Acties:
  • +91 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:36

De situatie

Geïnspireerd door mede-tweakers begin ik hier ook een topic van een totale renovatie van huis uit 1910. Het is totaal verpauperd doordat het eerst in de jaren 70 is verbouwd als kantoorruimte maar daarna verkamerd en verhuurd. In elke ruimte treffen we wel iets raars aan en door het onderverhuren heeft er één of andere beunhaas de simpelste en goedkoopste oplossing gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTFfr12zto_aGrcbM49oTzlTX88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6JGVqCzIZLIiXHCd9PkXBmB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68fk8sI4QHOQqRaojBjHBv-poh0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kCZjd9JgetcsLexEueTHl2W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn9BPBhUyfCtXbtBBw4PCscyBiU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWysNcBnkvNblFrxqpmf4o3w.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DWmlUA91c9t01wp3VexhNKh_OI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8vc6nhPAhKhSc8IjIfVQKvE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzHUo5kGoyq32EO5U-gPBPW9Kr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qi9UxR5rJwqC8HDGnuxmJM13.jpg?f=fotoalbum_tile

Het plan

Het is onze wens om het huis weer in oude stijl te herstellen. Helaas zijn er geen authentieke details bewaard gebleven dus zullen we goed op moeten letten dat het niet een te moderne of kitscherige uitstraling gaat krijgen. Wij willen alles vervangen behalve het dak wat nog goed lijkt te zijn. Gelukkig heeft dit huis één grote troef: het heeft een leefbaar souterrain van 110m2. Hier hebben we geen verbouwplannen en zullen we wonen/verblijven tijdens de verbouwing.

Afbeeldingslocatie: https://fotoarchiefapeldoorn.nl/images/soerense-15.jpg

Onze uitdaging

Geld. Dit project gaat aantal jaar duren en er kunnen weken zitten tussen de updates. Wij hebben geduld en de tijd maar hebben geen idee wat het gaat kosten. Onze bouwkundige denkt mee over tekeningen, indelingen en mogelijkheden maar kan ons niets vertellen over de kosten terwijl aannemers moeilijk beschikbaar zijn en pas over een half jaar kunnen beginnen. Er is een budget beschikbaar en zijn benieuwd hoe ver we hier mee komen maar 200-300k is te veel, al zou het er makkelijk aan besteed kunnen worden. Wij hebben geen ervaring maar vinden het leuk om ook dingen aan te pakken. Het is mijn voornemen om in dit topic ook de uiteindelijke kosten bij te houden, om een idee te geven aan andere.

Nu eerst maar eens het huis leefbaar maken en beginnen met slopen.

UPDATE - een jaar later

Goh, we zijn al weer een jaar verder. Heb het idee dat ik elke dag weer een stap verder kom met plannen, klussen, bouwen of schoonmaken maar we zijn er nog lang niet. Op dit moment zitten we in een aparte tussenfase: er is wel wat gebeurd maar of het er nou allemaal fraaier op is geworden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-YrFOzHEYB5Yj-u4a-TdC1ivOU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wQxC9yg0S1yBRFR2s1Z9K5qn.png?f=fotoalbum_large

UPDATE - bijna twee jaar later

Voorlopig resultaat!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyPNISxhhVy0oqCD3z0qG6bsPyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHlze25SiqdzXdH2uOl94TaQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Refrag op 16-04-2025 21:26 ]

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Refrag

Links naar updates

1. Het plan - gevelisolatie
  2. De situatie - klimop in de slaapkamer
  3. Het plan - plattegrond & indeling
  4. De situatie - de draagmuur is zoek
  5. Onze uitdaging - buitengevelisolatie
  6. De situatie - laminaat over je schimmel
  7. De situatie - ontbijten in de badkamer
  8. Het plan - gevelontwerp is het net-niet
  9. De situatie - deur naar de martelkelder gevonden
  10. Het plan - hoera, een definitief ontwerp
  11. De situatie - het dak stort in
  12. Onze uitdaging - vergunningen en regen
  13. De situatie - beetje slopen hier, beetje slopen daar
  14. Onze uitdaging - het begin van het lange wachten
  15. Het plan - zoektocht naar een technische ruimte
  16. De situatie - gestolen grond weer terug
  17. De verbouwing - eindelijk iets maken
  18. Het plan - Accoya en lijnolieverf
  19. De verbouwing - de kozijnen/fase 1 is 'compleet'
  20. De verbouwing - blauwe lucht in de woonkamer
  21. De verbouwing - begin van de metamorfose
  22. De verbouwing - lekker fris op het toilet
  23. De verbouwing - leven op het randje
  24. De verbouwing - het is geen piepschuim
  25. Onze uitdaging - we kunnen weer ademen
  26. De onthulling - bijna dan
  27. De onthulling - het resultaat!
  28. De verbouwing - waar blijft die stucadoor

Kosten van een verbouwing

Zoals eerder genoemd is geld een enorme uitdaging. Al lezende door de fora kom je allerlei getallen tegen en in de bouw gaat veel via offertes. Ook omdat ik zelf gewoon nieuwsgierig ben wat dingen nou kosten probeer ik hier te delen wat men kan verwachten en wat ik zelf heb ervaren: < /3 onder constructie }:O >
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 218% gewijzigd door Refrag op 18-05-2025 21:22 ]

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 23:08
Leuk nog een topic om te volgen!

Succes met de sloop en het renoveren / opbouwen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:07
rechtsvoor zat een houten serre, wil je die weer gaan maken?
De gevels zijn met stuc gladgemaakt, vroeger was het mooi metselwerk met boogjes boven de reamen dat ze er mogelijk uitgeslagen hebben met plaatsen van nieuwe kozijnen.
Het vocht op diverse plaatsen kan komen omdat het misschien geen spouwmuren heeft? Ik heb een huis uit 1900, waar we zelf spouwmuren in gemaakt hebben. met isolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:42
Kudo's als je het weer krijgt zoals het was maar dat zal wel een flinke klus worden. Heb je al een plan hoe je die buitenmuur gaat doen? stuc eraf tikken en hopen op metselwerk? Opnieuw buitenblad metselen? Steenstrips plakken?
O die gekke gevelpunt en dat stuk boven de serre is houten latten zie ik nu op Funda, daar kan wellicht wel redelijk ongeschonden origineel achter vandaan komen.

[ Voor 26% gewijzigd door No Hands op 21-09-2023 15:18 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:13
Dit topic ga ik volgen. De oude foto laat een juweeltje zien dat het verdient om in ere hersteld te worden.

Ik bewonder je ambitie en snap jouw "renovatieplan" op basis van budget. Ik heb net een huis in Duitsland gekocht wat we willen renoveren (sanieren in het Duits :) ) en willen dat zonder hypotheek of lening doen.

Zo mooi als jouw huis kan worden, zal dat van ons niet worden maar we doen een poging.

Veel succes en plezier met jullie avontuur en ik duim voor je dat je geen grote (onverwachte) problemen tegenkomt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:54
Succes, sterkte en veel plezier. Zorg voor een goede drankvoorraad. Groetjes, een mede-renovatieverbouwer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:35
Succes!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-06 16:22
Gaaf project hoor, maar dit gaat wel een aardige duit kosten. Maar wel tering vet zo'n souterrain daar kan je wel dikke thuis bios kwijt.

Ik zou inderdaad eerst goed kijken wat je met de schil wil gaan doen, dat kan aardig in de papieren lopen denk ik. Is die schimmelzooi in soutterain doordat er 0.0 ventilatie is, of omdat er water via de muren naar binnen komt ?

• Refrag
pauldaytona schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:09: rechtsvoor zat een houten serre, wil je die weer gaan maken?Het vocht op diverse plaatsen kan komen omdat het misschien geen spouwmuren heeft?
Oude serre is inderdaad inspiratie om het zo weer te renoveren. Ben wel huiverig of het niet te recht en strak gaat worden, misschien dat ik over een paar jaar houten sierlijkheid ga toevoegen. Rollaag wil ik ook herstellen en er is inderdaad geen spouwmuur. De schimmel heeft verschillende oorzaken zoals lekkage, doorslaand vocht, slecht dak, slechte ventilatie en rottende kozijnen.
No Hands schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:15: Heb je al een plan hoe je die buitenmuur gaat doen?
Buitenmuur krijgt nieuw stucwerk het liefst met gevelisolatie.
Lollercopter schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:59:Gaaf project hoor, maar dit gaat wel een aardige duit kosten. Maar wel tering vet zo'n souterrain daar kan je wel dikke thuis bios kwijt.
Souterrain gaf wel de doorslag. Als ik ooit de loterij win ga ik daar los maar voor nu is het mooie plek om rommel (zoals een bed) te stallen.

Ik kom komende dagen met een concretere update van de plannen.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:36
succes! ik ga je topic ook volgen.

• No Hands
Refrag schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:00:

Het is onze wens om het huis weer in oude stijl te herstellen.

• No Hands
Refrag schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:16:

Buitenmuur krijgt nieuw stucwerk het liefst met gevelisolatie.
Je wil de gestucte versie herstellen? Niet het origineel?

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
No Hands schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:47:
[...]

Je wil de gestucte versie herstellen? Niet het origineel?
Hij schrijft dat er weinig originele details bewaard zijn gebleven. Ik kan met voorstellen dat er dan, met een beperkte beurs en wel isolatiewensen, er soms wat keuzes gemaakt moeten worden.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
big bang schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:50:
[...]

Hij schrijft dat er weinig originele details bewaard zijn gebleven. Ik kan met voorstellen dat er dan, met een beperkte beurs en wel isolatiewensen, er soms wat keuzes gemaakt moeten worden.
Originele details dan binnen, maar waarom dan die foto van dat huis van buiten? Ik werd enthousiast toen ik dat zag ;(

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mooi project, Gefeliciteerd:)
Wat als je dat stucwerk eraf haalt, krijg je dan de originele buitenmuur?

Als ik eerlijk ben denk ik dat dit een behoorlijke klus gaat worden (in tijd en geld).

Kelder gaf bij mijn woning trouwens ook de doorslag , zit een bioscoop in + fitness.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:26
Je moet toch een beetje gek zijn om zo'n huis aan te pakken, erg leuk!

Ik ben ook wel benieuwd naar de binnenkant en tuin.

Wat is de reden dat je het hebt opgepakt? Oké een mooi souterrain maar dat is niet gelijk de reden om zo'n project aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
wm1234 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:40:

Wat is de reden dat je het hebt opgepakt? Oké een mooi souterrain maar dat is niet gelijk de reden om zo'n project aan te pakken.
Toch wel @wm1234

[ Voor 42% gewijzigd door No Hands op 22-09-2023 08:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Refrag
Pussolini schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:47:Succes, sterkte en veel plezier. Zorg voor een goede drankvoorraad. Groetjes, een mede-renovatieverbouwer.
Leuk dat je meekijkt, jouw topic volg ik al even. Wonen jullie daar nu al want het lijkt een hele puinhoop in sommige kamers. Jullie hebben best wat voortgang, ik weet niet of het bij ons ook zo snel kan gaan want er moet namelijk ook full-time voor de baas gewerkt worden.
wm1234 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:40: Wat is de reden dat je het hebt opgepakt? Oké een mooi souterrain maar dat is niet gelijk de reden om zo'n project aan te pakken.
Wij kwamen van een jaren '30 appartement wat te klein werd met twee kleine kinderen en zochten 'iets groters'. Qua regio was de keuze ruim en de veluwe plus omstreken leek ons erg leuk (Radio Kootwijk +/-30km) met een (tegenwoordig) gangbaar budget van 4ton voor een eengezinswoning. Al snel kwamen we erachter dat we totaal geen blij gevoel kregen van nieuwbouw maar wel heel gelukkig werden van woningen <1945.
Eigenlijk bezochten we een ander huis in de stad maar tsja, nu we er toch zijn konden we hier ook wel even langs rijden. Blijkt dit huis het lelijkste huis van de straat te zijn!
De wijk staat vol prachtig gerestaureerde huizen en monumenten en enkel dit huis was verwaarloosd en zat te wachten op een jong gezin om het weer wat liefde en aandacht te geven. Perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Prachtige regio inderdaad, toevallig recent nog met de racefiets heen gefietst. Mooi zandgebied ook.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
Het plan - gevelisolatie
Op funda hadden we dit huis paar keer weggeswiped omdat het echt niet aanspreekt. Bij nadere inspectie blijkt het rare puntdak op de serre er niet te horen, zijn de kozijnen verwaarloosd en ongelijk en is het hout en stucwerk slecht aangebracht en niet bijgehouden. Dit zijn dan ook grofweg onze eerste plannen:

- Overal nieuwe kozijnen
- Lessenaarsdak vervangen voor platdak
- Stucwerk vervangen

Wij hebben kort overwogen om stucwerk te verwijderen, maar die kosten zijn ook aanzienlijk en je weet niet wat je daaronder aantreft. Gezien de behandeling van het hele huis door de vorige eigenaar vertrouwde wij dit niet en hebben besloten om stucwerk te vernieuwen. Veel huizen hebben bakstenen met spekbanden van stucwerk maar de geinverteerde versie komt ook voor.

Onze droomhuizen als inspiratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3ZSAukC-RiYFvOisFw8sZmHDao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzNcAtAhqwaPvcZrEnnp3lW3.jpg?f=fotoalbum_large

Als wij dan toch een nieuwe stuclaag aan gaan brengen dachten we dit gelijk van buitenaf te isoleren. Na enig onderzoek blijk je dit ook te kunnen combineren met baksteenstrips en natuursteen waardoor je hetzelfde uiterlijk als bovenstaande foto's na kan maken. Onze bouwkundige vond dit allemaal leuk en aardig maar twijfelt over de buitengevelisolatie als onderlaag en adviseert toch de binnenmuur te isoleren.
Het grootste probleem met de buitengevelisolatie zijn de oplopende kosten door de aanpassingen aan de dakgoot, vergroten van de overstek en de aansluiting met het platdak aan de achterkant.

Ook op tweakers heb ik al e.e.a. gelezen over buitengevelisolatie maar de kosten varieren van 20k tot 200k :S Het materiaal, arbeid en steigerwerk valt nog te overzien maar ik krijg maar geen hoogte van de kosten voor aanpassing van het dak. Binnenlangs isoleren is ook heel goed mogelijk maar zonder spouwmuur blijft er bij mij toch enige terughoudendheid omdat koudebruggen moeilijk te voorkomen zijn.

Overstek te klein voor 15-20cm isolatiesysteem, bij de achterkant dan ook gelijk maar platdak mee-isoleren betekent ook extra kosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_E6VFMU8Ktavkm-rGozCwuCyto8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNVpTDobtpuMS31ELV5tuAuO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Refrag op 23-09-2023 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Altijd handig tijdens de verbouwing, een buitentrap. Die zou ik zo lang mogelijk laten staan:

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/172/897/482_2160.jpg

Ik ben altijd heel benieuwd naar hoe je de indeling gaat doen. Laat je al die hokjes beneden heel of ga je binnenmuurtjes slopen? Blijft de keuken/bijkeuken op z'n plek of gaat die verhuizen? Blijft er een slaapkamer/badkamer op de begane grond of sloop je alles en ga je boven een mooie slaapkamer/badkamer maken?

En qua verwarming? Blijft de CV met radiators of ros je alles er uit voor een warmtepomp en/of vloerverwarming?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
Sport_Life schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:51:
Prachtige regio inderdaad, toevallig recent nog met de racefiets heen gefietst. Mooi zandgebied ook.
Ha wisten wij veel; we kennen het hier helemaal niet. Maar nog geen dag spijt gehad, zo mooi is het hier. Nog veel te verkennen hoor ik wel, zo houden we het wel een tijdje uit in de troep.
Fiber schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:37:
Altijd handig tijdens de verbouwing, een buitentrap. Die zou ik zo lang mogelijk laten staan.
Ik dacht die stomme trap gaat als eerst op marktplaats, nu maak ik er dagelijks gebruik van :P. Noodverlichting, brandblussers en rookmelders etc zitten er vanwege de verhuur maar de trap is nog veel te handig tijdens verbouwing om weg te halen.
Op al jouw verbouwingsvragen qua indeling: "Ja." Zal ik later toelichten met tekeningen als ik meer tijd heb, maar realisatie gaat later gebeuren als er nog budget over blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:26
Ik ga het volgen, Kootwijk regio is top. Laatste jaren veel gefietst met racefiets en mountainbike.

Wordt een leuk project denk ik zo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Laatst online: 16:14
Aan de Welgelegenweg is iemand de buitenkant aan het afwerken met steenstrips, isolatie hebben ze ook aan de buitenkant van het huis, de strips er dus overheen. De kleur ervan (antraciet) is dan weer minder)

• Refrag
pman63 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:32:
Aan de Welgelegenweg is iemand de buitenkant aan het afwerken met steenstrips,
Hé een dorpsgenoot? Ik ben al her en der aan het rondkijken en aanbellen maar zij deden niet open. Lijkt een doe-het-zelver die inderdaad de dunne strips direct op de isolatie plakt. Het geeft weer een nieuwe 'look' maar oogt voor mij te nieuwig. Ik weet trouwens niet of dat altijd zo is, met of zonder isolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:04
Wel even opletten waar je allemaal vergunningen voor nodig hebt. En misschien kan je ook wel ergens bij de gemeente iets van subsidie krijgen? Erfgoed en welstand zullen dit alleen maar moeten toejuichen _/-\o_

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
caspervc schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:20:
Wel even opletten waar je allemaal vergunningen voor nodig hebt. En misschien kan je ook wel ergens bij de gemeente iets van subsidie krijgen? Erfgoed en welstand zullen dit alleen maar moeten toejuichen _/-\o_
Mijn ervaring is dat ze het weliswaar toejuichen, maar vervolgens enorm tegenwerken. Ik ben een jaar of vier bezig geweest om zonnepanelen op mijn huis te krijgen (oude monumentale school uit 1891 met archeologische en culturele waarde) en het proces om een bouwvergunning te krijgen was verschrikkelijk. En voor subsidies moet je door enorm veel hoepels springen.

Mijn advies: hou alle ambtenaren en commissies zo ver mogelijk van je huis, zodat je verbouwing niet vertraagd wordt door iemand die meent asbest te zien, een scherf van een 16e eeuws vaasje vindt in de voortuin of een onderzoek eist naar de prachtige balkenconstructie die zo karakteristiek is voor de bouwstijl van de eind 18e eeuw. Ik vraag aan iedereen die in mijn huis komt werken om geen spullen op de stoep te laten staan, de (schuur)deur zoveel mogelijk dicht de houden en niemand binnen te laten. De gemeente mag alleen naar binnen als er een onmiddellijk gevaar voor de veiligheid is én die persoon zich geïdentificeerd heeft.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
KabouterSuper schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:49:
[...]Mijn ervaring is dat ze het weliswaar toejuichen, maar vervolgens enorm tegenwerken. Ik ben een jaar of vier bezig geweest om zonnepanelen op mijn huis te krijgen (oude monumentale school uit 1891 met archeologische en culturele waarde) en het proces om een bouwvergunning te krijgen was verschrikkelijk. En voor subsidies moet je door enorm veel hoepels springen.

Mijn advies: hou alle ambtenaren en commissies zo ver mogelijk van je huis, zodat je verbouwing niet vertraagd wordt door iemand die meent asbest te zien, een scherf van een 16e eeuws vaasje vindt in de voortuin of een onderzoek eist naar de prachtige balkenconstructie die zo karakteristiek is voor de bouwstijl van de eind 18e eeuw. Ik vraag aan iedereen die in mijn huis komt werken om geen spullen op de stoep te laten staan, de (schuur)deur zoveel mogelijk dicht de houden en niemand binnen te laten. De gemeente mag alleen naar binnen als er een onmiddellijk gevaar voor de veiligheid is én die persoon zich geïdentificeerd heeft.
Tja, wie geen kennis heeft van het verleden, heeft geen toekomst. En wie het verleden vernield beperkt het inzicht in de manieren waarop generaties voor ons de ruimte inrichtten en gebruikten. De gelaagdheid in ruimte en tijd verdwijnt daarmee en de kans voor generaties na ons om ervan te leren.
Maar ga vooral je gang, je zal niet de eerste zijn die een erfgoed verprutst om een Jan de Bouvrie leefomgeving na te bootsen.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-06 14:46
Wij zijn in 2020 ook een avontuur aangegaan door een een T-herenhuis/boerderij te kopen uit 1840 wat een gemeentelijk monument is.
Binnen had alles een heel hoog '80 scouting gehalte. Het was een groepsaccomodatie.

Mijn vrouw en ik doen echt alles zelf. Het enige wat we hebben laten doen is asbest saneren en de cement dekvloer.

Het is een pand van 500m2 woonoppervlak en onze ervaring is dat als je goed shopt voor materialen en daar slim mee om gaat het allemaal goed te doen is qua geld.
Omdat je de uren weg kunt strepen scheelt het zo veel geld.
Zo hebben wij 2 stalen deuren van 3 meter hoog op de kop getikt via mp voor 400,-. Je moet vervolgens wel de sparing er op aanpassen. Kost inderdaad veel tijd maar die is gratis....

En het belangrijkste: we vinden het allebei nog heel leuk (incl kinderen) we hebben de zomer gebruikt om wat kleine klusjes af te wikkelen en voor de rest niets te doen. We wilde wachten met het laatst grote project (achterhuis tot keuken omtoveren) tot na de verjaardag van de jongst (28 sept) maar zijn toch al voorzichtig begonnen omdat we niet konden wachten.

In ieder geval succes en veel plezier met klussen!

Ik heb ook 24 zonnepanelen geplaatst, hiervoor moest wel een vergunning worden aangevraagd maar was geen probleem met de gemeente. stelde enkel eisen welke ik ook zou willen. Vierkant vlak, zwart en niet zichtbaar vanaf de straat.

PS: alles kan met gezond boeren verstande en Youtube worden opgelost
PS2: begin niet gelijk met alles te slopen maar enkel de ruimten die je aan wilt pakken. anders wordt de puinhoop letterlijk niet te overzien

[ Voor 12% gewijzigd door BlueSS50 op 02-10-2023 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
caspervc schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:20:
Waarom zou erfgoed dit toejuichen?
Zoals het nu is is het lelijk, zoals het wordt is misschien mooi maar lijkt in niets op hoe het ooit was of hoe het nu is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:52:
[...]

Waarom zou erfgoed dit toejuichen?
Zoals het nu is is het lelijk, zoals het wordt is misschien mooi maar lijkt in niets op hoe het ooit was of hoe het nu is.
ik denk zelfs dat er mensen bij "erfgoed" zijn die het jammer zouden vinden

1 van de redenen dat erfgoed hebben belangrijk is, is om te leren van de geschiedenis. de periode waarin dit is verbouwd staat bekend om de schoftigere manier waarop met eerder erfgoed om werdt gegaan. Ik denk dat dit misschien wel het meest sprekende voorbeeld is uit die periode wat ik ooit heb gezien. het orginele huisje staat er immers nog deels. dus de vernieling is daadwerkelijk zichtbaar.
Je moet ballen hebben om dit om te dopen tot monument, maar eigenlijk zou het prima kunnen :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Refrag
De situatie - klimop in de slaapkamer
Vanwege de verhuur heeft het huis allemaal aparte kamertjes en konden we kiezen uit één van de 10 slaapkamers. Omdat we voorlopig toch nog niet gaan slopen in het souterrain hebben we daar de minst slechte kamer uitgekozen. De kelder zit geheel onder het maaiveld maar elke kamer heeft gelukkig twee lichtschachten (koekoek noemen wij ze, klinkt veel leuker) van 2m diep. Dit maakt het al stuk huiselijker even afgezien van de muffe lucht, schimmel, klimop, het systeemplafond en de vochtplekken. Even goed luchten en schoonmaken dan.

Klimop van de achterburen woekert al jarenlang tegen mijn huis aan maar was dus ook de koekoek ingegroeid als een soort jungle plantje. Die maar direct schoongemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwMvVmB7iyp-j5sRBFeCYE4Zwss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41xTiIaAZwT84TPpfsvSBgS6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yX9NkVSTxc58s1sfmAhMZEcwU7k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YX4KSFjtKIo5H6nDlrlipmg9.jpg?f=fotoalbum_tile

Van binnenuit zat de koekoek vol met klimop (foto is linkerraam met minder begroeiing), spinnen (heule dikke), negen kikkers en een dooie egel :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJ6xBJ0nN3-SGnClkFvj4BHKhKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O527nElMZsHCEEl1uNi45exT.jpg?f=fotoalbum_large

Nouja... als je eigen bed er staat wordt het langzaam al wat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPHT7Qpo0JfR10ZSjZZjRoxFET8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bv4pzEml8mcoRnJphbtMnHaw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKJAAzLgXlTd5pVLTNT32fFHoFk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBtK7rXx69WwB9UneZfg61V4.jpg?f=fotoalbum_tile

Na de grote schoonmaak heb ik een goedkoop tapijtje opgehaald dat is al zachter aan de voeten. De kinderen slapen voorlopig op een matrasje op de grond bij ons op de kamer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:50
Refrag schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:03:
De situatie - klimop in de slaapkamer
Vanwege de verhuur heeft het huis allemaal aparte kamertjes en konden we kiezen uit één van de 10 slaapkamers. Omdat we voorlopig toch nog niet gaan slopen in het souterrain hebben we daar de minst slechte kamer uitgekozen. De kelder zit geheel onder het maaiveld maar elke kamer heeft gelukkig twee lichtschachten (koekoek noemen wij ze, klinkt veel leuker) van 2m diep. Dit maakt het al stuk huiselijker even afgezien van de muffe lucht, schimmel, klimop, het systeemplafond en de vochtplekken. Even goed luchten en schoonmaken dan.

Klimop van de achterburen woekert al jarenlang tegen mijn huis aan maar was dus ook de koekoek ingegroeid als een soort jungle plantje. Die maar direct schoongemaakt.
[Afbeelding][Afbeelding]

Van binnenuit zat de koekoek vol met klimop (foto is linkerraam met minder begroeiing), spinnen (heule dikke), negen kikkers en een dooie egel :'(
[Afbeelding]

Nouja... als je eigen bed er staat wordt het langzaam al wat.
[Afbeelding][Afbeelding]

Na de grote schoonmaak heb ik een goedkoop tapijtje opgehaald dat is al zachter aan de voeten. De kinderen slapen voorlopig op een matrasje op de grond bij ons op de kamer.
Let even op met optrekkende kou van de vloer, aangezien je matrassen voor de kinder op vloer legt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
daniel14 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:17:
[...]

Let even op met optrekkende kou van de vloer, aangezien je matrassen voor de kinder op vloer legt.
+1. Matrassen direct op zo'n vloer is vragen om vocht en schimmelproblemen. Meest minimalistische oplossing is het gebruik van wat houten pellets om enige beluchting te creëren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Refrag
Het plan - plattegrond & indeling
Bij elk huisbezoek ga je in je hoofd de ruimtes al indelen. Echter toen wij hier kwamen wisten we niet echt wat we konden verwachten, wat de staat van het huis zou zijn (smerig), en welke karakteristieken behouden moesten worden (geen enkele). Hierdoor konden we volop fantaseren van bioscoop, binnentuinen, binnenzwembad tot bibliotheek van twee verdiepingen maar kwamen tot de realisatie dat een woonkamer, slaapkamer en badkamer ook wel prettig was en het budget toch wel eindig.
Nadat de koopovereenkomst gesloten was hebben we samen een hoop lopen nadenken over nieuwe indeling. Bouwkundige is er bij betrokken en die heeft ook al zijn eigen eerste inbreng kunnen geven.

Via funda:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtSfL-1pG_QBbZ1c0F6gMm3jTl8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTQGSj3gJOCK43UKfzTOwI0o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nv22vcxnh97yk97z51YNeggXyDQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cH7lAwBDDW3OYaqYrZh5cTCQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZu0V4RXi7uB0VlbDDhu-VawGss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVWgrAM3tyA2RU80nHUtuRdK.jpg?f=fotoalbum_tile

Bestaande situatie volgens bouwkundige:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVMGie_FerVpyKXWUtfyqC-35L4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3H0wYxcdTeEVMag5QdYtVW8I.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLY8hP7I2Mrrg8RU1Iwvlh7owJc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KLUYff6MwrnCTwvbtJM4WhPN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqXzyADrXJIenNyxXcaZE5OJBp4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/73BG5bKShkmKpNeTf16PEhaD.png?f=fotoalbum_tile

Eerste (realistisch) idee voor nieuwe indeling. Hierin zijn onze wensen verwerkt voor een U-vormige open ruimte om de hal heen. Dit creëert vier ruimtes die nog verder in te delen zijn. Op de verdieping lijkt het mij heel tof om een vide te maken boven de entree maar geen idee hoe die balken daar lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe_k5CUTrCi8Yv4uXkhnNmqyiS4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Cii22jLE8Ft1cy9pcLhGy3Qb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dalmuoUh2PNoGTlEax1jfwV1rCk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zWmJnQUvUygge11vSXmfwGJ9.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-06 09:03
Dit beloofd een flink project te worden, hopelijk wordt het zoals jullie in je hoofd hebben.. Ik ga het in ieder geval volgen..

Geld is inderdaad een flinke uitdaging.. We zijn bezig met het modern maken van het jaren 70 huis van onze dochter en inmiddels gaan we al richting de 100k voor de verbouwing.. Geld vliegt je zak uit en dan doen we nog heel veel zelf of zoeken we naar koopjes (oa showroomkeuken) of marktplaats (bv ondervloeren)

[ Voor 55% gewijzigd door M@cer op 27-09-2023 10:55 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gaaf om de nieuwe indeling te zien. De BG vind ik persoonlijk zeer geslaagd met keuken, werkkamer, kasten aan weerszijden van werkkamer/woonkamer.

Het enige wat ik me afvraag: vind je dit een ideale woonkamerindeling? De bank staat haaks op de tv en gezien de ensuite doorgang naar werkkamer kan je hem ook lastig er recht voor zetten. Zou het niet beter zijn de bank een kwartslag te draaien (naar rechts) waarmee je 2 normale zitplekken min of meer voor de tv zitten en het chaise longue deel in de erker valt (deels)? Of een hoekbank, enige om rekening mee te houden is dan dat je niet teveel in het looppad van je werkkamer doorgang komt.
Andere reden om dit te wijzigen (is allemaal mijn mening natuurlijk :P ) is omdat je nu richting de keuken kijkt en niet zoveel hebt aan je mooie erker, die zit grotendeels in je rug.

Ander dingetje wat me op de verdieping opvalt: de slaapkamer rechtsonder, heeft die alleen een raam rechtsboven zitten? Zo ja, dan wordt dat waarschijnlijk wel een donkere bedoeling hoor. Wij hebben ook zo'n ruimte gehad, precies met zo'n kleine L erin ook en wat bij jou onderop de tekening staat was bij ons schuin dak en hebben daarom daar een dakraam in laten plaatsen. Ondanks dat je bed niet op de meest lichte plek hoeft te staan, is het niet te onderschatten wat een extra raampje voor wonderen verricht.

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-09-2023 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• foekebooij
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-06 21:32
Beste Refrag,

Wat een leuk project hebben jullie uitgezocht.
Ik word enthousiast van jullie ontwerp, het samentrekken van de kleinere ruimtes op de begane grond tot een grote TV, leef, eet en kook ruimte met zicht op de tuin, met daarnaast een woonkamer.
Wat Doodybleus ook aangeeft, zou ik goed kijken naar hoe je de TV positioneert, of de bank t.o.v. de TV. Ook zou ik misschien de kast welke een scheiding maakt tussen kook en zitte gedeelte een stukje inkorten, misschien heb je dan meer zicht en contact vanuit het kookeiland naar en met het zit gedeelte

Zelf heb ik zojuist een verbouwing afgerond van een woning uit 1960, met isolatie aan de buiten zijde middels Tricolith isolatie. Ik kan je nog niet aangeven wat het effect er van is, maar ook dit leek voor ons de manier om van koude bruggen af te komen.
Mijn aannemer kende het niet, maar gaat het nu ook bij zijn volgende opdracht gebruiken, misschien iets om naar te kijken.
Je moet echter om volledige koude bruggen weg te halen, ook de fundering uitgraven en daar isolatie materiaal plaatsen. Naar wat ik begreep ligt er ook een gedeelte onder het maaiveld. Is dat een soort van souterrain? in dat geval is buitengevel isolatie wel een nog grotere klus.

Heel veel succes en ik ga je met interesse volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
foekebooij schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:58:
Wat Doodybleus ook aangeeft, zou ik goed kijken naar hoe je de TV positioneert, of de bank t.o.v. de TV.

Zelf heb ik zojuist een verbouwing afgerond van een woning uit 1960, met isolatie aan de buiten zijde middels Tricolith isolatie. Ik kan je nog niet aangeven wat het effect er van is, maar ook dit leek voor ons de manier om van koude bruggen af te komen.
Die TV is heel mobiel hoor, we kijken eigenlijk alleen de F1 race ;) Zo hebben we zelf ook wat feedback op het eerste ontwerp. We gaan de keuken en eetkamer omdraaien zodat de keuken zo groot kan worden als we zelf willen. Flinke U-of L-vorm met kookeiland maar daar komen we voorlopig nog niet aan toe. De deur vanuit de hal blijft op zijn positie, gericht naar boven, waar nu wat extra kastruimte is getekend.

Buitengevelisolatie blijft toch een dingetje. Normaal trek je dit onder het maaiveld door naar de fundering maar die ligt hier misschien wel 3m diep. Dat gaat hem niet worden en mijn vraag is of het 'gewoon een stukje lager' kan, bijvoorbeeld 50cm onder maaiveld. De eerste stucadoor zag dit niet zitten vanwege optrekkend vocht in de muur onder de grond wat dan niet geisoleerd is. Bij jou is het met succes recent aangelegd? Heeft nog steeds mijn voorkeur, maar las nu dat isolatie ook kan krimpen tot max1,5% :o

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Refrag schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:40:
[...]

Die TV is heel mobiel hoor, we kijken eigenlijk alleen de F1 race ;) Zo hebben we zelf ook wat feedback op het eerste ontwerp. We gaan de keuken en eetkamer omdraaien zodat de keuken zo groot kan worden als we zelf willen...
Lijkt mij ook beter, vooral met visite hoef je dan niet 'door' de keuken naar de eettafel of na het eten 'door' de keuken terug naar de woonkamer. :Y)

Qua leidingwerk is het wel weer lastiger lijkt mij.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• foekebooij
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-06 21:32
[...]

Buitengevelisolatie blijft toch een dingetje. Normaal trek je dit onder het maaiveld door naar de fundering maar die ligt hier misschien wel 3m diep. Dat gaat hem niet worden en mijn vraag is of het 'gewoon een stukje lager' kan, bijvoorbeeld 50cm onder maaiveld. De eerste stucadoor zag dit niet zitten vanwege optrekkend vocht in de muur onder de grond wat dan niet geisoleerd is. Bij jou is het met succes recent aangelegd? Heeft nog steeds mijn voorkeur, maar las nu dat isolatie ook kan krimpen tot max1,5% :o
Het lastige om er iets van te zeggen is dat het recent is gebeurd, ik kan daarmee nog niet zeggen of het succesvol is.

Na een winter weet ik meer over het isolerende effect en daarmee het comfort in huis en secundair het energie verbruik. We hebben gelijktijdig een WTW aan laten leggen, dit was wel meer gericht op verbruik dan op comfort.

Na jaren weer ik pas hoe duurzaam het is en in welke mate het gaat werken.
De isolerende platen zijn eerst aangebracht, waarna stucwerk is aangebracht, toen een gaasverband om alles op zijn plek te houden, waarna weer stucwerk en toen twee schilder lagen.
Ik wilde steenstrips, maar mijn portemonnee wilde niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
Ik heb al mijn steens muren van binnenuit geisoleerd met 120mm pir op gipsplaten. alles uitvullen met geïmpregneerde vullatten en dampopenfolie. vervolgens hier met hele lange gipsschroeven de platen op geschroefd. vervolgens een dun laagje stucwerk er over.

Ik heb ook de vloer op zand voorzien van 120mm pir welke ik dan ook tegen de randen heb opgezet. zo loopt de isolatie geheel door van vloer naar wand zonder koudebruggen.

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Die TV is heel mobiel hoor, we kijken eigenlijk alleen de F1 race ;) Zo hebben we zelf ook wat feedback op het eerste ontwerp. We gaan de keuken en eetkamer omdraaien zodat de keuken zo groot kan worden als we zelf willen. Flinke U-of L-vorm met kookeiland maar daar komen we voorlopig nog niet aan toe. De deur vanuit de hal blijft op zijn positie, gericht naar boven, waar nu wat extra kastruimte is getekend.

Hoe hoog is je plafond in het souterrain? Wellicht kan je op de betonvloer van het souterrain isolatie aanbrengen, liefst dan natuurlijk met zo hoog mogelijke dichtheid zodat er zo min mogelijk hoogte op komt. Ik heb er weinig verstand van, maar ik heb hier weleens wat over gehoord omdat wij zelf keken naar een woning zonder kruipruimte en dan is bijv. isolatie van onder de vloer ook niet zomaar mogelijk. Of inderdaad uitgraven, maar dat wordt met een souterrain praktisch onmogelijk ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
MooDyBLueS schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:19:
[...]
Hoe hoog is je plafond in het souterrain? Wellicht kan je op de betonvloer van het souterrain isolatie aanbrengen, liefst dan natuurlijk met zo hoog mogelijke dichtheid zodat er zo min mogelijk hoogte op komt.
Souterrain heeft plafondhoogte van 275cm dus daar is vanalles te verzinnen. Die krijgt ooit een eigen oplossing met binnenmuur-en vloerisolatie maar is nu niet waar ik mijn geld aan wil besteden.
Begane grond heeft/krijgt een harde vloer voor de vloerverwarming. De verdieping heeft wel een houten vloer waarlangs ik de binnenmuurisolatie helemaal door zou kunnen laten lopen tot en met het dakisolatie. De koudebruggen blijven dan bestaan bij de draagbalken in de buitenmuur en daar waar de binnen en buitenmuur elkaar raken.
Verschillende oplossingen gelezen voor dampopen en dampdicht, meerdere folies, latten of houtskelet, één of twee lagen isolatie, etc.. Hangt er ook weer vanaf of we de buitengevel gaan zandstralen en dampopen kunnen stucen/verven en gaan ventileren of juist niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Qua hoogte kan je dus wel wat bereiken. Then again: als je focus zoals je al helemaal in het begin aangaf op de BG en verdieping ligt, dan lijkt het mij ook genoeg als je het souterrain tot ±16C stookt, daarmee voorkom je vocht en schimmelproblemen en is dat gelijk je buffer/isolatie voor je BG. Zal natuurlijk minder efficiënt zijn dan een geïsoleerd souterrain, maar alsnog is je BG daarmee zuiniger. Ik zou wel heel erg voor waken (al heb je dat ongetwijfeld zelf ook al bedacht) dat je souterrain straks aan het eind van de verbouwing niet je verdoemhokje wordt en dus niet gestookt wordt, want dan krijg je mogelijk hetzelfde als met oude slechte kruipruimtes: opeenhoping van allerlei vochtproblemen die uiteindelijk steeds verder doortrekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:54
Refrag schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:48:
[...]

Leuk dat je meekijkt, jouw topic volg ik al even. Wonen jullie daar nu al want het lijkt een hele puinhoop in sommige kamers. Jullie hebben best wat voortgang, ik weet niet of het bij ons ook zo snel kan gaan want er moet namelijk ook full-time voor de baas gewerkt worden.

[...]
Wij zijn er vanaf het begin gaan wonen, ja. Dat is echt een flinke uitdaging, maar het is behapbaar als je een ruimte hebt die je als leefruimte inricht. In Julie geval zou het je souterrain kunnen worden inderdaad, in ons geval was het de woonkamer. De keuken was bruikbaar, dus die hebben we zo lang mogelijk laten zitten. De badkamer gaan we pas later aanpakken dus die blijft bruikbaar.

Wij zitten nu in een rotfase, want de woonkamer is afgebroken, maar we hebben nog geen nieuwe leefruimte. We overbruggen dus kort bij de schoonouders, wat prima is, maar qua huis is het echt kut. Ik kan niets vinden, alles is vies etc. Kinderen hebben we niet, wat in ons geval echt een zegen is, ik zou niet weten hoe we dat zouden moeten doen.

Mijn tip is dus wel te allen tijde een échte leefruimte te hebben. Achteraf hadden wij denk ik van de schuur een klein huis gemaakt, incl kleine badkamer en keuken, zodat je een afgezonderd schoon deel hebt. Mensen bij ons wat verderop hebben een bouwkeet waar ze in wonen tijdens de verbouwing. Mocht het souterrain niet lukken, zou ik echt zoiets overwegen. Niet alleen om praktische redenen, maar vooral omdat je dan een mentaal rustpunt hebt.

Die voortgang valt trouwens flink mee hoor, het gaat voor mijn gevoel met een slakkengang, vnl omdat we ook allebei fulltime werken.

Ohja volgende tip: plan je volgende vakantie vast in voor een halfjaar na de sleuteloverdracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:33
Wat ik me afvraag: heb je naast een bouwkundige ook al een constructeur? Want ik zie dat je in je indeling op beide niveaus vrijwel de gehele dragende muur in het midden eruit sloopt. Dat gaat dus een flink portaal opleveren met kolommen in het zicht waar je nu wellicht geen rekening mee hebt gehouden. Ook belastingafdracht richting de bestaande kelder kan dan nog een dingetje zijn. Hoe is de woning gefundeerd eigenlijk?

• iketot
D-e-n schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:11:
Wat ik me afvraag: heb je naast een bouwkundige ook al een constructeur? Want ik zie dat je in je indeling op beide niveaus vrijwel de gehele dragende muur in het midden eruit sloopt. Dat gaat dus een flink portaal opleveren met kolommen in het zicht waar je nu wellicht geen rekening mee hebt gehouden. Ook belastingafdracht richting de bestaande kelder kan dan nog een dingetje zijn. Hoe is de woning gefundeerd eigenlijk?
Die stippellijn op de plek van de draagmuren suggereert misschien nieuwe draagbalken.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Refrag
De situatie - de draagmuur is zoek
Fundafoto van woonkamer en slaapkamer die de draagmuur in het midden delen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jsmo2iou6eJXeV48tSs7Phhk5yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rq7Lir8er31y3fTuR0IZ5kEj.png?f=fotoalbum_large

Eerst maar de vieze slaapkamer schoongemaakt en dat hielp wel een beetje de geur verminderen maar toen toch maar alles wat los zat eruitgehaald. Terwijl we in de woonkamer zaten te rusten en bedenken wat er mee te doen viel ons een mysterieuze deur op die in die dragende muur zat. Natuurlijk een beetje aan friemelen, bleek dit gewoon een gespijkerde houten plaat met steenwol in een kozijn(?) te zijn met daarachter nog een deurtje?

Lekker even wat duwen en trekken (met hamer en breekijzer) en toen kwam de hele muur van metal stud frame wel los. Blijkt er nog steeds een muurtje te staan?! :F

In het laatste plaatje is er al één muur weggehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFvFVLahrwd_7VgthNND0OEiQZY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5I7pmAWPEmMT0ROb4mXQC2u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBqOG4kolAoXUZ3Us50QXHG_kQc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrIhI1eRVLGIO5fv5gAgEqXq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTYfHvZdrKKvL4rOZGl2FdP04Gc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZADFcZ65NxVSd7ZnVnReydg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzTCYJ-7JD3vD0v42sRj-58XQIY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zhrX1zpde2jKfxui3ZrEJbE.jpg?f=fotoalbum_tile

Wij bleven langs de randen van de overgebleven muur kijken en kloppen maar het klonk toch echt heel hol, daar waar de draagmuur zou zitten. Nu we toch al een breekijzer in de handen hadden hebben we hier ook een paar tikken tegenaan gegeven en TADAA! Muurtje weg! Tegen de metal stud voorzetwand was ook een houtenskelet voorzetwand gemaakt en die zijn nou niet heel erg dragend. Er zal dan waarschijnlijk een stalen balk lopen boven het verlaagde plafond. We zullen het nog ontdekken. :*)
Nu beide muren gesloopt zijn, bleek de ene een halve meter langer en steekt de ronde binnenmuur rechts te ver uit de kamer in. Bij nadere controle vanuit het CV hok er boven, loopt daar nog een oud rookkanaal doorheen van de verdieping helemaal naar de kelder. Geen idee waarom maar een mooie klus voor later.

Ruimte! En kindje helemaal blij met zijn doorgang:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7s5Jo3iEMWUIL3EXW1vWYJ2XTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQSkTxCZmgpCkJsXCYlXCqko.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwmU_U6ZOEq18oPnIPmGi87wVW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHkb2N7qKPA1TvsR8YAlNgdf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
D-e-n schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:11:
Ondertussen is er inderdaad ook al een constructeur langs geweest voor een aantal prangende vragen. De dragende muren zijn op plekken onderbroken of lopen niet helemaal door... Bijvoorbeeld in de hal, daar is de trap ooit verplaatst wat het een en ander heeft veranderd. Het onderkelderen van een woning is bijzonder en ik begrijp nog niet precies hoe het gedaan is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 23:32

Sebastiaan

....

Zo te zien ligt er ook nog een mooie houten vloer verstopt onder de andere vloeren, is deze nog te redden, of loopt hij niet door?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Refrag
Onze uitdaging - buitengevelisolatie
Hopelijk vinden jullie het nog leuk om mee te lezen, er zijn de laatste tijd meerdere Tweakers aan hun topic begonnen die ik ook allemaal geïnteresseerd lees (hoi! @Rzaan, @Pussolini, @deWit, @Mithrandir, @ManzokuSan, @Bartje91 et al. _/-\o_ ).

Wij staan voor een uitdaging omdat we veel hebben getwijfeld over de isolatie van de gevel. Met de eerste prijsindicatie krijgen we een idee van de kosten voor beide opties:
Binnen gevelisolatie
  • Zou dikker worden door benodigde luchtspouw, opbouw komt nog vrij precies
  • Veel detailleringen nodig, goed opletten om het echt luchtdicht te krijgen
  • Begane grond wordt niet bewoonbaar, tijdelijk geen badkamer meer, geen keuken meer
  • Gelijk doortrekken door het plafond/vloer naar de verdieping betekent ook daar alles strippen
  • Geen radiatoren meer = vloerverwarming aanleggen = extra (tijdelijk) leidingwerk naar CV of die verplaatsen
  • Kozijnen (40k), Montage (20k), Serre (15k), Steigers/containers (10k), Stucwerk buiten (25k), Binnen isolatie (30k), Badkamer (30k), Vloerverwarming (10k), CV/leidingwerk (5k) = grofweg €185.000
Buitengevelisolatie
  • Kan een stuk dunner want een gevelsysteem is enkel isolatie, wapening en stucwerk
  • Simpel over bestaande buitenmuur te plaatsen, minder voorbewerking van stucwerk nodig
  • Probleem met dakrand, overstekken en dakgoot. Er is grotendeels enige ruimte waardoor het vergroten van het dak niet direct zou moeten maar is beter om gelijk mee te nemen
  • Probleem met de lichtschacht, want eigenlijk hoort het door te gaan tot fundering. Dan stoppen we halverwege en zorgen dat het vochtvrij blijft
  • Binnen blijft dan alles onveranderd (en zitten we nog steeds in de oude meuk)
  • Kozijnen (40k), Montage (20k), Serre (15k), Steigers/containers (10k), Buitengevelisolatie (35k), Vergroten dak (15k) = grofweg €135.000
Poh, duur zeg :-( . Allebei niet te betalen maar buitenlangs zou ons wel meer rust en tijd geven om later binnen zelf te klussen of budget voor te reserveren. De binnen afwerking moet dan ook nog gedaan worden, is iets completer bij de eerste optie maar bij de tweede kijken we dan nog mooi (ahum) tegen het oude granol aan.

Nou, laat ik afsluiten met plaatjes die hadden jullie nog tegoed!
Dit zijn de aanzichten van de bestaande situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4RVHDncoVCrM3jjpcwhbaUP1BI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OdgA4HQT3b7huvbg3oicF4q4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nl3B5CijaDz4syQVhI2orpfnAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1VJtod7ml4C8DgwmJUEuC1CS.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de eerste ideeën/schetsen van het nieuwe ontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kinmcGSEwSMFxyrkDnAxr3u1T3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZZlU3clMWaBrXVnqwe8lf3Bq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-igYN9zoAz6ZA2Jt610guOMUJx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2A6LDnm7UQeRZS5lZ7tn3iTX.png?f=fotoalbum_large

Onze opmerkingen gaan nog verwerkt worden dus het is nog even wachten op de nieuwste tekeningen voordat het naar de gemeente gaat. Zo willen wij liever roedes in de bovenraampjes op de benedenverdieping en geen tussenstijlen, baksteenstrips voor de spekbanden en weten we nog niet wat we aan de tuinkant willen. Suggesties zijn nog welkom!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:10
Refrag schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:47:
Onze uitdaging - buitengevelisolatie
Hopelijk vinden jullie het nog leuk om mee te lezen, er zijn de laatste tijd meerdere Tweakers aan hun topic begonnen die ik ook allemaal geïnteresseerd lees (hoi! @Rzaan, @Pussolini @deWit @Mithrandir @ManzokuSan @Bartje91 et al. _/-\o_ ).

Wij staan voor een uitdaging omdat we veel hebben getwijfeld over de isolatie van de gevel. Met de eerste prijsindicatie krijgen we een idee van de kosten voor beide opties:
Binnengevelisolatie
  • Zou dikker worden door benodigde luchtspouw, opbouw komt nog vrij precies
  • Veel detaileringen nodig, goed opletten om het echt luchtdicht te krijgen
  • Begane grond wordt niet bewoonbaar, tijdelijk geen badkamer meer, geen keuken meer
  • Gelijk doortrekken door het plafond/vloer naar de verdieping betekent ook daar alles strippen
  • Geen radiatoren meer = vloerverwarming aanleggen = extra (tijdelijk) leidingwerk naar CV of die verplaatsen
  • Kozijnen (40k), Montage (20k), Serre (15k), Steigers/containers (10k), Stucwerk buiten (25k), Binnenisolatie (30k), Badkamer (30k), Vloerverwarming (10k), CV/leidingwerk (5k) = grofweg €185.000
Buitengevelisolatie
  • Kan een stuk dunner want een gevelsysteem is enkel isolatie, wapening en stucwerk
  • Simpel over bestaande buitenmuur te plaatsen, minder voorbewerking van stucwerk nodig
  • Probleem met dakrand, overstekken en dakgoot. Er is grotendeels enige ruimte waardoor het vergroten van het dak niet direct zou moeten maar is beter om gelijk mee te nemen
  • Probleem met de lichtschacht, want eigenlijk hoort het door te gaan tot fundering. Dan stoppen we halverwege en zorgen dat het vochtvrij blijft
  • Binnen blijft dan alles onveranderd (en zitten we nog steeds in de oude meuk)
  • Kozijnen (40k), Montage (20k), Serre (15k), Steigers/containers (10k), Buitengevelisolatie (35k), Vergroten dak (15k) = grofweg €135.000
Poh, duur zeg :-( . Allebei niet te betalen maar buitenlangs zou ons wel meer rust en tijd geven om later binnen zelf te klussen of budget voor te reserveren. De binnenafwerking moet dan ook nog gedaan worden, is iets completer bij de eerste optie maar bij de tweede kijken we dan nog mooi(ahum) tegen het oude granol aan.

Nou, laat ik afsluiten met plaatjes die hadden jullie nog tegoed!
Dit zijn de aanzichten van de bestaande situatie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn de eerste ideëen/schetsen van het nieuwe ontwerp:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Onze opmerkingen gaan nog verwerkt worden dus het is nog even wachten op de nieuwste tekeningen voordat het naar de gemeente gaat. Zo willen wij liever roedes in de bovenraampje op de benedenverdieping en geen tussenstijlen, baksteenstrips voor de spekbanden en weten we nog niet wat we aan de tuinkant willen. Suggesties zijn nog welkom!
Yep, vreselijk duur allemaal. Maar als de mogelijkheid er is, zou ik altijd opteren om van buitenaf te isoleren i.p.v. van binnenuit.
Je mist nog voordelen in je lijstje :)
- Van buitenaf isoleren geeft je een volledig geïsoleerde schil terwijl je bij het isoleren van binnen uit met veel koudebruggen zit.
- Je verliest geen ruimte binnen
- Als je dingen wil ophangen binnen hoef je je geen zorgen te maken over draagkracht of lopen klooien met holle-wand pluggen en dergelijke (er van uitgaande dat je nu muren hebt en geen houtstructuur)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:48

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Als het kan, altijd buitenlangs doen. Ja, je zal je dak/goot constructie moeten aan passen en je zal een paar plekken krijgen waar het niet ideaal is, maar sowieso beter dan aan de binnenkant en je krijgt je massa aan de goede kant van je isolatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
+1 voor buitengevelisolatie om hierboven genoemde redenen. Binnengevelisolatie is een laatste redmiddel :)

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• Refrag
De situatie - laminaat over je schimmel
Kleine update voor @Sebastiaan. Het blauwe tapijt (vorige update) ligt gewoon direct op houten vloerplaten maar na het verwijderen van de tussenmuurtjes zagen we dat deze op een andere vloer stonden. In de erker hadden we al een simpele woonkamer ingericht op het goedkope laminaat maar toch begon het mijn vrouw te kriebelen. Eén voor één de plankjes weggehaald en daar kwam een hele ander vloer onder weg! Helaas geen massieve vloer maar parket, wederom in jaren 70 stijl.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0Pl_NDBl9991OMTfuZ6jzEosts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvYtH6Wv1O2pFsOoGj36AnJg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8661VPR8BLZ5rdvHnSPaZQkxf5k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAMfZjvTcKB9KK5CdoUZnwEb.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor nu oogt het een stuk leuker! We hadden uberhaupt niet overwogen om deze te behouden en al helemaal niet na de volgende ontdekking in dit huis. Nu weten we ook waar die stank vandaan kwam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahpFdrTS2s4Psams25OdoF3Ri7s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhGyFICYB15lGtpi6Jn2eyYy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TA7SI3XC-UzwpCO-hODmnCbbQ78=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpaGx41a8K9zS4ofl2RG76Fp.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle schimmel en verrot hout is inmiddels verwijderd en de open plek die ontstaat begint al te wennen. Achter dat 'muurtje' zit een badkamer gebeunhaasd en die geeft na elk bad/douchebeurt nog steeds lekkage. |:( Het plaatje rechts laat volgens mij de plek zien waar een haard op pootjes heeft gezeten. Ofzo.

Ook voor @daniel14 & @frennek een update: de kinderen slapen allang niet meer op de vloer bij ons op de kamer dat was enkel voor de eerste paar nachtjes. We hebben de ruimte ertegenover geboend, geschrobd en hun bedje weer in elkaar geknutseld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDucJ7GNOGsi_UOBCb6DqTRLg7Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JU4IZfnMYwtbstuCz3iJMXp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uieRQ7Cwt4I2eaESsK15rNL2Vyk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkAEETia9avHH9UX4RYoPL5L.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Refrag
Ha, zoveel likes?! 8) Komende dagen maar weer even een update geven over de plannen of andere gekkigheid die we aantroffen.

Terugkomend op de vorige post: De 'kinderkamer' heeft kromgetrokken zeil laminaat, wederom een rookmelder en verkruimelend systeemplafond. Ons vorig huis had geen ruimte voor kasten dus die hebben we niet echt maar nu gebruiken we de ingebouwde archiefkast (net buiten beeld). Het deels zelfgemaakte bed is geïnspireerd op het ikea poppenhuisje en heb ik hier beschreven.
In het souterrain merken we trouwens wel dat het een stuk vochtiger is. Daar hebben we overdag een luchtontvochtiger en luchtreiniger aan staan.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Refrag
De situatie - ontbijten in de badkamer
Eén van kamers waren we 'niet helemaal' tevreden over waren was het hok waar we de eettafel hadden neergezet. Deze grenst dan wel aan de keuken maar vreemd genoeg moet je door het groezelige badkamertje, door een loszittende schuifdeur. 8)7 Het was ook allemaal erg onhandig om steeds heen en weer te lopen naar de koelkast of keukenkastjes.

Beetje aparte bakstenen? Zie ook het kozijn met raam naar aangrenzende kamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEp4MzpBwL4rn473pfLX8kwddzg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lOQqQjU6FNagm27yj6s2p42q.png?f=fotoalbum_large

Nou.. ja.. daar zit je dan. Zou multifunctioneel kunnen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKodhkNZOwGj792bcm7SCQTftMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xbcp38RCc7wwM3wXyVFrftOi.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar kon er geen keuze gemaakt worden welke kamer een halve meter kleiner zou worden: dan maar dwars op het raam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbSYUzvMpAXlXInu9XNbnqy3Qik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPKjGvvSBH7xFYh63cjPShxq.jpg?f=fotoalbum_large

HET ZIJN GEWOON PIEPSCHUIMEN LEGOBLOKKEN! Nou, daar wisten wij wel raad mee. Het gaf even een hoop kleine stukjes rommel en veel vuilniszakken vol, maar die waren wel makkelijk naar de stort te tillen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7rFQOFCplgBWi8avNyXM1hmI84=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pRzfrtgjuLmIKpdKgziWuBUX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBWwsTPhavjsast1kq_1Jt9P800=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4Bp0H4GHSossLEuNvmuwkh4R.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pddwjVQ2idlQv5AHQ40JqVpnOw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sTctclyOfS7u9mNQzQg28CCn.png?f=fotoalbum_tile

Later is ook het houten frame weggehaald en de rest van het piepschuim verwijderd zodat de opening zo groot mogelijk is maar de badkamer toch nog enigszins omsloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Leuke update weer!

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een foto van de buitenkant als je naar dat raam kijkt. Kijk je dan echt tegen de zijkant van een muur aan van buitenaf? Dat is toch ook geen porem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:43
Dat dicht gemaakte raam tussen keuken en bijkeuken doet mij beetje denken aan een loket bij bijvoorbeeld een huisarts...maar zo te zien is dit aan de achterkant van het pand...Dus niet helemaal logisch om een loket aan de achterkant te hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iketot
Refrag schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:58:
De situatie - ontbijten in de badkamer
Eén van kamers waren we 'niet helemaal' tevreden over waren was het hok waar we de eettafel hadden neergezet. Deze grenst dan wel aan de keuken maar vreemd genoeg moet je door het groezelige badkamertje, door een loszittende schuifdeur. 8)7 Het was ook allemaal erg onhandig om steeds heen en weer te lopen naar de koelkast of keukenkastjes.

Beetje aparte bakstenen? Zie ook het kozijn met raam naar aangrenzende kamer.
[Afbeelding]

Nou.. ja.. daar zit je dan. Zou multifunctioneel kunnen zijn.
[Afbeelding]

Blijkbaar kon er geen keuze gemaakt worden welke kamer een halve meter kleiner zou worden: dan maar dwars op het raam.
[Afbeelding]

HET ZIJN GEWOON PIEPSCHUIMEN LEGOBLOKKEN! Nou, daar wisten wij wel raad mee. Het gaf even een hoop kleine stukjes rommel en veel vuilniszakken vol, maar die waren wel makkelijk naar de stort te tillen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Later is ook het houten frame weggehaald en de rest van het piepschuim verwijderd zodat de opening zo groot mogelijk is maar de badkamer toch nog enigszins omsloten.
Dus als iemand op het toilet zat, kon je niet van de eetkamer naar de keuken ?

Wie heeft dat ooit zo bedacht :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:50
iketot schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:11:
[...]

Dus als iemand op het toilet zat, kon je niet van de eetkamer naar de keuken ?

Wie heeft dat ooit zo bedacht :9
Daarvoor zeggen ze altijd, voor het eten naar de wc gaan😂😂

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-06 22:04
Dus je hebt een piepschuimen muur van lego die gesloopt moest worden en twee kleine kinderen? Dat moet een leuke middag geweest zijn…..

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Refrag
MooDyBLueS schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:01:
Leuke update weer!

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een foto van de buitenkant als je naar dat raam kijkt. Kijk je dan echt tegen de zijkant van een muur aan van buitenaf? Dat is toch ook geen porem?
U vraagt, wij draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qENAiRI1WsxcqXODh_r7jP0cR8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWPp9XYE3Jye147p9dyoVbnf.jpg?f=fotoalbum_large

Tsja.. het zit aan de zijkant van het huis (gedeelde oprit) dus de buren hebben er nog het meest last van. Maar die zijn allang blij dat er jong gezin in komt wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
nooberke schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:10:
Dat dicht gemaakte raam tussen keuken en bijkeuken doet mij beetje denken aan een loket bij bijvoorbeeld een huisarts...maar zo te zien is dit aan de achterkant van het pand...Dus niet helemaal logisch om een loket aan de achterkant te hebben...
Grappig dat je dat zo zegt: dit plaatje laat ook een soort loket zien zoals het veertig jaar geleden werd gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ffch170NnVDiiOgg-tztTDmLhto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/04Nb7kI2MFw1gXOrAsx2zgzq.jpg?f=fotoalbum_large

Zo kwamen we het huis binnen bij verhuizing. Op het briefje staat "WC doet het weer! Alleen nog even schoonmaken" Nou... laat dat 'even' maar weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Refrag schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:15:
[...]

U vraagt, wij draaien:
[Afbeelding]

Tsja.. het zit aan de zijkant van het huis (gedeelde oprit) dus de buren hebben er nog het meest last van. Maar die zijn allang blij dat er jong gezin in komt wonen.
Wow, dat is inderdaad geen fraai uitzicht van buiten op z'n zachtst gezegd. ;) Kan me heel goed voorstellen dat de buren blij zijn met normale mensen, want wie dit acceptabel vindt moet zich eens achter z'n oren krabben.

Wat dat betreft zijn jullie zeker goed bezig en mooi plannen voor herstel en verbeteringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Refrag schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

Grappig dat je dat zo zegt: dit plaatje laat ook een soort loket zien zoals het veertig jaar geleden werd gebruikt.
[Afbeelding]

Zo kwamen we het huis binnen bij verhuizing. Op het briefje staat "WC doet het weer! Alleen nog even schoonmaken" Nou... laat dat 'even' maar weg.
Die deur... 8)7 Met dat "Niet betreden, politie" lint lijkt er ook een mooi verhaal voor in de kroeg bij te zitten, niet dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
Het plan - gevelontwerp is het net-niet
Pfff.. voor jullie wat korter maar wij hebben twee maanden moeten wachten op een verbeterd ontwerp. Dat had heel wat voeten in de aarde maar helaas is het nog steeds niet helemaal naar onze verwachting. Er is nauwelijks communicatie met de bouwkundige en wij weten telkens niet wanneer we wat wel of niet kunnen verwachten. Inmiddels ook andere architecten gesproken en wij staan op het punt om elders het ontwerp af te laten maken. Hoe dan ook, het ontwerp is een stapje verder en hier kunnen we wel wat tips van jullie gebruiken. Roep maar wat, dan gaan wij er eens over nadenken O-)

Dit is het eerste schetsontwerp waarbij al aanzicht tekeningen zijn gemaakt. Heb ik eerder gepost maar hier nog een keer ter vergelijking.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kinmcGSEwSMFxyrkDnAxr3u1T3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZZlU3clMWaBrXVnqwe8lf3Bq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-igYN9zoAz6ZA2Jt610guOMUJx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2A6LDnm7UQeRZS5lZ7tn3iTX.png?f=fotoalbum_large

Het tweede product wordt het definitieve ontwerp genoemd maar het e.e.a. zit ons nog niet lekker. Dit was onze feedback:
  • Roedes in de bovenraampjes leek ons wel leuk, maar wij waren niet zeker of dit mooi zou uitpakken voor alle ramen en welke maten
  • De spekbanden willen wij met steenstrips op gevelisolatie en dit is nog steeds niet gevisualiseerd
  • Segmentbogen boven de ramen i.p.v. een rechte rollaag. Sluitstenen van natuursteen net als de gevelplint
  • Een naambordje!
  • Vergroten van de ramen achtergevel en andere indeling
  • Toevoegen van bovenlicht bij voordeur, maar wisten niet of de luifel nog zou passen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PgipXqqyOVFdNJ6Jk7lg3wns2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xwpB3Z1mxs34nHfAbUuBzFwz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtbfJURiBm4ZYi1BwkhanwowWJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ju7vakpdSigQvUnHw95jRS8q.png?f=fotoalbum_large

Maar nu de vragen aan jullie:
Wij zijn voornemens om alle kozijnen in kunststof HR+++ uit te laten voeren maar voor roedes is dat moeilijker. Hebben jullie ervaring met plakroedes + wienersprossen tussen de twee lagen voor triple glas? Binnenkant dan wel glad en geen roedes? Is het weglaten van wienersprossen tussen het glas heel nep, vooral met triple glas? Misschien is het enkel een kwestie van smaak, daarvoor gaan we nog een keer naar een glashandel maar deze combinatie zie je niet vaak.

De erker/serre gaat erg opvallen aan de voorkant. Dit is ons afgeraden om uit te laten voeren in kunststof omdat dit een erg groot oppervlak aan kozijn bevat. Komt ook bij dat er twee tuindeuren in zitten en daarvoor moeten we ook nog goed zoeken naar iets leuks. Daklijst etc, mogen wat ons betreft wel van hardhout. Ik doel niet op een hout vs. kunststof-kozijnen-discussie maar zou het echt zo zichtbaar worden voor de erker?

De roedeverdeling lijkt ons veel. Zelf hadden we 6 of max. 8 in gedachte maar bij de echte oude huisjes zie je inderdaad veel kleintjes, vaak van metaal. Ook zit het nu bijna overal doorgevoerd op de boven-en onderverdieping, voor-en achter. Misschien wat veel van het goede; zou een mix van stijlen (deels roedes, deels ramen met tussenstijl zoals in het eerste ontwerp) passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:28
Check eens beng glas. Veel dunner dan triple beglazing en nog beter isolerend.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
roedes zijn erg slecht voor je isolatiewaarde. Ik zou dat zelf niet willen. Er zijn zoals je zelf al aangeeft plak oplossingen of kunststof broeds tussen je glaslagen. Ik zou de eerste nemen, hou je beste isolatiewaarde over.
Die kunststof erker snap ik niet wat daar het probleem van zou zijn. Ik heb wel grotere kuissof delen gezien, kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:35
Refrag schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:06:
Pfff.. voor jullie wat korter maar wij hebben twee maanden moeten wachten op een verbeterd ontwerp. Dat had heel wat voeten in de aarde maar helaas is het nog steeds niet helemaal naar onze verwachting. Er is nauwelijks communicatie met de bouwkundige en wij weten telkens niet wanneer we wat wel of niet kunnen verwachten. Inmiddels ook andere architecten gesproken en wij staan op het punt om elders het ontwerp af te laten maken.
Is er geen mogelijkheid dat je samen met die architect/bouwkundige/tekenaar achter een PC of zo kunt zitten en alles 'live' doornemen?
Ik hoop in ieder geval dat een andere architect wel aan jullie verwachtingen voldoet.
Niet leuk om zo overal achteraan te moeten leuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:36
Refrag schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:06:
Het plan - gevelontwerp is het net-niet
Het tweede product wordt het definitieve ontwerp genoemd maar het e.e.a. zit ons nog niet lekker. Dit was onze feedback:
  • Roedes in de bovenraampjes leek ons wel leuk, maar wij waren niet zeker of dit mooi zou uitpakken voor alle ramen en welke maten
(…)
De roedeverdeling lijkt ons veel. Zelf hadden we 6 of max. 8 in gedachte maar bij de echte oude huisjes zie je inderdaad veel kleintjes, vaak van metaal. Ook zit het nu bijna overal doorgevoerd op de boven-en onderverdieping, voor-en achter. Misschien wat veel van het goede; zou een mix van stijlen (deels roedes, deels ramen met tussenstijl zoals in het eerste ontwerp) passen?
Ik denk ook dat minder roedes beter past bij dit huis. Ik heb wat monumenten uit 1910 opgezocht en die laten inderdaad 6 ruitjes zien (zie bovenverdieping bij huis rechts, onder is daar glas-in-lood). Ik vind dat zelf beter in verhouding, maar het is uiteraard smaakgevoelig.
Als je niet tevreden bent over deze definitieve (?) bouwtekening, zou ik op zoek gaan naar iemand die kennis heeft van deze bouwstijl. Daarmee zorg je ervoor dat de elementen met elkaar in samenhang zijn en dat geeft jullie ongetwijfeld een beter gevoel. Ik zou niet te makkelijk akkoord gaan, dit huis herstellen doe je maar een keer en beter iets langer nagedacht over een goed design, dan je straks ergeren aan die kleine ruitjes die voor je gevoel niet passen.

Edit: ik zie overigens ook dat de lijnen op de gevel bij de huizen op deze foto’s uitlijnen met de ramen en bovenlichten. Dat ziet er bij jou anders uit. Is dat van origine zo? Anders zou ik daar ook naar kijken.
Edit2: op de ansichtkaart in de topicstart zie je dat de lijnen bij jouw huis idd uitlijnen met onderkant raam en bovenkant of onderkant bovenlicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-45nueCSzh1ucmJZ1JkOC2Urm0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01KOTa89pL2rBK28hiEMJhz7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oa0Ayjn7TPVY2o7Jzh2zjA8Xbbw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2C9NDPvgXR6TDCmyfs7CWUy4.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 25-10-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Laatst online: 16:14
In dezelfde straat staat natuurlijk voldoende vergelijkingsmateriaal. Het hoeft natuurlijk niet zoals het origineel was, maar persoonlijk zou ik niet te veel afwijken. Vacuumglas zou ik ook aan denken zoals al eerder geopperd. En misschien is iets van pseudo glas in lood wel mogelijk voor de bovenlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
geldersscheepje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:34:
Check eens beng glas. Veel dunner dan triple beglazing en nog beter isolerend.
Had mij niet zo verdiept in vacuumglas, dacht dat het gelijk stond met HR++. Maar dit BENGglas is echt stukken beter! Voor ons maakt het niet zo uit want de kozijnen moeten toch vervangen worden en... het is zo'n 2-4x zo duur! Vond de offerte van 80k (incl montage) al onbetaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
Beng glad is veel lichter dan HR++ dus ju kunt besparen op de kozijnen. En over de levensduur zal de hoge isolatiewaarde je nog veel meer besparingen opleveren. Nu goed doen bespaart de komende 20 jaar .. maar man man wat een bedragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Refrag
Toke_gt schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:00:
[...]
Ik denk ook dat minder roedes beter past bij dit huis. Ik heb wat monumenten uit 1910 opgezocht en die laten inderdaad 6 ruitjes zien (zie bovenverdieping bij huis rechts, onder is daar glas-in-lood). Ik vind dat zelf beter in verhouding, maar het is uiteraard smaakgevoelig.
Roedes zie je wel her en der in verschillende vormen. Maar zo klein vind ik mooier bij oorspronkelijke ramen, inderdaad. Zo heb ik hieronder een voorbeeld die het op de begane grond heeft en doorloopt in de serre. Overigens lopen hier de lijnen ook door tot bovenkant bovenlicht. Soms is de segmentboog ronder en sierlijker en dan is de lijn wel wat verschoven.
Tweede voorbeeld (onze overburen) hebben wel glas-in-lood, terwijl het niet heel veel voorkomt. Daar zijn wij dol op maar om het nieuw te maken is een heel project an sich. Heeft dit huis niet gehad en we moeten al keuzes genoeg maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSaOEFgnIijjxRlepcBBBXHAq-I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iuYwpzf2FO0yoATIbQa6y1rh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgMHxu_JcSTkle4Y42n9z1S-N-0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QHnjIYI9ObOuzFLWg0d08Ues.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

geldersscheepje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:49:
Beng glad is veel lichter dan HR++ dus ju kunt besparen op de kozijnen. En over de levensduur zal de hoge isolatiewaarde je nog veel meer besparingen opleveren. Nu goed doen bespaart de komende 20 jaar .. maar man man wat een bedragen.
BENG glas bestaat nog niet zo lang, dus we weten ook niet hoe het zich houdt na een paar jaar. Kan me haast niet voorstellen dat dat vacuüm 20 jaar intact blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:35
Ik denk al die straat komt mij bekend voor, maar dat is niet zo als dorpsgenoot. :7

Hier ook bezig met een flinke verbouwing van een oud huis wat weer in ere willen herstellen.
Hoopte stiekem dat jij dat ook ging doen na het zien van je 2e foto in je openingspost.

Mocht je onze plannen willen zien.
Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
Morpheusk schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:31:
Ik denk al die straat komt mij bekend voor, maar dat is niet zo als dorpsgenoot. :7
Hier ook bezig met een flinke verbouwing van een oud huis wat weer in ere willen herstellen.
Hé! Volgens mij heb ik jouw huis al groot gezien op de website van jouw architect! Eén van de reden om aan onze bouwkundige strengere eisen te stellen of verder te kijken. Gaaf, ik ga het lezen en volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
Rzaan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:07:
[...]

BENG glas bestaat nog niet zo lang, dus we weten ook niet hoe het zich houdt na een paar jaar. Kan me haast niet voorstellen dat dat vacuüm 20 jaar intact blijft.
Klopt maar er is een heel systeem voor bedacht om het vacuüm zo lang mogelijk in stand te houden, inclusief redelijke garantietermijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Het merk Beng glas niet maar vacuümglas bestaat al wel heel lang.
Ik heb het ook overwogen maar ik vind de puntjes (afstandshouders) te veel opvallen. Ook als ik ergens in een oude binnenstad loop valt het mij altijd direct op als er lichte gordijnen hangen.

Daarom hebben wij gekozen voor monumentaal dubbel glas van 9mm. dit heeft dezelfde opbouw als hr++ maar dan dunner (met een lichte golving in het glas) waardoor ik de r waarde heb van normaal dubbel glas.

(het achterhuis wat niet meer origineel is heb ik gewoon voorzien van hr++ glas met zwarte bies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@BlueSS50 Beng is geen merk maar is een afkorting die staat voor de Bijna EnergieNeutrale Gebouwen norm die sinds 2021 geldt voor alle nieuwbouw. In principe valt Triple glas hier ook gewoon onder, beide (triple en vacuüm) voldoen aan de BENG-norm. In de volksmond wordt daarom soms de term Beng glas gebruikt.

Triple glas (HR+++) kent echter één groot nadeel (en de naam zegt het al een beetje): omdat het 3 lagen glas is i.t.t. alles van standaard dubbelglas t/m HR++ is het veel dikker en ook veel zwaarder dan HR++ glas.

Voor monumenten of gewoon hele oude woningen kan de constructie soms niet sterk genoeg zijn zonder grote aanpassingen om kozijnen met triple glas te ondersteunen. Sterker nog: ik heb woningen met HR++ glas gezien die niet goed geplaatst (lees: versterkt) zijn en daardoor na verloop van tijd op zichzelf inzakken.

En daar komt vacuüm glas om de hoek kijken: superlicht en dunner dan dubbelglas, dus perfect voor de typische kleine ramen met roedes van met name vroeger. Alleen je moet er wel je portemonnee voor trekken, want het is nog duurder dan HR+++. Maar niemand heeft dan ook ooit gezegd dat een oud/monumentaal pand verbouwen financieel aantrekkelijk was. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueSS50
MooDyBLueS schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:14:
@BlueSS50 Beng is geen merk maar is een afkorting die staat voor de Bijna EnergieNeutrale Gebouwen norm die sinds 2021 geldt voor alle nieuwbouw. In principe valt Triple glas hier ook gewoon onder, beide (triple en vacuüm) voldoen aan de BENG-norm. In de volksmond wordt daarom soms de term Beng glas gebruikt.

En daar komt vacuüm glas om de hoek kijken: superlicht en dunner dan dubbelglas, dus perfect voor de typische kleine ramen met roedes van met name vroeger. Alleen je moet er wel je portemonnee voor trekken, want het is nog duurder dan HR+++. Maar niemand heeft dan ook ooit gezegd dat een oud/monumentaal pand verbouwen financieel aantrekkelijk was. :P
Beng glas is zeker wel in de markt gezet als merk door een vacuumglasleverancier, zie https://bengglas.nl/
dit is vast gedaan om mee te liften met het begrip BENG wat jij aanhaalt.

Ik had destijds ook prijzen opgevraagd bij diverse vacuumglasleveranciers maar die prijzen zijn schandalig. ook zat hier de 'monumenten bolling' niet in om het oud te laten lijken.
het 9mm monumentenglas vond ik relatief gezien nog wel meevallen, besteld en geplaatst door https://deglasmeesters.nl/
(ik heb geen aandelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@BlueSS50 Ah kijk, dat wist ik dan weer niet, goed om te weten. :)

Voelt toch een beetje als jaren geleden de "iPhone" van Samsung of de "iPod" van Creative, dat soort termen die in de volksmond gebruikt werden, alleen heeft dit bedrijf er blijkbaar een mooie marketingtruc in gezien. Nou ja, zolang de consument maar weet waar het om gaat en daar hebben we o.a. dit soort topics voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dockterbob
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:55
Hi TS. Heel vet project, ik lurk al een tijdje😁. we zitten zelf ook midden in een renovatie van een oude schoenen winkel uit 1925. (Nog geen topic, ben nog aan het kijken of ik er tijd voor kan vrij maken 🤔 )
Even mijn ervaring met trippelglas en grote kunststof kozijnen. Heb nu inmiddels 1 jaar nieuwe kunststof kozijnen in een jaren 70 huis. Let op dat kunststof kozijnen niet dragend zijn en dat het glas dus draagt. Voor grote overspanning zoals bij de erker moet je daarvoor wel ruimte hebben. Met hout kan je dan een stuk lager bouwen helemaal als je ook nog je dak koud wil isoleren. Draaikiep ramen moet je afstellen na verloop van tijd.
Trippel glas zijn we qua isolatie wel blij mee. Maar omdat de buitenlaag van het glas minder warm is beslaat het raam meteen zodra het een beetje vochtig is ,dus vooral als het donker wordt / er geen zon op je raam staat. Ons raam op het westen is in de herfst/winter soms nog tot 11 uur in de ochtend beslagen aan de buitenkant. wel om even rekening mee te houden. Voor ons project nemen we waarschijnlijk geen trippel glas meer. Mede omdat er het beslaan toch wel een beetje storend vinden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Mijn mening omtrent kunststof kozijnen in een soort van oude stijl in een huis van meer dan 100 jaar oud laten zetten is: Niet doen, zeker wanneer je de oude stijl wilt behouden dan lijkt het gewoon nep.
Heb je overwogen om de nieuwe kozijnen in hout uit te voeren? Mits goed behandeld (in lijnolieverf) gaan deze ook heel lang mee en met lijnolie hoef je niet (zoals bij moderne verven) elke 5 jaar te lakken maar eerder om de 15 jaar en soms nog later. Bovendien is lijnolieverf milieuvriendelijk en barst het niet maar 'rekt' mee met het krimpende/uitzettende hout.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Yaksa schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:36:
Mijn mening omtrent kunststof kozijnen in een soort van oude stijl in een huis van meer dan 100 jaar oud laten zetten is: Niet doen, zeker wanneer je de oude stijl wilt behouden dan lijkt het gewoon nep.
Als je de juiste koopt, hoeft dat er helemaal niet nep er uit te zien.
Wij hebben ook kunststof kozijnen en die zien er gewoon prima uit.
Houtnerf en de juiste stijlen. De hele mikmak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Rzaan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:08:
[...]

Helemaal mee eens. Ik vind kunststof kozijnen ook niet per se een no-go in oudere panden. Misschien in een écht monument wel, maar dat is hier niet van toepassing.

Het gaat namelijk ook over onderhoud: kunststof is onderhoudsarm, terwijl houten kozijnen toch echt onderhoud vereisen, ook al kies je de beste verfsoort. 15 jaar niks doen geloof ik namelijk weinig van, al gaat het maar om kleine correcties enzo.

Een andere optie is aluminium kozijnen: volledig onderhoudsvrij, nog hoogwaardiger dan kunststof, gaan ook nog langer mee en is mits het bij het huis past in bijv. antraciet ook erg netjes om te zien. Als je echter wit wilt, dan zou ik niet voor alu gaan, dat ziet er dan juist nep uit. Maar ook dat is een mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
[...]Als je de juiste koopt, hoeft dat er helemaal niet nep er uit te zien.
Tja, ik zie het verschil al op 40 meter afstand, maar goed, ieder maakt daar zijn eigen keuze in.
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit kunststof kozijnen met van die prachtige 'ouderwetsche' schuiframen gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Yaksa schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:24:
[...]

Tja, ik zie het verschil al op 40 meter afstand, maar goed, ieder maakt daar zijn eigen keuze in.
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit kunststof kozijnen met van die prachtige 'ouderwetsche' schuiframen gezien.
Kozijnen in jaren '30 stijl worden nu al zo goed gemaakt in kunststof dat je zelfs op 5 meter afstand het verschil niet ziet. Ik heb ze gezien in Amsterdam. Fenomenaal.
Schuiframen horen ook niet bij alle oudere huizen.
Maar inderdaad, sommige soorten kozijnen van vroeger worden niet in kuststof (of slecht) gemaakt en dan is hout een betere keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
Yaksa schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:24:
[...]
Voor de duidelijkheid: wij overwegen enkel kunststof kozijnen met houtlook verbinding en nerfstructuur. Deze bestaat ook uit een raamkozijn en raamvleugel om er twee kleuren aan te geven. Ik heb hier een lijst van 9 grote merken die allemaal goede kunststof kozijnen leveren en sommige hebben zelfs mogelijkheid tot sierrandjes om het nog authentieker uit te laten zien.

Ik bedoel dan een merk zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3S1vKTnlPd25_WZ83VdWpbfbSRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBWTvo6ZoDObRnIWhRmZzlPi.jpg?f=fotoalbum_large

Dus niet dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxOUT-QDcfFvQ8KBiJ_JhEwTno8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aOyjA2AblLhjd4ALUJj43Tjl.png?f=user_large

Je zal wel verschil zien tussen nieuwe kunststof kozijnen en andere oude houten. Maar als je hout nieuw laat maken krijg je vrijwel hetzelfde uiterlijk. Hout kan natuurlijk wel bewerkt worden maar dan maak je er weer een kunstwerk van en komen we op andere bedragen uit. Ander punt waar ik mee zit zijn de twee deuren in de serre: volgens mij isoleren houten deuren een stuk minder ook al zit er paar cm hardschuim in de kern.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:20:
[...]Het gaat namelijk ook over onderhoud: kunststof is onderhoudsarm, terwijl houten kozijnen toch echt onderhoud vereisen, ook al kies je de beste verfsoort. 15 jaar niks doen geloof ik namelijk weinig van, al gaat het maar om kleine correcties enzo.
Zowat alle Rijksmonumenten (incl. eentje waar ik werk) staan in de lijnolieverf en die verf gaat veel langer mee dan de moderne alkydlakken. (Deze lakken dekken het hout af, daar waar lijnolieverf echt in het hout trekt).
Ergens niet in geloven is eigenlijk een vooringenomen iets wanneer je er nog nooit mee gewerkt of nog nooit in verdiept hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
Yaksa schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:13:
[...]
Zowat alle Rijksmonumenten (incl. eentje waar ik werk) staan in de lijnolieverf en die verf gaat veel langer mee dan de moderne alkydlakken.
Materiaalkeuze was voor ons al een uitgemaakte beslissing, maar we twijfelen nu weer beetje omdat de serre wel een erg grote raampartij heeft. Misschien is die lijnolieverf een goede tip, ik ga erover nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
dockterbob schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:18:
Let op dat kunststof kozijnen niet dragend zijn en dat het glas dus draagt. Voor grote overspanning zoals bij de erker moet je daarvoor wel ruimte hebben. Met hout kan je dan een stuk lager bouwen helemaal als je ook nog je dak koud wil isoleren.
Dat is ons ook al snel verteld. Volgens mij mompelde een aannemer dat hij stalen staanders ging plaatsen zodat daar het plat dak op zou rusten. Ook op andere plekken moeten nog gaan ontdekken of de stenen boven de ramen dragend genoeg zijn.

Het beslaan van triple glas ramen heb ik nog niet eerder gehoord. Zou denk ik niet zo storend zijn. Brengt mij wel op een ander punt: blijkbaar moet ik ook nog nadenken over de dikte van de drie glasplaten. Details voor later, maar daar zat ook nog een flink prijsverschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dockterbob
Refrag schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:26:
[...]

Dat is ons ook al snel verteld. Volgens mij mompelde een aannemer dat hij stalen staanders ging plaatsen zodat daar het plat dak op zou rusten. Ook op andere plekken moeten nog gaan ontdekken of de stenen boven de ramen dragend genoeg zijn.

Het beslaan van triple glas ramen heb ik nog niet eerder gehoord. Zou denk ik niet zo storend zijn. Brengt mij wel op een ander punt: blijkbaar moet ik ook nog nadenken over de dikte van de drie glasplaten. Details voor later, maar daar zat ook nog een flink prijsverschil in.
Voor ons maakte dat bij de renovatie van de dakkapel wel heel veel uit. Dat zou betekenen dat anders het plafond precies op koppijn hoogte zou komen 😂. En die kozijnen zitten 8m hoog in een piramide dak met knik.... Tja keuze of je eens in de 5 -8 jaar gaat schilderen of regelmatig koppijn krijgt.
Met die stalen balk moet je wel goed kijken naar het inplakken van de koude brug. Beetje jammer als je een isolerende kozijn der in maakt en de kou alsnog van boven komt, maar daar had je vast al over nagedacht ;) . Ik las ook dat je boeidelen nog moest doen? We hebben alle boeidelen vernieuwd met Unipanel. Dat is kunststof dat bewerkt kan worden als hout. We hebben er kraalranden in laten frezen zodat het weer op de ouderwetse kraalplanken lijkt van afstand.

Edit: diktes van het glas zijn vooral afhankelijk van de grote van het raam. Geen ik ben specialist, ik zou die keuze vooral bij de leverancier laten. En als die je niet kan adviseren dan weet genoeg lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ojf7-ML2MlQNyEYSf0UpFh9Vfs0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWF2XSaKpcs1cHROOb0uT5tU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door dockterbob op 26-10-2023 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Maar het mooie is, als je hout schildert zit er nooit zichtbare houtnerf op. Nooit. Dus waarom dat voor kunststof een pluspunt is heb ik nooit begrepen. Ik heb het zelf overigens ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
Refrag schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:26:
[...]
Ook HR++ glas beslaat aan de buitenkant, niet alleen HR+++/triple glas/vacuumglas. Volledig normaal doordat het vocht aan de koude buitenkant condenseert. En voor mij geen issue.
Ik heb wel eens gezien dat er soms bepaalde coatings aangebracht worden om de kans op beslaan tegen te gaan. Of het helpt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:47:
[...]

Maar het mooie is, als je hout schildert zit er nooit zichtbare houtnerf op. Nooit. Dus waarom dat voor kunststof een pluspunt is heb ik nooit begrepen. Ik heb het zelf overigens ook :)
Je ziet inderdaad geen houtnerf als zodanig, maar zeker wat oudere houten kozijnen zie je wel de karakteristieke butsen en andere oneffenheden een beetje terugkomen.

Zet daar tegenover een 100% glad kunststof kozijn zoals Refrag als 2e foto deelde en extreem veel in de woningcorporatie renovatieprojecten gebruikt wordt en dat is toch echt een enorm verschil hoor. Dat is zó strak, dat ziet er zoals Yaksa terecht zei van 40 meter afstand al nep uit.

Het gaat dus niet per se om de houtnerf zelf maar meer om wat reliëf/onneffenheden, die nep zijn, maar wel een niet hagelnieuw houten kozijn enigszins nabootsen. Daardoor lijkt het toch veel meer op elkaar. Wij hebben hardhouten kozijnen maar onze buren hebben de genoemde 'houtnerf' kunststof kozijnen en als je er 20 meter van af staat, zie je geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dockterbob
Franciesco schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Ook HR++ glas beslaat aan de buitenkant, niet alleen HR+++/triple glas/vacuumglas. Volledig normaal doordat het vocht aan de koude buitenkant condenseert. En voor mij geen issue.
Ik heb wel eens gezien dat er soms bepaalde coatings aangebracht worden om de kans op beslaan tegen te gaan. Of het helpt weet ik niet.
Ja dat klopt zeker! Maar bij trippel blijft het significant langer op het glas zitten. Onze buren hebben nieuw HR++ glas en daar kan je aanzienlijk sneller weer naar binnen loeren, als het vochtig is (geweest). Het was bij ons van te voren niet bekend dat dat verschil er was... Dacht wel zo goed om even mee te nemen in de overweging
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste