Toon posts:

Vochtprobleem (condens?) zinken dakgoot

Pagina: 1
Acties:

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:17
Ik woon in een 2 onder 1 kap woning uit 2015. Dezelfde aannemer heeft 2 identieke 2-kappers naast elkaar gebouwd in 1 jaar. De woning heeft een prefab scharnierkap met getimmerde bakgoten met daarin een zinken goot.

Nu ervaar ik al een paar jaar vochtproblemen in de houten bakgoot. Maar alleen aan de zijkant van de woning, en niet aan de voor en achterkant. In de winter is het soms zo erg dat er dikke ijspegels aan de regenpijp en aan de onderkant van de bakgoot hangen. Plaatje.

Dit was afgelopen winter. Het gaat dus om een behoorlijke hoeveelheid water zou ik zeggen, daarom ging ik er lange tijd vanuit dat de zinken goot lek was. Die is echter meerdere keren geïnspecteerd en getest door de installateur die hem heeft aangelegd. Afgelopen voorjaar heb ik alle platen van de onderkant afgehaald, die waren ook volgezogen met water en moesten hersteld worden. Vervolgens zag ik aan het begin van deze winter vrij snel hetzelfde probleem optreden en heb ik direct de platen er weer af gehaald:

Alweer zeiknat dus, dit was eind december meen ik. Vervolgens heb ik lopen bedenken wat het dan zou kunnen zijn. Conclusie is eigenlijk; als het geen lekkage is, dan moet het wel condens zijn. Vervolgens heb ik er een bouwkundige bijgehaald die in ieder geval vaststelde dat er wel wat mis is met de constructie qua isolatie.

Dit is de detailtekening van de spouw/goot/kap-aansluiting:

In het werk is het echter niet zo uitgevoerd. De buitengevel en de vaste PIR-isolatie loopt tot de onderkant van de zoldervloer. De betimmering van de bakgoot is vervolgens tegen de kanaalplaatvloer geschroefd. Vervolgens is er minerale wol gedrukt tegen de zoldervloer. Maar je kunt dus als je de plaat van de onderkant van de goot afschroeft met je hand van buiten zo bij de zoldervloer komen. Plaatje:

Als je de minerale wol wegtrekt kijk je tegen de doorlopende isolatie van de kap aan, en daar achter / onder de kanaalplaatvloer. Waarbij de kanalen ook nog eens niet allemaal goed zijn dichtgestopt.

Vervolgens heb ik een FLIR warmtebeeldcamera (voor iPhone) gekocht:

Warmtelek confirmed. Dit zit zo dus over de hele zijkant van de woning. Aan de voor en achterkant lijkt de isolatie wel een stuk beter te zitten, en zit er ook nog een zwart folie over de zoldervloer. Vervolgens ben ik de zijkant gaan na-isoleren met op maat gezaagde 140mm PIR (Rd 6,5). De isolatie dekt de spouw aan de bovenkant af en sluit aan de bovenkant aan op de geïsoleerde dakplaat en aan de buitenkant op de gevelsteen. Vervolgens rondom afgepurt.

Dit lijkt in ieder geval het grootste warmtelek te hebben opgelost.

De warme vlek is weerspiegeling.

Vervolgens zou je denken dat het probleem nu moet zijn opgelost. De dakgoot zelf is niet lek, en er stroomt geen warme binnenlucht meer naar buiten die op het koude zink kan condenseren. Het vreemde is echter dat ik nu, terwijl de onderkant van de goot er nog af is - en er dus extreem geventileerd wordt - er tóch regelmatig druppels aan de onderkant van het zink hangen. Het is niet altijd en niet overal. Vandaag heb ik toevallig weer gekeken en is het nattig:

Slechte foto, maar het zink is nat.

Het verneukeratieve is nu dat ik niet weet waar dit door komt. Is het nu nat omdat het hout vochtig wordt omdat de zaak open ligt en daardoor condenseert op het zink. En zou het dus nu opgelost zijn door de boel nu weer dicht te schroeven. Of gaat het probleem juist weer verergeren door het nu dicht te maken, en merk ik pas weer dat het fout zit als de ijspegels zich weer vormen 8)7 Ik ben eigenlijk bang om het nu dicht te maken, omdat je dan niet meer kan zien of het misgaat of niet :p

Iemand hier slimme gedachten over?

N.B. Ja ik heb formeel garantie via de aannemer, maar ik heb zulke slechte ervaringen daarmee dat ik ervoor kies om die weg niet te bewandelen. Ik wil het graag zelf oplossen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• The Legend
Ohja, het merkwaardige is dus dat mijn buren onder hetzelfde dak dit probleem niet hebben, althans niet zichtbaar. En de buren in de andere 2-kapper ook niet, terwijl de constructie daar hetzelfde is (wellicht isolatie niet).

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:36
bij nachtelijk uitstraling krijg je juist met meer ventilatie meer vocht in de vorm van condens een matig geventileerd plafond kan dan de oplossing zijn, Wat je zo te zien middels ventilatie latten had, maar ik moet wel zeggen dat ik erg veel vocht zie.. ik zou toch gokken op een lekje in de goot.

[Voor 7% gewijzigd door twain4me op 23-02-2022 20:51]

• The Legend
Daar hoopte ik eerlijk gezegd ook op (op die uitstraling condensatie). Wat ik nog niet vermeldde, is dat ik de platen tot ‘om de hoek’ naar de voorkant heb los gehad. De voorkant is lastig bereikbaar, alleen met een steiger, en die kon ik niet eindeloos blijven staan. Dus die hoek heb ik nu weer dichtgemaakt.

Vanmiddag keek ik dus bij het gedeelte wat open ligt, en daar zag ik druppels. Als ik m’n hoofd in de bakgoot steek en met een zaklamp in de dichte hoek schijn zie ik geen vocht. Terwijl in de slechte periode er gewoon letterlijk plassen lagen op de platen. Zou het dan kunnen zijn dat de dichte hoek nu goed is, omdat die net wat geïsoleerd is en daardoor geen uitstraling condensatie heeft?

Een lek in de goot verwacht ik echt niet, omdat je dan ook zou verwachten dat het hout echt nat wordt en dat is niet geval nu het open ligt. Ik had in de hoek aan de achterkant wel een klein lekje in een lasnaad, en precies op die plek was ook een stukje hout gewoon zeiknat. Dat is gedicht met EPDM kit en een dag later was het hout niet meer zeiknat.

[Voor 15% gewijzigd door The Legend op 23-02-2022 20:54]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

hebben de buren dit probleem ook?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• The Legend
The Legend schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:38:
Ohja, het merkwaardige is dus dat mijn buren onder hetzelfde dak dit probleem niet hebben, althans niet zichtbaar. En de buren in de andere 2-kapper ook niet, terwijl de constructie daar hetzelfde is (wellicht isolatie niet).
:p

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:56

MLLL

Palm Treo 650

Persoonlijk had ik die ventilatielat 2cm van de gevel gemonteerd en het plafond van de goot 7 of 10mm vrij van de gevel afgehouden dan kan het als een malle ventileren
Op de foto lijkt die plaat strak tussen het boeideel en gevel te zitten, dan heeft die ventilatielat met alleen wat keepjes ook weinig zin. Maar ik kan het niet goed zien op de foto, misschien heb ik het mis.

Blijft wel vreemd dat het zo nat blijft als er een hele plaat tussenuit is natuurlijk.

[Voor 5% gewijzigd door MLLL op 23-02-2022 21:07]

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:50
Waar is het hout precies nat, ook bovenop? Kan het vocht onder de pannen vandaan komen?

• The Legend
MLLL schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:05:
Persoonlijk had ik die ventilatielat 2cm van de gevel gemonteerd en het plafond van de goot 7 of 10mm vrij van de gevel afgehouden dan kan het als een malle ventileren
Op de foto lijkt die plaat strak tussen het boeideel en gevel te zitten, dan heeft die ventilatielat met alleen wat keepjes ook weinig zin. Maar ik kan het niet goed zien op de foto, misschien heb ik het mis.

Blijft wel vreemd dat het zo nat blijft als er een hele plaat tussenuit is natuurlijk.
Ben ik het denk ik met je eens, maar ik zou denken dat de extreme hoeveelheid vocht hier niet alleen door kan komen. Als de constructie gewoon goed uitgevoerd was, dan zou er geen warme vochtige lucht van binnen direct de bakgoot in kunnen stromen. Dan zou daar alleen maar ‘buitenlucht’ kunnen zijn die misschien heel iets warmer is, maar normaal gesproken niet meer vocht zou moeten kunnen bevatten toch? Dan kan de bakgoot niet heel goed geventileerd zijn, maar dat zou toch nooit foto 2 uit de TS moeten kunnen opleveren?

Foto 2 is dus ook de situatie waarbij de isolatie dus nog ruk was, en het vocht al de hele herfst heeft kunnen opbouwen. Daarna de platen er af gehaald, en dan droogt het hout dus netjes en wordt niet meer zo nat.
Knappel schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:13:
Waar is het hout precies nat, ook bovenop? Kan het vocht onder de pannen vandaan komen?
Nee, onder de pannen zit waterdicht folie van de prefab kap, en die eindigt boven de zinken goot. Dat is ook gecontroleerd.

[Voor 7% gewijzigd door The Legend op 23-02-2022 21:25]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:56

MLLL

Palm Treo 650

Goede ventilatie is cruciaal , als je bij voldoende ruimte heb tussen het plafond en de gevel waait het in de gootconstructie

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

als de buren het niet hebben en de constructie is hetzelfde dan moet de oorzaak en exemplarisch zijn lijkt me. 'Condens' is een generiek iets dus of toch iets lek of idd isolatie oid niet goed aangelegd.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• The Legend
Ja ik vermoed dat de isolatie een groot verschil maakt.

@twain4me Je noemde nachtelijke uitstraling als mogelijke oorzaak, en dat dit juist meer condens oplevert als de goot open ligt. Ik weet niet of je mijn laatste reactie nog hebt gezien, maar ik heb een deel van de goot eerder al weer dichtgezet (daar was het afgelopen december dus ook zeiknat). Nadeel is natuurlijk dat je met die plaat ervoor niet alles meer kunt zien, maar als ik met een zaklamp vanaf de zijkant kijk zie ik iig geen druppels aan het hout hangen en ook geen water op de witte plaat liggen. Of het zink toch van die mini condensdruppeltjes heeft zoals het deel dat nog open ligt weet ik natuurlijk niet zeker. Is het waarschijnlijk dat het probleem gewoon opgelost is als ik alle platen er weer tegenaan schroef?

Ik vraag me ook af of het normaal is dat er condens ontstaat op het zink in zo’n bakgoot constructie, dat zal ook de reden zijn dat het een geventileerde constructie is neem ik aan? Het kan natuurlijk zijn dat die uitstraling zo groot is dat de condens die toch ontstaat, ook al is er geen luchtlek meer van binnen, niet snel genoeg weg kan. Zou dan het zink van bovenaf bekleden met EPDM nog wat kunnen doen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:36
The Legend schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:36:
Ja ik vermoed dat de isolatie een groot verschil maakt.

@twain4me Je noemde nachtelijke uitstraling als mogelijke oorzaak, en dat dit juist meer condens oplevert als de goot open ligt. Ik weet niet of je mijn laatste reactie nog hebt gezien, maar ik heb een deel van de goot eerder al weer dichtgezet (daar was het afgelopen december dus ook zeiknat). Nadeel is natuurlijk dat je met die plaat ervoor niet alles meer kunt zien, maar als ik met een zaklamp vanaf de zijkant kijk zie ik iig geen druppels aan het hout hangen en ook geen water op de witte plaat liggen. Of het zink toch van die mini condensdruppeltjes heeft zoals het deel dat nog open ligt weet ik natuurlijk niet zeker. Is het waarschijnlijk dat het probleem gewoon opgelost is als ik alle platen er weer tegenaan schroef?

Ik vraag me ook af of het normaal is dat er condens ontstaat op het zink in zo’n bakgoot constructie, dat zal ook de reden zijn dat het een geventileerde constructie is neem ik aan? Het kan natuurlijk zijn dat die uitstraling zo groot is dat de condens die toch ontstaat, ook al is er geen luchtlek meer van binnen, niet snel genoeg weg kan. Zou dan het zink van bovenaf bekleden met EPDM nog wat kunnen doen?
ik heb al heel veel condens in getimmerde bakgoten gezien dat is normaal en de kleine ventilatie openeingen zijn zodra de zon gaat schijnen dat water weer heel erg snel kan verdampen en zijn weg naar buiten kan vinden.. maar nog maar zelde zag ik zoveel vocht. ik blijf erbij dat die goot lek is. Het feit dat je alleen aan 1 kant last hebt en andere huizen niet, versterkt dat vermoede. (een klein lekje vinden is zo makkelijk niet, je kijkt er snel overheen)

• The Legend
twain4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:00:
[...]

ik heb al heel veel condens in getimmerde bakgoten gezien dat is normaal en de kleine ventilatie openeingen zijn zodra de zon gaat schijnen dat water weer heel erg snel kan verdampen en zijn weg naar buiten kan vinden.. maar nog maar zelde zag ik zoveel vocht. ik blijf erbij dat die goot lek is. Het feit dat je alleen aan 1 kant last hebt en andere huizen niet, versterkt dat vermoede. (een klein lekje vinden is zo makkelijk niet, je kijkt er snel overheen)
Maar hoe verklaar je dan dat het hout niet nat wordt als de boel open ligt. En het hele voorjaar heb ik geen problemen gehad, terwijl het genoeg geregend heeft. Maar het was warm genoeg om geen condens te krijgen. Het probleem begint pas als het weer kouder wordt.

Toen ik afgelopen december de platen er weer af haalde zat het meeste vocht aan de voorkant, en naar achteren toe werd het steeds minder. Tot 1 plank onder de goot in de hoek, die was zeiknat en die bleef ook nat nadat ik de boel los had gehaald, terwijl de rest vrij snel droogde. In januari heeft een dakdekker toen de goot bekeken en daar een openstaande naad ontdekt en die dichtgekit. Toen werd die ene plank ook droog.

Ik kan me dus niet goed voorstellen dat het een lek in de goot is. Ik bedenk me nu nog dat ik einde van het voorjaar met een vochtschade bedrijf nog de goot getest heb door hem vol te zetten en met contrastvloeistof te werken (naast visuele inspectie). Leverde niets op, geen lek te vinden. Schroef de boel dicht, het wordt weer koud en het vochtprobleem komt weer terug…

• The Legend
Ik heb de afgelopen dagen de zaak weer goed in de gaten gehouden, en nu blijkt dat het zink aan de achterkant ook goed vochtig wordt sochtends.

Dat is dus de kant waar ik nooit zichtbare problemen heb gehad met ijspegels oid. Dit is wel de ‘warme’ zuid-west kant (lange zijde is op het noorden), dus het kan zijn dat het vocht hier sneller weg ventileert zodat het niet opbouwt tot grote hoeveelheden.

Aan de zijkant heb ik nu weer drie platen eraan geschroefd, zodat ik aan het einde m’n hoofd nog in de constructie kan steken om met een lampje opzoek te gaan naar druppels :p Tot op heden niets te zien. Overigens heb ik op advies van @MLLL de ventilatielat die strak langs de gevel zat een stukje verplaatst zodat er nu over de hele lengte een extra spleet zit waar de goot vrij kan ventileren.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:05
kan je niet de afvoer van de dakgoot gedeeltelijk blokkeren voor een periode en er dan met de tuinslag water in laten lopen met een goede hoeveelheid kleurstof? Als je hout dan blauw(?) wordt dan weet je zeker dat er een lek is en is de discussie met de bouwer ook een stuk makkelijker.

Alleen doen als je zeker weet dat er geen regen komt anders is straks je hele gevel blauw

• The Legend
Dat heb ik vorig jaar al gedaan, met speciaal contrastvloeistof. Geen lek gevonden.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het condens is, kun je dat stuk zink dan niet isoleren? Je hebt wel kans dat er dan weer iets anders nat wordt :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• The Legend
Van de onderkant kun je er niet voldoende bij, en inderdaad, je wil niet dat het vocht ergens gaat waar je het helemaal niet meer kunt zien :p

Mijn hoop is nu gewoon dat de condens die er nog is gewoon ‘normaal’ is en dat als de boel weer helemaal dicht zit het niet opnieuw weer open hoeft :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:58

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Condens met dergelijke details ga je zeker krijgen, het is echter de kunst dat de ventilatie toereikend is om de condensvorming op te heffen en is dus de detaillering zeer belangrijk.

Als ik naar je foto's kijk dan zie ik dat er relatief veel 'draaghout' is voor de zinkenbakgoot. Dat is juist een van de veroorzakers van jou condens. Draaghout/achterhout moet altijd ruw zijn zodat het contact tussen zink en hout minimaal is. Is het mogelijk om het zink te verwijderen en ruwe tengels 8x25mm hoh. 300mm op het draaghout aan te brengen? Hierdoor rust de zinken bakgoot niet meer op het draaghout maar op de tengels.
Daarnaast minimaal 8mm ventilatie opening bij de muur/goot aansluiting en 8 mm opening aan de andere zijde van de betimmering.

Ik weet niet of ik de PIR stroken met PUR had aangebracht. Je hebt nu min of meer je spouw boven dichtgemaakt waardoor je geen trek van onder naar boven in je spouw hebt. En dat moet wel. Je kan eventueel wat open stootvoegen boren op dit effect te herstellen. Anders krijg je daar straks problemen mee.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Legend
Dat lijkt me een behoorlijke klus @Koekerwauz_NL.. ik was eigenlijk van plan om te bezien hoe het nu gaat. Ik heb aan de zijkant geen druppels meer gezien. Aan de achterkant heb nooit echte grote problemen gehad, dus daar ventileert het kennelijk al voldoende (hoop ik).

Met betrekking tot de dichte spouw: de hele gevel heeft open stootvoegen met bijenbekjes, zodat de spouw nog wel geventileerd is. Wat zou dat nog voor problemen kunnen geven?

Als ik snel wat rond-Google dan is spouwventilatie wel iets van ‘vroeger’:
Een onderzoek van de TU Delft laat zien dat enkel 5% van het vocht in de spouw belandt. De bakstenen van tegenwoordig nemen sneller vocht op, maar staan dus ook weer snel vocht af. Daarnaast is het ook nog zo dat spouwen steeds vaker geïsoleerd worden. Hierdoor is de lucht in de spouw minder warm, waardoor het droog ventilerend effect veel kleiner is. Deze twee aspecten zorgen ervoor dat het ventileren van de spouw geen groot effect meer heeft.

[Voor 51% gewijzigd door The Legend op 07-03-2022 19:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 21:27

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wordt de muur zelf ook nat bij de plek waar het zo extreem is? Condensatie bij zink is normaal overigens, daarom moet het ook geventileerd aangebracht worden en in de regel gebeurt dat ook met ruw hout of ventilatiesleuven als hier is gemaakt. Om oxidatie te voorkomen wordt er tegenwoordig meestal gepatineerd zink gebruikt, echter ventileren blijft belangrijk.

Goed dan in dit geval is de condensatie duidelijk een probleem, je goot heeft zo geen lang leven. Ik denk toch dat een warmtelek dit probleem veroorzaakt of dat er vanaf het dakbeschot water of condens terugloopt. Wellicht is de aansluiting van de goot onder de pannendak niet goed, tevens een punt om na te kijken of het is een combinatie van.

Tweakers Discord

• The Legend
Nee de muur wordt niet nat. Het warmtelek heb ik is als het goed is opgelost nu (zie TS :p). Aansluiting van het dak op de goot is gecheckt en zit goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-02 09:23
Ik zou graag eens de aansluiting van de zinken maatwerkgoot naar het hellende dak willen zien. Als ik naar het detail kijk dat je in je post laat zien, zie ik dat het water dat onder de pannen kan ontstaan en dat via de dakplaat naar beneden stroomt tussen het zink en de dakplaat terecht komt. Op de foto's zie ik dat het detail anders uitgevoerd is dan op tekening staat. Je ziet duidelijk dat de gootconstructie nu een verspringing toont. Op een foto zie je dat er een folie zichtbaar is met een geperforeerde onderlaag. Graag foto's posten van de bovenzijde van de constructie en de aansluiting van het hellende dak op de goot.

Dit hoeft nog geen condens te zijn. Een kapotte pan kan ook de oorzaak zijn. Of de aansluiting van een dakdoorvoer/schoorsteen op de pannen niet netjes aangebracht is. Ik heb het vermoeden dat je het hoger op moet zoeken i.p.v. van onder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Legend
Het zit niet als op het detail. Heb ff snel een foto gezocht, hier is het niet goed te zien, maar voor het idee.

Achter die zwarte strips kun je het oranje dakfolie zien. Dat mond dus uit in het zink, en niet er onder.

Reden waarom ik het erg onwaarschijnlijk acht dat het probleem elders zit, is omdat je dan ook vocht moet hebben na regen in de zomer. En heb ik het hele voorjaar de boel open gehad vorig jaar, en nooit vocht gezien na regen.

• tweakduke

tweakduke

The Legend schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:10:
Het zit niet als op het detail. Heb ff snel een foto gezocht, hier is het niet goed te zien, maar voor het idee.

[Afbeelding]

Achter die zwarte strips kun je het oranje dakfolie zien. Dat mond dus uit in het zink, en niet er onder.

Reden waarom ik het erg onwaarschijnlijk acht dat het probleem elders zit, is omdat je dan ook vocht moet hebben na regen in de zomer. En heb ik het hele voorjaar de boel open gehad vorig jaar, en nooit vocht gezien na regen.
Ja, maar je ziet het pas echt als je de pannen een stuk eraf haalt. Het dakbeschot kan ook een kier hebben waar warmte doorheen komt en condenseert aan de achterkant van het zink wat opstaat tegen het dakbeschot.

Dat onderzoek moet eigenlijk wel gebeuren om dat uit te sluiten.

Tweakers Discord

• The Legend
tweakduke schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:19:
[...]

Ja, maar je ziet het pas echt als je de pannen een stuk eraf haalt. Het dakbeschot kan ook een kier hebben waar warmte doorheen komt en condenseert aan de achterkant van het zink wat opstaat tegen het dakbeschot.

Dat onderzoek moet eigenlijk wel gebeuren om dat uit te sluiten.
Ja ik snap wat je zegt. Ik heb dat zelf niet gecontroleerd, maar heb er vorig jaar wat mannen van Trition bij gehad die op verschillende plekken wat dakpannen hebben losgehaald. Die gaven aan dat daar niks verkeerd zat.

• tweakduke

tweakduke

The Legend schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:32:
[...]

Ja ik snap wat je zegt. Ik heb dat zelf niet gecontroleerd, maar heb er vorig jaar wat mannen van Trition bij gehad die op verschillende plekken wat dakpannen hebben losgehaald. Die gaven aan dat daar niks verkeerd zat.
Hopelijk hebben ze dat dan goed gezien, kan er verder even niks van maken. De goot is verder een open constructie het kan al genoeg ventileren aan de onderkant.

Er is simpelweg teveel vocht waardoor het normale ventileren niet voldoende is. Persoonlijk zou ik toch zelf op een mooie zonnige zaterdag op onderzoek uit gaan.

Tweakers Discord

• SiorcGeal
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-02 09:23
Staat er altijd water in de goot? Of zie ik dat verkeerd?

Als het in de winter bevriest kan dat schade aan de goot geven.

Het werkt dan ook als een koelelement waar weer condens op ontstaat. Als je dan ook nog wat warmte lekken hebt...

Ik wens je nog veel onderzoek plezier. Dit is niet gemakkelijk op te lossen.

• The Legend
tweakduke schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:46:
[...]

Hopelijk hebben ze dat dan goed gezien, kan er verder even niks van maken. De goot is verder een open constructie het kan al genoeg ventileren aan de onderkant.

Er is simpelweg teveel vocht waardoor het normale ventileren niet voldoende is. Persoonlijk zou ik toch zelf op een mooie zonnige zaterdag op onderzoek uit gaan.
Dat hoop ik ook :+

Maar als het probleem inderdaad condens is, dan zou het nu ook vochtig moeten worden. Gezien de hoeveelheid, zou dat ook redelijk rap zichtbaar moeten zijn. Ik kijk nu steeds, en het lijkt allemaal kurkdroog aan de zijkant. Dat is toch een indicatie dat het probleem in de open verbinding tussen de zoldervloer en de bakgoot zat. Die is nu dicht en geïsoleerd.
SiorcGeal schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:01:
Staat er altijd water in de goot? Of zie ik dat verkeerd?

Als het in de winter bevriest kan dat schade aan de goot geven.

Het werkt dan ook als een koelelement waar weer condens op ontstaat. Als je dan ook nog wat warmte lekken hebt...

Ik wens je nog veel onderzoek plezier. Dit is niet gemakkelijk op te lossen.
Nee de goot is normaal droog. Hier was de goot dichtgezet en gevuld met water en contrastvloeistof om een lek in de goot uit te sluiten.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volgens de tekening zou ie voor moeten overlopen, zoals het ook hoort. Foto geeft geen goed beeld hiervan. Onder de pannen zou ook de stuk zink moeten liggen, schuin omhoog. Als je e 1e rij pannen was optilt, kun je dat zien

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:58

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

The Legend schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:37:
Dat lijkt me een behoorlijke klus @Koekerwauz_NL.. ik was eigenlijk van plan om te bezien hoe het nu gaat. Ik heb aan de zijkant geen druppels meer gezien. Aan de achterkant heb nooit echte grote problemen gehad, dus daar ventileert het kennelijk al voldoende (hoop ik).

Met betrekking tot de dichte spouw: de hele gevel heeft open stootvoegen met bijenbekjes, zodat de spouw nog wel geventileerd is. Wat zou dat nog voor problemen kunnen geven?

Als ik snel wat rond-Google dan is spouwventilatie wel iets van ‘vroeger’:

[...]
Spouwventilatie is wel belangrijk als je een luchtspouw hebt. Eis is dat je trek hebt in je spouw van onder naar boven idealiter. Dus als jij open stootvoegen hebt ‘onder’ je goot en ca. 40cm boven maaiveld dan is het goed. De trek van je luchtspouw ‘controleer’ je door het vlammetje van je aansteker voor de open voeg te houden. Als de vlam in de voeg wordt ‘gezogen’ heb je trek en dat is goed voor je vochthuishouding in je spouw.

Ja er wordt steeds meer spouwloos gebouwd en dat is prima en bouwfysisch ook minder problemen. Maar als je dan toch een huis met luchtspouw hebt is het essentieel dat deze doet wat ie moet doen.

Bij het aanbrengen van zinkwerk is directe ventilatie van de ‘achterkant’ van het zink noodzakelijk. Dat zie ik niet terug op de foto’s. Naar mijn mening is er te veel hout aanwezig aan deze achterkant. Daarnaast kan ik niet zien of het echt ruw hout is.

[Voor 10% gewijzigd door Koekerwauz_NL op 08-03-2022 10:06]

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:36:
In de winter is het soms zo erg dat er dikke ijspegels aan de regenpijp en aan de onderkant van de bakgoot hangen. (...) Afgelopen voorjaar heb ik alle platen van de onderkant afgehaald, die waren ook volgezogen met water en moesten hersteld worden.
IJspegels aan jouw dakgoot en nat hout bij een huis uit 2015. Dat is waarschijnlijk niet wat je mocht verwachten van de koopovereenkomst, mee eens?
Vervolgens heb ik er een bouwkundige bijgehaald die in ieder geval vaststelde dat er wel wat mis is met de constructie qua isolatie.
Maar die had geen verklaring voor het ijs of het natte hout? Of was dat de mogelijke verklaring?
N.B. Ja ik heb formeel garantie via de aannemer, maar ik heb zulke slechte ervaringen daarmee dat ik ervoor kies om die weg niet te bewandelen. Ik wil het graag zelf oplossen.
Dat is uiteraard een keuze. Maar denk ook aan het eventuele belang van een opstalverzekeraar of aansprakelijkheid bij mogelijke vervolgschade (dakgoot valt bij wijze van spreke naar beneden op straat). Schat je in dat die risico's relevant zijn in jouw geval?

• The Legend
@Hackus Net nog even gekeken. Ook hier is het werk anders uitgevoerd dan het detail, maar het ziet er niet uit alsof dat problematisch is volgens mij. De opstand is aan de achterkant hoger dan aan de voorkant, maar loopt dus niet schuin weg. Is gewoon recht, met aan de bovenkant wel zo’n kleine vouw naar binnen zeg maar. De achterkant ziet niet direct tegen het hout van de kap aan. Het oranje doek van de prefabkap eindigt in de goot. Als je de pannen optilt kijk je tegen het oranje doek en het rachelwerk voor de pannen aan.

Onduidelijke foto voor erbij :p

Als je dat oranje flapje optilt zie je de rand van het zink en daar kun je met je hand nog achter. Beetje lastig foto’s maken als je tegelijk dakpannen moet tillen.

@Koekerwauz_NL Met ruw hout bedoel je gewoon ongeschilderd niet geschaafd vuren? Dat is het namelijk (de latten waar de zinken bak op ligt).

@Real Nee ik verwacht daar geen grote risico’s. Dat heb ik ook wel betrokken bij het oordeel over hoe ik dit ging aanvliegen. Eerdere garantieafwikkeling met dezelfde aannemer (tegeltje badkamer) heeft me zoveel jaar van m’n leven gekost, dat ga ik niet nog een keer doen :+

Vermoeden van de bouwkundige was condens door warmtelekken vanuit de zolder doordat de vaste isolatie niet doorgetrokken is tot boven de zoldervloer en vervolgens zeer matig is afgewerkt met een strookje glaswol.

[Voor 29% gewijzigd door The Legend op 08-03-2022 12:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:30
Wij hebben een zinken dakgoot gelegd op 'watervast' multiplex. Lange tijd gedacht dat de dakgoot lek was.
We hebben een aantal naden opnieuw laten solderen en uiteindelijk epdm erin laten leggen.
Niets helpt.

Ook vanmorgen weer grote hoeveelheden condenswater wat langs de trespa platen loopt.
Inmiddels is het mij wel duidelijk dat de dakgoot niet lek is, deze staat immers al dagen droog.
Het probleem doet zich vooral voor bij kouder weer, lees onder de 3 graden.

Ik ben ook al bezig geweest om de eventuele warme lucht uit de spouw en/of het dak af te sluiten door tijdelijk piepschuim platen erin te klemmen. Hielp ook niet.

Het is voor mij een raadsel waar zulke hoeveelheden vocht vandaan komen en hoe het vervolgens kan condenseren, zeker omdat er nauwelijks een temperatuurverschil is.

• The Legend
Ik heb toevallig vandaag de laatste platen weer tegen de goot geschroefd. De afgelopen weken niet meer verontrustende hoeveelheden vocht gezien in het eerste deel dat weer dicht zat, maar de echte test wordt pas komende winter denk ik.

Heb je de zinken goot rechtstreeks op het multiplex liggen? Ik heb inmiddels wel begrepen dat zink moet liggen op onbehandeld vuren, juist omdat dit hout het condensvocht makkelijk kan opnemen en weer afstaan door ventilatie.

Verder herkenbaar verhaal. Ik zou eerst nog eens die trespa platen eraf halen, en kijken hoe nat het dan wordt. Verder kijken of je extra ventilatie kan creëren.

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:30
Ja, de bodem van de goot ligt (al 30 jaar) vlak op het multiplex.
Het vreemde is dat er niet overal condens ontstaat.

De trespa aan de voorzijde heeft naar mijn inziens ook genoeg ventilatie.
Zo is deze o.a. niet tegen de bovenkant in de kraal gemonteerd maar enkele cm's eronder.

• The Legend
Als niet overal condens ontstaat, zou het dan toch niet warme binnenlucht kunnen zijn die weglekt? Je zou ff met een warmtebeeldcamera moeten kijken of je warmtelekken ziet. Met de huidige koude ochtenden kan dat nog goed.

• Gbblo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-01 17:34
Goedendag, ik vroeg me af of het probleem van condensatie nog steeds of alweer aanwezig is? Het wordt nu namelijk weer wat kouder.
Zelf heb ik hetzelfde probleem met mijn dakgoot. Binnenin de goot is alles nat, bij lage temperaturen ontstaan er druppels. En tijdens vorst ontstaan er ijspegels.
Er blijft ook water in de goot staan maar je ziet het nergens druppelen wat je wel zou verwachten als de goot lek zou zijn.

• drogba
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-02 12:26
Misschien heb je hier nog wat aan?
Mij is altijd geleerd dat je bij zinkwerk een geventileerde constructie moet hebben i.v.m. condensatie.

https://www.nedzink.com/w...sch-adviesboek-nl_web.pdf

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gbblo schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:22:
Goedendag, ik vroeg me af of het probleem van condensatie nog steeds of alweer aanwezig is? Het wordt nu namelijk weer wat kouder.
Zelf heb ik hetzelfde probleem met mijn dakgoot. Binnenin de goot is alles nat, bij lage temperaturen ontstaan er druppels. En tijdens vorst ontstaan er ijspegels.
Er blijft ook water in de goot staan maar je ziet het nergens druppelen wat je wel zou verwachten als de goot lek zou zijn.
Dakgoot moet ook op afschot liggen naar HWA. ook is laagje water niet erg in de goot.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• The Legend
Gbblo schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:22:
Op het oog is het probleem hier nu weg. Ik zie geen druppels aan de onderkant en tijdens de eerste nachtvorst ook geen ijspegeltjes.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee