• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-01 15:07

duderuud

Sliden is koel

DON PAPA schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:23:
[...]

Had je ook nog gevraagd wat het aanbod voor 1 jaar was geweest?
Want vaak ben je met een één jarig abonnement toch net iets voordeliger uit bij Odido
Nee, niet gevraagd. Wel bijzonder want de 1-jarige deals zijn eigenlijk altijd duurder per maand dan de 2-jarige...

Motor-Forum.nl

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik wil morgen mijn Zaram module gaan gebruiken icm een eigen router ipv de Zyxel module. Prima de bima, router staat op zolder dus recent een single-mode fibertje getrokken met SC/APC beneden en SC/UPC. Om even te kijken of alles goed is gegaan de kabel even in de Zaram module geprikt maar mijn Mikrotik router meldt dat er nog geen link is, ook ziet hij nog geen Rx vermogen.

Klopt dit? Ik begrijp dat Odido de SFP-module moet whitelisten obv serienummer, maar ik had eigenlijk wel al verwacht licht op de verbinding te zien. (ik heb de glasvezel niet echt mishandeld overigens dus ik verwacht wel dat hij het doet, ik ga vaker met glas om).

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:21
Boudewijn schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:53:
Ik wil morgen mijn Zaram module gaan gebruiken icm een eigen router ipv de Zyxel module. Prima de bima, router staat op zolder dus recent een single-mode fibertje getrokken met SC/APC beneden en SC/UPC. Om even te kijken of alles goed is gegaan de kabel even in de Zaram module geprikt maar mijn Mikrotik router meldt dat er nog geen link is, ook ziet hij nog geen Rx vermogen.

Klopt dit? Ik begrijp dat Odido de SFP-module moet whitelisten obv serienummer, maar ik had eigenlijk wel al verwacht licht op de verbinding te zien. (ik heb de glasvezel niet echt mishandeld overigens dus ik verwacht wel dat hij het doet, ik ga vaker met glas om).
Inderdaad je pon-id/serienummer laten registreren bij Odido. Zie hier

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04:59

DON PAPA

Tweaker-fan

duderuud schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:39:
[...]
Nee, niet gevraagd. Wel bijzonder want de 1-jarige deals zijn eigenlijk altijd duurder per maand dan de 2-jarige...
Bij Odido is de korting periode alleen minder lang bij een één jarig contract, maar de hoogte vaak hetzelfde.

Lees mijn vorige posting maar is, dan snap je waarom je in mijn ogen beter voor één jaar kan kiezen. En nog een groot voordeel, mocht je wel weg willen (om wat voorreden dan ook) dan ben je sneller contract vrij. En als je op het juiste moment weer moet verlengen, dan kan je soms ook de inflatie correctie mislopen ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

qwasd schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:58:
[...]

Inderdaad je pon-id/serienummer laten registreren bij Odido. Zie hier
Dat heb ik gelezen maar is niet mijn vraag. Mijn vraag is: klopt het dat ik voor de registratie nog geen licht waarneem? Daar maak ik me wat zorgen over.

• Lord_Dain
  • Laatst online: 00:53
Boudewijn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:31:
[...]

Dat heb ik gelezen maar is niet mijn vraag. Mijn vraag is: klopt het dat ik voor de registratie nog geen licht waarneem? Daar maak ik me wat zorgen over.
Het licht is voor menselijk oog niet zichtbaar. Advies; niet direct in de connector kijken maar altijd gebruik maken van een camera op bv. je mobiel.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:10
@Boudewijn Is je abonnement al ingegaan? Anders ben je mogelijk nog niet aangesloten in de PoP.

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-01 11:10
Boudewijn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:31:
[...]

Je moet ook wel hele goede ogen hebben om licht met een golflengte van ~1300nm-1600nm waar te kunnen nemen.
Probeer dit overigens ook nooit te doen, dit kan je ogen beschadigen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:19
Binnenkort word ik weer aangesloten via het netwerk van Delta. Nou heb ik van het vorige Odido abonnement destijds de Nokia ONT met Delta sticker laten hangen. Zou deze nog bekend zijn bij Delta en wordt die gewoon opnieuw geactiveerd, of heeft de Guidion monteur een nieuwe mee?

Vorige keer kreeg ik het pakket met de post en kon ik het zelf aansluiten, volgens de mailvoering nu neemt de monteur de apparatuur mee.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lord_Dain schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:27:
[...]

Het licht is voor menselijk oog niet zichtbaar. Advies; niet direct in de connector kijken maar altijd gebruik maken van een camera op bv. je mobiel.
Okay dat is wel bekend hoor maar dank voor de bezorgdheid , ik keek puur naar de wat de sfp er zelf over roept in de interface van de router ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hcQd schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:52:
@Boudewijn Is je abonnement al ingegaan? Anders ben je mogelijk nog niet aangesloten in de PoP.
Jep werkt al tijden prima

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:53
Boudewijn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Okay dat is wel bekend hoor maar dank voor de bezorgdheid , ik keek puur naar de wat de sfp er zelf over roept in de interface van de router ;)
Je zou je getrokken vezel kunnen testen met een zaklamp aan een kant, en dan aan de andere kant kijken of je licht ziet, op die manier kan het relatief veilig. (eventueel met 2 personen, en de zaklamp dan tegen de SC/UPC kant van de vezel houden)

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-01 15:55
MrIV schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:24:
Hier ook een hoop ellende om het glasvezelaansluitpunt het huis in te krijgen n.a.v. mijn aanvraag uit september.

Voor de derde (!) keer is vandaag niemand vanuit Artemis ITS komen opdagen. We hebben nu 4 pogingen ondernomen en hierbij een resumé:
  • 29 september: eerste afspraak. No show!
  • 8 oktober: tweede afspraak: No show!
  • 10 november: derde afspraak. Twee heren waren op tijd. Echter voorzien van nul instructie. Ze vroegen aan mij waar (hun eigen) glasvezel lag. Na de hele stoep in mijn voortuin te hebben omgeploegd zijn ze zonder resultaat na 2 uur graven weer vertrokken. Ze hadden geen idee wat te doen. Na wederom contact met Artemis ITS werd mij beloofd dat de ploeg op 10 december wel voorbereid zou komen.
  • Na uitvraag bij enkele buren en het opvragen van Kadaster informatie moet de glasvezel via de buis met Ziggo of KPN aansluiting het huis in (meterkast). Zo is het bij andere huizen in mijn straat ook gelukt.
  • 10 december: vierde afspraak: no show!
Het feit dat iedere partij (Odido, ODF en ook Artemis ITS) elk met onderaannemers werkt vooralsnog voor mij als nieuwe klant waardeloos. Iedereen wijst naar elkaar (of legt iets vast in een dossier), maar zonder enig resultaat.

Net maar weer Odido, ODF en Artemis ITS een mail verstuurd. Maar eigenlijk geef ik het al op. Heeft iemand wellicht nog een goede tip wat ik zou kunnen doen?
19 december is het glasvezelpunt gerealiseerd. Eindelijk een aannemer die wel de kennis en kunde in huis had.

Maar het gedoe is nog niet voorbij. Het is blijkbaar lastig om de werkzaamheden gereed te melden. ODIDO kan niet verder. Die wijzen naar ODF. Die wijst weer naar de aannemer. En niemand doet wat ondertussen. Wat een ellende dat overstappen.

Ook nu doodleuk een bericht gehad dat de aangevraagde overstapservice komt te vervallen (90 dagen termijn verstreken) en ik straks bij oplevering Ziggo maar zelf moet opzeggen. Weet iemand of dat nog te verlengen is? Ze hebben wel lef bij ODIDO.

Ik heb maar weer een bericht geplaatst op de ODIDO community pagina. :'(

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sende115 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:15:
[...]

Je zou je getrokken vezel kunnen testen met een zaklamp aan een kant, en dan aan de andere kant kijken of je licht ziet, op die manier kan het relatief veilig. (eventueel met 2 personen, en de zaklamp dan tegen de SC/UPC kant van de vezel houden)
Dan leen ik wel even een power meter ergens ;) Ik heb best wat ervaring met otdr's, splicers en opm's dus weet wat ik doe. Je voelt het ook wel als je glas kapot trekt is mijn ervaring, maar dit was allemaal niet mijn vraag.

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:53
Boudewijn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:20:
[...]

Dan leen ik wel even een power meter ergens ;) Ik heb best wat ervaring met otdr's, splicers en opm's dus weet wat ik doe. Je voelt het ook wel als je glas kapot trekt is mijn ervaring, maar dit was allemaal niet mijn vraag.
Je hebt gelijk, ik moest even iets verder teruglezen.

Echter, als je SFP niet geregistreerd zou zijn, zou je alsnog licht op de vezel moeten zijn lijkt me, Hij komt weliswaar niet online vanwege een mislukkende authenticatie.

• virtualjoe
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik ga na 1,5 jaar Delta Glas met eigen Nokia XS-010X-Q over naar Odido glas (ivm met Delta klantenservice ellende) en sluit daar mijn eigen Nokia modem hopelijk weer aan. De monteur komt langs om de verbinding over te zetten op de meegeleverde modem en hopelijk kan hij mij gelijk helpen met mijn eigen modem. We gaan het zien!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04:59

DON PAPA

Tweaker-fan

virtualjoe schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:14:
en sluit daar mijn eigen Nokia modem hopelijk weer aan. De monteur komt langs om de verbinding over te zetten op de meegeleverde modem en hopelijk kan hij mij gelijk helpen met mijn eigen modem. We gaan het zien!
Kwestie van vlan300 instellen op de wan poort van je Nokia router en de routers wisselen, meer stelt het niet voor ;)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
DON PAPA schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Kwestie van vlan300 instellen op de wan poort van je Nokia router en de routers wisselen, meer stelt het niet voor ;)
Moet hij ook niet het serienummer doorgeven aan Odido of clonen?

• Lord_Dain
Hier vrijdag Odido opgezegd, had toch minimaal wel een poging/belletje van KS verwacht om me als klant te behouden maar niets daarvan. Vanochtend mail gehad met de bevestiging van opzegging maar in het portaal staat de opzegging nog niet eens 'in behandeling'.. lekker goed geregeld :D

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sende115 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Je hebt gelijk, ik moest even iets verder teruglezen.

Echter, als je SFP niet geregistreerd zou zijn, zou je alsnog licht op de vezel moeten zijn lijkt me, Hij komt weliswaar niet online vanwege een mislukkende authenticatie.
Ja dat is ook mijn vermoeden, maar ik verwachtte wel dat mijn Mikrotik router, waar de SFP in zit, wel wat Rx vermogen zou zien. Topic is aangemaakt op de odido-community, ben benieuwd wanneer ze omzetten. Dan zien we het wel.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:19
virtualjoe schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:14:
Ik ga na 1,5 jaar Delta Glas met eigen Nokia XS-010X-Q over naar Odido glas (ivm met Delta klantenservice ellende) en sluit daar mijn eigen Nokia modem hopelijk weer aan. De monteur komt langs om de verbinding over te zetten op de meegeleverde modem en hopelijk kan hij mij gelijk helpen met mijn eigen modem. We gaan het zien!
Je krijgt waarschijnlijk een XS-010X-Q met Delta sticker erop en een Zyxel router van Odido.
Dat is wat ik 2 jaar geleden kreeg bij Odido over Delta. Bij het inplannen van Guidion wordt ook gevraagd om 2 stopcontacten, dus ik vermoed ONT+router.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:05
rens-br schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:50:
[...]

Moet hij ook niet het serienummer doorgeven aan Odido of clonen?
Dat is alleen als je zelf een ONT direct op de glasvezel aansluit. Een router sluit je (meestal) aan op de utp poort van de ONT en dan hoef je alleen vlan300 in te stellen.
(Staat ook zo in de OP)

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 28-01-2026 15:31 ]

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-01 15:24
Vandaag een bizar staaltje service meegemaakt. Om 12:00 stroomstoring in de buurt, om 12:06 stroom terug maar Huawei XGS-PON ONT overleden, LAN poort defect.

12:24: Klantenservice gebeld, Odido modem moest toch aangesloten worden voor een test
12:39: Einde gesprek, monteur ingepland voor vandaag.
12:49: SMS dat de monteur er bijna is (binnen 5 minuten)
12:59: Weer online!

Echt bizar hoe snel dit is opgepakt. Nog voor 13:00 uur was ik weer online!
Het mag ook wel eens gezegd worden dat er ook wel veel dingen goed gaan bij Odido.

• virtualjoe
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
jongetje schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:30:
[...]

Dat is alleen als je zelf een ONT direct op de glasvezel aansluit. Een router sluit je (meestal) aan op de utp poort van de ONT en dan hoef je alleen vlan300 in te stellen.
(Staat ook zo in de OP)
Mooi! Ik heb al een wan.300 (vlan 300) device op mijn Openwrt router aangemaakt. Mijn eigen Nokia modem kan dan op de overzet dag eraf, nieuwe erop door monteur. Wan kabel van mijn eigen router op de modem en op de WAN poort vlan 300 device instellen. En gaan met die banaan (hopelijk) :-)

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ping83 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:32:
Vandaag een bizar staaltje service meegemaakt. Om 12:00 stroomstoring in de buurt, om 12:06 stroom terug maar Huawei XGS-PON ONT overleden, LAN poort defect.

12:24: Klantenservice gebeld, Odido modem moest toch aangesloten worden voor een test

Het mag ook wel eens gezegd worden dat er ook wel veel dingen goed gaan bij Odido.
Mooi eens een keer een positief verhaal
offtopic:
Het zal wel een generatie dingetje zijn, maar toen ik begon met lezen dacht ik dat er een negatief verhaal zou volgen. Voor mij heeft 'bizar' namelijk een negatieve lading.

AI heeft me geholpen in te zien dat dit van oudsher inderdaad zo is, maar dat de 'jeugd' er tegenwoordig meer en meer een positieve lading aan geeft. Zal nog wel even wennen voor me zijn ;)

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:21
Ping83 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:32:

Het kan dus wel goed gaan. Ik lig sinds zaterdag al plat met precies hetzelfde probleem. Lan poort defect van de Huawei ONT. Ik heb gebeld en de medewerker had waarschijnlijk geen idee en heeft het doorgestuurd naar de technische dienst. Twee dagen later weer gebeld en weer een medewerker die er niks van snapte. Gisteren doorverbonden met de technische dienst omdat ik zelf maar stappen heb ondernomen. Ik heb een zaram besteld bij Schenk en deze komt morgen binnen. Nog mijn complimenten naar Schenk want die heeft het serienummer/pon id eerder aan mij doorgegeven en deze staat inmiddels geregistreerd door de medewerker van de technische dienst. Morgen hopelijk weer verbinding.

• Lord_Dain
Dit is idd uitzonderlijk mooi verhaal, je zou bijna denken de uitzondering die...

Alle gekheid op een stokje, bij veel support desken zitten een hoop medewerkers die maximaal gemiddeld zijn qua meedenken en kennis, je moet gewoon wat geluk hebben dat je net die medewerker treft die snapt wat het probleem is of de klant doorstuurt naar de juiste afdeling. Bij tweakdsl in de beginjaren had je echt highly skilled support, bij xs4all zaten ook echt wel hele goede mensen, daarna Ziggo en KPN meegemaakt en daar was het toch een stuk minder. Hoe groter de toko hoe minder goed de support medewerkers lijkt het.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lord_Dain schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:36:
Dit is idd uitzonderlijk mooi verhaal, je zou bijna denken de uitzondering die...

Alle gekheid op een stokje, bij veel support desken zitten een hoop medewerkers die maximaal gemiddeld zijn qua meedenken en kennis, je moet gewoon wat geluk hebben dat je net die medewerker treft die snapt wat het probleem is of de klant doorstuurt naar de juiste afdeling. Bij tweakdsl in de beginjaren had je echt highly skilled support, bij xs4all zaten ook echt wel hele goede mensen, daarna Ziggo en KPN meegemaakt en daar was het toch een stuk minder. Hoe groter de toko hoe minder goed de support medewerkers lijkt het.
De Ziggo’s en KPN’s gokken gewoon dat ze er mee wegkomen. En eerlijk gezegd betaal ik (en dat is natuurlijk niet iedereen) liever een paar knaken minder dan het hebben van excellente support die je misschien nooit nodig zal hebben.

De lijn moet het gewoon doen en als er incidenteel iets is, dan neem ik de frustratie richting de klantenservice wel voor lief. :P

Have you tried turning it off and on again?

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02:37
Het ziet er naar uit dat Odido eruit is geklapt hier rond Utrecht. Al een halfuurtje geen internet, paar keer modem opnieuw gestart maar helaas niks. Modem zegt totaal geen DHCP response terug te kunnen krijgen. Een snelle check op allestoringen.nl zegt me dat ik niet de enige ben hiermee..

Volgens Odido's site is er natuurlijk geen storing bij hun bekend...

[ Voor 11% gewijzigd door arunesh90 op 29-01-2026 03:54 ]

• Lord_Dain
Hier klapte iets na middernacht de verbinding er een paar minuten uit. Onderhoud wellicht?

• arunesh90
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02:37
Lord_Dain schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 03:56:
Hier klapte iets na middernacht de verbinding er een paar minuten uit. Onderhoud wellicht?
Normaal zou Odido's website het wel aangeven als er geplande onderhoud was, maar op dit moment geeft het zowel geen onderhoud of een bekende storing aan, terwijl het bijna al een uur nu is dat het plat is hier, plus er zijn andere mensen die hetzelfde melden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2Ep6Hek_iXWDUeamfIcGDSiqW8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xC6FfnFL6gbe4i1bPmNyTqag.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k3sM8MQetrELOXjSi8O9j-YnZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1GenUSxhcvHfZLIt9SGWze6c.png?f=fotoalbum_large

Ik zie wel hoe het allemaal is in de ochtend 💤

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-01 11:47
Hier in 033 ligt de Opauper glasvezel er inderdaad uit. Ik be er wel een beetje klaar mee, tijd om na 10 jaar een alternatief te gaan zoeken.

[ Voor 35% gewijzigd door Hemingr op 29-01-2026 06:23 ]

Gecensureerd.

• GoTyce
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

GoTyce

B S U R

Hemingr schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 06:22:
Hier in 033 ligt de Opauper glasvezel er inderdaad uit. Ik be er wel een beetje klaar mee, tijd om na 10 jaar een alternatief te gaan zoeken.
Hier in 033 ook. Ik had wel een e-mail van te voren ontvangen van Odido over gepland onderhoud dat tot 7.00 uur kon duren. Jij ook? Om 7.00 uur doe ik nog even een powercycle.

• Cardinal
  • Laatst online: 22:32
033 hier geen internet sinds 03.15. Geen bericht gezien van odido, wel mijn factuur. Lekkere berichtgeving.

edit 07:12 internet amersfoort vathorst weer up

[ Voor 19% gewijzigd door Cardinal op 29-01-2026 07:12 ]

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-01 13:07

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Ook hier, Barneveld, sinds 04:41 geen internet meer.

Edit 07:05:
Hier doet de glasvezel het weer.

[ Voor 32% gewijzigd door HellStorm666 op 29-01-2026 07:06 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:57

Reinier

\o/

Het kan toeval zijn maar na een modem reboot ben ik weer online (Amersfoort).

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:10

Bjk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHdfq53VfIm-DcGMuPc2NLqx6dU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y7tPdG7n0zE3sMui5WEs9Vfz.png?f=user_large

Hier was het internet ook down, tot 07.00 (Harderwijk).

• Blids
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:47
Ook geprobeerd om de opnieuw op te starten werkt niet in nunspeet nog steeds geen verbinding alleen mobiel

• kilon
  • Laatst online: 29-01 16:09
In Hilversum is er ook nog geen internet.

Edit 07:44 nu hier ook weer internet. Het zal wel in fasen de komende minuten terugkomen als dit voor jou nog niet het geval is.

[ Voor 61% gewijzigd door kilon op 29-01-2026 07:45 ]

• Cardinal
  • Laatst online: 22:32
Op de odido website. Ik hoop niet dat dit weken lang hetzelfde gaat zijn.
Op 27, 28, 29 en 30 januari & 5, 6, 10, 12, 13 februari vindt er onderhoud op ons netwerk plaats!
Leuk om te weten een odido kwartier duurt een paar uur.
We doen het onderhoud 's nachts tussen 01:00 en 07:00 uur (Let op, tijden kunnen afwijken. Het exacte tijdstip wordt in de e-mail vermeld.). Je verbinding wordt dan kort onderbroken. Je kunt dan even niet internetten, tv‑kijken en bellen. Dit duurt maximaal een kwartier, daarna werkt alles weer zoals voorheen.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:18:
Het kan toeval zijn maar na een modem reboot ben ik weer online (Amersfoort).
Hier nog niet :X

Edit:
Nu weer wel online

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 29-01-2026 07:57 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Blids
  • Laatst online: 04:47
Ja hier is het internet nu ook terug in nunspeet

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:37

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ok, domme vraag: moesten jullie nog iets doen aan kastje / modem voordat het weer online kwam? Hier zit ik nog zonder, internet lampje op het modem is nog rood.

edit:
Antwoord: nee, zonder herstart ging het weer werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Rudedadude op 29-01-2026 09:37 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:15
Hier ook nog niets.. RX lampje van FTU blijft uit. Zelfs na 30 seconden stroomloos geweest te zijn. M'n (eigen) router heeft nog steeds geen IP.

• theblindman
  • Laatst online: 22:06
Hier werkt het weer, maar natuurlijk wel weer een ander IP-adres gekregen.
In mijn afgelopen (eerste) jaar Odido heb ik zoveel storingen en IP-adressen gehad, ik ben er wel echt klaar mee

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik ontving dinsdag wel een email over dit geplande onderhoud, met idd onderbrekingen op de door jullie genoemde tijdstippen.

Geen nieuw IP-adres gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 29-01-2026 09:33 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-01 11:47
Na wat up en down weer internet. Wel een nieuw IP adres, wat irritant is. Communicatie van de odildo boys overigens nul punt nul.

Vandaag eens kijken wat KPN kan aanbieden voor internet+2x mobiel, want ik ben het een klein beetje zat. Ze zijn dan wel voor mij de goedkoopste, maar ik betaal liever een beetje meer voor stabiliteit.

Gecensureerd.

• njh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:15

njh

Sypher schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:24:
Hier ook nog niets.. RX lampje van FTU blijft uit. Zelfs na 30 seconden stroomloos geweest te zijn. M'n (eigen) router heeft nog steeds geen IP.
Zelfde hier... interface blijft down :( (Amersfoort)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

theblindman schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:31:
Hier werkt het weer, maar natuurlijk wel weer een ander IP-adres gekregen.
In mijn afgelopen (eerste) jaar Odido heb ik zoveel storingen en IP-adressen gehad, ik ben er wel echt klaar mee
Snap ik, maar wat is er nu erg aan een ander ip-adres ? Dynamic dns op je router inschakelen en gaan.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-01 15:31

Zorian

What the fox?

Hier in omgeving Amersfoort ook een flinke hik geweest zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://zorian.pictures/firefox_189fSpiEkV.png

Ik heb 0 communicatie ontvangen over eventueel onderhoud of storingen.

[ Voor 21% gewijzigd door Zorian op 29-01-2026 09:35 ]

• njh

njh

Volgens de community pagina is het opgelost:

[Opgelost] De eerdere problemen met Internet, TV en Vast Bellen in regio Amsterdam, Hilversum, Rotterdam, Utrecht, Almere en Amersfoort zijn verholpen. Mocht je nog geen verbinding hebben, haal dan het modem (en eventueel de mediaconverter) minimaal 10 seconden van de stroom. Lees op onze Community hoe dat gaat: https://community.odido.n...t-534/reboot-modem-276078

Helaas ben ik nu niet thuis dus reboot van de mediaconverter zit er nu niet in...

[ Voor 7% gewijzigd door njh op 29-01-2026 09:43 ]

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-01 15:31

Zorian

What the fox?

njh schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:42:
Volgens de community pagina is het opgelost:

[Opgelost] De eerdere problemen met Internet, TV en Vast Bellen in regio Amsterdam, Hilversum, Rotterdam, Utrecht, Almere en Amersfoort zijn verholpen. Mocht je nog geen verbinding hebben, haal dan het modem (en eventueel de mediaconverter) minimaal 10 seconden van de stroom. Lees op onze Community hoe dat gaat: https://community.odido.n...t-534/reboot-modem-276078

Helaas ben ik nu niet thuis dus reboot van de mediaconverter zit er nu niet in...
Hier heb ik niks hoeven herstarten en heeft het zichzelf gewoon weer online gezet.

• njh

njh

Zorian schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Hier heb ik niks hoeven herstarten en heeft het zichzelf gewoon weer online gezet.
Ik heb hem net voordat ik de deur uit ging om 06:45 gereboot in hoop dat dat zou werken, maar misschien heeft dat de kans op automatisch herstel wel onmogelijk gemaakt. Einde van de middag gaan we het zien...

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zorian schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:34:

[Afbeelding]

Idem. zonder enige info 3:36u tot ca. 8:30u eruit en nu een ander IP.

Vaag dat er wat op een community forum wordt geschreven i.p.v. de storingspagina.

[ Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 29-01-2026 11:03 ]

• Sypher
Werkt hier nog steeds niet. Router gereboot, FTU meerdere keren gepowercycled dus heb de klantenservice gebeld. Die vroeg het oude modem aan te sluiten.

Oude modem werkt wel. Eigen niet. Klantenservice wil/kan daar niet verder mee helpen. Snap het ergens wel, maar het is ontstaan sinds het onderhoud.

Ook erg fijn: het lipje van de SFP-module is losgekomen.. "Oh das niet erg" dus de medewerkster van Odido. Ja dat is het wel, nu kan ik die module alleen los krijgen met een schroevendraaier.

Meer mensen hier bij wie hun eigen modem niet meer werkt na het onderhoud/de storing?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Sypher schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:14:
Werkt hier nog steeds niet. Router gereboot, FTU meerdere keren gepowercycled dus heb de klantenservice gebeld. Die vroeg het oude modem aan te sluiten.

Oude modem werkt wel. Eigen niet. Klantenservice wil/kan daar niet verder mee helpen. Snap het ergens wel, maar het is ontstaan sinds het onderhoud.

Ook erg fijn: het lipje van de SFP-module is losgekomen.. "Oh das niet erg" dus de medewerkster van Odido. Ja dat is het wel, nu kan ik die module alleen los krijgen met een schroevendraaier.

Meer mensen hier bij wie hun eigen modem niet meer werkt na het onderhoud/de storing?
Welke netwerktechniek gebruik je? En wat is je setup / router instelling?

• Sypher
rens-br schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Welke netwerktechniek gebruik je? En wat is je setup / router instelling?
@rens-br Heb nog een hele oude Tmobile Thuis aansluiting, dat is nog een AON als ik me niet vergis?
Hun Draytek SFP zit in een eigen TP-Link MC220L mediaconverter, van daaruit naar mijn EdgeRouter Lite.

Ik zie dat eth0.300 geen IP meer krijgt, desondanks herhaaldelijke pogingen voor een renew + powercycles. Zou haast zeggen dat ze mijn MAC address geblokkeerd hebben of van de whitelist hebben afgemikt..

• njh

njh

Sypher schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:14:

Idem hier. Heb via klantenservice de mediaconverter op afstand laten rebooten, maar dat lijkt vooralsnog niet te helpen. Vanmiddag thuis verder troubleshooten, maar raar is het wel.

• Lord_Dain
Ouch, ik heb het idee dat ze dan in de omgeving Utrecht ook een grote portering/migratie hebben gedaan. Begin deze maand was het omgeving Tilburg ook feest, nadat de verbinding weer op kwam had ik een volledig nieuw IP adres in een hele andere range. Ze zijn dus flink bezig met (hopelijk) aan de weg te timmeren, misschien dat ze ook meteen een stukje redundantie of failover kunnen realiseren voor toekomstige acties? :D

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:58
Zorian schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:34:

[Afbeelding]

Sowieso hier in de omgeving Amersfoort de laatste maand/1,5 veel problemen met Odido. Regelmatig dat ik of de NTU of m'n dream machine moet herstarten om weer connectie te krijgen.

• Sypher
Als ik ChatGPT moet geloven:
RX blinking briefly after boot then stopping
You receive some initial frames from the OLT during ONU detection, then traffic stops. That typically means the OLT is rejecting the device after identification.
Hun netwerk lijkt sinds het onderhoud mijn mediaconverter te weigeren? Alleen, hoe gaan we dit gefixed krijgen... De eerstelijns zal hier vast geen script voor hebben (of het willen doorzetten)

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Sypher schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:50:
Als ik ChatGPT moet geloven:

[...]

Hun netwerk lijkt sinds het onderhoud mijn mediaconverter te weigeren? Alleen, hoe gaan we dit gefixed krijgen... De eerstelijns zal hier vast geen script voor hebben (of het willen doorzetten)
Met AON is er, voor zover ik weet, niet iets als een lijst waaraan je converter moet voldoen, net zoals dat bij XGS-PON is.

Heb jij de mediaconverter van Odido nog? Of heb je nooit iets nieuws gekregen en heb jij de DrayTek nog?

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 29-01-2026 11:55 ]

• Sypher
rens-br schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:55:
[...]

Heb jij de mediaconverter van Odido nog? Of heb je nooit iets nieuws gekregen en heb jij de DrayTek nog?
Ik heb nooit een MediaConverter van Odido gehad, de SFP plugt rechtstreeks in de DrayTek. Die heb ik - na installatie door de monteur - meteen omgezet naar mijn TPLInk MC220L + Edgerouter setup die sinds 2018 probleemloos heeft gewerkt.

De DrayTek heb ik nog (is immers bruikleen). Als ik die aansluit werkt de verbinding wel, Odido ziet het modem dan ook up komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sypher op 29-01-2026 12:02 ]

• Onskii
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Sypher schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Ik heb nooit een MediaConverter van Odido gehad, de SFP plugt rechtstreeks in de DrayTek. Die heb ik - na installatie door de monteur - meteen omgezet naar mijn TPLInk MC220L + Edgerouter setup die sinds 2018 probleemloos heeft gewerkt.

De DrayTek heb ik nog (is immers bruikleen). Als ik die aansluit werkt de verbinding wel, Odido ziet het modem dan ook up komen.
Ik denk dat het aan je TP-Link MC220L ligt, tenzij je dit op een andere manier kunt verifiëren. Zelf heb ik al een tijdje op mijn huidige AON-verbinding van Odido de Genexis FiberXport OCG-GN-P2110-EU-1 aangesloten, vooral omdat ik de manier waarop Odido zijn apparatuur bij klanten levert cosmetisch niet mooi vind. Tot nu toe werkt alles probleemloos.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Sypher schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:02:
[...]

Dat is deze toch: uitvoering: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L. Die mediaconverter heb ik ook een tijdje gebruikt op een 1Gbit/s verbinding. Zitten daar dipswitches op o.i.d.? Of is dat alleen bij de mediaconverter die Odido vroeger leverde met de eerste versie van de Zyxel.

Wel frappant dat je geen nieuwe apparatuur gekregen hebt in de tussentijd, Odido (T-Mobile / Vodafone) levert die DrayTek sinds 2018 al niet meer uit en kreeg bij mijn eigen abonnement destijds ineens uit het niets een nieuwe router opgestuurd.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 29-01-2026 13:06 ]

• Lord_Dain
Onskii schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:42:
[...]

Ik denk dat het aan je TP-Link MC220L ligt, tenzij je dit op een andere manier kunt verifiëren. Zelf heb ik al een tijdje op mijn huidige AON-verbinding van Odido de Genexis FiberXport OCG-GN-P2110-EU-1 aangesloten, vooral omdat ik de manier waarop Odido zijn apparatuur bij klanten levert cosmetisch niet mooi vind. Tot nu toe werkt alles probleemloos.
Mooie oplossing, waarom zou Odido dit zelf niet zo doen? Te duur?

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Lord_Dain schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:54:
[...]

Mooie oplossing, waarom zou Odido dit zelf niet zo doen? Te duur?
Ik denk omdat die patchcover niet op alle NT's werkt, en ze dus moeten bijhouden welke NT bij welke klant zit.

Met losse mediaconverters heb je dit probleem niet.

• Lord_Dain
rens-br schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Ik denk omdat die patchcover niet op alle NT's werkt, en ze dus moeten bijhouden welke NT bij welke klant zit.

Met losse mediaconverters heb je dit probleem niet.
Ah dat klinkt logisch, ik heb idd ook andere NT aan de muur waarbij de glasvezel(s) aan de rechterkant(en) zitten, in de rechter NT zit de groene vezel en in de linker NT blauwe die tot op heden altijd gebruikt is.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Lord_Dain schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:06:
[...]

Ah dat klinkt logisch, ik heb idd ook andere NT aan de muur waarbij de glasvezel(s) aan de rechterkant(en) zitten, in de rechter NT zit de groene vezel en in de linker NT blauwe die tot op heden altijd gebruikt is.
Stukje achtergrond info wat me net nog te binnen schoot. Odido levert natuurlijk op veel verschillende netwerken, KPN, ODF, Delta, (Glaspoort?), (en vergeet er vast nog een paar), en niet al die netwerken maken gebruik van dezelfde NT's. Daarnaast heb je bij KPN NetwerkNL volgens mij inmiddels al drie verschillende NT's afhankelijk van hoe oud je NT is.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 29-01-2026 14:12 ]

• Lord_Dain
rens-br schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Stukje achtergrond info wat me net nog te binnen schoot. Odido levert natuurlijk op veel verschillende netwerken, KPN, ODF, Delta, (Glaspoort?), (en vergeet er vast nog een paar), en niet al die netwerken maken gebruik van dezelfde NT's. Daarnaast heb je bij KPN NetwerkNL volgens mij inmiddels al drie verschillende NT's afhankelijk van hoe oud je NT is.
Hier even nagezocht, mei 2014, kreeg ik deze NT's:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AOLWXRQ.png

• Sypher
Blegh. Na de halve dag getethered te hebben zodat ik iig kan werken heb ik voor nu maar een double-NAT constructie opgezet waarbij mijn router achter die antieke Vigor zit (ding heeft FW update van 2017 8)7) zodat mijn internet tenminste weer werkt. Die Vigor support maar VLAN0-7 en mijn VLAN's zitten iets hoger.

Zou kunnen dat de MC220L overleden is, maar vind het allemaal net wat te toevallig icm hun onderhoud (en opvolgende storing?). Ga zo wel even een nieuwe bestellen om te zien of dat helpt.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Sypher schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:21:
Blegh. Na de halve dag getethered te hebben zodat ik iig kan werken heb ik voor nu maar een double-NAT constructie opgezet waarbij mijn router achter die antieke Vigor zit (ding heeft FW update van 2017 8)7) zodat mijn internet tenminste weer werkt. Die Vigor support maar VLAN0-7 en mijn VLAN's zitten iets hoger.

Zou kunnen dat de MC220L overleden is, maar vind het allemaal net wat te toevallig icm hun onderhoud (en opvolgende storing?). Ga zo wel even een nieuwe bestellen om te zien of dat helpt.
Je zou bij Odido ook om nieuwe apparatuur kunnen vragen, dan krijg je van hun sowieso een nieuwe media converter in combinatie met de nieuwe Zyxel.

• Muncher
  • Laatst online: 29-01 18:02
Ook hier ligt de boel er nog steeds (of eigenlijk weer) uit. Ik heb een MC220L media converter met daarachter een Opnsense machine. Ik heb ergens nog die oude Vigor liggen denk ik. Wat kan ik nu het beste doen? Dat oude modem lijkt mij ook niet top, dan ben ik al mijn DHCP instellingen kwijt…

Ik heb geprobeerd om mijn modem te laten upgraden destijds maar de meneer van Guidon (?) kwam 2x niet opdagen. Daarna ben ik het vergeten omdat alles toch gewoon werkt.

Edit: net mijn MC220L even 10 minuutjes zonder stroom gezet, aangesloten en daarna firewall opnieuw opgestart. Alles lijkt weer te werken.

@Sypher werkt het bij jou inmiddels ook weer?

[ Voor 17% gewijzigd door Muncher op 29-01-2026 16:48 ]

• Sypher
rens-br schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Je zou bij Odido ook om nieuwe apparatuur kunnen vragen, dan krijg je van hun sowieso een nieuwe media converter in combinatie met de nieuwe Zyxel.
Ben zelf ooit (jaren geleden) ook wel eens benaderd of ik een "gratis modem swap" wilde, maar daar moest Guideon langskomen. Dacht dat het gewoon alleen een nieuw modem zou zijn, maar dat er een MC bij zit verklaart wel de "noodzaak" voor een monteur.

Heb er toen niets meer mee gedaan, gebruikte hem toch niet want hij was puur een backup hier voor het geval mijn eigen setup er mee zou stoppen.
Muncher schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:42:
Ook hier ligt de boel er nog steeds (of eigenlijk weer) uit. Ik heb een MC220L media converter met daarachter een Opnsense machine. Ik heb ergens nog die oude Vigor liggen denk ik. Wat kan ik nu het beste doen? Dat oude modem lijkt mij ook niet top, dan ben ik al mijn DHCP instellingen kwijt…

Ik heb geprobeerd om mijn modem te laten upgraden destijds maar de meneer van Guidon (?) kwam 2x niet opdagen. Daarna ben ik het vergeten omdat alles toch gewoon werkt.
Dat bevestigd dus wel mijn vermoeden dat er dus iets aan de netwerkkant is en mijn MC220L dus gewoon in orde is (alleen niet meer icm nieuwe hardware en/of settings van Odido). Dan heeft het bestellen van een nieuwe MC220L ook weinig zin, damn.. Hoe we dit langs de 1e lijns gaan krijgen? Misschien posten op Odido community.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-01 18:24
verzamelen op het community forum en hopen dat tommie het oppakt :) eerste lijn zal je gelijk afschieten, het is immers eigen apparatuur en die krijgt geen supporrt

• njh

njh

Hier net thuis gekomen maar ook met de officiele Zyxel geen soelaas. Morgen komt de monteur met een nieuwe mediaconverter, wel super vervelend dat alles er meer dan een dag uit ligt dan...

Dit is met redelijk nieuwe hardware aangezien alles vervangen werd na upgrade naar 8gbit. Gebruik alleen de ONT maar goed, het is net 2maanden oud.

[ Voor 28% gewijzigd door njh op 29-01-2026 15:47 ]

• hcQd
  • Laatst online: 02:10
@Sypher Hoe branden de ledjes op de mediaconverter? Normaal horen er drie continu te branden en eentje knippert bij dataverkeer.

• Sypher
hcQd schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:49:
@Sypher Hoe branden de ledjes op de mediaconverter? Normaal horen er drie continu te branden en eentje knippert bij dataverkeer.
Alles brandt bij het opstarten. Dan knippert RX een paar keer en dan gaat die uit (en blijft die uit).

• martinusv
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:14
Ik zit nu op Delta glasvezel (voorheen Caiway) en overweeg om gebruik te maken van een aantrekkelijke Odido overstap aanbieding voor internet en TV.
Huidige setup gebruikt het Genexis Live Titanium-22 modem in combinatie met een Fritzbox 4060.
De Fritzbox wil ik zeker behouden.
Moet bij overstap dit Genexis modem worden vervangen ?
En kan ik dan zonder problemen mijn Fritzbox weer activeren ?
Zijn er mensen hier die een vergelijkbare swap hebben gemaakt ?

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:52
martinusv schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:52:
Ik zit nu op Delta glasvezel (voorheen Caiway) en overweeg om gebruik te maken van een aantrekkelijke Odido overstap aanbieding voor internet en TV.
Huidige setup gebruikt het Genexis Live Titanium-22 modem in combinatie met een Fritzbox 4060.
Ik kreeg van Delta een 2 jaars aanbieding beter dan Odido toen ik belde… dat zou ik eerst doen

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• rens-br

rens-br

Topicstarter
martinusv schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:52:
Je gaat waarschijnlijk een nieuwe media converter krijgen en daarna kan je gewoon elk willekeurige router aansluiten die je wilt, mits deze VLANS ondersteund. Dat doet een Fritzbox als ik me niet vergis.

Meer informatie over je eigen router aansluiten, staat in de openingspost
Pagina: 1 ... 137 138 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen