Erik van Putten schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:54:
Ik heb een brief van Delta gekregen ivm onderhoud en mondernisering van het netwerk. Daarbij gaven ze aan dat na de werkzaamheden (vanmorgen vroeg) ik een nieuw vast IP-adres zouden krijgen.
Bij een eigen router moet je VLAN op 107 zetten en IP adres via DHCP (dit uiteraard ingesteld in de router)

Vanmorgen om 07:00 viel de verbinding weg maar kwam niet terug met het Zaram modem.
Na de helpdesk gebeld te hebben hebben ik hun Nokia B router opnieuw geactiveerd.
Die kwam i.d.d. binnen 10 minuten online met een werkend internet.

Daarna heb ik opnieuw mijn eigen modem geregisteerd (de Zaram) bij Delta.
Echter na 1 uur is er nog steeds geen verbinding.

(Meteen nog een extra vraag, het Zaram modem heeft een MAC adres maar mijn router geeft ook een MAC adres aan voor de SFP poort. Ik heb MAC adres van de Zaram doorgegeven. Kan het daar aan liggen ?)

Iemand hier mee bekend, of een idee ?
Ik had hier vooraf al meerdere keren contact over gehad, aangezien er in de brief geen tijdstip stond. Het bleek idd om een geautomatiseerde omzetting te gaan. Eerst gaf men aan dit ook op een eerder moment te kunnen uitvoeren, zodat ik bij alle klantlocaties dit rustig kon doen. Dit bleek vrijdag (toen ik bij klant 1 zat) dus toch niet te kunnen.

Vanmorgen om 7:04 waren er 4 lijnen voor +/- 7 min plat. Alle 4 de lijnen gebruiken een eigen modem, in dit geval 3x een FS en 1x een Nokia.

Rond 7:11 kwamen ze weer online op VLAN100 maar met een nieuw IP -EN- CGNAT. Vervolgens VLAN107 ingesteld. Een aantal kwamen direct online met -fixed ip-, andere moesten even wachten op (wat ik vermoed) de DHCP lease.om 8u waren alle locaties weer online, inclusief alle site-to-site VPN's e.d.
@MrHarry @Erik van Putten
Eigenlijk dien je hier het MAC address van je router te zetten. Maar de OLT checkt wat er aan de andere kant hangt en gebruikt die dan automatisch. Het registeren van het MAC address komt volgens mij nog uit de tijd van COAX modems. Ze hebben denk ik een bestaand proces hergebruikt zonder deze te optimaliseren.

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:48
heb het weer werkend, ook na restore van mn unifi console werkte het niet. Servicedesk gebeld die heeft de ont registratie weg gehaald daarna kon ik hem weer registreren en kwam die wel online.
2x dit geprobeerd met backup terug zetten beide keren werkte dit niet (basis config bij mij was al vlan 107 met dhcp). Heel vreemd maar ik heb iig weer internet!

• Wxll
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:21
Ter info,

Voor de Delta-netwerkupgrade van 27 januari 2026 op de utrechtse heuvelrug had ik VLAN 100.
Na de upgrade (volgens de brief) zou dit VLAN 107 worden.

Mijn eigen modem (Zaram XGS-PON ONU SFP+ ) moest ik opnieuw registreren; de modem registratie was niet meegekomen tijdens de upgrade :)

Initieel gebeurde er niets, toen ik ging sniffen zag ik geen VLAN-verkeer op 107 binnenkomen, maar wél VLAN 500 en 507.

Ik heb daarom beide getest, en beide geven hetzelfde publieke IP, maar alleen 507 geeft internet access.

Mvg,

[ Voor 13% gewijzigd door Wxll op 27-01-2026 20:14 . Reden: stylen ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Dat hoort alleen niet, dus er gaat iets niet goed. Beste is waarschijnlijk even melden via Discord. Dan kunnen ze het goed zetten.
Wxll schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:09:
Ter info,

Voor de Delta-netwerkupgrade van 27 januari 2026 op de utrechtse heuvelrug had ik VLAN 100.
Na de upgrade (volgens de brief) zou dit VLAN 107 worden.

Mijn eigen modem (Zaram XGS-PON ONU SFP+ ) moest ik opnieuw registreren; de modem registratie was niet meegekomen tijdens de upgrade :)

Initieel gebeurde er niets, toen ik ging sniffen zag ik geen VLAN-verkeer op 107 binnenkomen, maar wél VLAN 500 en 507.

Ik heb daarom beide getest, en beide geven hetzelfde publieke IP, maar alleen 507 geeft internet access.

Mvg,
Ik lees van meer mensen dat ze de registratie opnieuw moeten doen, ben benieuwd of er ook overeenkomende aansluitingen zijn waarbij het wel goed ging?

In mij geval 3x FS en 1x Nokia gingen zonder problemen. Zelfs zonder aanpassing internet (met CG NAT) op VLAN100, daarna na omzetting naar 107 alles weer snel online!

• Rabitos
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:03
Had vanmiddag hetzelfde: https://gathering.tweaker...message/84512004#84512004
Vast IPV4 zakelijk op VLAN 100, zou ook omgezet worden. Nu al sinds 07:20 geen internet meer, helpdesk heeft de Nokia modem kort opnieuw geactiveerd, daarna de Zaram opnieuw geregistreerd maar zonder resultaat. Net door iemand van Delta gebeld en die zegt dat hun kant wel een vast IPV4 uit lijkt te geven. Zal dadelijk hem nog eens opnieuw registreren of met CG NAT proberen en anders even op Discord melden.

• Wxll
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:21
@Rabitos Je zou kunnen testen of je perongeluk ook op 507 vlan zit, maar de jongens zijn mega fast als je een ticket inschiet om het om te zetten van 507 naar 107. Bij mij binnen half uur. dus test het als het werkt op 507 kan je het al weer terug zetten naar 107 nadat je ticket ingeschoten hebt want het is zo gefixed _/-\o_

[ Voor 216% gewijzigd door Wxll op 27-01-2026 21:16 ]

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:58
Ik ga een Zaram XGS-PON ONU SFP+ gebruiken in mijn UCG-Fiber. Kan ik auto negotiate aan laten op de wan poort of moet ik fixed 10Gb instellen?

• Rabitos
Wxll schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:52:
@Rabitos Je zou kunnen testen of je perongeluk ook op 507 vlan zit, maar de jongens zijn mega fast als je een ticket inschiet om het om te zetten van 507 naar 107. Bij mij binnen half uur. dus test het als het werkt op 507 kan je het al weer terug zetten naar 107 nadat je ticket ingeschoten hebt want het is zo gefixed _/-\o_
Ja, de service via Discord is echt top, snel en efficient :) helaas alleen nog geen oplossing. De Delta modem krijgt kennelijk het juiste static IP op 107 zodra die is aangesloten. De Zaram op de UDM pro kreeg oorspronkelijk geen IP op zowel 100/107, maar door een aanpassing net van de discord-experts krijg ik wel een (cgnat) IP nu op vlan100, maar op vlan107 (en 507) blijf ik helaas geen IP krijgen terwijl mijn vaste ipv4 voor vlan107 dus kennelijk wel bekend/toegewezen is in de dhcp van Delta (zie delta modem die dit krijgt). Er is kennelijk wel L1 connectiviteit, maar geen mac-identificatie etc ondanks reboots/plug-in-out van de zaram, etc. Ga er even nachtje over slapen, anders morgen eens proberen met een oude usg pro of even kijken of het ssh'en op de zaram nog werkt en of daar wat nieuws te halen valt...

[ Voor 6% gewijzigd door Rabitos op 27-01-2026 23:50 ]

• Rabitos
qwasd schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:05:
Ik ga een Zaram XGS-PON ONU SFP+ gebruiken in mijn UCG-Fiber. Kan ik auto negotiate aan laten op de wan poort of moet ik fixed 10Gb instellen?
Heeft hier altijd gewerkt op auto-negotiate en negotiate altijd 10 GbE uit zichzelf.
Pagina: 1 ... 87 88 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.