Zou best eens kunnen, maar zie het niet in mijn portemonnee.Truus01 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:57:
[...]
Dat gebeurd ook helemaal niet. Een niet-zonnepanelenbezitter heeft juist goedkopere stroom door zonnepaneelbezitters, zonder zelf geïnvesteerd te hebben.
Zelf leggen op een perfect dak en dat extrapoleren naar de rest van de wereld.M66B schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:28:
[...]
[...]
Kunnen jullie dat met cijfers onderbouwen?
Dit jaar tot ergens in Juli zijn er 154k met zonnepanelen bij gekomen, voor alle kleinverbruikers zijn ze de 1 miljoen gepasseerd.Kalentum schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:59:
[...]
Ik kom op 30% op basis van de CSV "Dataset decentrale opwek kleinverbruiksgegevens 01-01-2023"
Dat is op basis van aanmeldingen
https://www.enexis.nl/over-ons/open-data#datasets
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Zelf gelegd hier rond de 1 euro 30 per Wp, zo snel is dat niet terug verdiend. Dat is ons doel ook niet, maar we zouden er liefst ook niet al te veel op verliezen.Johan Bogle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:31:
[...]
Zelf leggen op een perfect dak en dat extrapoleren naar de rest van de wereld.
Geen perfect dak (in de zin van beschikbaar voor zonnepanelen). Weinig keuze in een rijtjeswoning.
Het is allemaal makkelijk zeggen, maar in de praktijk lijkt het hier soms toch anders.
[ Voor 20% gewijzigd door Sjamo op 19-08-2023 16:36 ]
Degene die de mogelijkheden hebben om daarin te kunnen investeren zitten er nu of straks warmpjes bij, maar degene die dat niet kunnen zitten straks in de kou of met extra hogere uitgaven.Jojan265 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:01:
[...]
We zullen met z'n allen de energietransitie moeten betalen. De PV bezitters doen dit door te investeren. De niet PV-bezitters zullen iets hogere energiekosten moeten betalen. Zo levert ieder zijn bijdrage.
Jup door de actie van Van De Bron gaan mijn panelen uit als het geld begint te kosten en daardoor kan de niet panelen bezitter niet meer profiteren van lage of zelfs negatieve energie prijzen met een dynamisch contract.Hendrick schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:35:
[...]
Degene die de mogelijkheden hebben om daarin te kunnen investeren zitten er nu of straks warmpjes bij, maar degene die dat niet kunnen zitten straks in de kou of met extra hogere uitgaven.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Kan, maar ik heb geen zin. Zie het zo: een bitumen dak of een pannendek levert niets op. Een zonnepaneel levert tenminste iets op.M66B schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:28:
[...]
[...]
Kunnen jullie dat met cijfers onderbouwen?
€1,30 per Wp exclusief montage? Zullen zeker gouden panelen zijn.Sjamo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:34:
[...]
Zelf gelegd hier rond de 1 euro 30 per Wp, zo snel is dat niet terug verdiend. Dat is ons doel ook niet, maar we zouden er liefst ook niet al te veel op verliezen.
Geen perfect dak (in de zin van beschikbaar voor zonnepanelen). Weinig keuze in een rijtjeswoning.
Het is allemaal makkelijk zeggen, maar in de praktijk lijkt het hier soms toch anders.
Vrij aan de prijs idd.GioStyle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:42:
[...]
Kan, maar ik heb geen zin. Zie het zo: een bitumen dak of een pannendek levert niets op. Een zonnepaneel levert tenminste iets op.
[...]
€1,30 per Wp exclusief montage? Zullen zeker gouden panelen zijn.
Ik ben iemand aan het helpen met 9x 430wp.
4x platdak en 5x pannendak
Incl nieuwe meterkast komen we op iets over de 70 cent watt piek.
En een paar kratjes bier
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Als je de keus niet hebt door welke oorzaak dan ook, dan ben je buiten je schuld duurder uit en betaal je mee aan de gelukkigen die wel gebruik kunnen maken van alle voordelen en subsidies. Die betaald worden uit mijn jaarlijkse directe belastingbijdrage, die ik overigens met plezier betaal. In tegenstelling met indirecte belastingen zoals b.t.w. waaraan lagere inkomens procentueel meer kwijt zijn dan hogere inkomens.phicoh schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:04:
[...]
Het is gebruikelijk om in Nederland net te doen alsof de energietransitie een keuze is, of een links speeltje. Als je niet mee wil doen, dan blijf je gewoon je woning met gas verwarmen, je auto rijdt op bezine. Een vliegen gaat op kerosine.
Maar dat is niet het geval. Uiteindelijk zullen we zelf moeten investeren in groene technieken of betalen voor anderen die dat doen.
Dus de niet-zonnepanelenbezitter betaalt gewoon mee aan de investeringen die nodig zijn voor groene stroom.
Dat niet nee.GioStyle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:42:
[...]
Kan, maar ik heb geen zin. Zie het zo: een bitumen dak of een pannendek levert niets op. Een zonnepaneel levert tenminste iets op.
[...]
€1,30 per Wp exclusief montage? Zullen zeker gouden panelen zijn.
Ik heb ook al 15 jaar geen arts gezien en er zijn er die voor elke scheet die dwars zit bij de huisarts zitten.Hendrick schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:49:
[...]
Als je de keus niet hebt door welke oorzaak dan ook, dan ben je buiten je schuld duurder uit en betaal je mee aan de gelukkigen die wel gebruik kunnen maken van alle voordelen en subsidies. Die betaald worden uit mijn jaarlijkse directe belastingbijdrage, die ik overigens met plezier betaal. In tegenstelling met indirecte belastingen zoals b.t.w. waaraan lagere inkomens procentueel meer kwijt zijn dan hogere inkomens.
Mijn zorgpremie wordt er niet minder van.
Zo is er overal wel iemand die buiten de boot valt
Wat is dan het verschil tussen meebetalen voor zonnepaneel eigenaren zodat zij een beetje rendement maken vs betalen aan bedrijven die rendement maken met hun “groene” parken?Hendrick schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:49:
[...]
Als je de keus niet hebt door welke oorzaak dan ook, dan ben je buiten je schuld duurder uit en betaal je mee aan de gelukkigen die wel gebruik kunnen maken van alle voordelen en subsidies. Die betaald worden uit mijn jaarlijkse directe belastingbijdrage, die ik overigens met plezier betaal. In tegenstelling met indirecte belastingen zoals b.t.w. waaraan lagere inkomens procentueel meer kwijt zijn dan hogere inkomens.
[quote]de Peer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:13:
[...]
Echter, dan zouden zonnepanelenbezitters ook niet meer volledig hoeven mee te betalen voor de vaste leverkosten van niet-zonnepaneel bezitters.
[/quote
Ik begrijp je gedachtegang niet. Je betaalt toch voor wat je gebruikt plus nog een vast bedrag.
[...]
Echter, dan zouden zonnepanelenbezitters ook niet meer volledig hoeven mee te betalen voor de vaste leverkosten van niet-zonnepaneel bezitters.
[/quote
Ik begrijp je gedachtegang niet. Je betaalt toch voor wat je gebruikt plus nog een vast bedrag.
En waarom moeten zonnepaneel-eigenaren meebetale aan groene parken...Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:56:
[...]
Wat is dan het verschil tussen meebetalen voor zonnepaneel eigenaren zodat zij een beetje rendement maken vs betalen aan bedrijven die rendement maken met hun “groene” parken?
Ik ben geen bedrijf.Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:56:
[...]
Wat is dan het verschil tussen meebetalen voor zonnepaneel eigenaren zodat zij een beetje rendement maken vs betalen aan bedrijven die rendement maken met hun “groene” parken?
Wat is dat nou voor een redenering ... De negatieve prijzen zijn een gevolg, de oorzaak is de explosie aan zonnepanelen die stroom leveren op momenten dat niemand dat nodig heeft ... Panelen leggen is prima, maar de salderingsregeling zien velen als een soort gratis geld en hebben veel meer panelen gelegd dan ze nodig hadden om er aan te verdienen. Alhoewel niet strafbaar neigt dit naar "graaien" in mijn optiek.Ronald.42 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:39:
[...]
Jup door de actie van Van De Bron gaan mijn panelen uit als het geld begint te kosten en daardoor kan de niet panelen bezitter niet meer profiteren van lage of zelfs negatieve energie prijzen met een dynamisch contract.
Het is een fijnig die invoedkosten ROI kan zomaar van 7 naar 14 jaar gaan met andere interacties.Linea schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:59:
[...]
Dat ben ik met je eens. En hij heeft het ook niet over de combinatie met afbouw saldering. En ook niet over mensen die veel meer salderen en netto terugleveren dan hijzelf. De werkelijkheid is dus negatiever.
Maar hij heeft wel berekend dat het nadeel van de niet-zonnepanelen-bezitters veel kleiner is dan VDB en eerder ACM beweren. Dat is meer waar ik op doelde.
Die interactie met andere als afbouw saldering dan moet gelijk flink aantal aannames doen.
(hoeveel saldeerperiodes en 80% koppelings is maar tot 1-1-2027)
Ik waag me er niet meer aan, is ongeveer zelfde als glazen bol raadplegen,
Van toezichthouder kunnen ze, ook ligt het dubbel en dik boven op dat afhankelijk is van de variabele component of de hoogte twijfelachtig is, als het maar als prijscomponent verpakt is, door schuiven en de klant er voor laten op draaien
Wat we willen is een aantal jaren stabiel en redelijk voorspelbaar veranderingen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
[quote]Hendrick schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:00:
[...]
Daar gaat het niet om, jij geeft aan dat er minder gelukkigen zijn die meebetalen aan mensen die wel panelen kunnen kopen.
Als ik dan vraag wat je ervan vindt dat dat geld anders evengoed meebetaald zou moeten worden ongeacht wie de stroom opwekt ben je “geen bedrijf”??
[...]
Daar gaat het niet om, jij geeft aan dat er minder gelukkigen zijn die meebetalen aan mensen die wel panelen kunnen kopen.
Als ik dan vraag wat je ervan vindt dat dat geld anders evengoed meebetaald zou moeten worden ongeacht wie de stroom opwekt ben je “geen bedrijf”??
Vrij eenvoudig ik heb geïnvesteerd in zonnepanelen zodra ze terug verdient zijn wordt het zaak om het rendement op die investering zo hoog mogelijk te houden.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:01:
[...]
Wat is dat nou voor een redenering ... De negatieve prijzen zijn een gevolg, de oorzaak is de explosie aan zonnepanelen die stroom leveren op momenten dat niemand dat nodig heeft ... Panelen leggen is prima, maar de salderingsregeling zien velen als een soort gratis geld en hebben veel meer panelen gelegd dan ze nodig hadden om er aan te verdienen. Alhoewel niet strafbaar neigt dit naar "graaien" in mijn optiek.
Als ik dan het rendement omhoog kan krijgen door op bepaalde momenten niet te leveren dan doe ik dat.
En als iedereen dat doet mogen de niet bezitters meer gaan betalen voor hun fossiele kWh-tjes.
Stroom is nooit over het kan alleen niet worden getransporteerd naar waar het nodig is.
Ik doe het niet snel, maar bij deze... Kan je me dat voor rekenen hoe jij dat ziet? Zonder mijn situatie te kennen?GioStyle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:00:
[...]
Maar dan nog, €1,30 per Wp. Heb je met een jaartje of 3 al terugverdiend mits je alles saldeert.
Stroom is een nutsvoorziening waarvan ik het belang van de samenleving belangrijker vind dan het belang van het individu. Fijn dat jij een hoog rendement kan halen, maar ik vind het prettig dat het voor iedereen betaalbaar blijft. Ook voor mensen die om wat voor reden dan ook geen panelen kunnen plaatsen. Prima om panelen uit te zetten als dat geld kost - je hoeft geen dief van de eigen portemonnee te zijn - maar dan liggen er in mijn optiek simpelweg teveel panelen. En dat is precies het gedrag wat de huidige problemen veroorzaakt. Kortom, in mijn optiek volledig terecht dat er een rem komt op dit gedrag.Ronald.42 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:07:
[...]
Vrij eenvoudig ik heb geïnvesteerd in zonnepanelen zodra ze terug verdient zijn wordt het zaak om het rendement op die investering zo hoog mogelijk te houden.
Als ik dan het rendement omhoog kan krijgen door op bepaalde momenten niet te leveren dan doe ik dat.
En als iedereen dat doet mogen de niet bezitters meer gaan betalen voor hun fossiele kWh-tjes.
Stroom is nooit over het kan alleen niet worden getransporteerd naar waar het nodig is.
Teveel panelen?Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:13:
[...]
Stroom is een nutsvoorziening waarvan ik het belang van de samenleving belangrijker vind dan het belang van het individu. Fijn dat jij een hoog rendement kan halen, maar ik vind het prettig dat het voor iedereen betaalbaar blijft. Ook voor mensen die om wat voor reden dan ook geen panelen kunnen plaatsen. Prima om panelen uit te zetten als dat geld kost - je hoeft geen dief van de eigen portemonnee te zijn - maar dan liggen er in mijn optiek simpelweg teveel panelen. En dat is precies het gedrag wat de huidige problemen veroorzaakt. Kortom, in mijn optiek volledig terecht dat er een rem komt op dit gedrag.
Er moeten nog duizenden bij wil NL voldoen aan de klimaatafspraken, net als extra windmolens.
En ja, dat kost geld maar dat is toch logisch? Of zijn er mensen die denken dat die groene transitie kosteloos kan?
Je mist de laatste regel: er is nooit stroom over het kan alleen niet getransporteerd worden naar waar het nodig is.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:13:
[...]
Stroom is een nutsvoorziening waarvan ik het belang van de samenleving belangrijker vind dan het belang van het individu. Fijn dat jij een hoog rendement kan halen, maar ik vind het prettig dat het voor iedereen betaalbaar blijft. Ook voor mensen die om wat voor reden dan ook geen panelen kunnen plaatsen. Prima om panelen uit te zetten als dat geld kost - je hoeft geen dief van de eigen portemonnee te zijn - maar dan liggen er in mijn optiek simpelweg teveel panelen. En dat is precies het gedrag wat de huidige problemen veroorzaakt. Kortom, in mijn optiek volledig terecht dat er een rem komt op dit gedrag.
Kijk als de netbeheerder met een heffing komt om die te gebruiken om het net zo aan te passen dat de kwh's de kant op vloeien waar ze nodig zijn heb ik er vrede mee.
In dit geval is het alleen om het verdienmodel van Van De Bron boven water te houden.
Het komt echt niet ten goede aan de niet panelen bezitter als is dat wat ze wel uitdragen.
Ik hou erover op het is bier uur hier.
En daarom vonden de meeste panelenbezitters het niet erg om mee te betalen aan de tariefplafonds en het tijdelijke Noodfonds Energie. Maar solidariteit moet wel van twee kanten komen. Ja, dan betalen niet-panelen bezitters een paar tientjes per jaar mee aan de zonnepanelen van een ander. Je betaalt veel meer mee aan de verduurzaming van het bedrijfsleven; daar gaan echt miljarden naartoe vanuit het Klimaatpakket, dat weer deels bekostigd gaat worden uit de verhoging van de energiebelasting op gas. De komende jaren gaat de energiebelasting op gas stapsgewijs 50 cent per m3 omhoog. Dat gaat je echt heel veel meer kosten. tenzij je gasloos woont, maar dan betalen anderen ook mee aan het uitbreiden van het elektriciteitsnet voor jouw gasloze wonen.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:13:
Stroom is een nutsvoorziening waarvan ik het belang van de samenleving belangrijker vind dan het belang van het individu. Fijn dat jij een hoog rendement kan halen, maar ik vind het prettig dat het voor iedereen betaalbaar blijft. Ook voor mensen die om wat voor reden dan ook geen panelen kunnen plaatsen.
Een Wp levert in mijn geval 0,8 kWh per jaar op. Vorig jaar heb ik bij Eneco een modelcontract gehad van €0,80 per kWh. In jouw geval heb je dan in één jaar tijd de helft van je installatiekosten terugverdiend.Sjamo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:08:
[...]
Ik doe het niet snel, maar bij deze... Kan je me dat voor rekenen hoe jij dat ziet? Zonder mijn situatie te kennen?
Dat voorbeeld klopt toch niet voor iemand die de panelen nu gaat leggen? Bovendien was die 80 cent ook niet het hele jaar.GioStyle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:22:
Een Wp levert in mijn geval 0,8 kWh per jaar op. Vorig jaar heb ik bij Eneco een modelcontract gehad van €0,80 per kWh. In jouw geval heb je dan in één jaar tijd de helft van je installatiekosten terugverdiend.
Zijn jouw installatiekosten dan maar € 1,28 geweest?GioStyle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:22:
[...]
Een Wp levert in mijn geval 0,8 kWh per jaar op. Vorig jaar heb ik bij Eneco een modelcontract gehad van €0,80 per kWh. In jouw geval heb je dan in één jaar tijd de helft van je installatiekosten terugverdiend.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Het gaat om iemand die €1,30 per Wp heeft betaald. Dus ik neem aan dat die installatie er al ligt.Linea schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:24:
[...]
Dat voorbeeld klopt toch niet voor iemand die de panelen nu gaat leggen? Bovendien was die 80 cent ook niet het hele jaar.
Nee, een stuk minder, ik heb twee installaties. De laatste in 2018 heb ik gelegd voor €0,79 per Wp. De eerste in 2014 was uit mijn hoofd €1,12 per Wp.Jojan265 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:25:
[...]
Zijn jouw installatiekosten dan maar € 1,28 geweest?
Sorry. Inderdaad een verkeerde reactie. Te snel en slecht gelezen. Ik bedoel eigenlijk, dat de discussie gaat over bezitters en niet bezitters van zonnepanelen. Wat eigenlijk de oorspronkelijke reden was voor vd Bron. Terecht of onterecht.Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:05:
[quote]Hendrick schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:00:
[...]
Dat is het opzetten van groepen mensen tegen elkaar en bewust niet het complete verhaal vertellen. Gelukkig gaat het daar in dit topic niet vaak over omdat de meeste Tweakers dat wel doorzien.Hendrick schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:28:
[...]
Sorry. Inderdaad een verkeerde reactie. Te snel en slecht gelezen. Ik bedoel eigenlijk, dat de discussie gaat over bezitters en niet bezitters van zonnepanelen. Wat eigenlijk de oorspronkelijke reden was voor vd Bron. Terecht of onterecht.
Als er nog talloze bijkomen die overdag hun stroom leveren, worden de periodes van negatieve kosten alleen maar groter. Dat is dan ook geen oplossing. Windenergie heeft daar al minder last van, maar dat is wat lastig als particulier. En dat het geld kost om te verduurzamen heb ik nooit ontkend. Mijn stelling is slechts dat door het ongelimiteerd leggen van panelen en willen verdienen aan salderen, de balans ernstig verstoord is. En daar moet wat aan gebeuren. Daarnaast, dit had men al 10-20 jaar geleden kunnen zien aankomen, dit is slechts één "dingetje" in een groter geheel. Wat ik deze weer ergens las, het net is in 100 jaar tijd gebouwd en moet eigenlijk binnen 10 jaar volledig opnieuw worden ingericht, waar meer tijd voor nodig is. We gaan het zien. En zoals @Ronald.42 al opmerkte, er zit een 5 in de klok!Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:18:
[...]
Teveel panelen?
Er moeten nog duizenden bij wil NL voldoen aan de klimaatafspraken, net als extra windmolens.
En ja, dat kost geld maar dat is toch logisch? Of zij. Er mensen die denken dat die groene transitie kosteloos kan?
Hoe kom je daar nu weer bij? No way als je vandaag koopt voor 1,30 dat je in drie jaar terugverdiend.GioStyle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:00:
[...]
Maar dan nog, €1,30 per Wp. Heb je met een jaartje of 3 al terugverdiend mits je alles saldeert.
[ Voor 11% gewijzigd door Johan Bogle op 19-08-2023 17:36 ]
Ja, als. Als je tante een snor had was het je oom geweest. Het gaat hier toch om iemand die al een set panelen heeft tegen een kostprijs van €1,30 per Wp.Johan Bogle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:31:
[...]
Hoe kom je daar nu weer bij? No way als je vandaag koopt voor 1,30 dat je in drie jaar terugverdiend.
Stel dat de komende jaren een kWh €0,40 blijft kosten, dan is jouw terugverdientijd iets meer dan 4 jaar. En geen 7.
Dus je rekent inderdaad volledig vanuit een situatie waar je nog vraagtekens bij kan zetten (prijsplafond), terwijl je absoluut niets over mijn situatie weet. Wat mij betreft is dat een opmerking waarmee ik weinig kan.GioStyle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:22:
[...]
Mijn situatie is anders.
Dit betreft panelen die sinds afgelopen maandag liggen, 1740Wp. Dit wordt niet gesaldeerd.
Wij hadden al panelen ongeveer gelijk aan ons totale jaarverbruik. 3160Wp, opbrengst ongeveer 3400kWh over de nota-periode). En ja, all electric. Deze liggen sinds eind '21 en hebben 4600 euro gekost incl. Installatie.
Deze panelen dekken voor ons dus al de lading wat betreft salderen. Maar afgaande op de cijfers over de afgelopen nota-periode (tot 1 aug. 23). Vorig jaar betaalden wij gemiddeld 13 cent / kWh all in. Tlv was en is 11 cent.
Dit jaar betalen wij 21,5 cent / kWh.
Dat is fantastisch voor veel dingen maar niet voor iets als een tvt.
Nu gaf ik eerder al aan dat tvt niet zaligmakend is voor ons en ik realiseer me dat onze cijfers niet representatief zullen zijn. Maar toch is het onze situatie.
Eerder in dit topic had ik een berekening geplaats, waarin ik uitging van 21,5 cent over de volledige nota-periode terwijl we dus eigenlijk goedkoper uitwaren ivm lagere heffingen vorig jaar.
Daarin is duidelijk dat op basis van die gegevens de terugverdientijd van onze oorspronkelijke panelen ongeveer 6,3 jaar zou zijn. Met de, in onze situatie fictieve bijdrage van vdBron ging dat naar ik dacht naar 9,6 jaar. Wanneer dan ook nog de saldering er vanaf zou gaan zou het meer dan 17 jaar worden.
Het zijn en blijven fictieve cijfers, meer dan een gok is het niet. Niemand kan nu inschatten wat we over 2 jaar, 4 jaar etc betalen. Maar een tvt van enkele maanden tot enkele jaren is dus niet voor iedereen vanzelfsprekend. Zelfs niet met saldering.
[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 19-08-2023 17:49 ]
Salderen kan je nooit meer opleveren dan dat je nodig hebt/verbruikt.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:01:
[...]
Panelen leggen is prima, maar de salderingsregeling zien velen als een soort gratis geld en hebben veel meer panelen gelegd dan ze nodig hadden om er aan te verdienen.
Als je meer legt dan je verbruikt (en dus kunt salderen) krijg je hier een terugleververgoeding voor. Maar dit overschot heeft niets met salderen te maken.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Klopt, ik ken jouw situatie niet, maar ik heb wel de kennis wat een kWh heeft gekost en momenteel kost. In 2022 gold geen prijsplafond. Maar rekeninghoudend met een prijsplafond (€0,40 per kWh) is de tvt 4 jaar. En dan reken ik met 0,8kWh per Wp wat best conversatief is.Sjamo schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:43:
[...]
Dus je rekent inderdaad volledig vanuit een situatie waar je nog vraagtekens bij kan zetten (prijsplafond), terwijl je absoluut niets over mijn situatie weet. Wat mij betreft is dat een opmerking waarmee ik weinig kan.
En ik zei uitdrukkelijk mits je saldeert. Als je niet saldeert, dan verandert dat het verhaal.Mijn situatie is anders.
Dit betreft panelen die sinds afgelopen maandag liggen, 1740Wp. Dit wordt niet gesaldeerd.
Voor de rest eens dat het fictieve cijfers zijn. Voor mijn eerste set panelen heb ik de prijzen per (betaalde) kWh bijgehouden en de hoogste en laagste prijzen in de periode 2014-2021 waren €0,23995 en €0,18619 per kWh. Eerste set in 6 jaar tijd terugverdiend, tweede set in nog geen 5 jaar.
Geen flauw idee, maar als de vdB heffing niet deugt, zal het linksom of rechtsom geen lang leven beschoren zijn.Uhuruburu schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:25:
[...]
Of iets niet houdbaar zal zijn is, totdat de hoogste rechter uitspraak heeft gedaan, altijd nogal onzeker. In ieder geval gaat zo'n rechtbank, gerechtshof, HR traject jaren duren.
Het deugt op z’n minst niet omdat er verschil zou komen tussen mensen met een oude meter en de buren met dezelfde zonnepaneleninstallatie en verbruikspatroon maar met een digitale meter. Dat kan gewoon niet door de beugel.
Dat zou per 1-1-2025 eindig moeten zijn, dan moeten zonnepaneelhouders een meter hebben met een apart teruglever-telwerk. Maar je hebt gelijk, dat werkt ongelijkheid in de hand. Geen idee hoeveel van die oude Ferraris meters er nog zijn, ik weet dat veel gebruikers van die meters de vervanging actief tegenhouden. Vanuit de eigen knip geredeneerd snap ik dat, maar in het algemeen belang niet goed te praten. Ik zeg: gedwongen vervangen die hap voor - naar wens - een slimme of domme vervanger.Steyn_E schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:30:
Het deugt op z’n minst niet omdat er verschil zou komen tussen mensen met een oude meter en de buren met dezelfde zonnepaneleninstallatie en verbruikspatroon maar met een digitale meter. Dat kan gewoon niet door de beugel.
Het terugleveren gaat bij Van de bron voortaan met een vast bedrag volgens een staffel.Hendrick schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:59:
[quote]de Peer schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:13:
[...]
[/quote
Ik vind dat de vaste leverkosten dan ook volgens een staffel zouden moeten gaan. Mensen met zonnepanelen nemen minder stroom af van het net en zouden dus een korting moeten krijgen op de vaste leveringskosten.
Dat is over een jaar genomen waar, alleen lever je in de zomer stroom, die je in de winter terugpakt. Dat is 2X vervoer. Daarnaast is het vastrecht voor iemand die 2000kWh gebruikt ook even groot als voor iemand die 8000kWh gebruikt. Het zou eerlijker zijn als "vastrecht" per kWh wordt omgeslagen zodat grootverbruikers ook meer betalen.de Peer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:38:
[...]
Het terugleveren gaat bij Van de bron voortaan met een vast bedrag volgens een staffel.
Ik vind dat de vaste leverkosten dan ook volgens een staffel zouden moeten gaan. Mensen met zonnepanelen nemen minder stroom af van het net en zouden dus een korting moeten krijgen op de vaste leveringskosten.
Helemaal gelijk. Om in de hand te werken dat je niet teveel panelen neerlegt, mag die teruglevergoeding naar 0 van mij. Per vandaag graag.SmiGueL schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:55:
[...]
Salderen kan je nooit meer opleveren dan dat je nodig hebt/verbruikt.
Als je meer legt dan je verbruikt (en dus kunt salderen) krijg je hier een terugleververgoeding voor. Maar dit overschot heeft niets met salderen te maken.
[ Voor 24% gewijzigd door Houtenklaas op 19-08-2023 18:42 ]
Dit is altijd en vaak nog door de overheid en energieleveranciers gepromoot, vind je het gek dat mensen dan gaan rekenen, waaronder ikzelf. Alles wat ik gedaan heb om een negatieve energierekening te krijgen en om van het gas af te komen heb ik gedaan voor de toekomst en ook voor mijn beurs want ik ga me geen leuke dingen ontzeggen alleen voor het milieu terwijl de mensen om me heen het geld maar over de balk gooiden en nu beginnen te klagen dat de omschakeling naar duurzaam zoveel geld kost. Nu lach ik omdat ik een negatieve energierekening heb en van dat geld leuke dingen doe.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:01:
[...]
Wat is dat nou voor een redenering ... De negatieve prijzen zijn een gevolg, de oorzaak is de explosie aan zonnepanelen die stroom leveren op momenten dat niemand dat nodig heeft ... Panelen leggen is prima, maar de salderingsregeling zien velen als een soort gratis geld en hebben veel meer panelen gelegd dan ze nodig hadden om er aan te verdienen. Alhoewel niet strafbaar neigt dit naar "graaien" in mijn optiek.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Dat de overheid een boterberg op het hoofd heeft, helaas herkenbaar. En die lieden die alleen maar dure mobielen kopen elk jaar en klagen dat ze de energierekening niet kunnen betalen, ook daar weinig medelijden mee. Maar de situatie met het stroomnet is zeker deels te wijten aan opportunisten die willens en wetens (mis)(ge)bruik maken van regelingen die daar niet voor bedoeld zijn. Dat het wettelijk kan en mag, alla, maar in de bankwereld zijn er ook zat dingen gebeurd die wettelijk mochten, maar maatschappelijk toch de toets van de kritiek niet konden doorstaan. Dat het mag wil nog niet zeggen dat het daarmee ook OK is.klump4u schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:42:
[...]
Dit is altijd en vaak nog door de overheid en energieleveranciers gepromoot, vind je het gek dat mensen dan gaan rekenen, waaronder ikzelf. Alles wat ik gedaan heb om een negatieve energierekening te krijgen en om van het gas af te komen heb ik gedaan voor de toekomst en ook voor mijn beurs want ik ga me geen leuke dingen ontzeggen alleen voor het milieu terwijl de mensen om me heen het geld maar over de balk gooiden en nu beginnen te klagen dat de omschakeling naar duurzaam zoveel geld kost. Nu lach ik omdat ik een negatieve energierekening heb en van dat geld leuke dingen doe.
Ik heb het idee dat veel mensen kiezen voor de eigen knip, waar ik overigens 100% begrip voor heb, je kan je geld maar één keer uitgeven. Maar er is ook zoiets als het algemene belang. Als de verhouding arm/rijk teveel uit balans gaat, schuurt dat maatschappelijk en dat gaat een keer mis. Ik bewandel liever de gulden middenweg, ik vind het niet erg wat meer te betalen voor energie, of wat minder te salderen als de minima daarmee wat lucht krijgen. Of ik veel te besteden heb, of wat minder dan "veel", ik slaap er geen seconde minder van.
precies, en voor die 2e (leveringskosten) betaalde ik al vaste leveringskosten en van de bron voegt voor het eerste nu nog een heffing in.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:40:
[...]
Dat is over een jaar genomen waar, alleen lever je in de zomer stroom, die je in de winter terugpakt. Dat is 2X vervoer.
Ik wil dus korting op de vaste leverkosten.
Je verwart twee dingen. Vaste kosten worden aangerend voor het transport van energie over het net. Dat is een andere eigenaar dan die van de stroom. Vastrecht betaal je niet aan Vandebron, maar aan de netbeheerder, terwijl VdB je een opslag oplegt voor de geleverde stroom. ACM had al gemeld dat ze het woord "heffing" wat ongelukkig vinden, het is een opslag.de Peer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:52:
[...]
precies, en voor die 2e (leveringskosten) betaalde ik al vaste leveringskosten en van de bron voegt voor het eerste nu nog een heffing in.
Ik wil dus korting op de vaste leverkosten.
In het kort: Degene waar je het vastrecht aan betaalt heeft niets te maken met de opslag van VdB.
Dat was al het geval bij salderen en daar is nog niemand over gevallen.Steyn_E schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:30:
Iemand met een slimme meter werd bijvoorbeeld per kwartaal afgerekend, een ferraris op jaarbasis.
Ik zie liever dat de zonneparken worden opgeruimd dan dat terugleveren wordt afgestraft. Voorlopig hebben we veruit het grootste deel van het jaar geen overschot aan groene stroom over alle aansluitingen bezien. Het vol leggen van daken is juist veruit de meest efficiënte optie voor de maatschappij als geheel. Wat er nodig is is afname van die stroom voor een redelijke prijs en met een enigszins nuttig doel (accuopslag op wijkniveau voor de nacht, en bijv. waterstof maken met de rest).
Heb even uitgerekend wat een kilo waterstof aan energie zou kosten bij een tlv van 15 cent. Schijnbaar is er zo’n 50KWh nodig om 1KG waterstof te produceren, dus zeg 7,5 euro per kg. Da’s niet gek als je bedenkt dat een kg waterstof momenteel zo’n 10 euro kost (aan de pomp, dus daar zitten uiteraard nog extra kosten aan verbonden). En je kunt er zo’n 33KWh weer uithalen met een brandstofcel (dus dat zou neerkomen op ~23ct per teruggewonnen KWh) Klinkt als een niet onredelijke optie. Vraag is even of die elektrolyse apparatuur is terug te verdienen als ie maar ‘deeltijd’ kan draaien. Want in de winter zullen we nooit een overschot aan zonnestroom kunnen opwekken. Maar gezien de huidige marktprijzen lijken me daar wel mogelijkheden te zitten qua peak shaving etc.
Heb even uitgerekend wat een kilo waterstof aan energie zou kosten bij een tlv van 15 cent. Schijnbaar is er zo’n 50KWh nodig om 1KG waterstof te produceren, dus zeg 7,5 euro per kg. Da’s niet gek als je bedenkt dat een kg waterstof momenteel zo’n 10 euro kost (aan de pomp, dus daar zitten uiteraard nog extra kosten aan verbonden). En je kunt er zo’n 33KWh weer uithalen met een brandstofcel (dus dat zou neerkomen op ~23ct per teruggewonnen KWh) Klinkt als een niet onredelijke optie. Vraag is even of die elektrolyse apparatuur is terug te verdienen als ie maar ‘deeltijd’ kan draaien. Want in de winter zullen we nooit een overschot aan zonnestroom kunnen opwekken. Maar gezien de huidige marktprijzen lijken me daar wel mogelijkheden te zitten qua peak shaving etc.
Had 3 jaar geleden vertegenwoordiger, kwam dan op 18500€ voor 16 panelen van 375wp.
En dan ben je 15 jaar zo n groene lening aan het aflossen, hier zijn duizenden mensen van he, weet niet meer hoe dat met de rente zat maar die is nu verdrievoudigd. Weet niet of dat 15 jaar vast was. Zo blij dat mijn vrouw nee zei, betaal je ze 6 x
En dan ben je 15 jaar zo n groene lening aan het aflossen, hier zijn duizenden mensen van he, weet niet meer hoe dat met de rente zat maar die is nu verdrievoudigd. Weet niet of dat 15 jaar vast was. Zo blij dat mijn vrouw nee zei, betaal je ze 6 x
Ik heb het over niet over het vastrecht, maar over de vaste leveringskosten die je aan de energieleverancier betaalt. Daar zou ik graag een korting op krijgen omdat ik maar weinig stroom van het net af neem vanwege het grote aantal panelen.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:57:
[...]
Je verwart twee dingen. Vaste kosten worden aangerend voor het transport van energie over het net. Dat is een andere eigenaar dan die van de stroom. Vastrecht betaal je niet aan Vandebron, maar aan de netbeheerder, terwijl VdB je een opslag oplegt voor de geleverde stroom. ACM had al gemeld dat ze het woord "heffing" wat ongelukkig vinden, het is een opslag.
In het kort: Degene waar je het vastrecht aan betaalt heeft niets te maken met de opslag van VdB.
[ Voor 25% gewijzigd door de Peer op 19-08-2023 19:07 ]
Daar heeft de rechter volgens mij wat van gevonden; salderen is op jaarbasis.Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:00:
[...]
Dat was al het geval bij salderen en daar is nog niemand over gevallen.
Iemand met een slimme meter werd bijvoorbeeld per kwartaal afgerekend, een ferraris op jaarbasis.
Zie https://www.achmearechtsb...og%20jaarlijks%20salderen
Voorlopig dus geen verschil en wanneer die regeling wordt aangepast moet je verplicht een meter met 4 telwerken. Precies om dat te voorkomen.
Alleen als het wetsvoorstel afbouw saldering doorgaat. Daar staat in dat iedereen met zonnepanelen een meter met gescheiden telwerken voor invoeding en afname moet hebben. Zo ver is het nog niet.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:38:
Dat zou per 1-1-2025 eindig moeten zijn, dan moeten zonnepaneelhouders een meter hebben met een apart teruglever-telwerk. Maar je hebt gelijk, dat werkt ongelijkheid in de hand. Geen idee hoeveel van die oude Ferraris meters er nog zijn, ik weet dat veel gebruikers van die meters de vervanging actief tegenhouden. Vanuit de eigen knip geredeneerd snap ik dat, maar in het algemeen belang niet goed te praten. Ik zeg: gedwongen vervangen die hap voor - naar wens - een slimme of domme vervanger.
Nou heb ook dus wat extra panelen, dat is puur voor de winter, maar dan heb je er nog niet veel aan.
november-december-januari-feb wek je totaal maar max 450 a 500 kwh op elke maand misschien een 100 kwh max
Met 18 x 400 wp panelen, dus de warmtepomp en electrische auto kun je er niet mee vullen.
Nu gebruik direct misschien 25 a 30 % overdag van je verbruik, maar strax als salderen afgelopen is blijft iedereen met die stroom zitten en kunnen we flink afrekenen bij bv vdb
november-december-januari-feb wek je totaal maar max 450 a 500 kwh op elke maand misschien een 100 kwh max
Met 18 x 400 wp panelen, dus de warmtepomp en electrische auto kun je er niet mee vullen.
Nu gebruik direct misschien 25 a 30 % overdag van je verbruik, maar strax als salderen afgelopen is blijft iedereen met die stroom zitten en kunnen we flink afrekenen bij bv vdb
[ Voor 4% gewijzigd door K van k op 19-08-2023 19:07 ]
De leveranciers zijn creatiever dan die rechter. Zo zijn er nog genoeg leveranciers, Greenchoice bijvoorbeeld, die op kwartaalbasis je teruglevering berekenen en niet meer op jaarbasis op kWh basis salderen.Steyn_E schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:03:
[...]
Daar heeft de rechter volgens mij wat van gevonden; salderen is op jaarbasis.
Zie https://www.achmearechtsb...og%20jaarlijks%20salderen
Voorlopig dus geen verschil en wanneer die regeling wordt aangepast moet je verplicht een meter met 4 telwerken. Precies om dat te voorkomen.
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 19-08-2023 19:09 ]
Nee, dat valt ook bijna niet te doen. Elke 6 maanden staat de energiemarkt weer op zijn kop. Intuïtie volgen:
Dak vol maar wel tegen een goede prijs.
Verder dan 2 jaar vooruit kijken heeft toch geen zin.
Oef. Dat is belachelijk duur. Bij ons komen er begin september 18x365wp te liggen voor €10.650 (dacht excl. btw maar dat zoek ik nog even na), Solarwatt met SE optimisers, incl installatie (maar excl. het AC deel want die kabel had ik zelf al naar zolder gelegd). Prijs was december vorig jaar afgesproken.K van k schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:00:
Had 3 jaar geleden vertegenwoordiger, kwam dan op 18500€ voor 16 panelen van 375wp.
Da’s al €1,62/wp en ook wel zo’n beetje de bovengrens van wat ik verstandig zou vinden. Met een grote boog om die installateur heenlopen dus.
Nee, als je het echt eerlijk wil maken, gaat het niet over je kWh-afname of -invoeding, maar om de piekbelasting die je veroorzaakt (naast het feit dat er voor een deel gewoon vaste lasten zijn waarvoor dat niet zo veel uitmaakt, zoals de kosten van je meter en je huisaansluiting). Om dat eerlijker te maken, leven er bij de netbeheerders al ideeën voor de invoering van een bundelmodel, waarbij de bundel bestaat uit hoe hoog je piekbelasting mag zijn. Wie grote piekbelasters als EV heeft, moet dan een hogere bundel nemen. Ga je incidenteel over de bundel heen, betaal je een extra bedrag per kWh. Gebeurt dat vaak, kan je beter een hogere bundel nemen.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:40:
Dat is over een jaar genomen waar, alleen lever je in de zomer stroom, die je in de winter terugpakt. Dat is 2X vervoer. Daarnaast is het vastrecht voor iemand die 2000kWh gebruikt ook even groot als voor iemand die 8000kWh gebruikt. Het zou eerlijker zijn als "vastrecht" per kWh wordt omgeslagen zodat grootverbruikers ook meer betalen.
https://tweakers.net/revi...het-bandbreedtemodel.html
Wat ik al eerder aangaf, iemand die nu zonder panelen 2000kWh afneemt, of iemand die zonder panelen 8000kWh afneemt, betaalt exact hetzelfde leverbedrag. En dat is al zo sinds ik zelf energie betaal. Waarom zou jij dan korting verwachten als je weinig afneemt? Ik snap de emotie, maar zo heeft het nog nooit gewerkt. Daarom zei ik al, het zou eerlijker zijn als je een kleine opslag per kWh aanrekent daarvoor, maar dat is niet zoals het werkt ...de Peer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:01:
[...]
Ik heb het over niet over het vastrecht, maar over de vaste leveringskosten die je aan de energieleverancier betaalt. Daar zou ik graag een korting op krijgen omdat ik maar weinig stroom van het net af neem vanwege het grote aantal panelen.
Volgende straf voor mensen die hun wat oudere huis elektrificeren. Doe maar niet. 17KW is al niet superveel. En auto’s laden veel inefficiënter als je een lager laadvermogen instelt. Dus het is ook nog eens verspilling.Linea schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:11:
[...]
Nee, als je het echt eerlijk wil maken, gaat het niet over je kWh-afname of -invoeding, maar om de piekbelasting die je veroorzaakt (naast het feit dat er voor een deel gewoon vaste lasten zijn waarvoor dat niet zo veel uitmaakt, zoals de kosten van je meter en je huisaansluiting). Om dat eerlijker te maken, leven er bij de netbeheerders al ideeën voor de invoering van een bundelmodel, waarbij de bundel bestaat uit hoe hoog je piekbelasting mag zijn. Wie grote piekbelasters als EV heeft, moet dan een hogere bundel nemen. Ga je incidenteel over de bundel heen, betaal je een extra bedrag per kWh. Gebeurt dat vaak, kan je beter een hogere bundel nemen.
[ Voor 67% gewijzigd door Steyn_E op 19-08-2023 19:17 ]
Dat is ook niet logisch, want de waarde van invoeding is niet altijd laag. Het probleem zit in de grote hoeveelheid levering in het voorjaar en 's zomers tussen 11 en 17 uur.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:40:
Helemaal gelijk. Om in de hand te werken dat je niet teveel panelen neerlegt, mag die teruglevergoeding naar 0 van mij. Per vandaag graag.
Het zou al heel veel schelen als mensen voortaan nog maar een omvormer mogen hebben die bijvoorbeeld maximaal 60% van hun PV-vermogen in Wp is. Zo'n maximum willen de netbeheerders ook; voor de lange termijn willen ze zelfs terug naar 50%.
Of natuurlijk in de tarieven voortaan onderscheid maken in middag enerzijds en avond/nacht/ochtend anderzijds, en winter en zomer, en tussen werkdagen en weekeinde/feestdagen. Simpelste oplossing: piek en dal eens wijzigen qua tijden. En natuurlijk aangepaste teruglevertarieven ook voor grote zonnevelden.
[ Voor 9% gewijzigd door Linea op 19-08-2023 19:24 ]
Dat is natuurlijk geen argument. Ik betaal ook al 10 jaar geen terugleverheffing (VDB) en die gaat er nu ook komen.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:15:
[...]
maar zo heeft het nog nooit gewerkt.
Waarom zou ik hetzelfde leverbedrag (vaste kosten) moeten betalen als iemand zonder panelen, die veel meer afneemt van het net?
[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 19-08-2023 19:20 ]
Omdat dat zo in je contract staat. Nogmaals, ik snap de emotie, maar dat is niet relevant. Op dit moment liggen die kosten simpelweg vast, of je nu 10kWh afneemt per jaar, of 8000kWh.de Peer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:19:
[...]
Dat is natuurlijk geen argument. Ik betaal ook al 10 jaar geen terugleverheffing (VDB) en die gaat er nu ook komen.
Waarom zou ik hetzelfde leverbedrag (vaste kosten) moeten betalen als iemand zonder panelen, die veel meer afneemt van het net?
O ja, die terugleververgoeding staat niet in de huidige contracten van VdB en zullen bestaande gebruikers dan ook niet treffen. Het geldt voor nieuwe contracten. Emotie doet er niet toe, wel wat er in je contract staat. En ben je het daar niet mee eens, dan op zoek gaan naar een tent die beter bij je past. Dat is best wel fijn in ons landje, keuze zat!
[ Voor 24% gewijzigd door Houtenklaas op 19-08-2023 19:28 ]
Duh, de nieuwe terugleverheffing gaat ook niet in zolang er nog een vast contract is. Ik hoef ook niet per direct een korting, maar graag als compensatie voor invoering van de vaste terugleverkosten.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:24:
[...]
Omdat dat zo in je contract staat. Nogmaals, ik snap de emotie, maar dat is niet relevant. Op dit moment liggen die kosten simpelweg vast, of je nu 10kWh afneemt per jaar, of 8000kWh.
Er is verder geen sprake van emotie hoor, het kan me eerlijk gezegd niet zo heel veel schelen. Meer een principekwestie.
Ja lekker makkelijk. Waarom dit topic zo hard loopt is niet vanwege alleen VDB maar juist omdat het de verwachting is dat alle aanbieders dit gaan overnemen.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:24:
[...]
En ben je het daar niet mee eens, dan op zoek gaan naar een tent die beter bij je past. Dat is best wel fijn in ons landje, keuze zat!
Iemand met een slimme meter wordt ook per jaar afgerekend. Tenzij je van leversncier wisseld.Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:00:
[...]
Dat was al het geval bij salderen en daar is nog niemand over gevallen.
Uiteraard, ACM heeft al aangegeven dat dit niet tegen de wet is. Wat ik gisteren al ergens zei: "De geest is uit de fles". Dit gaat met zekerheid uitgerold worden bij alle partijen. En eerlijk is eerlijk, dat is te danken aan de ongebreidelde groei van zonnepanelen, een salderingsregeling bijna zonder voorwaarden en een stroomnet die al vele jaren geleden op de schop had gemoeten. Ik kan me werkelijk geen één voorbeeld van marktwerking bedenken waar ik niks op aan te merken heb. Onderwijs, zorg, telecomnetwerken, electriciteitsnetwerken, veel kommer en kwel. Overigens vind ik de zorgen rondom de eerste twee wel veel prangender dan de rest. Dat ik geen glasvezel heb is dan maar zo ...de Peer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:29:
[...]
Ja lekker makkelijk. Waarom dit topic zo hard loopt is niet vanwege alleen VDB maar juist omdat het de verwachting is dat alle aanbieders dit gaan overnemen.
Als iets is waar je 100% zeker van kunt zijn, nu ACM het heeft goedgekeurd, is het dit wel. Overstappen heeft dan ook geen zin meer. Je hebt maar te betalen. Leuke extra inkomstenbron voor de leveranciers!de Peer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:29:
[...]
Ja lekker makkelijk. Waarom dit topic zo hard loopt is niet vanwege alleen VDB maar juist omdat het de verwachting is dat alle aanbieders dit gaan overnemen.
Natuurlijk, maar dan krijg je met je slimme meter wel een andere factuur met andere bedragen dan iemand met een ferraris meter. Mag onderhand toch wel bekend zijn, zie bijvoorbeeld Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?mariomario schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:34:
[...]
Iemand met een slimme meter wordt ook per jaar afgerekend. Tenzij je van leversncier wisseld.
Die bundels zijn er toch al?Linea schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:11:
[...]
Nee, als je het echt eerlijk wil maken, gaat het niet over je kWh-afname of -invoeding, maar om de piekbelasting die je veroorzaakt (naast het feit dat er voor een deel gewoon vaste lasten zijn waarvoor dat niet zo veel uitmaakt, zoals de kosten van je meter en je huisaansluiting). Om dat eerlijker te maken, leven er bij de netbeheerders al ideeën voor de invoering van een bundelmodel, waarbij de bundel bestaat uit hoe hoog je piekbelasting mag zijn. Wie grote piekbelasters als EV heeft, moet dan een hogere bundel nemen. Ga je incidenteel over de bundel heen, betaal je een extra bedrag per kWh. Gebeurt dat vaak, kan je beter een hogere bundel nemen.
Dat heet 3x25A, 3x35A, 3x50A en 3x80A.....
Of het tegen de wet is weten we pas als de rechter er naar heeft gekeken.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:34:
[...]
Uiteraard, ACM heeft al aangegeven dat dit niet tegen de wet is. Wat ik gisteren al ergens zei: "De geest is uit de fles". Dit gaat met zekerheid uitgerold worden bij alle partijen.
Maar waarschijlijk start niemand een proces maar stapt gewoon op.
Dat zijn je vaste aansluitkosten.mariomario schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:47:
[...]
Die bundels zijn er toch al?
Dat heet 3x25A, 3x35A, 3x50A en 3x80A.....
In de toekomst wil men een extra toeslag gaan heffing voor elk kwartier dat je boven de X kW verbruik (of teruglevering) zit.
Dus een soort aanvullende variabele heffing.
Ik ben heeeeel benieuwd naar je bron.de Peer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:54:
[...]
Dat zijn je vaste aansluitkosten.
In de toekomst wil men een extra toeslag gaan heffing voor elk kwartier dat je boven de X kW verbruik (of teruglevering) zit.
Er staat in elk geval niets in over in de energiewet die ze willen goedkeuren en die is weer voor de komende tien jaar.
[ Voor 14% gewijzigd door mariomario op 19-08-2023 20:12 ]
Verwijderd ivm verkeerd gelezen.
[ Voor 93% gewijzigd door Sjamo op 19-08-2023 20:14 ]
Dat was voor zo ver ik weet voordat de rechter er zijn plasje over deed.Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:46:
[...]
Natuurlijk, maar dan krijg je met je slimme meter wel een andere factuur met andere bedragen dan iemand met een ferraris meter. Mag onderhand toch wel bekend zijn, zie bijvoorbeeld Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?
Het is staande praktijk die tot op de dag van vandaag wordt uitgevoerd.mariomario schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:09:
[...]
Dat was voor zo ver ik weet voordat de rechter er zijn plasje over deed.
En niet alleen bij Greenchoice…
Dat kan verschillen per leverancier.mariomario schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:34:
[...]
Iemand met een slimme meter wordt ook per jaar afgerekend. Tenzij je van leversncier wisseld.
Voor de oven aangaat even de warmtepomp uitzettende Peer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:54:
[...]
Dat zijn je vaste aansluitkosten.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Dat doe je goed in vergelijking met wat er gerekend wordt. https://www.zonnepanelen.net/merken/solarwatt/Steyn_E schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:11:
[...]
Oef. Dat is belachelijk duur. Bij ons komen er begin september 18x365wp te liggen voor €10.650 (dacht excl. btw maar dat zoek ik nog even na), Solarwatt met SE optimisers, incl installatie (maar excl. het AC deel want die kabel had ik zelf al naar zolder gelegd). Prijs was december vorig jaar afgesproken.
Da’s al €1,62/wp en ook wel zo’n beetje de bovengrens van wat ik verstandig zou vinden. Met een grote boog om die installateur heenlopen dus.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dat is inderdaad wat men dan graag wil zien.Kees_frl schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:19:
[...]
Voor de oven aangaat even de warmtepomp uitzetten
review: Betalen per kW vermogen - Nettarieven op basis van bandbreedtemariomario schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:08:
[...]
Ik ben heeeeel benieuwd naar je bron.
Er staat in elk geval niets in over in de energiewet die ze willen goedkeuren en die is weer voor de komende tien jaar.
Dan zou ik het ook eerlijk vinden, als ze na afschaffing van salderen toch per kwartier blijven salderen. Iemand met een kleine installatie kan straks bijvoorbeeld maar de helft van de stroom voor het koken terug verdienen, terwijl iemand met een grote installatie dat volledig saldeert, omdat zijn panelen het vermogen van de kookplaat wel afdekt.de Peer schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:33:
[...]
Dat is inderdaad wat men dan graag wil zien.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Tsja, zeker wat voor te zeggen maar dat maakt het allemaal nog veeel complexer.LangeFries schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
Dan zou ik het ook eerlijk vinden, als ze na afschaffing van salderen toch per kwartier blijven salderen. Iemand met een kleine installatie kan straks bijvoorbeeld maar de helft van de stroom voor het koken terug verdienen, terwijl iemand met een grote installatie dat volledig saldeert, omdat zijn panelen het vermogen van de kookplaat wel afdekt.
Bij iemand met een ferraris-meter of een domme digitale meter kunnen ze natuurlijk ook bij iedere tariefswijziging de standen opvragen. En iemand met een slimme meter kan ook het uitlezen uit laten schakelen. Dan zit er geen verschil in de wijze van de factuur berekenen: gaat dan op basis van schattingen voor invoeding en afname op basis van de landelijke profielen.Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:46:
Natuurlijk, maar dan krijg je met je slimme meter wel een andere factuur met andere bedragen dan iemand met een ferraris meter. Mag onderhand toch wel bekend zijn, zie bijvoorbeeld Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?
Welke warmtepomp vraagt er zo’n idioot vermogen?Kees_frl schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:19:
[...]
Voor de oven aangaat even de warmtepomp uitzetten
In ieder geval de warmtepomp uit als de dames in huis hun haren gaan föhnen
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Tock wat panelen erbij leggen om meer vermogen op te wekken.LangeFries schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
Dan zou ik het ook eerlijk vinden, als ze na afschaffing van salderen toch per kwartier blijven salderen. Iemand met een kleine installatie kan straks bijvoorbeeld maar de helft van de stroom voor het koken terug verdienen, terwijl iemand met een grote installatie dat volledig saldeert, omdat zijn panelen het vermogen van de kookplaat wel afdekt.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Met heel wat aannames (prijs > €0,40 en ligging pal op zuid zonder schaduw) zal je gelijk hebben. Maar voor bij mijn situdatie dak op noord en een supercontract met kWh prijs van € 0,24 kom joch al snel op 7+ jaar. Nog steeds redabel.GioStyle schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:00:
[...]
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
in het artikel van Tweakers is ook een staffel, eerste bijvoorbeeld tot 5 kWh. Nou als je dan in de winter zit, bijvoorbeeld kerst. Lekker koud buiten en die WP doet 2 kw ofzo, oven aan voor het kerstgerecht, even de kookplaat erbij etcSebazzz schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:56:
[...]
Welke warmtepomp vraagt er zo’n idioot vermogen?
In ieder geval de warmtepomp uit als de dames in huis hun haren gaan föhnen
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Technisch gesproken kan een slimme meter gewoon uitgelezen worden. Of er nu een administratief vinkje staat bij "de klant wil het niet" of niet.Linea schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:52:
[...]
Bij iemand met een ferraris-meter of een domme digitale meter kunnen ze natuurlijk ook bij iedere tariefswijziging de standen opvragen. En iemand met een slimme meter kan ook het uitlezen uit laten schakelen.
Nu heb ik een digitale ("domme") meter (Iskra met 4 telwerken) laten plaatsen. Echter staat daar ook een pulssignaaltje op wat af en toe knippert - 500 Imp/kWh staat er achter de puls. Volgens mij kan de netbeheerder o.b.v. dat pulsen ook aflezen hoeveel stroom ik verbruik. (Ben geen elektricien, dus ik weet dat niet zeker.)
Mee eens. Met de huidige tarieven op basis van je netaansluiting wordt er ook al sterk in prijs netbeheer gedifferentieerd. 3x35A is echt veel duurder. Je kunt alleen discussiëren of het zo eerlijk is dat 1x25A/1x30A/1x35A/1x40A net zoveel kost als 3x25A, maar aan de andere kant, heb je die keuze vaak niet. Nieuwe huizen hebben 3x25A.Steyn_E schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:16:
Volgende straf voor mensen die hun wat oudere huis elektrificeren. Doe maar niet. 17KW is al niet superveel. En auto’s laden veel inefficiënter als je een lager laadvermogen instelt. Dus het is ook nog eens verspilling.
Als er al zo'n piekheffing komt, doe dat dan alleen op de uren met de piekbelasting op het net, en niet 24/7. Bovendien kan zo'n systeem eigenlijk niet zonder verplichte slimme meters, en die verplichting was nu net wat de politiek niet wilde. Of krijgen mensen met een domme meter standaard een heffing voor een x piekbelasting? Dat is weer ongelijkheid.
[ Voor 5% gewijzigd door Linea op 20-08-2023 03:09 ]
De slimme meter wordt altijd uitgelezen, dat vinkje bepaalt alleen of de leverancier ook de stand krijgt.Tao schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:23:
[...]
Technisch gesproken kan een slimme meter gewoon uitgelezen worden. Of er nu een administratief vinkje staat bij "de klant wil het niet" of niet.
Nu heb ik een digitale ("domme") meter (Iskra met 4 telwerken) laten plaatsen. Echter staat daar ook een pulssignaaltje op wat af en toe knippert - 500 Imp/kWh staat er achter de puls. Volgens mij kan de netbeheerder o.b.v. dat pulsen ook aflezen hoeveel stroom ik verbruik. (Ben geen elektricien, dus ik weet dat niet zeker.)
Alles vol, dat is het beste voor de duurzaamheid, want we wekken veel te weinig op in de maanden dat we het meeste energie verbruiken. Als iedereen straks aan een warmtepomp zit in de winter, en nog een EV moet laden, dan gaat het de andere kant op werken. Die mensen die alles vol hebben doen dan hun bijdrage leveren.Houtenklaas schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:01:
[...]
Dat ze in de lente en zomer dan teveel leveren, daar kunnen die mensen toch niks aan doen? Daarnaast is het ook financieel de beste keuze, want je hoeft maar één keer een installatie te laten doen, in plaats van elke keer paar panelen bij. Als de saldering is afgeschaft heb je ook meer eigen verbruik.
Panelen leggen voor eigen verbruik, diegene die dat adviseren zijn niet duurzaam bezig en kijken alleen naar de huidige situatie, terwijl alles vol op de lange termijn voor alles en iedereen het beste is. Want we hebben nog veel meer duurzame energie nodig.
Eerste keer dat ik ervan hoor dat zp eigenaren geen contract van drie jaar kunnen afsluiten. What’s next, alleen maandcontracten?
[Twitter: https://twitter.com/essent/status/1691789122002714972?s=46&t=erYaieFtmhWOI-O8uNABvQ]
[Twitter: https://twitter.com/essent/status/1691789122002714972?s=46&t=erYaieFtmhWOI-O8uNABvQ]
Nee, dat is een optisch pulssignaal. Dat kan de netbeheerder niet zien.Tao schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:23:
Technisch gesproken kan een slimme meter gewoon uitgelezen worden. Of er nu een administratief vinkje staat bij "de klant wil het niet" of niet.
Domme digitale meters zijn uitdrukkelijk aan te vragen voor mensen die willen dat er niets op afstand uitgelezen kan worden. Uitleesbaarheid mag niet verplicht worden, vindt de politiek.
Ja, dat lees ik ook overal.Linea schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:30:
[...]
Nee, dat is een optisch pulssignaal. Dat kan de netbeheerder niet zien.
Domme digitale meters zijn uitdrukkelijk aan te vragen voor mensen die willen dat er niets op afstand uitgelezen kan worden. Uitleesbaarheid mag niet verplicht worden, vindt de politiek.
Ik blijf me wel afvragen waarom er dan zo'n pulssignaal op die meter zit... (gezonde paranoia kan nooit kwaad
[ Voor 3% gewijzigd door Tao op 19-08-2023 21:43 ]
Gewoon aluminiumfolie over je meter heen plakken.Tao schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:42:
[...]
Ja, dat lees ik ook overal.
Ik blijf me wel afvragen waarom er dan zo'n pulssignaal op die meter zit... (gezonde paranoia kan nooit kwaad) Uit de handleiding kan ik het niet halen.
Op basis van de tarieven salderen mag ook van de rechter. Als de tlv maar gelijk is aan het levertarief, en als alle verbruik op jaarbasis maar gesaldeerd wordt. Engie neemt ook je jaarverbruik in kWh, verdeelt dat aantal kWh dan naar rato van je invoeding per tariefperiode over de tariefperiodes met dat bijbehorende tarief. Kun je natuurlijk zelf ook wat aan doen door een enkeltarief jaarcontract te nemen. Dan heb je één tariefperiode.Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:07:
De leveranciers zijn creatiever dan die rechter. Zo zijn er nog genoeg leveranciers, Greenchoice bijvoorbeeld, die op kwartaalbasis je teruglevering berekenen en niet meer op jaarbasis op kWh basis salderen.
[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 20-08-2023 03:13 ]
Het is de vraag of dat mag van de rechter, ik ken geen uitspraak erover. Maar waar het hier om gaat is dat er hier in de praktijk een onderscheid is tussen ferraris en slimme meter. Dat is dus helemaal niet verboden ofzo.Linea schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:44:
[...]
Op basis van de tarieven salderen mag ook van de rechter. Als de tlv maar gelijk is aan het levertarief, en als alle verbruik op jaarbasis maar gesaldeerd wordt. Engie neemt ook je jaarverbruik in kWh, verdeelt dat dan naar rato van je invoeding over de tariefperiodes met dat bijbehorende tarief. Kun je natuurlijk zelf ook wat aan doen door een enkeltarief jaarcontract te nemen.
Complete onzin ook natuurlijk. Die teruglevering die is er, of dat nu via de ene of de andere aanbieder is.Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:29:
Eerste keer dat ik ervan hoor dat zp eigenaren geen contract van drie jaar kunnen afsluiten. What’s next, alleen maandcontracten?
[Twitter]
Zij gaan alleen over de administratie.
Het is wel een beetje typisch Nederlands om de grootste omvormer te nemen om elk kWh'tje uit je systeem te persen. Een kleinere omvormer die meer aftopt zou al veel schelen tijdens de middaguren ín voorjaar en zomer. Ik snap het wel als daar regels voor komen (willen de netbeheerders ook).Zenix schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:28:
Dat ze in de lente en zomer dan teveel leveren, daar kunnen die mensen toch niks aan doen? Daarnaast is het ook financieel de beste keuze, want je hoeft maar één keer een installatie te laten doen, in plaats van elke keer paar panelen bij. Als de saldering is afgeschaft heb je ook meer eigen verbruik.
Ik heb Essent, Oxxio en Eneco geprobeerd, kan inderdaad niet. Greenchoice wel.Wolly schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:29:
[Twitter]
Dit topic is gesloten.