De verbouwing - begin van de metamorfose
Aan alle trouwe lezers; het is nu al een jaar geleden dat ik mijn starttopic maakte, maar wat tof dat iedereen nog mee blijft kijken.

De aannemers zijn nu echt begonnen nadat ze voor de zomervakantie alleen de kozijnen hadden gezet ter voorbereiding van de rest van werkzaamheden.
Maar nu eerst mijn eigen geknutsel: een vliering speciaal voor de WTW-unit. Omdat wij twee balklagen kruislings over elkaar hebben gelegd werd een vlizotrap onpraktisch. In plaats daarvan hebben we bedacht de kamer te benaderen vanuit de naastgelegen kinderkamer met twee uitdagingen: daar zat geen vloer en geen gat in de draagmuur. (Nu ik dit zo lees is dat inderdaad ook niet echt praktisch..)
Eerst wat extra dikke (tweedehands) balken gehaald. De orginele, dunnere balken belast ik daardoor niet, die kunnen enkel een plafond dragen.
:strip_exif()/f/image/Eno4DWJVJ7kdt0PUftYnoIcd.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu kan ik bij de muur, maar moet toch zeggen dat het slopen van je eerste draagmuur toch best even spannend was. Met wat hulp geleerd dat het allemaal wel mee valt als je het verstandig aanpakt. Netjes de latei geplaatst en toen de rest weggebeiteld.
:strip_exif()/f/image/dv15YwTXlqwtXWMtjjpktmXh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter voorbereiding had ik van oude stukken kozijnhout mijn eigen kozijn gemaakt. Helemaal niet perfect maar erg leuk om een keer te doen. Het is een kleintje, in theorie groot genoeg om de WTW unit er door te krijgen.
:strip_exif()/f/image/MYBT215Eigtgcym3tCVY6mM2.jpg?f=fotoalbum_large)
Et voilà!
:strip_exif()/f/image/j68LB917Ab1lu8pY4ImHp46K.jpg?f=fotoalbum_large)
Het opmetselen was ook wel een werkje zeg. Allemaal stukjes steen precies op maat maken, beetje proppen, hier en daar gewoon een dikke klodder mortel. Om het netjes te doen aan beide kanten van de muur

. Het oude kozijnhout was her en der beschadigd en daar heb ik een papje gebruikt van krijt en primer volgens de gebruiksaanwijzing van Allbäck. De lijnolieverf trok daar niet echt in en bleef erg lang af geven; weet nog niet of ik dat een succes vond.
Maar dan nu de echte professionals. Het was heerlijk weer, toevallig perfect om een dakje te slopen:
:strip_exif()/f/image/o5Nm04PdOnXcHLAm5SzzmkZJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier kijk ik net over de oude kozijnen heen waar een lelijk lessenaarsdak tot aan de voorkant liep (zie startpost). Daar waar de twee schuine daken elkaar raakten zit nou dus een groot gapend gat, weer eens een andere inkijk.
Alles werd netjes met zeil en folie achter gelaten maar bleek gelukkig niet nodig. In een spontane actie ook maar het velux dakraam wegverzonnen. Deze vonden we toch niet fraai en daarachter komt de badkamer. Aannemer was toch al bezig met het aanhelen van het dak met stukken oud hout en overgebleven dakpannen.
De vorig foto was helemaal klaargemaakt en voorbereid voor ons grootste pronkstuk: de serre kozijnen!
Inmiddels is het EPDM ook al geplakt met een tijdelijk uitloop, staan de kozijnen in de eerste olielaag en is het glas al gezet. Hij gaat nog een kleur krijgen, net als de rest van de raamkozijnen, maar we hebben nu al enorm veel bekijks tijdens het opruimen rondom het huis. We zijn er nog niet maar het is zo'n enorme verbetering in het straatbeeld; we hebben ons best gedaan.
You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910