Onze uitdaging - we kunnen weer ademen
Vanaf het begin had ik mijn eigen projectje: realiseren van de WTW balansventilatie inclusief de kanalen. Nu de isolatieplaten verwerkt worden en het huis steeds luchtdichter wordt, moesten hier echt slagen gemaakt worden.
Het is alweer even geleden maar ben begonnen met heel veel nadenken (en youtube kijken, tweakers lezen

). Omdat wij veel kamers (en m3) hebben was het te veel om alles vanuit centraal punt te vertakken. Zo kwam ik op het verdeel-per-verdieping concept van de website van
Zehnder. Hierin heb je per verdieping een verdeeldoos die ook per verdieping in balans staat voor de toe- en afvoer.
Zodoende eerst maar eens de benodigde debieten uitgerekend:
/f/image/cPVAni9S17MLoZ2YJ0nx1Zj2.png?f=fotoalbum_large)
Van rechts naar links:
- Op de verdieping komt toevoer in de drie slaapkamers en gaat allemaal naar de badkamer met restant voor de overloop
- De begane grond gaat alles ook naar de woonkamer/eetkamer en is er veel afvoer in de keuken, toilet en hal
- Het souterrain was wat puzzelen omdat we hier nu wel leven maar nog geen verdere plannen hebben.
Vervolgens de ventielen bedacht op verscheidene plekken. Onderstaand plaatje is het resultaat van een lang, iteratief proces van berekeningen en praktische (on)mogelijkheden. Besloten om de bunkerkelder een toe- en afvoer te geven aangezien hier de schimmel gewoon in de lucht hangt.
/f/image/SCgA4RGJWitPTVBncFc2182e.png?f=fotoalbum_large)
Om het juiste aantal ventielen, debieten en slangdiameter te berekenen heb ik, met gratis accountje, de Aerflux calculator van Ubbink gebruikt die heel handig meerekent. Dit systeem gebruikt ringen in de verdeeldozen om de lucht af te knijpen zodat je deze in theorie niet op de ventielen hoeft af te regelen.
Maar goed, ik zat met dit apparaat op de
nieuwe zolder en nu nog de hoofdkanalen naar beneden! Op de schets lukte het allemaal wel, maar in de praktijk was het toch een beetje proppen met de buizen zo onder een schuin dak. Gelukkig zijn de geluidsdempers op de toe-en afvoer enigszins te buigen. De spiro van 125mm die naar voren steken zijn afgedopt om later nog uit te splitsen als wij de verdieping gaan gebruiken.
De hoofdkanalen hadden vanuit de zolder direct door de muur via de slaapkamer naar beneden kunnen lopen. Dan had er een flinke koof gemaakt moesten worden direct naast ons bed en wij vertrouwde de eventuele geluidsoverlast ook niet. In plaats daarvan gaat hij nu recht naar beneden vlak langs de muur waar later een wandje voor komt. Om ruimte te besparen ga ik van rond naar rechthoekige kanalen naar de hal, waar hij vervolgens boven de garderobe weer rond wordt en vertakt.
Dat ziet er op de verdieping zo uit:
En in de hal/garderobe vertakt het weer voor de begane grond en souterrain:
:strip_exif()/f/image/yHWkvOBz4lHZb5GZIIIEbaKQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier moest het overigens door 25cm dikke gietvloer heen maar dat was voor boorbedrijf geen probleem. De boor was echter precies 160mm, net als mijn spirobuizen... Toch maar een verloop gemaakt naar 150mm die dan verder gaat naar de verdeeldoos in het souterrain. Voor de kleinere gaten in het bunkerbeton van 30cm waren ze veel langer bezig
Door de vloer komt het hoofdkanaal dan eindelijk uit op de verdeeldoos beneden. Wat een puzzel! Voor de luchtkanalen heb ik de grootste gekozen maar die zijn ook het meest plat. Als ik ooit de plafonds weer ga maken kunnen die dan paar centimer hoger/strakker tegen de balken aan.
In het souterrain ben ik inmiddels klaar met de kanalen die ik overal tussen de systeemplafonds gepropt heb. Heerlijk die frisse lucht na 1,5 jaar in die muffe ruimte!
De bunkerkelder is ook eindelijk aangepakt. De beerput was al geleegd maar de stank was nog steeds verschrikkelijk. Heel wat gratis marktplaatszand opgehaald, wapening aangebracht en nu toch eens dichtgestort.
Voor en na:
Ik denk dat het hele buizensysteem misschien wat overkill was, maar wij willen het gewoon niet horen suizen. Tot nu toe fluisterstil op eenderde van het vermogen wat het maximale debiet geeft voor het souterrain.
You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910