mijn antwoord is niet kloppend, gewoon om dit echt te antwoorden, dan kun je een heel boek vol schrijven.
en dan nog niet alles vertellen.
dus relatief, en versimpeld.
en @
Domba corrigeert me wel als ik echt grote fouten maak.

de netbeheerder, die mag geen eigen opwekking hebben.
(en dat hebben ze ook niet zo ver ik weet, maar zeg nooit nooit.)
de leverancier zoals vattenval/eneco/essent en de 100de anderen, die mogen geen eigen opwerking hebben.
(praktijk is hier iets grilliger, eneco had dacht ik nog iets van een paar centrales, en je kunt als moeder bedrijf natuurlijk met constructies door verschillende bedrijven onder 1 moederholding nog best wel wat eigen opwek hebben.
hoever wil je dat zien als eigen opwek of niet is persoonlijk, laten we het op grenzen van de wet houden.)
er zijn verder aparte bedrijven die aan de markt leveren, waar de leveranciers kunnen kopen.
dit op verschillende manieren, een maand of meer van te voren (vaak goedkoper) of korter met de kwartier prijs.
maar eigenlijk is dit meer een administratieve handeling, als een echte opwekking.
daarnaast heb je ook nog een systeem van hotspare centralles, om stijgingen en dalingen op te vangen.
die kosten ook geld.
(vaak zijn hotspare gedeeltes van een centrale, niet een helle centrale die op hotspare staat, maar alles is mogenlijk in energie land.)
en de echte groot gebruikers, die eerst moeten bellen voordat ze hun proces mogen opstarten.
dit zodat de centrale(s) vast extra kan gaan leveren voor hun grote gebruik.
(ik heb geen idee hoeveel bedrijven dit nog moeten doen in nederland?)
en ik snap dat er overdag een overschot is maar is het dan niet zo dat hiervoor opslag moet komen? ik meen mij te herrinneren dat ik op elke kwh die ik verbruik een duurzame opslag tax betaal?
een overschot, eigenlijk heeft dit nog steeds niks te maken met overschotten.
(er zullen misschien wel overschotten zijn, maar dat is zo kort en zo weinig dit is er altijd al geweest ook als je b.v. allen kolen centrales gebruikt.)
dit word wel eens beweerd, maar de werkelijkheid is veel grilliger.
veel overschotten die we hebben zijn gewoon op lokaal niveau, niet landelijk.
en sommige maken daar dan landelijk van, klink spannender en helpt met hun bewering, maar zegt niks of het er ook echt is. deze overschotten moeten dus gewoon getransporteerd worden.
maar wat er wel gebeurd, is dat de markt overspoeld word met goedkope energie door alle vormen.
dan is het voor een grote centrale een probleem, personeel uit de neus laten eten kost ook geld.
dan de stroom maar voor een habbekrats verkopen.
dan heb je daar ook nog speculatie mee, en zo kan soms de prijs in eens negatief worden.
maar laten we wel wezen, de markt maakt de prijzen negatief, in werkelijkheid kan de elektra prijs nooit negatief zijn.
het kost altijd geld om elektra te maken, of je het nu hebt over zonnepanelen/windmolens/gascentrales/kern centrales het kost altijd geld om stroom te maken.
alleen als de russen ons gratis gas gaan leveren omdat ze ons zo leuk vinden, dan kan de prijs wel eens heel laag worden, allen ik denk dat ik nog eerder de hel zie bevriezen als dat de russen ons leuk gaan vinden.
ik denk dat je de ODE bedoeld.
Opslag Duurzame Energie.
die is tegenwoordig 0ct geworden als ik het goed heb.
https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen
jep, staat nog op 0ct.
(de ODE kan nog veel meer over verteld worden, maar laten we niet te diep op die materie in gaan.)
en hoezo kan dit niet op wijkniveau worden geregeld zodat ook de kleine beurs hier profijt van heeft. maar ook de wat grotere verbruiker.
wijkniveau, dat is het gebied van de netbeheerder(de enexis of liander of etc etc).
tja moet die accus gaan installeren in de wijkkasten, dat zou ze dan ook een soort van opwekker maken.
en dat mag niet, zij mogen allen de kabels doen.
en al zou dit gebeuren, dan hoor ik de piepers al.
dan worden de netbeheerders kosten die jij en ik getallen natuurlijk duurder.
accu's groeien niet gratis aan de boom.
als eigen voorbeeld ik rijd electrisch opgelegd door de baas. ik kan zelf echt geen 50kwh batterij installatie aanleggen. maar als je dit op wijk niveau kan verdelen. en dan op basis van gemiddeld verbruik een accu/waterstof centrale hebt staan die de overtollige energie of vanaf een markt tarief van < 3 cent waterstof de meuk opslaat en bij meer vraag prijs electra 5> cent deze weer terugverkoopt aan de leveranciers. dan lijkt mij toch ook dat dit probleem voor een groot deel opgelost kan worden?
als we de beste technieken zouden gebruiken die we nu hebben.
dan kunnen we elektra omzetten naar waterstof met maar 50% verlies.
zetten we dat dan weer om naar waterstof dan hebben we weer 50% verlies.
dus je koopt voor 4x 3ct/kWh om dan 1kWh voor 12ct te verkopen(en dan maak je nog geen winst).
dus hier is nog heel veel ontwikkeling en verbetering voor nodig voor dat dit echt kan.
als je bijvoorbeeld een wijk neemt van 100 woningen die elke gemiddeld 4 kwh per avond deel gebruiken. dan kun je met een accu van 400kwh al een groot deel opvangen. heb je meer overschot in zonne energie. dan is mischien wel het idee om juist groot uit te pakken en te gaan voor een zeer grote accu waardoor je dus meerdere dagen kunt opvangen van het wijkverbruik zodat het helemaal groen kan. (mits toereikend aantal zonnepanelen)
verder zou je ook nog kunnen sturen op gebruik van warmtepompen overdag in de zomer om te koelen en winter te verwarmen die gestuurd worden door de p1 poort in de meter al is dat misschien te ingrijpend.
een stukje dynamisch aansturen, jep wel een voor stander van.
je auto is een leuk voorbeeld. heb je echt elke ochtend een accu nodig in je auto die 50kWh bevat?
als dat niet zo is en je hebt al genoeg aan 25kWh, dan zou je de overige 25kWh alleen kunnen laden als er een overschot is. als maar 10% van de auto's dit zouden doen dan zijn al heel veel problemen gemolten als sneeuw voor de zon.
alleen wie gaat dit regelen, de meter is van de netbeheerder, en die zijn/mogen geen leverancier taken doen.
en wie bepaald de overschotten, de baas van de kolen centrale die nog zijn bonus binnen wil harken?
en dan kom je ook een beetje op het grote probleem dynamische energie contracten.
op dit moment, bepaald de dynamische leverancier de dynamische prijs.
wil die meer verdienen verhoogt hij gewoon de prijs, er is geen mechanisme wat hun controleert.
dus eigenlijk ben je aan de goden overgeleverd.
(ik heb geen klachten met de proef dynamische leveranciers in nederland hoor.
het gaat tot nu toe best goed, maar van andere plaatsen in de wereld hebben we gemerkt dat dit ook heel snel fout kan gaan en dat op heel lullige momenten.
er moet nog wel heel wat verbeterd worden in dit systeem.)
zelf een batterij systeem aan leggen, het is wel te doen hoor.
prijzen dalen, lastig precies te zeggen hoeveel, maar hou voor het gemak een 500€ per kWh aan.
(ik heb al goedkopere aan biedingen gehad, allen rekent makkelijker met 500€.)
verder heb ik al een 7kWp aan zonepanelen, en een gebruik van 3650kWh per jaar. (ik versimpel cijfers.)
dit geeft mij een dag gebruik van 10kWh, waar van ik 5kWh rechtstreeks gebruik van de zonnepanelen.
dus een 5kWh accu trekt mij al door de nacht.
dan wil je nog een beetje extra buffer dus neem je een 10kwh accu wat "maar" 5k€ kost.
dit afgezet tegen mijn 7 jaar opbrengst gegevens (ik log al lang, dat helpt met beslissen, meten is weten.).
brengt mij al op een 70+% van mijn jaar elektra gebruik.
allen de maanden december en januari, die kan ik dan op mijn buik schrijven.
wil ik die wel doen, ja dan heb ik ineens heel veel accu nodig, denk aan +/-1000kWh.
en dat kan ik ook niet betalen.
dus ja, dit is geen perfect bericht nog juist geschreven, zitten vast fouten in.
probeer allen duidelijk te maken dat dit zo ingewikkeld is, daar kunnen de gewone mensen zoals jij en ik eigenlijk wel een mening over hebben, maar dat is nog geen waarheid.
en dat geld voor 99% van de mensen die hier reageren.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)