Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
een simpel risicoloos spaardeposito met 4%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Truus01 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:06:
[...]
Ook dan blijft het gek dat salderen eraf moet, want juist met gasloos heb ik inderdaad in de winter een hoger verbruik en in de zomer opwek. Hoe dat dan te compenseren als we zonodig gasloos moeten?
Salderen is haagse bedenksel die totaal niet aansluit bij de realiteit. De pv-eigenaar kan in de zomer een spaarpotje kWh opbouwen en in de winter als de zonnepanelen onvoldoende produceren om de behoefte af te dekken kan de pv-eigenaar zijn spaarpot kWh aanspreken.

De enigzins versimpelde realiteit is dat elke kWh die geproduceerd wordt (lees op het net gezet wordt) er ergens op het net ook een verbruiker moet zijn die die kWh verbruikt, er moet een balans zijn tussen productie en verbruik. Dat houdt ook in dat in de winter de pv-eigenaar zijn spaarpotje kWh aanspreekt er bijvoorbeeld een gascentrale moet draaien om die kWh te produceren.

Het grote nadeel van zonnepanelen is dat ze grofweg op het zelfde moment dezelfde productie leveren, lopend van niets in de nacht tot veel in de zomer. En met name tijdens de zomer als er voor die produceerde kWh op dat moment geen verbruiker is dan wordt in het meest ongunstigste geval bedrijven betaald om die kWh nutteloos af te fakkelen om de balans tussen productie en verbruik te bewaren. De pv-eigenaar mag door salderen zijn productie en verbruik onbeperkt verrekenen ongeacht of zijn geproduceerde kWh nuttig ingezet is of nutteloos afgefakkelt.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

mariomario schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:25:

Kom je er niet uit met de leverancier dan kan je gewoon naar een ander.
uiteraard. maar wat iedereen natuurlijk aan voelt komen is dat binnen een paar weken of maanden alle leveranciers dit over nemen.

Als het echt alleen bij VDB blijft was er geen probleem. Dan gaan zij lekker failliet en heeft niemand ergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:09

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:21:
[...]

In de rekenhulp zal hij nog niet staan omdat VDB zei dat dit op termijn zo zou zijn.

Daarmee is dus ook gelijk gezegd dat het een feitelijke korting is.
Ok, maar waar is dat precies gezegd? Het is niet dat ik het in beginsel niet geloof, maar ik kan niet vinden waar dat ondubbelzinnig zo zou zijn gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariomario
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 06-07 23:12
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

uiteraard. maar wat iedereen natuurlijk aan voelt komen is dat binnen een paar weken of maanden alle leveranciers dit over nemen.

Als het echt alleen bij VDB blijft was er geen probleem. Dan gaan zij lekker failliet en heeft niemand ergens last van.
Je vergeet een stukje te quoten:

Of je sluit het modelcontract af waar de salderingsregeling wel in stand wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:58
squaddie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

Salderen is haagse bedenksel die totaal niet aansluit bij de realiteit. De pv-eigenaar kan in de zomer een spaarpotje kWh opbouwen en in de winter als de zonnepanelen onvoldoende produceren om de behoefte af te dekken kan de pv-eigenaar zijn spaarpot kWh aanspreken.

De enigzins versimpelde realiteit is dat elke kWh die geproduceerd wordt (lees op het net gezet wordt) er ergens op het net ook een verbruiker moet zijn die die kWh verbruikt, er moet een balans zijn tussen productie en verbruik. Dat houdt ook in dat in de winter de pv-eigenaar zijn spaarpotje kWh aanspreekt er bijvoorbeeld een gascentrale moet draaien om die kWh te produceren.

Het grote nadeel van zonnepanelen is dat ze grofweg op het zelfde moment dezelfde productie leveren, lopend van niets in de nacht tot veel in de zomer. En met name tijdens de zomer als er voor die produceerde kWh op dat moment geen verbruiker is dan wordt in het meest ongunstigste geval bedrijven betaald om die kWh nutteloos af te fakkelen om de balans tussen productie en verbruik te bewaren. De pv-eigenaar mag door salderen zijn productie en verbruik onbeperkt verrekenen ongeacht of zijn geproduceerde kWh nuttig ingezet is of nutteloos afgefakkelt.
In welke mate is een lager daltarief dan normaaltarief nog de realiteit? Men klaagt over lage prijzen overdag, maar de tarieven zijn 's avonds lager dan overdag.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mariomario schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

Je vergeet een stukje te quoten:

Of je sluit het modelcontract af waar de salderingsregeling wel in stand wordt gehouden.
VDB heeft ook het modelcontract aangepast. Iets wat eigenlijk niet zou moeten mogen. ACM dient daar op te handhaven.

edit: ze hebben het modelcontract niet aangepast.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mariomario
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:30:
[...]

VDB heeft ook het modelcontract aangepast. Iets wat eigenlijk niet zou moeten mogen. ACM dient daar op te handhaven.
Nee hoor, het zou dan ook geen modelcontract meer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-07 15:58

InSanex

serenity now!

mariomario schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:25:
Eigenlijk zie ik het probleem helemaal niet.
Je sluit een contract af en daar kan je in afspreken wat je wilt.
Maak er wat moois of lelijks van. U

Kom je er niet uit met de leverancier dan kan je gewoon naar een ander.
In een ideale wereld zonder prijsafspraken of kartelvorming zou dit inderdaad zo zijn...helaas blijkt het in de praktijk toch anders te zjin..... Maar inderdaad, als consument heb je uiteindelijk wel zelf te bepalen waar je je geld heen brengt.

Het weer in Halfweg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Misschien een hele domme vraag, maar kun je eigenlijk aangeven bij je energieleverancier dat je aan hen wil terugleveren tot je 0 verbruik hebt op jaarbasis en alles daarboven wil verkopen aan een andere partij (zonder SAP). Het is allemaal administratief geneuzel natuurlijk, maar het voelt oneerlijk dat je nu met een soort vendor lock-in zit die in de winter mijn overproductie duur verkoopt aan een andere klant, en mij in de zomer wegzet als grote graaier die ervoor zorgt dat de buurman zonder panelen het vel over de oren getrokken krijgt.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:10
squaddie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

Dat is een probleem dat allang opgelost had kunnen zijn door de netbeheerders en de energie-productenen. Ze hadden de afgelopen jaren ruim de tijd om opslagcapaciteit aan te leggen en nu lopen ze ineens te piepen dat de balans weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:08
mariomario schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

En waarom zit je je huidige contract niet gewoon uit?
Ik heb geen contract om uit te zitten, want mijn variabele contract heeft geen einddatum. De optie "blijven bij Vandebron met huidig contract" overweeg ik dus ook, maar is niet aantrekkelijk omdat de terugleverheffing mijn hele TLV opeet en dan nog wat (ik eindig waarschijnlijk laag in de 3k-4k staffel), ik krijg mijn afrekeningen in maart.

Trouwens, de KS dame vertelde me dat ik ook bij aflopen contract niet in aanmerking kom voor modelcontract, want er moet een 3 maanden periode zijn dat ik geen VDB klant ben? Vaag verhaal, maar het kwam bij elke vraag neer op "nee willen we niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ugchel schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:32:
Misschien een hele domme vraag, maar kun je eigenlijk aangeven bij je energieleverancier dat je aan hen wil terugleveren tot je 0 verbruik hebt op jaarbasis en alles daarboven wil verkopen aan een andere partij (zonder SAP). Het is allemaal administratief geneuzel natuurlijk, maar het voelt oneerlijk dat je nu met een soort vendor lock-in zit die in de winter mijn overproductie duur verkoopt aan een andere klant, en mij in de zomer wegzet als grote graaier die ervoor zorgt dat de buurman zonder panelen het vel over de oren getrokken krijgt.
Nee, en overigens doet het er ook niet toe want je betaalt voor teruglevering en niet voor een te hoog terugleveringssaldo. Dus ook als je alleen je eigen verbruik teruglevert krijg je te maken met de terugleverkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mariomario schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

Nee hoor, het zou dan ook geen modelcontract meer zijn.
ja ik denk dat je gelijk hebt, de eerdere meldingen daarover in dit topic kloppen niet volgens mij. Modelcontract is dan inderdaad uitgesloten van de terugleverheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Patriot schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:33:
[...]

Nee, en overigens doet het er ook niet toe want je betaalt voor teruglevering en niet voor een te hoog terugleveringssaldo. Dus ook als je alleen je eigen verbruik teruglevert krijg je te maken met de terugleverkosten.
Dat begrijp ik, dat maakt het extra wrang, want je wordt bij vdb genaaid met die terugleverkosten én een lage terugleververgoeding.

Dan verkoop ik alles boven salderen liever aan een betere bieder (if any)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ugchel schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:32:
Misschien een hele domme vraag, maar kun je eigenlijk aangeven bij je energieleverancier dat je aan hen wil terugleveren tot je 0 verbruik
Nee dat kan niet, je moet zelf dan op tijd opzeggen.

Echter je gaat de fout in. het gaat niet om netto teruglevering maar bruto. Dus je levert elke dag terug. en er is geen punt dat je 'op 0' uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ugchel schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:34:
[...]

Dat begrijp ik, dat maakt het extra wrang, want je wordt bij vdb genaaid met die terugleverkosten én een lage terugleververgoeding.

Dan moet je overstappen naar een andere leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

In welke mate is een lager daltarief dan normaaltarief nog de realiteit? Men klaagt over lage prijzen overdag, maar de tarieven zijn 's avonds lager dan overdag.
Met name in de zomer zou het daltarief inderdaad overdag moeten gelden niet 's avonds of nachts. In die zin is het opmerkelijk dat daltarief nog in de huidige vorm bestaat of er nog geen plannen openbaar gemaakt zijn om daltarief aan te passen.
Remcoder schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Dat is een probleem dat allang opgelost had kunnen zijn door de netbeheerders en de energie-productenen. Ze hadden de afgelopen jaren ruim de tijd om opslagcapaciteit aan te leggen en nu lopen ze ineens te piepen dat de balans weg is.
Voor dergelijke grootschalige energieopslag zijn accus nog te duur en het vlakke nederland maakt het aanleggen van bijvoorbeeld een stuwmeer die overdag kan volpompen met overtollige energie en op andere momenten kan laten leeg lopen voor het produceren van energie geen eenvoudige opgave.

[ Voor 37% gewijzigd door squaddie op 16-08-2023 11:46 ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ugchel schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:34:
[...]

Haha blijven dromen. Ze staan nu niet bepaald in de rij ;)
Ik denk dat je moet erkennen dat jouw stroom op de piektijden gewoon vrijwel niets waard is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Señor Sjon
Remcoder schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

De producenten willen hun eigen parken en velden voortrekken op de consument natuurlijk, die krijgt de zwarte piet hiervan toegeschoven. En het frame landt prima, de landelijke media schrijven vrij kritiekloos mee met de argumentatie van VandeBron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:57
vliegnerd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:47:
[...]

Terugverdientijd van 2 tot 4 jaar. Rendementen op investeringen van meer dan 10% of ruim meer.

Dat heet in de volksmond gratis geld.
Wat geldt voor de een hoeft niet te gelden voor de ander. Beetje dom om iedereen zo op 1 hoop te gooien.
Onze investering voor zonnepanelen heeft een tvt van ergens rond de 10 jaar of langer op dit moment. Ondanks salderen. Sterker nog, wanneer wij nu de voor ons geldende kosten zouden moeten betalen zouden we een stuk duurder uitzijn dan dat heel het salderen in een klap weg zou vallen. Ook dat kan nog.

Dat er mensen zijn die het dusdanig hebben gedaan dat ze hun panelen al 3x hebben terugverdiend hoeft niet te betekenen dat dat voor iedereen geldt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Haha blijven dromen. Ze staan nu niet bepaald in de rij ;)
Ik denk dat je moet erkennen dat jouw stroom op de piektijden gewoon vrijwel niets waard is.
Juist mijn denkfout is dat ik natuurlijk saldeer op het moment van overproductie en op dat moment is het niks waard. In de winter produceer ik niks over… nou ja, weer een illusie armer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariomario
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:34:
[...]

ja ik denk dat je gelijk hebt, de eerdere meldingen daarover in dit topic kloppen niet volgens mij. Modelcontract is dan inderdaad uitgesloten van de terugleverheffing.
Het zou ook raar zijn.... een modelcontract is juist bedoeld om zonder dit soort fratsen te kunnen vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Señor Sjon schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:38:
[...]

De producenten willen hun eigen parken en velden voortrekken op de consument natuurlijk, die krijgt de zwarte piet hiervan toegeschoven. En het frame landt prima, de landelijke media schrijven vrij kritiekloos mee met de argumentatie van VandeBron.
Dat komt omdat de onderhandelingspositie van de consument gewoon ruk is en de inefficiëntie van onderhandelen hoog. Misschien is het een idee voor de consument om samen te spannen, dan kun je één front vormen en dus de onderhandelingspositie verbeteren. Maar ja, zie iedereen maar eens op één lijn te krijgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mariomario
Patriot schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:43:
[...]

Dat komt omdat de onderhandelingspositie van de consument gewoon ruk is en de inefficiëntie van onderhandelen hoog. Misschien is het een idee voor de consument om samen te spannen, dan kun je één front vormen en dus de onderhandelingspositie verbeteren. Maar ja, zie iedereen maar eens op één lijn te krijgen :+
Zullen we ons dan 'UnitedConsumers' noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Patriot schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

Ok, maar waar is dat precies gezegd? Het is niet dat ik het in beginsel niet geloof, maar ik kan niet vinden waar dat ondubbelzinnig zo zou zijn gepresenteerd.
Dat komt doordat het bedrijf kosten in rekening gaat brengen voor het terugleveren van stroom aan het net. Volgens Vandebron dragen zij daarmee bij aan de kosten van het groeiend aantal panelen op daken, kosten waar nu ook nog klanten zonder zonnepanelen voor opdraaien. Zij zijn straks juist zo'n 20 euro per maand goedkoper uit.
https://nos.nl/l/2486692

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:46
Señor Sjon schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:29:
[...]

Of zelfs om 4 uur snachts net niet negatief bijvoorbeeld, dan hoor ik de auto van de buren aanslaan om met 22kw volgas te laden.

Alsof wij als particulier invloed hebben op de windsector, zonneparken en speculaties op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Patriot schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:43:
[...]

Ja. Echter de vraag is welk resultaat je zou willen bereiken. Wil je een eerlijke prijs voor je stroom, neem dan een dynamisch contract. En ja die prijs is laag. dat is gewoon de realiteit.

Ik denk dat veel mensen iets willen dat niet bestaat. Namelijk het hele jaar lang een hoge TLV. Dat kan gewoon niet, die kosten moeten ergens op verhaald worden.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:19
Femme schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:16:
[...]

Nog veel beter zou zijn een time of use tarief en een optie voor een dynamisch transporttarief. Met een dynamisch tarief kunnen de kosten afhankelijk gemaakt worden van de werkelijke belasting. Ik stel me in de ideale wereld een systeem voor waarbij huishoudens betaalt kunnen worden om capaciteit te leveren (voor afname als er congestie is door invoeding of voor teruglevering als er afnamecongestie is). Accu's en terugleverende EV's kunnen dan capaciteit leveren. Dit is veel makkelijker op te schalen dan kabels verzwaren en extra trafo's plaatsen (moet ook gebeuren).
Bergen aan congestie, verzwaring van trafo's en kabels, maar aanbod en landelijk verbruik is stabiel sinds 2008, iets ontbreekt hier, wordt hier misschien niet goed geregistreerd door CBS?
Energiesector is gewoon niet transparant.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SM7xSZJ4IDsiugN3A28q05ZeBv4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wZpieDrN02U6ig1BbBDbAN3U.png?f=user_large

Bron:https://www.clo.nl/indica...erbruik-van-elektriciteit

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:16
silverball schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

Dit was vooral een grapje tussendoor.

[...]

Juist, maar ook dan ga je de terugleverboete betalen.
Hoezo boete???
Wat VDB zegt te doen is de kosten van onbalans (veroorzaakt door levering aan het net) die nu in het kWh tarief zitten hier uit te halen en deze als aparte post te factureren. Dit pakt in de constructie van VDB met staffels in veel gevallen ongunstiger uit. Het staat je vrij om naar een aanbieder te gaan die anders rekent.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariomario
Dit is een veel te grove schaal.
Het aanbod per uur is nu veel minder stabiel. Maar dat valt in deze grafiek weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
jadjong schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Met 100 panelen kan je ook in de winter op je eigen stroom draaien, dan hoef je weinig meer te salderen.
Al leg je er 100.xxxx, hoe wil je dit in de avond doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-07 21:01
Bij deze wil ik wel melden dat ik echt stinkend jaloers ben op de mensen die nog de ouderwetse meter hebben. Geen gezeik dat netbeheerders macht over je hebben. Meter draait hoe dan ook terug met zonnepanelen ook al valt de saldering weg. Wat een vrijheid hebben jullie. Ik ben in ieder geval jaloers. Spijt van de slimme meter,. Deze slimme meter geeft alle macht aan de netwerkbeheerders en overheid.

https://www.rijksoverheid...ord/slimme-meter-weigeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:38

silverball

De wagen voor moderne mensen

ArjoK schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

Hoezo boete???
Wat VDB zegt te doen is de kosten van onbalans (veroorzaakt door levering aan het net) die nu in het kWh tarief zitten hier uit te halen en deze als aparte post te factureren. Dit pakt in de constructie van VDB met staffels in veel gevallen ongunstiger uit. Het staat je vrij om naar een aanbieder te gaan die anders rekent.
Alleenvanonzebron start, maar reken maar dat andere leveranciers snel volgen.
De framing van VDB dat ik met m'n zonnepanelen het vel over de neus van mijn buurman trek landt namelijk prima bij de landelijke media. Het is zeker niet moederbedrijf eneco met alle SDE gesubsidieerde zonneparken.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
ArjoK schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

Hoezo boete???
Omdat VDB het niet heeft over de baten die ze hebben van PV-bezitters die de prijs drukken op het moment dat VDB er de hoofdprijs voor rekent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Draconian schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:51:
Bij deze wil ik wel melden dat ik echt stinkend jaloers ben op de mensen die nog de ouderwetse meter hebben. Geen gezeik dat netbeheerders macht over je hebben. Meter draait hoe dan ook terug met zonnepanelen ook al valt de saldering weg. Wat een vrijheid hebben jullie. Ik ben in ieder geval jaloers. Spijt van de slimme meter,. Deze meter geeft alle macht aan de netwerkbeheerders en overheid.

https://www.rijksoverheid...ord/slimme-meter-weigeren
ach kom op, je kunt je daar wel tegen blijven verzetten maar dat is gewoon kinderachtig gedoe. Je weet dat het straks de norm wordt (of al is eigenlijk voor een jaar of 10). En het zou me niets verbazen als ze bij gebrek aan uitlezen aannames voor je gaan doen en dat pakt echt niet gunstig uit.

Daarnaast kun je geen gebruik maken van dynamische tarieven.

Daarnaast kan het wel 7 maanden duren voordat je straks alsnog een slimme meter krijgt.

Nou zo fijn lijkt me dat allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-07 16:39

K van k

18x 400 wp oost-west

Komt net een bericht uit dat de acm er flink naast zit, en dat kosten voor mensen geen 40€per maand extra zijn als je geen panelen hebt, maar bijna slechts een kwart. Dus van de bron gaat hier flink aan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

K van k schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:54:
Komt net een bericht uit dat de acm er flink naast zit, en dat kosten voor mensen geen 40€per maand extra zijn als je geen panelen hebt, maar bijna slechts een kwart. Dus van de bron gaat hier flink aan verdienen.
en waar is dat bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:07
silverball schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

Ja als je de staffel volgt van 'alleenvanonzebron BV' dan is dat veel interessanter, want de schaal stop bij 5000 kWh. Lekker krom.

Om nog maar te zwijgen van de grote gesubsidieerde zonneparken van moederbedrijf eneco.
Zoveel fouten in 1 reactie, hoe is het mogelijk...?
De schaal stopt daar omdat Vandebron in principe geen grootverbruikers aansluit, ze richten zich met name op de particuliere markt. Zullen weinig huisjes zijn met honderden panelen.

De zonneparken en dergelijke zijn producenten, dat werkt anders. Die krijgen al geen vast tarief voor terugleveren, die worden niet gesaldeerd. Ze krijgen de actuele marktprijs voor hun energie. Dus als die negatief is, moeten ze geld bij leggen.

En errr, het moederbedrijf is ook niet Eneco...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Hansieo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

aarrrggg...

-Hoeveel denk jij dat de kWh gemiddelde prijs gedaald is door AL de PV opwek?
Moeilijk in te schatten, omdat er zo veel factoren meespelen. Wil je wind bijvoorbeeld ook uitsluiten, en wat over biomassa?. Vannacht was het windstil en donker, waardoor wind en zon niet leverden. Toen zat de energieprijs tussen de 10-14ct. Vorig jaar was het veel hoger. Het is domweg lastig te becijferen. Maar ik ben benieuwd naar jouw berekening. :P
-en wát met al die weken/maanden opwek ZONDER overcapaciteit? krijgen PV mensen dan een BONUS?? omdat ze de energiereus dan FLINK aan het spekken zijn?
Ik snap je hele punt niet. Kom even met een voorbeeld.
--ken je veel bedrijven die voor 8 ct inkopen en 36 ct verkopen en dan durven te klagen over de lage marges??
36ct is inclusief belastingen en BTW. De kale prijs ex BTW zit tussen de 15-20ct momenteel. De ACM heeft onderzocht wat de netto winst is, en die zit tussen de 0-5%.
-lagere dagprijzen en de NIET PV bezitters gaan dan nóg meer de dupe zijn? _O- wellicht failliet?
Die heb ik in de prijs verwerkt.
sorry, maar met alle respect, ik snap dat niet iedereen gelijk alles doorheeft,
daarom dit mooie Tweakers forum om te leren en evt. een ander standpunt in te nemen.
maar ga even terug naar de tekentafel met je voorbeeld.

Ik stop met jouw discussie omdat je naar mijn idee té stug vastzit met het "energie-reus-brilletje"
Ik stel voor dat je zelf met een voorbeeldberekening komt. Ik erken direct dat mijn berekening een simplificatie is, maar het toont het principe prima aan. Als je denkt dat het anders zit, lees ik dat graag.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinsa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:56
Word het verbruik en teruglevering bij Vdb wel nog afgestreept tegen over elkaar op jaarbasis? Dus als je daarna gaat terugleveren word er een vergoeding voor gevraagt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Pinsa schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:56:
Word het verbruik en teruglevering bij Vdb wel nog afgestreept tegen over elkaar op jaarbasis?
Natuurlijk, dat is wettelijk verplicht.
Dus als je daarna gaat terugleveren word er een vergoeding voor gevraagt?
nee, vóór saldering. Je levert elke dag terug als je panelen meer leveren dan je verbruikt.
dus de boel wordt weggestreept maar je krijgt wel een heffing over álles dat je teruglevert (dus ook over het weggestreepte).

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Kakaisan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

:+ Zal het even corrigeren
[...]

De zonneparken en dergelijke zijn producenten, dat werkt anders. Die krijgen al geen vast tarief voor terugleveren, die worden niet gesaldeerd. Ze krijgen de actuele marktprijs voor hun energie. Dus als die negatief is, moeten ze geld bij leggen.
Dan zullen ze afschakelen, dat kan de gemiddelde particulier niet. Bovendien bij minder dan 6 uur negatieve prijzen loopt de SDE subsidie per kW gewoon door. Daarnaast worden ze ook nog eens betaald om af te schakelen.

[ Voor 69% gewijzigd door silverball op 16-08-2023 12:01 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
K van k schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:54:
Welk bericht? Waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

De schaal stopt daar omdat Vandebron in principe geen grootverbruikers aansluit, ze richten zich met name op de particuliere markt. Zullen weinig huisjes zijn met honderden panelen.

Uhm nee, als de prijs negatief is krijgen zonneparken dik betaald om het park even uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Ze reken bruto teruglevering en dan is 5000 kWh helemaal niet zo veel. Een NOM-woning komt daar vrij makkelijk aan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ik vind het niet echt duidelijk dat dat voortkomt uit voordeel dat je echt alleen kunt genieten als je niet teruglevert. Want als dat slaat op een lager energietarief dan heb je dat ook gewoon als je daarnaast terugleverkosten moet betalen. Daarmee kom je natuurlijk niet hoger uit dan je bent begonnen (tenzij je echt HEEL erg veel stroom afneemt ondanks je panelen) maar dat maakt wel dat het verschil niet zo groot is als terugleverkosten + 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariomario
Señor Sjon schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

Ze reken bruto teruglevering en dan is 5000 kWh helemaal niet zo veel. Een NOM-woning komt daar vrij makkelijk aan bijvoorbeeld.
Ik meen dat de salderingsregeling maar tot 5000kwh geldig is maar kan ff geen bron vinden.
Daar boven krijg je ook maar 11ct. VdB wil ook 'alleen maar' de saldering om zeep helpen. Niet de terugleveringsvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Belangenorganisaties eisen garantie s voor zonnepanelen eigenaren zo staat het er net op(geen idee hoe ik het hier kan delen)
Dus stel dat het nog geen 10 €scheelt per maand als je geen panelen hebt, en er nu wel 20 € op vooruit gaat aldus Van de bron krijg je dus geld toe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mariomario schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

Ik meen dat de salderingsregeling maar tot 5000kwh geldig is
nee dat was vroeger. Green choice deed dat onder andere. Is in 2017 of 2018 weer opgeheven dacht ik.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:07
Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

Uhm nee, als de prijs negatief is krijgen zonneparken dik betaald om het park even uit te schakelen.
Klopt deels, denk dat een deel ook wordt gebruikt om de onbalanskosten te beperken.

Maar dit kan je als consument zelf ook op kleine schaal doen. Neem een dynamisch contract, en als de prijzen negatief duiken zet jij je eigen panelen uit en verbruik je even wat extra stroom (wasje draaien, auto opladen, etc) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
K van k schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:00:
Belangenorganisaties eisen garantie s voor zonnepanelen eigenaren zo staat het er net op(geen idee hoe ik het hier kan delen)
Dus stel dat het nog geen 10 €scheelt per maand als je geen panelen hebt, en er nu wel 20 € op vooruit gaat aldus Van de bron krijg je dus geld toe..
Noem dan even een bron waar je het vandaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

K van k schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:00:
En waar lees je dit?
Welke bron, nee niet van de bron ;)

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

solar magazine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

haha niet van de bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

https://solarmagazine.nl/...or-eigenaren-zonnepanelen

dit gaat echter totaal niet over deze heffing, maar de timing van het persbericht is natuurlijk niet toevallig.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

ja top peer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariomario
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:00:
[...]

nee dat was vroeger. Green choice deed dat onder andere. Is in 2017 of 2018 weer opgeheven dacht ik.
Oh ok, daarom kon ik het niet vinden.
Maar vdB zal wel in zijn systemen hebben gekeken en geen klanten hebben die zo veel salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kakaisan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

Klopt deels, denk dat een deel ook wordt gebruikt om de onbalanskosten te beperken.

Maar dit kan je als consument zelf ook op kleine schaal doen. Neem een dynamisch contract, en als de prijzen negatief duiken zet jij je eigen panelen uit en verbruik je even wat extra stroom (wasje draaien, auto opladen, etc) :D
Verdien ik dan ook in 5 dagen de productie van 5 maanden denk je? Of blijft er bij die bedrijven toevallig wat meer aan de strijkstok hangen, betaald door de particulier met terugleverboetes?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:53
Ik vind het verwachte ontwikkeling. De huidige vergoeding was te royaal en lang niet meer met realiteit verbonden.
1. Netwerk is overbelast.
2. TLV is te royaal. Er zijn mensen hier op de forum die zeggen - ik ga geen elektriciteit besparen, het kost mij niks met mijn 100 panelen. Dat is fundamenteel verkeerd.
In realiteit grootste deel van energie opbrengst van die mensen is nutteloos voor de samenleving, omdat het komt op de tijdstip wanneer het niet nodig is.

Ik heb geen zonnepanelen. Ik wil niet de mensen met zonnepanelen subsidiëren. En dat doe ik nu indirect.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 16:12
Voor mij is het vrij simpel, ik begrijp als iemand met sinds kort 10kkWh/jaar opwek en een nog iets hoger verbruik echt volledig dat de salderingsregeling niet langer houdbaar is met het inmiddels enorme aandeel van PV en dito oplopend prijsverschil tussen zomer en winter. De overheid en andere partijen spelen hier, as usual, weer eens veel te laat op in terwijl je dit echt al jaren kan zien aankomen.

Toch vind ik dat men hier moet ingrijpen (al verwacht ik dat de ACM as usual weer de tandeloze tamgelobbyde tijger zal blijken, die braaf bij het politiek verweven grootkapitaal op schoot gaat liggen). Nu worden, niet voor het eerst, tijdens het spel de regels weer veranderd doordat VdB/Eneco een loophole gevonden heeft en de rest nu waarschijnlijk gaat volgen. Daar kan je als burger (particulier danwel zakelijk) gewoon geen langdurige investeringen van (tien)duizenden euro's meer op verantwoorden.

Wij tweakers lopen massaal voorop, maar een héél groot deel van NL moet dit allemaal nog gaan doen de komende jaren. Hoe verwacht men dan dat particulieren straks tienduizenden euro's gaan investeren, vaak zelfs nog met langdurige leningen ook, als je continu achteraf weer in den beck gescheten wordt en je zorgvuldig doorgerekende business case achteraf weer onhoudbaar gemaakt wordt. Dit soort grappen gaan op termijn de transitie ontzettend afremmen als men keer op keer weer onbetrouwbaar blijkt.

Ik begrijp helemaal dat de salderingsregeling eraf gaat, maar dat moet dan wel gewoon via de aangekondigde termijnen/wetgeving gebeuren waar je als burger fatsoenlijk rekening mee kan houden bij dergelijke aankoopbeslissingen.

All-electric.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:57
Mij raakt dit de komende 2 jaar zeer waarschijnlijk niet persoonlijk (vast contract), dus dat is niet waar mijn negatieve gevoel vandaan komt.

Er werd gezegd dat het slecht gaat met de wereld. Er werd gezegd dat er een energie-crisis was en dat het heel belangrijk was om zuinig te doen met energie.
Er werd gezegd dat verduurzaming middels liefst all electric en zonnepanelen heel belangrijk was voor de energietransitie etc.

En dan neem je dat serieus, doet je best, stopt er een hoop geld in van spaargeld en hypotheek, en nu krijg je het gevoel dat het hebben van zonnepanelen het nieuwe roken is.
Dat ik me met onze zonnepanelen moet generen tov onze buren zonder zonnepanelen, ivm de extra kosten die we ze geven, blijkbaar. Terwijl ik denk dat dat een onzinpraatje is wat vooral in het belang van de aandeelhouders van de energieleveranciers is. Zoals de verhoging van de prijzen van brandstoffen en energie en boodschappen echt heel noodzakelijk was volgens de grote bedrijven, terwijl je nu met de een na de andere miljardenwinst om de oren gemept wordt in de kranten.

Met maatregelen als deze plus het gewauwel om het goed te praten er omheen, verziekt men alle good will die ik had om mee te werken aan de doelen die de regering aangaf gesteld te hebben. Wat ik heb ingeleverd hiervoor,, en inderdaad, ik ga het waarschijnlijk nooit terugverdienen, voelt het slecht nu neergezet te worden als een probleemveroorzaker.

Ik wil best meebetalen aan van alles, dat is mijn punt nog niet. Maar het idiote praatje waarmee ze hun schraaplust willen goedpraten in de ogen van "de menigte" geeft me een heel naar gevoel en ik denk niet dat dat de manier is om de doelen voor 2030 te halen.

Want waarom zijn de particuliere zonnepanelen een probleem, terwijl er dagelijks nog nieuwe zonneweiden uit de grond gestampt worden. Niet de windmolens, die snap ik wel. Maar de zonneweides. Volgens de netbeheerders vaak op plaatsen waar ze er niets mee kunnen. Maar hee, die krijgen en een leuke subsidie, en vervolgens worden ze nog betaald om hun omvormers geregeld uit te zetten. En dat kan wel. Terwijl er bij die zonneweides geen enkel rechtstreeks verbruik is waar dat bij particuliere doorgaans wel het geval is. Maar elke nieuwe zonneweide moet gevierd worden, en onze energie is slecht.

Ik hoef geen dank, ik wil rustig meebetalen aan van alles, maar had het liever georganiseerd op een manier die me niet zo'n vieze smaak in de mond geeft.

Mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik geloof best dat de terugverdientijd voor zonnepanelen uiteindelijk goed gaat blijven door aanvullende regels. Maar ik ben wel bang dat dat echt gaat over 1 op 1 met het verbruik.
Wat betreft het adagium "gooi altijd je dak vol" ben ik echt bang dat dat gewoon niet meer zo zal zijn.

Ik had een contract afgesloten voor zonnepanelen op mijn huis waarbij ik inderdaad het dak vol zou gaan leggen. Maar heb nu toch besloten om te vragen of we konden heronderhandelen. Ik ga nu gewoon voor het afdekken van mijn verbruik. (heb voor de komende X aantal jaren ook niet het vermoeden dat ik meer ga gebruiken.) En gelukkig kon dat.

Het is een gok, maar als ik kijk naar de terugleververgoedingen en dit soort plannen denk ik gewoon dat serieuze overproductie uiteindelijk steeds minder rendabel gaat worden.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:44
mariomario schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

United Tweakers
??
Tweakers United?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ArthurMorgan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:07:
Ik geloof best dat de terugverdientijd voor zonnepanelen uiteindelijk goed gaat blijven door aanvullende regels. Maar ik ben wel bang dat dat echt gaat over 1 op 1 met het verbruik.
Wat betreft het adagium "gooi altijd je dak vol" ben ik echt bang dat dat gewoon niet meer zo zal zijn.

Ik had een contract afgesloten voor zonnepanelen op mijn huis waarbij ik inderdaad het dak vol zou gaan leggen. Maar heb nu toch besloten om te vragen of we konden heronderhandelen. Ik ga nu gewoon voor het afdekken van mijn verbruik. (heb voor de komende X aantal jaren ook niet het vermoeden dat ik meer ga gebruiken.) En gelukkig kon dat.

Het is een gok, maar als ik kijk naar de terugleververgoedingen en dit soort plannen denk ik gewoon dat serieuze overproductie uiteindelijk steeds minder rendabel gaat worden.
Ja iedereen moet die afweging voor zichzelf maken. Maar stel je gaat nog overstappen op een warmtepomp en er komen nog 1 of 2 elektrische auto's op de oprit, ook dat kunnen redenen zijn om nu het dak vol te leggen zodat je maar 1 x installatiekosten hebt. En juist die installatiekosten zijn killing voor de terugverdientijd.
Daarnaast, zonder salderen (ooit) kun je in de winter maar beter zo veel mogelijk panelen hebben zodat je zo min mogelijk stroom zelf in hoeft te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:49
COP 1 verwarmen kan opeens toch weer interessant worden. Myenergi Eddi houdt bij hoeveel watt het net op wordt gestuurd en als dat boven 100 watt komt wordt het verwarmingelement aangeslingerd in buffer of boiler. Eddi past verbruik aan tussen 100 watt en ik meen 3kw.

https://www.myenergi.com/nl/product/eddi/

Nog eentje. Deze begint al bij 50 watt overschot pv

https://www.econo.nl/aton-power-to-heat-pv-boiler-oplossing

Dit zou teruglevering toch flink kunnen beperken. Nu wordt doorgaans 30% meteen verbruikt in de woning. Deze twee toestellen zouden dat flink kunnen opkrikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

mariomario schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:45:
[...]

Ja, of 'tegen de bron', of 'uit de put'

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jelte247 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:10:
COP 1 verwarmen kan opeens toch weer interessant worden.
financieel misschien, maar laten we dit aub niet gaan aanmoedigen. Het is al erg genoeg allemaal en dit werkt uiteindelijk averechts natuurlijk. zo komen we niet vooruit.

Je afval in het bos dumpen kan ook financieel interessant zijn, toch vind ik daar wat van...

voor mij valt het in de categorie 'zoiets doe je niet!'

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 12:52 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006

Punkrocker

Mostly harmless

andru123 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:06:
[...]

Ik heb geen zonnepanelen. Ik wil niet de mensen met zonnepanelen subsidiëren. En dat doe ik nu indirect.
"Ik heb geen kinderen en krijg geen kinderbijslag. Daar betaal ik indirect voor"
"Ik verdien te veel om huursubsidie te krijgen. Jij wel, daar betaal ik indirect voor"
Enz...

Dat is een argument van niks.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:28
silverball schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:53:
Alleenvanonzebron start, maar reken maar dat andere leveranciers snel volgen.
De framing van VDB dat ik met m'n zonnepanelen het vel over de neus van mijn buurman trek landt namelijk prima bij de landelijke media. Het is zeker niet moederbedrijf eneco met alle SDE gesubsidieerde zonneparken.
De vraag is natuurlijk of dit zo slim is van VdB (ik beschouw VdB even als een los bedrijf, het kan zijn dat de positie van Essent invloed heeft op deze beslissing).

De huidige prijzen van VdB maakt dat ze duurder zijn dan dynamisch. Laten we even aannemen dat alle leveranciers met een vast of variabel contract de prijzen van VdB zullen volgen. En laten we even het modelcontract buiten beschouwing houden.

Dan is er een goede kans dat er een steeds grotere groep een dynamisch contract zal nemen. Op de goedkoopste dynamisch contracten zit maar heel weinig marge, ongeveer 2 cent/kWh. En lage maandelijkse kosten. Dus dat is niet leuk concurreren.

Voor de tradionele leveranciers zonder dynamische contracten betekent het dat bijna alle klanten met PV weg zijn. Maar die stroom moet 's zomers (en een deel van de lente/herfst) wel ingekocht worden. Dus meer marge voor grote PV installaties. Of inkopen op de day-ahead markt, waar dynamisch leveranciers aanbieden wat ze over hebben. Maar dan koop je eigenlijk de stroom van je voormalig klanten weer terug. Vaak duurder omdat het om de day-ahead markt gaat.

De onzekere factor is natuurlijk dat op dit moment maar een kleine groep een dynamisch contract heeft. Als dat zo blijft dan zullen de traditionele leveranciers spekkopers zijn. Dan krijgen ze de PV opbrengst vrijwel gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:09:
[...]

Ja iedereen moet die afweging voor zichzelf maken. Maar stel je gaat nog overstappen op een warmtepomp en er komen nog 1 of 2 elektrische auto's op de oprit, ook dat kunnen redenen zijn om nu het dak vol te leggen zodat je maar 1 x installatiekosten hebt. En juist die installatiekosten zijn killing voor de terugverdientijd.
Daarnaast, zonder salderen (ooit) kun je in de winter maar beter zo veel mogelijk panelen hebben zodat je zo min mogelijk stroom zelf in hoeft te kopen.
Ik heb juist om de warmtepomp voor te zijn net een nieuwe CV ketel laten installeren om de nieuwe regels voor te blijven. En de auto gaat op den duur juist weg. (plus wij wonen aan een hofje, waardoor de auto niet voor de deur kan.)
Juist die overwegingen maken dat ik vrij zeker ben dat ik de komende 10 tot 15 jaar op plusminus hetzelfde verbruik blijf.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27
Femme schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:16:
3x 35A is flauwekul voor een normale woning. Het wordt pas nodig op het moment dat je drie huishoudens achter een aansluiting vestigt in het buitengebied ofzo. Piekbelasting van oven, inductiekookplaat, warmtepompen en laadpunten kunnen opgelost worden met energiemanagement.
Het is zelfs flauwekul voor een grote full electric woning, zoals in de diverse topics al vaak is aangetoond.
Hier heb ik nog nooit meer dan 8 kW gelijktijdig van het net afgenomen (en dat was dan een kort piekje), dus als ik geen 3-fasen PV-omvormer had gehad dan had onze woning zelfs probleemloos op 1x40A gekund.
Voor de piekjes van een oven, inductiekookplaat en warmtepomp heb je helemaal geen energiemanagement nodig.
Pas als er hier één of twee EV's komen zal daar iets van load balancing bij moeten komen om de piekjes onder de 25A per fase te houden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeDooieVent
RonJ schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:06:
Dit soort grappen gaan op termijn de transitie ontzettend afremmen als men keer op keer weer onbetrouwbaar blijkt.
Precies dit. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, denk niet dat ik nog een keer 10k ga investeren in zoiets, voor dat geld kan je lekker stoken de komende jaren, en dan zien we wel weer verder he. En het gaat me niet eens om het geld maar om de wijze waarop dit soort partijen de zaak naar hun eigen hand proberen te forceren.

Het falend beleid, zowel qua het salderen als het ontoereikende netwerk is niet door mijn toedoen, maar het wordt wel bij mij neergelegd, sterker, je wordt nog net niet als dief neergezet die het vel over de neus van die arme mensen zonder panelen trekt.

Dit geeft wel zo'n smerige smaak dat ik serieus ben voor wat betreft elke verdere investering in vergroening, het zal onder dwang moeten, want dit soort spelletjes hou ik gewoon niet van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-07 21:16
dixet schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:52:
uit de mail van vandebron:

[...]

Hiermee impliceren ze dat dus het reguliere tarief naar beneden gaat. Daar zeggen ze echter niets over...
In een webartikel uit de Volkskrant gisteren is hun stelling: " Klanten zonder panelen zullen bij Vandebron vanaf dat moment relatief gunstige stroomtarieven betalen."
Als dat werkelijk zo is, is dat weliswaar eerlijker. Maar het blijft ondermijnen van de wettelijke salderingsregeling die er niet voor niets is, namelijk om een aantrekkelijke business case voor particulieren te houden. Als binnen een jaar na je investering alle energieleveranciers dit gaan doen verdubbelt (gebaseerd op mijn situatie) de terugverdientijd.
Daphy schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:32:
Laten ze die "kosten", maar door de commerciele ondernemers met 100'den panelen, die voor de grootste overschot zorgen, betalen
Dat doen de meesten al in de vorm van onbalanskosten. Ook krijgen zij wél de negatieve energieprijzen voorgeschoteld op momenten dat de productie het hoogst is!
(Daarentegen krijgen zij vaak wel weer een subsidie)
mdvmine schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:18:
Waarom verlagen ze de TLV niet gewoon? Is dat niet ongeveer hetzelfde als gestaffeld "vaste kosten" gaan rekenen die helemaal niet vast zijn? (Aangezien ze afhangen van de hoeveelheid teruglevering?) Zo te zien verlagen ze de TLV ongeveer met 5 ct/kWh voor de eerste 1000 kWh, daarna steeds meer. Vanaf ongeveer 4000 kWh is je effectieve TLV 0 of negatief. Misschien heb ik mijn eigen vraag beantwoord dus: ze willen niet laten zien dat ze bij hoge teruglevering een negatieve TLV hebben.
Dat werkt niet omdat TLV tarief alleen geldt voor de netto teruglevering. De onbalanskosten en "inkoop tegen verkoopprijs terwijl de echte prijs negatief is" ontstaan juist door bruto teruglevering... En die mag je volledig salderen met je verbruik inde loop van het jaar.
The-Source schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:01:
[...]

Maar denk je nu dat VDB deze toeslag afdraagt aan de netbeheerder? :X
Nee maar dat beweren ze ook niet. Ze stellen dit "terug te geven" aan de mensen zonder zonnepanelen omdat die nu hogere tarieven betalen doordat mensen met zonnepanelen vollidig mogen salderen.

(ze zullen niet individueel doen, maar netto bereik je hetzelfde door de tarieven te verlagen + deze heffing).
Het is natuurlijk nooit te controleren of de tarieven écht lager worden!
dikkiedik schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:37:
de commotie die deze keuze van Van der bron los maakt, maakt in één klap duidelijk wat een gigantisch probleem we hebben gecreëerd met de salderingsregeling. Want juist die salderingsregeling is het onderliggende probleem. Deze moet afgebouwd gaan worden alleen politiek ligt dit gevoelig.
Uiteraard ligt dit politiek gevoelig. De politiek heeft het vertrouwen al meer dan een decennium beschaamd. O.a. door de spelregels gedurende het spel te veranderen.
De zekerheid die de overheid zakelijke initiatieven geeft (subsidies voor 15 jaar waar je dus een business case op kan baseren) geeft zij de particulier niet.

Een nieuwe regeling voor saldering (het particuliere subsidiemodel) kan ineens je hele terugverdienmodel teniet doen. Dit hebben ze o.a. al eerder geflikt met bv houderschapsbelasting op lichte diesels en hybrides.

Eerlijkst is als mensen hun panelen kunnen terugverdienen o.b.v. de regels die golden bij aanschaf. Maar in geval van saldering wordt dat een administratieve nachtmerrie.

Had men voor een subsidiemodel gekozen zoals SDE (suppletie van de terugleververgoeding) dan hadden we nu deze discussie niet gehad. Maar wel veel meer administratie. En vermoedelijk langere terugverdientijd.

----

Onderaan de streep is mijn mening dat dit ondermijning van een bewust bestaande wettelijke salderingsregeling is en dat het niet toegestaan zou moeten worden.
In een artikel gisteren las ik dat de ACM er geen moeite mee heeft. Dus we moeten afwachten of consumentenorganisaties dit voor de rechter gaan brengen.

Als ik vanwege de angst voor introductie deze heffingen bij alle leveranciers een duur vast contract neem en deze heffing wordt verboden, dan ben ik ook onnodig kosten kwijt.
Gok ik op een verbod maar komt dat er niet, dan kan ik straks alleen nog contracten krijgen met heffing.

Uitvoering bij draaischijfmeters
Bij draaischijfmeters is deze heffing niet correct vast te stellen! Dynamische contracten eisen nu al een slimme meter ivm uurtarieven. Gaan deze leveranciers dan voor elk niet-dynamisch contract ook een slimme meter eisen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@jelte247
Als je installatie piekt op 10-11 kW, dan is dat natuurlijk nog steeds een lapmiddel. Het meer zelf verbruiken overdag klinkt leuk, maar na de wasmachine, vaatwasser en warmtepompdroger is het wel gebeurd met de grote verbruikers. En ook die hebben maar een enkele piek en de WP-droger heeft maar een aansluitwaarde van 1 kW. Dus dat zet ook niet echt zoden aan de dijk.

@Andrehj het zijn vaak woningen die bij nieuwbouw al voorziening voor een laadpaal krijgen die op 3x35A gezet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Ik heb puur 4 panelen extra om in de winter de nieuwe warmtepomp te laten draaien, het gaat mij niet om die 0.05 cent terugleververgoeding.
Je word een kant opgeduwd en je hypotheek flink te verhogen, of al je spaargeld erin te stoppen,grote leningen te nemen of te gaan huren.
Dat iemand 60 panelen heb vind ik ook teveel van het goede.
Je wekt misschien 4 maanden iets teveel op, en zul je jaar voor moeten bloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-07 16:56
Domba schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Bergen aan congestie, verzwaring van trafo's en kabels, maar aanbod en landelijk verbruik is stabiel sinds 2008, iets ontbreekt hier, wordt hier misschien niet goed geregistreerd door CBS?
Energiesector is gewoon niet transparant.[Afbeelding]

Bron:https://www.clo.nl/indica...erbruik-van-elektriciteit
kWh is geen kW. congestie ontstaat door vermogen, niet door verbruikte kWhs.
Het vermogen is groter geworden en in verschillende richtingen. Deze grafiek zegt dus niets over congestie/transport problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

COP 1 verwarmen kan opeens toch weer interessant worden. Myenergi Eddi houdt bij hoeveel watt het net op wordt gestuurd en als dat boven 100 watt komt wordt het verwarmingelement aangeslingerd in buffer of boiler. Eddi past verbruik aan tussen 100 watt en ik meen 3kw.

Dit zou teruglevering toch flink kunnen beperken. Nu wordt doorgaans 30% meteen verbruikt in de woning. Deze twee toestellen zouden dat flink kunnen opkrikken.
Mja, homeassistant met wat smartplugs/slimme relays kan hetzelfde.
K van k schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:14:
Je word een kant opgeduwd en je hypotheek flink te verhogen, of al je spaargeld erin te stoppen,grote leningen te nemen of te gaan huren.
Precies en nu dikke boetes betalen voor teruglevering, terwijl de ACM aan de zijlijn staat.

[ Voor 18% gewijzigd door silverball op 16-08-2023 12:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

K van k schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:14:

Dat iemand 60 panelen heb vind ik ook teveel van het goede.
tsja dan hadden ze dat moeten ontmoedigen jaren terug. Maar nee het werd juist aangemoedigd. En nog steeds willen we meer panelen erbij toch? Dus waarom in de beperking 'per dak' denken. dat is onzinnig.

Daarom ben ik voorstander van dynamische tarieven. Ik dump met mijn 63 panelen goedkope stroom op het net en iedereen (ook mensen zonder panelen) kan daar van profiteren want zij hebben ook gratis stroom of soms zelfs geld toe.

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006

Punkrocker

Mostly harmless

Sjamo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:06:
...

Want waarom zijn de particuliere zonnepanelen een probleem, terwijl er dagelijks nog nieuwe zonneweiden uit de grond gestampt worden. Niet de windmolens, die snap ik wel. Maar de zonneweides. Volgens de netbeheerders vaak op plaatsen waar ze er niets mee kunnen. Maar hee, die krijgen en een leuke subsidie, en vervolgens worden ze nog betaald om hun omvormers geregeld uit te zetten. En dat kan wel. Terwijl er bij die zonneweides geen enkel rechtstreeks verbruik is waar dat bij particuliere doorgaans wel het geval is. Maar elke nieuwe zonneweide moet gevierd worden, en onze energie is slecht.
...
Sterker nog: De meeste (?) gemeentes roepen dat ze liever geen zonneparken hebben in hun gemeente en dat er nog genoeg daken vrij zijn zonder PV. Dat die eerst vol moeten voordat er PV-parken komen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27
Señor Sjon schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:14:
@Andrehj het zijn vaak woningen die bij nieuwbouw al voorziening voor een laadpaal krijgen die op 3x35A gezet worden.
Ik ben ze in de topics (vooral Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2) ook al vaak tegen gekomen zonder laadpaal.
Deze flauwekul krijg je door installateurs die hun vak niet verstaan en zelf de extra kosten van ca € 800 per jaar niet hoeven te betalen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Dus al met al stel panelen kosten 7500/warmtepomp 18500€ en extra isolatie 5000€.Vloerverwarming 10000€
Hoeveel rente verdien je hiermee per dag?
Dan kun het beter op de bank laten staan ipv van lenen met die hoge leenrentes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
Señor Sjon schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

Omdat VDB het niet heeft over de baten die ze hebben van PV-bezitters die de prijs drukken op het moment dat VDB er de hoofdprijs voor rekent.
Dat is je veronderstelling neem ik aan :)

Hoe denk je dat het kWh tarief tot stand komt in een contract? Lijkt mij op basis van een inkoopmix van energie die voor een groot deel op voorhand contractueel wordt ingekocht tegen vaste prijzen. Jou opwek is een van de onzekere componeten in het totaaltarief dus zullen ze om het risico hierop in te dekken een grotere marge pakken. zo werkt de economie toch?

Hoewel het nu lijkt dat ik voorstander ben van deze VdB actie, word ik er ook niet blij van. Volgende stap is piek en groot belasters een onbalans vergoeding vragen, Dus maak je borst maar nat EV- en warmtepompbezitters (inclusief mijzelf)

note: voorlopig blij mij mijn vaste contract tot 12.2026

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• crisp
  • Laatst online: 18:14

crisp

Devver

Pixelated

de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

https://solarmagazine.nl/...or-eigenaren-zonnepanelen

dit gaat echter totaal niet over deze heffing, maar de timing van het persbericht is natuurlijk niet toevallig.
Wat wel interessant is, is dit gedeelte over de "paar tientjes per maand" van de ACM eerder dit jaar:
Fouten in berekening

De belangenorganisaties stellen bovendien dat de berekening van de ACM meerdere fouten bevat. De belangrijkste fout is dat de toezichthouder ervan uitgaat dat de kosten van de salderingsregeling voor energieleveranciers gelijkstaan aan 40 eurocent per kilowattuur, het niveau van het prijsplafond. ‘Echter, van de 40 eurocent per kilowattuur betreft maar liefst 15 eurocent per kilowattuur energiebelasting. Dan blijft dus maximaal 25 eurocent per kilowattuur over en geen 40 eurocent per kilowattuur’, aldus de belangenorganisaties.

‘Vervolgens veronderstelt de ACM dat het volledig te salderen leverancierstarief verlies voor de energieleverancier betekent. De ACM rekent met een werkelijke marktwaarde van 0 cent voor álle op jaarbasis door een huishouden teruggeleverde elektriciteit. In werkelijkheid lag de gewogen gemiddelde marktwaarde (rekening houdend met de uren waarop zonnestroom inderdaad weinig tot geen financiële waarde heeft) van zonnestroom op de energiebeurs in 2022 op zo’n 15 eurocent per kilowattuur. Er blijft dan van de vermeende 40ct/kWh “inkomstenderving” van de energieleveranciers waar de ACM mee schermt, dus nog maar 10 eurocent per kilowattuur over. Dat betekent dat de extra kosten die de huishoudens zonder zonnepanelen zouden betalen dus ook maximaal een kwart zijn van wat de ACM voorspiegelde.’
Die "paar tientjes" (17 euro om precies te zijn zoals terug te vinden in documenten behorende bij het WOO-verzoek) blijkt dus een factor 4 te hoog te zitten.

Nu VdB het ook heeft over "enkele tientjes per maand" is dat des te interessanter. Hoe heeft VdB dat dan berekend, of is dat ook met dezelfde dikke duim gedaan als de ACM?

Dit was overigens de onderbouwing van de ACM:
Je vroeg ons ook naar de onderbouwing van de meerkosten voor de salderingsregeling van enkele tientjes per maand. Die is gebaseerd op de volgende eigen berekening van de ACM, waarbij ik wel de opmerking moet plaatsen dat deze grof is en
dat de prijsaannames moeilijk zijn te maken:

Totaal aantal huishoudens 8,1 miljoen
  • Totaal aantal huishoudens met zonnepanelen 1,5 miljoen
  • Gem. elektriciteitsverbruik per huishouden 2500 kWh per jaar (bron: Milieucentraal, LET OP dit verbruik is al lager door opwek van zonnepanelen)
  • Prijsplafond prijs elektriciteit 0,4 euro/kwh
  • Aanname: salderingsregeling dekt gemiddeld 90% van het eigenverbruik van zonnepaneel eigenaren af (meeste mensen hebben meer dan hun eigen verbruik aan zonnepanelen maar alles boven de 100% wordt niet gesaldeerd, gezien vanuit de salderingsregeling zal het percentage dus minder dan 100% moeten zijn)
  • Aanname: Het verbruik van zonnepaneel eigenaren is gelijk aan het gemiddelde elektriciteitsverbruik. Dit is een zeer conservatieve aanname aangezien het gemiddelde verbruik al gedrukt wordt door de opwek van zonnepanelen en zonnepaneel eigenaren typisch meer verdienen en grotere huizen hebben, dit correleert beide sterk met hoger elektriciteitsverbruik.
  • Gemiddeld moeten (8,1-1,5)/1,5=4,4 huishoudens de salderingsregeling van 1 huishouden financieren
  • 2500*90%*0,4=900 euro op jaarbasis, 900/4,4~=205 per huishouden op jaarbasis is 17 euro per huishouden per maand
  • Die 17 euro wordt deels geïnd via de energieleverancier en deels via herverdeling met belastingen.
Naast deze berekening baseren we het ook op dit artikel van Energeia: Als we dan toch gaan sleutelen aan salderen... (energeia.nl). Die rekent niet met een prijsplafond en hanteert een iets andere rekenmethode, en komt op 705 euro per huishouden per jaar uit.

Op basis hiervan achten wij de “enkele tientjes per maand" plausibel.

[ Voor 32% gewijzigd door crisp op 16-08-2023 12:34 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
ArjoK schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:18:
Volgende stap is piek en groot belasters een onbalans vergoeding vragen, Dus maak je borst maar nat EV- en warmtepompbezitters
Exact wat ik bedoel, met dit soort grappen denken nuchtere Nederlanders echt nog wel een keertje na. En dan kan het uiteindelijk nog steeds financieel aantrekkelijk zijn, mensen passen echt voor dit soort gedrag, je doet voor 25 jaar een investering, als de TVT gewoon onzeker is omdat dit soort partijen zelf steeds de regels aanpassen zou je ook wel gek zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Laatst online: 16:12
Andrehj schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

Het is zelfs flauwekul voor een grote full electric woning, zoals in de diverse topics al vaak is aangetoond.
Hier heb ik nog nooit meer dan 8 kW gelijktijdig van het net afgenomen (en dat was dan een kort piekje), dus als ik geen 3-fasen PV-omvormer had gehad dan had onze woning zelfs probleemloos op 1x40A gekund.
Voor de piekjes van een oven, inductiekookplaat en warmtepomp heb je helemaal geen energiemanagement nodig.
Pas als er hier één of twee EV's komen zal daar iets van load balancing bij moeten komen om de piekjes onder de 25A per fase te houden.
Hier een "grote full-electric woning" mét 2 EV's en 3x25A, dat gaat ook helemaal prima zonder enige vorm van loadbalancing. Zolang het korte pieken zijn hoef je helemaal niet onder die 25A te blijven, daar kan je kortstondig echt nog fors overheen zonder dat er wat gebeurd.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 16-08-2023 12:24 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Ja crisis.. de mouw uit de aap.
Ze doen maar wat blijkt nu.
Neem aan dat van de bron het nu terug zal draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-07 10:07
Ik blijf me wel verbazen hoe veel mensen naar investeringen kijken. Dat ze nog eens nadenken over 10k investeren.

10k is veel geld. Maar als je dit in je woning stopt en financiert heb je het over bruto +- 35 euro per maand annuïtair 30 jaar. Ofwel, als je met €10.000,- investering je energierekening meer dan 35 euro weet te drukken is het per definitie interessant. Nu is de besparing bij een investering van €10.000,- met de huidige energieprijzen en regelingen véél groter. Je kunt rustig €150,- tot €200,- besparen per maand met €10.000,- investering. Denk hierbij aan een hybride warmtepomp en +- 20 PV panelen.

Nu komt er door de regeling van vdb er een toeslag uit rollen. Die zal in dit scenario +- €30,- zijn. Dat betekent dat je nogsteeds €100,- per maand kunt besparen.

Bedenk ook dat een terugverdientijd van 5 jaar voor PV panelen een rendement op vermogen van 20% geeft. Alles hoger dan 6/7% is pure winst, want dat zijn rendementen wat je kunt halen met passief beleggen. 6/7% is terugverdientijd van 13-15 jaar. Alles zou er op gericht moeten zijn om het in elk geval ruim daaronder te houden met regelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

K van k schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:23:
Ja crisis.. de mouw uit de aap.
Ze doen maar wat blijkt nu.
Neem aan dat van de bron het nu terug zal draaien
Zolang de landelijke media gewoon meepraten met dit frame gebeurt er niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
crisp schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:21:
[...]

Wat wel interessant is, is dit gedeelte over de "paar tientjes per maand" van de ACM eerder dit jaar:

[...]

Die "paar tientjes" (17 euro om precies te zijn zoals terug te vinden in documenten behorende bij het WOO-verzoek) blijkt dus een factor 4 te hoog te zitten.

Nu VdB het ook heeft over "enkele tientjes per maand" is dat des te interessanter. Hoe heeft VdB dat dan berekend, of is dat ook met dezelfde dikke duim gedaan als de ACM?
Je denkt toch niet echt dat VdB daar zo'n berekening voor gebruikt? Die maken de berekening waarbij ze kijken wat ze kunnen vragen t.o.v. hoeveel klanten dan weglopen. Daarna kijken ze of dat een bedrag is waarmee ze weg kunnen komen en dat is wat ze rekenen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

dikkiedik schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:24:
Ik blijf me wel verbazen hoe veel mensen naar investeringen kijken. Dat ze nog eens nadenken over 10k investeren.

10k is veel geld. Maar als je dit in je woning stopt en financiert heb je het over bruto +- 35 euro per maand annuïtair 30 jaar. Ofwel, als je met €10.000,- investering je energierekening meer dan 35 euro weet te drukken is het per definitie interessant. Nu is de besparing bij een investering van €10.000,- met de huidige energieprijzen en regelingen véél groter. Je kunt rustig €150,- tot €200,- besparen per maand met €10.000,- investering. Denk hierbij aan een hybride warmtepomp en +- 20 PV panelen.

Nu komt er door de regeling van vdb er een toeslag uit rollen. Die zal in dit scenario +- €30,- zijn. Dat betekent dat je nogsteeds €100,- per maand kunt besparen.

Bedenk ook dat een terugverdientijd van 5 jaar voor PV panelen een rendement op vermogen van 20% geeft. Alles hoger dan 6/7% is pure winst, want dat zijn rendementen wat je kunt halen met passief beleggen. 6/7% is terugverdientijd van 13-15 jaar. Alles zou er op gericht moeten zijn om het in elk geval ruim daaronder te houden met regelingen.
ja ho ho, je smeert het nu uit over 30 jaar. Zo lang gaat de boel echt niet mee hoor. sowieso 2 keer een nieuwe omvormer kopen. vermoedelijk ook een keer panelen vervangen en die warmtepomp gaat ook echt geen 30 jaar mee. En de actuele hypotheekrente is behoorlijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Dus met andere woorden redwing..

Er lopen nu 40.000 klanten weg, en aan de hand daarvan kunnen ze het bedrag flink nog eens verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k

K van k

18x 400 wp oost-west

Omvormer zal 3 x vervangen moeten worden in de 30 jaar, wp zal met geluk 2 x vervangen moeten worden.
Daarnaast komen er steeds betere panelen, dus die kunnen na 15 jaar als ze het nog doen ook upgedate moeten worden.
En dan het onderhoud nog elk jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeDooieVent
K van k schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:17:
Dus al met al stel panelen kosten 7500/warmtepomp 18500€ en extra isolatie 5000€.Vloerverwarming 10000€
Hoeveel rente verdien je hiermee per dag?
Dan kun het beter op de bank laten staan ipv van lenen met die hoge leenrentes
Of beleggen in Essent of dergelijke, dan kan je meegraaien zonder dat je in de DPG media als dief wordt afgeschilderd

Edit:
https://www.ad.nl/economi...el-zonnepanelen~a2132255/

Binnen een week van groen georiënteerde modelburger naar "vervuiler"

:')

Hou toch op met die pulp

[ Voor 20% gewijzigd door DeDooieVent op 16-08-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Geef je als bedrijf dat winst moet maken om te overleven om klanten waar je alleen maar verlies op draait door de salderingsregeling? Als er 40k verliesgevende klanten weglopen, good riddance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024

Deze AC-stroomdetectieschakelaar tussen je omvormer meterkast zetten die een 25A relays aanstuurt en deze op boiler aansluiten.
Geen boiler in buurt, dan kan je dat oplossen met een Tuya of andere smart switch.
klaat in 2 á 3 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-07 10:07
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:26:
[...]

ja ho ho, je smeert het nu uit over 30 jaar. Zo lang gaat de boel echt niet mee hoor. sowieso 2 keer een nieuwe omvormer kopen. vermoedelijk ook een keer panelen vervangen en die warmtepomp gaat ook echt geen 30 jaar mee. En de actuele hypotheekrente is behoorlijk hoog.
lagere hypotheekrente zal het maandbedrag alleen maar verlagen.

zelfs met vervangen blijft er een grote marge tussen energierekening en eventuele lasten voor een lening om dit soort zaken te bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk_4466
  • Laatst online: 21-06 10:55
Jazsie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Weet niet welke berekening jij hebt gebruikt maar mijn thuis accu is momenteel niet rendabel.
Hoe graag ik het ook wil geloven...

Leuk voor de hobby en "goed gevoel" maar niet voor financieel gewin.
Als je over consument hebt die een paar zonnepanelen op het dak hebben heb je helemaal gelijk, Maar dat bedoel ik ook niet. TenneT moet over deze faciliteiten beschikken, dat mag niet in nederland, maar ik denk echt dat groodschallige buffering met batterij parken rendabel is, ook al zou het niet zo zijn het helpt enorm om het net weer stabiel te krijgen en je voorkomt dat 'schone' stroom wordt weggegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
K van k schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:26:
Dus met andere woorden redwing..

Er lopen nu 40.000 klanten weg, en aan de hand daarvan kunnen ze het bedrag flink nog eens verhogen.
Nee, ze zullen een verwachting maken van hoeveel klanten er weg lopen en wat daarvan de kosten zijn en dat vergelijken met de extra inkomsten die ze door zo'n regeling krijgen. Zolang daar een positief getal uitkomt is het voor het bedrijf een positieve uitkomst.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
ArjoK schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:18:
[...]

Dat is je veronderstelling neem ik aan :)

Hoe denk je dat het kWh tarief tot stand komt in een contract? Lijkt mij op basis van een inkoopmix van energie die voor een groot deel op voorhand contractueel wordt ingekocht tegen vaste prijzen. Jou opwek is een van de onzekere componeten in het totaaltarief dus zullen ze om het risico hierop in te dekken een grotere marge pakken. zo werkt de economie toch?

Hoewel het nu lijkt dat ik voorstander ben van deze VdB actie, word ik er ook niet blij van. Volgende stap is piek en groot belasters een onbalans vergoeding vragen, Dus maak je borst maar nat EV- en warmtepompbezitters (inclusief mijzelf)

note: voorlopig blij mij mijn vaste contract tot 12.2026
Erm, PV bestond ook voor 2023. Dus ze lichten nu een kleine component van hun kostenstructuur eruit en gaan die los in rekening brengen. Ze hadden ook kunnen zeggen dat de cashback bonussen voor nieuwe klanten ten koste gingen van oude klanten, maar vreemd genoeg doen ze dat weer niet. ;)
dikkiedik schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:24:

Rente is nu 4,5-5%. Die gaat van je rendement af. De maandlast is dan 50.67*360=18.241.20 totale investering. Met 100 euro per maand ben je 180 maanden onderweg, oftewel 15 jaar. Nieuwe omvormer na 15 jaar en de panelen zijn na die tijd ook niet helemaal fris meer en hebben zo 10-15% capaciteit verloren. Die tvt gaat dan dus nog langer worden. We zien nu al dat de overheid nog geen paar jaar dezelfde regels kan houden, laat staan over bijna 2 decennia.

Pagina: 1 ... 12 ... 38 Laatste

Dit topic is gesloten.