Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ik heb er maar 8 en die liggen 4 west, 4 oostBlueTooth76 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:37:
[...]
Ja, het is wat onduidelijk.
Hoeveel panelen heb je? Dat heldert het mss een beetje op.
Mijn schatting is dat je je verbruik moet nemen + die 1.100kWh en dat is wat je (bruto) teruglevert.
Die 1.100kWh is dan wat je netto teruglevert maar daar rekent Vandebron niet mee.
Tenzij je maar 4 panelen hebt ofzo, dan is het begrijpelijk dat je op 1.100kWh zit.
Dat zal je netto teruglevering zijn, niet de opwek-direct verbruik waar het bij deze heffing om gaat.Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:35:
Errr goede vraag. Er staat in mijn app van VDB dat ik ieder jaar circa 1100 kwh teruglever. Weet niet of dat voor of na salderen is eigenlijk. In het voorlichitngsbericht van VDB staat toch dat het gebaseerd wordt op wat je teruglevert?
Klanten zonder panelen zijn altijd winst geven. Die betalen aan de leverancier.MrAngry schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:42:
Wanneer wordt een klant eigenlijk verliesgevend? Bij hoeveel kWh zon bedoel ik dan.
Voor klanten met panelen moet leverancier vaak aan de klanten betalen. Of het wordt 0 of dicht bij nul. Dat is terwijl de leverancier moet ook de onnodige energie opvangen op de zonnige dag, en toch de nuttige energie s’avonds netjes leveren, die helemaal niet gratis is.
Als ik een commercial bedrijf was, het is echt simpele rekensom.
Ja dat idee heb ik dus ook. Dan zet ik ze eind deze maand maar uit. Zit nu op 960 kwh teruglevering voor dit jaar.JWT schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:48:
Berekeningen genoeg in dit topic die dit ontkrachten, gaat echt om alles wat terug de lijn op is gezet, later gesaldeerd of niet.
Heb je een bronvermelding?K van k schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:57:
En ze zijn flink van die grote accu's aan bouwen om overal stroom op te kunnen slaan her en der in woonwijken enzo, kunnen ze strax al het overtollige in kwijt voor de nacht.
Maar thuisaccu lijkt ook onderspit te delven want had van de week al ergens gelezen dat ze deze stroom dubbel wilden belasten.
Geen idee hoe ze dat willen doen.
Knap in nog geen 2 dagen 55 pagina s over van de bron
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb geen kinderen. Ik wil niet de mensen met kinderen subsidiëren (AKW). En dat doe ik nu indirect via belastingheffing.andru123 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:06:
.........
Ik heb geen zonnepanelen. Ik wil niet de mensen met zonnepanelen subsidiëren. En dat doe ik nu indirect.
Ik heb geen toeslagen. Ik wil niet de mensen met toeslagen subsidiëren. En dat doe ik nu indirect via belastingheffing.
Herhaal dit voor: zorg, EV-auto aanschaf, en nog veel meer.
Als je dat niet wil, moet je niet in een maatschappij leven die dat soort regelingen in wetten heeft gegoten.
Of je gebruikt je stemrecht in november, en hoopt op een partij die eenzelfde soort verandering wil als jij.
Ik geef je weinig kans, maar je mag hopen.
Daar stop je inherent ook de interne saldering (door je 'slimme meter') mee zodat je ook overdag al je te gebruiken stroom 100% UIT het net gaat trekken.Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:57:
[...]
Ja dat idee heb ik dus ook. Dan zet ik ze eind deze maand maar uit. Zit nu op 960 kwh teruglevering voor dit jaar.
Ik weet niet of dat dát nu wel zo'n slim idee is als je eigen panelen hebt welke dat verbruik kunnen afvangen
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Waarschijnlijk zit je al lang over die 1000 grens en daarnaast wordt deze heffing alleen geactiveerd op nieuwe contracten.Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:57:
[...]
Ja dat idee heb ik dus ook. Dan zet ik ze eind deze maand maar uit. Zit nu op 960 kwh teruglevering voor dit jaar.
Als je een slimme meter hebt kan je je meterstanden vergelijken met je laatste factuur om een idee te krijgen.
@andru123 valt keihard in het frame wat hem wordt voorgehouden. Ik heb geen windmolens en toch subsidieer ik de bedrijven met windmolens. En daardoor krijgen zonnepaneelbezitters (ik incluis) nu waarschijnlijk een terugleverheffing voor hun kiezen.Tao schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:59:
[...]
Ik heb geen kinderen. Ik wil niet de mensen met kinderen subsidiëren (AKW). En dat doe ik nu indirect via belastingheffing.
Ik heb geen toeslagen. Ik wil niet de mensen met toeslagen subsidiëren. En dat doe ik nu indirect via belastingheffing.
Herhaal dit voor: zorg, EV-auto aanschaf, en nog veel meer.
Als je dat niet wil, moet je niet in een maatschappij leven die dat soort regelingen in wetten heeft gegoten.
Of je gebruikt je stemrecht in november, en hoopt op een partij die eenzelfde soort verandering wil als jij.
Ik geef je weinig kans, maar je mag hopen.
@andru123 Ben je ook tegen windmolens?
Doet mijn slimme meter dat: intern salderen (wat ik opwek eerst gebruiken en dan pas trekken uit net?) Weet je dit 100% zeker? Dat zou ik moeten uitrekenen danWill_M schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:00:
[...]
Daar stop je inherent ook de interne saldering (door je 'slimme meter') mee zodat je ook overdag al je te gebruiken stroom 100% UIT het net gaat trekken.
Ik weet niet of dat dát nu wel zo'n slim idee is als je eigen panelen hebt welke dat verbruik kunnen afvangen
Nee geldt ook voor mijn contract per 1 oktober, kan uiteraard wel overstappenWolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:01:
[...]
Waarschijnlijk zit je al lang over die 1000 grens en daarnaast wordt deze heffing alleen geactiveerd op nieuwe contracten.
Als je een slimme meter hebt kan je je meterstanden vergelijken met je laatste factuur om een idee te krijgen.
Heb je hier een bron voor? Geloof namelijk absoluut niet dat elke klant die geen panelen heeft automatisch winstgevend is.andru123 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:55:
[...]
Klanten zonder panelen zijn altijd winst geven. Die betalen aan de leverancier.
Voor klanten met panelen moet leverancier vaak aan de klanten betalen. Of het wordt 0 of dicht bij nul. Dat is terwijl de leverancier moet ook de onnodige energie opvangen op de zonnige dag, en toch de nuttige energie s’avonds netjes leveren, die helemaal niet gratis is.
Als ik een commercial bedrijf was, het is echt simpele rekensom.
Nee je meter doet dat niet, maar wat je direct verbruikt loopt van de omvormer direct naar het apparaat die verbruikt, niet via de meter, dus kan hij dat ook niet registreren.Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:10:
[...]
Doet mijn slimme meter dat: intern salderen (wat ik opwek eerst gebruiken en dan pas trekken uit net?) Weet je dit 100% zeker? Dat zou ik moeten uitrekenen dan
Ik heb geprobeerd het te berekenen. Voor mijn geleverde energie zou ik als nu overstap (2700 kWh teruggeleverd - 1200 kWh opgenomen)*€0,10 = €150 ontvangen.UTM schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:19:
[...]
Ja, hele lastige. Min of meer hetzelfde hier. In mij optiek komt er hoe dan ook eenzelfde soort maatregel vanuit de grote energieboeren. Met een vast contract, die zo snel mogelijk wordt aangegaan, hopen we de dans te kunnen ontspringen. Maar, wie weet vinden de energieboeren wel een maas in de wet én geldt het straks ook voor bestaande contracten. Dat is het hele probleem, haha
Wellicht is het mogelijk een contract af te sluiten en die zo laat mogelijk in te laten gaan?
Wanneer ik 10 december overstap (moment van jaarafrekening) zal ik (3500 kWh teruggeleverd - 2100 kWh opgenomen) * €0,10 = €140,- ontvangen. Ongeveer 180 kWh zal ik direct verbruiken, wat neerkomt op 180 * (€0,40 energieprijs - €0,10 terugleververgoeding) = €54,-. Dit zorgt samen voor €194,-. Daar gaat dan echter nog de nieuwe kostenpost van €0,95 * 70 dagen = €66,50 vanaf. Wat neerkomt op een totaal van €127,50.
Klopt mijn bovenstaande redenering en zou ik dus beter zsm moeten overstappen of zit ik verkeerd te denken?
Is dat zo? :-) De omvormer zit alleen maar aangesloten op een eigen groep in mijn meterkast, niet op andere apparaten?Doesnotcompute schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:16:
[...]
Nee je meter doet dat niet, maar wat je direct verbruikt loopt van de omvormer direct naar het apparaat die verbruikt, niet via de meter, dus kan hij dat ook niet registreren.
Als jij middels panelen de opwek hebt van 400W (bijvoorbeeld) en je trekt met een simpele waterkoker gelijktijdig 1kW (=1000W) uit een WCD / stopcontact in je huis dan registreert je slimme meter dat als het verbruik van 600W op exact dát moment.Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:10:
[...]
Doet mijn slimme meter dat: intern salderen (wat ik opwek eerst gebruiken en dan pas trekken uit net?) Weet je dit 100% zeker? Dat zou ik moeten uitrekenen dan
Bedankt de Peer en Hansieo.Hansieo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:49:
[...]NU!!
EXTRA lange terugverdien tijd,
![]()
wees er snel bij! aanbieding is totdat we het moeten intrekken /failliet zijn...
Ik heb even zitten snikken van het lachen. Totally offtopic sorry, maar bedankt.
Mijn avond is weer goed.
De meter hoort tussen de fasen te salderen. Dus als de ene fase afneemt en een andere fase levert terug, dan registreert de meter het verschil. Dat is natuurlijk alleen het geval bij een 3-fase aansluiting. Als er maar 1 fase is, dan zijn alle groepen hoe dan ook verbonden.Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:19:
Is dat zo? :-) De omvormer zit alleen maar aangesloten op een eigen groep in mijn meterkast, niet op andere apparaten?
Ik heb het vermoeden dat er een aantal mensen bij VdB zijn, die nu aan het uitzoeken zijn of men niet per fase zou kunnen afrekenenphicoh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:23:
[...]
De meter hoort tussen de fasen te salderen. Dus als de ene fase afneemt en een andere fase levert terug, dan registreert de meter het verschil. Dat is natuurlijk alleen het geval bij een 3-fase aansluiting. Als er maar 1 fase is, dan zijn alle groepen hoe dan ook verbonden.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Met 8 panelen (ook oost-west) zou je minimaal wel op zo'n 8 x 300 x 0,85 moeten komen, dus 2.000kWh per jaar. Dus die 1.100 al dan al na salderen zijn.Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:42:
[...]
Ik heb er maar 8 en die liggen 4 west, 4 oost
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dan moeten ze daar de mensen welke een 1P omvormer hebben terwijl er een 3P meter hangt ook maar even gaan compenseren door een nieuwe 3P omvormer te gaan regelen, toch?Jojan265 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:30:
[...]
Ik heb het vermoeden dat er een aantal mensen bij VdB zijn, die nu aan het uitzoeken zijn of men niet per fase zou kunnen afrekenen
En als ik geen slimme meter heb? Volgens mij heb ik die niet ;-)Will_M schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:20:
[...]
Als jij middels panelen de opwek hebt van 400W (bijvoorbeeld) en je trekt met een simpele waterkoker gelijktijdig 1kW (=1000W) uit een stopcontact in je huis dan registreert je slimme meter dat als het verbruik van 600W op exact dát moment.
Idemphicoh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:23:
[...]
De meter hoort tussen de fasen te salderen. Dus als de ene fase afneemt en een andere fase levert terug, dan registreert de meter het verschil. Dat is natuurlijk alleen het geval bij een 3-fase aansluiting. Als er maar 1 fase is, dan zijn alle groepen hoe dan ook verbonden.
Als dát (nog) zo is dan moet je helemaal je mond dicht gaan houden en zolang mogelijk gaan proberen die 'honden' te gaan laten en blijven slapen...Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:35:
[...]
En als ik geen slimme meter heb? Volgens mij heb ik die niet ;-)
Immers, de echt problemen zijn voornamelijk in de zomer maanden, tijdens de overdag uren.
De beruchte duck-curve: Wikipedia: Duck curve
Een Duck Curve kan je als zonnepanelen eigenaar ondervangen met een accu, door de stroom van overdag op te slaan en 's nachts terug te leveren.
Maar, door dit nu naar jaar-niveau te trekken, heeft het hebben van zonnepanelen uberhaupt weinig zin meer.
Terwijl de wintermaanden nauwelijks problemen hebben met overcapaciteit door zonnepanelen.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Als je geen slimme meter hebt, dan heb je of een domme digitale meter of een analoge ferraris meter.Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:35:
En als ik geen slimme meter heb? Volgens mij heb ik die niet ;-)
De domme digitale meter werkt op dit punt net zoals een slimme. Met nog als voordeel dat de domme meter niet stiekum allerlei data door kan geven aan de netbeheerder.
De ferraris meter kan alleen maar salderen, zowel tussen de fasen en tussen levering en teruglevering.
"Als je alle stroom van je zonnepanelen zelf verbruikt, heb je geen extra kosten. Het is dus voordelig om bijvoorbeeld de wasmachine bij zonnig weer aan te zetten. "ImprezaBrabo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:39:
[...]
Zover ik kan zien klopt dat bericht gewoon. Misschien hebben ze de fout die jij zag er uit gehaald?
Dit is in het geval van de terugleververgoeding van VDB niet juist, je betaalt deze kosten hoe dan ook, of je nou je airco , wasmachine tegelijk gebruikt terwijl je je tesla oplaadt.
In deze constructie is het bij VDB :
zonnepanelen ? Dus extra betalen bij een vast contract.
Op zich is wat VdB doet alleen vervelend voor de mensen die daar nu een contract hebben en in de zomer een mooi overschot opgebouwd hebben. Er zijn al allerlei leveranciers die vervelend doen met salderen. Eentje meer is niet echt een probleem.Jojan265 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:30:
Ik heb het vermoeden dat er een aantal mensen bij VdB zijn, die nu aan het uitzoeken zijn of men niet per fase zou kunnen afrekenen
Het wordt pas vervelend als de grote 3 dezelfde grap uit gaan halen. Hoewel ik zelf wel graag een aanleiding wil hebben om 's zomers een dynamisch contract te nemen. Het voelt toch slecht om bij min 50 cent/kWh gewoon de PV aan te laten staan.
deze enrgie doorverkopers steken aan alle kanten de winst in eigen zakken, zijn te beroerd geweest om mee te investeren in een goed en degelijk netwerk. Neen dat moet nu ineens gebeuren.
Voor elke afgenomen Kwh betaal je je scheel, en de stroom die je terug leverd is geen drol meer waard.
En maar roepen dat ze kosten maken. Stelletje kroketten managers.
Ik vraag me af hoe ze straks als ik mn eigen opgewekte stroom die ik in mijn eigen en betaalde batterij systeem dubbel willen heffen ?
Echt te triest voor woorden, Dankjewel Rob Jetten voor het laten lobbyleen van de elektra graaiers,
Nu zijn de mensen die hun hele leven hard hebben gewerkt en mee investeren aan een schonere cultuur de klos.
Ik denk dak maar een vette stinkende diesl ga kopen ipv Co2 te besparen.
Volgens mij geldt dat alleen voor stroom die je verhandelt, bijvoorbeeld als je onderdeel zou zijn van een VPP (virtual power plant).Omnicron1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:44:
En maar roepen dat ze kosten maken. Stelletje kroketten managers.
Ik vraag me af hoe ze straks als ik mn eigen opgewekte stroom die ik in mijn eigen en betaalde batterij systeem dubbel willen heffen ?
Hoeveel stroom jij in je accu stopt of eruit haalt zien ze niet, dat gaat niet eens langs de meter.
[ Voor 18% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-08-2023 20:46 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ja dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.BrightSun schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:43:
[...]
Afhankelijk van wanneer je Budget Energie jaarafrekening plaatsvindt kan dat denk ik alsnog best veel geld kosten op de korte termijn? Stel je zit sinds mei bij Budget Energie, dan ga je alles wat je tot nu toe hebt geproduceerd niet meer kunnen salderen. Of mis ik iets?
In mijn geval komt het wel aardig uit. Ik zit nu variabel bij Budget energie. Mijn eindafrekening zou in december plaats vinden. Maar ik wek pas sinds afgelopen Juni stroom op. De draaischijf meter staat al bijna quitte op de stand van afgelopen december. Alles wat ik na de overgang nog opwek telt dan mooi mee voor het nieuwe contract dacht ik zo

Je hoort je ook aan de wet te houden. Het zou mij niet verbazen als vdB ook hiermee gaat rommelen.phicoh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:23:
[...]
Want kan me voorstellen dat hoop mensen nu zoiets hebben van pfoeh de terugverdientijd is van 4 naar 15 jaar gegaan... Laat maar zitten
Precies Das mijn investering, dus ook mijn stroom, end aar ga ik dus niets voor betalen.BlueTooth76 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:46:
[...]
Volgens mij geldt dat alleen voor stroom die je verhandelt, bijvoorbeeld als je onderdeel zou zijn van een VPP (virtual power plant).
Hoeveel stroom jij in je accu stopt of eruit haalt zien ze niet, dat gaat niet eens langs de meter.
Zou je niet beter een aggregaat laten draaien en dan de gemeente zekering eruit hengelen.
Dus geheel vrij van het Net zijn. en de electra gewoon opzeggen. Zelf zorgen voor duurzame opslag
Dan begrijpt 1 van ons (of beide) vdB niet. Zoals ik het begrijp (en nu.nl ook):InSanex schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:40:
"Als je alle stroom van je zonnepanelen zelf verbruikt, heb je geen extra kosten. Het is dus voordelig om bijvoorbeeld de wasmachine bij zonnig weer aan te zetten. "
Dit is in het geval van de terugleververgoeding van VDB niet juist, je betaalt deze kosten hoe dan ook, of je nou je airco , wasmachine tegelijk gebruikt terwijl je je tesla oplaadt.
In deze constructie is het bij VDB :
zonnepanelen ? Dus extra betalen bij een vast contract.
Opgewekte stroom welke direct wordt verbruikt, dus niet teruggaat naar het net, telt niet mee voor de kosten.
Opgewekte stroom welke wordt teruggeleverd en later wordt gesaldeerd telt wel mee voor de kosten.
Daar mag ik als klant dik 0,83 € betalen voor elke kwh, maar krijg maar 0,05 € terug voor elke geleverde kWh.
En dat mag zo maar...
Bij wie krijg ik dan het meeste terug, zonder allerlei moeilijk gedoe ?
Ahahhh doel wordt dan zo weinig mogelijk afnemen, overdag wanneer de zon schijnt alles te gebruiken en niets meer terug te leveren.ImprezaBrabo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:53:
[...]
Dan begrijpt 1 van ons (of beide) vdB niet. Zoals ik het begrijp (en nu.nl ook):
Opgewekte stroom welke direct wordt verbruikt, dus niet teruggaat naar het net, telt niet mee voor de kosten.
Opgewekte stroom welke wordt teruggeleverd en later wordt gesaldeerd telt wel mee voor de kosten.
Zal een hele opgave worden

Dank voor de uitleg! Ik heb toch wel een slimme meter ( net gechecked ) dus dan mis ik bij het afschakelen wel de interne saldering, maar is dat veel? Scheelt dit uiteindelijk 102 euro per jaar, als ik hem afschakel bij 999kwh (das ergens in augustus). Lastig rekensom.phicoh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:38:
[...]
Als je geen slimme meter hebt, dan heb je of een domme digitale meter of een analoge ferraris meter.
De domme digitale meter werkt op dit punt net zoals een slimme. Met nog als voordeel dat de domme meter niet stiekum allerlei data door kan geven aan de netbeheerder.
De ferraris meter kan alleen maar salderen, zowel tussen de fasen en tussen levering en teruglevering.
Zo begrijp ik het nu ook, latere saldering doet er niet toe, interne saldering wel want die wordt direct 'verrekend'.ImprezaBrabo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:53:
[...]
Dan begrijpt 1 van ons (of beide) vdB niet. Zoals ik het begrijp (en nu.nl ook):
Energieleveranciers moeten daardoor steeds vaker meer betalen voor de teruggeleverde stroom dan wat het hen kost om die stroom in te kopen op de groothandelsmarkt. Bovendien leidt het succes van de regeling ook tot steeds meer technische problemen, zoals spanningsfluctuaties, onbalans en nestcongestie.
Wat een onzin !
De energie leveranciers hebben niet met dit soort zaken te maken. Ons elektra net wordt voor zover ik meen te weten beheerd door bedrijven zoals Liander en Tennet ( dus de Nederlandse staat !!!) e.d., de energieleveranciers zijn niets anders dan een stel beunhazen die elektra via dit net verhandelen waarvoor wij de hoofdprijs betalen
lees even mee ...
Vaak wordt gedacht dat een grote energieleverancier als Eneco, Nuon of Essent tevens netbeheerder is. Maar netbeheerder Eneco heet nu Stedin, Nuon is Liander en Essent is Enexis geworden
Hangt er vanaf wanneer je jaarrekening is. De vuistregel is 30% direct eigen gebruik op jaar basis. Dus als je je panelen uitzet dan moet je die 30% kopen.Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:56:
Dank voor de uitleg! Ik heb toch wel een slimme meter ( net gechecked ) dus dan mis ik bij het afschakelen wel de interne saldering, maar is dat veel? Scheelt dit uiteindelijk 102 euro per jaar, als ik hem afschakel bij 999kwh (das ergens in augustus). Lastig rekensom.
Maar in de winter is het eigen gebruik veel hoger dan in de zomer. Dus dat zou je voor de maanden tot je jaarrekening moeten schatten.
Beetje lastig inschatten voor vreemden zónder jouw verbruik van minuut tot minuut gedurende het gehele jaar te kennen, denk je zelf niet?Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:56:
[...]
Dank voor de uitleg! Ik heb toch wel een slimme meter ( net gechecked ) dus dan mis ik bij het afschakelen wel de interne saldering, maar is dat veel? Scheelt dit uiteindelijk 102 euro per jaar, als ik hem afschakel bij 999kwh (das ergens in augustus). Lastig rekensom.
Tennet doet alleen (alléén) het hoogspanningsnet, dus dat wat er tussen die hele grote masten aan kabels hangt + de bijbehorende onderstations.... Dan heb je vervolgens Enexis, Liander, Stedin, Westland welke het laagspanningsnet beheren.... En vervolgens de partijen welke de stroom vermarkten, zoals een Essent, Nuon, Vattenfal.... En o.a. ook VdB, dus.Omnicron1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:03:
nog zo een !
Energieleveranciers moeten daardoor steeds vaker meer betalen voor de teruggeleverde stroom dan wat het hen kost om die stroom in te kopen op de groothandelsmarkt. Bovendien leidt het succes van de regeling ook tot steeds meer technische problemen, zoals spanningsfluctuaties, onbalans en nestcongestie.
Wat een onzin !
De energie leveranciers hebben niet met dit soort zaken te maken. Ons elektra net wordt voor zover ik meen te weten beheerd door bedrijven zoals Liander en Tennet ( dus de Nederlandse staat !!!) e.d., de energieleveranciers zijn niets anders dan een stel beunhazen die elektra via dit net verhandelen waarvoor wij de hoofdprijs betalen
lees even mee ...
Vaak wordt gedacht dat een grote energieleverancier als Eneco, Nuon of Essent tevens netbeheerder is. Maar netbeheerder Eneco heet nu Stedin, Nuon is Liander en Essent is Enexis geworden
Als je je even verdiept in de verantwoordelijkheden aangaande investeringen in het netwerk, zul je daarna niet meer herhalen wat je nu uit de losse pols beweert. Je gaat hier even te snel.Omnicron1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:44:
Jongens ( en meiden) dit is toch te triesy voor woorden.
deze enrgie doorverkopers steken aan alle kanten de winst in eigen zakken, zijn te beroerd geweest om mee te investeren in een goed en degelijk netwerk. Neen dat moet nu ineens gebeuren.
Voor elke afgenomen Kwh betaal je je scheel, en de stroom die je terug leverd is geen drol meer waard.
Dus ... dus die handelen in stroom, verder niets. Er is dus geen reden om te gaan klagen over enorme investeringen waar ze zich wel achter verschuilen.Will_M schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:08:
[...]
Tennet doet alleen (alléén) het hoogspanningsnet, dus dat wat er tussen die hele grote masten aan kabels hangt + de bijbehorende onderstations.... Dan heb je vervolgens Enexis, Liander, Stedin, Westland welke het laagspanningsnet beheren.... En vervolgens de partijen welke de stroom vermarkten, zoals een Essen, Nuon, Vattenfal.... En o.a. ook VdB, dus.
Zolang de winst maar hoger klotst dan de plinten, gaan de managers lekker met een markt conform salaris naar huis
EN wij betalen de koek. Net zoals zij die geen pv installatie hebben, die betalen gewoon mee aan de graaicultuur
Een netbeheerder zal z'n kosten toch wel doorbereken aan zo'n partij welke de stroom vermarkt, of denk je van niet?Omnicron1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:10:
[...]
Dus ... dus die handelen in stroom, verder niets. Er is dus geen reden om te gaan klagen over enorme investeringen waar ze zich wel achter verschuilen.
Zolang de winst maar hoger klotst dan de plinten, gaan de managers lekker met een markt conform salaris naar huis
EN wij betalen de koek. Net zoals zij die geen pv installatie hebben, die betalen gewoon mee aan de graaicultuur
Ik vermoed dat je niet geheel op de hoogte bent van die investeringen.Ultraboy schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:09:
[...]
Als je je even verdiept in de verantwoordelijkheden aangaande investeringen in het netwerk, zul je daarna niet meer herhalen wat je nu uit de losse pols beweert.
De netbeheerders , naam zegt het al, die beheren. onderhoud ed is uitbesteed aan TENNET, die is voor 100 % eigendom van de Ned staat. die betaald die rekening en niet zoals je vermoed leveranciers zoals Nuon, essent Liander ed. Ja sommigen wel wat, maar zij worden getaald uit de kostenpost energie transitie en beheer.
een bedrag wat je bij elk jaaroverzicht weer terug ziet als Net beheers kosten en transport kosten...
De periodieke aansluitvergoeding en een bepaald percentage van de omzet die de energie maatschappen maken.
Dat is nl een vastgelegde afspraak !
Ik begrijp uit hun verhaal dat ze toenemende scheefgroei financieel rechter willen trekken tussen zonnepaneelbezitters en niet=bezitters, vanwege het feit dat die momenteel meebetalen aan het TLV systeem terwijl ze niks op dak hebben liggen.Omnicron1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:10:
[...]
Dus ... dus die handelen in stroom, verder niets. Er is dus geen reden om te gaan klagen over enorme investeringen waar ze zich wel achter verschuilen.
[ Voor 8% gewijzigd door Ultraboy op 16-08-2023 21:19 ]
Kijk nog even je post na. Het klopt niet helemaal.Omnicron1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:16:
[...]
Ik vermoed dat je niet geheel op de hoogte bent van die investeringen.
De netbeheerders , naam zegt het al, die beheren. onderhoud ed is uitbesteed aan TENNET, die is voor 100 % eigendom van de Ned staat. die betaald die rekening en niet zoals je vermoed leveranciers zoals Nuon, essent Liander ed. Ja sommigen wel wat, maar zij worden getaald uit de kostenpost energie transitie en beheer.
een bedrag wat je bij elk jaaroverzicht weer terug ziet als Net beheers kosten en transport kosten...
De periodieke aansluitvergoeding en een bepaald percentage van de omzet die de energie maatschappen maken.
Dat is nl een vastgelegde afspraak !
Tennet is voor het hoogspanningsnet de verantwoordelijke netbeheerder. Voor het laagspanningsnet zijn er meer netbeheerders, zoals Enexis, Stedin, Liander, etc. De energieleverancier verzorgt het doorgeven van de netwerkkosten aan de netbeheerder.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik ben nu ook in de warImprezaBrabo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:53:
[...]
Was een beetje blind gegaan op de stelligheid over de bruto / netto discussie in het topic :
Maandelijkse extra heffing op energie leveren aan VandeBron
Deze Vandebron maatregel geldt alleen voor nieuwe klanten of voor klanten met een variabel tarief, en dan pas vanaf 1 oktober. Voorlopig hoef je helemaal niets af te schakelen lijkt mij. En als je een variabel contract hebt kun je gewoon overstappen.Goldia schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:56:
[...]
En dat vermoedde ik juist helemaal niet want ik ben drommels goed op de hoogte van de splitsing tussen netwerk en gas/lichtlevering zoals die al jaren geleden is bepleit (Laurens Jan Brinkhorst D66) en doorgevoerd.Omnicron1 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:16:
[...]
Ik vermoed dat je niet geheel op de hoogte bent van die investeringen.
De netbeheerders , naam zegt het al, die beheren. onderhoud ed is uitbesteed aan TENNET, die is voor 100 % eigendom van de Ned staat. die betaald die rekening en niet zoals je vermoed leveranciers zoals Nuon, essent Liander ed.
Dus dan heb ik jouw bijdrage kennelijk verkeerd geintepreteerd.
Desalniettemin zullen de netwerkbeheerders uiteraard rekeningen bij de leveranciers neerleggen aangaande energietransport, beide kanten op. En als iedere klant - met of zonder zonnepanelen - daaraan op dezelfde manier moet bijdragen, is dat waar vdB aan wil peuteren.
In de leveringsvoorwaarden lees ik; De opzegtermijn bedraagt maximaal 30 dagen. Op basis van deze info is het mij niet duidelijk wat ik dan in moet vullen als ingangsdatum bij Eneco. Iemand een idee?
Regelt in principe je oude leverancier met je nieuweBrightSun schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:32:
Ik heb op dit moment een variabel contract bij Van de Bron. Na lang rekenen en afwegen heb ik besloten zsm weg te gaan en over te stappen naar Eneco.
In de leveringsvoorwaarden lees ik; De opzegtermijn bedraagt maximaal 30 dagen. Op basis van deze info is het mij niet duidelijk wat ik dan in moet vullen als ingangsdatum bij Eneco. Iemand een idee?
Benieuwd hoe de stand van zaken dan is en hoe de EK ermee omgaat. Op 1 oktober zal er zeker een aantal dingen verder uitgekristalliseerd zijn.ElectricAlex schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:23:
Deze Vandebron maatregel geldt alleen voor nieuwe klanten of voor klanten met een variabel tarief, en dan pas vanaf 1 oktober. Voorlopig hoef je helemaal niets af te schakelen lijkt mij. En als je een variabel contract hebt kun je gewoon overstappen.
Jullie denken dat alle mensen zonder panelen willen paneeleigenaren (oneerlijk) subsideren. Ok, prima. Waarschijnlijk ken ik alleen mensen die vinden dat onredelijk.
Het was goede regeling 10 jaar terug, maar met overbelaste netwerk en grote surplus op zonnige dagen, al lang niet meer.
Duidelijk, bedankt.InSanex schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:33:
[...]
Regelt in principe je oude leverancier met je nieuwe
In de voorwaarden van Eneco lees ik nu dit;
Betekent dit dat zij de terugleververgoeding mogen aanpassen voor aanvang van het contract of ook terwijl het contract loopt, zolang ze het maar 10 dagen voor de wijziging doorgeven? Mij lijkt het eerste omdat het nogal vreemd zou zijn als je eerst een contract afsluit op een terugleververgoeding en zij dit dan later nog als het hen uitkomt zouden kunnen aanpassen?(...) De terugleververgoeding die op u van toepassing
is, is terug te vinden in uw contract. De terugleververgoeding die
met u is gecommuniceerd kan wijzigen. Bij wijziging ontvangt u
minimaal 10 dagen voor ingangsdatum persoonlijk bericht met
daarin de gewijzigde terugleververgoeding. (...)
Wat een ellende is het toch met al die energieleveranciers. Van de Welkom Energie ellende naar het VdB gedoe.
Edit: Na wat Googlen blijkt dat ze het daadwerkelijk tijdens contractduur mogen aanpassen. In dat geval maar even verder kijken want stel dat in 2025 de saldering wordt afgebouwd en Eneco besluit op dat moment ook om de terugleververgoeding te verlagen dan ben ik dubbel de pineut.
[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 17-08-2023 11:20 ]
Misschien moeten die mensen die tegen de salderingregeling zijn dan maar aangeven hoe er wel in 2035 genoeg PV zal zijn. En vooral, wie er dan voor gaat betalen. En dan natuurlijk wel een voorstel dat in beide kamers een meerderheid zal krijgen. Dus gewoon roepen dat de grote bedrijven dat moeten betalen is in de huidige 2e kamer kansloos.andru123 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:40:
@Wolly @Tao cherry picking een regel van mijn bericht terwijl de andere 2 belangrijkste argumenten duidelijk mijn standpunt geven, is niet netjes.
Jullie denken dat alle mensen zonder panelen willen paneeleigenaren (oneerlijk) subsideren. Ok, prima. Waarschijnlijk ken ik alleen mensen die vinden dat onredelijk.
Het was goede regeling 10 jaar terug, maar met overbelaste netwerk en grote surplus op zonnige dagen, al lang niet meer.
Uiteindelijk is de salderingsregeling die we nu hebben, hoe slecht ook, gewoon het best haalbare.
Als ik naar ons huishouden kijk: 2x per week de wasmachine (L6FBI86S) en 5x per vaatwasser (SX63E800BE). Kom ik uit op een jaarprijs van €99,74 wanneer ik voor beide het VDB €0,35/kWh. Als ik hiervan 30% kan opwekken en gebruiken kom ik uit op €80,93 stel ik kan echt heel goed timen en ik zit op 70% eigen opwek dan is het een €55,85. In beide gevallen kan ik wat ik verbruik niet terugleveren voor het €-0,13 TLV die haal ik er dan af.
Mochten we een hypothetisch huishouden doorrekenen dat ook super goed kan voorspellen met 70% eigen gebruik én wat vaker gebruik van de vaatwasser en wasmachine, laten we zeggen respectievelijk 7 en 10 keer week. Zitten we hier aan een €224,81 per jaar of €125,89 per jaar.
Een winst van minder dan 8€ per maand als je 70% (!) van je vaat en wasbeurten perfect naar de zon kunt schikken.

Ik was benieuwd en heb het doorgerekend, de resultaten vallen mij erg tegen. Ik denk dat wij gewoon lekker voor gemak en comfort blijven gaan. De vaatwasser op een timer 's nachts zodat de vaat 's ochtends droog is en de wasmachine wanneer we er tijd voor hebben in het weekend.
Als iemand andere resultaten behaald hoor ik het graag, tot die tijd vind ik dit soort adviezen t.o.v. een 550€/jr staffel kant nog wal raken.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ben opzich niet tegen salderen,maar de volgende optie zou kunnen:phicoh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:44:
[...]
Misschien moeten die mensen die tegen de salderingregeling zijn dan maar aangeven hoe er wel in 2035 genoeg PV zal zijn. En vooral, wie er dan voor gaat betalen. En dan natuurlijk wel een voorstel dat in beide kamers een meerderheid zal krijgen. Dus gewoon roepen dat de grote bedrijven dat moeten betalen is in de huidige 2e kamer kansloos.
Uiteindelijk is de salderingsregeling die we nu hebben, hoe slecht ook, gewoon het best haalbare.
Een terugleversubsidie die samen met de terugleververgoeding op ca. €0.15 uitkomt. Betaald vanuit energiebelasting, vergelijkbaar met de sde++/ODE. (Alleen dan zonder vooraf aanvragen/beperkte looptijd)
[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 16-08-2023 22:05 ]
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Het is even omschakelen, maar wij wassen inmiddels net zo comfortabel overdag.True schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:52:
[...]
Ik was benieuwd en heb het doorgerekend, de resultaten vallen mij erg tegen. Ik denk dat wij gewoon lekker voor gemak en comfort blijven gaan. De vaatwasser op een timer 's nachts zodat de vaat 's ochtends droog is en de wasmachine wanneer we er tijd voor hebben in het weekend.
Als iemand andere resultaten behaald hoor ik het graag, tot die tijd vind ik dit soort adviezen t.o.v. een 550€/jr staffel kant nog wal raken.
Dat gezegd hebbende: (vaat)wasmachines en drogers zijn geen echte grootverbruikers (meer). Het wordt pas relevant voor warmtepompen en elektrische auto's. Wanneer je die goed kunt sturen (lees: alleen overdag laat verbruiken), kom je veel verder.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
[ Voor 99% gewijzigd door HandyLumberjack op 16-08-2023 22:05 ]
Je mag van mij wel een andere mening hebben, maar vertel enerzijds waarom je vind dat vdB dit zou moeten doen en toon ook een beetje begrip voor mensen die nu opeens getrakteerd worden met extra kosten van de een op de andere dag.
Als Politiek in stalemate zit, gaan bedrijven de onhaalbare situatie zichzelf proberen op te lossen. Dat is wat VdB zegt: ik kan het niet meer, ik lijd verlies. Netwerk is overbelast, draden letterlijk in vlam gaan. Iets gaat geven.phicoh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:44:
Ik vind dat dynamische regeling is veel beter. Ja, dat betekent langere terugverdientijd. Maar sommige eigenaren hebben het al lang terugverdiend, en nu over een leuke extra incomen zeuren.
Dat klopt en kan ik mij nog wel in vinden, in de juiste vorm, alleen betalen we wel vrolijk met zijn allen aan de zonneweides en windparken mee van diezelfde maatschappijen.Ultraboy schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:17:
[...]
Ik begrijp uit hun verhaal dat ze toenemende scheefgroei financieel rechter willen trekken tussen zonnepaneelbezitters en niet=bezitters, vanwege het feit dat die momenteel meebetalen aan het TLV systeem terwijl ze niks op dak hebben liggen.
Warmtepomp ook niet eens, je wil die het liefst 24/7 laten pruttelen om de beste efficiency te bereiken. Niemand zit te wachten op een koud huis in de ochtend wat pas rond 1700 een paar graden is bijgetrokken.Krisp schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:02:
[...]
Het is even omschakelen, maar wij wassen inmiddels net zo comfortabel overdag.Het is vooral een kwestie van gewenning.
Dat gezegd hebbende: (vaat)wasmachines en drogers zijn geen echte grootverbruikers (meer). Het wordt pas relevant voor warmtepompen en elektrische auto's. Wanneer je die goed kunt sturen (lees: alleen overdag laat verbruiken), kom je veel verder.
Ik heb juist het tegenovergestelde gevoel.royaljoop schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:04:
Het loopt hier aardig storm wat betreft de boze reacties. Ik merk wel als je een paar pagina’s achter elkaar lees, dat er een aantal personen (trollen?) zitten die het beleid van vdB telkens goed praten en de klagers afzetten als geldwolven. Ook zijn de trollen het vaak met elkaar eens gezien de vele duimpjes bij die berichten.
Je mag van mij wel een andere mening hebben, maar vertel enerzijds waarom je vind dat vdB dit zou moeten doen en toon ook een beetje begrip voor mensen die nu opeens getrakteerd worden met extra kosten van de een op de andere dag.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ligt er een beetje aan, veel dagen kun je het minimumvemrogen niet 24/7 kwijt. Dan heb je overdag ook een betere COP door hogere buitentemp.Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:07:
[...]
Warmtepomp ook niet eens, je wil die het liefst 24/7 laren pruttelen om de beste efficiency te bereiken. Niemand zit te wachten op een koud huis in de ochtend wat pas rond 1700 een paar graden is bijgetrokken.
Je bent alleen niet op de kritische vragen nav die post(s) ingegaan.Krisp schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:07:
[...]
Ik heb juist het tegenovergestelde gevoel.Maar de onderbouwing vanuit Vandebron is op zich niet zo moeilijk, dat heb ik hier al eens uitgelegd en hier verder aangevuld.
En gezien de winsten (!) van de energieboeren valt dat nog allemaal wel mee.
Zijn de jaarcijfers van VDB over 2022 al openbaar?
[ Voor 42% gewijzigd door bbbrumbrum op 16-08-2023 22:10 ]
Ja en beiden (WP en EV) zijn nog minder gemeengoed dan panelen in particulier eigenaarschap. Of zover sommigen zelfs willen gaan een batterij wat (blijkbaar?) niet een rendabele investering is én ook nog eens een klein kapitaaltje moet kosten.Krisp schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:02:
[...]
Het is even omschakelen, maar wij wassen inmiddels net zo comfortabel overdag.Het is vooral een kwestie van gewenning.
Resumé: de VDB terugleveringstarieven zijn niet goed te pareren voor 99% van de PV-eigenaren in Nederland.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Nee, dit kan gewoon. Toen ik er wat langer over nadacht, klopt dat natuurlijk ook; als ik echt geen zp hebt maar wel hierna neem, dan is mijn contract nog steeds geldig.de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:27:
[...]
Werkt dat? Je hebt nu mogelijk een contract afgesloten waarop je niet mag/kunt terugleveren?
en de vraag is ook wat je nu denkt vastgezet te hebben. de TLV in ieder geval niet waarschijnlijk maar dat vind je ook niet zo belangrijk in jouw geval lijkt me.
Je had ook gewoon greenchoice kunnen kiezen.
TLV is idd van lager belang voor mij, als de saldering minder wordt zal ik mijn auto thuis meer opladen (overdag).
True, maar ik heb graag in de ochtend ook een comfortabele temperatuur en mijn wp doet er gewoon uren over om een graad te klimmen.bbbrumbrum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:08:
[...]
Ligt er een beetje aan, veel dagen kun je het minimumvemrogen niet 24/7 kwijt. Dan heb je overdag ook een betere COP door hogere buitentemp.
Ik draai een soortgelijke setup al meer dan een jaar, inclusief verhoging van de watertemperatuur als de energieprijzen laag zijn. Dat werkt echt helemaal prima, zonder comfortverlies. Het huis is gewoon een warmtebuffer geworden. De COP is inderdaad iets lager, maar niet zoveel lager dan je zou denken (ik schat 0.2 gemiddeld in).Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:07:
[...]
Warmtepomp ook niet eens, je wil die het liefst 24/7 laren pruttelen om de beste efficiency te bereiken. Niemand zit te wachten op een koud huis in de ochtend wat pas rond 1700 een paar graden is bijgetrokken.
Dat kost geld.Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:09:
[...]
True, maar ik heb graag in de ochtend ook een comfortabele temperatuur en mijn wp doet er gewoon uren over om een graad te klimmen.
[ Voor 21% gewijzigd door Krisp op 16-08-2023 22:10 ]
Interessant; ik kreeg dat namelijk echt niet te zien. Ik kon kiezen uit Mega en Mega (geen grap).BoyGenius schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:03:
[...]
Hoe kwam je er achter dat je 3 jaar niet af kon sluiten als je aangaf zonnepanelen te hebben? Ik heb het zojuist geprobeerd op gaslicht.com en op de website van Oxxio zelf, maar daar kan ik 3 jaar gewoon kiezen als ik aangeef zonnepanelen te hebben (ook als mijn teruglevering veel hoger is dan het verbuik)
Bijzonder ja, misschien heeft het te maken met een andere variabele. Ik noem maar wat, postcode ofzo.Djerro123 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:10:
[...]
Interessant; ik kreeg dat namelijk echt niet te zien. Ik kon kiezen uit Mega en Mega (geen grap).
I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...
Je bedoelt deze reactie? Ik kan natuurlijk wat gemist hebben.bbbrumbrum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:08:
[...]
Je bent alleen niet op de kritische vragen nav die post(s) ingegaan.
En gezien de winsten (!) van de energieboeren valt dat nog allemaal wel mee.
Zijn de jaarcijfers van VDB over 2022 al openbaar?
edit: ah, ik zie dat ik jouw reactie heb gemist.
Dat doen energieleveranciers zeker niet, daar kunnen we het snel over eens zijn. Deels is eigen productie, deels is het vooraf ingekocht, deels zal het wel DAH zijn, maar Eon zit ook in de onbalansmarkt en ik zal vast nog wel iets missen.bbbrumbrum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:23:
[...]
Ik mis nog een bron dat de energieleveranciers DAH prijzen betalen voor particuliere PV opwek, daar blijf je maar vanuit gaan, maar dat is feitelijk ons grootste twistpunt.
Daarmee valt heel je beredenering (of de mijne) om.
En de winsten vallen echt wel mee, zoals eerder gezegd zitten die tussen de 0-5%.
[ Voor 53% gewijzigd door Krisp op 16-08-2023 22:24 ]
Er is geen PV-doelstelling. Meeste zal van windmolens op zee komen, zie deze ramingen:phicoh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:44:
[...]
Misschien moeten die mensen die tegen de salderingregeling zijn dan maar aangeven hoe er wel in 2035 genoeg PV zal zijn. En vooral, wie er dan voor gaat betalen. En dan natuurlijk wel een voorstel dat in beide kamers een meerderheid zal krijgen. Dus gewoon roepen dat de grote bedrijven dat moeten betalen is in de huidige 2e kamer kansloos.
En dus 85% van de electriciteit is naar verwachting duurzaam in 2030De nettoproductie van hernieuwbare elektriciteit ligt in 2030 naar verwachting van het PBL op 118 terawattuur. Hiervan is 68 terawattuur afkomstig van windenergie op zee, 23 terawattuur van windenergie op land en eveneens 23 terawattuur van zonne-energie.
Die 23 TWh ga je niet redden met panelen op daken van huizen, dus ik noem het toch maar even, zonneweides! Veel goedkoper per Wp en goed te regelen door netbeheerders. En als je de eigenaren van zonneweides een stelletje kapitalistische graaiers vindt dan kun je ook zelf mee-investeren.
Zullen we niet als actie middels onaangekondigde massale uitschakelingen van pv eventueel aangevuld met zwaar piekverbruik het net volledig uit balans kunnen trekken?
Leveranciers kopen van ons natuurlijk niet alleen het stroom, ze kopen ook icm met het weerbericht een stukje zekerheid.
Wanneer ze niet meer willen betalen voor het stroom, laten we ze dan op zijn minst ook die zekerheid afnemen.
We hebben 8,3 miljoen huishoudens.Kalentum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:36:
[...]
Die 23 TWh ga je niet redden met panelen op daken van huizen, dus ik noem het toch maar even, zonneweides! Veel goedkoper per Wp en goed te regelen door netbeheerders. En als je de eigenaren van zonneweides een stelletje kapitalistische graaiers vindt dan kun je ook zelf mee-investeren.
23 TWh is gemiddeld per huishouden 2771 kWh. Wat is daar onrealistisch aan? Natuurlijk, niet iedere woning kan zonnepanelen plaatsen, maar zelf produceer ik ongeveer 8x zoveel op jaarbasis... Daarnaast schijnen er in Nederland meer gebouwen te staan dan enkel woningen. We moeten gewoon daken vol leggen i.p.v. enkel eigen verbruik afdekken
[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 16-08-2023 22:54 ]
Dat ze dan maar parkeerplaatsen en/of wegen gaan overkappen met zonnepanelen.
Dat neemt aanzienlijk minder plaats in en zo hebben de panelen ook nog een nuttige nevenfunctie.
Dat is zeer gevaarlijk en kan voor enorme schade zorgen. Graag dit soort oproepen achterwege laten. Beetje kinderachtig ook om zo je zin door te drijven.Markie001 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:48:
Wanneer vrijwel alle andere leveranciers vdBron gaan volgen zullen wij als pv eigenaren ons eigenlijk moeten verenigen.
Zullen we niet als actie middels onaangekondigde massale uitschakelingen van pv eventueel aangevuld met zwaar piekverbruik het net volledig uit balans kunnen trekken?
Ik denk dat dit al gaat gebeuren. Als mijn opwek negatief wordt beloont gaat hij die uren gewoon uit. Ook als ik er nog maar 1 cent voor krijg, slijt mijn omvormer ook minder.Markie001 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:48:
Wanneer vrijwel alle andere leveranciers vdBron gaan volgen zullen wij als pv eigenaren ons eigenlijk moeten verenigen.
Leveranciers kopen van ons natuurlijk niet alleen het stroom, ze kopen ook icm met het weerbericht een stukje zekerheid.
Wanneer ze niet meer willen betalen voor het stroom, laten we ze dan op zijn minst ook die zekerheid afnemen.
Met mij vast vele anderen.
[ Voor 4% gewijzigd door mariomario op 16-08-2023 22:58 ]
Hej hou eens op joh. Ik neem groene stroom van een lokale zonneweide af via Van de BronFrappuccino schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:49:
Zonneweides zouden verboden moeten worden. Die ruimte/grond kan veel nuttiger besteed worden.
Dat ze dan maar parkeerplaatsen en/of wegen gaan overkappen met zonnepanelen.
Dat neemt aanzienlijk minder plaats in en zo hebben de panelen ook nog een nuttige nevenfunctie.
- je zonnepanelen wekken totaal 3500 kWh op
- totaal over het jaar gebruik je in je huis toevallig ook 3500 kWh
- 1000 kWh verbruik je rechtstreeks vanuit de omvormer naar je huis (ca. 30%, redelijk gemiddeld voor een NL huishouden)
- er gaat dus 2500 kWh het net op en die pak je later weer terug
- eerst betaalde je 0 euro (2500 kWh kopen tegen 30 cent en 2500 kWh verkopen tegen 30 cent. die 1000 kWh heeft vdB nooit gezien. Die is gewoon in huis gebleven en niet op je meter gekomen
- na de aanpassing van vdB betaal je over die 2500 kWh * 10 cent = 250 euro (de staffel is gemiddeld 10 cent per kWh)
- Heb je geen panelen dan betaal je 3500 * 30 cent = 1050 euro
- stel je hebt duur een duur gekochte installatie van 5000 euro. Eerst verdiende je 1050 euro per jaar terug. Nu nog 800 (1050-250)
- je terugverdientijd was 5000/1050 = 4,76 jaar en die wordt 6,25 jaar. Ze gaan nog steeds 20 jaar mee
Ik lees hier ook dat vdB wel voor je uitrekent wat je gaat terugleveren en dat het dus niet uitmaakt hoeveel je zelf gebruikt. Dat zal vooral bij het afsluiten van een contract zijn. Dit zullen ze echt wel verrekenen met de eindafrekening. Meer zelf verbruiken is juist wat ze willen.
Dan nog even over de actie van vdB. Ja het is echt heel irritant dat de spelregels iedere keer wijzigen tijdens het spel. Blind er vanuit gaan dat je je panelen gaat terug verdienen is zeker niet meer mogelijk. Ik snap wel dat ze wat moeten nu de overheid voor de tigste keer de afbouw van de salderingsregeling op de lange baan gooit. Toen ik 5 jaar geleden panelen ging kopen kreeg ik al te horen 'let je wel op, ze gaan de salderingsregeling afbouwen'. Nou dat hebben we geweten.
vdB rekent dus ongeveer 10 cent per kWh voor het salderen. Kijk maar eens even terug in de historie van de dynamische tarieven (waar een partij als vdB in principe van afhankelijk is) en pak dan het gemiddelde tarief van de momenten waarop de zon wordt teruggeleverd (12-18 uur) en vergelijk dat eens met de gemiddelde prijs van oktober tot maart waarin je het nu 'gratis' weer terug kan krijgen. Wedden dat dit hoger is dan 10 cent. Dat verschil betalen zij (en eigenlijk dus alle klanten samen nu).
Elektrolyse was op de middelbare school al retesimpel. De opslag van waterstof is hoogstens uitdagend.
Maar alle 5 hebben ze wat verschillends in kosten.
Mega,budget energie, cool blue,van de bron en innova
coolblue verhoogt de leveringskosten per maand voor mensen met panelen.
mega,budget,en innova geven mensen met panelen geen cashback meer van 180€(cashback is tog altijd sigaar uit eigen doos)
Zo zal iedereen er weer een slaatje uit willen slaan.
[ Voor 46% gewijzigd door K van k op 16-08-2023 23:15 ]
Dat je terugverdientijd van 4,7 naar 6,2 jaar gaat vind ik niet zo schokkend.
Maar ik wil wel dan terugzien dat de reguliere prijs per kwh (voor mensen zonder of te weinig panelen) omlaag gaat. Ze hadden dat ook in het artikel moeten zetten: salderen gaat x ct kosten maar hierdoor is er een nieuw tarief voor verbruik die zoveel ct lager is
Ik draai hier trouwens dynamisxh met panelen, als ik in de app kijk betaalde ik in januari gem 30,7ct en augustus 26,4. Dat verschil lijkt dus kleiner te zijn dan de heffing die ze nu willen doen?
[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 16-08-2023 23:12 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Maar goed, VDB brengt nu zelf in eens extra kosten in rekening, zonder dat ik weet als deze echt naar een netwerk gaan. Maken we met deze enorm grap van VDB er alsnog niet kans op dat netwerkkosten gaan stijgen omdat deze daadwerkelijk echt naar de netwerkbeheerders gaan?
Andersomdenkende.... Een stoomoverschot zou toch moeten betekenen dat mensen die het wat minder kunnen betalen toch goedkoper zouden moeten kunnen afnemen?
[ Voor 9% gewijzigd door Bullet NL op 16-08-2023 23:12 ]
Cogitationis poenam nemo patitur
Ik snap dat wel maar dat is het speelveld waar ze in moeten handelen. Ik sta volledig achter het aanpassen van de salderingsregeling. Maar een partij kan dat niet op eigen houtje doen.Niltag schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:04:
vdB rekent dus ongeveer 10 cent per kWh voor het salderen. Kijk maar eens even terug in de historie van de dynamische tarieven (waar een partij als vdB in principe van afhankelijk is) en pak dan het gemiddelde tarief van de momenten waarop de zon wordt teruggeleverd (12-18 uur) en vergelijk dat eens met de gemiddelde prijs van oktober tot maart waarin je het nu 'gratis' weer terug kan krijgen. Wedden dat dit hoger is dan 10 cent. Dat verschil betalen zij (en eigenlijk dus alle klanten samen nu).
Ik ben van mening dat ze met deze aktie de salderingsregeling niet waarmaken. Ze overtreden daarmee de wet en creeren ze een oneerlijk voordeel tegenover andere leveranciers. Immers ze hebben lagere inkoopkosten en kunnen dus goedkoper verkopen. Het schuurt aan een economisch delict waar hoge boetes op staan.
Het afschaffen van de salderingsregeling sta ik volledig achter. Maar niet door 1 partij onder deze valse voorwendselen.
De salderingsregeling is sowieso niet te handhaven tot 2035.phicoh schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:44:
[...]
Bij handhaving van saldering gaat iedereen maximaal zonnepanelen neerleggen. Alleen de huishoudens die echt niet kunnen vanwege het ontbreken van een eigen dak blijven achter. Deze 'stumpers' moeten de kosten van saldering opbrengen voor de huishoudens die hun hele jaarverbruik wegsalderen. De stumpertjes zijn echter niet gek, ze zoeken hun toevlucht tot dynamische energiecontracten. Dan hoeven ze in ieder geval niet meer op te draaien voor het verschil in waarde tussen de geëxporteerde en geïmporteerde energie van huishoudens met zonnepanelen. Ook riden ze de ene na de andere wave van negatieve energieprijzen, veroorzaakt door huishoudens die opwek het net in blijven drukken op het moment dat niemand erop zit te wachten.
Nu blijven er weinig huishoudens over waar de energiebedrijven de kosten van de saldering bij kunnen terughalen. De levertarieven van oldskool 'salderingscontracten' gaan dus achterlijk hoog worden waardoor ook de huishoudens met PV maar onvoldoende opwek voor hun volledige jaarverbruik naar dynamisch of een contract met een levertoeslag gaan. Energiebedrijven gaan van alles verzinnen om klanten weg te pesten die hun hele verbruik salderen in een contract met een vast tarief.
Saldering gaat beëindigd worden door de politiek of het blaast zichzelf op.
Een wat somberder scenario is dat zakelijke investeringen in PV komen stil te vallen omdat er niets aan te verdienen valt.
Financieel gaat het nooit meer zo worden als 'nul op de meter' en nul op de jaarrekening. Het is dan ook nooit de bedoeling geweest dat de salderingsregeling voor altijd zou blijven bestaan. Denk ook even terug aan de early adopters die van die polykristallijne panelen op hun dak hebben gelegd in een tijd dat de terugverdientijd >15 jaar was. Dat was puur idealisme. In 2007 betaalde ik 2800 euro voor vier panelen van 185 Wp en een omvormer. Het gemiep over een terugverdientijd van zeven jaar irriteert me derhalve een beetje.
De afschaffing van de salderingsregeling zal gepaard moeten gaan met een herziening van de energiebelasting. De levertarieven kunnen omlaag omdat de kosten voor saldering er niet in verwerkt hoeven te worden. In plaats van het dom subsidiëren van zonnepanelen zouden er subsidies voor EMS'en en accu's kunnen komen die voldoen aan bepaalde normen. Dat is meteen een kans om ook congestieproblemen aan te pakken.
Die overschotten zijn maar een paaf uur per jaar. Beetje kostbaar om voor die uren zo'n fabrirk te bouwen.thatanas schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:06:
Waarom jaagt men niet gewoon een krankzinnige hoeveelheid stroom door een krankzinnige hoeveelheid water om waterstof te produceren bij overschotten aan zonnestroom?
Elektrolyse was op de middelbare school al retesimpel. De opslag van waterstof is hoogstens uitdagend.
De dreiging van een dergelijke schade zou natuurlijk ook de slagkracht van de actie zijn.de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:52:
[...]
Dat is zeer gevaarlijk en kan voor enorme schade zorgen. Graag dit soort oproepen achterwege laten. Beetje kinderachtig ook om zo je zin door te drijven.
Maar ik roep uiteraard niemand op dit te doen.
Op kleine schaal zal dit wellicht de komende tijd al gaan gebeuren, mensen zullen voor zichzelf de rekensom moeten maken of het loont de pv te laten produceren.
Ik krijg wel altijd de rillingen van het woord “kinderachtig”.
Voor mensen met een grote vrijstaande woning met 65 panelen wellicht “kinderachtig”.
Voor een minima gezin met een verhoogde sociale huur voor een paar paneeltjes iets minder.
Dat snap ik wel en gaat op als je precies je eigen jaarverbruik saldeert, maar men heeft aangegeven niet te stoppen met de terugleverboete als salderen stopt. Dat is IMO het grootste issue.Niltag schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:04:
Ik zie hier allemaal rekensommetjes en veel redelijk verontwaardigde reacties. Stoor me er vooral aan dat die rekensommetjes voor geen meter kloppen.
Bovendien krijg je met deze boete praktisch niks meer terug voor je overproductie op jaarbasis.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Begon vorig jaar met die 1 mwh accu s, zal
ondertussen flink groter zijn
je moet het zo zien dat jij zonnestroom terug levert tussen zeg maar 10 uur 's ochtends en 20 uur 's avonds waarbij de piek dan ergens tussen 12:00 - 18:00 ligt. Dit zijn de laagste uren op de dag qua prijs. Die is de prijs waar een energieleverancier op dat moment jouw stroom voor aan de markt verkoopt. In de winter en in de avonden pak jij het dan weer terug. Een beetje gemiddeld over de dag maar vaak met pieken tussen 7:00 - 9:00 uur en 18:00 - 20:00 uur. Dan is de uuprijs vaak het hoogst. Je EM moet het dan weer terug kopen voor die prijs. Puur dag gemiddelde met elkaar vergelijken heeft dus niet veel zin. Je moet eigenlijk helemaal het gewogen gemiddelde berekenen. Is wel te doen maar dat is wel een wat moeilijkere som.laurens0619 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:10:
@Niltag heldere uiteenzetting
Dat je terugverdientijd van 4,7 naar 6,2 jaar gaat vind ik niet zo schokkend.
Maar ik wil wel dan terugzien dat de reguliere prijs per kwh (voor mensen zonder of te weinig panelen) omlaag gaat. Ze hadden dat ook in het artikel moeten zetten: salderen gaat x ct kosten maar hierdoor is er een nieuw tarief voor verbruik die zoveel ct lager is
Ik draai hier trouwens dynamisxh met panelen, als ik in de app kijk betaalde ik in januari gem 30,7ct en augustus 26,4. Dat verschil lijkt dus kleiner te zijn dan de heffing die ze nu willen doen?
Kijk alleen al eens naar vandaag. Om 14:00 uur is de prijs 10 cent en om 19 uur is de prijs al 18 cent. Zit al 8 cent tussen. Wat je vanmiddag hebt teruggeleverd om 14:00 uur daar staan nu je lampen voor aan en moeten ze dan voor dezelfde prijs terug leveren terwijl die nu veel hoger ligt.
Het verschil tussen zomer en winter is vaak nog veel groter. In januari zijn er veel uren boven de 20 of zelfs 30 cent.
Jep. Maar je pv loze buurman bij dezelfde leverancier betaald altijd de hoofdprijs, ook voor jouw stroom om 13:00.Niltag schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:20:
[...]
je moet het zo zien dat jij zonnestroom terug levert tussen zeg maar 10 uur 's ochtends en 20 uur 's avonds waarbij de piek dan ergens tussen 12:00 - 18:00 ligt. Dit zijn de laagste uren op de dag qua prijs. Die is de prijs waar een energieleverancier op dat moment jouw stroom voor aan de markt verkoopt. In de winter en in de avonden pak jij het dan weer terug. Een beetje gemiddeld over de dag maar vaak met pieken tussen 7:00 - 9:00 uur en 18:00 - 20:00 uur. Dan is de uuprijs vaak het hoogst. Je EM moet het dan weer terug kopen voor die prijs. Puur dag gemiddelde met elkaar vergelijken heeft dus niet veel zin. Je moet eigenlijk helemaal het gewogen gemiddelde berekenen. Is wel te doen maar dat is wel een wat moeilijkere som.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
woningen in Nederland en 2.1 miljoen hebben er zonnepanelen. Dus met andere woorden 1 op de 4 heeft panelen, en dan nog alle industrie die mega veel stroom nodig heeft.
Hier in de buurt doen ze al 1.5 jaar geen aansluitingen vanwege stroom tekort.mn zwager heeft kleine box laten bouwen vorig juni en kon nog wel 3 jaar a 5 jaar duren voordat hij stroom kan krijgen
Dit topic is gesloten.