bcome schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:56:
[...]

Mijn rdns laat inderdaad duidelijk zien dat ik via glasoperator infra naar buiten ga! Fibercrew geeft aan wel in mijn stad te zitten, maar waarschijnlijk net niet in mijn postcodegebied omdat bijv. Freedom enkel via het KPN netwerk kan leveren.

Vroeger had je zo'n hippe KPN website waar je kon zien wat voor techniek/wie z'n netwerk er op je postcode gebruikt kan worden, is dat in het glasvezel tijdperk ook een ding?
Nee, die hippe website was waarschijnlijk de Fourstack tool. Maar die liet toen al alleen de WBA technieken zien (ADSL, VVDSL, glasvezel) en planningen zien. Je praat nu over compleet andere operators met eigen belichting. Dat valt buiten het WBA domein en is ook zeker geen openbare informatie (vanuit KPN gezien dan).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:04
Barre73 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:25:
[...]

Nee, die hippe website was waarschijnlijk de Fourstack tool. Maar die liet toen al alleen de WBA technieken zien (ADSL, VVDSL, glasvezel) en planningen zien. Je praat nu over compleet andere operators met eigen belichting. Dat valt buiten het WBA domein en is ook zeker geen openbare informatie (vanuit KPN gezien dan).
Dat was 'm inderdaad!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

2Dutch schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:32:(oma vertelt: ik begon met 14k4 volgens mij...).
👍, en met Freenet als "gratis" internet toegang 😁

Testing, one, two ...

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:01
Is het bij Odido de afgelopen jaren al een beetje beter geworden met de capaciteit op de routes naar populaire websites/services als YouTube en Netflix?
Tot ongeveer anderhalf jaar geleden had ik glasvezel van Odido (via het Delta Fiber netwerk) en hoewel het op zich oké functioneerde (zeker voor de prijs die ik betaalde), was het heel erg vervelend dat diensten als YouTube constant liepen te bufferen.
First World Problems uiteraard, maar toen ik daarna een goede aanbieding voor een tweejarig contract bij Delta kreeg, ben ik toch maar weer teruggegaan naar Delta. Nu loopt dat contract eind dit jaar af, en ik zit mij alvast te oriënteren, want ik verwacht niet dat ik een even goede verlengaanbieding van Delta ga krijgen.
Kortom: hoe gaat het bij Odido tegenwoordig? Zijn er nog steeds problemen, of is dat nu opgelost?

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
EDIT schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:47:
Is het bij Odido de afgelopen jaren al een beetje beter geworden met de capaciteit op de routes naar populaire websites/services als YouTube en Netflix?
Tot ongeveer anderhalf jaar geleden had ik glasvezel van Odido (via het Delta Fiber netwerk) en hoewel het op zich oké functioneerde (zeker voor de prijs die ik betaalde), was het heel erg vervelend dat diensten als YouTube constant liepen te bufferen.
First World Problems uiteraard, maar toen ik daarna een goede aanbieding voor een tweejarig contract bij Delta kreeg, ben ik toch maar weer teruggegaan naar Delta. Nu loopt dat contract eind dit jaar af, en ik zit mij alvast te oriënteren, want ik verwacht niet dat ik een even goede verlengaanbieding van Delta ga krijgen.
Kortom: hoe gaat het bij Odido tegenwoordig? Zijn er nog steeds problemen, of is dat nu opgelost?
Hier heb ik nog nooit last van gehad.

Have you tried turning it off and on again?

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:03
EDIT schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:47:
Dit herken ik ook totaal niet. Het lijkt mij sterk dat dit aan de backbone van de provider ligt en eerder aan de wifi, router of je lokale installatie.

Ik heb hier Smokeping draaien en zelfs naar Singapore of Sydney heb ik strakke lijnen met nul packetloss.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBPXsn6Id-2hlC23iEqAFulEOG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1nPGWnItDEryqcu2OhoSjNvs.png?f=fotoalbum_large

• EDIT
Er zijn destijds (ook in dit topic) genoeg posts over geweest van mensen. Het was ook specifiek YT en nog enkele andere diensten tijdens de drukke uren van de dag ('s avonds rond een uur of 7-10).
Met een speedtest of andere latencytest was er ook helemaal geen issue, ook niet op die momenten en bijvoorbeeld ook als er een VPN gebruikt werd werkte alles normaal.
Nadat ik geswitcht ben naar Delta heb ik er geen last meer van gehad. Vandaar dus dat ik ook even wilde kijken of die problemen nog steeds speelden, maar goed om te horen dat Odido dat inmiddels dan opgelost heeft.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
EDIT schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:35:
Er zijn destijds (ook in dit topic) genoeg posts over geweest van mensen. Het was ook specifiek YT en nog enkele andere diensten tijdens de drukke uren van de dag ('s avonds rond een uur of 7-10).
Met een speedtest of andere latencytest was er ook helemaal geen issue, ook niet op die momenten en bijvoorbeeld ook als er een VPN gebruikt werd werkte alles normaal.
Nadat ik geswitcht ben naar Delta heb ik er geen last meer van gehad. Vandaar dus dat ik ook even wilde kijken of die problemen nog steeds speelden, maar goed om te horen dat Odido dat inmiddels dan opgelost heeft.
Ik geloof je ook wel, ik kan het alleen zelf niet meer herinneren/heb het niet ervaren.

Het enige dat ik nog wel weet is dit: nieuws: T-Mobile Thuis-gebruikers klagen over hoge latency na routering via Duitsland. Dat is toen heel snel teruggedraaid na klachten van klanten.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
EDIT schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:35:
Ik herken precies wat jij opsomt. Ik kom ook van Delta vandaan vanaf een 1GB abbo en heb bij Odido zelfs een 2GB abbo genomen, maar vind vooral de webervaring toch echt een stuk minder. Websites reageren veel minder vlot en inderdaad is buffering bij YT duidelijker merkbaar. Andere DNS instellen helpt in dit geval niet. Het zit dus echt aan de Odido kant. Alleen downloaden via bijv. Usenet gaat echt met de maximale snelheid dus haar geen klachten over. Zit er nu twee jaar aan vast, hierna ga ik weer terug naar Delta, of eerder als er een contractuele verandering bij Odido plaatsvind en je voortijdig kunt opzeggen.

• EDIT
Inderdaad precies dat allemaal. Dus het speelt toch nog steeds? Heel erg jammer. Dan moet ik gaan overwegen wat die lagere prijs mij waard is.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:12
Bij opzegging heb ik mijn modem moeten terugsturen.

Hier heb ik een qr code voor gekregen maar dit liep mis met het scannen bij het DHL punt want ik kreeg geen label geprint maar het pakket is dus wel in het DHL proces terecht gekomen. Ik heb toen contact opgenomen met de Odido klantenservice en ik mocht dit terugsturen via Postnl (antwoordnummer). Het modem heb ik dus alsnog kunnen terugsturen en is 6 juli 2026 afgeleverd. 10 juli 2026 een mail ontvangen van Odido dat de modem juist is ontvangen. 

Hieronder zie je welke apparatuur we ontvangen hebben:
Modem
We brengen geen kosten in rekening
Omdat de apparatuur nu bij ons terug is, brengen we geen kosten in rekening.

Nu krijg ik vandaag nogmaals een mail dat ik de modem binnen 5 dagen moet terugsturen (met dezelfde qr code/dhl nummer) anders moet ik 75 euro betalen. Gaat dit wel goed of komt dit puur omdat er dus wordt gekeken naar de status van DHL (deze staat nog steeds op klaar voor versturen naar het sorteercentrum). Niet dat ik straks wel 75 euro moet gaan betalen.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:40
Tranquility schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:20:
[...]

Ik herken precies wat jij opsomt. Ik kom ook van Delta vandaan vanaf een 1GB abbo en heb bij Odido zelfs een 2GB abbo genomen, maar vind vooral de webervaring toch echt een stuk minder. Websutes reageren veel minder vlot en inderdaad is buffering bij YT duidelijker merkbaar. Andere DNS instellen helpt in dit geval niet. Het zit dus echt aan de Odido kant. Alleen downloaden via bijv. Usenet gaat echt met de maximale snelheid dus haar geen klachten over. Zit er nu twee jaar aan vast, hierna ga ik weer terug naar Delta, of eerder als er een contractuele verandering bij Odido plaatsvind en je voortijdig kunt opzeggen.
Op mijn KPN 1Gb glas lijn buffert YT ook (als ik 4K wil bekijken). Ik vermoed dat buffering vooral ook door de leverende partij (hier: YT)) wordt veroorzaakt.

• EDIT
Een korte initiële buffering is niet gek uiteraard, maar daarna moet de buffer gewoon op tijd aangevuld worden met een datastroom, echter gebeurde dat met mijn Odidoverbinding ook gewoon niet en bleef de video dus telkens als de buffer weer op was stilstaan tot er weer genoeg data was, onafhankelijk van de kwaliteit van de video.
Ook inderdaad de algehele traagheid in het opzetten van de connecties naar reguliere websites was opvallend.

De verbinding die ik nu heb via Delta is veel meer 'snappy' en heeft zelfs die merkbare initiële buffer niet eens op YT. De videos beginnen gewoon meteen zodra de webpagina geladen is zonder enige vertraging.

Aangezien het probleem dat ik had met Odido voornamelijk in de avonduren bij mij speelde was mijn vermoeden: capaciteitsissue tussen YT en Odido. Of dat dan bij YT ligt (onvoldoende cachingcapaciteit bij Odido geplaatst?) of bij Odido (onvoldoende peeringcapaciteit met YT in z'n algemeen? Problemen met de algehele netwerkcapaciteit of routeringscapaciteit waardoor connecties niet snel genoeg opgezet kunnen worden?) vind ik dan niet eens zo interessant. Het probleem bestond nu eenmaal en was voor mij irritant genoeg dat het een opluchting was toen ik weer een normaal werkende internetverbinding kreeg. Vandaar dat ik wilde weten of het nog steeds speelde.

[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 19-07-2026 13:56 ]

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009

DON PAPA

Tweaker-fan

qwasd schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:13:
Nu krijg ik vandaag nogmaals een mail dat ik de modem binnen 5 dagen moet terugsturen (met dezelfde qr code/dhl nummer) anders moet ik 75 euro betalen. Gaat dit wel goed
Je kan even via het Odido forum de PostNL track&trace doorgeven aan een moderator, die kan de afhandeling dan op afgerond zetten voor je in het systeem

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Oké, maar wat is de verklaring dan? Is het locatiespecifiek, de apparatuur of iets anders?

• synoniem
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:32:
Oké, maar wat is de verklaring dan? Is het locatiespecifiek, de apparatuur of iets anders?
Kan zelfs nog een probleem zijn voor specifiek de interconnect tussen Delta en Odido en dan ook nog regionaal.

• synoniem
  • Niet online
bcome schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:56:
[...]

Mijn rdns laat inderdaad duidelijk zien dat ik via glasoperator infra naar buiten ga! Fibercrew geeft aan wel in mijn stad te zitten, maar waarschijnlijk net niet in mijn postcodegebied omdat bijv. Freedom enkel via het KPN netwerk kan leveren.

Vroeger had je zo'n hippe KPN website waar je kon zien wat voor techniek/wie z'n netwerk er op je postcode gebruikt kan worden, is dat in het glasvezel tijdperk ook een ding?
Freedom biedt geen verbindingen meer over Fibercrew netwerk sinds de overname door Budget Thuis. Ik heb nog wel een GPON verbinding maar kan in mijn straat nu ook alleen nog AON aanvragen.

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:07
EDIT schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:53:
Een korte initiële buffering is niet gek uiteraard, maar daarna moet de buffer gewoon op tijd aangevuld worden met een datastroom, echter gebeurde dat met mijn Odidoverbinding ook gewoon niet en bleef de video dus telkens als de buffer weer op was stilstaan tot er weer genoeg data was, onafhankelijk van de kwaliteit van de video.
Ook inderdaad de algehele traagheid in het opzetten van de connecties naar reguliere websites was opvallend.

De verbinding die ik nu heb via Delta is veel meer 'snappy' en heeft zelfs die merkbare initiële buffer niet eens op YT. De videos beginnen gewoon meteen zodra de webpagina geladen is zonder enige vertraging.

Aangezien het probleem dat ik had met Odido voornamelijk in de avonduren bij mij speelde was mijn vermoeden: capaciteitsissue tussen YT en Odido. Of dat dan bij YT ligt (onvoldoende cachingcapaciteit bij Odido geplaatst?) of bij Odido (onvoldoende peeringcapaciteit met YT in z'n algemeen? Problemen met de algehele netwerkcapaciteit of routeringscapaciteit waardoor connecties niet snel genoeg opgezet kunnen worden?) vind ik dan niet eens zo interessant. Het probleem bestond nu eenmaal en was voor mij irritant genoeg dat het een opluchting was toen ik weer een normaal werkende internetverbinding kreeg. Vandaar dat ik wilde weten of het nog steeds speelde.
YT plaatst over het algemeen geen edge caches bij ISPs zover ik weet. Anders dan bij Netflix hebben zij een mega grote hoeveelheid content en grotere variëteit aan content die wordt gekeken.

Dus het zal een interconnect zijn (peering of transit) die volloopt. Je zou een traceroute kunnen doen naar de IP's waar de video vandaan komt (dat is vaak anders dan waar www-youtube-com vandaan komt), kijken hoe die route loopt, hoewel je dan alleen de uitgaande route kunt zien en niet de inkomende route.

Voorheen stond Deutsche Telekom er wel om bekend om (zeer) hoge tarieven te vragen voor directe peering, en als een partij zoals Google/YT dat niet wil, dan ga je via een tragere route die veel minder kost. Geen idee of zoiets als dit speelt en wat de link tussen Odido en DT is nu, maar zou me niets verbazen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:48

n00bs

Het is weer Zomer!

Odido verlenging voor vaste klanten is echt waardeloos (2 jaar). Ik ga mijn Odido dus maar beeindigen, aangezien zij duurder zijn dan andere aanbieders met een jaarcontract

• DjoeC
n00bs schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:03:
Odido verlenging voor vaste klanten is echt waardeloos (2 jaar). Ik ga mijn Odido dus maar beeindigen, aangezien zij duurder zijn dan andere aanbieders met een jaarcontract
Zeker doen, maar neem ook eventuele combi kortingen mee in je zoektocht.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

n00bs schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:03:
En wat voor aanbieding had je dan gehad voor verlengen?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

DON PAPA schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:27:
[...]

En wat voor aanbieding had je dan gehad voor verlengen?
bij 2 jaar, 6 maanden 30 Euro pm

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

@n00bs
En welk pakket had je dan?
En wat gaven ze bij 1 jaar?

[ Voor 65% gewijzigd door DON PAPA op 20-07-2026 16:37 ]

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zolang ze mijn klantvoordeel houden zal ik er wel blijven, want 1 gigabit ga ik nergens krijgen voor 31,- Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5y9U0x2Bmh3SHCOsau0sRUDeAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H50i1C1JR2RyFxZrh5h5O7av.png?f=fotoalbum_large Contract loopt dan ook al vanaf 2018 ;)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
sigio schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:34:
Zolang ze mijn klantvoordeel houden zal ik er wel blijven, want 1 gigabit ga ik nergens krijgen voor 31,- [Afbeelding] Contract loopt dan ook al vanaf 2018 ;)
Jep. Hier hetzelfde. Betaal geloof ik 30,80 ofzo.

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:21
Geen idee of het voor iedereen geldt ;) Maar hier kon ik zojuist via My Odido 12 maanden 12,50 euro korting op ESPN Compleet activeren. (Oftewel, 12 maanden gratis ESPN Compleet)

Dit zonder verlenging of bellen met Odido.

Doe er je voordeel mee als je ESPN wilt en je die optie ook hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door king006 op 20-07-2026 19:43 ]

• DI97
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 31-07 19:56
Heb je nog steeds een monteur nodig om Odido glasvezel aan te sluiten? Ik heb een KPN punt in de meterkast.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-08 08:20

elsinga

=8-)

Bij mij werd de KPN ONT sleeve vervangen door een los kastje wat werd aangesloten via een glaskabeltje. Dat werd door die monteur gedaan. Of dat bij jou nodig is weet ik niet.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• maartend
  • Laatst online: 21:30
Bij bleef zelfs de kpn sleeve zitten en werd enkel modem vervangen.

Oja, de monteur zette het modem ook aan.
DI97 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 00:49:
Heb je nog steeds een monteur nodig om Odido glasvezel aan te sluiten? Ik heb een KPN punt in de meterkast.
Lees de topic warning even rustig door...

(Dat mooie gele blok onderaan elke pagina en boven het vak waarin je een post doet).

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-08 08:04
king006 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:42:
Geen idee of het voor iedereen geldt ;) Maar hier kon ik zojuist via My Odido 12 maanden 12,50 euro korting op ESPN Compleet activeren. (Oftewel, 12 maanden gratis ESPN Compleet)

Hoe heb je dat gedaan? Op mijn Odido kom ik niet bij mijn Internet-abonnement. De site geeft dan een foutmelding.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:39

HaterFrame

Well... Poo came out!

loeberce schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:19:
[...]

Hoe heb je dat gedaan? Op mijn Odido kom ik niet bij mijn Internet-abonnement. De site geeft dan een foutmelding.
Hier werkte het prima, wel direct ff in de agenda gezet dat ik m over 11 maanden stop zet. Nu kijk ik zelf alleen NFL maar daar heb ik de video pass voor, maar schoonpa is blij met de inlog code :)

I am the great Cornholio!

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 14:04
Nu 7 maanden Odidi 1gbit fiber. Werkt opzich wel maar herken het probleem met YT hierboven. Dacht eerst dat het aan miij lag. Het voelt allemaal wat minder snappy aan als via Delta hiervoor.

Eens kijken naar Ziggo in het najaar. Komt hier ook op het Delta netwerk. Anders weer terrug naar Delta.

• EDIT
Dus iedereen met dit issue lijkt technisch gezien de verbinding via Delta Fiber te hebben, klopt dat inderdaad?
Zou het dan wellicht een issue zijn dat specifiek tussen Delta en Odido speelt?

Ik had nog niet aan Ziggo gedacht, als eind dit jaar het inderdaad voor hen gaat lukken om op het netwerk van Delta hun producten te leveren. Misschien dat het interessant is om het bij hen eens een jaartje te proberen, kijken of dat beter werkt of dat het dezelfde issues heeft.

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 09:55
Iemand toevallig overgestapt naar HollandsNieuwe? Ik zag dat die 1000/100 glasvezel aanbieden voor 25 euro eerste 8 maanden. Net even gebeld met Odido voor mijn verleng aanbod, maar die konden maar 3 maanden korting geven (dacht dat het eerst 4 maanden was).

• rens-br

rens-br

Topicstarter
peligro2k schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:13:
Iemand toevallig overgestapt naar HollandsNieuwe? Ik zag dat die 1000/100 glasvezel aanbieden voor 25 euro eerste 8 maanden. Net even gebeld met Odido voor mijn verleng aanbod, maar die konden maar 3 maanden korting geven (dacht dat het eerst 4 maanden was).
Lekker offtopic. Maar Hollands Nieuwe biedt geen glasvezel aan. Ziggo (en dus HN) noemt het glasvezel kabel, maar het is gewoon Coax.

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:24

vr6-only

Blub Blub

peligro2k schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:13:
Die vraag kan het beste stellen in het topic van Hollandsnieuwe. En zoals aangegeven bieden zij geen glasvezel aan. Is ouderwets kabelinternet met alle bijkomende “charmes”.

KPN heeft momenteel ook een leuke aanbieding. Via Pricewise krijg je ook nog 60 euro cashback.

It ain't stupid if it works!

king006 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:42:

Thanks, lijkt op een foutje (ik was nog optijd) want lijkt nu niet meer af te sluiten.

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:21
jongetje schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:16:
[...]

Thanks, lijkt op een foutje (ik was nog optijd) want lijkt nu niet meer af te sluiten.
Graag gedaan! 😉 Waarom denk je dat het een fout betreft? (Als je hem al hebt aangezet zie je het niet meer terug)

@loeberce,

Via deze pagina: https://internet.odido.nl/abonnementen/interactieve-tv/tv-pakketten

[ Voor 22% gewijzigd door king006 op 21-07-2026 19:04 ]

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:54

3raser

⚜️ Premium member

Ik mag mijn 1Gbit glasvezel abonnement verlengen en kreeg daarvoor een aanbod via Mijn Odido. Ik heb de sales gebeld met de vraag of ik nog een betere korting kon krijgen maar daar krijg je blijkbaar alleen maar minder korting. Ze waren compleet verbaast dat het aanbod op de website 10 maanden voor 30 euro aangaf voor een 2-jarig contract terwijl zij zelf niet verder kwamen dan maximaal 6 maanden korting.

Wat blijft het toch een bijzondere toko. Maar 12 maanden korting voor 25 euro zat er dus helaas niet in.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.71 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

3raser schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:43:
Ik mag mijn 1Gbit glasvezel abonnement verlengen en kreeg daarvoor een aanbod via Mijn Odido. Ik heb de sales gebeld met de vraag of ik nog een betere korting kon krijgen maar daar krijg je blijkbaar alleen maar minder korting. Ze waren compleet verbaast dat het aanbod op de website 10 maanden voor 30 euro aangaf voor een 2-jarig contract terwijl zij zelf niet verder kwamen dan maximaal 6 maanden korting.

Wat blijft het toch een bijzondere toko. Maar 12 maanden korting voor 25 euro zat er dus helaas niet in.
Same here... nu nog aan het twijfelen om naar SLLR te gaan (lijkt me helemaal een butt provider) of meer betalen en naar Freedom of Fiber (niet bekend mee). Wat ik bij Freedom fijn vind dat je met korting een modem kan kopen, maar jammer dat ze precies een ouder/mindere variant verkopen die ik niet wil. En static IP is tegenwoordig met de vele aanvallen ook niet echt iets waarop je zit te wachten.
Wow, KPN heeft hier Primevest overgenomen en als ik nu mijn Odido abonnement wil verlengen wordt deze 10euro per maand duurder. Nu snap ik wel waarom KPN die netwerken overkoopt. Weg concurrentie en 10euro per aansluiting per maand meer vragen dan de vorige beheerder....

Nu dus niet meer op verlengen drukken want die paar maanden korting heb je niets aan als je erna opeens een stuk meer moet betalen.

[ Voor 22% gewijzigd door jongetje op 23-07-2026 10:33 ]

• 0verfl0wX
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:12:
Wow, KPN heeft hier Primevest overgenomen en als ik nu mijn Odido abonnement wil verlengen wordt deze 10euro per maand duurder. Nu snap ik wel waarom KPN die netwerken overkoopt. Weg concurrentie en 10euro per aansluiting per maand meer vragen dan de vorige beheerder....

Nu dus niet meer op verlengen drukken want die paar maanden korting heb je niets aan als je erna opeens een stuk meer moet betalen.
😮 is dat ook als je telefonisch verlengd?
0verfl0wX schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:19:
[...]

😮 is dat ook als je telefonisch verlengd?
Geen idee, is iig wel als ik online verleng of nieuw zou aanvragen. Dan ben ik na een paar maanden korting bijna 13,50 per maand duurder dan ik nu betaal.

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Dag, ik heb (eenmalig) toestemming om een aankoopadviestopic onder de aandacht te brengen: Vervanging Odido router en aanschap accesspoints..

Ivm wens in verbetering bereik in en om het huis bestaat idee is om de door Odido geleverde Zyxel te vervangen door een FritzBox/Accesspoint/Mesh netwerkopstelling:
  • In de meterkast de Odido Zyxel vervangen voor de FritzBox 4050
  • Aan de andere kant van het huis een Fritz 4200 accesspoint bedraad aansluiten.
  • In de tuin/onder de overkapping/in de schuur een tweede mesh accesspoint.
Zie ik dingen over het hoofd, heb ik de verkeerde apparatuur gekozen, of zijn er andere op of aanmerkingen. Vertel het mij aub :).

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 28-07 09:39
Arie- schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:30:
Dag, ik heb (eenmalig) toestemming om een aankoopadviestopic onder de aandacht te brengen: Vervanging Odido router en aanschap accesspoints..

Ivm wens in verbetering bereik in en om het huis bestaat idee is om de door Odido geleverde Zyxel te vervangen door een FritzBox/Accesspoint/Mesh netwerkopstelling:
  • In de meterkast de Odido Zyxel vervangen voor de FritzBox 4050
  • Aan de andere kant van het huis een Fritz 4200 accesspoint bedraad aansluiten.
  • In de tuin/onder de overkapping/in de schuur een tweede mesh accesspoint.
Zie ik dingen over het hoofd, heb ik de verkeerde apparatuur gekozen, of zijn er andere op of aanmerkingen. Vertel het mij aub :).
En wat is je Odido gerelateerde vraag dan? Wat ik lees heeft je vraag eigenlijk alleen maar betrekking op wat er in huis moet gebeuren NA de FritzBox.

Op dat vlak heb ik eigenlijk vooral als tip om internet en wifi los van elkaar te zien en ook los van elkaar in huis te verdelen over de juiste apparatuur. Dat betekent dus een router ZONDER wifi functionaliteit en losse accesspoints.

[ Voor 11% gewijzigd door EdwinB op 23-07-2026 15:44 ]

• DjoeC
EdwinB schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:41:
[...]

En wat is je Odido gerelateerde vraag dan? Wat ik lees heeft je vraag eigenlijk alleen maar betrekking op wat er in huis moet gebeuren NA de FritzBox.
Ik zie duidelijk:
Odido Zyxel vervangen
Dat klinkt Odido gerelateerd.... Daarbij: Het is een verwijzing naar een los topic.

[ Voor 7% gewijzigd door DjoeC op 23-07-2026 15:44 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Laten we reacties op Vervanging Odido router en aanschap accesspoints. ook bespreken in dat topic. Dat houdt alles bij elkaar. Er zijn dus wat posts die kant op verhuisd.
jongetje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:12:
En vervolgens moet KPN nog een paar miljoen extra betalen om al die niet gemaakte aansluitingen alsnog naar binnen te krijgen. De aansluitingen die buiten in de stoep liggen dus.
Primevest wist wel wat ze deden. Zo min mogelijk glas aanleggen want dat is goedkoper (in aanleg). Alleen bij adressen met een aanvraag voor abonnement naar binnen brengen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Barre73 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:48:
[...]

En vervolgens moet KPN nog een paar miljoen extra betalen om al die niet gemaakte aansluitingen alsnog naar binnen te krijgen. De aansluitingen die buiten in de stoep liggen dus.
Primevest wist wel wat ze deden. Zo min mogelijk glas aanleggen want dat is goedkoper (in aanleg). Alleen bij adressen met een aanvraag voor abonnement naar binnen brengen.
Dat zal wel maar dat heeft KPN vast meegenomen in het overname aanbod. Als ik 30 jaar lang elke maand 10 euro extra moet betalen dan heb ik echt geen medelijden met kpn.

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-07 08:51
Lekker dan, sinds gisteravond geen internet meer, het LOS lampje knippert rood op het glasvezelkastje.

De servicewebsite van Odido ligt er ook al sinds die tijd uit, zojuist geprobeerd te bellen en krijg je een bandje te horen dat medewerkers "even geen toegang hebben tot interne systemen" en dat ze alleen algemene informatie kunnen geven....

Gelukkig ben ik vandaag weinig thuis, maar fijn is het niet.

• DjoeC
Poulske schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:25:
Lekker dan, sinds gisteravond geen internet meer, het LOS lampje knippert rood op het glasvezelkastje.

De servicewebsite van Odido ligt er ook al sinds die tijd uit, zojuist geprobeerd te bellen en krijg je een bandje te horen dat medewerkers "even geen toegang hebben tot interne systemen" en dat ze alleen algemene informatie kunnen geven....

Heerlijk lijkt me dat, een moment om te ontspannen en de echte wereld te gaan ontdekken! Weekend, mooi weer - ga een terrasje pikken! Wat wil je nog meer ;)

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:42

knakworst

Get more sats!

DjoeC schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:18:
[...]

Heerlijk lijkt me dat, een moment om te ontspannen en de echte wereld te gaan ontdekken! Weekend, mooi weer - ga een terrasje pikken! Wat wil je nog meer ;)
* knakworst zegt internetverbinding op en koopt encyclopedie bij de kringloop.

• Poulske
DjoeC schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:18:
[...]

Dat is precies wat er op de planning staat, maar zou toch fijn zijn als ik op z'n minst de storing zou kunnen aanmelden.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
knakworst schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:50:
[...]

* knakworst zegt internetverbinding op en koopt encyclopedie bij de kringloop.
offtopic:
Vroeger, toen discussies tijdens de kringverjaardag uitgevochten werden met de boeken van Winkler Prins ;)

• DjoeC
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:05:
[...]
offtopic:
Vroeger, toen discussies tijdens de kringverjaardag uitgevochten werden met de boeken van Winkler Prins ;)
offtopic:
helaas kan ik maar 1 +1 geven. Middagen heb ik met die boeken op de vloer gezeten, van de ene doorverwijzing naar de andere. Eigenlijk kan Wikipedia, on-topic: zelfs via Odido, daar nog steeds niet tegenop.

• djmeijer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-08 11:28
Hier last van een nare actie die Odido heeft uitgehaald. Zal de situatie even beschrijven. Sorry, is een lang verhaal geworden :)

Thuis heb ik Odido glasvezel 1000/1000 Mbps, op eigen hardware na de ONT. Dit draait al een jaar zonder problemen. Het is een 2-jarig zakelijk Internet Premium contract, op naam van de zaak van mijn vrouw. Dit contract zou nog doorlopen tot halverwege 2027. Inmiddels heb ik zelf ook een BV opgericht vanuit huis en wilde graag de lijn houden zoals hij was, alleen de naam (het contract) wijzigen naar mijn BV.

Hierover heb ik 3 weken geleden (6 juli) contact gezocht met Odido via de telefoon, of dit te regelen is. Na het verhaal een aantal keer aan verschillende mensen te hebben uitgelegd, uiteindelijk bij iemand van Odido sales uitgekomen die hier iets mee kon. Na lang aan de lijn en erg veel moeite leek het geregeld.
  • Eerst gaf Odido aan dat een administratieve wijziging van alleen het contract op de internet lijn niet mogelijk was. Dus contractovername was geen optie. Dan heb je alleen de optie om het contract op te zeggen op de oude naam en op hetzelfde adres een nieuw contract af te sluiten.
  • Toen was het probleem dat er technisch gezien geen ruimte meer bij ons in de wijk zou zijn voor een nieuwe aansluiting. Dit is niet relevant omdat ik er dan 1 zou opzeggen voordat ik de nieuwe zou aanvragen dus dat is netto geen nieuwe lijn in de wijk.
  • Vervolgens was het verhaal dat Odido helemaal geen nieuwe zakelijke lijnen meer uitgeeft dus ook al kan het technisch dan kan de naamswijziging op deze manier alsnog niet. Een particuliere lijn is overigens geen optie vanwege het ontbreken van een vast ip-adres. Dat was destijds een hele belangrijke reden om naar zakelijk te gaan.
  • Uiteindelijk was er begrip bij Odido dat ik inderdaad geen nieuwe lijn aanvroeg en dat ze dit dus wel konden regelen. Het zou wel via contract opzeggen/opnieuw afsluiten moeten gaan.
  • Die ochtend kreeg ik meteen netjes een contractopzegging op de naam van mijn vrouw en een nieuw contract op naam van mijn BV. Op aangeven van de sales man bij Odido tekende ik (via Docusign) mijn nieuwe contract enkele uren nadat ik de opzegging had getekend. Het idee was dat de opzegging dan echt in het systeem verwerkt zou zijn en de nieuwe aanvraag niet zou stuklopen op gebrek aan ruimte in de wijk.
Dus alles leek in kannen en kruiken tot ik 3 dagen terug een mailtje van Odido ontving: "Order niet leverbaar. We hebben om technische redenen je order moeten cancellen. In de huidige staat kan de order niet worden afgerond. Voor meer informatie, of voor een nieuwe order, neem contact op met Odido Service op 0800 - 0092."

Dus weer erg lang bellen met Odido met de vraag wat de technische reden is.
  • Verhaal 5x aan verschillende mensen moeten uitleggen, die continu zaken door elkaar halen.
  • Vervolgens werd gezegd dat mijn situatie helemaal niet kon omdat Odido geen zakelijk internet meer aanbiedt en ik dus helemaal geen contract zou kunnen hebben.
  • Er werd aangestuurd dat ik dit via een tussenpartij afgesloten zou hebben. Dat is niet het geval.
  • Ze ontkenden dat ik een getekend contract zou hebben met Odido. Uiteindelijk hadden ze deze toch gevonden. Hier staat in mijn nieuwe contract op naam van mijn BV expliciet 'Bestaand aansluitpunt (NLS6)'.
  • Odido adviseerde om een particuliere lijn te nemen. Dit is geen optie vanwege het ontbreken van een vast ip-adres.
  • Ook werd aangegeven dat alleen KPN een alternatief zou kunnen zijn.
  • Eind van het liedje was dat die sales man van Odido dit niet had moeten of mogen doen. Ze konden het ook niet terugdraaien of herstellen.
  • Er blijkt dus geen technische reden te zijn, voor welke commerciële of andere reden dan ook weigeren ze het contract na te komen.
Mijn verwachting is dat ik straks (op 17 augustus) daadwerkelijk zonder internet kom te zitten, iets wat ik absoluut niet kan hebben.

Ik denk dat ik er verstandig aan doe simpelweg naar KPN over te stappen om mezelf gedoe te besparen maar het voelt niet goed dat Odido zomaar wegkomt met dit soort communicatie en contractbreuk.

Heeft iemand soortgelijke ervaring of een goed idee hiermee om te gaan?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
djmeijer schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:18:
Hier last van een nare actie die Odido heeft uitgehaald. Zal de situatie even beschrijven. Sorry, is een lang verhaal geworden :)

Thuis heb ik Odido glasvezel 1000/1000 Mbps, op eigen hardware na de ONT. Dit draait al een jaar zonder problemen. Het is een 2-jarig zakelijk Internet Premium contract, op naam van de zaak van mijn vrouw. Dit contract zou nog doorlopen tot halverwege 2027. Inmiddels heb ik zelf ook een BV opgericht vanuit huis en wilde graag de lijn houden zoals hij was, alleen de naam (het contract) wijzigen naar mijn BV.

Hierover heb ik 3 weken geleden (6 juli) contact gezocht met Odido via de telefoon, of dit te regelen is. Na het verhaal een aantal keer aan verschillende mensen te hebben uitgelegd, uiteindelijk bij iemand van Odido sales uitgekomen die hier iets mee kon. Na lang aan de lijn en erg veel moeite leek het geregeld.
  • Eerst gaf Odido aan dat een administratieve wijziging van alleen het contract op de internet lijn niet mogelijk was. Dus contractovername was geen optie. Dan heb je alleen de optie om het contract op te zeggen op de oude naam en op hetzelfde adres een nieuw contract af te sluiten.
  • Toen was het probleem dat er technisch gezien geen ruimte meer bij ons in de wijk zou zijn voor een nieuwe aansluiting. Dit is niet relevant omdat ik er dan 1 zou opzeggen voordat ik de nieuwe zou aanvragen dus dat is netto geen nieuwe lijn in de wijk.
  • Vervolgens was het verhaal dat Odido helemaal geen nieuwe zakelijke lijnen meer uitgeeft dus ook al kan het technisch dan kan de naamswijziging op deze manier alsnog niet. Een particuliere lijn is overigens geen optie vanwege het ontbreken van een vast ip-adres. Dat was destijds een hele belangrijke reden om naar zakelijk te gaan.
  • Uiteindelijk was er begrip bij Odido dat ik inderdaad geen nieuwe lijn aanvroeg en dat ze dit dus wel konden regelen. Het zou wel via contract opzeggen/opnieuw afsluiten moeten gaan.
  • Die ochtend kreeg ik meteen netjes een contractopzegging op de naam van mijn vrouw en een nieuw contract op naam van mijn BV. Op aangeven van de sales man bij Odido tekende ik (via Docusign) mijn nieuwe contract enkele uren nadat ik de opzegging had getekend. Het idee was dat de opzegging dan echt in het systeem verwerkt zou zijn en de nieuwe aanvraag niet zou stuklopen op gebrek aan ruimte in de wijk.
Dus alles leek in kannen en kruiken tot ik 3 dagen terug een mailtje van Odido ontving: "Order niet leverbaar. We hebben om technische redenen je order moeten cancellen. In de huidige staat kan de order niet worden afgerond. Voor meer informatie, of voor een nieuwe order, neem contact op met Odido Service op 0800 - 0092."

• Verhaal 5x aan verschillende mensen moeten uitleggen, die continu zaken door elkaar halen.
  • Vervolgens werd gezegd dat mijn situatie helemaal niet kon omdat Odido geen zakelijk internet meer aanbiedt en ik dus helemaal geen contract zou kunnen hebben.
  • Er werd aangestuurd dat ik dit via een tussenpartij afgesloten zou hebben. Dat is niet het geval.
  • Ze ontkenden dat ik een getekend contract zou hebben met Odido. Uiteindelijk hadden ze deze toch gevonden. Hier staat in mijn nieuwe contract op naam van mijn BV expliciet 'Bestaand aansluitpunt (NLS6)'.
  • Odido adviseerde om een particuliere lijn te nemen. Dit is geen optie vanwege het ontbreken van een vast ip-adres.
  • Eind van het liedje was dat die sales man van Odido dit niet had moeten of mogen doen. Ze konden het ook niet terugdraaien of herstellen.
  • Er blijkt dus geen technische reden te zijn, voor welke commerciële of andere reden dan ook weigeren ze het contract na te komen.
Mijn verwachting is dat ik straks (op 17 augustus) daadwerkelijk zonder internet kom te zitten, iets wat ik absoluut niet kan hebben.

Ik denk dat ik er verstandig aan doe simpelweg naar KPN over te stappen om mezelf gedoe te besparen maar het voelt niet goed dat Odido zomaar wegkomt met dit soort communicatie en contractbreuk.

Laat het gaan, stap over naar KPN en vertrouw de volgende keer nooit meer op die administratieve broddelwerkjes.

Zo’n medewerker aan de andere kant van de lijn zit ook maar vast aan processen en procedures, en zodra jij ophangt ben je alweer uit het hoofd, want de volgende hangt aan de lijn.

Al die grote leveranciers hebben er last van en ik vertrouw ze simpelweg niet (meer) als er maatwerk nodig is.

• optimist1965
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
Je zit nu in een vervelende situatie, en ik vrees dat er weinig anders op zit dan:
  1. Kiezen voor een andere leverancier die wel de gevraagde dienst kan leveren, inclusief een vast IP adres. Er zijn diverse alternatieven, zoals KPN, maar ook Freedom (de laatste kan zelfs subnetten met IP adressen leveren)
  2. Blijven bij Odido, maar accepteren dat er mogelijk soms een verandering van IP adres is. Mijn ervaring tot nu toe is dat het bijna nooit gebeurt. Maar, je hebt geen garantie.
De achtergrond is vrijwel zeker dat het complete contract- / lever- / facturatieproces geautomatiseerd is, en daardoor efficient, maar rigide. Ik heb zelf gewerkt bij een grote internationale carrier, en kan je zeggen dat ik eigenlijk geen bedrijven meer ken in telecom die nog wel flexibel zijn. De reden is simpel: dit soort bedrijven moeten zo eenvormig mogelijk de operatie inrichten om de kosten laag te houden. Klanten laten zich in steeds grotere mate leiden door de prijs van het product.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02:08

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik vind dat Odido je financieel moet compenseren omdat zij schuldig zijn (hopelijk heb je dat ook op de e-mail) voor minimaal wat je meer kwijt bent bij de KPN inc. overstapkosten en iets leuks.
Het is zoals beschreven hierboven dat het bij grote bedrijven vaak zo werkt, Alhoewel het klinkt als dat die Sales niet weet hoe het werkt bij zijn werkgever. Voor zo'n vergoeding/compensatie moet je ook even volhouden en proberen iemand "hoger" in de lijn te krijgen (die baas van die Sales).
Succes.

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:28

Zou je mij aub es een pb kunnen sturen met plaats, postcode en naam dan ga ik proberen een goeie zakelijk account manager aan je te koppelen 😀

TechConnect - MikeRedfields

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-08 08:20

elsinga

=8-)

Ik had bij KPN jarenlang hetzelfde IP adres en kennelijk is dat bij Odido ook zo. Alleen inderdaad geen garantie, na werkzaamheden zou het IP adres kunnen wijzigen. Ik heb daarom een ddns oplossing in gebruik, waarbij binnen een zelf in te stellen periode het IP adres automatisch wordt bijgewerkt. Ik heb bij mijn overstap van KPN naar Odido (en dus zeker een ander IP adres ;) ) niets hoeven veranderen, in korte tijd was alles weer bereikbaar.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• rens-br

rens-br

Topicstarter
elsinga schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:40:
Ik had bij KPN jarenlang hetzelfde IP adres en kennelijk is dat bij Odido ook zo. Alleen inderdaad geen garantie, na werkzaamheden zou het IP adres kunnen wijzigen. Ik heb daarom een ddns oplossing in gebruik, waarbij binnen een zelf in te stellen periode het IP adres automatisch wordt bijgewerkt. Ik heb bij mijn overstap van KPN naar Odido (en dus zeker een ander IP adres ;) ) niets hoeven veranderen, in korte tijd was alles weer bereikbaar.
Odido was erg standvastig met zijn IP-adressen in het verleden. Zeker zo'n 5 jaar hetzelfde IP gehad, ondanks routerwisselingen en verhuizingen. De laatste twee tot drie jaar zijn ze een heel stuk minder vast met de IP's. Je router een half uur van de stroom afhalen is nu al voldoende om een ander IP te krijgen.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:10
3raser schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:43:

Ik heb zojuist verlengd via de website. Contract van 2 jaar, eerste 8 maanden 25 euro, daarna 40/maand. Is inclusief korting voor Sim-only contract.
Ik betaal nu 42,87 Euro voor internet only, 1 Gb.

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-08 13:14
Poulske schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:25:

Paar maanden terug hadden ze bij graafwerkzaamheden de glasvezel kapot getrokken. 10 huizen geen internet meer. Odido wist er niks van, werden pas wakker toen mijn buurman ODF gebeld had. Die hadden het doorgegeven aan Odido. Omgekeerde wereld. :+
Dat ik al een ticket bij de support had lopen had blijkbaar geen nut.

Als je in een ODF gebied zit, zou je dit kunnen overwegen.
Hijdaar95 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:26:
[...]

Paar maanden terug hadden ze bij graafwerkzaamheden de glasvezel kapot getrokken. 10 huizen geen internet meer. Odido wist er niks van, werden pas wakker toen mijn buurman ODF gebeld had. Die hadden het doorgegeven aan Odido. Omgekeerde wereld. :+

Opzich niet zo gek dat de netbeheerder (ODF), Odido informeert.

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-08 13:14
Maar wel gek dat Odido de klacht niet naar ODF doorspeelt. We zijn immers klant bij Odido en niet bij ODF.

• Poulske
Hijdaar95 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:26:
[...]

Zaterdag gebeld, morgen komt er een monteur langs. Gelukkig wel direct een code gekregen voor 7 dagen onbeperkt mobiel internet waardoor ik met mijn hotspot wel internet heb, beetje omslachtig maar gelukkig is het goed weer.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:42

knakworst

Get more sats!

Ik had twee weken geleden een storing, rond 19 uur gebeld. Monteur kon volgende ochtend. Moest iets doen in centrale en daarna werkte het weer. Zo snel kan het dus ook.

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Ik denk dat het grootste verschil komt omdat een project in verschillende fases kan zitten.

Zo wordt een afgerond project "overgedragen" aan de gecontracteerde service aannemer en die zijn erop ingericht om snel te schakelen bij aansturing middels een ticket.

Maar een project kan ook nog bij de oorspronkelijke aannemer belegd zijn omdat het project nog niet is opgeleverd c.q. afgerond. Die aannemer is ook verantwoordelijk gedurende deze periode om service tickets af te handelen. Hier zijn ze echter, veelal, minder goed op ingericht.

Tenslotte. De meeste aannemers werken op basis van een SLA die vaak bestaat uit:
- Binnen 24 uur contact opnemen met de klant;
- Binnen 5 werkdagen het probleem verhelpen (indien mogelijk).

Dit is ook prima voor een consumentenlijn, maar vervelend als het toevallig ook 5 werkdagen duurt alvorens het opgelost is.

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:54

3raser

⚜️ Premium member

gerritjan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:44:
[...]

Ik heb zojuist verlengd via de website. Contract van 2 jaar, eerste 8 maanden 25 euro, daarna 40/maand. Is inclusief korting voor Sim-only contract.
Ik betaal nu 42,87 Euro voor internet only, 1 Gb.
Bijzondere prijs. Dat verschilt dan waarschijnlijk per netwerk. Ik zit op het Delta netwerk in het voormalige Rekam gebied. Dat is een stuk duurder dus.

🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148.7, BMS 113, VNS 119, App v1.6.71 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:10
3raser schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:30:
[...]
Bijzondere prijs. Dat verschilt dan waarschijnlijk per netwerk. Ik zit op het Delta netwerk in het voormalige Rekam gebied. Dat is een stuk duurder dus.
Geen idee. Er komt hier (Enschede) een oranje leiding naar binnen, dus dat zal wel KPN-glas zijn.
Hiervoor zat ik bij Tweak.

• Poulske
Ondertussen is de monteur geweest, het ONT kastje was defect, gaf geen signaal meer door. Binnen 5 minuten vervangen en weer internet. :)

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zat net even toevallig in tailscaled log te kijken op remote server. Daar vond ik het volgende:
portmapper: UPnP meta changed: [{Location:http://192.168.1.1:5000/rootDesc.xml Server:OpenWrt/5.4.171 UPnP/1.1 MiniUPnPd/2.3.1 USN:uuid:<snip>::urn:schemas-upnp-org:device:InternetGatewayDevice:1}]
(Ik kan me niet herinneren ooit UPnP aan te hebben gezet...)

Dat vond ik, gezien de grote patches die de laatste tijd uit komen voor software (LLM-based vuln scanning) interessant.

Vervolgens ben ik die XML gaan bekijken middels curl: deze router betreft een EX5601-T1

Echter, de software versie die genoemd wordt hij OpenWrt, is niet een OpenWrt versie, maar een Linux kernel versie. Dit betreft een oude kernel uit 2022, die niet meer wordt ondersteunt:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/timeline/j9tcyldneda05aihp6bxo675jwrwthz.png

En een oude MiniUPNPd (release datum 28/09/2021). In MiniUPnP hebben veel gaten gezeten, met name in 1.x reeks.... tot April 2026: CVE-2026-5720. Dit is opgelost upstream, volgens Debian bug 1134334 is deze scope local (DoS).

Bovenstaande plaatje geeft overigens een vertekend beeld. Want de Wikipedia: OpenWrt versie met Linux kernel 5.4.x is EOL sinds May 2023. De release was op 4 Sep 2021, en dat time-frame komt overeen met bovenstaande versies. De laatste release is 5.4.302, en die is EOL sinds Dec 2025. De release specifieke Linux kernel 5.4.171 was 11 Jan 2022.

Vooralsnog heb ik met bovenstaande snelle onderzoekje geen remote kwetsbaarheden gevonden, maar dat is het punt ook niet. Het punt is dat deze software niet meer wordt onderhouden. Het is allemaal EOL. De firmware is EOL. De kernel is EOL. Enz. En dat moet je niet willen.

What can I say? Typisch een Taiwanees, Zyxel. Wel grappig dat ik de portscan deed (om te kijken wat er nog meer op draait, want moet een webserver op draaien) vanaf een Synology DSM, met een Linux kernel versie 4.4.302+ (deze gaat EOL Feb 2027), welke gecompileerd was op 22 Jul 2026. Het kan dus wel, ook in Taiwan.

Anyhow, blij dat ik binnenkort ook op deze glasvezelverbinding weg ben :) ik denk dat ome Fritz het beter doet.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Jerie schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:59:
Zat net even toevallig in tailscaled log te kijken op remote server. Daar vond ik het volgende:

[...]

(Ik kan me niet herinneren ooit UPnP aan te hebben gezet...)

Dat vond ik, gezien de grote patches die de laatste tijd uit komen voor software (LLM-based vuln scanning) interessant.

Vervolgens ben ik die XML gaan bekijken middels curl: deze router betreft een EX5601-T1

Echter, de software versie die genoemd wordt hij OpenWrt, is niet een OpenWrt versie, maar een Linux kernel versie. Dit betreft een oude kernel uit 2022, die niet meer wordt ondersteunt:

[Afbeelding]

En een oude MiniUPNPd (release datum 28/09/2021). In MiniUPnP hebben veel gaten gezeten, met name in 1.x reeks.... tot April 2026: CVE-2026-5720. Dit is opgelost upstream, volgens Debian bug 1134334 is deze scope local (DoS).

Bovenstaande plaatje geeft overigens een vertekend beeld. Want de Wikipedia: OpenWrt versie met Linux kernel 5.4.x is EOL sinds May 2023. De release was op 4 Sep 2021, en dat time-frame komt overeen met bovenstaande versies. De laatste release is 5.4.302, en die is EOL sinds Dec 2025. De release specifieke Linux kernel 5.4.171 was 11 Jan 2022.

Vooralsnog heb ik met bovenstaande snelle onderzoekje geen remote kwetsbaarheden gevonden, maar dat is het punt ook niet. Het punt is dat deze software niet meer wordt onderhouden. Het is allemaal EOL. De firmware is EOL. De kernel is EOL. Enz. En dat moet je niet willen.

What can I say? Typisch een Taiwanees, Zyxel. Wel grappig dat ik de portscan deed (om te kijken wat er nog meer op draait, want moet een webserver op draaien) vanaf een Synology DSM, met een Linux kernel versie 4.4.302+ (deze gaat EOL Feb 2027), welke gecompileerd was op 22 Jul 2026. Het kan dus wel, ook in Taiwan.

Anyhow, blij dat ik binnenkort ook op deze glasvezelverbinding weg ben :) ik denk dat ome Fritz het beter doet.
Is volkomen gebruikelijk om voor CPE apparatuur een oudere kernel toe te passen. Dit zegt namelijk ook weinig over kwetsbaarheden, aangezien ze patches (backporting) uitbrengen als er kwetsbaarheden ontdekt worden.

De primaire reden voor het toepassen van oudere kernels is driver ondersteuning. Mediatek en andere chip leveranciers staan nou niet bepaald bekend om hun goede ondersteuning voor de nieuwste kernels.

Pagina: 1 ... 148 149 Laatste