Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:59
Barre73 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:48:
[...]

Ja. Je zit dan nu op Odido via WBA en je gaat naar Odido via ODF. Zoek met die termen maar even in dit topic....
ODF is in dit geval Optical Distribution Frame, niet Open Dutch Fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
jeevay1 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:41:
Een vraagje, ik zit sinds 2020 bij glasvezel van Odido/T-mobile. Dat schijnt een "gehuurde lijn" te zijn. Omdat ze nu ook hier hun eigen netwerk hebben krijg ik korting als ik wil overstappen naar hun netwerk. De kabel blijft gelijk, maar er komt wel een monteur het modem omwisselen.

Zit er een nadeel aan om dit te doen?
Het enige wat kan veranderen - maar dat kan @Barre73 je beter vertellen - is dat je van Aon naar (X)g(s) pon omgezet kan worden, maar dat is mede afhankelijk van de huidige aansluiting.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Comp User schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:16:
[...]

Het enige wat kan veranderen - maar dat kan @Barre73 je beter vertellen - is dat je van Aon naar (X)g(s) pon omgezet kan worden, maar dat is mede afhankelijk van de huidige aansluiting.
Dat kan ik helaas niet. Ik kan zien in welke PoPs Odido met apparatuur zit, maar niet of het AON of GPON is.
Wat ik wel kan zeggen is dat als dat goedkopere aanbod van Odido niet al jaren lang mogelijk is, dan kan je 99 procent zeker zijn dat het GPON wordt.
Ik zal het hier niet helemaal gaan uitleggen maar dat is de bottom line.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodez
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 21:37
Barre73 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:53:
[...]

Dat kan ik helaas niet. Ik kan zien in welke PoPs Odido met apparatuur zit, maar niet of het AON of GPON is.
Wat ik wel kan zeggen is dat als dat goedkopere aanbod van Odido niet al jaren lang mogelijk is, dan kan je 99 procent zeker zijn dat het GPON wordt.
Ik zal het hier niet helemaal gaan uitleggen maar dat is de bottom line.
Wordt dat eigenlijk wel weer teruggezet naar AON als je besluit na een jaar weer terug te keren naar KPN of zit je dan ook bij KPN aan GPON vast?

Ik heb nu namelijk KPN, maar twijfel om eens ergens anders te buurten nu de black friday actie qua verlengen zo laag is.

[ Voor 9% gewijzigd door Rhodez op 25-11-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragdoll788
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05-2024
Hallo ik ben opzoek naar hulp * knip* om mijn eigen modem/router te installeren op 3 januari.
Dan komt er namelijk een monteur van Guidion om de apparatuur aan te sluiten. en ik ben niet tevreden met apparatuur die odido heeft gestuurd.

Dus wil ik zelf een fritzbox 5590 met XGS-PON SFP kopen en die gebruiken.
Nu zit ik op Tweak met een AON SFP dus ik ga er van uit dat ze op die dag ook het andere eind van die fiber in een andere switch steken.

In elk geval zoek ik naar aanwijzingen om dit zelf te doen aangzien de monteur van guidion geen hulp gaat bieden.

[ Voor 2% gewijzigd door rens-br op 26-11-2023 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:29
Rhodez schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:31:
[...]

Wordt dat eigenlijk wel weer teruggezet naar AON als je besluit na een jaar weer terug te keren naar KPN of zit je dan ook bij KPN aan GPON vast?

Ik heb nu namelijk KPN, maar twijfel om eens ergens anders te buurten nu de black friday actie qua verlengen zo laag is.
Heel waarschijnlijk kom je bij Kpn dan weer op AON.
GPON krijg je niet meer bij Kpn dan is het XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ragdoll788 schreef op zondag 26 november 2023 @ 00:34:
Hallo ik ben opzoek naar hulp evt. bij mij thuis om mijn eigen modem/router te installeren op 3 januari.
Dan komt er namelijk een monteur van Guidion om de apparatuur aan te sluiten. en ik ben niet tevreden met apparatuur die odido heeft gestuurd.

Dus wil ik zelf een fritzbox 5590 met XGS-PON SFP kopen en die gebruiken.
Nu zit ik op Tweak met een AON SFP dus ik ga er van uit dat ze op die dag ook het andere eind van die fiber in een andere switch steken.

In elk geval zoek ik naar aanwijzingen om dit zelf te doen aangzien de monteur van guidion geen hulp gaat bieden.
Bij Odido is het helaas nog niet mogelijk om direct op glasvezel bij XGS-PON. (Met eigen ONT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragdoll788
Ok maar dan wat word het, want de Huawei media converter die in het odido aansluitpakket zit zegt op de sticker met gegevens XGS-PON terminal (HN8010Ts-20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ragdoll788 schreef op zondag 26 november 2023 @ 01:54:
Ok maar dan wat word het, want de Huawei media converter die in het odido aansluitpakket zit zegt op de sticker met gegevens XGS-PON terminal (HN8010Ts-20)
Dan is het gebruik van een eigen ONT nog niet mogelijk bij Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragdoll788
Dus moet ik dan maar gewoon accepteren dat ik een OPENLIJKE HARDWARE (MITM ATTACK) laat uitvoeren? op mijn prive verbinding? fijn! want ja 10Gb/s voor Odido en 1GB/s voor klant laat een hoop potentionele spionage bandbreedte over,

Krijg ik überhaupt login toegang in dat ding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ragdoll788 schreef op zondag 26 november 2023 @ 02:17:
Dus moet ik dan maar gewoon accepteren dat ik een OPENLIJKE HARDWARE (MITM ATTACK) laat uitvoeren? op mijn prive verbinding? fijn! want ja 10Gb/s voor Odido en 1GB/s voor klant laat een hoop potentionele spionage bandbreedte over,

Als je zo achterdochtig bent waarom neem je dan een internet aansluiting? Veel veiliger om offline te blijven lijkt me.

Nee toegang krijg je niet tot ONTs. Alleen bij Delta meen ik.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 26-11-2023 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter

Wat bedoel je hiermee? Als Odido je in de gaten zou willen houden, waarom zouden ze dat dan doen op je ONT? Ze hebben genoeg plekken in je netwerk waar ze dat veel makkelijker zouden kunnen. Core routers / core switches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:09

Odido levert jou de toegang tot het Internet. Als ze willen kunnen ze iedere verzonden en ontvangen bit dat via hun netwerk gaat inspecteren, daar hebben ze de ONT niet voor nodig, dat gaat veel makkelijker op centrale plekken in hun netwerk. En dat inspecteren dat doen ze ook, o.a. om dreigingen te detecteren. Dit geldt voor iedere Internet provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

De ONT moet je zien als deel van het internet. Niet van je eigen, vertrouwde netwerk. Als je er zo naar kijkt dan kan het ONT precies hetzelfde als wat mogelijk is bij de OLT verderop in het netwerk. Waar in theorie een hacker/fabrikant, maar zeker de ISP, de diensten, en de politie toch bij de data kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23

mno

@Ragdoll788 : Zie bovenstaande berichten over de ONT. Je kan overigens wel gewoon je eigen router (mits deze een VLAN aan de WAN-kant ondersteunt) aansluiten op de ONT via een reguliere netwerkkabel. Je hebt dan de meegeleverde Zyxel router niet nodig.

Wat betreft het bekijken van jouw internetverkeer door de provider/hackers: Niemand kan jouw HTTPS-encrypted data lezen. Een internet provider kan via je DNS queries en packet inspection wel zien welke sites of IP-adressen je bezoekt, maar niet de inhoud van het verkeer.

Gewoon rösti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe telecomprovider Odido reageert op klachtenstroom
https://www.bnnvara.nl/ka...eageert-op-klachtenstroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
peterbier schreef op zondag 26 november 2023 @ 01:58:
[...]

Dan is het gebruik van een eigen ONT nog niet mogelijk bij Odido.
Dit is een verplichting die bij wet geregeld is toch? Iets met een actief apparaat na de hoofdaansluiting. Ook Odido zal zich daaraan moeten conformeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Jay-B schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:54:
[...]

Dit is een verplichting die bij wet geregeld is toch? Iets met een actief apparaat na de hoofdaansluiting. Ook Odido zal zich daaraan moeten conformeren.
Na de hoofdaansluiting ;)
Wat nu als ze zeggen dat dat de hoofdaansluiting is >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Je bedoelt zoals Ziggo ook betoogde voor het Docsis modem? Nee, daar is al een oordeel over geveld. Een ONT is net als een Docsis-modem een actief apparaat na de daadwerkelijke passieve aansluiting in een woning en mag om die reden zelf gekozen worden. Als Odido dat niet toelaat of reeds mogelijk heeft gemaakt dan is ze in overtreding.

[ Voor 4% gewijzigd door Jay-B op 26-11-2023 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noedelsoep
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-09 07:28
Overeenkomst geannuleerd. Acht maanden lang frustratie met vooral ODF, niet nagekomen afspraken waarbij ik meermaals voor niets thuis ben gebleven, geen updates kunnen geven over de status van mijn verbinding (sinds eind mei ligt er al glasvezel in mijn huis) en waarom deze nog niet kan werken. Elke keer als je belt, documenteren ze blijkbaar niets want ze weten het nooit waar je het over hebt.

Het is mooi geweest, ga wel korting bij Ziggo regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:26

djiwie

Wie?

Ik vind je angsten niet echt reeel, de andere kant (OLT) is van dezelfde fabrikant, dus als ze een MITM willen uitvoeren op jouw verbinding kan dat sowieso. Los daarvan is een MITM op een gemiddelde consument buitengewoon oninteressant. Ik zou me er niet te veel zorgen over maken.

Maar er staat als het goed is een login op de achterkant van je kastje. Is voor de GPON ONT's iig wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:54:
[...]

Dat doen ze toch ook? Als jij op een pop zit waar tmobile zelf gpon apparatuur heeft kun je je eigen ont laten registreren. Vraag me serieus wel af waarom je dit zou willen. Kost je geld, moeite en extra kans op verstoringen.

In KPN xgpon gebied registreerd de xgpon module op KPN apparatuur dus lijkt me dit nog ingewikkelder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
@jongetje Geen idee of ze dat doen. Ik heb geen Odido en reageer puur op wat @peterbier zegt. De vraag waarom je het zou willen is een beetje vloeken in de kerk op een forum als Tweakers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:19
jongetje schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:10:
[...]

Dat doen ze toch ook? Als jij op een pop zit waar tmobile zelf gpon apparatuur heeft kun je je eigen ont laten registreren. Vraag me serieus wel af waarom je dit zou willen. Kost je geld, moeite en extra kans op verstoringen.

In KPN xgpon gebied registreerd de xgpon module op KPN apparatuur dus lijkt me dit nog ingewikkelder.
Dat laatste lijkt me gewoon een seintje doorgeven aan KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik meen toch ergens gelezen te hebben dat doe FS module met mac werkte? Of ben ik nu in de war?

Is er iemand bezig om een sfp werkend te krijgen? Ik neem het liefste afscheid van alle onnodige apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Jay-B schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:23:
@jongetje Geen idee of ze dat doen. Ik heb geen Odido en reageer puur op wat @peterbier zegt. De vraag waarom je het zou willen is een beetje vloeken in de kerk op een forum als Tweakers :+
Het klopt de ONT valt ook onder de vrije router keuze.
Bij Odido kun je deze nog niet vervangen bij XGS-PON.
Het is ook tegen de regels in van het ACM.
Even voor de duidelijkheid ik ben ook maar gewoon klant.
Wat betreft GPON gebruik ik wel een eigen ONT.
De Fritz SFP module in mijn Fritzbox 5590.

En voor mensen die het nog niet weten.
De ONT is een actief onderdeel van een PON netwerk.
Omdat je bij PON de glasvezel zelf deeld via een passieve glasvezel splitter.
De ONT zorgt ervoor dat het juiste data bij de klant binnen komt.
Daarom moet een ONT ook geregistreerd worden door de monteur of in sommige gevallen klantenservice.
Wat betreft de Huawei ONT,s kun je inloggen.
Hoe dat moet heb ik al een paar keer aangegeven in dit topic doormiddel van een link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:23:
Omdat het kan? Vind ik niet altijd een goede reden. Ik heb liever een stabiele verbinding met zo min mogelijk uitzonderingen. Met storingen is het veel lastiger zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragdoll788
peterbier schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:58:
[...]

Daarom moet een ONT ook geregistreerd worden door de monteur of in sommige gevallen klantenservice.
Hoe dat moet heb ik al een paar keer aangegeven in dit topic doormiddel van een link.
Ok maar goed ik kan dus wel een Fritzbox 5590 via z'n 2.5gb WAN, zonder die "zeikcel" te gebruiken tot dat Odido je toelaat een eigen ONT/SFP te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Ragdoll788 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:35:
[...]

Ok maar goed ik kan dus wel een Fritzbox 5590 via z'n 2.5gb WAN, zonder die "zeikcel" te gebruiken tot dat Odido je toelaat een eigen ONT/SFP te gebruiken?
Ja zeker de blauwe poort kan zowel wan als lan ingesteld worden.
Je gaat met een netwerk kabel cat5e of hoger van het glasvezelkastje naar de blauwe poort van de Fritzbox.
T-mobile/Odido profile selecteren en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApDhGle8mmqvjmwiczeY8LY48xg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dr8lX4qP7rLTOkdXP2WEKEBV.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door peterbier op 26-11-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Laatst online: 08:58
Waarom willen die aanbieders alleen nieuwe klanten een mooie aanbieding geven? Nu moet ik elk jaar overstappen incl nieuwe monteur en modem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:00
Ik had gehoopt tussen alle negatieve reacties iets positiefs te kunnen plaatsen, maar zover is het nog niet...
7 weken geleden besloten over te stappen van KPN naar Odido. Online zo aangevraagd. Vervolgens 6,5 week moeten wachten op de monteur van Guidion (niet eerder tijd in de agenda van Guidion). Afgelopen week was het zover, maar al vrij snel liep het spaak: de ONT kwam niet los van de FTU. De monteur durfde niet teveel te forceren, want dan zou ik helemaal niks meer hebben en ik zou tot de migratie internet hebben. Nu moet er eerst een KPN-monteur langskomen om de FTU te herstellen.
Helaas vrijdagmiddag om 16.45 zette KPN ons abo stop. Na 45 min aan de telefoon: die konden niks meer voor mij doen. Odido gebeld (weer half uur verder), die moeten mijn ticket nog doorsturen naar KPN. Ondertussen simkaart gehaald in de winkel (kosten zijn gecrediteerd) en heb nu 14 dagen unlimited data gekregen (via een hotspot op de telefoon). Nu maar wachten op KPN en daarna weer Guidion (hopelijk zijn ze nu sneller dan 6 weken)....
De mobiele datasnelheid is hier ongeveer 10 Mbit/s, dus erg snel is het allemaal niet.
Wat een (overstap)ellende! Het scheelt een paar 100 euro, maar voor een paar tientjes was het mij al deze ellende niet waard geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
feddesman schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:23:
Waarom willen die aanbieders alleen nieuwe klanten een mooie aanbieding geven? Nu moet ik elk jaar overstappen incl nieuwe monteur en modem.
Lees de reactie na je ;)

Die providers weten ook wel dat de meeste mensen geen zin hebben in al dat overstap-gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feddesman
g1n0 schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:54:
[...]

Lees de reactie na je ;)

Die providers weten ook wel dat de meeste mensen geen zin hebben in al dat overstap-gedoe.
De overstap van afgelopen jaar was bij ons plug and playdus vindt het de 300 per jaar wel waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodez
peterbier schreef op zondag 26 november 2023 @ 01:23:
[...]

Heel waarschijnlijk kom je bij Kpn dan weer op AON.
GPON krijg je niet meer bij Kpn dan is het XGS-PON.
Dank je wel voor het antwoord! Dat biedt wel geruststelling wanneer Odido toch niet bevalt ik na een jaar (met hopelijk wat korting) toch weer terug kan naar de huidige situatie. Toch nog een vraagje (sorry hoor) vanwege mijn twijfel. Kan één van jullie misschien aangeven hoe moeilijk/makkelijk de installatie gaat zijn? Dit ook vanwege de erg wisselende ervaringen op dit forum hierover. Moet bijvoorbeeld de ONT bij ons vervangen worden, of is het gewoon een kwestie van het KPN modem vervangen door het Odido Modem? Onze ONT ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3hEM2xz1nLbrLSOB0DqzeEBpzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuAJDEQzmHc6OkLWWRpuVT6K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Rhodez schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:08:
[...]

Dank je wel voor het antwoord! Dat biedt wel geruststelling wanneer Odido toch niet bevalt ik na een jaar (met hopelijk wat korting) toch weer terug kan naar de huidige situatie. Toch nog een vraagje (sorry hoor) vanwege mijn twijfel. Kan één van jullie misschien aangeven hoe moeilijk/makkelijk de installatie gaat zijn? Dit ook vanwege de erg wisselende ervaringen op dit forum hierover. Moet bijvoorbeeld de ONT bij ons vervangen worden, of is het gewoon een kwestie van het KPN modem vervangen door het Odido Modem? Onze ONT ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]
Bij Odido krijg je een los glasvezel kastje er bij.
En met patchkabel vanaf de FTU.
De monteur zal deze aansluiten.
Als het netjes gebeurt krijg je een patchcover.
Maar waarschijnlijk wordt de glasvezel stekker er gewoon onder ingedrukt.
Voorbeeld patchcover.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDXByBwUMtrnl7Vbkf-LYctH-gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PG8qWcsbVtLOcG2L7luGZTnA.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ook deze link voor info.
Ff glasvezel aan klikken.
Site Kpn : https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt.htm

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 26-11-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodez
Deze begrijp ik niet zo goed. Een extra kastje zou toch alleen via de utp-kabel vanuit de Genexis aangesloten kunnen worden? Hoe loopt het dan met die extra glasvezelstekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Rhodez schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:56:
Deze begrijp ik niet zo goed. Een extra kastje zou toch alleen via de utp-kabel vanuit de Genexis aangesloten kunnen worden? Hoe loopt het dan met die extra glasvezelstekker?
Jou glasvezel kastje wordt er af geschoven.
Daar zit de FTU achter. (Glasvezel aansluiting)
Vanaf daar gaat het met een glasvezel patchkabel naar een ander glasvezel kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodez
Ah zo. Dus ONT er toch af. Betekent dan dus ook dat als ik terug naar KPN zou gaan er opnieuw een monteur nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Rhodez schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:09:
Ah zo. Dus ONT er toch af. Betekent dan dus ook dat als ik terug naar KPN zou gaan er opnieuw een monteur nodig is?
Bij AON is het geen ONT maar een media converter.
De Odido monteur zal er een kastje bij plaatsen.
Bij Kpn weet ik het zo niet maar als ik de dhz handleiding op internet zie staan kun je dit zelf.
Monteur kun je volgens mij gratis krijgen bij een nieuwe aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@Rhodez
Ff van Internet geplukt.
Om je een voorbeeld te geven.
Uiteraard kan het glasvezel kastje iets anders zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9foJVnANOiEYhco_MhqYoKJBkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6onxk6luquj9naGNUKqI3AL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door peterbier op 26-11-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodez
Helder, dank je. Weet je misschien ook waarom Odido met dat extra werkt? Heeft dat met dat GPON te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rhodez schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:28:
Helder, dank je. Weet je misschien ook waarom Odido met dat extra werkt? Heeft dat met dat GPON te maken?
Het is geen extra, het is een andere. Odido heeft niet voor elk netwerk een passende ONT om erop te schuiven. Iedereen krijgt net gpon dezelfde ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 20:09
Rhodez schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:56:
Het binnenwerk van de Genexis gaat eruit. Daar wordt direct een glasvezelkabeltje op geplugd. Die gaat naar de ONT. Vanuit de ONT heb je dan UTP naar de router, in mijn geval de Fritz!Box die ik overgenomen heb van Tweak. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86T5Sawa_ZQgLrap6YuE4OJzmxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwtiishTxqtSaDIj0Jvc4UpA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HP4x7NDcr64sjnCIgm_QoFj-2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8s2q4yVz2PZ3MEu8bmIqNfwt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CxcOGB0iRSt5sPc_FHejYvdbgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLQ8gBe9wyh2Utv8CDXuKtdm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Dat heeft gewoon te maken met wat voor apparatuur ze gebruiken.
Ik zelf zit direct op GPON met een Fritzbox.
Aan de linker kant heb ik de witte patchcover.
Vanaf daar gaat de glasvezel kabel omhoog via kabelgoot naar de Fritzbox.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uRIJGxO6KZuDpG6_ikU-Wacu0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VeeDCJWRsq9n8wqiX0EJqZSo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello010
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
Op mijn huidige adres naar volle tevredenheid Odido thuis. Per 15 mei 2024 verhuizing naar andere woning. Glasvezel is daar beschikbaar onder de stoep maar nog niet doorgetrokken naar meterkast omdat huidige bewoners dat niet wilden. Kan ik met Odido afspreken dat glasvezel doorgetrokken wordt in april? We krijgen 27 maart de sleutel van het nieuwe huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Marcello010 schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:58:
Op mijn huidige adres naar volle tevredenheid Odido thuis. Per 15 mei 2024 verhuizing naar andere woning. Glasvezel is daar beschikbaar onder de stoep maar nog niet doorgetrokken naar meterkast omdat huidige bewoners dat niet wilden. Kan ik met Odido afspreken dat glasvezel doorgetrokken wordt in april? We krijgen 27 maart de sleutel van het nieuwe huis.
Zelfde schuitje hier. Alleen bij mij is het in december.
Het is vrijwel onmogelijk om iets te plannen via Odido en ze sturen je meestal door naar ODF (indien ook bij jou het geval) waar de telefoon niet op wordt genomen.
Ik zou je adviseren om je abbo gewoon te bestellen op de dag van je sleuteloverdracht en dan opleverdatum op zsm te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:08
Net overgestapt van ADSL Odido naar Glasvezel Odido via Cashback XL. Is er iets wat ik moet weten of op moet letten? Heb 1 Gig pakket genomen. Betaal de eerste 6 maanden 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 10:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Nietdatikweet schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:16:
Net overgestapt van ADSL Odido naar Glasvezel Odido via Cashback XL. Is er iets wat ik moet weten of op moet letten? Heb 1 Gig pakket genomen. Betaal de eerste 6 maanden 30 euro.
Zolang je glasvezelaansluiting en DSL aansluiting op dezelfde plek ongeveer binnenkomen niet.

Als bijv. je DSL in de woonkamer komt en glas in de meterkast en je hebt ook TV dan heb je een extra UTP kabel nodig die je zelf moet leggen. Ook is het dan handig je WiFi oplossing te evalueren, want vanuit een meterkast is het zelden tot nooit voldoende een gemiddeld woonhuis te dekken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:08
nelizmastr schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:56:
[...]

Zolang je glasvezelaansluiting en DSL aansluiting op dezelfde plek ongeveer binnenkomen niet.

Als bijv. je DSL in de woonkamer komt en glas in de meterkast en je hebt ook TV dan heb je een extra UTP kabel nodig die je zelf moet leggen. Ook is het dan handig je WiFi oplossing te evalueren, want vanuit een meterkast is het zelden tot nooit voldoende een gemiddeld woonhuis te dekken.
ADSL was meterkast, glasvezel box zit in woonkamer. Vind dat ook beter qua dekking idd en kan de modem ernaast leggen bij mijn TV. Maar heb zowiezo alleen glasvezel genomen en geen TV pakket.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Om de vraag nog even volledig te beantwoorden (wellicht ook voor anderen):

Odido is de enige provider die op vrijwel elk glasvezelnetwerk in NL kan leveren (KPN Netwerk, Delta, E-FIber, Open Dutch Fiber, en veel lokale kleine projecten via KPN Wholesale). Dit is mogelijk door meerdere overeenkomsten op verschillende niveau's.
Aangezien elke glasvezel-netwerkbeheerder zijn eigen type FTU (grondplaat) hanteert is het ondoenlijk om voor elk van die type's een opklikbare of opschuifbare NT/ONT (de mediaconverter om het simpel te stellen) te laten maken of te bestellen. Dus heeft Odido al een tijd geleden besloten om eigenlijk altijd een apart kastje te gebruiken als NT/ONT. Dat kastje wordt aangesloten op de grondplaat met een glasvezelkabeltje. Dat werkt voor elk type FTU wel iets anders maar in de basis is het goed te doen.

Vanaf die "mediaconverter" kan je dan een UTP kabel trekken naar elke plek in de woning om de router te plaatsen. En dat is meteen het tweede voordeel van dit extra kastje: Je maakt de plek van de router een stuk flexibeler. En aangezien deze vaak ook de Wifi doet is het handiger als je die in de woonkamer, gang of ergens anders kan plaatsen. De meterkast is vaak de slechtste plek :-)
Voorheen (toen Odido Thuis nog Vodafone Thuis heette) werd die mediaconverter overgeslagen en ging het glasvezelkabeltje direct de router in. Scheelt een apparaat maar beperkt de locatie van de router doordat deze vlak bij de FTU moet blijven staan. Wat dus vaak op een slechte plek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
g1n0 schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:01:
[...]

Zelfde schuitje hier. Alleen bij mij is het in december.
Het is vrijwel onmogelijk om iets te plannen via Odido en ze sturen je meestal door naar ODF (indien ook bij jou het geval) waar de telefoon niet op wordt genomen.
Ik zou je adviseren om je abbo gewoon te bestellen op de dag van je sleuteloverdracht en dan opleverdatum op zsm te zetten.
Hij heeft niet gezegd van wie die glasvezel is die nog doorgetrokken moet worden :-)
Kan ook KPN Netwerk zijn uiteraard.

@Marcello010 Dit is nu eigenlijk nog wel te vroeg. Als je de sleutel pas einde maart krijgt zou ik medio maart die bestelling doen. Dus wel voordat je de sleutel krijgt.
Dan neemt de aannemer van de glasvezeleigenaar (wie dat ook moge zijn) contact met je op voor het binnen brengen. En daar is dan nog twee maanden tijd voor. Dat zou normaliter moeten lukken lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:16
Mmmm, ik heb glasvezel vooruit besteld nav aanleg ODF.
Er stond de hele tijd november-december en het lijkt alsof ze ook klaar zijn in de straten, en dat de kabel alleen nog maar naar binnen hoeft, maar nu ineens is alle info op de status van de order weg.
Dus ook geen status meer over dat het nog naar binnen gebracht moet worden.
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 17:49
peterbier schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:58:
[...]

Inderdaad ook bij XGS-PON geldt gewoon vrije keuze vanaf het passieve punt. Ergo vrije keuze ONT. Maar het grote probleem is dat er nog niet echt veel ONT's of SFP-modules op de markt verkrijgbaar zijn die geschikt zijn XGS-PON en de instellingen van Odido. Zie ook dit bericht waarbij een paar tweakers hard aan het werk zijn geweest op het delta netwerk om daar wat voor elkaar te krijgen. review: Tweakers kraken Delta's modemprobleem

De Dritzbox geschikt voor XGS-PON zou moeten kunnen: https://nl.avm.de/service...en-T-Mobile-configureren/

Als Odido niet meewerkt en het minimale doet wat ze zouden moeten doen (de aanmelding aannemen en de 'ONT' van Fritz activeren) dan kan je overwegen een klacht in te dienen bij ze en als dat niet werkt wellicht naar ACM gaan...

[ Voor 13% gewijzigd door zuma op 27-11-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Laatst online: 14-09 21:09
itsmemax schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:41:
Mmmm, ik heb glasvezel vooruit besteld nav aanleg ODF.
Er stond de hele tijd november-december en het lijkt alsof ze ook klaar zijn in de straten, en dat de kabel alleen nog maar naar binnen hoeft, maar nu ineens is alle info op de status van de order weg.
Dus ook geen status meer over dat het nog naar binnen gebracht moet worden.
Iemand hier ervaring mee?
Ik heb exact hetzelfde en zit ook te wachten op meer infromatie danwel eindelijk de aansluiting te krijgen.

-->Bij mij speelt er nog een 2e probleem dat er in heel de straat behalve bij mij en mijn buurman een blauw sprietje bij de voordeur uitsteekt dus ik vrees dat ze de kabel helemaal vergeten zijn bij mijn woning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 22:56
Toevallig meer mensen last van een storing? Geen internetverbinding mogelijk.
Regio Rosmalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52

Ja, je kan op de ONT inloggen. Zoals andere Tweakers ook al aangeven, je verkeer loopt sowieso over hardware van Odido (of welke ISP je dan ook gebruikt), dus als die mee willen kijken kan dat altijd. Bij KPN op AON kan dit ook gewoon, ongeacht welke hardware je zelf gebruikt, aangezien je verkeer gewoon het netwerk van je ISP ingaat en daar dan getapt kan worden.

Overigens is de data op een XGSPON netwerk gewoon versleuteld, net zoals op DOCSIS, dus geen enkele eindgebruiker in je wijk kan meelezen, maar als ISP is dat echt geen enkel probleem, ookal zou je je eigen router op de verbinding plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:26

djiwie

Wie?

AMARONE schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:16:
-->Bij mij speelt er nog een 2e probleem dat er in heel de straat behalve bij mij en mijn buurman een blauw sprietje bij de voordeur uitsteekt dus ik vrees dat ze de kabel helemaal vergeten zijn bij mijn woning.
Zijn ze al klaar met aanleggen in de buurt? Bij mijn huis en de buurman kwam de glasvezel vanaf de andere kant van de straat, de rest van de straat had al wel een kabel liggen en wij pas een paar weken later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdstrike
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:47
DON PAPA schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:39:
[...]

Wat ik van de Guidion monteur begreep, gaat hij voor het huisbezoek langs de wijkkast om het signaal aan te zetten. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn, dat je nu nog een rood LOS lampje hebt...
De monteur was er net:
In Haarlem hebben ze het signaal al een tijd geleden geactiveerd, waardoor de monteur meer tijd heeft om binnen alles op orde te brengen. Helaas is dus mijn kabel defect. Kan de hele straat weer open, blijft apart dat ze dat niet gelijk testen bij aanleg. Even afwachten anders stuur ik de hele boel weer terug.

Edit: het abonnement begint al wel vast vandaag 8)7 "Want de monteur is langsgeweest".

[ Voor 6% gewijzigd door Birdstrike op 27-11-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Laatst online: 14-09 21:09
djiwie schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:49:
[...]

Zijn ze al klaar met aanleggen in de buurt? Bij mijn huis en de buurman kwam de glasvezel vanaf de andere kant van de straat, de rest van de straat had al wel een kabel liggen en wij pas een paar weken later.
Ze zijn al maanden klaar inderdaad, de hele straat en centrum heeft het liggen behalve onze 2 woningen.

Dutchfiber gaf aan dat deze waarschijnlijk bij de buren onder de straat ligt maar ik vraag het mij sterk af, waarom zouden ze ipv het meteen bij de deur te leggen.

(ik vraag mij wel af of ik niet straks gewoon onder het contract uit kan komen ivm het niet leveren van het gevraagde, neem aan dat ze uiteindelijk wel gewoon verplicht zijn om die kabel aan te leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGutker
  • Laatst online: 30-06 17:26
Inmiddels ben ik bijna een maand klant van Odido Thuis na een ontevreden ervaring met KPN Glasvezel (Stiekem prijzen aanpassen zonder goede kennisgeving etc).

Ik heb een 1Gbit glasvezel verbinding via Odido, maar de stabiliteit en kwaliteit van de aansluiting laat enorm veel te wensen over.

Dagelijks gebeurt het dat verbindingen droppen of gewoon niet tot stand komen, diensten die altijd goed gewerkt hebben bij KPN zijn niet ge gebruiken met Odido. 3 weken geleden heb ik telefonisch contact opgenomen met de klantenservice. De eerste 2 medewerkers verbroken "perongeluk" de verbinding toen ze mij in de wacht zette. De 3e medewerker die ik sprak was zeer kundig en meedenkend, maar had niet de mogelijkheid binnen hun systeem om mij meningvolle hulp te bieden. Ik kreeg het advies om een e-mail te sturen met een aantal screenshots van zaken zoals ip configuratie, speedtest, etc. Dit heb ik toen direct gedaan, en 3 weken & 2 follow-up mails later heb ik nog geen enkel antwoord vannuit Odido mogen ontvangen.

Mijn doel nu is om mijn abbonement op te zeggen en terug te gaan naar KPN of een andere provider. Mijn internet is niet bruikbaar voor zelfs het streamen van media of bezoeken van websites. Soms duurt het tot wel 5 minuten voordat ik de homepagina van Microsoft 365 succesvol kan laden. Ik kan nu dus ook niet thuis werken.

Odido levert hun dienstverlening in mijn omgeving over het netwerk van KPN, er zou dus feitelijk niks veranderd mogen zijn in de (technische) aansluiting. Het enige verschil is dat de aansluiting nu gebruik maakt van de upstream infrstructuur van Odido en daar lijkt dan ook het probleem te liggen.

Sta inmiddels ook al een half uur in de wacht om een opzegging te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MGutker schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:00:

Odido levert hun dienstverlening in mijn omgeving over het netwerk van KPN, er zou dus feitelijk niks veranderd mogen zijn in de (technische) aansluiting. Het enige verschil is dat de aansluiting nu gebruik maakt van de upstream infrastructuur van Odido en daar lijkt dan ook het probleem te liggen.

Sta inmiddels ook al een half uur in de wacht om een opzegging te regelen.
In de kabel naar je woning of in de FTU is niks anders nee. Maar zodra jouw aansluiting in de PoP van KPN Netwerk aankomt verandert alles. Daar zit jij nu gepatcht op apparatuur van Odido, op een backboneverbinding van Odido, het hogere netwerk van Odido, etc...
Dus eigenlijk verandert er juist heel veel en dat is precies wat je nu merkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:07

Fjeze

AllesPerfect!

Aramiss schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:03:
Toevallig meer mensen last van een storing? Geen internetverbinding mogelijk.
Regio Rosmalen
Hier ook geen internet. Ook regio Rosmalen.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
In Nijmegen ook geen internet.

Edit:
Hetzelfde als twee weken terug. Lampjes op de ONT branden normaal, maar geen internet.

[ Voor 61% gewijzigd door Melvin15397 op 27-11-2023 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
Fjeze schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:13:
[...]

Hier ook geen internet. Ook regio Rosmalen.
Odido gebeld sprak met iemand van serviceteam. Die kwam niet verder dan resetten hardware van het stroom en daarna dat ze met Guidion langs kunnen komen.
Hij gaf aan een uniek geval maar volgens mij tel ik er al 3 gevallen in 1 dorp.

Het viel bij mij weg om 12.55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGutker
Barre73 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:07:
[...]

In de kabel naar je woning of in de FTU is niks anders nee. Maar zodra jouw aansluiting in de PoP van KPN Netwerk aankomt verandert alles. Daar zit jij nu gepatcht op apparatuur van Odido, op een backboneverbinding van Odido, het hogere netwerk van Odido, etc...
Dus eigenlijk verandert er juist heel veel en dat is precies wat je nu merkt.
Daar ben ik zeer zeker van op de hoogte, de reden waarom ik dit aanhaalde is dat er niks binnen mijn huis is veranderd en dat het daarom een probleem met het netwerk van Odido moet zijn. Ik gebruik een eigen modem, het probleem bestaat en uit zich gelijk met mijn eigen modem en met het modem van odido.

Het is dus een upstream probleem dat echt bij hun ligt en niet binnen mijn muren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 15:36
Sinds vandaag ook aangesloten via Odido (op Delta, via een Nokia X010 + Zyxel T56). De speedtest resultaten zijn als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      Server: Delta Fiber Nederland - Rotterdam (id: 52857)
         ISP: T-Mobile Thuis
Idle Latency:    10.69 ms   (jitter: 0.41ms, low: 10.31ms, high: 10.98ms)
    Download:   745.29 Mbps (data used: 829.1 MB)                                                   
                 13.28 ms   (jitter: 3.43ms, low: 10.85ms, high: 235.32ms)
      Upload:   891.95 Mbps (data used: 1.1 GB)                                                   
                 13.18 ms   (jitter: 1.10ms, low: 10.26ms, high: 33.89ms)
 Packet Loss:     0.0%

De Zyxel gaat er nog uit, direct in mijn router ... maar ik wilde mijn huidige internet niet om zeep helpen (dan krijg ik boze gezichten :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik twijfel hard om over te stappen van KPN naar Odido.
Alles is geconfigureerd op een FB 7590 en die moet ik volgens mij gewoon weer kunnen gebruiken en dat scheelt dus een hoop gedoe met het thuisnetwerk.

Ik zit op KPN AON en ben wel benieuwd naar ervaringen met de overgang naar Odido? En daarnaast het verlies van IPv6.. Wat ga ik dan verliezen. Wat zie ik over het hoofd :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

MGutker schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:42:
[...]

Daar ben ik zeer zeker van op de hoogte, de reden waarom ik dit aanhaalde is dat er niks binnen mijn huis is veranderd en dat het daarom een probleem met het netwerk van Odido moet zijn. Ik gebruik een eigen modem, het probleem bestaat en uit zich gelijk met mijn eigen modem en met het modem van odido.

Het is dus een upstream probleem dat echt bij hun ligt en niet binnen mijn muren.
Welke regio gaat het om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGutker
Regio Den Helder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
Melvin15397 schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:16:
In Nijmegen ook geen internet.

Edit:
Hetzelfde als twee weken terug. Lampjes op de ONT branden normaal, maar geen internet.
Inmiddels al een verbetering in Nijmegen? Het ligt er hier bijna al 3 uur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Nu online
Aramiss schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:31:
[...]

Inmiddels al een verbetering in Nijmegen? Het ligt er hier bijna al 3 uur uit.
Nee, nog geen verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micky83
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-08 00:40
Als vervolg op mijn eerdere post:

- bekabeld haal ik met de Zyxel t-56 ongeveer 80mb/s. Dit zal echter waarschijnlijk aan de aansluiting van de stekkers zelf gelegde bekabeling liggen. Bij het vorige abonnement viel dit niet op omdat dit een max 100mb.s abonnement was. Nu 400. Jammer maar dat kan ik in de toekomst nog eens verbeteren

- de wifi is op de benedenverdieping redelijk goed. Boven is het een heel ander verhaal. Ik heb op de slaapkamer een accespoint TP-Link eap225 om deze en de zolder te voorzien van een sterk signaal. Dit werkte met de vorige Zyxel perfect.
Nu schakelen de apparaten niet meer over naar dit ap maar blijven hangen op de t-56. Dit signaal is echter zeer zwak (0 tot 5mb/s).
Wanneer ik naar de beschikbare netwerken kijk zie ik het signaal van de AP wel gewoon sterk staan (zelfde SSID en wachtwoord). selecteer ik het handmatig gebeuren er rare dingen->
* netwerk wordt geaccepteerd maar valt meteen terug naar 1 streepje/minimale snelheid
* krijg een melding als: wachtwoord klopt niet
* dit netwerk maakt gebruik van wifikanalen die ook door verschillende andere netwerken gebruikt kunnen worden.

t-56 ingesteld op kanaal 6 band 20
AP ingesteld op kanaal 11 band 20

Ik heb als tussenoplossing een extra ssid aangemaakt op de ap welke (na handmatig selecteren want wordt niet automatisch opgepikt) een perfect sterk sigenaal afgeeft.

Enig idee waar ik de oplossing moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Nu online

s3n

Hier ook nog geen witte rook. Router al aantal keer reset in de hoop dat het weer gaat werken.

Via de app kom je op een forum van odido uit dat er in Rosmalen glasvezel storing is en dat ze updates zullen delen, maar updates staan er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Even kort ventileren.

Sinds een jaar hebben wij glasvezel in huis van KPN, toen ook een KPN-abonnement genomen en eigenlijk tevreden, maar zonder acties redelijk aan de prijs. Met de gedachte dat er een overstapservice is zodat we niet zonder internet zitten de overstap naar Odido in gang gezet met hun huidige aanbieding.

Na de online aanvraag toch nog moeten bellen om de afspraak met Guidion te maken. En buiten dat het modem al in huis was en we daarna pas een email kregen dat deze verzonden is. Maakte ik mij geen grote zorgen.

Vrijdag kwam de Guidion monteur 2 uur eerder dan gepland, prima. Hij moest alleen het modem omruilen en aansluiten op de XGS-PON die er al hing.

Daarna kwam het modem dus niet online... nog een ander modem geprobeerd, maar dat maakte geen verschil. En het KPN modem kwam ook niet meer online..

Vervolgens wordt je als klant dus opgezadeld met een probleem waar je vervolgens zelf achteraan moet, ik moest zelf maar met de odido helpdesk bellen, En eventueel KPN want zij hebben iets niet goed ingesteld.

Zo bizar dat het proces bij Guidion/Odido is dat het niet werkt en er dan maar een ticket ingeschoten moet worden en dat dat het is. Volgens de monteur staat er een poort niet goed ingesteld, maar dat daar dagen overheen moet gaan kan ik mij niet voorstellen. Waarom niet direct een bepaalde back-office kunnen bellen om dit direct om te laten zetten. Maar je klanten achterlaten met een wachttijd van 3 tot 5 dagen.

Echt bizar...

Nog een vraag, heeft iemand dezelfde ervaring? Is er een manier om de oplossing te versnellen?

[ Voor 3% gewijzigd door GloriX op 27-11-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
s3n schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:47:
[...]

Hier ook nog geen witte rook. Router al aantal keer reset in de hoop dat het weer gaat werken.

Via de app kom je op een forum van odido uit dat er in Rosmalen glasvezel storing is en dat ze updates zullen delen, maar updates staan er niet.
De melding van de website van Odido is die op basis van mijn telefoongesprek van 13.15.
Maar als hun onderzoek inhoud dat ik een Guidion monteur ga laten inplannen over 2 weken dan blijft die melding er mogelijk nog lang staan.

Het zou geen kwaad kunnen als er meerdere tickets worden ingeschoten bij de helpdesk.
Alleen resetten van modem gaat geen verandering brengen.

https://community.odido.n...ernet-tv-van-odido-284385

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnessy
  • Laatst online: 27-08 13:53
Aramiss schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:07:
[...]

De melding van de website van Odido is die op basis van mijn telefoongesprek van 13.15.
Maar als hun onderzoek inhoud dat ik een Guidion monteur ga laten inplannen over 2 weken dan blijft die melding er mogelijk nog lang staan.

Het zou geen kwaad kunnen als er meerdere tickets worden ingeschoten bij de helpdesk.
Alleen resetten van modem gaat geen verandering brengen.

https://community.odido.n...ernet-tv-van-odido-284385
Net gebeld voor hetzelfde issue , zelfde tijd ook ontstaan , alleen wel in nieuwegein
Reactie van odido : moet een monteur langs komen
Gaat wel even duren dus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sP96cmO0R2a9LUI2mjWTdzLnT2c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gwTfjBq7BCT1pJ3GDMaSNrPt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Nu online
s3n schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:47:
[...]

Vanmiddag om 18:00 was ik thuis en heb ik in de TP Link router gekeken. Vanaf het moment dat de ONT rond 14:30 gereset was, kreeg de router geen ip adres meer. Elke minuut een gefaalde poging, dus het logboek stond redelijk vol.

Daarna de Zyxel maar eens aangesloten om te proberen. Hiermee ook geen verbinding met Odido. Dus toen de helpdesk gebeld om 18:30. Tot 18:45 in de wacht gestaan. Tijdens het gesprek bij het controleren van mijn gegevens ineens weer internet. Onduidelijk waardoor. De helpdeskmedewerker kon niet zien wat het geweest was. Het werkt dus weer, maar veel vertrouwen heb ik er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprincky
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 19:02
Ik heb sinds een week de groene kabel buiten tegen de gevel liggen. De monteur komt a.s. vrijdagmiddag is telefonisch afgesproken. Die monteur komt de glasvezelaansluiting in de woonkamer maken neem ik aan.
Ik verwacht dat hij niet ook het modem/router die ik vorige week heb ontvangen zal aansluiten en ik hiervoor weer met Odido moet bellen om hiervoor een andere monteur te laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels-mas
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-07 20:26
Sinds een week klant bij Odido na het overstappen van Tweak.

Heb een Zyxel T-56 modem op de begane grond en 2 WX5600 access points bedraad aangesloten, 1 in op de 1e verdieping en 1 op zolder.

Nu werken er een aantal dingen niet goed, in de topology weergave van mijn modem zie ik de APs niet terug, wel in de lijstweergave (en zie ook dat er bepaalde smart home dingen geconnect zijn een bepaalde AP. Ook lijkt het alsof het steering van EasyMesh niet goed gaat. Als ik met mijn Pixel 7 vanaf de begane grond naar zolder loop verwacht ik dat ik na korte tijd met het AP op zolder verbonden word. Echter gebeurt dit niet, pas als ik de wifi aan en uit zet op mijn telefoon verbind hij direct met het dichtsbijzijnde AP en is mijn snelheid weer top. Doe ik dit niet blijft hij gewoon stug met het router op de begane verdieping verbonden met een waardeloze snelheid (denk 10mbit vs 800 mbit) In de router is een steering record table en daar zie ik ook geen steering requests om naar een nieuw AP/de modem te connecten als ik van locatie in huis wissel.

EasyMesh staat wel gewoon aan in de settings, dus ik snap niet wat er fout gaat. Heeft iemand hier nog ideeen? Met mijn vorige setup bij Tweak met fritzbox modem en APs had ik dit probleem helemaal niet.

Macbook Pro - Pixel 7 - Seat Ibiza 1.5 TSI Sport 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
Die monteur is denk ik zijn zaklamp vergeten. We zijn inmiddels 3 uur verder en nog geen positieve ontwikkeling.

Informatievoorziening vanuit Odido is ook vrij kansloos. Geen enkele updates of melding van toekomstige updates.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhodez
Dank @peterbier , @Barre73 en @lexuzu voor alle informatie. Ik heb besloten toch de gok te wagen. Het scheelt bij ons bijna 400 euro, dus best veel. Dus vanmiddag aangemeld bij Odido met overstapservice. Wat ook hielp is toen ik belde met nog 2 vragen ik direct een hele vriendelijke mevrouw aan de telefoon kreeg. Ze gaf wel aan dat ik geluk had met de wachttijd, maar blijkbaar is het niet zo erg als wordt geschetst. Bij KPN stond ik afgelopen week 2 keer 50 minuten in de wacht, dus of dat dan zo top is?

Begin januari oplevering, dus ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:07

Fjeze

AllesPerfect!

Aramiss schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:15:
[...]

Die monteur is denk ik zijn zaklamp vergeten. We zijn inmiddels 3 uur verder en nog geen positieve ontwikkeling.

Informatievoorziening vanuit Odido is ook vrij kansloos. Geen enkele updates of melding van toekomstige updates.
Hier ook nog geen enkele vooruitgang. Vraag mijzelf af of de monteur überhaupt nog bezig is…
Verwacht vandaag geen oplossing meer eigenlijk.

Fly or Die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Nu online

s3n

Fjeze schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:12:
[...]

Hier ook nog geen enkele vooruitgang. Vraag mijzelf af of de monteur überhaupt nog bezig is…
Verwacht vandaag geen oplossing meer eigenlijk.
Ik ook niet. De gsm mast is intussen overbelast of gebruikt de glasvezel ook. Niet vooruit te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Nu paar weken op Odido en de tv box ook in gebruik genomen... enkele vragen:

Heeft de tv box ook een eco stand? Lijkt wel of ie altijd aan staat aangezien inschakelen binnen een seconde al beeld geeft.

Kan de interface ook op een hogere resolutie gezet worden? Lijkt wel 720p. Super wazig. Doet echt pijn aan mijn ogen als ik wat moet lezen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-09 22:08
Ik ben onlangs aangesloten op Odido glasvezel via een Zyxel T-56 modem. Als ik probeer in te loggen op het modem via 192.168.1.1, meldt browser Chrome mij dat het certificaat van de inlogpagina niet geldig is en de verbinding dus niet veilig is.

Is dit normaal voor dit modem? Meer mensen die dit herkennen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
civspeler schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:57:
Ik ben onlangs aangesloten op Odido glasvezel via een Zyxel T-56 modem. Als ik probeer in te loggen op het modem via 192.168.1.1, meldt browser Chrome mij dat het certificaat van de inlogpagina niet geldig is en de verbinding dus niet veilig is.

Ik gebruik zelf Safari, maar ik krijg dezelfde melding. Deze ervaring had ik destijds niet met het Ziggo modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
niels-mas schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:02:
Sinds een week klant bij Odido na het overstappen van Tweak.

Heb een Zyxel T-56 modem op de begane grond en 2 WX5600 access points bedraad aangesloten, 1 in op de 1e verdieping en 1 op zolder.

Nu werken er een aantal dingen niet goed, in de topology weergave van mijn modem zie ik de APs niet terug, wel in de lijstweergave (en zie ook dat er bepaalde smart home dingen geconnect zijn een bepaalde AP. Ook lijkt het alsof het steering van EasyMesh niet goed gaat. Als ik met mijn Pixel 7 vanaf de begane grond naar zolder loop verwacht ik dat ik na korte tijd met het AP op zolder verbonden word. Echter gebeurt dit niet, pas als ik de wifi aan en uit zet op mijn telefoon verbind hij direct met het dichtsbijzijnde AP en is mijn snelheid weer top. Doe ik dit niet blijft hij gewoon stug met het router op de begane verdieping verbonden met een waardeloze snelheid (denk 10mbit vs 800 mbit) In de router is een steering record table en daar zie ik ook geen steering requests om naar een nieuw AP/de modem te connecten als ik van locatie in huis wissel.

EasyMesh staat wel gewoon aan in de settings, dus ik snap niet wat er fout gaat. Heeft iemand hier nog ideeen? Met mijn vorige setup bij Tweak met fritzbox modem en APs had ik dit probleem helemaal niet.
Ik heb zelfde de WX3100 AP’s, maar die werken hetzelfde als de WX5600. Ik zie het AP in zowel topologie als lijstweergave. Heb je ook al de Mpro mesh app gedownload? Hoe ziet het er daar uit?
Mijn ervaring was overigens wel dat na installatie van het AP, ik het modem en AP heb gereboot en dat toen alles goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ja dat is "normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels-mas
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-07 20:26
meesje schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:08:
[...]

Ik heb zelfde de WX3100 AP’s, maar die werken hetzelfde als de WX5600. Ik zie het AP in zowel topologie als lijstweergave. Heb je ook al de Mpro mesh app gedownload? Hoe ziet het er daar uit?
Mijn ervaring was overigens wel dat na installatie van het AP, ik het modem en AP heb gereboot en dat toen alles goed werkt.
In de Mpro app hetzelfde, op de homepage zie ik en het router en de APs maar als ik op het topologie icoontje druk in de balk bovenin dan zie ik alleen mijn router.. heb ook alles al gereboot en gereset.

Macbook Pro - Pixel 7 - Seat Ibiza 1.5 TSI Sport 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
s3n schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:32:
[...]

Ik ook niet. De gsm mast is intussen overbelast of gebruikt de glasvezel ook. Niet vooruit te branden.
Dit gaat nog even duren:

Update 27-11-2023/22:45] Onderzoek is nog gaande, De oorzaak lijkt een breuk in een glasvezelkabel. Er is een monteur van de eigenaar van het glasvezelnetwerk onderweg naar de locatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 10:54

nelizmastr

Goed wies kapot

civspeler schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:57:

Odido (of beter gezegd, Zyxel) heeft er alleen een zogenaamd self-signed certificaat op staan. Dat certificaat wordt standaard niet vertrouwd door een willekeurige browser. Certificaten kosten geld en voegen voor een intern netwerk van een particulier niks toe dus daarom laten ze het maar zo :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_1976
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Zie https://mediamagazine.nl/...zelsnelheid-van-8-gbit-s/ Ik zie inderdaad ook 2000 en 8000 als optie als ik mijn postcode invul op de site van odido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Ik heb nog steeds geen verbinding in Rosmalen, zijn er nog meer mensen die hier last van hebben?

Ik heb ze zojuist gesproken, kabelbreuk zoals aangegeven, gaat nog wel even duren.

[ Voor 9% gewijzigd door Gekkenhuis op 28-11-2023 08:46 ]

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
Gekkenhuis schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:35:
[...]

Ik heb nog steeds geen verbinding in Rosmalen, zijn er nog meer mensen die hier last van hebben?
Al gezocht op “Rosmalen” in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Aramiss schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:44:
[...]

Al gezocht op “Rosmalen” in dit topic?
Jazeker, laatste update was van gisterenavond. Dus vandaar mijn opmerking.

Net contact met hun gehad en het probleem is nog steeds niet opgelost. kan nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
Fijn die bouwwerkzaamheden in bepaalde gebieden van Rosmalen.

Even duren als in “dagen”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gekkenhuis schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:35:
[...]

Ik heb ze zojuist gesproken, kabelbreuk zoals aangegeven, gaat nog wel even duren.
[Update 27-11-2023/22:45] Onderzoek is nog gaande, de oorzaak lijkt een breuk in een glasvezelkabel. Er is een monteur van de eigenaar van het glasvezelnetwerk onderweg naar de locatie.
Update [28-11-2023/08:30] We wachten momenteel op een update. Het onderzoek gaat op de achtergrond verder. Zodra er inhoudelijke informatie is, delen we dit direct in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Aramiss schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:51:

Er is een kabelbreuk, ze kon mij geen tijdsbestek geven voor de reparatie hiervan.

Misschien geen KLIC-melding gedaan of een maandagochtend graver idd.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madnessy
  • Laatst online: 27-08 13:53
Aramiss schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:51:

In nieuwegein hebben ze vorig jaar de "hoofdader" van een wijk geraakt , dat was een kwestie van 2 dagen (overigens wel glas via het kpn netwerk)
Pagina: 1 ... 17 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen