Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:39
Sinds begin dit jaar wonen we (2 volwassenen, 1 jong kind) in een nieuwbouwhuis (tussenwoning). Deze is op het elektriciteitsnet aangesloten via 3x 40A (27kW), dit kost €1047,20 p/j. Hier kwam ik afgelopen week pas achter |:( en we hadden dit ook niet meegerekend met de maandelijkse energiekosten. Nu komt dat wel goed (pittige eindafrekening), maar ik vraag me wel af of ik niet af zou kunnen met 3x 25A (17kW) aangezien dit maar €274.18 p/j kost. Het zou zonde zijn om zoveel te betalen voor energie die we niet gebruiken, er komt geen laadpaal en ook geen jacuzzi o.i.d..

Het huis is voorzien van de volgende grootverbruikers:
  • warmtepomp 5 kW
  • 19 zonnepanelen 5,89 kW
  • Inductie kookplaat 7,6 kW (4,4 kW / 3,6 kW)
  • Sunshower Solo 1,5 kW
  • verder zijn de standaard apparaten aanwezig zoals heteluchtoven/vaatwasser/koelkast/vriezer
Nu heb ik een aantal vragen:
  1. Zou ik dit zo kunnen laten omzetten, of moet ik eerst alle elektrische apparaten bij elkaar optellen om tot een totaal vermogen te komen?
  2. Moet ik wachten op de eindafrekening en dan kijken naar het verbruik van afgelopen jaar?
  3. Heeft het terugleveren van de zonnepanelen nog invloed op dit verhaal?
  4. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

My Discogs

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:21
Ik zou even bekijken of alle apparaten die gelijktijdig gebruikt worden netjes zijn verdeeld over de 3 fases. (Zoals een vaatwasser en oven worden vaak niet gelijktijdig gebruikt).
Zonnepanelen hoef je niet mee te tellen.
Zo te horen kun je daarna zonder problemen terug naar 3x25A.
Waarschijnlijk heb je ook (drie) automaten onder je energiemeter dus je kan ze altijd weer opnieuw inzetten als je een keer teveel aanzet tegelijk op een fase.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-07 08:41
Maar hoe kom je in een tussenwoning aan 3x40A?
Dit is toch wel goed fout gegaan, of heb je daar in 1e instantie zelf om gevraagd?
Als je nu een vrijstaande bungalow had met zwembad en jacuzzi, maar zelfs dat moet met wat gezond verstand lukken op 3x25A.

Ik kan me niet voorstellen dat je buren allemaal 3x40A hebben...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb hier op het forum van een paar nieuwbouwwoningen verslagen gezien over de elektrische installatie om zo te verantwoorden dat de woning niet op 3x25A kan.... In alle gevallen was dat 9kW aan noodverwarming in de warmtepomp de hoofdboosdoener... Ik ben en blijf van mening dat dat niet nodig moet zijn in een nieuwbouwwoning... Zelfs mijn 1974 hok heeft amper 9kW nodig om bij -10C warm te blijven, en legionella runs voor het SWW hebben ook geen 9kW nodig om succesvol te zijn 8)7

@DjAntoon Al die woningen van vergelijkbaar type zullen op 3x40A staan... Zo niet dan hebben de eigenaren de netbeheerder al langs laten komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 15-09-2021 21:08 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
^^ Dit, even checken of de warmtepomp een bijverwarmer heeft. Die eventueel uitschakelen en dan kun je naar 3 x 25A

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb bijna hetzelde en er nog een 11 kW doorstroomverwarmer (die zelden moet bijspringen), een quooker en een 3 kW 1-fase heaterelement (die werkt op de zonnestralen) erbij.

ZSM naar 3x 25A
https://www.mijnaansluiting.nl/home
Geen enkel probleem

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
DjAntoon schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:33:
Maar hoe kom je in een tussenwoning aan 3x40A?
Dit is toch wel goed fout gegaan, of heb je daar in 1e instantie zelf om gevraagd?
Als je nu een vrijstaande bungalow had met zwembad en jacuzzi, maar zelfs dat moet met wat gezond verstand lukken op 3x25A.

Ik kan me niet voorstellen dat je buren allemaal 3x40A hebben...
Iig een andere buurt heeft ook 3x 40A.
Ronald schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:34:
Ik heb hier op het forum van een paar nieuwbouwwoningen verslagen gezien over de elektrische installatie om zo te verantwoorden dat de woning niet op 3x25A kan.... In alle gevallen was dat 9kW aan noodverwarming in de warmtepomp de hoofdboosdoener... Ik ben en blijf van mening dat dat niet nodig moet zijn in een nieuwbouwwoning... Zelfs mijn 1974 hok heeft amper 9kW nodig om bij -10C warm te blijven, en legionella runs voor het SWW hebben ook geen 9kW nodig om succesvol te zijn 8)7

@DjAntoon Al die woningen van vergelijkbaar type zullen op 3x40A staan... Zo niet dan hebben de eigenaren de netbeheerder al langs laten komen.
Ik zal eens kijken.

Dit kreeg ik terug van de installateur van de elektrische installatie:
Wij hebben op basis van de gegevens van de andere installateurs onderstaand advies afgegeven.

Ons advies voor de aansluitingen van alle woningen is 3x35A.
Als de bewoners ‘netjes duurzaam’ met de installatie omgaan kan een 3x25A waarschijnlijk voldoende zijn.
Denkt men dat ‘alles’ kan dan is zeker een 3x35A aansluiting nodig. Er kan gekozen worden om het verbruik af te wachten en wanneer nodig de aansluiting aan te passen echter gaat hieraan vooraf vaak veel gezeur.
Vandaar ons advies.

My Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:13
warmtepomp 5 kW
19 zonnepanelen 5,89 kW
Inductie kookplaat 7,6 kW (4,4 kW / 3,6 kW)
Sunshower Solo 1,5 kW
verder zijn de standaard apparaten aanwezig zoals heteluchtoven/vaatwasser/koelkast/vriezer
Hier heb ik een 5 kW thermisch (max 2 kW elektrisch) L/W warmtepomp met 3 kW nood element (ook voor defrosts en extreme weeromstandigheden)
Aparte warmtepompboiler die 500 - 700 W trekt (afhankelijk van de vattemperatuur)
23 zonnepanelen, 7.9 kWp. 7 kW omvormer vermogen.
Verder wat jij ook hebt maar dan zonder die zonne douche.

Op een 1 x 40 A aansluiting.

In theorie kan dit niet op 1 x 40 A als je alles tegelijk aan zou zetten. Gaat al jaren goed.
Snel aan laten passen naar 3 x 25A dus!

edit:
en dit huis is van 2004 en vrijwel vrijstaand, zal een grotere warmtevraag hebben dan die van jou. Dus de warmtepomp wordt hier intensiever gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door busscherski op 15-09-2021 22:26 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51
"netjes duurzaam omgaan, denken dat alles kan, gezeur" en dat soort onkwantificeerbare volkomen subjectieve onderbouwingen.

Zie hier de neiging onder installateurs verkeerde keuzes te maken voor de klant, uit luiheid dus.

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:36
Dit verhaal heeft idd te maken met het maximale vermogen van je warmtepomp. Op papier moet die zwaarder afgezekerd zijn en daar moeten de hoofdgroepen 2 stappen boven zitten.
(Mijn vader is uitvoerder op de bouw en is dit al meerdere keren tegen gekomen dat ze 40a er in wilde zetten maar is nog nooit gebeurd om dat het praktisch niet nodig is en veel te duur voor de bewoners)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 20:02
ASW1 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:57:
"netjes duurzaam omgaan, denken dat alles kan, gezeur" en dat soort onkwantificeerbare volkomen subjectieve onderbouwingen.

Zie hier de neiging onder installateurs verkeerde keuzes te maken voor de klant, uit luiheid dus.
Zolang de installateur de energierekening niet hoeft te betalen blijf je dat houden.

Net zoals de monteur van het servicebedrijf die elke keer de CV instellingen en/of temperaturen terugzet naar standaard instellingen. Nee ik wil geen 80 graden door mijn radiatoren, ik krijg het met 45 ook warm (ook bij die 2 weken strenge winter een tijdje terug).

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Eraser127 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:09:
Sinds begin dit jaar wonen we (2 volwassenen, 1 jong kind) in een nieuwbouwhuis (tussenwoning). Deze is op het elektriciteitsnet aangesloten via 3x 40A (27kW), dit kost €1047,20 p/j. Hier kwam ik afgelopen week pas achter |:( en we hadden dit ook niet meegerekend met de maandelijkse energiekosten. Nu komt dat wel goed (pittige eindafrekening), [...]
Tijdens de aanvraag nergens gezien wat je maandelijkse kosten zijn en ook bij de opvolgende facturen niet :?

Het alternatief is natuurlijk het voorschot verhogen.

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 16-09-2021 00:57 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Samen met je buren een claim neerleggen bij de installateur, anders leren ze t nooit.

• Ronald
  • Nu online
Eraser127 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:52:

Dit kreeg ik terug van de installateur van de elektrische installatie:

[...]
Ze zijn er eerlijker over dan gemiddeld... Lekker terug laten zetten naar 3x25, en de €800 besparing maar niet helemaal uitgeven aan bier om het te vieren

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Bestaan er eigenlijk voor die bij verwarmer's voor de boilers geen systemen die load balancing kunnen gebruiken?

Je zou eigenlijk wel verwachten dat hier al wel een partij een handig systeem voor kan leveren.
Het bij verwarmen voor legionella zou makkelijk kunnen als overdag niemand thuis is lijkt mij.

Met laadpalen kan het wel dus waarom met een verwarmingselement niet.

• DjAntoon
@Crxtreem Oh maar er is al van alles op de markt, zeker als je PV hebt.

Ik zou liever zien dat de aansluiting begint met 3x25A met een disclaimer dat als je alles tegelijk gebruikt er een risico is. Dat zou de energie verspillers misschien wakker maker en bewuster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:26
bbbrumbrum schreef op donderdag 16 september 2021 @ 00:49:
Samen met je buren een claim neerleggen bij de installateur, anders leren ze t nooit.
Alleen doet die installateur prima zijn werk. Als je alles tegelijkertijd op maximaal vermogen aan zet kom je er niet met 3x25A. Dat dat in de praktijk niet voorkomt klopt, maar zo'n installateur krijgt wel op zijn flikker als iemand het toch uitprobeert en het fout gaat.

Maar dit is dus puur theoretisch vs praktijk. Als je alle regels volgt kloppen de huidige zekeringen, als je naar de praktijk kijkt werkt 3x25A prima en is het ook stukken goedkoper.

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

redwing schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:35:
[...]

Alleen doet die installateur prima zijn werk. Als je alles tegelijkertijd op maximaal vermogen aan zet kom je er niet met 3x25A. Dat dat in de praktijk niet voorkomt klopt, maar zo'n installateur krijgt wel op zijn flikker als iemand het toch uitprobeert en het fout gaat.

Maar dit is dus puur theoretisch vs praktijk. Als je alle regels volgt kloppen de huidige zekeringen, als je naar de praktijk kijkt werkt 3x25A prima en is het ook stukken goedkoper.
De installateur doet helemaal niet prima zijn werk, want die hoort gewoon te weten wat de term 'gelijktijdigheidsfactor' inhoudt, en dient die ook toe te passen.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:14
Soort van offtopic, maar wat is dat duur in Nederland zeg! Ik heb bij ons sinds een jaar 3x63A en dat kost maar 50euro extra.

Eigenlijk slaat het nergens op dat je voor 3 zekeringen zoveel meer moet betalen 8)7.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 20:02
De_Bastaard schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:39:
Soort van offtopic, maar wat is dat duur in Nederland zeg! Ik heb bij ons sinds een jaar 3x63A en dat kost maar 50euro extra.

Eigenlijk slaat het nergens op dat je voor 3 zekeringen zoveel meer moet betalen 8)7.
Capaciteitstarief heet dat. Als jij meer dan 3x25A door je aansluiting wilt krijgen moet het net in de wijk daar ook op ingericht zijn. De meeste mensen kunnen af met 3x25A en betalen daar een normaal tarief voor. Waarom moet de rest van de wijk opdraaien voor die paar grootverbruikers die meer dan 3x25A willen?
Tarief voor 1x35 en 3x25A is gelijk in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35
Volgens mij zit ik in de tweede fase van hetzelfde project... Ik had direct al bij de aannemer aangegeven dat ik in plaats van 3x40A een 3x25A aansluiting wilde, maar dat was niet bespreekbaar, omdat de aannemer geen enkel risico wilde nemen hiermee...

Heb direct na oplevering de aansluiting laten wijzigen naar 3x25A (afspraak al gemaakt voor oplevering) en tot nu toe geen enkel probleem. Al heb ik natuurlijk nog geen winter meegemaakt in dit huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:03
Hier 3x25A met:
- 9kW warmtepomp --> 9 kW wordt gebruikt bij legionella run verdeeld over de 3 fasen
- inductiekookplaat
- 2 ovens
- wasmachine/droger
- Elektrische auto die laadt met 'oma-lader' met 2kW
En natuurlijk de gebruikelijke zaken.

In het begin de fases goed in de gaten gehouden. Was 1 fase die héél af en toe rond de 5800W uit kwam. Schuldige was de elektrische auto (via stopcontact schuur) icm met de fase die standaard door de warmtepomp gebruikt wordt. Deze om laten zetten en sindsdien niet meer gezien.

• busscherski
Bart ® schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:38:
[...]

De installateur doet helemaal niet prima zijn werk, want die hoort gewoon te weten wat de term 'gelijktijdigheidsfactor' inhoudt, en dient die ook toe te passen.
Denk je dat die installateur dat thuis ook heeft?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:12
De_Bastaard schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:39:

Exact dit. Als het niet zo'n belachelijk 'kunstmatig' bedrag was, was t geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
De leverancier moet kunnen garanderen dat hij deze stroom ook kan leveren, dus de kabels etc. in de wijk moeten daarop voorbereid zijn. Dat zijn gigantische investeringen. Dat de werkelijkheid (in verbruik) in een woonwijk anders is...

• busscherski
DjAntoon schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:11:
De leverancier moet kunnen garanderen dat hij deze stroom ook kan leveren, dus de kabels etc. in de wijk moeten daarop voorbereid zijn. Dat zijn gigantische investeringen. Dat de werkelijkheid (in verbruik) in een woonwijk anders is...
Als iedereen in een wijk tegelijk 10 kW verbruikt gaat in de meeste wijken het licht heel snel uit.

https://www.utwente.nl/ni...-stroomnet-met-pizzaovens

• redwing
Bart ® schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:38:
[...]

Als je naar de max kijkt zie je dat er een grote piekverbruiker tussen zit waarvan je niet weet wanneer die gebruikt wordt. Als je die optelt bij wat er voor de rest logischerwijze tegelijkertijd gebruikt wordt zit je boven je 25A.

Maar dit is maar net hoe je de regels uilegt, want ondanks de norm heb je alsnog wel wat ruimte voor eigen uitleg. Mijn punt was dan ook niet of de installateur het al dan niet zo had moeten doen, alswel dat een claim geen zin heeft omdat je dat nooit gaat winnen.

[removed]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:09

Theo

moederbord

3X40A is echt onzin voor wat je hebt. Hier draait een 5 kW warmtepomp, inductieplaat, twee ovens, 7.000 Wp aan solar en het standaard spul op een 1X35, dus een enkelfase aansluiting. Jouw installatie is compleet voor driefase ingericht, dus dan is 3x25A echt geen enkel probleem.

Je hoofdaansluiting bevat drie stoppen. Als je kijkt hoeveel je deze kan overbelasten voordat ze springen dan moet dat echt wel goedkomen. Het is namelijk een fabeltje dat zodra je over de tripwaarde gaat (25A) dat ze dan trippen. Onderstaand is de smeltkararterstiek van de smeltpatronen die in de meterkasten gebruikt worden voor de hoofdaansluitingen. Als je naar 3x25A (17 kW) gaat dan kun je dus het volgende gebruiken voordat de zekering tript:
1 minuut 3x60A (41 kW)
een kwartier 3x45A (31 kW)
een uur 3x40A (27 kW)

Dus als je eventjes een piek hebt omdat de oven aangaat (3 kW) terwijl de quooker opwarmt (2kW), de warmtepomp in een defrost zit en z'n backup op vol vermogen erbij aan zet (9 kW), iemand d'r haar aan het föhnen is (2 kW) en je even de boost aanzet van alle pitten op het fornuis (7 kW) terwijl de stofzuiger aan staat (1 kW), de wasdroger draait (3 kW) en er geen zon is, zelfs dan zelfs zou je dit een uur lang moeten duren voordat de zekering tript. Maar gezien de oven aan/uit schakelt, de defrost maar een paar minuten duurt, en je nooit lang alle pitten van de kookplaat gelijktijdig langdurig op turbo zet zal deze exceptionele piek maar max een paar minuten duren.

Een 3X25A aansluiting is dus zeker geen enkel probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aj_1To3MVUPqcRJhZT1tPpsfHmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V05C7aNOvevRoMBNeX6FTezo.png?f=fotoalbum_large[/URL]

[ Voor 5% gewijzigd door Theo op 16-09-2021 11:48 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:09
Ik denk dat je prima met 3x25a af kan zolang je alle verbruikers netjes over de fases hebt verdeeld.
Hier zelfde gehad dat ik minimaal 3x 35a zou nodig hebben en zelfs als alles tegelijk aan staat geen issues.
edit: Ik weet niet of je je p1 (ofwel een slimme meter hebt) kan uitlezen en loggen, dan zou je voor de zekerheid een simulatie kunnen doen met al je verbruikers aan.

Waak er wel voor dat je geen automaten hebt die groter zijn dan 16a (per fase) als je naar 3x25a gaat.
busscherski schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:28:
[...]

Als iedereen in een wijk tegelijk 10 kW verbruikt gaat in de meeste wijken het licht heel snel uit.

Hier in de straat wordt er nog aardig vastgehouden aan vrijdag-frietdag en dan zie je de voltage over alle 3 de fases aardig inkakken rond etenstijd (soms onder de 210v terwijl het overdag 230 - 236v is).

[ Voor 8% gewijzigd door Uberprutser op 16-09-2021 12:02 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

3x 40A voor een tussenwoning is inderdaad flauwekul.

Ik heb het geluk dat ik gratis 40A hoofdzekeringen heb (de netbeheerder weet het blijkbaar niet). Piekbelasting over de afgelopen twee jaar:

L1: 33,84A
L2: 23,04A
L3: 30,29A

Dit is een woonboerderij van 2000 m3 met een vakantieappartement. 17 kW warmtepomp, twee elektrische auto's op granny chargers, 24 kWp PV-installatie en alles aan huishoudelijke apparatuur (inductiekookplaten, vaatwassers, wasmachines, close-in boilers etc) is dubbel aangezien het feitelijk twee woningen in één zijn. No way dat je 3x 40A nodig hebt voor een tussenwoning.

En wat @Theo aangeeft: voordat je hoofdzekering eruit flipt zit je lange tijd ruim boven de 25A, dat gebeurt niet bij een kort piekje.

[ Voor 10% gewijzigd door Femme op 16-09-2021 12:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eraser127
Tnx lui, ik heb de aanvraag bij Liander ingediend d:)b

My Discogs

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:40:
[...]

Als je naar de max kijkt zie je dat er een grote piekverbruiker tussen zit waarvan je niet weet wanneer die gebruikt wordt. Als je die optelt bij wat er voor de rest logischerwijze tegelijkertijd gebruikt wordt zit je boven je 25A.
De 9kW zit verdeeld over 3 fasen (3 kW per fase). Betekent dat je nog 2,5 kW per fase over hebt. Als je de ovens, inductiekookplaat en tapwatervat een beetje handig verdeelt over de fasen, haal je dat makkelijk.

Vergeet niet, de automaat slaat niet af bij overschrijding van de 25A. Als je de stroom met 50% overschrijdt, dan duurt het bij een B-automaat alsnog 40 tot 60 seconden voordat deze doorslaat.

Ja, je zit met deze constructie op het randje van wat kan, maar een installateur mag daar best met de klant meedenken, het verschil in kosten tussen 3x25A en 3x40A is immers significant.

edit: ik zie dat Theo mij voor was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
@Skyaero Zoals ik al zei kan het ook prima, maar heeft het geen nut om met een claim te komen.
Eraser127 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:56:
Tnx lui, ik heb de aanvraag bij Liander ingediend d:)b
Mooi, bespaart weer een hoop geld :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:28:
[...]

Snel? Duurde een uur.. zijn al die pizza's toch al lang aangebrand! :+

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

3 x 25 A als standaard is natuurlijk weer quasi typisch voor Nederland=Gasland.
Alle andere landen hebben veel hogere aansluitwaarden, bij mijn ouders in D al in de jaren 60 3 x 63 A als standaard.
Hier wreekt zich de eenzijdige nadruk op de gas-infrastructuur voor verwarming etc..
Wat ik trouwens ook nooit heb begrepen is de nog steeds gebruikte 1500/1800 V gelijkstroom voor de NS.
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hebben ze je dan eigenlijk ook 63A (en niet de standaard 40A) aardlekschakelaars in je meterkast gezet? Die zonnepanelen zijn ongetwijfeld op 16A afgezekerd en 40+16=56A is ruim boven die maximale 40A van de standaard ALS'en (het gaat om de afgezekerde waarde he...) in de praktijk zal het waarschijnlijk geen probleem geven, maar het is niet correct, en daar kun je ze wellicht nog wel op aanspreken. Je installatie is namelijk niet norm-conform. En dat kunnen ze heel simpel oplossen door je 3x25A te geven (25+16 =41A, en dat valt wel binnen de marge van de 40A ALS)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• busscherski
Gwaihir schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:58:
[...]

Snel? Duurde een uur.. zijn al die pizza's toch al lang aangebrand! :+
De link die ik plaatste zegt niet zoveel, er staat niet bij welk percentage van de aangesloten woningen in dit deel van het net aan de test mee heeft gewerkt en niet met welk vermogen geladen is. Tevens niet of de ovens wel precies tegelijk zijn aangezet.

Een onderbouwde benadering vind je in deze link onder hoofdstuk 13.1
https://phasetophase.nl/boek/boek_3_13.html

In dit rekenvoorbeeld is 197 kVA dan voldoende voor 100 woningen (zonder warmtepomp). Als er dan gemiddeld meer dan 2 kVA verbruikt wordt raakt de wijktrafo overbelast.
Voor woningen met een warmtepomp die max 5 kW trekt (zoals die van mij inclusief het element) komen ze dan op 7.5 kVA per aansluiting. Ook dat is nog een heel stuk minder dan de potentiele 17 kW die 3 x 25A mag leveren (in de praktijk kan er zelfs nog meer energie door die zekeringen)
Bij het plannen van een nieuwbouwwijk wordt in het algemeen uitgegaan van vuistregels voor het jaarverbruik en de maximale belasting per woning. Deze waarden worden afgeleid van statistisch bepaalde parameters (zie de formule van Velander, zoals beschreven in paragraaf 3.5.3). Voor een woning met een verbruik van 4500 kWh per jaar kan met de in die paragraaf genoemde parameters gerekend worden op een piekvermogen van 2,6 kW. Afhankelijk van het aantal woningen neemt de gelijktijdigheid af. Zo wordt een gelijktijdigheid van 0,59 aangenomen voor 10 woningen, 0,49 voor 50 woningen en 0,46 voor 100 woningen. Worden echter op grote schaal warmtepompen aangebracht, dan moet hiermee apart rekening worden gehouden door het vermogen met een grote gelijktijdigheid bij de belasting op te tellen. Het ontwerp moet toereikend zijn voor een langere periode, bijvoorbeeld van 30 jaren, waarbij eveneens met een jaarlijkse groei rekening wordt gehouden. Daarnaast is een veiligheidsmarge gewenst. Als voorbeeld wordt hieronder het ontwerpvermogen voor een netstation voor 100 woningen zonder elektrische verwarming berekend:

Pmax voor één woning: 2,6 kW
gelijktijdigheid voor 100 woningen: 0,46
Pmax voor 100 woningen: 119 kW
vermenigvuldigingsfactor na 30 jaren met 1% groei per jaar: groeifactor = 1,0130 = 1,35
veiligheidsmarge: 10%
Pmax,30 jr = 119 kW × 1,35 × 1,1 = 177 kW
cos(φ) = 0,9
S max,30 jr = 177 kW / 0,9 = 197 kVA
Eerstvolgende normtransformator: Snom = 250 kVA

Indien dezelfde woningen met warmtepompen zonder elektrische bijverwarming worden uitgerust, moet dit vermogen worden opgeteld. In dit voorbeeld wordt ervan uitgegaan dat het vermogen van de warmtepompen niet groeit. Als bijvoorbeeld de warmtepompen een vermogen hebben van 5 kW en bij 100 woningen een gelijktijdigheid hebben van 0,9, wordt de vermogensbehoefte als volgt bepaald:

Pmax voor één woning: 2,6 kW
gelijktijdigheid voor 100 woningen: 0,46
Pmax voor één warmtepomp: 5 kW
gelijktijdigheid voor 100 warmtepompen: 0,9
Pmax voor 100 woningen: 119 + 450 kW
vermenigvuldigingsfactor na 30 jaren met 1% groei per jaar: groeifactor = 1,0130 = 1,35
veiligheidsmarge: 10%
Pmax= (119 kW × 1,35 + 450 kW) × 1,1 = 672 kW
cos(φ) = 0,9
Smax,30 jr = 672 kW / 0,9 = 747 kVA
Eerstvolgende normtransformator: Snom = 1000 kVA

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Eraser127 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:09:
Sinds begin dit jaar wonen we (2 volwassenen, 1 jong kind) in een nieuwbouwhuis (tussenwoning). .....
.... , er komt geen laadpaal ..
Vanwaar die zekerheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@joopv geen oprit?
En in geval van loadbalancing is een eventuele laadpaal niet relevant voor de netaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
Geen eigen parkeerplaats voor de deur en geen budget voor een elektrische auto. (ook niet via werkgever komende jaren).

My Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:27
Theo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:48:
Als je naar 3x25A (17 kW) gaat dan kun je dus het volgende gebruiken voordat de zekering tript:
1 minuut 3x60A (41 kW)
een kwartier 3x45A (31 kW)
een uur 3x40A (27 kW)

Een 3X25A aansluiting is dus zeker geen enkel probleem.
[Afbeelding][/URL]
Jouw plaatje en getallen kloppen in deze discussie niet, en wel om twee redenen:
  1. Een nieuwbouwwoning heeft geen doorsmeltzekeringen meer, maar automaten.
  2. Die automaten hebben een C-karakteristiek, en geen D-karakteristiek.
Je kunt ze dus lang niet zo ver overbelasten als jij schrijft.
(Wat natuurlijk niet wegneemt dat de woning van de OP prima op 3x25A kan)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Andrehj geen garantie voor andere installaties natuurlijk, maar bij mijn broertje hangen er wel 3x25 D-kar automaten in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Ronald schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:07:
@Andrehj geen garantie voor andere installaties natuurlijk, maar bij mijn broertje hangen er wel 3x25 D-kar automaten in.
Dat zal dan afhankelijk van de netbeheerder zijn? Hier in het Liander-gebied zijn het overal C-karakteristiek 25A automaten. Wie is de netbeheerder bij jouw broertje?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ook Liander ;) Dieren.

Wellicht is het afhankelijk van regio/historie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ronald schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:33:
Ook Liander ;) Dieren.
Bijzonder. Zit in dezelfde regio. Hier in de omgeving (Wehl, Duiven, Arnhem) heeft iedereen C-karakteristiek in huizen die in de laatste 10 jaar gebouwd zijn. Onze woning is daarvan met bouwjaar 2020 de recentste. Wellicht is het huis van je broer ouder dan een jaar of 10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:33:
Ook Liander ;) Dieren.

Eerder wat je op het erf hebt, in een rijtjeswoning met een postzegel kom je eigenlijk geen D tegen.

D kwam ik vaak tegen bij boerderijen of vrijstaande woningen / woningen met grote schuur en allerlei machines in die schuren (bandzagen, reach/heftruck) etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik geloof dat er ooit een winkel in gezeten heeft. Woning is wel stevig gerenoveerd voor mijn broertje er in kwam... Helaas is de meterkast een fijne chaos... Moet nog een keer aangepakt... Te oude aardlekschakelaars en oude automaten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Ronald schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:37:
Ik geloof dat er ooit een winkel in gezeten heeft. Woning is wel stevig gerenoveerd voor mijn broertje er in kwam... Helaas is de meterkast een fijne chaos... Moet nog een keer aangepakt... Te oude aardlekschakelaars en oude automaten...
OK. (Veel) ouder dan 10 jaar dus. Dat verklaart de D-karakteristiek. In de huidige nieuwbouw in Liander-gebied kom je die in ieder geval niet meer tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
2004 geschakelde woning 1x40A D karakteristiek. Enexis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Aan m'n smeltzekeringen kan ik waarschijnlijk met geen mogelijkheid zien welke karakteristiek ze proberen te benaderen?
Pagina: 1