Ervaringen Qsilence warmtepompen (Qube, Qbooster)

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11:28
HR_support schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 20:22:
Inputregister 69 GeneralMng.AcumulatedPwr Totale elektra verbruik warmtepomp, dus in kWh
Acumulated is met cc.
Accumulated Power in kWh?
Als dit het Totale elektra verbruik van de warmtepomp is (in kWh) dan is het energie, dus geen power/vermogen.
Daarnaast vraag ik me af of het mogelijk is om in deze context power/vermogen te accumuleren.

[ Voor 11% gewijzigd door Lawrentz op 20-09-2025 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 17:22
Heren, lekker enthousiast bezig.

@MattMax Super bezig. Wellicht eens samen kijken of alles helemaal klopt wat je nu doet met de Qube? Zeer benieuwd naar je uiteindelijke resultaat.
Ja, prima. Stuur gerust een berichtje, dan kan ik laten zien hoe het nu werkt en eventueel nog wat zaken aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
....
Inputregister 63 GeneralMng.TotalThermic_kWh Niet gebruiken, zullen we later verwijderen
...
@MattMax Super bezig. Wellicht eens samen kijken of alles helemaal klopt wat je nu doet met de Qube? Zeer benieuwd naar je uiteindelijke resultaat.
In de laatste release van de integratie, 2025.9.81, is deze sensor verwijderd. Na installatie moet je de corresponderende entity nog even handmatig verwijderen. Zoek in het overzicht naar "Totaal thermisch vermogen (berekend)". Die zal op "Unavailable" staan en kan via het "Settings" menu van deze entity verwijderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:31
Heren, lekker enthousiast bezig.

Bij deze het verlossende woord:
Inputregister 34 GeneralMng.COP Dit is het COP van de Qube op dit moment
Inputregister 36 GeneralMng.Thermic_Pwr Dit is het thermisch vermogen dat de warmtepomp op dit moment aan het leveren is. Dus in kW.
Inputregister 61 GeneralMng.ElectricPwr Dit is het elektrische vermogen dat de Qube momenteel verbruikt. Dis in kW.
Inputregister 63 GeneralMng.TotalThermic_kWh Niet gebruiken, zullen we later verwijderen
Inputregister 69 GeneralMng.AcumulatedPwr Totale elektra verbruik warmtepomp, dus in kWh
Inputregister 71 GeneralMng.AcumulatedThermic Totale thermische opbrengst warmtepomp, dus in kWh

Wederom Kudos voor @MattMax , alsof hij geen andere hobbies heeft.... :P ;)

Temperaturen dalen, matig weekend gehad dus Qube is nu z'n ding aan het doen. Screenshot toegevoegd van hetgeen ik nu monitor (en als ik een goed gevoel heb zal dat teruggaan naar alleen vermogens en temperaturen) in Home assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-QcOkLdL4jBmferCMJyUmVBvcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHGCO0Z4yBUPL4zBb6S7Mj4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Kunnen we nu terug naar de oorsprong van het topic... "Qsilence PVT systeem, wat vinden we ervan?".. (hoeft niet natuurlijk, maar toch.)

[ Voor 4% gewijzigd door willem9503 op 22-09-2025 09:00 ]

• BB_Elektro
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:27
willem9503 schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:58:
[...]
Kunnen we nu terug naar de oorsprong van het topic... "Qsilence PVT systeem, wat vinden we ervan?".. (hoeft niet natuurlijk, maar toch.)
Ik denk dat er twee topics zouden moeten zijn: een over het HR-Energy Qsilence/Qube/Qpanel/Qstore PVT systeem, en een andere over de Home Assistant integratie. Kwestie van twee nieuwe topics beginnen?

• BB_Elektro
Maarten60 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:01:
[...] Zelf heb ik een 3fase kWh meter voor mijn wp zitten. [...]
MattMax schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:19:
[...] Ik heb zelf een Shelly Pro 3EM energiemeter aangesloten op de warmtepomp. [...]
@MattMax en @Maarten60: Jullie hebben beide een kWh meter vóór de Qube zitten. Ik ben heel benieuwd wat de afwijking is tussen de externe kWh meter en de kWh meting van de Qube zelf (Inputregister 69 GeneralMng.AcumulatedPwr Totale elektra verbruik warmtepomp, dus in kWh).

Als die van de Qube er dicht genoeg bij zit (paar %?!) bespaar ik mezelf de moeite om ook een extra kWh meter te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:15
Verwarming staat nog niet aan. Zal een vergelijkgrafiek maken als WP gaat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattMax
BB_Elektro schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:05:
[...]
@MattMax en @Maarten60: Jullie hebben beide een kWh meter vóór de Qube zitten. Ik ben heel benieuwd wat de afwijking is tussen de externe kWh meter en de kWh meting van de Qube zelf (Inputregister 69 GeneralMng.AcumulatedPwr Totale elektra verbruik warmtepomp, dus in kWh).
[...]
Ik zal ook een vergelijking posten. Wat ik sowieso al kan zeggen is dat de Shelly energiemeter nauwkeuriger is en een hogere resolutie heeft. Ik kan exact bepalen hoeveel er wanneer is gebruikt. De afwijking tussen wat de Qube rapporteert en de Shelly kom ik op terug zodra ik een goede vergelijking heb.

• Maarten60
BB_Elektro schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:56:
[...]
Ik denk dat er twee topics zouden moeten zijn: een over het HR-Energy Qsilence/Qube/Qpanel/Qstore PVT systeem, en een andere over de Home Assistant integratie. Kwestie van twee nieuwe topics beginnen?
Interessant dilemma.
Als ik het goede begrijp zijn er twee verschillende warmtepompen, de Qsilence (eerder model) en de Qube. Daarnaast begrijp ik dat eigenaren van de Qsilence soms (altijd??) het aanbod krijgen om te migreren.
Verder is de HA code ook verschillend voor beide systemen.
Daarom is het misschien handig om een splitsing per systeem te maken. Of niet als de Qsilence uitfaseert.
Betreffende de HA integratie. Afgelopen periode is er met het vele testen misschien wat vervuiling opgetreden. Dat is op te lossen door wat direct te mailen. (Zoals we nu doen).
Ik vraag me af of het zinvol is om een gescheiden topic te maken voor de installatie en de integratie. Waar hoort een vraag over de kWh meting dan thuis? (Geen idee hoeveel mensen dit topic volgen)
Wat ik wel elegant vind is de code (met name grote lappen) ergens apart neer te zetten.
Misschien wel idee om de titel van het topic te veranderen en een (nieuw) topic start te maken.
My 2 cents.

• willem9503
inderdaad dilemma inderdaad.

Ik heb nog even gezocht naar een specifiek Home Assistant forum op tweakers, maar die is er niet echt.
En die lappen code gaan we meevallen denk ik nu we een HA integratie (werkend) hebben.

Splitsen naar Qbooster (lees: oud) en Qube zou wel kunnen. De migratie is vrijwillig volgens mij.
Maar aan de andere kant, volgens mij zijn er geen honderden Qubes/Qboosters in omloop en het aantal actieve tweakers hiervoor nog minder.

Dus laten wat we nu hebben?

• BB_Elektro
Mensen die op zoek zijn naar ervaringen met de Qube gaan dat hier in ieder geval niet meer tussen uit halen lijkt me. Overigens is de titel wat dat betreft ook niet echt helpend. Heb ik al gezegd dat ik zelf erg tevreden ben met de Qube overigens?

Verder ben ik het wel met @Maarten60 eens dat het opzetten van de HA integratie op dit moment tot veel berichten leidt, en dat dat minder zal worden als de kinderziekten eruit zijn. Issues kunnen overigens natuurlijk ook, of beter zelfs, in github gerapporteerd worden zodat er daar een "paper trail" ontstaat van opgeloste issues. Dat is een betere plek dan een ellenlang draadje op tweakers ;)

• HR_support
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-10 17:25
Maarten60 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:42:
[...]

Interessant dilemma.
Als ik het goede begrijp zijn er twee verschillende warmtepompen, de Qsilence (eerder model) en de Qube. Daarnaast begrijp ik dat eigenaren van de Qsilence soms (altijd??) het aanbod krijgen om te migreren.
Verder is de HA code ook verschillend voor beide systemen.
Daarom is het misschien handig om een splitsing per systeem te maken. Of niet als de Qsilence uitfaseert.
Betreffende de HA integratie. Afgelopen periode is er met het vele testen misschien wat vervuiling opgetreden. Dat is op te lossen door wat direct te mailen. (Zoals we nu doen).
Ik vraag me af of het zinvol is om een gescheiden topic te maken voor de installatie en de integratie. Waar hoort een vraag over de kWh meting dan thuis? (Geen idee hoeveel mensen dit topic volgen)
Wat ik wel elegant vind is de code (met name grote lappen) ergens apart neer te zetten.
Misschien wel idee om de titel van het topic te veranderen en een (nieuw) topic start te maken.
My 2 cents.
Er worden al bijna 2 jaar geen nieuwe Qbooster geplaatst. DEnk dat als er al user van HA tussen zitten ze al HA gebruiken, nieuwe met een Qbooster die HA gaan gebruiken, verwacht ik niet snel meer.

• HR_support
BB_Elektro schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:42:
Mensen die op zoek zijn naar ervaringen met de Qube gaan dat hier in ieder geval niet meer tussen uit halen lijkt me. Overigens is de titel wat dat betreft ook niet echt helpend. Heb ik al gezegd dat ik zelf erg tevreden ben met de Qube overigens?

Verder ben ik het wel met @Maarten60 eens dat het opzetten van de HA integratie op dit moment tot veel berichten leidt, en dat dat minder zal worden als de kinderziekten eruit zijn. Issues kunnen overigens natuurlijk ook, of beter zelfs, in github gerapporteerd worden zodat er daar een "paper trail" ontstaat van opgeloste issues. Dat is een betere plek dan een ellenlang draadje op tweakers ;)
Wij zouden ook wel mee willen werken, om juist een HA forum op te zetten voor de gebruikers Qubes, onder my.hr-energy.com. Gebruikers van een Qube kunnen daar inloggen en gebruik maken van de kennis. Tenslotte is dit niet van belang voor mensen die info willen hebben over de Qube om hier alles over HA te lezen, hoogstens dat het mogelijk is. Geef maar even aan of jullie dat zien zitten, dan ga ik dat regelen. Kan dit forum gebruikt worden waar het voor bedoeld was door de starters, wat vinden jullie van de warmtepomp van ons.

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 16:26
We houden alles lekker hier dat lijkt mij het beste. De gebruikers die HA gebruiken zitten vaak ook tweakers dan op de leverancier van de hardware
Laat ik zo zeggen , ik blijf hier.

[ Voor 12% gewijzigd door jossie67 op 25-09-2025 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:31

YJB

HR_support schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:33:
[...]

Er worden al bijna 2 jaar geen nieuwe Qbooster geplaatst. DEnk dat als er al user van HA tussen zitten ze al HA gebruiken, nieuwe met een Qbooster die HA gaan gebruiken, verwacht ik niet snel meer.
Ik gebruik de Qbooster vrij intensief met HA, niet alleen om te monitoren maar ook om bij te sturen (WW verwarmen bij zonoverschot, temperatuur verlaging rond zonsopgang in de winter to name a few...).

Ik heb nog geen vervangingsaanbod gekregen, dus voorlopig nog maar even door met de Qbooster....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Titel aangepast van
Wat vinden jullie van het nieuwe Qsilence PVT systeem? naar Ervaringen Qube en Qsilence warmtepomp

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
Proton_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:25:
[mbr]Titel aangepast van
Wat vinden jullie van het nieuwe Qsilence PVT systeem? naar Ervaringen Qube en Qsilence warmtepomp[/]
Goed initiatief. Alleen als ik het goed begrepen heb is QSilence PVT systeem de
Product naam en hebben ze twee types. Voormalig Qboosten en Qube, het huidige type.
Kunnen we nog een topicstart toevoegen of is het beter om dan een deel 2 te maken/ beginnen.
Ik wil wel een aanzet voor een topicstart voor de qube maken. Maar wordt pas midden oktober. Zijn er tweakers die mee willen schrijven?
Is er iemand anders die voor de Qbooster iets kan maken?
Weet iemand of het mogelijk is om in een besloten deel de voorbereidingen te maken en dan te publiceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB

YJB

Proton_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:25:
[mbr]Titel aangepast van
Wat vinden jullie van het nieuwe Qsilence PVT systeem? naar Ervaringen Qube en Qsilence warmtepomp[/]
Mwa, dit klopt niet. Qsilence is een merk van HR Energy.
De eerste generatie heet Qbooster
De tweede generatie heet Qube

Dus misschien:
Ervaringen met de Qbooster en Qube warmtepompen van Qsilence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@YJB ah, ok. Zo beter ^?

Topicstarter @Dennisn78 heb ik niet meer gezien in dit topic, wat pleit voor een deel 2 met nieuwe topicstart. Dan kan deze gearchiveerd of juist alleen voor de oude Qbooster blijven als jullie weinig overlap verwachten.
Wat is handig?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• BB_Elektro
Maarten60 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:50:
[...]

Goed initiatief. Alleen als ik het goed begrepen heb is QSilence PVT systeem de
Product naam en hebben ze twee types. Voormalig Qboosten en Qube, het huidige type.
Kunnen we nog een topicstart toevoegen of is het beter om dan een deel 2 te maken/ beginnen.
Ik wil wel een aanzet voor een topicstart voor de qube maken. Maar wordt pas midden oktober. Zijn er tweakers die mee willen schrijven?
Is er iemand anders die voor de Qbooster iets kan maken?
Weet iemand of het mogelijk is om in een besloten deel de voorbereidingen te maken en dan te publiceren?
Het is mij niet 100% duidelijk wat het beoogde doel is voor een nieuwe topicstart. Ik neem aan om een topic te hebben dat volledig over Home Assistant integratie/uitlezing/aansturing van (alleen) de Qube en alles wat daarbij hoort gaat, zoals de Linq. Als mijn aanname klopt wil ik daar zeker bij helpen, en ik ben helemaal voor een nieuw topic.

Qua opzet vind ik Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling een goed voorbeeld voor een nieuw topic. Daar is het topic startbericht een overzicht van wat er allemaal is, met links en uitleg wat je nodig hebt en moet doen om zelf die koppeling op te zetten. Voor mij als nieuwe gebruiker van zo'n apparaat is zo'n overzicht echt goud waard, want 80 pagina's doorlezen op zoek naar de nodige informatie is echt niet te doen. In die opzet heb je dus wel een topic starter nodig die dat bericht steeds bijwerkt. Daar kunnen anderen uiteraard bij helpen!

• BB_Elektro
Maarten60 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:50:
[...]
Of je zo'n topic alvast op kunt zetten zonder dat ie online is weet ik niet. Allicht kunnen we de github repo ge/misbruiken om de opzet even met elkaar te delen voor ie online gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
@BB_Elektro volgens mij zijn we het eens. Mijn voorstel is inderdaad om een topic start te maken met ‘alle’ informatie rond Qsilence. Dus zowel Qbooster als Qube met alle ‘randapparatuur’ en die ook actueel houden. Zodat je niet alle bladzijden door hoeft te lezen als nieuwe gebruiker.
Zou mooi zijn als hr-energy actief meedoet, met antwoord op vragen en specifieke aankondigingen. Mijn idee is wel dat topic onafhankelijk blijft.
Van moderator begrepen dat we niet kunnen starten met ‘privé’ topic maar we kunnen wel starten met topic onder andere naam wat we later hernoemen lijkt me.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:58
CarelWdv schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:26:
Na afgelopen jaar gestart te zijn met het volgen van deze zeer interessante PVT-discussie, omdat ik meer rendement uit de warmtepomp wilde halen, zijn er inmiddels zeer effectieve aanpassingen gedaan met support van HR-Energy en mijn installateur.
In december is de Qbooster vervangen door een Qube (met LinQ Up thermostaat) en daarna is een fout in de doorstroming van de PVT-panelen geconstateerd. Dit is inmiddels verholpen, waarbij ook alle 10 PVT-panelen parallel geschakeld zijn, een voortschrijdend inzicht (het waren 5 parallelle paneel groepen, elke groep bestond uit 2 panelen in serie).
Nog even een koude periode meegemaakt en de eerste indrukken van de vervanging en aanpassingen zijn zeer positief. De Qube (met de LinQ Up thermostaat) regelt veel beter waardoor een beter rendement en de PVT-paneel optimalisatie resulteert o.a. in een efficiënter inzet van de back-up bij buitenlucht temperaturen van -2C en lager.

De Qube heeft nu iets meer data beschikbaar om mijn woning energiebalans te verfijnen. De ervaringen van anderen om meer data uit het systeem te halen hebben mijn interesse.

Een wens en misschien heeft iemand hier al een simpele (automatische) oplossing voor?
Mijn woning heeft een serre op het zuiden, een ware energie/warmte buffer bij zonnig weer (ook in hartje winter bij vorst). Maar de thermostaat ervaart deze warmte instraling als voldoen aan de warmtevraag en slaat af. De vloer (met vloerverwarming) is echter te traag voor dit aanbod. Beter is dat de warmtepomp overdag wat warmte in de vloer blijft brengen. Nu moet de warmtepomp dat later weer inhalen bij meestal ongunstige buitenlucht temperaturen.
Wanneer ik thuis ben zet ik dan vaak de thermostaat tijdelijk hoger en dat werkt heel goed.

Mijn volgende uitdaging is een goed onderhoud contract. De installateur heeft al een eerste voorzet gedaan waar ik echter nog de nodige vraagtekens bij heb.
Wanneer gaat nu bij jou de backup helpen en vanaf welk punt neemt de backup het helemaal over?
Zowel voor verwarming als warm water.
Bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Maarten60
Ik dacht, maak even een grafiek, het maken van een vergelijkingsgrafiek is iets meer werk. Mijn HWE-630 geeft zowel het momentele als het totaal opgenomen vermogen. De Qube alleen het totale vermogen. Helaas zijn de meters later geplaatst en moet ik met een offset gaan werken om ze te vergelijken. Dat kost even tijd.
Ter info: mijn wp voor cv heeft nu status ‘off by keyboard’ en gebruikt 0,4 kWh per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tibor.toth
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-10 19:38
Goedemiddag,

Ik heb een Qube-warmtepomp in mijn nieuwbouwwoning.
Ik lees de parameters uit met Home Assistant (HA) en zie dat de buitentemperatuur soms ineens naar 3276 °C springt. Op dat moment ontstaat er ook een warmtevraag naar de warmtepomp.

Ik wilde de heat compensation curve gebruiken (ik weet nog niet of dit handig is met Linq te doen), maar door deze foutieve buitentemperatuur wordt de berekende aanvoertemperatuur ineens 30 °C. Dan gaat de warmtepomp voor een korte tijd aan.

Heeft iemand dit probleem ook gehad?
Zou ik hiervoor contact moeten opnemen met de installateur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWjJo-8sJOeN1vcPbU5PGKp6JRk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mijLNkby5CJCnmj68Mf0IRro.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Hm, ik herken deze wel. Maar niet zo frequent als jij 'm laat zien.
En bij mij is het dezelfde waarde, 3.276,7... software bugje in Qube?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXK778gvnnU_6X8ZC6vsULhJMc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGftAvnLHUrT1ClqR386IXTq.jpg?f=fotoalbum_large

En iets meer detail van de laatste..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ccSEecJAayPIMXF2hvBxszPVVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SlPEelgN5FlgxQJAPAxkoizK.jpg?f=user_large

Dit is vanaf het moment dat ik via de integratie ben gaan meten.
Daarvoor met de modbus templates liep ik vaker tegen dit soort dingen aan.
@HR_support , hebben jullie enige input op deze van @tibor.toth ?
Kan me voorstellen dat dit vervelend wordt met hoge frequenties (waarvan ik hoop dit niet te gaan zien... :) ).

[ Voor 3% gewijzigd door willem9503 op 28-09-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
tibor.toth schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:48:
Goedemiddag,

Ik lees de parameters uit met Home Assistant (HA) en zie dat de buitentemperatuur soms ineens naar 3276 °C springt. Op dat moment ontstaat er ook een warmtevraag naar de warmtepomp.
Heb je een eigen integratie of die van matt via hacs gebruikt?
Heb je het juiste aantal bits gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Om daar nog even op door te gaan.Ik heb de data even naar Excel gehaald, de hoge uitspattingen er uit gevist en constateer eigenlijk dat ik vaker een uitval naar 0 zie gaan. En ik weet wel zeker dat dit niet klopt...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V29_RRDAWxTXvWVrVKuXbUwEP9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZaQCOq2F23gAz7UVq7yAphe.jpg?f=fotoalbum_large
Niet de fijnste grafiek, gaat even om totaal beeld voor nu...
En ja, ik gebruik de HACS integratie (nu 2025.9.84, helemaal bij zie ik net) :)

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCnWNrdh7wndpF4GKPmNgFfoJSs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAIZcjK9WRUcCY8HcKIJMslX.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door willem9503 op 28-09-2025 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Vreemd. Ik herken het niet en heb geen uitschieters naar boven en beneden.
Los contact?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVCLb71ZrY94jIlVmnNY5I_2Axg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wjIc1GVyf1ay43klYvn0ywG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Los contact op 2 verschillende plekken? Er bestaat zoiets als toeval natuurlijk....
Even wachten op reactie van HR Energy, daarna verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tibor.toth
Maarten60 schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:59:
[...]

Heb je een eigen integratie of die van matt via hacs gebruikt?
Heb je het juiste aantal bits gebruikt?
Ik gebruik die van Matt.

Ik heb een mogelijke oorzaak gevonden. Ik heb deze fout altijd voorkomen wanneer de LinqUp geen internet had.

Het is vreemd, want ik heb nooit problemen met de stabiliteit van het internet.

Kan het dat deze waarde van het internet komt en niet een gemeten waarde is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfiVFBwnIxZxCvcP5oF90xWdZyw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/45wjpt2sesyJqpqBd33DCV7l.png?f=fotoalbum_large

Een andere vraag: gebruiken jullie een stooklijn (compensation curve) of niet? Normaal zou ik het efficiënter vinden als de aanvoertemperatuur niet altijd tot 30 graden verwarmd hoefde te worden. Maar ik heb alleen vloerverwarming op de begane grond en ik weet niet of het systeem dan te vaak aan- en uitschakelt, omdat er te weinig water is en het minder tijd nodig heeft om warm te worden.

[ Voor 11% gewijzigd door tibor.toth op 28-09-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Ik herken de fout die je laat zien, is bij mij een tijdje ook geweest.

Maar net de log bekeken, laatste keer was 23/9. Wat mij betreft was het niet direct een issue. Als ik de Linq wakker schudt komt de verbinding vanzelf weer. Maar je hebt gelijk, de internetverbindingsfout komt overeen met de rare, hoge waardes van de buitentemperatuur (qua datum en tijd, lijken +/- 15 minuten te duren). Dus is het nu wel een issue.. :'( . Net de logging van de router gecheckt, geen rare problemen in de verbinding hier. Ik heb een buitensensor aan de Qube hangen, ik ging er gemakshalve vanuit dat hij die waarde gebruikt, maar twijfel nu wel.

Ik gebruik de stooklijn, Maar zal eerst eens serieus een winter in moeten om te bepalen of ik dat zo wil blijven doen. Beetje, meten = weten. Na 2 winters Qbooster (met stooklijn) hoop ik nu op een stabielere stookperiode.. :)

Dit wordt nog interessant..

[ Voor 14% gewijzigd door willem9503 op 29-09-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Maarten60 schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:27:
Vreemd. Ik herken het niet en heb geen uitschieters naar boven en beneden.
Los contact?
....
Welke software versie zit jij dan?
Ik ziet hier nog op 4.0.07 zag ik net (zal binnenkort wel even naar de .08 vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Ik heb geen Linq en heb wel een fysieke buiten sensor. Op beide warmtepompen heb ik een sensor en beide geven geen rare afwijkingen.
Als er geen sensor is maar een internet verbinding nodig is voor een externe referentie kan ik me voorstellen dat er rare waardes komen. Aan de andere kant zou verwachten dat protocol dit opvangt door oude waarde te gebruiken waardoor rechte lijn ontstaat.
Vraag me wel af waarom je geen sensor zou plaatsen. Lijken me niet echt de kosten.
Ben benieuwd naar reactie van @HR_support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
willem9503 schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:03:
[...]

Welke software versie zit jij dan?
Ik ziet hier nog op 4.0.07 zag ik net (zal binnenkort wel even naar de .08 vragen)
Ik zit ook nog op 4.0.07 en krijg binnenkort periodiek onderhoud. Verwacht dan een update te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Dit heb ik ook gezien, af en toe een spike in de buitentemperatuur. Bij mij leek het te komen doordat de internetverbinding even wegviel. De buitentemperatuur wordt namelijk via Internet opgehaald (niet via een buitensensor)

3276 lijkt op 32767 en dat is de maximale waarde van een 16 bits integer (MAXINT), dus waarschijnlijk is dat wat er als 'foutmelding' uit de interface komt.

Bij mij geeft het geen warmtevraag, alleen een rare streep in de grafiek.
Goedemiddag,

Ik wilde de heat compensation curve gebruiken (ik weet nog niet of dit handig is met Linq te doen), maar door deze foutieve buitentemperatuur wordt de berekende aanvoertemperatuur ineens 30 °C. Dan gaat de warmtepomp voor een korte tijd aan.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Super! En met HACS ook nog, dat is helemaal luxe. Ik ga installeren en testen, en dan later mijn dashboards refactoren want deze integratie gebruikt vast andere namen dan wat ik in mijn yaml heb staan, maar dat is maar eenmalig. Automation had ik nog niet, dus dat kan dan mooi op de nieuwe integratie.

Goed bezig MattieGit !
MattMax schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:21:
[...]

Eerste werkende versie is beschikbaar via Github.
Belangrijk: als je op dit moment de Modbus integratie gebruikt in Home Assistant, dan moet je die eerst verwijderen (vergeet niet om hier een backup van te maken). Daarna HA opnieuw opstarten.

Vervolgens kan je via HACS zoeken naar "Qube" en de bestanden downloaden. Vervolgens weer opnieuw opstarten en dan via "Integrations" de Qube integratie daadwerkelijk installeren. Het voordeel hiervan is dat alle entities nu mooi gegroepeerd worden onder 1 apparaat.

Ik heb niet kunnen testen hoe dit werkt met twee Qubes, maar je kan een extra "hub" toevoegen in de integratie (als de tweede Qube ook een eigen IP heeft).

Dank aan @BB_Elektro voor het stukje code om wat extra template sensors aan te maken met een duidelijker status. Die zijn ook opgenomen in de integratie.

[ Voor 4% gewijzigd door hbolten op 28-09-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Met de hacs integratie is het eenvoudig om de modbus data te gebruiken.
Via het console kan je ook het alarmlog uitlezen. Heeft iemand dit log al via ha uit kunnen lezen.
Weet iemand of er een log bestaat wat remote acces vastlegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Je moet het er ook niet over hebben...
Qube net gestart en zie hier....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5Hm6zeAelhd4qXa0tEd-T0zhq4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c9XZQa8w1ohGPbwtS0bMwcBv.png?f=user_large

Andere opvallende de Linq app zegt: Gateway offline
Dit was nadat KPN besloot om een korte internet onderbreking te hebben. Binnen 30sec, was alles in huis weer up and running, maar de Qube + Linq vinden dat blijkbaar lastig (heb Linq intussen een herstart gegeven, is nu weer terug naar normaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfH5_0S98sO7SHQHNdFYppwcduQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cX3SOZzzQK6gAn5ZF7IrWBfB.png?f=user_large

Ik kwam er net achter omdat ik terugkwam van tandarts en even HA opende om verbruik statussen te checken. Ik weet niet of Qube/Linq uit zichzelf de verbinding herstellen als het alarm er nog staat...

[ Voor 50% gewijzigd door willem9503 op 29-09-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Okay, waar ik dacht een sensor voor de buitentemperatuur te hebben is dat niet zo.
De oude sensor van de Qbooster zit er nog, de leiding met draad ook. Maar heb net gekeken, die is keurig afgeknipt en onzichtbaar achter de leidingen naar het dak verwerkt. Moest er echt even voor op een trapje..

Dus de buitentemperatuur komt via Linq up en internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HR_support
BarryH schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:56:
[...]

Wanneer gaat nu bij jou de backup helpen en vanaf welk punt neemt de backup het helemaal over?
Bedankt
Net als nu, zullen we antwoorden blijven geven op vragen. Wellicht aankondigingen beperkt, hier gebruiken we my.HR-energy.com voor, en ik denk dat dat ook de juiste commerciële wijze is.
Dat zorgt er ook voor dat dit een geheel onafhankelijke topic is, waar ieder zijn mening kwijt kan.
Zoals je al eerder zag, wij omarmen opbouwende kritiek, en daar waar mogelijk pakken we dat soort zaken ook beet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

willem9503 schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:33:
Okay, waar ik dacht een sensor voor de buitentemperatuur te hebben is dat niet zo.
De oude sensor van de Qbooster zit er nog, de leiding met draad ook. Maar heb net gekeken, die is keurig afgeknipt en onzichtbaar achter de leidingen naar het dak verwerkt. Moest er echt even voor op een trapje..

Dus de buitentemperatuur komt via Linq up en internet.
Is er dan geen fallback als het internet uitvalt, of dat de provider van de temperatuur failliet gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HR_support
Goedemiddag,

[Afbeelding]
Goedemorgen,

Even iets over de LinQ en buitentemperatuur.
Klopt dat als de LinQ geen internet heeft in de woning, de buitentemperatuur wegvalt. Dat zie je ook op de LinQ zelf, want het weerbericht icoon rechtsboven is dan verdwenen.

In de software hebben we het volgende gedaan om problemen met de Qube qua regeling op te lossen.
Als we zien dat buitentemperatuur naar de waarde gaat dat de LinQ aangeeft bij geen internet, dan zetten we de stooklijn uit, en gaan we naar de instelling voor vast setpoint.
Dat is ook de reden dat je ziet dat het gewenste setpoint naar 30 oC gaat. (30 oC retour, en 35 oC aanvoer, is een veilige modus voor een huis als LinQ niet werkt of geen internet heeft)
Ik begrijp alleen niet waarom er dan een warmtevraag komt, dat zou bij een normaal opgebouwde regeling, waarbij een vrijgave is voor de Qube niet voor moeten komen, tenzij je een buffervoeler gebruikt in plaatst van een plantsensor. Alle energie zuinige software is geschreven voor een plantsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
HR_support schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:05:
[...]

Goedemorgen,

Even iets over de LinQ en buitentemperatuur.
Klopt dat als de LinQ geen internet heeft in de woning, de buitentemperatuur wegvalt. Dat zie je ook op de LinQ zelf, want het weerbericht icoon rechtsboven is dan verdwenen.

In de software hebben we het volgende gedaan om problemen met de Qube qua regeling op te lossen.
Als we zien dat buitentemperatuur naar de waarde gaat dat de LinQ aangeeft bij geen internet, dan zetten we de stooklijn uit, en gaan we naar de instelling voor vast setpoint.
......
We kunnen natuurlijk ook gewoon de alarmenlijst er bijpakken.... :+
AL*191: Alarm LinQ No internet. Reset: Automatisch Beschrijving: De LinQ Up master is de verbinding met de wifi verloren. De Qube zal overschakelen naar het vaste Setpoint. Na 15 minuten (indien de verbinding hersteld is) zal het alarm worden gereset. Zodra de verbinding weer terug is zal de Qube weer op de stooklijn werken....
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
Goedemiddag,

[Afbeelding]
Bij juist ingestelde Qube, zou deze niet warmtevraag moeten krijgen door die LinQ die even geen internet had, wel klopt het dat hij naar retour vraag 30 oC springt. Zet even een ticket in, via je installateur dan kan Support even meekijken wat er gebeurd.
Het is altijd aan te raden de stooklijn te gebruiken. Geen stooklijn betekend altijd hoog stoken, en dus doorschieten van de temperaturen in huis. Je kunt met bijvoorbeeld 5 oC makkelijk met 27 a 28 oC retour de woning verwarmen. Vandaar een stooklijn gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HR_support
YJB schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:45:
[...]

Is er dan geen fallback als het internet uitvalt, of dat de provider van de temperatuur failliet gaat?
In Praktijk is een fysieke buitenopnemer bijna altijd op een verkeerde plek gemonteerd. Invloed door zon, invloed door een kanaal of raam in de buurt etc. Vandaar dat we besloten hebben om geen buitenvoeler fysiek standaard te gebruiken. Wil je wel een fysiek exemplaar? Geen probleem, fysiek kan nog steeds gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HR_support
Even een algemene mededeling:
Stabiliteit van de modbus buitenopnemer is in laatste versies Qube software verbeterd, controleer dus of je op 4.0.10 zit, zo niet, stuur dan een mail naar Support.
Zorg voor internet stabiliteit dat je de LinQ up to date hebt. In laatste App versie hebben we zelfs een firmware update mogelijkheid, zodat je eenvoudig kunt updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
HR_support schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:56:
Even een algemene mededeling:
Stabiliteit van de modbus buitenopnemer is in laatste versies Qube software verbeterd, controleer dus of je op 4.0.10 zit, zo niet, stuur dan een mail naar Support.
Zorg voor internet stabiliteit dat je de LinQ up to date hebt. In laatste App versie hebben we zelfs een firmware update mogelijkheid, zodat je eenvoudig kunt updaten.
Voor de geïnteresseerde tweakers. Is het mogelijk om release notes op my.hr-energy.com te zetten? Laatste is nu 4.0.08

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HR_support
Maarten60 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:35:
[...]

Voor de geïnteresseerde tweakers. Is het mogelijk om release notes op my.hr-energy.com te zetten? Laatste is nu 4.0.08
Staat er op.

[ Voor 3% gewijzigd door HR_support op 30-09-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarelWdv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-10 13:16
rep

[ Voor 97% gewijzigd door CarelWdv op 30-09-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarelWdv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-10 13:16
[...]

Bedankt
Back-up gaat helpen bij -2C. Na een grote PVT-paneel aanpassing in februari dit jaar nog geen ervaring met het gedrag bij veel lagere buitenluchttemperaturen.
Qube enkel verwarming. Warm water met zonneboiler.
Ben positief gestemd gelet op de recente software aanpassingen van de Qube.

[ Voor 4% gewijzigd door CarelWdv op 30-09-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
CarelWdv schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:24:
[...]

Back-up gaat helpen bij -2C. Na een grote PVT-paneel aanpassing in februari dit jaar nog geen ervaring met het gedrag bij veel lagere buitenluchttemperaturen.
Qube enkel verwarming. Warm water met zonneboiler.
Ben positief gestemd gelet op de recente software aanpassingen van de Qube.
Bedankt
Er is weinig ervaring te vinden over performance in de praktijk, zeker bij vorst

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tibor.toth
HR_support schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:51:
[...]

Bij juist ingestelde Qube, zou deze niet warmtevraag moeten krijgen door die LinQ die even geen internet had, wel klopt het dat hij naar retour vraag 30 oC springt. Zet even een ticket in, via je installateur dan kan Support even meekijken wat er gebeurd.
Het is altijd aan te raden de stooklijn te gebruiken. Geen stooklijn betekend altijd hoog stoken, en dus doorschieten van de temperaturen in huis. Je kunt met bijvoorbeeld 5 oC makkelijk met 27 a 28 oC retour de woning verwarmen. Vandaar een stooklijn gebruiken.
Bedankt voor de uitleg! Met de nieuwe softwareversie (4.0.10) heb ik geen last meer van het springen van de buitentemperatuur, en mijn systeem werkt nu ook heel goed met de stooklijn. Bij 10 °C buitentemperatuur draait de compressor ongeveer elke 3-4 uur zo’n 15–20 minuten. Ik heb de diff-parameter van de stooklijn op 1 °C moeten zetten, anders schakelt de compressor te vaak (elke uur voor 5 minuten). Nu nog even testen wat de ideale offset van de stooklijn is, maar het systeem ziet er nu al heel goed uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epwLXErNLAyw_TQxBNhDUrfO4Qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wO7ykDZ0A4OSSCuAwzs6IYFv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
tibor.toth schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:28:
[...]

Bedankt voor de uitleg! Met de nieuwe softwareversie (4.0.10) heb ik geen last meer van het springen van de buitentemperatuur, en mijn systeem werkt nu ook heel goed met de stooklijn. Bij 10 °C buitentemperatuur draait de compressor ongeveer elke 3-4 uur zo’n 15–20 minuten. Ik heb de diff-parameter van de stooklijn op 1 °C moeten zetten, anders schakelt de compressor te vaak (elke uur voor 5 minuten). Nu nog even testen wat de ideale offset van de stooklijn is, maar het systeem ziet er nu al heel goed uit.
[Afbeelding]
Goedemiddag,

Fijn dat issue buitentemperatuur opgelost is.

Nog iets over de diff. Deze is aangebracht voor de 1e generatie Qubes waar we toen nog geen LinQ hadden. Met een ruimtesensor aangesloten kon je dan een interne ruimtethermostaat gebruiken.
Dan was die diff die ingesteld was, de dT die ruimte onder setpoint moest zitten om weer warmtevraag te geven. Dit wordt nu niet gebruikt in jouw situatie. Het maakt dus niet uit wat voor waarde hier ingevuld staat, en het heeft absoluut geen effect op in- en uit schakelen warmtepomp door de LinQ dan wel op de stooklijn.

Dat je Qube beter lijkt te werken rust op toevalligheid, door net andere omstandigheden buiten of in je woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willem9503
Zo, even bijgelezen. Paar dagen over ver geweest, dus kon thuis niet zoveel veranderen.
Op basis van bovenstaande heb ik upgrade naar 4.0.10 aangevraagd bij installateur. Eens kijken wat voor reactie er komt.

@MattMax dank voor de update van de HACS integratie (nu 2025.10.0), net bijgewerkt zal de log in de gaten houden.

En net even de LinQ up de laatste firmware gegeven.

Dus bijna klaar voor de winter.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Hm, na alle updates vond Qube dat ie even moest draaien. Op zich niet erg zo'n extra testrun. Maar levert wel een raadsel op.
Ik zie keurig het verbruik in het Energy dashboard van HA. Via entiteit "Totaal Elektrisch verbruik in kWh (sensor: generalmng_acumulatedpwr_qube1)". Maar ik krijg ook negatief 'niet getraceerd verbruik' in de monitoring. Dan vraag ik me af wat de Qube hier doet/rapporteert. Het saldo (80-71) is wat ik qua verbruik wel mee kan leven in een periode van bijna 2 uren. De P1 meter vind hier niets van terug qua negatief verbruik en geeft qua verbruik ook het saldo niet, dus gaat het gebouw niet uit.... en saldo klopt niet lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oOdsJSjkbzymsykGxV-OKZYa8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ryNgcb3NndRdsCI4ec6muavk.png?f=fotoalbum_large

Verbruik afgelopen uren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHWJz7bmA8jKknMlRQevRwd49TM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KdVgm0jWXd4hWDj0XfK25Rno.png?f=user_large

Dus open voor ideeën..... (en ik zoek nog wel even door..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
dus, in 5 minuten komt Qube op 75kWh (nog niet aangepast door mij in statistieken).
Is in ieder geval iets verklaart, word vervolgd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PlB6epQ_xkYaUjv5xaEF-zmpcY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JTBd6bljmyWsjZmz9PFj8yt9.png?f=user_large

Iets met de teller niet goed?

[ Voor 5% gewijzigd door willem9503 op 02-10-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Dit na de LinQ update.
Meetwaarde van de ruimte daalt (volgens verwachting bij de upgrade), Qube reageert en start na 5 min. op.
Dropt z'n historie blijkbaar even, corrigeert, maar vervuilt daardoor daadwerkelijk alle statistieken lijkt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b80JT7tpmzs7FUOpnPt6y4gLF9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PC5K9CxajxNhaLfShkF87Wrs.png?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag meer analyses....ben namelijk geen HA-wizard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Kijk, dat is snel
Vanmorgen de melding binnen dat upgrade is uitgevoerd,
Ook @HR_support Bedankt voor de snelle actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB_Elektro
willem9503 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:04:
Dit na de LinQ update.
Meetwaarde van de ruimte daalt (volgens verwachting bij de upgrade), Qube reageert en start na 5 min. op.
Dropt z'n historie blijkbaar even, corrigeert, maar vervuilt daardoor daadwerkelijk alle statistieken lijkt het.
[Afbeelding]

Ik hoor graag meer analyses....ben namelijk geen HA-wizard..
Ha Willem,

Ik heb deze week ook de update aangevraagd op maandagavond en deze is dinsdagochtend al uitgevoerd dus inderdaad lekker vlot waarvoor dank @HR_support.

Mijn update was van 4.0.07 naar 4.0.10-A en mijn elektrisch verbruik teller loopt netjes door, zonder dip naar nul. Ook de bedrijfsurentellers lopen nu netjes door terwijl die bij de vorige update (van versie 2.0.8 naar versie 4.0.07) gereset werden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BI6yVdx-FWLHDy0yktGd2ieEMcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eDcWKXTgyKZ3wde73KJyZHIF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
BB_Elektro schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

Ha Willem,
.....

Mijn update was van 4.0.07 naar 4.0.10-A en mijn elektrisch verbruik teller loopt netjes door, zonder dip naar nul. Ook de bedrijfsurentellers lopen nu netjes door terwijl die bij de vorige update (van versie 2.0.8 naar versie 4.0.07) gereset werden.
....
Dat zou mooi zijn van die tellers. Was me namelijk al aan het bedenken hoe ik in de groepenkast ruimte zou kunnen creëren voor een 3 fase kWh meter....

Ik zag net dat ik de 4.0.10B heb., mag je nog een keer.... :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06eFi1ed2WJkLQjaM6viLstXaG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BuX2x7FxxnHynr1HSD12PCsi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door willem9503 op 04-10-2025 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Zeg HAS-nerds, hebben jullie al een mooi mobile-friendly dashboard ontworpen voor je Qube?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
hbolten schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:07:
Zeg HAS-nerds, hebben jullie al een mooi mobile-friendly dashboard ontworpen voor je Qube?
Nog niet voor mobiel, staat vast voor velen op de agenda. Misschien iets samen maken.
Ik heb zelf behoefte aan twee verschillende dashboards, 1 simpele voor familie en 1 geavanceerde voor mijzelf. (Heb ook twee verschillende HA accounts).
Misschien korte brainstorm over wat zo’n dashboard moet kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Maarten60 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:53:
[...]

Nog niet voor mobiel, staat vast voor velen op de agenda. Misschien iets samen maken.
Ik heb zelf behoefte aan twee verschillende dashboards, 1 simpele voor familie en 1 geavanceerde voor mijzelf. (Heb ook twee verschillende HA accounts).
Misschien korte brainstorm over wat zo’n dashboard moet kunnen?
Ik heb al wat mock-ups laten maken door AI, maar nog niet naar mijn zin. Voor familie wil ik iets dat lijkt op de LinQ, voor mezelf heb ik nu een hele lelijke die absoluut een remake nodig heeft en waar bv stroomverbruik nog ontbreekt. Hierin wil ik alle temperaturen in de hele keten, van dak naar aanvoer naar buffervat naar vloerverdeler naar vloer en weer terug. Temperaturen in de belangrijkste ruimtes in huis en buiten. Temperatuur van het DWW (dat bij mij in de zomer door zonnecollectoren, een extra pomp en een extra spiraal wordt verwarmd) Ook wil ik zien welke pompen draaien (bron, compressor, cv en buffer).

Mijn lelijke knutselwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DMhg3Hf0fgGEH8kIT_mYrqtXUE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WIP0MIlUNnckfFMevecqUHGM.png?f=fotoalbum_large

Mockup door AI
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMiXBW0wttrk1YURNEgWrM9SNYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0oSLlbUZvZsd0GcIKMircqQ6.png?f=fotoalbum_large

Nog een mockup door AI
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQk4DcU7Ny3yoxoJccHJV-IyB10=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H8D7FColfZEIZSA8St1cnMkq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door hbolten op 04-10-2025 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Tip: voor wie een Mac gebruikt met een M processor: je kunt de LinQ iOS app vanuit de App Store installeren en gebruiken op je desktop. Werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Ik krijg soms op sensor Qube status full de status changed to Unknown state.
Dat gebeurd als de unit_status 14 of 18 is en die komen niet voor in de tabel.
Weet iemand wat die status betekend? of misschien @HR_support

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
Ik heb geen Linq en gebruik nog mijn oude thermostaat, die ook meerdere zones aanstuurt. Vandaar mijn behoefte aan een familie versie.
Verder heb ik Heatmeasters (oude Heatboosters) om mijn radiatoren zitten die data afgeven en heb ik een aantal sensoren gemaakt om zelf nog te meten.
Dit is mijn dashboard, wat natuurlijk niet op een mobiel past en met name data weergeeft. Volgende stap is om aantal switches toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5hy-G9Xn6bEYMijO7ENGM_LFHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17W27RaA8dUnElHePaRLudxm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Maarten60 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:04:
Ik heb geen Linq en gebruik nog mijn oude thermostaat, die ook meerdere zones aanstuurt. Vandaar mijn behoefte aan een familie versie.
Verder heb ik Heatmeasters (oude Heatboosters) om mijn radiatoren zitten die data afgeven en heb ik een aantal sensoren gemaakt om zelf nog te meten.
Dit is mijn dashboard, wat natuurlijk niet op een mobiel past en met name data weergeeft. Volgende stap is om aantal switches toe te voegen.

[Afbeelding]
Lekker technisch :)

[ Voor 3% gewijzigd door hbolten op 04-10-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Kijk nou wat ik gevonden heb. Volgens mij is dit de API van onze LinQ thermostaat (die eigenlijk Jotto heet). Dat biedt perspectieven!

https://documenter.getpostman.com/view/7054484/SVmwvHUr

Nu even geen tijd om er verder in te duiken. Wie pikt m op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
hbolten schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 07:27:
Kijk nou wat ik gevonden heb. Volgens mij is dit de API van onze LinQ thermostaat (die eigenlijk Jotto heet). Dat biedt perspectieven!

https://documenter.getpostman.com/view/7054484/SVmwvHUr

Nu even geen tijd om er verder in te duiken. Wie pikt m op?
Ik heb net geprobeerd om in te loggen, maar krijg een 400 error (bad username/password) als ik probeer om de authenticatie-tokens op te vragen met Basic Auth. Je kan dit zelf ook testen via Postman, wellicht werkt het bij anderen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Zal nog wat onderzoek vragen.
Ik kreeg dezelfde fout, maar komt volgens mij omdat hij het apparaat zoekt in de Jotto.io omgeving. Maar daar zijn we niet geregistreerd.

Zolang de LinQ Up/Jotto geen eigen IP-adres heeft in huis of een bekende cloudomgeving waar we met een restAPI of HA scrape sensor iets kunnen kom je er niet bij.

Het is wel zo dat er meerdere LinQ's in huis kunnen zijn in diverse zone's, er is Linq Zone sturing en er zijn servomotoren voor zone regeling. Dus het praat wel via een protocol...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVjqhvGiHcEGvcEmN_4iZ4WgZNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N1JiOJ3UcaSvS8jBeHKBgOtW.png?f=fotoalbum_large

En als Sonoff klopt, zou er eens iemand kunnen kijken of je kunt laten praten via Zigbee oid....

[ Voor 5% gewijzigd door willem9503 op 05-10-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz

[Afbeelding]
De retour van de afgifte is hoger dan de aanvoer, terwijl de aanvoer van de warmtebron hoger is dan de retour.
Grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Lawrentz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:29:
[...]

De retour van de afgifte is hoger dan de aanvoer, terwijl de aanvoer van de warmtebron hoger is dan de retour.
Grappig.
Hmmm, goede observatie. Vooral omdat de retourtemperaturen van verwarmingen wel goed lijken.
Dank, moet ik uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Maarten60 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:43:
[...]

Hmmm, goede observatie. Vooral omdat de retourtemperaturen van verwarmingen wel goed lijken.
Dank, moet ik uitzoeken.
Btw, waarom twee warmtepompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

[Afbeelding]
Ik zie vooral dat je WP 38 graden water maakt en er maar water van 28 graden naar je afgifte gaat.....
10 graden x 2% = 20% cop verlies....

Juist met cascade en vloerverwarmingen -> waarom dat buffervat?

Ben benieuwd naar jaar en maand data

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 05-10-2025 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
MattMax schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:59:
[...]

Ik heb net geprobeerd om in te loggen, maar krijg een 400 error (bad username/password) als ik probeer om de authenticatie-tokens op te vragen met Basic Auth. Je kan dit zelf ook testen via Postman, wellicht werkt het bij anderen wel.
Ik krijg de foutmelding ook. Ik zal eens met Wireshark proberen op mijn MacBook en de LinQ app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
BarryH schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:01:
[...]
Een parallel aangesloten buffervat dient hier als evenwichtsfles en is nodig omdat het systeem twee warmtebronnen heeft.
De vraag is: Waarom twee warmtebronnen in de vorm van warmtepompen?

Een buffervat als volumizer is lijkt mij idd niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Lawrentz schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 00:12:
[...]

Een parallel aangesloten buffervat dient hier als evenwichtsfles en is nodig omdat het systeem twee warmtebronnen heeft.
De vraag is: Waarom twee warmtebronnen in de vorm van warmtepompen?

Een buffervat als volumizer is lijkt mij idd niet nodig.
Erg veel interesse in de cijfers
En dat buffervat kan dan maar beter heeeeeel klein zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 16:26
Voor de Qbooster is nu ook een Custom Integration Keba KeEnergy for e.g. Heatpumps from M-TEC beschikbaar

https://community.home-as...atpumps-from-m-tec/929699

Ziet we wel mooi uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
Hierbij de eerste resultaten na 24 uur meten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqkKYLRGBV6HOEIcG-mojM4ChJc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wem91Rzx1QiKaMYvJSyKkeAH.jpg?f=user_large
Met de Qube in standby zie ik een klein oplopend verschil. Mijn wp-installatie verbruikt 16-17 w in standby mode en dat is over 24 uur ongeveer 0.4 kWh.
Als de wp aanslaat, rond 4 uur zie ik een ander effect wat ik niet direct kan verklaren maar dan zijn, tijdelijk, de uitslagen groter.
Ik kijk het een weekje aan en kom dan met definitieve versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Lawrentz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:29:
[...]
Grappig.
Ik heb nog eens expliciet gekeken maar het is de juiste sensor. Het buffervat is een open vat en de enige verklaring die ik heb is het feit dat de sensor (te) dicht op het buffervat zit en de meting verstoord wordt door de temperatuur van buffervat. Heb de sensor wat verplaatst om te kijken of dat een betere meting geeft.
Lawrentz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:55:
[...]
Btw, waarom twee warmtepompen?
Bij de warmtebrekening voor ons huis was een vermogen van 12 kW nodig. ca 8 kW voor de verwarming en 4 kW voor de verliezen (als ik het me goed herinner) Dat laatste is onder extreme omstandigheden van -10 °C buiten, alle slaapkamers op 18 °C etc.
Daarom is door installateur/ HR-energy gekozen voor 2 warmtepompen in cascade, die we in de praktijk voor cv (wp1) en SWW (wp2) gebruiken. De cascade instelling werkt zo dat als WP1 zou kiezen voor het elektrische element WP2 wordt bijgeschakeld. Dat is in de praktijk paar keer voorgekomen.
[...]
Buffervat, is gekozen in het ontwerp van installateur/ HR-energy en is volgens mij 100 L. We hebben vloerverwarming beneden en in badkamer. In andere kamers JAGA LTV met heatmeister fans.
[...]
Ik zie vooral dat je WP 38 graden water maakt en er maar water van 28 graden naar je afgifte gaat.....
Ik heb al een tijdje mijn aarzelingen uitgesproken, ook omdat ik paar graden verlies ten opzichte van VV-beneden. HR-Energy heeft eind vorig jaar een 'oplossing' gemaakt door WP1 sensor die eerst in buffervat zat te verplaatsen. Voor mij onduidelijk hoeveel dit op gaat lossen.
Je opmerking maakt volgens mij alleen maar duidelijk dat deze oplossing sub-optimaal is.

@BarryH Ik meet al een tijdje en heb dus vrij veel data.
Iedere tip die kan helpen om dit te verbeteren is welkom en wordt zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Slaat de wp aan als je warmtevraag van de thermostaat hebt of vaker (puur om het buffervat op temperatuur te houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Maarten60 hoe meet je stroomverbruik en warmteopwekking?

Wat is je scop per maand
Wat gebeurt er op vorstdagen (18-20 januari 2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Maarten60 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:48:
[...]

Ik heb nog eens expliciet gekeken maar het is de juiste sensor. Het buffervat is een open vat en de enige verklaring die ik heb is het feit dat de sensor (te) dicht op het buffervat zit en de meting verstoord wordt door de temperatuur van buffervat. Heb de sensor wat verplaatst om te kijken of dat een betere meting geeft.

[...]

Bij de warmtebrekening voor ons huis was een vermogen van 12 kW nodig. ca 8 kW voor de verwarming en 4 kW voor de verliezen (als ik het me goed herinner) Dat laatste is onder extreme omstandigheden van -10 °C buiten, alle slaapkamers op 18 °C etc.
Daarom is door installateur/ HR-energy gekozen voor 2 warmtepompen in cascade, die we in de praktijk voor cv (wp1) en SWW (wp2) gebruiken. De cascade instelling werkt zo dat als WP1 zou kiezen voor het elektrische element WP2 wordt bijgeschakeld. Dat is in de praktijk paar keer voorgekomen.

[...]

Buffervat, is gekozen in het ontwerp van installateur/ HR-energy en is volgens mij 100 L. We hebben vloerverwarming beneden en in badkamer. In andere kamers JAGA LTV met heatmeister fans.

[...]

Ik heb al een tijdje mijn aarzelingen uitgesproken, ook omdat ik paar graden verlies ten opzichte van VV-beneden. HR-Energy heeft eind vorig jaar een 'oplossing' gemaakt door WP1 sensor die eerst in buffervat zat te verplaatsen. Voor mij onduidelijk hoeveel dit op gaat lossen.
Je opmerking maakt volgens mij alleen maar duidelijk dat deze oplossing sub-optimaal is.

@BarryH Ik meet al een tijdje en heb dus vrij veel data.
Iedere tip die kan helpen om dit te verbeteren is welkom en wordt zeer gewaardeerd.
2 warmtepompen met een totaal vermogen van 12 kW en ook nog een parallel buffervat van 100L.
Bijzonder.
80% van de woningen heeft genoeg aan een warmtepomp van 7 kW of kleiner.
Als je een totaal vermogen van 12 kW nodig hebt dan heb je een hele oude woning zonder naïsolatie en/of een hele grote woning van >300 m2.

Sub-optimaal is dan een understatement.

[ Voor 6% gewijzigd door Lawrentz op 06-10-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renske_33
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-10 13:48
Goedenavond,
Wij hebben sinds zomer 2023 een PVT systeem (10 panelen, boilervat en Qbooster) via GetGreener en zijn daar erg tevreden over.
Wij kregen echter vanuit de leverancier de vraag om naar het nieuwere model, de Qube over te stappen.
Wij vroegen ons af of er meer gebruikers zijn die dit aanbod hebben gekregen en waarom je wel of niet de overstap maakt.
Ons systeem staat nu 1,5 jaar en draait prima. Zijn er voordelen die de qube heeft ten opzichte van de Qbooster die het de moeite waard maken om overstappen?
We zijn erg benieuwd.
Groet,
Renske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

Renske_33 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:25:
Zijn er voordelen die de qube heeft ten opzichte van de Qbooster die het de moeite waard maken om overstappen?
We zijn erg benieuwd.
Groet,
Renske
Ik denk dat het een goed idee is om dit topic eens door te lezen, er staan al best wel wat ervaringen van mensen die zijn overgestapt.

Een korte samenvatting:
  • Minder panelen nodig
  • Nederlandse productie en eigen ontwikkeling
  • Betere regeling en aansturing
  • Minder geluid / stiller
  • Efficiënter gebruik van bijverwarming
  • Hogere efficiëntie / COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Renske_33 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:25:
Goedenavond,
Wij hebben sinds zomer 2023 een PVT systeem (10 panelen, boilervat en Qbooster) via GetGreener en zijn daar erg tevreden over.
Wij kregen echter vanuit de leverancier de vraag om naar het nieuwere model, de Qube over te stappen.
Wij vroegen ons af of er meer gebruikers zijn die dit aanbod hebben gekregen en waarom je wel of niet de overstap maakt.
Ons systeem staat nu 1,5 jaar en draait prima. Zijn er voordelen die de qube heeft ten opzichte van de Qbooster die het de moeite waard maken om overstappen?
We zijn erg benieuwd.
Groet,
Renske
YJB schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 06:36:
[...]

Ik denk dat het een goed idee is om dit topic eens door te lezen, er staan al best wel wat ervaringen van mensen die zijn overgestapt.

Een korte samenvatting:
  • Minder panelen nodig
  • Nederlandse productie en eigen ontwikkeling
  • Betere regeling en aansturing
  • Minder geluid / stiller
  • Efficiënter gebruik van bijverwarming
  • Hogere efficiëntie / COP
@Renske_33
Wat YJB aangeeft zijn de meest voor de hand liggende redenen. Maar aangezien het bij jou al draait gelden de laatste 3 punten het meest.. :)
Verder lijkt het er op dat veel Qboosters toch vervangen lijken te worden door Qubes, je mag je afvragen of er voldoende support op de Qbooster overblijft (zou wel moeten, maar toch).

Mijn persoonlijke ervaring tot heden, ik draai nu sinds de zomer dus nog even een winter door, is dat geluid een stuk minder is, kwalitatief het een stuk beter is/voelt uitziet, ik niet meer op allerlei plekken rond het apparaat vocht vind en dat de Qube voelbaar en meetbaar efficiënter werkt afgaand op die paar dagen dat hij heeft gedraaid.
Maar inderdaad, loop topic eens door, zeker de beginpagina's (later ging het heel erg over regeling, HA, Modbus, moet je net zin in hebben... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
[...]

Bedankt
Dat is niet helemaal te voorspellen.
Hangt niet alleen af van buitentemperatuur. PVT is een dynamisch geheel, waarbij wind een grote invloed heeft.
Onder de buitentemperatuur van -2 oC, mag indien nodig het verwarmingselement helpen. Of dat nodig is hangt af van weeromstandigheden buiten, en de vraag in de woning.
Daarnaast hangt het ook nog af van type warmtepomp. Qbooster veel eerder dan de Qube 3-8 of de Qube 1-4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support
[...]

Een buffervat is vooral nodig als je de minimale draaitijd van de warmtepomp niet kunt garanderen.
Dat kan ook in de retour.

Als je een zoneregeling hebt waar de zone's dicht gestuurd kunnen worden, kun je de minimale flow niet garanderen en zul je een buffervat moeten toepassen met een transportpomp naar de woning.
Ook komt het nog al eens voor dat de woning een grotere transportpomp vraagt voor zijn originele afgifte dan de warmtepomp intern heeft. Ook dan heb je geen keuze voor plaatsen buffervat.
Als laatste is dit de makkelijkste wijze koppelen van een cascade, zonder verstoringen onderling van de flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HR_support
willem9503 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 07:33:
[...]

