Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneke81
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-05-2023
Wij wonen sinds 2 jaar in een nieuwbouwhuis, gasloos.

Warmtepomp (Nefit enviline Monoblock 9.0 met grote 300 liter boiler), 18 zonnepanelen a 300 wp, inductiefornuis met aansluitwaarde van 10.2 KW.
Verder een wasmachine, warmtepompdroger en geen grote apparaten.
Het huis is opgeleverd met 3x35a, wat betekent dat we meer vastrecht betalen dan we aan verbruik kwijt zijn.

Is deze aansluiting echt nodig of zou 3x25a ook volstaan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-06 17:59
Hangt af van je inrichting, als alles aan staat (monoblock op vol vermogen met extra heater?) inductie fornuis en alles staat niet lekker over de fases verdeeld heb je een probleem.

Vervolg vragen, de 18x300wp set, netjes over 3 fases verdeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneke81
Dank voor de reacties. Heb ook de overige topicstarter bekeken.
Bij de monoblock zit idd een elektrische bijverwarmer van 9kw.
Hoe de faseverdeling is, weet ik niet. Te weinig kennis.
Zie foto's voor de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Izlrht2V4LV_3PZ1ZhpNd7TzCOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPR1IBW9zPd1lsANTNKQ0OY4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcKWybw-O3LAX6Gx3JC6CTEpUyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sY1364AmqmPWu16z157Ho16d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

De elektrische bijverwarmer kun je vaak in stappen van 3kW terugschroeven.
Is de 1-fase aardlekautomaat (de linker warmtepomp) voor de warmtepomp zelf en de 3 fase krachtgroep (de grote warmtepomp rechts) voor de elektrische elementen?
Je hebt automaten, dus in het ergste geval als er iets uitvalt, kun je 'm terugzetten. Als de verdeling verder goed is, voorzie ik geen problemen om naar een lagere aansluiting te gaan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sluit een P1 meter aan op je meter (bijvoorbeeld P1 Monitor van Ztatz werkt fenomenaal).
Enige wat je nodig hebt is een raspberry Pi en een USB > P1 kabeltje.

Doe vervolgens wat gekke dingen zoals fornuis vol open en de kachel aan, zonnepanelen uit (avond) en kijk wat dit doet.

Kortstondige overbelasting op een 25C automaat geeft niet zo snel uitval.

Het verschil in vastrecht is behoorlijk dus als je met 25C uit kan zou ik dat zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-07 22:37

Freakie1NL

Grote Baas

Helemaal gezien je automaten hebt zou ik mij er niet te druk om maken. Volg inderdaad de bovenstaande tip van P1 meter op.

Kom je dan zelden boven de 25a per fase +- 5.750 per fase > totaal 15 kWh, dan kan je prima naar 3*25.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:25

Wuursj

want worst is al bezet

Direct doen. Van de besparing kun je prima een keer een electricien je fasen verdeling laten husselen, als dat al nodig is.
Je grootste verbruikers zitten al op 3 fase aansluitingen dus dat gaat al goed. Al is het wel een beetje afhankelijk van hoe die gebruikers de fasen ook daadwerkelijk gebruiken.

[ Voor 42% gewijzigd door Wuursj op 07-12-2021 14:49 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneke81
Dit is de groepenindeling. De tip van een p1 meter vind ik een goede. (Nog) Geen verstand van, maar nooit te oud om te leren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3iknrWBafeiytKmZeqCltZV31c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zvsJTsi8HuyxGuyyPVPE1T3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06 09:16
grapjassen mij lijkt die krachtgroep warmtepomp op de buitenunit te zijn aangesloten en de C16 is voor het elektrische element.

maar dit kan prima op 3x 25A
is je kookplaat ect op 3 fasen aangesloten of op 2?

je gebruikt ook nooit alles tegelijk.
waarom staat groep 6 aan als er niets is aangesloten?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:22
maartentmm schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:45:
grapjassen mij lijkt die krachtgroep warmtepomp op de buitenunit te zijn aangesloten en de C16 is voor het elektrische element.

maar dit kan prima op 3x 25A
is je kookplaat ect op 3 fasen aangesloten of op 2?

je gebruikt ook nooit alles tegelijk.
waarom staat groep 6 aan als er niets is aangesloten?
Jij denkt dat een 9KW verwarmingselement is aangesloten op een automaat geschikt voor 3,6KW? Ik heb veel beunhazerij gezien maar dat slaat alles.

Mij valt trouwens nog wel wat anders op, namelijk dat je aardlekschakelaars een te lage rating hebben, aangezien daar 35A (net) + 20A (pv) overheen kan en ze maar geschikt zijn tot 40A. Die mag de bouwer wel even komen vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:59
@jordje 40A+20A zelfs... Hoofdautomaten enzo...

In dit geval is denk ik de aardlekschakelaars vervangen voor 40A C-kar alamats de makkelijkst uit te voeren oplossing.

@Janneke81 In elk geval die aansluiting terug zetten. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je een of meerdere hoofdautomaten tript. En omdat het automaten zijn kun je ze zelf weer aan zetten... Als ik dat zou doen (met smeltzekeringen) is het telefoon netbeheerder ;-)

De vraag is zoals elke keer: waarom is er 9kW aan COP1 elektrisch element geplaatst....

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:22
Ronald schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:09:
De vraag is zoals elke keer: waarom is er 9kW aan COP1 elektrisch element geplaatst....
Zodat de installateur niet omkomt in de telefoontjes over waarom het opwarmen zolang duurt :')
Of om een ondeugdelijke installatie te maskeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:59
@jordje Ik stem met overtuiging voor optie 2...

En de installateur verdient telefoontjes over waarom het stroomnet gecrasht is... Waarom de stroomrekening zo vreemd hoog is voor een zogenoemd zuinig nieuwbouwhuis. Klein spiraaltje in de boiler voor legionellaruns is enige wat er zou moeten zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Janneke81 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:38:
Dit is de groepenindeling. De tip van een p1 meter vind ik een goede. (Nog) Geen verstand van, maar nooit te oud om te leren :)

[Afbeelding]
P1 Monitor is echt supersimpel te installeren en werkt vrijwel out of the box gewoon goed bij de meeste Nederlandse meters.

Als je in de instellingen de Faseinformatie aanzet, kan je historische grafieken inzien van voltage, ampères en wattage van alle fases. Ook een korte puls kan je hierdoor makkelijk terugzien.

Ik gebruik het al enkele jaren en het is het beste stukje software dat ik ooit ben tegengekomen op dit gebied. Heb zelf ook een waterpulsmeter gebouwd (n.a.v. instructies) waardoor mijn waterverbruik ook wordt bijgehouden tot op de seconde nauwkeurig :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Direct terugzetten en 2 jaar onzinnig teveel betaald vastrecht claimen bij bouwer/installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:53
Wat voor PV omvormer heb je?
Er zit een C20A automaat hiervoor, dat kan nog wel eens moeilijkheden gaan geven met 3x25A.
Eigenlijk hoort dat op een krachtgroep vind ik (B16A 4P) bij een 3-fase aansluiting.
Ik zou er ook voor gaan om hem terug te zetten. Stel automaten springen kun je kijken of je de bijverwarming wat terug kan schroeven.

[ Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 07-12-2021 19:21 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneke81
Jim423 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:20:
Er zit een C20A automaat hiervoor, dat kan nog wel eens moeilijkheden gaan geven met 3x25A.
Eigenlijk hoort dat op een krachtgroep vind ik (B16A 4P) bij een 3-fase aansluiting.
Ik zou er ook voor gaan om hem terug te zetten. Stel automaten springen kun je kijken of je de bijverwarming wat terug kan schroeven.
Trannergy omvormer, maar weet het typenummer niet. SGN serie iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:10
Jim423 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:20:
Dat valt wel mee. Het enige is dat je (achter een C25 hoofdzekering) niet aan de selectiviteitscriteria voldoet. Of dat een probleem is zijn de meningen over verdeeld. De kans bestaat wel dat dit als reden aangedragen wordt om voor de 3x35A aansluiting te gaan, terwijl een 3-fasen omvomer idd een betere oplossing was geweest.

Persoonlijk zou ik me hier niet sappel om maken overigens, maar als je je dat wel doet kun je idd de zonnepanelen op een B16 alamat zetten en evt. de omvormer begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Janneke81 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:44:
[...]

Trannergy omvormer, maar weet het typenummer niet. SGN serie iig
Gaat voornamelijk om het vermogen van de omvormer.
Of de 20A automaat echt nodig is. Ik verwacht dat de netbeheerder niet moeilijk doet om deze automaat maar het is goed om het in het achterhoofd te houden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Weet ook dat een inductiekookplaat van 10 kW dit vermogen nagenoeg nooit zal trekken, of slechts zeer kortstondig. De meeste pannen gebruiken na het opwarmen van de pan of het kookwater vaak maar 800 a 1000 W per pit. Met de volle 10 kW in al je pannen kan je bijna een wokrestaurant beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Nog een tip als het ergens te krap uit zou kunnen komen (in de toekomst) is de Quooker op een prioriteitsschakelaar zetten met bijvoorbeeld de afwasmachine. Deze verkoopt Quooker bijvoorbeeld ook zelf. Dit komt erop neer dat de Quooker niet aan gaat als de vaatwasser aan staat om zo de gezamelijke piekbelasting te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jim423 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:02:
[...]

Of de 20A automaat echt nodig is. Ik verwacht dat de netbeheerder niet moeilijk doet om deze automaat maar het is goed om het in het achterhoofd te houden.
De netbeheerder boeit het niet zoveel wat er achter de hoofdzekering gebeurd. De groepenkast is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de bewoner.

De omvormer is overigens een stroomopwekker. Alles wat deze opwekt gaat op dat moment in mindering op het vermogen en hoef je dus niet op te tellen.

Stel je hebt heel simpel een 25A hoofdzekering met daarachter een 16A verbruikgroep en een 16A groep met zonnepanelen, dan zal in de praktijk het maximum verbruik op die lijn 16A zijn (en evt standbyverbruik inverter). Alleen bij een probleem (kortsluiting) kan het mee zijn, maar dan zal de veiligheid (de zekering) zijn werk gewoon moeten doen.

Ik heb zelf 50 zonnepanelen, een 11kW kookplaat en alle andere zaken die je maar kan bedenken in huis en dat op 3x25A en bij mij is er nog nooit een hoofdzekering uitgeklapt.

Ik heb het wel eens geprobeerd, met de kookplaat, oven, 3x 2kw heaters en nog vanalles meer. Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneke81
Jim423 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:02:
[...]

Even de zolder op gekropen en het type achterhaald. Trannergy SGN4600TL.
Wat ik gevonden heb, is het max vermogen 4600 Watt / 12a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Janneke81 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:35:
[...]

Even de zolder op gekropen en het type achterhaald. Trannergy SGN4600TL.
Wat ik gevonden heb, is het max vermogen 4600 Watt / 12a.
Ok dan is de 20A groep wel nodig. Ik zou het zo laten en de wijziging aanvragen.
Fairy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:23:
[...]De netbeheerder boeit het niet zoveel wat er achter de hoofdzekering gebeurd. De groepenkast is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de bewoner.
Boeit ze in zoverre dat hij moet voldoen aan de netcode. Zo hebben wij 3x50A vlak achter de meter (3x80A hoofdautomaten) terwijl de hoofdverdeler verderop prima met 3x80A gevoed zou kunnen worden.

Pagina: 1