Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:26
K van k schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:04:
Het is heel makkelijk, mn zwager zei vanmiddag ook-per direct weg bij van de bron.
Hij heeft aardig meer panelen als mij 36 stuks maar ook gigantisch huis gasloos.
Wil je dit tegengaan zullen de 70.000 leden bij van de bron gewoon gelijk weggaan.
Dat kost ze flink meer dan dat het kost, de goedkope stroom zijn ze dan allemaal kwijt.

Wat denken jullie? Gaat dit ze flink klanten kosten of niet.
Vandaag zijn ze er aan ons al 2 kwijt.
De tijd zal het leren.
Op dit moment worden de kosten van teruglevering nog gedragen door alle klanten.
Vandebron wil die kosten eerlijker verdelen.
Zonnepanelen-eigenaren betalen straks meer.
Betalen straks dan klanten zonder zonnepanelen minder ?

Ik denk zelf van niet….
Gaan ze de prijzen verlagen voor zonder klanten zonder zonnepanelen, dan levert ze dit misschien zelfs extra klanten op.
We gaan het volgen

[ Voor 9% gewijzigd door pjotter1965 op 16-08-2023 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:32
Sr_Ogel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:10:
[...]

Het bedrag dat je extra gaat betalen staat los van salderen. De netto teruglever vergoeding en daarvoor het salderen blijft gewoon.

Je betaalt alleen vaste kosten om te mogen terugleveren op basis van de staffels.

Ik lul niet recht wat krom is, ik vertel het zoals het is. Het is aan ons als consument om met onze portomonee deze keuze van VdB af te straffen. Het is hun goed recht om deze keuze te maken net als dat het ons recht is om een andere leverancier te kiezen. Ze doen niks verkeerd of het wenselijk is, is een ander verhaal.
Inderdaad is dit niet wenselijk.

Vanuit de tweede kamer is er met veel pijn en moeite een compromis gekomen (uit 20 partijen) om de salderingsregeling af te bouwen met een aantal voorwaarden. Omdat het wat langer blijft liggen bij de eerste kamer, vindt VdB het nodig om zelf maar een regeling te bedenken. Dit kan echt een bom leggen onder de bereidwilligheid van mensen voor Zon op dak. Dus waar men in de tweede kamer jaren aan gewerkt heeft, wordt nu in 1 keer teniet gedaan.

Blijkbaar weten ze het bij VdB beter.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:00

HenkS

Da_king alias HenkS

Het is natuurlijk ook commercieel gewoon heel slim van vdb
Want zoals ook wordt genoemd door de topicstarter.. vdb is transparant en veel andere partijen verstoppen de kosten op een andere manier.
En klanten die heel veel terugleveren betalen het meeste en door die transparantie is er ook kans dat ze weggaan. (Waarschijnlijk verliesgevende klanten) en omdat dit zo in het nieuws is. Komen er ook enorm veel nieuwe klanten zonder panelen. Want vdb brengt dit als een stukje rechtvaardigheid.
Korg om dit is marketing technisch gewoon enorm slim.
Vaak gebruiken de grote leveranciers de kleine leveranciers die ook van hen zijn (vdb is van essent, Oxxio van Eneco etc) als speeltuin met dit soort zaken
En het is ook logisch dat ze hier iets mee moeten, want steeds vaker energie terugkopen onder de inkoopprijs is natuurlijk killing voor je business. Ik kan het ze niet kwalijk nemen (heb zelf 46 panelen liggen...)
Ik vind het vooral kwalijk dat de overheid te weinig anticipeert op dit alles en nu door de herverkiezingen zal alles nog wel veel langer gaan duren ben ik bang.
De huidige wetten zijn oud en achterhaald. Persoonlijk zou ik voorstander zijn van subsidie op accu's . Zal zeker lang niet oplossen maar ipv salderen kun je dan wat meer bjnenn je huishouden spelen wat je met je energie doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 23:11
VdB wil duidelijk liever geen klanten met zonnepanelen meer, omdat ze er last van hebben dat ze wettelijk verplicht zijn te salderen. Als de motivatie zou zijn geweest dat ze een vast tarief vragen voor teruglevering die (in staffels) hoger ligt dan wat na saldering overblijft kan ik nog enigzins begrijpen. Er zijn op dit forum (en daarbuiten) genoeg mensen te vinden die echt vele malen meer op jaarbasis opwekken dan ze zelf verbuiken.

Dit is het ideale moment om dit proefballontje op te laten, veel mensen op vakantie die nu misschien niet meteen gaan opzeggen, politiek ligt op zijn gat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HenkS schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:19:
Want zoals ook wordt genoemd door de topicstarter.. vdb is transparant en veel andere partijen verstoppen de kosten op een andere manier.
En klanten die heel veel terugleveren betalen het meeste en door die transparantie is er ook kans dat ze weggaan. (Waarschijnlijk verliesgevende klanten) en omdat dit zo in het nieuws is. Komen er ook enorm veel nieuwe klanten zonder panelen. Want vdb brengt dit als een stukje rechtvaardigheid.
Korg om dit is marketing technisch gewoon enorm slim.
Vaak gebruiken de grote leveranciers de kleine leveranciers die ook van hen zijn (vdb is van essent, Oxxio van Eneco etc) als speeltuin met dit soort zaken
En het is ook logisch dat ze hier iets mee moeten, want steeds vaker energie terugkopen onder de inkoopprijs is natuurlijk killing voor je business. Ik kan het ze niet kwalijk nemen (heb zelf 46 panelen liggen...)
Ik vind het vooral kwalijk dat de overheid te weinig anticipeert op dit alles en nu door de herverkiezingen zal alles nog wel veel langer gaan duren ben ik bang.
De huidige wetten zijn oud en achterhaald. Persoonlijk zou ik voorstander zijn van subsidie op accu's . Zal zeker lang niet oplossen maar ipv salderen kun je dan wat meer bjnenn je huishouden spelen wat je met je energie doet
Nee en nee.

Ze zijn niet transparant: ze zeggen nergens dat het om winstmaximalisatie gaat, toch?
Dát zou eerlijk zijn!

Marketingtechnisch spelen ze goed in op het incorrecte frame idd.

Waarom zijn die klanten verliesgevend? Heb je daar een cijfermatige onderbouwing bij?
Zolang ze al die extreem goedkope PV op lange termijn contracten hebben weggezet lijkt het me juist heel gunstig voor ze.
De hogere onbalanskosten zal wel kloppen, maar zonder onderbouwing met cijfers weten we gewoon niet waar het exact over gaat.

En de verdeling is juist heel oneerljk, de kleinverbruiker/terugleveraa die niet eens een netto overschot heeft betaald relatief veel meer dan een Tweaker die elke dag z’n 3x25 dichttrekt met 30kWP PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
John245 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 06:11:
[...]

Afnemen is een basisbehoefte. Terugleveren niet. De mensen hebben de jaren 60 en 70 ook overleeft.
Maar toen was de prijs voor gas (en electra) nog heel laag, hè? :+

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

warmtetarieven schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 01:42:
[…]. Maar er is geen enkele motivatie voor de bezitters om dat te gebruiken en vooral op te laden als de prijzen negatief zijn en er een overschot is. De mogelijkheden zijn natuurlijk niet onbeperkt ivm de timing die niet altijd handig zal zijn maar daar moet toch wel behoorlijk wat ruimte zitten.

Maar deze winst willen de maatschappijen ook weer niet laten liggen.

Toch jammer want de oplossing van het probleem is voor een groot deel al aanwezig. […]
En daar onderstreep je halverwege bericht gewoon exact het probleem van marktwerking er wordt alleen laste gedeeld en lusten geprivatiseerd in bedrijfskas. Laat ik er maar niet teveel woorden aan vuil maken (want ik maak me oprecht zorgen om gepushte polarisatie, of nou partij X/Y is of nu weer nieuwe gecreëerde groep wel/geen PV) het triggert een loopgraven discussie waar oplossing ondergeschikt is.

Qua oplossing wat let de overheid nou eigenlijk om het voortouw eens aan te durven, om te kijken naar dynamische belasting. Daarmee maak je zo’n verschil dat consument ook daadwerkelijk met de lusten gemotiveerd kan worden consumptie te verplaatsen naar de overvloed aan energie aanbodmomenten, het zou voor mij echt onbegrijpelijk zijn als het wordt toegelaten dat wéér lusten in de vetpot van private partijen worden afgeroomd

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2023 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk_4466
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-07 08:24
Misschien is het al langs geweest, maar ik wil even kwijt dat het van de zotte is, om particuliere zonneproductie toe te staan, en verbieden dat er buffers in het netwerk worden gezet. Batterijen waren in 2004 (misschien) niet mogelijk of rendabel, maar nu wel. Dus laten we de politiek oproepen om buffering toe te staan, om zo ons net weer stabiel te krijgen.

Trouwens ik vraag me af of leverancieren ook niet verdienen aan negative prijzen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-09 19:44
want steeds vaker energie terugkopen onder de inkoopprijs is natuurlijk killing voor je business.
een energiemaatschappij wil toch juist energie terug kopen onder de inkoopprijs?

[ Voor 68% gewijzigd door Bushie op 16-08-2023 07:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 20:38
Wat mij ook nog flink stoort is dat vdb nog steeds een lager elektriciteitstarief rekent overdag dan ‘s nachts (als je dubbele meter hebt). Dus aan de ene kant zeuren dat er overdag een stroom overschot is, maar die dan wel extra duur (want piektarief) doorverkopen? Begin maar eens met het dagtarief lager te maken dan het nachttarief, denk ik dan.

Verder is dit gewoon een verkapte manier om het verplichte salderen te omzeilen, omdat ze nu alsnog geld kunnen rekenen per gesaldeerde kWh. Ik snap dat salderen voor energiebedrijven een vervelende regeling is, maar het is wel de wet en daarom hoop ik dat ze teruggefloten worden. Ze zullen het wel expres in staffels doen omdat als ze extra kosten per kWh ipv per 1000 kWh zouden rekenen ze zich evident niet aan de wet zouden houden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:15
Ik zit niet bij VdB, maar wat bij mij erg steekt is dat de rekening voor het ‘overschotprobleem’ wéér bij de consument komt te liggen, zoals tegenwoordig vaker het geval is.

In plaats van dat alle energiebedrijven en netbeheerders de koppen bij elkaar steken om een (luxe)probleem op te lossen, zijn consumenten er weer de dupe van. Ik ben me er van bewust dat een oplossing waarbij gebruiksgedrag geen rol speelt niet makkelijk is, maar de consument de rekening laten betalen is zéker geen oplossing.

Blijkbaar is winst belangrijker dan verduurzaming en innovatie, terwijl dat in de huidige tijd en problematiek andersom moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dirk_4466 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:45:

Trouwens ik vraag me af of leverancieren ook niet verdienen aan negative prijzen
Daar verdienen ze kneiterveel aan als ze eigen bronnen hebben of deals met eigenaren van die bronnen.

Als ze overbelasting tegengaan door bijvoorbeeld bronnen uit te schakelen krijgen ze geld.

Zie vanaf hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat ik nog niet voorbij zie komen, is hoe VdB straks denkt om te gaan met mensen die met hun betaalde dienst ‘terugleveren’ te maken hebben met het niet functioneren van deze dienst ‘omvormer schakelt uit door overbelasting net’. Ik neem aan dat je dan voor die moment geld terug kunt claimen bij VdB? Immers betaal je deze extra toeslag hier juist voor, volgens VdB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alteafr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-07 22:27
Eneco heeft ook laten weten over deze boete na te denken , geloof me dit gaat nog wat worden de aankomende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:36
Volgens mij is het verschil nog groter dan de staffel. Klanten zonder panelen krijgen €20 korting per maand, zie de ze link + screenshot.

https://nos.nl/artikel/24...ig-voor-klanten-vandebron

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6jDEPiXfeomx56e2ALIfxN_pKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Krx80YCfVA9bcB1kH0ltBn1W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_DoO7KdtWcwsxYSYAk-eWwvtEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPaffPHIVwhTRira9CrpUd4k.jpg?f=fotoalbum_large

De topman stopt aan het einde van het jaar, die wilt misschien even iets doordrukken en na de commotie wordt het weer ingetrokken.

https://vandebron.nl/blog/personal-letter-from-paul-de-raad.

Ze moeten stoppen met zonneweides en niet particuliertje pesten!

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:58
wolly_a schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:14:
Wat ik nog niet voorbij zie komen, is hoe VdB straks denkt om te gaan met mensen die met hun betaalde dienst ‘terugleveren’ te maken hebben met het niet functioneren van deze dienst ‘omvormer schakelt uit door overbelasting net’. Ik neem aan dat je dan voor die moment geld terug kunt claimen bij VdB? Immers betaal je deze extra toeslag hier juist voor, volgens VdB.
Daar zullen ze niet over nagedacht hebben. Lijkt mij dat ze alleen eenrichtingsverkeer denken.
Bravertal schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:18:
Volgens mij is het verschil nog groter dan de staffel. Klanten zonder panelen krijgen €20 korting per maand, zie de ze link + screenshot.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De topman stopt aan het einde van het jaar, die wilt misschien even iets doordrukken en na de commotie wordt het weer ingetrokken.

Nog mooier ze krijgen dus in principe dan 40 euro korting 8)7
Nou dan moeten we allemaal maar zonnepanelen uitzetten

[ Voor 50% gewijzigd door mklcln op 16-08-2023 08:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:53

de Peer

under peer review

TheCory schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:16:
Hoeveel van jullie zouden daadwerkelijk een getekende offerte voor het leggen van zonnepanelen proberen te cancelen na dit nieuws?

De investering in meer panelen was echt een no-brainer maar voelt nu een heel stuk wankeler :/
nee lekker door laten gaan. Voorlopig is er pas 1 aanbieder die dit invoert en er lijkt flink wat weerstand te zijn. Het is maar afwachten of alle andere leveranciers gaan volgen en/of dat er misschien wel ingegrepen wordt.

En verder: we gaan nog heel veel mee maken op dit gebied dus wen er maar vast aan. Sinds 2016 wordt elk jaar geroepen over wel/niet afschaffen salderen. telkens uitstel uitstel uitstel. Er gebeurt van alles op de markt. Je kunt hier gewoon niet op sturen of op vertrouwen. Dus trek je eigen plan. Je gaat echt niet slechter worden van die panelen. Maar verwacht geen 100% garantie dat het gaat uitpakken volgens je verwachtingen. Het kan meevallen of tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:22

vliegnerd

Nintendo fan.

vayshen schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 02:08:
Ik betaal nu €5 pm omdat ik zoveel meer teruglever dan dat ik kan gebruiken (12 panelen voor een appartement van ~48m2) en zou straks volgens de schaal €21 meer betalen. Vier keer zoveel er bovenop.
Ik snap het wel, maar het voelt een beetje krom
Hier hetzelfde. Weinig overproductie maar 5 euro per maand kosten vanwege NOM huis. Einde van het jaarcontract nog wat terug.

Ik betaal dus NIETS voor het super-de-luxe energienet dat mij hartje winter en midden in de nacht ook altijd energie levert. (Naast de investering in panelen)

Dat gaat nu dus 550 euro per jaar meer kosten.

Prima deal!
Terugverdientijd gaat iets omhoog.

(Ik zit bij vdB maar heb nog een contract tot maart. Dan ga ik zeker kijken of er een betere aanbieder is, maar als ze het dan allemaal doen, dan is salderen nog steeds FANTASTISCH)
Ik kan die stroom gewoon niet benutten :(
Precies. Maar we nemen die stroom wel af in de winter en s nachts. Salderen is onhoudbaar.

Zodra salderen verdwijnt, verdwijnen dit soort kunstgrepen ook wel weer.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
wolly_a schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:14:
Dan moet je bij de netbeheerder zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:24
Ben ik de enige die nu heel blij zou zijn met een oude meter?
Ja, salderen is per jaar ... Maar bij een oude meter weet je ten minste zeker dat het per jaar is. Dan is het enkel kwestie van je contract in augustus starten. Dan kan je begin juli kijken goh heb ik teveel stroom opgewekt? Dan zet ik mijn panelen uit.

Reken voorbeeld, met makkelijke getallen.
Stel ik lever 1250 kWh teveel terug.
Dan betaal ik 12.50*12 boete.
Dus dat is 12 ct per kWh boete
Je krijgt 10 ct per kWh tlv.
Dat betekend dus dat je 2 ct per kWh betaald...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik lees dat toch anders... ;)

Klanten zonder panelen, hoeven die 20 euro meerprijs niet te betalen!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Bushie schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:56:
[...]
een energiemaatschappij wil toch juist energie terug kopen onder de inkoopprijs?
hi, eens, ik bedoel het inderdaad andersom, ze kopen het nu vaak terug boven de prijs die ze er zelf voor hebben betaald, waardoor klanten met veel panelen veel minder rendabel worden en dus minder interessant voor deze maatschappijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De topman stopt aan het einde van het jaar...
Dan denk ik gelijk weer...het welbekende riedeltje van meer tijd voor de familie bla, bla, bla.

Of.... de bonus is binnen! De riante rot-op regeling komt eraan. Voor de bühne wens ik mijn opvolgers nog het allerbeste. Mijn rijkelijk gevulde pot met pecunia is binnen! Zoek het maar uit! })

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:50
vliegnerd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:26:
[...]

Hier hetzelfde. Weinig overproductie maar 5 euro per maand kosten vanwege NOM huis. Einde van het jaarcontract nog wat terug.

Ik betaal dus NIETS voor het super-de-luxe energienet dat mij hartje winter en midden in de nacht ook altijd energie levert. (Naast de investering in panelen)

Dat gaat nu dus 550 euro per jaar meer kosten.

Prima deal!
Terugverdientijd gaat iets omhoog.

(Ik zit bij vdB maar heb nog een contract tot maart. Dan ga ik zeker kijken of er een betere aanbieder is, maar als ze het dan allemaal doen, dan is salderen nog steeds FANTASTISCH)
Dat is zeker een prima deal :)

De huidige NOM bestaat dan ook alleen bij salderen. Het is in zekere zin misleidend dat nieuwbouw vandaag zo verkocht wordt, als de Eerste Kamer instemt wordt het al in 2025 een beetje-op-de-meter huis en richting 2030 best-wat-op-de-meter :+

Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

rubenos schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:31:
[...]

De huidige NOM bestaat dan ook alleen bij salderen. Het is in zekere zin misleidend dat nieuwbouw vandaag zo verkocht wordt, als de eerste kamer instemt wordt het al in 2025 een beetje-op-de-meter huis en richting 2030 best-wat-op-de-meter :+
Richting 2030 wordt het “nog steeds een stuk minder op de meter” woning. Want goede isolatie enzo.

In tegenstelling tot “verduurzamen” van jaren 30 woningen met 10kWp PV en verbruik van 8000 kWh per jaar heeft een modern nieuwbouwhuis weinig energiebehoefte. (4000 kWh hier en 30% daarvan is direct PV zonder salderen)

Dus als salderen wordt afgeschaft dan wordt isoleren en andere besparing weer aantrekkelijker om kosten te drukken itt alleen maar PV bij plaatsen.

Enfin, meer ontopic: iedereen met PV en geen vast contract bij vdB gaat toch gewoon ergens anders heen? Gelijk opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

vliegnerd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:36:
[...]

Enfin, meer ontopic: iedereen met PV en geen vast contract bij vdB gaat toch gewoon ergens anders heen? Gelijk opgelost.
ook als je wel een vast contract hebt bij vdB kun je gewoon blijven zitten, dan geldt het niet voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 12:30
Ik begrijp het ECM niet. Dit is de facto het bedrijven van inkomenspolitiek (nivelleren) en heeft niks te maken met de energietransitie. Energieleveranciers zijn niet bedoeld om inkomsten te gaan herverdelen. Ik hoop dat hier rechtszaken over komen. Schoenmakers moeten zich bij hun leest houden. Drogredenen moeten worden afgestraft.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraboy op 16-08-2023 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:36
JDillinger schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:02:
Beetje korte reactie/inputs zo - je bent er “niet tevreden mee”, enkel omdat je meer moet betalen? Zou liever de reacties horen op de achterliggende gedachte voor de tariefinvoering, i.p.v. ‘minder betalen is altijd beter’.
Best wel apart om te zien dat op de meeste "aanverwante" Tweaker topics/posts er veel/vaak mensen reageren die weten waar ze het over hebben met degelijke onderbouwing

en dat ik op deze post met 15+ likes ... 15+ namen zie die ik niet eerder voorbij heb zien komen.... (8>

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
Kalentum schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:12:
[...]

Vandenbron heeft een TLV van 13ct voor de eerste 2000kWh en 6ct voor alles daarboven. Dus dat is als je nog wat overhoudt na salderen
ofwel een variabel / model contract nemen, en iedere "~2.000 kWh" overstappen. *O*

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
Krisp schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:29:
Slimme zet van Vandebron. De salderingsregeling was onhoudbaar
en inderdaad kost dit niet-panelenbezitters veel te veel geld.
Door een staffelbedrag te vragen over de bruto teruglevering zitten ze (denk ik) net ver genoeg af van de salderingsregeling om niet juridisch in de problemen te komen.

Het uitstelgedrag van Den Haag zorgt ervoor dat de salderingsregeling in augustus 2023 al werd afgeschaft. Lekker gewerkt daar. :P
deze onzin is al vaker ontkracht, zoek wat in de topics. :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Denk dat de panelenboeren het een stukje rustiger gaan krijgen, hebben we al die technici toch ineens niet nodig...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DeDooieVent
Krisp schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:29:
Slimme zet van Vandebron. De salderingsregeling was onhoudbaar en inderdaad kost dit niet-panelenbezitters veel te veel geld.
Als dit al echt zo zou zijn, heb je echt serieus het idee dat niet-paneel bezitters hier daadwerkelijk op vooruit gaan?

:+ Oh sweet summer child

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

99ruud99 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:26:
Ja, salderen is per jaar ... Maar bij een oude meter weet je ten minste zeker dat het per jaar is. Dan is het enkel kwestie van je contract in augustus starten. Dan kan je begin juli kijken goh heb ik teveel stroom opgewekt? Dan zet ik mijn panelen uit.

Hier ook blij met oude meter. Alleen 2025 is het voorbij....

Alleen ik snap het niet meer.
nieuws: Vijf vragen over de terugleverheffing voor zonnepanelen
De nieuwe heffing gaat alle nieuwe - en uiteindelijk ook de bestaande - klanten van Vandebron treffen die jaarlijks meer dan 5kWh aan zonnestroom terugleveren. Vanaf dat punt, met een maximum van 5.000kWh, berekent het bedrijf vaste terugleveringskosten per dag. Inclusief BTW komen die neer op 4 tot 46 euro per maand.
Die jaarlijks meer dan 5kWh terugleveren

Oke....

Maar vervolgens staat er wel een foto bij met bedragen per dag en per maand.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

DeDooieVent schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:51:
[...]

Als dit al echt zo zou zijn, heb je echt serieus het idee dat niet-paneel bezitters hier daadwerkelijk op vooruit gaan?

:+ Oh sweet summer child
As we speak heeft Vandebron de goedkoopste kWh-prijzen van alle leveranciers, en sec op stoom het laagste maandbedrag. Dus ja, de niet-PV-bezitter is hier de winnaar.

Maar bewijs vooral dat het niet zo is. :P Ook een verzoek aan @Hansieo, want 'zoek maar op' is weinig argumentatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Krisp op 16-08-2023 09:00 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
gebruikershaes schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:50:
[...]

Pcies en zitten we straks lekker met z’n allen aan de grijze stroom. Dat lever immers het meeste op.
eigen verleng kabels (dik genoeg) naar de buren zónder panelen leggen...??

de aller aller ALLER hoogste TLV binnenharken, én daarbij O-) nog beter voor de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:24
Ben benieuwd hoe dit gaat bij dynamisch dan (als tibber dit gaat doen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

kx22 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:59:
daar is het niet van toepassing uiteraard. is al veel genoemd ook hier.
Juist omdat je bij dynamisch al de echte prijs betaalt/ontvangt is er geen noodzaak voor een heffing.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:59
RobbyTown schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:54:
Die jaarlijks meer dan 5kWh terugleveren

Oke....

Maar vervolgens staat er wel een foto bij met bedragen per dag en per maand.
Die snap ik ook niet helemaal, iemand?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeDooieVent
Krisp schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

As we speak heeft Vandebron de goedkoopste kWh-prijzen van alle leveranciers, en sec op stoom het laagste maandbedrag. Dus ja, de niet-PV-bezitter is hier de winnaar.

Maar bewijs vooral dat het niet zo is. :P
En die niet paneelbezitters profiteren niet van de lage kWh prijs die mede door de paneel bezitters mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:24
kx22 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:59:
Tibber gaat dit niet doen. Daar krijg je immers al de actuele stroomprijs voor je levering en is het niet uit verhouding. Zelfs als de prijs in de min staat. Dus dan moet je betalen om te leveren. Prima oplossing lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 20:14
vliegnerd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:26:
[...]
Zodra salderen verdwijnt, verdwijnen dit soort kunstgrepen ook wel weer.
Dat is natuurlijk het grootste probleem. Natuurlijk gaat dit niet verdwijnen wanneer het salderen wordt afgeschaft. Dan zijn er wel weer andere zaken te bedenken als leverancier waardoor kosten gaan stijgen en deze bijdrage gewoon structureel blijft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:57
99ruud99 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:26:

Precies waarom ik de Ferraris lekker laat hangen totdat het verplicht wordt om hem te vervangen :) Mocht je dan naar zo'n contract over moeten zet ik wel wat elektrische kachels buiten aan om het teveel op te stoken.

Maar dat vind ik dus ook het grootste probleem van heel deze heffing. De regering wil zonnepanelen stimuleren met daarvoor de salderingsregeling. Nu zijn de energieboren niet blij met die regeling, en in plaats van de pijn bij de partij te leggen die de regeling heeft verzonnen (de regering dus), gaan ze de regeling aktief tegen werken via extra kosten aan de consument.

En dat is ook precies de reden dat ik tegen deze extra heffing ben. Je gaat een subsidie, bedoelt om juist meer zonnepanelen te krijgen, hiermee aktief tegen werken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Crawl NL schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:00:
[...]

Die snap ik ook niet helemaal, iemand?
ja verwarrend.

Volgens mij is het zo: als je op jaarbasis meer dan 5 kWh teruglevert, betaal je over elke maand dat je contract liep 4 euro (laagste staffel).

Of (alternatief). Je had 12 maanden een contract maar je hebt maar 1 maand teruggeleverd (omdat de panelen toen pas geïnstalleerd werden). Dan betaal je alleen voor de maand december 4 euro of voor elke maand van het jaar (=12 * 4 euro).

Het meest eerlijk zou zijn als ze dit per maand gaan bepalen, of gewoon per staffel en niet per tijdsperiode.

[ Voor 36% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:01:
[...]

ja verwarrend.

Volgens mij is het zo: als je op jaarbasis meer dan 5 kWh teruglevert, betaal je over elke maand dat je contract liep 4 euro (laagste staffel).
Dus je betaalt in het geval van slechts 5kWh per jaar 48 euro?

Niet dat er ook maar 1 bezitter is die zo weinig teruglevert maar in theorie dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:25:
[...]

nee lekker door laten gaan. Voorlopig is er pas 1 aanbieder die dit invoert en er lijkt flink wat weerstand te zijn. Het is maar afwachten of alle andere leveranciers gaan volgen en/of dat er misschien wel ingegrepen wordt.

En verder: we gaan nog heel veel mee maken op dit gebied dus wen er maar vast aan. Sinds 2016 wordt elk jaar geroepen over wel/niet afschaffen salderen. telkens uitstel uitstel uitstel. Er gebeurt van alles op de markt. Je kunt hier gewoon niet op sturen of op vertrouwen. Dus trek je eigen plan. Je gaat echt niet slechter worden van die panelen. Maar verwacht geen 100% garantie dat het gaat uitpakken volgens je verwachtingen. Het kan meevallen of tegenvallen.
Dit is toch eigenlijk een manier toch alvast om van het salderen af te komen?
Salderen betekent opbrengst en gebruik gratis tegen elkaar wegstrepen en alleen et verschil bijpassen (extra verbruik of netto teruglevering) over de contractperiode of een jaar. Nu gaat dat ineens geld kosten. Ik vraag me af van ACM van deze praktijken van Vandebron vindt.

Vandebron: is ook: alles groen produceren en verkopen tegen woekergasprijzen.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

Dus je betaalt in het geval van slechts 5kWh per jaar 48 euro?
Ja, of dus 4 euro als ze het per maand gaan bekijken. dat is niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:04:
[...]

Dit is toch eigenlijk een manier toch alvast om van het salderen af te komen?
ja... op een slinkse wijze.
hier konden we op wachten. Overheid doet niets dus dan gaan ze zelf maar trucs uithalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

DeDooieVent schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:00:
[...]

En die niet paneelbezitters profiteren niet van de lage kWh prijs die mede door de paneel bezitters mogelijk is?
Bij een vast contract niet. Vandebron heeft een acceptatieplicht, dus moet er rekening mee houden dat een significant deel van de klanten zonnepanelen op hun dak hebben, en moet die stroom salderen. Dat kost Vandebron geld; gemiddeld genomen is de energie die klanten terugleveren goedkoper. Dat kun je bijvoorbeeld zien aan de gemiddelde prijzen over de dag, zeker wanneer je die vergelijkt met 2022, toen er nog minder panelen waren. 's Middags is stroom domweg goedkoop, en in het weekend steeds vaker gratis.

Door te salderen laat je het net fungeren als accu: je levert goedkope stroom in, en vraagt deze op dure momenten (tijdens de spitsuren, 's nachts en/of in de winter) weer terug. Dat is een verlieslatende business. Somehow moet dat geld ergens vandaan komen. De logische keuze is dan een hogere kWh-prijs, om de business unit als geheel nog goed te laten functioneren.

Vandebron maakt nu een andere keuze. Dat reflecteert zich in een lagere kWh-prijs. Voor gebruikers zonder panelen is dat heel aantrekkelijk, daar zijn ze nu de goedkoopste. Daar zal Vandebron heus nog wel winst op maken, en ik verwacht dat ze ook nog wat marge houden voor het geval dat de ACM ze terugfluit. Maar het toont wel aan dat de kWh-prijs lager kan.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:05:
[...]

Ja, of dus 4 euro als ze het per maand gaan bekijken. dat is niet helemaal duidelijk.
Op hun blogsite gaat het over teruglevering per jaar , ik denk niet dat ze per dag het dagtarief gaan rekenen over de teruglevering van die dag. Volgens mij zag je dat ook niet terug in de voorbeelden van de prijscalculator die in dit topic staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:55
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:05:
[...]

ja... op een slinkse wijze.
hier konden we op wachten. Overheid doet niets dus dan gaan ze zelf maar trucs uithalen.
Financieel minder impact maar ook een truc: https://www.keuze.nl/blog...-betalen-met-zonnepanelen

Gewoon de cashback afschaffen voor mensen die terugleveren. Kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zilver7
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 17:57
Uit de RTL-nieuws-app:

‘Volgens de Autoriteit Consument & Markt is het onder de huidige wetten niet verboden om de kosten door te berekenen. "De ACM vindt het belangrijk dat het bedrijf consumenten wel duidelijk voorlicht over hoe deze extra heffing werkt, zodat klanten bewust kunnen kiezen of ze een contract met een dergelijke heffing willen aangaan", zegt woordvoerder Tjitte Mastenbroek van de ACM. De heffing is ook niet toegestaan in het standaard modelcontract van energieleveranciers.’

Modelcontract lijkt uitgesloten van de heffing.

Wij zitten bij Vattenfall, dat in hetzelfde nieuwsbericht zegt dat ze geen plannen hebben voor een heffing. Ze wachten even tot duidelijk is hoe dit balletje verder rolt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Krisp schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:07:
[...]

Bij een vast contract niet. Vandebron heeft een acceptatieplicht, dus moet er rekening mee houden dat een significant deel van de klanten zonnepanelen op hun dak hebben, en moet die stroom salderen. Dat kost Vandebron geld; gemiddeld genomen is de energie die klanten terugleveren goedkoper. Dat kun je bijvoorbeeld zien aan de gemiddelde prijzen over de dag, zeker wanneer je die vergelijkt met 2022, toen er nog minder panelen waren. 's Middags is stroom domweg goedkoop, en in het weekend steeds vaker gratis.

Door te salderen laat je het net fungeren als accu: je levert goedkope stroom in, en vraagt deze op dure momenten (tijdens de spitsuren, 's nachts en/of in de winter) weer terug. Dat is een verlieslatende business. Somehow moet dat geld ergens vandaan komen. De logische keuze is dan een hogere kWh-prijs, om de business unit als geheel nog goed te laten functioneren.

Vandebron maakt nu een andere keuze. Dat reflecteert zich in een lagere kWh-prijs. Voor gebruikers zonder panelen is dat heel aantrekkelijk, daar zijn ze nu de goedkoopste. Daar zal Vandebron heus nog wel winst op maken, en ik verwacht dat ze ook nog wat marge houden voor het geval dat de ACM ze terugfluit. Maar het toont wel aan dat de kWh-prijs lager kan.
Meer aanbod, zelfde vraag betekent lagere prijs. Zie jij dat ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

Op hun blogsite gaat het over teruglevering per jaar , ik denk niet dat ze per dag het dagtarief gaan rekenen over de teruglevering van die dag. Volgens mij zag je dat ook niet terug in de voorbeelden van de prijscalculator die in dit topic staan.
ah das wel een goeie inderdaad. via de calculator is het antwoord te vinden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hansieo
Krisp schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

Maar bewijs vooral dat het niet zo is. :P Ook een verzoek aan @Hansieo, want 'zoek maar op' is weinig argumentatie.
*knip* houd het vriendelijk
POEFFF alle zonnepanelen WEG uit Nederland. ;w

gaan de prijzen per kWh voor de NIET paneel bezitters nu omhoog?? of omlaag??
-----------------------------
ik hou het even bij deze aanloop om je ( en andere?? ) niet te veel te verwarren..

als je het juiste antwoord hebt, kom ik met het volgende punt... oke?

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 16-08-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:10:
[...]

Meer aanbod, zelfde vraag betekent lagere prijs. Zie jij dat ook zo?
Ja, maar je laat wel het aspect 'timing' buiten beschouwing. Als je stroom goedkoop of gratis op kon slaan had je gelijk. Maar doordat dat niet kan, kun je niet zeggen dat wanneer de stroom op bepaalde momenten goedkoper wordt, het overal goedkoper wordt. Zeker niet omdat je weet dat sommige klanten (met PV) op die goedkope momenten hun stroom boven de marktprijs verkopen en op latere momenten onder de marktprijs weer inkopen. Dat moet je somehow compenseren wil je geen verlies maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
DeDooieVent schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:00:
[...]

ben blij dat er hier nog mensen zijn die zich hier goed inlezen en nadenken... d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeDooieVent
En straks iedereen op piekmomenten schakelen met die installatie, en die gasturbines maar bij,- en afschakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Kalentum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:09:
[...]

Financieel minder impact maar ook een truc: https://www.keuze.nl/blog...-betalen-met-zonnepanelen

Gewoon de cashback afschaffen voor mensen die terugleveren. Kan ook.
Je had zelf ook al door dat die cashback grotendeels een sigaar uit eigen doos is, toch?! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

Hansieo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:13:
[...]
*knip*

ik hou het even bij deze aanloop om je ( en andere?? ) niet te veel te verwarren..

Precies. Zie ook de co2monitor van de gasunie, die aangeeft dat er steeds minder gas en andere grijze bronnen nodig zijn om energie op te wekken door vooral de bulk aan PV overdag.
https://co2monitor.nl/energiebronnen/terugblik
DeDooieVent schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:20:
En straks iedereen op piekmomenten schakelen met die installatie, en die gasturbines maar bij,- en afschakelen...
Daarom is iedereen op dynamisch ook niet haalbaar. Zoveel energie wordt er ook niet verhandeld op de spotmarkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 16-08-2023 13:19 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
silverball schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:22:
[...]

Precies. Zie ook de co2monitor van de gasunie, die aangeeft dat er steeds minder gas en andere grijze bronnen nodig zijn om energie op te wekken door vooral de bulk aan PV overdag.
https://co2monitor.nl/energiebronnen/terugblik

[...]

Daarom is iedereen op dynamisch ook niet haalbaar. Zoveel energie wordt er ook niet verhandeld op de spotmarkt.
Genoeg om de prijzen per uur te wijzigen, zoals nu bij die dynamische energieleveranciers gebeurd?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

jawel hoor ,dat is meegenomen in de berekening van de dynamische prijs, oa hoeveel energie er beschikbaar is.
die prijzen zijn dan wel dynamisch maar liggen ook al minimaal 48 uur van te voren vast.
worden bepaald op basis van weersvoorspellingen (wind/zon) + energievoorraad.
en die spotmarkt kan ook opschalen op basis van continue inzichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:39
Volgens stuk in de volkskrant
[...]
Is dit niet een manier om de salderingsregel te omzeilen?

Daar komt het wel op neer. Wettelijk is vastgelegd dat panelenbezitters hun stroom op jaarbasis mogen salderen. Alle stroom die zij opwekken, mogen ze wegstrepen (salderen) tegen de stroom die zij afnemen op minder zonnige momenten. Elke kilowattuur die je saldeert, levert dus evenveel op als het kost om een stroom af te nemen.
[...]
Mag dat zomaar?

‘Er is niets in de wet dat energiebedrijven verbiedt dit te doen’, zegt de woordvoerder van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). ‘Zolang ze maar transparant zijn over de tarieven en geen onredelijke marges maken.’ Voor de vraag of het ook wenselijk is, verwijst hij naar het ministerie.
[...]
Eventueel zou een partij naar de rechter kunnen stappen om het oordeel van de ACM nog eens te toetsen. Logische kandidaten daarvoor zijn de Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond. Die zijn erg kritisch over het afbouwen van salderen en zeker ook over de stap van Vandebron.
Dus het is inderdaad een maas in de wet, dus totdat een rechter iets zegt mag dit.

Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen, zou mij niet verbazen als dit tot de rechter komt. Mijn voorspelling:
volgens de letter van de wet mag het, en volgens de geest van de wet had deze al lang afgebouwd moeten zijn, want het was altijd bedoeld als tijdelijke subsidie. Dus ik denk dat ze er wel mee wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

MaffeMaarten schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:30:
Volgens stuk in de volkskrant

[...]

Dus het is inderdaad een maas in de wet, dus totdat een rechter iets zegt mag dit.

Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen, zou mij niet verbazen als dit tot de rechter komt. Mijn voorspelling:
volgens de letter van de wet mag het, en volgens de geest van de wet had deze al lang afgebouwd moeten zijn, want het was altijd bedoeld als tijdelijke subsidie. Dus ik denk dat ze er wel mee wegkomen.
daar komen ze ook mee weg denk ik, in feite ook niet heel gek dat ze het doen. want ze proberen een oplossing te vinden die de overheid nu niet biedt.
en eens, salderen moet versneld worden afgebouwd en dat geld moet in mijn optiek 'verplaatst' worden naar subsidies voor thuisaccu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Kees-Jan schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:21:
[...]

Je had zelf ook al door dat die cashback grotendeels een sigaar uit eigen doos is, toch?! ;)
Ja maar als jij die cashback niet krijgt omdat je teruglevert (zoals dus bv Coolblue doet) dan ben je je sigaar mooi kwijt!

Normaal gesproken stap ik 1x per jaar over en pak dan 1 van de goedkopere leveranciers. Het maakt mij niet uit of ze goedkoop zijn vanwege de cashback, vanwege lagere variabele tarieven of vanwege lagere vaste tarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:34
Vorig jaar mijn hele dak volgelegd met panelen met voor nu aanzienlijke overproductie.

Als ik geweten had dat het deze kant op zou gaan had ik die investering denk ik niet (in die mate) gedaan.

Wel heftig hoe het nu bestraft gaat worden.

Deels volgelegd vanwege die hoge TLV's - waarvan ik dacht dat dat nog wel even zou voortduren. (Gas was 4 euro per kuub en een prijsplafond bestond nog niet.) Echter is de energiecrisis veel sneller minder geworden dan toen werd gedacht.

Deels volgelegd vanwege toekomstig verbruik (EV in de toekomst). Of dat nog rendabel is valt te bezien met deze "boete" als dat gemeengoed gaat worden.

Ik denk wel dat ik hier wel wat scepsis aan overhoud voor de toekomst als het gaat om dit soort investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandeklus
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-03-2024
Is deze regeling voor of na salderen? In de zomerperiode levert nagenoeg iedereen met zonnepanelen terug op het net. In de winter periode heeft iedereen te kort. Dus wat houdt deze regeling precies in. Als het voor salderen is zou ik in de winter niet hoeven te betalen en in de zomer wel of bekijkt men dit nu juist wel op jaarbasis voor salderen . Dan is het in mijn ogen directe diefstal omdat je dan ook in periodes betaald terwijl je niets terug levert. Zeer vreemde regeling dit gaat nog een staartje krijgen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

@Atomius Je bent dus overspoeld met gratis geld en het wordt (misschien) een heel klein beetje minder? Niet persoonlijk bedoeld, maar volgens mijn gevoel geldt dit voor de meeste mensen met PV. Wel voor mij.

De terugleverkosten van vdB vallen in het niet tegen de opbrengsten van salderen van PV en rijden met een EV op eigen PV stroom.

Hordes lui die de vrijwel belastingvrije lease EV thuis laden en de werkgever 40 ct de kWh laten betalen.
Moeten die echt gaan treuren om 550 euro per jaar extra kosten?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DeDooieVent
vliegnerd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:45:
@Atomius Je bent dus overspoeld met gratis geld en het wordt (misschien) een heel klein beetje minder? Niet persoonlijk bedoeld, maar volgens mijn gevoel geldt dit voor de meeste mensen met PV. Wel voor mij.

De terugleverkosten van vdB vallen in het niet tegen de opbrengsten van salderen van PV en rijden met een EV op eigen PV stroom.

Hordes lui die de vrijwel belastingvrije lease EV thuis laden en de werkgever 40 ct de kWh laten betalen.
Moeten die echt gaan treuren om 550 euro per jaar extra kosten?
Hoe kom je nou bij gratis geld, die panelen zijn niet echt gratis he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

*knip*

Bij normale marktwerking is minder aanbod bij dezelfde vraag een hogere prijs. In het geval van stroom is er natuurlijk het "probleem" dat er niet echt sprake is van normale marktwerking omdat de wet de energieleverancier (in dit geval afnemer van de energie, om het overzichtelijk te houden 8)7) tot salderen verplicht. Daardoor krijg je dat een te hoog aanbod op het een bepaald moment kan zorgen voor een tegenovergesteld effect, de markt moet dan kosten dragen voor het aanbod en de gemiddelde prijs stijgt dan door extra aanbod.

De persoon die het beste uit de bus komt in deze situatie is de persoon die wel panelen heeft maar niet afhankelijk is van teruglevering (of specifieker, de saldering op jaarbasis van die teruglevering). Die geniet een relatief lagere kWh-prijs omdat er geen de facto financiering meer is van zonnepanelen op piekmomenten, geniet een relatief lagere kWh-prijs door een hoger aanbod omdat de zonnepanelen niet ineens massaal van het dak getrokken zijn en geniet een lager stroomverbruik omdat 'ie zelf minder stroom hoeft af te nemen (dat wekken zijn panelen op).

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 16-08-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

DeDooieVent schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:46:
[...]

Terugverdientijd van 2 tot 4 jaar. Rendementen op investeringen van meer dan 10% of ruim meer.

Dat heet in de volksmond gratis geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
zandeklus schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:43:
Is deze regeling voor of na salderen? In de zomerperiode levert nagenoeg iedereen met zonnepanelen terug op het net. In de winter periode heeft iedereen te kort. Dus wat houdt deze regeling precies in. Als het voor salderen is zou ik in de winter niet hoeven te betalen en in de zomer wel of bekijkt men dit nu juist wel op jaarbasis voor salderen . Dan is het in mijn ogen directe diefstal omdat je dan ook in periodes betaald terwijl je niets terug levert. Zeer vreemde regeling dit gaat nog een staartje krijgen
Al je vragen zijn al talloze keren beantwoord. Ja, het is voor salderen dus opwek minus direct verbruik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

nwagenaar

God, root. What's the differen

DeDooieVent schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:49:
Denk dat de panelenboeren het een stukje rustiger gaan krijgen, hebben we al die technici toch ineens niet nodig...
Ik denk het niet, het gaat (vooralsnog) om een proefballon vanuit VandeBron/Essent/E.ON.

De meeste personen die ik ken hebben in het afgelopen jaar (of jaren) alleen zonnepanelen genomen vanwege de saldering en om de energierekening te drukken; niet vanuit verduurzaming, de TVT van 4 jaar oid en-of om van het gas af te gaan, maar juist om de eindafrekening van de energierekening te drukken en dit zie ik de komende 5 jaar nog geen verandering in komen.

Laten we even eerlijk zijn; de meeste PV-installaties op de daken van particulieren worden daarvoor ingezet. Er is een kleine groep bewoners die de PV-installaties echt gebruiken voor het opladen van EV's, gasloos zijn en-of omdat ze een warmtepomp configuratie hebben.

Zover de praktijk.

IMHO is VandeBron niet eerlijk in hun verhaal, op BNR had de dame van VandeBron het over transparantie richting klanten, terwijl haar hele verhaal verre van transparant en duidelijk was behalve dan de mantra dat mensen met zonnepanelen verantwoordelijk waren voor negatieve energieprijzen en dat het allemaal niet eerlijk is dat de buurman zonder PV-installatie moet betalen voor de buurman met PV-installatie 8)7

Wat ze even vergeten aan te geven is dat ondanks dat er sprake is van een grote toename van PV-installaties bij de mensen thuis in Nederland (en daarbij hoogstwaarschijnlijk ook bij de klanten van VandeBron), dat dit een druppel op een gloeiende plaat is op de aangegeven negatieve energieprijzen op de Europese Energie Spotmarkt (EPEX) icm Day-ahead-Trading.

Natuurlijk heeft een organisatie als VandeBron te maken met onbalansprijzen/onbalanskosten, maar als het goed is hebben ze deze impact verwerkt in hun tarieven (helemaal bij vaste contracten, juist datgene waar ze dit gaan toepassen).

Het lijkt mij meer dat VandeBron het risico en impact van volatile Day-Ahead-Trading met bijbehorende onbalansprijzen/onbalanskosten op de energiemarkt voor de komende herfst en winter alvast willen indekken bij de nieuwe vaste contracten en het effect van saldering willen beperken door de rekening neer te leggen bij de klanten met een PV-installatie.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
HenkS schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:36:
[...]

daar komen ze ook mee weg denk ik, in feite ook niet heel gek dat ze het doen. want ze proberen een oplossing te vinden die de overheid nu niet biedt.
en eens, salderen moet versneld worden afgebouwd en dat geld moet in mijn optiek 'verplaatst' worden naar subsidies voor thuisaccu's.
Eens!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiMCAwKJ6KlzlJDDKuv3rDN00XM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ePURV4MRwnz0shQoOFdK3NLH.png?f=fotoalbum_large

Dit was gisteren. Zoals te zien is produceren we een bak meer geel/zon dan we eigenlijk nodig hebben. In theorie kan groen/gas naar 0 maar ik denk dat dat niet gaat wegens geografische spreiding van opwek en grootverbruikers.

Als we nu in staat zijn om met thuisaccu's dat deel geel wat toch over is daarin op te slaan wordt de piek een stuk lager. Als we al die opgeslagen stroom dan weer in de avond/nacht gebruiken dan kunnen de gascentrales wat rustiger aan doen en besparen we die CO2 uitstoot.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JurGor
  • Laatst online: 12:07
redwing schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:01:
[...]

Precies waarom ik de Ferraris lekker laat hangen totdat het verplicht wordt om hem te vervangen :) Mocht je dan naar zo'n contract over moeten zet ik wel wat elektrische kachels buiten aan om het teveel op te stoken.

Maar dat vind ik dus ook het grootste probleem van heel deze heffing. De regering wil zonnepanelen stimuleren met daarvoor de salderingsregeling. Nu zijn de energieboren niet blij met die regeling, en in plaats van de pijn bij de partij te leggen die de regeling heeft verzonnen (de regering dus), gaan ze de regeling aktief tegen werken via extra kosten aan de consument.

En dat is ook precies de reden dat ik tegen deze extra heffing ben. Je gaat een subsidie, bedoelt om juist meer zonnepanelen te krijgen, hiermee aktief tegen werken.
Hier ook een trotse eigenaar van een heerlijk terugdraaiende Ferraris meter.

Dat gedoe met prijzen die afhankelijk zijn van vraag en aanbod, het is onderaan de streep gewoon winstmaximalisatie voor commerciële partijen.

De consument is met de "slimme" meter een rad voor ogen gedraaid. Want het is vooral slim voor de energiebedrijven om precies te weten wat hun klanten verbruiken. De consument levert het bitter weinig op, en wat het ze oplevert wordt aan de andere kant van ze afgepakt.

Maar alle slimme meter fans met hun dynamische energiecontracten mogen me vooral gaan vertellen hoe fijn dat wel niet is. Onderaan de streep verdient het energiebedrijf meer aan jou dan aan mij. Dat "dynamische" werkt twee kanten op he. En zij weten echt beter dan jij hoe ze hun kant net even wat extra kunnen laten binnenhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:01
Helemaal niet. je treft juist die met een klein overschot en die een warmtepomp hebben.

Je kan ook 2 vaste levertarieven handhaven of voor alle marge of vaste leverkosten verhogen en voor die niet terugleveren een cashback. Dan is ook gelijk transparant

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
vliegnerd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:47:
[...]

Terugverdientijd van 2 tot 4 jaar. Rendementen op investeringen van meer dan 10% of ruim meer.

Wat een onzin, heb mijn situatie met het nieuwe contract van VDB uitgerekend en mag blij zijn als ik m'n nieuwe panelen in 10 jaar terugverdien, laat staan rendement uit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:53

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Moeten deze kosten niet ex BTW zijn? Of anders de terugleververgoeding inclusief BTW?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Atomius schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:39:
Vorig jaar mijn hele dak volgelegd met panelen met voor nu aanzienlijke overproductie.

Als ik geweten had dat het deze kant op zou gaan had ik die investering denk ik niet (in die mate) gedaan.

Deels volgelegd vanwege die hoge TLV's - waarvan ik dacht dat dat nog wel even zou voortduren. (Gas was 4 euro per kuub en een prijsplafond bestond nog niet.) Echter is de energiecrisis veel sneller minder geworden dan toen werd gedacht.

Deels volgelegd vanwege toekomstig verbruik (EV in de toekomst). Of dat nog rendabel is valt te bezien met deze "boete" als dat gemeengoed gaat worden.

Ik denk wel dat ik hier wel wat scepsis aan overhoud voor de toekomst als het gaat om dit soort investeringen.
Tsja vervelend. maar komt dus doordat je achter de feiten aan loopt. Op het hoogste moment ingestapt en als de boel in stort ben jij gaan oogsten. En nu ben je sceptisch door dit debacle van VDB en ga je niet meer investeren in andere zaken. Mogelijk mis je dan opnieuw de boot, en ga je daarna alsnog weer investeren (als subsidies er niet meer zijn en alles nog weer duurder is geworden).

Het is belangrijk om zelf een eigen plan te trekken en/of een visie te ontwikkelen, anders blijft je dit telkens gebeuren.

Overheid en de leveranciers zijn onbetrouwbaar, dat is wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurGor
  • Laatst online: 12:07
DeDooieVent schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:46:
[...]

Ik heb ze bijna 10 jaar op ons dak liggen nu. En had ze binnen 5 jaar al terugverdiend, met de veel lagere kWh prijs van toen.

Dus het voelt ondertussen wel als gratis geld. Dit jaar ook weer 1.300 euris besparing op energiekosten zonder dat het me geld of moeite kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Janpietertje89 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:52:
[...]

Wat een onzin, heb mijn situatie met het nieuwe contract van VDB uitgerekend en mag blij zijn als ik m'n nieuwe panelen in 10 jaar terugverdien, laat staan rendement uit haal.
Dat is nogal situationeel en voor iedereen anders. Met mijn kleine systeem dat ongeveer mijn jaarverbruik dekt kom ik op 6 jaar terugverdientijd bij Vandenbron (0 euro per maand met panelen, 56 euro als ik geen panelen zou hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mariomario
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-09 11:10
JurGor schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:49:
[...]

Hier ook een trotse eigenaar van een heerlijk terugdraaiende Ferraris meter.
Ik denk dat vdB voor Ferraris-meters ook wel een staffeltje gaat bedenken. Een schatting van jou teruglevering zal niet in je voordeel zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeDooieVent
vliegnerd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:47:
[...]

Goh, reken dit eens voor? Want als ik ga rekenen met wat Vandebron nu doet kom ik op toch een veelvoud daarvan uit, maar, ik laat me graag onderwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
Kalentum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Dat is nogal situationeel en voor iedereen anders. Met mijn kleine systeem dat ongeveer mijn jaarverbruik dekt kom ik op 6 jaar terugverdientijd bij Vandenbron (0 euro per maand met panelen, 56 euro als ik geen panelen zou hebben)
Heb je het afbouwen van de salderingsregeling meegenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schranz89
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-10-2023
Hetgeen wat ik nog wel mis in de discussie hier. Is het onvermijdelijke duurder worden van de toeslag om terug te leveren. Als het geintje vdb tractie krijgt. Dan zijn dit de instap tarieven +/- . The only way is up denk ik dan.

Z 6600 O 2300 W 4600 N 3900 & MHI SRK50ZSX-WB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:59
Atomius schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:39:

Dat is dus precies de reden waarom het mis gaat. Mensen die hun dak zwaar boven eigen energie behoefte volleggen. En die keus maken om TLV is sowieso een gok geweest. Want ook vorig jaar was het al wel duidelijk dat die (hoge) TLV's geen lang leven meer beschoren waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Janpietertje89 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

waarom zou je dat meenemen? dat roepen ze al sinds 2016 elk jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mariomario
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-09 11:10
Janpietertje89 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:52:
[...]

Maar je kan ook naar zonnepaneel-vriendelijke partijen hoor. Dan heb je sneller terug verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball

silverball

asing schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:48:
[...]

Eens!

[Afbeelding]

Dit was gisteren. Zoals te zien is produceren we een bak meer geel/zon dan we eigenlijk nodig hebben. In theorie kan groen/gas naar 0 maar ik denk dat dat niet gaat wegens geografische spreiding van opwek en grootverbruikers.
Nou ja, die grafieken zien er altijd imposant uit, maar het verbruik staat er niet bij. Sterker nog, zowel gisteren als vandaag was de stroomprijs op de spotmarkt niet negatief, dus zo veel 'te veel' energie was er dus niet. Overigens, de industrie (en kantoren) draait ook gewoon door overdag, het is niet alsof het verbruik stopt als iedereen op kantoor/ school zit.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:20
ytr81 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:01:
Dat is dus precies de reden waarom het mis gaat. Mensen die hun dak zwaar boven eigen energie behoefte volleggen. En die keus maken om TLV is sowieso een gok geweest. Want ook vorig jaar was het al wel duidelijk dat die (hoge) TLV's geen lang leven meer beschoren waren.
We moeten toch gasloos? Dan is het eerst je dak volleggen, om dan vervolgens met die extra kWh bovenop de eigen energiebehoefte van het gas af te gaan dmw elektrisch te gaan verwarmen/koken/etc en dus die extra kWh weer te verbruiken.
Gasloos is/was toch de visie van overheid?
Ook dan blijft het gek dat salderen eraf moet, want juist met gasloos heb ik inderdaad in de winter een hoger verbruik en in de zomer opwek. Hoe dat dan te compenseren als we zonodig gasloos moeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Janpietertje89 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:01:
[...]

Na een paar jaar dit dossier gevolgt te hebben durf ik geen enkele voorspelling meer te doen of en wanneer de salderingsregeling eraf gaat en in welke vorm, hoe snel etc.

En ik heb best wel lang zitten rekenen, in het verleden, om een soort financieel rendement te bepalen. Het is onmogelijk want je bent aan de overheid en de leveranciers overgeleverd.

Het ging mij er vooral om dat VDB weliswaar de aantrekkelijkheid van zonnepanelen verlaagd maar het nog steeds aantrekkelijk is of kan zijn.

Ik heb overigens een klein systeem en 27% van de opwek van de panelen blijft voor de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Je doet net of het overschot op de markt te wijten is aan de particulieren met zonnepanelen, bedoel je dat echt zo??

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Dat is dus precies de reden waarom het mis gaat. Mensen die hun dak zwaar boven eigen energie behoefte volleggen.
waarom zou je je beperken tot je eigen behoefte? Juist mooi toch als je je investering doet op basis van de behoefte van de buurt/wijk/dorp/land?

Pas recent wordt 'overproductie' als iets negatiefs gezien vanwege de netbelasting.
Als overproductie ongewenst is dan hadden ze nooit een terugleververgoeding moeten introduceren. Dan geef je een heel ander signaal af.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 16-08-2023 10:09 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DeDooieVent
[...]

Wie zegt dat je een keus maakt voor TLV als je overdimensioneert? Het is een installatie die 25 jaar moet meegaan. Dan calculeer je dingen in, bijvoorbeeld een opgroeiend kind in huis, de planning om een Warmtepomp te nemen of een EV.

Ik heb zelf destijds ook 1,1 x mijn toenmalig jaarverbruik gedaan en dat naar boven afgerond, dat is niet omdat ik inzet op TLV maar rekening hield met een toenemend verbruik in verband met mijn persoonlijke situatie.

Nu met die staffels is het natuurlijk zuur dat je net boven die 5000 komt bijvoorbeeld.

Je doet zo'n investering om er zelf beter van te worden, uiteraard. Dan ga je rekenen, met wat je weet, afbouw saldering, opgroeiend kind en probeer je zo goed mogelijk je geld te investeren. Het is een beetje zuur dat die energieboeren nu zelf de regels gaan aanpassen.

Daarbij, ik blijf het zeggen, niet paneel bezitters profiteren even goed van de lage energieprijs als gevolg van de hoge dekkingsgraad in NL

Ik denk ook dat het een illusie is te denken dat niet paneel bezitters er ook maar een cent op vooruit gaan, dit is louter om de winstgevendheid van de energieboeren te vergroten.

Nu is het rare dat als ik dat als consument doe het als een soort graaien wordt gezien, benadelen van niet paneelbezitters, als ware je een soort dief.

Terwijl, ik denk dat je bij de verkeerde partij aanklopt. Die hele paneel bezitters vs niet paneelbezitters is niet meer dan zand in de ogen, verdeel en heers weet je wel, want iedereen weet waar de echte boeven zitten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
de Peer schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

waarom zou je je beperken tot je eigen behoefte? Juist mooi toch als je je investering doet op basis van de behoefte van de buurt/wijk/dorp/land?

Pas recent wordt 'overproductie' als iets negatiefs gezien vanwege de netbelasting.
Inderdaad, plus het feit dat als saldering er eindelijk af gaat (wat in de originele plannen al begonnen had moeten zijn), die koppeling er uberhaubt niet meer is. En dan geldt, hoe meer je hebt liggen, des te beter je ook op een bewolkte dag in eigen behoefte kan voorzien. Daarom heb ik destijds mijn dak volgelegd, financieel was dat destijds niet zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
silverball schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Nou ja, die grafieken zien er altijd imposant uit, maar het verbruik staat er niet bij. Sterker nog, zowel gisteren als vandaag was de stroomprijs op de spotmarkt niet negatief, dus zo veel 'te veel' energie was er dus niet. Overigens, de industrie (en kantoren) draait ook gewoon door overdag, het is niet alsof het verbruik stopt als iedereen op kantoor/ school zit.
Gisteren was ook absoluut geen topdag voor zonnepanelen. Ik haalde 12kWh van het dak terwijl afgelopen maandag goed was voor 17kWh en in juni kwam het tot 20-21 maximaal. Het plaatje is om een visuele representatie te geven van wat ik bedoel.

Wat de grafiek overigens niet toont is hoeveel we inkopen uit het buitenland, en wat we daadwerkelijk verbruiken. Het blijft dus een beetje gokken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:59
Truus01 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:06:
[...]

We moeten toch gasloos? Dan is het eerst je dak volleggen, om dan vervolgens met die extra kWh bovenop de eigen energiebehoefte van het gas af te gaan dmw elektrisch te gaan verwarmen/koken/etc en dus die extra kWh weer te verbruiken.
Gasloos is/was toch de visie van overheid?
Ook dan blijft het gek dat salderen eraf moet, want juist met gasloos heb ik inderdaad in de winter een hoger verbruik en in de zomer opwek. Hoe dat dan te compenseren als we zonodig gasloos moeten?
Dat klopt. Dat is de theorie en politiek. Maar met wat research kom je er volgens mij toch wel vrij snel achter dat dit in de praktijk niet kan werken met hoe het stroomnet nu (niet) werkt. Goedkope stroom in de zomer van de panelen die we feitelijk gewoon 'affakkelen' en die we dan in de winter (duur grijs) weer voor niks terug willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:34
[...]

De kans dat ik binnen een paar jaar een EV heb is vrij groot. Was een beetje onlogisch geweest (en dat werd hier ook door iedereen afgeraden) om nu de helft neer te leggen tot huidig verbruik en over een paar jaar de andere helft (veel meer kosten) tot het verbruik op dat moment.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• silverball

silverball

Wolly schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:08:
[...]

Je doet net of het overschot op de markt te wijten is aan de particulieren met zonnepanelen, bedoel je dat echt zo??
Precies. Particulier zonnepaneelbezit is max 40% van het geheel daarvan wordt een deel direct in-huis gebruikt en gaat er ook nog een fink deel direct het laag/middenspanningsnet in. Denk aan vijver van de buren, airco's, de lokale basisschool, mensen die thuis zijn vandaag. Een gesubsidieerd zonnepark (al dan niet van eneco) duwt direct het zwaar overbelaste hoogspanningsnet in.

[ Voor 7% gewijzigd door silverball op 16-08-2023 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-09 15:27
Eneco gaat volgen. Als ze dat ook gaan flikken met de vaste contracten dan ben ik weg want contractbreuk hoef ik niet te accepteren.

https://www.trouw.nl/duur...e-laten-betalen~b49ecf15/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

[...]

*knip*

De gemiddelde prijs van energie is inderdaad gedaald. Maar dat betekent nog niet dat iedereen profiteert. Even een voorbeeld met twee huishoudens:
- ze verbruiken allebei 2500kWh
- huishouden 2 wekt ook 2500kWh op, en levert 1500kWh daarvan op het net.
- de kale gemiddelde prijs overdag is 5ct (bron)
- de kale gemiddelde prijs 's nachts is 9ct (bron)

Om het voorbeeld simpel te houden, is het verbruikspatroon gelijk, dus beide huishoudens verbruiken 1000kWh overdag, en 1500 kWh 's nachts.

Huishouden 1 kost de energieleverancier 1000x0,04 + 1500 x 0,09 = 175euro.
Huishouden 2 kost de energieleverancier -1500x0,04 + 1500 x 0,09 = 75euro. Hij levert immers 1500kWh overdag terug.

Huishouden 2 betaalt echter niets voor die energie, want salderingsregeling. De energieleverancier maakt dus 75 euro verlies op dit huishouden. Daar kan de energieleverancier echter weinig aan doen, tenzij ze trucjes gaat uithalen zoals Vandebron nu doet. Er is ook acceptatieplicht, dus de energieleverancier kan huishouden 2 evenmin weigeren. De enige optie die energieleveranciers hebben, is om de prijs van energie te verhogen. Huishouden 1 moet daarom 250 euro betalen voor die energie. (10ct/kWh).

Betaalt huishouden 1 minder voor zijn energie nu er veel duurzame energie op de markt is? Wellicht. Het had 13ct/kWh kunnen zijn. Maar nu dezelfde berekening met 'gratis' energie overdag:
Huishouden 1 kost de energieleverancier 1000x0,00 + 1500 x 0,09 = 135euro.
Huishouden 2 kost de energieleverancier -1500x0,00 + 1500 x 0,09 = 135euro.

Nu moet huishouden 1 opeens 260 euro betalen. En doen we huishouden 3 erbij (er zijn steeds meer mensen die terugleveren):
Huishouden 1 kost de energieleverancier 1000x0,00 + 1500 x 0,09 = 135euro.
Huishouden 2 kost de energieleverancier -1500x0,00 + 1500 x 0,09 = 135euro en betaalt niets
Huishouden 3 kost de energieleverancier -1500x0,00 + 1500 x 0,09 = 135euro en betaalt niets

Nu moet huishouden 1 opeens 405 euro betalen. De stroom voor huishoudens zonder PV wordt daarom steeds duurder, terwijl de marktprijs lager wordt. Hoe lager de prijs overdag wordt, hoe duurder het voor niet-PV-bezitters wordt zolang de salderingsregeling in stand blijft.

Dit is waarom de salderingsregeling afgeschaft moet worden, en waarom Vandebron nu met deze maatregel komt. Dat is niet leuk voor PV-bezitters (ik ben er ook één), maar wel zo eerlijk.

[ Voor 2% gewijzigd door Proton_ op 16-08-2023 13:19 ]

Pagina: 1 ... 10 ... 38 Laatste

Dit topic is gesloten.