L23 schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:50:
[...]
Het is inderdaad niet complex. Het valt me alleen in het algemeen op dat er vaak een rijtje goede games voor het platform opgenoemd worden en dat er dan een soort regel schijnt te zijn dat multiplatform games gewoon niet meetellen

(Wellicht heb jij dat niet zo bedoeld). Zag het jaren terug ook meerdere keren voorbij komen met Breath of the Wild. Die schijnt niet mee te tellen omdat het een Wii U game is. Ik vind het bijzonder
Denk overigens dat er genoeg mensen zijn die niet alle consoles in huis hebben. In ieder ga ik daar vanuit. Hier is het zeldzaam.
Als je niet in een Nintendo vacuüm/bubbel leeft dan zijn multi platform titels gewoon minder interessant tijdens een Nintendo Direct.
Waarom is dat zo lastig om te begrijpen?
Als er ergens mensen zijn die een Steam Deck en Switch hebben of een desktop/laptop en Switch of een PS5/XSX en Switch dan is het hier wel op Tweakers
Nintendo is groot gewoon door haar eigen exclusieve IPs, Mario, Zelda, Metroid, Pikmin, Pokémon, Fire Emblem, Advance Wars, Bayonetta, Xenoblade Chronicles, Donkey Kong, Smash Bros etc. etc.
Dit betekent niet dat jij niet blij mag zijn dat Hades II op de Switch 2 komt en dat Silksong ook beschikbaar is op de Switch 2 maar er zijn best wat mensen waarvoor die multi platform titles dus geen meerwaarde bieden op een Nintendo platform.
Zeker wanneer je ook het financiële plaatje in overweging neemt (al zal men hier meteen met een aantal uitzonderingen komen) betaal je nagenoeg altijd meer voor dezelfde game op een Nintendo console dan bijvoorbeeld de PC.
Soms zijn er developers die dan leuke toevoegingen doen voor de Nintendo versie van de game maar als het gewoon een port is die technisch inferieur is aan andere platforms..
Nintendo heeft in ieder geval de console goed getimed want een aantal van de multi platform games zijn enorme klappers (zoals een Silksong en Hades II) waardoor de Switch 2 sterker uit de verf komt.
Zelf vind ik een Star Wars Outlaws en Cyberpunk 2077 iets meer ‘flair’ hebben dan games die nu of binnenkort uit gekomen en toevallig ook een Switch 2 port krijgen.
Anyway, lang verhaal kort: er zijn Nintendo Switch 2 eigenaren die alleen naar de Nintendo exclusive titels kijken en voor die doelgroep was de Nintendo Direct gewoon minder interessant.
En dat is prima.