Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
RoL0 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:25:
Ik loop vast bij support: door een (waarschijnlijke) configurariefout in de DNS van Odido wordt het PTR-record bij mijn ip-adres niet publiekelijk gemaakt en kan er dus geen hostname bij mijn ip gevonden worden. Wanneer ik hun eigen ns1.versatel.net gebruikt krijg ik wel een .ftth.glasoperator.nl adres. Gevolg: bij enkele diensten wordt mijn connectie als 'verdacht' gemarkeerd en wordt ik geblacklist of krijg ik extra captchas etc.

Er loopt een draadje op het communityforum, maar gezien dit toch echt een intern probleem is, gaat het daar niet opgelost worden. Draadje is enkele maanden oud met geen zicht op een oplossing. Het schijnt om in ieder geval één block adressen te gaan.

Toch maar de helpdesk gebeld. 1e lijn gaat dit (begrijpelijk) compleet boven de pet. Maar, men gaf aan dat de 2e lijn er ook niets van begreep en er geen hogerop bestaat. Oftewel: we kunnen dit niet voor u oplossen en er is geen mogelijkheid dit verder te escaleren.

Iemand een idee voor een ingang om wel een ticket te laten inschieten op een hoger niveau van de technische dienst?
Is een DDNS gebruiken in jouw geval niet wat makkelijker?

• RoL0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:49
rens-br schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:26:
[...]

Is een DDNS gebruiken in jouw geval niet wat makkelijker?
Dit gaat om reverse dns (PTR-record, ip->hostname), niet andersom.

Dit probleem kan alleen bij Odido zelf opgelost worden, maar de helpdesk lijkt simpelweg geen contact te kunnen maken hun eigen technisch beheerders en lijkt erop ingericht om enkel problemen aan de klant-kant op te kunnen lossen.

[ Voor 34% gewijzigd door RoL0 op 12-11-2025 13:38 ]

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11 17:37
Vandaag heeft Odido mijn aansluiting voltooid. Het had wat voeten in de aarde met alle monteurs e.d. om de glasvezelkabel in het huis te krijgen maar het is gelukt.

Ze hebben de Zyxel modem geplaatst, echter wil ik gewoon mijn Unifi netwerk gebruiken. Ik heb hiervoor een USG en een aantal accesspoints.

Hiervoor had ik Ziggo en moest het modem in bridge-mode, nu heb ik al gegoogled en dit topic door gelezen en zou ik voor Odido direct de UTP kabel uit het KPN glasvezelpunt in mijn UDR moeten kunnen stoppen. VLAN 300 instellen en off we go.

Echter lukt het niet om een verbinding te krijgen. Is er nog iets mis met mijn instellingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_Mseya_f16FtdCmSSs4o_6GXZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFlVdHD8XEAOVqikKP43vHWZ.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: Ik had USG geschreven maar ik heb een Unifi Dream Router (UDR)

[ Voor 3% gewijzigd door mitchdc op 12-11-2025 16:02 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
mitchdc schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:43:
Dit topic door gelezen en zou ik voor Odido direct de UTP kabel uit het KPN glasvezelpunt in mijn USG moeten kunnen stoppen. VLAN 300 instellen en off we go.

Echter lukt het niet om een verbinding te krijgen. Is er nog iets mis met mijn instellingen?

[Afbeelding]
Dat zou inderdaad moeten werken, MAC clone o.i.d. is in ieder geval echt niet nodig. Welke USG heb je? Ik heb uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra en de volgende settings gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOmemcr1qbYcAaUASzowVvMnhcM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5NHwKDJWyOBSX72BHNKeCcYQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 12-11-2025 15:59 ]

• mitchdc
rens-br schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:57:
[...]

Dat zou inderdaad moeten werken, MAC clone o.i.d. is in ieder geval echt niet nodig. Welke USG heb je? Ik heb uitvoering: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra en de volgende settings gebruikt:
[Afbeelding]
Ik heb een foutje gemaakt, ik heb een UDR (Unifi Dream Router) en gebruik al een aantal jaar geen USG meer :P

• rens-br

rens-br

Topicstarter
mitchdc schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:02:
[...]

Ik heb een foutje gemaakt, ik heb een UDR (Unifi Dream Router) en gebruik al een aantal jaar geen USG meer :P
Enige verschil wat ik zo zie is de DHCP client option.

• mitchdc
rens-br schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:22:
[...]

Enige verschil wat ik zo zie is de DHCP client option.
Die kan ik zonder "value" niet toevoegen.

• sparrow86
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:34
Hoi,
Ik heb nu 400 mbit/s internet van Odido via glasvezel. Ik hou daar 1 verdieping hoger zo n 200 mbit/s van over in de werkkamer en 100 in de slaapkamer.

Als ik mijn wifisnelheid boven significant wil verbeteren, kan ik dan beter een wifiversterker van Odido neerzetten, of mn internetsnelhied verhogen naar 1000mbit/s? Beide opties zijn even duur voor mij maar ik vraag me af wat het meeste resultaat geeft naar verwachting?

Geeft een wifiversterker (nagenoeg) de volle snelheid of kan dat nog steeds significant verstoord worden door een betonnen verdiepingsvloer tussen modem en wifiversterker?

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:52
mitchdc schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:02:
[...]

De UDR ook al een herstart gegeven?

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:05

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Bekabeld je netwerk uitbreiden zal altijd de voorkeur hebben, als je de mogelijkheid hebt om dat naar iedere verdieping te leggen.

Een versterker zal moeten werken met de signaalsterkte die hij op locatie ontvangt. Vanaf 200 ontvangst gaat hij er geen 400 van maken.

Verhogen van je snelheid is niet eenmalig. Dat blijf je betalen per maand. Aanschaf versterker wel, maar qua resultaat valt het tegen.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:15
sparrow86 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:53:
Hoi,
Ik heb nu 400 mbit/s internet van Odido via glasvezel. Ik hou daar 1 verdieping hoger zo n 200 mbit/s van over in de werkkamer en 100 in de slaapkamer.

Als ik mijn wifisnelheid boven significant wil verbeteren, kan ik dan beter een wifiversterker van Odido neerzetten, of mn internetsnelhied verhogen naar 1000mbit/s? Beide opties zijn even duur voor mij maar ik vraag me af wat het meeste resultaat geeft naar verwachting?

Geeft een wifiversterker (nagenoeg) de volle snelheid of kan dat nog steeds significant verstoord worden door een betonnen verdiepingsvloer tussen modem en wifiversterker?
Een netwerkkabel naar boven trekken. Wifi door een betonnen vloer zal vrijwel nooit de maximale snelheid halen. Eventueel met een kabel naar een wifiversterker boven of in je trapgat kan wel helpen. Vermijd betonnen vloeren en muren..... Meer snelheid van buitenaf zoals 1000Mb ipv 400Mb zal in jouw situatie geen verbetering geven.....

• mitchdc
Behoorlijk Leek schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:14:
[...]

De UDR ook al een herstart gegeven?
Had hem al een paar keer gereset, en ook het glasvezelpunt. Heb net het gehele ding inclusief OS een update gegeven en nu lijkt alles opeens te werken.

Fijn dat het werkt, maar toch frustrerend dat ik nu niet weet wat ik mis had :P

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:02
sparrow86 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:53:
Hoi,

Je kan de Wifi+ een maand gratis testen, maar kabel is altijd nog beste.

• sparrow86
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:34
Bedankt voor de reacties. Ik snap dat een kabel beter is maar dat is geen optie, daarom ben ik nieuwsgierig wat meer winst geeft in wifisnelheid: wifi+ versterker van Odido of 600 mbit/s extra.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:23

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

sparrow86 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:30:
Bedankt voor de reacties. Ik snap dat een kabel beter is maar dat is geen optie, daarom ben ik nieuwsgierig wat meer winst geeft in wifisnelheid: wifi+ versterker van Odido of 600 mbit/s extra.
Zoals gezegd: de versterker.

Ehm, ala je buiten de stad 100 mag en we verhogen dat naar 170, ga je niet sneller door de stad.

ping 127.212.23.124

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:02
Als je geen vloerverwarming, bewapening in de vloer, etc hebt dan is het 9 van de 10x met een versterker van de odido te doen:
https://community.odido.n...el-wx5600-wifipunt-349875

600mbit extra ga je alleen plezier van hebben als het ook op het eindpunt aankomt. Heb je een prive bericht gestuurd en kan het morgen voor je regelen indien nodig :)

[ Voor 12% gewijzigd door torretje2012 op 12-11-2025 20:17 ]

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Dat je nu 200 van de 400 Mbit haalt. Wil niet zeggen dat je met 1000Mbit/s dan ineens 800 of 500 Mbit/s haalt. Je zal dan boven nog steeds 200Mbit/s halen. Dus investeren in kabels en/of AP's / versterkers is hier een mogelijke oplossing.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:36
Sparrow. Niet om het een of ander, maar ik hoor altijd dat een kabel geen optie is, maar dat is het uiteindelijk altijd wel. Waarom denk je dat het geen optie zou zijn?

Wifi versterkers gaan niet je signaal magisch verbeteren. Sterker nog, kans is vrijwel 1 dat het signaal met meer vertraging en drops te maken krijgt doordat je een al zwak signaal nog een keer uit gaat sturen.
Ja dat geeft net zo hard storing als het op je device zou doen. En daarna zit je weer met de extra storing en signal loss van je versterker.

Ik zou dan inderdaad eerder voor de extra bandbreedte gaan. Het lijkt erop dat je dan resp. 500 en 250 over gaat houden.

Maar nogmaals, een kabeltje naar een punt verder omhoog (of de router ergens anders monteren) zal veel meer impact hebben in de kwaliteit van je verbinding.

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:04
Na een aantal jaren glasvezel van Odido(T-mobile), heb ik dit jaar Klik en Klaar van Odido. Nu wil ik toch weer glasvezel abo afsluiten.
Als ik dat via cashbackxl doe dan €36 cb. En dan glasvezel 1000 12 maanden €26 eerste 6 maanden en dan 6 maanden €41(ik heb Ben mobIel dus al €5 korting)
Nu vraag ik mij af of ik om in aanmerking te komen voor die cashback, een bepaalde wachttijd in acht moet nemen tussen laatste dag klikenklaar en datum van ingaan nieuwe glasvezel.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
doggy1 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:17:
Na een aantal jaren glasvezel van Odido(T-mobile), heb ik dit jaar Klik en Klaar van Odido. Nu wil ik toch weer glasvezel abo afsluiten.
Als ik dat via cashbackxl doe dan €36 cb. En dan glasvezel 1000 12 maanden €26 eerste 6 maanden en dan 6 maanden €41(ik heb Ben mobIel dus al €5 korting)
Nu vraag ik mij af of ik om in aanmerking te komen voor die cashback, een bepaalde wachttijd in acht moet nemen tussen laatste dag klikenklaar en datum van ingaan nieuwe glasvezel.
CashbackXL heeft daar geen weet van, die krijgen commissie omdat je via hun een abonnement afsluit en die commissie geven ze weer voor een groot gedeelte door aan jou. Kortom, daar hoeft dus geen wachttijd tussen te zitten.

• rens-br

rens-br

Topicstarter
supersnathan94 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:55:
Ik zou dan inderdaad eerder voor de extra bandbreedte gaan. Het lijkt erop dat je dan resp. 500 en 250 over gaat houden.
Ik ben wel benieuwd hoe je aan deze theorie komt? Het is puur toeval dat zijn wifi snelheid gehalveerd wordt, het is dus niet zo dat als je aan de bron ineens 1000Mbit/s i.p.v 400Mbit/s aanbiedt, er dan magisch meer door de lucht gaat. De obstakels blijven hetzelfde en daarmee de snelheid op de 1e etage ook.

• supersnathan94
rens-br schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:30:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je aan deze theorie komt? Het is puur toeval dat zijn wifi snelheid gehalveerd wordt, het is dus niet zo dat als je aan de bron ineens 1000Mbit/s i.p.v 400Mbit/s aanbiedt, er dan magisch meer door de lucht gaat. De obstakels blijven hetzelfde en daarmee de snelheid op de 1e etage ook.
Tsja dat zou je zeggen he? Ik ben met je eens dat die halvering inderdaad toevallig is, maar dit is veelal wel redelijk door te trekken zolang de linkspeed maar hoog genoeg is.
De praktijk wijst echter uit dat dit vaak het geval is. Dat is ook de reden waarom partijen zoals ziggo met zulke hoge downloads stunten.
TCP/QUIC scaling werkt beter, betere airtime verdeling, kortere Idle momenten, kleinere buffers in de router.

Er zijn meerdere technische redenen waarom dit uiteindelijk wel degelijk zal gaan werken ook al is je verbinding matig. Die snelheden moet je misschien wel met een korreltje zout nemen dat ben ik met je eens.

Je vangt het gebrek aan goede wifi op met een pipeline die alles altijd kan verwerken áls er dan een keer een bak data aankomt. Als die anders op een queue terecht komt kan dat zeer nadelige gevolgen hebben voor je doorvoersnelheid.

Maar ik hoor vooral ook graag waarom OP denkt dat een kabel niet kan.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:15
supersnathan94 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:18:
[...]
Maar ik hoor vooral ook graag waarom OP denkt dat een kabel niet kan.
Laat me raden: Kan niet boren of nog veel belangrijker: de WAF factor.

• supersnathan94
DjoeC schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:29:
[...]

Laat me raden: Kan niet boren of nog veel belangrijker: de WAF factor.
De WAF is een stuk slechter met nóg meer apparatuur ergens in huis. En niet kunnen boren is ook zo opgelost. Niet mogen boren is een ander verhaal.

Vandaar dat ik het graag van OP hoor.
Op reddit hoor ik het ook elke dag wel een keer, maar dan met amerikanen, waar je zo’n kabel vrij letterlijk door een muur duwt als je een beetje je best doet.

Het kan bijna altijd, willen is mogelijk een ander verhaal.
Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen