ik ga overstappen van KPN glasvezel naar Odido glasvezel. In principe kan ik een gratis monteur krijgen, maar is een monteur wel nodig vraag ik me af? Mocht iemand ervaringen hebben dan hoor ik graag
Alle vragen omtrent de monteursstijnec1 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:08:
ik ga overstappen van KPN glasvezel naar Odido glasvezel. In principe kan ik een gratis monteur krijgen, maar is een monteur wel nodig vraag ik me af? Mocht iemand ervaringen hebben dan hoor ik graag
Voor zover ik weet stuurt Odido altijd Guidion. De monteur moet het werkend opleveren.stijnec1 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:08:
Bij KPN (waar ik begin juli vandaan overstap naar Odido, want belachelijk verlengaanbod bij KPN) was die monteur wel nodig, want patch in centrale was verkeerd gegaan. Dus die monteur kon alles netjes regelen, kon ikzelf niet. Dus als Odido een gratis monteur stuurt, dan zet ik graag een bakje koffie voor m.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Je moet fysiek de glasvezels over zetten in het nieuwe kastje.stijnec1 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:08:
Ik zou dat zeker door de monteur laten doen.
Het zijn erg dunne en kwetsbare vezels.
Daarnaast komt er niet zichtbaar licht uit, waar je volgens de monteur niet in mag kijken.
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Is deze wijziging reden om je hele internet- en tv-abonnement bij Odido op te zeggen, of alleen het opnemenpakket? Dat is eerste zou voor mij gunstig zijn, want mijn kortingsperiode zit er nét op.MikeT80 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:18:
Tijd om op te zeggen:
(of zal er nog iets te onderhandelen vallen)?
[Afbeelding]
- Moet ik videoland basis zelf opzeggen nu dat vanaf juli automatisch bij Odido/opnemen komt?
- Moet ik perse tot 4 maanden voor einde (2-jarig) contract (eind oktober) wachten voor aantrekkelijk verlengingsaanbod of kan dat nu al? Op mijnodido wordt me al een aantrekkelijk aanbod gedaan.
- Gaat dat verlengingsaanbod op mijnodido gelijk in of op eind contract?
Meer mensen last van een storing? Hier al sinds drie uur in de middag geen verbinding meer. Odido zelf claimt gewoon verbinding met mijn modem te kunnen maken (zelfs als hij niet aan de stroom hangt…). Is al de tweede storing deze week.
Het geheel, want je koopt het als één ding. Als je wil kijken én opnemen dan heb je beide nodig.FreshM schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:12:
[...]
Is deze wijziging reden om je hele internet- en tv-abonnement bij Odido op te zeggen, of alleen het opnemenpakket? Dat is eerste zou voor mij gunstig zijn, want mijn kortingsperiode zit er nét op.
"je kunt opzeggen tot <datum>" klopt waarschijnlijk ook niet: wat als je er later pas achter komt, bijv. als je je factuur bekijkt, al is het 2 maanden later? Dan sta je alsnog in je recht om op te zeggen natuurlijk. Consumentenrecht is vrij soepel naar de consument toe.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ik stap op 3 juni over van KPN naar Odido glasvezel en heb voor doe-het-zelf installatie gekozen. Het installatiepakket heb ik inmiddels ontvangen. Odido klantenservice heeft aan mij bevestigd dat er geen monteur aan te pas hoeft te komen omdat het slechts een lijnovername betreft.stijnec1 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:08:
Ik blijf mijn huidige XGS-PON ONT gebruiken die bij het installatiepakket van KPN geleverd werd.
@Remmer Als Odido een doe het zelf pakket opstuurt is het anders dan de voorbeelden en vragen hier van mensen die de monteur zelf afzeggen...
Ik deelde mijn ervaring. Net als stijnec1 kon ik tijdens het bestelproces voor een gratis monteur kiezen. Daarnaast had ik de optie voor een doe-het-zelf installatie. Dat laatste heb ik gekozen. Het is dus niet zo dat Guidion altijd langsgestuurd wordt, zoals in een eerdere reactie werd gesuggereerd.jongetje schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:56:
@Remmer Als Odido een doe het zelf pakket opstuurt is het anders dan de voorbeelden en vragen hier van mensen die de monteur zelf afzeggen...
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met Odido in Gouda?
Ik dacht dat ze over de glasvezel lijn van KPN zouden leveren (nu glasvezel van kpn hier) maar aan de telefoon werd mij vandaag verteld dat een andere kabel naar binnen gebracht moet worden en dat het over de lijn van Delta zal gaan
Ik dacht dat ze over de glasvezel lijn van KPN zouden leveren (nu glasvezel van kpn hier) maar aan de telefoon werd mij vandaag verteld dat een andere kabel naar binnen gebracht moet worden en dat het over de lijn van Delta zal gaan
[ Voor 4% gewijzigd door dsp4life op 28-05-2026 23:03 ]
Nou fijn, onderhoud van 1:00 tot 7:00, alsof er geen mensen zijn die dan internet nodig hebben. Konden ze niet minimaal wat later beginnen. Bovenop al die storingen van ze ligt internet er inmiddels maandelijks of nog vaker uit.
Heb het idee dat het allemaal bergafwaarts is gegaan sinds de overname.
De dagelijkse phishing pogingen blijven een goede herinnering dat ik hier nooit meer terug kom wanneer ik eindelijk weg kan.
De dagelijkse phishing pogingen blijven een goede herinnering dat ik hier nooit meer terug kom wanneer ik eindelijk weg kan.
[ Voor 40% gewijzigd door Rogers op 29-05-2026 01:19 ]
Als jij niet zonder internet kan, heb je toch wel een backup lijn geregeld?Rogers schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 01:12:
Nou fijn, onderhoud van 1:00 tot 7:00, alsof er geen mensen zijn die dan internet nodig hebben. Konden ze niet minimaal wat later beginnen. Bovenop al die storingen van ze ligt internet er inmiddels maandelijks of nog vaker uit.
Odido is een low budget providerRogers schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 01:12:
Als je daar een consumentenverbinding hebt dan zal het zo belangrijk niet zijn
en je kunt altijd weg.. er is niemand die dat tegen houdt
of een 2e verbinding aanvragen of hebben als je bijvoorbeeld altijd internet nodig hebt
[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 29-05-2026 01:58 ]
Ik vind het vooral kut dat het nergens gemeld werd. Ik had vanaf 00:00 geen internet. Heb alles herstart en daarna ook gereset omdat ik dacht dat het aan mn router lag. Kan dus alles weer opnieuw gaan instellen
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
dat kun je hier toch gewoon checkenDirtyBird schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 02:13:
Ik vind het vooral kut dat het nergens gemeld werd. Ik had vanaf 00:00 geen internet. Heb alles herstart en daarna ook gereset omdat ik dacht dat het aan mn router lag. Kan dus alles weer opnieuw gaan instellen
https://www.odido.nl/storingen-en-onderhoud
-knip. Reageer op een normale manier of reageer niet.
[ Voor 69% gewijzigd door rens-br op 29-05-2026 08:35 ]
Mijn internet viel weg rond middernacht. Die website gaf zeker een uur geen storing of werkzaamheden aan. Toen dacht ik dat ik zelf misschien iets kon doen.boyette schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 02:25:
[...]
dat kun je hier toch gewoon checken
-knip-
-knip-
[ Voor 38% gewijzigd door rens-br op 29-05-2026 08:37 ]
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Dat had ik in het begin met die storingen, router opnieuw opstarten, dns filter uit zetten, etc. blijkt het Odido te zijn terwijl ze geen storing vermelden. Inmiddels ga ik er maar eerst van uit dat het weer aan hun ligt.DirtyBird schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 02:13:
Kan altijd weg? Al eens van een vast contract gehoord? (en nee die ga ik niet afkopen omdat hun onbetrouwbaar blijken).boyette schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 01:57:
[...]
Odido is een low budget provider
Als je daar een consumentenverbinding hebt dan zal het zo belangrijk niet zijn
en je kunt altijd weg.. er is niemand die dat tegen houdt
of een 2e verbinding aanvragen of hebben als je bijvoorbeeld altijd internet nodig hebt
Overigens rare reacties op DirtyBird. Denken dat het aan je eigen netwerk ligt is een logische reactie. En hij heeft niet net na 1 gepost.
[ Voor 12% gewijzigd door Rogers op 29-05-2026 03:32 ]
-knip-Rogers schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 01:12:
[ Voor 20% gewijzigd door rens-br op 29-05-2026 08:04 ]
Laten we het wel gezellig houden hier? Op de man spelen en victim blaming is nergens voor nodig. Ik heb wat reacties aangepast en opgeruimd.
[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 29-05-2026 08:38 ]
Mja.. wel jammer dat de Captcha niet altijd werkt. Mag niets kosten.boyette schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 02:25:
[...]
dat kun je hier toch gewoon checken
Dat is geen ododio issuegerritjan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:40:
[...]
Mja.. wel jammer dat de Captcha niet altijd werkt. Mag niets kosten.
[Afbeelding]
Gebruik je een shared ip?
Nee. Een ip van Odidoboyette schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:42:
[...]
Dat is geen ododio issue
Gebruik je een shared ip?
Hebben blijkbaar de gratis recaptcha code naar productie gedeployed (aanname), maar wel erg slecht...
Gezien de hoge prijzen bij ziggo die ik nu betaal en het feit dat ze daar niks in willen betekenen ben ik rond aan het kijken naar een andere provider, twijfel op dit moment tussen KPN en Odido. Heb in elk geval wel belsoten geen televisie meer op te nemen in mijn abbo, voor dat beetje tv dat ik nog kijk hoop ik voldoende uit het gratis NPO Start te halen.
Als ik op puur op features + prijs kijk, dan wint Odido. ze bieden op mijn adres glasvezel aan tot 8gbit/s, terwijl KPN maar 1 gbit/s max aanbiedt. Dat gezegd te hebben hoef ik ook niet meer dan 1 gbit/s, maar leuk om te weten dat het hoger zou kunnnen,
Met de huidige aanbiedingen zou het eerste jaar al een verschil zijn van 20e bij Odido vs 35e bij KPN, en in het tweede jaar stijgt dat nar 45e vs 57,5e. Daarnaast heeft Odido atm geen aansluitkosten/monteur.
Ik lees zo her en der wel wat mixed dingen over de stabiliteit en kwaliteit van het Odido netwerk, ook als ik hier de laatste paar pagina's zo terug lees. Wat zou jullie advies zijn op basis van jullie ervaringen?
fyi, ik betaal nu, met de aankomende verhogingen bij Ziggo, 85e p/m dus ik ga er hoe dan ook op vooruit xD
Als ik op puur op features + prijs kijk, dan wint Odido. ze bieden op mijn adres glasvezel aan tot 8gbit/s, terwijl KPN maar 1 gbit/s max aanbiedt. Dat gezegd te hebben hoef ik ook niet meer dan 1 gbit/s, maar leuk om te weten dat het hoger zou kunnnen,
Met de huidige aanbiedingen zou het eerste jaar al een verschil zijn van 20e bij Odido vs 35e bij KPN, en in het tweede jaar stijgt dat nar 45e vs 57,5e. Daarnaast heeft Odido atm geen aansluitkosten/monteur.
Ik lees zo her en der wel wat mixed dingen over de stabiliteit en kwaliteit van het Odido netwerk, ook als ik hier de laatste paar pagina's zo terug lees. Wat zou jullie advies zijn op basis van jullie ervaringen?
fyi, ik betaal nu, met de aankomende verhogingen bij Ziggo, 85e p/m dus ik ga er hoe dan ook op vooruit xD
Ik stap ook over per 24 juni van Ziggo naar Odido. Ook downgrade ik van 1000 gbit naar 400 gbit onder het mom, hoeveel heeft een mens nodig. 2 thuiswerkers een beetje surfen en wat streaming. Stabiliteit is belangrijk zeker ivm thuiswerken. Het is daarom dat ik Ziggo nog even aanhoudt naast Odido. Ik betaal dan wel dubbel maar voor de prijs die Odido mij aanbiedt, €21 p/m voor de eerst 6 maanden, vindt ik dit geen probleem. Ook voor het eerst naar glasvezel dus dubbel zo spannendRaxious schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:17:
Gezien de hoge prijzen bij ziggo die ik nu betaal en het feit dat ze daar niks in willen betekenen ben ik rond aan het kijken naar een andere provider, twijfel op dit moment tussen KPN en Odido. Heb in elk geval wel belsoten geen televisie meer op te nemen in mijn abbo, voor dat beetje tv dat ik nog kijk hoop ik voldoende uit het gratis NPO Start te halen.
Goede keuze. Hier vorig jaar ook van 1000 naar 400 Mbit/s gegaan bij Ziggo. Met een ASUS RT-BE92U achter het modem in bridge en CAT6a-kabels draait dat voor twee personen vlekkeloos. We betalen € 61,50 voor internet en TV Start via CI+. Glasvezel kan hier ook, maar zolang de prijzen elkaar nauwelijks ontlopen, bespaar ik me het gedoe. Geniet in ieder geval van je kortingsmaanden bij Odido!Crawl NL schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:19:
[...]
Ik stap ook over per 24 juni van Ziggo naar Odido. Ook downgrade ik van 1000 gbit naar 400 gbit onder het mom, hoeveel heeft een mens nodig. 2 thuiswerkers een beetje surfen en wat streaming. Stabiliteit is belangrijk zeker ivm thuiswerken. Het is daarom dat ik Ziggo nog even aanhoudt naast Odido. Ik betaal dan wel dubbel maar voor de prijs die Odido mij aanbiedt, €21 p/m voor de eerst 6 maanden, vindt ik dit geen probleem. Ook voor het eerst naar glasvezel dus dubbel zo spannend
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB
Met 400 gbit zou ik de hele stad wel af kunnen handelen gok ik.Crawl NL schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:19:
[...]
Ik stap ook over per 24 juni van Ziggo naar Odido. Ook downgrade ik van 1000 gbit naar 400 gbit onder het mom, hoeveel heeft een mens nodig. 2 thuiswerkers een beetje surfen en wat streaming. Stabiliteit is belangrijk zeker ivm thuiswerken. Het is daarom dat ik Ziggo nog even aanhoudt naast Odido. Ik betaal dan wel dubbel maar voor de prijs die Odido mij aanbiedt, €21 p/m voor de eerst 6 maanden, vindt ik dit geen probleem. Ook voor het eerst naar glasvezel dus dubbel zo spannend
Uiteindelijk toch maar doorgezet en Odido gaat hier in vanaf 10 juni. Laat Ziggo nog wel even doorlopen, mocht ik toch issues krijgen met Odido kan ik het binnen 15 dagen weer retourneren en heb ik in elk geval ziggo nog lopen. Dan maar een maandje dubbel betalen.Crawl NL schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:19:
[...]
TV pakker er volledig uitgegooid omdat ik eigenlijk toch vrijwel geen tv kijk. Dan maar het nieuws en weerbericht van de NPO in plaats van RTL 4 xD
Ik ben alleen, dus de 1gbit/s up en down is wellicht overkill. Maar aan de andere kant had ik nu 1,1 gbit/s download bij Ziggo, en gezien het me nu toch al dusdanig veel scheelt zag ik niet direct reden om de snelheid te verlagen. Daarnaast is het verschil tussen 400 mbit/s en 1gbit/s ook maar 2,5 euro per maand. Dus daar lig ik ook niet wakker van ^^'
Stel, ik ga weg bij Odido vanwege de huidige contract aanpassing (videoland)
ik neem een maandelijks opzegbaar abonnement bij KPN
Kan ik dan na die maand weer opnieuw overstappen naar Odido als nieuwe klant?
Bijt dat elkaar niet Ziggo en Odido in 1 huishouden? en dan bedoel ik meer qua wifi frequenties of snelheid?Raxious schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:48:
[...]
Uiteindelijk toch maar doorgezet en Odido gaat hier in vanaf 10 juni. Laat Ziggo nog wel even doorlopen, mocht ik toch issues krijgen met Odido kan ik het binnen 15 dagen weer retourneren en heb ik in elk geval ziggo nog lopen. Dan maar een maandje dubbel betalen.
TV pakker er volledig uitgegooid omdat ik eigenlijk toch vrijwel geen tv kijk. Dan maar het nieuws en weerbericht van de NPO in plaats van RTL 4 xD
Ik ben alleen, dus de 1gbit/s up en down is wellicht overkill. Maar aan de andere kant had ik nu 1,1 gbit/s download bij Ziggo, en gezien het me nu toch al dusdanig veel scheelt zag ik niet direct reden om de snelheid te verlagen. Daarnaast is het verschil tussen 400 mbit/s en 1gbit/s ook maar 2,5 euro per maand. Dus daar lig ik ook niet wakker van ^^'
Wi-Fi frequenties zijn dusdanig in te stellen dat ze elkaar niet in de weg zitten, Qua snelheid 0 impact omdat het verschillende netwerken zijn (coax vs glasvezel).BENY1973 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:20:
[...]
Bijt dat elkaar niet Ziggo en Odido in 1 huishouden? en dan bedoel ik meer qua wifi frequenties of snelheid?
Vergeet niet dat je bij KPN ook combivoordeel kan krijgen. Scheelt in mijn geval 10 euro per maand op m'n Netflix abonnement. Dat maakt het dat KPN (als je Netflix gebruikt) niet heel veel duurder is dan de concurrentie. Bijkomend voordeel: in mijn regio heeft Odido geen eigen netwerk, als er problemen zijn moet dat altijd via de extra horde van een KPN monteur als ze in de wijkkast moeten zijn. Verder had ik bij Odido problemen met Geforce Now.Raxious schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:17:
Niet mijn ervaring. Er kwam bij mij eerst een Gidion monteur via Odido, die kon de storing destijds echter niet verhelpen, ook niet in de KPN wijkkast waar ie 2x naartoe was gegaan, en daarna werd de service provider pas ingeschakeld (KPN monteur).Ronwiel schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:30:
[...]
[knip] Bijkomend voordeel: in mijn regio heeft Odido geen eigen netwerk, als er problemen zijn moet dat altijd via de extra horde van een KPN monteur als ze in de wijkkast moeten zijn. [knip].
[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 01-06-2026 14:40 ]
Testing, one, two ...
Zal me niks verwonderen als dat 6 maanden moet zijnMikeT80 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:56:
Ik Ontkoppel de Ziggo modem in de ochtend om problemen te voorkomen. Als odido na een paar dagen bevalt zet ik Ziggo stop.BENY1973 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:20:
[...]
Bijt dat elkaar niet Ziggo en Odido in 1 huishouden? en dan bedoel ik meer qua wifi frequenties of snelheid?
Wordt alleen puzzelen met wat ze moeten aansluiten nabij de meterkast. Geen beschikbaar stroompunt.
Je hebt 2 vrije stroomaansluitingen nodig, een voor de (O)NT en een voor de router (Zyxel).Raxious schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:02:
[...]
Wordt alleen puzzelen met wat ze moeten aansluiten nabij de meterkast. Geen beschikbaar stroompunt.
Misschien is dit te ondervangen met een stekkerdoos vanaf een andere plek, maar handig is anders.
Uiteraard kan je naar Odido als nieuwe klant maar je vraag is natuurlijk of je dan in aanmerking komt voor de nieuwe klant kortingen of cadeaus's..MikeT80 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:56:
Helemaal onderaan de Odido pagina vind je de link naar Voorwaarden. Voor elke actie zie je daar voorwaarden en uiteraard ook de Algemene Voorwaarden.
Bij KPN ben ik gewend dat er in de voorwaarden voor een actie (gratis TV of zoiets) een zinnetje staat als "minimaal een half jaar geen klant geweest".
Dus als je vooraf die documenten checkt zou je daar het antwoord moeten vinden.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Nee, want je kunt als je niet aan het eind van je contract bent niet weg bij Odido. Ze hebben het zo dicht getimmerd dat je alleen het opnemen kan opzeggen door deze wijziging. Voor de rest zit je gewoon aan je contract vast.MikeT80 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:56:
[ Voor 7% gewijzigd door ozzynator op 02-06-2026 21:16 ]
Moette doen.
Dat zegt Odido dus volgens de klanteservice rond 17:40 ik ben van het kastje naar de muur gestuurd ik heb met 4 medewerkers gesproken Na 22 minuten zou ik een manager krijgen en na 30 minuten werd de verbindig verbroken.ozzynator schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:40:
[...]
Nee, want je kunt als je niet aan het eind van je contract bent niet weg bij Odido. Ze hebben het zo dicht getimmerd dat je alleen het opnemen kan opzeggen door deze wijziging. Voor de rest zit je gewoon aan je contract vast.
Zogenaamd met als melding dat de afdeling gesloten was terwijl het 18:10 was. Op de klantenservice staat dat ze van 08:00 tot 20:00 open zijn.
Het contract wordt eenzijdig gewijzigd en wij hebben een contract afgesloten voor 1 jaar voor internet en tv 1gbit en opnemen voor 5 euro.
De geschillencommisie: https://www.degeschillencommissie.nl/hulp-bij-klagen/?18. Op grond van de Richtlijn 93/13 en voornoemde jurisprudentie is een prijswijzigings-beding (ook als het een kernbeding betreft) slechts aanvaardbaar wanneer de gronden voor de prijswijziging in de overeenkomst of algemene voorwaarden worden genoemd en deze een geldige reden voor wijziging vormen.
NLconnect – branchevereniging van de breedbandindustrie
De brancheorganisatie NLconnect participeert in de commissie NLconnect Internet, TV en Bellen (deze link verwijst u naar de pagina van de commissie NL connect internet, tv en bellen)
bij de link staat de volgende uitspraak maar deze is van 2013 Wijziging tarief tijdens contractperiode.
https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/wijziging-tarief-tijdens-contractperiode/
Via de geschillen commisie link op de volgende uitspraak terechtgekomen ECLI:NL:RBAMS:2023:940 door bij categorie te zoeken naar algemene voorwaarden en kosten:
Een oneerlijk beding in de algemene voorwaarden.
Inhoudsindicatie
Energieleverancier mag de tarieven voor levering van gas en elektra van een consument niet meer wijzigingen, omdat het wijzigingsbeding in de algemene voorwaarden niet eerlijk is.
ECLI:NL:RBAMS:2023:940 - Rechtbank Amsterdam, 24-02-2023 / 9952054
Het wijzigings beding staat noch in de overeenkomst en ook niet in de algemene voorwaarden.18. Op grond van de Richtlijn 93/13 en voornoemde jurisprudentie is een prijswijzigings-beding (ook als het een kernbeding betreft) slechts aanvaardbaar wanneer de gronden voor de prijswijziging in de overeenkomst of algemene voorwaarden worden genoemd en deze een geldige reden voor wijziging vormen.
Wijzigingen op grond van wijziging in de kosten of kostenstructuur
25. Op grond van dit beding kunnen ook wijzigingen met betrekking tot marge van prijs- en inkooprisico’s, wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in de algemene kostenstructuur van Vattenfall reden zijn voor wijziging van de tarieven. Deze redenen voor wijzigingen zijn niet gespecificeerd of toegelicht, zodat [eiseres] op basis van dit beding de reden voor, het moment van en de gevolgen van een dergelijke wijziging niet kan voorzien.
Uit de overeenkomst:
:strip_exif()/f/image/UWJnpXbbFKePySnE5qb8jPn6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze hebben honderden pagina's aan aanvullende voorwaarden. Ook word er nu pas gewezen op de aanvullende voorwaarden extra's op 28 mei en niet tijdens het aangaan van de overeenkomst er wordt summier gewezen naar odido.nl/voorwaardenToepassing voorwaarden Op deze overeenkomst zijn de Algemene Voorwaarden van Odido en de actuele tarieven van Odido van toepassing. Deze (aanvullende) voorwaarden zijn bij het aangaan van de overeenkomst reeds door Odido verstrekt en door jou geaccepteerd. Deze voorwaarden liggen ook ter inzage bij Odido, zijn te vinden op respectievelijk odido.nl/voorwaarden en odido.nl/tarieven, en zullen op verzoek (nogmaals) kosteloos per post of elektronisch worden toegezonden.
Link Odido anvullende voorwaarden extra's
Ze hebben eenzijdig het contract gewijzigd. In het tweakers artikel van 28 mei nieuws: Odido maakt Opnemen 1 euro duurder en voegt standaard Videoland-abonn... staat dat het abbonement kan worden opgezegd in de mail staat het pakket. Ik heb ook feedback gestuurd naar de redacteur in geachte redactie.
Bij de geschillencommisie verduidelijking gevraagd. U kunt hiervoor contact met ons opnemen via dit formulier.
Niet gevonden wat u zocht?
Vindt u bij een commissie geen uitspraken? Dan heeft de commissie mogelijk nog geen uitspraken gedaan. Zoekt u uitspraken over een bepaald onderwerp of wilt u meer weten over de lijn van de commissie, maar vindt u niet wat u zoekt? Dan helpen wij u graag.
edit:
prive info foto's en mails gewijzigd.
prive info foto's en mails gewijzigd.
[ Voor 4% gewijzigd door P1n4u7n op 03-06-2026 00:53 ]
https://www.odido.nl/service/veelgestelde-vragen/wat-zijn-de-openingstijden-van-odido-service/000454005P1n4u7n schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:51:
[...]
Zogenaamd met als melding dat de afdeling gesloten was terwijl het 18:10 was. Op de klantenservice staat dat ze van 08:00 tot 20:00 open zijn.
Het contract wordt eenzijdig gewijzigd en wij hebben een contract afgesloten voor 1 jaar voor internet en tv 1gbit en opnemen voor 5 euro.
Openingstijden
Voor technische hulp of storingen:
- Ma t/m vr 8-20 uur.
- Weekend 9-17.30 uur.
- Ma t/m vr 8-18 uur.
- Zaterdag 9-17.30 uur.
- Zondag gesloten.
[ Voor 6% gewijzigd door torretje2012 op 03-06-2026 00:11 ]
Enorm bedankt!torretje2012 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 00:09:
[...]
Hou er overigens rekening mee dat je al je persoonlijke info zoals iban, contract, email, etc nu openbaar maakt....
Ik heb het hopelijk nu correct gewijzigd.
Mooi verhaal. Maar dat veranderd niets aan mijn post, het opnemen is een aparte dienst en dus alleen dat kan opgezegd worden door deze wijziging.
Moette doen.
Ik meen dat de prijswijziging zelf een inflatiecorrectie is. Je krijg Videoland er extra bij, maar dat stond los van de prijswijzging.
Het is alleen interessant wanneer je een prijsvast 2 jaar iets afgesproken hebt, maar dat moet je dan wel zwart op wit hebben.
Het is alleen interessant wanneer je een prijsvast 2 jaar iets afgesproken hebt, maar dat moet je dan wel zwart op wit hebben.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Dat het opnemenpakket 1 euro duurder is heeft niets met inflatie te maken en mag je dus ook kosteloos opzeggen (maar dat mag sowieso al maandelijks dus dat is een makkelijke gunst...).Sjakie0101 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:56:
Ik meen dat de prijswijziging zelf een inflatiecorrectie is. Je krijg Videoland er extra bij, maar dat stond los van de prijswijzging.
Verder betaal ik straks 52,51 voor 400Mbps, TV en Opnemen (met korting via mobiel). Maar die prijs krijg ik bij geen andere provider voor hetzelfde pakket... Dus blijf voor nu nog bij Odido.
Hallo allemaal,
Over enkele weken wordt mijn Odido-abonnement actief. Bij het afsluiten werd mij een installatie aangeboden, ik nam aan dat dit vrijblijvend was. Vandaag belde Odido om te zeggen dat ik verplicht een afspraak moest inplannen, omdat de installateur degene is die de apparatuur meebrengt (ik neem aan de NT en het modem). Je zou zeggen, stuur het gewoon op.
Ik heb aangegeven dat ik geen monteur nodig heb, omdat ik mijn netwerk zelf beheer (gateway en AP’s). Het wisselen van een NT stelt niet zoveel voor.
Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? Nu wordt de monteur enkel een pakketbezorger.
Over enkele weken wordt mijn Odido-abonnement actief. Bij het afsluiten werd mij een installatie aangeboden, ik nam aan dat dit vrijblijvend was. Vandaag belde Odido om te zeggen dat ik verplicht een afspraak moest inplannen, omdat de installateur degene is die de apparatuur meebrengt (ik neem aan de NT en het modem). Je zou zeggen, stuur het gewoon op.
Ik heb aangegeven dat ik geen monteur nodig heb, omdat ik mijn netwerk zelf beheer (gateway en AP’s). Het wisselen van een NT stelt niet zoveel voor.
Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? Nu wordt de monteur enkel een pakketbezorger.
[ Voor 4% gewijzigd door brsm op 03-06-2026 18:15 ]
Altijd monteur laten komen. Dit is denk ik al 1000 keer voorbij gekomen in het topic.brsm schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:13:
Hallo allemaal,
Over enkele weken wordt mijn Odido-abonnement actief. Bij het afsluiten werd mij een installatie aangeboden, ik nam aan dat dit vrijblijvend was. Vandaag belde Odido om te zeggen dat ik verplicht een afspraak moet inplannen, omdat de installateur degene is die de apparatuur meebrengt (ik neem aan de NT en het modem).
Die man is 15 minuten bezig misschien, maar het scheelt je zoveel gezeik met activeren/doorpatchen van straatkast etc.
[ Voor 7% gewijzigd door japie06 op 03-06-2026 18:16 ]
Deze vraag komt elke week voorbij. Daarom staat het antwoord hier beneden in de FAQ.brsm schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:13:
[ Voor 3% gewijzigd door Muis666 op 03-06-2026 18:54 ]
Ik ben vandaag overgegaan van KPN naar Odido glasvezel. Daar kwam geen monteur aan te pas. Mijn internetverbinding werkte niet meer toen ik vanochtend wakker werd, maar het groene connection-lampje op mijn ONT brandde nog. Ik heb toen alleen het profiel van mijn FRITZ!Box 7590 AX aangepast naar Odido en het werkte direct. Meteen daarop ontving ik een mail van KPN met als onderwerp "Je aansluiting is overgenomen door een andere aanbieder".
Ik heb van tevoren uitgebreid gesproken met een Odido supportmedewerker. Die bevestigde dat een doe-het-zelf installatie in mijn geval volstaat omdat het alleen een een lijnovername betreft. Hij drukte me op het hart dat, mocht ik toch een mail ontvangen met een monteursafspraak, ik deze zeker niet af moest zeggen.
Ik heb van tevoren uitgebreid gesproken met een Odido supportmedewerker. Die bevestigde dat een doe-het-zelf installatie in mijn geval volstaat omdat het alleen een een lijnovername betreft. Hij drukte me op het hart dat, mocht ik toch een mail ontvangen met een monteursafspraak, ik deze zeker niet af moest zeggen.
Ik heb binnenkort een afspraak met de monteur voor overstappen van KPN naar Odido. Ook ik draai een eigen router (alles van Ubiquiti hier), maar toch kan zo'n monteur handig zijn. Bij het opleveren van mijn KPN aansluiting (nieuwe glasvezel) was er nog eea nodig wat ikzelf niet kon doen (verkeerde patch in de wijkcentrale). En aangezien de monteur gratis is krijgt hij gewoon een bakje koffie als 'ie toch niks hoeft te doen en is hij nuttig als wel nodig.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Vraagje zijn er hier meer Odido klanten die ook tv via Odido hebben en misschien bekend zijn met dit probleem..
Tijdens TV kijken komt er regelmatig een melding in beeld "“Er gaat iets mis, deze functie is momenteel niet beschikbaar. Ligt het misschien aan je internetverbinding?"
Zijn nu al sinds November met Odido bezig maar ze hebben zelf geen idee lijkt het wel.. Kom met hun klantenservice/technische mensen niet verder.
De melding komt altijd exact op momenten dat volgens de EPG een nieuw programma begint.. En vaak alleen in de avonduren.. of bij programma's zoals live sport die erg goed bekeken worden.
Dus lijkt een soort overbelasting te zijn aan Odido kant.
Ze blijven hier maar monteurs sturen.. die vervolgens niks kunnen vinden aangezien er niks met het signaal mis is. En ook tv ontvangers vervangen niet helpt.
Topic op Odido community van meer mensen die er last van hebben: Foutmelding op TV scherm | Odido community
Voorbeeld;
Tijdens TV kijken komt er regelmatig een melding in beeld "“Er gaat iets mis, deze functie is momenteel niet beschikbaar. Ligt het misschien aan je internetverbinding?"
Zijn nu al sinds November met Odido bezig maar ze hebben zelf geen idee lijkt het wel.. Kom met hun klantenservice/technische mensen niet verder.
De melding komt altijd exact op momenten dat volgens de EPG een nieuw programma begint.. En vaak alleen in de avonduren.. of bij programma's zoals live sport die erg goed bekeken worden.
Ze blijven hier maar monteurs sturen.. die vervolgens niks kunnen vinden aangezien er niks met het signaal mis is. En ook tv ontvangers vervangen niet helpt.
Topic op Odido community van meer mensen die er last van hebben: Foutmelding op TV scherm | Odido community
Voorbeeld;
Hier ook sporadisch de melding in beeld op een AndroidTV (Philips).c0sm0s schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:37:
Vraagje zijn er hier meer Odido klanten die ook tv via Odido hebben en misschien bekend zijn met dit probleem..
Voorbeeld;[Afbeelding]
Ook al wel eens een melding gemaakt op het comunity platform, maar nooit echt een antwoord gehad.
Moet wel zeggen dat het de laatste weken/maanden minder is (ongeveer 2x per avond, 17:30-21:30)
Op mijn AndroidTV (Philips) slaapkamer zelden tot nooit de melding gezien...
Hier ook regelmatig (ongeveer 1/2x per avond), maar besteed er geen aandacht aan. Het is snel weg en geen zin in eindeloos gecommuniceerd hierover.c0sm0s schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:37:
Voorbeeld;[Afbeelding]
Ook wel eens slecht signaal gehad (blokjes achtig beeld). Even de stekkers eruit van het kastje en de router, even wachten en weer opstarten. Zal wel aan de Zyxel-router liggen....
Hier ook weleens, heb het idee dat het te maken heeft met geplande opnames, die overigens dan wel gewoon opgenomen zijn.c0sm0s schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:37:
Voorbeeld;[Afbeelding]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Bij mij elke keer als ik de app opstart. Dan staat er dat er geen internetverbindnig is, maar op de achtergrond zie je Ned1 gewoon afspelen. Melding verschijnt bij mij alleen tijdens het starten van de app op m'n Android TV. Daarna geen problemen meer.
Zag nieuws: Odido introduceert internetabonnement zonder inflatiecorrectie - update gisteren voorbij komen en dacht, wellicht een mooi moment om mijn oude uit-thuis abonnement om te zetten naar dit. Maar helaas kom ik met deze optie niet lager uit dan €35 euro per maand, terwijl ik nu (met inflatie) 'pas' op €30,49 zit.
Tja, vermoedelijk vanwege KPN netwerk kom ik op 50,-/maand voor 2 jaar internet-only. Met de jaarlijkse wisseling, aanbiedingen en cashback, die ik nu uitvoer blijf ik (gemiddeld) rond 40,- hangen. Het blijft dus heel erg oppassen met dergelijke aanbiedingen. 35,-/maand is hier onbereikbaar.....rens-br schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:32:
Zag nieuws: Odido introduceert internetabonnement zonder inflatiecorrectie - update gisteren voorbij komen en dacht, wellicht een mooi moment om mijn oude uit-thuis abonnement om te zetten naar dit. Maar helaas kom ik met deze optie niet lager uit dan €35 euro per maand, terwijl ik nu (met inflatie) 'pas' op €30,49 zit.
Hoi allemaal,
Zijn er hier Odido-klanten uit het Primevest-gebied in Segbroek, Den Haag bij wie glasvezel ook ineens is verdwenen uit de postcodecheck? Ik liep hiertegen aan omdat ik mijn abonnement wilde upgraden naar 2Gbit, zit namelijk nu nog op 1gbit AON.
Mijn huidige verbinding werkt gelukkig nog, maar via de website kan ik op mijn adres plotseling helemaal geen glasvezel meer selecteren. Ik heb begrepen dat KPN het netwerk administratief nog moet overnemen. Ik dacht zelf dat deze overname al in 2024 of 2025 volledig was afgerond.
Weet iemand wat de huidige status is van deze overname in Segbroek? En heeft er iemand een idee hoelang dit soort administratieve verwerkingen meestal duren?
Zijn er hier Odido-klanten uit het Primevest-gebied in Segbroek, Den Haag bij wie glasvezel ook ineens is verdwenen uit de postcodecheck? Ik liep hiertegen aan omdat ik mijn abonnement wilde upgraden naar 2Gbit, zit namelijk nu nog op 1gbit AON.
Mijn huidige verbinding werkt gelukkig nog, maar via de website kan ik op mijn adres plotseling helemaal geen glasvezel meer selecteren. Ik heb begrepen dat KPN het netwerk administratief nog moet overnemen. Ik dacht zelf dat deze overname al in 2024 of 2025 volledig was afgerond.
Weet iemand wat de huidige status is van deze overname in Segbroek? En heeft er iemand een idee hoelang dit soort administratieve verwerkingen meestal duren?
Selfservice Abonement opzeggen tekstvak is niet zichtbaar op de website met Chrome.
Je kan nu niet online opzeggen.
Je hebt een contract tot 13 september 2026. Je kan daarom nog niet opzeggen. Je kan opzeggen vanaf 14 augustus 2026.
Toch eerder opzeggen?
Dat kan. Vragen we wel een vergoeding voor. Odido Service kan je precies vertellen wat het kost als je opzegt.
Bel onze Service.
Openingstijden
[url="tel:0800-0092"]0800-0092[/url]
Ben je in het buitenland?
Bel ons dan op [url="tel:+316-24001200"]+316-24001200[/url]
Je hebt een contract tot 13 september 2026. Je kan daarom nog niet opzeggen. Je kan opzeggen vanaf 14 augustus 2026.
Toch eerder opzeggen?
Dat kan. Vragen we wel een vergoeding voor. Odido Service kan je precies vertellen wat het kost als je opzegt.
Bel onze Service.
Openingstijden
- Ma t/m vr 8-20 uur.
- Weekend 9-17.30 uur.
- Ma t/m vr 8-18 uur.
- Zaterdag 9-17.30 uur.
- Zondag gesloten.
Overstappen/overstapservice (via nieuwe provider) kun je 3 maanden voor einde contract aanvragen. Ik ben altijd 3 maanden voor afloop al op zoek naar een nieuwe, goeie aanbieding....P1n4u7n schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:40:
Selfservice Abonement opzeggen tekstvak is niet zichtbaar op de website met Chrome.
[Afbeelding]
Toch eerder opzeggen?
Bel onze Service.
Openingstijden
Voor technische hulp of storingen:Andere vragen:
- Ma t/m vr 8-20 uur.
- Weekend 9-17.30 uur.
Telefoonnummer:
- Ma t/m vr 8-18 uur.
- Zaterdag 9-17.30 uur.
- Zondag gesloten.
En als je je adres bij kpn op de website checkt?0verfl0wX schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:45:
Hoi allemaal,
dan krijg ik dit te zien maar denk dat dit eerder te maken heeft dat kpn nooit de kabel naar binnen heeft gebracht er zijn in mijn straat zowel van primevest als van kpn glasvezel kabels aangelegd maar alleen die van primevest is naar binnen gebracht en op een ftu aangesloten.Barre73 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:48:
[...]
En als je je adres bij kpn op de website checkt?
Het lijkt vrij duidelijk in deze en vorige post. Ze liggen in je straat maar je huis is nog niet aangesloten. Dat komt overigens veel voor bij KPN, je ziet overal de 'sprietjes' uit de grond steken op verschillende plekken in het land. Als je tijdelijk internet zoekt, zou ik zo'n Klik en Klaar nemen of StarLink, die kan je maandelijks opzeggen en kan je ondertussen fiber proberen te regelen.0verfl0wX schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:13:
Verder laten zowel kpn als odido dit zien bij het bestellen van internet:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik maak al gebruik van glasvezel internet van Odido via het Primevest netwerk dat door KPN is overgenomen. Het ging mij er meer om of iemand meer weet van wat de status van deze overname is. Toen ik bij odido begin dit jaar een upgrade naar 2gbit had aangevraagd werd deze ook geannuleerd omdat bestellingen van glasvezel tijdelijk stop zijn gezet op het primevest netwerk.N1traat schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:36:
[...]
Het lijkt vrij duidelijk in deze en vorige post. Ze liggen in je straat maar je huis is nog niet aangesloten. Dat komt overigens veel voor bij KPN, je ziet overal de 'sprietjes' uit de grond steken op verschillende plekken in het land. Als je tijdelijk internet zoekt, zou ik zo'n Klik en Klaar nemen of StarLink, die kan je maandelijks opzeggen en kan je ondertussen fiber proberen te regelen.
Voor Freedom is dat een erg nette prijs.....0verfl0wX schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:50:
freedom.nl laat trouwens wel het glasvezel netwerk zien bij postcode check:[Afbeelding]
Hi! Ik wil overstappen van KPN naar Odido omdat mijn abonnement verloopt en dit voordeliger is. Op dit moment draait er een TP-link X20 mesh achter mijn KPN router die de wifi en bedrade netwerk regelt. Wifi op de KPN box staat uit. Vanuit de KPN box loopt een netwerk kabel naar een switch en die verdeelt de boel naar alle kamers in het huis, waar in enkele van die kamers ook een mesh unit is aangesloten voor de wifi. De hue bridge zit ook op de switch aangesloten. Dat werkt allemaal prima.
Ik heb dit hele topic doorgelezen en lees veel over dat Odido niet in bridge modus kan (volgens mij is dat bij mijn KPN ook niet het geval of staat die optie in ieder geval niet aan). Kan ik gewoon mijn KPN router vervangen met de Zyxel en de wifi op de zyxel uitschakelen, exact zoals het nu is? Of moet ik nog iets extra's doen? Ik lees ook dat dat ding er helemaal van tussen kan. Ik wil graag zeker weten dat alles blijft werken. Ik heb alleen mijn telefoon gebruikt om de units aan te melden en het mesh netwerk aan te maken en in te stellen. Geen moeilijke instellingen zoals VLAN of weet ik veel.
Ik ben echt mega leek als het gaat over termen als WLAN, WAN, ONT en weet ik veel allemaal. Dus als men denkt dat ik iets fout doe of moet wijzigen, leg het dan aub in leken termen uit. Dank alvast voor jullie hulp!
Ik heb dit hele topic doorgelezen en lees veel over dat Odido niet in bridge modus kan (volgens mij is dat bij mijn KPN ook niet het geval of staat die optie in ieder geval niet aan). Kan ik gewoon mijn KPN router vervangen met de Zyxel en de wifi op de zyxel uitschakelen, exact zoals het nu is? Of moet ik nog iets extra's doen? Ik lees ook dat dat ding er helemaal van tussen kan. Ik wil graag zeker weten dat alles blijft werken. Ik heb alleen mijn telefoon gebruikt om de units aan te melden en het mesh netwerk aan te maken en in te stellen. Geen moeilijke instellingen zoals VLAN of weet ik veel.
Ik ben echt mega leek als het gaat over termen als WLAN, WAN, ONT en weet ik veel allemaal. Dus als men denkt dat ik iets fout doe of moet wijzigen, leg het dan aub in leken termen uit. Dank alvast voor jullie hulp!
[ Voor 19% gewijzigd door Therapy777 op 06-06-2026 13:27 ]
@Therapy777 Volgens mij staat het duidelijk beschreven in de eerste post:
[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie
De router kan niet in bridge omdat dat niet hoeft als je een eigen router gebruikt.
Welke info heb je dan nog nodig na het lezen van deze informatie?
De router kan niet in bridge omdat dat niet hoeft als je een eigen router gebruikt.
"Alle apparatuur die aan de WAN kant ondersteuning heeft voor VLANS werkt in principe. Het is dan een kwestie van VLAN300 instellen, verbinding op DHCP zetten en dan zou het moeten werken."jongetje schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:51:
@Therapy777 Volgens mij staat het duidelijk beschreven in de eerste post:
Dan moet ik denk ik gaan uitzoeken hoe ik mijn X20 hoofdunit op "VLAN300" instel en "DHCP" aan zet.
edit ik heb dit aan chatgpt gevraagd en dat ziet er op zich simpel genoeg uit. Dan ga ik de gok maar gewoon wagen dat 't wel werkt.
edit 2
Ik zie dat je de Zyxel modem wel nodig hebt voor TV. Geldt dat ook als je alleen de TV app wilt gebruiken? Kan de app herkennen dat het om een Odido internetverbinding gaat als die router er niet tussen zit?
[ Voor 19% gewijzigd door Therapy777 op 06-06-2026 14:27 ]
Bij mij staat er een Fritz!box tussen, en TV werkt gewoon. Volgens mij is de enige voorwaarde dat het kastje zich binnen het Odido netwerk bevindt.
Bij die nieuwe Android kastjes maakt dat niet meer waarop je hem aansluit zolang het maar Odido is.
Nee hoor. Ik heb een eigen router (toevallig wel de zyxel maar dan met openwrt) en TV werkt gewoon hoor.Therapy777 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 14:20:
[...]
Ik zie dat je de Zyxel modem wel nodig hebt voor TV. Geldt dat ook als je alleen de TV app wilt gebruiken? Kan de app herkennen dat het om een Odido internetverbinding gaat als die router er niet tussen zit?
.. Dubbel ..
[ Voor 95% gewijzigd door Muis666 op 06-06-2026 17:14 ]
Misschien leuk om te weten - ik heb om ongeveer 15:58 een upgrade naar 2gbit aangevraagd, en om ongeveer 16:01 ging mijn internet down en is de upgrade uitgevoerd. Moest even de Ubiquiti router/modem herstarten en de snelheid was verhoogd
.
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Dat kan zeker. Je hebt dan dubbel-NAT, maar dat heb je nu ook met KPN, dus als je daar geen last van hebt is dat prima.Therapy777 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:26:
Kan ik gewoon mijn KPN router vervangen met de Zyxel en de wifi op de zyxel uitschakelen, exact zoals het nu is?
Zijn er meer mensen bij wie de upload behoorlijk achterloopt op de download?
Ik heb een 2GB abbo en heb een prima download van meer dan 2GB, maar de upload is in vergelijking slecht. Ook de latency is niet om over naar huis te schrijven.
Wellicht is dit ook de oorzaak van het trage WW? Veel sites duren lang om te laden.
Ik heb een 2GB abbo en heb een prima download van meer dan 2GB, maar de upload is in vergelijking slecht. Ook de latency is niet om over naar huis te schrijven.
Wellicht is dit ook de oorzaak van het trage WW? Veel sites duren lang om te laden.
Iemand nog een idee hoe ver de administratieve overname is van het primevest glasvezel netwerk in Den Haag, Segbroek door kpn en wanneer mogelijk de glasvezel bestellingen weer open gaan?0verfl0wX schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:46:
[...]
ik maak al gebruik van glasvezel internet van Odido via het Primevest netwerk dat door KPN is overgenomen. Het ging mij er meer om of iemand meer weet van wat de status van deze overname is. Toen ik bij odido begin dit jaar een upgrade naar 2gbit had aangevraagd werd deze ook geannuleerd omdat bestellingen van glasvezel tijdelijk stop zijn gezet op het primevest netwerk.
Heb je al een keer een andere netwerkkabel geprobeerd?Tranquility schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:48:
Heb altijd volle bak hier ,zowel met de zyxel en nu met de FB 4690.Tranquility schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:48:
[Afbeelding]
Het scheelt wel of ik Brave of Firefox gebruik, betere upload is met Brave
En met andere server in Arnhem,net gemaakt.
/f/image/zPm0EFaN8LRhLQAilVuY3FJW.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door GRAD85 op 07-06-2026 08:17 ]
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.
Zojuist een verse kabel rechtstreeks aangesloten op het Zyxel modem, met hetzelfde resultaat.DON PAPA schreef op zondag 7 juni 2026 @ 06:49:
Heb je al een keer een andere netwerkkabel geprobeerd?
Echter, dacht ik, laat ik eens een andere browser proberen en heb met zowel Edge als Brave gewoon de volle bak in beide richtingen. Daarna weer Firefox, wat mijn standaard browser is, geprobeerd en wederom de slechte upload. De oorzaak is dus Firefox!
[edit]
Heb ook nog even de "Firefox Opfrissen" functie gebruikt en de U-block extension verwijderd om te kijken of dat de oorzaak is, maar hij blijft de upload vertragen. Ik zat me al langer te ergeren aan Firefox de laatste tijd. Firefox is niet meer de fijne browser die het ooit was sinds de vele updates die de browser er niet fijner op hebben gemaakt.. Dus maar eens op zoek naar een nieuwe browser.
Ben wel benieuwd welke browser hier op het forum de voorkeur geniet.
[ Voor 33% gewijzigd door Tranquility op 07-06-2026 11:59 ]
FFTranquility schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:40:
[...]
Ben wel benieuwd welke browser hier op het forum de voorkeur geniet.
@0verfl0wX Er waren drie dingen te doen:0verfl0wX schreef op zondag 7 juni 2026 @ 01:13:
[...]
Iemand nog een idee hoe ver de administratieve overname is van het primevest glasvezel netwerk in Den Haag, Segbroek door kpn en wanneer mogelijk de glasvezel bestellingen weer open gaan?
1) Alle adressen met status en engineering in de database van KPN Netwerk (als nieuwe eigenaar). Is gedaan.
2) Alle PoP's voorzien van KPN apparatuur - ik meende dat dat klaar was maar ben niet helemaal zeker
3) Alle niet aangesloten adressen projectmatig en deel voor deel alsnog proberen aan te sluiten. Die adressen staan dicht voor glasvezelorders maar het na-aansluiten is gaande.
Jij hebt een aansluiting in huis dus bij jou zou alleen reden 2 kunnen spelen. Maar dat verklaart hooguit waarom je niet bij KPN zou kunnen bestellen. Odido (Glasoperator) is verantwoordelijk voor zijn eigen openstellingen van apparatuur en die was ook gewoon opengesteld zoals je zag,
Nu je die AON aansluiting hebt laten zien begin ik te denken dat het daarmee te maken heeft...
Wil je adres in een DM sturen? Dan ga ik eens op speurtocht..
@Barre73 heb een DM gestuurdBarre73 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:33:
[...]
@0verfl0wX Er waren drie dingen te doen:
1) Alle adressen met status en engineering in de database van KPN Netwerk (als nieuwe eigenaar). Is gedaan.
2) Alle PoP's voorzien van KPN apparatuur - ik meende dat dat klaar was maar ben niet helemaal zeker
3) Alle niet aangesloten adressen projectmatig en deel voor deel alsnog proberen aan te sluiten. Die adressen staan dicht voor glasvezelorders maar het na-aansluiten is gaande.
Jij hebt een aansluiting in huis dus bij jou zou alleen reden 2 kunnen spelen. Maar dat verklaart hooguit waarom je niet bij KPN zou kunnen bestellen. Odido (Glasoperator) is verantwoordelijk voor zijn eigen openstellingen van apparatuur en die was ook gewoon opengesteld zoals je zag,
Nu je die AON aansluiting hebt laten zien begin ik te denken dat het daarmee te maken heeft...
Wil je adres in een DM sturen? Dan ga ik eens op speurtocht..
Gezien en de vraag intern uitgezet.
Sinds 15:41 uur is mijn internet offline, ik dacht eerst dat het aan de unifi router lag aangezien ik een kabeltje verkeerd had geraakt tijdens het stofzuigen, maar ook de Zyxel T56 geeft aan geen internet te hebben. Ik krijg geen WAN IP adres.
Omgeving Almelo. Anderen ook last van?
PON lampje is gewoon groen, data is oranje.
[ Voor 7% gewijzigd door BlazeMuis op 08-06-2026 17:11 ]
Ik heb mijn UPS gewisseld waardoor alles even stroomloos was. Deco komt nu niet meer online, maar het glasvezelmodem geeft connection wel groen. Ik zie wat piekjes op allestoringen op komen en heb nu geen tijd om te troubleshooten dus we gaan het zien, straks als de kinderen op bed liggen en het nog down is dan stap voor stap kijken wat het issue is. Arnhem trouwens.BlazeMuis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:11:
Sinds 15:41 uur is mijn internet offline, ik dacht eerst dat het aan de unifi router lag aangezien ik een kabeltje verkeerd had geraakt tijdens het stofzuigen, maar ook de Zyxel T56 geeft aan geen internet te hebben. Ik krijg geen WAN IP adres.
Hier hetzelfde in Doorn, sinds 15.11 problemen, waarvan ik ook dacht dat het aan mijn router zou liggen. Alle lampjes zijn groen, maar de router zegt packet loss.BlazeMuis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:11:
Dan ben ik gelukkig niet de enige, was al bang dat ik iets kapot had gemaakt.
We zullen het zien hoe lang dit gaat duren. Dan maar even de hotspot aan.
Ik heb Odido al gebeld, maar kreeg nu (in tegenstelling toen ik om 15.30 belde) middels in ingesproken mededeling te horen dat er problemen zijn met de vaste diensten (en dat ik dus op kon hangen).BlazeMuis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:37:
Dan ben ik gelukkig niet de enige, was al bang dat ik iets kapot had gemaakt.
Inmiddels heb ik weer internet. Wel een compleet nieuw IP adres.
Hier ligt het er ook uit sinds 17:00. Regio Haarlem.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Hier (helaas ivm whitelisting) hetzelfde verhaal. Verbinding terug, maar ander IP. Bij terugkijken in de logs blijkt packet loss de hele dag al >30% te zijn geweest.BlazeMuis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:24:
Inmiddels heb ik weer internet. Wel een compleet nieuw IP adres.
Verklaart ook gelijk waarom ik slecht verstaanbaar was.
Als je overstapt van kpn, wordt dan het zwarte kastje wat je over het aansluitpunt schuift vervangen?
Of komt er ( behalve het modem ) nog extra aparatuur bij?
Of komt er ( behalve het modem ) nog extra aparatuur bij?
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
- Odido hack: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
- Odido hack: Odido waarschuwt voor datalek (cyberaanval/hack)
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
:strip_exif()/f/image/tL1URtxe9qoGcqEAtZOGQIHQ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/HhONqzEUYyDI8El5KC1oVpVN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pVrlmtDQjbzOa3Uud1to8m4D.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1OHmp76gF2HCQGLcayziwI5k.jpg?f=fotoalbum_large)