De onthulling - het resultaat!
Ons mishandelde lelijke eendje:
Tadaa!:
Het was wel een paar maanden wachten maar in maart was het warm en droog genoeg. Eigenlijk was het nog maar een paar dagen werk voor de stucadoor. Vanaf nu gaat het nog langzamer want het budget is op dus ik zal nog meer zelf moeten doen. In de weekenden.. als de kinderen een keer niet naar de Apenheul willen.
Er zijn buiten nogal wat open eindjes:
- Op zoek naar de rioolbuizen om het regenwaterafvoer er op aan te sluiten
- Antiek frans balkon tegen het lijf lopen
- Luikjes voor de ramen
- Plakroedes in de serre
- Hele tuin nog herinrichten en oprit veranderen
- en nog heel veel verven

Maar de aandacht gaat eerst even naar de binnenkant zodat we toch ooit een slaapkamer en badkamer kunnen maken. Heb even de oude plattegrond erbij gehaald en heb al heel wat hokjes gesloopt! Al het rode is weggehaald of gewijzigd.
/f/image/oqr4fjC29YUYWNkJ9gyo5qDJ.png?f=fotoalbum_large)
Even snel een schets gemaakt wat wij in gedachte hebben. Wij hebben besloten om ooit de spiltrap te vervangen door enkel een kwartslag en daarna rechtdoor. Hij zal dan uitkomen daar waar eerst nog een deur zat.
Veel gefantaseerd over het samentrekken van twee kamers, inloopkast en badkamer en-suite maar al die moderne gekkigheid kunnen we ook nog een keer in het souterrain realiseren. Deze indeling heeft drie gelijkwaardige slaapkamers van 13,5m2 met één ruime badkamer. Simpeler en beter gebruik van m2.
Nu dat besluit gemaakt is mocht ik weer aan de bak om de deuren in de muur te verplaatsen. Eerst eentje dichtmetselen, waar de rechte trap uit gaat komen:
Oh nu heb ik mijzelf opgesloten

. Gelukkig kon ik een gat breken in het CV-hok en kom ik daar uit de kast.
Ben weer ontsnapt en kan vervolgens het uiteindelijke, nieuwe deurgat uithakken. Bakstenen en mortel zijn gortdroog en broos:
Met de nieuwe opening kan de cv kastdeur ook dicht. De ketel willen wij 180 graden draaien en aan de nieuwe muur hangen. Zit dan in de badkamer maar stoort ons niet. In de hoek heb ik gelijk ook maar het rookkanaal verwijderd en dat geeft een mooi groot gat in de vloer. Nu het deurkozijn is verwijderd wordt ook daar het gat wel groot. Blijft bijzonder om te zien dat bakstenen immuun zijn voor zwaartekracht.
Zo, voorlopig even klaar in deze kamer.
Nu ik toch zo goed bezig was (volgens moeder de vrouw), kon ik hetzelfde truukje ook wel bij de andere slaapkamer herhalen:
Al het puin en afval van stukadoors lag al maanden in de tuin. Wederom een 10kuub container laten komen en het ruimt weer lekker op. Zelfs weer in de tuin kunnen zitten!

Zo zat ik in het zonnetje te denken over de elektra, wat eerst nog moet voordat de stucadoor binnen bezig kan. Is het heel raar als ik de centraaldoos van de begane grond ook gebruik voor de slaapkamer erboven? Dan frees ik vanuit vier hoeken de leidingen klein stukje naar beneden en blijft de ruimte in de slaapkamers naar de nok lekker leeg en open. Iemand ervaring met KlikAanKlikUit draadloze en batterijloze schakelaars? Scheelt mij nog meer werk.
You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910