Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
silverball schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

Precies. Particulier zonnepaneelbezit is <40% daarvan wordt een deel direct in-huis gebruikt en gaat er ook nog een fink deel direct het laag/middenspanningsnet in. Een gesubsidieerd zonnepark (al dan niet van eneco) duwt direct het zwaar overbelaste hoogspanningsnet in.
En waar gaan die zonneparken dan heen met hun stroom op het hoogspanningsnet?
En waarom krijgen zonneparken/windmolenparken dik betaald als ze in tijden van overschot de installaties afschakelen, dan speelt daar toch hetzelfde probleem maar dan vele malen groter want hoe kan dat anders een deel van de oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:04
Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

Je doet net of het overschot op de markt te wijten is aan de particulieren met zonnepanelen, bedoel je dat echt zo??
Nee dat bedoel ik niet zo. Ik bedoel als je het doet voor de TLV, en je dus eigenlijk zelf een soort energiebedrijfje met winstoogmerk wil zijn, dit geen goede keus is. Leg je het vol met oog op je eigen behoefte (EV, wartepomp etc) dan vind ik volleggen logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:47

de Peer

under peer review

Eneco overweegt het.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:05

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

Je doet net of het overschot op de markt te wijten is aan de particulieren met zonnepanelen, bedoel je dat echt zo??
Het doet er toch niet toe waardoor het overschot ontstaat? Feit is dat er op momenten een (lokaal) overschot aan energie is waar we (als maatschappij) niets mee kunnen. Door de salderingsregeling vang je daar een kunstmatig hoge prijs voor. Als dat niet zo was dan zou het ook geen invloed hebben gehad op de TVT van je zonnepanelen.

[ Voor 2% gewijzigd door Patriot op 16-08-2023 10:18 . Reden: betere zinsbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 12:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

Reken maar ja dus. Ze laten heus geen geld liggen. Men hoopt vooral dat de concurrentie daar in meegaat.
Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:13:
[...]

En waar gaan die zonneparken dan heen met hun stroom op het hoogspanningsnet?
En waarom krijgen zonneparken/windmolenparken dik betaald als ze in tijden van overschot de installaties afschakelen, dan speelt daar toch hetzelfde probleem maar dan vele malen groter want hoe kan dat anders een deel van de oplossing zijn?
De gemiddelde particulier heeft helemaal niet de juiste apparatuur en kennis om de boel op basis van de spotprijs af te schakelen. Als het lokale net vol zit dan gebeurt dat natuurlijk wel.

[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 16-08-2023 10:16 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30
DeDooieVent schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:09:
Ik denk ook dat het een illusie is te denken dat niet paneel bezitters er ook maar een cent op vooruit gaan, dit is louter om de winstgevendheid van de energieboeren te vergroten.
Het probleem van die energieboeren is dat hun kosten niet mee gaan met wat ze aan de klant verkopen. Of jij nou 10kWh af neemt of 100000kWh, er zijn net zo veel werknemers voor nodig om dat administratief te verwerken.
Daalt de winst op verkoop van energie omdat iedereen en zijn moeder panalen op het dak gooit dan kan je niet de helft van je medewerkers op straat zetten en een paar kantoren sluiten, je moet nog altijd hetzelfde aantal facturen sturen, zeurende klanten aanhoren via de telefoon en kantoorruimte huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mariomario
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-06 23:12
Draconian schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:12:
Eneco gaat volgen. Als ze dat ook gaan flikken met de vaste contracten dan ben ik weg want contractbreuk hoef ik niet te accepteren.

https://www.trouw.nl/duur...e-laten-betalen~b49ecf15/
Zelfs vdB pleegt geen contractbreuk. Waarom zo Eneco dat wel doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:34

vliegnerd

Nintendo fan.

Janpietertje89 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:52:
[...]

Wat een onzin, heb mijn situatie met het nieuwe contract van VDB uitgerekend en mag blij zijn als ik m'n nieuwe panelen in 10 jaar terugverdien, laat staan rendement uit haal.
Dan heb je heel veel pech.

Voor een flink deel van de nieuwe installaties blijven zonnepanelen een prima deal, ook met die paar tientjes per maand van vdB.

Bedenk dat de energieprijzen ook weer kunnen stijgen: zonnepanelen worden dan nog rendabeler.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
jadjong schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:18:
[...]

Het probleem van die energieboeren is dat hun kosten niet mee gaan met wat ze aan de klant verkopen. Of jij nou 10kWh af neemt of 100000kWh, er zijn net zo veel werknemers voor nodig om dat administratief te verwerken.
Daalt de winst op verkoop van energie omdat iedereen en zijn moeder panalen op het dak gooit dan kan je niet de helft van je medewerkers op straat zetten en een paar kantoren sluiten, je moet nog altijd hetzelfde aantal facturen sturen, zeurende klanten aanhoren via de telefoon en kantoorruimte huren.
En dividend uitkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:52
wolly_a schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:14:
Wat ik nog niet voorbij zie komen, is hoe VdB straks denkt om te gaan met mensen die met hun betaalde dienst ‘terugleveren’ te maken hebben met het niet functioneren van deze dienst ‘omvormer schakelt uit door overbelasting net’. Ik neem aan dat je dan voor die moment geld terug kunt claimen bij VdB? Immers betaal je deze extra toeslag hier juist voor, volgens VdB.
De meesten hebben ook een teruglevermeter (Ferraris meters uitgezonderd).
Als je omvormer uitschakeld zal die teruglevermeter uiteraard niets meten.
Dan is het slechts een kwestie van die teruglevermeter aflezen na een jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

niet eens zo zeer pech. Dan was de business case gewoon niet zo interessant waarschijnlijk. Dus mogelijk slechte ligging, weinig zon, dure installatie, slecht contract etc...

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-06 17:54
In ieder geval komt het erop neer dat je gewoon alles wat je jaarlijks opwekt ook echt moet gaan verbruiken? Dus zorgen dat je niet gaat terug leveren maar soort van quitte gaat spelen toch?

Als ik dit zo lees https://www.energievergel...fing-voor-je-zonnepanelen

Dat wordt nog leuk dan. De zogenaamde energietransitie en dan gaan we allemaal meer energie verbruiken. Totaal mislukt op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

DeDooieVent schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

Goh, reken dit eens voor? Want als ik ga rekenen met wat Vandebron nu doet kom ik op toch een veelvoud daarvan uit, maar, ik laat me graag onderwijzen.
investering 5k.

Besparing 100 euro per maand. (In nieuwe situatie vdB). (400 kWh * 0,4 = 160 euro, gaat 55 euro extra vanaf)

Terugverdientijd 50 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Draconian schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:21:
In ieder geval komt het erop neer dat je gewoon alles wat je jaarlijks opwekt ook echt moet gaan verbruiken? Dus zorgen dat je niet gaat terug leveren maar soort van quitte gaat spelen toch?
dat is niet te doen. dan moet je de hele dag continu in de gaten houden of je wel/niet teruglevert of verregaande automatisering doorvoeren.

je moet het niet per jaar bekijken.
Het gaat om bruto teruglevering, niet netto. dus betalen ga je sowieso.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 06-06 11:05
Kalentum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

Na een paar jaar dit dossier gevolgt te hebben durf ik geen enkele voorspelling meer te doen of en wanneer de salderingsregeling eraf gaat en in welke vorm, hoe snel etc.

En ik heb best wel lang zitten rekenen, in het verleden, om een soort financieel rendement te bepalen. Het is onmogelijk want je bent aan de overheid en de leveranciers overgeleverd.

Het ging mij er vooral om dat VDB weliswaar de aantrekkelijkheid van zonnepanelen verlaagd maar het nog steeds aantrekkelijk is of kan zijn.

Ik heb overigens een klein systeem en 27% van de opwek van de panelen blijft voor de meter.
In het geval van wat vandebron voorstelt, zal het voor jou niet verstandig zijn om energie te gaan besparen c.q. een zonniger jaar te hebben, omdat je anders in een hogere staffel terecht komt. (uit je signature zat je in 2021 op ca 1900 bruto teruglevering en in 2022 op ca 2100 bruto teruglevering).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
JoKo schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:19:
Bij Vandebron mijn gegevens ingevuld.

Ik mag dus stellen dat ik voor 6.964 kWh teruglevering NA saldering maar liefst €5,84 krijg. 8)7
Correct me if ‘m wrong
[Afbeelding]
Je vergeet de 20 euro korting op niet-PV mee te rekenen. Dus je 6 euro wordt -234 euro.
Bravertal schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:18:
Volgens mij is het verschil nog groter dan de staffel. Klanten zonder panelen krijgen €20 korting per maand, zie de ze link + screenshot.

https://nos.nl/artikel/24...ig-voor-klanten-vandebron

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De topman stopt aan het einde van het jaar, die wilt misschien even iets doordrukken en na de commotie wordt het weer ingetrokken.

https://vandebron.nl/blog/personal-letter-from-paul-de-raad.

Ze moeten stoppen met zonneweides en niet particuliertje pesten!
*iets*?

Ze romen alle terugleverwaarde af en then some als je het sommetje hierboven maakt. Met straks ook nog salderen eraf (meer voor de overheid, want wil energiebelastingen innen) en dan? Wat blijft er dan over van al die klimaatambities waar we mee doodgegooid worden?
vliegnerd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:47:
[...]

Terugverdientijd van 2 tot 4 jaar. Rendementen op investeringen van meer dan 10% of ruim meer.

Dat heet in de volksmond gratis geld.
2-4 jaar... 'wie zijn die mensen'? Dat zijn echt de uitzonderingen. Als je overschot negatief wordt (in geld), blijft alleen het daadwerkelijke salderen nog even over. Dat wordt dan ook minder, dus welk verdienmodel zit er dan nog achter? Niemand gaat panelen meer installeren met een terugverdientijd van meer dan 12-13 jaar. De kans op tussentijdse kosten (kapotte omvormer, doen gemiddeld 10-15 jaar) of gebroken panelen is dan al genoeg om dat nog een paar jaar te plussen. Dan heb ik liever mijn mooie keramische pannen weer in beeld zonder sores en risico's van een verouderende elektrische installatie op het dak.
asing schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:48:
[...]

Eens!

[Afbeelding]

Dit was gisteren. Zoals te zien is produceren we een bak meer geel/zon dan we eigenlijk nodig hebben. In theorie kan groen/gas naar 0 maar ik denk dat dat niet gaat wegens geografische spreiding van opwek en grootverbruikers.

Als we nu in staat zijn om met thuisaccu's dat deel geel wat toch over is daarin op te slaan wordt de piek een stuk lager. Als we al die opgeslagen stroom dan weer in de avond/nacht gebruiken dan kunnen de gascentrales wat rustiger aan doen en besparen we die CO2 uitstoot.
Welk aandeel zon is consument en welke zijn bedrijven/parken? Ook zou ik liever minder wind-op-land zien ten gunste van PV op gebouwen. Overigens mis ik de 'load' in deze grafiek.
RoD schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Inderdaad, plus het feit dat als saldering er eindelijk af gaat (wat in de originele plannen al begonnen had moeten zijn), die koppeling er uberhaubt niet meer is. En dan geldt, hoe meer je hebt liggen, des te beter je ook op een bewolkte dag in eigen behoefte kan voorzien. Daarom heb ik destijds mijn dak volgelegd, financieel was dat destijds niet zo interessant.
Dit dus. Wil je zelf bv elektrisch koken, dan zal je de 4-6 kW ook moeten kunnen opwekken op dat moment. Idem voor andere gebruikers. Anders kan je gelijk afrekenen zonder salderen.

Dat wordt nog leuk dan. De zogenaamde energietransitie en dan gaan we allemaal meer energie verbruiken. Totaal mislukt op deze manier.
Nee, want ze rekenen alle teruggeleverde kWh's. Dus dan krijg je alsnog de staffelprijs in je nek, ook al zou het saldo 0 zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:17

shades

huh ?

En ik wilde net panelen vervangen en bijplaatsen (zit bij eneco) - waar gaat het heel met de wereld :(

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Je hoeft het niet te gebruiken om niet terug te leveren, en zelfs al zou je dat wel doen maakt het voor de (doelen van) de energietransitie geen zak uit omdat het verminderen van energieverbruik an sich niet het doel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mariomario
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

dat is niet te doen. dan moet je de hele dag continu in de gaten houden of je wel/niet teruglevert of verregaande automatisering doorvoeren.

je moet het niet per jaar bekijken.
Het gaat om bruto teruglevering, niet netto. dus betalen ga je sowieso.
Daar bestaan prachtige apparaatjes voor. Due vertellen je omvormer wat ze moeten leveren. De grote merken sma, growatt hebben dat al lang. Is in sommige landen zelfs verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:01
Dirk_4466 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:45:
Misschien is het al langs geweest, maar ik wil even kwijt dat het van de zotte is, om particuliere zonneproductie toe te staan, en verbieden dat er buffers in het netwerk worden gezet. Batterijen waren in 2004 (misschien) niet mogelijk of rendabel, maar nu wel. Dus laten we de politiek oproepen om buffering toe te staan, om zo ons net weer stabiel te krijgen.

Trouwens ik vraag me af of leverancieren ook niet verdienen aan negative prijzen
Weet niet welke berekening jij hebt gebruikt maar mijn thuis accu is momenteel niet rendabel.
Hoe graag ik het ook wil geloven...

Leuk voor de hobby en "goed gevoel" maar niet voor financieel gewin.
wolly_a schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:14:
Wat ik nog niet voorbij zie komen, is hoe VdB straks denkt om te gaan met mensen die met hun betaalde dienst ‘terugleveren’ te maken hebben met het niet functioneren van deze dienst ‘omvormer schakelt uit door overbelasting net’. Ik neem aan dat je dan voor die moment geld terug kunt claimen bij VdB? Immers betaal je deze extra toeslag hier juist voor, volgens VdB.
Niet, staat er los van.

Immers betaal je enkel voor wat je ook echt hebt teruggeleverd. Als je omvormer uitschakelt door overblasting van het net dan lever je ook minder terug en dus betaal je ook minder ;).
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:25:
[...]

nee lekker door laten gaan. Voorlopig is er pas 1 aanbieder die dit invoert en er lijkt flink wat weerstand te zijn. Het is maar afwachten of alle andere leveranciers gaan volgen en/of dat er misschien wel ingegrepen wordt.

En verder: we gaan nog heel veel mee maken op dit gebied dus wen er maar vast aan. Sinds 2016 wordt elk jaar geroepen over wel/niet afschaffen salderen. telkens uitstel uitstel uitstel. Er gebeurt van alles op de markt. Je kunt hier gewoon niet op sturen of op vertrouwen. Dus trek je eigen plan. Je gaat echt niet slechter worden van die panelen. Maar verwacht geen 100% garantie dat het gaat uitpakken volgens je verwachtingen. Het kan meevallen of tegenvallen.
Daarnaast heb je stroom altijd nodig en de kans dat je minder stroom nodig hebt in de toekomst is naar mijn mening klein.

Hoe meer PV op je dak, des te minder afhankelijk je bent.
Atomius schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:39:
Vorig jaar mijn hele dak volgelegd met panelen met voor nu aanzienlijke overproductie.

Als ik geweten had dat het deze kant op zou gaan had ik die investering denk ik niet (in die mate) gedaan.

Wel heftig hoe het nu bestraft gaat worden.

Deels volgelegd vanwege die hoge TLV's - waarvan ik dacht dat dat nog wel even zou voortduren. (Gas was 4 euro per kuub en een prijsplafond bestond nog niet.) Echter is de energiecrisis veel sneller minder geworden dan toen werd gedacht.

Deels volgelegd vanwege toekomstig verbruik (EV in de toekomst). Of dat nog rendabel is valt te bezien met deze "boete" als dat gemeengoed gaat worden.

Ik denk wel dat ik hier wel wat scepsis aan overhoud voor de toekomst als het gaat om dit soort investeringen.
Zoals @de Peer al zei loop je achter de feiten aan, je had je dak jaren geleden al vol moeten leggen en niet wanneer er -meer- geld te behalen valt >:).

Rendabel is het zeker, dat was het al voor dat de energieprijzen stegen de afgelopen twee jaren...
JurGor schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:49:
[...]
Hier ook een trotse eigenaar van een heerlijk terugdraaiende Ferraris meter.

Dat gedoe met prijzen die afhankelijk zijn van vraag en aanbod, het is onderaan de streep gewoon winstmaximalisatie voor commerciële partijen.

De consument is met de "slimme" meter een rad voor ogen gedraaid. Want het is vooral slim voor de energiebedrijven om precies te weten wat hun klanten verbruiken. De consument levert het bitter weinig op, en wat het ze oplevert wordt aan de andere kant van ze afgepakt.

Maar alle slimme meter fans met hun dynamische energiecontracten mogen me vooral gaan vertellen hoe fijn dat wel niet is. Onderaan de streep verdient het energiebedrijf meer aan jou dan aan mij. Dat "dynamische" werkt twee kanten op he. En zij weten echt beter dan jij hoe ze hun kant net even wat extra kunnen laten binnenhalen.
Heb je cijfers?
En ik ga jou niets vertellen want kan duidelijk opmaken dat jij denkt dat je het beter weet.

Blijf lekke bij je ferrais meter, ook die komt ten einde >:).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
vliegnerd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:21:
[...]

investering 5k.

Besparing 100 euro per maand. (In nieuwe situatie vdB). (400 kWh * 0,4 = 160 euro, gaat 55 euro extra vanaf)

Terugverdientijd 50 maanden.
4800 kWh installatie voor 5K? Als je van de week even tijd hebt mag je dat voor die prijs bij mij erbij komen leggen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:02
mariomario schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Daar bestaan prachtige apparaatjes voor. Due vertellen je omvormer wat ze moeten leveren. De grote merken sma, growatt hebben dat al lang. Is in sommige landen zelfs verplicht.
Dus ik googlen op "prachtige apparaatjes voor Growatt" maar kan het niet vinden :/ . Heten die dingen echt zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkenmarjolein
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-08-2023
weet iemand hoe de verdeling is tussen consumenten met zonnepanelen op hun huis en de professionele opwekkers van stroom, zoals de gigantische zonneweide-initiatieven, de enorme boerenschuren met zonnepanelen, en, last but not least, de windmolen initiatieven van ondernemers en particulieren.

de belasting van het laagspanningsnet wordt mijns inziens eerder veroorzaakt door de laatste groep groot-opwekkers; ik denk dat zij als eersten aangesproken moeten worden op de netcongestie en bijdragen aan de kosten die de investeringen in de netwerkstructuur veroorzaken

tot zover.

Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:49
Bravertal schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:18:
Volgens mij is het verschil nog groter dan de staffel. Klanten zonder panelen krijgen €20 korting per maand, zie de ze link + screenshot.

https://nos.nl/artikel/24...ig-voor-klanten-vandebron

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De topman stopt aan het einde van het jaar, die wilt misschien even iets doordrukken en na de commotie wordt het weer ingetrokken.

https://vandebron.nl/blog/personal-letter-from-paul-de-raad.

Ze moeten stoppen met zonneweides en niet particuliertje pesten!
Die 20 euro korting is volgens mij niet zo.

De redenering is waarschijnlijk: Met PV betaal je 20 euro per maand meer, dus zonder PV betaal je 20 euro per minder (dan de PV bezitter) en dit laatste wordt niet vermeld want dat klinkt zo vervelend....

Ik denk dat je wel gelijk hebt mbt de topman. Is een loterij zonder nieten voor VDB. Of dit kan blijven bestaan --> Groot succes; of het kan niet blijven bestaan/teveel commotie, dan kan de nieuwe topman dit weer van tafel vegen onder de noemer, dat was niet zo'n wijs besluit, maar hij is weg dus we doen het nu weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

dat weet ik. in de praktijk is het wel wat lastiger. Ik heb bijvoorbeeld 4 omvormers op verschillende plekken in huis.
En bovendien moet je dan opnieuw investeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mariomario
Erwin schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Dus ik googlen op "prachtige apparaatjes voor Growatt" maar kan het niet vinden :/ . Heten die dingen echt zo?
Ff gekeken, bij sma heten ze e-meter 20.
Als je aan dd thuisaccu (sma) gaat kan je niet zonder...

[ Voor 9% gewijzigd door mariomario op 16-08-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Henkenmarjolein schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:29:
weet iemand hoe de verdeling is tussen consumenten met zonnepanelen op hun huis en de professionele opwekkers van stroom, zoals de gigantische zonneweide-initiatieven, de enorme boerenschuren met zonnepanelen, en, last but not least, de windmolen initiatieven van ondernemers en particulieren.

de belasting van het laagspanningsnet wordt mijns inziens eerder veroorzaakt door de laatste groep groot-opwekkers; ik denk dat zij als eersten aangesproken moeten worden op de netcongestie en bijdragen aan de kosten die de investeringen in de netwerkstructuur veroorzaken

tot zover.

Henk
Particulier is slechts 40%. Eneco (moederbedrijf) bezit nogal veel gesubsidieerde zonneparken dus daar horen we niets over.
[...]

Jeps. Ik heb vorige week donderdag een 3650Wp installatie gelegd, toen ik nog groen bezig was en geen boeteplichtige vervuiler die de buren op hoge kosten jaagt door een investering te doen die bij draagt aan minder kolen en gasverbruik door energiecentrales en daarmee de gewenste energietransitie....... eehm :? ....... anyway

Ik moet dan nu een week na dato al mijn microomvormers van hoymiles vervangen door een stringomvormer die dit wel kan. Dan wordt de investering wel heel hoog.

[ Voor 28% gewijzigd door silverball op 16-08-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

DeDooieVent schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

4800 kWh installatie voor 5K? Als je van de week even tijd hebt mag je dat voor die prijs bij mij erbij komen leggen...
Dat heb ik eind 21 begin 2022 betaald…
Blijft prima investering toch als het nu 7k kost? Ik ken geen betere investering.

[ Voor 1% gewijzigd door vliegnerd op 16-08-2023 10:50 . Reden: PV was Jan 2022 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariomario
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

dat weet ik. in de praktijk is het wel wat lastiger. Ik heb bijvoorbeeld 4 omvormers op verschillende plekken in huis.
En bovendien moet je dan opnieuw investeren.
Die van sma communiceert via het netwerk. Het lijkt me sterk dat je er dan 4 moet kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je berekening is wel enorm geholpen door 1,5 jaar torenhoge prijzen met hogere terugleververgoeding natuurlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 21:06
Dit is ook mooi:
https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten
Gebruik energievreters tijdens piekuren: Om je eigen groene stroom maximaal te benutten is gedragsverandering nodig. Gebruik apparaten die veel energie verbruiken vooral wanneer de zon volop schijnt. Denk aan de vaatwasser, wasmachine en airconditioning.

Programmeer je vaatwasser en wasmachine: Gebruik de timerfunctie om deze apparaten tijdens piekmomenten te laten draaien.

Laad je elektrische auto op de juiste momenten op: Laad je elektrische auto op wanneer de zon schijnt. Met een slimme laadpaal wordt dit nog makkelijker: door aan te geven wanneer je de auto weer nodig hebt, houdt het systeem de gunstigste momenten om op te laden aan.

https://vandebron.nl/blog/wanneer-is-stroom-goedkoop
Vermijd energievreters tijdens piekuren: Om voordelige stroom maximaal te benutten is gedragsverandering nodig. Gebruik apparaten die veel energie verbruiken zo min mogelijk tijdens piekmomenten.

Programmeer je vaatwasser en wasmachine: Gebruik de timerfunctie om deze apparaten 's nachts of tijdens daluren te laten draaien.

Laad je elektrische auto op de juiste momenten op: Gebruik een slimme laadpaal en laad alleen op tijdens momenten dat stroom goedkoop is. Door aan te geven wanneer je de auto weer nodig hebt, houdt het systeem de gunstigste momenten om op te laden aan.

Spreekt elkaar volledig tegen, met de kleine nuance dat het eerste advies is voor mensen die zelf opwekken. Waarom wordt de buurman zonder panelen geadviseerd om de overtollige energie van de buurman met panelen niet te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjo123
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik ben al jaren bij van de bron en heb een aanbod voor een driejaarcontract voor komend jaar gehad.

Ik heb bijna een jaar een 6.5 kWp installatie oost/weest.
De installatie kosten waren 7 500 €

Op basis van mijn verbruik van het eerste halfjaar 2023 heb ik een schatting gemaakt van de opbrengst van mijn zonen panelen.

Eigen verbruik. 1 500 kWh a 0.36 €. opbrengst. 540 €
Gesaldeerd verbruik. 3 000 kWh a 0.36 € opbrengst 1080 €
Teruglevering. 1 500 kWh a 0.06 €. opbrengst 90 €
Boete. -450 €
----------
Totaal. 1260 €

In 2026 en 2027 zijn de opbrengsten 960 € per jaar. In de komende drie jaar zijn de panelen dan voor 40 % afbetaald. Wat daarna komt is koffiedik kijken.
Wij kunnen nog de komende drie jaar 350 € meer opbrengst hebben door voor 15 00 kWh elektrisch te verwarmen .

elektrisch verwarmen in plaats van met gas vergroot natuurlijk de nationale Co2 uitstoot

Willem Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:16
vliegnerd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:34:
[...]

Dat heb ik in 2020 betaald…
Blijft prima investering toch als het nu 7k kost? Ik ken geen betere investering.
mwah.

Oost west doet nu 7/8 jaar tvt (op basis van afbkuwen saldering) en als de vdb maatregel ingevoerd wordt zo’n 11/12 jaar. Met wat pech met je omvormers nog langer.

Ik ken betere investeringen….

[ Voor 3% gewijzigd door Johan Bogle op 16-08-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Señor Sjon schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

Je vergeet de 20 euro korting op niet-PV mee te rekenen. Dus je 6 euro wordt -234 euro.
Deze heb ik nu al een paar keer heen en weer zien gaan, maar het is mij eigenlijk nog steeds niet duidelijk of die korting nou een feitelijke korting is of gewoon een soort van de facto korting is omdat voor die mensen geen kosten zijn. Bij van de Bron kan ik het niet vinden, en de rekenhulp lijkt er alleen te zijn voor mensen met een contract?
[...]

*iets*?

Ze romen alle terugleverwaarde af en then some als je het sommetje hierboven maakt. Met straks ook nog salderen eraf (meer voor de overheid, want wil energiebelastingen innen) en dan? Wat blijft er dan over van al die klimaatambities waar we mee doodgegooid worden?
Je bent er toch zelf bij of je teruglevert? Als je niet kunt salderen is het probleem wat VdB heeft er veel minder omdat het dan gewoon nooit meer interessant is om aan hen terug te leveren en dan die je het niet. Dan is het of gewoon niet rendabel om jouw energie te verkopen op het moment dat je het over hebt, of er staat vanzelf een andere partij (of tegen die tijd VdB zelf wel) op die wat met die energie kan en jou er geld voor geeft.
[...]

2-4 jaar... 'wie zijn die mensen'? Dat zijn echt de uitzonderingen. Als je overschot negatief wordt (in geld), blijft alleen het daadwerkelijke salderen nog even over. Dat wordt dan ook minder, dus welk verdienmodel zit er dan nog achter? Niemand gaat panelen meer installeren met een terugverdientijd van meer dan 12-13 jaar. De kans op tussentijdse kosten (kapotte omvormer, doen gemiddeld 10-15 jaar) of gebroken panelen is dan al genoeg om dat nog een paar jaar te plussen. Dan heb ik liever mijn mooie keramische pannen weer in beeld zonder sores en risico's van een verouderende elektrische installatie op het dak.
Het kan toch ook gewoon zo zijn dat een bepaalde hoeveelheid PV (totaal in het land) de maximum is die nog logisch is om te hebben? We kunnen heel paniekerig doen over de klimaattransitie maar ook voor de klimaattransitie heb je niks aan dat (lokale, tijdelijke) overschot aan energie uit PV.
[...]

Welk aandeel zon is consument en welke zijn bedrijven/parken? Ook zou ik liever minder wind-op-land zien ten gunste van PV op gebouwen. Overigens mis ik de 'load' in deze grafiek.
Wat maakt die verhouding tussen particulier en niet particulier precies uit?

[quote[[...]

Dit dus. Wil je zelf bv elektrisch koken, dan zal je de 4-6 kW ook moeten kunnen opwekken op dat moment. Idem voor andere gebruikers. Anders kan je gelijk afrekenen zonder salderen.[/]

Je moet het op dat moment voor handen hebben en dat is niet per se hetzelfde als het op dat moment opwekken.
[...]

Nee, want ze rekenen alle teruggeleverde kWh's. Dus dan krijg je alsnog de staffelprijs in je nek, ook al zou het saldo 0 zijn.
Hij bedoelt met quitte spelen volgens mij gewoon niet terugleveren, dus juist op het moment dat je het genereert meer gebruiken zodat je teruglevering daadwerkelijk nul is en niet een netto nul op je energieverbruik door salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
asing schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:48:
[...]

Eens!

[Afbeelding]

Dit was gisteren. Zoals te zien is produceren we een bak meer geel/zon dan we eigenlijk nodig hebben. In theorie kan groen/gas naar 0
maar ik denk dat dat niet gaat wegens geografische spreiding van opwek en grootverbruikers.
Als we nu in staat zijn om met thuisaccu's dat deel geel wat toch over is daarin op te slaan wordt de piek een stuk lager. Als we al die opgeslagen stroom dan weer in de avond/nacht gebruiken dan kunnen de gascentrales wat rustiger aan doen en besparen we die CO2 uitstoot.
bulls eye !
en de overheid is daar debet aan daar ze jaar na jaar dit probleem wisten EN er nagenoeg niets aan deden terwijl de KNOOP steeds dichterbij kwam.

En nu? nou gewoon afwikkelen op de mensen die investeringen (gelokt zijn) hebben gedaan
en ze bovendien nog eens de "roetveeg Piet" door de strot duwen dat zíj de aso's zijn

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-06 23:47
Nog even en we kunnen die panelen van het dak gaan trappen 8)7

Het zal mij ook niks verbazen dat mensen zonder zonnepanelen een goedkoper tarief gaan krijgen voor de stroom afname.

Als ik bij vdb zat dan kan ik zelfs weer beter op gas gaan verwarmen, scheelt toch weer een paar tientjes per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:33

K van k

18x 400 wp oost-west

Een windmolen levert zo voor 2100 a 2500 huishouden stroom,zonnepark is zo een kerncentrale. En word zwaar gesubsidieerd.
De reviews aan van de bron op hun site zijn niet mals, maar dat hebben ze zelf in de hand gewerkt.
Stroombelasting meer als verdubbeld, transport en leveringskosten flink omhoog en nu dit erbij terwijl je van september tot april bijna niets opwekt, dus je word dubbel gepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball

silverball

BlazeMuis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:39:
Nog even en we kunnen die panelen van het dak gaan trappen 8)7

Het zal mij ook niks verbazen dat mensen zonder zonnepanelen een goedkoper tarief gaan krijgen voor de stroom afname.

Als ik bij vdb zat dan kan ik zelfs weer beter op gas gaan verwarmen, scheelt toch weer een paar tientjes per jaar.
Binnenkort weer subsidie om panelen van je dak af te halen, en eneco maar verder gaan met hun gesubsidieerde zonneparken.
wjo123 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:37:

elektrisch verwarmen in plaats van met gas vergroot natuurlijk de nationale Co2 uitstoot
Mensen die electrisch (COP 1) verwarmen met hun overschot vanuit de zomer zijn wel een beetje het probleem in deze. Overweeg (ook voor je eigen portomonee) een airco of l/w warmtepomp om te stoken.

[ Voor 27% gewijzigd door silverball op 16-08-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Tsja vervelend. maar komt dus doordat je achter de feiten aan loopt. Op het hoogste moment ingestapt en als de boel in stort ben jij gaan oogsten. En nu ben je sceptisch door dit debacle van VDB en ga je niet meer investeren in andere zaken. Mogelijk mis je dan opnieuw de boot, en ga je daarna alsnog weer investeren (als subsidies er niet meer zijn en alles nog weer duurder is geworden).

Het is belangrijk om zelf een eigen plan te trekken en/of een visie te ontwikkelen, anders blijft je dit telkens gebeuren.

Overheid en de leveranciers zijn onbetrouwbaar, dat is wel duidelijk.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wjo123 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:37:

Wij kunnen nog de komende drie jaar 350 € meer opbrengst hebben door voor 15 00 kWh elektrisch te verwarmen .
Ja maar dat is best lastig te realiseren. het is niet zo dat je die 1500 kWh in de winter in kunt zetten want dan heb je weinig teruglevering op dagbasis.
Je zult dan (met name) moeten verwarmen in de zomer, want dan ben je voornamelijk aan het terugleveren.

De boete gaat over bruto teruglevering, niet over netto teruglevering.
Je kunt dus beter extra gaan koelen in de zomer. :)

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
vliegnerd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:34:
[...]

Dat heb ik in 2020 betaald…
Net had je het nog over gratis geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:33

K van k

18x 400 wp oost-west

Haha wat is gratis tegenwoordig

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-06 21:51
DeDooieVent schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Das niet gek hoor als je zelf legt. Laatst heb ik nog 6500wp gelegd voor minder dan 5500euro. Je krijgt dan wel chinese omvormers en geen Solaredge of Enphase.. maar ook die chinese dingen knallen wbt wattjes flink!
Ik denk dat je rustig kunt stellen dat er vandaag bij elke energieleverancier wel een vergadering is gepland met daarop de agenda "terugleververgoeding". Het is maar net welke leverancier je vraagt en welk eerlijk antwoord je hierop krijgt.
Draconian schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:12:
Eneco gaat volgen. Als ze dat ook gaan flikken met de vaste contracten dan ben ik weg want contractbreuk hoef ik niet te accepteren.

https://www.trouw.nl/duur...e-laten-betalen~b49ecf15/
Bestaande contracten zullen niet aangepast worden. Wel flexibele contracten of nieuwe contracten. Zo gaat het nu ook met VDB. Nadeel is alleen of je er op gaat gokken, want ook het nieuws van VDB kwam opeens vanuit het niets. Kan maar zo zijn dat morgen de rest opeens volgt en dan gaat het ook gelijk in voor nieuwe contracten. Het kan ook maar zo zijn dat de overige de komende tijd niet volgen... niemand kan in de glazenbol kijken of er moet een tweaker in het management zitten van één van de leveranciers.
shades schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:24:
En ik wilde net panelen vervangen en bijplaatsen (zit bij eneco) - waar gaat het heel met de wereld :(
De discussie was hier gisteren al "Ja, jij hebt flink wat zonnepanelen gelegd. Eigenschuld, dikke bult". Het is net of zonnepanelen een smerig woord aan het worden is. En als je vervolgens nog een EV hebt dan heb je "flink van Rutte kunnen profiteren". En als je dan nog een warmtepomp hebt dan denk ik dat er een hele grote groep vind dat jij flink moet gaan lappen om de energienetwerk te kunnen upgraden.

Persoonlijk heel raar, want beide stappen zie ik toch echt wel als de volgende groene stap. Alle investeringen die jij hebt gedaan om een warmtepomp, zonnepanelen en EV te kunnen kopen is nu "je eigen belang" en "jij moet maar opdraaien voor de gevolgen".

Nu kun je wel zeggen dat het doomdenken is en dat het maar om een 10tje per maand gaat, maar je ziet gewoon een trend ontstaan. Waar het vroeger 2 kampen waren, namelijk de voor en tegenstanders van zonnepanelen (lees de mensen die zonnepanelen konden leggen en degene die het niet kon), maar tegenwoordig zie je 3 kampen: Voor en tegenstanders van zonnepanelen en het bedrijfsleven die ziet dat er flink wat geld misgelopen wordt door het vergroenen.

het thema is en was dat we groen moesten leven. We moeten van gas af, fossiele brandstof is verleden tijd, we moesten huizen isoleren, etc. En nu doen we dat massaal en opeens maken we het flink complexer.

Niemand kan in de glazenbol kijken, maar als iedere leverancier keurig overstapt op de terugleververgoeding dan is dit een blijvertje. Ook nadat salderen eraf gaat. Deze vergoeding staat dus compleet los van het salderen.

Als ik nieuwsbericht van VDB wil geloven willen ze eigenlijk klanten met zonnepanelen niet hebben. Liefst willen ze alleen mensen hebben die geen 0 op de meter hebben. Liefst 100 afnemende klanten dan 100 afnemende klanten en 50 terugleverende klanten. Begrijpelijk vanuit financieel oogpunt, maar volgens mij lost dit het probleem niet op als alle leveranciers ook met zo'n vergoeding komen. Ook las je gisteren op het nieuws dat deze tariefen de nieuwe concurrent is, waar het vroeger de welkomsbonus was. Als iedereen dit gaat doen dan zijn we toch weer bij af en dan zitten we in dezelfde situatie als eergisteren? Behalve dat de energieleveranciers behoorlijk wat extra inkomsten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
il-Principe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:23:
[...]

In het geval van wat vandebron voorstelt, zal het voor jou niet verstandig zijn om energie te gaan besparen c.q. een zonniger jaar te hebben, omdat je anders in een hogere staffel terecht komt. (uit je signature zat je in 2021 op ca 1900 bruto teruglevering en in 2022 op ca 2100 bruto teruglevering).
Oh ja lekker dan, dat krijg je dan ook, dat mensen zo ongeveer op de grens van twee staffels zitten. Ene jaar zou ik dan 150 euro moeten betalen, andere jaar 252.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

kurkie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:36:
Dit is ook mooi:
https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten
Gebruik energievreters tijdens piekuren: Om je eigen groene stroom maximaal te benutten is gedragsverandering nodig. Gebruik apparaten die veel energie verbruiken vooral wanneer de zon volop schijnt. Denk aan de vaatwasser, wasmachine en airconditioning.

Programmeer je vaatwasser en wasmachine: Gebruik de timerfunctie om deze apparaten tijdens piekmomenten te laten draaien.

Laad je elektrische auto op de juiste momenten op: Laad je elektrische auto op wanneer de zon schijnt. Met een slimme laadpaal wordt dit nog makkelijker: door aan te geven wanneer je de auto weer nodig hebt, houdt het systeem de gunstigste momenten om op te laden aan.

https://vandebron.nl/blog/wanneer-is-stroom-goedkoop
Vermijd energievreters tijdens piekuren: Om voordelige stroom maximaal te benutten is gedragsverandering nodig. Gebruik apparaten die veel energie verbruiken zo min mogelijk tijdens piekmomenten.

Programmeer je vaatwasser en wasmachine: Gebruik de timerfunctie om deze apparaten 's nachts of tijdens daluren te laten draaien.

Laad je elektrische auto op de juiste momenten op: Gebruik een slimme laadpaal en laad alleen op tijdens momenten dat stroom goedkoop is. Door aan te geven wanneer je de auto weer nodig hebt, houdt het systeem de gunstigste momenten om op te laden aan.

Spreekt elkaar volledig tegen, met de kleine nuance dat het eerste advies is voor mensen die zelf opwekken. Waarom wordt de buurman zonder panelen geadviseerd om de overtollige energie van de buurman met panelen niet te gebruiken?
"Kleine nuance" noem je dat? Je gaat uit van een compleet andere situatie. Deze twee adviezen kloppen volledig met elkaar en lijken elkaar alleen maar tegen te spreken als je dat ene cruciale verschil niet noemt, dat is echt op geen enkele manier een "kleine nuance" te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Jazsie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:26:

Zoals @de Peer al zei loop je achter de feiten aan, je had je dak jaren geleden al vol moeten leggen en niet wanneer er -meer- geld te behalen valt >:).
Houden jij en @de Peer er dan ook rekening mee dat ik dat dak pas recent in bezit heb? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
grote_oever schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:44:

Ik denk dat je rustig kunt stellen dat er vandaag bij elke energieleverancier wel een vergadering is gepland met daarop de agenda "terugleververgoeding". Het is maar net welke leverancier je vraagt en welk eerlijk antwoord je hierop krijgt.
Die vergadering is al lang geweest en VdB is degene geweest die de hete aardappelen uit het vuur mag halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Atomius schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Houden jij en @de Peer er dan ook rekening mee dat ik dat dak pas recent in bezit heb? ;)
dat doet er niet toe natuurlijk. Voordat je een investering doet maak je een kosten/baten analyse en daar volgt een beslissing uit.
Maar je had in dat geval dus niet eerder kunnen zijn met de panelen, maar dan ben je (ondanks dat je er niets aan kunt doen) nog steeds te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

grote_oever schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

De discussie was hier gisteren al "Ja, jij hebt flink wat zonnepanelen gelegd. Eigenschuld, dikke bult". Het is net of zonnepanelen een smerig woord aan het worden is. En als je vervolgens nog een EV hebt dan heb je "flink van Rutte kunnen profiteren". En als je dan nog een warmtepomp hebt dan denk ik dat er een hele grote groep vind dat jij flink moet gaan lappen om de energienetwerk te kunnen upgraden.

Persoonlijk heel raar, want beide stappen zie ik toch echt wel als de volgende groene stap. Alle investeringen die jij hebt gedaan om een warmtepomp, zonnepanelen en EV te kunnen kopen is nu "je eigen belang" en "jij moet maar opdraaien voor de gevolgen".

Nu kun je wel zeggen dat het doomdenken is en dat het maar om een 10tje per maand gaat, maar je ziet gewoon een trend ontstaan. Waar het vroeger 2 kampen waren, namelijk de voor en tegenstanders van zonnepanelen (lees de mensen die zonnepanelen konden leggen en degene die het niet kon), maar tegenwoordig zie je 3 kampen: Voor en tegenstanders van zonnepanelen en het bedrijfsleven die ziet dat er flink wat geld misgelopen wordt door het vergroenen.

het thema is en was dat we groen moesten leven. We moeten van gas af, fossiele brandstof is verleden tijd, we moesten huizen isoleren, etc. En nu doen we dat massaal en opeens maken we het flink complexer.

Niemand kan in de glazenbol kijken, maar als iedere leverancier keurig overstapt op de terugleververgoeding dan is dit een blijvertje. Ook nadat salderen eraf gaat. Deze vergoeding staat dus compleet los van het salderen.
Zo zie je maar weer, degene (overigens de grote meerderheid) die nog lekker op gas stookt, geen PV heeft en niet veel aan isolatie gedaan heeft die trekt zo langzamerhand aan het langste eind.
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

dat doet er niet toe natuurlijk. Voordat je een investering doet maak je een kosten/baten analyse en daar volgt een beslissing uit.
Maar je had in dat geval dus niet eerder kunnen zijn met de panelen, maar dan ben je (ondanks dat je er niets aan kunt doen) nog steeds te laat.
Ja, want deze verduurzamingsboete was toen al bekend ofzo. Ik heb vorige week ook nog gewoon gerekend met aflopende saldering, maar dat deze boete eraan kwam kon ik gewoon niet weten.

[ Voor 13% gewijzigd door silverball op 16-08-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Atomius schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:46:
[...]

Tja, er zijn ook hele volksstammen geweest die van de VUT gebruik hebben kunnen maken. Als je dat ook wilt had je maar 15 jaar eerder geboren moeten worden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeDooieVent
De zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:01
Erwin schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:28:
[...]

Tuurlijk niet :+. Dacht dat we op Tweakers wel iets slimmer waren >:).

Smart meter is een betere benaming, bv:
Growatt Smart meter 3-fase >> https://www.stralendgroen...owatt-smart-meter-3-fase/ (eerste hit op Google).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Zoals ?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:11
Ik ben ook eens aan het rekenen wat gunstig is, weg van Vandebron, of blijven, of een alternatief VDB contract.

Het modelcontract mág geen terugleverheffing bevatten, dus ik heb Vandebron gebeld met de vraag om over te stappen op het modelcontract. Nu zegt de klantenservice mij doodleuk dat een overstap op modelcontract niet toegestaan is? Die dingen zouden toch juist altijd aangeboden moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

silverball schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Ja, want deze verduurzamingsboete was toen al bekend ofzo. Ik heb vorige week ook nog gewoon gerekend met aflopende saldering, maar dat deze boete eraan kwam kon ik gewoon niet weten.
de discussie (waar je op reageerde) ging meer over dat de TLV nu zo laag geworden is, niet specifiek de boete.
rekenen met aflopende saldering is natuurlijk ook niet correct. Want dat plan gaat waarschijnlijk helemaal niet door.

Eigenlijk moet je gewoon je eigen plan trekken. het heeft geen enkele zin om meer dan 2 jaar vooruit te kijken. Dat is al 10 jaar zo op zonnepaneelgebied. overheid en leveranciers zijn niet betrouwbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:04
Feitelijk hebben ze nu een zonbelasting geintroduceerd :+

Wikipedia: Belasting op deuren en vensters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Patriot schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:46:
[...]

Bij normale marktwerking is minder aanbod bij dezelfde vraag een hogere prijs. In het geval van stroom is er natuurlijk het "probleem" dat er niet echt sprake is van normale marktwerking omdat de wet de energieleverancier (in dit geval afnemer van de energie, om het overzichtelijk te houden 8)7) tot salderen verplicht. Daardoor krijg je dat een te hoog aanbod op het een bepaald moment kan zorgen voor een tegenovergesteld effect, de markt moet dan kosten dragen voor het aanbod en de gemiddelde prijs stijgt dan door extra aanbod.

De persoon die het beste uit de bus komt in deze situatie is de persoon die wel panelen heeft maar niet afhankelijk is van teruglevering (of specifieker, de saldering op jaarbasis van die teruglevering). Die geniet een relatief lagere kWh-prijs omdat er geen de facto financiering meer is van zonnepanelen op piekmomenten, geniet een relatief lagere kWh-prijs door een hoger aanbod omdat de zonnepanelen niet ineens massaal van het dak getrokken zijn en geniet een lager stroomverbruik omdat 'ie zelf minder stroom hoeft af te nemen (dat wekken zijn panelen op).
mág... een persoon die een flinke investering gedaan heeft,
dan ook éxtra vruchten plukken? :Y)

of zijn die vruchten nagenoeg GRATIS voor de energie reuzen om te plukken? :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:15
Ik vind het wel bijzonder hoor. Natuurlijk snap ik dat het huidige model met teruglevering geen stand kon houden. Echter heb ik 2,5 jaar geleden een investering van 75k in mijn woning gedaan om deze te verduurzamen. Wat hebben we gedaan:

- Dak geïsoleerd
- Vloer geïsoleerd
- HR++ glas
- Voorzetwanden met isolatie geplaatst
- WTW installatie geplaatst
- Lucht/water warmtepomp geplaatst (de gasaansluiting laten verwijderen)
- 20 zonnepanelen gelegd
- En een elektrische auto aangeschaft

Helemaal zoals de overheid het graag ziet. Echter door wat er nu gebeurd had ik achteraf beter een gasaansluiting met CV-ketel kunnen houden en geen 20 maar minder zonnepanelen kunnen plaatsen. Die warmtepomp vraagt juist energie in de winter en niet in de zomer als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Hansieo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:53:
[...]

mág... een persoon die een flinke investering gedaan heeft,
dan ook éxtra vruchten plukken? :Y)

of zijn die vruchten nagenoeg GRATIS voor de energie reuzen om te plukken? :(
Met extra bedoelde ik de de facto financiering van de investering die anderen moeten doen door de salderingsregeling. Ik vind het inderdaad onbehoorlijk om te verwachten dat anderen een tegenvallende investering gaan compenseren.

Als de hele investering op papier alleen maar rendabel is geweest door de salderingsregeling dan had je die investering misschien niet moeten doen.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• silverball

silverball

Sunri5e schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:53:
Met jouw warmtepomp zorg je voor meer belasting op het net dan je buurman met een CV-ketel. Die betaald ook netbeheerkosten en daarmee betaald hij jouw warmtepomp. Dat is niet eerlijk.

Daarom zijn we genoodzaakt om €60,- warmtepompheffing te voeren op jouw aansluiting. Let op, een warmtepomp blijft aantrekkelijk.

Bron: jouw energiereus over 3 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
silverball schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Met jouw warmtepomp zorg je voor meer belasting op het net dan je buurman met een CV-ketel. Die betaald ook netbeheerkosten en daarmee betaald hij jouw warmtepomp. Dat is niet eerlijk.

Daarom zijn we genoodzaakt om €60,- warmtepompheffing te voeren op jouw aansluiting. Let op, een warmtepomp blijft aantrekkelijk.

Haha :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34
Helemaal zoals de overheid het graag ziet. Echter door wat er nu gebeurd had ik achteraf beter een gasaansluiting met CV-ketel kunnen houden en geen 20 maar minder zonnepanelen kunnen plaatsen. Die warmtepomp vraagt juist energie in de winter en niet in de zomer als de zon schijnt.
Ik kan me voorstellen dat het zo voelt, maar het klinkt me weinig rationeel. Je hebt nu ook heel veel extra wooncomfort, woningwaarde, gezonder binnenklimaat en een goed gevoel je steentje bij te dragen aan het klimaatprobleem. Daar zou een kleine financiële tegenvallers geen verschil in moeten maken.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico1981
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-02 10:03
Ik vind het wel bijzonder hoor. Natuurlijk snap ik dat het huidige model met teruglevering geen stand kon houden. Echter heb ik 2,5 jaar geleden een investering van 75k in mijn woning gedaan om deze te verduurzamen. Wat hebben we gedaan:

- Dak geïsoleerd
- Vloer geïsoleerd
- HR++ glas
- 20 zonnepanelen gelegd

Ik mij voorstellen dat er hier teleurstelling is, anderzijds zou u qua energieverbruik nog steeds heel veel besparen. Wellicht overwegen om, afhankelijk van uw verbruik het aantal zonnepanelen hier juist op af te stemmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Menkoro
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:24
Ik heb zonnepanelen en zit bij VDB. Alles een beetje doorgelezen en eerlijk is eerlijk; deze materie is voor mij iets te ingewikkeld om er een mening over te kunnen vormen. Gelukkig een vast contract voor een klein jaar, dus ik zie dan wel hoe het er voor staat. Enige wat ik wel zeker weet is dat er momenteel een paar klantenservicemedewerkers en marketeers het niet zo naar hun zin zullen hebben daar. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

- Dak geïsoleerd
- Vloer geïsoleerd
- HR++ glas
- 20 zonnepanelen gelegd

Waarom zou je dan minder zonnepanelen willen? Ook in de winter wil je dan toch gewoon zoveel mogelijk energie zelf opwekken? Verder zou ik er niet zomaar van uitgaan dat via gas stoken zo goedkoop blijft, maar dat heeft misschien vooralsnog een langere termijn nodig. Hoe dan ook heb je dan nog steeds voordeel van zeven van de acht verbeteringen die je hebt aangebracht en je draagt minder bij aan de klimaatproblematiek. Je doet net alsof je in een soort horrorscenario terecht bent gekomen maar dat is niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
MrAngry schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:59:
[...]

Ik kan me voorstellen dat het zo voelt, maar het klinkt me weinig rationeel. Je hebt nu ook heel veel extra wooncomfort, woningwaarde, gezonder binnenklimaat en een goed gevoel je steentje bij te dragen aan het klimaatprobleem. Daar zou een kleine financiële tegenvallers geen verschil in moeten maken.
Dat klopt. Maar dan zijn alleen de isoleren maatregelen waarde vermeerderend. Die warmtepomp geeft niet meer comfort dan een CV-ketel en het bespaard ook niet op de energiekosten. Iemand die mijn huis in de toekomst zou kopen heeft niet meer over voor mijn woning met warmtepomp ipv een CV-ketel. Daarnaast worden 20 zonnepanelen nu opeens echt overkill.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Die analyse is er geweest en gaat nog steeds op. Er was een jaar geleden sprake van een zeer hoge TLV waarbij het er voorlopig niet naar uitzag dat de energieprijzen en dus de TLV zo (extreem) snel zou dalen. Dat gebeurde wel en dat is pech maar geen man overboord. Immers, er was altijd nog de belofte van "een redelijke vergoeding van 80%" t.o.v. de marktprijs. Maar, mocht ook die belofte niet bewaarheid worden dan had je nog jarenlang de salderingsregeling en zoals het er nu naar uitziet blijft die salderingsregeling nog wel even bestaan. Dat het nu de trend wordt dat je moet gaan betalen voor panelenbezit, is echter geheel nieuw.

Dat iedereen die zijn dak het afgelopen jaar heeft volgelegd (voor toekomstig verbruik) te laat is ten opzichte van anderen is natuurlijk een beetje flauw. Zo zijn we ook te laat om al ons geld in Dogecoin te stoppen en precies op het juiste moment eruit te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
Krisp schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:13:
[...]

De gemiddelde prijs van energie is inderdaad gedaald. Maar dat betekent nog niet dat iedereen profiteert. Even een voorbeeld met twee huishoudens:
- ze verbruiken allebei 2500kWh
- huishouden 2 wekt ook 2500kWh op, en levert 1500kWh daarvan op het net.
- de kale gemiddelde prijs overdag is 5ct (bron)
- de kale gemiddelde prijs 's nachts is 9ct (bron)

Om het voorbeeld simpel te houden, is het verbruikspatroon gelijk, dus beide huishoudens verbruiken 1000kWh overdag, en 1500 kWh 's nachts.

Huishouden 1 kost de energieleverancier 1000x0,04 + 1500 x 0,09 = 175euro.
Huishouden 2 kost de energieleverancier -1500x0,04 + 1500 x 0,09 = 75euro. Hij levert immers 1500kWh overdag terug.

Huishouden 2 betaalt echter niets voor die energie, want salderingsregeling. De energieleverancier maakt dus 75 euro verlies op dit huishouden. Daar kan de energieleverancier echter weinig aan doen, tenzij ze trucjes gaat uithalen zoals Vandebron nu doet. Er is ook acceptatieplicht, dus de energieleverancier kan huishouden 2 evenmin weigeren. De enige optie die energieleveranciers hebben, is om de prijs van energie te verhogen. Huishouden 1 moet daarom 250 euro betalen voor die energie. (10ct/kWh).

Betaalt huishouden 1 minder voor zijn energie nu er veel duurzame energie op de markt is? Wellicht. Het had 13ct/kWh kunnen zijn. Maar nu dezelfde berekening met 'gratis' energie overdag:
Huishouden 1 kost de energieleverancier 1000x0,00 + 1500 x 0,09 = 135euro.
Huishouden 2 kost de energieleverancier -1500x0,00 + 1500 x 0,09 = 135euro.

Nu moet huishouden 1 opeens 260 euro betalen. En doen we huishouden 3 erbij (er zijn steeds meer mensen die terugleveren):
Huishouden 2 kost de energieleverancier -1500x0,00 + 1500 x 0,09 = 135euro en betaalt niets
Huishouden 3 kost de energieleverancier -1500x0,00 + 1500 x 0,09 = 135euro en betaalt niets

Nu moet huishouden 1 opeens 405 euro betalen. De stroom voor huishoudens zonder PV wordt daarom steeds duurder, terwijl de marktprijs lager wordt. Hoe lager de prijs overdag wordt, hoe duurder het voor niet-PV-bezitters wordt zolang de salderingsregeling in stand blijft.

Dit is waarom de salderingsregeling afgeschaft moet worden, en waarom Vandebron nu met deze maatregel komt. Dat is niet leuk voor PV-bezitters (ik ben er ook één), maar wel zo eerlijk.
aarrrggg...

-Hoeveel denk jij dat de kWh gemiddelde prijs gedaald is door AL de PV opwek?

-en wát met al die weken/maanden opwek ZONDER overcapaciteit?
krijgen PV mensen dan een BONUS?? omdat ze de energiereus dan FLINK aan het spekken zijn?

--ken je veel bedrijven die voor 8 ct inkopen en 36 ct verkopen en dan durven te klagen over de lage marges??

-lagere dagprijzen en de NIET PV bezitters gaan dan nóg meer de dupe zijn? _O- wellicht failliet?

sorry, maar met alle respect, ik snap dat niet iedereen gelijk alles doorheeft,
daarom dit mooie Tweakers forum om te leren en evt. een ander standpunt in te nemen.
maar ga even terug naar de tekentafel met je voorbeeld.

Ik stop met jouw discussie omdat je naar mijn idee té stug vastzit met het "energie-reus-brilletje"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong

- 20 zonnepanelen gelegd

Je hebt dus te weinig panelen. Het hadden er ruim 100 moeten zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Patriot schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Waarom zou je dan minder zonnepanelen willen? Ook in de winter wil je dan toch gewoon zoveel mogelijk energie zelf opwekken? Verder zou ik er niet zomaar van uitgaan dat via gas stoken zo goedkoop blijft, maar dat heeft misschien vooralsnog een langere termijn nodig. Hoe dan ook heb je dan nog steeds voordeel van zeven van de acht verbeteringen die je hebt aangebracht en je draagt minder bij aan de klimaatproblematiek. Je doet net alsof je in een soort horrorscenario terecht bent gekomen maar dat is niet zo.
Zeker geen horrorscenario. Echter had ik met deze nieuwe ontwikkeling veel minder geïnvesteerd als dat ik nu heb gedaan (lees de helft). Hiervan had ik met het gezin wel 6/7 onvergetelijke vakanties kunnen vieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Dat doen ze al door 3x35A veel zwaarder te belasten dan 3x25A. Met veel grootverbruikers als EV, WP en inductie heb je hier mogelijk al je groene 'straf' van 1.125 euro per jaar. In nieuwbouw wordt al geregeld 3x35A geleverd omdat die afzekering noodzakelijk is volgens de normen voor alle verbruikers in huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Nakss7plVef12UPutK9dFV0NIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WXgPI6mQPK45MQhK7XRVNdyC.png?f=user_large

vs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzbntE6UvM8-Q_zUqJdmyGyv-Rs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OWeMht40RAgxMd4ya7ud9LBO.png?f=user_large

Je kan op 3x35A natuurlijk meer PV kwijt, maar die overwinst wil de familie Essent graag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Al die nieuwe zonnepanelen boeren worden ook opeens de nek op gedraaid met dit besluit. Wie gaat er nu nog zonnepanelen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

jadjong schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Je hebt dus te weinig panelen. Het hadden er ruim 100 moeten zijn. ;)
Ja als je de staffel volgt van 'alleenvanonzebron BV' dan is dat veel interessanter, want de schaal stop bij 5000 kWh. Lekker krom.

Om nog maar te zwijgen van de grote gesubsidieerde zonneparken van moederbedrijf essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 21:06
Patriot schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

"Kleine nuance" noem je dat? Je gaat uit van een compleet andere situatie. Deze twee adviezen kloppen volledig met elkaar en lijken elkaar alleen maar tegen te spreken als je dat ene cruciale verschil niet noemt, dat is echt op geen enkele manier een "kleine nuance" te noemen.
En toch is het niet correct, vandebron adviseert mensen met een dubbeltarief om 's-avonds meer energie te verbruiken. Ze bieden de elektriciteit ook goedkoper aan in het daltarief 's-avonds. Als je kijkt naar de dynamische tarieven zijn die juist in de avond het hoogst. Ik kan dus wel stellen dat ik betaal voor mensen met een dubbele meter, gaan ze die mensen ook extra belasten?

Laat vandebron eerst deze ouderwetse regeling aanpassen voordat ze een extra heffing gaan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Sunri5e schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:07:
Al die nieuwe zonnepanelen boeren worden ook opeens de nek op gedraaid met dit besluit. Wie gaat er nu nog zonnepanelen leggen?
Hopelijk blijven alleen de leveranciers over die wel weten wat ze doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Sunri5e schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Zeker geen horrorscenario. Echter had ik met deze nieuwe ontwikkeling veel minder geïnvesteerd als dat ik nu heb gedaan (lees de helft). Hiervan had ik met het gezin wel 6/7 onvergetelijke vakanties kunnen vieren.
We praten over 550 euro per jaar. Bepaalt dat echt een investering van 37,5k !??!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
silverball schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

Ja als je de staffel volgt van 'alleenvanonzebron BV' dan is dat veel interessanter, want de schaal stop bij 5000 kWh. Lekker krom.

Om nog maar te zwijgen van de grote gesubsidieerde zonneparken van moederbedrijf eneco.
Met 100 panelen kan je ook in de winter op je eigen stroom draaien, dan hoef je weinig meer te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariomario
dutchminator schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:52:
Ik ben ook eens aan het rekenen wat gunstig is, weg van Vandebron, of blijven, of een alternatief VDB contract.

Het modelcontract mág geen terugleverheffing bevatten, dus ik heb Vandebron gebeld met de vraag om over te stappen op het modelcontract. Nu zegt de klantenservice mij doodleuk dat een overstap op modelcontract niet toegestaan is? Die dingen zouden toch juist altijd aangeboden moeten worden?
En waarom zit je je huidige contract niet gewoon uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-05 11:09
BrightSun schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:10:
Als zonnepaneel bezitter met een lopend variabel contract bij Van de Bron zit er denk ik niets anders op dan te over te stappen naar een andere leverancier. Het is (in ieder geval voor mij) nog wel een aardige rekensom om hiervoor het juiste moment te bepalen; nu of dichtbij de jaarafrekening. Afhankelijk van wanneer de jaarafrekening plaatsvindt ga je namelijk ook een deel van je opbrengst niet meer kunnen salderen. In mijn geval vindt de jaarafrekening op 10 december plaatst. Hierdoor vermoed ik dat ik beter tot de jaarafrekening kan blijven, omdat ik anders vrijwel niets krijg voor mijn al teruggeleverde stroom.

Heeft iemand deze berekening al in detail gemaakt?
Ik overweeg op dit moment om een 3 jarig contract af te sluiten om voorlopig veilig te zijn voor dit soort fratsen. Wat doen andere VdB klanten nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:13

- Dak geïsoleerd
- Vloer geïsoleerd
- HR++ glas
- 20 zonnepanelen gelegd

Bekijk het toch eens wat positiever
Wat goed van die inverseringen van je om daarmee de CO2 footprint van je te verlagen. Aanpassingen kosten nu eenmaal iets en dat het even lucratief was en nog steeds is om zelf energie op te wekken is mooi meegenomen.

En dat je voor gebruik van voorziningen moet betalen lijkt mij niet meer dan logisch in een economie....

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Atomius schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Die analyse is er geweest en gaat nog steeds op. Er was een jaar geleden sprake van een zeer hoge TLV waarbij het er voorlopig niet naar uitzag dat de energieprijzen en dus de TLV zo (extreem) snel zou dalen.
Nou ik heb zelf volop geprofiteerd van die hoge TLV. Jaarcontract met 91 cent TLV en ik heb 63 panelen op mijn dak. Maar ik heb geen moment gedacht dat dit een blijvend iets zou zijn. Het was direct duidelijk dat dit een foutje geweest is en dat het toch niet zo handig was om TLV en levertarief gekoppeld te hebben. vandaar dat (bijna) alle leveranciers het nu losgekoppeld hebben.
Dus dan is het jammer maar was je analyse/inschatting gewoon niet zo goed.
Is ook een beetje boerenverstand natuurlijk. Ik ontvang dit jaar 13k aan TLV-vergoeding (vorig jaar 6k), maar is natuurlijk naïef om te denken dat ik dat voortaan elk jaar zou krijgen. Ik zie het als 1 x de jackpot, en daarna zien we wel...
Immers, er was altijd nog de belofte van "een redelijke vergoeding van 80%" t.o.v. de marktprijs. Maar, mocht ook die belofte niet bewaarheid worden
Ja daar blijven we maar op wachten inderdaad. Afhankelijk van politieke situatie. Als je kritisch had gekeken naar de kabinetten van Rutte dan had de conclusie kunnen zijn dat er geen knopen doorgehakt worden en dat alles stil blijft liggen. Maargoed ik begrijp wat je zegt, je zou wat mogen verwachten van de overheid.
dan had je nog jarenlang de salderingsregeling en zoals het er nu naar uitziet blijft die salderingsregeling nog wel even bestaan. Dat het nu de trend wordt dat je moet gaan betalen voor panelenbezit, is echter geheel nieuw.
Klopt. lijkt er heel erg op dat salderen niet zo maar afgebouwd gaat worden, politiek moeilijk haalbaar. Maar tegelijkertijd wist iedereen ook dat dit zo niet door kon blijven gaan. Netbelasting en grote verschillen tussen mensen met en zonder panelen. Het was wachten op trucs zoals deze. De leveranciers willen er vanaf. Budget energie begon vorig jaar al vervelend te doen, en nu dus VDB.
Dat iedereen die zijn dak het afgelopen jaar heeft volgelegd (voor toekomstig verbruik) te laat is ten opzichte van anderen is natuurlijk een beetje flauw. Zo zijn we ook te laat om al ons geld in Dogecoin te stoppen en precies op het juiste moment eruit te halen.
Niet flauw, maar gewoon realistisch. Deksel op de neus. En ja dat is zuur. Zo is het vaak in het leven helaas. Net zoals met de VUT, studieschuldregelingen, huizenmarkt etc etc.

Desalniettemin is dak vol leggen nog steeds een prima plan hoor, maar blijf wel kritisch kijken naar wat je daar voor betaalt en zorg dat jouw business case gunstiger is dan van 80% van andere mensen. Dan is de kans groot dat het allemaal wel meevalt en je er een prima rendement mee haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:24
Sunri5e schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:07:
Het is 1 leverancier die het nu doet. Stel dat die door alle commotie ineens een berg klanten kwijt raakt? Dat ziet de rest ook en ik denk dat het beter is om een gemengd klantenbestand te hebben dan een bestand met enkel huishoudens op een dynamisch contract. Tenminste, ik denk dat je beter af bent met een contract met spotprijzen dan vaste tarieven als je geen panelen hebt of neemt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Señor Sjon schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:07:
[...]

Dat doen ze al door 3x35A veel zwaarder te belasten dan 3x25A. Met veel grootverbruikers als EV, WP en inductie heb je hier mogelijk al je groene 'straf' van 1.125 euro per jaar. In nieuwbouw wordt al geregeld 3x35A geleverd omdat die afzekering noodzakelijk is volgens de normen voor alle verbruikers in huis.
3x 35A is flauwekul voor een normale woning. Het wordt pas nodig op het moment dat je drie huishoudens achter een aansluiting vestigt in het buitengebied ofzo. Piekbelasting van oven, inductiekookplaat, warmtepompen en laadpunten kunnen opgelost worden met energiemanagement.

Wat wel een probleem is dat de 3x 25A te goedkoop is. Dat zie je ook wel terug in de kosten per kW ten opzichte van 3x 35A en hoger. In het verleden geen probleem toen een 3x 25A alleen nodig was voor piekbelasting. Tegenwoordig wordt een aansluiting gebruikt om langdurig hoge vermogens terug te leveren of af te nemen voor het laden van auto's.

Nog veel beter zou zijn een time of use tarief en een optie voor een dynamisch transporttarief. Met een dynamisch tarief kunnen de kosten afhankelijk gemaakt worden van de werkelijke belasting. Ik stel me in de ideale wereld een systeem voor waarbij huishoudens betaalt kunnen worden om capaciteit te leveren (voor afname als er congestie is door invoeding of voor teruglevering als er afnamecongestie is). Accu's en terugleverende EV's kunnen dan capaciteit leveren. Dit is veel makkelijker op te schalen dan kabels verzwaren en extra trafo's plaatsen (moet ook gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Hansieo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

aarrrggg...

-Hoeveel denk jij dat de kWh gemiddelde prijs gedaald is door AL de PV opwek?

-en wát met al die weken/maanden opwek ZONDER overcapaciteit?
krijgen PV mensen dan een BONUS?? omdat ze de energiereus dan FLINK aan het spekken zijn?

--ken je veel bedrijven die voor 8 ct inkopen en 36 ct verkopen en dan durven te klagen over de lage marges??

-lagere dagprijzen en de NIET PV bezitters gaan dan nóg meer de dupe zijn? _O- wellicht failliet?

daarom dit mooie Tweakers forum om te leren en evt. een ander standpunt in te nemen.

Ik stop met jouw discussie omdat je naar mijn idee té stug vastzit met het "energie-reus-brilletje"
De scenario's die jij hierin schetst hebben niks meer te maken met de terugleverkosten, en vooral niet met de reden waarom ze bestaan. Je zet een vals dilemma neer door te doen alsof "helemaal geen PV" het tegenovergestelde is van de salderingsregeling en dat is helemaal niet waar. Het tegenovergestelde van de salderingsregeling is de energieleverancier niet verplichten de teruggeleverde stroom te accepteren en daar een onrealistische prijs voor tegenover te zetten.

Het tegenovergestelde van de salderingsregeling is dat jouw energieleverancier kan zeggen "nu hoef ik geen stroom van je" en dat jouw omvormer dan terug- en/of afschakelt (die blijft natuurlijk wel jouw verbruik dekken voor zover dat er is).

De overige voordelen die je schetst (een gemiddeld lagere prijs door meer aanbod van energie) blijven bestaan en gelden voor zowel de terugleveraar als iemand die geen PV op zijn dak heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:04
redwing schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:01:
[...]

Precies waarom ik de Ferraris lekker laat hangen totdat het verplicht wordt om hem te vervangen :) Mocht je dan naar zo'n contract over moeten zet ik wel wat elektrische kachels buiten aan om het teveel op te stoken.

Maar dat vind ik dus ook het grootste probleem van heel deze heffing. De regering wil zonnepanelen stimuleren met daarvoor de salderingsregeling. Nu zijn de energieboren niet blij met die regeling, en in plaats van de pijn bij de partij te leggen die de regeling heeft verzonnen (de regering dus), gaan ze de regeling aktief tegen werken via extra kosten aan de consument.

En dat is ook precies de reden dat ik tegen deze extra heffing ben. Je gaat een subsidie, bedoelt om juist meer zonnepanelen te krijgen, hiermee aktief tegen werken.
Worden die oude meters niet vervangen wanneer je je aanmeldt bij energieleveren.nl?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:23
[...]

Je vergeet dat NL een samenleving is. Ik betaal ook mee aan de socialehuurwoningen, uitkeringen, kinderbijslag, en zorgtoeslagen etc terwijl ik van allen geen gebruik maak. Is dat dan ook oneerlijk? Tuurlijk niet. Als we zo gaan denken kunnen we beter ons allemaal autonoom verklaren en de wet van de sterkte invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draxzz
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-05 16:40
BrightSun schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Ik overweeg op dit moment om een 3 jarig contract af te sluiten om voorlopig veilig te zijn voor dit soort fratsen. Wat doen andere VdB klanten nu?
Ik heb dit gisteren gedaan; een contract voor 3 jaar bij Eneco. Boete bij huidige leverancier geaccepteerd (gelukkig 'maar' €100). Mijn aanname is dat een bestaand contract (straks dus 3 jaar lang) niet zomaar gewijzigd kan worden met dit soort additionele kosten als VandeBron nu introduceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Deze hele kwestie is m.i. op te lossen met dynamische prijzen. Ik krijg `s nachts nog altijd daltarief terwijl ik op een zonnige dag hoog tarief betaal. Het is in iedereens voordeel dat ik juist dan ga opladen & verbruiken ipv in de nacht. De stimulans is echter anders.
Hansieo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

@Krisp maakt een berekening met bron waarvoor dank.

Ik snap je teleurstelling maar zo af doen is weinig serieus.
Als je het anders ziet, kom dan zelf met een berekening en bronnen, ik kan me voorstellen dat de som anders wordt als je vroege voorjaar opwekking en late najaar opwekking erin betrekt. Nu doe je iemand af terwijl je niks levert, dat is noch constructief noch geloofwaardig.

[ Voor 19% gewijzigd door bombadil op 16-08-2023 11:22 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Doesnotcompute schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Je vergeet dat NL een samenleving is. Ik betaal ook mee aan de socialehuurwoningen, uitkeringen, kinderbijslag, en zorgtoeslagen etc terwijl ik van allen geen gebruik maak. Is dat dan ook oneerlijk? Tuurlijk niet. Als we zo gaan denken kunnen we beter ons allemaal autonoom verklaren en de wet van de sterkte invoeren.
het was dan ook een grapje... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Patriot schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Deze heb ik nu al een paar keer heen en weer zien gaan, maar het is mij eigenlijk nog steeds niet duidelijk of die korting nou een feitelijke korting is of gewoon een soort van de facto korting is omdat voor die mensen geen kosten zijn. Bij van de Bron kan ik het niet vinden, en de rekenhulp lijkt er alleen te zijn voor mensen met een contract?
In de rekenhulp zal hij nog niet staan omdat VDB zei dat dit op termijn zo zou zijn.

Daarmee is dus ook gelijk gezegd dat het een feitelijke korting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:23
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:18:
[...]

het was dan ook een grapje... :P
Ik zie nu pas je onderschrift dus had het wel moeten vatten, haha.

Toch denk ik wel dat het sentiment dat het "oneerlijk" zou zijn, volledig misplaatst is, als men bovenstaande even in het achterhoofd bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

kurkie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

En toch is het niet correct, vandebron adviseert mensen met een dubbeltarief om 's-avonds meer energie te verbruiken. Ze bieden de elektriciteit ook goedkoper aan in het daltarief 's-avonds. Als je kijkt naar de dynamische tarieven zijn die juist in de avond het hoogst. Ik kan dus wel stellen dat ik betaal voor mensen met een dubbele meter, gaan ze die mensen ook extra belasten?

Laat vandebron eerst deze ouderwetse regeling aanpassen voordat ze een extra heffing gaan bedenken.
Ik ben het met je eens dat het dubbeltarief dat op die manier werkt zou moeten worden afgeschaft, of moet worden aangepast naar een dubbeltarief waar juist gestimuleerd wordt om energie te gebruiken op de momenten dat we het nu over hebben.

Dat daar eerst mee aan de gang gegaan moet worden vind ik een non sequitur, dat moet gewoon tegelijkertijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:04
Kalentum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:09:
[...]

Financieel minder impact maar ook een truc: https://www.keuze.nl/blog...-betalen-met-zonnepanelen

Gewoon de cashback afschaffen voor mensen die terugleveren. Kan ook.
Beetje jammer dat op zo'n pagina de verzachtende uitdrukking van vdBron wordt overgenomen van 10 tot 20 euro per maand. Tot je goed kijkt, en ziet dat het oploopt tot 46 euro per maand. Dat is toch een heel ander bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Femme schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:16:
[...]

3x 35A is flauwekul voor een normale woning. Het wordt pas nodig op het moment dat je drie huishoudens achter een aansluiting vestigt in het buitengebied ofzo. Piekbelasting van oven, inductiekookplaat, warmtepompen en laadpunten kunnen opgelost worden met energiemanagement.

Wat wel een probleem is dat de 3x 25A te goedkoop is. Dat zie je ook wel terug in de kosten per kW ten opzichte van 3x 35A en hoger. In het verleden geen probleem toen een 3x 25A alleen nodig was voor piekbelasting. Tegenwoordig wordt een aansluiting gebruikt om langdurig hoge vermogens terug te leveren of af te nemen voor het laden van auto's.

Nog veel beter zou zijn een time of use tarief en een optie voor een dynamisch transporttarief. Met een dynamisch tarief kunnen de kosten afhankelijk gemaakt worden van de werkelijke belasting. Ik stel me in de ideale wereld een systeem voor waarbij huishoudens betaalt kunnen worden om capaciteit te leveren (voor afname als er congestie is door invoeding of voor teruglevering als er afnamecongestie is). Accu's en terugleverende EV's kunnen dan capaciteit leveren. Dit is veel makkelijker op te schalen dan kabels verzwaren en extra trafo's plaatsen (moet ook gebeuren).
Menig nieuwbouwwoning sinds het gasloze tijdperk wordt hier al mee geconfronteerd anders.
Van 3x35a terug naar 3x25a?
Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:27
mijn antwoord is niet kloppend, gewoon om dit echt te antwoorden, dan kun je een heel boek vol schrijven.
en dan nog niet alles vertellen.
dus relatief, en versimpeld.
en @Domba corrigeert me wel als ik echt grote fouten maak. >:)
Splitinfinitive schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:07:
bij wie ligt eigenlijk de taak van de energie opwekking? is dit een netbeheerder of zijn sommige energie centrales in bezit van bijvoorbeeld vattenfall?
de netbeheerder, die mag geen eigen opwekking hebben.
(en dat hebben ze ook niet zo ver ik weet, maar zeg nooit nooit.)
de leverancier zoals vattenval/eneco/essent en de 100de anderen, die mogen geen eigen opwerking hebben.
(praktijk is hier iets grilliger, eneco had dacht ik nog iets van een paar centrales, en je kunt als moeder bedrijf natuurlijk met constructies door verschillende bedrijven onder 1 moederholding nog best wel wat eigen opwek hebben.
hoever wil je dat zien als eigen opwek of niet is persoonlijk, laten we het op grenzen van de wet houden.)
er zijn verder aparte bedrijven die aan de markt leveren, waar de leveranciers kunnen kopen.
dit op verschillende manieren, een maand of meer van te voren (vaak goedkoper) of korter met de kwartier prijs.
maar eigenlijk is dit meer een administratieve handeling, als een echte opwekking.

daarnaast heb je ook nog een systeem van hotspare centralles, om stijgingen en dalingen op te vangen.
die kosten ook geld.
(vaak zijn hotspare gedeeltes van een centrale, niet een helle centrale die op hotspare staat, maar alles is mogenlijk in energie land.)

en de echte groot gebruikers, die eerst moeten bellen voordat ze hun proces mogen opstarten.
dit zodat de centrale(s) vast extra kan gaan leveren voor hun grote gebruik.
(ik heb geen idee hoeveel bedrijven dit nog moeten doen in nederland?)
en ik snap dat er overdag een overschot is maar is het dan niet zo dat hiervoor opslag moet komen? ik meen mij te herrinneren dat ik op elke kwh die ik verbruik een duurzame opslag tax betaal?
een overschot, eigenlijk heeft dit nog steeds niks te maken met overschotten.
(er zullen misschien wel overschotten zijn, maar dat is zo kort en zo weinig dit is er altijd al geweest ook als je b.v. allen kolen centrales gebruikt.)
dit word wel eens beweerd, maar de werkelijkheid is veel grilliger.
veel overschotten die we hebben zijn gewoon op lokaal niveau, niet landelijk.
en sommige maken daar dan landelijk van, klink spannender en helpt met hun bewering, maar zegt niks of het er ook echt is. deze overschotten moeten dus gewoon getransporteerd worden.

maar wat er wel gebeurd, is dat de markt overspoeld word met goedkope energie door alle vormen.
dan is het voor een grote centrale een probleem, personeel uit de neus laten eten kost ook geld.
dan de stroom maar voor een habbekrats verkopen.
dan heb je daar ook nog speculatie mee, en zo kan soms de prijs in eens negatief worden.

maar laten we wel wezen, de markt maakt de prijzen negatief, in werkelijkheid kan de elektra prijs nooit negatief zijn.
het kost altijd geld om elektra te maken, of je het nu hebt over zonnepanelen/windmolens/gascentrales/kern centrales het kost altijd geld om stroom te maken.
alleen als de russen ons gratis gas gaan leveren omdat ze ons zo leuk vinden, dan kan de prijs wel eens heel laag worden, allen ik denk dat ik nog eerder de hel zie bevriezen als dat de russen ons leuk gaan vinden.

ik denk dat je de ODE bedoeld.
Opslag Duurzame Energie.
die is tegenwoordig 0ct geworden als ik het goed heb.
https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen
jep, staat nog op 0ct.
(de ODE kan nog veel meer over verteld worden, maar laten we niet te diep op die materie in gaan.)
en hoezo kan dit niet op wijkniveau worden geregeld zodat ook de kleine beurs hier profijt van heeft. maar ook de wat grotere verbruiker.
wijkniveau, dat is het gebied van de netbeheerder(de enexis of liander of etc etc).
tja moet die accus gaan installeren in de wijkkasten, dat zou ze dan ook een soort van opwekker maken.
en dat mag niet, zij mogen allen de kabels doen.
en al zou dit gebeuren, dan hoor ik de piepers al.
dan worden de netbeheerders kosten die jij en ik getallen natuurlijk duurder.
accu's groeien niet gratis aan de boom.
als eigen voorbeeld ik rijd electrisch opgelegd door de baas. ik kan zelf echt geen 50kwh batterij installatie aanleggen. maar als je dit op wijk niveau kan verdelen. en dan op basis van gemiddeld verbruik een accu/waterstof centrale hebt staan die de overtollige energie of vanaf een markt tarief van < 3 cent waterstof de meuk opslaat en bij meer vraag prijs electra 5> cent deze weer terugverkoopt aan de leveranciers. dan lijkt mij toch ook dat dit probleem voor een groot deel opgelost kan worden?
als we de beste technieken zouden gebruiken die we nu hebben.
dan kunnen we elektra omzetten naar waterstof met maar 50% verlies.
zetten we dat dan weer om naar waterstof dan hebben we weer 50% verlies.
dus je koopt voor 4x 3ct/kWh om dan 1kWh voor 12ct te verkopen(en dan maak je nog geen winst).
dus hier is nog heel veel ontwikkeling en verbetering voor nodig voor dat dit echt kan.
als je bijvoorbeeld een wijk neemt van 100 woningen die elke gemiddeld 4 kwh per avond deel gebruiken. dan kun je met een accu van 400kwh al een groot deel opvangen. heb je meer overschot in zonne energie. dan is mischien wel het idee om juist groot uit te pakken en te gaan voor een zeer grote accu waardoor je dus meerdere dagen kunt opvangen van het wijkverbruik zodat het helemaal groen kan. (mits toereikend aantal zonnepanelen)

verder zou je ook nog kunnen sturen op gebruik van warmtepompen overdag in de zomer om te koelen en winter te verwarmen die gestuurd worden door de p1 poort in de meter al is dat misschien te ingrijpend.
een stukje dynamisch aansturen, jep wel een voor stander van.
je auto is een leuk voorbeeld. heb je echt elke ochtend een accu nodig in je auto die 50kWh bevat?
als dat niet zo is en je hebt al genoeg aan 25kWh, dan zou je de overige 25kWh alleen kunnen laden als er een overschot is. als maar 10% van de auto's dit zouden doen dan zijn al heel veel problemen gemolten als sneeuw voor de zon.

alleen wie gaat dit regelen, de meter is van de netbeheerder, en die zijn/mogen geen leverancier taken doen.
en wie bepaald de overschotten, de baas van de kolen centrale die nog zijn bonus binnen wil harken?

en dan kom je ook een beetje op het grote probleem dynamische energie contracten.
op dit moment, bepaald de dynamische leverancier de dynamische prijs.
wil die meer verdienen verhoogt hij gewoon de prijs, er is geen mechanisme wat hun controleert.
dus eigenlijk ben je aan de goden overgeleverd.
(ik heb geen klachten met de proef dynamische leveranciers in nederland hoor.
het gaat tot nu toe best goed, maar van andere plaatsen in de wereld hebben we gemerkt dat dit ook heel snel fout kan gaan en dat op heel lullige momenten.
er moet nog wel heel wat verbeterd worden in dit systeem.)

zelf een batterij systeem aan leggen, het is wel te doen hoor.
prijzen dalen, lastig precies te zeggen hoeveel, maar hou voor het gemak een 500€ per kWh aan.
(ik heb al goedkopere aan biedingen gehad, allen rekent makkelijker met 500€.)
verder heb ik al een 7kWp aan zonepanelen, en een gebruik van 3650kWh per jaar. (ik versimpel cijfers.)
dit geeft mij een dag gebruik van 10kWh, waar van ik 5kWh rechtstreeks gebruik van de zonnepanelen.
dus een 5kWh accu trekt mij al door de nacht.
dan wil je nog een beetje extra buffer dus neem je een 10kwh accu wat "maar" 5k€ kost.
dit afgezet tegen mijn 7 jaar opbrengst gegevens (ik log al lang, dat helpt met beslissen, meten is weten.).
brengt mij al op een 70+% van mijn jaar elektra gebruik.
allen de maanden december en januari, die kan ik dan op mijn buik schrijven.
wil ik die wel doen, ja dan heb ik ineens heel veel accu nodig, denk aan +/-1000kWh.
en dat kan ik ook niet betalen. ;)

dus ja, dit is geen perfect bericht nog juist geschreven, zitten vast fouten in.
probeer allen duidelijk te maken dat dit zo ingewikkeld is, daar kunnen de gewone mensen zoals jij en ik eigenlijk wel een mening over hebben, maar dat is nog geen waarheid.
en dat geld voor 99% van de mensen die hier reageren. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

Doesnotcompute schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Dit was vooral een grapje tussendoor.
jadjong schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Met 100 panelen kan je ook in de winter op je eigen stroom draaien, dan hoef je weinig meer te salderen.
Juist, maar ook dan ga je de terugleverboete betalen.

[ Voor 50% gewijzigd door silverball op 16-08-2023 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Krisp schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:13:
[...]

De gemiddelde prijs van energie is inderdaad gedaald. Maar dat betekent nog niet dat iedereen profiteert. Even een voorbeeld met twee huishoudens:
- ze verbruiken allebei 2500kWh
- huishouden 2 wekt ook 2500kWh op, en levert 1500kWh daarvan op het net.
- de kale gemiddelde prijs overdag is 5ct (bron)
- de kale gemiddelde prijs 's nachts is 9ct (bron)

Om het voorbeeld simpel te houden, is het verbruikspatroon gelijk, dus beide huishoudens verbruiken 1000kWh overdag, en 1500 kWh 's nachts.

Huishouden 1 kost de energieleverancier 1000x0,04 + 1500 x 0,09 = 175euro.
Huishouden 2 kost de energieleverancier -1500x0,04 + 1500 x 0,09 = 75euro. Hij levert immers 1500kWh overdag terug.

Huishouden 2 betaalt echter niets voor die energie, want salderingsregeling. De energieleverancier maakt dus 75 euro verlies op dit huishouden. Daar kan de energieleverancier echter weinig aan doen, tenzij ze trucjes gaat uithalen zoals Vandebron nu doet. Er is ook acceptatieplicht, dus de energieleverancier kan huishouden 2 evenmin weigeren. De enige optie die energieleveranciers hebben, is om de prijs van energie te verhogen. Huishouden 1 moet daarom 250 euro betalen voor die energie. (10ct/kWh).

Betaalt huishouden 1 minder voor zijn energie nu er veel duurzame energie op de markt is? Wellicht. Het had 13ct/kWh kunnen zijn. Maar nu dezelfde berekening met 'gratis' energie overdag:
Huishouden 2 kost de energieleverancier -1500x0,00 + 1500 x 0,09 = 135euro.

Nu moet huishouden 1 opeens 260 euro betalen. En doen we huishouden 3 erbij (er zijn steeds meer mensen die terugleveren):
Huishouden 2 kost de energieleverancier -1500x0,00 + 1500 x 0,09 = 135euro en betaalt niets
Huishouden 3 kost de energieleverancier -1500x0,00 + 1500 x 0,09 = 135euro en betaalt niets

Nu moet huishouden 1 opeens 405 euro betalen. De stroom voor huishoudens zonder PV wordt daarom steeds duurder, terwijl de marktprijs lager wordt. Hoe lager de prijs overdag wordt, hoe duurder het voor niet-PV-bezitters wordt zolang de salderingsregeling in stand blijft.

Dit is waarom de salderingsregeling afgeschaft moet worden, en waarom Vandebron nu met deze maatregel komt. Dat is niet leuk voor PV-bezitters (ik ben er ook één), maar wel zo eerlijk.
Ik mis nog een bron dat de energieleveranciers DAH prijzen betalen voor particuliere PV opwek, daar blijf je maar vanuit gaan, maar dat is feitelijk ons grootste twistpunt.
Daarmee valt heel je beredenering (of de mijne) om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:25
Sjamo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:17:
[...]

Worden die oude meters niet vervangen wanneer je je aanmeldt bij energieleveren.nl?
Je krijgt dan vaak wel een vraag om een afspraak te maken om hem te vervangen, maar daar is voorlopig niets verplichts aan. Maak je die afspraak niet en/of geef je aan dat je geen vervanging wil, dan blijft de oude gewoon hangen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico1981
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-02 10:03
BrightSun schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:12:
[...]

Een contract is op dit punt, vlak ook niet heilig/veilig, ik heb op bijv. in juni een 3-jarig contract bij Eneco afgesloten, met een teruglevergoeding van € 0.09 per kWh, maar Eneco behoudt zich wel het recht voor dat dit tussentijds kan wijzigen. In de kleine lettertjes van de nieuwe contracten, zitten zijn op slinkse wijze toch bepalingen opgenomen, waarbij Eneco zich het recht voorbehoud dat dit tussentijds kan wijzigen, mogelijk ook het beleid ten aanzien van het salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariomario
Eigenlijk zie ik het probleem helemaal niet.
Je sluit een contract af en daar kan je in afspreken wat je wilt.
Maak er wat moois of lelijks van. U

Kom je er niet uit met de leverancier dan kan je gewoon naar een ander.
Of je sluit het modelcontract af waar de salderingsregeling wel in stand wordt gehouden.
Pagina: 1 ... 11 ... 38 Laatste

Dit topic is gesloten.