Voor roaming moet je denk ik niet echt naar Odido kijken, daarin is Vodafone toch wel de beste van alle drie, alleen al als je kijkt naar de hoeveelheid landen waarmee ze VoLTE Roaming werkend hebben, dat is in ieder geval al op al hun Vodafone zusternetwerken in de EU en EEA. Ook in Noorwegen op Telenor heb ik vorige week gemerkt. Ook bieden ze op verschillende buitenlandse netwerken HD Voice interconnects op hun legacy netwerken, zoals HD Voice op Vodafone UK 2G en 3G netwerk, echt kraakheldere telefoongesprekken, niet alleen op 4G/5G maar ook op 3G en 2G.
Dus als je veel reist binnen de EU/EEA is Vodafone voor mij in ieder geval de eerste keus (en daarom zitten denk ik ook veel zakelijke contracten in NL ook bij Vodafone). Als tweede wellicht KPN, die werken ook aan steeds meer VoLTE Roaming en ook wel wat HD voice interconnects.
Mocht je een Apple Watch hebben, dan heb je met KPN ook roaming op elk EU/EEA netwerk waarmee ze VoLTE Roaming mee werkend hebben, dat zijn al een flink aantal (West) Europese landen, maar gek genoeg nog geen Frankrijk.
Dat is overigens ook nog niet het geval met Vodafone, terwijl alle daar omheen liggende landen wel gewoon VoLTE Roaming hebben. Heel gek, en lijkt me dan eerder aan de Franse netwerken te liggen dan aan de buitenlandse netwerken.
Kijkend naar de kosten voor bellen en sms’en verschilt het een beetje per bestemming / continent waarheen je wilt bellen, bij welke provider het goedkoper is. Vodafone heeft voor korte (zakelijke) reizen heel ideaal de Alles-in-1 op Reis (XL) bundels, maar ook Odido heeft de Travel&Surf bundels. KPN heeft een paar beperkte bundels maar die zijn, zeker met de nieuwe bundels voor bijv de V.S. of Turkije nou niet echt bepaald voordeliger, en is een tijdelijke eSIM in vrijwel alle gevallen goedkoper als je bij KPN zit en daarheen reist.
Bellen buiten de EU/EEA is gek genoeg meestal goedkoper bij KPN (ong. €1,- p/m) dan bij Vodafone (ong €1,25 p/m), en gebeld worden is bij Vodafone weer net iets goedkoper (ong. €0,25 p/m, tegenover €0,50 p/m bij KPN). Toch iets om in gedachten te houden als je ook vaak buiten de EU/EEA komt!
IDD bellen (dus vanuit NL naar EU/EEA of daarbuiten) verschilt een beetje, bij Vodafone kan je bij Red abonnementen 100 min per maand naar de EU/EEA bellen, met KPN met de meeste abonnementen kan je net zoveel minuten als in je abonnement zit. Bij Odido kan je bij een paar van de duurdere abbo’s 120 minuten per maand naar de EU/EEA bellen. Buiten de EU/EEA verschilt het een beetje,
Odido heeft overigens wel weer bij een paar duurdere abbo’s Buitenland Plus, waarbij je ook kunt roamen zonder extra kosten in de V.S. en Turkije (en Zwitserland, maar dat kan bij VF en KPN ook), bij VF kan dat overigens ook in Turkije.
IDD bellen naar buiten de EU/EEA is ook KPN frappant genoeg vaker goedkoper, je belt naar de meeste landen rond de €0,30 p/m, en bij Vodafone bij de meeste landen rond de €1,25 p/m.
Dan nog een laatste puntje wat ik persoonlijk ook heb gemerkt bij alle drie de providers, Vodafone is bij far het snelst met verbinding maken met een buitenlands netwerk, zeker als dat roaming netwerk ook Vodafone is. Ik weet nog steeds niet precies wat voor techniek ze hier voor gebruiken, maar het is echt merkbaar sneller, zowel rijdend de grens over als ook wanneer je per vliegtuig geland bent en je telefoon uit vliegtuigmodus haalt, mijn Vodafone abbo heeft binnen 10-15 seconden verbinding, waar KPN en Odido makkelijk een minuut of 5 kunnen duren.
Als je veel reist is er dus veel om rekening mee te houden, zeker als je zakelijk reist.

De websites van deze drie providers besteden hier helaas bizar weinig aandacht aan, misschien ook omdat de gemiddelde Nederlander maar een paar keer per jaar op vakantie gaat en niet ongeveer 3x per maand in het buitenland is.
Alleen Vodafone heeft wat marketing krachttermen over roaming.
[
Voor 9% gewijzigd door
AlesT op 23-02-2024 12:43
]