Ik had hier vooraf al meerdere keren contact over gehad, aangezien er in de brief geen tijdstip stond. Het bleek idd om een geautomatiseerde omzetting te gaan. Eerst gaf men aan dit ook op een eerder moment te kunnen uitvoeren, zodat ik bij alle klantlocaties dit rustig kon doen. Dit bleek vrijdag (toen ik bij klant 1 zat) dus toch niet te kunnen.Erik van Putten schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:54:
Ik heb een brief van Delta gekregen ivm onderhoud en mondernisering van het netwerk. Daarbij gaven ze aan dat na de werkzaamheden (vanmorgen vroeg) ik een nieuw vast IP-adres zouden krijgen.
Bij een eigen router moet je VLAN op 107 zetten en IP adres via DHCP (dit uiteraard ingesteld in de router)
Vanmorgen om 07:00 viel de verbinding weg maar kwam niet terug met het Zaram modem.
Na de helpdesk gebeld te hebben hebben ik hun Nokia B router opnieuw geactiveerd.
Die kwam i.d.d. binnen 10 minuten online met een werkend internet.
Daarna heb ik opnieuw mijn eigen modem geregisteerd (de Zaram) bij Delta.
Echter na 1 uur is er nog steeds geen verbinding.
(Meteen nog een extra vraag, het Zaram modem heeft een MAC adres maar mijn router geeft ook een MAC adres aan voor de SFP poort. Ik heb MAC adres van de Zaram doorgegeven. Kan het daar aan liggen ?)
Iemand hier mee bekend, of een idee ?
Vanmorgen om 7:04 waren er 4 lijnen voor +/- 7 min plat. Alle 4 de lijnen gebruiken een eigen modem, in dit geval 3x een FS en 1x een Nokia.
Rond 7:11 kwamen ze weer online op VLAN100 maar met een nieuw IP -EN- CGNAT. Vervolgens VLAN107 ingesteld. Een aantal kwamen direct online met -fixed ip-, andere moesten even wachten op (wat ik vermoed) de DHCP lease.om 8u waren alle locaties weer online, inclusief alle site-to-site VPN's e.d.