Mooi detail! Zal er goed uitzien met de zinken kraal erop.
Helaas niet.. De meeste delen hebben net een nieuwe zinken goot of kraaldelen. Platdak achterkant zou kunnen maar die is ook nog eens verlijmd dus zou schade geven aan boeidelen. Dit was echt een afweging om het nu goed te doen vs. is het de moeite en geld waard. We laten het bij de serre als pronkstuk.Toke_gt schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:05:
Veel beter. Ga je dat bij andere dakranden ook toepassen? Stijlvol, brengt alles mooi samen.
You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910
Dit heeft meerdere oorzaken en ligt ook aan de periode waarin een huis/flat gebouwd is. Laatst een video daarover gezien op youtube (gaat wel over Duitsland).Refrag schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 09:37:
Het is zo jammer dat dit tegenwoordig niet meer met die liefde wordt gemaakt. Die oorzaak ligt bij ons gebroken geldsysteem maar dat is een hele andere discussie.
- Het moet goedkoop en snel.
- Regelgeving
- Of iets lelijk of mooi is, is nogal suggestief en veranderd ook weer door de jaren heen.
En in NL heb je dan nog de Welstand-/Supervisie-Commissie. Naar mijn idee wordt je daar voor alleen geselecteerd als je idee van mooi of lelijk ongeveer haaks staat op die van de rest van de nederlanders.Jacco011 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:44:
[...]
.....
- Of iets lelijk of mooi is, is nogal suggestief en veranderd ook weer door de jaren heen.
Heel mooi!Refrag schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:52:
@orf @pistole @No Hands @Eric H
Speciaal voor jullie, vers van de pers. De dakrand vonden we net niet mooi genoeg en is opnieuw gedaan. Nu kan de zinken kraal er op.
Voor.
[Afbeelding]
Na.
[Afbeelding]
Ik frut, dus ik epibreer
@Toke_gtToke_gt schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:51:
Ik ben even teruggegaan naar de startpagina om weer te zien hoe het was. Dat lelijke eendje is echt al een behoorlijk mooie jonge zwaan aan het worden. Wat een werk, wat een verschil! Dank dat je dit met ons deelt, ik vind het erg leuk te zien hoe jullie het terugbrengen.
Voor jou alvast een teaser:
:strip_exif()/f/image/DyZ0w7N3zXvHOEbMNQBB7OJQ.jpg?f=fotoalbum_large)
You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910
Oh ik voel me vereerd! Leuk!Refrag schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:38:
[...]
@Toke_gt
Voor jou alvast een teaser:
[Afbeelding]
Kreeg de modelbenaming door voor het fixeren van objecten aan gevelisolatie. Dat zijn zulke pluggen die tot 20kg kunnen gaan. Koudebrugvrije ankers gaan zelfs tot 75kg.Electrowolf schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:40:
Even van een totale leek van buitenisolatie een vraag. Als je straks iets op je buitenmuur vast wil maken met door het vast te schroeven aan je muur, moet je dan door de isolatie in je muur boren voor een gat, en vervolgens hele lange schroeven gebruiken? Of is dat spul eigenlijk nog best stevig?
:strip_exif()/f/image/Ou6rOfhWHtN2V1MuvLISWUSR.jpg?f=fotoalbum_large)
https://ljsolutions.nl/producten/
Ik heb ook buitengevelisolatie.Refrag schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:36:
[...]
Kreeg de modelbenaming door voor het fixeren van objecten aan gevelisolatie. Dat zijn zulke pluggen die tot 20kg kunnen gaan. Koudebrugvrije ankers gaan zelfs tot 75kg.
[Afbeelding]
https://ljsolutions.nl/producten/
Heb het volgende product gebruikt om nummerbord op te hangen; https://www.amazon.nl/gp/product/B000ONQ2W8
Draagkracht 7-10kg per plug, alhoewel dat in de praktijk meer af hangt van je buitengevelisolatie dan de plug.
Lijkt erg op het product wat je postte; alleen deze is algemeen beschikbaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Destralak op 29-11-2024 14:21 ]
Ook de Hornbach heeft soortgelijke pluggen, https://www.hornbach.nl/p...8x50-mm-50-stuks/8229650/
Onze uitdaging - we kunnen weer ademen
Vanaf het begin had ik mijn eigen projectje: realiseren van de WTW balansventilatie inclusief de kanalen. Nu de isolatieplaten verwerkt worden en het huis steeds luchtdichter wordt, moesten hier echt slagen gemaakt worden.Het is alweer even geleden maar ben begonnen met heel veel nadenken (en youtube kijken, tweakers lezen
Zodoende eerst maar eens de benodigde debieten uitgerekend:
/f/image/cPVAni9S17MLoZ2YJ0nx1Zj2.png?f=fotoalbum_large)
Van rechts naar links:
- Op de verdieping komt toevoer in de drie slaapkamers en gaat allemaal naar de badkamer met restant voor de overloop
- De begane grond gaat alles ook naar de woonkamer/eetkamer en is er veel afvoer in de keuken, toilet en hal
- Het souterrain was wat puzzelen omdat we hier nu wel leven maar nog geen verdere plannen hebben.
/f/image/SCgA4RGJWitPTVBncFc2182e.png?f=fotoalbum_large)
Om het juiste aantal ventielen, debieten en slangdiameter te berekenen heb ik, met gratis accountje, de Aerflux calculator van Ubbink gebruikt die heel handig meerekent. Dit systeem gebruikt ringen in de verdeeldozen om de lucht af te knijpen zodat je deze in theorie niet op de ventielen hoeft af te regelen.
Maar goed, ik zat met dit apparaat op de nieuwe zolder en nu nog de hoofdkanalen naar beneden! Op de schets lukte het allemaal wel, maar in de praktijk was het toch een beetje proppen met de buizen zo onder een schuin dak. Gelukkig zijn de geluidsdempers op de toe-en afvoer enigszins te buigen. De spiro van 125mm die naar voren steken zijn afgedopt om later nog uit te splitsen als wij de verdieping gaan gebruiken.
:strip_exif()/f/image/SYgx3dBiQuB0McJOmtjEYIHK.jpg?f=fotoalbum_large)
De hoofdkanalen hadden vanuit de zolder direct door de muur via de slaapkamer naar beneden kunnen lopen. Dan had er een flinke koof gemaakt moesten worden direct naast ons bed en wij vertrouwde de eventuele geluidsoverlast ook niet. In plaats daarvan gaat hij nu recht naar beneden vlak langs de muur waar later een wandje voor komt. Om ruimte te besparen ga ik van rond naar rechthoekige kanalen naar de hal, waar hij vervolgens boven de garderobe weer rond wordt en vertakt.
:strip_exif()/f/image/o7qiC0V24y2tMfIyevKff4QZ.png?f=user_large)
Dat ziet er op de verdieping zo uit:
:strip_exif()/f/image/UAyvmfcPbeT82L40Ao95yUli.jpg?f=fotoalbum_large)
En in de hal/garderobe vertakt het weer voor de begane grond en souterrain:
:strip_exif()/f/image/yHWkvOBz4lHZb5GZIIIEbaKQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier moest het overigens door 25cm dikke gietvloer heen maar dat was voor boorbedrijf geen probleem. De boor was echter precies 160mm, net als mijn spirobuizen... Toch maar een verloop gemaakt naar 150mm die dan verder gaat naar de verdeeldoos in het souterrain. Voor de kleinere gaten in het bunkerbeton van 30cm waren ze veel langer bezig
Door de vloer komt het hoofdkanaal dan eindelijk uit op de verdeeldoos beneden. Wat een puzzel! Voor de luchtkanalen heb ik de grootste gekozen maar die zijn ook het meest plat. Als ik ooit de plafonds weer ga maken kunnen die dan paar centimer hoger/strakker tegen de balken aan.
:strip_exif()/f/image/o1r9VNLVqkQnk45ZdednARSv.jpg?f=fotoalbum_large)
In het souterrain ben ik inmiddels klaar met de kanalen die ik overal tussen de systeemplafonds gepropt heb. Heerlijk die frisse lucht na 1,5 jaar in die muffe ruimte!
De bunkerkelder is ook eindelijk aangepakt. De beerput was al geleegd maar de stank was nog steeds verschrikkelijk. Heel wat gratis marktplaatszand opgehaald, wapening aangebracht en nu toch eens dichtgestort.
![]() | ![]() |
Voor en na:
![]() | ![]() |
Ik denk dat het hele buizensysteem misschien wat overkill was, maar wij willen het gewoon niet horen suizen. Tot nu toe fluisterstil op eenderde van het vermogen wat het maximale debiet geeft voor het souterrain.
Echt geen overkill, gewoon goed ontworpen. Isoleren is ventileren en dan beter dan het bouwbesluit want dat is net....nee veel te weinig als je om je gezondheid geeft/van schone/frisse lucht houd.Refrag schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:03:Onze uitdaging - we kunnen weer ademen
Ik denk dat het hele buizensysteem misschien wat overkill was, maar wij willen het gewoon niet horen suizen. Tot nu toe fluisterstil op eenderde van het vermogen wat het maximale debiet geeft voor het souterrain.
En 2/3 over en toch fluisterstil. Top gedaan, lucht moet de ruimte invallen. Alles wat sneller stroomt gaat irriteren (koudeval enz.).
Ben zelf ook weer aan het berekenen en in de woonkamer komen er gewoon weer 4 ventielen, beviel heel goed in het vorige huis. Gelukkig is de keuze nu wel reuze, dat was 12 jaar geleden wel anders.
Ik ga weer naar de achtergrond en lurk weer verder met deze mooie verbouwing.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Dank!ollie1965 schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:30:
[...]
Echt geen overkill, gewoon goed ontworpen. Isoleren is ventileren en dan beter dan het bouwbesluit want dat is net....nee veel te weinig als je om je gezondheid geeft/van schone/frisse lucht houd.
En 2/3 over en toch fluisterstil. Top gedaan, lucht moet de ruimte invallen. Alles wat sneller stroomt gaat irriteren (koudeval enz.).
Ben zelf ook weer aan het berekenen en in de woonkamer komen er gewoon weer 4 ventielen, beviel heel goed in het vorige huis. Gelukkig is de keuze nu wel reuze, dat was 12 jaar geleden wel anders.
Ik vond het materiaal van Ubbink wel prijzig, maar het installeert erg makkelijk. Had mij er nooit in verdiept maar spiro wordt natuurlijk al heel lang gebruikt (kantoren, fabriek etc). Mijn leerpunt hierbij is dat je stap voor stap te werk moet gaan en niet alles al vantevoren uit kan denken. Beginpunt bepalen, volgende bocht bepalen, lengte meten en installeren en dan het volgende stukje. Zo kwam ik in het souterrain niet goed uit met de laatste 90 graden bocht, die tegen de deur stootte. In webshops staan veel opties en kon ook voor 90graden met een korte bocht kiezen.
Het kost allemaal een paar euro meer en duurt wat langer maar dan doe je het een keer goed.
Dat vind ik zo leuk aan de tweaker community, iedereen heeft zijn eigen mening en kennis om zo elkaar wat te helpen.Ik ga weer naar de achtergrond en lurk weer verder met deze mooie verbouwing.
Zo zit ik er aan te denken om regelkleppen toe te voegen zodat ik het volledige debiet, tijdelijk naar één verdieping kan pompen. Nog geen idee hoe ik daar een servo op zet om via Home Assistent aan te sturen. Zou het voldoende zijn om deze enkel op de toevoer te regelen, dus 1 per verdieping en afvoer ongewijzigd?
:strip_exif()/f/image/sbv96wnABAo2r6eZJwVuhVwD.png?f=user_large)
Mooie update weer hoor. Ziet er allemaal prima uit, zeg ik als leek zijnde.
Vraag die ik wel heb, kom je qua hoogte wel goed uit?
Of zit je straks met plafonds die lager komen dan je liever zou willen?
Het ziet er hier en daar nameljk nogal "chunky" uit.
Eric, Signing off !!
Grootste spirobuizen zijn 200mm, vertakt naar 160mm, gekozen en gedimensioneerd op de aangeraden diameter voor maximaal debiet. Dat maakt het inderdaad wat lomp maar dat is enkel het hoofdkanaal.Eric H schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:53:
Mooie update weer hoor. Ziet er allemaal prima uit, zeg ik als leek zijnde.
Afbeelding 1 laat alleen het begin zien van de verdeeldoos op de verdieping die ik nog moet maken.
Afbeelding 3 heb ik de 200mm verkleint naar 100mm diepte maar dan moest hij wel ongveer 40cm breed worden. Hier komt een voorzetwand omheen.
Afbeelding 4 (boven de piano) is inderdaad lomp doordat ik van rechthoekig naar rond moest, bocht maken en vertakken. Die maken ze nu eenmaal zo groot. Dat hele geheel moest onder een stalen ligger en zit naast de voordeur. Dat plafond ga ik helemaal verlagen en een garderobe kast van maken.
In Afbeelding 5 zie je het uit komen op een verdeeldoos. Heb gekozen om dit van onderaf te benaderen zodat de groene kanalen zo strak mogelijk onder de vloerbalken konden. Deze zijn ovaal zodat ik ~6cm hoogte verlies. De ruimte zelf is een berging en daar maakt het mij niet uit.
Hoe bevalt dat flexibele spul van Ubbink? Wil hier namelijk ook gebruik van gaan maken in onze verbouwing. Is het zo simpel en handig werken als het lijkt?
Echt flexibel, als in buigzaam, is het niet. Ik heb de ovale variant (55SC) en die is in het horizontale vlak nog stijver dan in het verticale vlak. Je hebt wat meer speling t.o.v. een starre buis maar probeer er geen bochten mee te maken.Gdzr schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:20:
Hoe bevalt dat flexibele spul van Ubbink? Wil hier namelijk ook gebruik van gaan maken in onze verbouwing. Is het zo simpel en handig werken als het lijkt?
De rode afdichtringen klikken heel makkelijk om de buizen en klik je daarna weer in de adapters; even kracht zetten tot de 'klik'. Die lijken direct luchtdicht, nog geen kieren ontdekt.
Heb ze op maat gezaagd met een kartelmes uit de keukenla dat werkt net zo goed. Afbramen vond ik niet echt nodig.
Paar vraagjes:
- Wat voor ventielen hebben jullie gekozen?
- Als het systeem volop draait, hoe luid is het dan?
- Hoe zijn jullie van plan de buizen in de garderobe weg te werken?
Super handig zijn ze en goed verwerkbaar. Ook een grote keuze in materiaal, buisprofielen en hulpstukken. Kost wel wat.Gdzr schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:20:
Je kan ook naar Burgerhout kijken, die hebben een vergelijkbaar systeem en zo zijn er nog wel een paar.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
keeperson schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:48:
Paar vraagjes:
- Wat voor ventielen hebben jullie gekozen?
- Als het systeem volop draait, hoe luid is het dan?
- Hoe zijn jullie van plan de buizen in de garderobe weg te werken?
- Ik heb nog geen ventielen, adapter gewoon opengelaten. Ik vind die dingen zo duur en het gaat gelijk keer 30. Belangrijkste was frisse lucht in het souterrain krijgen en alle ventielen blazen daar wel wat. Er zijn nog geen plafonds dus misschien wil ik ze instucbaar maken of met een antiek roostertje ervoor.
- De kanalen en ventieladapters maken totaal geen geluid, dat was mijn grootste vrees. De Zehnder wtw zeker wel, maar is niet storend terwijl ik eronder thuiswerk. Zeker niet zo luid als een stofzuiger, maar meer als een kolomventilator.
- Het plan is om een voorzetwand te maken met een plafond vlak onder de buizen door, die is dan nog steeds 230cm hoog. De piano gaat daar weg, net als de deur maar daarvoor moeten we eerst de andere muur doorbreken en toiletruimte aanpassen. Projectje voor over een jaar.
Ventielen zijn idd duur,maar wel nodig om het systeem goed in te regelen. Zonder ventielen werkt het niet optimaal.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik heb geen verdeeldozen nog, ik twijfel ook een beetje aan het nut ervan. Ik zag passief huis bouwers een eigen verdeeldoos/plenum maken door met een gatzaag gaten in een 200mm of 180mm buis te maken en daar de flexibele Ubbink in te duwen en het einde van de buis af te doppen.Refrag schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:52:
[...]
@No Hands Ubbink gebruikt restrictieringen in de verdeeldozen om debieten te beperken. Werkt dat een beetje? Kon nog niet echt verschil merken en lijkt mij geen volwaardige vervanging voor regelbare ventielen.
Dan afregelen met de ventielen, ik heb Luna ventielen, die vind je regelmatig op MP en Horbach had ze ook vrij goedkoop.
Als dat zelfgemaakte plenum niet werkt kan ik altijd nog zo een dure verdeeldoos kopen met restictieringen.
Ik kan ook de Zehnder Luna ventielen heel erg aanraden. Niet al te duur en makkelijk in te regelen. Bij mij was alleen het probleem dat de potjes niet helemaal rond waren gebleven. Daardoor was het een beetje wrikken om die ventielen goed te installeren.
De onthulling - bijna dan
Wij wilde graag de steigers weg laten halen vóór de kerstdagen, wel zo fijn, en hadden anders wekenlang extra huur moeten betalen. De stukadoor heeft even hard doorgewerkt en het resultaat mag er zijn.Helaas vond hij het afgelopen weken te koud en/of te vochtig en kon nog niet de laatste stukken sierpleisteren. Het is dus geen complete onthulling geworden na het uitpakken van het huis door het verwijderen van steigers. Gelukkig vond de buurman het toch mooi genoeg dat we in deze buurt mogen blijven wonen wat hem betreft.

:strip_exif()/f/image/XouNGDSYWTlkqZCdeRuRONE1.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot aan de vensterbanken moet nog antraciet worden, wat nog extra kleur geeft. Voor nu laten we de zandbak maar zo tot het beter weer wordt.
De achterkant is ook alleen de onderste stuclaag gedaan. Dit had geen haast want kon ook zonder steigers.
:strip_exif()/f/image/X2mPHw9pnHp54NHPQlH9ZCkF.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de kerst was ik al begonnen met het naambordje maar ik wou die gelijk in twee lagen, goed drogen en dan de letters witten. Dat komt nog wel precies met zo'n stencil. Het beste ging met een roller en erg weinig verf. Kreeg natuurlijk nog steeds druipers... blijven deppen en bijpunten met zwart een minuut voordat de steigers werden afgebouwd.
:strip_exif()/f/image/WsQl0cRZ4hht1hzDAWaLPSxR.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor nu is het dus rustig. Allerlei kleine klusjes en dingetjes afronden en weer opruimen/schoonmaken. Het budget is meer dan op maar nu de hele binnenkant nog. Hier nemen we de tijd voor, maar ik kan niet echt stil zitten.
Hele huis geïsoleerd maar waar komt die tocht vandaan?
![]() | ![]() |
Bleek dat de balk (muurplaat) die helemaal bovenop de draagmuur ligt en aansluit op het dakbeschot wat naden had. Aan de buitenkant zit daar een houten bakgoot, netjes afgewerkt met houten vellingdelen. Echter, kon de stukadoor niet die laatste 30cm tot aan het dakbeschot isoleren en zit er nu een flinke koudebrug over de hele lengte. Was niet zoals op de bouwtechnische tekening maar sja..
Had de aannemer nieuwe aangebrachte hout weer moeten afbreken? Of stukadoor hout op maat snijden en wat platen eronder schuiven? Heb besloten om de stenen maar zelf uit te beitelen, de goot van binnenuit volproppen met steenwol en daarna weer dichtmetselen.
![]() | ![]() |
Verder zijn we de verdiepingsvloer aan het opschonen en maken we plannen voor de definitieve indeling. Daar zaten ook nog stukken beton gewoon op het hout of planken gestort die inmiddels ook weggehaald zijn. Moest wel flink hakken en slijpen... wat is dat toch als wapening?
"Heb je dat antieke hekwerk nog nodig? Nee? Mooi."
:strip_exif()/f/image/CdMeuZHC7AJu6DBu5UgW4JMU.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de eerste foto's dacht ik "waarom heeft ie daar nog op zitten tekenen ?"Refrag schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:05:De onthulling - bijna dan
Wij wilde graag de steigers weg laten halen vóór de kerstdagen, wel zo fijn, en hadden anders wekenlang extra huur moeten betalen. De stukadoor heeft even hard doorgewerkt en het resultaat mag er zijn.
Helaas vond hij het afgelopen weken te koud en/of te vochtig en kon nog niet de laatste stukken sierpleisteren. Het is dus geen complete onthulling geworden na het uitpakken van het huis door het verwijderen van steigers. Gelukkig vond de buurman het toch mooi genoeg dat we in deze buurt mogen blijven wonen wat hem betreft.![]()
[Afbeelding]
Tot aan de vensterbanken moet nog antraciet worden, wat nog extra kleur geeft. Voor nu laten we de zandbak maar zo tot het beter weer wordt.
De achterkant is ook alleen de onderste stuclaag gedaan. Dit had geen haast want kon ook zonder steigers.
[Afbeelding]
Voor de kerst was ik al begonnen met het naambordje maar ik wou die gelijk in twee lagen, goed drogen en dan de letters witten. Dat komt nog wel precies met zo'n stencil. Het beste ging met een roller en erg weinig verf. Kreeg natuurlijk nog steeds druipers... blijven deppen en bijpunten met zwart een minuut voordat de steigers werden afgebouwd.![]()
[Afbeelding]
Voor nu is het dus rustig. Allerlei kleine klusjes en dingetjes afronden en weer opruimen/schoonmaken. Het budget is meer dan op maar nu de hele binnenkant nog. Hier nemen we de tijd voor, maar ik kan niet echt stil zitten.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Bleek dat de balk (muurplaat) die helemaal bovenop de draagmuur ligt en aansluit op het dakbeschot wat naden had. Aan de buitenkant zit daar een houten bakgoot, netjes afgewerkt met houten vellingdelen. Echter, kon de stukadoor niet die laatste 30cm tot aan het dakbeschot isoleren en zit er nu een flinke koudebrug over de hele lengte. Was niet zoals op de bouwtechnische tekening maar sja..
Had de aannemer nieuwe aangebrachte hout weer moeten afbreken? Of stukadoor hout op maat snijden en wat platen eronder schuiven? Heb besloten om de stenen maar zelf uit te beitelen, de goot van binnenuit volproppen met steenwol en daarna weer dichtmetselen.
Verder zijn we de verdiepingsvloer aan het opschonen en maken we plannen voor de definitieve indeling. Daar zaten ook nog stukken beton gewoon op het hout of planken gestort die inmiddels ook weggehaald zijn. Moest wel flink hakken en slijpen... wat is dat toch als wapening?
"Heb je dat antieke hekwerk nog nodig? Nee? Mooi."
[Afbeelding]
Man wat zijn die 'regenslurven' blauw!
Maar het ziet er prachtig uit!
Ik moest even terug naar pagina 1, maar wat een geweldig mooie transformatie! Het is bijna het verhaal van het lelijke eendje
.
Ziet eruit als een leuk ornament om ergens neer te zetten voor een mooi verhaal."Heb je dat antieke hekwerk nog nodig? Nee? Mooi."
Ik frut, dus ik epibreer
En wat @pistole zegt ook even gedaan, wat een uitzonderlijk fraaie gevel is het nu, wat een upgrade voor het huis en de buurt. Je mag oprecht retetrots zijn op het resultaat, wat is dit ontstellend mooi geworden.
Oh man, wat mooi! Eer van je gemaakte keuzes en harde werk. Hier mag je trots op zijn!
@Refrag
Doe ons (maar vooral jezelf) eens een plezier en plaats even 'voor en na' foto's....
Ik zit nu even heen en weer te klikken tussen je startpost en de foto's hierboven en holy fuck......
Zo'n buurman zou ik ook maar wat blij mee zijn, en als gemeente mag je ook je handjes dichtknijpen dat je een inwoner hebt die hier z'n geld en mooite in stopt.
Doe ons (maar vooral jezelf) eens een plezier en plaats even 'voor en na' foto's....
Ik zit nu even heen en weer te klikken tussen je startpost en de foto's hierboven en holy fuck......
Zo'n buurman zou ik ook maar wat blij mee zijn, en als gemeente mag je ook je handjes dichtknijpen dat je een inwoner hebt die hier z'n geld en mooite in stopt.
Eric, Signing off !!
Prachtig geworden!
Het ligt even aan welke buurman, de ene had vroeger een fietsenwinkel daar zit nu wat anders in en dat ziet er nmm nu ook niet echt meer mooi uit, en de andere die weliswaar Welgelegen woont mag zijn boompjes wel eens snoeien. Na een kamerbewonerspand is dit in ieder geval een zeer welkome verbetering.
Respect, je hebt er echt iets moois van gemaakt.
Zorg dat je dat echt goed isoleert / luchtdicht maakt. Anders stroomt er warme lucht je bakgoot in waar dat gaat condenseren. Dan krijg je Vochtprobleem (condens?) zinken dakgootRefrag schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:05:De onthulling - bijna dan
Ik ben toch malle pietje niet!
Topic zit vol met vorderingen, wanneer zal ik een 'na' foto publiceren? Had graag gewild dat het stucwerk klaar was dat zou al een stap zijn geweest. Maar daarna zijn we nog lang niet klaar: de ramen krijgen nog plakroedes, zinken regenpijpen, frans balkon, luiken, voortuin etc.. etc.. Dat kan echter ook nog jaren durenEric H schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:52:
@Refrag
Die fietsenwinkel was voor mijn tijd en wordt nu verhuurd aan oost Europeanen. Verschikkelijke huisjesmelker en had gehoopt dat het in de verkoop zou gaan maar ze is aan het verduurzamen dus denk dat ze een ander energielabel wil hebben om het langer aan te houden. Schuin tegenover is ook meer dan 10 jaar verwaarloosd maar gelukkig recent verkocht. Ben benieuwd hoe het hersteld gaat worden.pman63 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:08:
Het ligt even aan welke buurman, de ene had vroeger een fietsenwinkel daar zit nu wat anders in en dat ziet er nmm nu ook niet echt meer mooi uit.
https://maps.app.goo.gl/v3GQ8QxqKLJdBn136
@The Legend Wow.. had niet verwacht dat iemand zo'n vergelijkbaar probleem had. Ga het nog eens goed doorlezen waar de risico's liggen. Bedankt!
Die overburen kunnen een voorbeeld nemen aan jullie, als ze vergunningen aanvragen zal de welstand commissie zich vast jullie project nog herinneren en als referentiekader kunnen aanhoudenRefrag schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:21:
[...]
Topic zit vol met vorderingen, wanneer zal ik een 'na' foto publiceren? Had graag gewild dat het stucwerk klaar was dat zou al een stap zijn geweest. Maar daarna zijn we nog lang niet klaar: de ramen krijgen nog plakroedes, zinken regenpijpen, frans balkon, luiken, voortuin etc.. etc.. Dat kan echter ook nog jaren duren![]()
[...]
Die fietsenwinkel was voor mijn tijd en wordt nu verhuurd aan oost Europeanen. Verschikkelijke huisjesmelker en had gehoopt dat het in de verkoop zou gaan maar ze is aan het verduurzamen dus denk dat ze een ander energielabel wil hebben om het langer aan te houden. Schuin tegenover is ook meer dan 10 jaar verwaarloosd maar gelukkig recent verkocht. Ben benieuwd hoe het hersteld gaat worden.
https://maps.app.goo.gl/v3GQ8QxqKLJdBn136
@The Legend Wow.. had niet verwacht dat iemand zo'n vergelijkbaar probleem had. Ga het nog eens goed doorlezen waar de risico's liggen. Bedankt!
Mijn volgende leercurve: hoe restaureer ik oude deuren?
Ik zag al meerdere oude verflagen dus ik zal het er allemaal af moeten branden en krabben. Moet ik daarvoor eerst al het metaal eruit halen? De scharnieren zijn niet compleet, het liefst vervang ik deze ook weer door oud (lijkende) versies. Loopslot weet ik eigenlijk nog niet.. De hoeken zijn wat beschadigd en daardoor afgerond, valt zeker niet recht te plamuren?
Meer algemene vraag: heeft er iemand tips / stappenplan?
Ik zag al meerdere oude verflagen dus ik zal het er allemaal af moeten branden en krabben. Moet ik daarvoor eerst al het metaal eruit halen? De scharnieren zijn niet compleet, het liefst vervang ik deze ook weer door oud (lijkende) versies. Loopslot weet ik eigenlijk nog niet.. De hoeken zijn wat beschadigd en daardoor afgerond, valt zeker niet recht te plamuren?
:strip_exif()/f/image/ABQZPJ4liqf4mUVv6cZsz9ft.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je de hoeken goed wilt maken, zou je een stuk nieuw hout erin kunnen lijmen.
Hoeken heb ik gerepareerd met Den Braven houtrotvuller. Zorgen dat je schoon en kaal hout hebt. Ik maak vaak een “bekisting” van een houten latje met gladde (gele) schilderstape erop. Dan kun je mooi de hoek erin persen met een plamuurmes.Refrag schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:11:
Mijn volgende leercurve: hoe restaureer ik oude deuren?
[Afbeelding]
Afbranden vind ik het beste werken. Daarna wel gronden en plamuren.
Je kan ook voor de rondingen met biologisch afbreekbare afbijt aan de gang (staalwol om dat mooi af te schrapen), anders kun je ook met staalwol aan de gang (en handschoenen om je vingers niet te verbranden) De rest van de deuren gewoon met een brander.
Oude verf bevat vaak lood, dus pas op met schuren/krabben en het daarna aanraken of inademen. Afbijt schijnt hier minder last van te hebben en er is een speciale variant te krijgen voor loodhoudende verf. Vraag me niet hoe het werkt, ik kwam het toevallig tegen in een recente reddit thread
Op de site van de GGD staat hoe je hiermee om dient te gaan. Je huis is van voor 1934, dus de kans op loodgoudende verf is aanwezig.BRAINLESS01 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:27:
Oude verf bevat vaak lood, dus pas op met schuren/krabben en het daarna aanraken of inademen. Afbijt schijnt hier minder last van te hebben en er is een speciale variant te krijgen voor loodhoudende verf. Vraag me niet hoe het werkt, ik kwam het toevallig tegen in een recente reddit thread
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Ik heb mijn deuren ook opgeknapt (+100 jaar oud) het hang en sluitwerk was echt op, de scharnieren waren echter van de tijd voordat er schroeven bestonden en had ik nog nooit gezien.
Deze kunnen er ook bij jou zitten als ik dit zo zie, als je niet op let sloop je je hele deur terwijl ze heel eenvoudig te verwijderen zijn.
Ze zitten met een soort lip in de deur gewerkt met een spijker erdoor. Met de multitool de spijker doorslijpen en dan is deze er zo uit te halen.
Verder heb ik er bij de sloten nieuwe stukken in gezet en deze goed geplamuurd.
Deze kunnen er ook bij jou zitten als ik dit zo zie, als je niet op let sloop je je hele deur terwijl ze heel eenvoudig te verwijderen zijn.
Ze zitten met een soort lip in de deur gewerkt met een spijker erdoor. Met de multitool de spijker doorslijpen en dan is deze er zo uit te halen.
Verder heb ik er bij de sloten nieuwe stukken in gezet en deze goed geplamuurd.
Hier zijn we ook dagen lang bezig geweest met 12 jaren 30 deuren bij m'n zus.
In de jaren 60 waren ze helemaal vlak afgetimmerd met board.
Board eraf, nieuw glaswerk erin en glaslatten laten reproduceren.
Vervolgens een ratjetoe aan verf eraf gehaald.
Hier werd de verf helemaal kleverig. Schuren was dus geen doen want je schuurpad zat gelijk vol met die kleefbende..
Afbijt bleek het beste te werken voor het grove werk.
Kan even geen foto vinden van de oude situatie.
Dit is hoe ze er nu in zitten en weer hersteld zijn naar de originele jaren 30 stijl incl authentieke bakelieten klinken.
In de jaren 60 waren ze helemaal vlak afgetimmerd met board.
Board eraf, nieuw glaswerk erin en glaslatten laten reproduceren.
Vervolgens een ratjetoe aan verf eraf gehaald.
Hier werd de verf helemaal kleverig. Schuren was dus geen doen want je schuurpad zat gelijk vol met die kleefbende..
Afbijt bleek het beste te werken voor het grove werk.
Kan even geen foto vinden van de oude situatie.
Dit is hoe ze er nu in zitten en weer hersteld zijn naar de originele jaren 30 stijl incl authentieke bakelieten klinken.
:strip_exif()/f/image/S9J8NOIuS1aC4ljtNFlBtzI5.jpg?f=fotoalbum_large)
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Bedankt voor de tips, geen idee waar ik moest beginnen. Iedere methode heeft wel goede voorbereiding en ventilatie nodig, dit lijkt mij een mooi klusje als het wat warmer wordt en ik de deuren open kan laten staan.
:strip_exif()/f/image/mZyJ4QoA13ycCDR7T3SSGJ67.jpg?f=fotoalbum_large)
Loogmiddel is extreem giftig en mag niet zomaar worden geloosd.
Aha, ja ik zie ze zitten. Even voorzichtig demonteren dus.BlueSS50 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:35:
De scharnieren waren echter van de tijd voordat er schroeven bestonden en had ik nog nooit gezien.
:strip_exif()/f/image/mZyJ4QoA13ycCDR7T3SSGJ67.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh, dat geeft een mooi resultaat. Maar ik denk dat dit een no-go wordt:Denman_ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:22:
What about chemisch laten logen?
Ik bedoelde juist dat je het ontlakken uitbesteedt aan een loogbedrijf.
Je hoeft het niet zelf te doen. Destijds hebben mijn ouders dat bij een bedrijf laten doen. Die hebben een loogbad. Daarin paste hele delen van een kast en ook deuren.Refrag schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:20:
[...]
Oh, dat geeft een mooi resultaat. Maar ik denk dat dit een no-go wordt:
Bijkomend voordeel, zelf geen latig werk, geen afval en alles netje gedaan.
Wel duurder dan zelf logen, maar zoooooveel sneller en beter en makkelijker. Dat bedrijf doet het helaas niet meer. (pensioen)
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Bedrijf in Nieuwerbrug dat nog actief is: http://www.alleslatenlogen.nl/prijslijst.phpLoft schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:18:
[...]
Je hoeft het niet zelf te doen. Destijds hebben mijn ouders dat bij een bedrijf laten doen. Die hebben een loogbad. Daarin paste hele delen van een kast en ook deuren.
Bijkomend voordeel, zelf geen latig werk, geen afval en alles netje gedaan.
Wel duurder dan zelf logen, maar zoooooveel sneller en beter en makkelijker. Dat bedrijf doet het helaas niet meer. (pensioen)
Zie je meteen hoe het na behandeling oogt. Mooi hoor.
Ja, ik zag het wat @Denman_ bedoelde. Mooi resultaat en misschien als ik eigen vervoer had te overwegen. Maar gaat bij elkaar toch €500,- kosten t.o.v. 3 potten Alabastine Super Afbijt voor €130. Wij hadden budget voor de buitenkant, de binnenkant zal meer doe-het-zelf moeten worden.
Ik zou het lekker fohnen (heteluchtpistool Action € 11,95).
Afbijt is echt rommel en gaat vaak per laag. Fohnen met een smal plamuurmes en schrapper werkt het makkelijkst.
Afbijt is echt rommel en gaat vaak per laag. Fohnen met een smal plamuurmes en schrapper werkt het makkelijkst.
Gewoon goed schuren en dan een goed schuurmatje voor de profilering?
Zo glad als een nieuwe deur is ook niet echt mooi in een oud huis
Zo glad als een nieuwe deur is ook niet echt mooi in een oud huis
@Refrag Mooi project! Ik zit met een vergelijkbaar idee. Nuttig om het kostenoverzicht te zien. Ik vraag me af: waar zitten de kosten van de aannemer in? Wat heeft die aannemer in dit project voor zijn rekening genomen?
Uren....TweakBEER schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:28:
@Refrag Mooi project! Ik zit met een vergelijkbaar idee. Nuttig om het kostenoverzicht te zien. Ik vraag me af: waar zitten de kosten van de aannemer in? Wat heeft die aannemer in dit project voor zijn rekening genomen?
Ik speel zelf als aannemer dat is zo gelopen. Heb er een stuk of 10 aangesproken, de helft is langsgekomen en een enkeling gaf een offerte. Deze was vrij grof ingeschat en ik kreeg elke keer te horen dat ze het moeilijk vonden te bepalen.TweakBEER schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:28:
Uiteindelijk met een lokale timmerman in zee gegaan die het ook niet wist maar op uurbasis factureert. Gaf ze elke dag wat koffie en nadat ze hadden geklaagd over het verbod van bestelbussen in de binnenstad, konden we even de dag doornemen.
Planning ging dus in overleg, klein materiaal en hout regelde zij even ter plekke. Kozijnen, glas, steiger en container zelf geregeld.
De onthulling - het resultaat!
Ons mishandelde lelijke eendje::strip_exif()/f/image/I8HDiNp16MUuZCtwTQfngH8e.jpg?f=fotoalbum_large)
Tadaa!:
:strip_exif()/f/image/AHlze25SiqdzXdH2uOl94TaQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was wel een paar maanden wachten maar in maart was het warm en droog genoeg. Eigenlijk was het nog maar een paar dagen werk voor de stucadoor. Vanaf nu gaat het nog langzamer want het budget is op dus ik zal nog meer zelf moeten doen. In de weekenden.. als de kinderen een keer niet naar de Apenheul willen.
Er zijn buiten nogal wat open eindjes:
- Op zoek naar de rioolbuizen om het regenwaterafvoer er op aan te sluiten
- Antiek frans balkon tegen het lijf lopen
- Luikjes voor de ramen
- Plakroedes in de serre
- Hele tuin nog herinrichten en oprit veranderen
- en nog heel veel verven
/f/image/oqr4fjC29YUYWNkJ9gyo5qDJ.png?f=fotoalbum_large)
Even snel een schets gemaakt wat wij in gedachte hebben. Wij hebben besloten om ooit de spiltrap te vervangen door enkel een kwartslag en daarna rechtdoor. Hij zal dan uitkomen daar waar eerst nog een deur zat.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kFcrxc5eQ1d5PCaOygNWwrZV.jpg?f=user_large)
Veel gefantaseerd over het samentrekken van twee kamers, inloopkast en badkamer en-suite maar al die moderne gekkigheid kunnen we ook nog een keer in het souterrain realiseren. Deze indeling heeft drie gelijkwaardige slaapkamers van 13,5m2 met één ruime badkamer. Simpeler en beter gebruik van m2.
Nu dat besluit gemaakt is mocht ik weer aan de bak om de deuren in de muur te verplaatsen. Eerst eentje dichtmetselen, waar de rechte trap uit gaat komen:
:strip_exif()/f/image/OWG3WJnsg8VyLp40if3AaPEk.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh nu heb ik mijzelf opgesloten
:strip_exif()/f/image/1cAYIFZJuQHx4XLjk5aedb3v.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben weer ontsnapt en kan vervolgens het uiteindelijke, nieuwe deurgat uithakken. Bakstenen en mortel zijn gortdroog en broos:
:strip_exif()/f/image/vAf7FIRbLrjcqwG1sfthN1PO.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de nieuwe opening kan de cv kastdeur ook dicht. De ketel willen wij 180 graden draaien en aan de nieuwe muur hangen. Zit dan in de badkamer maar stoort ons niet. In de hoek heb ik gelijk ook maar het rookkanaal verwijderd en dat geeft een mooi groot gat in de vloer. Nu het deurkozijn is verwijderd wordt ook daar het gat wel groot. Blijft bijzonder om te zien dat bakstenen immuun zijn voor zwaartekracht.
:strip_exif()/f/image/ULkdSp78d5lMnaQmEpCcinPp.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, voorlopig even klaar in deze kamer.
:strip_exif()/f/image/9myNw7Uk3sCEA1KhV6oQcsO6.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ik toch zo goed bezig was (volgens moeder de vrouw), kon ik hetzelfde truukje ook wel bij de andere slaapkamer herhalen:
:strip_exif()/f/image/t717o0XJmfzSSGYDlncgLHrX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mQCwreg1QmHVrR1ramfnoeo2.jpg?f=fotoalbum_large)
Al het puin en afval van stukadoors lag al maanden in de tuin. Wederom een 10kuub container laten komen en het ruimt weer lekker op. Zelfs weer in de tuin kunnen zitten!

Wat ontzettend mooi gerenoveerd! Prijswinnend zou ik zeggen. Echt heel goed gedaan.Refrag schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:21:De onthulling - het resultaat!
Ons mishandelde lelijke eendje:
[Afbeelding]
Tadaa!:
[Afbeelding]
Ja! Ik heb daarmee een heel irritant, verkeerd aangelegd verlichtingsprobleem op de zolderverdieping in een half uurtje opgelost, tot groot genoegen van mezelf en de daar slapende jongvolwassene. Zowel via stopcontact als via wandaansluiting. Gaat wel om maar twee lampen, maar dit had ik echt tien jaar eerder moeten weten. Ik weet niet of het ook te doen is als je alle kamers hiermee uitrust, maar het werkt uitstekend.Iemand ervaring met KlikAanKlikUit draadloze en batterijloze schakelaars? Scheelt mij nog meer werk.
Prachtig, mijn complimentenRefrag schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:21:De onthulling - het resultaat!
[Afbeelding]
Tadaa!:
[Afbeelding]
Het was wel een paar maanden wachten maar in maart was het warm en droog genoeg. Eigenlijk was het nog maar een paar dagen werk voor de stucadoor. Vanaf nu gaat het nog langzamer want het budget is op dus ik zal nog meer zelf moeten doen. In de weekenden.. als de kinderen een keer niet naar de Apenheul willen.
Er zijn buiten nogal wat open eindjes:Maar de aandacht gaat eerst even naar de binnenkant zodat we toch ooit een slaapkamer en badkamer kunnen maken. Heb even de oude plattegrond erbij gehaald en heb al heel wat hokjes gesloopt! Al het rode is weggehaald of gewijzigd.
- Luikjes voor de ramen
- Plakroedes in de serre
[Afbeelding]
Even snel een schets gemaakt wat wij in gedachte hebben. Wij hebben besloten om ooit de spiltrap te vervangen door enkel een kwartslag en daarna rechtdoor. Hij zal dan uitkomen daar waar eerst nog een deur zat.
[Afbeelding]
Veel gefantaseerd over het samentrekken van twee kamers, inloopkast en badkamer en-suite maar al die moderne gekkigheid kunnen we ook nog een keer in het souterrain realiseren. Deze indeling heeft drie gelijkwaardige slaapkamers van 13,5m2 met één ruime badkamer. Simpeler en beter gebruik van m2.
Nu dat besluit gemaakt is mocht ik weer aan de bak om de deuren in de muur te verplaatsen. Eerst eentje dichtmetselen, waar de recht trap uit gaat komen:
[Afbeelding]
Oh nu heb ik mijzelf opgesloten. Gelukkig kon ik een gat breken in de CV kast en kom ik daar uit de kast.
[Afbeelding]
Ben weer ontsnapt en kan vervolgens het uiteindelijke, nieuwe deurgat uithakken. Bakstenen en mortel zijn gortdroog en broos:
[Afbeelding]
Met de nieuwe opening kan de cv kastdeur ook dicht. De ketel willen wij 180 graden draaien en aan de nieuwe muur hangen. Zit dan in de badkamer maar stoort ons niet. In de hoek heb ik gelijk ook maar het rookkanaal verwijderd en dat geeft een mooi groot gat in de vloer. Nu het deurkozijn is verwijderd wordt ook daar het gat wel groot. Blijft bijzonder om te zien dat bakstenen immuun zijn voor zwaartekracht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu ik toch zo goed bezig was (volgens moeder de vrouw), kon ik hetzelfde truukje ook wel bij de andere slaapkamer herhalen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al het puin en afval van stukadoors lag al maanden in de tuin. Wederom een 10kuub container laten komen en het ruimt weer lekker op. Zelfs weer in de tuin kunnen zitten!Zo zat ik in het zonnetje te denken over de elektra, wat eerst nog moet voordat de stucadoor binnen bezig kan. Is het heel raar als ik de centraaldoos van de begane grond ook gebruik voor de slaapkamer erboven? Dan frees ik vanuit vier hoeken de leidingen klein stukje naar beneden en blijft de ruimte in de slaapkamers naar de nok lekker leeg en open. Iemand ervaring met KlikAanKlikUit draadloze en batterijloze schakelaars? Scheelt mij nog meer werk.
Tien jaar geleden KaKu bij mijn broertje thuis toegepast. Dat wordt dagelijks gebruikt en werkt uitstekend
XXXVI
Met dank voor het meegenieten, wat is het mooi geworden. En wat zal de buurt blij zijn met zoiets moois daar. Petje af, wat is de gevel een pareltje zeg ... Mooi, mooi, mooi ...
Ziet er allemaal goed uit! En even over je elktra. Heb zelf een huis uit 78, met een lessenaarsdak zonder zolder of vliering. Nokg is dus ook 5 meter hoog hier. Alles gaat hier via de centraaldozen in de verdiepingsvloer. Die leidingen liggen bij ons op de kanaalplaten in de dekvloer. Doe er je voordeel mee hahaRefrag schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:21:
o zat ik in het zonnetje te denken over de elektra, wat eerst nog moet voordat de stucadoor binnen bezig kan. Is het heel raar als ik de centraaldoos van de begane grond ook gebruik voor de slaapkamer erboven? Dan frees ik vanuit vier hoeken de leidingen klein stukje naar beneden en blijft de ruimte in de slaapkamers naar de nok lekker leeg en open. Iemand ervaring met KlikAanKlikUit draadloze en batterijloze schakelaars? Scheelt mij nog meer werk.
Wat een tof project, je mag echt trots zijn op het resultaat!Refrag schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:21:
Is het heel raar als ik de centraaldoos van de begane grond ook gebruik voor de slaapkamer erboven? Dan frees ik vanuit vier hoeken de leidingen klein stukje naar beneden en blijft de ruimte in de slaapkamers naar de nok lekker leeg en open. Iemand ervaring met KlikAanKlikUit draadloze en batterijloze schakelaars? Scheelt mij nog meer werk.
Vwb de centraaldoos, let vooral even op dat je niet teveel op 1 groep zet. En zorg dat je de hoeken in de leidingen niet te klein maakt zodat als je een keer gezeur hebt, je er makkelijk iets door kan trekken.
En draadloze schakelaars moet je zo ver mogelijk vandaan blijven. Ik heb maar 1 regel met draadloze apparatuur: als het bedraad kan, bedraad doen. Draadloos geeft alleen maar gezeur en troubleshooten is echt ellende. En je zult altijd zien dat het net niet werkt als je het wel heel hard nodig hebt.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Volledige eens met bovenstaande!RobbieB schreef op donderdag 17 april 2025 @ 06:50:
[...]
Wat een tof project, je mag echt trots zijn op het resultaat!
Vwb de centraaldoos, let vooral even op dat je niet teveel op 1 groep zet. En zorg dat je de hoeken in de leidingen niet te klein maakt zodat als je een keer gezeur hebt, je er makkelijk iets door kan trekken.
En draadloze schakelaars moet je zo ver mogelijk vandaan blijven. Ik heb maar 1 regel met draadloze apparatuur: als het bedraad kan, bedraad doen. Draadloos geeft alleen maar gezeur en troubleshooten is echt ellende. En je zult altijd zien dat het net niet werkt als je het wel heel hard nodig hebt.
Je kan het nu makkelijk realiseren, wat VD draad en PVC buizen kosten niet veel en je bent handig genoeg. Draadloos kan je altijd nog toevoegen achteraf, bedraad niet.
Blijf wel weg van echt low-budget vd draad en buizen van de bouwmarkt, de bespaarde kosten zijn het slechtere verwerken tijdens installatie niet waard weet ik uit ervaring. En pak altijd 19mm als het kan en vermijd flexpijp. Succes!
Ga er vanuit dat jullie er lang willen blijven wonen na al deze moeite en het schitterende resultaat
Erg mooi geworden!
Als je draadloos gaat is mijn voorkeur een zigbee of z-wave oplossing te kiezen, KaKu is prima, maar weinig uitwisselbaar. nadeel van zigbee is dat ik geen muurschakelaars kan vinden die bedraad zijn, z-wave heeft dat wel
Mooie van een van deze systemen kiezen is dat je later kan kijken of, en hoe, je dit verder wil opnemen in een automation. KaKu is daarin een stuk lastiger op te nemen, omdat het geen status bijhoud. Dus of de batterij leeg is weet je alleen doordat het niet meer schakelt, of de lamp aan staat weet je alleen doordat het licht geeft. Zigbee en z-wave houden dat wel bij.
Als je draadloos gaat is mijn voorkeur een zigbee of z-wave oplossing te kiezen, KaKu is prima, maar weinig uitwisselbaar. nadeel van zigbee is dat ik geen muurschakelaars kan vinden die bedraad zijn, z-wave heeft dat wel
Mooie van een van deze systemen kiezen is dat je later kan kijken of, en hoe, je dit verder wil opnemen in een automation. KaKu is daarin een stuk lastiger op te nemen, omdat het geen status bijhoud. Dus of de batterij leeg is weet je alleen doordat het niet meer schakelt, of de lamp aan staat weet je alleen doordat het licht geeft. Zigbee en z-wave houden dat wel bij.
It's just a donkey
Wauw! Waanzinnig mooi geworden. Complimenten hoor. Hier mag je trots op zijn! Hopelijk mogen we de rest van het traject ook nog volgen
Wat en prachtig resultaat!Refrag schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:21:
Iemand ervaring met KlikAanKlikUit draadloze en batterijloze schakelaars? Scheelt mij nog meer werk.
over de KAKU, bespaar jezelf een hoofdpijndossier later, mocht je iets met automatisering gaan doen. KAKU kent namelijk geen terugkoppeling of een actie uitgevoerd is. Dus als je gaat aansturen met een automatiseringssysteem (homeassistant, of homey o.i.d.) weet je nooit zeker of de status in je systeem ook echt de status is van je schakelaar.
Als je iets van Zigbee neemt dan heb je die feedback daar wel in zitten.
Zelf heb ik alles naar 1 centraal punt gebracht (lichtpunten en schakelaars) en daar een installatiekast geplaatst met dinrails. daarop heb ik via bedraad ip netwerk shelly pro modules gebruikt.
Maar als je daar geen zin in hebt, zou ik voor een Zigbee systeem gaan.
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Wat betreft de elektra: ja, dat kan zeker. Zo wordt het in de nieuwbouw ook wel vaker gedaan voor bijvoorbeeld wisselschakelaars op de overloop. Het mooiste is natuurlijk dat iedere kamer zijn eigen groep heeft. Enfin, renovaties zijn natuurlijk nooit perfect en het is nu eenmaal compromissen sluiten.
Hoe ik het in mijn nieuwbouwhuis gedaan heb is dat iedere ruimte gevoed wordt met een loze leiding. Die komt uit in een doos in de muur en die is weer gekoppeld met de centraaldoos. Misschien voorj ullie ook een idee?
Hoe ik het in mijn nieuwbouwhuis gedaan heb is dat iedere ruimte gevoed wordt met een loze leiding. Die komt uit in een doos in de muur en die is weer gekoppeld met de centraaldoos. Misschien voorj ullie ook een idee?
WoW, wat een verschilRefrag schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:21:De onthulling - het resultaat!
[Afbeelding]
Tadaa!:
[Afbeelding]
Er zijn buiten nogal wat open eindjes:Maar de aandacht gaat eerst even naar de binnenkant zodat we toch ooit een slaapkamer en badkamer kunnen maken. Heb even de oude plattegrond erbij gehaald en heb al heel wat hokjes gesloopt! Al het rode is weggehaald of gewijzigd.
- Luikjes voor de ramen
- Plakroedes in de serre
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu dat besluit gemaakt is mocht ik weer aan de bak om de deuren in de muur te verplaatsen. Eerst eentje dichtmetselen, waar de rechte trap uit gaat komen:
[Afbeelding]
Oh nu heb ik mijzelf opgesloten. Gelukkig kon ik een gat breken in het CV-hok en kom ik daar uit de kast.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al het puin en afval van stukadoors lag al maanden in de tuin. Wederom een 10kuub container laten komen en het ruimt weer lekker op. Zelfs weer in de tuin kunnen zitten!Zo zat ik in het zonnetje te denken over de elektra, wat eerst nog moet voordat de stucadoor binnen bezig kan. Is het heel raar als ik de centraaldoos van de begane grond ook gebruik voor de slaapkamer erboven? Dan frees ik vanuit vier hoeken de leidingen klein stukje naar beneden en blijft de ruimte in de slaapkamers naar de nok lekker leeg en open. Iemand ervaring met KlikAanKlikUit draadloze en batterijloze schakelaars? Scheelt mij nog meer werk.
Zo, ik ben weer bij.
Wat is het mooi geworden!
Nu benieuwd hoe met de gestage vorderingen binnen uiteindelijk zal worden.
Wat is het mooi geworden!
Nu benieuwd hoe met de gestage vorderingen binnen uiteindelijk zal worden.
Van de week nog langs gelopen op weg naar het theater. Het ziet er geweldig uit.
Iets om trots op te zijn. 👍
Zag wel mensen stil staan en staren, was jij dat?tering-jantje schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:26:
Van de week nog langs gelopen op weg naar het theater. Het ziet er geweldig uit.
Nee, was redelijk aan de late kant. Had je huis al eerder gezien maar twijfelde nog even. Cygnus was de bevestiging.Refrag schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:34:
[...]
Zag wel mensen stil staan en staren, was jij dat?Klop gerust even aan hoor.
Volgende keer probeer ik aan te kloppen. Leuk.
De verbouwing - waar blijft die stucadoor
Het slopen van dingen lukt mij wel aardig maar nu moet het gat in de muur wel weer fraai worden. De deuren hadden we al ergens gevonden (verf krabben staat nog steeds laag op mijn prioriteitenlijstje) zodat we de kozijnmaten in konden schatten.Eerste keer met kozijnschroeven ging niet zo lekker. Het voorboren van het hout en steen moet echt diep genoeg anders drukken de schroeven de kozijnen bol (en/of breken de bakstenen af

Ook werd mij verteld dat het stellen erg precies kwam! Ja... die vaklui op youtube vervangen hetzelfde kozijn op dezelfde plek met allemaal fancy klemmen. Nouja, heb mijn eigen stellage gemaakt en heel veel met de waterpas lopen meten. Kreeg een tip om schuin langs de twee stijlen tegelijk heen te kijken, zodat ze parallel liepen.
:strip_exif()/f/image/83YG0tU2AWabJNWpxvR5sRC5.jpg?f=fotoalbum_large)
De twee kozijnen hebben mij wel even wat tijd gekost. Na het schroeven, de openingen weer wat opgevuld met mortel en steen; lekker prutsen.
Tweede deurkozijn:
:strip_exif()/f/image/cB2C65vS49zR7W0U8xVaGgqP.jpg?f=fotoalbum_large)
In eerder blog had ik al geschreven over een koudebrug ter hoogte van de houten dakgoot. Nu was het van binnen toch een rommel dus grondig overnieuw gedaan. Laatste rij steen van draagmuur eraf gehaald, isolatie in de goot gepropt en daarna weer netjes dichtgesmeerd.
![]() | ![]() |
Rechts zit nog een stalen ligger waar ik een plaat heb geschroefd om over heen te stucen. Eerste keer met Fermacell gewerkt en gaat wel prima; lijkt net keihard papier. Dit zou brandvertragend werken zodat de stalen ligger niet zo snel smelt maar kwam er later achter dat er niet voor niets speciale Fermacell schroeven zijn. Ga ik nog vervangen voor gefosfateerde schroeven.
Nu zou deze kamer bijna klaar zijn om gestuct te worden maar kwam nog paar gaatjes tegen:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Pfff.. Dit is nog maar een collectie van de grootste; daar priegel ik nog wel een keer wat stenen in.
Met deze lentezon ook maar eens van de zolder gekomen om buiten een klusje te verzinnen. Om de regenpijp aan te sluiten op het riool begonnen met graven. Achteraf had ik het met dit huis kunnen weten en kwam ik gresbuis tegen. En nog een stuk, en nog één en nog een.
:strip_exif()/f/image/nvvlZ2RFZhGyFZddQlwKTkvS.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat kan er ook wel bij

Als laatst nog een vraag voor de kijkers:
Vanwege de gevelisolatie willen we de deur wat tegen houden voordat hij de muur raakt. Nu zit er op een meter hoogte wel een versterkte klos verstopt in de muur maar als ik daar een deurstopper op zou monteren steekt die zo'n 15cm uit. Alternatief is een deurstopper op de grond maar die moet dan minimaal 25cm hoog zijn, beetje formaat van de emmer.
:strip_exif()/f/image/FpQ8aLWc2ZXyyo4wLvyhJRvX.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee voor een fraaiere oplossing?
Ik zag deze genoemd worden in het gereedschap-topic: Parkside Lakfrees €59,99. Wellicht een handig stuk gereedschap om snel de boel kaal te trekken.Refrag schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:21:
[...]
De deuren hadden wel al ergens gevonden (verf krabben staat nog steeds laag op mijn prioriteitenlijstje)
[...]
Is een stormketting of deurdranger aan de binnenzijde een oplossing voor je? Dan kan de deur niet verder open dan de ketting of deurdranger lang is.
[ Voor 11% gewijzigd door Toke_gt op 18-05-2025 22:13 ]
Is dit niet wat? Voor 10 euro te koop bij de Hornbach:Refrag schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:21:
Als laatst nog een vraag voor de kijkers:
Vanwege de gevelisolatie willen we de deur wat tegen houden voordat hij de muur raakt. Nu zit er op een meter hoogte wel een versterkte klos verstopt in de muur maar als ik daar een deurstopper op zou monteren steekt die zo'n 15cm uit. Alternatief is een deurstopper op de grond maar die moet dan minimaal 25cm hoog zijn, beetje formaat van de emmer.
[Afbeelding]

Die gebruiken we hier ook.
Steekt weliswaar uit, maar zo dicht loop je toch nooit langs de muur. In de praktijk is het geen probleem.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 18-05-2025 22:41 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
een deurvastzetter? in alle soorten en maten.
https://deurdrangers.nl/n...eslag/deurvastzetters?p=2
https://deurdrangers.nl/n...eslag/deurvastzetters?p=2
Een (paar) plantenbak(ken) met een leuke plant erin?Refrag schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:21:
Ik zou de oplossing ook aan de binnenzijde zoeken in de vorm van een stormketting of deurdranger.Toke_gt schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:10:
Is een stormketting of deurdranger aan de binnenzijde een oplossing voor je? Dan kan de deur niet verder open dan de ketting of deurdranger lang is.
Reden?
De buitenkant ziet er nu zo strak, mooi en netjes uit dat ik bang ben dat alles. wat je nu aan de buitenzijde aan je gevel schroeft in negatieve zin gaat opvallen.
Daarbij ben ik (persoonlijk!) geen voorstander van het boren van gaten in een gevel. Dit heeft trouwens puur esthetische redenen hoor.
Verder:
Ontzettend bedankt dat je iedere keer de tijd neemt om dit topic te updaten.
Ik reageer niet altijd, maar als ik zie dat er een update is in het topic klik ik dit altijd als eerste aan.
Waanzinnig om te zien wat je aan het doen bent. En ik kan er ook wel een beetje aan relateren aangezien ik 25 jaar geleden ook ooit een 100-jaar oude dijkwoning compleet gestript heb en opnieuw heb opgebouwd.
(inclusief dak eraf, alle binnenmuren weg, verdieping uitgebouwd, electra compleet opnieuw aangelegt, CV compleet opnieuw aangelegt, etc. etc. En ook 95% zelf gedaan samen met m'n vader)
Dus ik ken de uitdaging om zoiets aan te pakken wel.
En die uitdaging bestaat niet alleen uit bouwkundige zaken, maar ook uit gemotiveerd blijven, werk/privé balans, onkosten in de gaten houden en voldoende rust zien te krijgen (niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk)
Eric, Signing off !!
verkeerde topic..
[ Voor 97% gewijzigd door pentaw1nz op 19-05-2025 09:10 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Wat is er mis met gresbuis? Als het niet kapot is, voldoet dat toch prima?Refrag schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:21:
Met deze lentezon ook maar eens van de zolder gekomen om buiten een klusje te verzinnen. Om de regenpijp aan te sluiten op het riool begonnen met graven. Achteraf had ik het met dit huis kunnen weten en kwam ik gresbuis tegen. En nog een stuk, en nog één en nog een.
[Afbeelding]
Dat kan er ook wel bij. Dan gaan we die ook in zijn geheel vervangen maar moet eerst nog even met PVC gaan puzzelen.
Nee als je gaat renoveren en het hele huis aanpakt ( hier ook gedaan ) en je komt buiten gresbuis tegen, dan ook de gresbuis gelijk weghalen en vervangen voor PVC. Als je iets doet, doet het dan gewoon gelijk goedTruus01 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:03:
[...]
Wat is er mis met gresbuis? Als het niet kapot is, voldoet dat toch prima?
Lekker overal in huis nieuwe PVC dan de aansluiting naar de put ook PVC., Niet lopen kutten met gresbuis nog
[ Voor 3% gewijzigd door hollandnick op 19-05-2025 10:06 ]
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Moet inderdaad zeggen dat de gresbuis er nog prima uit ziet (net als de hardhouten kozijnen die al vervangen zijn). Oude materialen lijken een stuk duurzamer en degelijke kwaliteit te hebben.Truus01 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:03:
Wat is er mis met gresbuis? Als het niet kapot is, voldoet dat toch prima?
Maar het is wat @hollandnick zei: In dit huis vertrouw ik niets meer en doe het dan liever goed. Het is ook niet zo makkelijk om een aftakking te maken vanaf gresbuis naar HWA.
oh maar ik had de gresbuis hier ook gewoon kunnen laten liggen, maar binnen lag toch alles open, en waren we toch bezig met vervangen. Waarom dan niet ook gewoon gelijk naar de putRefrag schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:38:
[...]
Moet inderdaad zeggen dat de gresbuis er nog prima uit ziet (net als de hardhouten kozijnen die al vervangen zijn). Oude materialen lijken een stuk duurzamer en degelijke kwaliteit te hebben.
Maar het is wat @hollandnick zei: In dit huis vertrouw ik niets meer en doe het dan liever goed. Het is ook niet zo makkelijk om een aftakking te maken vanaf gresbuis naar HWA.
En idd als je toch je HWA moet aanleggen dan is dat op PVC natuurlijk erg simpel. Geen idee hoe dat met gresbuis zit eigenlijk
De kans dat die gresbuizen lekken is veel groter dan dat ze niet lekken
Een minieme verzakking is al genoeg.
Inderdaad gewoon korte pijn en weg ermee. Beter voor iedereen op termijn
Een minieme verzakking is al genoeg.
Inderdaad gewoon korte pijn en weg ermee. Beter voor iedereen op termijn
[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 19-05-2025 11:01 ]
Deurdranger had ik al overwogen, maar dan vooral omdat de rest vd familie maar met de achterdeur blijft smijten. Hele huis (via balklaag?) trilt dan even, misschien omdat alles nog open ligt en de plafonds geen massa hebben. Praktisch, maar zo'n alumium blok vind ik niet passend: Wij willen het interieur ook klassiek inrichten.Eric H schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:14:
Ik zou de oplossing ook aan de binnenzijde zoeken in de vorm van een stormketting of deurdranger.
[...]
Ik ken de uitdaging om zoiets aan te pakken wel.
En die uitdaging bestaat niet alleen uit bouwkundige zaken, maar ook uit gemotiveerd blijven, werk/privé balans, onkosten in de gaten houden en voldoende rust zien te krijgen (niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk)
Dank voor het compliment! Had al eerder de indruk dat het geïntereseerd gelezen wordt zonder dat er per se gereageerd wordt. Ik schrijf alles wat kort en bondig met veel foto's zoals ik graag andere topics zou lezen. Daarachter schuilt inderdaad ons privé leven wat ook zijn uitdagingen kent. Zo werk ik 40u/wk en heb het huishouden ook nog te draaien. Vakantiedagen gaan op aan klussen, we zitten constant in het stof/puin als het mij niet lukt om klusje af te ronden en de verhuisdozen zijn nog niet uitgepakt.
Zondag stop ik eerder en gaan we als gezin Formule 1 kijken met een bitterbal.
Zou je niet een plankdrager kunnen omtoveren tot deuropvanger? Deze zijn wel in klassieke stijl verkrijgbaar.Refrag schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:01:
[...]
Deurdranger had ik al overwogen, maar dan vooral omdat de rest vd familie maar met de achterdeur blijft smijten. Hele huis (via balklaag?) trilt dan even, misschien omdat alles nog open ligt en de plafonds geen massa hebben. Praktisch, maar zo'n alumium blok vind ik niet passend: Wij willen het interieur ook klassiek inrichten.
Dank voor het compliment! Had al eerder de indruk dat het geïntereseerd gelezen wordt zonder dat er per se gereageerd wordt. Ik schrijf alles wat kort en bondig met veel foto's zoals ik graag andere topics zou lezen. Daarachter schuilt inderdaad ons privé leven wat ook zijn uitdagingen kent. Zo werk ik 40u/wk en heb het huishouden ook nog te draaien. Vakantiedagen gaan op aan klussen, we zitten constant in het stof/puin als het mij niet lukt om klusje af te ronden en de verhuisdozen zijn nog niet uitgepakt.
Zondag stop ik eerder en gaan we als gezin Formule 1 kijken met een bitterbal.
Ik zou voor het eerdere idee dat geopperd werd gaan. Een mooie houten of stenen bloembak ( afhankelijk van wat beter bij het huis past ) en daarop dan een deurstopper monteren, een kleintje. Dan voeg je ook gelijk weer mooie planten toe aan het geheel
De buitenkant van het huis is echt 1000% opgeknapt zeg!
Misschien hebben ze hier wel iets om je deur vast te zetten https://retro-deurbeslag.nl/.
Ik weet niet of er EPS achter je gevelstucwerk zit, anders heeft STO speciale pluggen om daar dingen in vast te zetten.
Misschien hebben ze hier wel iets om je deur vast te zetten https://retro-deurbeslag.nl/.
Ik weet niet of er EPS achter je gevelstucwerk zit, anders heeft STO speciale pluggen om daar dingen in vast te zetten.
Dat ding wat @Andrehj linkt en dan van een stuk gedraaid smeedijzer laten namaken? In de driehoek die over is plaats je een plantje dan zie je het ook niet meer zo.Refrag schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:01:
[...]
Deurdranger had ik al overwogen, maar dan vooral omdat de rest vd familie maar met de achterdeur blijft smijten. Hele huis (via balklaag?) trilt dan even, misschien omdat alles nog open ligt en de plafonds geen massa hebben. Praktisch, maar zo'n alumium blok vind ik niet passend: Wij willen het interieur ook klassiek inrichten.
Hoe zijn jouw regenpijp beugels bevestigd? Kan dat ook met isolatiepluggen of moet ik daar doorheen boren?Destralak schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:20:
[...]
Ik heb ook buitengevelisolatie.
Heb het volgende product gebruikt om nummerbord op te hangen; https://www.amazon.nl/gp/product/B000ONQ2W8
Draagkracht 7-10kg per plug, alhoewel dat in de praktijk meer af hangt van je buitengevelisolatie dan de plug.
Lijkt erg op het product wat je postte; alleen deze is algemeen beschikbaar.
https://www.deurvastzette...e-deurbuffer-vloermontage ; is zoiets wat?Refrag schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:01:
[...]Deurdranger had ik al overwogen, maar dan vooral omdat de rest vd familie maar met de achterdeur blijft smijten. Hele huis (via balklaag?) trilt dan even, misschien omdat alles nog open ligt en de plafonds geen massa hebben. Praktisch, maar zo'n alumium blok vind ik niet passend: Wij willen het interieur ook klassiek inrichten.
Of anders zo'n klassieke: https://www.stedaparts.nl...ger-of-poortvanger-zwart/ ; Daar kun je deur ook in open toestand mee vastzetten.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Voor het ophangen van spullen als beugels, camera's etc aan mijn gevel gebruik ik fisher thermax pluggen.Refrag schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:46:
[...]
Hoe zijn jouw regenpijp beugels bevestigd? Kan dat ook met isolatiepluggen of moet ik daar doorheen boren?
Die kan je vastzetten in je muur achter de isolatie en door de thermische onderbreking heb je geen koudebrug.
https://www.fischer.nl/nl...ermax-12-en-16/thermax-16
Je heb deze pluggen in verschillende lengtes helemaal afhankelijk hoe dik je isolatie is en je muur is.
Monteren ging vrij makkelijk, en met de ring die er bij zit sluit je netjes aan op je stucwerk.
In de thermax kan je dan een m8, of m10 draaien, net welke variant je hebt.
:strip_exif()/f/image/dv53wFSKEojpohQK5mXh7WtI.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo zit de afvoer dus bij mij.
Mooi spul, die verschillende pluggen van Fisher.choman schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:45:
[...]
Voor het ophangen van spullen als beugels, camera's etc aan mijn gevel gebruik ik fisher thermax pluggen.
Die kan je vastzetten in je muur achter de isolatie en door de thermische onderbreking heb je geen koudebrug.
https://www.fischer.nl/nl...ermax-12-en-16/thermax-16
Je heb deze pluggen in verschillende lengtes helemaal afhankelijk hoe dik je isolatie is en je muur is.
Monteren ging vrij makkelijk, en met de ring die er bij zit sluit je netjes aan op je stucwerk.
In de thermax kan je dan een m8, of m10 draaien, net welke variant je hebt.
[Afbeelding]
Zo zit de afvoer dus bij mij.
Zit ook een heel informatieve video bij van al hun verschillende producten voor geïsoleerde gevels: YouTube: Insulation anchor FID II, FID II Plus & TherMax
Wordt ook een product getoond speciaal voor het monteren van regenpijpen
Fisher FID-R pluggen voor monteren van regenpijpen op ETICS
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RhHfL9YUnLtKN9snWBEyGTxV.jpg?f=user_large)
Nu weet ik niet wat precies wat ETICS is en of TS dat op zijn wand heeft maar anders is een van die andere producten wel geschikt.
[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 25-05-2025 10:16 ]
@Vliegvlug @choman Ja, perfect! Ik had de vraag hier al eens eerder gesteld maar nu pas nodig eigenlijk. Wat ik mij kon herinneren was dat dit voor lichtgewicht belasting was bedoeld. Net even opgezocht en 6m zinken regenpijp met beugels weegt minder dan verwacht; maar zo'n 8-10kilo. Misschien dacht ik te moeilijk, als je gewoon gaat doen valt het allemaal mee.
@Yaksa Jouw voorbeeld is best wel fraai maar de tuindeuren zwaaien over het dak van het souterrain dus zo'n paal door het plafond zou de luchtvochtigheid niet ten goede komen.
Altijd leuk die verschillende reacties. Zijn vaak dingen die wel even kunnen wachten dus kan ik er rustig over nadenken.
@Yaksa Jouw voorbeeld is best wel fraai maar de tuindeuren zwaaien over het dak van het souterrain dus zo'n paal door het plafond zou de luchtvochtigheid niet ten goede komen.
Altijd leuk die verschillende reacties. Zijn vaak dingen die wel even kunnen wachten dus kan ik er rustig over nadenken.
Wat een uitdagend mooi renovatieproject!
Prachtige transformatie.
Bij onze renovatie kwamen we ook een gresbuis tegen en vervingen deze voor pvc.
Wellicht ten overvloede:
Toen we voor materialen gingen bij Dyka werd ons alles met manchet verbindingen meegegeven omdat lijmverbindingen onder de grond kapot kunnen gaan door zetting van de grond.
Ik heb een aantal jaren in Duitsland gewoond en daar worden alle afvoeren in huis ook met manchet verbindingen gemaakt. Werkt ook een stuk prettiger moet ik zeggen.
Prachtige transformatie.
Bij onze renovatie kwamen we ook een gresbuis tegen en vervingen deze voor pvc.
Wellicht ten overvloede:
Toen we voor materialen gingen bij Dyka werd ons alles met manchet verbindingen meegegeven omdat lijmverbindingen onder de grond kapot kunnen gaan door zetting van de grond.
Ik heb een aantal jaren in Duitsland gewoond en daar worden alle afvoeren in huis ook met manchet verbindingen gemaakt. Werkt ook een stuk prettiger moet ik zeggen.
17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA