Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Zowat alle Rijksmonumenten (incl. eentje waar ik werk) staan in de lijnolieverf en die verf gaat veel langer mee dan de moderne alkydlakken. (Deze lakken dekken het hout af, daar waar lijnolieverf echt in het hout trekt).
Ergens niet in geloven is eigenlijk een vooringenomen iets wanneer je er nog nooit mee gewerkt of nog nooit in verdiept hebt.
Ik zeg niet dat ik er niet in geloof, ik zeg dat het niet per definitie zo is dat lijnolieverf minstens meegaat zonder enige behandeling, dat is namelijk wat jij zegt.

Afhankelijk van het merk waar je kijkt geven sommigen 7-10 jaar aan namelijk én geven ze zelf ook al aan dat tussentijdse behandeling nodig kan zijn omdat het ook dof wordt na verloop van tijd. Dan is het niet gelijk een verfbeurt, maar wel in de lijnolie zetten, een stuk sneller natuurlijk, maar dus niet 15 jaar geen omkijken ernaar.

Daarentegen gaan de betere chemische verven ook zonder problemen 5-7 jaar mee en moet je hoogstens een keer na 3-4 jaar (zeker aan de zonkant) tussendoor wat bijwerken. En zelfs dan is het gewoon opletten en bijhouden, wat ook niet meer inhoudt dan licht opschuren en een dun laagje aanbrengen.

Dus ja, je hebt helemaal gelijk dat lijnolieverf strict genomen degene is die langer meegaat, maar het is nu ook weer niet het walhalla zoals je doet overkomen, anders had elk houten kozijn wel daarmee in de lak gestaan. Want het is ook niet alsof het (veel) duurder is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

No Hands schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:47:
[...]

Maar het mooie is, als je hout schildert zit er nooit zichtbare houtnerf op. Nooit. Dus waarom dat voor kunststof een pluspunt is heb ik nooit begrepen. Ik heb het zelf overigens ook :)
Scherp!
Toch lijkt het met houtnerf echter. Gek is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Scherp!
Dat is niet gek, dat is simpel: omdat strak kunststof nog steeds vele malen strakker is dan strak (nieuw) hout.

Hout is een natuurproduct en met of zonder verf zal dat altijd een zeer licht effect hebben op het uiterlijk. Kunststof wordt in een fabriek geproduceerd en tot op het kleinste niveau nauwkeurig en is daarom van top tot teen snaarstrak.

Idem bij pvc vloeren die een houten vloer immiteren: vrijwel allemaal hebben ze wel reliëf, maar alleen de betere en dus duurdere hebben registered emboss waarbij het reliëf exact overeenkomt met de print eronder, zit er minder herhaling in én nog belangrijker wellicht: de toplaag is dusdanig afgewerkt dat hij niet als een grote plastic plaat glimt maar in de buurt komt van parket dat net in de was gezet is.

Bij de betere pvc vloeren zie je vooral doordat de 'planken' zeer strak op elkaar aansluiten op een manier dat met echt hout niet haalbaar is dat het nep is, maar de structuur en toplaag komen aardig in de buurt.

Zo ook dus bij kunststof kozijnen: veel verschillen, maar de betere komen aardig in de buurt.

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-10-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

MooDyBLueS schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:30:
[...]

Dat is niet gek, dat is simpel: omdat strak kunststof nog steeds vele malen strakker is dan strak (nieuw) hout.
Misschien het kunststof minder strak maken. Beetje golven en zo. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:50
Rzaan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:33:
[...]

Even met een brander langs afgaan, dat krijg je dat wel😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:33:
[...]

Hehe, cirkeltje is rond:
Rzaan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Scherp!
;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-06 14:46
dockterbob schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:18:
. Let op dat kunststof kozijnen niet dragend zijn en dat het glas dus draagt. Voor grote overspanning zoals bij de erker moet je daarvoor wel ruimte hebben. Met hout kan je dan een stuk lager bouwen helemaal als je ook nog je dak koud wil isoleren.
Let wel dat een kozijn in principe nooit dragend is, van welk materiaal dan ook.

nog even een reactie op de kunststof kwestie: ik ben zelf een huis uit 1840 aan het restaureren en als ik al hoor ' het lijkt net...' dan komt het er niet. Bij mij geen kunststof kozijnen (hoe goed dan ook, je ziet het gewoon) , geen pvc vloer, geen loodvervangers. zelfs geen keramische tegels.

Bij nieuwbouw kan een kunststof kozijn gewoon mooi zijn hoor, het is gewoon een goed product. maar je renoveert nu eenmaal een oud huis welke je in zijn waarde moet laten

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mala1920
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-06 22:50
We zijn overtuigd. We gaan voor hout.
Gister goed gesprek gehad met de bouwkundige. Er waren zoveel punten die we moesten bespreken, gelukkig hebben we nu echt knopen door kunnen hakken. Erg benieuwd naar het nieuwe definitieve ontwerp. Er zijn ook nog wat verrassingen zowel positief als negatief maar dat lees je vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:56
dockterbob schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:18:
Hi TS. Heel vet project, ik lurk al een tijdje😁. we zitten zelf ook midden in een renovatie van een oude schoenen winkel uit 1925. (Nog geen topic, ben nog aan het kijken of ik er tijd voor kan vrij maken 🤔 )
Even mijn ervaring met trippelglas en grote kunststof kozijnen. Heb nu inmiddels 1 jaar nieuwe kunststof kozijnen in een jaren 70 huis. Let op dat kunststof kozijnen niet dragend zijn en dat het glas dus draagt.
Dat lijkt me sterk, dan komt er gewoon een stalen profiel in de gevel net boven je kozijn. Dat draagt je gevel en je kozijn staat eronder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:36
De situatie - deur naar de martelkelder gevonden
Toen wij nog op huizenjacht waren en dit huis al hadden bezocht, las mijn vrouw een artikel over een Amerikaans gezin die een geheimzinnig luik in hun huis hadden gevonden. Nadat ze dit hadden opengetrokken bleek er een ruimte achter te zitten waar zij een vies matras aantroffen met verdachte vlekken op de muur. Dit bleef een naar gevoel geven en ze hebben hun huis maar verkocht. Sindsdien noem ik de ruimte in het souterrain zonder ramen onze eigen 'martelkelder'. "Little did he know..." :o

1) Als men de trap af komt is er direct rechts een halletje van 1m2. 2) Om de hoek komt de penetrante schimmelgeur je al tegemoet. 3) Wanneer je dan doorloopt en omdraait ontdek je nog een ruimte achter het halletje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqlofkuAZ86fjXVbM8ZYGIwD3OA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIvi9vvjLbCBWCZ8dJiwZVrk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eN6KaXBuBuKimNVlHvVioxTlA0M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8VluLIzHkZNY59pnW65x6SX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83MHeA49baNrAkthNd1AuGMjY3w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RV5936vM8fI8HIwY2yy41NLF.jpg?f=fotoalbum_tile

Het is gewoon een hele groezelige ruimte wat we even tijdelijk hadden gebruikt om de verhuisdozen neer te zetten en dan de deur gauw weer dicht te doen. Desondanks dachten we dat het tóch gezonder was om ook deze ruimte alvast wat te strippen en schoon te maken (misschien ook omdat we in de kamer ernaast slapen). Zo dacht ik met slopen te beginnen in het halletje maar de schrootjes zaten helemaal niet vast op de muur: DAARACHTER ZAT NAMELIJK HELEMAAL GEEN MUUR!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LS51_GgYXOEAO7dJZPAQiNT9YA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RgBbqcv2ALdh1JNK2Zq4Mdo.jpg?f=fotoalbum_large

Waaaaat??!!! Nog even een paar schrootjes verwijderen en het beweegt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67oeTc5snRYKilvKuhaNjuzvnzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHjUWEXOYnhEi1dCQUUDg7wt.jpg?f=fotoalbum_large

Aaaaah... Daar is onze deur naar de martelkamer!

Het ding is zo'n 20cm dik, loeizwaar, maar scharniert nog vrij soepel. Uiteindelijk ook de rest van de schrootje overal van afgetrokken maar ik was soms wat te enthousiast met het slopen van de plafondtegels. Eén plaat weer teruggehangen want een lichtbak in een ruimte zonder ramen is toch wel handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rL86bVowBTJhUwDW9Fn30H6nuxs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyATVmmqIgbKTKufpyyv1xET.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZcWOFfNO0BPf_TEqtxGX7tGWpw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrdmCwK4ohFf3H0ZFdfmFW7A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGhKSdeE2vJk4k8TLCJKtsHAbT0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCWQW1s85dEMXHnZ2wfxCwM6.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu de spinnenwebben en schimmel weggehaald was durfde ik de ruimte in de hoek te betreden en er een nieuw lampje in te draaien. Blijken daar ook nog 'dingen' aanwezig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IH0ts5e-oGzvCC1-7DjkV5cRKko=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Angj8wR47RPq1qTt3Nr1uhqf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBSn3kkSSmxWf0lIjcQNgU6qdbU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMBq7avlEzYhZf0wMmBXXL1o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bE9CW6kpl-p22dbRyTDoIoNtFbE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ep2OVmqr4LwB2pKvn3WW6POL.jpg?f=fotoalbum_tile

Op de eerste foto zie je in de vloer nog een luik. Daaronder zit een gedeeltelijk gevulde waterput, misschien met de stand van het grondwater? Het heeft even geduurd voordat het kwartje bij ons viel maar volgens mij zit er in de put een dompelpomp die te hoog water via de linkerleiding kan wegpompen naar de rioolbuis die langs het plafond weg loopt. De middelste buis weet ik nog niet maar de rechter is dan de handmatige pomp.
Het houten hok in het tweede plaatje zou wel als toilet bedoelt zijn want daar zit een afgedopte buis (niet op de foto zichtbaar) die volgens mij ook op de waterput uit komt.
De machinerie op de derde foto is voor de luchtverversing? En nee, de knopjes werken allemaal niet meer :P

De verrassingen hielden maar niet op want later heb ik ook nog een hoop metaal gevonden in het 'toilet-hok':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvJv_H8i0sMyS1ITq-s9FnUi93o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fEeGISk0LWpXVPhKCkpaCTE7.jpg?f=fotoalbum_large
Die aparte ruimte met machines erin zit om een hoek en loopt net buiten de buitendraagmuur. Ik liep er al maanden overheen op de oprit maar besefte mij dat dat het dak is van die ruimte. Verklaart ook de maffe buizen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTip0X8-_6k9Gzc5sq-KGcZHGA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zS515cDkThzP1eijSCL1KVyn.jpg?f=fotoalbum_large
Nou, dat was weer de update. Nu ik de foto nog een keer zie bedenk ik mij dat die pijpjes nog verwijderd moeten worden voordat er gevelisolatie geplaatst kan worden. Probleem voor later...

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Ik zou de archieven eens induiken, lijkt erg veel op een schuilkelder van de BB uit de jaren 50 en 60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:06
Wordt dat de mancave?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
Stond dit dan ook niet op de NEN280 tekeningen of de tekeningen van de makelaar? of evt originele tekeningen?

Mogelijk hebben de vorige bewoners dit ook niet niet eens geweten.

Ook lekker als die radiator al jaren lekker heeft lopen buffelen zonder dat je het had geweten.

[ Voor 21% gewijzigd door BlueSS50 op 02-11-2023 07:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Cool man!
Wij hoopten ook op dit soort dingen toen we een sloopwoninkje kochten, maar helaas.

Geniet ervan!

En, zoals @pman63 schrijft: het heeft veel weg van een schuilkelder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:52
Maar, die foto's staan toch ook gewoon bij de Funda link? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
kieskes schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:26:
Maar, die foto's staan toch ook gewoon bij de Funda link? :D
en op de plattegrond is die ruimte ook getekend toch ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
Ja, het is een schuilkelder.

Volgens mij was men echt bang voor een oorlog in de jaren '75-'85. Recent hebben we oude bouwtekeningen en vergunningaanvragen gekregen maar kan er nog geen wijs uit worden. Allerlei grote verbouwingsplannen die er nooit gekomen zijn en soms afwezigheid van ruimtes die ik juist wel zou verwachten. Bij het onderkelderen zie ik 'hobbyruimte' geschreven. :/ Ieder zijn 'hobby' denk ik dan maar.

Funda noemt het simpelweg een berging en dat is praktisch gezien ook wat het nu is. Maar die funda plattegronden zijn ook niet foutloos. Bij ons verkochte woning loopt de verkoopmakelaar dan met zo'n camera de boel te scannen en daaruit ontstaan die plattegrondjes. Nu ik terugkijk op de funda advertentie hebben ze gewoon de muur heel dik gemaakt als de maten ergens niet helemaal klopte.

offtopic:
De vorige eigenaren kunnen door persoonlijke omstandigheden maar weinig vertellen over de historie. Jammer, want het is al minimaal 70 jaar in bezit van de familie.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:09
Volgens de bouwtekening bij de gemeente van ons jaren '60 huis, zou er een hele kelder met kolenhok moeten liggen onder ons huis. In de praktijk is die nooit gebouwd :(

Leuk hoor , dit soort extra ruimtes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:36
Refrag schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:44:
Volgens mij was men echt bang voor een oorlog in de jaren '75-'85.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nW27Brh3CT1BzfEU9VrK8H_pwUk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3U05Sdq8Yg0NQb3zCi2VRF1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-hbdweRDWQp-JMr0dJlnKEKnOs=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/S1qyndxge3KZ2OCb4XxoWWeV.webp?f=fotoalbum_tile

Dreiging kernwapens/wapenwedloop, grote vredesdemonstraties in Den Haag (1983) en Amsterdam nov 1981.
Ik vind het niet gek dat mensen schuilkelders bouwden.

En voor geïnteresseerden van na 1985 wat achtergrondinformatie over die dreiging

[ Voor 47% gewijzigd door Toke_gt op 02-11-2023 12:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:44
Waarom zie ik dit topic nu pas?...
Supertof dat je het zo gaat herstellen, ik heb er jarenlang in de buurt gewoond maar als kind zijnde dacht ik altijd dat het een nieuwbouwhuis was :+ (en nee ik kom niet uit 1910 :+ )
Vroeger wel een paar keer in het gebouw links van je huis geweest, daar zat toen nog een fietsenmaker.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Refrag
MooDyBLueS schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

Die deur... 8)7 Met dat "Niet betreden, politie" lint lijkt er ook een mooi verhaal voor in de kroeg bij te zitten, niet dan?
Vorige eigenaar wist van niks maar we krijgen allerlei bizarre verhalen van buren. Blijkt dat er een soort kerkelijke stichting de onderverhuurder was die kamers beschikbaar stelde aan ex-gedetineerde. :') Dat verklaart wel de boevenkoppen van de pasjes die wij gevonden hebben, net als het postvak met wel erg exotische namen (ahum).

Terugkomend op die deur; de kamerbewoners hadden ook 'vriendjes'. Eén van de vriendjes vond het nodig om de supermarkt om de hoek met een vuurwapen te bedreigen en had zich daarna in die kamer verstopt. Daarna nog een achtervolging over schuttingen naar de achterburen ofzo...

Enfin, de buren zijn wel blij met de afwezigheid van wietlucht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daniel14
Refrag schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:27:
[...]

Vorige eigenaar wist van niks maar we krijgen allerlei bizarre verhalen van buren. Blijkt dat er een soort kerkelijke stichting de onderverhuurder was die kamers beschikbaar stelde aan ex-gedetineerde. :') Dat verklaart wel de boevenkoppen van de pasjes die wij gevonden hebben, net als het postvak met wel erg exotische namen (ahum).

Terugkomend op die deur; de kamerbewoners hadden ook 'vriendjes'. Eén van de vriendjes vond het nodig om de supermarkt om de hoek met een vuurwapen te bedreigen en had zich daarna in die kamer verstopt. Daarna nog een achtervolging over schuttingen naar de achterburen ofzo...

Enfin, de buren zijn wel blij met de afwezigheid van wietlucht.
Hopelijk gaan ze erop voorruit met de nieuwe buren ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Refrag
Het plan - hoera, een definitief ontwerp
Zo, er zijn wat knopen doorgehakt en dat geeft weer wat rust en duidelijkheid. <+:)
We hebben een second opinion kunnen krijgen over onze plannen van een architect via de gemeente. Hierdoor wisten we beter welke dienstverlening we hadden kunnen verwachten maar niet hebben gekregen bij het bouwkundig ontwerpbureau. Bij het aangeven te willen stoppen heeft de eigenaar excuses aangeboden en alles overgenomen van zijn collega. Sindsdien enkel goed contact gehad met snelle antwoorden. Er is toen beloofd om direct al onze feedback te verwerken voor het definitieve ontwerp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYPvhjo_vcenwwkwW_0hs70tUOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pWvl2VSzTWls1q7AokKRuUpo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwHFUARfJKH1V2xAA-_sAk2R_yg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Eelk8geTk59Gli3KQR9Pni22.png?f=fotoalbum_large

Wij zijn echt heel blij met het definitieve ontwerp! Steenstrips detaillering, de grootste ramen met een tussenstijl, nieuwe serre (met simpele plakroedes), achtergevel in stijl doorgetrokken, tuindeuren, achterdeur en voordeur hebben nu zij-en bovenlichten. We hadden nog meer tierelantijntjes geroepen maar daar heeft de bouwkundige toch even de rem op gezet zodat we de focus houden op de grootste ingrepen.

Mede door jullie feedback gaan wij toch over op houten kozijnen maar dat leek al gelijk een no-go door de eerste offerte van 135k (mooie showroom, zoals gezien op RTL4/vtwonen!). Gelukkig had een andere offerte de eerste '1' een plek verplaatst en kwam uit op 45k (online, cheapy website). Deze heeft wel hele duidelijke beluchtingsgaatjes en ik weet nog niet hoe erg ik dat storend ga vinden....voor 90k minder.
Een willekeurig voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_4MbMQN6uDMKXG8RXEt_Cu3NtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/us5wMYc6KZZ2BazXmvhWndsQ.jpg?f=user_large
Vinden jullie al die gaatjes normaal onder elk raampje? Suggesties voor een andere voordelige houten kozijnen leverancier?

Als laatste wil ik nog de indeling delen en dan specifiek het tochtportaal bij de achterdeur. Wij doen namelijk alles met de fiets en rijden rechts van het huis de oprit op naar de achtertuin. De voordeur is precies aan de andere kant en het leek ons onpraktisch om elke keer de dubbele tuindeuren open te doen. Zo hebben we een achterdeur (met veel glas) bedacht en dan binnen een tochtportaal. Echter komt het niet lekker uit in de ruimte anders dan een rechthoekig hokje in de hoek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUNXHVusOPejs1JvtrXoPLcLWNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ve8KgKKUtRaZRLMIxohTT70b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJ4bKcMdhcgUZVl2dTQm1XyuF5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eZwWTFoxbPiJUxgWrSgkEofC.png?f=fotoalbum_large

Tweede plaatje is een visualisatie/idee maar het moet in de praktijk wel gelijk uitkomen met het kader van de kozijnen naast de achterdeur. In het plaatje is er nog geen binnendeur, maar misschien komt die in de opening of juist rechtdoor bij het binnenkomen. De eetttafel is daar nu getekend en zal dan schuiven naar de achtergevel, onder de ramen? Weet nog niet wat handig gaat zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:36
Even teruggebladerd om tuinligging te zien. Ik zou de achterzijde zo lichtdoorlatend mogelijk maken, omdat je tuin op het zuiden ligt. Daar komt zeker in de winter het meeste licht naar binnen en in de rest van de woning dus veel minder. Met dat in gedachten zou ik geen portaal in de hoek maken, maar zo min mogelijk van de ramen en deuren afschermen. Het hoekje is weliswaar niet zo groot, maar zit daar toch in de weg voor een prettige indeling.
Als je echt een portaal wilt waar je gezin ook kinderlaarzen en sporttassen kan parkeren, zou ik dat eerder rechts aan de buitenzijde van die deur maken (je buitendeur nu is dan de binnendeur). Ik kan niet zo goed zien wat je daar nu hebt, maar daarmee hou je je kamer wel lichter en makkelijker indeelbaar.
Als dat portaal niet per se nodig is, zou ik toch de keukendeuren gaan gebruiken als ingang. Met die kant op het zuiden heb je er maar zelden vol de wind op, dus met inwaaiende kou/regen hoef je niet veel rekening te houden.

Oh, en de nieuwe architect heeft het werk goed gedaan. Die buitenkant ziet er mooi uit en goed in stijl ontworpen! Wat een verschil zal dat zijn als het klaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 19-11-2023 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Nu online
De wind en regen in dit dorp komt meestal uit zuidwest dus dan heb je daar zeker wel last van, een uitbouw op de uitbouw is ook een idee, ik zou, zeker gezien de zee van ruimte, iets ruimte inleveren voor een
ruimte om schoenen en jassen in kwijt te kunnen. Dat wandje dus nog iets verder naar de eettafel toe. (en een extra deur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:23
Bij binnenbeglazing zijn die gaatjes echt nodig om condensvorming onder het glas te voorkomen waardoor je houtrot kan krijgen. Verander je dit in buitenbeglazing dan ventileert het onder de de onder glaslat.
Dat tochtportaal vind ik zonde van de ruimte en het licht, is een aangebouwd klompenhok geen idee?

[ Voor 19% gewijzigd door D.deJong op 19-11-2023 05:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Laatst online: 18:13
Ik heb geen helder beeld van de buitensituatie bij de woningentreedeur. Ik zou kijken of je je geplande gewoonte niet kunt aanpassen zodat je "gewoon" via die deur aan de zijkant naar binnengaat. Ruime hal, kapstok en zo meer zijn daar al voorzien. Fietsenberging en een afdakje in stijl boven de deur en je bent klaar.

Dat kost niet zoveel (minder dat de tochtsluis) en zorgt voor een evenwichtiger ontwerp van je woon/eet ruimtes. Naar mijn mening ziet de tochtsluis er nu wat gekunsteld uit. En ik geef je op een briefje dat het daar rommelig wordt met jassen, shawls en schoen en laarzen.

EDIT: En kiezen voor buitenbeglazing want nu lijkt het kunststof en dat wil(de) je niet las ik.

[ Voor 7% gewijzigd door S.J.Onnie op 19-11-2023 07:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• micky_
  • Niet online
Wat betreft die gaten onder de ramen.
Op de foto zijn de kozijnen wit, en door de schaduwwerking zie je de gaatjes erg goed. Bij de kleur antraciet is dat een stuk minder.
Overigens raadde onze kozijnenleverancier de combi hout + antracietkleur regelrecht af. Donkere kozijnen worden erg warm, waardoor er niet elke 5-7, maar elke 3 jaar onderhoud nodig zou zijn.

Wat betreft het tochtportaal.
Wat is de functionaliteit die je zoekt? Het portaal zal je uitzicht vanuit de eettafel op de tuin flink hinderen en licht wegnemen in het midden van de woning. Daar moet dus wel wat tegenover staan.

Moet het tegen wind of inslaande regen beschermen?
Bij de meeste nieuwbouwwoningen van de laatste decennia kom je gewoon achterom in de open keuken binnen (voor zover ze een achterom hebben). Wij hadden dat ook. Met onze opgroeiende kinderen (van 4-18 jaar) hebben we er nooit problemen mee gehad.
Als je je zorgen maakt, kan er wellicht een overkapping komen.

Moet het dienen als wat de Engelsen treffend een mudroom moemen? Dus waar je je vieze spullen achterlaat voordat je verder naar binnen gaat.
Daarvoor is het zoals nu getekend te klein. En als gezinsleden vaak vies de woning binnenkomen, zou ik ze via de hal laten komen. Die is daar helemaal geschikt voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
Toke_gt schreef op zondag 19 november 2023 @ 00:00:
Even teruggebladerd om tuinligging te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oH3MBjbhNSZIMWgzYnMI8JOHP_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dpPcvpzb8TSbYWRzC2H3JxEA.png?f=user_large

Ja, de tuinligging is op het zuiden en door de open indeling die wij willen tocht het dan zo door naar de hele begane grond.

In de onderstaande foto's zie je het hoekje. Als we de deur een kwartslag zouden draaien zitten we boven de lichtschacht. En het nog verder uit te laten steken met een aanbouwtje wordt ook wat krap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhoNpDANofHt7l7wE3cpriFBZXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMbpcQ2YBOcnblkBFOdMrISH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTXh7gC2Ht0_1svUdgmVl3ViLFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqxj5D4tqnk7InJrla5rftHf.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Refrag schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:01:
Het plan - hoera, een definitief ontwerp
Zo, er zijn wat knopen doorgehakt en dat geeft weer wat rust en duidelijkheid. <+:)
We hebben een second opinion kunnen krijgen over onze plannen van een architect via de gemeente. Hierdoor wisten we beter welke dienstverlening we hadden kunnen verwachten maar niet hebben gekregen bij het bouwkundig ontwerpbureau. Bij het aangeven te willen stoppen heeft de eigenaar excuses aangeboden en alles overgenomen van zijn collega. Sindsdien enkel goed contact gehad met snelle antwoorden. Er is toen beloofd om direct al onze feedback te verwerken voor het definitieve ontwerp:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij zijn echt heel blij met het definitieve ontwerp! Steenstrips detaillering, de grootste ramen met een tussenstijl, nieuwe serre (met simpele plakroedes), achtergevel in stijl doorgetrokken, tuindeuren, achterdeur en voordeur hebben nu zij-en bovenlichten. We hadden nog meer tierelantijntjes geroepen maar daar heeft de bouwkundige toch even de rem op gezet zodat we de focus houden op de grootste ingrepen.

Mede door jullie feedback gaan wij toch over op houten kozijnen maar dat leek al gelijk een no-go door de eerste offerte van 135k (mooie showroom, zoals gezien op RTL4/vtwonen!). Gelukkig had een andere offerte de eerste '1' een plek verplaatst en kwam uit op 45k (online, cheapy website). Deze heeft wel hele duidelijke beluchtingsgaatjes en ik weet nog niet hoe erg ik dat storend ga vinden....voor 90k minder.
Een willekeurig voorbeeld:
[Afbeelding]
Vinden jullie al die gaatjes normaal onder elk raampje? Suggesties voor een andere voordelige houten kozijnen leverancier?

Als laatste wil ik nog de indeling delen en dan specifiek het tochtportaal bij de achterdeur. Wij doen namelijk alles met de fiets en rijden rechts van het huis de oprit op naar de achtertuin. De voordeur is precies aan de andere kant en het leek ons onpraktisch om elke keer de dubbele tuindeuren open te doen. Zo hebben we een achterdeur (met veel glas) bedacht en dan binnen een tochtportaal. Echter komt het niet lekker uit in de ruimte anders dan een rechthoekig hokje in de hoek:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tweede plaatje is een visualisatie/idee maar het moet in de praktijk wel gelijk uitkomen met het kader van de kozijnen naast de achterdeur. In het plaatje is er nog geen binnendeur, maar misschien komt die in de opening of juist rechtdoor bij het binnenkomen. De eetttafel is daar nu getekend en zal dan schuiven naar de achtergevel, onder de ramen? Weet nog niet wat handig gaat zijn.
Er is ook een andere oplossing, maar die kan niet altijd dan wordt er door het raam/deurhout naar beneden geboord dat werkt vooral bij delen die open kunnen dichte delen worden vaak met een aluminium begalzingsprofiel gedaan, maar niet altijd zoals bij mijn nep schuifraam (bij de pijltjes zitten gaatjes die doorlopen naar de sponning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcvUhEpyNRoQkMzFGBAyNQH2Awo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TvgJoC9CqOqBwOvigZkMVvLK.png?f=fotoalbum_large

bij mijn deur is het ook gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHylBD1peYJjR9xnyWkFWkbbXaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZdsi8HwJVclrzrWM2SYbfSB.jpg?f=fotoalbum_large

mijn kozijnen zijn door de jong kozijnen gemaakt. ik zou gewoon eens met ze praten mijn ruime ervaring (prive en zakelijk) met ze is dat heel erg veel mogelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:16

orf

Bij mij is het door de timmerfabriek niet ventilerend gemaakt. Ik ben supertevreden over de kwaliteit en de detaillering. Superknap hoe ze een kozijn van de buren van meer dan 100 jaar oud op de mm nagemaakt hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSixYoEUKiA9ebRnsbkKXYqRhDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5scxtdff3XVvgHAzkdr2qvrT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
orf schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:23:
Bij mij is het door de timmerfabriek niet ventilerend gemaakt. Ik ben supertevreden over de kwaliteit en de detaillering. Superknap hoe ze een kozijn van de buren van meer dan 100 jaar oud op de mm nagemaakt hebben.

[Afbeelding]
Dat is natuurlijk helemaal niet knap als je het glas niet ontwaterd, plankjes opmaat maken kan (bijna) iedere timmerman. En zonder ontwatering zou ik zeker niet tevrede zijn over de kwaliteit, bouwkundig is dat ruk.
Het zou mij echter niets verbazen als ze de door mij eerder aangehaalde oplossing (doorboren) hebben gebruikt en ze dus wel geventileerd zijn. (al zie ik zo snel niet waar het bij de panelen zou kunnen)

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 19-11-2023 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:35
Refrag schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:06:
Het plan - gevelontwerp is het net-niet
Pfff.. voor jullie wat korter maar wij hebben twee maanden moeten wachten op een verbeterd ontwerp. Dat had heel wat voeten in de aarde maar helaas is het nog steeds niet helemaal naar onze verwachting. Er is nauwelijks communicatie met de bouwkundige en wij weten telkens niet wanneer we wat wel of niet kunnen verwachten. Inmiddels ook andere architecten gesproken en wij staan op het punt om elders het ontwerp af te laten maken. Hoe dan ook, het ontwerp is een stapje verder en hier kunnen we wel wat tips van jullie gebruiken. Roep maar wat, dan gaan wij er eens over nadenken O-)

Dit is het eerste schetsontwerp waarbij al aanzicht tekeningen zijn gemaakt. Heb ik eerder gepost maar hier nog een keer ter vergelijking.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het tweede product wordt het definitieve ontwerp genoemd maar het e.e.a. zit ons nog niet lekker. Dit was onze feedback:
  • Roedes in de bovenraampjes leek ons wel leuk, maar wij waren niet zeker of dit mooi zou uitpakken voor alle ramen en welke maten
  • De spekbanden willen wij met steenstrips op gevelisolatie en dit is nog steeds niet gevisualiseerd
  • Segmentbogen boven de ramen i.p.v. een rechte rollaag. Sluitstenen van natuursteen net als de gevelplint
  • Een naambordje!
  • Vergroten van de ramen achtergevel en andere indeling
  • Toevoegen van bovenlicht bij voordeur, maar wisten niet of de luifel nog zou passen
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar nu de vragen aan jullie:
Wij zijn voornemens om alle kozijnen in kunststof HR+++ uit te laten voeren maar voor roedes is dat moeilijker. Hebben jullie ervaring met plakroedes + wienersprossen tussen de twee lagen voor triple glas? Binnenkant dan wel glad en geen roedes? Is het weglaten van wienersprossen tussen het glas heel nep, vooral met triple glas? Misschien is het enkel een kwestie van smaak, daarvoor gaan we nog een keer naar een glashandel maar deze combinatie zie je niet vaak.

De erker/serre gaat erg opvallen aan de voorkant. Dit is ons afgeraden om uit te laten voeren in kunststof omdat dit een erg groot oppervlak aan kozijn bevat. Komt ook bij dat er twee tuindeuren in zitten en daarvoor moeten we ook nog goed zoeken naar iets leuks. Daklijst etc, mogen wat ons betreft wel van hardhout. Ik doel niet op een hout vs. kunststof-kozijnen-discussie maar zou het echt zo zichtbaar worden voor de erker?

De roedeverdeling lijkt ons veel. Zelf hadden we 6 of max. 8 in gedachte maar bij de echte oude huisjes zie je inderdaad veel kleintjes, vaak van metaal. Ook zit het nu bijna overal doorgevoerd op de boven-en onderverdieping, voor-en achter. Misschien wat veel van het goede; zou een mix van stijlen (deels roedes, deels ramen met tussenstijl zoals in het eerste ontwerp) passen?
Grote kans dat de segmenten er gewoon nog boven zitten. Venema kan dat prima weer naar voren toe halen.
https://www.venemarestaur...uisstraat-apeldoorn-2018/

Ik zou zelf persoonlijk het hele huis weer ontdoen van zijn stuc.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-06 14:36
Betreft portaaltje: Het is wellicht wat krap inderdaad.

Heb je er misschien al aan gedacht om er geen dichte muur van te maken maar het hele portaal van glas?
Op die manier blijft het in ieder geval wel ruimtelijker ogen en blokkeer je geen licht van buiten je kamer in.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:35
@Refrag Nog vorderingen?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Refrag
De situatie - het dak stort in
Nu de tekeningen en plannen gemaakt zijn gaan we eerst het vooroverleg voor vergunningen beginnen. Krijgen we netjes een brief van de gemeente dat er binnen 26(!) weken antwoord gaat komen. ;(

Nouja... in afwachting van vorderingen gaan we maar verder met strippen en deze keer op de verdieping op de plek waar ooit de nieuwe badkamer gaat komen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWHcgdsgvI7Qa_380O321JeNXSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHtYEbJdlVyKtDwnmnJacRgn.jpg?f=fotoalbum_large
Kijk nou het huis heeft toch nog iets origineels! De deur rechts kwam achter de schrootjes vandaan maar nog niet open gedaan... Aan de andere kant zit nu namelijk het trapgat. Via de oude bouwtekening wisten wij al dat de trap ooit verplaatst was en destijds was dit dus de deur naar het kamertje.

De tweede kamer onder het mansarde dak ook gestript waarbij het plafond van dakkapel zichtbaar werd... zit dit nou schuin?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWsVl_CWG-EYQqAw8zxI4FYcdcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nc7rtssquCUjrALiNK8x0GrE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxHEcwMqkVPG8YhwmzY1U1qjTpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPckaczxDqQmlLJ7n9nY7GGW.jpg?f=fotoalbum_large
Jup, dat zit niet goed. Het dak is ooit 'vervangen' wat dus betekende dat enkel de dakpannen vernieuwd zijn. De langdurige waterschade zit hier precies bij de rand van het dak van dakkapel en de gording plus draagbalk. Besloten voor totale vervanging van dakkapel ook op te nemen in de plannen want hier is ook nul isolatie toegepast.

Zo kom je ook wat tegen: Wie plaatst daar nou bloemetjesbehang? Hé, slechts de derde prijs gewonnen?!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fowY78hLuBDVtTAGDaBomgPSmAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfjw1xBpfZN5GJFHIwzWqnPp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju5k3FkzEEVFCTgwhmxQyYPuUc8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjVujKk8FNFIRatXi4rqwUv7.jpg?f=fotoalbum_tile

Terugkomend op het eerste plaatje; daar zit ook een deur geknutseld naar het rare lessenaarsdak (wat wij eraf gaan slopen). Ook daar kwam een deur achter de schrootjes vandaan maar die leidt naar de CV-ketel die bereikbaar is via de naastgelegen slaapkamer. ofzo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6rpLyUb0J-rJGImvJTbeom26xc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a16NUSpk1qyCru3DoXhuff41.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xqxvq_4J87x2zb_9f58NxrMxfs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYYwq7oLv9NlmfZ2mtOBYnbc.jpg?f=fotoalbum_tile

Die tweede foto laat de hele opening zien waar wij het dak weer willen aanhelen. Tevens zijn er twee (??) rookkanalen waarvan eentje met asbest naar de woonkamer. Daarachter zit er nog één maar die zit verstopt tussen muren en loopt helemaal naar het souterrain. Nog niet gevonden waar die eindigt :?

Het mansarde dak is minder hoog en het leek ons wel tof om het geheel open te laten na verbouwing. Bij het strippen van het verlaagd plafond kwam er meer licht en werd het dak en constructie weer zichtbaar. Helaas, helaas was het dakkapel niet de enige plek met waterschade. Gelukkig heeft de vorige eigenaar de drie gordingen weer 'rechtgezet' met wat houten latjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMhA2PfNfJ0LYD49RrpaLtKRHp4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdVqyKSLXx56h4XNNslzcP6P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2YUVNjizxMjhpWRPiBBCR9Q00Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpivwTOx0xfvscpN27XbSlQQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IN7244Qm6jt69-ecI_YZ4WZEkt0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wI1hYcyKsnm1Y8Gaf0hxW7Lj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-IdY3QQVzE_LNPIPsM9YaoO9DQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bsaULfKCjbhx1w0KaCiL7wl.jpg?f=fotoalbum_large
Wij schrokken wel even bij deze ontdekking maar de constructeur en aannemer haalde hun schouders beetje op. Het geheel zou wel even stand houden, maar goed... weer iets voor op het verbouwingslijstje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Refrag
Csotranme schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:14:
Betreft portaaltje: Het is wellicht wat krap inderdaad.
Heb je er misschien al aan gedacht om er geen dichte muur van te maken maar het hele portaal van glas?
Wij weten het inderdaad nog niet hoe en of wij een tochtportaal willen. Als wij binnen gaan renoveren kunnen we dit nog eens gaan overdenken, of pas veel later doen als er behoefte is. Toch stelde ik alvast de vraag omdat het impact heeft op de plaatsing van de achterdeur. Zoals het nu in het plan staat zou het prima zijn en beslissen we later wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Refrag op 08-12-2023 12:04 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Refrag
Onze uitdaging - vergunningen en regen
Wauw, gemeente was vrij snel met een eerste reactie net voor de kerstdagen. Dit betreft het vooroverleg en is op drie punten afgewezen :N

1. Balkonhek komt op precies dezelfde plek als huidig maar is nu symmetrisch getekend. MAGNIET. Het staat bovenop de uitbouw en is daardoor buiten het 'bebouwingsvlak' dus te hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mxOOcBR57a75ldGXpb5YIrDG1I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KJqdUHQlPusLxbMsnfHXV0j5.png?f=user_large
2. Luifel boven de deur is wat groter getekend. Oh, dan is het een overkapping. MAGNIET. Te hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PGZO8zx2XX3csBRpkKqRtnlfxw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HCm1SNr406PlZNrCjMTolYtI.png?f=user_large
3. Door de keuze van buitengevelisolatie komt er.. isolatie.. aan de buitengevel. MAGNIET. Zit te dicht op de erfgrens van de buren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYlPTDoGPmiTJCaxzgVMQB31L1A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lvyRTmPjM7j8TXZDv0WohGtZ.png?f=user_large

Tot dusver de toetsing volgens de regeltjes maar nu de experts:

"Veelal wordt bij buitenwaarts isoleren de ruimtelijke kwaliteit nadelig beïnvloed. In dit geval steekt men er veel moeite in om het pand juist charme terug te geven. Hierdoor vinden wij dat het plan aanvaardbaar is." O+

Wel een paar duizend euro lichter maar mogen verder met vergunningsaanvraag. Nu nog een: Quickscan flora en fauna, Daglichtberekening, Sloopmelding, Ecologisch werkprotocol, Asbestinventarisatie, Participatieverslag, Sloopvergunning & Ventilatieberekening. Huiswerk dus voor ons en de bouwkundige.

Zoals overal in Nederland heeft het hier ook flink geregend. Veel meer dan de eerste maanden en het begint op allerlei plekken te lekken, druppelen of sijpelen. Het schuine dak heb ik nog niet durven inspecteren, water komt vooral dwars door het platte dak en langs de kozijnen die te ver naar buiten zijn geplaatst. Hierdoor moest ik denken aan mijn toekomstig hemelwaterafvoer wat nu vooral via het platte dak loopt. Misschien dat jullie mee kunnen denken wat handig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcDEZHFhsXJyFqb5BuV813TDX04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGiSxoSq4hIHZBf9QMU9D9yj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FL6-b-OwMmZt-95l3pmyy7Uxupc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VW8ZCJMWi1TX4jfRfhHDRpxU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39J8qsmmE72UeOBQ-OvIs8SPcW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGorymactAeDUHPBUAaaxxkd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ous-JL2CaywXvR9kAJmbZjn2p_0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7ZMmsXtHHQPZ0x2gem2LoKt.jpg?f=fotoalbum_tile

Oranje = huidige afvoer
Blauw = nieuwe idee
Vooral aan de achterkant loopt het raar langs het midden het platte dak op en dan weer midden naar beneden de tuin in. Die zou ik graag naar de zijkant willen verplaatsen maar daar zit die lichtschacht en ik weet niet of ik het zomaar op het riool zou kunnen aansluiten (en hoe?). Misschien een regenton op de hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Refrag Mooie update en vooruitgang! Begrijp ik het goed uit je verhaal dat de gemeente in eerste instantie "volgens de regels" het afkeurde, maar je nu dus voor alle punten een principe-akkoord hebt?

Als dat zo is, vind ik het wel erg fijn om te lezen dat gemeentes nog hun gezonde verstand gebruiken en niet blind varen op de letter van de wet (en regelgeving).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Refrag
MooDyBLueS schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:35:
Begrijp ik het goed uit je verhaal dat de gemeente in eerste instantie "volgens de regels" het afkeurde, maar je nu dus voor alle punten een principe-akkoord hebt?
Als dat zo is, vind ik het wel erg fijn om te lezen dat gemeentes nog hun gezonde verstand gebruiken.
Yup. Mijn bouwkundige was ook opgelucht dat er volgens de 'geest van de wet' in plaats van de 'letter van de wet' werd beoordeeld. Daar was ik het grondig mee eens, en zou ook in een bredere maatschappelijke discussie meer mogen plaats vinden.

Waar ik mij wel aan kan storen is de noodzaak voor verder onderzoek. Het stuk dak wat wij willen slopen is ergens in '70-'80 gebouwd en lijkt mij onwaarschijnlijk dat er asbest zit. En NEE, daar zitten al helemaal geen vleermuizen of huismussen |:(

offtopic:
Familie verbouwd aan een rijksmonument in een hele strenge gemeente. Daar zou dit dus direct afgekeurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Refrag schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:43:
Waar ik mij wel aan kan storen is de noodzaak voor verder onderzoek. Het stuk dak wat wij willen slopen is ergens in '70-'80 gebouwd en lijkt mij onwaarschijnlijk dat er asbest zit.
Mijn huis is uit 1979/1980 en er zat gewoon asbest in. Vooral in de lijm die werkt gebruikt om tegels en de vloer te plakken. Bouwjaar zegt niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-06 18:58

Arno

PF5A

Mijn huis uit '71 had ook asbest vanuit de oplevering. De platen op de schuur zijn lang geleden al vervangen, maar de pijpen voor luchtafvoer zitten er nog steeds in.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:55
[...]

Yup. Mijn bouwkundige was ook opgelucht dat er volgens de 'geest van de wet' in plaats van de 'letter van de wet' werd beoordeeld. Daar was ik het grondig mee eens, en zou ook in een bredere maatschappelijke discussie meer mogen plaats vinden.
Wat fijn! Dat heb ik (te vaak) anders gezien!

Bij huis uit 1979 asbest boven de openhaard, in het ketelhok en in de garage hier ;)

[ Voor 9% gewijzigd door nooberke op 04-01-2024 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Refrag schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:14:
Onze uitdaging - vergunningen en regen
Vooral aan de achterkant loopt het raar langs het midden het platte dak op en dan weer midden naar beneden de tuin in. Die zou ik graag naar de zijkant willen verplaatsen maar daar zit die lichtschacht en ik weet niet of ik het zomaar op het riool zou kunnen aansluiten (en hoe?). Misschien een regenton op de hoek?
Een regenton is een oplossing voor een uur, dan is ie vol. Een regenton zit gewoon tussen je afvoer en als de ton vol is moet het alsnog het riool in. Of een andere afvoerplek naar keuze, tuin, infiltratiebak, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Laatst online: 18:13
Wellicht een beetje off topic maar Apeldoorn heeft subsidiemogelijkheden als je je HWA afkoppelt van het riool. Dat kan in combinatie met het advies van @No Hands leiden tot mooie milieuvriendelijke oplossingen :)
Afkoppelen van regenwater
Eigenhuis, huurwoning, bedrijfspanden en openbare ruimte, overal is het nog
mogelijk om daken pleinen en wegen van het riool af te koppelen. Maak gebruik
van onze regeling afkoppelen en kijk op: https://www.apeldoorn.nl/subsidie-af-
koppelen-regenwater.
Naast particulieren ook voor huurders, verenigingen en bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
[...]

Waar ik mij wel aan kan storen is de noodzaak voor verder onderzoek. Het stuk dak wat wij willen slopen is ergens in '70-'80 gebouwd en lijkt mij onwaarschijnlijk dat er asbest zit. En NEE, daar zitten al helemaal geen vleermuizen of huismussen |:(

offtopic:
Familie verbouwd aan een rijksmonument in een hele strenge gemeente. Daar zou dit dus direct afgekeurd worden.
Tja asbest kan er wel degelijk zitten jaren 70/80 waren nog hoogtijdagen voor asbest. En gezien de manier hoe bij jou vroeger verbouwd is, kan er best op vreemde plekken asbest zitten.

Als je zeker weet dat er geen vleermuizen of huismussen zitten. dan van te voren alle gaten even zorgvuldig dicht maken, dan is er ook kleine kans op vervolgonderzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
daniel14 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 18:04:
[...]

Tja asbest kan er wel degelijk zitten jaren 70/80 waren nog hoogtijdagen voor asbest. En gezien de manier hoe bij jou vroeger verbouwd is, kan er best op vreemde plekken asbest zitten.

Als je zeker weet dat er geen vleermuizen of huismussen zitten. dan van te voren alle gaten even zorgvuldig dicht maken, dan is er ook kleine kans op vervolgonderzoeken
Ik dacht ook al: huh jaren 70/80 is toch juist dé periode dat asbest veelvuldig gebruikt werd? Of we begrijpen Refrag verkeerd, dat kan natuurlijk ook. Wellicht is het al op de een of andere manier onderzocht en niet aanwezig bewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
Misschien ben ik te liberaal voor al die vergunningseisen. Ben niet zo bang voor een beetje asbesthoudend materiaal maar kom er wel achter dat het in vanalles en nog wat kan zitten. Volgende week de gecertificeerde inspectie die nodig is door het slopen van dak wat er origineel niet hoort. Van binnenuit lijkt alles gewoon hout en glaswol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Refrag schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:51:
Misschien ben ik te liberaal voor al die vergunningseisen.
Vergunningen zijn nodig in zijn algemeenheid.
Maar soms moet je daar een beetje flexibel mee omgaan.
Als je meer dan 10 m³ sloopafval produceert, moet je een sloopvergunning aanvragen.
Maar 10 m³ sloopafval heb je al heel snel als je een beetje vergunningsvrij aan het verbouwen bent.

Mijn asbestverwijdering had volgens het verwijderingsbedrijf gewoon gekund zonder al die poespas.
Vooral gezondheids-technisch gezien dan.
Ook degene die daarna kwam controleren gaf aan dat het helemaal doorgeslagen is.
Maar ja, als je eenmaal een officieel onderzoek hebt laten doen, zit je in het systeem.

Mocht ik nog een keer gaan verbouwen, dan laat ik het onderzoek doen door een Belgisch bedrijf. Die hebben geen meldingsplicht in Nederland. En mocht het dan een ernstige vervuiling zijn, dan laat ik het onderzoek nog een keer doen door een Nederlands bedrijf en daarna officieel saneren.
Mocht het nauwelijks vervuiling zijn, dan doe ik het zelf met een goed stoffilter. Mag niet, maar scheelt wel vele duizenden Euro's.
Bij mij zat er asbest in tegellijm bij 2 fonteintjes, en in lijm voor zeil op 1 kamer op zolder. Minder dan 0.1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:35
Had hier ook geen asbest meer verwacht, op 30m2 gespijkerd dakbeschot na. Dat wisten we en zou op zich de kosten niet zijn als je naar de vierkante meters keek. Maar voor 3m2 tegels waarbij de tegellijm minder dan 0.1% asbest bevatte, waren we toch even snel 1000 euro de m2 kwijt.

Als ik dat van te voren had geweten, had ik de tegels eruit gehaald voor het rapport. Want als je onder 10m3 blijft mag je het gewoon slopen zonder asbestinventarisatierapport. Maar in tegellijm had ik het niet zien aankomen helaas.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Morpheusk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:12:
Had hier ook geen asbest meer verwacht, op 30m2 gespijkerd dakbeschot na. Dat wisten we en zou op zich de kosten niet zijn als je naar de vierkante meters keek. Maar voor 3m2 tegels waarbij de tegellijm minder dan 0.1% asbest bevatte, waren we toch even snel 1000 euro de m2 kwijt.

Als ik dat van te voren had geweten, had ik de tegels eruit gehaald voor het rapport. Want als je onder 10m3 blijft mag je het gewoon slopen zonder asbestinventarisatierapport. Maar in tegellijm had ik het niet zien aankomen helaas.
Ik wilde weten of er ergens asbest zat (in grotere hoeveelheden die gevaarlijk zijn)
Vandaar dat ik een onderzoek liet doen.
Met de wetenschap van nu, was dat niet nodig geweest.
Maar better safe then sorry of zoiets.

Daarom zou ik nu ook voor de Belgische methode gegaan zijn.
Dan weet je wat er aan de hand is en kun je daar het vervolgtraject op afstemmen.

Nu was ik alles bij elkaar zeker € 6.000-€ 7.000 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Morpheusk schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:12:

Dat het in tegellijm zit van keramische tegels zijn ze ook pas sinds een paar jaar “bij toeval” achtergekomen,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
@Rzaan @Morpheusk @daniel14
Nou, ik heb nog nooit zo'n leuke asbestinspectie gehad (enige en hopelijk laatste). d:)b
Hele nuchtere mensen die ook zuchten onder constante regeldruk en het voor mij niet moeilijker wilde maken dan nodig. Asbestbuis die los lag in de tuin wordt niet naar gekeken omdat die zelfstandig ingeleverd mag worden. In het te-slopen-puntdak zat niets verdachts en daar waar ik in het CV hok wat had verwacht was gips/hout/anders. Er zijn wel vier monsters genomen van de kit van de kozijnen.
Aan de zijkant van het huis, op de verdieping, zijn 3 ramen waar ik overweeg om deze identiek te maken. Het middelste kozijn moet dan 10cm groter gemaakt worden wat de aannemer gaat doen bij het zetten. Precies achter dit raam zit nu een washok... met tegeltjes. In overleg zijn daar ook monsters van genomen, nu maar hopen dat ik daar geen spijt van ga krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
Geen echte update maar wel een vraag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1zWkSDVvtWC-Za6jNoMpZW9kyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKGTNhrRMxUWiH3Bzs5eSXwX.jpg?f=fotoalbum_large
In de 'martelkelder' is er wat gesloopt. De ventilatieunit en waterleidingen weggehaald en had al gehoord dat het nog wat geld ergens kan opleveren. Geen idee of onderdelen nog wat waard zijn, anders per kilo ergens afrekenen.

In het souterrain komt ooit nog moderne ventilatie en als er afvalwater zou zijn van een douche/toilet verzin ik iets met een pomp omhoog de rioolbuis in. De huidige wateropslagtank ga ik niet meer gebruiken en geeft alleen maar overlast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLG89wQTwCww5d1XvbZEl3S_ZRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYnQonFFEzPAt4g21M9Xhm0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Maar hoe demp ik dit? Al het metaal afsnijden of beitelen, rommel eruit scheppen en gewoon een hoop cement over de natte drek storten? Het is een meter diep en ik schat 1,5m3 groot. De buis rechts is afvoer van wat een toilet zou zijn geweest (zat er niet in) en links moet ook ergens een afvoer lopen van het keukenblok wat in de gang van het souterrain staat.

Als laatst zocht ik deze twee pijpjes die buiten uitstaken. Eentje zit vlak bij de lamp binnen denk ik, maar de ander zat verstop achter de ventilatie-unit. Nu ik die kan zien loopt de buis dieper en naar beneden in plaats van boven/buiten. Raarrrr. Blijkt dat het beton nog 2 meter dieper door loopt maar daar kan ik niet bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQ4Cw7ysydEbwrcx_pSWboTXxQ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zS515cDkThzP1eijSCL1KVyn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-c_Sgw9c4xYAcl5d1EH0EkQ8Ys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEke9LOO1n0pj9cUElXIP35B.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 13:20
Refrag schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:59:
[Afbeelding]
In de 'martelkelder' is er wat gesloopt. De ventilatieunit en waterleidingen weggehaald en had al gehoord dat het nog wat geld ergens kan opleveren. Geen idee of onderdelen nog wat waard zijn, anders per kilo ergens afrekenen.

...
Ligt eraan hoeveel opslagruimte en geduld je hebt. Tijdens de renovatie hier al het koper en messing (leidingen, fittingen, elektra) apart gehouden en ingeleverd. Gaf toch een leuke 250,- euro "terug". IJzer is niet veel waard, maar als je heel veel hebt en je het ergens kunt laten... Zijn genoeg oud metaalbedrijven, wel geld er vaak een minimum aan kilo's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Zwartoog schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Ligt eraan hoeveel opslagruimte en geduld je hebt. Tijdens de renovatie hier al het koper en messing (leidingen, fittingen, elektra) apart gehouden en ingeleverd. Gaf toch een leuke 250,- euro "terug". IJzer is niet veel waard, maar als je heel veel hebt en je het ergens kunt laten... Zijn genoeg oud metaalbedrijven, wel geld er vaak een minimum aan kilo's.
Oud ijzer tussen de € 0.16 en € 0.20 per kilo.
Hoe meer je het ijzer al hebt uitgesplitst, des te meer krijg je.
Dus kom je alleen met oude radiatoren en niet nog een hoop kleine troep erbij, krijg je meer.
Vreemd maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Rzaan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:37:
[...]

Oud ijzer tussen de € 0.16 en € 0.20 per kilo.
Hoe meer je het ijzer al hebt uitgesplitst, des te meer krijg je.
Dus kom je alleen met oude radiatoren en niet nog een hoop kleine troep erbij, krijg je meer.
Vreemd maar waar.
Precies het scheelt als je alles uitgesorteerd hebt, als je veel kleine dingen hebt, roepen ze altijd dat je een lagere prijs krijgt, omdat ze dan nog alles moeten uitsorteren en alles wat geen ijzer is eruit vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

daniel14 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Precies het scheelt als je alles uitgesorteerd hebt, als je veel kleine dingen hebt, roepen ze altijd dat je een lagere prijs krijgt, omdat ze dan nog alles moeten uitsorteren en alles wat geen ijzer is eruit vissen.
Ik bedoelde: Je moet ook het ijzer al uitsorteren. Ze flikkeren alles wat ze nog kunnen pletten met een gewicht in een andere container. Dus als jij al die zaken al apart aanlevert, krijg je meer. Radiatoren en dikwandige buizen kunnen ze niet meer pletten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueSS50
Ik had een tandemasser vol met radiatoren, profielen van metalstud en nog ander ijzer schroot.
En al het koper (bruin en wit) achter in de auto gegooid.
150 euro voor het out ijzer en 200 euro voor het koper gekregen.

Als je zelf aan het slopen bent dan loont het dus zeker om het zelf weg te brengen.

Dagelijks kwamen er oud ijzerboeren die het wel voor mij mee wilde nemen.
Er was er maar 1 die er maarliefst 40 euro voor wilde geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
BlueSS50 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:28:
Ik had een tandemasser vol met radiatoren, profielen van metalstud en nog ander ijzer schroot.
En al het koper (bruin en wit) achter in de auto gegooid.
150 euro voor het out ijzer en 200 euro voor het koper gekregen.

Als je zelf aan het slopen bent dan loont het dus zeker om het zelf weg te brengen.

Dagelijks kwamen er oud ijzerboeren die het wel voor mij mee wilde nemen.
Er was er maar 1 die er maarliefst 40 euro voor wilde geven
Transportkosten zijn hoog 🤣😓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Refrag schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:59:
[Afbeelding]

In het souterrain komt ooit nog moderne ventilatie en als er afvalwater zou zijn van een douche/toilet verzin ik iets met een pomp omhoog de rioolbuis in. De huidige wateropslagtank ga ik niet meer gebruiken en geeft alleen maar overlast.
[Afbeelding]

Maar hoe demp ik dit? Al het metaal afsnijden of beitelen, rommel eruit scheppen en gewoon een hoop cement over de natte drek storten? Het is een meter diep en ik schat 1,5m3 groot. De buis rechts is afvoer van wat een toilet zou zijn geweest (zat er niet in) en links moet ook ergens een afvoer lopen van het keukenblok wat in de gang van het souterrain staat.

Als laatst zocht ik deze twee pijpjes die buiten uitstaken. Eentje zit vlak bij de lamp binnen denk ik, maar de ander zat verstop achter de ventilatie-unit. Nu ik die kan zien loopt de buis dieper en naar beneden in plaats van boven/buiten. Raarrrr. Blijkt dat het beton nog 2 meter dieper door loopt maar daar kan ik niet bij.
[Afbeelding][Afbeelding]
Water eruit zuigen en zand erin, afdekken met laagje beton, of isolatie en beton.
Of zand en tegelpaadje, als het buiten is. Struiken en bloembollen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
daniel14 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:33:
[...]

Transportkosten zijn hoog 🤣😓
Die Mercedes moet ergens van betaald worden....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:33
Ik kende dit topic helemaal niet! Heb t net helemaal door gelezen en ga hem volgen :) woon ook in t zelfde dorp/stad :p

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mala1920
Kleine update: Geen asbest aangetroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mala1920 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:50:
Kleine update: Geen asbest aangetroffen.
Is dit wel het juiste topic? :?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Mala1920
Jazeker ik ben de vrouw des huizes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Mala1920 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:15:
Gelukkig maar. Scheelt bakken met geld en een hoop gedoe.
Je hele huis wordt overhoop gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• micky_
  • Niet online
Mala1920 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:15:
Hoi! Goed om jou ook hier te hebben. En ook voor jou _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor dit project.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Refrag
micky_ schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:21:
[...]Hoi! Goed om jou ook hier te hebben. En ook voor jou _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ voor dit project.
Ohoh, ze heeft ons gevonden. Gauw, engels praten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:13
Tis best rustig geworden na je laatste comment, @Refrag . Moeten we een amber alert uitsturen? :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
Rzaan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:16:
[...]

Gelukkig maar. Scheelt bakken met geld en een hoop gedoe.
Je hele huis wordt overhoop gehaald.
Ik vind het vreemd dat je zo over een ander zijn vrouw praat.

;)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Refrag
De situatie - beetje slopen hier, beetje slopen daar
Voorlopig zijn de grootste slagen wel gemaakt en omdat ik nu al 650m3 gas per maand :o verstook laat ik de verlaagde plafonds nog maar even zitten. Zoals de kop al weergeeft zijn we kleine klusjes her en der aan het verzinnen terwijl we het huis verder ontdekken.
Zo hebben we na 6 maanden de tweede 'badkamer' eens bekeken en begrijpen we beter waar de rioollucht op de verdieping vandaan kwam. Daar zit trouwens ook een willekeurig gat, door het dak, met kachelpijp en kap. Hier hebben wij een inloopkast bedacht waarvoor de draagmuur links nog doorgebroken moet worden, maar moeder de vrouw wilde zich hier eerst lekker uitleven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppHFPBmEFuhPvPmrhqA9CLJYHDI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1DKHhiibcc8kzWcj7HbjEGv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVuPboKMORalFke8Av5K7pGkNvI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OafilgmnUNZBoMKIxW6muwJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Ondertussen ben ik weer beneden bezig om de martelkelder gezelliger te maken. Al het metaal is losgehaald maar het is er nog steeds te vochtig. Voorheen noemde ik het een waterput maar begrijp nu dat het eigenlijk een beerput is (geworden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jz-yDciaCDjvAwok21c8QKnZv4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDppnWPBUIZIbQMC6C0iVBHg.jpg?f=fotoalbum_large
Daar kwamen nog heel wat emmertjes zwarte drab uit. Daarna is de put flink goed doorgespoeld met schoon water (wat direct weer zwarte drab werd) en eruitgezogen met de stofzuiger. Toen het droger was durfde ik mijn hoofd er in te steken en zag drie (?) afvoerpijpen. De eerste is de afvoer van een gesloopt hokje een meter rechts naast het gat. Tweede afvoer blijkt van de pantry in het souterrain te komen, alleen de derde loopt onder mij door naar de voorgevel :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgRQkruoHsY4udobMDCJYyQfUIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ekwai8dRD2cN8omCL84GoUVC.jpg?f=fotoalbum_large
We laten het nu even goed droog worden, afgelopen dagen lijkt het weer vochtig/nat te worden maar misschien komt dat uit het beton zetten. Hopelijk blijft het droog en dan kan ik een frame verzinnen, stalen pinnen plaatsen en vloertje storten.

Iets anders willekeurigs is de rij van 5 beukenbomen in de kleine achtertuin. Foto bij verhuizing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfWcVOECNXCKIZCW3SYcVpP24GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fx0wykEcs0PDVTQLZz7UDB8f.jpg?f=fotoalbum_large
Deze zijn niet goed bijgehouden de kroon is veel te groot geworden, zijn vergroeit en zorgt voor wat overlast bij buren. Wij vinden groen en bomen in de tuin prachtig maar hiervoor gaan we later een plan maken. Met enige pijn in ons hart ben ik toch een begin gaan maken met snoeien toen er toevallig tuiniers aan de overkant van de straat bezig waren. Voor een vriendenprijsje wilde ze de bomenfrees ook wel even hier laten draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NttsVLIrtpXdiTLoR0VdDlf3j5w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mCiUjqommwsYbgLBwYOYbT8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wE4sNBE1MFXLubrli-2eOdrsjI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZ6qT7L6uswJR2AdBEyPo5WQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Had ik al de grindvloer laten zien die onder het laminaat zat? Wij hebben er helemaal niks mee. Het zit vol scheuren en maakt maar moeilijk schoon maar.. op bloten voeten lopen voelt als een soort massage!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/092dkclF0wjkkYG7yh3MDCeu-tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHLKEVOKVhMbFTZS7bCbrhXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het slopen op de verdieping een deur gevonden die niet te groot was. :9 Vorige deur naar mijn werkplek was kapot getrapt dus nu heb ik in ieder geval weer iets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8J0j4XTM-wDF-zyookC0p-ej5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbU7dJU7ZuwivdledVFTkNP7.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatst heb ik het aangedurft om de plafondplaten van de koof in de kinderkamer open te maken. Alhoewel.. de eerste brak vooral zichzelf door de druk van een lading zand(??). Volgens mij komt dit van onderuit het pad bij de voordeur waar de nutsvoorzieningen het huis naar binnenkomen. Zit dus onder de meterkast te kijken. Aan de andere kant van de koof heb een uiteinde van een rookkanaal ontdekt. Geen idee waar dit aan gezeten heeft maar verklaar enigszins het tweede rookkanaal die ik al eerder in het CV hok heb gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPoGnDongzt8mbzYqZlfKg6DEGM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGJ7NCV5JChhigqiVqpo2Bbz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMYBwR3HdoWHtnr3DhT3r-5Jbi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1T6r25tvtSZIJSX6W8XcAroO.jpg?f=fotoalbum_tile

Zoals eerder gemeld zijn we nog steeds bezig / wachten op rapportages voor de omgevingsvergunning die we één voor één aanpakken. Misschien maak ik er een aparte post van..yay..papierwerk.

Ik probeer ook de startpost opmaak te verbeteren en wil iets meer vertellen over de kosten die wij maken of die te verwachten zijn; zie de tweede post met linkjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-06 18:58

Arno

PF5A

650m2 gas in één maand ja? Dat verbrand ik er in 2 jaar doorheen :o

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
Arno schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:37:
650m2 gas in één maand ja? Dat verbrand ik er in 2 jaar doorheen :o
Tja, had er wel rekening mee gehouden toen wij iets groter wilde gaan wonen maar het blijft weer elke maand schrikken. Aan de andere kant; dit maakt de isolatie nog meer rendabel. Wanneer wordt het lente?

oktober166
november474
december522
januari645

Deuren/ramen hebben open kieren, er zitten gaten in de muur en het dak en de brievenbus is een gat in de muur :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Refrag schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:11:
[...]

Tja, had er wel rekening mee gehouden toen wij iets groter wilde gaan wonen maar het blijft weer elke maand schrikken. Aan de andere kant; dit maakt de isolate nog meer rendabel. Wanneer wordt het lente?

oktober166
november474
december522
januari645

Deuren/ramen hebben open kieren, er zitten gaten in de muur en het dak en de brievenbus is een gat in de muur :F
Niet elke grote woning heeft zo'n hoog gasverbruik gelukkig. En 'gelukkig' zit het meeste verbruik in de maanden november - maart, dus je bent er al bijna! Wij komen van 2.100 m³ af en hebben dit inmiddels gehalveerd d.m.v. isolatie en door niet meer op 21 graden te stoken maar max 20 graden aan te houden.
Dan nog hebben we afgelopen januari 270m³ verbrand, dus de volgende stap is een warmtepomp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• andre metz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-01 22:20
Wij hebben ook een huis uit 1910, verbruik hebben we hier van 2600 m2 naar 800 m2 teruggebracht. Nieuwe kozijnen en isolatie helpt zeker, tocht oplossen helpt meer en is vaak goedkoper. De cv goed afregelen en niet overbodig ruimtes warm stoken scheelt veel (honeywell evo was hier de oplossing) icm pelletkachel en lucht/lucht warmtepompen (airco's) en zonnepanelen deden het uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:42
Een warmtebeeldcamera kan ook een erg handige tool zijn om isolatielekken/tochtplekken te vinden. Prijs +/- €220.
[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera

Niet vergeten om in ventilatie te voorzien, alles helemaal dicht maken is slecht voor de luchtkwaliteit in huis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• woukabouter
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 08:10
Bij het Energiepunt (in het centrum) kun je een Flir C2 gratis lenen van de gemeente Apeldoorn. Even datum invullen en zo af te halen! Prima apparaat.
https://energiepunt.apeld...ducten/warmtebeeldcamera/

[ Voor 20% gewijzigd door woukabouter op 10-02-2024 19:22 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Refrag
Onze uitdaging - het begin van het lange wachten
Wij zijn officieel de omgevingsvergunningaanvraag begonnen! yay :z
- Quickscan Flora en Fauna: kon via de gemeente en dan krijg je dus een rapport dat men niet kan uitsluiten dat er mussen op je dak zitten. Advies: leg een borstel in je goot.
- Asbestinventarisatie: Zoals eerder besproken is er geen asbest aangetroffen (vermeld). De buis die in de tuin los lag viel *net* buiten de 5m en hoefde niet te worden gemeld (echt waar!) Mocht je trouwens gewoon gratis wegbrengen.
- Participatieverslag: Wij hebben 4 directe buren aan ons stuk grond en die zijn alleen maar blij met de beoogde verfraaiing
- Ventilatieberekening: Eigenlijk kwam tot de resultaten die ik ook op papier had gezet. Maar weer een vinkje
- Doorsnede en detailtekening: 8-tal plekken zijn erg gedetailleerd beschreven maar nog niet naar onze wens
- Constructieberekening: Pak van 80 pagina's met onleesbare tabellen. De conclusie was HEA240. Na mondelinge uitleg begrijp je een beetje waar je voor betaald hebt

Nu ik toch aan het woord ben moet er even wat frustratie uit. Bij zowel de bouwkundige als de constructeur wordt er vooral inzet getoont om door de vergunningsaanvraag heen te komen. Er wordt totaal niet gelet op de huidige situatie of op praktische wensen van ons. Bij opmerking kregen we te horen "dat dit voldoende is voor de aanvraag" en dit moet "in het veld bekeken worden". Zo weten we nu dus al dat we af willen wijken van de tekeningen en de constructieberekening overnieuw gedaan moeten worden omdat de huidige liggers andere maten hebben.

Veel aannemers gesproken die soms voor de tweede keer van ver komen rijden, urenlang praten over de aanpassingen en dan vervolgens niets meer van zich laten horen. Gelukkig hebben we een hele fijne aannemer gevonden en kunnen we nu al goed met elkaar overweg. *O* Zij begrepen onze frustraties en met één blik op de bouw- en constructietekeningen zagen ze ook al de gebreken en kwamen met betere oplossingen. Zo praktisch, dat geeft echt weer energie om aan je huis te gaan bouwen. De planning is nu om voor de bouwvakantie al kozijnen te doen en na de bouwvak de echte renovatie van 2,5 maand te beginnen zodat we voor de winter klaar zijn.

En dan nu weer wat foto's hoor. Deze keer een andere vieze vervallen kamer in het souterrain. Niet in gebruik dus uit enthousiasme maar het plafond gesloopt (ter lering ende vermaeck):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvJ6eziszQVCPsqyBLuJ0A0RQ_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iiZhJxRg7nLDJDZhmnmLNepn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2ygTjIUHfJeti78MYugb5TjWPI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9QphaDnYp1maScWRGlJbync.jpg?f=fotoalbum_tile

Na vele rondleidingen aan experts en aannemers was het toch mijn buurman uit de bouw die ons vertelde dat een raam een latei behoort te hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZv0kmUtHBfAwdbTS-t-S0S6Hkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdXF43GeNlhzkZbmvRWE6aID.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een beetje een raadsel omdat vroeger het fundament ongeveer op die plek stopte. Nu het onderkelderd is, is er daaronder een spouwmuur gemaakt maar die is nooit helemaal opgemetseld 8)7
Dan doen we het zelf maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9sQeNMD_CZTRyRwNrbC17vE-mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q30bBkDk8nHqhMs4xnIcKehE.jpg?f=fotoalbum_large

Na zoveel wachten en vooral slopen was het erg leuk om eindelijk iets te bouwen. Nog nooit eerder gedaan en gelukkig wordt er toch overheen gestuct maar de toezichthouder keurde het goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hVg4atGBe_WQddiL-k9UQjnPYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1KaGqrBGoWdSbr8W7xCYzkP.jpg?f=fotoalbum_large

Wij moeten nu snel kozijnen uitzoeken en bestellen dan kan de aannemer gaten in zijn agenda vullen de komende maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Refrag schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:53:
Nu ik toch aan het woord ben moet er even wat frustratie uit. Bij zowel de bouwkundige als de constructeur wordt er vooral inzet getoont om door de vergunningsaanvraag heen te komen. Er wordt totaal niet gelet op de huidige situatie of op praktische wensen van ons. Bij opmerking kregen we te horen "dat dit voldoende is voor de aanvraag" en dit moet "in het veld bekeken worden". Zo weten we nu dus al dat we af willen wijken van de tekeningen en de constructieberekening overnieuw gedaan moeten worden omdat de huidige liggers andere maten hebben.
Die frustratie herken ik.
Steeds wordt er op dit forum gezegd "Daar moet je een bouwkundige of een constructeur naar laten kijken". Alleen maar slechte ervaringen mee (in het huidige huis, maar ook in eerdere woningen)
Ze komen meestal niet verder dan 'dat moeten we bekijken als er eerst wat gesloopt is'. Ja, zo kan ik het ook.
Of ze maken een berekening en doen daar dan 20% bovenop.
Mijn aannemer gaf ook al aan dat je er meestal geen zak aan hebt. Ze komen niet met een berekening waardoor je precies de juiste maat balk krijgt, maar ze nemen gewoon een dikke marge. Nogmaals: Zo kan ik het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
Goed gesprek gehad met kozijnleverancier, die fan was van Accoya. Gaan we overwegen maar hij vroeg ons om keuzes definitief te maken. Blijkt dat ze echt alles kunnen maken met hout dus ik wil eerst alle keuzes weten en dan afstrepen (dat is mijn gekkigheid om tot gewenste keuze te komen).

Zo ook de glasdikte en spouwdikte; volgens mij raadde hij 5-14-4-14-4 aan, tot max 16mm spouw. Conclusie is iig twee verschillende diktes glas en spouwdikte 12/14/16? Volgens mij passen ze allemaal dus dikker is beter.
https://www.pilkington.co...pilkingtoninsulighttriple
Pilkington beweerd dat het kostenefficienter is om Argon met coating te doen dan krypton. Tsja.. zonder prijsindicatie weet ik het nog niet.

@Rzaan Ik kwam toevallig jouw vraag over glasdiktes ergens anders tegen. Wat heb je uiteindelijk gekozen? Wat was jouw conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Refrag schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:14:
@Rzaan Ik kwam toevallig jouw vraag over glasdiktes ergens anders tegen. Wat heb je uiteindelijk gekozen? Wat was jouw conclusie?
Uiteindelijk 6/18/4/18/6.
Dus totale dikte 52mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 16:02
@Refrag ik zie dat je huis aan een doorlopende weg staat. Misschien nog een geluidswerende folie toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 10:04
Voor geluidswering is het ivm resonantie dacht ik ook handig om overal verschillende maten aan te houden. Bij voorkeur priemgetallen, maar dan wordt t wel weer heel erg theoretisch.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Refrag
Het plan - zoektocht naar een technische ruimte
De vorige updates liepen wat achter op de werkelijkheid maar we zijn nu redelijk bij. De ergste kou is geweest, de regen soms opgehouden en af en toe schijnt zelfs de zon. Tijd dus om plafonds te slopen in een zoektocht naar nog meer ruimte/lucht.

Slaapkamer voorkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUk0D8iB0MqfsIT6Rmw0riU52xM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyVZdDYrHKbK7pRbVtEz4wH8.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste plafond eruit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-M1mkuroNNTqq-VpfJAq7qC6HE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1T5ZEtgHdL5WpnmvDGfQK04x.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede plafond eruit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9JVSIA15a7y-rvk0-j03fq8F8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btpyevGj8VaohJYwXM8rk3kN.jpg?f=fotoalbum_large

Zo leuk! En dan een beetje gluren wat er allemaal zit. De balken zijn niet beloopbaar maar mochten niet weg van moeder de vrouw (wat weet die nou) maar ook niet van de aannemer (iets met "anders worden je muren naar buiten gedrukt door het dak"). In deze slaapkamer leek het ons een idee om het open of gedeeltelijk open te laten tot de nok. Een entresol als berging, extra bed of speelhok voor de kinderen.
Van binnenuit zien we nog de segmentbogen boven de vroegere kozijnen en tussen de balken de dakklossen die nu nog verstopt zijn in de omkisting van de dakgoot. In de hoek nog een oud stuk rookkanaal gevonden (reminder to self: voorzichtig slopen) en een mangat door de dragende muur naar het plafond boven het washok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cacDrJioIHaRfWOQL53eGr4uC5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ut23Q13GMFU4XBrwVodqwgKm.jpg?f=fotoalbum_large

Plafond boven het washok
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xzZ9nlUAOjJ2pwBOxa0PlhVr84=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSWylPOEhmz3KPSGc70M00S6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rq3oCpGN5vbc65znBIXxGFCKLHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PN0McigEf7Ch1ZOD3Y9YGvSQ.jpg?f=fotoalbum_tile

En daar heb ik wat hulp nodig. Ik had opeens het idee om deze ruimte om te toveren tot vliering voor technische ruimte. Hier komt dan de WTW, CV ketel, NAS, NUC, misschien elektrische boiler en ooit in een toekomst warmtepomp met buffervat. Zo zit alles vlak onder het dak en kan ik vanaf hier ventilatiekanalen gaan verzinnen. Ook hier zijn de balklagen niet sterk genoeg en liggen in de lengte ipv breedte. Die zullen vervangen moeten worden maar de vraag blijft hoeveel ruimte ik over ga houden. Het zit onder het zadeldak is 1,92m x 3.94m maar in de nok zou ik moeten kunnen staan. Echter, onze slaapkamers zitten er dus diagonaal onder en ik wil absoluut geen geluid en trillingen horen.

Hoeveel geluid en trillingen maakt een wtw-unit of warmtepomp? Hoe dik moet ik een voorzetwand met steenwol maken? Moet dat aan beide zijde van de draagmuur? Vertrouw het draagvermogen van de muren niet en wil de spullen op de vloer plaatsen. Zijn rubberen voetjes voldoende of kan ik beter een hele dikke rubberen vloerplaat aanleggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxnfuYJJUwH9fqutdqyJc5r9Kso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9hLSCWbPURS253YE2EV1bvf2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
NEOeo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:29:
@Refrag ik zie dat je huis aan een doorlopende weg staat. Misschien nog een geluidswerende folie toevoegen?
De weg voor het huis is éénrichtingsverkeer waardoor het heel erg mee valt. Wij vallen met de neus in de boter want de gemeente is voornemens om het te gaan verbeteren. Beter handhaven van 30km zone, spookrijders tegengaan, parkeerplaatsen toevoegen en meer groen.
Wij hebben nauwelijks last van verkeersgeluid maar goed.. als ik voor een paar centen het geluid iets kan reduceren is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Wil je al die apparatuur op een zoldertje? Een warmtepomp wil je echt liever op de begane grond of in een kelder. Op een vliering ga je al snel moeite hebben met een rechtopstaand buffervat etc.
Straks je accu voor je zonnestroom wil je ook niet op een zoldertje.
WTW filters wisselen wil je ook gewoon liever doen terwijl je rechtop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
No Hands schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:59:
Wil je al die apparatuur op een zoldertje? Een warmtepomp wil je echt liever op de begane grond of in een kelder. Op een vliering ga je al snel moeite hebben met een rechtopstaand buffervat etc.
Straks je accu voor je zonnestroom wil je ook niet op een zoldertje.
WTW filters wisselen wil je ook gewoon liever doen terwijl je rechtop staat.
De kelder heeft ruimte genoeg, stevige fundering, droog en goed koel. Maar... ik zie nog niet voor mij hoe ik de aan en toevoer kanalen ga maken. Als ik ooit per se een warmtepomp zou willen wordt dit er een zonder buitenunit. Deze kanalen zijn gigantisch en zou dan ergens bij de voordeur uit komen :|

Apparatuur vlak onder het dak is veel praktischer. Misschien dat ik de nieuwe balken lager leg voor meer m2 boven de 1,5m. Hmmm

Maar ik ben er nog niet helemaal over uit. Misschien dat ik mijn overpeinzingen van de kanalen ook eens ga opschrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:12
Refrag schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:35:
[...]

De kelder heeft ruimte genoeg, stevige fundering, droog en goed koel. Maar... ik zie nog niet voor mij hoe ik de aan en toevoer kanalen ga maken. Als ik ooit per se een warmtepomp zou willen wordt dit er een zonder buitenunit. Deze kanalen zijn gigantisch en zou dan ergens bij de voordeur uit komen :|

Apparatuur vlak onder het dak is veel praktischer. Misschien dat ik de nieuwe balken lager leg voor meer m2 boven de 1,5m. Hmmm

Maar ik ben er nog niet helemaal over uit. Misschien dat ik mijn overpeinzingen van de kanalen ook eens ga opschrijven.
Ik neem asn dat je zolder vloer van hout is? Ik zou je dan toch willen adviseren om te onderzoeken of de installatie naar de kelder kan of een andere plek waar in kader van geluid (ook laag frequent) de installatie op een vloer met voldoende massa komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Ik zou er inderdaad nog maar eens over nadenken.
Nu denk we nog aan gigantische kanalen, dat is wellicht als jij aan een warmtepomp toebent helemaal het geval niet meer. En wat is gigantisch? 125rond? Je bent nu alles overhoop aan het halen in huis je kunt allerlei kanalen nog overal naartoe brengen.
Daarnaast wat @headhunter1985 aangeeft, als er allemaal apparatuur staat heb je met gewicht en ook allerlei geluid te maken. Dat wil je niet boven je hoofd.
Of lekkage... je hebt liever dat je boiler leegloopt in je kelder dan op je zonder, etc.

[ Voor 11% gewijzigd door No Hands op 05-04-2024 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:22
[...]

Juist voor de wp heb je geen grote kanalen nodig :P

Alleen waterleidingen tussen boiler/binnenunit en naar de buitenunit. Dat kost niet heel veel ruimte. De installaties zelf kosten wel een hoop ruimte en zijn zwaar. Daarom is het het beste om ze op de begane grond ergens kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:58
huizen gezien, veel nieuwbouw, waar de wp op zolder staat. Die units passen dan praktisch niet meer door het trapgat naar beneden als ze eventueel of tzt vervangen moeten worden.

Begane grond of kelder inderdaad beter. ook kortere afstand tot begane grond vloer voor de verwarming. bij een goed geïsoleerd huis of nieuwbouw is verwarming boven eigenlijk nooit aan..

En dan een leeglopende buffer.. tja met wasmachines op zolders bestaat de kans ook op een plens water naar beneden. Maar toch, voorkeur voor beneden hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
Zoals mijn aannemer zegt: "Alles is mogelijk". De vloer moet toch opnieuw bedacht worden dus in theorie kan ik hem zo sterk, zwaar en waterdicht maken als ik wil.

Op zolder moeten de leidingen door de verdieping naar de vloer van de begane grond. Als een wp in de kelder zou staan, staat hij recht onder de verdelen en is het maar 2 meter. Misschien maar gescheiden houden en voor nu concentreren op ventilatie.

@Insert12 Ik wil absoluut geen buitenunit. Het is kijken wat de toekomst brengt maar ik zat ter oriëntatie te kijken naar Vincent van Itho Daalderop. Weegt 83kg en heeft aanvoer van 1000m3/h nodig. Volgens mij heb je dan een aan-afvoerkanaal van ~350mm. Besefte mij recent dat een wp veel beter functioneert met een buffervat en die zijn ook nog eens 100-200 liter groot!. Tja.. om dat nu boven mijn hoofd te willen hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:22
Refrag schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:10:
Zoals mijn aannemer zegt: "Alles is mogelijk". De vloer moet toch opnieuw bedacht worden dus in theorie kan ik hem zo sterk, zwaar en waterdicht maken als ik wil.

Op zolder moeten de leidingen door de verdieping naar de vloer van de begane grond. Als een wp in de kelder zou staan, staat hij recht onder de verdelen en is het maar 2 meter. Misschien maar gescheiden houden en voor nu concentreren op ventilatie.

@Insert12 Ik wil absoluut geen buitenunit. Het is kijken wat de toekomst brengt maar ik zat ter oriëntatie te kijken naar Vincent van Itho Daalderop. Weegt 83kg en heeft aanvoer van 1000m3/h nodig. Volgens mij heb je dan een aan-afvoerkanaal van ~350mm. Besefte mij recent dat een wp veel beter functioneert met een buffervat en die zijn ook nog eens 100-200 liter groot!. Tja.. om dat nu boven mijn hoofd te willen hebben..
Dan is het zeker aan te raden om alvast rekening te houden hiermee in je ontwerp, technische ruimte, geluidsisolatie van de technische ruimte en de isolatiewaarden van je woning. De Itho heeft 4,5kW en dat is eigenlijk al te weinig om het met eentje af te kunnen. Voor nieuwbouwwoningen van 180m2 kom je vaak al op zo'n 6kW uit namelijk. Je zult dus flink aan de slag moeten met isolatie om het warmteverlies zo ver mogelijk naar beneden te brengen. Dus balansventilatie, triple glas, goede vloer/dak isolatie en flink aan het werk met kierdichting. Bovendien vloerverwarming met pomploze verdeler om zo laag mogelijke temperaturen de vloer in te brengen.

Een mogelijkheid die je kunt onderzoeken is het scheiden van de afgiftesystemen, dus aparte standleidingen voor boven en beneden. Dan allebei een eigen Vincent. Nadeel hiervan is dat de ene Vincent meer uren maakt dan de ander en je moet onderzoeken hoeveel warmte je verliest per verdieping.

Een van de klachten die ik heb vernomen over de Vincent is de geluidsproductie. Nu je aan het renoveren bent kun je hier rekening mee houden in de uitvoering van de technische ruimte. Daar kan een hoop geluidsdempend materiaal in om zo min mogelijk geluid naar andere ruimtes te laten vervliegen.

Een buffervat is overigens onnodig indien je met een enkele kamerthermostaat werkt, vloerverwarming in beton en geen zoneregeling. Eventueel kun je voor de systeeminhoud een buffervat in de retour toevoegen, maar parallel kun je beter vermijden. Dat zorgt alleen maar voor rendementsverlies en hogere kosten. Ter vergelijk: hier hebben we een woning uit 1954 en heeft de wp in de koude week in januari als hoogste aanvoertemperatuur 31 graden nodig gehad om onze woning op temperatuur te houden. Met een parallel buffervat gaat dat zomaar een graad of 7 tot 8 omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astonmbp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:07
Misschien ook eerst even kijken op https://www.ithodaalderop.nl/leveringspauzevincent.

Het lijkt erop dat ze niet kunnen voldoen aan hun eigen kwaliteitseisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Insert12 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:33:
[...]

Juist voor de wp heb je geen grote kanalen nodig :P

Alleen waterleidingen tussen boiler/binnenunit en naar de buitenunit. Dat kost niet heel veel ruimte. De installaties zelf kosten wel een hoop ruimte en zijn zwaar. Daarom is het het beste om ze op de begane grond ergens kwijt te raken.
Geen buitenunit zegt ie toch dan zit dus alles binnen en heb je dus wel twee mega kanalen nodig om lucht van binnen naar buiten te werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:47
Zo, hallo? Deze had ik "even" gemist. Wat een heerlijk topic, wat een toffe plannen en een fantastisch huis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik wil absoluut geen buitenunit. Het is
In dat geval; kijk ook naar de w/w warmtepompen. Het boren van de bronnen maakt het wat duurder, al verwacht ik dat die prijzen ook wel weer wat dalen. Je mag niet overal boren echter, geen idee hoe dat bij jullie zit.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Refrag
Kort intermezzo:
[YouTube: alarmen]

Even in lichte paniek ons huis uitgevlucht (vanwege geluid, red.). Het huis heeft zo'n veertien van die melders die allemaal tegelijk aan gingen. In de haast nog eentje kapot proberen te slaan maar mocht niet baten. Achteraf snap je dat ééntje de boosdoener was die de rest steeds gek maakte waardoor er niets te resetten viel. Ze zitten allemaal op stroom en een verstopt batterijtje. Bleek. 8)7

Had maanden geleden bij het strippen van plafond een melder buiten op het balkon gelegd en die leefde blijkbaar nog. Met de hevige regen afgelopen dagen vond hij het genoeg geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
Refrag schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:19:
Kort intermezzo:
[YouTube: alarmen]

Even in lichte paniek ons huis uitgevlucht (vanwege geluid, red.). Het huis heeft zo'n veertien van die melders die allemaal tegelijk aan gingen. In de haast nog eentje kapot proberen te slaan maar mocht niet baten. Achteraf snap je dat ééntje de boosdoener was die de rest steeds gek maakte waardoor er niets te resetten viel. Ze zitten allemaal op stroom en een verstopt batterijtje. Bleek. 8)7

Had maanden geleden bij het strippen van plafond een melder buiten op het balkon gelegd en die leefde blijkbaar nog. Met de hevige regen afgelopen dagen vond hij het genoeg geweest.
Goede test dus 8)7, mooi dat het werkt. (en vals alarm was)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste