Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:20

Punkrocker

Mostly harmless

.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:51:
[...]

Dit gaar natuurlijk wel om Asiel migratie, en niet over Expats, deze zijn vaak wel een "netto +"
Ooh. Juist...
Maar de groep arbeidsmigranten is een veel groter probleem. Alleen al als je naar de woningmarkt kijkt. Ook zij laten hun familie achteraan komen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dennis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:54:
[...]

Inderdaad, vooral tegen arbeidsmigratie.

Over economische migratie of vluchtelingen zegt de SP niet heel veel (bron, zie pagina 28 en 31) en ik zou hun oplossingen zeker niet als realistisch willen beschouwen. Volgens mij was de consensus in dit topic een paar pagina's terug dat het terugsturen van afgewezen asielzoekers naar land van herkomst heel ingewikkeld is en dus amper lukt.
Als we het over realistische plannen gaan hebben kunnen we het beter hebben over het huidige kabinet lijkt me. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
dawg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:54:
[...]

“De Nederlander” heeft in meerderheid niet op PVV gestemd, dus inderdaad.
Nee, En?

Onder de BBB, NSC en VVD is de mening ook zo goed als unaniem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Punkrocker schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:54:
[...]

Ooh. Juist...
Maar de groep arbeidsmigranten is een veel groter probleem. Alleen al als je naar de woningmarkt kijkt. Ook zij laten hun familie achteraan komen.
Tuurlijk, deze leggen ook druk op de woningmarkt, maar werken weer wel een stuk vaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:32:
[...]

De sociaal democraten in Denemarken doen het prima, als links daar een voorbeeld aan zou nemen zouden ze wellicht nog wel eens kunnen regeren in Nederland.
Dat is opzij stappen van het argument, en de realiteit 8) Even los van de perikelen van het politieke spectrum daar, men heeft daar geen blokkade van aanwezige machtspolitiek.

Dat is in het Nederlandse de bittere realiteit waar we te graag niet stil bij staan: al sinds van Agt is er een consistente lijn op gebruik van "migratie" als narratief voor verdeel en heers. Als we heel eerlijk zijn, niet enkel als dat, maar ook als hefboom voor druk op sectorale onderhandelingen - loonbeleid.

Ik denk dat we als samenleving ergens ook best wel weten dat we ons hebben laten nemen, maar het erkennen van dat weten, dat is niet zo vanzelfsprekend. We zijn liever boos, we reageren liever op prikkels, en in die zin ligt er een bijzondere complicatie: op veel manieren is de samenleving vanuit electoraal draagvlak en publiek debat ook mede schuldig aan het ontstaan van een politieke dynamiek die continuïteit heeft zolang als problemen maar niet opgelost worden.

Het is hard om het zo op tafel te leggen, het ligt ook gevoelig want dat electoraal faciliteren is zo eenduidig en uniform niet. Toch zou het inmiddels op mogen vallen dat er een lijn ligt die opmerkelijk consistent is.

De vraag blijft echter nog steeds of we daar wel naar willen kijken.

In deze opzichten lijkt het Nederlandse heel sterk op het Britse, daar hebben we dezelfde politieke scholen gezien, dezelfde varianten van machtspolitiek, dezelfde electorale narratieven, dezelfde technisch-economische kaders die langzaam verschoven naar bankieren op verhaal en prikkel.

En ook daar ligt aan de basis het vanuit neoliberalisme en Derde Weg politieke school genormaliseerd Laisser-faire denken. Lang verhaal kort, dat is geen politieke school of economische discipline, het is gewoon marketing van excuusgedrag. Hoe verpak je het bewust niets doen aan problematiek op dusdanige wijze dat de burger er in mee gaat?

Nou, dat is heel simpel. Je maakt de burger boos, en beperkt het hele debat tot narratief en prikkel, waarbij je voor de een associatie van bestuur en sterke man schept, en voor de ander degene die geen oplossing heeft.

Het enige wat je hoeft te doen is continu verhaal rondpompen, herhaling is gewoon macht, en elke keer dat iemand probleem wil omzetten in uitdaging dat heel rustig en liefst buiten beeld met allerlei complexiteit - van procedure en proces en goed verpakte focus op budget en middelen - blokkeren.

En wat doet de brave burger in respons? Die volgt het verhaal wat het meest herhaald wordt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:54:
[...]

Inderdaad, vooral tegen arbeidsmigratie.

Over economische migratie of vluchtelingen zegt de SP niet heel veel (bron, zie pagina 28 en 31) en ik zou hun oplossingen zeker niet als realistisch willen beschouwen. Volgens mij was de consensus in dit topic een paar pagina's terug dat het terugsturen van afgewezen asielzoekers naar land van herkomst heel ingewikkeld is en dus amper lukt.
De SP is daarin toch vrij duidelijk?
Mensen die vluchten voor oorlog, geweld en vervolging vangen we op. Sommige mensen maken misbruik van de rechten van asielzoekers. Zij verstoren de asielprocedure en/of veroorzaken overlast in de buurt van asielzoekerscentra. Die mensen dienen zo snel mogelijk te worden teruggestuurd naar het land van herkomst. Over terugkeer worden, indien mogelijk in EU-verband, afspraken gemaakt met de landen van herkomst.
• Asielopvang moet snel onder controle worden gebracht. Mensen die recht hebben op asiel moeten hier snel duidelijkheid over hebben en daarna zo snel mogelijk Nederlands kunnen leren en worden opgenomen in onze samenleving. Daarbij is het belangrijk dat mensen ook aan het werk worden geholpen of op een andere wijze de mogelijkheid krijgen om een bijdrage te leveren aan onze samenleving. Mensen die geen recht hebben om hier te blijven moeten zo snel mogelijk terug.
Iedereen die in Nederland wil werken en geen ingezetene is, dient in het bezit te zijn van een werkvergunning. Afhankelijk van de situatie kan het maximum aantal werkvergunningen per jaar worden aangepast. Totdat dit op orde is stoppen we tijdelijk met economische migratie
Wat verwacht je nog meer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14
Joris748 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:51:
Ben je je ervan bewust dat dit onderzoek in opdracht van het Renaissance Instituut, het wetenschappelijke bureau van Forum voor Democratie geschreven is?
Het blijft een onafhankelijk onderzoek. Zie hier: https://dnpprepo.ub.rug.nl/87031/
Opmerking: Onafhankelijk onderzoek, maar deels gefinancierd door het Renaissance Instituut, het wetenschappelijk bureau van de FVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:55:
[...]

Nee, En?

Onder de BBB, NSC en VVD is de mening ook zo goed als unaniem.
Dat zou ik niet durven beweren, gezien tijdens de onderhandelingen uitgeruild is in plaats van compromis. Dat kunnen we duidelijk afleiden aan de plannen die gepresenteerd zijn. Dus wederom zonder onderbouwing laat ik die bewering geheel voor uw rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
dawg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:55:
Als we het over realistische plannen gaan hebben kunnen we het beter hebben over het huidige kabinet lijkt me. 8)
Wat je nu doet is een whataboutism. Jij zegt dat de linkse SP tegen migratie is en ik laat zien dat ze weinig realistische maatregelen voorstellen om de immigratie terug te dringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:56:
[...]

Het blijft een onafhankelijk onderzoek. Zie hier: https://dnpprepo.ub.rug.nl/87031/

[...]
Oef, waar de vinger van radicaal in zit, is niets onafhankelijk. Ben hier echt heel voorzichtig mee. We kunnen ons niet veroorloven dezelfde fouten in omgang met dergelijke mechanismen te maken als in het VK, of in de VS. We zouden de consequenties daarvan inmiddels mogen kennen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:56:
[...]

Tuurlijk, deze leggen ook druk op de woningmarkt, maar werken weer wel een stuk vaker.
Omdat de asielzoeker niet mag werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:59:
[...]

Wat je nu doet is een whataboutism. Jij zegt dat de linkse SP tegen migratie is en ik laat zien dat ze weinig realistische maatregelen voorstellen om de immigratie terug te dringen.
Er wordt verwezen naar een verkiezingsprogramma maar je stelt op geen wijze waarom de standpunten van de SP niet realistisch zouden zijn. Waarom zijn de componenten die ze benoemen niet realistisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
dawg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:57:
[...]

Dat zou ik niet durven beweren, gezien tijdens de onderhandelingen uitgeruild is in plaats van compromis. Dat kunnen we duidelijk afleiden aan de plannen die gepresenteerd zijn. Dus wederom zonder onderbouwing laat ik die bewering geheel voor uw rekening.
In de mate van hoe streng het moet zijn was een verschil van mening, niet dat het flink omlaag moest.

Elke peiling zegt dit, en dat is nou eenmaal de beste manier om op te meten hoe de bevolking over iets denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Napo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:56:
De SP is daarin toch vrij duidelijk?

Wat verwacht je nog meer dan?
Geen idee, ik vind het een heel moeilijk thema. Maar ik zie voorstellen die niet heel anders zijn dan wat al jaar en dag wordt geprobeerd en slecht werkt. Dus is mijn conclusie dat in ieder geval de SP geen realistische voorstellen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dennis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:59:
[...]

Zie de post van @Napo , waarvoor dank.

Ik zie niet in hoe dat niet realistisch is? Realistischer dan detentiecentra in Oeganda lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Virtuozzo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:00:
[...]

Oef, waar de vinger van radicaal in zit, is niets onafhankelijk. Ben hier echt heel voorzichtig mee. We kunnen ons niet veroorloven dezelfde fouten in omgang met dergelijke mechanismen te maken als in het VK, of in de VS. We zouden de consequenties daarvan inmiddels mogen kennen.
Een onderzoek gelijk onafhankelijk verklaren is klinklare onzin, dit draagt ook niet bij aan het verminderen van polarisatie.

Dat een onderzoek niet het geluid laat horen wat we gewend zijn en wat links wil horen betekent niet dat het opeens is beïnvloed door radicaal rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Napo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:01:
Er wordt verwezen naar een verkiezingsprogramma maar je stelt op geen wijze waarom de standpunten van de SP niet realistisch zouden zijn. Waarom zijn de componenten die ze benoemen niet realistisch?
Ik was nog bezig ;).

Hier een paar concreet:
Alle lidstaten moeten hier een bijdrage aan leveren. Dit doen landen naar draagkracht, ook ons land. Dat betekent dat vluchtelingen beter verdeeld worden.
Veel andere Europese landen zullen hier niet aan meewerken. Polen, Hongarije, Italië en vast nog wel een paar.
Sommige mensen maken misbruik van de rechten van asielzoekers. Zij verstoren de asielprocedure en/of veroorzaken overlast in de buurt van asielzoekerscentra. Die mensen dienen zo snel mogelijk te worden teruggestuurd naar het land van herkomst.
Dat terugsturen lukt heel slecht. Dus ook dit voorstel van de SP vind ik niet realistisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:01:
[...]

Geen idee, ik vind het een heel moeilijk thema. Maar ik zie voorstellen die niet heel anders zijn dan wat al jaar en dag wordt geprobeerd en slecht werkt. Dus is mijn conclusie dat in ieder geval de SP geen realistische voorstellen doet.
En is er momenteel afdoende capaciteit om de aanvragen af te handelen? Zolang je daar niet op investeert en dus de evidente gevallen niet afkeurt maar het 'stuwmeer' in stand houdt dan behoud je de status quo, met verergering tot gevolg.

Sturen op het proces, afhandeling binnen het proces, en dat ook naar eer en geweten doen. Niet mensen in onzekerheid laten zitten maar snel/tijdig duidelijkheid geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Dennis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:56:
[...]

[...]
Dat de plank zo ver misslaat omdat de conclusie van tevoren vast staat...

Noem een economische pijler in Nederland uit het lijstje hieronder die niet omvalt als al die lagelonen-immigranten 'met een pennenstreek' - zoals radicaal/extreem rechts zo graag zou willen - verdwijnen.
  • landbouw (seizoensgebonden)
  • tuinbouw
  • kassenbouw
  • vleesindustrie
  • de rest van de bioindustrie
  • distributiecentra - en dus supermarkten, bezorgdiensten
  • zorg
  • afvalverwerkende industrie
  • transport & logistiek - alle bezorgdiensten
  • ... er zijn er nog meer te verzinnen
En, voordat je gaat roepen 'nee is niet waar', graag even uitleggen waar deze sectoren dan hun mensen vandaan moeten halen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Punkrocker schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:01:
[...]

Omdat de asielzoeker niet mag werken.
*knip*, onderbouw wat specifieker dan dit.

[ Voor 22% gewijzigd door NMH op 01-11-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Ramzzz schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:05:
[...]

Dat de plank zo ver misslaat omdat de conclusie van tevoren vast staat...

Noem een economische pijler in Nederland uit het lijstje hieronder die niet omvalt als al die lagelonen-immigranten 'met een pennenstreek' - zoals radicaal/extreem rechts zo graag zou willen - verdwijnen.
  • landbouw (seizoensgebonden)
  • tuinbouw
  • kassenbouw
  • vleesindustrie
  • de rest van de bioindustrie
  • distributiecentra - en dus supermarkten, bezorgdiensten
  • zorg
  • afvalverwerkende industrie
  • transport & logistiek - alle bezorgdiensten
  • ... er zijn er nog meer te verzinnen
En, voordat je gaat roepen 'nee is niet waar', graag even uitleggen waar deze sectoren dan hun mensen vandaan moeten halen.
Arbeids migranten valt wat voor te zeggen, asielmigranten dragen hier weinig aan bij.

Als je voor elke asielmigrant die werkt 3 in de uitkering hebt zitten word het wel een enorm dure kracht......

[ Voor 5% gewijzigd door .Erik. op 01-11-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Virtuozzo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:00:
Niet mee eens. Alle partijbureaus financieren onderzoeken. Zoals we al eens in het brontoetsing-topic noemden is het goed om daar in beginsel kritisch op te zijn, omdat (bijvoorbeeld) een VVD-onderzoek niet zal pleiten voor minder marktwerking. Dus ook op dit onderzoek wat door FvD gefinancierd is mag (moet) je kritisch zijn, maar als je het wil afserveren als dat het inhoudelijk niet klopt dan zou het mooi zijn als je dat onderbouwt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:01:
[...]

In de mate van hoe streng het moet zijn was een verschil van mening, niet dat het flink omlaag moest.

Elke peiling zegt dit, en dat is nou eenmaal de beste manier om op te meten hoe de bevolking over iets denkt.
Kuch. Peilingen zijn in theorie metingen. In de praktijk is het iets waar we heel voorzichtig mee moeten zijn, want ze functioneren als Perceptie Management - juist als beïnvloedingsmechanisme tijdens de meting. Het is extreem zeldzaam om dergelijke onderzoeken te zien die zich daar niet schuldig aan maken. Dat is ook niet eenvoudig, het vereist een rigide focus op observatie die uiterst moeilijk te verenigen is met hoe agentschappen en bureaus die peilingen uitvoeren moeten opereren als onderneming.

Laat ik het zo zeggen, er zijn verdomd goede redenen waarom een onderzoek uitgevoerd door een Onderzoeksinstelling (zoals SCP, bijvoorbeeld) meer bestendig is dan welke opiniepeiler dan ook.

Dit is geen vinger naar de opiniepeilers, zij opereren gewoon niet in een vacuüm, zij functioneren binnen kaders van verplichtingen en belangen, maar ook in een arena van perceptie - en dat is al een constructie.

Het is ook iets waar we in het Nederlandse nog menige harde les bij komen te leren, al zou dat niet hoeven, we hebben immers de luxe van het kunnen observeren van elders waar men voor ligt op de lijn van ontwikkelingen. Peilingen waren het primaire mechanisme van Brexit, van Orban, van de verschuiving naar rechts/radicaal in Polen, in Tsjechië, in de VS, het is gewoon speelgoed waar heel wat stickers met waarschuwingen op zouden moeten zitten 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Alleen is een statushouder géén asielzoeker.
Een statushouder is een voormalig asielzoeker die een vergunning heeft gekregen om in Nederland te mogen blijven.
Zie https://www.waalwijk.nl/w...uchteling-of-statushouder

De drempel voor een asielzoeker om te mogen werken ligt veel hoger:
Een asielzoeker mag in Nederland werken. De asielaanvraag moet dan wel minstens 6 maanden in behandeling zijn. Werken kan alleen als de werkgever een tewerkstellingsvergunning (TWV) heeft. Er is geen beperking in het aantal weken dat een asielzoeker per jaar mag werken.
Zie https://www.rijksoverheid...mogen-asielzoekers-werken

Die beperkingen zijn er niet voor een statushouder:
Ja, een vluchteling met een verblijfsvergunning (statushouder) mag werken en heeft dezelfde rechten en plichten als een Nederlander op de arbeidsmarkt.
Zie https://www.vluchtelingen...ven/vluchtelingen-en-werk

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 01-11-2024 21:09 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
dawg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:02:
Ik zie niet in hoe dat niet realistisch is? Realistischer dan detentiecentra in Oeganda lijkt me.
Het is niet realistisch, omdat het zeer waarschijnlijk niet gaat lukken om afgewezen asielzoekers uit te zetten naar land van herkomst. Het lukt nu ook al niet, toch? Waarom zou het dan opeens wel lukken? Ik zie bij de SP geen onderbouwing waarom het hun wél zou lukken.

De detentiecentra in Oeganda hebben allerlei bezwaren maar of het écht effect gaat hebben weten we niet, want volgens mij heeft geen enkel land dit tot nu toe succesvol 'geïmplementeerd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:08:
[...]

Niet mee eens. Alle partijbureaus financieren onderzoeken. Zoals we al eens in het brontoetsing-topic noemden is het goed om daar in beginsel kritisch op te zijn, omdat (bijvoorbeeld) een VVD-onderzoek niet zal pleiten voor minder marktwerking. Dus ook op dit onderzoek wat door FvD gefinancierd is mag (moet) je kritisch zijn, maar als je het wil afserveren als dat het inhoudelijk niet klopt dan zou het mooi zijn als je dat onderbouwt.
Ik begrijp waar je vandaan komt, maar de fout die je hier maakt zit in de aanname van conformiteit: iedereen die deelneemt aan het bestel onderschrijft het bestel.

En dat is het punt. Het Renaissance Instituut is een Nederlandse variant van een type beïnvloedingsmechanisme wat juist functioneert als netwerkfenomeen voor overdracht van perceptie. Het oogt als instelling, maar het is een hefboom, van organisatie die niet het bestel onderschrijft.

Daarmee is de Paradox van Tolerantie van toepassing. Het gaat niet om het inhoudelijke, het gaat om de functie en de agenda. Want het doel van zij die de hefboom gebruiken gaat tegen open bestel in. Daar zijn ze vrij open over, toch lijken we dit te vaak te negeren.

Als we eens een voorbeeld willen verkennen van wat volgt wanneer we die lessen niet toepassen, nu ja, kijk eens naar de VS. De aanname van conformiteit heeft reële consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
wildhagen schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:12:
[...]

Alleen is een statushouder géén asielzoeker.

[...]

Zie https://www.waalwijk.nl/w...uchteling-of-statushouder

De drempel voor een asielzoeker om te mogen werken ligt veel hoger:

[...]

Zie https://www.rijksoverheid...mogen-asielzoekers-werken

Die beperkingen zijn er niet voor een statushouder:

[...]

Zie https://www.vluchtelingen...ven/vluchtelingen-en-werk
Klopt, het zijn inderdaad 2 verschillende groepen.

Maar daarmee probeer ik dus te zeggen dat het argument "Ze werken niet omdat ze niet kunnen werken" geen hout snijd, want ze gaan erna ook niet veel meer werken.

Vaak worden die 2 op 1 hoop "Immigranten" gegooid, omdat het in feite dezelfde groep is, maar in een verder stadium.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dennis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:15:
[...]

Het is niet realistisch, omdat het zeer waarschijnlijk niet gaat lukken om afgewezen asielzoekers uit te zetten naar land van herkomst. Het lukt nu ook al niet, toch? Waarom zou het dan opeens wel lukken? Ik zie bij de SP geen onderbouwing waarom het hun wél zou lukken.

De detentiecentra in Oeganda hebben allerlei bezwaren maar of het écht effect gaat hebben weten we niet, want volgens mij heeft geen enkel land dit tot nu toe succesvol 'geïmplementeerd'.
En daarom zei ik al; als we het dan toch over realistische plannen gaan discussiëren kunnen we beter over het realisme gehalte van de plannen van dit kabinet praten.

Waarbij het uitgangspunt dan de zogenaamde asielcrisis is, wat geen crisis is. Het is een moedwillig gecreëerde opvangcrisis. Daar hebben we het inmiddels al vaak over gehad. En we weten waar de knelpunten zitten. We weten ook welk type migratie de meeste druk op onze samenleving legt

Nou, dan is het toch simpel? Mensen hebben zich laten ringeloren, of om het heel flauw en beledigend te zeggen; ze hebben verkeerd gestemd. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Virtuozzo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:16:
Ik begrijp waar je vandaan komt, maar de fout die je hier maakt zit in de aanname van conformiteit: iedereen die deelneemt aan het bestel onderschrijft het bestel.

En dat is het punt. Het Renaissance Instituut is een Nederlandse variant van een type beïnvloedingsmechanisme wat juist functioneert als netwerkfenomeen voor overdracht van perceptie. Het oogt als instelling, maar het is een hefboom, van organisatie die niet het bestel onderschrijft.

Daarmee is de Paradox van Tolerantie van toepassing. Het gaat niet om het inhoudelijke, het gaat om de functie en de agenda. Want het doel van zij die de hefboom gebruiken gaat tegen open bestel in. Daar zijn ze vrij open over, toch lijken we dit te vaak te negeren.
Ik denk dat ik snap wat je zegt: het gaat jou om de perceptie. En dat een dergelijk rapport als beïnvloedingsmechanisme wordt gebruikt. Maar ik zie het probleem oprecht niet als het gaat om een rapport dat inhoudelijk klopt. Ik ben nog steeds (oprecht) benieuwd naar het bezwaar van dit onderzoek en inhoudelijke onjuistheden. Die hoor ik graag van je. Tot die tijd zie ik het gewoon als een feitelijk onderzoek naar het betreffende onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
dawg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:21:
[...]

En daarom zei ik al; als we het dan toch over realistische plannen gaan discussiëren kunnen we beter over het realisme gehalte van de plannen van dit kabinet praten.

Waarbij het uitgangspunt dan de zogenaamde asielcrisis is, wat geen crisis is. Het is een moedwillig gecreëerde opvangcrisis. Daar hebben we het inmiddels al vaak over gehad. En we weten waar de knelpunten zitten. We weten ook vanuit welke migratie de meeste druk op onze samenleving legt.

Nou, dan is het toch simpel? Mensen hebben zich laten ringeloren, of om het heel flauw en beledigend te zeggen; ze hebben verkeerd gestemd. :7
*knip* reageer s.v.p. constructief en inhoudelijk en onderbouw je claim met betrouwbare bronnen.

[ Voor 25% gewijzigd door defiant op 02-11-2024 00:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:09
Kom maar met die bron.

[ Voor 48% gewijzigd door defiant op 02-11-2024 00:56 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Voila: https://www.rijksoverheid...cipatie-statushouders.pdf

Vooral Syriers (Een grote groep in de EU) Valt hier op met maar 21% die inkomen uit arbeid hebben.

Statushouders blijven enorm afhankelijk van uitkeringen.

Een aantal groepen doen het redelijk goed, maar dit zijn doorgaans kleinere groepen en niet uit het midden oosten/afrika.

[ Voor 8% gewijzigd door .Erik. op 01-11-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:37:
[...]

Voila: https://www.rijksoverheid...cipatie-statushouders.pdf

Statushouders blijven enorm afhankelijk van uitkeringen.

Een aantal groepen doen het redelijk goed, maar dit zijn doorgaans kleinere groepen en niet uit het midden oosten/afrika.
Ik ben het even kwijt, is dat nu een bron voor de debunk van hetgeen dat iemand stelt dat het een opvangcrisis is of een bron van iets anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
dawg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:21:
De oorspronkelijke stelling van @.Erik. was "Links bied geen enkele oplossing voor immigratie". Daarop schreef jij dat de SP altijd al tegen (voornamelijk arbeids)migratie is (geweest). Maar nu ik heb gequote wat hierover in het SP verkiezingsprogramma (oplossingen voor immigratie dus) heb ik nog steeds niet gehoord welke realistische voorstellen de SP biedt. Daarmee is het verhaal van @.Erik. niet onderbouwd, want er zijn meer linkse partijen, maar kunnen we mijns inziens wel concluderen dat de SP ze dus inderdaad niet biedt.
Waarbij het uitgangspunt dan de zogenaamde asielcrisis is, wat geen crisis is. Het is een moedwillig gecreëerde opvangcrisis. Daar hebben we het inmiddels al vaak over gehad. En we weten waar de knelpunten zitten. We weten ook welk type migratie de meeste druk op onze samenleving legt
Ik heb daar een andere kijk op dan jij. Ja, er is een opvangcrisis. Dat zien we in Ter Apel. Maar ik zie ook een migratiecrisis omdat Nederland grote groepen immigranten toelaat waarvan het de vraag is hoe goed ze zullen integreren. In Trouw staat daar ook een opiniestuk over in de krant vandaag.

We hebben daar in dit topic eerder over gediscussieerd. Toen was de tendens dat we de immigratie van de (thans) groepen vluchtelingen (bijvoorbeeld Syrische) waarschijnlijk beter verloopt dan de immigratie van (bijvoorbeeld) Marokkaanse gastarbeiders en hun nareizigers omdat we tegenwoordig veel strengere regels hebben qua integratie.

Of dat daadwerkelijk zo is weten we pas over een aantal jaar (of een decennium), maar de eerste tekenen zijn niet heel positief. Zo is de arbeidsparticipatie van Syriërs die hier in 2015 kwamen nog altijd relatief laag en heeft na zeven jaar nog geen 40% betaald werk.

Wat betreft de druk van bepaalde groepen geldt dat asielzoekers het vaakst in Nederland blijven (bron in de Volkskrant). Gecombineerd met de lage arbeidsparticipatie heeft dat dus een groot effect op de samenleving.
Ik denk dat veel mensen hoopten op oplossingen, maar ben het eens als je stelt dat er tot nu toe weinig is en wordt waargemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Napo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:38:
[...]

Ik ben het even kwijt, is dat nu een bron voor de debunk van hetgeen dat iemand stelt dat het een opvangcrisis is of een bron van iets anders?
Dit gaat om werkenden waar we het net over hadden, Asielcrisis stukje staat in het boek van Jan van de Beek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Dennis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:39:
[...]

De oorspronkelijke stelling van @.Erik. was "Links bied geen enkele oplossing voor immigratie". Daarop schreef jij dat de SP altijd al tegen (voornamelijk arbeids)migratie is (geweest). Maar nu ik heb gequote wat hierover in het SP verkiezingsprogramma (oplossingen voor immigratie dus) heb ik nog steeds niet gehoord welke realistische voorstellen de SP biedt. Daarmee is het verhaal van @.Erik. niet onderbouwd, want er zijn meer linkse partijen, maar kunnen we mijns inziens wel concluderen dat de SP ze dus inderdaad niet biedt.

[...]

Ik heb daar een andere kijk op dan jij. Ja, er is een opvangcrisis. Dat zien we in Ter Apel. Maar ik zie ook een migratiecrisis omdat Nederland grote groepen immigranten toelaat waarvan het de vraag is hoe goed ze zullen integreren. In Trouw staat daar ook een opiniestuk over in de krant vandaag.

We hebben daar in dit topic eerder over gediscussieerd. Toen was de tendens dat we de immigratie van de (thans) groepen vluchtelingen (bijvoorbeeld Syrische) waarschijnlijk beter verloopt dan de immigratie van (bijvoorbeeld) Marokkaanse gastarbeiders en hun nareizigers omdat we tegenwoordig veel strengere regels hebben qua integratie.

Of dat daadwerkelijk zo is weten we pas over een aantal jaar (of een decennium), maar de eerste tekenen zijn niet heel positief. Zo is de arbeidsparticipatie van Syriërs die hier in 2015 kwamen nog altijd relatief laag en heeft na zeven jaar nog geen 40% betaald werk.

Wat betreft de druk van bepaalde groepen geldt dat asielzoekers het vaakst in Nederland blijven (bron in de Volkskrant). Gecombineerd met de lage arbeidsparticipatie heeft dat dus een groot effect op de samenleving.

[...]

Ik denk dat veel mensen hoopten op oplossingen, maar ben het eens als je stelt dat er tot nu toe weinig is en wordt waargemaakt.
Zo verwoord je het inderdaad goed, en ik ben het er ook mee eens dat er weinig is gebeurd.

Maar dat is niet inherent de schuld van de coalitie, maar eerder het gesteggel in alle lagen van bestuur.

Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld om te zien hoeveel gezeik alleen al het voorstel van grenscontroles laat opwaaien, terwijl elk ander land om ons heen het al lang heeft geïmplementeerd, en het ook resultaten geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:42:
[...]

Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld om te zien hoeveel gezeik alleen al het voorstel van grenscontroles laat opwaaien, terwijl elk ander land om ons heen het al lang heeft geïmplementeerd.
Elk land om ons heen,

Duitsland, correct
Belgie, incorrect.
50% heeft het geïmplementeerd.

Het VK moest het al omdat het geen onderdeel meer is van de EU.

Frankrijk, correct maar de connotatie dat de enige grens die we hebben niet in Europa ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door Napo op 01-11-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Napo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:44:
[...]

Elk land om ons heen,

Duitsland, correct
Belgie, incorrect.
50% heeft het geïmplementeerd.

Het VK moest het al omdat het geen onderdeel meer is van de EU.

Frankrijk, correct maar de connotatie dat de enige grens die we hebben niet in Europa ligt.
Elk land om ons heen is wellicht een beetje overdreven, maar Duitsland doet het al lang, ik snap niet hoe je dat gemist hebt.

Oostenrijk idem.

Denemarken, Zweden en Finland doen het al of zijn het ook van plan.

[ Voor 6% gewijzigd door .Erik. op 01-11-2024 16:48 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39
Bandbreedte in actie: intussen alweer talloze posts over migratie als probleem terwijl de vraag wat überhaupt onze grootste uitdagingen zijn en waar we daadwerkelijk iets mee moeten om als samenleving niet in de 💩 terecht te komen niet gesteld wordt.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Bananenplant schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:49:
Bandbreedte in actie: intussen alweer talloze posts over migratie als probleem terwijl de vraag wat überhaupt onze grootste uitdagingen zijn en waar we daadwerkelijk iets mee moeten om als samenleving niet in de 💩 terecht te komen niet gesteld wordt.
De snelste oplossing is mijns inziens om het immigratievraagstuk op te lossen, omdat je daarna weer focus op andere politieke onderwerpen kunt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:47:
[...]

Elk land om ons heen is wellicht een beetje overdreven, maar Duitsland doet het al lang, ik snap niet hoe je dat gemist hebt.
Gemist terwijl ik het onderken dat het daar gedaan wordt. Sinds 16 september overigens, al lang is daarmee ook maar relatief, Voor ( in dit geval tijdelijk ) beleid is 7 weken is relatief kort naar mijn mening. Overdrijven helpt vaker niet dan wel in dit soort dicussies.

Er zijn momenteel 2 landen binnen de EU met grenscontroles ( Duitsland en Frankrijk sinds vandaag, Nederland is beoogd nummer drie ). Daarmee is het niet een beetje overdreven, hetgeen je stelt is schromelijk overdreven.
Oostenrijk idem.

Denemarken, Zweden en Finland doen het al of zijn het ook van plan.
Wel bijzonder dat je daarbij Frankrijk niet onderkent maar dat terzijde. Een van de voordelen van de EU is juist de vrijheid om binnen het schengengebied zonder controles te kunnen reizen, dat we daar nu paal en perk aan stellen is wat dat betreft niet een positief iets, zelfs niet als het niet optimaal verloopt met vluchtenlingenstromen, de oplossing daarin is dan ook niet direct lokaal te vinden maar daar zul je als collectief naar moeten kijken. Daar schuilt dan ook direct het probleem, je kan de grenslanden niet opscheppen met alle problemen en daar moet je als leden van de EU dus ondersteunen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:08:
[...]

Arbeids migranten valt wat voor te zeggen, asielmigranten dragen hier weinig aan bij.

Als je voor elke asielmigrant die werkt 3 in de uitkering hebt zitten word het wel een enorm dure kracht......
Heb je ook gezien in welke verhouding deze tot elkaar staan, getalsmatig?

Nogmaals, alle asielzoekers 'met één pennenstreek' weg: geen enkele verandering op de huizenmarkt.

En iedereen die hier legaal werkt, heeft evenzeer recht op een dak boven het hoofd.

En in hoeverre dat totaal niet zo is, kun je zien in bijv. Den Haag, waar duizenden arbeidsmigranten - met werk maar zonder fatsoenlijk dak boven het hoofd - met tientallen tegelijk in één woning zitten.

Wel dik geld verdienen voor de kassen (bijv.), in het Westland, etc., maar geen woning in dezelfde plaatsen waar ze werken.

Want die mensen willen ze daar niet. Dat mag Den Haag (de stad, de wijk, etc.) oplossen.

Dat is niet scheef volgens jou?

https://www.binnenlandsbe...lt-gemeenten-zuid-holland

https://www.volkskrant.nl...uitingseconomie~v1186615/

En, waar blijven de argumenten?

Deze mensen werken vele malen harder dan 'Henk & Ingrid' die achter de begonia's van hun 5-kamerappartement met zijn tweeën hun 'welverdiende' uitkering zitten op te teren.

En maar PVV stemmen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 01-11-2024 17:07 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dennis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:39:
[...]

[...]

[...]

Vooropgesteld is dit mijn laatste post over migratie. Verschrikkelijk oninteressant non-issue op laagbetaalde arbeidsmigratie na, vind ik, en zie verder de post van @Bananenplant.

Maar leuk, al die cijfers. Zegt alleen niet zoveel zonder erbij te vermelden dat er ontzettend veel discriminatie plaatsvindt. Dat maakt die cijfers nogal eenzijdig. Je kunt niet goed integreren als dat enkel van één kant komt.

De laatste jaren zijn er zowel misstanden bij uitzendbureaus als ook verhuurders naar buiten gekomen.

Migratie is van alle tijden, vereist gewoon inzet, óók van de samenleving. En daar schort het nogal aan. Dus ik zou zeggen, eerst in de spiegel kijken.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:02

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@.Erik.

Als je de moeite had genomen om je in te lezen dan had je geweten dat elke partij van formaat een plan heeft om de migratie aan te pakken. Maar ik ga je even helpen.En ik ga je nu de grootste frustratie vertellen: Het plan van de PVV werd door iedereen die verstand van zaken heeft als onhaalbaar, onredelijke of ondemocratisch bestempeld. Dat is ook de reden waarom dat ze ondanks dat ze een minister leveren geen stappen maken zoals zij dachten dat ze zouden maken.

En wat verder ook zeer doet is dat van alle programma's GroenLinks-PVDA het meeste geld had opgeleverd en de meeste resultaten had geboekt.

Maar nope, we geven de dorpsgek de sleutel van de stad en maken hem burgemeester omdat hij beloofd via een wet te kunnen zorgen dat het nooit meer zal regenen en niemand meer nat wordt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Napo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:03:
Sinds 16 september overigens, al lang is daarmee ook maar relatief
https://nos.nl/nieuwsuur/...bij-duitse-grenscontroles
Het tijdelijk invoeren van grenscontroles mag volgens Europese regels als het land de Europese Commissie tenminste van tevoren inlicht. Duitsland heeft dat gedaan en voert nu ruim een jaar controles uit.
De grenscontroles aan de Nederlandse grens zijn er pas een paar weken, aan andere grenzen waren al grenscontroles sinds oktober 2023.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bananenplant schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:49:
Jamaar prikkelen en happen op prikkels, en complexe vraagstukken platslaan met simpele oplossingen is veel leuker op de vrijdagmiddag.

Migratie, wat kunnen we daar nou echt aan doen? Als volgende week Trump wint, zou ik beginnen met een spoedcursus Oekraïns want reken maar dat half UA over een jaar of wat op de stoep staat. En als het midden-oosten zo door blijft gaan, mag je ook wel direct Farsi, Arabisch én Hebreeuws gaan leren. Want die mensen moeten ook ergens heen als ze daar live-action Fallout gaan naspelen.

Laten we hier en in den haag eens focussen op dingen waar we daadwerkelijk wat aan kunnen doen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bananenplant
Dennis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:02:
[...]

De snelste oplossing is mijns inziens om het immigratievraagstuk op te lossen, omdat je daarna weer focus op andere politieke onderwerpen kunt hebben.
Nee. Ten eerste wordt het niet opgelost (want never waste a good crisis ), ten tweede komt er als het opgelost wordt gewoon een nieuwe rode lap om myopisch op los te gaan.

Het grote plaatje. Vergrijzing. De obesitasgolf en de resulterende zorgkosten. Klimaatverandering. Armoede. Democratische erosie. Volkshuisvesting. Geopolitieke ontwikkelingen. De macht van Big Tech en grote bedrijven in zijn algemeenheid.

Dit zijn dingen waar we het nu over moeten hebben met zijn allen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
Overigens wat betreft statushouders en werken: voor je mag werken moet je eerst een BSN aanvragen en daar zit een wachtlijst van 3 maand op.

Noem mij gek, maar als mijn vriendin 's morgens een baby op de wereld zet en ik ga diezelfde dag naar het gemeentehuis, heeft die direct na aangifte een BSN.

Toen ik naar Noorwegen ging opende ik in de eerste week een bankrekening en kreeg ik een tijdelijk BSN (D-nummer) waarmee ik direct aan het werk kon. Daarna was het een halve dag doorbrengen op het gemeentehuis voor het vreemdelingenloket om een aanvraag te doen, om 2 weken later nog een halve dag daar door te brengen om de verblijfsvergunning op te halen, inclusief mijn definitieve BSN.

Over het gooien met geld voor vluchtelingen: als men de spreidingswet wil afschaffen zonder alternatief, is de enige oplossing het heen en weer blijven rijden met vluchtelingen en ze wegstoppen in dure hotels. Dat noem ik pas geld over de schutting gooien. Men wil graag dat het geld kost en men wil graag dat er overlast komt, want dat is goed voor de onderbuik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:33

hneel

denkt er het zijne van

code:
1
2
3
4
5
unsigned long createNewBSN(void)
{
    static unsigned long bsn = 0;
    return ++bsn;
}

Hoe moeilijk kan het zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
dawg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:08:
[...]

Vooropgesteld is dit mijn laatste post over migratie. Verschrikkelijk oninteressant non-issue op laagbetaalde arbeidsmigratie na, vind ik, en zie verder de post van @Bananenplant.

Maar leuk, al die cijfers. Zegt alleen niet zoveel zonder erbij te vermelden dat er ontzettend veel discriminatie plaatsvindt. Dat maakt die cijfers nogal eenzijdig. Je kunt niet goed integreren als dat enkel van één kant komt.

De laatste jaren zijn er zowel misstanden bij uitzendbureaus als ook verhuurders naar buiten gekomen.

Migratie is van alle tijden, vereist gewoon inzet, óók van de samenleving. En daar schort het nogal aan. Dus ik zou zeggen, eerst in de spiegel kijken.
Kijk dat is de standaard racisme kaart, tuurlijk zal er wel wat racisme zijn, maar dat verklaart nog steeds niet het enorme verschil in arbeidsparticipatie.

Mensen uit Azië doen het bijvoorbeeld weer supergoed.

Alles op racisme gooien is veel gedaan afgelopen decennia, maar dat gaat nu met harde cijfers niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
DevWouter schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:09:
@.Erik.

Als je de moeite had genomen om je in te lezen dan had je geweten dat elke partij van formaat een plan heeft om de migratie aan te pakken. Maar ik ga je even helpen.En ik ga je nu de grootste frustratie vertellen: Het plan van de PVV werd door iedereen die verstand van zaken heeft als onhaalbaar, onredelijke of ondemocratisch bestempeld. Dat is ook de reden waarom dat ze ondanks dat ze een minister leveren geen stappen maken zoals zij dachten dat ze zouden maken.

En wat verder ook zeer doet is dat van alle programma's GroenLinks-PVDA het meeste geld had opgeleverd en de meeste resultaten had geboekt.

Maar nope, we geven de dorpsgek de sleutel van de stad en maken hem burgemeester omdat hij beloofd via een wet te kunnen zorgen dat het nooit meer zal regenen en niemand meer nat wordt.
"En wat verder ook zeer doet is dat van alle programma's GroenLinks-PVDA het meeste geld had opgeleverd en de meeste resultaten had geboekt.
"

Vind ik een behoorlijke aanname, zelfs op het linkerflank beginnen ze nu te zeggen dat ook de "Menselijke" factor moet meewegen, omdat het ze cijfermatig niet meer uitkomt, en ze het niet kunnen weerleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 18:16
.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:30:
[...]

Vind ik een behoorlijke aanname, zelfs op het linkerflank beginnen ze nu te zeggen dat ook de "Menselijke" factor moet meewegen, omdat het ze cijfermatig niet meer uitkomt, en ze het niet kunnen weerleggen.
*Wat* niet kunnen weerleggen? Ik kan je even niet volgen namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
hneel schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:24:
code:
1
2
3
4
5
unsigned long createNewBSN(void)
{
    static unsigned long bsn = 0;
    return ++bsn;
}

Hoe moeilijk kan het zijn?
Waarschijnlijk is het niet de functie die een BSN nummer uitgeeft, maar de validatie van alle gegevens waarbij de overbelaste IND nog even uitgevraagd wordt.

Je weet wel, die IND die straks verblijfsvergunningen afgeeft die na 3 jaar opnieuw beoordeeld moeten worden ipv elke 5 jaar. Die zwemmen over 3 jaar nog steeds in het werk en krijgen daar de herziening van reeds uitgegeven vergunningen nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
b_g_e schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:34:
[...]

*Wat* niet kunnen weerleggen? Ik kan je even niet volgen namelijk.
Heb je het fiasco in de Volkskrant gevolgd afgelopen dagen? Anders zou ik dat zeer aanraden.

Een hoop pogingen om met (bewezen) foute cijfer Jan van de Beek zwart te maken, maar die vervolgens zwaar onderuit zijn gegaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

"En wat verder ook zeer doet is dat van alle programma's GroenLinks-PVDA het meeste geld had opgeleverd en de meeste resultaten had geboekt.
"

Onzin. Plannen zijn doorgerekend. Verder is er niemand op de linkerflank die het heeft over “menselijke factor” vanwege de cijfers, die spreken namelijk in hun voordeel.

https://nos.nl/collectie/...rschillen-tussen-partijen

[ Voor 12% gewijzigd door DevWouter op 01-11-2024 17:42 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:29:
[...]

Kijk dat is de standaard racisme kaart, tuurlijk zal er wel wat racisme zijn, maar dat verklaart nog steeds niet het enorme verschil in arbeidsparticipatie.

Alles op racisme gooien is veel gedaan afgelopen decennia, maar dat gaat nu met harde cijfers niet meer werken.
De laatste keer dat ik op de kaart keek lag Syrië in Azië.

Mocht je met "Aziaten" bijvoorbeeld Chinezen bedoelen, dan is je eerste stop wikipedia: Daar is een prima artikel over hoe "supergoed" dat ging wat decennia terug. Sowieso zijn er nog altijd zat misstanden daar, maar die blijven vooral achter de deur.

Filipijnen, Thai, Indonesiërs, ik durf er geen kratje op te zetten of die gemiddeld gezien het echt beter doen dan de oorlogsvluchtelingen van de afgelopen 10 jaar. Qua werk misschien, maar qua algemene integratie? De Filipijnse vrouwen die ik tegenkom in mijn werk zitten vooral thuis en hebben een leuk verdienende Nederlandse man die hun vader had kunnen zijn qua leeftijd :X

Vergeet ook niet dat dat geen vluchtelingen zijn: Wil je als "aziaat" hier naartoe migreren dan moet je jezelf kunnen onderhouden. Dus sowieso gaat die vergelijking zeer mank. Je kan als Chinees niet landen op Schiphol en zeggen "hallo, ik ga hier wonen!"

edit: potverdriedubbeltjes, nu praat ik toch wéér over migratie :/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _JGC_
[...]

"

Het programma van GL-PvdA is doorgerekend en leverde van alle programma's de beste cijfers op.

PVV laat zijn programma's niet doorrekenen. Het coalitieakkoord wat er nu ligt is wel doorgerekend, de resultaten daarvan zijn slechter dan gewoon het beleid van vorige kabinet doorzetten zonder wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
_JGC_ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:40:
[...]

Het programma van GL-PvdA is doorgerekend en leverde van alle programma's de beste cijfers op.

PVV laat zijn programma's niet doorrekenen. Het coalitieakkoord wat er nu ligt is wel doorgerekend, de resultaten daarvan zijn slechter dan gewoon het beleid van vorige kabinet doorzetten zonder wijzigingen.
Er is al meer kritiek geweest op hoe het Cpb berekeningen uitvoert, Omtzigt heeft hier ook al veel tijd aan besteed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
RobinHood schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:40:
[...]

De laatste keer dat ik op de kaart keek lag Syrië in Azië.

Mocht je met "Aziaten" bijvoorbeeld Chinezen bedoelen, dan is je eerste stop wikipedia: Daar is een prima artikel over hoe "supergoed" dat ging wat decennia terug. Sowieso zijn er nog altijd zat misstanden daar, maar die blijven vooral achter de deur.

Filipijnen, Thai, Indonesiërs, ik durf er geen kratje op te zetten of die gemiddeld gezien het echt beter doen dan de oorlogsvluchtelingen van de afgelopen 10 jaar. Qua werk misschien, maar qua algemene integratie? De Filipijnse vrouwen die ik tegenkom in mijn werk zitten vooral thuis en hebben een leuk verdienende Nederlandse man die hun vader had kunnen zijn qua leeftijd :X

Vergeet ook niet dat dat geen vluchtelingen zijn: Wil je als "aziaat" hier naartoe migreren dan moet je jezelf kunnen onderhouden. Dus sowieso gaat die vergelijking zeer mank. Je kan als Chinees niet landen op Schiphol en zeggen "hallo, ik ga hier wonen!"

edit: potverdriedubbeltjes, nu praat ik toch wéér over migratie :/
Helemaal mee eens, maar zo zou elke immigratie moeten zijn. Azië is generaliserend, maar het is wel voor iedereen duidelijk waar het om gaat in deze context. Over het algemeen is integratie veel beter bij deze groepen ipv groepen uit het midden oosten/Afrika

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:42:
[...]

Er is al meer kritiek geweest op hoe het Cpb berekeningen uitvoert, Omtzigt heeft hier ook al veel tijd aan besteed
Nee, want dan hoeven partijen niet meer te verantwoorden hoe haalbaar hun plannen zijn. Daarom schoppen ze tegen de rekenmethode, het komt ze niet goed uit.

Je bent behoorlijk standvastig gedegen argumenten aan het negeren en komt zelf niet met bewijzen.

Op onderbuik retoriek kunnen we niet discussiëren.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
tweakduke schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:46:
[...]

Nee, want dan hoeven partijen niet meer te verantwoorden hoe haalbaar hun plannen zijn. Daarom schoppen ze tegen de rekenmethode, het komt ze niet goed uit.

Je bent behoorlijk standvastig gedegen argumenten aan het negeren en komt zelf niet met bewijzen.

Op onderbuik retoriek kunnen we niet discussiëren.
Ik heb speciaal daarom ook een onderzoek van follow the money erbij gezet, er zitten wel degelijk fouten in de berekening van het CPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:42:
[...]

Waar Omtzigt zijn tijd aan besteedt doet er niet toe. NSC stond voor goed bestuur, dat hebben we gezien. Omtzigt heeft inmiddels afgedaan aan geloofwaardigheid. Verder zit hij alweer ziek thuis.

Als het CPB niet kan rekenen ken ik er nog wel eentje: de coalitie komt met grote cijfers voor BTW verhoging terwijl de resultaten daarvan juist negatief kunnen zijn. Je kunt een euro nml maar 1x uitgeven, dus als je de sportvereniging betaalt kan je daarna geen boek meer kopen.

Nog zo eentje: de verhoging van accijns op tabak. De inkomsten daaruit zijn drastisch gedaald, de rokers halen het nu gewoon uit Duitsland. Ik ken er genoeg die elke maand een uitstapje maken naar Duitsland, doen daar dan ook meteen maar boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:29:
[...]

Je bent je bewust van het feit dat Syrië als voorbeeld ook azie is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Grapjas.
Dat is een artikel van 2014 van een huisjesmelker, in een periode vlak na de huizencrisis. In de jaren daarvoor hield men de hand op de knip en moest er een slachtoffer gezocht worden en dat werd het CPB.

Zie de grafiek op https://nos.nl/artikel/21...-kwam-nederland-erbovenop

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:48:
[...]

Ik heb speciaal daarom ook een onderzoek van follow the money erbij gezet, er zitten wel degelijk fouten in de berekening van het CPB.
Maar dan is het voor die politieke partijen ook de keuze om aan te tonen waar het CPB een fout maakt en hoe het wel zou moeten zijn.

Maar nee, we diskwalificeren een volgend instituut, in plaats dat we ze onderhouden en verbeteren. We zijn al op het hellend vlak, we moeten er niet met zijn allen verder vanaf vallen.

Een democratische rechtstaat wordt langzaam verder gesloopt als toetsing niet meer mogelijk is.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
_JGC_ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:49:
[...]

Waar Omtzigt zijn tijd aan besteedt doet er niet toe. NSC stond voor goed bestuur, dat hebben we gezien. Omtzigt heeft inmiddels afgedaan aan geloofwaardigheid. Verder zit hij alweer ziek thuis.

Als het CPB niet kan rekenen ken ik er nog wel eentje: de coalitie komt met grote cijfers voor BTW verhoging terwijl de resultaten daarvan juist negatief kunnen zijn. Je kunt een euro nml maar 1x uitgeven, dus als je de sportvereniging betaalt kan je daarna geen boek meer kopen.

Nog zo eentje: de verhoging van accijns op tabak. De inkomsten daaruit zijn drastisch gedaald, de rokers halen het nu gewoon uit Duitsland. Ik ken er genoeg die elke maand een uitstapje maken naar Duitsland, doen daar dan ook meteen maar boodschappen.
*knip* reageer s.v.p. constructief en inhoudelijk

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 02-11-2024 00:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• b_g_e
.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:37:
[...]

Heb je het fiasco in de Volkskrant gevolgd afgelopen dagen? Anders zou ik dat zeer aanraden.

Een hoop pogingen om met (bewezen) foute cijfer Jan van de Beek zwart te maken, maar die vervolgens zwaar onderuit zijn gegaan.
Bedoel je Lucassen en de Haas met een ander verhaal?
‘Sociale wetenschap in Nederland is voor en door linkse mensen. Die niet migratie-kritisch zijn. Als je dan binnen zo’n context aan dit soort onderzoek begint, lijkt het alsof je iets heel buitenissigs doet. Maar feitelijk is dat niet zo. Dit is een ontbrekend stuk van het debat. Ik kleur een blinde vlek in. In andere westerse landen, zoals de VS en Denemarken, gebeurt dit ook.’
(van Beek in de Volkskrant)

Kweenie, heeft hij daar ook aan gerekend? Ondertussen blijkt hij vriendjes met FvD te zijn. Ik vind het maar bedenkelijk. En zijn betoog ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
b_g_e schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:54:
[...]

Bedoel je Lucassen en de Haas die met een ander verhaal?

[...]
(van Beek in de Volkskrant)

Kweenie, heeft hij daar ook aan gerekend? Ondertussen blijkt hij vriendjes met FvD te zijn. Ik vind het maar bedenkelijk. En zijn betoog ook.
Je kunt op twitter exact zien wat de fouten zijn in hun stuk, met de bronnen erbij. (Twitter account jan van de beek)

Dat het een "Vriendje" is van de FvD is een kwalijk frame, en als dat al het geval zou zijn kloppen de berekeningen en bronnen als een bus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:44:
[...]

Azië is generaliserend, maar het is wel voor iedereen duidelijk waar het om gaat in deze context. Over het algemeen is integratie veel beter bij deze groepen ipv groepen uit het midden oosten/Afrika
En daar schuilt constant het probleem in, grote groepen aanspreken terwijl er het eigenlijk over specifieke groepen gaat met vaker wel dan niet specifieke problemen.

Integratie vanuit asielverzoek is compleet anders dan integratie vanuit arbeidsmigratie, dat aan elkaar gelijk stellen doet weinig recht aan de complexiteit. Het verschil van je voor kunnen bereiden op een relatief veilige plek naar vluchten uit een onveilige omgeving. Stressfactoren die wel of niet doorwerken.

Overdrijven en generaliseren is alles behalve productief al lijkt dat vaak ook niet het doel helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Napo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:56:
[...]

En daar schuilt constant het probleem in, grote groepen aanspreken terwijl er het eigenlijk over specifieke groepen gaat met vaker wel dan niet specifieke problemen.

Integratie vanuit asielverzoek is compleet anders dan integratie vanuit arbeidsmigratie, dat aan elkaar gelijk stellen doet weinig recht aan de complexiteit. Het verschil van je voor kunnen bereiden op een relatief veilige plek naar vluchten uit een onveilige omgeving. Stressfactoren die wel of niet doorwerken.

Overdrijven en generaliseren is alles behalve productief al lijkt dat vaak ook niet het doel helaas.
Tuurlijk daar zit ook wel wat in, het grootste probleem wat word genoemd zijn de mensen met een grote culturele afstand tot ons (vooral mensen gelovig in de Islam).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_g_e
.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:55:
[...]

Je kunt op twitter exact zien wat de fouten zijn in hun stuk, met de bronnen erbij. (Twitter account jan van de beek)

Dat het een "Vriendje" is van de FvD is een kwalijk frame, en als dat al het geval zou zijn kloppen de berekeningen en bronnen als een bus.
Van de Beek (56) geldt, zeker sinds de publicatie van Grenzeloze verzorgingsstaat. De gevolgen van immigratie voor de overheidsfinanciën (2021, mede gefinancierd door Forum voor Democratie), als het buitenbeentje onder de migratiedeskundigen.
Zelfde artikel.

Ze vonden het gewoon literair een aansprekend werk?

---
Deze week krijgt Van de Beek weer veel media-aandacht. De Volkskrant publiceerde een kritiekloos interview en ook Bar Laat nodigde hem uit. “Beste journalisten en andere twitteraars, zullen we cherrypickende charlatans niet meer opvoeren als experts?”, verzuchtte Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), vervolgens op X.
Kennelijk vindt niet iedereen hem een goede wetenschapper.

[ Voor 25% gewijzigd door b_g_e op 01-11-2024 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:22:
[...]

Ik denk dat ik snap wat je zegt: het gaat jou om de perceptie. En dat een dergelijk rapport als beïnvloedingsmechanisme wordt gebruikt. Maar ik zie het probleem oprecht niet als het gaat om een rapport dat inhoudelijk klopt. Ik ben nog steeds (oprecht) benieuwd naar het bezwaar van dit onderzoek en inhoudelijke onjuistheden. Die hoor ik graag van je. Tot die tijd zie ik het gewoon als een feitelijk onderzoek naar het betreffende onderwerp.
Niet zozeer de perceptie, maar de consequenties van het ruimte laten voor, vanuit het effectief status geven aan als conform, vanuit initiële publicaties. The data turns out, so there's no beast under the bed, right? So I will use the data, no matter whether it opens the door.

We onderschatten die kwestie van gebruik. Een Federalist Society begon ooit ook met publicatie van strikt data rapportage. Daar was men bewust niet voldoende kwalitatief goed in, en men "zocht" ingangen elders voor data validatie, presentatie en distributie. Langzaam maar zeker bouwde men zo een publicatie netwerk op, en toen begon het.

De initiële serie publicaties werden gebruikt ter onderbouwing van presentatie en positie, de aanwezigheid van derde partijen functioneerde daarbij als validatie voor perceptie. De volgende serie presentaties gebruikte die eerste publicaties ter ondersteuning van narratieven die al een klein randje hadden. En zo ging het verder. Ondertussen werden de actoren en organisaties die zich bij initiële publicaties en presentaties in dienst hadden laten nemen steeds meer onderdeel van het netwerk. Van daaruit ging het door naar 80/10/10 toepassingen. En ja, tegenwoordig is het moeilijk om niet de gruwelijke consequenties daarvan te zien.

Hetzelfde draaiboek hebben we gezien bij elke organisatie en elk initiatief geworteld in die kringen van subversie. Soms is het heel erg zichtbaar wat er dan uiteindelijk uitrolt, zoals bij die National Conservatism Conference drama's, soms ook juist niet omdat oorspronkelijke publicaties zoals veelvuldig gebruikt subtiel aangepast worden, retroactief, nogal significant bij bestuur * beleid modellering, erg pijnlijke resultaten vanuit wat conforme basis leek, echter flink gemasseerd is geworden.

Het hele Brexit drama is herleidbaar tot normale en functionele studies van een tweetal ogenschijnlijk wetenschappelijke organisaties / initiatieven van radicaal-rechtse bronnen. Dat begon ook ooit met hetzelfde draaiboek, en, nu ja, we weten inmiddels hoe dat als besmetting heeft kunnen functioneren nota bene in de circuits van publieke wetenschap. Eenmaal verbonden is gedeeld belang van positie, en zo gaat het hellend vlak verder.

We hebben het er al eens over gehad, welke variant van extremisme dan ook, welke variant van autoritarisme, het is zich altijd instinctief bewust van eigen afhankelijkheden, en dan met name van het primaire mechanisme waar men het mee te doen heeft. Gedrag. Specifiek, ons gedrag. Het is niet zonder reden dat als gedragsdynamiek het zo verbonden is aan disfuncties als sociopathie (et alii), het gedrag van de prooi, van het vreten, van de hefboom, is waar men afhankelijk van is voor al die processen van (!) toestemming.

Die Tolerantie Paradox is de verwoording van een van de meest bloedige lessen bij dat probleem ooit. Het is ontzettend moeilijk om toe te passen, juist vanuit onze reflexen van het zien van data als louter data, van het zien van informatie als louter informatie. Het is hoe ons brein werkt, we zijn geëvolueerd op patroonherkenning, we ageren op basis van wat we zien, en niet op wat we niet in het beeld hebben. Daar zit al menige valstrik bij voor reguliere wetenschappelijke toepassingen, net zo goed voor omgang met reguliere en conforme politiek (of andere varianten van macht waar we mee te maken hebben) - juist bij data en informatie is toxisch en non-conform de facto buiten het beeld, in ons proces van & patroonherkenning. En dat soort gedragsreflexen en sociale psychologie wordt juist tegen ons gebruikt.

Als iets feitelijk is, meetbaar, toetsbaar, te valideren, dan is het altijd ook elders aanwezig. Bij normale, conforme, mechanismen van onderzoek & validatie.

Is de dataset, de informatie of het amalgaam van feiten nergens anders te vinden, dan is dat wel een alarmbelletje, een stimulus om af te vragen waarom elders vergelijkbaar onderzoek niet door de vereisten voor publicatie dan wel onderzoek komt. En dat heeft vaak te maken met kaders van consequenties, ethiek, belangen, en risico van belangenverstrengeling.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:57:
[...]

Tuurlijk daar zit ook wel wat in, het grootste probleem wat word genoemd zijn de mensen met een grote culturele afstand tot ons (vooral mensen gelovig in de Islam).
Hier komt de aap uit de mouw. En dan te bedenken dat u eerder nog beweerde dat “altijd de racisme kaart getrokken wordt”. Waarvan akte.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:44:
[...]

Helemaal mee eens, maar zo zou elke immigratie moeten zijn. Azië is generaliserend, maar het is wel voor iedereen duidelijk waar het om gaat in deze context. Over het algemeen is integratie veel beter bij deze groepen ipv groepen uit het midden oosten/Afrika
Dat laatste betwijfel ik door mijn werk dus oprecht.

Ja, de zoganaamde "expats" doen het re-de-lijk, maar daarbij ook de kanttekening: Wat is integratie?

Ik heb meerdere leerlingen die hier al 5+ jaar wonen, nu pas eens beginnen met de taal wat te leren, maar ook gewoon niks weten over de Nederlandse cultuur. Die komen niet verder dan "Ja, Nederlands zijn bot, blowen veel, zijn niet sociaal en het eten is kut" 8)7

Ja, leuk dat die mensen heel succesvol een ton per jaar verdienen, maar Achmed die hier net 2 jaar is, werkloos is, maar wel uit volle borst Sint-Maarten-liedjes meezingt vind ik beter geïntegreerd.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben absoluut niet cynisch over integratie, de meeste mensen willen wel, maar er valt bij alle groepen nog een wereld te winnen.

Zo ben en blijf ik groot voorstander dat ook de HSM'ers de "inburgering in eigen land" moeten doen. Kost je misschien 20 uur van je leven, maar dan heb je wel de basiskennis over de taal en het land.

Maar ik verzet me wel tegen het idee dat het alleen mensen uit Afrika en MO niet/slecht integreren. Dat is gewoon nonsens en kwalijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:57:
[...]

Dat is geen culturele afstand, maar een projectie vanuit associatie 8)

Even alle gekheid op een stokje, fixeren op associaties bij religie is zo ongeveer wat ons het meest in de luren legt. Niet als whataboutisme, we gebruiken de religieuze connotatie als label voor subjectieve definitie van cultuur, maar in onze tegenwoordige en moderne tijd van spanningsvelden is er weinig zo breed gevaarlijk als christenen. Deus le Vult!

En dan is al meteen duidelijk hoe gevoelig het ligt om door de projecties heen te prikken 8) Want, onze associaties dragen bij aan vormen van onze perceptie. En die associaties zijn weinig meer dan aangeleerde respons op de meest herhaalde prikkels. Niet eens onze individuele blootstelling.

Mensen, vreemde diersoort, maar we moeten het er mee doen 8)

Als puntje bij paaltje komt is het grootste mechanisme van problematiek nog altijd de emotionele respons op het geschapen idee van concurrentie - waar juist synergistisch effect baat schept. En dan zouden we inmiddels toch wel moeten weten dat zowel wat reeds aanwezig is als wat binnenkomt iets uiterst opmerkelijks gemeen heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFKtPBwx1RbyVEt5Eq3arFFjlL0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t0aegRWlMcOTh0eBoPhBnt0e.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:06:
[...]

En hier komt de aap uit de mouw. En dan te bedenken dat u eerder nog beweerde dat “altijd de racisme kaart getrokken wordt”. Waarvan akte.
Recognise the script. De opbouw is evident, en herkenbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
Dat is het enige waarmee hij op de kaart is gekomen. Dat wil niet zeggen dat hij de autoriteit is die bepaalt of het CPB wel of niet goed is. Zo presenteer jij het wel: "Omtzigt heeft er genoeg tijd aan besteed".

[ Voor 10% gewijzigd door defiant op 02-11-2024 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Virtuozzo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:04:
Is de dataset, de informatie of het amalgaam van feiten nergens anders te vinden, dan is dat wel een alarmbelletje, een stimulus om af te vragen waarom elders vergelijkbaar onderzoek niet door de vereisten voor publicatie dan wel onderzoek komt. En dat heeft vaak te maken met kaders van consequenties, ethiek, belangen, en risico van belangenverstrengeling.
Je maakt een hele lange inleiding maar ik begrijp nog steeds niet welk punt je wil maken. In bovenstaande laatste alinea heb je het over feiten die nergens anders te vinden zijn, maar het onderzoek waar aan werd gerefereerd is gebaseerd op CBS-Microdata. Daarom is de UvA ook aan dat onderzoek verbonden, want CBS stelt die data anders niet beschikbaar.

Oprecht zou ik wel ergens willen lezen of er zaken in dat onderzoek niet kloppen, maar dat heb ik nog nergens kunnen vinden. Zelfs niet op de Joop. Daar wordt vooral Jan van de Beek zwartgemaakt en wordt natuurlijk de FvD-financiering aangehaald maar een inhoudelijke fout heb ik nog niet kunnen lezen.

Daarom heb ik bezwaar tegen je betoog. Je haalt er van alles bij, maar puntje bij paaltje zou je naar mijn mening gewoon naar alles onderzoek moeten kunnen doen en dat ook moeten benoemen. Jij vindt misschien van niet omdat de verkeerde politieke kant met zo'n onderzoek aan de haal zou kunnen gaan, maar dat is toch geen goed argument om bepaalde zaken niet meer te onderzoeken?
Daar heeft hij inmiddels excuses voor aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Dennis schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:08:
[...]

Je maakt een hele lange inleiding maar ik begrijp nog steeds niet welk punt je wil maken. In bovenstaande laatste alinea heb je het over feiten die nergens anders te vinden zijn, maar het onderzoek waar aan werd gerefereerd is gebaseerd op CBS-Microdata. Daarom is de UvA ook aan dat onderzoek verbonden, want CBS stelt die data anders niet beschikbaar.

Oprecht zou ik wel ergens willen lezen of er zaken in dat onderzoek niet kloppen, maar dat heb ik nog nergens kunnen vinden. Zelfs niet op de Joop. Daar wordt vooral Jan van de Beek zwartgemaakt en wordt natuurlijk de FvD-financiering aangehaald maar een inhoudelijke fout heb ik nog niet kunnen lezen.

Daarom heb ik bezwaar tegen je betoog. Je haalt er van alles bij, maar puntje bij paaltje zou je naar mijn mening gewoon naar alles onderzoek moeten kunnen doen en dat ook moeten benoemen. Jij vindt misschien van niet omdat de verkeerde politieke kant met zo'n onderzoek aan de haal zou kunnen gaan, maar dat is toch geen goed argument om bepaalde zaken niet meer te onderzoeken?

[...]

Daar heeft hij inmiddels excuses voor aangeboden.
Dit is inderdaad precies wat ik bedoel, mensen halen hier "Een aap uit de mouw" aan en andere onzin, maar het is allemaal puur bedoeld hem zwart te maken omdat hij iets zegt wat links Nederland niet wil horen.

Het is heel lang gelukt deze cijfers uit het publieke debat te houden, maar dankzij Jan van de Beek denk ik dat we er nu niet meer omheen kunnen.

En inderdaad wat je zegt: Nog niemand heeft zijn berekeningen kunnen weerleggen, omdat ze kloppen.

Typisch om dan ook een of ander FvD verhaal erbij te halen, wat er totaal niet mee te maken heeft. Van Joop nota bene.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
dawg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:06:
[...]

Hier komt de aap uit de mouw. En dan te bedenken dat u eerder nog beweerde dat “altijd de racisme kaart getrokken wordt”. Waarvan akte.
Dit is ook door verschillende grote datasets die al tientallen jaren bestaan bevestigd. Allemaal ook door Jan van de Beek beschreven. Ik zie je die niet zo snel onderuit halen.

En dan konnen we het nog over vrouwenrechten, lgbtq rechten (en de dalende acceptatie), Criminaliteit etc.. houden, deze cijfers laten een kristalhelder beeld zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
Virtuozzo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:10:
[...]

Dat is geen culturele afstand, maar een projectie vanuit associatie 8)

Even alle gekheid op een stokje, fixeren op associaties bij religie is zo ongeveer wat ons het meest in de luren legt. Niet als whataboutisme, we gebruiken de religieuze connotatie als label voor subjectieve definitie van cultuur, maar in onze tegenwoordige en moderne tijd van spanningsvelden is er weinig zo breed gevaarlijk als christenen. Deus le Vult!

En dan is al meteen duidelijk hoe gevoelig het ligt om door de projecties heen te prikken 8) Want, onze associaties dragen bij aan vormen van onze perceptie. En die associaties zijn weinig meer dan aangeleerde respons op de meest herhaalde prikkels. Niet eens onze individuele blootstelling.

Mensen, vreemde diersoort, maar we moeten het er mee doen 8)

Als puntje bij paaltje komt is het grootste mechanisme van problematiek nog altijd de emotionele respons op het geschapen idee van concurrentie - waar juist synergistisch effect baat schept. En dan zouden we inmiddels toch wel moeten weten dat zowel wat reeds aanwezig is als wat binnenkomt iets uiterst opmerkelijks gemeen heeft.

[Afbeelding]
Het is daadwerkelijk wetenschappelijk onderbouwd, voor de bronvermeldingen moet je in het boek kijken, maar wel een korte samenvatting: https://www.wyniasweek.nl...t-goed-kunnen-integreren/

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Zucht. Uit datasets kun je nog steeds selectief shoppen. Dat is precies wat die van de Beek gedaan heeft. En wat ook Jaspers gedaan heeft met dat boek de stikstoffuik.

Het is schering & inslag bij lieden van Wynia.
Ik denk dat echte wetenschappers horendol worden van het misbruik van wetenschappelijk onderzoek door dergelijke charlatans. En dan komen daar de verdachtmakingen van gedegen wetenschap door de extremisten nog overheen.

Welbekend script, zoals waarde @Virtuozzo al aangaf.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

.Erik. schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:30:
Het is heel lang gelukt deze cijfers uit het publieke debat te houden, maar dankzij Jan van de Beek denk ik dat we er nu niet meer omheen kunnen.

En inderdaad wat je zegt: Nog niemand heeft zijn berekeningen kunnen weerleggen, omdat ze kloppen.
Het probleem is dat zijn onderzoek niet gereviewd kan worden. Zijn bron data maakt hij niet openbaar en ook de berekeningen zijn incompleet gepubliceerd. Het is dus onmogelijk om zijn conclusie te valideren. Dat is ook de reden waarom hij het uitbrengt als boek en niet als wetenschappelijk onderzoek.

Overigens is dat niet de eerste keer voor hem als jij zijn Wikipedia leest. Deze man publiceert geen wetenschap, maar mening onderbouwd op “eigen data”.

En om even duidelijk te maken hoe onbetrouwbaar deze man is. Verwijs ik naar het onderstaande.
In 2021 schreef was hij coauteur van het rapport ‘Grenzeloze Verzorgingsstaat’. Het Forum voor Democratie betaalde hem daarvoor 30.000 euro. De timing van de publicatie was doelbewust net voor de verkiezingen 'om het debat te beïnvloeden'. Het rapport heeft geen peerreview ondergaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
dawg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:07:
Zucht. Uit datasets kun je nog steeds selectief shoppen. Dat is precies wat die van de Beek gedaan heeft. En wat ook Jaspers gedaan heeft met dat boek de stikstoffuik.

Het is schering & inslag bij lieden van Wynia.
Ik denk dat echte wetenschappers horendol worden van het misbruik van wetenschappelijk onderzoek door dergelijke charlatans. En dan komen daar de verdachtmakingen van gedegen wetenschap door de extremisten nog overheen.

Welbekend script, zoals waarde @Virtuozzo al aangaf.
Sander Schimmelpenninck beschrijft dat hier wel aardig m.i.:
"Omdat radicaal-rechts voortdurend liegt, kan het nauwelijks schermen met experts."

https://www.volkskrant.nl...tandeloze-leeuw~bf907a13/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
"Zo’n oordeel hoort niet bij mijn functie en de bewoording was ongepast."

Vanuit een ander functie en met andere bewoording zou het oordeel dus gepast zijn geweest.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
BadRespawn schreef op zondag 3 november 2024 @ 00:30:
"Zo’n oordeel hoort niet bij mijn functie en de bewoording was ongepast."

Vanuit een ander functie en met andere bewoording zou het oordeel dus gepast zijn geweest.
Wat is nu precies je punt? Hij is nu eenmaal hoofdeconoom bij het CBS, dus als hij iets vindt heeft dat een andere waarde dan een gemiddelde andere burger. Juist omdat veel mensen meer waarde aan zijn mening hechten.

Dus als Piet van 3 hoog achter dit zou hebben gezegd is het misschien wel gepast, maar hadden we het überhaupt niet serieus genomen.

[ Voor 33% gewijzigd door Dennis op 03-11-2024 00:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Nu online
Dennis schreef op zondag 3 november 2024 @ 00:45:
[...]

Wat is nu precies je punt? Hij is nu eenmaal hoofdeconoom bij het CBS, dus als hij iets vindt heeft dat een andere waarde dan een gemiddelde andere burger. Juist omdat veel mensen meer waarde aan zijn mening hechten.

Dus als Piet van 3 hoog achter dit zou hebben gezegd is het misschien wel gepast, maar hadden we het überhaupt niet serieus genomen.
Mijn punt is dat het oordeel niet gepast was maar het wel serieus moet worden genomen. (inhoudelijk is het niet ingetrokken, er is niet gezegd dat het onjuist is)

Misschien was je bedoeling niet dat het oordeel niet serieus moet worden genomen, maar zo kan het wel worden opgevat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
BadRespawn schreef op zondag 3 november 2024 @ 00:55:
Mijn punt is dat het oordeel niet gepast was maar het wel serieus moet worden genomen. (inhoudelijk is het niet ingetrokken, er is niet gezegd dat het onjuist is)

Misschien was je bedoeling niet dat het oordeel niet serieus moet worden genomen, maar zo kan het wel worden opgevat.
Mooi hè, zo kunnen we er allebei iets anders in lezen ;).

Maar hoe dan ook is ook dit weer een mooie bijdrage om Jan van de Beek in het verdomhoekje te plaatsen, net zoals een aantal posters hierboven ook al hebben gedaan. Door hem te associëren met Forum voor Democratie, door hem selectief gebruiken van data te verwijten. En vast nog andere zaken.

Het zou alleen zo mooi zijn als iemand de getallen (of de conclusies) kan ontkrachten. Want voorlopig is dat nog niet gelukt. Kati Piri zei bij Bar Laat ook dat het allemaal niet klopte, maar toen ze het moest onderbouwen kwam ze niet verder dan dat ze met veel mensen had gesproken tijdens haar woordvoerderschap.

Leo Lucassen en Hein de Haas schreven een tegenstuk in de Volkskrant dat nota bene door hun eigen collega Kustaw Bessems onderuit werd gehaald omdat het vol stond met foutieve informatie.

Een meer genuanceerde kijk vind je in dit artikel in de Volkskrant.
De meningsverschillen tussen wiskundige en cultureel antropoloog Jan van de Beek enerzijds en de hoogleraren Leo Lucassen en Hein de Haas anderzijds over de cijfers rond de kosten van asielmigratie, kunnen de indruk wekken alsof er allerlei tegenstrijdige cijfers in omloop zijn die tot andere conclusies nopen. Maar het tegendeel is waar, het drietal kijkt op de keper beschouwd naar dezelfde cijfers, alleen worden er verschillende conclusies getrokken.
Sowieso een lezenswaardig artikel deze laatste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dennis schreef op zondag 3 november 2024 @ 01:10:
[...]

Maar hoe dan ook is ook dit weer een mooie bijdrage om Jan van de Beek in het verdomhoekje te plaatsen, net zoals een aantal posters hierboven ook al hebben gedaan. Door hem te associëren met Forum voor Democratie, door hem selectief gebruiken van data te verwijten. En vast nog andere zaken.
Dat doet hij zelf door aan zoiets mee te werken in een gevoelige periode.

Daarnaast ben je hier zelf eveneens zaken aan het impliceren met "En vast nog andere zaken.".
door hun eigen collega Kustaw Bessems onderuit werd gehaald omdat het vol stond met foutieve informatie.
Achter deze link noemt Bessems het stuk van De Haas en Lucassen "geen best stuk" terwijl hij eigenlijk alleen maar met een flinke implicatie linkt naar hun stuk (je zou hier bewijs verwachten ipv "lees maar, het is slecht omdat ik dat vind"). Vervolgens zegt hij dat ze accenten op enkele zaken leggen die niet (direct?) worden bestreden door Van de Beek, welke hij zelf niet bestrijdt en gebruikt als afleiding in zijn uitspraak dat er "gekke fouten" gemaakt worden.

Daarna benoemt hij de "raarste" en gelijk de (volgens hem) enige fout: ze zouden "beweren dat het CBS geen criminaliteitscijfers heeft die zijn uitgesplitst naar herkomstlanden van vluchtelingen". Hierbij linkt Bessems zelf naar deze pagina bij het CBS als bewijs.

Aangekomen bij het CBS lees je dit:
Geregistreerde verdachten en schuldig verklaarden.

...

Geregistreerde verdachten zijn mensen die door de politie worden geregistreerd wanneer er een redelijk vermoeden van schuld aan een misdrijf bestaat. Niet alle verdachten zullen schuldig bevonden worden aan een misdrijf. Een deel van de zaken wordt stopgezet omdat de politie meent dat zij geen sluitend bewijs kunnen vinden tegen de verdachte.

...
Nu mag jij, aangezien je hier voor zover ik zo snel kan zien zelf mee aankomt, uitzoeken om welk type "criminaliteitscijfers" het ging. Want wat ik hier geschreven zie staan lijkt verre van volledig te zijn en kun je niet aanhalen als "vol stond met foutieve informatie".

Er is een open blik en een selectieve blik. Tot nu toe zie ik in die columns alleen dat laatste omdat er, zoals je hierboven ziet, wat details ontbreken waardoor het over compleet andere zaken zou kunnen gaan.

Vol met foutieve informatie klopt in ieder geval sowieso niet omdat er maar één echte (mogelijke) fout genoemd lijkt te worden.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bananenplant
De hele discussie doet me een beetje hieraan denken:

Als het voor de begroting gunstig blijkt te zijn om uitkeringstrekkers dood te schieten betekent nog niet dat het een goed idee is om dat ook te doen.

Idem voor vluchtelingenverdragen opzeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
...en we hebben het alweer over migratie 8)7 .

Zullen we eens iets anders bespreken? Armoede lijkt me bijvoorbeeld een mooi onderwerp. Daar zijn bij de Correspondent de laatste tijd regelmatig artikelen over verschenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Stukfruit schreef op zondag 3 november 2024 @ 06:01:
Dat doet hij zelf door aan zoiets mee te werken in een gevoelige periode.
Leg eens uit dan? Nu de PVV in het kabinet zit mag je bepaalde zaken niet meer onderzoeken? Als je doelt op het huidige boek dan is daar al vier jaar aan gewerkt, ruim voordat er sprake was van het huidige kabinet.
Achter deze link noemt Bessems het stuk van De Haas en Lucassen "geen best stuk" terwijl hij eigenlijk alleen maar met een flinke implicatie linkt naar hun stuk (je zou hier bewijs verwachten ipv "lees maar, het is slecht omdat ik dat vind"). Vervolgens zegt hij dat ze accenten op enkele zaken leggen die niet (direct?) worden bestreden door Van de Beek, welke hij zelf niet bestrijdt en gebruikt als afleiding in zijn uitspraak dat er "gekke fouten" gemaakt worden.

Daarna benoemt hij de "raarste" en gelijk de (volgens hem) enige fout: ze zouden "beweren dat het CBS geen criminaliteitscijfers heeft die zijn uitgesplitst naar herkomstlanden van vluchtelingen". Hierbij linkt Bessems zelf naar deze pagina bij het CBS als bewijs.
Hij noemt inderdaad één punt, maar er waren nog wel meer punten qua kritiek. De Volkskrant heeft in het originele artikel nota bene al twee correcties doorgevoerd (waaronder die van Kustaw, maar ook een rekenfout over deelname aan de arbeidsmarkt).

Een reactie van Jan van de Beek zelf over het artikel wilde de Volkskrant niet plaatsen (nadat dat volgens hem eerder wel was toegezegd) dus kun je alleen op GeenStijl terugvinden. Die wilde ik alleen niet linken omdat de discussie dan waarschijnlijk weer gaat over brongebruik.
Aangekomen bij het CBS lees je dit:

Nu mag jij, aangezien je hier voor zover ik zo snel kan zien zelf mee aankomt, uitzoeken om welk type "criminaliteitscijfers" het ging.
Er worden bijzondere conclusies getrokken. Ik zal even de stukken citeren.

Allereerst stond in het interview met Jan van de Beek het volgende:
‘Dan is er de factor culturele afstand tot het herkomstland. Als die te groot is, is dat nadelig voor integratie. Dat pakt slecht uit voor participatie op de arbeidsmarkt en leidt tot oververtegenwoordiging in criminaliteit.
Dat is meteen ook de enige keer dat criminaliteit in het hele interview wordt genoemd ook overigens. Hierop reageren Hein en Leo als volgt:
Kijken we naar criminaliteit, die als we Van de Beek moeten geloven hoger is en wordt verklaard door de grote culturele afstand, dan liggen de feiten ook genuanceerder. Criminaliteitscijfers onder sommige groepen met een migratieachtergrond zijn relatief hoog, maar de situatie is niet zo dramatisch als geschetst en is eerder verbeterd dan verslechterd.

Om te beginnen is het aandeel geregistreerde verdachten van een misdrijf gehalveerd in de afgelopen twintig jaar (van 1,9 naar 0,8 procent). Een daling die bij kinderen van immigranten naar verhouding nog sterker is (van 6,8 naar 2,9 procent) terwijl die onder immigranten zelf is gedaald naar 1,1 procent.
Ze schrijven dus dat de feiten genuanceerder liggen, daarmee denk ik doelend op dat het volgens hun - anders dan wat Jan schrijft - niet (alleen) komt door de culturele verschillen. Maar dat wordt niet verder toegelicht en onderbouwd.

Daarna schrijven ze dat de situatie niet dramatisch is en verbetert. Dat laatste is als je naar de cijfers kijkt waar, maar of het al dan niet dramatisch is (dat woord is door Jan van de Beek trouwens niet gebruikt) moet je zelf bepalen. Feit is dus dat kinderen van immigraten 3,5x zo vaak zijn geregistreerd als verdachte van een misdrijf.
Vol met foutieve informatie klopt in ieder geval sowieso niet omdat er maar één echte (mogelijke) fout genoemd lijkt te worden.
Ik hoop dat ik het hierboven deels duidelijk heb gemaakt. Zoals ik al schreef stonden er tenminste twee evidente fouten in, want die zijn door de redactie van de VK zelf al gerectificeerd.
Bananenplant schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:59:
Ik begon er niet over en mijns inziens gaat het vooral over of data nou goed worden gebruikt of niet. Maar misschien een goed idee dit naar het asiel-topic te verplaatsen.

[ Voor 0% gewijzigd door Dennis op 03-11-2024 10:45 . Reden: N.a.v. opmerking van Punkrocker. ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Dennis schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:01:
[...]

Leg eens uit dan? Nu de PVV in het kabinet zit mag je bepaalde zaken niet meer onderzoeken? Als je doelt op het huidige boek dan is daar al vier jaar aan gewerkt, ruim voordat er sprake was van een rechts kabinet.

[...]
Eh, we hebben al decennia lang een rechts kabinet. Nu is het dankzij de PVV (en ook wel de BBB) een ultrarechts kabinet.

(Daarnaast zijn Van Beek en Wynia niet echt neutraal te noemen. Maar daar word je al genoeg op gewezen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Bananenplant schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:59:

Zullen we eens iets anders bespreken? Armoede lijkt me bijvoorbeeld een mooi onderwerp. Daar zijn bij de Correspondent de laatste tijd regelmatig artikelen over verschenen.
Ook dat krijgt een onevenredige hoeveelheid aandacht t.o.v. veel andere problemen. Persoonlijk denk ik dat het tijd wordt dat we met z'n allen ons kop uit het zand moeten gaan halen als het om vergrijzing gaat. Dat staat ook al flink wat jaren in potlood op de agenda genoteerd en iedereen schuift het voor zich uit "want het zal wel meevallen". Maar binnen nu en 5 jaar komt er een grote uitstroom van arbeidskrachten op gang waar geen vervanging voor is (https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking/bevolkingspiramide, de grootste bult zit bij 55...60 jarigen). Het gevolg daarvan kan zijn dat armoede groter wordt (minder werkenden betekent minder middelen om de onderkant van de samenleving te helpen). Armoede is een gevolg van andere zaken, niet een oorzaak op zich.

[ Voor 9% gewijzigd door Frame164 op 03-11-2024 12:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Nu online
Dennis schreef op zondag 3 november 2024 @ 01:10:
[...]

Mooi hè, zo kunnen we er allebei iets anders in lezen ;).
Ik denk dat ik het letterlijk neem ipv er iets in te lezen; er is een groot verschil tussen "onjuist" en "ongepast", en ik denk dat die woordkeuze geen toeval is.

Mulligen is daarbij nog een stuk netter dan hoe het vaak gaat vanuit het andere kamp: vaak iets in de trant van "sorry dat het zo negatief is opgevat" (waarmee de oorzaak vd aanstoot bij de lezer wordt neergelegd).
Mulligen legt de oorzaak vd aanstoot bij zichzelf (ongepaste woordkeuze, en oordelen over onderzoekers past niet bij z'n functie) maar in beide gevallen wordt de aanstootgevende uitspraak niet inhoudelijk teruggenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Om de discussie over de studie van van de Beek (die in landelijke Nederlandse politiek ongewenst is) voort te zetten:

Wat me opvalt aan de studie is dat er voornamelijk wordt geprobeerd om begrotingseffecten te kwantificeren. Volgens mij is van de Beek daar ook open over.

Het effect hiervan is dat vrijwel de enige manier waardoor je als inwoner van Nederland een positieve bijdrage kunt maken in zijn studie, is door veel belasting te betalen.

Volgens deze logica staan ook huisvrouwen (de generatie van onze oma's) diep in het rood. Ze hebben immers onderwijs genoten (kostbaar), ze maken hun hele leven kosten voor gezondheidszorg en pensioen. Gewoonweg omdat het werk dat ze uitvoerden niet werd beloond, en dus belastingvrij was.

Het doet een beetje denken aan de discussie over "cost centers" die je soms in bedrijfskunde ziet. De sales executive sluit de grote winstgevende contracten af, en dus wordt de sales-afdeling als winstgevend gezien. De HR-medewerker en de werkplekbeheerder kosten alleen maar geld, en zijn dus kostenposten. Elke eerstejaars student bedrijfskunde snapt dat het niet zo eenvoudig werkt.

Deze video gaat in op een analyse van de Zweedse professor Peo Hansen, die min of meer tot dezelfde conclusie is gekomen. Omdat de video met een nogal clickbaiterige titel is geplaatst "the truth about mass migration" is er in de reacties zeer veel tegengas te vinden; het is natuurlijk een ander land en een andere studie, maar ook de "andere zijde" in dit debat kan zich nogal druk maken als de wetenschap niet hun geloof ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
CVTTPD2DQ schreef op zondag 3 november 2024 @ 16:37:

Het doet een beetje denken aan de discussie over "cost centers" die je soms in bedrijfskunde ziet. De sales executive sluit de grote winstgevende contracten af, en dus wordt de sales-afdeling als winstgevend gezien. De HR-medewerker en de werkplekbeheerder kosten alleen maar geld, en zijn dus kostenposten. Elke eerstejaars student bedrijfskunde snapt dat het niet zo eenvoudig werkt.
Bedrijfseconomies klopt het wel natuurlijk. De sales organisatie verkoopt iets en brengt het geld binnen waar alle kosten (binnen de cost centers) mee worden betaald. De kosten die uiteindelijk op cost centers worden geboekt worden meegenomen in de verkoopprijs van wat sales verkoopt. De sales organisatie is daardoor uiteindelijk verantwoordelijk voor de Profit&Loss. Zij zijn degene die op basis van een kostenberekening de verkoopprijs bepalen. De salesafdeling wordt niet alleen winstgevend gezien, maar ook als verliesgevend als ze een fout maken in de berekening of de kosten om wat voor reden dan ook hoger uitvallen.

En het klopt gewoon dat de HR-medewerker en werkplekbeheerder kostenposten zijn. Net zoals de mensen die een klantproject bemensen. Die kosten geld en zijn dus een kostenpost. Jouw denkwijze gaat de fout in met het fragment "kosten alleen maar geld", en daaran gekoppeld wellicht de onderliggende gedachte dat het daarom niet belangrijk is. Maar we dwalen af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:37

NMH

Moderator General Chat
Inderdaad, dus dat zijpad sluiten we hierbij af. Verder over migratie graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Frame164 schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:29:
Jouw denkwijze gaat de fout in met het fragment "kosten alleen maar geld", en daaran gekoppeld wellicht de onderliggende gedachte dat het daarom niet belangrijk is. Maar we dwalen af....
Het is dus niet mijn denkwijze, het is de denkwijze die ik uit interpretaties van het onderzoek van van de Beek haal.
Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen meningen zonder onderbouwing. Onderbouw je standpunten altijd zoveel mogelijk met betrouwbare bronnen, er is op het vlak van migratie en afgeleide kwesties veel informatie te vinden vanuit onafhankelijke bronnen.
• Vermijd s.v.p. overduidelijke slechte of partijdige bronnen, controleer de kwaliteit van bronnen en informatie.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie en soortgelijke strekking
• Geen discriminatie/racisme op punten zoals huidskleur, geslacht, geaardheid, etc.