Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariomario
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-07 23:12
knakworst schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:56:
[...]

Je gaat zelf niet produceren. Maar je hebt het al verkocht eerder. Dus je gaat andere zonnestroom (die negatief is geprijsd) "inkopen". Dubbele winst.
Je vergeet even dat je een afnameplicht hebt. Waar ga je het laten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-06 10:27
Ik heb al eens nagedacht om mijn kruipruimte te vullen met 5 kuub water in 20cm isolatie om dat te gebruiken als warmte buffer voor de verwarming van mijn woning. Daar kan ontzettend veel energie in opgeslagen worden met vrij weinig verlies. Dan zou je ergens een schakeling moeten hebben om een verwarmingselement aan te sturen op het moment dat je overcapaciteit hebt. Ik weet niet hoe dat aansturen in de praktijk zou moeten, maar dan kan je iig voorkomen dat het het net opgaat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-07 19:35
Dit is toch gewoon effectief het effect van het marktdenken waar een deel van Nederland al een paar decennia voor stemt? Als je deze niet aan voelde komen….

[ Voor 13% gewijzigd door armageddon_2k1 op 16-08-2023 15:07 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padadum
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-10-2024
Afgezien of de maatregel terecht is zou het dus iedereen vrij staan om nog voor 1 oktober een vast contract voor elektriciteit af te sluiten.

Alleen voor iedereen die kort geleden zonnepanelen heeft (zeg afgelopen half jaar), zal overstappen een dure maatregel zijn omdat er een afrekening plaatst vind op het moment van oversluiten. Hiermee zal er relatief veel terug geleverd zijn en weinig verbruik (want nog geen wintermaanden) om het tegen te salderen. Dus het grootste gedeelte wordt dan tegen terug lever vergoeding afgerekend.

Dit lijkt me een grotere post dan een paar maanden die extra tientjes betalen.

Ik heb hier echter geen ervaring mee, dus vroeg me af of de afrekening met saldering direct is (en dus ongunstig)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Patriot schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:29:
[...]

Je doet nu alsof de onbalans in beginsel het probleem is terwijl dat niet zo is. Wat je nu zegt is dezelfde financiering van PV voor consumenten als de salderingsregeling, maar dan langs de achterkant van de energiemaatschappij i.p.v. via de meter.

Het probleem is in beginsel dat de energiemaatschappij een kunstmatig hoge prijs *moet* betalen voor de energie die een consument teruglevert. Als de consumenten helemaal niets zouden leveren en ze moeten hun eigen zonnepark afschakelen dan kunnen ze dat gewoon doen. Wat jij nu wilt is dat zij hun eigen zonnepark afschakelen (energie die ze een stuk minder kost omdat het van hun is) en de investering van de consument die ze energie opdringt op een moment dat het helemaal niet nodig is blijven financieren. De kosten waarvan gewoon verdeeld moeten worden als ze niet in rekening gebracht zouden mogen worden bij de veroorzaker.

Als de subsidie op zulke zonneparken (voorlopig) omlaag of zelfs weg moet omdat we in de praktijk veel problemen krijgen met nog meer PV dan is dat prima en moeten we daar óók wat aan doen maar dat hangt hier niet zoveel mee samen dat het terecht is om de klanten zonder PV de rekening van de PV te laten meebetalen.
Saldering staat helemaal los van de terugleverheffing, daar zijn andere topics voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mariomario schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:39:
@zeegerd volgens mij komen de terugleverkostennte vervallen als er niet meer wordt gesaldeert. Het is een antwoord op de salderingsregeling die er voor zorgt dat je 'gewoon' 11ct krijgt voor je stroom.
Volgens mij niet als ik de cfo goed begrijp.
Volgens de financieel directeur staat de nieuwe herverdeling van de kosten los van de salderingsregeling, de subsidie voor zonnepanelen.
https://nos.nl/l/2486692

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• JurGor
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-07 09:23
Je zou haast gaan denken dat PV-bezitters en niet PV-bezitters door de markt tegen elkaar uit worden gespeeld, terwijl de grote jongens er met de buit vandoor gaan.

Wij maar krakelen over wat kruimels, maar houden we de koekjestrommel wel goed in de gaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-07 00:04
UTM schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:53:
[...]

Tenzij je nu al meer hebt teruggeleverd dan je nu hebt gebruikt. En aangezien salderen op verbruiksjaar wordt toegepast, kun je komende maanden (in de nieuwe situatie) in de min komen, om dit recht te trekken in de komende lente/zomer.
Mijn situatie op dit moment is dat ik zo'n 1100 heb teruggeleverd, dus een netto verbruik van -1100. Ik heb een variabel contract met een jaarafrekening op 10 december. Is het dan dus verstandiger om zsm over te stappen of kan ik beter op 10 december overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 13:18
knakworst schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:56:
[...]
Je gaat zelf niet produceren. Maar je hebt het al verkocht eerder. Dus je gaat andere zonnestroom (die negatief is geprijsd) "inkopen". Dubbele winst.
Nee volgens mij klopt dat niet. Bijvoorbeeld daarnet op tennet onbalans om 14:05:

56 846 14:05 0 17 0 0 0 77,26

Prijs is 77,26 terwijl dayahead is 80. Oftewel stroom verkocht voor 80, je koopt hem terug voor 77,26. In dit geval dus 0,274 ct/kWh winst door niet te leveren. Als het gevraagde afregelvermogen hoger wordt, zie je de prijs afnemen; dus het verschil (= verdienste) wordt wel steeds groter. Maar het is niet "dubbel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Laatst online: 07:53

UTM

BrightSun schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:12:
[...]

Mijn situatie op dit moment is dat ik zo'n 1100 heb teruggeleverd, dus een netto verbruik van -1100. Ik heb een variabel contract met een jaarafrekening op 10 december. Is het dan dus verstandiger om zsm over te stappen of kan ik beter op 10 december overstappen?
Ja, hele lastige. Min of meer hetzelfde hier. In mij optiek komt er hoe dan ook eenzelfde soort maatregel vanuit de grote energieboeren. Met een vast contract, die zo snel mogelijk wordt aangegaan, hopen we de dans te kunnen ontspringen. Maar, wie weet vinden de energieboeren wel een maas in de wet én geldt het straks ook voor bestaande contracten. Dat is het hele probleem, haha :)
Wellicht is het mogelijk een contract af te sluiten en die zo laat mogelijk in te laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padadum
BrightSun schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:12:
[...]

Ja ik denk dus dat je beter 10 december kan overstappen. Je kWh teruglevering zal je niet of maar deels kunnen salderen, wat snel kan oplopen in extra kosten. Maar ik zoek hier ook bevestiging op.

Daarnaast is er nog de vraag of VdB met terugwerkende kracht de teruglevering gaat bepalen (dus bijv alles wat het lopende jaar is teruggeleverd) of alles vanaf 1 oktober. Deze vraag heb ik gesteld aan VdB.

Ik denk dat ze voor het hele jaar gaan, echter lijkt dat me wel raar want dit is een maatregelen vanaf 1 oktober die terugwerkt voor die periode...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:41

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:07:
[...]

Saldering staat helemaal los van de terugleverheffing, daar zijn andere topics voor.
Nee, het staat er niet helemaal los van. Het is een samenhang van wetgeving waar de salderingsregeling onderdeel van uitmaakt die ervoor zorgt dat energieleveranciers energie van relatief lage waarde moeten accepteren terwijl ze dat geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

padadum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:20:
[...]

Ik denk dat ze voor het hele jaar gaan, echter lijkt dat me wel raar want dit is een maatregelen vanaf 1 oktober die terugwerkt voor die periode...
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk, ze kunnen alleen de voorwaarden aanpassen met het oog op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
padadum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:20:
Daarnaast is er nog de vraag of VdB met terugwerkende kracht de teruglevering gaat bepalen (dus bijv alles wat het lopende jaar is teruggeleverd) of alles vanaf 1 oktober. Deze vraag heb ik gesteld aan VdB.
Volgens mij geldt het voor nieuwe vaste jaarcontracten en de variabele maandcontracten met ingang van oktober

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:52
Daar had ik ze vanmorgen ook over gebeld. Volgens de klantenservice: De staffel wordt bepaald op basis van je teruglevering op jaarbasis, maar de terugleverboete gaat pas in per 1 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padadum
dutchminator schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:26:
Daar had ik ze vanmorgen ook over gebeld. Volgens de klantenservice: De staffel wordt bepaald op basis van je teruglevering op jaarbasis, maar de terugleverboete gaat pas in per 1 oktober.
Ja, maar omdat het op jaarbasis is kijken ze dus wel voor 1 oktober wat je geproduceerd hebt. Ik denk dat de maatregel voor VdB niet zoveel effect heeft als ze de teruglevering vanaf 1 oktober zouden hanteren. Maar het voelt wel alsof ze met terugwerkende kracht (namelijk afgelopen jaar) een afrekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:52
(Dat zeg ik toch? :P) Ik heb een maart-maart jaarafrekening, en mij vertelden ze dat mijn teruglevering in die periode de staffel bepaalt. Vervolgens bepaalt de staffel wat mijn terugleverboete is per dag vanaf 1 oktober.

Als ik blijf tot maart betaal ik waarschijnlijk 5.5*29 euro aan boete, en ik moet nu enorm mijn best gaan doen met zinloos kWh verbranden om nog onder de 3000kWh staffel te blijven (dan is het 5.5*21 euro boete).

Nu vertrekken loont ook niet, want oktober-februari zijn mijn netto afname-maanden die ik graag saldeer met afgelopen zomer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mdvmine
dutchminator schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:37:
Nu vertrekken loont ook niet, want oktober-februari zijn mijn netto afname-maanden die ik graag saldeer met afgelopen zomer.
Reden van dit hele verhaal is de onbalanskosten zogenaamd terwijl die vanaf oktober zeker niet door de PV opwek zullen komen. Maar door in oktober te beginnen zetten ze wel mooi mensen zoals jij klem, wow slim!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-07 14:37
Greymane schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:23:
Alle heisa hieromtrent even terzijde; Ik krijg volgende maand 10 stuks 400wp zonnepanelen, opbrengst gaat tussen de 3000 en 4000kWh liggen. Ik neem nu nog dynamisch stroom af bij ANWB.

Is het slim om nu direct een vast 3 jarig contract ergens aan te gaan met een partij die deze regeling nog niet hanteert? Ik zag via gaslicht.com dat in via bijvoorbeeld Oxxio per maand om en nabij 17 euro toe krijg.
Waarom niet gewoon dynamisch blijven?

Ik vraag dit omdat ik in een vergelijkbare situatie zit en ook aan het twijfelen ben wat te doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Srvv93 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

Waarom niet gewoon dynamisch blijven?

Ik vraag dit omdat ik in een vergelijkbare situatie zit en ook aan het twijfelen ben wat te doen. :P
omdat je dan vaak duurder uit bent als je ongeveer evenveel opwekt als verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padadum
dutchminator schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:37:
(Dat zeg ik toch? :P) Ik heb een maart-maart jaarafrekening, en mij vertelden ze dat mijn teruglevering in die periode de staffel bepaalt. Vervolgens bepaalt de staffel wat mijn terugleverboete is per dag vanaf 1 oktober.

Als ik blijf tot maart betaal ik waarschijnlijk 5.5*29 euro aan boete, en ik moet nu enorm mijn best gaan doen met zinloos kWh verbranden om nog onder de 3000kWh staffel te blijven (dan is het 5.5*21 euro boete).

Ja zeker dat zei je inderdaad, mijn verwoording was wat ongelukkig. Maar het voelt inderdaad als klemzetten, omdat nu vertrekken onhandig is. Terwijl een vast contract vastleggen nu aantrekkelijk lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariomario
mdvmine schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:41:
[...]

Reden van dit hele verhaal is de onbalanskosten zogenaamd terwijl die vanaf oktober zeker niet door de PV opwek zullen komen. Maar door in oktober te beginnen zetten ze wel mooi mensen zoals jij klem, wow slim!
Op de daadwerkelijke afrekening krijg je dat geld weer terug omdat je nauwelijks hebt teruggeleverd. Hooguit de eerste staffel nog....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-07 14:37
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:44:
[...]

omdat je dan vaak duurder uit bent als je ongeveer evenveel opwekt als verbruikt.
En als je (veel) meer teruglevert dan je verbruikt? Profiteer je bij een dynamisch contract dan niet juist van de gemiddeld hogere TLV? Ik snap dat salderen je dan minder oplevert, maar hoe veel scheelt dat?

Ik als leek probeer het zo goed mogelijk te begrijpen, maar dat wordt door de jaren wel steeds lastiger...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:08
Srvv93 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:55:
[...]

En als je (veel) meer teruglevert dan je verbruikt? Profiteer je bij een dynamisch contract dan niet juist van de gemiddeld hogere TLV? Ik snap dat salderen je dan minder oplevert, maar hoe veel scheelt dat?

Ik als leek probeer het zo goed mogelijk te begrijpen, maar dat wordt door de jaren wel steeds lastiger...
Het grote day ahead topic heeft een start post

Zelfs met thuisaccu is het lastig om elke maand een gemiddeld teruglevertarief te halen van >10ct/kWh

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Srvv93 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:55:
[...]

Bij een vast of variabele tarief saldeer je tegen leveringstarief (vaak veel hoger dan uurtarief tijdens zonuren) + belasting + BTW.

Bij een dynamisch uurtarief saldeer je tegen een vaak laag tarief tijdens zonuren + belasting + BTW.

Dus bij verbruik en terugleveren in evenwicht is het niet slim om dynamisch uurtarief te nemen.

Zelfs tot 2027 en afbouw salderingsregeling is dit doorgaat krijg je minimaal 80% van het leveringstarief vergoed. En bij de lage zon uurtarieven blijft een vast of variabele tarief nog lang voordeliger.

[ Voor 3% gewijzigd door space-one op 16-08-2023 16:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vicco101
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-06 19:23
Wat een geneuzel allemaal met vandeBron.

Om de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk te beperken zullen we NOG meer energie nodig hebben uit zon en wind. Dan helpt dit geneuzel niet echt om dit voor elkaar te krijgen. het idee is dat je iets met de energie doet zolang die beschikbaar is en dan is opslaan voor later iets wat zal moeten worden gerealiseerd. Dit kan een combinatie zijn van lokaal/regionaal. Zo gaan we met zijn allen de goede kant op ipv de foute.

Ik ben het eens met de mensen die nu roepen dat vandeBron dan ook eerst zelf eens de hand in eigen boezem steekt en zonneparken en windmolens afschakeld alvorens dit weer bij de consument te zoeken.

Het wordt tijd dat de energiemarkt eens nader wordt bekeken door de politiek icm netbeheerders en dat we zo een netwerk creeren die voor de toekomst weer werkbaar is. Het lijkt me verstandig om dit niet aan de energiemaatschappijen over te laten vanwege de prikkel tot winst.

We gaan hier waarschijnlijk in de nabije toekomst nog veel over horen en ik hoop ook zeker dat vandeBron op de vingers getikt gaat worden door de ACM of door een juridische procedure die van nog wel aangespannen gaat worden als dit allemaal doorgaat.

To be continued....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Patriot schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Nee, het staat er niet helemaal los van. Het is een samenhang van wetgeving waar de salderingsregeling onderdeel van uitmaakt die ervoor zorgt dat energieleveranciers energie van relatief lage waarde moeten accepteren terwijl ze dat geld kost.
Heb je gelezen wat de CFO van VDB erover zegt?
Volgens de financieel directeur staat de nieuwe herverdeling van de kosten los van de salderingsregeling, de subsidie voor zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:10
vicco101 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:05:
Wat een geneuzel allemaal met vandeBron.

Om de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk te beperken zullen we NOG meer energie nodig hebben uit zon en wind. Dan helpt dit geneuzel niet echt om dit voor elkaar te krijgen. het idee is dat je iets met de energie doet zolang die beschikbaar is en dan is opslaan voor later iets wat zal moeten worden gerealiseerd. Dit kan een combinatie zijn van lokaal/regionaal. Zo gaan we met zijn allen de goede kant op ipv de foute.

Ik ben het eens met de mensen die nu roepen dat vandeBron dan ook eerst zelf eens de hand in eigen boezem steekt en zonneparken en windmolens afschakeld alvorens dit weer bij de consument te zoeken.

Het wordt tijd dat de energiemarkt eens nader wordt bekeken door de politiek icm netbeheerders en dat we zo een netwerk creeren die voor de toekomst weer werkbaar is. Het lijkt me verstandig om dit niet aan de energiemaatschappijen over te laten vanwege de prikkel tot winst.

We gaan hier waarschijnlijk in de nabije toekomst nog veel over horen en ik hoop ook zeker dat vandeBron op de vingers getikt gaat worden door de ACM of door een juridische procedure die van nog wel aangespannen gaat worden als dit allemaal doorgaat.

To be continued....
Alsof de politiek hier iets aan gaat doen. Geld regeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:09:
[...]

[...]
Ja omdat het geen invloed heeft op de salderingsregeling, die onverminderd van kracht blijft. Het neemt niet weg dat het één van de oorzaken is van de noodzaak van de maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Domba schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Zelfs met thuisaccu is het lastig om elke maand een gemiddeld teruglevertarief te halen van >10ct/kWh
Afgelopen maand 9,17 cent zonder accu. Ben benieuwd wat het gaat worden met thuisbatterij.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Patriot schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Ja omdat het geen invloed heeft op de salderingsregeling, die onverminderd van kracht blijft. Het neemt niet weg dat het één van de oorzaken is van de noodzaak van de maatregel.
Dat vul je zeg in of heb je daar een bron voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Domba schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

En als die thuisaccu ook nog dienst moet doen om het netwerk te ontlasten in het gehele jaar. Dus bij goedkope wind en weinig zon laden vanaf netwerk is dat alleen mogelijk met een variabel uurtarief

Geen vast of variabele tarief meer aanbieden Anders werkt het niet

Een variabel uurtarief kan voor de terugverdientijd van de panelen heel onvoordelig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:46
Onzin natuurlijk. Zonder salderen heb je alleen de TLV. Het heeft volstrekt geen zin om een TLV te hebben en tegelijkertijd variabele vaste kosten die afhangen van de hoeveelheid ingevoede stroom.

Ik neem aan de CFO van VdB prima weet dat variabele vaste kosten volstrekt onzin zijn. Die variabele vaste kosten kunnen prima in de TLV verwerkt worden. Met het huidige plan kom je dan geloof ik op een negatieve TLV uit.

Het enige wat VdB doet is de salderingsregeling omzeilen. Natuurlijk moeten ze er zoveel mogelijk ruis tegenaan gooien om dat doel te verbergen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:26
Hoe wil vbB dit toepassen bij PV bezitters zonder slimme meter? Dat lijkt niet mogelijk en dus is er sprake van rechtsongelijkheid met PV bezitters die wel een slimme meter hebben. Dat lijkt mij een draadje voor een juridisch gevecht, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
[...]

"Volgens de financieel directeur staat de nieuwe herverdeling van de kosten los van de salderingsregeling, de subsidie voor zonnepanelen."
[...]
Haha wat een leugen, deze regeling is juist afhankelijk van de salderingsregeling! Juist door de salderingsregeling hebben PV eigenaars belastingvoordeel waardoor het niet per se loont om weg te gaan bij VDB. Zonder de salderingsregeling zou teruggeleverde zonnestroom niets waard zijn met deze nieuwe kosten, en stappen ze zo goed als zeker meteen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Afgelopen maand 9,17 cent zonder accu. Ben benieuwd wat het gaat worden met thuisbatterij.
Voor mij met 11,41ct/kWh gemiddeld voor terugleveren, Maar ook flinke meevallers bij afname zoals 2 juli 65kWh ( 29.3ct + 15,2ct) (normaal heb ik geen afname, maar voor uurprijzen lager dan -16ct maak ik een uitzondering)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ElectricAlex schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:01:
Ik heb geen teruglevermeter (want Ferraris) en ik zit ook niet bij Vandebron.
Maar toch vraag ik mij nu wel af hoeveel kWh ik jaarlijks bij benadering teruglever.
(natuurlijk is dat enigzins te beinvloeden door grote stroomverbruikers aan te zetten als de zon schijnt)
Waar moet ik dan aan denken ?
Mijn panelen leveren per jaar circa 2700 kWh wat ongeveer de behoefte dekt.
Zelf bijvoorbeeld een SDM120 meter of SDM630 meter direct na je hoofdschakelaar plaatsen en je weet het.
Die registreren heen- en weer-stroom apart.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
phicoh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:16:
[...]

Onzin natuurlijk. Zonder salderen heb je alleen de TLV. Het heeft volstrekt geen zin om een TLV te hebben en tegelijkertijd variabele vaste kosten die afhangen van de hoeveelheid ingevoede stroom.

Ik neem aan de CFO van VdB prima weet dat variabele vaste kosten volstrekt onzin zijn. Die variabele vaste kosten kunnen prima in de TLV verwerkt worden. Met het huidige plan kom je dan geloof ik op een negatieve TLV uit.

Het enige wat VdB doet is de salderingsregeling omzeilen. Natuurlijk moeten ze er zoveel mogelijk ruis tegenaan gooien om dat doel te verbergen.
TLV is pas na saldeervolume,
Daarin verwerken is minder dan VdB nu wil hebben, ze willen het ook voor elke kWh binnen saldeervolume

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operateur
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-08-2023
In plaats van de miljoenen winst te gebruiken om te innoveren, verdwijnen die in de zakken van de duurbetaalde nietsnutten zoals CEO's e.d.. Wat dacht je van het totale vermogen overdag bij zon te verlagen dan raakt het net niet overbelast, gaat de prijs niet de min in en hoeven klanten ook niet die kosten te betalen.
Ik lever op perfecte onbewolkte dagen maximaal 3.4 kWh en val ik in het 0-tarief dus heb ik geen terugleverkosten. Echter vandebron zegt neeee, 1+1 is geen twee.... dat ligt eraan hoe je het berekent, wij hebben berekend dat u 13 cent gaat betalen per dag want wanneer wij over het hele jaar gaan kijken moet u toch betalen. okay... uren per jaar gedeeld door totale opbrengst is net aan 1 kWh per dag. schiet mij maar lek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:01
Het aantal posts gaat zo hard dat ik het niet allemaal bij kan benen. Onderstaande uit Trouw en het RD had ik nog niet gezien (maar wordt door meerderen hier al wel verwacht):
Verdouw van Vandebron laat weten dat de extra toeslag in principe geen tijdelijke maatregel is. Ook wanneer de salderingsregeling is afgeschaft, zal de massale opwekking van zonnestroom extra kosten meebrengen, zeker omdat er steeds meer zonnepanelen komen. „De nieuwe fase in de energietransitie vraagt om nieuwe verdelingen. Maar onze missie blijft 100 procent groene energie in Nederland.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:12:
[...]

Dat vul je zeg in of heb je daar een bron voor?
:')

Hij zegt dat het los staat van de salderingsregeling maar niet dat de kosten niet worden veroorzaakt door salderen. Ik baseer me net zo goed als jij op de uitspraak die hij heeft gedaan. Er is veel om de kostenpost te doen en het is meer dan zijdelings bij het salderen betrokken, dan iedereen die het niet met je eens is lekker wegschuiven onder het mom 'offtopic' is echt ff te makkelijk hoor ;)

EDIT: Nog even los van het feit dat sommigen vinden dat het niet mag omdat ze het zien als een de facto wijziging in de salderingsregeling. Moeten die mensen ook snaveltjes toe en wegwezen hier?

[ Voor 15% gewijzigd door Patriot op 16-08-2023 16:36 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DeDooieVent
En zo slaat een kleine partij boeven het complete fundament onder de energietransitie weg. Geen hond haalt het nog in zijn hoofd te investeren voor meerdere decennia als dit soort figuren het beleid gaan bepalen en de regels om de paar jaar wijzigen. Volkomen onbetrouwbaar als de overheid dit toestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:30
Hoe zit het met rechtsongelijkheid ten opzichte van mensen met een Ferrarismeter? Is daar jurisprudentie voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ElectricAlex schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:01:
Ik heb geen teruglevermeter (want Ferraris) en ik zit ook niet bij Vandebron.
Maar toch vraag ik mij nu wel af hoeveel kWh ik jaarlijks bij benadering teruglever.
(natuurlijk is dat enigzins te beinvloeden door grote stroomverbruikers aan te zetten als de zon schijnt)
Waar moet ik dan aan denken ?
Mijn panelen leveren per jaar circa 2700 kWh wat ongeveer de behoefte dekt.
Mijn zonnepanelen wekken ook zoiets op en dat dekt het verbruik. Je moet dan denken aan 1800 kWh afname en 1900 kWh teruglevering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-07 18:33

silverball

De wagen voor moderne mensen

Cranberry schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:30:
Het aantal posts gaat zo hard dat ik het niet allemaal bij kan benen. Onderstaande uit Trouw en het RD had ik nog niet gezien (maar wordt door meerderen hier al wel verwacht):

[...]
:( |:( Mochten de reuzen hier mee op inspringen, en dat gaan ze, is het gewoon klaar met de incentive om PV aan te leggen in Nederland na saldering. Die businesscase ga je niet meer rond krijgen.

Het is hopen dat de politiek hier op termijn een stokje voor gaat steken, want de ACM blijkt er opnieuw weer niet voor de particulier te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door silverball op 16-08-2023 16:48 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-07 14:59
Juridisch vraag ik me af of ze dit gaan redden (mits er iemand gaat procederen). Hun juristen zullen vast bedacht hebben dat dit mag, maar dat vraag ik me ten zeerste af.

Deze maatregel is in essentie afscheid nemen van het principe van salderen. Tegen elkaar wegstrepen van geleverd en afgenomen gaat niet meer op, dat wat geleverd wordt, ook wanneer dat minder is dan wat uiteindelijk op jaarbasis wordt afgenomen kost per saldo een stuk meer dan dat wat wordt afgenomen. In die zin is het ook niet meer dan een (al dan niet) slim trucje om te proberen een wet te omzeilen.

Daarnaast ontstaat er rechtsongelijkheid tussen huishoudens met oude en met nieuwe meters, de vraag is of een nieuwe meter afdwingbaar is en indien niet of een contract geweigerd mag worden wanneer iemand geen nieuwe meter wenst te laten installeren.

Kortom, ik denk dat hier het laatste woord nog niet over gezegd of geschreven is. Ik kan me zo voorstellen dat dit voor de politiek ook een aardige actie is om een mening over te hebben en te ventileren. Juist vanwege de verstrekkende gevolgen die dit gaat hebben mocht VDB hiermee wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:43
Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:07:
[...]

Salderen: je afname mag je verrekenen met wat je teruglevert
Terugleverheffing: terugleveren kost geld

Zie jij echt niet dat deze twee tegenstrijdig zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
DeDooieVent schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:35:
En zo slaat een kleine partij boeven het complete fundament onder de energietransitie weg. Geen hond haalt het nog in zijn hoofd te investeren voor meerdere decennia als dit soort figuren het beleid gaan bepalen en de regels om de paar jaar wijzigen. Volkomen onbetrouwbaar als de overheid dit toestaat.
Mja, had je twee jaar geleden gezegd dat dit zou gebeuren zou je voor gek verklaard worden en waarschijnlijk zelfs voor wappie uitgemaakt worden.
Bizar hoe je toch elke keer gepakt wordt als je denkt het goed gedaan hebt.

Maar zoals hier ook al wel gezegd wordt, geld regeert, klimaat is bijzaak (en een goed excuus om aan dat geld te komen). :/
Hopelijk hebben wij er niet teveel last van, afgelopen jaar kwamen we redelijk op 0 kWh uit aan het einde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
silverball schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:46:
:( |:( Mochten de reuzen hier mee op inspringen, en dat gaan ze, is het gewoon klaar met de incentive om PV aan te leggen in Nederland na saldering. Die businesscase ga je niet meer rond krijgen.
Dat valt heel erg mee. Dynamisch levert minder op dan salderen via een vast of variabel contract, maar de prijzen zijn hoog genoeg dat je daarmee ook prima een installatie kan terugverdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mariomario
delpit schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:47:

Kortom, ik denk dat hier het laatste woord nog niet over gezegd of geschreven is. Ik kan me zo voorstellen dat dit voor de politiek ook een aardige actie is om een mening over te hebben en te ventileren. Juist vanwege de verstrekkende gevolgen die dit gaat hebben mocht VDB hiermee wegkomen.
Het is niet voor niets dat een kleine partij (onder de vleugels van een grote) dit als eerste gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:08:
[...] En daarna zou overcapaciteit ook best wat voor te zeggen zijn, om bijvoorbeeld energie voor andere zaken op te wekken (eg groene waterstof). Daarnaast is ook de vraag of overcapaciteit niet goedkoper is dan half Nederland volgooien met li-ion torens
Grotendeel eens; kleine accu's kunnen pieken opvangen en de nacht overbruggen.
En welke subsidies naar salderen? Behalve salderen zelf al, je mag je goedkope stroom verkopen tegen de prijs van dure stroom (wat natuurlijk betaald wordt door de andere gebruikers, wat gewoon subsidie is),
Absoluut niet mee eens. Zolang het voor jouw prijs niet uitmaakt wanneer je stroom verbruikt mag het ook niet uitmaken wanneer en hoeveel je terug levert. Dat er overgegaan moet worden naar financieel salderen, is door de toename van solar (en wind) wel begrijpelijk. Maar dat is iets heel anders. Zie mijn ACM melding.
wat dacht je van de belastingen? Je krijgt door salderen belasting betaald van de overheid over de stroom die jij teruglevert. Normaal gesproken betaal je belasting voor hetgeen je afneemt, en betaal je nog een keer belasting over hetgeen je levert.
Nee, door salderen betaal je alleen je netto verbruik, net als je bij Belasting TOEGEVOEGDE Waarde alleen voor de door jou netto toegevoegde waarde btw afdraagt. Gewoon verkoop - inkoop.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:47

nwagenaar

God, root. What's the differen

Femme schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:46:
[...]
Het vervelende is wel dat het ongecontroleerde aanbod van zonnestroom door particulieren ervoor zorgt dat energieleveranciers hun heil moeten zoeken bij uitbaters van zonneparken om onbalans op te lossen. Die verdienen goed aan curtailing. Je kunt zelfs day-ahead energie verkopen, niks leveren als de onbalansprijs negatief is en aan twee kanten inkomsten hebben (day-ahead verkoop en onbalansvergoeding).
Tot een bepaalde hoogte zal de ongecontroleerde aanbod van zonnestroom door particulieren een rol spelen, maar ik blijf erbij dat dit extreem beperkt is. Zo ben ik van mening dat wind energie meer bepalend is voor onbalans en uitschieters op de vluchtige energiemarkt bijvoorbeeld en dat het ongecontroleerde aanbod van zonnestroom door particulieren geen of amper invloed heeft om de onbalansproblematiek op te lossen.
De kosten moeten gedragen worden door de klanten van het energiebedrijf die geen of weinig PV hebben. We moeten toch helemaal niet willen dat er op deze manier geld weglekt van particulieren naar commerciële exploitanten van zon- en windparken.
De realiteit is dat wij in Nederland met z'n allen betalen voor heel veel zaken terwijl wellicht maar een een bepaalde groep personen hier gebruik van maken. Ik spreek voor mijzelf, maar ik heb hier niet zo'n problemen mee zolang het geld wat ik betaal niet primair gebruikt wordt om de winstbalans van een commerciele organisatie te spekken.

We zitten in feite nog steeds in de energietransitie, zeker de laatste paar jaar is de transitie erg snel gegaan en energiemaatschappijen ervaren hier dus aanpassingproblemen door en dat is een probleem wat de energiebranch - al dan niet samen met de overheid - moet oplossen zonder dit direct bij de eindklant neer te leggen.

En daar zit nu dus het probleem, de verkeerde persoon krijgt de rekening gepresenteerd en mooi verpakt naar de media toe terwijl de root-cause echt niet de particulier met zonnepanelen is ;)
Dit had minder kunnen zijn als huishoudens meer doen aan vraag- en aanbodsturing, dus energie gebruiken op het moment dat er veel aanbod is en curtailen als er teveel aanbod is. Het probleem wordt dan direct bij de oorzaak aangepakt. Voor de huishoudens die mogen salderen is het echter financieel niet interessant om dit te doen. Vandebron probeert nu in ieder geval om zelfconsumptie aan te moedigen.
Al weken zo niet maanden zijn diverse netbeheerders bezig met het informeren van eindgebruikers met PV's dat men zoveel mogelijk moet consumeren; ik heb hier al diverse artikelen over gelezen op bijvoorbeeld RTL Nieuws, Nu.nl, De Brug (lokale krant in Kampen) en De Stentor.

Ik denk dat de meeste mensen ook weten dat dit het beste is en ik denk ook wel dat er meer dan genoeg mensen dit doen voor zover dit mogelijk is.

Ik bedoel, ik leverde vanmiddag rond 13:30 netto 2500W terug terwijl de airco's aanstaan, de afwasmachine liep, de wasmachine liep en de WPB bezig was met de legionella run; meer verbruiken is simpelweg (nog) niet mogelijk en ik verwacht dat dit bij veel huishoudens het geval is.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-06 10:55
https://solarmagazine.nl/...or-eigenaren-zonnepanelen

Hoewel de VDB regeling niet expliciet benoemd wordt is het natuurlijk wel een grote factor in de terugverdientijd. Verwacht niet dat hier veel van komt maar toch interessant om te lezen. Ze gaan ook in over de rekenmethode van het ACM wat betreft de kosten van het salderen voor de energiebedrijven.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:54
Ook altijd bijzonder hoe een marketing afdeling het ook nog wil laten overkomen als een mooie nieuwe toevoeging. "Nieuw" :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqg8lkR_-ck7WX99P-XvJHyq0BA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/em1Jno3Xpj0hRuhfcnzvSnZU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

NIEUW: 40% minder klanten O-)
goed nieuws voor de transitie!

[ Voor 34% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
phicoh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:51:
[...]
Dat valt heel erg mee. Dynamisch levert minder op dan salderen via een vast of variabel contract, maar de prijzen zijn hoog genoeg dat je daarmee ook prima een installatie kan terugverdienen.
Als je bij dit VDB model blijft (rekent makkelijk) zonder salderen: stel je koopt een 3,5kWp installatie voor 5000 euro. Totale energiegebruik is 3000 kWh, eigenverbruik 33% van opwek ook 3000 kWh. Je gebruikt dus zelf direct 1000kWh van de zonnepanelen die je anders voor 30 cent/kWh had gekocht. De rest van de opgewekte stroom is waardeloos (volgens VDB, of je moet zelfs bijbetalen!). Je bespaart dus 30 cent * 1000 = 300 euro per jaar. Terugverdientijd is dan 5000 / 300 = 16 jaar. Mwoah niet echt interessant meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

ytr81 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:59:
Ook altijd bijzonder hoe een marketing afdeling het ook nog wil laten overkomen als een mooie nieuwe toevoeging. "Nieuw" :o

[Afbeelding]
Is het niet nieuw dan? Je hebt spijkers op laag water zoeken en je hebt dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-07 15:48
FabianGTI schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:51:
[...]

Mja, had je twee jaar geleden gezegd dat dit zou gebeuren zou je voor gek verklaard worden en waarschijnlijk zelfs voor wappie uitgemaakt worden.
Bizar hoe je toch elke keer gepakt wordt als je denkt het goed gedaan hebt.

Maar zoals hier ook al wel gezegd wordt, geld regeert, klimaat is bijzaak (en een goed excuus om aan dat geld te komen). :/
Hopelijk hebben wij er niet teveel last van, afgelopen jaar kwamen we redelijk op 0 kWh uit aan het einde.
Twee jaar geleden had vandebron nog het zonnecollectief, een beetje een postcoderoos-achtige constructie waarbij de TLV €0.105 was en de bedoeling was om mini-verbruikers zonder zonnepanelen te combineren met terugleveraars met overschot. Daarbij waren de vaste kosten lager en de stroomprijs iets hoger, waardoor voor de mini-verbruikers een netto lager bedrag was en de terugleveraars een (relatief) hoge TLV kregen. Dan is het nieuwe voorstel totaal iets anders en bijna tegenstrijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:51
space-one schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:13:
[...]

En als die thuisaccu ook nog dienst moet doen om het netwerk te ontlasten in het gehele jaar. Dus bij goedkope wind en weinig zon laden vanaf netwerk is dat alleen mogelijk met een variabel uurtarief

Geen vast of variabele tarief meer aanbieden Anders werkt het niet

Een variabel uurtarief kan voor de terugverdientijd van de panelen heel onvoordelig zijn.
Er is bij thuis-accu's een goede kans dat ze het net juist meer belasten dan ontlasten, althans volgens de netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
mdvmine schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:03:
Als je bij dit VDB model blijft (rekent makkelijk) zonder salderen: stel je koopt een 3,5kWp installatie voor 5000 euro. Totale energiegebruik is 3000 kWh, eigenverbruik 33% van opwek ook 3000 kWh. Je gebruikt dus zelf direct 1000kWh van de zonnepanelen die je anders voor 30 cent/kWh had gekocht. De rest van de opgewekte stroom is waardeloos (volgens VDB, of je moet zelfs bijbetalen!). Je bespaart dus 30 cent * 1000 = 300 euro per jaar. Terugverdientijd is dan 5000 / 300 = 16 jaar. Mwoah niet echt interessant meer.
Waarom zou je het VdB model toepassen op dynamisch? Zelf VdB zelf doet dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operateur
  • Registratie: Januari 2017
Ik heb dus een set aangeschaft van 4 panelen met omvormer met een maximum van 1kWh. Op 5,5 mtr van mijn schuurtje staat mijn flat van 3 hoog. Opbrengst najaar winter en voorjaar is niet veel alleen in hoogzomer staat er zon op dus totale jaaropbrengst ongeveer 430 kWh. Ach alle beetjes helpen toch? Toch val ik volgens Vandebron niet in het 0-tarief maar moet ik 13ct per dag gaan betalen. Zeg maar 47,45 per jaar. 430kW is wat mijn omvormer aangeeft gezien ik overdag bij zon de wasmachine laat draaien is het teruggeleverde dus nog minder.... ik hoef niet eens meer uit te rekenen wat mijn zonnepanelen kosten in plaats van opleveren. de investering heb ik nog niet eens meegerekend. En we pikken dit maar allemaal zodat de CEO's de miljoenen onder hun armen kunnen verdelen?? Ik stap over naar een ander tot ik Off Grid ga, dan betaal IK de investering en IK het onderhoud van wat ik uitspaar. Zouden de energieleveranciers ook eens moeten doen en niet die kosten bij de klant neerleggen . Had ik mijn analoge meter nog maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Johan Bogle schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

een simpel risicoloos spaardeposito met 4%
In Russische roebels zeker :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

mdvmine schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:03:
[...]

Nee joh, voor de 2000 kWh die je teruglevert en volledig kunt salderen krijg je met hun huidige tarief 34 cent per kWh. Ook betaal je jaarlijks leverkosten van in dit geval € 252.

In plaats van € 1020 voor 3000 kWh á € 0,34 per kWh betaal je € 252. Besparing € 768. In 6,5 jaar is de investering terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
TvanW schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:11:
[...]

In Russische roebels zeker :+
Ik snap hem niet? Meer dan 4% ga je echt niet meer pakken als deze regel overal doorgevoerd wordt. Kosten liggen nu op zo’n 1,40/1,50 per WP en tvt gaat zo makkelijk naar 12 jaar of meer. Jij leeft nog in een andere tijd denk ik met russische roebel rendementen op zonnepanelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
phicoh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:09:
[...]
Waarom zou je het VdB model toepassen op dynamisch? Zelf VdB zelf doet dat niet.
Omdat je zei dat dynamisch minder oplevert dan variabel. (en dit is variabel maar zonder salderen, in de toekomst). Ook zullen veel mensen dynamisch te eng vinden, of in ieder geval weet je de prijzen niet dus je weet de terugverdientijd niet van te voren. (Of je moet heel veel verbruik hebben zoals een EV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
Femme schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:14:
[...]
Nee joh, voor de 2000 kWh die je teruglevert en volledig kunt salderen krijg je met hun huidige tarief 34 cent per kWh. Ook betaal je jaarlijks leverkosten van in dit geval € 252.

In plaats van € 1020 voor 3000 kWh á € 0,34 per kWh betaal je € 252. Besparing € 768. In 6,5 jaar is de investering terugverdiend.
Ja mijn voorbeeld is in de toekomst geplaatst zonder salderen. In de context van (1) nieuwe terugleverkosten zijn ook nodig zonder salderen en (2) "zonnepanelen blijven ook in de toekomst nog rendabel" (zonder salderen interpreteer ik dat dus).

[ Voor 15% gewijzigd door mdvmine op 16-08-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-07 21:26
My two cents:

Ik heb een verbruik van 3600kwh, en ik produceer ook 3600kwh (oke, ik zat er afgelopen jaar 4kwh naast ;) ). Nu streep ik dat tegen elkaar weg, maar als ik bij VDB zou zitten, zou ik over 2600kwh dus terugleveringskosten betalen. Dit komt uit op 252 euro per jaar.

Stel, dit jaar gaat elke maatschappij dit overnemen. Ik heb mijn panelen nu precies een jaar, en kostte 8000 euro (ongeveer). Oorspronkelijk zou ik het in 6 jaar terugverdienen, maar in die 6 jaar (nog 5 resterend) zou ik dus 1260 euro betalen in totaal. Dat is een kostenverhoging van 15% (!) waarmee ik niet had gerekend. Zeker gelet op dat salderen steeds minder wordt (dat zat al in mijn terugverdientijd berekening inbegrepen), heeft dit een extra verzwarend effect op mijn terugverdientijd. Die 1260 verdien ik namelijk lang niet zo snel terug over 6 jaar, dan nu of volgend jaar (ivm saldering hoogtes).

Ik zat van de week te kijken naar nieuwe contracten en heb 3 jaar bij Oxxio vandaag afgesloten. Ik heb alle voorwaarden nagelezen, en nergens staat dat je een accurate inschatting van je verbruik hoeft op te geven. Dat kan ook niet; op de meeste vergelijkingssites kan je ook aangeven dat je een 2persoonshuishouden ben bijvoorbeeld en krijg je ook keurig een contract. Ik heb dus niet aangegeven dat ik zonnepanelen heb, 3 jaar afgesloten (dat kon niet als je erbij zet dat je wel zp hebt).

Moreel niet prettig, en het kostte me veel tijd om door alle voorwaarden heen te gaan (van Oxxio, maar ook van de vergelijkingssite), maar mijn conclusie was dat dit wel geoorloofd is. Dan heb ik in ieder geval 3 jaar geen last van deze grappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Johan Bogle schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:15:
[...]
Ik snap hem niet? Meer dan 4% ga je echt niet meer pakken als deze regel overal doorgevoerd wordt. Kosten liggen nu op zo’n 1,40/1,50 per WP en tvt gaat zo makkelijk naar 12 jaar of meer. Jij leeft nog in een andere tijd denk ik met russische roebel rendementen op zonnepanelen…
Dan moet je niet reageren maar eerst lezen waar het over gaat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Djerro123 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:22:
My two cents:

Ik heb een verbruik van 3600kwh, en ik produceer ook 3600kwh (oke, ik zat er afgelopen jaar 4kwh naast ;) ). Nu streep ik dat tegen elkaar weg, maar als ik bij VDB zou zitten, zou ik over 2600kwh dus terugleveringskosten betalen. Dit komt uit op 252 euro per jaar.

Stel, dit jaar gaat elke maatschappij dit overnemen. Ik heb mijn panelen nu precies een jaar, en kostte 8000 euro (ongeveer). Oorspronkelijk zou ik het in 6 jaar terugverdienen, maar in die 6 jaar (nog 5 resterend) zou ik dus 1260 euro betalen in totaal. Dat is een kostenverhoging van 15% (!) waarmee ik niet had gerekend. Zeker gelet op dat salderen steeds minder wordt (dat zat al in mijn terugverdientijd berekening inbegrepen), heeft dit een extra verzwarend effect op mijn terugverdientijd. Die 1260 verdien ik namelijk lang niet zo snel terug over 6 jaar, dan nu of volgend jaar (ivm saldering hoogtes).

Ik zat van de week te kijken naar nieuwe contracten en heb 3 jaar bij Oxxio vandaag afgesloten. Ik heb alle voorwaarden nagelezen, en nergens staat dat je een accurate inschatting van je verbruik hoeft op te geven. Dat kan ook niet; op de meeste vergelijkingssites kan je ook aangeven dat je een 2persoonshuishouden ben bijvoorbeeld en krijg je ook keurig een contract. Ik heb dus niet aangegeven dat ik zonnepanelen heb, 3 jaar afgesloten (dat kon niet als je erbij zet dat je wel zp hebt).

Moreel niet prettig, en het kostte me veel tijd om door alle voorwaarden heen te gaan (van Oxxio, maar ook van de vergelijkingssite), maar mijn conclusie was dat dit wel geoorloofd is. Dan heb ik in ieder geval 3 jaar geen last van deze grappen.
Werkt dat? Je hebt nu mogelijk een contract afgesloten waarop je niet mag/kunt terugleveren?
en de vraag is ook wat je nu denkt vastgezet te hebben. de TLV in ieder geval niet waarschijnlijk maar dat vind je ook niet zo belangrijk in jouw geval lijkt me.

Je had ook gewoon greenchoice kunnen kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 17:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:48

vliegnerd

Nintendo fan.

Ik snap overigens niet hoe/waarom mensen vanwege de mogelijke zonnepanelen kosten, zoals nu bij vdB, nu meteen kunnen overstappen naar een andere aanbieder.

Dat kan toch alleen als je toevallig net een jaarafrekening hebt gehad?

Als je dat nu doet dan verlies je toch al je teruggeleverde "nog te salderen" tegoed? Dus stel je hebt nu een variabel contract met jaarrekening in januari of een vast contract sinds januari en je accepteert de boete van 50 euro. Dan krijg je een paar duizend kWh uitbetaald volgens het teruglevertarief maar je verliest het "recht" om belastingen te salderen. Zelfs als je nu dynamisch zit verlies je je saldeer rechten.

Of accepteren jullie die kosten? (Is iedereen zich wel bewust van die kosten?)

[ Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 16-08-2023 17:47 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
mdvmine schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:19:
Omdat je zei dat dynamisch minder oplevert dan variabel. (en dit is variabel maar zonder salderen, in de toekomst). Ook zullen veel mensen dynamisch te eng vinden, of in ieder geval weet je de prijzen niet dus je weet de terugverdientijd niet van te voren. (Of je moet heel veel verbruik hebben zoals een EV).
Op dit moment levert dynamisch minder op dan variabel, vanwege de verschillen in salderen. Dat verschil valt weg als het salderen afgeschaft is.

Beurskoersen en rentetarieven weet je in het algemeen ook niet van te voren. Er lijkt een beetje een obsessie te zijn met de voorspelbaarheid van energietarieven. Natuurlijk wel iets wat gunstig is voor de traditionele leveranciers. Behalve als de prijzen echt omhoog gaan. Dan blijkt dat voor iedereen met een variabel contract of een vast contract dat net afloopt die prijzen net zo onvoorspelbaar zijn als met een dynamisch contract. We zien dat nu ook met VdB: mensen die daar nu een variabel contract hebben en nog een flink te salderen saldo zijn goed de klos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:47
Vooral u met transitie hebben we (nog ) overschotten maar probleem waarschijnlijk dat we straks te kort komen met al die warmptepompen en electrische rijden.

Waar ik me erger is dat energiebedrijven naar mijn mening gewoon beide walletjes eten. Ze leveren stroom en krijgen stroom(goedkoop) zei hebben nooit bekommert om het netwerk. En ze hebben actief gepromoot hoe goed zonnepanelen wel niet zijn als investering.

Tevens hele energieplafond is juist door energiebedrijven aangedragen.
Een energiebedrijf gaat echt niet contract van 5 jaar inkopen nu niet en straks niet.

Ben benieuwd hoe transparant ze zijn als ik nu 3 jaar afsluit en eerder weg wil dat ze ook kunnen laten zien wanneer tot wanneer ze hebben ingekocht en die boete incalculeren.

Probleem van netbeheerders wat ik zo begreep is dat
1. Ze mogen niet vooruit netwerken versterken deels ook burocratie,overheid , provincie en gemeentes.
2. Ze weten als nood aan de man is er opeens toch een zak geld klaar ligt.

AnimeAdicted

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:02:
NIEUW: 40% minder klanten O-)
goed nieuws voor de transitie!
NU!!

EXTRA lange terugverdien tijd,

*O*

wees er snel bij! aanbieding is totdat we het moeten intrekken /failliet zijn... -O-

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

vliegnerd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:45:
Ik snap overigens niet hoe/waarom mensen vanwege de mogelijke zonnepanelen kosten, zoals nu bij vdB, nu meteen kunnen overstappen naar een andere aanbieder.

Dat kan toch alleen als je toevallig net een jaarafrekening hebt gehad?
Nee hoor je kunt gaan wanneer je wilt. je moet alleen een boete betalen. Ben je iemand die veel terug levert dan is die boete 0 euro. En in het oude systeem was het 50 euro boete idd.
Als je dat nu doet dan verlies je toch al je teruggeleverde "nog te salderen" tegoed?
Je verliest het niet, het wordt uitbetaald als terugleververgoeding en je begint elders weer met een schone lei.
Dus stel je hebt nu een variabel contract met jaarrekening in januari of een vast contract sinds januari en je accepteert de boete van 50 euro. Dan krijg je een paar duizend kWh uitbetaald volgens het teruglevertarief maar je verliest het "recht" om belastingen te salderen. Zelfs als je nu dynamisch zit verlies je je saldeer rechten.

Of accepteren jullie die kosten? (Is iedereen zich wel bewust van die kosten?)
welke kosten?
Je begint elders met een schone lei en bouwt daar een nieuw potje op. prima toch? Je moet dan wel even blijven tot en met volgende zomer, zodat je gaat salderen met de stroom die je dan gaat opwekken.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Femme schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:14:
[...]

Reken nu eens met echte getallen van iemand die met gas verwarmt en op zijn verbruik let.

3,6kWp set
Opwek 3194.8 kWh
afname 1582 kWh
Teruglevering 2576.5 kWh
Eigenverbruik 618.3 kWh

Met ook de tarieven VdB = dat €632
En verder dan 2024 kan ik niet kijken ivm afbouw salderen en exacte tarieven
Voor wat die betaalt heeft is nu 8.7j met VdB en zonder EB 14 jaar als tarieven gelijk blijven

[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 16-08-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-07 16:39

K van k

18x 400 wp oost-west

En ze zijn flink van die grote accu's aan bouwen om overal stroom op te kunnen slaan her en der in woonwijken enzo, kunnen ze strax al het overtollige in kwijt voor de nacht.
Maar thuisaccu lijkt ook onderspit te delven want had van de week al ergens gelezen dat ze deze stroom dubbel wilden belasten.
Geen idee hoe ze dat willen doen.

Knap in nog geen 2 dagen 55 pagina s over van de bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Offens1490 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:49:
Waar ik me erger is dat energiebedrijven naar mijn mening gewoon beide walletjes eten. Ze leveren stroom en krijgen stroom(goedkoop) zei hebben nooit bekommert om het netwerk. En ze hebben actief gepromoot hoe goed zonnepanelen wel niet zijn als investering.

Ben benieuwd hoe transparant ze zijn als ik nu 3 jaar afsluit en eerder weg wil dat ze ook kunnen laten zien wanneer tot wanneer ze hebben ingekocht en die boete incalculeren.
Energieleveranciers kunnen voor een groot deel doen en laten wat ze willen om de meeste mensen zonder PV het echte alternatief (dynamisch) niet aandurven. Hoewel er de afgelopen maand genoeg vaste contracten aangeboden werden tegen redelijke prijzen.

Als je eerder van een vast contract af wil, dan maakt het uit wat de prijs is van een vast contract bij dezelfde leverancier op het moment dat je op wil zeggen. Dus inkoop maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Djerro123 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:22:
Ik heb dus niet aangegeven dat ik zonnepanelen heb, 3 jaar afgesloten (dat kon niet als je erbij zet dat je wel zp hebt).
Hoe kwam je er achter dat je 3 jaar niet af kon sluiten als je aangaf zonnepanelen te hebben? Ik heb het zojuist geprobeerd op gaslicht.com en op de website van Oxxio zelf, maar daar kan ik 3 jaar gewoon kiezen als ik aangeef zonnepanelen te hebben (ook als mijn teruglevering veel hoger is dan het verbuik)

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex
  • Laatst online: 20:50

InSanex

serenity now!

Redactie van nu.nl heeft het ook verkeerd begrepen, kennelijk is het bij weinig mensen duidelijk dat VDB je ongeacht wat je wegstreept gaat laten betalen.

https://www.nu.nl/klimaat...je-zonnepanelen-hebt.html

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 10:18
mariomario schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:49:
[...]

Inkomenspolitiek? We hebben het hier toch nog steeds over zonnepanelen?
We hebben over overhevelen van (bedachte) extra energielasten van bezitters naar niet-bezitters van zonnepanelen. Soort boete die gaat naar de minder zonnepaneel-bedeelden..
Hoe noem je zoiets dan?. Filantropie? Ja, misschien wel in de ogen van vdB, dan...
Maar niet uit hun eigen zak.
https://www.trouw.nl/duur...e-laten-betalen~b49ecf15/
Nog eentje die inkomenspolitiek wil bedrijven buiten Den Haag om.

[ Voor 34% gewijzigd door Ultraboy op 16-08-2023 18:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeDooieVent
InSanex schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:05:
Redactie van nu.nl heeft het ook verkeerd begrepen, kennelijk is het bij weinig mensen duidelijk dat VDB je ongeacht wat je wegstreept gaat laten betalen.

Logisch ook wel met de constructie die ze hebben bedacht, wie ein eckte oplichter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-07 14:57
royaljoop schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:17:
Hoe wil vbB dit toepassen bij PV bezitters zonder slimme meter? Dat lijkt niet mogelijk en dus is er sprake van rechtsongelijkheid met PV bezitters die wel een slimme meter hebben. Dat lijkt mij een draadje voor een juridisch gevecht, toch?
Ik vraag me sowieso al af of ze wettelijk wel zomaar met een (ook nog gestaffelde) heffing mogen komen.
Ik kan het (zo snel) niet terugvinden, maar mij lijken de delen van een energierekening vast te staan, welke kosten er (door)berekend mogen worden.
Om dan zomaar iets, uit het niks, toe te voegen, lijkt mij niet zonder meer te mogen.

Maar ik weet het dus niet zeker, enige wat in de buurt komt van wat ik zoek is dit, maar dit is niet de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-07 14:57
Janpietertje89 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:37:
Hoe zit het met rechtsongelijkheid ten opzichte van mensen met een Ferrarismeter? Is daar jurisprudentie voor?
Ik denk niet dat er al jurisprudentie is, er is nu nog geen ongelijkheid. (Ten minste, ik zou niet weten waar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo

Wat staat er verkeerd in het artikel volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energyking
  • Registratie: Augustus 2023
Vandebron gaat failliet als ze niets verdienen. Andere energieleveranciers genoeg zou ik zeggen.
Advies: snel overstappen naar bonafide leverancier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:54
Vervelende is waarschijnlijk ook dat wanneer de salderingsregeling stopt dit soort constructies blijven bestaan. Heffing op heffing, af en toe een (tijdelijke korting), tarieven in staffels. Eindafrekeningen zijn nu al niet meer te begrijpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeDooieVent
ytr81 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:36:
Vervelende is waarschijnlijk ook dat wanneer de salderingsregeling stopt dit soort constructies blijven bestaan. Heffing op heffing, af en toe een (tijdelijke korting), tarieven in staffels. Eindafrekeningen zijn nu al niet meer te begrijpen.
Niets "waarschijnlijk" dit is al aangegeven door Vandebron zelf
Verdouw van Vandebron laat echter weten dat de extra toeslag in principe geen tijdelijke maatregel is. Ook wanneer de salderingsregeling is afgeschaft, zal de massale opwekking van zonnestroom extra kosten meebrengen, zeker omdat het aantal mensen met zonnepanelen groeit en dus ook de onbalans op het krappe stroomnet. “De nieuwe fase in de energietransitie vraagt om nieuwe verdelingen, en tegelijkertijd juichen we nog steeds iedereen toe om zonnepanelen aan te schaffen. Onze missie blijft honderd procent groene energie in Nederland.”
https://www.trouw.nl/duur...e-laten-betalen~b49ecf15/

[ Voor 33% gewijzigd door DeDooieVent op 16-08-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSanex
  • Laatst online: 20:50

InSanex

serenity now!

Sjamo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

Wat staat er verkeerd in het artikel volgens jou?
"Als je alle stroom zelf opverbruikt heb je geen extra kosten"

VDB rekent voor wat je levert ongeacht wat je zelf gaat opverbruiken.

Het weer in Halfweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:30
Hoe krijgen ze dit eigenlijk voor elkaar met het jaarlijks salderen? Er mag niet gekeken worden naar of je de ene maand meer of minder opwekt.
Kijken ze dan gewoon naar totale teruglevering?
Want dan is er ineens een probleem met de 3 fase aansluitingen, normaal worden die met elkaar verrekent, maar als we kijken naar teruglevering / afname per fase dan is dit shit.

Normaal gesproken als je wasmachine op fase 1 zit en je hebt een overschot op fase 3 trekt de teller ze van elkaar af.
Maar vdb zou dan zeggen " nee, je levert EN je verbruikt, dus dubbel betalen" ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:20
99ruud99 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:00:
Hoe krijgen ze dit eigenlijk voor elkaar met het jaarlijks salderen? Er mag niet gekeken worden naar of je de ene maand meer of minder opwekt.
Kijken ze dan gewoon naar totale teruglevering?
Want dan is er ineens een probleem met de 3 fase aansluitingen, normaal worden die met elkaar verrekent, maar als we kijken naar teruglevering / afname per fase dan is dit shit.

Normaal gesproken als je wasmachine op fase 1 zit en je hebt een overschot op fase 3 trekt de teller ze van elkaar af.
Maar vdb zou dan zeggen " nee, je levert EN je verbruikt, dus dubbel betalen" ?
Slimme meter registreert enkel de som van de fases, dus VDB weet niet in welke fase je afneemt/levert

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
InSanex schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:59:
[...]

"Als je alle stroom zelf opverbruikt heb je geen extra kosten"

VDB rekent voor wat je levert ongeacht wat je zelf gaat opverbruiken.
VdBron kan alleen belasten wat je hebt teruggeleverd naar het net.

Dat wat je direct zelf (dus voor de meter) verbruikt valt niet onder de heffing van vdBron.
Voor de meeste mensen zal dat zonder een thuisbatterij op rond de 20-40% liggen.

Wanneer het gebruik van de thuis-accu gericht is op het vergroten van de zelfvoorzieningsgraad, het verbruik thuis, voor de meter, dan verklein je het gedeelte waar vdBron hun heffing op baseert.

Wanneer je de thuis-accu gebruikt om geld te verdienen dmv het in- en verkopen van kWh's op specifieke tijden bij bijvoorbeeld een dynamisch contract, dan zal dat wel geregistreerd worden en dus mogelijk ook belast.

Ik zie dus niet in wat er niet klopt aan het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Patriot schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

:')

Hij zegt dat het los staat van de salderingsregeling maar niet dat de kosten niet worden veroorzaakt door salderen. Ik baseer me net zo goed als jij op de uitspraak die hij heeft gedaan. Er is veel om de kostenpost te doen en het is meer dan zijdelings bij het salderen betrokken, dan iedereen die het niet met je eens is lekker wegschuiven onder het mom 'offtopic' is echt ff te makkelijk hoor ;)
Hij zegt inderdaad niet dat de kosten niet worden veroorzaakt door salderen, daar geeft VDB namelijk twee andere redenen voor.
Onbalanskosten en Profileringskosten, zie blog
EDIT: Nog even los van het feit dat sommigen vinden dat het niet mag omdat ze het zien als een de facto wijziging in de salderingsregeling. Moeten die mensen ook snaveltjes toe en wegwezen hier?
Dat is een ander punt, het gaat erom dat er hier zaken worden toegedicht aan VDB of zijn CFO die nergens op gestoeld zijn. Bij vragen naar een bron blijft het stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:47:
[...]

Salderen: je afname mag je verrekenen met wat je teruglevert
Terugleverheffing: terugleveren kost geld

Zie jij echt niet dat deze twee tegenstrijdig zijn?
Dat iets tegenstrijdig lijkt betekent toch niet dat het gekoppeld is? De bank met de hoogste rente wordt ook niet uit een top 10 lijst gehaald als ze de hoogste kosten rekenen voor het aanhouden van een rekening.

Zie ook het bericht van @Cranberry , dat is wederom een bevestiging dat het los staat van salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goldia
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:14
Ik zit te denken. Ik zit ieder jaar zo rond de 1100kwh teruglevering. Bij 1000kwh ga ik van 4 euro per maand naar 12,50 euro per maand vaste kosten. Dat is 102 euro op jaarbasis. Volgens mij loont het dan om de zonnepanelen gewoon uit te zetten als ik op 999kwh teruglevering zit. Of mis ik dan iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:28:
Ik zit te denken. Ik zit ieder jaar zo rond de 1100kwh teruglevering. Bij 1000kwh ga ik van 4 euro per maand naar 12,50 euro per maand vaste kosten. Dat is 102 euro op jaarbasis. Volgens loont het dan om de zonnepanelen gewoon uit te zetten als ik op 999kwh teruglevering zit. Of mis ik dan iets?
Bedoel je netto teruglevering of bruto teruglevering?

En ja, het loont om op zo'n harde grens met zo weinig verschil je panelen af te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:18

BlueTooth76

Let the sun shine!

Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:28:
Ik zit te denken. Ik zit ieder jaar zo rond de 1100kwh teruglevering. Bij 1000kwh ga ik van 4 euro per maand naar 12,50 euro per maand vaste kosten. Dat is 102 euro op jaarbasis. Volgens mij loont het dan om de zonnepanelen gewoon uit te zetten als ik op 999kwh teruglevering zit. Of mis ik dan iets?
Teruglevering? Is dat na salderen? Want dat moet je ook meerekenen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldia
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:14
Errr goede vraag. Er staat in mijn app van VDB dat ik ieder jaar circa 1100 kwh teruglever. Weet niet of dat voor of na salderen is eigenlijk. In het voorlichitngsbericht van VDB staat toch dat het gebaseerd wordt op wat je teruglevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:18

BlueTooth76

Let the sun shine!

Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:35:
Errr goede vraag. Er staat in mijn app van VDB dat ik ieder jaar circa 1100 kwh teruglever. Weet niet of dat voor of na salderen is eigenlijk. In het voorlichitngsbericht van VDB staat toch dat het gebaseerd wordt op wat je teruglevert?
Ja, het is wat onduidelijk.
Hoeveel panelen heb je? Dat heldert het mss een beetje op.

Mijn schatting is dat je je verbruik moet nemen + die 1.100kWh en dat is wat je (bruto) teruglevert.
Die 1.100kWh is dan wat je netto teruglevert maar daar rekent Vandebron niet mee.

Tenzij je maar 4 panelen hebt ofzo, dan is het begrijpelijk dat je op 1.100kWh zit.

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-08-2023 19:38 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImprezaBrabo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2023

Zover ik kan zien klopt dat bericht gewoon. Misschien hebben ze de fout die jij zag er uit gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:32
Als verliesgevende “klanten” weg gaan, zal vandenbron niet veel tranen kwijt, denk ik.
Pagina: 1 ... 14 ... 38 Laatste

Dit topic is gesloten.