Erik van Putten schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:54:
Ik heb een brief van Delta gekregen ivm onderhoud en mondernisering van het netwerk. Daarbij gaven ze aan dat na de werkzaamheden (vanmorgen vroeg) ik een nieuw vast IP-adres zouden krijgen.
Bij een eigen router moet je VLAN op 107 zetten en IP adres via DHCP (dit uiteraard ingesteld in de router)

Vanmorgen om 07:00 viel de verbinding weg maar kwam niet terug met het Zaram modem.
Na de helpdesk gebeld te hebben hebben ik hun Nokia B router opnieuw geactiveerd.
Die kwam i.d.d. binnen 10 minuten online met een werkend internet.

Daarna heb ik opnieuw mijn eigen modem geregisteerd (de Zaram) bij Delta.
Echter na 1 uur is er nog steeds geen verbinding.

(Meteen nog een extra vraag, het Zaram modem heeft een MAC adres maar mijn router geeft ook een MAC adres aan voor de SFP poort. Ik heb MAC adres van de Zaram doorgegeven. Kan het daar aan liggen ?)

Iemand hier mee bekend, of een idee ?
Ik had hier vooraf al meerdere keren contact over gehad, aangezien er in de brief geen tijdstip stond. Het bleek idd om een geautomatiseerde omzetting te gaan. Eerst gaf men aan dit ook op een eerder moment te kunnen uitvoeren, zodat ik bij alle klantlocaties dit rustig kon doen. Dit bleek vrijdag (toen ik bij klant 1 zat) dus toch niet te kunnen.

Vanmorgen om 7:04 waren er 4 lijnen voor +/- 7 min plat. Alle 4 de lijnen gebruiken een eigen modem, in dit geval 3x een FS en 1x een Nokia.

Rond 7:11 kwamen ze weer online op VLAN100 maar met een nieuw IP -EN- CGNAT. Vervolgens VLAN107 ingesteld. Een aantal kwamen direct online met -fixed ip-, andere moesten even wachten op (wat ik vermoed) de DHCP lease.om 8u waren alle locaties weer online, inclusief alle site-to-site VPN's e.d.
@MrHarry @Erik van Putten
Eigenlijk dien je hier het MAC address van je router te zetten. Maar de OLT checkt wat er aan de andere kant hangt en gebruikt die dan automatisch. Het registeren van het MAC address komt volgens mij nog uit de tijd van COAX modems. Ze hebben denk ik een bestaand proces hergebruikt zonder deze te optimaliseren.

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-02 12:58
heb het weer werkend, ook na restore van mn unifi console werkte het niet. Servicedesk gebeld die heeft de ont registratie weg gehaald daarna kon ik hem weer registreren en kwam die wel online.
2x dit geprobeerd met backup terug zetten beide keren werkte dit niet (basis config bij mij was al vlan 107 met dhcp). Heel vreemd maar ik heb iig weer internet!

• Wxll
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-01 21:21
Ter info,

Voor de Delta-netwerkupgrade van 27 januari 2026 op de utrechtse heuvelrug had ik VLAN 100.
Na de upgrade (volgens de brief) zou dit VLAN 107 worden.

Mijn eigen modem (Zaram XGS-PON ONU SFP+ ) moest ik opnieuw registreren; de modem registratie was niet meegekomen tijdens de upgrade :)

Initieel gebeurde er niets, toen ik ging sniffen zag ik geen VLAN-verkeer op 107 binnenkomen, maar wél VLAN 500 en 507.

Ik heb daarom beide getest, en beide geven hetzelfde publieke IP, maar alleen 507 geeft internet access.

Mvg,

[ Voor 13% gewijzigd door Wxll op 27-01-2026 20:14 . Reden: stylen ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Dat hoort alleen niet, dus er gaat iets niet goed. Beste is waarschijnlijk even melden via Discord. Dan kunnen ze het goed zetten.
Wxll schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:09:
Ter info,

Voor de Delta-netwerkupgrade van 27 januari 2026 op de utrechtse heuvelrug had ik VLAN 100.
Na de upgrade (volgens de brief) zou dit VLAN 107 worden.

Mijn eigen modem (Zaram XGS-PON ONU SFP+ ) moest ik opnieuw registreren; de modem registratie was niet meegekomen tijdens de upgrade :)

Initieel gebeurde er niets, toen ik ging sniffen zag ik geen VLAN-verkeer op 107 binnenkomen, maar wél VLAN 500 en 507.

Ik heb daarom beide getest, en beide geven hetzelfde publieke IP, maar alleen 507 geeft internet access.

Mvg,
Ik lees van meer mensen dat ze de registratie opnieuw moeten doen, ben benieuwd of er ook overeenkomende aansluitingen zijn waarbij het wel goed ging?

In mij geval 3x FS en 1x Nokia gingen zonder problemen. Zelfs zonder aanpassing internet (met CG NAT) op VLAN100, daarna na omzetting naar 107 alles weer snel online!

• Rabitos
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:37
Had vanmiddag hetzelfde: https://gathering.tweaker...message/84512004#84512004
Vast IPV4 zakelijk op VLAN 100, zou ook omgezet worden. Nu al sinds 07:20 geen internet meer, helpdesk heeft de Nokia modem kort opnieuw geactiveerd, daarna de Zaram opnieuw geregistreerd maar zonder resultaat. Net door iemand van Delta gebeld en die zegt dat hun kant wel een vast IPV4 uit lijkt te geven. Zal dadelijk hem nog eens opnieuw registreren of met CG NAT proberen en anders even op Discord melden.

• Wxll
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-01 21:21
@Rabitos Je zou kunnen testen of je perongeluk ook op 507 vlan zit, maar de jongens zijn mega fast als je een ticket inschiet om het om te zetten van 507 naar 107. Bij mij binnen half uur. dus test het als het werkt op 507 kan je het al weer terug zetten naar 107 nadat je ticket ingeschoten hebt want het is zo gefixed _/-\o_

[ Voor 216% gewijzigd door Wxll op 27-01-2026 21:16 ]

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02:34
Ik ga een Zaram XGS-PON ONU SFP+ gebruiken in mijn UCG-Fiber. Kan ik auto negotiate aan laten op de wan poort of moet ik fixed 10Gb instellen?

• Rabitos
Wxll schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:52:
@Rabitos Je zou kunnen testen of je perongeluk ook op 507 vlan zit, maar de jongens zijn mega fast als je een ticket inschiet om het om te zetten van 507 naar 107. Bij mij binnen half uur. dus test het als het werkt op 507 kan je het al weer terug zetten naar 107 nadat je ticket ingeschoten hebt want het is zo gefixed _/-\o_
Ja, de service via Discord is echt top, snel en efficient :) helaas alleen nog geen oplossing. De Delta modem krijgt kennelijk het juiste static IP op 107 zodra die is aangesloten. De Zaram op de UDM pro kreeg oorspronkelijk geen IP op zowel 100/107, maar door een aanpassing net van de discord-experts krijg ik wel een (cgnat) IP nu op vlan100, maar op vlan107 (en 507) blijf ik helaas geen IP krijgen terwijl mijn vaste ipv4 voor vlan107 dus kennelijk wel bekend/toegewezen is in de dhcp van Delta (zie delta modem die dit krijgt). Er is kennelijk wel L1 connectiviteit, maar geen mac-identificatie etc ondanks reboots/plug-in-out van de zaram, etc. Ga er even nachtje over slapen, anders morgen eens proberen met een oude usg pro of even kijken of het ssh'en op de zaram nog werkt en of daar wat nieuws te halen valt...

[ Voor 6% gewijzigd door Rabitos op 27-01-2026 23:50 ]

• Rabitos
qwasd schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:05:
Ik ga een Zaram XGS-PON ONU SFP+ gebruiken in mijn UCG-Fiber. Kan ik auto negotiate aan laten op de wan poort of moet ik fixed 10Gb instellen?
Heeft hier altijd gewerkt op auto-negotiate en negotiate altijd 10 GbE uit zichzelf.

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-02 12:58
ik had precies hetzelfde mijn modem wilde met geen mogelijkheid online komen, de truuk uiteindelijk was in de portal de ONT opnieuwe te registeren (als die er al staat laten verwijderen door ze). En dan je firewall online laten staan dan +- 30 minuten later komt die online.
Let wel op, ik MOEST een wipe doen van mijn config. Met een schone unifi wilde die het wel doen...ben er de hele dag mee bezig geweest en toen ik eenmaal internet had dacht ik fuck it maak wel alles opnieuw aan zolang ik maar internet heb...
zal me benieuwen of dit bij jullie ook zo is!
Mijn config is een Zaram ook met een dream machine se.

• Rabitos
Voor diegenen die eenzelfde probleem hebben en alleen CGNAT op VLAN100 krijgen en geen IP op VLAN107 kan ik inderdaad aanraden een ticket te maken op de DFN discord. Zojuist is dat probleem hier opgelost door de experts daar!
Rabitos schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:40:
Voor diegenen die eenzelfde probleem hebben en alleen CGNAT op VLAN100 krijgen en geen IP op VLAN107 kan ik inderdaad aanraden een ticket te maken op de DFN discord. Zojuist is dat probleem hier opgelost door de experts daar!
Welke ONT gebruik je?

• Rabitos
De Zaram ZXOS11NPI SFP+ (uit de 1e batch via ernst/tweakers)
Rabitos schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Dus ook... interessant 8)

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 16:18

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Wxll schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:09:
Daar vragen ze inderdaad nogal snel om, maar het is aperte onzin; Uit mijn vele telefoontjes van de afgelopen dagen blijkt dat ze mijn modem gegevens, zoals PONID, serienummer, MAC, etc. gewoon bij je klantgegeven hebben staan, dus dat opnieuw registeren kunnen ze gewoon zelf.
Wxll schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:52:
@Rabitos... maar de jongens zijn mega fast ...
Dat zou niet mijn woordkeuze zijn: Ik heb 8(!) telefoontjes moeten plegen om na 48 uur(!) pas weer online te zijn.
Rabitos schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:15:
Ik ook. Ik kreeg geen DHCP response op VLAN 100 en 107. 507 Heb ik niet geprobeerd. Maar ondertussen werkt het weer; Eind goed, al goed.

DNS A records geupdate, en lijken inmiddels ook al doorgepropageerd te zijn. Hoe herken ik een CGNAT adres?

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:48
MindBender schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:12:
[...]

DNS A records geupdate, en lijken inmiddels ook al doorgepropageerd te zijn. Hoe herken ik een CGNAT adres?
Als je WAN ip in je router begint met 100.x.x.x
Of als je WAN ip in je router niet overeenkomt met het ip wat What's My IP Address? Networking Tools & More zegt.

[ Voor 46% gewijzigd door dunkiegaming op 29-01-2026 09:15 ]

RIPE Atlas probe #1008427

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 16:18

MindBender

Bite my shiny metal ass!

dunkiegaming schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:14:
Als je WAN ip in je router begint met 100.x.x.x
Of als je WAN ip in je router niet overeenkomt met het ip wat What's My IP Address? Networking Tools & More zegt.
Ik heb er eentje in de 62.45.x.y reeks gekregen en dat is ook wat What's My IP Address? Networking Tools & More zegt. Dus we zitten goed! Dank je.

[ Voor 9% gewijzigd door MindBender op 29-01-2026 09:18 ]

• Rabitos
MindBender schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:12:
[...]
Dat zou niet mijn woordkeuze zijn: Ik heb 8(!) telefoontjes moeten plegen om na 48 uur(!) pas weer online te zijn.
[...]
Delta B2C chat heeft wel meteen de standaard pogingen gedaan, zoals een eigen modem herregistratie en wat knopjes omzetten maar dat bracht helaas niets. Hun conclusie was dan ook even afwachten en de volgende ochtend even kijken of het weer werkt, anders opnieuw contact opnemen.

Delta Zakelijk wilde eerst niet helpen want 'eigen modem' en 'u heeft geen recht op een vast IP' terwijl hun brief voor aankondiging onderhoud voor me lag met: " Je hebt op <adres> een internetverbinding met een vast IP", uiteindelijk hebben ze een ticket aangemaakt voor me. Werd nog wel een keer teruggebeld met wat het nieuwe IP zou moeten worden en dat ik die dan misschien maar 'vast op mijn modem moest inprogrammeren', maar dat was het.

Toen zelf maar via de Discord met DFN contact gezocht, ticket daar gemaakt en een uurtje of 2 later hadden ze iets gedaan waardoor VLAN100 (met CGNAT) weer werkte, maar VLAN107 en vaste IP weigerden nog steeds. Hun eerste conclusie was dat het toch aan mijn eigen apparatuur moest liggen (want VLAN100 en Delta Modem op 100/107 deden het wel). Volgende dag nog maar wat info via ssh uit de zaram getrokken (die was verder gewoon 'operational'), 's avonds heeft DFN er nog een keer naar gekeken en toen hebben ze iets aan hun kant gedaan waardoor VLAN107 op eigen ONT ineens ook werkte en werd bevestigd dat het niet aan mijn kant lag. Exacte reden 'onbekend', maar dat zouden ze intern opvolgen.

Moest wel af en toe de Delta modem er weer even aan hangen, UDMP paar keer herstarten e.d., maar was super tevreden over de DFN support daar, zeker ook dat ze in de avonduren er nog tijd voor vrijmaakten _/-\o_ Delta Zakelijk en mijn ticket status daar heb ik tot op heden niets meer van vernomen, die schrijven waarschijnlijk over 5 dagen dat ik het zelf mag uitzoeken met mijn eigen modem 8)

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-02 19:54
Helaas hier ook al enige tijd problemen om het weer goed in te regelen. Ik ben begin dit jaar overgestapt van Delta Zakelijk naar privé. Het heeft behoorlijk wat moeite gekost dat goed door te voeren, maar uiteindelijk heb ik op het Delta modem iig internet.

Nu lukt het niet om van de CGNAT af te komen. Heb al meerdere keren voor gechat, maar het wil niet vlotten. Dit moet eerst geregeld zijn voor ik de Zaram weer kan aanmelden.. Zal eens op Discord kijken.
DieterKoblenz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:13:
Helaas hier ook al enige tijd problemen om het weer goed in te regelen. Ik ben begin dit jaar overgestapt van Delta Zakelijk naar privé. Het heeft behoorlijk wat moeite gekost dat goed door te voeren, maar uiteindelijk heb ik op het Delta modem iig internet.

Nu lukt het niet om van de CGNAT af te komen. Heb al meerdere keren voor gechat, maar het wil niet vlotten. Dit moet eerst geregeld zijn voor ik de Zaram weer kan aanmelden.. Zal eens op Discord kijken.
Op Discord ticket aanmaken in het #Support kanaal: https://discord.gg/nbCv3XNn

RIPE Atlas probe: 1005104

• DieterKoblenz
ernstoud schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:37:
[...]

Op Discord ticket aanmaken in het #Support kanaal: https://discord.gg/nbCv3XNn
Ja, echt binnen een uur geregeld. Top.
Kan nu ook de Delta Fiber monteur afbellen voor morgen.

• pjbloknl
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-02 13:02
Hallo, ik heb sinds een poosje nu een Huawei ONT. Het doel was om met FreeBSD een redundant firewall/router te maken met carp en tegelijk ipv6 prefix delegation te realiseren. Ik heb eigenlijk geen redundant router nodig, maar als ik een router reboot dan wil ik niet iedere keer horen "Pap doe jij iets met het internet?"
Dat doel is gerealiseerd.
Maar de telefonie niet. Ik heb verschillende apparaten geprobeerd, als laatste een gigaset N300IP en ik krijg "401 not authorized" terug. Dit lijkt mij op een configuratie probleem of verkeerde credentials, maar ik heb het password dat ik gekozen heb opgeslagen en ben 99.9% zeker dat dit correct is.

Het omzetten van het Delta modem naar de ONT ging niet vlekkeloos. Het had een "zetje" nodig. Delta geeft geen support op telefonie en heeft de instellingen toch gecontroleerd en deze zouden in orde zijn. Delta stelde voor om terug te gaan naar het oude modem en dan opnieuw over te zetten naar ONT om te kijken of het dan wel automatisch goed gaat en dan het probleem misschien opgelost wordt. Wellicht was er toch iets niet goed gegaan.

Dat wil ik best doen, maar ik wilde eigenlijk weten of anderen ook dit ervaren hebben en dat dit de boel oplost.
Discord benaderen... Die weten daar wel raad mee en kunnen je advies geven.
Ik heb wel vaker gehoord dat wanneer je het orginele modem er aan zet, de settings gereset worden. Daarna je eigen modem en klaar.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:34
pjbloknl schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:45:
Hallo, ik heb sinds een poosje nu een Huawei ONT. Het doel was om met FreeBSD een redundant firewall/router te maken met carp en tegelijk ipv6 prefix delegation te realiseren. Ik heb eigenlijk geen redundant router nodig, maar als ik een router reboot dan wil ik niet iedere keer horen "Pap doe jij iets met het internet?"
Dat doel is gerealiseerd.
Maar de telefonie niet. Ik heb verschillende apparaten geprobeerd, als laatste een gigaset N300IP en ik krijg "401 not authorized" terug. Dit lijkt mij op een configuratie probleem of verkeerde credentials, maar ik heb het password dat ik gekozen heb opgeslagen en ben 99.9% zeker dat dit correct is.

Het omzetten van het Delta modem naar de ONT ging niet vlekkeloos. Het had een "zetje" nodig. Delta geeft geen support op telefonie en heeft de instellingen toch gecontroleerd en deze zouden in orde zijn. Delta stelde voor om terug te gaan naar het oude modem en dan opnieuw over te zetten naar ONT om te kijken of het dan wel automatisch goed gaat en dan het probleem misschien opgelost wordt. Wellicht was er toch iets niet goed gegaan.

Dat wil ik best doen, maar ik wilde eigenlijk weten of anderen ook dit ervaren hebben en dat dit de boel oplost.
Heb je VLAN 102 gekoppeld aan je telefonie netwerk. Via VLAN 100 is het niet mogelijk om je telefoon te koppelen.

• pjbloknl
Jazeker. Vlan 102 wordt gebruikt. Ik heb dat ook geverifieerd met wireshark

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-02 14:13
Ik ben al vijf jaar klant bij Delta en altijd aangesloten geweest op het AON-netwerk. Vandaag is mijn aansluiting echter plotseling omgezet naar XGS-PON en stond er een monteur voor de deur. Ik heb een 1Gbps-abonnement en er zijn nu een Nokia XS-010X-R ONT en een Delta WiFi 7-router aangesloten. Zodra de monteur vertrokken was, is de modem uitgezet en heb ik de Nokia via UTP aangesloten op mijn Omada-router, de VLAN-instellingen op de WAN-poort geconfigureerd en meteen weer internet gehad, zonder iets te hoeven registreren al met al maar een uurtje uit de lucht geweest

Ik wil echter zo min mogelijk apparatuur gebruiken en liever terug naar de ‘oude situatie’, waarbij ik geen converter nodig heb.

Thuis heb ik een FTU met twee poorten, waarbij ik destijds zelf een nieuwe kabel heb aangesloten die aan beide uiteinden een SC-APC-connector (groen) heeft. Deze kabel is via een "optic-sfp-3524S-20-SC"-module direct verbonden met mijn TP-Link Omada-router.

Als ik het goed begrijp, zal ik dus een nieuwe SFP-module moeten aanschaffen…
Klopt. Een Zaram of FS versie, zie de startpost.
Je zegt dat je geen converter wil gebruiken. Die heb je altijd nodig, bij de SFP zit die gewoon geïntegreerd. Of bedoelde je ‘zo min mogelijk apparatuur er tussen’?

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-02 14:13
robertwebbe schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:36:
Klopt. Een Zaram of FS versie, zie de startpost.
Je zegt dat je geen converter wil gebruiken. Die heb je altijd nodig, bij de SFP zit die gewoon geïntegreerd. Of bedoelde je ‘zo min mogelijk apparatuur er tussen’?
Je hebt gelijk, zo min mogelijk apparatuur. Flink prijsverschil tussen de Zaram en FS! Heb trouwens een Delta Zakelijk abonnement maar draait toch op VLAN 100.

[ Voor 7% gewijzigd door thafusion op 05-02-2026 16:43 ]

• pjbloknl
Ik heb de business pack destijds afgesloten en heb een vast ip adres op vlan 107, maar kwam er ook achter na een foutje dat ik gewoon een ip adres krijg op vlan 100.
thafusion schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Je hebt gelijk, zo min mogelijk apparatuur. Flink prijsverschil tussen de Zaram en FS! Heb trouwens een Delta Zakelijk abonnement maar draait toch op VLAN 100.
Inderdaad is de SFP van fs.com een stuk duurder. De Zaram is ook prima. Voordeel van de module van fs.com is dat deze ook in een SFP cage werkt (dan met max. 1 Gbps. uiteraard). De Zaram vereist een SFP+ cage die minimaal 2.5 Gbps. ondersteunt.

thafusion schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:41:
[...]

De zakelijke abonnementen werken vaak “gewoon” op vlan 100 maar dan met CGNAT, dus ik zou zeker 107 proberen.

Zijn veel Zaram gebruikers hoor… ik gebruik persoonlijk de FS. Werkt erg goed.

• marcogos
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06:55
Blaffeh schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:40:
Ik ben sinds kort over op Delta, heb een DFN Nokia XS-010X-R, gekoppeld aan mijn Unifi Cloud Gateway Max. Ik krijg het maar niet voor elkaar om ipv6 stabiel te krijgen, wellicht doe ik wat verkeerd.

Ik zet bij de internet settings onder IPv6 configuration het volgende aan:[Afbeelding]

Ik krijg daarna netjes een ipv6 adres toegewezen vanuit Delta, beginnend met 2001:4c3c Ik kan vervolgens succesvol ipv6 testjes draaien op het internet. Het probleem zit hem erin dat ik na een aantal minuten die ipv6 lease verlies en niet automatisch vernieuwt.

Ik heb de prefix delegation op Auto, 56 en 64 gehad, ik heb het ONT al eens een half uurtje stroomloos gehad, Cloud Gateway reboot. De verbinding zelf met ipv4 is gewoon stabiel. Geen packet loss of andere ellende. Snelheid wordt gewoon behaald, mooi lage en stabiele ping.

Iemand enig ervaring of idee?

Unifi OS 5.05
Network 10.0.162
Ik heb exact hetzelfde probleem. Ook met een Unifi Gateway Lite en de Unifi Gateway Max icm de Nokia XS-010X-R en nu ook met Unifi Gateway Fiber icm Zaram. Omgeveer 10 minuten ipv6 en een PD en daarna is die weer weg. Geen idee waar het aan ligt.

• pjbloknl
Ik had hetzelfde probleem maar dan met FreeBSD router. Het bleek een firewall issue te zijn. Toen ik de volgende regel aanbracht was het probleem over.
pass out quick on wan0 inet6 proto ipv6-icmp from (wan0) to ff02::1/16 icmp6-type { 128, 133, 134, 135, 136, 137 } keep state
Ik weet nog niet welk icmp6-type hier eigenlijk voor verantwoordelijk was, maar ipv6 blijft werken.
Alle zoektochten op internet gaven default rules aan waar de inkomende icmp6-type werden toegelaten, maar niet de uitgaande. Wellicht helpt dit

• J.verhulst
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-02 17:18
Misschien dat iemand dit weet, ik heb de FS ont module (FS XGS-ONU-25-20NI). Alleen wat is nu het juiste PON ID/Serienummer dat ik moet invullen bij vrije modem keuze?

Ik heb GPONSERIENUMMER geprobeerd maar dat is meer dan 12 karakters. Het serienummer begint met een G en als ik PON toe voeg dan heb ik nog steeds 2 karakters te veel. Moet ik de eerste 2 cijfers droppen van het serienummer en alleen de rest invullen?

Of moet ik inloggen in die module en daar informatie uithalen of aanpassen om het werkent te krijgen?

• marcogos
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06:55
pjbloknl schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:59:
Ik had hetzelfde probleem maar dan met FreeBSD router. Het bleek een firewall issue te zijn. Toen ik de volgende regel aanbracht was het probleem over.
pass out quick on wan0 inet6 proto ipv6-icmp from (wan0) to ff02::1/16 icmp6-type { 128, 133, 134, 135, 136, 137 } keep state
Ik weet nog niet welk icmp6-type hier eigenlijk voor verantwoordelijk was, maar ipv6 blijft werken.
Alle zoektochten op internet gaven default rules aan waar de inkomende icmp6-type werden toegelaten, maar niet de uitgaande. Wellicht helpt dit
Helaas lijkt ook dat niet te werken. Toch bedankt.
@J.verhulst Als het nergens staat, mail dan even naar je contactpersoon bij FS en vraag naar de Telnet credentials van je bestelling. De username is altijd je PON-ID. Je hoeft verder niets met Telnet te doen, het is gewoon de makkelijkste methode om hem op te vragen. Vreemd genoeg zet FS dat niet op het label.
J.verhulst schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:30:
Misschien dat iemand dit weet, ik heb de FS ont module (FS XGS-ONU-25-20NI). Alleen wat is nu het juiste PON ID/Serienummer dat ik moet invullen bij vrije modem keuze?

Ik heb GPONSERIENUMMER geprobeerd maar dat is meer dan 12 karakters. Het serienummer begint met een G en als ik PON toe voeg dan heb ik nog steeds 2 karakters te veel. Moet ik de eerste 2 cijfers droppen van het serienummer en alleen de rest invullen?

Of moet ik inloggen in die module en daar informatie uithalen of aanpassen om het werkent te krijgen?
Hier alle gegevens hoe je het wachtwoord voor inloggen kunt genereren:

https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/

De PON-ID is GPONxxxxxxxx en kun je alleen met het serienummer dat op de stick staat bij FS.COM opvragen.

Volgens mij kan Schenk ICT je die gegevens ook verstrekken als je de SFP bij hem gekocht hebt, toch @wbschenk ?

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-02 15:29

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:43:
[...]

Hier alle gegevens hoe je het wachtwoord voor inloggen kunt genereren:

https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/

De PON-ID is GPONxxxxxxxx en kun je alleen met het serienummer dat op de stick staat bij FS.COM opvragen.

Volgens mij kan Schenk ICT je die gegevens ook verstrekken als je de SFP bij hem gekocht hebt, toch @wbschenk ?
Bij de modules die ik lever zet ik het PON-OD op de pakbon erbij!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-02 15:29

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
ernstoud schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 00:09:
[...]

Krijg jij ze vanuit fs.com met die gegevens of is er een tool voor? 8)
Beide ;)

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-02 14:28

we_are_borg

You will Comply

Ik heb verleden week Delta gebeld dat ik wilde overstappen naar 500mbit dit was geen probleem. Ik zei ook dat ik de Delta Nokia ONT wilde hebben zodat ik simpel me eigen modem kon gebruiken. Dit was allemaal geen probleem binnen 3 dagen had ik alles binnen de Nokia ONT en de Delta Wifi 7 router. Ik draai nu momenteel daarop ik ga later mijn eigen modem eraan hangen

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

we_are_borg schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:17:
Ik heb verleden week Delta gebeld dat ik wilde overstappen naar 500mbit dit was geen probleem. Ik zei ook dat ik de Delta Nokia ONT wilde hebben zodat ik simpel me eigen modem kon gebruiken. Dit was allemaal geen probleem binnen 3 dagen had ik alles binnen de Nokia ONT en de Delta Wifi 7 router. Ik draai nu momenteel daarop ik ga later mijn eigen modem eraan hangen
Er komt binnenkort de mogelijkheid voor iedereen tot en met 1 Gbps om om te ruilen en naar Wifi7 te gaan.
Daarnaast wordt ook actief nu wijken en dorpen omgezet maar XSG-PON door Delta zodat een monteur dit niet per aansluiting hoeft te doen. Dat is in the end goedkoper,

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• gjvdh
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:24
Ik heb gistermorgen via de chat gevraagd om mijn aansluiting uit de cg-nat pool te halen. Ik heb de Nokia XS-010X-R ont van Delta met daarachter mijn eigen hardware, een PC met OpnSense erop. Ik heb kort na de chat een mail gekregen dat "de aanpassing is doorgevoerd", lekker duidelijk.

Ik krijg nog steeds een ip dat begint met 100. Doet het Delta kastje mischien nog andere magic? Kan me bijna niet voorstellen, ip adres krijg je met DHCP.

Hiervoor zat ik bij Caiway en daar kon ik een product toevoegen, zoals in het openingtopic staat beschreven. Vie mijndelta in de browser of in de app kon ik dat niet vinden.

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:20

rvk

gjvdh schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:24:
Ik heb gistermorgen via de chat gevraagd om mijn aansluiting uit de cg-nat pool te halen.
Kun je dit niet meer zelf doen via Mijn Delta?
“Dynamisch IP” kiezen in plaats van "IP standaard” (=CGNAT).
Onder Producten > Huidig abonnement aanpassen > Extra internet opties ?

[ Voor 10% gewijzigd door rvk op 11-02-2026 09:30 ]

• gjvdh
rvk schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Kun je dit niet meer zelf doen via Mijn Delta?
“Dynamisch IP” kiezen in plaats van "IP standaard” (=CGNAT).
Onder Producten > Huidig abonnement aanpassen > Extra internet opties ?
Aaaah, rechts een sneaky vakje. Met "Extra internet opties" kon ik gerichter zoeken, dank je.

Die staat al netjes op "Dynamisch IP". Dat heeft de helpdesk aangepast. Ok, die twijfel is nu weg.

Misschien duurt het langer om door te voeren.

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-02 18:46
gjvdh schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:41:
[...]

Dat heeft de helpdesk aangepast. Ok, die twijfel is nu weg.

Misschien duurt het langer om door te voeren.
Ik heb, bij het opzeggen van mijn telefoniedeel, ook bericht gehad dat de aanpassing was doorgevoerd. Uiteindelijk, na veel getelefoneer vanuit het buitenland (ik had mijn nummer geporteerd, maar het werd nog steeds geblokkeerd door delta) moest ik het oorspronkelijke modem aansluiten en mijn nokia daarna weer aanmelden. Waarom ervoor is gekozen die administratie te koppelen aan het oorspronkelijke modem ontgaat me volledig (en lijkt me ook een beetje tegenstrijdig met de vrije-modemkeuze, met je eigen modem moet je thuis zijn om je telefonie af te kunnen zeggen, zonder dat je ook maar iets hoeft te wijzigen in je instellingen).

• gjvdh
peewee. schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:00:
[...]

Ik heb, bij het opzeggen van mijn telefoniedeel, ook bericht gehad dat de aanpassing was doorgevoerd. Uiteindelijk, na veel getelefoneer vanuit het buitenland (ik had mijn nummer geporteerd, maar het werd nog steeds geblokkeerd door delta) moest ik het oorspronkelijke modem aansluiten en mijn nokia daarna weer aanmelden. Waarom ervoor is gekozen die administratie te koppelen aan het oorspronkelijke modem ontgaat me volledig (en lijkt me ook een beetje tegenstrijdig met de vrije-modemkeuze, met je eigen modem moet je thuis zijn om je telefonie af te kunnen zeggen, zonder dat je ook maar iets hoeft te wijzigen in je instellingen).
No biggie in mijn geval met de nieuwe ONT / router combi van Delta. Ik hoef namelijk geen ONT te registreren, want ik gebruik die van Delta. Misschien moet ik het ONT alleen herstarten.

• peewee.
gjvdh schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:08:
[...]

No biggie in mijn geval met de nieuwe ONT / router combi van Delta. Ik hoef namelijk geen ONT te registreren, want ik gebruik die van Delta. Misschien moet ik het ONT alleen herstarten.
Dat zou goed kunnen, dat was een van de oplossingen waarmee de helpdesk op de proppen kwam. Ze hadden alleen toen niet in de gaten dat ik een eigen Nokia gebruik.
@peewee. Als het dan nog niet gelukt is, even je Nokia ONT een half uur uitzetten. Er moet even een time out plaatsvinden voordat de nieuwe regels worden toegepast.

• peewee.
robertwebbe schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:46:
@peewee. Als het dan nog niet gelukt is, even je Nokia ONT een half uur uitzetten. Er moet even een time out plaatsvinden voordat de nieuwe regels worden toegepast.
Het is uiteindelijk gelukt. Maar pas nadat een tweedelijns medewerker mij het originele modem liet aansluiten. Blijkbaar kan de Delta-administratie niet telefonie uitschakelen zonder de trigger van het originele modem. Ik vind dat koppelen van het originele modem aan de administratie actieve tegenwerking van mijn recht op vrije-modemkeuze.
peewee. schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:36:
[...]

Het is uiteindelijk gelukt. Maar pas nadat een tweedelijns medewerker mij het originele modem liet aansluiten. Blijkbaar kan de Delta-administratie niet telefonie uitschakelen zonder de trigger van het originele modem. Ik vind dat koppelen van het originele modem aan de administratie actieve tegenwerking van mijn recht op vrije-modemkeuze.
Beetje zwaar aangezet want zoals je merkt wordt eigen apparatuur echt wel goed ondersteund. Maar je hebt gelijk, het steeds moeten aansluiten van het Delta device om iets gedaan te krijgen is vervelend. Hopelijk wordt dat een keer anders.

Het her-registreren van het Delta device kan ook via mijn.delta.nl maar het lijkt er op dat bij een fout in de administratie dat handmatig via de tweede lijn moet. Het is niet anders.

Ook op Discord is die support aanwezig en dan kan het snel.

[ Voor 14% gewijzigd door ernstoud op 11-02-2026 17:28 ]

• Bruns86
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:16
DieterKoblenz schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Ja, echt binnen een uur geregeld. Top.
Kan nu ook de Delta Fiber monteur afbellen voor morgen.
Edit: Discord link gevonden in de eerste post! Sorry voor het vragen, eerst lezen! 🙈

Ben ook al sinds de 27ste bezig en het enige wat ik te horen krijg is dat bij hun alles goed staat. Heb een DM SE met Zaram SFP ONT.

Dank alvast voor de hulp.

Wel bijzonder dat niemand binnen de Delta Servicedesk hiervan af weet en ik hier moet lezen dat het via Discord zo geregeld is. Weet iemand waarom dat is?

[ Voor 8% gewijzigd door Bruns86 op 13-02-2026 12:56 ]

• Bruns86
ernstoud schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:56:
[...]

https://discord.gg/zmXhfv7z6

[...]

Eerste lijn kan niet alles. Via Discord kom je direct bij de tweede lijn.
Dank je wel… Eerste lijn en backoffice is dus nog weer wat anders dan de 2lijn waar je via de Discord uitkomt.

Gaan het zien, heb een ticket aangemaakt. Zag al in de Discord dat ik niet de enige ben met deze config en het probleem.

Hopelijk is het snel gefixt.

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02 19:24
Ik zie nu in Mijn Delta dat je alleen Wifi 7 krijgt bij een 1 Gig abonnement.

500 Mbps is nu weer Wifi 6

Dus dan hebben ze het beleid weer gewijzigd zeker ?
Ergens is de wil om aan alles te denken er wel, maar doen ze hun reclameslogan op alle fronten geen eer aan.
Androidboxen zijn niet voor iedereen, Nu weer Wifi. En ook niet voor alle klanten dezelfde prijsstelling van hun flexpakket.

Ergens zegt me dit dat de linker helft van Delta rechts niet kan bijbenen, Het is allemaal zeer slechte reclame.

Qua maandlasten voel ik me zwaar bedonderd nu de basisprijzen voor nieuwe klanten voor dezelfde diensten 10 euro goedkoper zijn, em daar komen dan ook nog eens alle actiekortingen bovenop. Ik vind het een middelvinger naar je bestande klant.

Ik heb ook niet de gelegenheid om 2,50 per maand korting te krijgen wanneer je de decoder terug stuurt.
Deze praktijken scheelt een bestaande klant die 500Mbps afneemt 12,50. En dan heb ik het er nog niet over dat je ook nog eens inflatiecorrectie er over heen krijgt, terwijl de basisprijzen aantoonbaar lager kunnen, daar nieuwe klanten wel de lagere basisprijzen krijgen. Dit is een provider onwaardig.

[ Voor 52% gewijzigd door Sjakie0101 op 14-02-2026 09:28 ]

• DieterKoblenz
ernstoud schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:56:
[...]

https://discord.gg/zmXhfv7z6

[...]

Eerste lijn kan niet alles. Via Discord kom je direct bij de tweede lijn.
Klopt, maar ik vind het wel slordig dat als je duidelijk direct verwijst naar de 2e lijn met een bekend probleem en oplossing er toch een monteur wordt ingeschakeld ipv dat dit dan op zn minst even wordt gecheckt.

Afin, echte tweakers vinden dit forum rn discord uiteindelijk wel.

• Bruns86
Hi all, ik ben nog steeds bezig met Delta om het voor elkaar te krijgen. Na 27 januari, wijzigingen aan mijn IP adres, krijg ik geen vast IP adres meer toegewezen.

Voor 27 januari kreeg ik een vast IP op VLAN100, ik heb een Flex Zakelijk Abonnement en moest dus na de wijziging overschakelen op VLAN107.

Mijn configuratie is een UDM SE met een Zaram SFP, vele van jullie hier hebben deze ook.
Via deze thread ben ik ook in contact gekomen met Support en Krozant helpt mij super en ze zijn nog druk bezig met het onderzoek, alleen komen we er niet uit.

Op VLAN100 krijg ik wel een IP adres, een CGNAT welliswaar, maar er wordt een DHCP verzoek verstuurd en ik krijg een 100.x adres.
listening on eth9.100, link-type EN10MB (Ethernet), snapshot length 262144 bytes
17:04:54.678744 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from e4:38:83:xx, length 305
17:04:56.628737 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from e4:38:83:xx, length 305
17:04:56.642379 IP 149.143.95.129.67 > 255.255.255.255.68: BOOTP/DHCP, Reply, length 300
17:04:56.748750 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from e4:38:83:xx, length 311
17:04:56.770541 IP 149.143.95.129.67 > 255.255.255.255.68: BOOTP/DHCP, Reply, length 300

Op VLAN107 komt er maar geen IP adres, ik zie dat er DHCP verzoeken worden verstuurd, maar er komt geen reactie.
listening on eth9.107, link-type EN10MB (Ethernet), snapshot length 262144 bytes
17:03:19.668732 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from e4:38:83:xx, length 305
17:03:22.768816 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from e4:38:83:xx, length 305
17:03:25.858729 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from e4:38:83:xx, length 305

Zijn er dingen die ik mis of is er hier misschien iemand die het probleem herkent en mij/ons kan helpen?

Ik heb gisteren mijn hele UDM een factory reset gegeven en de backup teruggezet, ik zag heel even een IP adres komen op VLAN107, maar had geen internet. Na reboot kreeg ik wederom geen IP adres en waren we terug bij af en kreeg ik wederom alleen een adres in VLAN100.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:26
Bruns86 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:16:
Hi all, ik ben nog steeds bezig met Delta om het voor elkaar te krijgen. Na 27 januari, wijzigingen aan mijn IP adres, krijg ik geen vast IP adres meer toegewezen.

Voor 27 januari kreeg ik een vast IP op VLAN100, ik heb een Flex Zakelijk Abonnement en moest dus na de wijziging overschakelen op VLAN107.

Mijn configuratie is een UDM SE met een Zaram SFP, vele van jullie hier hebben deze ook.
Via deze thread ben ik ook in contact gekomen met Support en Krozant helpt mij super en ze zijn nog druk bezig met het onderzoek, alleen komen we er niet uit.

Op VLAN100 krijg ik wel een IP adres, een CGNAT welliswaar, maar er wordt een DHCP verzoek verstuurd en ik krijg een 100.x adres.
listening on eth9.100, link-type EN10MB (Ethernet), snapshot length 262144 bytes
17:04:54.678744 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from e4:38:83:xx, length 305
17:04:56.628737 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from e4:38:83:xx, length 305
17:04:56.642379 IP 149.143.95.129.67 > 255.255.255.255.68: BOOTP/DHCP, Reply, length 300
17:04:56.748750 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from e4:38:83:xx, length 311
17:04:56.770541 IP 149.143.95.129.67 > 255.255.255.255.68: BOOTP/DHCP, Reply, length 300

Op VLAN107 komt er maar geen IP adres, ik zie dat er DHCP verzoeken worden verstuurd, maar er komt geen reactie.
listening on eth9.107, link-type EN10MB (Ethernet), snapshot length 262144 bytes
17:03:19.668732 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from e4:38:83:xx, length 305
17:03:22.768816 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from e4:38:83:xx, length 305
17:03:25.858729 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from e4:38:83:xx, length 305

Zijn er dingen die ik mis of is er hier misschien iemand die het probleem herkent en mij/ons kan helpen?

Ik heb gisteren mijn hele UDM een factory reset gegeven en de backup teruggezet, ik zag heel even een IP adres komen op VLAN107, maar had geen internet. Na reboot kreeg ik wederom geen IP adres en waren we terug bij af en kreeg ik wederom alleen een adres in VLAN100.
Originele modem er aan hangen en zorgen dat het daar goed op werkt? Daarna "eigen modem" procedure in gang zetten om je Zaram te registreren.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Bruns86
EWS99 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:38:
[...]

Originele modem er aan hangen en zorgen dat het daar goed op werkt? Daarna "eigen modem" procedure in gang zetten om je Zaram te registreren.
Thanks, dit heeft helaas niet gewerkt.

Dit inderdaad geprobeerd met de Helpdesk, eerst kreeg ik op het Delta modem ook VLAN100. De week erop hadden ze wat dingen aangepast en toen nogmaals geprobeerd, toen kreeg ik VLAN107 en een vast IP, mijn modem geregistreerd en maar geen IP op VLAN107. Wel op VLAN100.

Afgelopen week weer hetzelfde geprobeerd, maar toen ze het Delta Modem weer terug hebben gezet kreeg ik daar weer VLAN100 op.

Gisteren meer logging gedeeld met Delta, ik denk dat er wat mis gaat in de administratie of registratie. Ik heb namelijk een "ouder" Flex Abonnement, die zat eerst in VLAN100 en nu zijn er nieuwe abonnementen voor zakelijk.
Pagina: 1 ... 87 88 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.