Hangt ervan af van wie het netwerk is. Hier is het glasnetwerk van Delta en zit er een ONT van Delta tussen waar we gewoon de router op inprikken. Als KPN het netwerk heeft aangelegd, zal dat waarschijnlijk weer anders zijn.joey82 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:03:
Als je overstapt van kpn, wordt dan het zwarte kastje wat je over het aansluitpunt schuift vervangen?
Of komt er ( behalve het modem ) nog extra aparatuur bij?
Ik zat te twijfelen of ik van delta wilde overstappen naar Odido. Het verlengingsaanbod van delta is belabberd en Odidio had op zich een prima aanbod. Maar toevallig bij onderzoek naar de mogelijkheid van gebruik van mijn eigen Fritz!Box 5590 loop ik tegen de datasheet aan waaruit blijkt dat Odido nog steeds geen ipv6 ondersteund. Oef. Ik denk dat ik toch niet meer terug in de tijd wil
Als je uit principe (omdat ze geen ipv6 ondersteunen) geen provider wil dit geen ipv6 heeft kan ik je wel begrijpen. Maar voor de werking maakt het niet veel uit. Tenzei je zelf ipv6 nodig hebt.ahbart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:14:
Ik zat te twijfelen of ik van delta wilde overstappen naar Odido. Het verlengingsaanbod van delta is belabberd en Odidio had op zich een prima aanbod. Maar toevallig bij onderzoek naar de mogelijkheid van gebruik van mijn eigen Fritz!Box 5590 loop ik tegen de datasheet aan waaruit blijkt dat Odido nog steeds geen ipv6 ondersteund. Oef. Ik denk dat ik toch niet meer terug in de tijd wil
Nou kijkahbart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:14:
Beide. Ik gebruik het ook actief.boswandeling schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:28:
[...]
Als je uit principe (omdat ze geen ipv6 ondersteunen) geen provider wil dit geen ipv6 heeft kan ik je wel begrijpen. Maar voor de werking maakt het niet veel uit. Tenzei je zelf ipv6 nodig hebt.
En het beloofd niet veel goeds, dat ze nu anno 2026 nog steeds geen ipv6 hebben uitgerold. Ik dacht dat Ziggo al laat was.
Delta doet bij een (groot?) aantal klanten CGNAT, dat vind ik vele malen vervelender dan dat er geen ipv6 is. Ik heb zelf niet niet iets wat nu niet werkt omdat ik geen ipv6 heb.ahbart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:14:
cgnat was eenvoudig uit te zetten via het portaal. Voor de meeste mensen is cgnat prima.jongetje schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:00:
[...]
Delta doet bij een (groot?) aantal klanten CGNAT, dat vind ik vele malen vervelender dan dat er geen ipv6 is. Ik heb zelf niet niet iets wat nu niet werkt omdat ik geen ipv6 heb.
Maar stap je nu echt niet over vanwege ipv6? Wat merk je daar in de praktijk nu echt van? Ben serieus wel benieuwd.ahbart schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:04:
[...]
cgnat was eenvoudig uit te zetten via het portaal. Voor de meeste mensen is cgnat prima.
Los van de technische voordelen van ipv6, vind ik dat een provider anno nu, geen serieuze kandidaat meer is als ze geen ipv6 aanbieden.jongetje schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:08:
[...]
Maar stap je nu echt niet over vanwege ipv6? Wat merk je daar in de praktijk nu echt van? Ben serieus wel benieuwd.
Vandaag een kleine storing gehad, voor het eerst in 10 jaar klant te zijn. Kreeg om 3 uur een berichtje van mijn vrouw dat het niet werkte en kreeg vervolgens een half uur later een mail van Odido dat er storing was in mijn postcode met een code voor onbeperkt internet. (al werkte het internet alweer)
Vervolgens daarna iets minder dan 2 uur later een mailtje dat de storing was opgelost. Dikke prima wat mij betreft.
Vervolgens daarna iets minder dan 2 uur later een mailtje dat de storing was opgelost. Dikke prima wat mij betreft.
volgens mij is het netwerk van kpn,BIM schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:30:
[...]
Hangt ervan af van wie het netwerk is. Hier is het glasnetwerk van Delta en zit er een ONT van Delta tussen waar we gewoon de router op inprikken. Als KPN het netwerk heeft aangelegd, zal dat waarschijnlijk weer anders zijn.
waar kan ik dit eigenlijk vinden?
Postcode check op de website van freedom internet. Zij geven iets meer details.joey82 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:47:
[...]
volgens mij is het netwerk van kpn,
waar kan ik dit eigenlijk vinden?
Maar indien de kabel oranje van kleur is, is de kans al groot (niet 100%) en op de FTU, bij het nieuwste model, staat KPN erop.
It ain't stupid if it works!
volgens freedom internet is het idd kpn,vr6-only schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:36:
[...]
Postcode check op de website van freedom internet. Zij geven iets meer details.
Maar indien de kabel oranje van kleur is, is de kans al groot (niet 100%) en op de FTU, bij het nieuwste model, staat KPN erop.
ook idd een oranje kabel.
Als dat huidige zwarte kastje een XGS-PON kastje is (te herkennen aan o.a. het lampje "Alarm" en "Connection") dan hoeft deze niet vervangen te worden. Freedom zorgt ervoor dat deze naar hen toe wordt geregistreerd in plaats van naar de huidige provider.joey82 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:39:
[...]
volgens freedom internet i het idd kpn,
ook idd een oranje kabel.
Is het een AON kastje (dan staat er niet Alarm op maar Glas, Power en Ethernet) dan hoeft deze ook niet vervangen te worden. Maar omdat de adminstratie hiervan belabberd is, heb je grote kans dat Freedom er wel eentje meestuurt.
Wel is er een kans dat er in jouw PoP inmiddels ook XGS-PON leverbaar is en dat Freedom je daarop gaat leveren. Dan moet het AON kastje voor een XGS-PON kastje worden verwisseld. Zelfde uiterlijk, andere ledjes en termen :-)
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Wow, wat ingewikkeld allemaal voor een leek.Barre73 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:50:
[...]
Als dat huidige zwarte kastje een XGS-PON kastje is (te herkennen aan o.a. het lampje "Alarm" en "Connection") dan hoeft deze niet vervangen te worden. Freedom zorgt ervoor dat deze naar hen toe wordt geregistreerd in plaats van naar de huidige provider.
Is het een AON kastje (dan staat er niet Alarm op maar Glas, Power en Ethernet) dan hoeft deze ook niet vervangen te worden. Maar omdat de adminstratie hiervan belabberd is, heb je grote kans dat Freedom er wel eentje meestuurt.
Wel is er een kans dat er in jouw PoP inmiddels ook XGS-PON leverbaar is en dat Freedom je daarop gaat leveren. Dan moet het AON kastje voor een XGS-PON kastje worden verwisseld. Zelfde uiterlijk, andere ledjes en termen :-)
Tja wie vraagt krijgt antwoord van een expertjoey82 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:06:
[...]
Wow, wat ingewikkeld allemaal voor een leek.
Je hoeft dit niet te weten als klant van.
Zij regelen dat het wordt vervangen als zij het nodig vinden, kost je niets extras.
Als we weer van odido naar kpn gaan dan wordt dat glasvezelkastje weer vervangen?Kodess schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:08:
[...]
Tja wie vraagt krijgt antwoord van een expert
Je hoeft dit niet te weten als klant van.
Zij regelen dat het wordt vervangen als zij het nodig vinden, kost je niets extras.
dat ligt eraan wat je bedoelt met glasvezelkastjejoey82 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:01:
[...]
Als we weer van odido naar kpn gaan dan wordt dat glasvezelkastje weer vervangen?
Dat zwarte ding wat je over dat witte kastje aan de muur schuift, ik raak altijd in de war met ont en ftu.boyette schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:08:
[...]
dat ligt eraan wat je bedoelt met glasvezelkastje
Wat vast aan de muur zit met de glaskabel erin gelast is de FTU. Fiber Termination Unitjoey82 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:54:
[...]
Dat zwarte ding wat je over dat witte kastje aan de muur schuift, ik raak altijd in de war met ont en ftu.
Alles wat je erop schuift of er op aansluit is de (O)NTU. (Optical) Network Termination (Unit)
En je vraag over vervanging bij overstap van Odido naar KPN: Soms wel soms niet.
Het gaat allemaal over de vraag: Wie doet de belichting in de PoP? Als dat voor Odido en KPN twee verschillende partijen zijn (en dat gebeurt op veel plaatsen) dan krijg je een ander kastje.
Is die belichter elke keer dezelfde partij (bijvoorbeeld bij een nieuw XGS-PON Netwerk van KPN of Glaspoort), dan hoef je geen nieuw kastje en wordt het gewoon administratief aangepast.
[ Voor 36% gewijzigd door Barre73 op 12-06-2026 08:45 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik wil mijn Huawei XGSPON ONT weghalen en rechtstreeks aansluiten op mijn UDM SE.
Huidige situatie:
Een Zaram XGS-PON ONU SFP+ lijkt daarvoor de juiste oplossing maar die is SC/UPC, terwijl mijn huidige aansluiting SC/APC is. Ik neem aan dat ik gewoon zo'n kabeltje er bij kan bestellen en dat het gewoon werkt na het aanmelden van SN/PON ID bij Odido?
Huidige situatie:
Een Zaram XGS-PON ONU SFP+ lijkt daarvoor de juiste oplossing maar die is SC/UPC, terwijl mijn huidige aansluiting SC/APC is. Ik neem aan dat ik gewoon zo'n kabeltje er bij kan bestellen en dat het gewoon werkt na het aanmelden van SN/PON ID bij Odido?
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
- Odido hack: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
- Odido hack: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen