Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowYoung
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-07-2024
Crewlie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:27:
Maar helaas: vannacht, en nu op het tijdstip van schrijven, staat de warmtepomp weer in storing modus (1018.1). Voor zover ik begrijp is dat een alarm wat gedeactiveerd moet worden met het handje. Alle andere waarschuwingen (1021.1 en 1022.1) zijn 'auto-healing'. Maar wat ik zie is dat de warmtepomp op dit moment wel 'aan de slag' is. Dus ik ben even kwijt wat het alarm nu precies betekent. Iemand een idee?
Vanochtend vroeg kreeg ik dezelfde storing voor het eerst, en schoot het gebruik weer omhoog. Daarbij moet ik wel eerlijk zeggen dat de buiten temperatuur het koudst tot nu toe was, rond de -6C.

Na mijn eerdere bericht van een aantal dagen geleden is overigens uit het niets de ondergrens van de brontemperatuur (voor het met 3kw elektrisch bijstoken) “magisch” verlaagd van -8C naar -12C. Daarna heeft mijn pomp amper bij moeten stoken. Wellicht wordt er meegelezen op de thread? :w

Maargoed, de storing van vannacht is verder in mijn geval wel te wijten aan de zeer lage buiten temperatuur gecombineerd met de bizar lage windsnelheid (4 km/h).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-07 10:09
Ik heb een paar keer vanmorgen op 'acknowledge' gedrukt, waarna hij direct weer in alarm ging. De laatste keer echter was de bron in 1 uur tijd (09:00-10:00) 10 graden omhoog geschoten van -9 naar 0. Daarna op 'acknowledge' gedrukt, en nu blijft het alarm weer weg.

edit: Maar ja, dan verwacht ik dus nu ook mijn elektrische bijstook te verdwijnen, en dat is niet het geval... :?

[ Voor 18% gewijzigd door Crewlie op 11-01-2024 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:04

YJB

Crewlie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:18:

edit: Maar ja, dan verwacht ik dus nu ook mijn elektrische bijstook te verdwijnen, en dat is niet het geval... :?
Lees dit nog even door:

Bijstook condities

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowYoung
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-07-2024
Crewlie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:18:edit: Maar ja, dan verwacht ik dus nu ook mijn elektrische bijstook te verdwijnen, en dat is niet het geval... :?
Het kan ook het legionella programma zijn, dan gaat de pomp tijdelijk ook elektrisch bijstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlie
FlowYoung schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:42:
[...]

Het kan ook het legionella programma zijn, dan gaat de pomp tijdelijk ook elektrisch bijstoken.
Legionella komt er over 1 uur aan. De Aux Heater is nu sinds 13:15 uitgeschakeld, dus het moet wel de setPoint van YJB's post zijn. Overigens ging na dat moment de bron weer keihard naar -11.9 graden. Het is overduidelijk een systeem met veel knopjes, parameters, instellingen en als/dan constructies. Het zal nog wel even duren voordat ik het geheel in kaart heb. Maar dat alarm vind ik wel een gek ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlie
FlowYoung schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:33:
Na mijn eerdere bericht van een aantal dagen geleden is overigens uit het niets de ondergrens van de brontemperatuur (voor het met 3kw elektrisch bijstoken) “magisch” verlaagd van -8C naar -12C. Daarna heeft mijn pomp amper bij moeten stoken. Wellicht wordt er meegelezen op de thread? :w
In de logging is te herleiden wie/wanneer dat geweest zou zijn. Daarnaast kan je het ook zien op je QTouch, maar alleen op dat moment. Ik zelf heb een dagelijkse export van parameters, die ik "diff" om te zien welke parameter is aangepast van/naar...

En ze mogen van mij meelezen hoor. De support die ik krijg is 'voldoende'. En mijn ambitie is alleen maar gericht op het snappen en optimaliseren. Maar ik pas niets zelf aan, dat doen zij. Zoals ik al zei is het enige 'puntje' de herrie. Hij is verkocht 'als een koelkast'... nou... dat is een beste koelkast...

[ Voor 19% gewijzigd door Crewlie op 11-01-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlie
jossie67 schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:37:
Ik heb wat problemen met een te lage brondruk. De leverancier gaat actie ondernemen. Maar hoe kan er voor zorgen dat ik zonder bron kan draaien, het begin wel erg koud te worden.
Wat was jouw druk? Die van mij zit net niet onder het onderste groene deel (1.6 bar dus), de installateur vindt het nog te voorbarig om te zeggen dat dat te laag is... ik twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

Crewlie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:25:
[...]

Wat was jouw druk? Die van mij zit net niet onder het onderste groene deel (1.6 bar dus), de installateur vindt het nog te voorbarig om te zeggen dat dat te laag is... ik twijfel.
Hmm, de instructie van HR Energy is: afvullen op 2.4 bar zodat de bron kan zakken tot 2 bar. Ik kan me voorstellen dat de druk nog wat verder zakt als de bron erg koud is. Bij mij is de bron op dit moment rond 0C en de druk is nog steeds 2.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:25
@Crewlie , ik herken jou situatie ook wel een beetje, ik heb zelf maar 10 pvt panelen en 6 gewone panelen.
Volgens GetGreener had ik er maar 8 nodig, ik ben blij dat ik zelf heb aangedrongen 2 panelen extra.
Ook ik had in de nacht van 10 Jan naar 11 Jan, een error 1018.1, dakzijde bron te koud. Ja en dan krijg je een electrisch bij stook.
Dan word je dus wakker en dan heb je al 34 kWh verbruikt. En vooral dat valt me zwaar tegen. Dan is het ook nog donderdag dus legionella programma.
En zo koud was het toch niet...
En dan zorg ik dat in een constante temperatuur in huis heb van 20.5 graden.
Dan zijn bepaalde hoeken nog steeds koud, het niet nou niet bepaald comfortabel, is dus ook slecht voor de WAF factor
Als het zo door gaat in januari. dan verbruik ik in januari even veel als in de rest van het jaar. :-(
Bij mij waren ook pakkingen stuk en de monteur van HR geeft het keurig gerepareerd. Ook van de meneer weer wat geleerd.
Als te druk te laag is onder 1.8 dan moet ie worden bij gevuld!
Als de warmtepomp uitgaat, duurt het ongeveer 30 min voor dat ie weer opstart, dit voorkomt pendelen wat slecht is voor de pomp.
Wat ik wel weer jammer vind is dat ze de bron druk niet electrisch meten, bij zoń duur apparaat. Lijkt mij juist essencieel, het systeem weet ook dat de druk te laag is.. dus waarom kun je deze niet gewoon uitlezen op de ap400.
En ja ze reageren gelukkig wel snel op email.
Ik ga in de toekomst een paar allerts maken in HA zodat in iedergeval een melding krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlie
jossie67 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:08:
Iemand enig idee wat de consequentie is van te lage bron-druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:10
@Crewlie , ik herken jou situatie ook wel een beetje, ik heb zelf maar 10 pvt panelen en 6 gewone panelen.
Volgens GetGreener had ik er maar 8 nodig, ik ben blij dat ik zelf heb aangedrongen 2 panelen extra.
Ook ik had in de nacht van 10 Jan naar 11 Jan, een error 1018.1, dakzijde bron te koud. Ja en dan krijg je een electrisch bij stook.
Dan word je dus wakker en dan heb je al 34 kWh verbruikt. En vooral dat valt me zwaar tegen. Dan is het ook nog donderdag dus legionella programma.
En zo koud was het toch niet...
Even aanhaken...
De 1018.1 heb ik in de eerste koude periode (begin december) wel gehad, maar de afgelopen dagen niet. Dus mijn tuning werkt.. :)
Neemt niet weg dat elektrische bijstook natuurlijk wel meedraait met deze temperaturen en dat mag ook. Ik vind nog steeds dat de bron te snel te koud wordt, de uitspraak dat de bron zonder bijstook zou kunnen werken tot -7c zal wel afhankelijk zijn van de plek waar gemeten wordt en een hele rits andere variabelen.

Legionella heb ik niet, doet alleen verwarming bij mij!
En dan zorg ik dat in een constante temperatuur in huis heb van 20.5 graden.
Dan zijn bepaalde hoeken nog steeds koud, het niet nou niet bepaald comfortabel, is dus ook slecht voor de WAF factor
Als het zo door gaat in januari. dan verbruik ik in januari even veel als in de rest van het jaar. :-(
Bij mij waren ook pakkingen stuk en de monteur van HR geeft het keurig gerepareerd. Ook van de meneer weer wat geleerd.
Met de temperatuur in huis (ook 20.5 met verlaging naar 19.5) heb ik geen problemen, de reactie is hetzelfde als bij stoken op gas. Grote verschil is dat ik bij gas makkelijker kon kiezen om een warmere aanvoer in te stellen waardoor het huis sneller kon opwarmen (snel = VVW-snel natuurlijk).

Het bijbehorende stroomverbruik (in Kwh) of vermogensvraag moet je natuurlijk wel afzetten tegen gasverbruik in Kwh gedurende de winters. In dat geval geldt bij mij dat ik minder Kwh uit het net (en panelen) vraag dan vorig jaar incl. gas (1m3 ~ 9Kwh). Ik meet op dagbasis de totalen, maak geen onderscheid per gebruiker. Verder geldt dat de privé situatie hetzelfde is, dus geen substantiële wijziging in thuisgebruik qua stroom.
.......
Wat ik wel weer jammer vind is dat ze de bron druk niet electrisch meten, bij zoń duur apparaat. Lijkt mij juist essencieel, het systeem weet ook dat de druk te laag is.. dus waarom kun je deze niet gewoon uitlezen op de ap400.
.........
Dat is inderdaad jammer, geldt ook voor de druk aan verwarmingszijde. En als de drukmeters nu nog lekker op ooghoogte zouden zijn.... Maar ja, iedere keer even door de knieën dan maar.

Wat mij wel opvalt is dat ik steeds vochtigheid onder de qbooster heb maar kan nog niet bepalen waar het vandaan komt. Druk blijft in beide circuits wel constant.

Het is niet veel, maar wel erg irritant. Iemand anders dit probleem ook?
De vraag even omdat direct in begin bij mij alle pakkingen in de Qbooster zijn vervangen om lekkage......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlie
willem9503 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:10:
[...]

Even aanhaken...
De 1018.1 heb ik in de eerste koude periode (begin december) wel gehad, maar de afgelopen dagen niet. Dus mijn tuning werkt.. :)
Neemt niet weg dat elektrische bijstook natuurlijk wel meedraait met deze temperaturen en dat mag ook. Ik vind nog steeds dat de bron te snel te koud wordt, de uitspraak dat de bron zonder bijstook zou kunnen werken tot -7c zal wel afhankelijk zijn van de plek waar gemeten wordt en een hele rits andere variabelen.

Legionella heb ik niet, doet alleen verwarming bij mij!

[...]

Met de temperatuur in huis (ook 20.5 met verlaging naar 19.5) heb ik geen problemen, de reactie is hetzelfde als bij stoken op gas. Grote verschil is dat ik bij gas makkelijker kon kiezen om een warmere aanvoer in te stellen waardoor het huis sneller kon opwarmen (snel = VVW-snel natuurlijk).

Het bijbehorende stroomverbruik (in Kwh) of vermogensvraag moet je natuurlijk wel afzetten tegen gasverbruik in Kwh gedurende de winters. In dat geval geldt bij mij dat ik minder Kwh uit het net (en panelen) vraag dan vorig jaar incl. gas (1m3 ~ 9Kwh). Ik meet op dagbasis de totalen, maak geen onderscheid per gebruiker. Verder geldt dat de privé situatie hetzelfde is, dus geen substantiële wijziging in thuisgebruik qua stroom.

[...]

Dat is inderdaad jammer, geldt ook voor de druk aan verwarmingszijde. En als de drukmeters nu nog lekker op ooghoogte zouden zijn.... Maar ja, iedere keer even door de knieën dan maar.

Wat mij wel opvalt is dat ik steeds vochtigheid onder de qbooster heb maar kan nog niet bepalen waar het vandaan komt. Druk blijft in beide circuits wel constant.

Het is niet veel, maar wel erg irritant. Iemand anders dit probleem ook?
De vraag even omdat direct in begin bij mij alle pakkingen in de Qbooster zijn vervangen om lekkage......
Geen legionella programma? :o

En welke tuning spreek je dan precies over?

Daarnaast, we kunnen natuurlijk makkelijk een 'smart manometer' zoals deze plaatsen: https://www.unibrew-neder...ometer-8-mm-duotight.html (niet deze, die blijkbaar alleen voor gas dient)

Oe, en je meldt vochtplekken onder de Qbooster, dat heb ik ook! Ten tijde van installatie is er ongeveer een halve jerrycan gemorst op de houten vloer, ik dacht eigenlijk dat dat nog residu was.

[ Voor 5% gewijzigd door Crewlie op 12-01-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Crewlie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Iemand enig idee wat de consequentie is van te lage bron-druk?
Volledige electrisch draaien.
Dat ze niet meteen morgen komen snap ik ook wel maar ze zouden toch je toch alvast kunnen inplannen
Crewlie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Geen legionella programma? :o

Daarnaast, we kunnen natuurlijk makkelijk een 'smart manometer' zoals deze plaatsen: https://www.unibrew-neder...ometer-8-mm-duotight.html (niet deze, die blijkbaar alleen voor gas dient)

Oe, en je meldt vochtplekken onder de Qbooster, dat heb ik ook! Ten tijde van installatie is er ongeveer een halve jerrycan gemorst op de houten vloer, ik dacht eigenlijk dat dat nog residu was.
Ik zat meer te denken aan iets wat ik kan koppelen met HA .
Zoals ik dat ook gedaan met met sensor op alle retour leidingen van de vloerverdelers, om het systeem te kunnen finetunen,

[ Voor 55% gewijzigd door jossie67 op 12-01-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Crewlie schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Mijn eigen tuning dmv meten, testen en af en toe een uitdaging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMZRuRsoYcufTsPsuprN1dBsZfQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dau2UudLzvRs8L2k2Rl6OuDM.png?f=user_large

Even de laatste dagen in beeld...

grafiek:
boven aan en af temp verwarming
onderaan aan en af bron
blauwe lijn buiten temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlie
Het is weer raak bij ons: Gisteravond even over 22:00: melding 563.1 Boiler: Tijdsverloop boilerverwarming. Alarm reset noodzakelijk, maar gemist. Rest van de nacht wel andere alarmen gekregen, de bekenden. De hele nacht ook bijstook gehad, maar huis was 19.1 graden vanmorgen, en tot overmaat van ramp: geen warm water. Lastig, in een huishouden van 4.

Die alarm bevestigingen beginnen me de keel uit te hangen, ben bijna zover dat ik ze geautomatiseerd ga bevestigen, mits dat kan.

Verder had ik nog wat vragen aan installateur gesteld, zoals opstelling buffervat t.o.v. adviezen van warmtepompweetjes.nl en gelijken. In die discussie is duidelijk merkbaar dat ze alleen het advies van de fabrikant volgen, snap ik ook wel, maar wat nu? Ik heb de suggestie gekregen in direct contact te treden met de fabrikant, ik denk dat ik dat ga doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YJB

YJB

YJB schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:55:
[...]

1018.1 betekent dat de bron te koud is (retour naar dak lager dan -15C). De bron pomp en de compressor worden uitgezet om te voorkomen dat de bron bevriest (ik geloof dat Qfluid tot -20C vloeibaar blijft).

Ja, ik begrijp ook niet waarom deze "beveiliging" zichzelf niet opheft na een aantal uren.
Vannacht weer 1018 'storing' gehad. Op zich wel begrijpelijk. Ik heb hier even mee geexperimenteerd, als de bron voldoende is opgewarmd (aan en afvoer rond de 0C) dan kun je de storing opheffen (met bijv een HA automatisering), of met curl:

Storing opvragen:
code:
1
2
3
curl -H 'Content-Type: application/json' \
-d '{}' \
'http://<AP440_IP_ADDRESS>/alarm?action=getAll&languageCode=nl'

Antwoord:
code:
1
{"alarms":[{"timeStamp":{"hours":8,"seconds":38,"month":1,"year":2024,"minutes":25,"day":18},"quittable":true,"alarmNr":1018,"longText":"Heatpump 1 Sole_WPS26-AK-PVT: Source side supervision","shortText":"Source side supervision","instanceNr":1,"prio":1,"compNr":100}]}

Storing opheffen (als de bron weer op temperatuur is):
code:
1
2
3
  -d '{"compNr":"100", "alarmNr":"1018", "instanceNr":"1", "prio":"1"}' \
  http://<AP440_IP_ADDRESS>/alarm?action=quit

En controleren:
code:
1
2
3
-d '{}' \
'http://<AP440_IP_ADDRESS>/alarm?action=getAll&languageCode=nl'

Antwoord:
code:
1
{"alarms":[]}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

Crewlie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:05:
Het is weer raak bij ons: Gisteravond even over 22:00: melding 563.1 Boiler: Tijdsverloop boilerverwarming. Alarm reset noodzakelijk, maar gemist.
563.1 treed op als het te lang duurt (ik geloof > 3 uur) om de boiler op temperatuur te brengen. Er wordt dan van uit gegaan dat er een storing is. Ik heb dat bijvoorbeeld gehad omdat mijn 3-weg klep bleef hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlie
YJB schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:14:
[...]

563.1 treed op als het te lang duurt (ik geloof > 3 uur) om de boiler op temperatuur te brengen. Er wordt dan van uit gegaan dat er een storing is. Ik heb dat bijvoorbeeld gehad omdat mijn 3-weg klep bleef hangen.
Dit is het verloop van de boiler temp vlak voor de storing. Dat voelt als een onterechte reden voor aanname voor een storing. Even zoeken of die timeout een parameter is ergens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsyUU3SAAOGucDQxnvJ13sMbB-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q2iHwOmseIn4w81GPmXn8qiP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB

YJB

Crewlie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:23:
[...]
Dit is het verloop van de boiler temp vlak voor de storing. Dat voelt als een onterechte reden voor aanname voor een storing. Even zoeken of die timeout een parameter is ergens.
"APPL.CtrlAppl.sParam.hotWaterTank[0].param.maxHeatReqTimeS";"10800"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willem9503
Crewlie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:05:
.............
Ik heb de suggestie gekregen in direct contact te treden met de fabrikant, ik denk dat ik dat ga doen.
Persoonlijk vind ik dat de verantwoordelijkheid van de installateur. Natuurlijk de wereld op z'n kop als ze het zelf niet meer weten hoe iets op te lossen om dan maar af te schuiven op de klant.

Maar, HR energy is in mijn beleving voldoende behulpzaam. Dus zal er zeker niet minder van worden.
Kosten (indien van toepassing) voor de installateur lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crewlie
willem9503 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:19:
[...]

Persoonlijk vind ik dat de verantwoordelijkheid van de installateur. Natuurlijk de wereld op z'n kop als ze het zelf niet meer weten hoe iets op te lossen om dan maar af te schuiven op de klant.

Maar, HR energy is in mijn beleving voldoende behulpzaam. Dus zal er zeker niet minder van worden.
Kosten (indien van toepassing) voor de installateur lijkt me.
Eens, natuurlijk. Maar ik heb ook wel begrip voor het type klant dat ik ben: "misschien wel een te klein gedimensioneerde installatie of teveel warmte verlies, onoplosbare herrie, wil alles snappen, vraagt eindeloos door, probleem 1, 2, 3, nog meer vragen". Ik moet ergens een scheiding aanbrengen: dit is wat ik eis en verwacht als consument, en dat is wat ik wens als consument. Idealiter heeft installateur voldoende resourcing, maar ja, het is koud en ik ben niet de enige klant met probleempjes.

Maar; zoals ik al zei: herrie vind ik echt een ding, daar komt nu bij dat dat ding niet in een storing moet schieten waarbij hij het 'helemaal maar opgeeft'. Daar betaal ik geen 10-duizenden euro's voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bor7
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
ter info:

-mijn stroomverbruik per dag =blauwe lijn
-en minimum temperatuur per dag ( volgens KNMI,in mijn buurt) = oranje lijn

Bovenste is van mei21-mei22, nog zonder Qsilence WP.
Hoge piek eind december is een dag dat zelfs op gas mijn vloerverwarming het niet snel genoeg warm kreeg, dus elektrisch kacheltje erbij.

Andere twee de jaren met WP.
Hoge blauwe pieken is met bijstook, december 23 vaak error dus veel lang bijstook.

Stroom is gecorrigeerd voor auto laden en Zonnepanelen, dus mijn echte verbruik.
Je kan ook zien wanneer ik op vakantie was ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrCY_wFz0AEM59YedeDF0AndHjE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2YBtVlG6OVZ3wkT3PMoKjeFz.png?f=fotoalbum_large

Als ik even voor de 2021-2022 periode werk met een cop van 3,2, en daarmee gas omreken naar KwH, kom ik op dit uit. Zonder de bijstook lijkt dat wel aardig te kloppen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ux22j_kirkLfPAiu2B01YUs7uyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pQEZvxFfe5i2Ykv9am5bNbzT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door bor7 op 21-01-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlie
Goedemorgen! Ik heb in de tussentijd mijn herrie proberen te analyseren. Ik kan met redelijke zekerheid stellen dat het probleem voort komt uit de bron-pomp. De reden hiervoor is dat als de herrie 'aanzienlijk' is, en ik sta naast de warmtepomp, en ik zorg ervoor dat hij uitschakelt, dat je dan in het info-scherm 1 voor 1 de componenten "Circulatiepomp", vervolgens "Compressor" en als laatst "Bron" van X naar 0% ziet schakelen. Er zit een aantal seconden tussen, dus daar lijkt me geen misverstand te bestaan. Pas op de laatste stap, dus bij de Bron pomp, stopt het geluid direct op hetzelfde moment als dat hij naar 0% valt. Ik heb er een video van gemaakt, maar ik wil dat nog een keer doen met een decibel-meter erbij, en het info-scherm ernaast, zodat ik dat kan overhandigen.

Ook opvallend is dat als de warmtepomp weer opstart (20 minuten wachten), dat er een bepaalde periode géén herrie is, ook niet als hij op vol vermogen draait. Het komt echt pas weer terug na geruime tijd.

Zou dit voort kunnen komen uit de lage brondruk misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Crewlie schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Eens, natuurlijk. Maar ik heb ook wel begrip voor het type klant dat ik ben: "misschien wel een te klein gedimensioneerde installatie of teveel warmte verlies, onoplosbare herrie, wil alles snappen, vraagt eindeloos door, probleem 1, 2, 3, nog meer vragen". Ik moet ergens een scheiding aanbrengen: dit is wat ik eis en verwacht als consument, en dat is wat ik wens als consument. Idealiter heeft installateur voldoende resourcing, maar ja, het is koud en ik ben niet de enige klant met probleempjes.

Maar; zoals ik al zei: herrie vind ik echt een ding, daar komt nu bij dat dat ding niet in een storing moet schieten waarbij hij het 'helemaal maar opgeeft'. Daar betaal ik geen 10-duizenden euro's voor.
Ik ben het wel met je eens, misschien zijn wij al tweakers wel eg veel eisend, maar het is een stukje techniek dat het gewoon moet doen.
En door vragen te stellen, begin je het systeem wel te begrijpen
En zeker het instoring schieten, gaat wel redelijk snel, als je als gewone consument daar niet op let, daar gewoon een paar dagen volledige electrisch.
En het is prettig dat ze kunnen meekijken op je systeem, maar toch zou ik wel eens willen weten hoe vaak ze kijken op jou systeem.
Crewlie schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:14:
Goedemorgen! Ik heb in de tussentijd mijn herrie proberen te analyseren. Ik kan met redelijke zekerheid stellen dat het probleem voort komt uit de bron-pomp. De reden hiervoor is dat als de herrie 'aanzienlijk' is, en ik sta naast de warmtepomp, en ik zorg ervoor dat hij uitschakelt, dat je dan in het info-scherm 1 voor 1 de componenten "Circulatiepomp", vervolgens "Compressor" en als laatst "Bron" van X naar 0% ziet schakelen. Er zit een aantal seconden tussen, dus daar lijkt me geen misverstand te bestaan. Pas op de laatste stap, dus bij de Bron pomp, stopt het geluid direct op hetzelfde moment als dat hij naar 0% valt. Ik heb er een video van gemaakt, maar ik wil dat nog een keer doen met een decibel-meter erbij, en het info-scherm ernaast, zodat ik dat kan overhandigen.

Ook opvallend is dat als de warmtepomp weer opstart (20 minuten wachten), dat er een bepaalde periode géén herrie is, ook niet als hij op vol vermogen draait. Het komt echt pas weer terug na geruime tijd.

Zou dit voort kunnen komen uit de lage brondruk misschien?
Ook bij mij is er een groot verschil tussen het draaien van de bron-pomp of niet. En zeker met voorkant los.
Gelukkig blijft mij druk gelijk.
Ik zou gewoon blijven aandringen om bij te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

jossie67 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:40:
[...]

En het is prettig dat ze kunnen meekijken op je systeem, maar toch zou ik wel eens willen weten hoe vaak ze kijken op jou systeem.

[...]

Ook bij mij is er een groot verschil tussen het draaien van de bron-pomp of niet. En zeker met voorkant los.
Meekijken kun je zien op de remote access site:
link manager mobile
en dan onderin "audit"

Hou er rekening mee dat je eigen remote sessies hier ook staan, als ik me goed herinner staat er "other" als de installateur or HR energy inlogt.

Is het de bronpomp die herrie maakt? Ik weet bijna zeker dat het de compressor is. Hoe hoger het percentage, des te meer geluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
YJB schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:59:
[...]

Meekijken kun je zien op de remote access site:
link manager mobile
en dan onderin "audit"

Hou er rekening mee dat je eigen remote sessies hier ook staan, als ik me goed herinner staat er "other" als de installateur or HR energy inlogt.
Ik heb geen remote toegang genomen, heb ik niet nodig, ik kan dvm WireGuard ook gewoon connecten met mijn thuis netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

jossie67 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:13:
[...]

Ik heb geen remote toegang genomen, heb ik niet nodig, ik kan dvm WireGuard ook gewoon connecten met mijn thuis netwerk.
Huh, dat is toch gewoon standaard bij de booster? Hoe laat je remote support dan plaatsvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
YJB schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:29:
[...]

Huh, dat is toch gewoon standaard bij de booster? Hoe laat je remote support dan plaatsvinden?
Ik heb geen "remote access site" genomen, uiteraard kan ik wel thuis inloggen.
Ik neem aan dat GetGreener wel inlogt via de deze methode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Ik was eens door de meldingen aan het bladeren en ik kwam deze tegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNJEe_bodUD-Hu5k6gyui0xIi0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KbUBFGLwxpARLNiojw9m6fsH.png?f=fotoalbum_large

Error 1029.1 alles lijkt gewoon te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

jossie67 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:28:
Ik was eens door de meldingen aan het bladeren en ik kwam deze tegen

[Afbeelding]

Error 1029.1 alles lijkt gewoon te werken
Hmm, volgense deze beschrijving zou de pomp niet mogen werken, maar waarschijnlijk heb de de storing opgeheven.

1029: Variable frequency device
Heatpump %n %1: Variable frequency device broken
Quittable: -
Prevents start: x
Reason: Variable frequency device is broken.
Impact: Heat pump is not operational.
Elimination: Check variable frequency device and wiring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_oroLrv4gvlKpiu8SxARbtyP3Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2OP4BFVdyzDjBbXmlQ5tsP1I.png?f=user_large

Hm ik dacht, kijk ook eens.
Had ik deze gisteravond blijkbaar...
En 16 januari ook een keer.......

Nog even uitzoeken wat dat nu weer kan betekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

Krijgen jullie dan geen emails? Bij iedere storing krijg ik netjes een email:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCMqpLy8ZWEy9Cvky4OqN1dqpmk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nyL2CB7FnBY0e69vKEfZwrQz.png?f=user_large

(Hint: onderhoud - berichten - ontvanger 3: niveau service)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Ik krijg wel mails, maar niet altijd is me al opgevallen.
En deze laatste dus niet.
Wel hieraan voorafgaand in mail:
2024.01.22 19:42 | 1151.1 | Warmtepompen bronmanagement: Geen bronnen beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
YJB schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:54:
Krijgen jullie dan geen emails? Bij iedere storing krijg ik netjes een email:

[Afbeelding]

(Hint: onderhoud - berichten - ontvanger 3: niveau service)
Had ik wel zo ingesteld, was nu in eens weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlie
YJB schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:29:
[...]

:*) Ik heb het ook niet genomen, scheelde paar honderd euro, achteraf nog steeds geen idee wat ik nu 'niet heb'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

Crewlie schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:43:
[...]

:*) Ik heb het ook niet genomen, scheelde paar honderd euro, achteraf nog steeds geen idee wat ik nu 'niet heb'...
Ik ben heel verbaasd: ik dacht dat dit er standaard bij in zat. De functionaliteit is beperkt, je kunt remote inloggen, maar als je een VPN verbinding naar je eigen netwerk kunt maken, dan kun jet hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
@YJB Heb jij al uitgevogeld hoe je automatisch export kunt maken van het Logboek,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB

YJB

Ja, ik heb al wel het een en ander:

Prio's
code:
1
2
3
4
5
6
0 = ?
1 = error
2 = warning
3 = info
4 = trace
5 = debug

Tags:
code:
1
2
3
4
5
6
7
AlQuit
AlReset
AlSetRaw
WebHMI
DaLog
KeCtrl
WebSrv

Vraag de laatste 20 events op met prio 0, 1 & 2
(nr = aantal logentries (max 100))

code:
1
2
3
curl -s -H 'Content-Type: application/json' \
  -d '{"nr": 20, "prios": [ 0,1,2 ] , "tags": [ ] }' \
  'http://<AP440_IP_ADDRESS>/eventlogger?action=read&languageCode=nl'

Vraag de laatste 100 events op met prio 1 beginnend bij eventid 4832787 en filter op de genoemde tags
code:
1
2
3
curl -s -H 'Content-Type: application/json'  \
  -d '{"nr": 100, "prios": [ 1 ] , "tags": [ "AlSetRaw", "AlReset", "AlQuit" ], "startId_eventlog": 4832787}' \
  'http://<AP440_IP_ADDRESS>/eventlogger?action=read&languageCode=nl'

tip: formatter met jq voor een leesbare output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkijn
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-06 01:29
Fijn om zoveel ervaring met het PVT systeem tegen te komen. QBooster draait hier nu vanaf vorig jaar lente, meestal naar tevredenheid. Dank @YJB voor de code voor de buitensensor. Ook bij ons is het buiten constant zo’n 2 graden warmer dan het echt is. Heb je mogelijk ook een curl instructie om bij de Day/night switch te komen? Deze laat de WMP van 7 tot 7 op max 50% draaien en da’s handig als we tijdelijk het geluid van de warmtepomp willen verlagen ivm logees in de ruimte waar ook de WMP staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
YJB schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:05:
Ja, ik heb al wel het een en ander:

Prio's
[code]0 = ?
tip: formatter met jq voor een leesbare output.
Thanks,
Met een beetje extra code heb ik nu een een mooi overzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lz_mcnKdau0b09YUllGrbx_fVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8XXYTIFB7QS6f8dsCoJ4CuAM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4ZPIsLMKBhIyCDm1Jpji7NaOog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NaN3JaAkrV0Wt4BWqQpAVkXG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door jossie67 op 27-01-2024 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB

YJB

Tarkijn schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:32:
Heb je mogelijk ook een curl instructie om bij de Day/night switch te komen? Deze laat de WMP van 7 tot 7 op max 50% draaien en da’s handig als we tijdelijk het geluid van de warmtepomp willen verlagen ivm logees in de ruimte waar ook de WMP staat.
Natuurlijk:
# Enable night mode
code:
1
2
3
  -d '[{"name": "APPL.CtrlAppl.sParam.heatpump[0].HeatPumpPowerCtrl.param.useDayNightSpeed", "value":"true"}]' \
  http://<AP440_IP_ADDRESS>/var/readWriteVars?action=set

# Set night speed (default 50%, ik zou em niet lager zetten, geen idee wat het gevolg is, at your own risk)
code:
1
2
3
  -d '[{"name": "APPL.CtrlAppl.sParam.heatpump[0].HeatPumpPowerCtrl.param.maxPowerScaledNight", "value":"0.55"}]' \

# Disable night mode
code:
1
2
3
  -d '[{"name": "APPL.CtrlAppl.sParam.heatpump[0].HeatPumpPowerCtrl.param.useDayNightSpeed", "value":"false"}]' \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

jossie67 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:28:
[...]
Met een beetje extra code heb ik nu een een mooi overzicht
Misschien even delen? daar hebben anderen weer lol van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
Ik gebruik zelf proxmox om containers , vm's, te draaien, zo heb ik ook een debian servertje draaien zodat ik de mooie
curl dingen die @YJB weet uit te testen.
Gewoon een simpel bak zonder beveiliging, daarop heb ik oa ook een webserver draaien
Het is allemaal heel basic opgezet, kan denk ik beter en netter.
De html code ik ook niet zelf bedacht, deze heeft chatGPT voor mij gemaakt

alerts20.sh
code:
1
2
3
  -d '{"nr": 40, "prios": [ 0,1,2 ] , "tags": [ ] }' \
  'http://ip-adres-keba/eventlogger?action=read&languageCode=nl' | jq .

alerts100.sh
code:
1
2
3
  -d '{"nr": 100, "prios": [ 1 ] , "tags": [ "AlSetRaw", "AlReset", "AlQuit" ], "startId_e>
  'http://1ip-adres-keba/eventlogger?action=read&languageCode=nl' | jq .

Crontab iedere 60 min een json creeeren
code:
1
2
*/60 * * * * /home/jos/alerts20.sh > /var/www/keba/keba_data.json
*/60 * * * * /home/jos/alerts100.sh > /var/www/keba/keba_alert.json

Website
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
<!DOCTYPE html>
<html lang="en">
<head>
    <meta charset="UTF-8">
    <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
    <title>Keba Alert Display</title>
    <style>
        body {
            font-family: Arial, sans-serif;
            margin: 20px;
        }
        table {
            border-collapse: collapse;
            width: 100%;
        }
        th, td {
            border: 1px solid #dddddd;
            text-align: left;
            padding: 8px;
        }
        th {
            background-color: #f2f2f2;
        }
    </style>
</head>
<body>
    <h1>Keba Alert Display</h1>
    <table id="json-table">
        <thead>
            <tr>
                <th>Time Stamp</th>
                <th>Message</th>
                <th>Process</th>
                <th>Tag</th>
                <th>ID</th>
                <th>Priority</th>
            </tr>
        </thead>
        <tbody></tbody>
    </table>

<script>
        // Fetch JSON data and display it in a table
        fetch('keba_alert.json') // Replace 'your_json_file.json' with your JSON file or API endpoint
            .then(response => response.json())
            .then(data => {
                const tableBody = document.querySelector('#json-table tbody');

data.events.forEach(event => {
                    const row = tableBody.insertRow();

// Insert cells
                    const timeStampCell = row.insertCell();
                    const msgCell = row.insertCell();
                    const procCell = row.insertCell();
                    const tagCell = row.insertCell();
                    const idCell = row.insertCell();
                    const prioCell = row.insertCell();

// Populate cells with data
                    timeStampCell.textContent = new Date(event.timeStamp.year, event.timeStamp.month, event.timeStamp.day,
                                                            event.timeStamp.hours, event.timeStamp.minutes, event.timeStamp.seconds,
                                                            event.timeStamp.milliseconds).toLocaleString();
                    msgCell.textContent = event.msg;
                    procCell.textContent = event.proc;
                    tagCell.textContent = event.tag;
                    idCell.textContent = event.id;
                    prioCell.textContent = event.prio;
                });
            })
            .catch(error => {
                console.error('Error fetching JSON data:', error);
            });
    </script>
</body>
</html>

De website is voor beide gevallen bij gelijk behalve natuurlijk de json, data file

[ Voor 3% gewijzigd door jossie67 op 29-01-2024 20:14 . Reden: typo, ect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtH
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-02 11:07

BtH

Gents,

wij hebben sinds 2 weken een Qube + Store + 10 stuks Qpanel. Sindsdien probeer ik wat te snappen van de meldingen op het schermpje naast de Qube om te zien of alles werkt naar behoren. Afgezien van wat aanloopproblemen met o.a. de flow in de vloerverwarming lijkt het inmiddels redelijk te werken.

Mocht iemand vragen hebben over deze Qube-installatie, voorzover ik die nu kan beantwoorden nog niet gehinderd door al te veel kennis, dan kan ik proberen die te beantwoorden.

Zelf ben ik bezig een beeld te vormen hoe gegevens te halen uit de Qube. Ik zie dat de meesten onder ons middels de connectivity van de thermostaat (AP440?) toegang hebben tot data maar zo'n ding heb ik niet. Voor zover ik weet is HRenergy bezig met een nieuwe thermostaat.

De installateur heeft wel een koelunit meegeleverd maar niet nagedacht hoe ik straks kan kiezen tussen koelen en verwarmen met mijn huidige Honeywell gasketel thermostaatje. Dit vergt dus nog werk en waarschijnlijk moet ik ook nog wat met de huidige zone-regeling.

Afgezien van inzicht in de werking zal het in de toekomst ook handig worden om bijvoorbeeld het moment waarop het watervat verwarmd wordt tot 60 graden zelf te kunnen beïnvloeden zodat dit niet midden in de nacht gaat plaatsvinden.

De Qube hangt nu wel aan het LAN maar is er al iemand die op deze manier toegang heeft gekregen tot het inwendige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
BtH schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:10:
Gents,

wij hebben sinds 2 weken een Qube + Store + 10 stuks Qpanel. Sindsdien probeer ik wat te snappen van de meldingen op het schermpje naast de Qube om te zien of alles werkt naar behoren. Afgezien van wat aanloopproblemen met o.a. de flow in de vloerverwarming lijkt het inmiddels redelijk te werken.

Mocht iemand vragen hebben over deze Qube-installatie, voorzover ik die nu kan beantwoorden nog niet gehinderd door al te veel kennis, dan kan ik proberen die te beantwoorden.

Zelf ben ik bezig een beeld te vormen hoe gegevens te halen uit de Qube. Ik zie dat de meesten onder ons middels de connectivity van de thermostaat (AP440?) toegang hebben tot data maar zo'n ding heb ik niet. Voor zover ik weet is HRenergy bezig met een nieuwe thermostaat.

De installateur heeft wel een koelunit meegeleverd maar niet nagedacht hoe ik straks kan kiezen tussen koelen en verwarmen met mijn huidige Honeywell gasketel thermostaatje. Dit vergt dus nog werk en waarschijnlijk moet ik ook nog wat met de huidige zone-regeling.

Afgezien van inzicht in de werking zal het in de toekomst ook handig worden om bijvoorbeeld het moment waarop het watervat verwarmd wordt tot 60 graden zelf te kunnen beïnvloeden zodat dit niet midden in de nacht gaat plaatsvinden.

De Qube hangt nu wel aan het LAN maar is er al iemand die op deze manier toegang heeft gekregen tot het inwendige?
Heb heb ook issues gehad met de flow nu zelf ingeregeld.

Op dit moment gebruik mijn rooted Toon nog als aansturing maar in de zomer ga ik toch maar AP440 verplaatsen naar de woonkamer

Je zou moeten achterhalen onder welke naam of fabrikant Qube nog meer bekend is.
Van mijn warmte pomp weet ik dat de controler ook van Keba komt, zodoende heb ik gevonden deze kan utlezen dmv het modbus protocol,

https://www.keba.com/en/heating-control/heat-pump/heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtH
  • Laatst online: 14-02 11:07

BtH

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e3ghA0Vb-0xDjXXWtgZREA3ytc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mn78ltifSdhS6Em2Wi46BHMk.png?f=fotoalbum_large

Getriggered door opmerkingen op dit forum heb ik het dhcp-address van de Qube ingevuld waarna dit schermpje wordt getoond. Dit is identiek aan het display dat op zolder boven de Qube hangt aan een modbus-draadje.

Onder menu-item 'VARIABLES' worden honderden instellingen getoond (overigens ook een groot deel ongebruikt). Hieruit blijkt o.a. op het eerste gezicht dat de legionella instellingen alleen de dagen van de week en een tijdstip behelzen, heb geen externe trigger o.i.d. gezien.

In de Qube zit blijkbaar een logic controller (uPC3) van het Italiaanse Carel Industries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

BtH schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:37:
[Afbeelding]

Getriggered door opmerkingen op dit forum heb ik het dhcp-address van de Qube ingevuld waarna dit schermpje wordt getoond. Dit is identiek aan het display dat op zolder boven de Qube hangt aan een modbus-draadje.

Onder menu-item 'VARIABLES' worden honderden instellingen getoond (overigens ook een groot deel ongebruikt). Hieruit blijkt o.a. op het eerste gezicht dat de legionella instellingen alleen de dagen van de week en een tijdstip behelzen, heb geen externe trigger o.i.d. gezien.

In de Qube zit blijkbaar een logic controller (uPC3) van het Italiaanse Carel Industries.
Lijkt een carel pgde000fz0 te zijn (https://www.carel.com/doc...-aef0d2d42881?version=1.1).

Ik zie dat er mogelijk een modbus interface in zit. Misschien helpt dit je verder:
https://community.home-as...atpump-thermostats/429451

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:19
Binnenkort wordt onze Qsilence warmtepomp, buffervat en boiler geïnstalleerd door onze lokale installateur en in bedrijf gesteld door HRenergy.
Nog tips waar ik op moet letten / wat ik moet vragen?
Graag jullie advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluisjeBeer68
  • Laatst online: 17-02 19:33
YJB schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:47:
[...]

Lijkt een carel pgde000fz0 te zijn (https://www.carel.com/doc...-aef0d2d42881?version=1.1).

Ik zie dat er mogelijk een modbus interface in zit. Misschien helpt dit je verder:
https://community.home-as...atpump-thermostats/429451
Ik ben sinds 2 weken in bezit van de Qube.
Het is mij gelukt om met Home-Assistant een klein deel uit te lezen via de Modbus.
Ik ben nog zoekende naar veel andere variabelen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
Home-Assistant:/config# cat configuration.yaml | grep -i modbus
modbus: !include modbus.yaml

Home-Assistant:/config# cat modbus.yaml 
- name: qsilence_qube
  type: tcp
  host: 192.168.178.43
  port: 502
  delay: 0
  message_wait_milliseconds: 1000
  timeout: 5
  sensors:
    - name: Verwarming aanvoer
      address: 0x0006
      data_type: float32
      unit_of_measurement: °C
      scan_interval: 30
      precision: 1
    - name: Verwarming retour
      address: 0x0008
    - name: Bron in
      address: 0x000A
    - name: Bron uit
      address: 0x000C
    - name: Temperatuur kamer
      address: 0x000E
      offset: -0.9
    - name: Temperatuur boiler
      address: 0x0010
    - name: Temperatuur buiten
      address: 0x0012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Misschien heb je hier iets aan
heatpump.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
# https://community.home-assistant.io/t/heatpump-keba-select-functioning-mode-via-input-selector/499412 
# https://community.home-assistant.io/t/heatpump-keba-select-functioning-mode-via-input-selector/499412
# https://forum.iobroker.net/topic/38588/keba-keenergy-heizungssteuerung-m-tec-wp-in-smarthome/89
######
# 7 OperatingMode #
# 0 Standby
# 1 Timer
# 2 Day
# 3 Night
# 4 Vacation
# 5 Party
# 8 Extern
######
# 704 HeatpumpState #
# 0 Standby
# 1 PreRun
# 2 AutomaticHeat
# 3 Defrost
# 4 AutomaticCool
# 5 PostRun
# 7 SafetyShutdown
# 8 Error
######
# 403 HotwaterTank #
# 0 Off
# 1 Timer Program
# 2 Operation Without temperature reduction
# 3 Forced HW tank load (temperay operation mode)
name: Heatpump
host: ip-adres
message_wait_milliseconds: 30
sensors:
    - name: Heatpump_tempRoom_msgId
      unique_id: Heatpump_tempRoom_msgId
      data_type: uint16
      slave: 1
      address: 0
    - name: Heatpump_tempRoom_actValue
      address: 1
      scale: 0.1
    - name: Heatpump_selectedSetTemp
      address: 2
    - name: Heatpump_SetpointTemperature
      address: 3
    - name: Heatpump_normalSetTemp
      address: 4
    - name: Heatpump_reducedSetTemp
      address: 5
    - name: Heatpump_offsetRoomTemp
      address: 6
    - name: Heatpump_operatingMode
      address: 7
    - name: Heatpump_heatRequest
      unique_id: heatpump_heatRequest
      address: 8
    - name: Heatpump_humidityRoom_msgId
      address: 9 
    - name: Heatpump_.humidityRoom
      address: 10
      unit_of_measurement: '%'
    - name: Heatpump_external_coolRequest
      address: 11
    - name: Heatpump_external_heatRequest
      address: 12
    - name: Heatpump_external_inflowSetTemp
      address: 13
    - name: Heatpump_excessEnergyTemp
      address: 14
    - name: Heatpump_heatCircuitMixer_flowTemp
      address: 15
    - name: Heatpump_tempReflux
      address: 16
    - name: Heatpump_mixer_values_setValueScaled
      address: 17
    - name: Heatpump_pump_values_setValueB
      address: 18
############## HotWaterTank #############
    - name: Heatpump_HotWater_Temperature
      unique_id: heatpump_tempRoom_msgid
      address: 401
    - name: Heatpump_HotWater_SetpointTemperature
      address: 402
    - name: Heatpump_HotWater_operatingMode
      address: 403
############## Heatpump #############
    - name: HP_OperatibalTimes
      address: 700
      scale: 1
      unit_of_measurement: h
    - name: Heatpump_TotalAccumulatedHeatingEnergy
      address: 701
      unit_of_measurement: kWh
    - name: Heatpump_TotalAccumulatedElectricalEnergy
      address: 702
      unit_of_measurement: kWh
    - name: Heatpump_State
      address: 703
    - name: Heatpump_msgId
      address: 704
    - name: Heatpump_ActualFlowTemperature
      address: 705
    - name: Heatpump_HeatPower
      address: 706
      scale: 0.001
      precision: 2
      unit_of_measurement: kW
    - name: Heatpump_ElectricEnergyPower
      address: 707
      scale: 0.001
      precision: 2
      unit_of_measurement: kW
    - name: Heatpump_SourceIn_Temperature
      address: 708
    - name: Heatpump_SourceOut_Temperature
      address: 709
    - name: Heatpump_RefluxTemperature
      address: 710
    - name: Heatpump_Source_values_Scaled
      address: 711
    - name: Heatpump_CirculationPump_Scaled
      address: 712
    - name: Heatpump_Energy_output
      address: 743
      unit_of_measurement: 'kW'
    - name: Heatpump_Volume_flow
      address: 744
      unit_of_measurement: 'kg/h'      
######### external request ######
    - name: Heatpump_external_digRequest
      address: 1100
    - name: Heatpump_external_digRequest_Temp
      address: 1101
######### system ######
    - name: Heatpump_system_operatingMode
      address: 1500
    - name: Heatpump_system_Outdoor_msgId
      address: 15012
    - name: Heatpump_system_OutdoorTempValues
      unique_id: Heatpump_system_OutdoorTempValues
      address: 1502
# Binary sensor 
#binary_sensors:
#    - name: Heatpump_external_coolRequest
#      address: 11
#      binary_sensors:
#    - name: Heatpump_external_heatReques
#      address: 12

#climates:
#    - name: Heatpump_normalSetTempTest
#      slave: 1
#      address: 4
#      input_type: holding
#      count: 1
#      max_temp: 30
#      min_temp: 10
#      offset: 0
#      precision: 0.1
#      scale: 0.1
#      target_temp_register: 4
#      temp_step: 0.5
#      temperature_unit: C
#   - name: Heatpump_reducedSetTemp
#      address: 5
#      target_temp_register: 5

[ Voor 0% gewijzigd door jossie67 op 10-02-2024 15:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willem9503
Maarten60 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:25:
Binnenkort wordt onze Qsilence warmtepomp, buffervat en boiler geïnstalleerd door onze lokale installateur en in bedrijf gesteld door HRenergy.
Nog tips waar ik op moet letten / wat ik moet vragen?
Graag jullie advies.
Is moeilijk aan te geven.
In ieder geval nette installatie, mogelijke lekkage, leidingen van koelmiddel geïsoleerd, etc.
Verder denk om het waterzijdig inregelen(dus de vloerverwarming afstellen). Verder is de installatie best wel vrij recht toe, recht aan (had het achteraf wel zelf kunnen doen ;) ).

En daarna zal het nog een poosje meten, voelen en waar nodig tunen zijn.
En laat uitleg geven over de AP4440 en de dingen die je zelf kunt zien/aanpassen (door HREnergy).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
Ik bedenk me net plaats een wasmachine lekbak onder de unit, als je lekkage krijgt heb je de vloeistof niet op je vloer

[ Voor 0% gewijzigd door jossie67 op 11-02-2024 23:00 . Reden: type ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
jossie67 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:47:
[...]

Ik bedenk me net plaats een wasmachine lekbak onder de unit, als je lekkage krijgt heb je de vloerstof niet op je vloer
Eens.
Had ik ook moeten doen (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Dank voor de tips. Slim een wasmachinebak.
Ik kan helaas weinig info over de AP44(4)0 vinden. Is dat een soort thermostaat die je in de buurt van de kamer plaatst of een 'console' in de buurt van de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Het is feitelijk je "kamer thermostaat".

En ik zat er inderdaad weer met een 4 teveel in.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

Maarten60 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 07:52:
Dank voor de tips. Slim een wasmachinebak.
Ik kan helaas weinig info over de AP44(4)0 vinden. Is dat een soort thermostaat die je in de buurt van de kamer plaatst of een 'console' in de buurt van de WP?
Als je een Cube 'krijgt' dan zit dan waarschijnlijk een andere thermostaat bij. De Qbooster komt wel met de AP440. Deze wordt normaler wijze in je huiskamer geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluisjeBeer68
YJB schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:03:
[...]

Als je een Cube 'krijgt' dan zit dan waarschijnlijk een andere thermostaat bij. De Qbooster komt wel met de AP440. Deze wordt normaler wijze in je huiskamer geïnstalleerd.
Ik ben over gestapt van de Qbooster naar de Qube.
Ik kan bevestigen dat de AP440 (horende bij de qbooster) geinstalleerd is geweest in de woonkamer.
De Qube heeft een losse temperatuur sensor in woonkamer. Alles regel je via een website of de controller die bij de Qube ligt. Op de sensor is niets af te lezen.

[ Voor 11% gewijzigd door PluisjeBeer68 op 13-02-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluisjeBeer68
jossie67 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:42:
[...]

Misschien heb je hier iets aan
heatpump.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
........
........
#      target_temp_register: 4
#   - name: Heatpump_reducedSetTemp
#      address: 5
#      target_temp_register: 5
Dank, maar deze hoort bij de AP440 en de 'oude' qbooster.
De code die ik deelde (en nog verder wil uitzoeken) hoort bij de nieuwe Qube en heeft als controller C.pCO van Carel.
Mocht er iemand meer info hebben over het uitlezen van de modbus van de controller C.pCO van Carel, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
PluisjeBeer68 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:47:
[...]
Ik kan bevestigen dat de AP440 (horende bij de qbooster) geinstalleerd is geweest in de woonkamer.
De Qube heeft een losse temperatuur sensor in woonkamer. Alles regel je via een website of de controller die bij de Qube ligt. Op de sensor is niets af te lezen.
Wij krijgen ook een Qube en naar ik begrijp een losse controller die vlak bij de wp op zolder komt. Nadeel is dat je dan speciaal naar zolder moet om bv een foutmelding te zien.
Is het zinvol om de controller ‘zichtbaar’ op te hangen.
Maar kennelijk ook een app.
Wat is het doel van de sensor in de woonkamer? Wij hebben Danfoss thermostaten die de wp aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluisjeBeer68
Maarten60 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:44:
[...]

Wij krijgen ook een Qube en naar ik begrijp een losse controller die vlak bij de wp op zolder komt. Nadeel is dat je dan speciaal naar zolder moet om bv een foutmelding te zien.
Is het zinvol om de controller ‘zichtbaar’ op te hangen.
Maar kennelijk ook een app.
Wat is het doel van de sensor in de woonkamer? Wij hebben Danfoss thermostaten die de wp aansturen.
Wanneer de Qube aangesloten is op je thuis netwerk, kun je met elke browser rechtstreeks de HTML pagina bereiken van de controller (en dus vanaf elke plek bedienen in huis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxuC6kgdwnERfufPFm7kauJ-hxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5ogiZwOt1wjb1X9fWviCvQF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
PluisjeBeer68 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Wanneer de Qube aangesloten is op je thuis netwerk, kun je met elke browser rechtstreeks de HTML pagina bereiken van de controller (en dus vanaf elke plek bedienen in huis).
Top dat zou helpen. Neem aan dat je dan regelmatig kijkt om de eventuele foutmeldingen te bekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluisjeBeer68
Maarten60 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Top dat zou helpen. Neem aan dat je dan regelmatig kijkt om de eventuele foutmeldingen te bekijken?
Ik het begin keek ik elk moment van de dag (om te leren) ;) .
Ik gebruik nu home-assistant om voor mij belangrijke gegevens actueel te bekijken en te loggen (toch altijd leuk om grafieken achteraf te bekijken).
Foutmeldingen ben ik nog niet tegen gekomen _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlie
PluisjeBeer68 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:47:
[...]
Wat is het verhaal hierachter als ik zo vrij mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluisjeBeer68
Crewlie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:12:
[...]

Wat is het verhaal hierachter als ik zo vrij mag zijn?
Ik kon met een goede aanbieding overstappen van m’n 2 jaar oude qbooster met 6kwh naar de qube met 8kwh. Het huis, en ook het douche gebruik met z’n zessen, leende zich beter voor 8kwh systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB

YJB

PluisjeBeer68 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:40:
[...]

Ik kon met een goede aanbieding overstappen van m’n 2 jaar oude qbooster met 6kwh naar de qube met 8kwh. Het huis, en ook het douche gebruik met z’n zessen, leende zich beter voor 8kwh systeem.
Interessant. En heb je dan wel dezelfde panelen gehouden, of zijn die ook vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluisjeBeer68
YJB schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:47:
[...]

Interessant. En heb je dan wel dezelfde panelen gehouden, of zijn die ook vervangen?
De panelen zijn gelukkig hetzelfde gebleven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Hebben jullie ook regelmatig last van de volgende alert
Engels
1029.1 - Heatpump 1 : Variable frequency device broken
Of in het Nederlands
1029.1 - Warmtepomp 1 Frequentieomvormer defect
Volgens GetGreener is er niks aan de hand,
" Dit betekent dat bij een bepaalde druk in het compressornetwerk het contact met het moederbord kort wordt onderbroken en dan ontstaat deze melding "

Maar ik denk de melding is broken/defect, .. als iets te maken heeft met bepaalde druk geef dat dan weer in de logs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Hm, vind ik een vreemde reactie op een melding dat een "device broken" is.
Ik ken deze nog niet helaas (of gelukkig voor mij dan).

Ik ben al een maand zonder foutmeldingen.... *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YJB

YJB

jossie67 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:50:
Hebben jullie ook regelmatig last van de volgende alert
Engels
1029.1 - Heatpump 1 : Variable frequency device broken
Of in het Nederlands
1029.1 - Warmtepomp 1 Frequentieomvormer defect
Volgens GetGreener is er niks aan de hand,
" Dit betekent dat bij een bepaalde druk in het compressornetwerk het contact met het moederbord kort wordt onderbroken en dan ontstaat deze melding "

Maar ik denk de melding is broken/defect, .. als iets te maken heeft met bepaalde druk geef dat dan weer in de logs.
Mwah, ik denk toch dat ze zich hier wel een beetje te makkelijk vanaf maken, dit lijkt me niet echt normaal. Het zou een slecht contact kunnen zijn of een slechte sensor. Misschien geen bloedspoed, maar onderzoek lijkt me niet meer dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
WP werkt en zijn bezig met het inregelen van de verwarming en met name de vloerverwarming.
Debiet lijkt aan de lage kant ca 0,5 l/min. Pomp is een Grundfos aplpha2 25-60. Hij geeft een vermogen van 43 W. Iemand ervaring of dat voldoende is?
Voor mijn begrip wat is jullie VV aanvoer en de retour temperatuur. Hebben jullie ook een indicatie van het debiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Helaas kan ik mijn debiet niet zien, deze optie heb ik niet.
Mijn toevoer is afhankelijk van de buiten temperatuur en van de delta , toevoer - retour.
Vanmorgen was de toevoer max 28, vandaag heeft mijn wp niet veel te doen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Maarten60 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:15:
WP werkt en zijn bezig met het inregelen van de verwarming en met name de vloerverwarming.
Debiet lijkt aan de lage kant ca 0,5 l/min. Pomp is een Grundfos aplpha2 25-60. Hij geeft een vermogen van 43 W. Iemand ervaring of dat voldoende is?
Voor mijn begrip wat is jullie VV aanvoer en de retour temperatuur. Hebben jullie ook een indicatie van het debiet?
Onze glazen bol is offline, het helpt als je even je situatie wat duidelijker schetst.
Je hebt het over een secundaire pomp op een buffervat? Hoe ziet je afgiftesysteem eruit? Verdelers, leidingdiameters, afstanden, hoogteverschillen, oppervlaktes, aantal VVW groepen, naregeling aanwezig etc etc.
Fotos doen ook wonderen vaak.

Maar, kort gezegd: debiet is veel te laag, met een WP-vriendelijke dT krijg je daar geen vermogen uit.
En die pomp loopt voluit, dat verbruik is extreem hoog voor een zo'n ultrazuinige pomp, dat is ook niet goed.
Er zit nog ergens iets grondig mis.

• Maarten60
Sorry voor de naïeve vraagstelling.
Het gaat om een 8 kW wp met een 100 l buffervat. Vloerverwarming heeft 9 zones en moet ongeveer 100 m2 verwarmen. WP staat ingesteld op 30 graden water. Ik zie de watertemperatuur (gemeten op LTV-radiator) variëren tussen 30 en 26 graden over een periode van ca. 40 minuten.
WP heeft de oorspronkelijke CW6 ketel vervangen.
Het totale systeem bestaat verder uit 6-tal LT-radiatoren (Jaga) en nog twee kleine vv voor badkamers.
In de aanvoerleiding zit een Grundfos Alpha2 25-60 W pomp.
Eens dat er iets niet lijkt te kloppen. Reden voor de vraag is dat ik probeer te begrijpen wat goed is.

• YJB

YJB

Maarten60 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:39:
WP staat ingesteld op 30 graden water.
Ik begrijp dit niet, er is toch een stooklijn die regelt op de retour temperatuur, dus afhankelijk van de buiten temperatuur verschilt de temperatuur van het CV water

• tibor.toth
  • Laatst online: 10-06-2024
Hallo allemaal,

Er is een nieuwbouwproject en ze gaan dit systeem gebruiken voor verwarming en warmwater.

Ik zou graag wat informatie willen over het systeem. Het bouwbedrijf zegt, de Qsilence heeft een nieuwe warmtepomp (Qube) en ze zijn dit systeem aan het testen en ze hebben zeer positieve ervaringen. Wat hebben ze eigenlijk veranderd ten opzichte van het vorige model?
Het enige wat ik niet wil is of bij kouder weer het verwarmingselement met COP 1 zou werken.

Is het bij een nieuwbouwhuis met zeer goede isolatie een goed systeem? Wat is eigenlijk het voordeel ten opzichte van een simpele lucht-water warmtepomp? Natuurlijk is er geen actieve buitenunit die geluid maakt, maar is het een efficiënter systeem? Ik denk dat koelen niet echt een goede optie is met dit systeem, omdat het de panelen zal opwarmen. Is er hier iemand die ook ervaring heeft met koeling? Als ik ook een airco moet kopen om te koelen, dan kan ik het voordeel van dit systeem verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
........
Korte update.
Na een periode tuning van het systeem en acceptatie van de lage brontemp. is het nu aardig stabiel en ben ik redelijk tevreden over de performance en het stroomgebruik. Nog even afwachten wat er gebeurt als er een echte winter komt.

Aangepast:
Stooklijn
Bijschakeling electrisch element
Snelheid afgifte - spreiding verwarming en pomp freq.

En verdeler in de garage zodanig getuned dat die niet meer extreem de retour temperatuur beïnvloed.
Dit wel ten koste van het opwarmen, dus we zoeken nog even naar een goede oplossing daarvoor.
Na weer een periode van meten en ook tunen van de flow blijft het verschil tussen garage en woning me lastig vallen en dan vooral natuurlijk het warmteverlies in de garage waardoor de retour temp. nogal terugvalt.

Maar ik heb nog 1 parameter te gaan lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhctzTEMFRCZB512sd4sZdnjA_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Ice6cFGgzdDq894mbeq1lRR.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de Min. Aanvoertemp verhoogd, deze stond blijkbaar "af fabriek" op 20C staat nu op 27C. Dit met een dT van 4.
Dit voorkomt in ieder geval dat de aanvoer helemaal wegzakt lijkt me. Als dit inderdaad werkt zoals ik verwacht zou ik de flow door de garage circuits ook weer verder open kunnen zetten

Iemand een ander idee bij deze optie?

Note: Al typend voor deze inbreng zie ik wel het effect dat ik had gehoopt.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
PluisjeBeer68 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:45:
[...]
Het is mij gelukt om met Home-Assistant een klein deel uit te lezen via de Modbus.
Ik ben nog zoekende naar veel andere variabelen.
@PluisjeBeer68 Ik ben ook in het bezit van een Qube warmtepomp en probeer die te integreren in mijn HA op basis van jouw code. Hoewel ik geen foutmeldingen krijg, zie ik ook geen data. Ik wil bijvoorbeeld een grafiek maken op basis de sensoren verwarming in en verwarming uit.

mijn configuration file
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
➜  /homeassistant cat configuration.yaml

# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

# File to read Heatpump 1, central heating
#
mqtt:
# File to read the 12 temperature sensors
  sensor: !include sensor12.yaml

en de (begin) file modbus.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
➜  /homeassistant cat modbus.yaml
  host: 192.168.xx.yy
  sensors:
     - name: Verwarming retour
     - name: Bron in

Wat doe ik verkeerd?
PS als het geen algemene vraag is, stuur ik graag een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Ben wat verder aan het experimenteren. Behalve dat ik een enkele connectie error zie, lijkt de communicatie goed te werken. Of is er een manier om te zien of dat werkt?
Ik kan alleen de integratie niet vinden. Ik had verwacht qsilence als Device te vinden en de sensor data als entiteiten. Iemand een suggestie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
ok, ik heb het werkend gekregen door een extra spatie toe te voegen t.o.v
PluisjeBeer68 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:45:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Home-Assistant:/config# cat configuration.yaml | grep -i modbus

Home-Assistant:/config# cat modbus.yaml 
  host: 192.168.178.43
  sensors:
Ik heb het als volgt opgelost
Configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# File to read Heatpump 1, central heating
modbus:
 - name: Qube WP1_CV
   host: 192.168.xx.yy
   sensors: !include wp1_modbus.yaml

File wp1_modbus.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
➜  homeassistant cat  wp1_modbus.yaml
#  sensors:
 - name: WP1 Verwarming aanvoer
 - name: WP1 Verwarming retour

Paar zaken die opvallen
1) Er is geen melding van het succesvol openen van de modbus verbinding. Wel een warnining als je een "All YAML configuration" reload doet.
2) Als je wijzigingen aan de modbus initiatie maakt, bijvoorbeeld naam veranderen, is een reload niet voldoende. Dan moet je een HA restart doen
3) De sensoren kan je terugvinden onder Settings > Devices & Services > Entities. Bij mij staan de in de kolom Integration met naam sensor.

Ben nog niet in staat geweest om een Device name toe te voegen. Suggesties welkom.

Volgende stap is het uitzoeken van de verschillende sensoren. Ook hier suggesties welkom.

edit: corrected path under 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlie
Goedemorgen allen!

We zijn inmiddels de winter alweer even uit, en ik merk dat het forum wat koeler wordt 😉. Binnenkort komt een installateur naar onze brondruk kijken waar hopelijk het irritante geluidsprobleem van de bronpomp zijn oorzaak in vindt. Tevens uitgevonden dat de pomp van het buffervat verkeerd om (ondersteboven) gemonteerd zit, lk denk geen probleem, maar toch niet goed.

GetGreener heeft bij ons de AP440 temperatuur correctie in het systeem naar -2 graden ingesteld (merkte ik zelf op helaas) en het is sindsdien eigenlijk wel rustiger in de nacht, maar ja, ook kouder in de ochtend. Zo is het nu bijvoorbeeld 19,7 graden in de woonkamer, terwijl het 20.5 moet zijn. Nu vind ik dat geen wereldramp: over een uurtje is het waarschijnlijk wel op temperatuur, en hij heeft ook nog tussen 04:00-05:00 het warmwater vat staan te verwarmen. Maar goed, het is buiten 9 graden dus het mag ook wel eens ‘meezitten’ inmiddels. Het is sinds Januari ook niet meer het geval geweest dat mijn Aux Heater aan is geweest volgens mij om een andere reden dan de Legionella beveiliging.

Ik moet zelf nog een ander ding uitvogelen: we hebben twee vloerverwarmingverdelers na het buffervat: 1 boven en 1 beneden. Het lijkt echter boven constant veel warmer dan beneden, en ik wil dit eigenlijk ‘eerlijker’ verdelen: is dat gewoon een kwestie van de flow op die regelaars terugschroeven? Denk het wel, toch? Origineel wilden we eigenlijk zoneregeling, maar die stap hebben we nog niet gezet vanwege de kosten.

Mijn opvolgvraag eigenlijk aan de Qube bezitters onder ons: zijn jullie nu meer tevreden uiteindelijk (als je bent overgestapt van Qbooster althans) en kunnen jullie een indicatie geven van wat voor kosten jullie hebben gemaakt van a-z bij de omzetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Ik herken je issue's. Ik heb wel mijn temperatuur nu constant staan op 20,5 graden, ik merk dat het systeem daardoor veel rustiger is.
Daarnaast heb ik gemerkt dat het in de wintermaanden, lager duurt voordat het boiler vat weer op temperatuur is. Daarom heb ik via HA, het zo geregeld dat als we thuis zijn de boiler wordt verwarmd als de temperatuur onder 44 graden komt.
Ook ik had problemen met de warmte afgifte, daarom heb nu op alle retourleiding op verdelers nu een "dallas ds18b20" gemonteerd.
Nu kan ik ten alletijden zien wat de warmte afgifte is per zone en desnoods de flow meter iets bij stellen.
Ik weet of niet of zoneregeling wel zo goed gaat samenwerken met een warmtepomp, want je gaat dan toch temperatuur schommeling veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorhel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
Ik vermoed dat we dit allemaal wel herkennen.

Persoonlijk ken ik inmiddels alle parameters wel om aan te passen en even zo goed het effect er van.

Het is me gelukt om het systeem stabiel te laten functioneren bij gemiddelde wintertemperaturen. Zo gauw het echter kouder wordt is het allemaal wat lastiger blijkt. En dan heb ik mijn twijfels of Qsilence inderdaad kan voldoen aan de geschetste verwachtingen. Maar ja, dan ben ik even een langere, strengere winter nodig om dit echt te bepalen.

Zoals vaak is iedere installatie natuurlijk verschillend en heb ik nog de uitdaging dat ik 2 verdelers heb, 1x woonhuis en 1x garage. En die laatste zit op 2m van de pomp en in de ruimte met het meeste warmteverlies waardoor het effect van een lage retourtemp. (zakt tot 20C/21C) erg groot is. Dat laat zich ook niet meer goed regelen met de flow, want dan gaat de verdeler bijna dicht en dat geeft verkeerde effect (Zou kunnen dat er speciaal voor die dan een buffervat moet komen, kleintje alleen voor garage vvw). Voorlopige oplossing is een grotere delta T in zo'n periode (7K ipv 4K) helaas want ik ben in het woonhuis wel een aanvoer van ~30 C nodig om 10cm zandcementvloer opgewarmd te houden.

Verder heb ik nog steeds last van condensvorming op de leidingen. Dit komt via het dak binnen en zorgt continue voor natte plekken op en onder de Qbooster. Installateur heeft nu max. er aan gewerkt, alle leidingen op het dak dicht getapet, de dakdoorvoer helemaal geïsoleerd, maar nog steeds komt er condenswater via de leidingen van het dak. Dit lijkt/schijnt te komen door dat dit allemaal op een plat dak komt, anders zou het via de dakpannen wel weglopen.

Afgelopen winter heeft de bovenverdieping nog op radiatoren gedraaid, die gaan er komende zomer uit en ik ga dit met Airco en ruimteregeling doen. Zou kunnen dat dit ook nog een effect gaat hebben op de flow.

Pluspunt:
Ik zie wel een duidelijke afname in vermogen dat ik afneem van het net (gas+ electra) tov de jaren eerder.

Kortom, ik heb nog iets om over na te denken, maar verwacht wel dat dit een werkende oplossing kan zijn en dus niet de boel op marktplaats zet vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Crewlie schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 07:29:

....
Mijn opvolgvraag eigenlijk aan de Qube bezitters onder ons: zijn jullie nu meer tevreden uiteindelijk (als je bent overgestapt van Qbooster althans) en kunnen jullie een indicatie geven van wat voor kosten jullie hebben gemaakt van a-z bij de omzetting?
Wij zijn bezitters van een Qube, of eigenlijk 2 in cascade ivm het vermogen bij -10 graden. Bij normaal verbruik 1 voor CV en 1 voor SWW
Onze eerste ervaringen
- Het eerste wat opvalt is dat de systemen extreem stil zijn. Ze staan bij ons op zolder met een houten vloer en je hoort niets. Ook een geruisloze buitenunit (warmtewisselaar) is prettig.
- Wij hebben ook geen last van condensvorming op de bronleidingen
- Wij ervaren de samenwerking tussen HREnergy (HRE) en onze installateur als stroef. BV onze warmtewisselaars moeten nog steeds door HRE ontlucht worden. (wisselaars bevatten nog ca 25% lucht) en inregelen systeem is moeizaam. HRE heeft inzicht in de data maar doet daar (ogenschijnlijk) weinig mee.
- Voorbeeld: de plaatsing van de buitensensor is extreem kritisch voor het gedrag van de pomp. Die zat bij ons op de verkeerde plek waardoor er een +5 C te hoge temperatuur werd gemeten. Ondanks het feit dat deze data voor HRE beschikbaar is, hebben ze geen actie genomen. Uiteindelijk heb ik iets in HA gebouwd om dit te vinden en toen was dit probleem snel opgelost. Ook alarmen werden niet opgepakt (HRE) is alleen tijdens kantooruren beschikbaar en onze installateur was nog niet aangesloten.
- Het inregelen van het systeem is (kennelijk) niet eenvoudig wij verliezen paar graden tussen WP en verwarming en niemand weet waarom. Ik heb nu ons hele huis vol met sensors hangen, gelijk aan @jossie67 om systeem goed in te regelen. Stookseizoen is bijna voorbij, dus moeilijk vast te stellen of alles goed werkt.
- Het cascade systeem moet zich nog bewijzen.
- SWW is prima, boiler werkt goed en wij hebben de SWW via het menu in kunnen stellen op 1x per dag verwarmen en alleen extra als temp onder 42 C komt. Dus zonder HA.
- Het systeem heeft alleen een besturing bij de WP, wat het regelen van het systeem primitief maakt. Je ziet een foutmelding alleen als je op de zolder loopt (of als het koud wordt)

Tegelijkertijd hebben wij het wel warm. Ik denk dat het product wel goed is maar dat er kinderziektes in het product en met name installatieproces zitten.

Wat verder zou helpen als HREnergy wat meer inzicht geeft in de datapunten of bijdraagt aan de het opzetten van een community om het product te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:53
Iemand ervaring met de Qube en issues met bereikbaarheid van buitenaf door HREnergy? In mijn geval is de Qube intern gewoon bereikbaar via een lokaal IP-adres en hier krijg ik de digitale variant van het besturingskastje te zien. HREnergy kan echter geen toegang krijgen tot de Qube voor monitoring. Ze geven aan dat "poort 80 een 443 moeten openstaan" en uiteraard werken die voor het verkeer naar buiten toe. Ik neem aan dat er geen port forward nodig is om de monitoring te laten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
Maarten60 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:36:
[...]

Wat verder zou helpen als HREnergy wat meer inzicht geeft in de datapunten of bijdraagt aan de het opzetten van een community om het product te verbeteren.
Ben ik geheel met je eens, hoewel ik ook weet dat GetGreen meeleest op dit forum.
MattMax schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:12:
Iemand ervaring met de Qube en issues met bereikbaarheid van buitenaf door HREnergy? In mijn geval is de Qube intern gewoon bereikbaar via een lokaal IP-adres en hier krijg ik de digitale variant van het besturingskastje te zien. HREnergy kan echter geen toegang krijgen tot de Qube voor monitoring. Ze geven aan dat "poort 80 een 443 moeten openstaan" en uiteraard werken die voor het verkeer naar buiten toe. Ik neem aan dat er geen port forward nodig is om de monitoring te laten werken?
Het lijkt mij sterk dat port forwarding moet aanzetten, staat bij mij ook niet aan.
Zou ik ook nooit aanzetten.
Tijdens de installatie moeten ze toch geconstateerd hebben dat ie connectie maakte?
Ik heb het wel op een eigen VLAN gezet

Misschien met z'n alle naar de training gaan > https://www.hr-energy.com...ateurs/hr-energy-academy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
jossie67 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:58:

Het lijkt mij sterk dat port forwarding moet aanzetten, staat bij mij ook niet aan.
Zou ik ook nooit aanzetten.
Tijdens de installatie moeten ze toch geconstateerd hebben dat ie connectie maakte?
Ik heb het wel op een eigen VLAN gezet
Thanks! Daar ging ik ook al vanuit en goed om te horen dat het gewoon zou moeten werken. Ik laat het weten als bekend is wat de oorzaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
jossie67 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:58:
[...]

Ben ik geheel met je eens, hoewel ik ook weet dat GetGreen meeleest op dit forum.
Ik zou teleurgesteld zijn als ze niet meelezen. Jammer dat er weinig interactie is. Mijn voorbeeld is het Heatbooster topic waar @Bazz0847 als ontwikkelaar actief meedoet en zijn product verbeterd op basis van de gegeven input.
[...]

Ik heb de WP wel een statisch adres gegeven, geen VLAN en ook geen specifieke port forwarding aangezet Ze monitoren op afstand en kunnen ook de software aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
Maarten60 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 16:51:

Ik heb de WP wel een statisch adres gegeven, geen VLAN en ook geen specifieke port forwarding aangezet Ze monitoren op afstand en kunnen ook de software aanpassen.
Ik ben inmiddels nog steeds in overleg met GetGreener / HREnergy over het feit dat zij geen toegang kunnen krijgen tot de Qube. Mijn situatie is vergelijkbaar met die van Maarten60. De Qube heeft een statisch IP adres, geen VLAN en ook geen port forwarding. De Qube is via een Unifi switch aangesloten op een Unifi Dream Machine Pro en er zijn geen specifieke firewall rules ingesteld. Diverse andere apparaten (zowel bedraad als via wifi) kunnen allemaal verbinding maken met een cloud-omgeving en op afstand bediend worden.

Heeft iemand wellicht nog aanvullende technische specificaties waar de verbinding aan moet voldoen? Ik zie in de Unifi logs namelijk ook niets terugkomen dat wijst op geblokkeerd verkeer of andere issues.

Het advies dat ik tot nu toe heb gekregen is om "poort 80 een 443 (inkomend en uitgaand) open te zetten".

[ Voor 5% gewijzigd door MattMax op 16-04-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Ik heb thuis ook alles van Unify,
Bij mij is het aangesloten via een USW-FLEX-MINI.

Misschien een hele stomme vraag heb je als een eens andere kabel geprobeerd?

Kun je heb wel lokaal benaderen?

[ Voor 10% gewijzigd door jossie67 op 16-04-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Ik heb ook unifi, aangesloten achter een ziggo modem (niet in bridge mode).
De wp is aangesloten op een USW-24-PoE <-> USG pro router <-> ziggo modem.
Ik heb ze een IP / gateway / DNS adres gegeven en bij mij was het aansluiten en werken. Geen idee of ze specifieke settings in de wp moeten doen. Verkeerde gateway adres?
Het valt mij wel op dat de klok niet goed loopt. Hij gaat bv niet naar de zomertijd en loopt een paar minuten verkeerd. Geen NTP? Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Maarten60 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:40:
Ik heb ook unifi, aangesloten achter een ziggo modem (niet in bridge mode).
De wp is aangesloten op een USW-24-PoE <-> USG pro router <-> ziggo modem.
Ik heb ze een IP / gateway / DNS adres gegeven en bij mij was het aansluiten en werken. Geen idee of ze specifieke settings in de wp moeten doen. Verkeerde gateway adres?
Het valt mij wel op dat de klok niet goed loopt. Hij gaat bv niet naar de zomertijd en loopt een paar minuten verkeerd. Geen NTP? Hebben jullie dat ook?
Mijn klok loopt goed, lokaal kun je hem wel benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattMax
jossie67 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:18:
Ik heb thuis ook alles van Unify,
Bij mij is het aangesloten via een USW-FLEX-MINI.

Misschien een hele stomme vraag heb je als een eens andere kabel geprobeerd?

Kun je heb wel lokaal benaderen?
Ja, lokaal werkt het prima, dus de kabel is gewoon in orde. HRenergy gaat nu in overleg met Carel om verder uit te zoeken wat het probleem is. Als er een oplossing is, laat ik het weten. Dank voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
jossie67 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:50:
[...]

Mijn klok loopt goed, lokaal kun je hem wel benaderen?
Ja ik zie de klok in het dashboard (met browser naar ip adres) maar hij loopt paar minuten voor en staan (heb 2 pompen) nog steeds op wintertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eise123
  • Laatst online: 11-09 10:31
Hoi allemaal, Sinds voor de winter hebben wij thuis een Qsilence verwarmingssysteem geïnstalleerd met een Qbooster. We hebben drie verdiepingen met vloerverwarming, elke verdieping met een eigen verdeler. We gebruiken Honeywell Evo Home met zoneregeling voor de temperatuurcontrole. Echter, we lopen tegen enkele problemen aan die ik graag wil delen om te zien of anderen hier ook ervaring mee hebben.

We ervaren consistent moeilijkheden met het op temperatuur krijgen van verschillende ruimtes. Het lijkt erop dat de communicatie tussen de Qbooster en het Honeywell systeem niet optimaal verloopt. De temperaturen in de kamers zijn vaak 1 tot 2 graden Celsius lager dan ingesteld, wat natuurlijk niet prettig is tijdens de koude dagen. Misschien hebben jullie tips over hoe we dit kunnen verbeteren of aanpassen?

Daarnaast hebben we een buffervat van minder dan 30 liter, wat ons erg weinig lijkt voor een systeem van deze omvang. Heeft iemand anders vergelijkbare ervaringen met de capaciteit van hun buffervat?

Tot slot is het systeem behoorlijk luid met een vrij harde bromtoon. Daaromtrent zijn de ervaringen wat wisselend lijkt het. Is er iets dat we daar aan kunnen doen?

Alvast bedankt voor eventuele reactie / meedenken.

[ Voor 7% gewijzigd door eise123 op 18-04-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
eise123 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 20:33:
Hoi allemaal, Sinds voor de winter hebben wij thuis een Qsilence verwarmingssysteem geïnstalleerd met een Qbooster. We hebben drie verdiepingen met vloerverwarming, elke verdieping met een eigen verdeler. We gebruiken Honeywell Evo Home met zoneregeling voor de temperatuurcontrole. Echter, we lopen tegen enkele problemen aan die ik graag wil delen om te zien of anderen hier ook ervaring mee hebben.

We ervaren consistent moeilijkheden met het op temperatuur krijgen van verschillende ruimtes. Het lijkt erop dat de communicatie tussen de Qbooster en het Honeywell systeem niet optimaal verloopt. De temperaturen in de kamers zijn vaak 1 tot 2 graden Celsius lager dan ingesteld, wat natuurlijk niet prettig is tijdens de koude dagen. Misschien hebben jullie tips over hoe we dit kunnen verbeteren of aanpassen?

Daarnaast hebben we een buffervat van minder dan 30 liter, wat ons erg weinig lijkt voor een systeem van deze omvang. Heeft iemand anders vergelijkbare ervaringen met de capaciteit van hun buffervat?

Tot slot is het systeem behoorlijk luid met een vrij harde bromtoon. Daaromtrent zijn de ervaringen wat wisselend lijkt het. Is er iets dat we daar aan kunnen doen?

Alvast bedankt voor eventuele reactie / meedenken.
Had je de Honeywell Evo Home al voordat je warmtepomp kreeg?
Zo ja dan denk ik dat je de Honeywell Evo Home moet inregelen.
Daarnaast denk ik dat het beter is om de temperatuur overal constant houden. Ik dacht ook slim te zijn door s'nachts de temperatuur te verlagen in de woonkamer naar 18 graden, was niet zo een succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eise123
  • Laatst online: 11-09 10:31
jossie67 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:44:
[...]

Had je de Honeywell Evo Home al voordat je warmtepomp kreeg?
Zo ja dan denk ik dat je de Honeywell Evo Home moet inregelen.
Daarnaast denk ik dat het beter is om de temperatuur overal constant houden. Ik dacht ook slim te zijn door s'nachts de temperatuur te verlagen in de woonkamer naar 18 graden, was niet zo een succes.
Hoi, bedankt voor je reactie. We hadden die Honeywell Evo Home inderdaad al maar installateur daarvan is al (meerdere keren) langs geweest om de boel te proberen in te stellen.

Het lijkt of er erg wisselend aan de warmtevraag wordt voldaan. Dat is ook het geval bij continue temperatuurvraag. Alsof er iets niet helemaal goed gaat in de communicatie tussen Evo Home en Qsilence. Dus soms schiet het door naar te warm en soms wordt het juist niet warm genoeg. Dat kan ook wisselen tussen de verschillende verdiepingen, dan wordt het bijvoorbeeld te warm op de begane grond en juist niet warm genoeg boven. De Qsilence schiet verder vrij regelmatig in error. Dat is al verbeterd door het aantal 'schakelingen' per uur op het minimun in te stellen (dat is volgens mij 3 schakelingen per uur). Anders komen er blijkbaar te veel signalen binnen bij Qsilence en schiet het systeem in error.

Al met al loopt het niet lekker hier als het wat koud is buiten en dat valt ons tegen, vooral als je dat afzet tegen de aanschafkosten. Ik heb het idee dat dit systeem het wel moet kunnen doen, bij de juiste instellingen van Qsilence en Evo Home, maar het blijkt voor ons lastig om dat optimum te vinden.

Daarbij helpt het niet dat de communicatie tussen onze installateur/loodgieter, de installateur van GetGreener, en GetGreener niet altijd even soepel verloopt en dat wij als leek (zonder al te veel kennis op dit gebied) moeten functioneren tussen die verschillende partijen. Als wij hadden geweten dat dit op deze manier zou lopen, hadden wij dit systeem niet aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlie
MattMax schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:24:
[...]
Ja, lokaal werkt het prima, dus de kabel is gewoon in orde. HRenergy gaat nu in overleg met Carel om verder uit te zoeken wat het probleem is. Als er een oplossing is, laat ik het weten. Dank voor de feedback!
Heb je op je router UPnP uitgeschakeld misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crewlie
Crewlie schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 07:29:
Binnenkort komt een installateur naar onze brondruk kijken waar hopelijk het irritante geluidsprobleem van de bronpomp zijn oorzaak in vindt. Tevens uitgevonden dat de pomp van het buffervat verkeerd om (ondersteboven) gemonteerd zit, lk denk geen probleem, maar toch niet goed.
Update: installateur vanuit Venlo (Healius, tip!) op bezoek gehad, maar aangezien ik 32mm dik kunststof leidingwerk heb had hij natuurlijk niet de juiste spullen mee, dus hij heeft alleen de bron bijgevuld. Zonde van zijn rit van 2,5 uur enkele reis. Herrie van de bronpomp moet zichzelf nog bewijzen, het is in ieder geval veranderd, maar of het beter is: denk dat dat pas weer in de winter een ding wordt helaas. Tevens wordt de aansluiting van het buffervat op een andere manier ingesteld, tegen het advies van de fabrikant in, overigens. De geplande opstelling is schema D op deze pagina: https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Na mijn bericht op dit forum over de temperatuur correctie van 2 graden, is hij 'opeens' naar 0.5 graden ingesteld.

Healius wist mij nog te melden dat de stooklijn beter niet op de buitentemperatuur gezet kon worden, en zou dat met GetGreener afstemmen. Niks meer over gehoord, en ook geen idee of dat is uitgevoerd of niet.

Nu wachten op een nieuwe afspraak, waar we nog geen bericht over gehad hebben. Ze zullen het druk hebben ;-)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste