Wat is er mis met gresbuis? Als het niet kapot is, voldoet dat toch prima?Refrag schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:21:
Met deze lentezon ook maar eens van de zolder gekomen om buiten een klusje te verzinnen. Om de regenpijp aan te sluiten op het riool begonnen met graven. Achteraf had ik het met dit huis kunnen weten en kwam ik gresbuis tegen. En nog een stuk, en nog één en nog een.
[Afbeelding]
Dat kan er ook wel bij. Dan gaan we die ook in zijn geheel vervangen maar moet eerst nog even met PVC gaan puzzelen.
Nee als je gaat renoveren en het hele huis aanpakt ( hier ook gedaan ) en je komt buiten gresbuis tegen, dan ook de gresbuis gelijk weghalen en vervangen voor PVC. Als je iets doet, doet het dan gewoon gelijk goedTruus01 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:03:
[...]
Wat is er mis met gresbuis? Als het niet kapot is, voldoet dat toch prima?
Lekker overal in huis nieuwe PVC dan de aansluiting naar de put ook PVC., Niet lopen kutten met gresbuis nog
[ Voor 3% gewijzigd door hollandnick op 19-05-2025 10:06 ]
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Moet inderdaad zeggen dat de gresbuis er nog prima uit ziet (net als de hardhouten kozijnen die al vervangen zijn). Oude materialen lijken een stuk duurzamer en degelijke kwaliteit te hebben.Truus01 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:03:
Wat is er mis met gresbuis? Als het niet kapot is, voldoet dat toch prima?
Maar het is wat @hollandnick zei: In dit huis vertrouw ik niets meer en doe het dan liever goed. Het is ook niet zo makkelijk om een aftakking te maken vanaf gresbuis naar HWA.
You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910
oh maar ik had de gresbuis hier ook gewoon kunnen laten liggen, maar binnen lag toch alles open, en waren we toch bezig met vervangen. Waarom dan niet ook gewoon gelijk naar de putRefrag schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:38:
[...]
Moet inderdaad zeggen dat de gresbuis er nog prima uit ziet (net als de hardhouten kozijnen die al vervangen zijn). Oude materialen lijken een stuk duurzamer en degelijke kwaliteit te hebben.
Maar het is wat @hollandnick zei: In dit huis vertrouw ik niets meer en doe het dan liever goed. Het is ook niet zo makkelijk om een aftakking te maken vanaf gresbuis naar HWA.
En idd als je toch je HWA moet aanleggen dan is dat op PVC natuurlijk erg simpel. Geen idee hoe dat met gresbuis zit eigenlijk
De kans dat die gresbuizen lekken is veel groter dan dat ze niet lekken
Een minieme verzakking is al genoeg.
Inderdaad gewoon korte pijn en weg ermee. Beter voor iedereen op termijn
Een minieme verzakking is al genoeg.
Inderdaad gewoon korte pijn en weg ermee. Beter voor iedereen op termijn
[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 19-05-2025 11:01 ]
Deurdranger had ik al overwogen, maar dan vooral omdat de rest vd familie maar met de achterdeur blijft smijten. Hele huis (via balklaag?) trilt dan even, misschien omdat alles nog open ligt en de plafonds geen massa hebben. Praktisch, maar zo'n alumium blok vind ik niet passend: Wij willen het interieur ook klassiek inrichten.Eric H schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:14:
Ik zou de oplossing ook aan de binnenzijde zoeken in de vorm van een stormketting of deurdranger.
[...]
Ik ken de uitdaging om zoiets aan te pakken wel.
En die uitdaging bestaat niet alleen uit bouwkundige zaken, maar ook uit gemotiveerd blijven, werk/privé balans, onkosten in de gaten houden en voldoende rust zien te krijgen (niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk)
Dank voor het compliment! Had al eerder de indruk dat het geïntereseerd gelezen wordt zonder dat er per se gereageerd wordt. Ik schrijf alles wat kort en bondig met veel foto's zoals ik graag andere topics zou lezen. Daarachter schuilt inderdaad ons privé leven wat ook zijn uitdagingen kent. Zo werk ik 40u/wk en heb het huishouden ook nog te draaien. Vakantiedagen gaan op aan klussen, we zitten constant in het stof/puin als het mij niet lukt om klusje af te ronden en de verhuisdozen zijn nog niet uitgepakt.
Zondag stop ik eerder en gaan we als gezin Formule 1 kijken met een bitterbal.
You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910
Zou je niet een plankdrager kunnen omtoveren tot deuropvanger? Deze zijn wel in klassieke stijl verkrijgbaar.Refrag schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:01:
[...]
Deurdranger had ik al overwogen, maar dan vooral omdat de rest vd familie maar met de achterdeur blijft smijten. Hele huis (via balklaag?) trilt dan even, misschien omdat alles nog open ligt en de plafonds geen massa hebben. Praktisch, maar zo'n alumium blok vind ik niet passend: Wij willen het interieur ook klassiek inrichten.
Dank voor het compliment! Had al eerder de indruk dat het geïntereseerd gelezen wordt zonder dat er per se gereageerd wordt. Ik schrijf alles wat kort en bondig met veel foto's zoals ik graag andere topics zou lezen. Daarachter schuilt inderdaad ons privé leven wat ook zijn uitdagingen kent. Zo werk ik 40u/wk en heb het huishouden ook nog te draaien. Vakantiedagen gaan op aan klussen, we zitten constant in het stof/puin als het mij niet lukt om klusje af te ronden en de verhuisdozen zijn nog niet uitgepakt.
Zondag stop ik eerder en gaan we als gezin Formule 1 kijken met een bitterbal.
Ik zou voor het eerdere idee dat geopperd werd gaan. Een mooie houten of stenen bloembak ( afhankelijk van wat beter bij het huis past ) en daarop dan een deurstopper monteren, een kleintje. Dan voeg je ook gelijk weer mooie planten toe aan het geheel
De buitenkant van het huis is echt 1000% opgeknapt zeg!
Misschien hebben ze hier wel iets om je deur vast te zetten https://retro-deurbeslag.nl/.
Ik weet niet of er EPS achter je gevelstucwerk zit, anders heeft STO speciale pluggen om daar dingen in vast te zetten.
Misschien hebben ze hier wel iets om je deur vast te zetten https://retro-deurbeslag.nl/.
Ik weet niet of er EPS achter je gevelstucwerk zit, anders heeft STO speciale pluggen om daar dingen in vast te zetten.
Dat ding wat @Andrehj linkt en dan van een stuk gedraaid smeedijzer laten namaken? In de driehoek die over is plaats je een plantje dan zie je het ook niet meer zo.Refrag schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:01:
[...]
Deurdranger had ik al overwogen, maar dan vooral omdat de rest vd familie maar met de achterdeur blijft smijten. Hele huis (via balklaag?) trilt dan even, misschien omdat alles nog open ligt en de plafonds geen massa hebben. Praktisch, maar zo'n alumium blok vind ik niet passend: Wij willen het interieur ook klassiek inrichten.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hoe zijn jouw regenpijp beugels bevestigd? Kan dat ook met isolatiepluggen of moet ik daar doorheen boren?Destralak schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:20:
[...]
Ik heb ook buitengevelisolatie.
Heb het volgende product gebruikt om nummerbord op te hangen; https://www.amazon.nl/gp/product/B000ONQ2W8
Draagkracht 7-10kg per plug, alhoewel dat in de praktijk meer af hangt van je buitengevelisolatie dan de plug.
Lijkt erg op het product wat je postte; alleen deze is algemeen beschikbaar.
https://www.deurvastzette...e-deurbuffer-vloermontage ; is zoiets wat?Refrag schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:01:
[...]Deurdranger had ik al overwogen, maar dan vooral omdat de rest vd familie maar met de achterdeur blijft smijten. Hele huis (via balklaag?) trilt dan even, misschien omdat alles nog open ligt en de plafonds geen massa hebben. Praktisch, maar zo'n alumium blok vind ik niet passend: Wij willen het interieur ook klassiek inrichten.
Of anders zo'n klassieke: https://www.stedaparts.nl...ger-of-poortvanger-zwart/ ; Daar kun je deur ook in open toestand mee vastzetten.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Voor het ophangen van spullen als beugels, camera's etc aan mijn gevel gebruik ik fisher thermax pluggen.Refrag schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:46:
[...]
Hoe zijn jouw regenpijp beugels bevestigd? Kan dat ook met isolatiepluggen of moet ik daar doorheen boren?
Die kan je vastzetten in je muur achter de isolatie en door de thermische onderbreking heb je geen koudebrug.
https://www.fischer.nl/nl...ermax-12-en-16/thermax-16
Je heb deze pluggen in verschillende lengtes helemaal afhankelijk hoe dik je isolatie is en je muur is.
Monteren ging vrij makkelijk, en met de ring die er bij zit sluit je netjes aan op je stucwerk.
In de thermax kan je dan een m8, of m10 draaien, net welke variant je hebt.
:strip_exif()/f/image/dv53wFSKEojpohQK5mXh7WtI.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo zit de afvoer dus bij mij.
Mooi spul, die verschillende pluggen van Fisher.choman schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:45:
[...]
Voor het ophangen van spullen als beugels, camera's etc aan mijn gevel gebruik ik fisher thermax pluggen.
Die kan je vastzetten in je muur achter de isolatie en door de thermische onderbreking heb je geen koudebrug.
https://www.fischer.nl/nl...ermax-12-en-16/thermax-16
Je heb deze pluggen in verschillende lengtes helemaal afhankelijk hoe dik je isolatie is en je muur is.
Monteren ging vrij makkelijk, en met de ring die er bij zit sluit je netjes aan op je stucwerk.
In de thermax kan je dan een m8, of m10 draaien, net welke variant je hebt.
[Afbeelding]
Zo zit de afvoer dus bij mij.
Zit ook een heel informatieve video bij van al hun verschillende producten voor geïsoleerde gevels: YouTube: Insulation anchor FID II, FID II Plus & TherMax
Wordt ook een product getoond speciaal voor het monteren van regenpijpen
Fisher FID-R pluggen voor monteren van regenpijpen op ETICS
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RhHfL9YUnLtKN9snWBEyGTxV.jpg?f=user_large)
Nu weet ik niet wat precies wat ETICS is en of TS dat op zijn wand heeft maar anders is een van die andere producten wel geschikt.
[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 25-05-2025 10:16 ]
@Vliegvlug @choman Ja, perfect! Ik had de vraag hier al eens eerder gesteld maar nu pas nodig eigenlijk. Wat ik mij kon herinneren was dat dit voor lichtgewicht belasting was bedoeld. Net even opgezocht en 6m zinken regenpijp met beugels weegt minder dan verwacht; maar zo'n 8-10kilo. Misschien dacht ik te moeilijk, als je gewoon gaat doen valt het allemaal mee.
@Yaksa Jouw voorbeeld is best wel fraai maar de tuindeuren zwaaien over het dak van het souterrain dus zo'n paal door het plafond zou de luchtvochtigheid niet ten goede komen.
Altijd leuk die verschillende reacties. Zijn vaak dingen die wel even kunnen wachten dus kan ik er rustig over nadenken.
@Yaksa Jouw voorbeeld is best wel fraai maar de tuindeuren zwaaien over het dak van het souterrain dus zo'n paal door het plafond zou de luchtvochtigheid niet ten goede komen.
Altijd leuk die verschillende reacties. Zijn vaak dingen die wel even kunnen wachten dus kan ik er rustig over nadenken.
Wat een uitdagend mooi renovatieproject!
Prachtige transformatie.
Bij onze renovatie kwamen we ook een gresbuis tegen en vervingen deze voor pvc.
Wellicht ten overvloede:
Toen we voor materialen gingen bij Dyka werd ons alles met manchet verbindingen meegegeven omdat lijmverbindingen onder de grond kapot kunnen gaan door zetting van de grond.
Ik heb een aantal jaren in Duitsland gewoond en daar worden alle afvoeren in huis ook met manchet verbindingen gemaakt. Werkt ook een stuk prettiger moet ik zeggen.
Prachtige transformatie.
Bij onze renovatie kwamen we ook een gresbuis tegen en vervingen deze voor pvc.
Wellicht ten overvloede:
Toen we voor materialen gingen bij Dyka werd ons alles met manchet verbindingen meegegeven omdat lijmverbindingen onder de grond kapot kunnen gaan door zetting van de grond.
Ik heb een aantal jaren in Duitsland gewoond en daar worden alle afvoeren in huis ook met manchet verbindingen gemaakt. Werkt ook een stuk prettiger moet ik zeggen.
17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA