Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:58
Refrag schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:12:
Ik probeer ook de startpost opmaak te verbeteren en wil iets meer vertellen over de kosten die wij maken of die te verwachten zijn; zie de tweede post met linkjes.
Oh, ik had nog niet gezien dat je de TS (of meer de ondertitel) met alle info en hoofdstukjes zo bijhoudt. Netjes!
Refrag schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:10:
@Insert12 Ik wil absoluut geen buitenunit.
Ik weet niet of het je bedoeling is om dat eventueel een buitenunit binnen op te hangen.
Ergens in het 'Wat er nou weer voor een pand te koop staat...'-topic voorbij zien komen. De buitenunit hing, meen ik, op een niet geïsoleerde zolder. Zo werd het buitenaanzicht niet verpest, maar wel de voordelen van een WP.
Dus misschien is dat nog een mogelijkheid. En dan dus vanwege de luchtverplaatsing ergens een (grote) ruimte niet te isoleren (maar wel alles eromheen) en daar een buitenunit te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:11
Truus01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:59:
Ergens in het 'Wat er nou weer voor een pand te koop staat...'-topic voorbij zien komen. De buitenunit hing, meen ik, op een niet geïsoleerde zolder. Zo werd het buitenaanzicht niet verpest, maar wel de voordelen van een WP.
Goh dat is wel erg buiten de kaders gedacht! Mijn eerste idee was een monoblock binnenunit, maar van mijn medetweakers mag ik geen WP op de vliering. Laat het hele idee van een WP maar even zitten want het is toch iets voor de lange termijn. Genoeg andere zaken om over na te denken.
Truus01 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:59:
Oh, ik had nog niet gezien dat je de TS (of meer de ondertitel) met alle info en hoofdstukjes zo bijhoudt. Netjes!
Dankje! Net zoals ik ook andere topics lees, maar niet altijd reageer of op de voet volg, zo hoop ik ook andere lezers mee te nemen.

On-topic update:
Op dit moment zijn wij ons hoofd aan het breken over alle details van kozijnen. Er gaat weer een andere wereld voor mij open en dan ontdek je alle mogelijkheden van houtbewerking. Ondertussen lijkt de vergunningsaanvraag goed onderweg en gaat het slopen kamer voor kamer verder. Foto's t.b.d.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Refrag schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:23:
[...]
Goh dat is wel erg buiten de kaders gedacht!
Toch nog even de link naar de post:
emot in "Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2023" (met foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 17:04
Leuk topic en die ontdekkingstocht in je eigen huis is heel herkenbaar. Hier ook bezig met een oudere woning. Afgezien heel wat bijzondere ontdekkingen * valt het van ons in het niets bij jullie. Het blijft leuk en haalbaar als je het in je hoofd en uitwerking niet te gek gaat maken in planning en plannen en daarin flexibel omgaat en prioriteiten per ruimte / project gaat stellen. Het weg gooien van warmte die zo naar buiten verdwijnt is wel een stok achter de deur om er snel wat aan te veranderen (bij ons althans).

Wij hebben ook naar een warmte-pomp type gekeken met een binnen unit en koel-/warmte ribben op het dak onder de zonne-panelen (PVT). Hebben toch maar gekozen voor een standaard monoblock (NIBE), maar dat kan wel een oplossing zijn als je dak-constructie het houdt en je verder geen mogelijkheden hebt voor een standaard warmtepomp oplossing.

Heel veel succes en jullie maken er vast wat moois van.

*bv. een tuinslang als waterleiding gebruiken, overschilderen en laten lijken op een electra PVC buis en weer uit laten komen in een laatste stukje koper.
*je regenpijpen onder de grond afzagen en regenwater gewoonweg jaren lang je (niet waterbestendige) kelder laten 'vollopen' (via de spouw)
*riool afvoeren half-vol met zand door bovenstaande
*Stuk of 10 waterleidingen door de tuin vanaf een grondpomp waar je geen idee van hebt waar het uitkomt, wat welke hendel doet (ontstaat ineens een sink-hole)
*een heel aantal bijzonderheden ben ik inmiddels alweer vergeten ;)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Refrag
De situatie - gestolen grond weer terug
Toen wij ons huis kochtte wisten we dat de schutting niet op de erfgrens stond en dat de buurvrouw dit in gebruik had voor haar bloemetjes. Volgens de makelaar was het een lieve oudere vrouw "waarmee je goede afspraken mee kan maken". }:| Laat ik het hier maar bij houden dat ze niet erg in de mee-werk-modus zit.

Vorig jaar hadden we de klimop al weggehaald en nu dus de eerste helft van de schutting. Ze wilde er mee instemmen dat we om ons huis konden lopen maar haar bloemen moesten blijven. Onder toeziend oog en af en toe een sneer hebben we de palen verplaatst en schutting deels verzet.

Foto van vorig jaar waar de klimop werd weggehaald en nu dus de hoek van schutting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpBYBF8NFgcbBvuuCPbtB3M6dG0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SahRakgye8ZMeBCD39eH1QOC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/didosCBoo8XOmYTwBK1cPyejvHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LPVWiA9H4yh35YzOqTa9eNeV.jpg?f=fotoalbum_tile

Precies daar in de hoek zit een tweede lichtschacht naar onze slaapkamer en daar moest ik nog wat op verzinnen. Via marktplaats oude balken en een looprooster gekocht. De overspanning is slechts 2 meter dus zal wel goed komen met deze dikte. Looproosters vielen wat smaller uit, maar het is een prima tijdelijke oplossing voor ons en de aannemer straks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53aPbVueWpxBXeqh4phX3SPcmTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42asbwEduIkh7gyPKXyhWlTv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vnS6eu-F4HmQVuTJ-gvYt-kmBk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5ydsRyxN5dux3qRSRoM7Gtg.jpg?f=fotoalbum_tile

Over de overige nog-terug-te-claimen 6m2 is geen overeenstemming anders dan teruggave bij overlijden of verhuizen. We hebben nog niet echt plannen voor de tuin dus laten het even zo, maar zijn voornemens om e.e.a. op papier vast te laten zetten.

Ondertussen ervaren geworden met het slopen van rieten gipsplafonds dus de andere slaapkamer ook gedaan.
Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-1gV4DAGQZQYkO-9pPF2a8vDlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiEr5AaECzqy81jC9r25rBqa.jpg?f=fotoalbum_large
Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cufKuLo2GRbQAKOzBqp0M_Ek9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDKY956Y6gQnEmZgBwGHUpE9.jpg?f=fotoalbum_large

Soms sta ik in mijn pauzes even 5min gewoon rond te kijken naar mijn huis. Beetje fantaseren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0yPwMgWAmd7JlWl0H2eprrT-6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpxBCrZFkRNJKNbnOLpiAdM4.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Dl9xqg8yshMklQCTKTfJM_je5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZoUHXUNUz2y6qkHJH522nXF.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn vorige blog zocht ik een geschikte technische ruimte. Mede door jullie feedback zijn de plannen wat gematigd; ik moet niet alles tegelijk willen en je kan ook niet echt alles vooruitplannen. Stap voor stap. "Keep it Simple, Stupid" zei mijn professor altijd.
Er komt een vliering boven de overloop enkel voor de balansventilatie. In de nok is er helemaal niet zo veel ruimte en de buizen nemen al genoeg volume in. Ook deze ruimte moest nog gesloopt worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGmybyeGuF-uUn7izSFiBiDucIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozXvikkx2SeLNatFe20BepE0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAECndlxiVDJ84s1tu3gPRC8Iwk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8SoPTdGE1tJZgwoerikVrhB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J37N83i8TVRHgTPT7hLSFXZ-4Ho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOywXHPVS2xWW5V4mAxsSn4p.jpg?f=fotoalbum_tile

De ventilatieberekening is al door mij en de bouwkundige gedaan, de visiotekeningen met kanalen zijn gereed maar heb nog een hoop detailvragen voor ventilatieland. TBD.

De hoofdkanalen wil ik langs de muur naar beneden laten lopen waar nu een 4meter lange balk zit. Het liefst maak ik een nieuwe balklaag met een overspanning van 2 meter maar moest nog wachten van mijn aannemer voor inspectie voordat ik er de zaag in zet.
Het plan is om circa 14cm hoge balken te plaatsen, nieuwe vlizotrap, OSB of underlayment en een ondervloer van rubberkurk. Metal stud voorzetwand op de ondervloer en vullen met houtwol. Misschien een beetje te veel maar het grenst direct aan de slaapkamers. Bij een buurman een WTW kunnen aanschouwen en eigenlijk valt het geluid heel erg mee.

Er is nog één obstakel waar ik al avonden op zit te beitelen voordat de vlieringvloer gemaakt kan worden. Pièce de résistance:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uxd7XV-OdqQQ6fSogr_3LzzvFsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9OEQkKwoWFr9zvoa5wsUhF8.jpg?f=fotoalbum_large

OHJA! De vergunning is door de gemeente verleend! Nu nog 6 weken wachten op klachten en/of bezwaren...
_/-\o_

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:13
Refrag schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:50:

OHJA! De vergunning is door de gemeente verleend! Nu nog 6 weken wachten op klachten en/of bezwaren...
_/-\o_
Gefeliciteerd! Is dat laatste ook gelijk waarom er nog geen overeenstemming is over de laatste 6m2? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mala1920
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-05 10:34
Ik wacht even tot na die weken om daarna de schutting om te laten vallen door een onverwachte windvlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:04
Ik lurk al vanaf het begin mee en ik vind het een super vet project! Mooi hoe jullie het aanpakken, ga zo door :)

Ik snap alleen het verhaal van je schutting niet. Wat is nu precies het probleem en waar zijn de balken en de roosters voor?

[ Voor 37% gewijzigd door Frank!in op 11-05-2024 07:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Refrag
Frank!in schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:21:
Ik lurk al vanaf het begin mee en ik vind het een super vet project! Mooi hoe jullie het aanpakken, ga zo door :)

Ik snap alleen het verhaal van je schutting niet. Wat is nu precies het probleem en waar zijn de balken en de roosters voor?
Dank! Ik lees ook vanalles mee zonder per se te reageren. Misschien lag het deze keer aan mijn bondige schrijfstijl of was ik te kort door de bocht. Beetje expres maar geef graag uitleg.

De vorige beheerder van het pand wou geld besparen en heeft de schutting vanaf de achterkant tuin naar de hoek van het huis gemaakt, in plaats van langs het huis naar de straat. Hierdoor kwam ~12m2 grond aan de buurvrouw haar kant te liggen. Dit is verjaard maar daar hebben we nog geen bewijs van gezien.

De tuin is niet groot dus we kunnen de m2 goed gebruiken alleen is er nog geen plan voor. Wel wilden we om ons huis kunnen lopen zodat de gevel vrijgemaakt kan worden voor werkzaamheden.

Op die hoek zit nu net een lichtschacht van 2m diep, die lichtinval voor het souterrain geeft. Na het verplaatsen van de schutting konden we er wel omheen maar moesten steeds over een diep gat springen.

[ Voor 7% gewijzigd door Refrag op 11-05-2024 08:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:57

Rzaan

Altijd zoekende

Refrag schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:42:
[...]
De vorige beheerder van het pand wou geld besparen en heeft de schutting vanaf de achterkant tuin naar de hoek van het huis gemaakt, in plaats van langs het huis naar de straat. Hierdoor kwam ~12m2 grond aan de buurvrouw haar kant te liggen. Dit is verjaard maar daar hebben we nog geen bewijs van gezien.
Ik denk dat je een sterke zaak hebt. Ook al staat de schutting 2 meter van de kadastrale lijn, dat wil nog niet zeggen dat iemand anders die 2 meter zomaar mag inpikken. Een schutting is niet hetzelfde als 'tot hier loopt ons erf'.
Dus ik zou zo snel niet weten wat verjaard zou moeten zijn.
De buurvrouw heeft het ook niet nodig om bij haar woning of schuur te komen (maak ik op uit je schrijfsel). Dus recht van overpad eventueel verkregen door verjaring geldt ook niet.
Je kunt de buurvrouw bedanken voor het jarenlang bijhouden van je tuin. En dat je volgende week een andere schutting gaat zetten. Gewoon doen, en dan maar afwachten waarmee ze op de proppen komt. Zij wordt dan eisende partij, niet jullie.

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 11-05-2024 10:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:35
Refrag schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:42:
[...]

Dank! Ik lees ook vanalles mee zonder per se te reageren. Misschien lag het deze keer aan mijn bondige schrijfstijl of was ik te kort door de bocht. Beetje expres maar geef graag uitleg.

De tuin is niet groot dus we kunnen de m2 goed gebruiken alleen is er nog geen plan voor. Wel wilden we om ons huis kunnen lopen zodat de gevel vrijgemaakt kan worden voor werkzaamheden.

Op die hoek zit nu net een lichtschacht van 2m diep, die lichtinval voor het souterrain geeft. Na het verplaatsen van de schutting konden we er wel omheen maar moesten steeds over een diep gat springen.
Volgens mij spreken ze alleen bij verjaring als er een erfafscheiding met een fundering. Gewoon lekker je grond terug claimen.

Anderzijds lijkt mij het ook wel leuk om dit project bij de rijdende rechter terug te zien 😅😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Refrag
Rzaan schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:57:
[...]
Ik denk dat je een sterke zaak hebt. Ook al staat de schutting 2 meter van de kadastrale lijn, dat wil nog niet zeggen dat iemand anders die 2 meter zomaar mag inpikken. Een schutting is niet hetzelfde als 'tot hier loopt ons erf'.
Ik denk dat je gelijk hebt. Volgens het Juridisch Loket:
U bent eigenaar door verjaring in 2 situaties:
U bent minimaal 10 jaar ‘te goeder trouw’. U denkt dan al 10 jaar met een goede reden dat de grond van u is. 'Te goeder trouw' is lastig te bewijzen.
De situatie bestaat al meer dan 20 jaar en de buren maakten meer dan 20 jaar geen bezwaar. U moet dit bewijzen.

Deze situatie is er al wel 20 jaar maar de vorige bewoner en wij hebben bezwaar gemaakt. Zij hebben met getuigen een mondelinge regeling getroffen, wij hebben nog geen besluit.
Eerlijk gezegd hebben we nu even geen zin in gedoe en 500eu voor het kadaster en mag ze het uit coulance nog gebruiken. Als wij ons kunnen concentreren op de inrichting van de tuin zal dit weer aangehaald worden, maar hopelijk wordt het dan niet tegen ons gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
Meeste sloopwerk is gebeurd en straks moeten we bouwen. Nu dit concreter wordt, vinden we het toch wel spannend en wil hier ook onze vragen delen.

Er moet een nieuwe vlieringvloer gemaakt worden waarvoor de balklaag vernieuwd dient te worden. De huidige balken zijn 85x60 en 4m lang. Dit is veel te zwak maar kunnen denk ik niet weg omdat ze een driehoek vormen met het dak voor de stevigheid. Van jullie mocht ik daar geen watertank van 200L plaatsen dus de ruimte wordt enkel en alleen voor de ventilatieunit gebruikt. ;) Zo heb ik twee opties bedacht:
  1. Verdikken van huidige balken met 75x200mm (3 stuks, hoh 81cm)
  2. Extra balklaag dwars eronder met 50x100m (hoh 60cm, strijkbalken tegen de dragende binnenmuren)
Optie 1. lijkt het minst werk maar ik twijfel er aan om in bestaand metselwerk te breken. Het brokkelt al gauw en aangezien het enkelsteens muren zijn moet ik erg opletten dat ik geen gat sla. Die zit er trouwens al, dus dat moet ook nog gemetseld worden. De tegenovergesteld 'muur' bestaat uit een doorzakkende houten latei...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbSOw8GyOullvDAzsyztKWkwgL8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4Ks7WtRepd42d1vmsgktNUUS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3kP8aOg_0WUD9Krf0jAjcpJhD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tycg1R0BmA5W4aYbnGeZ4hJp.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2. lijkt de degelijkste optie. Huidige balklaag laten zitten en dan daar strak onder een nieuwe maken door 4m lange balken tegen de binnenmuren en dan 2m liggers. Zou 100mm dik genoeg zijn aangezien de oude balklaag weer op de nieuwe rust? Het plafond wordt natuurlijk lager maar dat vinden we voor de overloop wel fijn en het is straks nog steeds ruim 2,5m hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxnfuYJJUwH9fqutdqyJc5r9Kso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9hLSCWbPURS253YE2EV1bvf2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbd1_MVxcGwJ-1BbNcktEA-ykRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3C3HUyQd4EFdUThHNQLUnVzQ.png?f=user_large

Nog één uitdaging: ik wil de ventilatiekanalen zo dun en strak mogelijk tegen de muur (achter de wasmachine langs). Hiervoor moet er later dan een stuk hout uit de strijkbalk, maar dat geeft toch verder niet? Die zit direct vast aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:29
Optie 2 is constructief de mooiste. Als je niet teveel hoogte wil verliezen is het aan de onderzijde schroeven van een metalen profiel ook een optie.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larsie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:15

Larsie

scaahp

Je zou optie 1 ook kunnen doen door de balken op te klampen tussen de muren in, heb ik zelf ook onlangs uitgevoerd. 70x190 met aan weerzijden 32x200 gelijmd en geschroefd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/te3RBWR--v4-NGd6VkWNPi4yeag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTjoJHt7J6u5PU32J1UWHr8C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:11
daniel14 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:19:
[...]

Volgens mij spreken ze alleen bij verjaring als er een erfafscheiding met een fundering. Gewoon lekker je grond terug claimen.
Nee, verjaring ter kwader trouw is 20 jaar en kan plaatsvinden op het moment dat de grond voor de gehele looptijd niet meer beschikbaar is voor de tegenpartij (in deze buurman, maar dat kan ook gemeente zijn bijvoorbeeld). Dat kan prima met een schutting, maar dat kan ook een haag zijn die het gehele stuk grond omheind. Op dat moment is het stuk grond niet meer door de tegenpartij te gebruiken. Dat moet buurvrouw in deze kunnen bewijzen d.m.v. een (lucht)foto waarop duidelijk een datum staat waarop de foto gemaakt is.
Verjaring kan trouwens bij verkoop van woning doorgegeven worden. Als er dus géén verjaring bewezen kan worden dan kun je het stuk grond terugeisen (of verkopen), of je maakt andere afspraken. Als je afspraken maakt dan verbreek je de verjaring en begin je feitelijk weer op 0 (want het kan nog steeds opnieuw verjaren, over 20 jaar).
Bron: mijn eigen ervaring met de overheid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
Refrag schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Volgens het Juridisch Loket:
U bent eigenaar door verjaring in 2 situaties:
U bent minimaal 10 jaar ‘te goeder trouw’. U denkt dan al 10 jaar met een goede reden dat de grond van u is. 'Te goeder trouw' is lastig te bewijzen.
De situatie bestaat al meer dan 20 jaar en de buren maakten meer dan 20 jaar geen bezwaar. U moet dit bewijzen.

Deze situatie is er al wel 20 jaar maar de vorige bewoner en wij hebben bezwaar gemaakt. Zij hebben met getuigen een mondelinge regeling getroffen, wij hebben nog geen besluit.
Eerlijk gezegd hebben we nu even geen zin in gedoe en 500eu voor het kadaster en mag ze het uit coulance nog gebruiken. Als wij ons kunnen concentreren op de inrichting van de tuin zal dit weer aangehaald worden, maar hopelijk wordt het dan niet tegen ons gebruikt.
Let op... mondeling heb je niks aan als het juridisch wordt want dat is bijna niet te bewijzen (anders dan opname van dat gesprek). Bezwaar moet schriftelijk met datum om de verjaringstermijn te stoppen, anders loopt deze gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Refrag schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:21:
  1. Verdikken van huidige balken met 75x200mm (3 stuks, hoh 81cm)
  2. Extra balklaag dwars eronder met 50x100m (hoh 60cm, strijkbalken tegen de dragende binnenmuren)
Optie 2 lijkt mij het makkelijkse. Je hoeft geen hoh 60 cm toe te passen als je de bestaande balkenlaag laat rusten op de te plaatsen dwarsbalken. Uit mijn hoofd (dus reken even na) kun je uit met slechts 3 additionele balken strak tegen de bestaande balkenlaag waardoor die balkenlaag veel meer draagkracht krijgt.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Refrag
De verbouwing - eindelijk iets maken

Het is inmiddels al weer een maand later maar ik moet wel wat te vertellen hebben. Gek eigenlijk want gevoelsmatig ben ik elke dag een beetje aan het klussen of worden de plannen en bestellingen concreter.
Om terug te komen op vorig topic; er heeft niemand bezwaar gemaakt dus de vergunning is nu onherroepelijk goedgekeurd. Ook het stuk asbest wat vastgegoten zat in een blok beton is losgetrokken en met touwen naar beneden gezakt. Niet spannend, wel veel gedoe en mocht gratis naar de stort.

Deze keer is de titel vernieuwd en gaan we daadwerkelijk iets maken! Maar eerst iets slopen natuurlijk. :9 Opeens bedachten we dat de nieuwe tuindeuren hoger gaan worden dan het verlaagde plafond. Vonden wij een goed excuus dus nu was het de beurt van de computerkamer.
Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phmo8h2EfyRSkI2lPptnsyv67Zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1ZSaxgr3rFtlslDHG1SbhOj.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een verlaagd plafond?? Soort keramieke tegels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gSbVBvpO87OF4Tfal_CGQFB8oI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJpvLZP06tZ1HhO1JK6yNKxU.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6lHUcyTN7ZchmiF2i-f_jt0qM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yf72cUzYsfY6mQk0OSMbCT5r.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de oplettende kijker: Ja, er is ook opgeruimd. Wederom een 10m3 container die goed vol zat. Nu bleek dat tijdens het vullen, er midden in de container NOG EEN ROOKMELDER LEEFDE |:( De geschakelde melders door het hele huis weer door het dolle. Dat was wel de druppel dus nu hebben ze allemaal de hamer mogen begroeten.

Na nog een paar keer het plafond bezemen, zuigen en afstoffen is de ruimte weer helemaal functioneel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYxoAU89sprdbJrDUElCbJQCLRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LvlDTx6XA8l3daNP1Xpjx7D.jpg?f=fotoalbum_large

Oja.. het luifeltje moest er ook aan geloven. Waarom heb ik dat niet veel eerder gedaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDT6zspN3seyUuLjoFd5YFkhhFQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPlZC5xlc6C8HpulkFI4iXDl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/em9L8EBrcRPEGZf5_eX9VlHCtJA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ey8BSxhNKyEWvYRdsn6I12TK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Refrag
En dan nu: bouwen! Het is nog niet veel maar zoals eerder verteld zat ik te stoeien met de zoldervloer. De plafondbalken zijn oud en dun en ik heb gekozen om er gewoon een balklaag onder te bouwen. Toch maar 150mm gekozen want die paar cm kan ik best missen op de overloop. Het plan was om de oude balken dan te gebruiken als tweede laag vloerbalken dwars op de nieuwe, maar die zijn totaal niet waterpas.
Oud huis; in kleine stapjes aanpassen, denken en zoeken naar mogelijkheden. Wij gaan nu zelf ook maar een extra tweede balklaag maken die dan net wat hoger is als de oude balken. Overkill, en had achteraf simpeler gekund maar de vloer wordt in ieder geval stevig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d74avpEgPK52qv1vDCW80QhaOKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vG447UTdCCYvs7MOL2ta6HfB.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede laag ligt nog op zijn kant en alles zit nog los. De elektra zit de toekomstige vloer in de weg en moet ik omleggen en er komt nog 1 waterleiding voor warm water van bovenaf die niet meer nodig is. Ook zit er in de gevel een gat wat dicht gemetseld moet worden en ik wil het stukwerk en tegels er af halen.

Vooruitlopend het plan voor het ventilatiesysteem
Op de zolder komt waarschijnlijke een Zehnder Q600 (rf + enthalpiewisselaar) die ik daar op een montagestoel zet. Het plan is om een centrale buis door het huis heen te laten gaan die aftakkingen per verdieping heeft naar een verdeeldoos. Zie: https://www.zehnder.nl/nl...erdeelunit-per-verdieping
Om de centrale buis niet al te groot te maken wil ik die omvormen naar een breed rechthoekig kanaal zodat die strak langs de muur naar beneden kan. Rood is de unit en blauw zijn de verdeeldozen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CG8mWwiF0dVqbsZ-lyIKyl_tUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwMMr0Cgu4mqOq2kkNuOmq3N.jpg?f=fotoalbum_large

De hal op de begane grond is gestript (wat een warboel aan leidingen) en dat geeft wat inzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fY5OsAP2zvSlo_l4EACkt3B8xjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvRpJuesBtbd5VjIcAxEuDwt.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PycedlX9b06gNnvcL3tsphGUyx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKzHG3XD26XBqRDC4DsbhKAx.jpg?f=fotoalbum_large

In de laatste foto zit nu nog de deur naar het toilet en de computerkamer maar die gaan allebei veranderen of dichtgemaakt worden. Deze kubieke meters lucht wordt later een garderobe met een laag plafond zodat ik daar alle ruimte heb voor het luchtverdeelsysteem. Het was een hele hoop denkwerk, hopelijk gaat het goed uitpakken.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Mala1920
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-05 10:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hJBArzE523raT2o02mSiDQTJ1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NegblGjBvIuSobFukfKGG0Nw.jpg?f=fotoalbum_large

Tip laat niet een vensterbank door je raam vallen. :-)
Gelukkig hadden we nog een deel van de schutting over. Valt bijna niet op. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
Larsie schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:24:
Je zou optie 1 ook kunnen doen door de balken op te klampen tussen de muren in, heb ik zelf ook onlangs uitgevoerd. 70x190 met aan weerzijden 32x200 gelijmd en geschroefd.

[Afbeelding]
Ik zag dat ik nog niet gereageerd had. Jouw voorbeeld is een mooi idee, misschien voor mijn vloerbalken. Hou het in mijn achterhoofd. De aannemer had het steeds over een judaskruis andreaskruis maar dat lijkt mij veel werk.

Wat heb je op de draagbalken gelegd? Ik heb er nog oude planken (met spijkers) op zitten maar denk dat ik die het best weg kan doen en nieuw beginnen. Dacht dat 18mm underlayment + fermacell (incl vilt) het devies was, hier bij tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsie
  • Laatst online: 10:15

Larsie

scaahp

Refrag schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:25:
[...]

Ik zag dat ik nog niet gereageerd had. Jouw voorbeeld is een mooi idee, misschien voor mijn vloerbalken. Hou het in mijn achterhoofd. De aannemer had het steeds over een judaskruis maar dat lijkt mij veel werk.
Bedoelt hij een andreaskruis? Die kan je plaatsen zodat de balken niet meer kunnen torderen, dat zorgt ervoor de de vloer nog wat stijver wordt. Ik heb dit ook in de makkelijkere variant toegepast, namelijk planken op maat gezaagd tussen de balken in. Deze zitten allemaal haaks op de balklaag in 1 lijn geklemd halverwege de overspanning. Nadeel is wel dat ik straks voor leidingen en kanalen extra gaten moet boren.
Refrag schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:25:
[...]
Wat heb je op de draagbalken gelegd? Ik heb er nog oude planken (met spijkers) op zitten maar denk dat ik die het best weg kan doen en nieuw beginnen. Dacht dat 18mm underlayment + fermacell (incl vilt) het devies was, hier bij tweakers.
Ik heb er inmiddels inderdaad 18mm underlayment overheen gelegd, de oude planken hadden hier ook de beste tijd wel gehad. Ik ga er nog Fermacell 2e33 overheen leggen in de toekomst (de variant met houtvezel, deze is volgens Fermacell geschikt om vloerverwarming in te frezen).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Refrag
Het plan - Accoya en lijnolieverf
Even kort een teaser: volgende week gaat het gebeuren en worden kozijnen gezet. Ook in de keuken worden de ramen hoger dan de verlaagde plafonds dus...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEIesVr5Ib1MkcfmnMIA7knEIjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1x0kcFKxpUjMZPhDc1YfWsze.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISss4HPR1DW0tjheSg9OjOaJ1jE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVfUmwEE8BOkm2SOvOUU5qsg.jpg?f=fotoalbum_large

Herinneren jullie de muur nog, die haaks op het raam zat? Die is nou ook verwijderd zodat de aanemer beter bij het raam kan. Het hokje achter de koelkast is nog steeds onze badkamer. Het werkt laat ik maar zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtRpEz6lb1F7oKOEimWc2aowxu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YhEXpFaOlqQcDi7u9aS41OX.jpg?f=fotoalbum_large

Maar daar zijn ze hoor; onze kozijnen. Nog niet durven uitpakken want we zijn wat grieperig en konden het nog niet allemaal tillen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgLuFqi38fCs9gaXV7F3GjJ0c-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5UmGeHIq70zl3TnKElIfwzT.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben gekozen voor Accoya hout wat duurzaamheidsklasse I zou moeten hebben. Dit is naaldhout maar dan bewerkt met azijnzuur waardoor het niet bevattelijk meer is voor vochtproblemen, schimmels en insecten. We gaan het zien over 50 jaar.

Ik ben @Yaksa enorm dankbaar voor zijn suggestie om lijnolieverf te gaan gebruiken! Heb een hele lading Allbäck linolja ingeslagen en de kalme Zweedse mentaliteit deed mij goed. Het orginele idee was om de lading uit te pakken zodat ik ze één voor één kon verven. Daar hebben we denk ik de puf en tijd niet meer voor en aannemer gaat het allemaal achter elkaar zetten. Zal het dus moeten doen nadat het gezet is. Hopelijk is Accoya en lijnolieverf zo vergeeflijk als wordt geadverteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 21:39
Probeer wel om die delen van het kozijn die in contact komen met vocht en waar je later niet meer bij kunt (dorpels, vensterbank en zo) voor het zetten een goede grondlaag te geven. Hout kan anders vocht aanzuigen en van binnen uit gaan rotten. Zoiets als ze vroeger deden met rode menie.

[ Voor 6% gewijzigd door Yaksa op 24-06-2024 21:40 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
Yaksa schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:39:
Probeer wel om die delen van het kozijn die in contact komen met vocht en waar je later niet meer bij kunt (dorpels, vensterbank en zo) voor het zetten een goede grondlaag te geven. Hout kan anders vocht aanzuigen en van binnen uit gaan rotten. Zoiets als ze vroeger deden met rode menie.
Gevoelsmatig had ik dat ook zo bedacht, maar het is allemaal te groot en te veel voor mij om te tillen. De grap van Accoya is juist dat het vocht opneemt maar ook weer afgeeft. Dat doet verder niets door het acetylering proces. Door de lijnolieverf sluit ik ook niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Refrag schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:48:
[...]Gevoelsmatig had ik dat ook zo bedacht, maar het is allemaal te groot en te veel voor mij om te tillen. De grap van Accoya is juist dat het vocht opneemt maar ook weer afgeeft. Dat doet verder niets door het acetylering proces. Door de lijnolieverf sluit ik ook niets op.
Dat van vocht opnemen en weer afgeven werkt natuurlijk alleen als er ook een droge periode is.
Hout (ook Accoya) wat echt langdurig vochtig blijft is nou eenmaal gevoeliger voor houtrot.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:32
Larsie schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:57:
[...]

Bedoelt hij een andreaskruis? Die kan je plaatsen zodat de balken niet meer kunnen torderen, dat zorgt ervoor de de vloer nog wat stijver wordt. Ik heb dit ook in de makkelijkere variant toegepast, namelijk planken op maat gezaagd tussen de balken in. Deze zitten allemaal haaks op de balklaag in 1 lijn geklemd halverwege de overspanning. Nadeel is wel dat ik straks voor leidingen en kanalen extra gaten moet boren.

[...]

Ik heb er inmiddels inderdaad 18mm underlayment overheen gelegd, de oude planken hadden hier ook de beste tijd wel gehad. Ik ga er nog Fermacell 2e33 overheen leggen in de toekomst (de variant met houtvezel, deze is volgens Fermacell geschikt om vloerverwarming in te frezen).
Lijnolie verf is top inderdaad, maar echt even al die kozijnen aan de zijkanten insmeren, ondanks dat hout wellicht vocht kan opnemen en afgeven wil je het er gewoon niet hebben dat vocht. Het hoeft niet netjes maar het moet er wel op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
Yaksa schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:54:
[...]

Dat van vocht opnemen en weer afgeven werkt natuurlijk alleen als er ook een droge periode is.
Hout (ook Accoya) wat echt langdurig vochtig blijft is nou eenmaal gevoeliger voor houtrot.
Oke, oke... Heb de 'kleintjes' van de bok gehaald om alvast te olieën. Volgens de instructies de rauwe lijnolie gemengd met 20% zinkoxide. Die is wel van een andere consistentie dus moet goed blijven roeren. In een pannetje verwarmd tot 60 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC8fn-nx4C1PIMlPoN4t6dHLDqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJSGSpntCqNXw98GtIxKrifF.jpg?f=fotoalbum_large

Het verven is toch wel een beetje apart. De aanwijzigingen blijven maar zeggen dat je het heel dun moet uitsmeren maar het onbehandelde hout zuigt alles al op bij de eerste aanraking met de kwast.

Even iets heel anders:
Ben alvast vooruit aan het denken om ooit de eerste slaapkamer weer op te gaan bouwen. De aanleg van de elektra wil ik misschien vanuit de vloer doen, zodat ik geen centraaldoos op hoef te hangen in de nok. Nu heb ik al een NUC met Home Assistant maar die doet nog niet zo veel. Als ik toch eigenlijk nieuw begin, leek het mij wel goed idee om verlichting hiermee te gaan sturen. Traditionele schakelaar bij de deur voor de centrale lamp, maar wil deze ook via HA/app bedienen net als sommige wandcontactdozen. Begin een beetje lezen over mogelijkheden met Shelly.
Ik zoek eigenlijk een soort schema / overzichtplaat / voorbeeldplattegrond van mogelijkheden. Tweakers forum heeft veel specifieke vragen maar het begint voor mij nog bij de basis.

Moet eigenlijk ook nog het hele lichtplan verzinnen, net als een nieuw plan voor alle groepen in de meterkast pff.. beetje warm voor nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Refrag schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:25:
[...]Oke, oke... Heb de 'kleintjes' van de bok gehaald om alvast te olieën. Volgens de instructies de rauwe lijnolie gemengd met 20% zinkoxide. Die is wel van een andere consistentie dus moet goed blijven roeren. In een pannetje verwarmd tot 60 graden.
Het verven is toch wel een beetje apart. De aanwijzigingen blijven maar zeggen dat je het heel dun moet uitsmeren maar het onbehandelde hout zuigt alles al op bij de eerste aanraking met de kwast.
Kijk, en dat is juist goed, het hout is zichzelf als het ware aan het impregneren. Terwijl je met reguliere verf er alleen een laag aan het opsmeren bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:11
[...]

Oke, oke... Heb de 'kleintjes' van de bok gehaald om alvast te olieën. Volgens de instructies de rauwe lijnolie gemengd met 20% zinkoxide. Die is wel van een andere consistentie dus moet goed blijven roeren. In een pannetje verwarmd tot 60 graden.
[Afbeelding]

Even iets heel anders:
Ben alvast vooruit aan het denken om ooit de eerste slaapkamer weer op te gaan bouwen. De aanleg van de elektra wil ik misschien vanuit de vloer doen, zodat ik geen centraaldoos op hoef te hangen in de nok. Nu heb ik al een NUC met Home Assistant maar die doet nog niet zo veel. Als ik toch eigenlijk nieuw begin, leek het mij wel goed idee om verlichting hiermee te gaan sturen. Traditionele schakelaar bij de deur voor de centrale lamp, maar wil deze ook via HA/app bedienen net als sommige wandcontactdozen. Begin een beetje lezen over mogelijkheden met Shelly.
Ik zoek eigenlijk een soort schema / overzichtplaat / voorbeeldplattegrond van mogelijkheden. Tweakers forum heeft veel specifieke vragen maar het begint voor mij nog bij de basis.

Moet eigenlijk ook nog het hele lichtplan verzinnen, net als een nieuw plan voor alle groepen in de meterkast pff.. beetje warm voor nu.
Mooi! Moet je het kopshout nog extra kwasten?

Hoe is je detaillering van dit kozijn op stelkozijn/hsb? eigenlijk? Is het profiel helemaal vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
ZveenT schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:20:

Mooi! Moet je het kopshout nog extra kwasten?

Hoe is je detaillering van dit kozijn op stelkozijn/hsb? eigenlijk? Is het profiel helemaal vlak?
Ja, de kopse kanten zuigen nog sneller en dat was ook zo beschreven bij dit houttype.

Er is inderdaad geen renovatiesponning, kloostersponning of kalksponning maar gewoon vlak. Stelkozijnen wordt vooral bij kunstof kozijnen gebruikt. Bij ons moeten de muren toch passend gemaakt worden en de afwerking buiten gebeurt later met isolatieplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Refrag schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:42:
[...]

Ja, de kopse kanten zuigen nog sneller en dat was ook zo beschreven bij dit houttype.

Er is inderdaad geen renovatiesponning, kloostersponning of kalksponning maar gewoon vlak. Stelkozijnen wordt vooral bij kunstof kozijnen gebruikt. Bij ons moeten de muren toch passend gemaakt worden en de afwerking buiten gebeurt later met isolatieplaten.
Worden ze dan wel helemaal vlak met het huidige buitenblad gemonteerd? Anders heb je een hele diepe negge straks met isolatieplaten op de buitenkant.
Oja en kijk of je de negge aan de buitenzijde wat schuin kan maken, veel meer lichtinval.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 27-06-2024 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
No Hands schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:05:

Worden ze dan wel helemaal vlak met het huidige buitenblad gemonteerd? Anders heb je een hele diepe negge straks met isolatieplaten op de buitenkant.
Oja en kijk of je de negge aan de buitenzijde wat schuin kan maken, veel meer lichtinval.
Nee, ze worden maar voor de helft bevestigd in de steensmuur en zullen dus paar maanden uitsteken. Als de isolatieplaten er tegenaan komen dan zou er een negge van ongeveer 7cm overblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
Refrag schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:42:
[...]

Net wie je het vraagt denk ik. Veel grote aannemers doen altijd een sponning. In verband met aantrekken en luchtdichting, stellen. Ook in hout. Een neus op je kozijnprofiel is ook handig ter beschering van je stelkozijn, evenals het weg kunnen vouwen van EPDM tussen stelkozijn en raamkozijn. Heb je mooi een waterkering zonder dat je hem ziet ;). Of eventueel een waterslag of raamdorpelsteen aan de onderzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01-06 10:29
[...]

[Afbeelding]

Even iets heel anders:

Ziet er goed uit! Mag ik vragen bij welk bedrijf je je kozijnen hebt gekocht?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Refrag
WeerNsKlussers schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:19:

Ziet er goed uit! Mag ik vragen bij welk bedrijf je je kozijnen hebt gekocht?
Ja hoor, ze zijn besteld bij Timmerfabriek Bolder uit Wehl.
Contact gehad met meerdere timmerfabrieken die oog hadden voor klassiekere ramen, mee konden denken en open stonden voor specifieke wensen. Zij beweren zelf dat ze nog alles klantspecifiek kunnen maken. Wij wilden geen lopende band werk van een schreeuwige discounter. Veel kopse maten van balken zijn standaard waardoor kozijnen erg op elkaar gaan lijken. Zij stonden open om in samenspraak hiervan af te wijken, maar dit moest wel zinnig zijn zonder ons op kosten te jagen.

Was eerst wat argwanend over de offertes maar bij hen bleek het een prima prijs. Deze was al met zwarte afstandhouders voor glas, juist maten spouw/sponning, inclusief neuslatten etc.. er waren geen verborgen add-ons anders dan de extra wensen die wij wilden na het uitbrengen van offerte.

De kop is eraf! De eerste twee kozijnen zijn gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNb3gFEydpbWlQxHqQ8CrdwVvYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrlCBFOP3IztK5O13d83VwaY.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je het uitsteken van de diepe onderdorpels. Deze zitten op de begane grond waar de isolatieplaten (ik mag geen piepschuim zeggen van bouwkundige) zelfs 14cm dik zijn. Deze horen onder het maaiveld maar laten we een stuk doorlopen tot onder de dorpels. Zo zit er gelijk 2cm verschil met de rest van de muurisolatie en hebben we een gekleurde plint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0sTMX3Szrycw6YaKrZRzxJeJsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUddMo4NYYpkNQoJ4plo99AG.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de aannemer geen eisen gesteld m.b.t. de afwerking buiten of binnen. Daar komt toch nog isolatie maar aan de binnenkant weet ik het nog niet. Glad stucen tot de kozijnen denk ik, of houten architraven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__92dQYy30xCgmOJZkoUvICWtZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbELpMA0RjjsMa1oFUxCUcv8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
Oja.. de aannemer vond onbehandeld hout maar vreemd om te zetten. Ik probeer ze wel een eerste laag olie plus zinkoxide te geven voor het zetten anders direct daar na. De sponningen en glaslatten worden wel allemaal eerst behandeld voordat het glas er in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:18
Refrag schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:34:
[...]

Ja hoor, ze zijn besteld bij Timmerfabriek Bolder uit Wehl.
Contact gehad met meerdere timmerfabrieken die oog hadden voor klassiekere ramen, mee konden denken en open stonden voor specifieke wensen. Zij beweren zelf dat ze nog alles klantspecifiek kunnen maken. Wij wilden geen lopende band werk van een schreeuwige discounter. Veel kopse maten van balken zijn standaard waardoor kozijnen erg op elkaar gaan lijken. Zij stonden open om in samenspraak hiervan af te wijken, maar dit moest wel zinnig zijn zonder ons op kosten te jagen.

Was eerst wat argwanend over de offertes maar bij hen bleek het een prima prijs. Deze was al met zwarte afstandhouders voor glas, juist maten spouw/sponning, inclusief neuslatten etc.. er waren geen verborgen add-ons anders dan de extra wensen die wij wilden na het uitbrengen van offerte.

De kop is eraf! De eerste twee kozijnen zijn gezet:
[Afbeelding]

Hier zie je het uitsteken van de diepe onderdorpels. Deze zitten op de begane grond waar de isolatieplaten (ik mag geen piepschuim zeggen van bouwkundige) zelfs 14cm dik zijn. Deze horen onder het maaiveld maar laten we een stuk doorlopen tot onder de dorpels. Zo zit er gelijk 2cm verschil met de rest van de muurisolatie en hebben we een gekleurde plint.
[Afbeelding]

Heb de aannemer geen eisen gesteld m.b.t. de afwerking buiten of binnen. Daar komt toch nog isolatie maar aan de binnenkant weet ik het nog niet. Glad stucen tot de kozijnen denk ik, of houten architraven.
[Afbeelding]
Mooi hoor. Jouw onderdorpels zijn mooi dik uitgevallen 6 cm op het einde? Op de 1 of andere manier zijn ze hier maar 4 cm geworden. Heb jij ook draaikiep? Dezelfde leverancier overigens.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
Morpheusk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:38:

Mooi hoor. Jouw onderdorpels zijn mooi dik uitgevallen 6 cm op het einde? Op de 1 of andere manier zijn ze hier maar 4 cm geworden. Heb jij ook draaikiep? Dezelfde leverancier overigens.
Wij maten bij andere ~5cm (diep, hoog, breed) en daar hebben we een cm extra marge bijgenomen. Daardoor moest er wel een extra blok aan verlijmd worden.

Nee, geen moderne-wetse draai/kiep in dit huis. Ze noemen het nepschuif. Ik wil alles potdicht, heerlijk mijn eigen damp weer inademen. Maar we gaan het goed ventileren en in elke kamer kan wel een deur open.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Refrag
De verbouwing - de kozijnen/fase 1 is 'compleet'
Pfff... we zijn weer een beetje bekomen en kan weer een stukje typen. De eerste deellevering van de kozijnen is gezet en dat scheelt weer tijd wanneer de volgende fase na de bouwvakantie begint.

Eigenlijk liep alles voorspoedig, de bouwvakkers weten wel van aanpakken. Mijn plan om eerst alles een keer in de verf te zetten is er daardoor niet meer van gekomen. :/ In plaats daarvan heb ik elke avond de kozijnen maar in de olie gezet, dan zit dat alvast aan de buitenkant en op de plekken waar ik later moeilijk meer bij kan. Kreeg wel klachten dat de olie nog niet goed was ingetrokken en dat de glaskit niet goed hecht.... Tsja, het drogen van lijnolieverf duurt minimaal 24 uur en daar hebben we in Nederland het geduld niet voor.

Achterdeur wilde we precies andersom hebben. Dat loopt lekkerder en past beter bij de indeling binnen.
Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfAz1kWZyZOrBdE9hAAYvPSEPZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMQ3uwf534DfAf0U62AqQbuz.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ed8PjG_WMn0sZyz81_g_hIFb0ZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsAxfKKPQl4EnDlEUDQ1EgFn.jpg?f=fotoalbum_large

Achterdeur kwam uiteindelijk wat hoger dan verwacht te liggen zodat we geen last (meer) zouden hebben van afwatering. We wisten dat het hoog zou worden maar het past ook nog net onder de draagbalken :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cac9nxO7RoGB2xOKMg98QT6rGAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJoP9n7s1JJiUsiYB5wDtQKr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AT7i-QxxDJEtgmFhFGAfGC3G2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOBqszReRNDLKYwEGNJgKs60.jpg?f=fotoalbum_tile

Daar zit dus de keuken en die was even verplaatst, maar de volgende dag wilden ze opeens de andere kamer doen waar wij tijdelijk de eettafel hadden gezet. Wederom alles weer verplaatsen. Twee weken lang een stoelendans maar de rust is weer teruggekeerd.

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/re5BOMPER9NkiM4_wHqi3y7U3Rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gc60DLkcFiprOoH1K6jFqEWg.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijk hadden de kozijnen van mij iets slanker gemogen en er zijn her en der wat kleinigheden die achteraf anders had gekund. Mijn vrouw vind het robuuste juist wel mooi en het gaat er toch nog anders uit zien als de buitenmuur (cq. gevelisolatie) er nog tegenaankomt.

Onze serre zit vlak bij de stoep en voorbijgangers kijken doorgaans daar naar binnen als we even op de bank uit rusten (lees: stoeien met de kinderen die aandacht nodig hebben). Echter, tegenwoordig blijven ze voor het huis staan en staren ze ongegeneerd naar de gevel.

Nu ik de foto terugkijk snap ik het ook wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9YL6BIQLPcB852_5NwSgda3gP4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QT9oFjSrcYcTMtsh4L89L52c.png?f=fotoalbum_large

Timmerman heeft enkel wat planken losgetrokken om even te kijken en plan te maken. Wat is er nog mogelijk met de dakklossen en hoe gaan we de overstekken en dakgoten veranderen. In plaats van dat hij alles weghaald nu de steiger er toch stond hebben ze het maar zo gelaten... 8)7 Ach ja... het is maar tijdelijk (zoals alles is in het leven).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aasas
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:49
Wat een vorderingen!

Persoonlijk vind ik de kozijnen erg mooi en robuust staan en past dit naar mijn mening wel voor een huis uit 1910.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-06 16:21

Electrowolf

Mod met Liefde!

Refrag schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:14:
Achterdeur wilde we precies andersom hebben. Dat loopt lekkerder en past beter bij de indeling binnen.
Als dat inderdaad de afspraak was dan is dat wel een technische gebrek en dus niet volgens afspraak (op)geleverd. Helaas weet ik dat er bij technische en bouwkundige gebreken meer onderhandelingsruimte is dan esthetische gebreken. Heb je nog het gesprek gevoerd wat ze hier mee gaan doen? Of laten jullie het zo zitten, letterlijk en/of figuurlijk?

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:51

MJV

Electrowolf schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:50:
[...]

Als dat inderdaad de afspraak was dan is dat wel een technische gebrek en dus niet volgens afspraak (op)geleverd. Helaas weet ik dat er bij technische en bouwkundige gebreken meer onderhandelingsruimte is dan esthetische gebreken. Heb je nog het gesprek gevoerd wat ze hier mee gaan doen? Of laten jullie het zo zitten, letterlijk en/of figuurlijk?
Volgens mij wordt er gedoeld op de oude situatie met de deur op de foto rechts, bij de nieuwe kozijnen zit de deur links :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

MJV schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:56:
[...]

Volgens mij wordt er gedoeld op de oude situatie met de deur op de foto rechts, bij de nieuwe kozijnen zit de deur links :).
Ah, zou ook kunnen ja... Maar dan is het een nog groter gebrek dan ik dacht :P.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:35
Electrowolf schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 00:17:
[...]

TS bedoeld dat die het precies zo heeft gekregen als gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Nu ik het nog een keer lees kan dat ook nog ja... Ambiguiteit, leuk! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
Electrowolf schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 00:17:
Ha! Vind je het maar niks?
De oude deur kwam een beetje in het midden uit; daar zat voorheen een smalle keuken zodat er nog een extra (verhuur)kamer achter de ramen geklust kon worden.
Wij wilden de achterdeur op de hoek, zodat we er later nog een halletje van kunnen maken. Nu lijkt het wel allemaal rommelig met stukken pur, kale stenen en zichtbare hoekankers.

Wat ik jammer vind zijn de panelen. Had daar een meer schuine bossing verwacht. Aan de binnenkant is de plaat maar dun dus de sierlijst loopt niet gelijk vlak met de deur, wat bij de ramen wel het geval is. De PIR plaat in het paneel werd maar in twee maten geleverd zeiden ze.

[ Voor 20% gewijzigd door Refrag op 24-07-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Het is meer dat ik begreep uit je tekst dat de deur anders was geplaatst dan dat de opdracht was. Dus dat hij precies andersom was geleverd en geplaatst dan besteld. Maar dat was dus niet zo :P.

Wat me wel opviel is dat deze naar buiten op gaat. Zit er nog extra inbraakbeveiliging op om te voorkomen dat men gewoon de scharnieren er tussen uit tikt?

En of het mooi is hangt denkt ik van van de rest van de afwerking straks. Wat doe je met plafond, buitenmuur, multiplexschotje in de deur... etc ;). Isoleert de deur nu trouwens wel goed met de schotje, of is het meer dan alleen een schotje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:51
Refrag schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:14:
De verbouwing - de kozijnen/fase 1 is 'compleet'
Achterdeur kwam uiteindelijk wat hoger dan verwacht te liggen zodat we geen last (meer) zouden hebben van afwatering. We wisten dat het hoog zou worden maar het past ook nog net onder de draagbalken :9
[Afbeelding][Afbeelding]
In de nieuwe situatie lijken de balken gedragen te worden door het nieuwe kozijn. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling of wordt dat uiteindelijk nog aangepakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
Electrowolf schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:04:
Wat me wel opviel is dat deze naar buiten op gaat. Zit er nog extra inbraakbeveiliging op om te voorkomen dat men gewoon de scharnieren er tussen uit tikt?

En of het mooi is hangt denkt ik van van de rest van de afwerking straks. Wat doe je met plafond, buitenmuur, multiplexschotje in de deur... etc ;). Isoleert de deur nu trouwens wel goed met de schotje, of is het meer dan alleen een schotje?
Is het raar dat een achterdeur naar buiten toe open gaat? De vorige ging inderdaad naar binnen maar volgens mij was dat noodgedwongen omdat het te laag geplaatst was en tegen een drempel zou komen. De tuindeuren gaan ook naar buiten toe open en hebben een extra lange scharnier zodat ik minder last ga hebben van het pak isolatiemateriaal.
Ter beveiling zit er overal standaard zo'n pomlagerscharnier en meerpuntssluiting. Vond ik niet heel klassiek maar ga wat dat betreft maar mee met de moderne anti-inbraak standaarden.

Afwerking: Buiten hebben we dus grote plannen en ben benieuwd naar de uitwerking eind oktober. Binnen heb ik nog geen idee; latten gipsplaten en stucen denk ik.
Het paneel is een sandwichpaneel van 4-20-12. 2cm PIR en 16cm Tricoya. Dat is hetzelfde Accoya dennehout als de kozijnen maar dan de MDF versie. Het totaal is gewoon dun maar de sandwichpanelen werden niet dikker geleverd. Stiekem vinden we de diepteverschillen hartstikke mooi.
T i M schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:43:
In de nieuwe situatie lijken de balken gedragen te worden door het nieuwe kozijn. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling of wordt dat uiteindelijk nog aangepakt?
Ja, goed gezien. De constructeur had daar inderdaad stalen liggers bedacht maar de aannemer vond het niet nodig. Nu weet ik even zijn redenen niet meer... :o De balken zijn echter vrij dik en het is maar een overspanning van 2m. Daarboven zit verder niets, een plat dak.

Ik ga het nog een keer vragen. Misschien komt het er nog want daar moet ook nog een overstek komen dus de balken gaan nog verlengd worden met klosjes enzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:34
Refrag schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:36:
[...]

Is het raar dat een achterdeur naar buiten toe open gaat?
Nee hoor, is standaard, voordeur naar binnen, achterdeur naar buiten. Het is geen vaste regel maar wel vaak het geval. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:15
FabianGTI schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:26:
[...]

Nee hoor, is standaard, voordeur naar binnen, achterdeur naar buiten. Het is geen vaste regel maar wel vaak het geval. ;)
Als je voordeur aan de open weg grenst, moet ie wel verplicht naar binnen draaien. Ivm veiligheid voor passanten.
Andere deuren gaan bij voorkeur naar buiten, zodat je bij bijv brand sneller/makkelijker buiten bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:57

Rzaan

Altijd zoekende

Toke_gt schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:05:
[...]

Als je voordeur aan de open weg grenst, moet ie wel verplicht naar binnen draaien. Ivm veiligheid voor passanten.
Andere deuren gaan bij voorkeur naar buiten, zodat je bij bijv brand sneller/makkelijker buiten bent.
Ik heb nog nooit een voordeur gezien die naar buiten draait. Volgens mij heeft dat er ook mee te maken dat je je gasten niet 'weg wilt duwen'.
Maar het is inderdaad volgens mij geen regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:18
Rzaan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:41:
[...]

Ik heb nog nooit een voordeur gezien die naar buiten draait. Volgens mij heeft dat er ook mee te maken dat je je gasten niet 'weg wilt duwen'.
Precies dit. Bij dichte voordeuren zonder raam zie je niet wat er achter de deur gebeurd, daarom gaat hij naar binnen open.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Rzaan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:41:
[...]

Ik heb dat ook niet gezien (in NL) maar het ging me er even om dat dát blijkbaar een regel is (huis grenst aan openbare weg) en dat er verder niks in regels is vastgelegd. (Bouwbesluit 2.7 geeft aan onder welke omstandigheden een deur niet naar buiten mag draaien, in alle andere gevallen moet dat juist wel in verband met vluchtroutes).
Als je gaat googelen kom je wel allerlei praktische redenen tegen, zoals jij die ook noemt, maar ook anti-inbraak, makkelijk met dingen naar binnen dragen, maar dat zou voor andere deuren ook gelden.

[ Voor 12% gewijzigd door Toke_gt op 26-07-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:09
Het eerste wat mij opkomt bij een draaiwijze van een buitendeur is dat de scharnier zijde aan de binnenkant moet zitten ivm inbraak, net zoals glaslatten bij een raam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:19
barry86 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:39:
Het eerste wat mij opkomt bij een draaiwijze van een buitendeur is dat de scharnier zijde aan de binnenkant moet zitten ivm inbraak, net zoals glaslatten bij een raam.
Toch draaien achterdeuren al heel lang bijna altijd naar buiten open. Hier zijn ook prima inbraakwerende middelen voor te krijgen, die ervoor zorgen dat je niet door het eruit halen van de scharnierpennen de deur er uit kunt tillen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Precies. Z.g.n. dievenklauwen, en in de meeste scharnieren zitten die tegenwoordig tal geïntegreerd, kun je scharnierpennen eruit tikken wat je wil, maar gaat de deur nergens heen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Refrag
De verbouwing - blauwe lucht in de woonkamer
Zo, er is al weer ruim een maand voorbij zonder grote update maar niet stil gezeten. Er wordt elke dag wel wat geklust en vooral veel schoonmaken. Voortgang komt in stapjes. oOo

De detaillering van de serrekozijnen is over de bouwvakantie heen getild dus die wordt iets later opgeleverd anders was de aannemer al begonnen. In voorbereiding hierop hebben wij wederom een plafond gesloopt zodat de kozijnen straks beter geplaatst kunnen worden.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMKVXzxEXqypQtHOBsqwm1W7Xos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qlCjDV4yQFgRMn2JpB9i6fK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3l1EsYCFJXfRzEnYug6Xcrk3is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcKSyawMGX8Cjr4AEYwXYCme.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJmFwl27b15QkjWle4DiOVC2gac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngfKedSiTmbiambDcvDVAkcL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IK5D3K8NAd8eRihMC7DwUP1I2So=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbqurbJiiIRgRysLJccNrAmw.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk zaten ook hier dubbele plafonds met heel veel vieze glaswol. In een van de eerste blogs heb ik verteld dat we een tussenwand eruit hadden gehaald. Die scheidde deze kamer met de kamer aan de andere kant, welke ook nog een houten vloer heeft en blijkbaar ook zijn eigen tweede plafond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nvueeh7LZWd4ztYUl5Qui871DAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkQo8ECGr0pR7FoZZnhkuq9S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLw8ylev0WXW4zGUMA90jDjEsTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nioj485DnSsuWGvs9dyKZlXb.jpg?f=fotoalbum_large

Lol! Dit soort gips-tegels kwamen we ook al in de andere kamer tegen. Geen idee waarom deze niet helemaal doorloopt tot de muren of er uberhaupt nog hing. Er is al een keer een gat ingeslagen bij het maken van tweede plafond.

De zoveelste 10m3 container helemaal volgeladen en lekker ruimte gecreëerd. Dat bleek ook nodig want de volgende bestelling zat er aan te komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpwhRCafh17JeQG-IcInD3KyZbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNaqjjHcCKDx57z1SwvuuhtU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wist dat het veel was maar het is in het echt toch allemaal wat groter. Gekozen voor een hoofdkanaal met spirobuizen en rechthoekige kanalen die door de verdiepingen lopen. Elke verdieping krijgt dan zijn eigen verdeeldoos om het verder naar de ventielen te leiden. Dit was een heel gepuzzel en onderzoek maar de Aerflux Configurator van Ubbink werkt echt super goed om de benodigde debieten te berekenen, aanrader! O+

De theorie was leuk maar nu de praktijk. Links is de verdiepingsvloer waar nu nog de wasmachine staat. Al dat leidingwerk gaat ooit weg maar het is inmiddels van de muur losgetrokken om ruimte te maken voor een rechthoekig kanaal van 100mm diep. Rechts is de onderkant van die vloer en daar wil ik de kanalen om de stalen ligger buigen. Zal later weggewerkt worden met een voorzetwand en garderobe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qhn1dg6Ijhxn4sx4CD7Xp9_mPhk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QORXRmCC4ksNL4Lxyod4ALxa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7pyLf5fU3_SEtroNvQezG65mb8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRScgpApWsWeKrIeLWDOw9rw.jpg?f=fotoalbum_tile

Bocht van rechthoekig kanaal naar rond en dan vertakken om als hoofdkanaal door te gaan naar het souterrain:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1hIU1_ONkXB10pStLoWz_8wzvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTSR21I2OTebkkxHMwa1wvGa.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik mijn hoofd aan het breken over de bevesting aan het plafond. Ronde kanalen hebben van die beugels met bouten misschien kunnen die gewoon met een L-profiel (stoelhoek?) aan de balken. Zat te denken aan plankdragers om de rechthoekige kanalen te ondersteunen op de montageflensen. Tussen twee kanalen zit nog wel een spleet, heeft er iemand een idee hoe ik dit luchtdichter kan maken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwdADCpWWtz5MG8aZMO-VXqupQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFGQ0aHPQsMCJ1y9O1tNBeEG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:26
Refrag schreef op donderdag 5 september 2024 @ 13:54:
De verbouwing - blauwe lucht in de woonkamer
Zo, er is al weer ruim een maand voorbij zonder grote update maar niet stil gezeten. Er wordt elke dag wel wat geklust en vooral veel schoonmaken. Voortgang komt in stapjes. oOo

De detaillering van de serrekozijnen is over de bouwvakantie heen getild dus die wordt iets later opgeleverd anders was de aannemer al begonnen. In voorbereiding hierop hebben wij wederom een plafond gesloopt zodat de kozijnen straks beter geplaatst kunnen worden.

Voor:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Natuurlijk zaten ook hier dubbele plafonds met heel veel vieze glaswol. In een van de eerste blogs heb ik verteld dat we een tussenwand eruit hadden gehaald. Die scheidde deze kamer met de kamer aan de andere kant, welke ook nog een houten vloer heeft en blijkbaar ook zijn eigen tweede plafond:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lol! Dit soort gips-tegels kwamen we ook al in de andere kamer tegen. Geen idee waarom deze niet helemaal doorloopt tot de muren of er uberhaupt nog hing. Er is al een keer een gat ingeslagen bij het maken van tweede plafond.

De zoveelste 10m3 container helemaal volgeladen en lekker ruimte gecreëerd. Dat bleek ook nodig want de volgende bestelling zat er aan te komen:
[Afbeelding]

Ik wist dat het veel was maar het is in het echt toch allemaal wat groter. Gekozen voor een hoofdkanaal met spirobuizen en rechthoekige kanalen die door de verdiepingen lopen. Elke verdieping krijgt dan zijn eigen verdeeldoos om het verder naar de ventielen te leiden. Dit was een heel gepuzzel en onderzoek maar de Aerflux Configurator van Ubbink werkt echt super goed om de benodigde debieten te berekenen, aanrader! O+

De theorie was leuk maar nu de praktijk. Links is de verdiepingsvloer waar nu nog de wasmachine staat. Al dat leidingwerk gaat ooit weg maar het is inmiddels van de muur losgetrokken om ruimte te maken voor een rechthoekig kanaal van 100mm diep. Rechts is de onderkant van die vloer en daar wil ik de kanalen om de stalen ligger buigen. Zal later weggewerkt worden met een voorzetwand en garderobe.
[Afbeelding][Afbeelding]

Bocht van rechthoekig kanaal naar rond en dan vertakken om als hoofdkanaal door te gaan naar het souterrain:
[Afbeelding]

Nu ben ik mijn hoofd aan het breken over de bevesting aan het plafond. Ronde kanalen hebben van die beugels met bouten misschien kunnen die gewoon met een L-profiel (stoelhoek?) aan de balken. Zat te denken aan plankdragers om de rechthoekige kanalen te ondersteunen op de montageflensen. Tussen twee kanalen zit nog wel een spleet, heeft er iemand een idee hoe ik dit luchtdichter kan maken?
[Afbeelding]
Compriband:
https://www.toolstation.n...huimband-komo-keur/p20300

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
Goed bezig!

Wij hebben alle verbindingen met ALU tape afgeplakt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:49

Fiber

Beaches are for storming.

Nice, daar kan je bijna Die Hard of Mission Impossible stijl doorheen kruipen... :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-06 17:01
Fiber schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:50:
Nice, daar kan je bijna Die Hard of Mission Impossible stijl doorheen kruipen... :7
"Now I know what a TV dinner feels like. :7 "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
Ohja, ik dacht dat dat enkel voor buitengebruik/vocht was. Maar als het werkt, werkt het.
pentaw1nz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:21:
Spiro beweert dat het niet meer nodig is met de SAFE rubberen afdichting in de verbindingsmoffen dus had die niet meer overwogen. Ook een goede tip, zo'n rolletje is altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:48
Mbt de bevestiging; kun je die rechthoekige niet met Flamco rails of vergelijkbaar vast zetten?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:52
pentaw1nz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:21:
Goed bezig!

Dit sowieso doen. Ik heb het niet gedaan en hoorde opeens een buis suizen na het opstarten van de WTW. Nu zat deze buis gelukkig achter een knieschot waar ik met wat schroeven loshalen wél achter kon, maar ik heb ook een aantal meter buis waar ik nooit meer bij kom zonder sloopwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
Refrag schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:36:
[...]

[...]

Ja, goed gezien. De constructeur had daar inderdaad stalen liggers bedacht maar de aannemer vond het niet nodig. Nu weet ik even zijn redenen niet meer... :o De balken zijn echter vrij dik en het is maar een overspanning van 2m. Daarboven zit verder niets, een plat dak.

Ik ga het nog een keer vragen. Misschien komt het er nog want daar moet ook nog een overstek komen dus de balken gaan nog verlengd worden met klosjes enzo.
Dit vind ik toch wel erg apart hoor. Hier zou ik de aannemer niet mee weg laten komen. Kozijnen horen gewoon niet dragend te zijn. En hoeveel kilogram denk je dat er op "maar 2 meter" komt te liggen bij een verstopte afvoer of 0,5 meter sneeuw? Instorten zal het niet doen, maar wie draait er voor de kosten op als je deur of ramen straks niet meer goed sluiten of zelfs helemaal niet meer dicht gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
big bang schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:43:
Mbt de bevestiging; kun je die rechthoekige niet met Flamco rails of vergelijkbaar vast zetten?
Zo, die zijn wel heel fraai! Maar ook erg duur..
Afbeeldingslocatie: https://flamco.aalberts-hfc.com/media/products/hs3_use_lh22224.jpg

Als particulier toch aangewezen op de doe-het-zelf zaken, maar ik snap het idee. Dan zou het ook met zo'n drager kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.nl/hb/moodimage/as.47387347.jpg?dvid=8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:30

orf

Refrag schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:08:
[...]

Zo, die zijn wel heel fraai! Maar ook erg duur..
[Afbeelding]

Als particulier toch aangewezen op de doe-het-zelf zaken, maar ik snap het idee. Dan zou het ook met zo'n drager kunnen.
[Afbeelding]
In kantoren en bedrijfshallen zie ik ook wel eens dat de kokers bevestigd worden aan draadeindes, met een metalen profiel. Bij een houten vloer kun je een stokeind gebruiken met een verbindingsmoer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Refrag
We zitten inmiddels midden in de verbouwing met aannemer en hebben fantastische voortgang maar daar kom ik nog op.

Hulpvraagje: mijn handschoenen slijten zo snel wat is jullie favoriet? Paar keer blauwe met rubber gehad maar die stijvere met leer blijven iets langer heel.

Heb ook al een flinke hoeveelheid schroeven, pluggen en bouten. Zit nu steeds zo te wroeten in een kartonnen doos. Hebben jullie een idee voor een nette opberger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Refrag schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:43:
We zitten inmiddels midden in de verbouwing met aannemer en hebben fantastische voortgang maar daar kom ik nog op.

Hulpvraagje: mijn handschoenen slijten zo snel wat is jullie favoriet? Paar keer blauwe met rubber gehad maar die stijvere met leer blijven iets langer heel.

Heb ook al een flinke hoeveelheid schroeven, pluggen en bouten. Zit nu steeds zo te wroeten in een kartonnen doos. Hebben jullie een idee voor een nette opberger?
Ik koop mijn handschoenen altijd bij https://www.engelbert-str...-0.html?itemorigin=SEARCH

Schroeven heb ik altijd gewoon in de doosjes waarin ze geleverd worden van Groenhart of Eco-tools. Met de eerder gelinkt handschoenen is dat ook geen wroeten maar met chirurgische precisie pakken wat je nodig hebt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik ben heel blij met deze: https://www.toolstation.n...e-werkhandschoenen/p33782

Uiteindelijk slijten ze allemaal, maar beter een versleten handschoen dan een versleten hand..

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18

pistole

Frutter

(Goede) handschoenen zijn een wereld van verschil. Ik moest laatst een grote stapel houten schroten naar de kringloop brengen en dan zelfs goedkope fluthandschoenen een uitkomst. Precies zoals @fenrir zegt: beter een versleten handschoen dan een versleten hand.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ik vind deze super: https://www.bol.com/nl/nl...000010730679&gad_source=1

Koppelbaar, degelijk en bakjes uitneembaar (is echt handig). Hij is er ook in ondiepe variant voor kleine schroefjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:03
ik heb een stuk of twintig stapelbakjes bij de action gekocht. hier met een viltstift de schroefmaten opgeschreven. daarin kun je ze ook weer makkelijk terugleggen als je ze over hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:32
Ik ben zelf heel erg fan van Woodies. De schroeven zijn erg scherp en sterk. Elk doosje komt ook met een bitje ( Torx ). Deze schroeven komen in doosjes met een uitschuifbare " bovenkant" waardoor je heel makkelijk per doosje je schroeven kan opbergen. Wil je toch graag een opberg doos dan zou je bijvoorbeeld dit pakket kunnen nemen ( of los de schroeven die je wilt en elke universele koffer met vakjes )
https://www.schroevenxl.n...et-koffer-1501-delig.html
YouTube: Woodies Ultimate

[ Voor 18% gewijzigd door hollandnick op 23-09-2024 13:30 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Ik vind de oranje werkhandschoenen van de Action meestal wel prima (vooral de gevoerde, maar das meer voor buiten), maar op het werk heb ik liever snijvaste handschoenen. Of die echt minder hard zullen slijten, weet ik niet.

Voor mijn schroefjes gebruik ik theekistjes, maar dan gaat het dus om klein spul.

[ Voor 15% gewijzigd door Truus01 op 23-09-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Handschoenen van ecotools zijn top vind ik

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:03
Qua handschoenen gebruik ik altijd de oranje van de Action voor puinwerk e.d.
De witte van de action voor het schilderen.

Voor overige zaken gebruik ik zo mijn mogelijk handschoenen om een natuurlijke handschoen te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
Voor grof werk zoals puinruimen werken die van de action prima. Alleen zijn het van die zweetdingen.

Als je hele dagen echt klust, vind ik toch wel de maxiflex handschoenen het fijnst. Op Amazon zijn ze nog enigszins betaalbaar te koop. Uiteindelijk slijten ze toch, dus een voorraadje is wel fijn :)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Only
  • Niet online
ConQuestador schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:03:
Voor grof werk zoals puinruimen werken die van de action prima. Alleen zijn het van die zweetdingen.

Als je hele dagen echt klust, vind ik toch wel de maxiflex handschoenen het fijnst. Op Amazon zijn ze nog enigszins betaalbaar te koop. Uiteindelijk slijten ze toch, dus een voorraadje is wel fijn :)
Bij action heb je tegenwoordig ook die dikkere werkschoenen liggen, zijn wel iets duurder, maar ik vind ze persoonlijk fijner (knijpen niet zo de pols af en zweten niet zo), zijn verder niet perse slijtvaster, ik heb er nu alweer 3 setjes doorheen met de verbouwing, vooral bij de dominante wijsvinger steeds een gaatje :+
https://www.action.com/nl...rckmann-werkhandschoenen/

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • +76 Henk 'm!

• Refrag
De verbouwing - begin van de metamorfose
Aan alle trouwe lezers; het is nu al een jaar geleden dat ik mijn starttopic maakte, maar wat tof dat iedereen nog mee blijft kijken. <3 De aannemers zijn nu echt begonnen nadat ze voor de zomervakantie alleen de kozijnen hadden gezet ter voorbereiding van de rest van werkzaamheden.

Maar nu eerst mijn eigen geknutsel: een vliering speciaal voor de WTW-unit. Omdat wij twee balklagen kruislings over elkaar hebben gelegd werd een vlizotrap onpraktisch. In plaats daarvan hebben we bedacht de kamer te benaderen vanuit de naastgelegen kinderkamer met twee uitdagingen: daar zat geen vloer en geen gat in de draagmuur. (Nu ik dit zo lees is dat inderdaad ook niet echt praktisch..)

Eerst wat extra dikke (tweedehands) balken gehaald. De orginele, dunnere balken belast ik daardoor niet, die kunnen enkel een plafond dragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfYXkneJpnUSQanVOC0xvFazEDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eno4DWJVJ7kdt0PUftYnoIcd.jpg?f=fotoalbum_large
Nu kan ik bij de muur, maar moet toch zeggen dat het slopen van je eerste draagmuur toch best even spannend was. Met wat hulp geleerd dat het allemaal wel mee valt als je het verstandig aanpakt. Netjes de latei geplaatst en toen de rest weggebeiteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnZTdFnpGKWjcqxaEh4gStG8TQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dv15YwTXlqwtXWMtjjpktmXh.jpg?f=fotoalbum_large
Ter voorbereiding had ik van oude stukken kozijnhout mijn eigen kozijn gemaakt. Helemaal niet perfect maar erg leuk om een keer te doen. Het is een kleintje, in theorie groot genoeg om de WTW unit er door te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVjmhrB-Kn-Vo3fodoK9Mcd8opQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYBT215Eigtgcym3tCVY6mM2.jpg?f=fotoalbum_large
Et voilà!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffEGMfVSDatY_1dv5VkXLdxRhXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j68LB917Ab1lu8pY4ImHp46K.jpg?f=fotoalbum_large
Het opmetselen was ook wel een werkje zeg. Allemaal stukjes steen precies op maat maken, beetje proppen, hier en daar gewoon een dikke klodder mortel. Om het netjes te doen aan beide kanten van de muur :O. Het oude kozijnhout was her en der beschadigd en daar heb ik een papje gebruikt van krijt en primer volgens de gebruiksaanwijzing van Allbäck. De lijnolieverf trok daar niet echt in en bleef erg lang af geven; weet nog niet of ik dat een succes vond.

Maar dan nu de echte professionals. Het was heerlijk weer, toevallig perfect om een dakje te slopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1ThzlW41x1TfnU8Akzxvq1GEU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5Nm04PdOnXcHLAm5SzzmkZJ.jpg?f=fotoalbum_large
Hier kijk ik net over de oude kozijnen heen waar een lelijk lessenaarsdak tot aan de voorkant liep (zie startpost). Daar waar de twee schuine daken elkaar raakten zit nou dus een groot gapend gat, weer eens een andere inkijk.

Alles werd netjes met zeil en folie achter gelaten maar bleek gelukkig niet nodig. In een spontane actie ook maar het velux dakraam wegverzonnen. Deze vonden we toch niet fraai en daarachter komt de badkamer. Aannemer was toch al bezig met het aanhelen van het dak met stukken oud hout en overgebleven dakpannen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9f1v6pRdW1It8sWxSa64IbgqIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmAPs64fQYNSO63Tjb9jRoM1.jpg?f=fotoalbum_large

De vorig foto was helemaal klaargemaakt en voorbereid voor ons grootste pronkstuk: de serre kozijnen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4bOTpvDgdEbSG2fMHsXNMv6Lsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLl8rHLF1akNbETXOtLJn4Ao.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is het EPDM ook al geplakt met een tijdelijk uitloop, staan de kozijnen in de eerste olielaag en is het glas al gezet. Hij gaat nog een kleur krijgen, net als de rest van de raamkozijnen, maar we hebben nu al enorm veel bekijks tijdens het opruimen rondom het huis. We zijn er nog niet maar het is zo'n enorme verbetering in het straatbeeld; we hebben ons best gedaan. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Oeh, die serre! Heel fraai!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Niet alleen jullie huis knapt er van op, maar ook de straat! Super om te zien! En wat tof om je eerste kozijn te maken. Hoe vond je het om te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Prachtig dat je de oude uitstraling probeert te behouden.
En ook dat je lijnolieverf gebruikt, je zult zien dat het veel langer meegaat dan moderne verven.
Wel even uitkijken met schilderen nu, lijnolie grondverf kan (bij deze temperaturen) nog wel, is meestal wat meer verdund. Ik zou het (buiten) aflakken pas doen bij een buitentemperatuur van boven de 15 graden. Dat voorkomt dat er 'zooi' in de drogende lak waait, bij lagere buitentemperatuur duurt het namelijk nogal lang alvorens de verf niet meer 'pikt'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
Koehandelaar schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:12:
Niet alleen jullie huis knapt er van op, maar ook de straat! Super om te zien!
En wat tof om je eerste kozijn te maken. Hoe vond je het om te doen?
;) Wij zijn in eerste instantie verliefd geworden op de locatie/wijk en hebben het huis maar aangenomen voor wat het was. Het voelt bijna als een eer om het huis weer op te knappen en bij het straatbeeld te laten passen.

Had de kozijnen eerst recht afgezaagd maar door de sponning en tand-groef moesten de lengtes iets versprongen worden. Dit heb ik maar op het oog gedaan waardoor de sponning uiteindelijk wat kieren kregen. Heb afgelopen jaar allang geleerd dat veel nog te reparen valt als het echt niet fraai is. Zo'n kruis maken hielp verrassend goed, bijna perfect haaks gekregen.
Yaksa schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:19:
Wel even uitkijken met schilderen nu, lijnolie grondverf kan (bij deze temperaturen) nog wel, is meestal wat meer verdund. Ik zou het (buiten) aflakken pas doen bij een buitentemperatuur van boven de 15 graden. Dat voorkomt dat er 'zooi' in de drogende lak waait, bij lagere buitentemperatuur duurt het namelijk nogal lang alvorens de verf niet meer 'pikt'.
Tsja... kom je nu mee! Heb het inderdaad al ondervonden dat aflakken nog niet erg succesvol gaat, het moet zeker twee dagen drogen en dan blijft het nog plakkerig. Ik wil eigenlijk de tweede laag gedaan hebben voordat de gevelisolatie tegen de stijlen en dorpels aan komt. Ben bang dat ik dan spetter of mors op het nieuwe witte stucwerk. Veel te druk met allerlei klusjes dus denk dat ik maar 1 laag kleur voorlopig zal moeten accepteren.
Only schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:32:
[...]
Bij action heb je tegenwoordig ook die dikkere werkschoenen liggen, Ik heb er nu alweer 3 setjes doorheen met de verbouwing, vooral bij de dominante wijsvinger steeds een gaatje :+
Heb ondertussen hele bak met handschoenen liggen maar ben te zuinig om ze weg te gooien. Grijp wel steeds mis omdat ze allemaal de vingertop lijken te missen :9
Sprokkel al heel wat materialen bij elkaar maar begint wat rommelig te worden. Opbergkoffers voor schroeven lijkt mij inderdaad wel wat, alhoewel ik niet zo'n hele koffer mee hoef te brengen. Misschien toch die cheapo bakjes van de Action.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Refrag schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:50:
[...]Tsja... kom je nu mee! Heb het inderdaad al ondervonden dat aflakken nog niet erg succesvol gaat, het moet zeker twee dagen drogen en dan blijft het nog plakkerig. Ik wil eigenlijk de tweede laag gedaan hebben voordat de gevelisolatie tegen de stijlen en dorpels aan komt
Zodra de grondlaag en eerste laag er op zitten dan heeft het weer geen vat meer op het hout.
Waar ik werk hebben ze het ook zo gedaan en dat heeft de hele winter overleefd. Vorige week (toen het iets warmer was) hebben ze het op sommige delen afgelakt (na het heel licht opgeschuurd te hebben).
Kun jij ook doen komend voorjaar, of aankomend weekend, dan lijkt de temperatuur een paar dagen 15 graden of meer te worden.
Spetters/vlekken door knoeien kun je (voor het grootste deel) voorkomen door af te plakken, er is afplakband te koop waar het afdekplastic al aan zit. (Zoiets als dit)

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Refrag
De verbouwing - lekker fris op het toilet
De kop is er af en het gaat inmiddels voortvarend. Wij wonen/werken gewoon door in het huis tijdens de hele verbouwing en dat is af en toe even ongemakkelijk maar ik merk dat ik wel veel en snel kan schakelen met de timmerlui. :7 Ze zijn zelfstandig genoeg, daar niet van, maar met zulke korte lijntjes zijn beslissingen snel te maken en is het makkelijk bij te sturen. We gaan verder:

Na de erker is de dakkapel aan de beurt, die ter plaatse nog afgetimmerd moet gaan worden dus eerst even slopen. Kijk zo bespaar je op wcpapier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2Cqe_85dPO3xFFQYLOMwewvwM4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RSMFVnAk2kYXXObJPjfHfNE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0et15pvV_AMxXD4FIrT7-szyQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukaT29MwDNYvbsLPZhz0w5fT.jpg?f=fotoalbum_tile

In het midden van het rechterplaatje staat het spantbeen nog hinderlijk in de weg. We waren er achter gekomen dat deze verrot was ter plaatste van het been en de spantbalk. Ook die andere stukken balk (blokkeel en kreupele stijl noemen ze die dacht ik) waren gespleten door verzakking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3rdTEisnlAmAGuQYB-hGCLT17k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo8srHD4QNH83UsXrQYfq2RF.jpg?f=fotoalbum_large

Hier loopt nog de oude spantbalk die wat laag hing waardoor ik zo'n 10cm speling had. Het voelde steeds alsof ik moest bukken maar daar is gelukkig een oplossing voor bedacht. Zo zijn gelijk de gordingen vervangen/verstevigd en spantbeen weggehaald en verplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlDA7lpXtN4dkLv1PimsdTlnZyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qp023sUg5sh5Fu4FE0dmvFRq.jpg?f=fotoalbum_large

Nu het toilet weer een nieuw plafond heeft vond de vrouw het maar krapjes en begon met slopen. Misschien moeten we de ruimtes maar een keer herdefiniëren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWX6y1Y3xqNbIhNEiqKQIcONsOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdKT2DGF6TXwrDl9uUpPVNhY.jpg?f=fotoalbum_large

De dakkapel zit boven de keuken waardoor die een week onbruikbaar was geworden door al het stof, gruis en waterlekkage door open dak. Geen schade, wel veel rommel wat maar bleef vallen. De radiatoren boven zijn al weggehaald maar de lussen moeten op een centraal punt nog afgesloten worden. Zodoende kan de CV nog niet aangezet worden en de aannemer vond het te mooi weer om binnen te werken. 's Nachts koelt het huis flink af gelijk aan de buitentemperatuur en dan is het toch 'frisjes' als je stil zit thuis te werken. Alsof het niet genoeg was, werd ook het drinkwater onbruikbaar doordat er de e. colibacterie was aangetroffen. Poah, het is nog even volhouden maar we houden de moed er in. Het motiveert wel om in beweging te blijven in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
Tjee, die spirobuizen precies op maat maken is nog een hele puzzel. Gelukkig is het best vergevingsgezind en kan je speling incalculeren en nog wat draaien. De stukken hebben een rubberen afdichting maar als het naar mijn zin is ga ik er toch nog wat aluminium tape omheen draaien.

Het is eindelijk zo ver: het kanaal naar de zolder is af en de WTW unit staat klaar. Nu heb ik twee maal 1m flexibele demper gekocht maar zit ik met het maken van de bocht. Heeft het zin om twee slangen achter elkaar te doen zodat ik de scherpe bocht kan maken? Of zal ik in de nok een scherpe ~180graden bocht maken met spirobuizen? Misschien dat twee slangen achter elkaar met een 90graden bocht gaat lukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2L5_tyB00_C2H743Jva2EwniKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IL92zKgi6vZMdvEP4FNh8Z4T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:19
Refrag schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:00:
Tjee, die spirobuizen precies op maat maken is nog een hele puzzel. Gelukkig is het best vergevingsgezind en kan je speling incalculeren en nog wat draaien.
Dat klopt, maar er zijn gelukkig ook bochten van slechts 15°, dus uiteindelijk kun je het wel kloppend krijgen.
De stukken hebben een rubberen afdichting maar als het naar mijn zin is ga ik er toch nog wat aluminium tape omheen draaien.
Waarom zou je dat willen? Die tape heeft enkel nadelen:
  • Het is extra werk.
  • Het zijn extra kosten.
  • Het eindresultaat wordt er lelijker van.
  • Je kunt de buizen daarna moeilijker weer loshalen.
Voordelen kan ik niet verzinnen.
Het is eindelijk zo ver: het kanaal naar de zolder is af en de WTW unit staat klaar. Nu heb ik twee maal 1m flexibele demper gekocht maar zit ik met het maken van de bocht. Heeft het zin om twee slangen achter elkaar te doen zodat ik de scherpe bocht kan maken? Of zal ik in de nok een scherpe ~180graden bocht maken met spirobuizen? Misschien dat twee slangen achter elkaar met een 90graden bocht gaat lukken.
[Afbeelding]
Bochten gaan het mooist met ruimte spirobochten (wel de juiste kopen met de grootste radius!). Een flauwe bocht kun je ook wel met een demper maken, maar te krap geeft enorme insnoering.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
Andrehj schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:01:

Waarom zou je dat willen? Die tape heeft enkel nadelen.

[...]

Bochten gaan het mooist met ruimte spirobochten (wel de juiste kopen met de grootste radius!). Een flauwe bocht kun je ook wel met een demper maken, maar te krap geeft enorme insnoering.
De verbindingsmoffen heb ik zelf gemaakt van 8cm lange spiro. Zijn niet allemaal perfect recht. De rubberen afdichting zou al luchtdicht genoeg zijn? Had toch nog een rol liggen.

Ik moet juist een scherpe bocht maken in de nok. Op de foto staan de dempers al ongeveer op de plek waar ze de waarschijnlijk gaan komen.

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Refrag
De verbouwing - leven op het randje
De kozijnen zijn gezet, de serre is herbouwd met plat dak en de dakkapel plus constructiebalken zijn vervangen. oOo Volgende fase zijn de dakranden die sowieso niet fraai waren afgewerkt en aan vervanging toe waren maar ook nog groter gemaakt moesten worden omdat er straks nog isolatieplaten tegen de gevel aan komen.

Door het afbreken van schuin dak wat eerst op de serre stond hadden we nog een hoop dakpannen over die elders gebruikt konden worden. Het was even aankijken of we genoeg hadden, en met de rolsteiger is rand voor rand de overstek aangepakt en een rondje om het huis gemaakt.

Ik weet eigenlijk nog steeds niet precies hoe het gedaan wordt. Volgens mij spijkeren ze underlayment stroken op de oude balken en/of dakbeschot als daar nog wat van over is. Al doende wordt het één geheel wat strak blijft zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRF30xPXwcJBrrh6Ts98-mk-1cE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4L5jeZtymLaM3VC6sLc8et8M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXUrY_9Wc4i1dFM8YauVTMGCWXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvXJysGoFPPtbR6M3NXxEIS0.jpg?f=fotoalbum_tile

Aan de rechterkant van het zadeldak hadden ze iets raars gedaan. Doordat het dak eerst helemaal naar beneden liep kwamen ze met de hoek niet uit en heeft het dak een andere hellingshoek gekregen. 8)7 Op het oude dakbeschot zijn extra regels gelegd met daarop dan weer 8cm PIR en de dakpannen. Het is nu iets asymetrisch maar dat is opgelost door de goot iets verder van de gevel te zetten waardoor die weer op gelijke hoogte zit met de andere kant.
Tweede foto laat ook nog stukje van orginele segmentboog zien waar de vorige eigenaar per se de sluitsteen kwijt wou. Net als het houtwerk wat vroeger als sier aan de overstek heeft gezeten.

Nadat het dakbeschot is verlengd met underlayment kan het weer verfraaid worden. Helaas werden de boeidelen wat groter door bakgoot of isolatiemateriaal maar met een extra randje, gekraalde vellingdelen en dakklossen wordt het weer wat. Hiervoor hebben we inspiratie opgedaan in de buurt en doorgegeven. De volgende dag zei de timmerman, met het stuk hout in zijn hand, heel vrolijk: "Kijk! Gemaakt van een verfblik en bus purschuim!"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7xicpBKNjDH9eBkXYmYudyF4I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uf0AEiKO2UZm8UcrRzFUL14m.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn nu allemaal sierklossen maar de orginele klossen waren ook niet echt het uiteinde van balken. Sommige waren verrot en andere al weggezaagd waarbij de resten nog tussen het metselwerk en de muurplaat geklemd zit. Her en der is de muur aangeheeld of aangevuld met wat glaswol.

We maken het rondje verder af met de achtergevel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p21t76svMlZj5dDBLKBGkVUdYeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auN3ii3okB4kHInPeEQ7WNdB.jpg?f=fotoalbum_large

Er werd ons aangeraden om een ander ontwerp te kiezen voor de dakklossen van de platte daken. Toen wij er op gingen letten was dat in de buurt ook net allemaal anders maar toch een beetje op elkaar geinspireerd. Onze eigen draai eraan gegeven met de wens dat hij verder uitsteekt dan de boeidelen waardoor het lijkt alsof ze het dak omhoog houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0pV3lu7_6AYSaRNKozCQ2C8sPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzsEaLv0c1vSccS3dcGWDUij.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was echt heel gaaf om mee te maken, elke dag werd ons lelijke eendje iets mooier. :Y Het voorlopige tussenresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwLR_c7zaHmnYBmVdqqBk_rr3pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVlhHkaqc1mcPDDqH6d9cyhw.jpg?f=fotoalbum_large

We hadden nog één grote uitdaging en dat waren de goten. Deze moesten een klein stukje groter gemaakt worden. Timmerwerk was geen probleem maar het schijnt dat solderen van zink een vak apart is. Dat geldt helemaal als het om oud zink gaat, dat moeilijker hecht waardoor zinkwerkers hier geen garantie op willen geven en niet beschikbaar zijn. Met veel geluk en precies op tijd een loodgieter gevonden die een oplossing had voor de uiteinden van de goot. Tzt gaat hij ook nog nieuwe goten maken, de zinken dekranden op het plat dak en nieuwe regenpijpen. Is nog even afstemmen met volgende (steiger)bouwers voor de komende fase...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ii2Mb2A7E0GzKBBr3_KFn5KBWO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mD0zqpvKFbZlOK6LXGIJA2LO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Toke_gt
Refrag schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:39:
De verbouwing - leven op het randje
(..)
Dit was echt heel gaaf om mee te maken, elke dag werd ons lelijke eendje iets mooier. :Y Het voorlopige tussenresultaat:
[Afbeelding]
Ik ben even teruggegaan naar de startpagina om weer te zien hoe het was. Dat lelijke eendje is echt al een behoorlijk mooie jonge zwaan aan het worden. Wat een werk, wat een verschil! Dank dat je dit met ons deelt, ik vind het erg leuk te zien hoe jullie het terugbrengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjQNSHuCs1kOl11arELWpzK6Yvc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fza8JzILYVIPNrqpQ1vhaSjw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuz5eYBWzKpOM4PHZ1iyOiN9ZBA=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/98XNh3BHr4OzIPEaFcyCON31.webp?f=fotoalbum_tile

[ Voor 34% gewijzigd door Toke_gt op 25-10-2024 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Mooie vorderingen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Chris_
  • Nu online
Wauw! Wat maken jullie er (weer) een enorm fraaie woning van. Zo heerlijk op de details, zoals de klossen, ik hou er van!

Het wordt mooi!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
Prachtig om te zien hoe je het geheel weer zoveel mogelijk in de 'oude' stijl herbouwd.
Het enige risico wat je loopt is dat op een onbewaakt moment de Monumentenwacht toevallig langs loopt en het pand alsnog tot Rijksmonument gaat verklaren........ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
Andrehj schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:01:

[...]

Waarom zou je dat willen? Die tape heeft enkel nadelen:
  • Het is extra werk.
  • Het zijn extra kosten.
  • Het eindresultaat wordt er lelijker van.
  • Je kunt de buizen daarna moeilijker weer loshalen.
Voordelen kan ik niet verzinnen.
Bij mij lekte dus één van die rubberen (SAFE) verbindingen. Deze begon een fluitend geluid te maken. Nu had ik dus geluk dat deze verbinding bereikbaar was, maar ik heb er dus ook een aantal die niet meer bereikbaar zijn. Dat soort verbindingen zou ik dus altijd tapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
_Chris_ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 06:36:
Wauw! Wat maken jullie er (weer) een enorm fraaie woning van. Zo heerlijk op de details, zoals de klossen, ik hou er van!
Het is ook zo leuk om te doen: De oude boeidelen hadden een simpel randje zink en dat kregen we niet vervangen omdat op dat moment de loodgieter nog niet geregeld was. Dat forceerde ons om er eens op te letten en dan valt het op wat gebruikelijk is rond om ons heen. De overstekken hebben nu een windveer gekregen (plank die op de boeidelen ligt heb ik nu geleerd) wat meer schilderwerk is maar wel passend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Chris_
  • Nu online
Refrag schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:23:
[...]

Het is ook zo leuk om te doen: De oude boeidelen hadden een simpel randje zink en dat kregen we niet vervangen omdat op dat moment de loodgieter nog niet geregeld was. Dat forceerde ons om er eens op te letten en dan valt het op wat gebruikelijk is rond om ons heen. De overstekken hebben nu een windveer gekregen (plank die op de boeidelen ligt heb ik nu geleerd) wat meer schilderwerk is maar wel passend.
En als het straks klaar is, je langs je huis loopt kijk je er steeds weer met een glimlach naar. (Herkenbaar, hier een landelijk jaren '70 huis met overstekken en veel details in de afwering. Dat hebben we de afgelopen jaren ook gerestaureerd./ vervangen)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste