klein bereik werk waarin mijn warm water comfortabel is (45C -> 54C) vind ik dat jammer. Is hier een reden voor? En zijn er ergens release-notes te vinden van de verschillende versies?

Verder denk ik dat HR er blij van wordt dat hij de buitentemperatuur van het web kan halen, zie commentaar van HR hier ergens boven. Dat gebruik ik overigens niet (heb echte sensor) maar ik moet zeggen dat de gemeten waarden goed overeen komen, ze hebben blijkbaar een goed gelokaliseerde temperatuursdienst.

En voor sommigen is het Alexa-gebeuren misschien leuk. Zouden veel mensen dat gebruiken of als vinkje in de specs willen zien?

Ik hoop (met name voor HR zelf, ik heb er weinig last van) dat ze iets kunnen veranderen hierin. Op deze manier gaat het tamelijk in tegen hun wens om alles zelf te kunnen beheren en open te houden voor de gebruikers.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Maarten60
MattMax schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

Ik heb inderdaad de exacte definitie uit het Modbus document aangehouden. Volgens mij kan je hiermee instellen of je de Qube wilt gebruiken om te verwarmen (default) of om te koelen (als deze optie daadwerkelijk is geactiveerd in de Qube).
In de definitie staat 1 als zomerbedrijf en ik zou zeggen dat is koelen en kennelijk staat de waarde nu op 1 actief. Zie screenshots.
Maar de Qube staat op verwarming. Lijkt niet consistent.
@HR_support kunnen jullie wat toelichting geven?

• Crewlie
MattMax schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:32:
[...]
De Google Home integratie werkt overigens prima. Als je zoekt op "Works with Google" kan je "Jotto" selecteren en hiermee kan je de thermostaat koppelen. Zelf geen ervaring met Alexa, maar zal vergelijkbaar werken.
Euw... dat had ik niet verwacht. Eens kijken of ik daar 'in de midden' kan gaan zitten.

Overigens net 5 temperatuur sensors online besteld om vast voor te bereiden op het uitfaseren van de LinQ.
Dr Nix schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:35:
[...]
Verder denk ik dat HR er blij van wordt dat hij de buitentemperatuur van het web kan halen, zie commentaar van HR hier ergens boven. Dat gebruik ik overigens niet (heb echte sensor) maar ik moet zeggen dat de gemeten waarden goed overeen komen, ze hebben blijkbaar een goed gelokaliseerde temperatuursdienst.
Inderdaad, ik ben api.openweathermap.org tegengekomen tijdens mijn zoektocht wat de LinQ allemaal uitvrat. Maar snappen doe ik het niet helemaal, een buitensensor is toch veel wenselijker?

• Crewlie
MattMax schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:32:
[...]
Als ik zoek op Jotto in Google Home, dan vind ik Jotto Plus (waar ik een account zou moeten hebben om mee in te loggen) en Jotto Smart Home (wat "er is iets fout gegaan" teruggeeft). Heb jij het echt werkend?

• Maarten60
@Dr Nix release notes staan op my.hr-Energy.com

• MattMax
Crewlie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:22:
[...]
Als ik zoek op Jotto in Google Home, dan vind ik Jotto Plus (waar ik een account zou moeten hebben om mee in te loggen) en Jotto Smart Home (wat "er is iets fout gegaan" teruggeeft). Heb jij het echt werkend?
Ik heb het echt werkend :)
Ik heb Jotto Plus gebruikt in Google Home. De login verwijst door naar jotto.io. Hier heb ik mijn emailadres ingevuld en het wachtwoord van de Linq thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcryjP8s4YxC21-EzKI_5YliISQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fFPS17pToJcvNu9xZT4JeXAM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door MattMax op 16-10-2025 22:23 ]

• willem9503
Andere, in mijn ogen opvallende constatering
In HA is de Qube bij mij redelijk eenduidig in opgave totaal Elektrisch verbruik in kWh, rapporteert namelijk altijd, ieder uur draaien 1 kWh.
Dat lijkt me niet per definitie correct. Iemand anders deze ervaring? (@MattMax @Maarten60 ?)
Crewlie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:16:
...... Maar snappen doe ik het niet helemaal, een buitensensor is toch veel wenselijker?
Dit, de motivatie, is in een eerder bericht uitgelegd door HR Energy.

• BB_Elektro
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-11 09:54
[quote]willem9503 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:09:
In HA is de Qube bij mij redelijk eenduidig in opgave totaal Elektrisch verbruik in kWh, rapporteert namelijk altijd, ieder uur draaien 1 kWh.
Dat lijkt me niet per definitie correct. Iemand anders deze ervaring? (@MattMax @Maarten60 ?)

[...]

Klinkt als een verkeerde instelling van de precisie c.q. het aantal decimalen. Als die op nul staat krijg je dat ie alleen hele kWh's kan weergeven. Ik heb de precisie op 3 decimalen staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      - name: wp Elektrisch verbruik
        unique_id: warmtepomp.elektrisch_verbruik
        state_class: total_increasing
        scan_interval: 60
        device_class: energy
        unit_of_measurement: kWh
        address: 69
        input_type: input
        data_type: float32
        precision: 3

Ik zie op github dat deze precisie idd op 0 staat. Heb hier een issue voor aangemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door BB_Elektro op 17-10-2025 11:36 ]

• willem9503
@BB_Elektro dank.
Had ik mezelf ook mogen bedenken eigenlijk.... 8)7
Helaas heeft de handmatige aanpassing in de modbus.yaml van de integratie dit niet opgelost.
Is er dus eentje voor @MattMax ..

Opbouw vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rrdW6V0SEFfskg3iw1AFie0Gxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JKUJQ5JEgS6sTM6kmfuGR0pG.png?f=fotoalbum_large

• hbolten
  • Niet online
Wat tof om al die activiteit op GitHub te zien 🤩

• Maarten60
BB_Elektro schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:21:
Ik ben deze week aan het meten. Kom morgen met de grafieken.

• MattMax
willem9503 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:43:
@BB_Elektro dank.
Had ik mezelf ook mogen bedenken eigenlijk.... 8)7
Helaas heeft de handmatige aanpassing in de modbus.yaml van de integratie dit niet opgelost.
Is er dus eentje voor @MattMax ..

Opbouw vandaag:
[Afbeelding]
Gefixt in 2025.10.42! Hierin is ook het nieuwe modbus-punt voor de Linq thermostaat opgenomen. Dit geeft nu nog een temperatuur van 0 graden, maar nadat HR Energy dit ook aan hun kant heeft doorgevoerd, zal hier de actuele temperatuur worden weergegeven, in lijn met de door Linq gemeten temperatuur. Daarnaast nog wat kleine aanpassingen doorgevoerd. Dank voor het delen van de feedback!

• willem9503
MattMax schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Gefixt in 2025.10.42! Hierin is ook het nieuwe modbus-punt voor de Linq thermostaat opgenomen. Dit geeft nu nog een temperatuur van 0 graden, maar nadat HR Energy dit ook aan hun kant heeft doorgevoerd, zal hier de actuele temperatuur worden weergegeven, in lijn met de door Linq gemeten temperatuur. Daarnaast nog wat kleine aanpassingen doorgevoerd. Dank voor het delen van de feedback!
Beide wijzigingen komen keurig terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkb00jud-MoxNmwk_A-JElND2c4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vt5lJ6Qg6nmtcgodYxt8mmhj.png?f=fotoalbum_large

• Maarten60
BB_Elektro schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:21:
Mijn losse kWh meter komt tot de volgende grafiek bij een warmte run
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cwc4HJzGaffQCtLS9LXS9aSYfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29wLk4ZoVq7ExgBWFI6xap2H.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie geen constant verbruik en lijkt me ook geen verbruik van 1 kW per uur

Op verzoek de kWh meter van mijn warmtepompen (HomeWizard Wi-Fi kWh Meter 3-phase (SDM630)) vergeleken met de Qube waardes ( sensor.generalmng_acumulatedpwr)
Ik zie twee dingen
1) over een langere termijn lopen de waardes uit elkaar. (trend 144 h
2) tijdens een SWW of warmte run zijn de verschillen groter maar die middelen uit over een langere periode. (trend 12 h) Net of de qube zijn waarde minder vaak update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3rQ6YYvkGdkWaLM-xbaWh3yU5U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qyzXJA7jN3Jno8QJZ4fnmKVn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4JD82Cw8DKzGErz9NfMMDQbvjQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uAcH3lOI54XPnnu2xWOAhkF6.jpg?f=user_large

Mijn conclusie is dat een externe kWh meter het verbruik nauwkeuriger meet.
@BB_Elektro, is dit voldoende informatie?

• BB_Elektro
Maarten60 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 13:01:
[...]
Mijn conclusie is dat een externe kWh meter het verbruik nauwkeuriger meet.
@BB_Elektro, is dit voldoende informatie?
@Maarten60 Veel dank voor je uitgebreide analyse!

Ik vermoed dat het zaagtand patroon in het verschil wordt veroorzaakt doordat de precisie van de kWh meting op 0 decimalen heeft gestaan. Daardoor "verspringt" het elektrisch verbruik van de Qube met hele kWh's terwijl de informatie met meer decimalen beschikbaar is. Zie ook hierboven, dat heeft @MattMax gisteren aangepast in de integratie.

Verder zie je dus een verschil van 2.5 a 3 kWh over zes dagen. Dat vind ik nog best veel, alleen twijfel ik nog of het voor mij reden is om ook een extra kWh meter voor de Qube te zetten... Ik vermoed overigens dat de Qube zijn eigen standby verbruik (controllerboard) niet mee meet. Bij 2.5 kWh in 144 uur zou dat neerkomen op 17 W.
@Maarten60 Hoeveel standy verbruik zie je voor de Qube?

[ Voor 6% gewijzigd door BB_Elektro op 18-10-2025 21:16 ]

• BB_Elektro
Sinds gisteren registreer ik het verbruik van de Qube voor CV en DHW (domestic hot water) apart omdat ik graag wil weten hoeveel energie per mode wordt gebruikt. Zijn er meer mensen die hier interesse in hebben? Ik kan mijn oplossing via github delen zodat @MattMax hem toe kan voegen aan de integratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxdWV5ExG_bnjOU6bGxBnzFvHkI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uJIn8LzHtpce5P1vtyXKxRQ2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D48dzlOuVyU3WKyXQaiCkP0QYFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bo4M3qo3WJjcHgLP4S45K2zk.png?f=fotoalbum_large

• Maarten60
@BB_Elektro
Hoeveel standy verbruik zie je voor de Qube?
Je raadt het nooit, 17W
Ik ben bezig met upgrade, zal de vergelijking daarna weer starten

• willem9503
Verrassend...... :+ 8)7 ;)

• BB_Elektro
Maarten60 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 00:31:
@BB_Elektro
[...]

Je raadt het nooit, 17W
Ik ben bezig met upgrade, zal de vergelijking daarna weer starten
Spot on!

Als we die 17 W met HA weten te compenseren kunnen we dat verloop wegwerken, en is een extra kWh meter niet nodig. Zou het met HA mogelijk zijn een constante (17 W) te integreren? Ik ga op onderzoek uit

• Maarten60
BB_Elektro schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:21:
Als we die 17 W met HA weten te compenseren kunnen we dat verloop wegwerken, en is een extra kWh meter niet nodig. Zou het met HA mogelijk zijn een constante (17 W) te integreren? Ik ga op onderzoek uit
Lijkt me beter om dit in de bron te corrigeren. Misschien kan @HR_support HR-Energy die aanpassing in hun software maken.
Nog nieuwe vergelijking gemaakt met de nieuwe software @MattMax . Lijkt inderdaad een decimaal probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3xBwelML6Wa9S7JXXvNi3fLlTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuparzXxy2P0uV0jY0JGIcTh.jpg?f=fotoalbum_large
Afwijking is nu marginaal.

qube.local
Ik heb een probleem met qube.local adres resolutie. Mogelijk ben ik de engie omdat wij 2 WP-en hebben maar ik krijg afhankelijk van het moment adres wp1 of wp2 terug.
@HR_support als er meerdere WP-en zijn hoe werkt qube.local dan?

• willem9503
Maarten60 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:53:

qube.local
Ik heb een probleem met qube.local adres resolutie. Mogelijk ben ik de engie omdat wij 2 WP-en hebben maar ik krijg afhankelijk van het moment adres wp1 of wp2 terug.
Die is op zich logisch, je netwerk staat de naam qube.local maar 1x toe.
Je zal in je router dus even qube1 en qube2 (of suske/wiske, Hielke/Sietze, whatever je leuk vindt) moeten definiëren met allebei eigen fixed IP. Dan verwacht ik dat de integratie het wel correct oppakt.

• Maarten60
willem9503 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:02:
Die is op zich logisch, je netwerk staat de naam qube.local maar 1x toe.
Ja ik weet dat mijn/ een netwerk maar 1x qube.local toestaat, maar ik heb die verwijzing niet gemaakt, die zit in de HRE qube software. Mijn wp-en hebben een fixed IP-adres en een eigen naam, maar het 'probleem' ontstaat in de Qube-integratie die qube.local als default optie laat zien en dat geeft onvoorspelbare situaties als er meerdere qube's zijn.
Het is simpel op te lossen door het IP-adres te gebruiken ipv de default. Tegelijkertijd is het een beetje onhandig dat de qube's wel herkennen dat er meerdere zijn maar niet de mDNS naam aanpassen.

• BB_Elektro
[...]
Lijkt me beter om dit in de bron te corrigeren. Misschien kan @HR_support HR-Energy die aanpassing in hun software maken.
Mee eens dat de Qube zijn volledige elektrische verbruik zou moeten meten. Zolang dat niet geimplementeerd is in de Qube compenseer ik het zelf wel in HA.
[...]
Nog nieuwe vergelijking gemaakt met de nieuwe software @MattMax . Lijkt inderdaad een decimaal probleem.
[Afbeelding]
Top, dan is dat opgelost (y)

• willem9503
Maarten60 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:55:
[...]

...
Het is simpel op te lossen door het IP-adres te gebruiken ipv de default. Tegelijkertijd is het een beetje onhandig dat de qube's wel herkennen dat er meerdere zijn maar niet de mDNS naam aanpassen.
Eens.
Even issue aanmaken voor @MattMax in github. Heeft hij vanavond iets te doen... ;)

• Maarten60
willem9503 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:40:
Heeft hij vanavond iets te doen... ;)
Heb vandaag wat testen voor cascade configuratie gedaan en ben bang dat hij een drukke avond krijgt.
Tegelijkertijd hulde voor zijn inzet. *O*

• willem9503
Maarten60 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:54:
[...]
.........
Tegelijkertijd hulde voor zijn inzet. *O*
Dat zeer zeker _/-\o_

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-10 23:04

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Maarten60 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:43:
@Dr Nix release notes staan op my.hr-Energy.com
Ah, gevonden, bedankt! Maar ik moest even zoeken - het staat niet onder downloads maar onder 'nieuws en updates' -> 'software updates'.

Dan nog iets heel anders, meer in de categorie algemene ervaring met de qube waar dit topic toch voor is: Mijn Qube moduleert van 28% compresssorsnelheid tot 55%. Ik heb de 6kW licentie dus ik denk dat die 55% daar vandaan komt, en ik neem aan dat je met de 8kW versie een hogere limiet hebt. (Ik vind het technisch een logische keuze van HR om de licentie/limiet op compressorsnelheid toe te passen, maar dat betekent wel dat het echte maximum thermische vermogen afhangt van de bron, het weer, afgiftetemperatuur, pompsnelheid en vast nog meer factoren, en dus anders kan zijn dan de geadverteerde waarde) .
Maar op deze manier is dus 55% dus effectief 100%, en kan ik maar tot half vermogen omlaag moduleren. Dat is een best klein bereik. Met tot gevolg dat met weer als dit (lekker zonnig maar buiten rond de 10C) mijn minimum thermisch vermogen 6kW is bij 28% compressorsnelheid. Het systeem loopt dus te pendelen afhankelijk van de ingestelde hysterese. Andere warmtepompen (lucht-water met name maar ook andere water-water systemen) hebben geen moeite om omlaag te moduleren tot bijvoorbeeld 1.5kW thermisch, zodat er niet gependeld hoeft te worden.

Of heb ik mijn systeem nu heel gek ingesteld?

Natuurlijk is er nu ook de qube4 met een kleinere compressor, HR snapt het prima. En ik denk, omdat de qube altijd met een super gecontroleerde rustige procedure opstart, dat het ook wel losloopt met de levensduur van de compressor. Maar ik wilde dit toch even noemen als eigenschap van het systeem. Want voordat ik het systeem aangeschaft had dacht ik: 6kW, kan omlaag moduleren tot 28% (of zo) dus dat is 1.5kW. Maar dat is dus een misrekening.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• BB_Elektro
BB_Elektro schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:29:
[...]
Zolang dat niet geimplementeerd is in de Qube compenseer ik het zelf wel in HA.
Bij deze. Nu met standby verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ega_rWyuzJPb1HhIsKJxDk8dcOU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4z5B6QHUmzo0YLDynXKsmGP0.png?f=user_large
Moet nog checken of de standby waarde behouden blijft bij een herstart.

Hoe is de interesse voor CV/SWW verbruik gesplitst?

• YJB

YJB

[b]BB_Elektro schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:40:

Hoe is de interesse voor CV/SWW verbruik gesplitst?
Bij de Qbooster heb ik het verbruik gesplitst, dus ik zou dat graag ook doen als ik naar de Qube ben overgestapt (Dec).

• Crewlie
Als ik Coil 23 activeer, voor DHW run, dan gebeurt er bij mij niks. Mis ik misschien een randvoorwaarde, weet iemand dat toevallig?

• HR_support
Maarten60 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 12:55:
[...]

Ja ik weet dat mijn/ een netwerk maar 1x qube.local toestaat, maar ik heb die verwijzing niet gemaakt, die zit in de HRE qube software. Mijn wp-en hebben een fixed IP-adres en een eigen naam, maar het 'probleem' ontstaat in de Qube-integratie die qube.local als default optie laat zien en dat geeft onvoorspelbare situaties als er meerdere qube's zijn.
De Qube heeft maar 1 DNS naam, dat is in alle gevallen Qube. Hierdoor kun je met Qube.local inloggen met je webbrowser. In een cascade heb je 2 Qubes zitten met de zelfde DNS naam, en dan geeft er 1 antwoord. Je weet alleen nooit welke. In een cascade kun je dus niet werken met Qube.local.
Ik heb dit ook aangegevn aan MattMax, en die heeft er voorgezorgd dat je ook het ip adres kunt invullen in plaats van Qube.local in de HA configuratie.

• HR_support
[...]

[Afbeelding]

qube.local
Mooi weer te zien hoe enthousiast jullie weer bezig zijn. Maar ook een paar opmerkingen naar aanleiding van diverse meldingen hier.
Officieel gemeten met nauwkeurige apparatuur in lab, heeft de Qube een stilstand verbruik van 10 Watt.
Hou er wel rekening mee, dat je meter ook een afwijking het, je zit helemaal onder in het bereik te meten, en dat geeft altijd afwijkingen.
Maar belangrijker, de Qube is ontwikkeld voor huishoudens, en heeft geen kWh meter intern. We berekenen aan de hand van een aantal zaken het verbruik. Het is een indicatie tool, en we hebben nooit gepretendeerd dat het absolute wetenschap is. Als je dat wil moet je een aparte kWh meter toepassen met een nauwkeurigheidsklasse van 0,5 of beter.
Tijdens draaien, komen we met de berekende waarde zeer dicht in de buurt van de werkelijkheid, tijdens nominaal bedrijf.
Stilstand-verlies wordt bewust niet gemeten. Dat heeft allereerst er mee te maken dat 98 % van onze klanten slechts een indicatie willen en niet bezig zijn zoals jullie technische toppers :) Daarnaast willen wij, en onze grote klanten zien hoe de warmtepomp presteert als hij draait. Stilstand vertroebeld, want de een heeft veel draaiuren, de andere weer niet. Of te wel, van onze kant een bewuste keuze, dat alle meters pas gaan lopen als de Qube aan staat.
Maar ik ben er van overtuigd dat jullie hier zelf wel een tooltje voor vinden. :)

• HR_support
Dr Nix schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Ah, gevonden, bedankt! Maar ik moest even zoeken - het staat niet onder downloads maar onder 'nieuws en updates' -> 'software updates'.

Dan nog iets heel anders, meer in de categorie algemene ervaring met de qube waar dit topic toch voor is: Mijn Qube moduleert van 28% compresssorsnelheid tot 55%. Ik heb de 6kW licentie dus ik denk dat die 55% daar vandaan komt, en ik neem aan dat je met de 8kW versie een hogere limiet hebt. (Ik vind het technisch een logische keuze van HR om de licentie/limiet op compressorsnelheid toe te passen, maar dat betekent wel dat het echte maximum thermische vermogen afhangt van de bron, het weer, afgiftetemperatuur, pompsnelheid en vast nog meer factoren, en dus anders kan zijn dan de geadverteerde waarde) .
Maar op deze manier is dus 55% dus effectief 100%, en kan ik maar tot half vermogen omlaag moduleren. Dat is een best klein bereik. Met tot gevolg dat met weer als dit (lekker zonnig maar buiten rond de 10C) mijn minimum thermisch vermogen 6kW is bij 28% compressorsnelheid. Het systeem loopt dus te pendelen afhankelijk van de ingestelde hysterese. Andere warmtepompen (lucht-water met name maar ook andere water-water systemen) hebben geen moeite om omlaag te moduleren tot bijvoorbeeld 1.5kW thermisch, zodat er niet gependeld hoeft te worden.

Of heb ik mijn systeem nu heel gek ingesteld?

Natuurlijk is er nu ook de qube4 met een kleinere compressor, HR snapt het prima. En ik denk, omdat de qube altijd met een super gecontroleerde rustige procedure opstart, dat het ook wel losloopt met de levensduur van de compressor. Maar ik wilde dit toch even noemen als eigenschap van het systeem. Want voordat ik het systeem aangeschaft had dacht ik: 6kW, kan omlaag moduleren tot 28% (of zo) dus dat is 1.5kW. Maar dat is dus een misrekening.
Goedenavond,
Klopt dat dit een keuze is van ons, en die heeft te maken met heel veel factoren. Een grotere compressor geeft minder geluid omdat hij vaak deellast staat, en dat is voor veel mensen een doorslag gevende factor.
Daarnaast kunnen we niet voor iedere warmtepomp een andere compressor toepassen, omdat je dan ook het hele circus door moet, van EMC, CE en NTA8800 testen, die uitgevoerd moeten worden bij externe laboratoria. De kosten zijn gigantisch, en op deze wijze kun je deze testen over meer warmtepompen uitstrijken. Daarnaast gebeurd het ook nog wel eens dat een installateur een inschattingsfout gemaakt hebt, en met wat bijplaatsen van PVT en een upgrade, kun je dan zonder wisselen warmtepomp toch meer vermogen leveren.

Wij hanteren naar de installateurs, een Qube1-4 en een Qube 3-8, naam zegt het al.

Wil je niet dat er veel gependeld wordt in deze kwakkeltijd dan is een fors buffer in retour een oplossing. Een andere veel toegepaste oplossing is wat te spelen met je tijdprogramma in de LinQ. Je hebt toch een heleboel over capaciteit met dit weer. Zet die gewoon een paar keer per dag op een afwijkend setpoint (1 a 1,5 oC verschil) dan moet de warmtepomp langer draaien om zijn setpoint te halen.

Geheel volgens de communicatie naar de markt en installateurs, hanteren we dus:
6 KW licentie, is 6 KW bij bron is 0 oC, aanvoer 35 oC, met een dT van 5 oC.

• HR_support
Crewlie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:45:
Als ik Coil 23 activeer, voor DHW run, dan gebeurt er bij mij niks. Mis ik misschien een randvoorwaarde, weet iemand dat toevallig?
In dat geval geef je aan dat je gedurende 2 uur, het tapwater wenst op de ingestelde waarde uit de LinQ.
Of deze tapwater gaat maken hangt af van de werkelijke waarde die gemeten wordt in het tapwater vat, met een hysterese. Stel je setpoint dus in op 52 oC, dan zal je tapwater bedrijf starten als de meting in het tapwatervat daalt onder de 47 oC. 47 oC is de bovengrens van starten. Zet je setpoint dus op 55 oC, dan zal hij nog starten als de temperatuur onder de 47 oC daalt.

• HR_support
MattMax schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:23:
[...]

Smart Grid controls moeten ook op de Qube zelf nog ingeschakeld worden. Als dat is gebeurd, kan je met de combinatie van SG Ready A en B 4 verschillende combinaties maken. Je kan bijv. een Home Assistant automation maken die bij een overschot aan stroom (zonne-energie) of een lage stroomprijs SG Ready modus 3 of 4 activeert. Zie uitleg hier. Voor modus 3 schakel je alleen SG Ready B in en hierbij bepaalt de warmtepomp wanneer die extra gaat verwarmen ("encouraged operation"). Voor modus 4 schakel je zowel SG Ready A als B in en gaat de warmtepomp direct van start ("ordered operation").
Kleine aanvulling, iedere fabrikant heeft een kleine afwijking van hoe om te gaan met de signalen. Dus graag niet verwijzen naar een algemene uitleg.
Voor de Qube:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YUJE3vrc4Bjuw5Va1iYyzjfM_w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aNkao1lRGnz9WAKGYf4NCTDL.jpg?f=user_large
Surplus stooklijn, betekend dus dat de berekende waarde uit stooklijn, verhoogd wordt met een instelbare offset. (10K fabrieks instelling) Als Qube uitgerust is met een Buffer (Plant of buffersensor regeling) zal buffer dus ook 10K warmer gehouden worden dan normaal.
Bij SG-ready Max, zullen alle ruimtesetpoints van de aangesloten LinQ’s verhoogd worden met 1K. Op de LinQ verschijnt dan een surplus teken (zonnetje)

• BB_Elektro
HR_support schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:01:
[...]
In dat geval geef je aan dat je gedurende 2 uur, het tapwater wenst op de ingestelde waarde uit de LinQ.
Of deze tapwater gaat maken hangt af van de werkelijke waarde die gemeten wordt in het tapwater vat, met een hysterese. Stel je setpoint dus in op 52 oC, dan zal je tapwater bedrijf starten als de meting in het tapwatervat daalt onder de 47 oC. 47 oC is de bovengrens van starten. Zet je setpoint dus op 55 oC, dan zal hij nog starten als de temperatuur onder de 47 oC daalt.
Volgens mij is er naast de maximale buffervat temperatuur van 47,0 oC ook nog een hysterese van 5 oC. Ik heb het actieve setpoint in de Linq op 48,0 graden staan, daarmee kunnen we prima douchen met een gezin van vier uit het 300 L buffervat. De temperatuur die in het vat wordt gemeten, moet onder de 48,0 - 5,0 = 43,0 graden liggen, anders zal tapwater verwarmen niet starten (als ik het goed heb).

• MattMax
HR_support schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:09:
[...]

Kleine aanvulling, iedere fabrikant heeft een kleine afwijking van hoe om te gaan met de signalen. Dus graag niet verwijzen naar een algemene uitleg.
Voor de Qube:
[Afbeelding]
Surplus stooklijn, betekend dus dat de berekende waarde uit stooklijn, verhoogd wordt met een instelbare offset. (10K fabrieks instelling) Als Qube uitgerust is met een Buffer (Plant of buffersensor regeling) zal buffer dus ook 10K warmer gehouden worden dan normaal.
Bij SG-ready Max, zullen alle ruimtesetpoints van de aangesloten LinQ’s verhoogd worden met 1K. Op de LinQ verschijnt dan een surplus teken (zonnetje)
Dank voor de toelichting. Klopt het dat als ik "SGReady Max" meerdere keren op 1 dag activeer, het legionellaprogramma in totaal slechts 1x wordt uitgevoerd? En als ik een dag later nogmaals "SGReady Max" activeer, wordt het legionellaprogramma dan opnieuw uitgevoerd of is het beperkt tot een maximum van 1x per week?

• MattMax
YJB schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:51:
[...]

Bij de Qbooster heb ik het verbruik gesplitst, dus ik zou dat graag ook doen als ik naar de Qube ben overgestapt (Dec).
Dit kan getest worden met de HA integratie door handmatig (via HACS) versie 2025.10.49 te kiezen. Ook het standby-verbruik (indicatie aan de hand van vaste waarde van 17W vermogen bij standby) is dan terug te vinden, in aanvulling op de gerapporteerde waarde vanuit de Qube.

• Crewlie
HR_support schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:01:
[...]
Bijzonder. Ik zag dat mijn DHW 44 graden aangaf. Vandaar dat ik dacht: eens kijken of ik die on-demand kan laten opwarmen. Zit er nog een correctie in de meetwaarde misschien?

• Crewlie
BB_Elektro schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:52:
[...]
Volgens mij is er naast de maximale buffervat temperatuur van 47,0 oC ook nog een hysterese van 5 oC. Ik heb het actieve setpoint in de Linq op 48,0 graden staan, daarmee kunnen we prima douchen met een gezin van vier uit het 300 L buffervat. De temperatuur die in het vat wordt gemeten, moet onder de 48,0 - 5,0 = 43,0 graden liggen, anders zal tapwater verwarmen niet starten (als ik het goed heb).
Ah, dat dus... eens zoeken. Dank!

NB: Maar... die 43 graden is ook het punt waarop de Qube zelf besluit het DHW te verwarmen. Het zou raar zijn toch als ik de mogelijkheid krijg om DHW te starten, maar dat alleen kan wanneer de actuele temperatuur zo laag is dat hij dat ook zelf al automatisch zou gaan doen?

[ Voor 19% gewijzigd door Crewlie op 21-10-2025 14:26 ]

• Maarten60
@HR_support dank voor de (uitgebreidde) antwoorden en goed om te zien dat dit een actief topic is met vele fans waar leverancier en gebruikers samen komen.
Ik heb nog een vraag en een opmerking/ feature request.

logica warmte-koelvraag
hbolten schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:36:
Klopt het dat Omdraaien logica warmte-koelvraag standaard aan staat?
Volgens de definitie
BMS_SummerWinter [Coil 22] Omschakelen tussen zomer (koel) bedrijf en winter (CV) bedrijf. (1=zomerbedrijf)
Het Qube gedrag lijkt precies tegengesteld. Kunnen jullie nog antwoord geven op die vraag?

qube.local
HR_support schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:21:
De Qube heeft maar 1 DNS naam, dat is in alle gevallen Qube. [...]
In een cascade heb je 2 Qubes zitten met de zelfde DNS naam, en dan geeft er 1 antwoord. Je weet alleen nooit welke. In een cascade kun je dus niet werken met Qube.local.
Zoals eerder aangegeven het zijn jullie designkeuzes, je moet immers ook met de consequenties leven. :)
Als ik het goed begrepen heb zijn er, naast de cascade opstelling ook andere situatie waarbij meerdere Qube's op hetzelfde netwerk zitten. Misschien optie om de default door user (of installateur) te laten aanpassen (toekomstige release?) Natuurlijk is IP-adres een prima optie, maar zou leven makkelijker maken. En nee is ook een antwoord. :D

• willem9503
Maarten60 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:10:
........ En nee is ook een antwoord. :D
>:)

• BB_Elektro
Crewlie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:22:
[...]
Ah, dat dus... eens zoeken. Dank!

NB: Maar... die 43 graden is ook het punt waarop de Qube zelf besluit het DHW te verwarmen. Het zou raar zijn toch als ik de mogelijkheid krijg om DHW te starten, maar dat alleen kan wanneer de actuele temperatuur zo laag is dat hij dat ook zelf al automatisch zou gaan doen?
Voor sanitair warm water (SWW / DHW) zijn er twee setpoints, zie onderstaand screenshot met mijn huidige instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2A6Jgvli70cAyhAb7VxD-UQ4Dak=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oRtkbUMrAOMu3zJkhK6WVunA.png?f=user_large

Setpoint "User" is 48,0 graden en wordt door de Linq elke paar seconden geschreven. Daardoor gaat het niet werken om die vanuit HA te overschrijven. Dit setpoint is alleen actief in het tijdvenster dat je in de Linq instelt, bij mij tussen 15:00 en 17:00 omdat de zon dan mooi op de panelen schijnt. Alleen tijdens dit tijdvenster zal het opwarmen beginnen als de gemeten temperatuur 5 oC lager is dan het setpoint.

Setpoint "Min." is altijd actief. Ook hier geldt een hysterese van 5 oC. De gemeten temperatuur moet in mijn geval dus onder de 33,0 oC zakken om het opwarmen (tot 38,0 oC) te laten starten.

De "mogelijkheid om te starten" die je noemt is volgens mij een mogelijkheid om het "User" setpoint te activeren buiten het tijdvenster van de Linq.

[ Voor 5% gewijzigd door BB_Elektro op 21-10-2025 21:53 ]

• MattMax
@BB_Elektro en andere geïnteresseerden. Zouden jullie mee willen helpen om een goede startpost te maken voor dit topic? Ik zou de volgende structuur voorstellen.
  • Algemene info over Qube, inclusief informatie over en documentatie van HR Energy. Wellicht ook over Qbooster, ook al gaat dit topic inmiddels voornamelijk over de Qube
  • Uitleg over instellingen van Qube, zoals bijv. de bovenstaande post over het instellen van de setpoints voor tapwater en hoe dit werkt in combinatie met de Linq thermostaat en tijdsschema's
  • Informatie over de Home Assistant integratie (en andere integraties wanneer deze beschikbaar komen). De integratie bevat nu bijv. de YAML code voor een uitgebreid dashboard. Dit is nog work in progress en input van users helpt om dit verder te verbeteren. In de startpost kan dan ook de laatste release gedeeld worden, zodat dit niet allemaal extra posts worden in het topic.

• Maarten60
Zoals eerder aangegeven ben ik een voorstander van ‘deel 2’ met een goede start post en wil daar zeker aan bijdragen. Ik kan alleen pas midden november beginnen.

• BB_Elektro
Daar wil ik graag bij helpen.

Denk dat we een opzetje moeten maken en die gewoon online gooien. Dan schaven we hem daarna steeds bij en wordt het gaandeweg vanzelf beter.

@MattMax Weet jij hoe zo'n start topic werkt? Want blijkbaar kun je die in tegenstelling tot normalen berichten tot in lengte van dagen blijven aanpassen.

• Maarten60
Ik heb al met de moderator gesproken. We kunnen gewoon iets aanmaken en hij of zij zorgt ervoor dat we altijd kunnen aanpassen.
Misschien idee om gewoon een item deel 2 te maken en daar mee te beginnen en dan later kopiëren naar de juiste plek.

• HR_support
BB_Elektro schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:49:
[...]

Voor sanitair warm water (SWW / DHW) zijn er twee setpoints, zie onderstaand screenshot met mijn huidige instelling:
[Afbeelding]

Setpoint "User" is 48,0 graden en wordt door de Linq elke paar seconden geschreven. Daardoor gaat het niet werken om die vanuit HA te overschrijven. Dit setpoint is alleen actief in het tijdvenster dat je in de Linq instelt, bij mij tussen 15:00 en 17:00 omdat de zon dan mooi op de panelen schijnt. Alleen tijdens dit tijdvenster zal het opwarmen beginnen als de gemeten temperatuur 5 oC lager is dan het setpoint.

Setpoint "Min." is altijd actief. Ook hier geldt een hysterese van 5 oC. De gemeten temperatuur moet in mijn geval dus onder de 33,0 oC zakken om het opwarmen (tot 38,0 oC) te laten starten.

De "mogelijkheid om te starten" die je noemt is volgens mij een mogelijkheid om het "User" setpoint te activeren buiten het tijdvenster van de Linq.
Klopt helemaal. Normaliter staat minimum op 42 oC. Dus 37 oC in midden van boiler zorgt starten, zo sta je niet onder een koude douche. Of is kans minimaal.
In een uodate die er bijna aankomt, komt er een apart setpoint voor Modbus dus voor HA, als je kiest om de LinQ niet voor tapwater te gebruiken. Op die manier kunnen jullie straks met HA zelf bepalen wanneer je warm water wil.

• HR_support
@HR_support dank voor de (uitgebreidde) antwoorden en goed om te zien dat dit een actief topic is met vele fans waar leverancier en gebruikers samen komen.

logica warmte-koelvraag

[...]

Volgens de definitie

Maarten een Nee dus :). Dit zit zo diep in de software dat ik dat niet kan wijzigen via de gebruikers displays. Wij zetten de Hostname voor Qube erin als de software wordt gegenereerd. Dus op dit moment helaas een nee. (Maar zoals jij ook weet, deze vraag uiteraard wel ingediend bij hoofdkantoor Carel. ijdele hoop, maar je weet maar nooit)
[...]

Het Qube gedrag lijkt precies tegengesteld. Kunnen jullie nog antwoord geven op die vraag?

qube.local

[...]

Zoals eerder aangegeven het zijn jullie designkeuzes, je moet immers ook met de consequenties leven. :)
Als ik het goed begrepen heb zijn er, naast de cascade opstelling ook andere situatie waarbij meerdere Qube's op hetzelfde netwerk zitten. Misschien optie om de default door user (of installateur) te laten aanpassen (toekomstige release?) Natuurlijk is IP-adres een prima optie, maar zou leven makkelijker maken. En nee is ook een antwoord. :D

• HR_support
BB_Elektro schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:52:
[...]

Dat klopt helemaal

• HR_support
MattMax schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:46:
[...]

Dank voor de toelichting. Klopt het dat als ik "SGReady Max" meerdere keren op 1 dag activeer, het legionellaprogramma in totaal slechts 1x wordt uitgevoerd? En als ik een dag later nogmaals "SGReady Max" activeer, wordt het legionellaprogramma dan opnieuw uitgevoerd of is het beperkt tot een maximum van 1x per week?
MattMax, dat klopt legionella is 1 keer per dag te activeren.

• HR_support

logica warmte-koelvraag

[...]

Volgens de definitie

BMS zomer-winter zit toch echt goed, vandaag nog even gekeken.

Die vrijgave CV-Koel is inderdaad wat lastig met omdraaien. Ik geef morgen aan MattMax een andere oplossing met een aparte Modbus, wordt vervolgt, even geduld.
[...]

qube.local

[...]

• MattMax
[b]BB_Elektro schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:37:

@MattMax Weet jij hoe zo'n start topic werkt? Want blijkbaar kun je die in tegenstelling tot normalen berichten tot in lengte van dagen blijven aanpassen.
Aan een start topic kunnen meerdere auteurs worden toegewezen. Die kunnen dan allemaal de startpost bewerken, zonder dat daar een eindtijd aan gekoppeld is.

• MattMax
Maarten60 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:58:
Ik heb al met de moderator gesproken. We kunnen gewoon iets aanmaken en hij of zij zorgt ervoor dat we altijd kunnen aanpassen.
Misschien idee om gewoon een item deel 2 te maken en daar mee te beginnen en dan later kopiëren naar de juiste plek.
Ga ik voorstellen!

• tibor.toth
HR_support schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:50:
[...]

MattMax, dat klopt legionella is 1 keer per dag te activeren.
Ik heb een automatisering ingesteld die SG Ready Max inschakelt als de stroomprijs lager is dan €0,17 of als de PV-overschot groter is dan 1500 W en de buitentemperatuur lager is dan 12 °C.
Na één uur schakelde SG Ready Max automatisch weer uit.

Vannacht was de stroom meerdere uren goedkoop, dus ging met deze automatisering SG Ready Max om 00:00 aan, om 01:00 uit, om 02:00 weer aan, om 03:00 uit, om 04:00 aan en om 05:00 weer uit.

Daardoor werd de antilegionella-functie ook geactiveerd, maar dus niet slechts één keer. De eerste keer (om 00:00) werd het warmwater 59,8 °C, en om 02:00 zelfs 62,2 °C. De functie werd dus twee keer uitgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rXZxLkRavn1UBddC0FkJue54-I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XDrAiIF1kMTCsoCUz0IOIQ2j.png?f=user_large

Ik heb de automatisering inmiddels aangepast: SG Ready schakelt niet meer automatisch na één uur uit, maar alleen wanneer de voorwaarden niet meer geldig zijn. Het probleem is dus waarschijnlijk opgelost, maar de antilegionella-functie wordt nog steeds vaker dan één keer geactiveerd.

Zou het misschien mogelijk zijn om de antilegionella-functie los te koppelen van SG Ready?
Ik heb een aparte automatisering voor antilegionella (ik kan die namelijk uitvoeren zonder SG Ready).
Eigenlijk wil ik met SG Ready alleen wat extra warmte in mijn huis opslaan, zonder dat daarbij antilegionella wordt uitgevoerd. Of heb ik een andere optie voor dat in plaats van SG Ready? (Surplus PV kan ik niet aandoen, het wordt overgeschreven waarschijnlijk van ergens anders)

[ Voor 5% gewijzigd door tibor.toth op 24-10-2025 07:38 ]

• YJB

YJB

Ik heb nog geen Cube, dus ik praat in algemeenheden:

Ik denk dat SG-ready inderdaad bedoeld is om op goedkope uren warmte te bufferen. Dat kan zowel DHW als ruimte verwarming zijn.
Om DHW tot legionella niveau door te stoken lijkt me raar, want dan komt het elektrisch element ook bij en dat is erg duur stoken.
Dus logisch lijkt mij (maar misschien zie ik wat over het hoofd):
0 - Normale stand, WP draait volgens instellingen
1 - Block, WP gaat in standby
2 - Comfort - Kamer temperatuur verhogen
3 - DHW boost (maximaal) opwarmen zonder bijstook

• MattMax
tibor.toth schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 07:37:
[...]
Ik heb de automatisering inmiddels aangepast: SG Ready schakelt niet meer automatisch na één uur uit, maar alleen wanneer de voorwaarden niet meer geldig zijn. Het probleem is dus waarschijnlijk opgelost, maar de antilegionella-functie wordt nog steeds vaker dan één keer geactiveerd.

Zou het misschien mogelijk zijn om de antilegionella-functie los te koppelen van SG Ready?
Ik heb een aparte automatisering voor antilegionella (ik kan die namelijk uitvoeren zonder SG Ready).
Eigenlijk wil ik met SG Ready alleen wat extra warmte in mijn huis opslaan, zonder dat daarbij antilegionella wordt uitgevoerd. Of heb ik een andere optie voor dat in plaats van SG Ready? (Surplus PV kan ik niet aandoen, het wordt overgeschreven waarschijnlijk van ergens anders)
Goed punt! Alleen verhogen van setpoints voor ruimtetemperatuur en tapwater zou in dit geval een betere optie zijn. Ook vanwege de opmerking van @YJB over elektrisch bijstoken bij uitvoeren legionellaprogramma.

Ik heb zojuist "Surplus PV" getest via de integratie en bij mij springt die ook gelijk weer uit na een paar seconden. Ik zal met @HR_support checken of deze instelling bijv. vanuit de Linq of op een andere manier wordt overschreven.

• HR_support
MattMax schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Goed punt! Alleen verhogen van setpoints voor ruimtetemperatuur en tapwater zou in dit geval een betere optie zijn. Ook vanwege de opmerking van @YJB over elektrisch bijstoken bij uitvoeren legionellaprogramma.

Ik heb zojuist "Surplus PV" getest via de integratie en bij mij springt die ook gelijk weer uit na een paar seconden. Ik zal met @HR_support checken of deze instelling bijv. vanuit de Linq of op een andere manier wordt overschreven.
MattMax, Surplus is een status. Die kun je dus niet schrijven. Surplus wordt geactiveerd door de SG-ready commando's.

• HR_support
Door jullie opmerkingen, toch even gekeken naar wat we wilde met SG-ready en afspraken die ik met bepaalde partijen gemaakt had. En legionella programma. Tot mijn verbazing zat er een kleine wissel in de software, maar ook klopte de omschrijving niet die in de handleiding staat en hier ook aan jullie medegedeeld was. Maar positieve is, jullie zien ook jullie opmerkingen worden bij ons gecheckt.
Afijn de verdraaiing wordt er uit gehaald, tenslotte zijn we op laatste stukje testen voor vrijgave versie 4.11.
Dan zijn er dus 2 zaken die anders zijn dan geschetst.

Legionella programma:
Automatisch is er 1 tijd in te stellen, dus 1 keer per dag.
Met handmatig legionella starten, zou vaker kunnen per dag.

SG-ready.
Werking is als volgt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgfWPHWcx9wz-XyAKGpiWSvwPBM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6t21YmslztXQLO6CpacEzZe.jpg?f=user_large
Het was namelijk de bedoeling dat je op een rustig tempo werkt met Plus, tenslotte heb je dan een beetje zon over. (Of tegenwoordig wellicht goedkoop tarief) En als je echt veel hebt, kun je Plus gebruiken. Dan gaat alles wat minder energiezuinig.

• MattMax
HR_support schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:01:
[...]
MattMax, Surplus is een status. Die kun je dus niet schrijven. Surplus wordt geactiveerd door de SG-ready commando's.
Duidelijk. In de Modbus lijst is het een coil (switch in Home Assistant). Die kan ik dus beter opnemen als een binary sensor (on / off), correct?

• MattMax
Met dank aan @HR_support is er nu een nieuw modbus register waarin de gewenste temperatuur van het tapwater kan worden aangegeven. Dit voorkomt het eerder genoemde probleem dat de Linq thermostaat steeds de waarde overschrijft. Voor iedereen die de HA integratie gebruikt is het mogelijk om met een service call (zie documentatie van de integratie) de gewenste temperatuur in te stellen. Met de switch "Start tapwater verwarmen" wordt het tapwater gedurende 2 uur opgewarmd tot de ingestelde temperatuur.

Daarnaast is er een Modbus coil register ("schakelaar") toegevoegd om warmtevraag direct te starten. In combinatie met een ruimtetemperatuursensor kan je hiermee dus ook een virtuele thermostaat maken. In dat geval moet je de Qube zo instellen dat de Linq thermostaat hier niet voor gebruikt wordt (onderdeel van 4.11 release).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCIK65_v4Dw8Lev-QlTJAkQDSTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FVv3IOrSRv5kaozXwLwsTpNo.png?f=fotoalbum_large

De Linq ruimtetemperatuur werkt vanaf versie 4.11 (deze wordt op korte termijn uitgerold).

• BB_Elektro
MattMax schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:00:
Met dank aan @HR_support is er nu een nieuw modbus register waarin de gewenste temperatuur van het tapwater kan worden aangegeven. Dit voorkomt het eerder genoemde probleem dat de Linq thermostaat steeds de waarde overschrijft. Voor iedereen die de HA integratie gebruikt is het mogelijk om met een service call (zie documentatie van de integratie) de gewenste temperatuur in te stellen. Met de switch "Start tapwater verwarmen" wordt het tapwater gedurende 2 uur opgewarmd tot de ingestelde temperatuur.

Daarnaast is er een Modbus coil register ("schakelaar") toegevoegd om warmtevraag direct te starten. In combinatie met een ruimtetemperatuursensor kan je hiermee dus ook een virtuele thermostaat maken. In dat geval moet je de Qube zo instellen dat de Linq thermostaat hier niet voor gebruikt wordt (onderdeel van 4.11 release).

[Afbeelding]

De Linq ruimtetemperatuur werkt vanaf versie 4.11 (deze wordt op korte termijn uitgerold).
Interessante ontwikkelingen! Ik denk dat ik de aansturing van tapwater opwarmen dan door HA ga laten doen omdat de Linq terugvalt naar 12:00 - 14:00 als die gereboot wordt, bijvoorbeeld nadat ie van de spanning is geweest.

• HR_support
BB_Elektro schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:49:
[...]

Interessante ontwikkelingen! Ik denk dat ik de aansturing van tapwater opwarmen dan door HA ga laten doen omdat de Linq terugvalt naar 12:00 - 14:00 als die gereboot wordt, bijvoorbeeld nadat ie van de spanning is geweest.
Hallo BB-Elektro,

We hebben hier zeer vaak de boel gereboot zowel warm als hard met spanning weg, maar zien dit niet gebeuren. Kun je wat specifieker zijn wanneer het gebeurd? En tevens horen we graag terug wat de software versie is van je Thermostaat. (Kun je uitlezen onder settings in de App) Het is lastig iets op te lossen als we het niet kunnen reproduceren hier.

• BB_Elektro
HR_support schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:08:
[...]

Hallo BB-Elektro,

We hebben hier zeer vaak de boel gereboot zowel warm als hard met spanning weg, maar zien dit niet gebeuren. Kun je wat specifieker zijn wanneer het gebeurd? En tevens horen we graag terug wat de software versie is van je Thermostaat. (Kun je uitlezen onder settings in de App) Het is lastig iets op te lossen als we het niet kunnen reproduceren hier.
Hoi @HR_support,

Vanavond gecheckt, de Linq van de muur geplukt en na een minuut of tien terug geplaatst: De tapwater tijden staan er nog netjes in!

Op 27-09-2025 heb ik de software van de Linq geupdate van 6.10.1000.35 waar hij mee geleverd was naar 6.10.1000.59. Volgens mij heb ik het na die update niet meer gezien, maar heb ik ook geen reboots of power cycles gehad waardoor het me niet is opgevallen.

Fijn dat dit issue blijkbaar is opgelost.

• tibor.toth
Vandaag zie ik weer pieken op de stooklijn tot 29,5 °C (ik heb 0,5 °C offset ingesteld in het menu van de Qube).
De thermostaat geeft geen warmtevraag, want deze staat op 21,5 °C en het is al 22,7 °C in huis.
Wanneer de stooklijn naar 29,5 °C springt, draait de warmtepomp heel lang. Anders heb ik ongeveer 20–25 schakelingen per dag voor een compressorstart en slechts 2 minuten verwarming per keer.

Is dit normaal bedrijf, of moet ik hier achteraan gaan?
Over de schakelingen heb ik al een antwoord gekregen: er zou eigenlijk een buffer in het systeem moeten zitten. Maar ik vind het vreemd dat het berekende setpoint ineens zo omhoog springt, waardoor het huis erg warm wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2bzYQ0Vr6b3vqlnOaqFrquBhsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ovqr2ULwzs2DqnmOjy5FjNSJ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KG0s6PgoQ-VZJT-hCygLROVIAc0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ViDqMplJGvYQunNGIETOlhEd.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door tibor.toth op 28-10-2025 15:18 ]

• willem9503
Hm, @tibor.toth Ik herken het issue, zie het zelf ook gebeuren met het setpoint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b27fz6YWmHRwd5gtVL0KVrMyPjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HxZn72dv3OCCbnzEGH6NPmSU.png?f=fotoalbum_large

En dan een andere, iemand ook problemen met buitentemp?
Ik sta al bijna 24u op 9,4c. En dat klopt sowieso niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnU4gwZYlmSyR7c3XziAx_rjTCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fXmZK0V3wXFUbfgp46UWLqBL.png?f=fotoalbum_large

• BB_Elektro
tibor.toth schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:16:
Vandaag zie ik weer pieken op de stooklijn tot 29,5 °C (ik heb 0,5 °C offset ingesteld in het menu van de Qube).
De thermostaat geeft geen warmtevraag, want deze staat op 21,5 °C en het is al 22,7 °C in huis.
Wanneer de stooklijn naar 29,5 °C springt, draait de warmtepomp heel lang. Anders heb ik ongeveer 20–25 schakelingen per dag voor een compressorstart en slechts 2 minuten verwarming per keer.

Is dit normaal bedrijf, of moet ik hier achteraan gaan?
Over de schakelingen heb ik al een antwoord gekregen: er zou eigenlijk een buffer in het systeem moeten zitten. Maar ik vind het vreemd dat het berekende setpoint ineens zo omhoog springt, waardoor het huis erg warm wordt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het verspringen van het setpoint wordt toch veroorzaakt door het wegvallen van internet van de Linq (maar dat wist je al). Heb een beetje teruggelezen rond deze post van HR_support: https://gathering.tweaker...message/83547542#83547542.
Ze geven daar aan dat het verspringen van het setpoint geen warmtevraag hoort te veroorzaken. Had je al een ticket gemaakt zodat HR-Energy mee kan kijken?

• BB_Elektro
willem9503 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:37:
En dan een andere, iemand ook problemen met buitentemp?
Ik sta al bijna 24u op 9,4c. En dat klopt sowieso niet.
[Afbeelding]
Bij mij staat de buitentemp sinds gisteren 19:04 op 0.0 °C. Net de Linq nog een powercycle gegeven en dat lost het niet op. Mijn Linq heeft wel internet want het weerbericht icoon staat rechtsboven in de app en volgens onderstaande HR_support post kun je daar aan zien dat de Linq internet heeft:
https://gathering.tweaker...message/83547542#83547542

• MattMax
@willem9503 Bij mij hetzelfde issue met buitentemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3PpACO3wtWOWXzFFbV5mmT7o6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D8PJlMr3TOAbvAAWzcxdDTbF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 198% gewijzigd door MattMax op 29-10-2025 10:23 . Reden: Screenshot toegevoegd ]

• BB_Elektro
Sinds 10:00 vanmorgen staat ie hier op 11,3 °C, en dat lijkt mij een actuele waarde

• willem9503
@MattMax
Sinds 10u vanmorgen is er inderdaad iets verandert. Ik heb nu ook weer de juiste buitentemp. lijkt het (11,4 °C)

• willem9503
BB_Elektro schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:21:
[...]

Het verspringen van het setpoint wordt toch veroorzaakt door het wegvallen van internet van de Linq (maar dat wist je al). Heb een beetje teruggelezen rond deze post van HR_support:
Oeps, wist ie ook wel... ik word vergeetachtig lijkt het.... :+ 8)7

• MattMax
Met dank aan @BB_Elektro, @Maarten60 en mijzelf een Deel 2 voor dit topic met uitgebreide startpost. De startpost zal nog verder aangevuld worden, maar is nu al een goed startpunt waarin veel informatie uit dit topic bij elkaar wordt gebracht.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Er is een ontzettend mooi en hip deel 2:
Ervaringen Qsilence warmtepompen (Qube, Qbooster) - deel 2

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.