Dat zou mooi zijn van die tellers. Was me namelijk al aan het bedenken hoe ik in de groepenkast ruimte zou kunnen creëren voor een 3 fase kWh meter....

Ik zag net dat ik de 4.0.10B heb., mag je nog een keer.... :)
[Afbeelding]
4.10b en 4.10c, zijn wijzigingen geweest voor recreatiewoningen en voor hoogbouw. Dus alleen van toepassing als je daar woont. De rest is gewoon bij, met 4.10 ongeacht a,b en c :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
@HR_support dank voor antwoorden, kunnen jullie ook nog even naar deze vraag kijken
Ik krijg soms op sensor Qube status full de status changed to Unknown state.
Dat gebeurd als de unit_status 14 of 18 is en die komen niet voor in de tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tibor.toth
Nu met dit weer merk ik dat de Qube ongeveer elke 50 minuten kort aanslaat (soms alleen even een compressor-start) en daarna weer naar standby gaat. Het huis is een nieuwbouwwoning (tussenwoning) met vloerverwarming op de begane grond (42 m²). Boven heb ik lage temperatuur radiatoren, maar die staan uit via de LinQ zoneregeling.

Volgens qube.local draait de compressor op 30% vermogen, waarbij hij ongeveer 800 W elektrisch verbruikt en 4500 W thermisch levert. Dat lijkt mij vrij veel, want ik schat dat de warmtevraag van de woning op dit moment niet hoger is dan zo’n 0,5 kW. Ik heb stooklijn aan, als het aanvoertemperatuur onder de berekende setpoint is, gaat de Qube meteen aan.

Zou het kunnen dat mijn warmtepomp eigenlijk te veel vermogen heeft voor de huidige warmtevraag?
Ik denk dat het beter (en gezonder voor de compressor) zou zijn als hij minimaal 20 minuten per start zou draaien in plaats van telkens zo kort.

[ Voor 5% gewijzigd door tibor.toth op 08-10-2025 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
tibor.toth schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:47:
Nu met dit weer merk ik dat de Qube ongeveer elke 50 minuten kort aanslaat (soms alleen even een compressor-start) en daarna weer naar standby gaat. Het huis is een nieuwbouwwoning (tussenwoning) met vloerverwarming op de begane grond (42 m²). Boven heb ik lage temperatuur radiatoren, maar die staan uit via de LinQ zoneregeling.

Volgens qube.local draait de compressor op 30% vermogen, waarbij hij ongeveer 800 W elektrisch verbruikt en 4500 W thermisch levert. Dat lijkt mij vrij veel, want ik schat dat de warmtevraag van de woning op dit moment niet hoger is dan zo’n 0,5 kW. Ik heb stooklijn aan, als het aanvoertemperatuur onder de berekende setpoint is, gaat de Qube meteen aan.

Zou het kunnen dat mijn warmtepomp eigenlijk te veel vermogen heeft voor de huidige warmtevraag?
Ik denk dat het beter (en gezonder voor de compressor) zou zijn als hij minimaal 20 minuten per start zou draaien in plaats van telkens zo kort.
Klinkt alsof je te weinig volume in je systeem hebt, waardoor de retour te snel oploopt. Heb je een buffer? Wat gebeurt er als je volume toevoegt door je radiatoren te openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

Waarschijnlijk door je zonering
Kan dat er af

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MattMax
Op uitnodiging van HR Energy ben ik vandaag op bezoek geweest bij hun kantoor en productieruimte in De Lier. Ik heb een uitgebreide rondleiding gekregen en het is indrukwekkend om te zien hoeveel onderdelen er ter plekke worden gemaakt. Het frame van de Qube zelf komt binnen als halffabrikaat en wordt daarna voorzien van alle benodigde onderdelen en uitgebreid getest. Ook het voorraadvat wordt ter plekke gemaakt en het is mooi om te zien hoe belangrijk details zijn, zoals het lassen van de naad vanuit de binnenkant, met de las-robot, om het risico op verontreinigingen en legionella zoveel mogelijk te beperken.

Uiteraard hebben we ook uitgebreid gesproken over de software, de Qube integratie voor Home Assistant en ideeën die al eerder zijn gedeeld in dit forum. Een voorbeeld hiervan is de integratie van de Linq thermostaat. Dat is op dit moment nog niet mogelijk, aangezien er (nog) geen API endpoints zijn, maar wordt in een aankomende meeting met Jotto besproken. Ook een integratie met bijv. Tibber zou voor sommige gebruikers interessant kunnen zijn om optimaal gebruik te maken van Grid Rewards. Hier zit uiteraard ook een afhankelijkheid m.b.t. de planning van Tibber. Er wordt op dit moment al hard gewerkt aan een integratie met een energiemanagement systeem. Tot die tijd is het mogelijk om gebruik te maken van de SGReady functies (wel eerst activeren op de warmtepomp) via de Qube integratie of rechtstreeks via Modbus. Met de functie Surplus PV wordt een overschot aan zonne-energie gebruikt om de thermostaat met 1 graad te verhogen om wat extra warmte in de woning op te slaan.

Wat mij betreft is het mooi om te zien dat er daadwerkelijk wordt geluisterd naar gebruikers, zowel in dit forum als in het gesprek van vandaag. Niet alle wensen kunnen direct worden ingevuld, maar ze staan zeker open voor suggesties en nieuwe mogelijkheden. Aan de hand van de feedback die ik zelf heb gehad, zal ik nog wat aanpassingen doen aan de integratie en die vervolgens hier ook delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HR_support
Maarten60 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:34:
@HR_support dank voor antwoorden, kunnen jullie ook nog even naar deze vraag kijken

[...]
Er zijn veel tussenliggende waarden, die te maken hebben met een opstart of timing delay in de compressor, en die heb ik bewust niet allemaal genoemd. Wordt een lange lijst, maar zijn ook niet relevant voor de gebruiker en geeft alleen een hoop vraagtekens.
Ik heb MattMax hier over gesproken, en hij zou een algemene omschrijving geven als een status anders is dan de belangrijkste lijst die we opgegeven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
HR_support schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:41:
[...]

Er zijn veel tussenliggende waarden, die te maken hebben met een opstart of timing delay in de compressor, en die heb ik bewust niet allemaal genoemd. Wordt een lange lijst, maar zijn ook niet relevant voor de gebruiker en geeft alleen een hoop vraagtekens.
Ik heb MattMax hier over gesproken, en hij zou een algemene omschrijving geven als een status anders is dan de belangrijkste lijst die we opgegeven hebben.
Helder, en ik begrijp het antwoord.
@MattMax is het mogelijk om in die algemene beschrijving wel het nummer weer te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HR_support

Dat is met dit weer altijd een beetje lastig. De warmtevraag van de woning is zeer laag. (bij 10 oC ongeveer 34%) En dan is zelfs minimum vermogen al te weinig. Wat dan ook niet helpt is dat door de hoge temperaturen momenteel op dak, de warmtepomp veel meer vermogen kan leveren bij minimum toeren. Dat is inderdaad te verhelpen met een buffervat, want nu op dit moment is je waterinhoud wat te klein. Maar in de praktijk gaat niemand dat doen voor de korte tijd dat dit duurt. Of te wel, letterlijk kwakkelperiode,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Om de runtime te bepalen:
Runtime [s] = (Systeemvolume [l] * 4,186 [kJ/K.kg] * dT tussen aanvoer- en retourtemperatuur [K]) / minimumvermogen warmtepomp [kW].

Het systeemvolume betreft (alleen) de zones en radiatoren die openstaan en niet kunnen dichtlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattMax
Maarten60 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

Helder, en ik begrijp het antwoord.
@MattMax is het mogelijk om in die algemene beschrijving wel het nummer weer te geven?
Jazeker! Download eerst de nieuwste release (2025.10.31) via HACS.
De sensor "Status warmtepomp" laat de volledige status zien, bijv. "Standby". De sensor "Status code" laat de bijbehorende code zien. Code 14 en 18 vallen nu ook onder "Standby".

Daarnaast is het nu ook mogelijk om via de integratie-opties te kiezen voor het toevoegen van het label van de warmtepomp aan de entity IDs. Dit is met name relevant voor mensen die twee of meer Qubes gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhrCx2yDKB_J7UZxMf34WOReQv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R8xcoB6ZfaSKJyPBdG9BQk2w.png?f=fotoalbum_large

Tot slot is er veel onderliggende logica aangepast om wijzigingen van IDs en namen makkelijker te maken.
Voor het adres van de Qube wordt nu standaard "qube.local" gebruikt, maar hier kan uiteraard ook een lokaal IP adres worden ingevuld.

Om dit topic niet te ver te laten afdwalen, issues graag delen via Github.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste