- ernstoud
- Registratie: Januari 2015
- Laatst online: 00:49
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- AVM FRITZ!Box 5590 Fiber
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional
- Ubiquiti UACC-CM-RJ45-MG
- MikroTik S+RJ10 module
- Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
- Ubiquiti UniFi Gateway Fiber
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Inderdaad wat verwarrend, ik heb je vraag aan Delta doorgespeeld.tyk0 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:23:
Voor de "lol" es ff gekeken op mijnDelta mbt vrije modem tabblad en dan voor de vmk profielen bij "meer info" gekeken. Nogal vaag is welk "vmk-profiel" je dan zou moeten kiezen als je een Nokia XS-010X-Q wilt registeren. profiel 1 of 3? [Afbeelding]
Btw. Geen hulpvraag maar viel me gewoon op.
Zie wel dat de tabel voor Huawei en de FS SFP nu duidelijker is.
Edit.... inderdaad reeds gepost
robertwebbe schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:50:
[...]
Ik vind dat tabelletje wat er op de Delta website staat ook niet echt duidelijk… De Huawei heeft 1 UTP uitgang, precies wat er bij 3 staat.
[Afbeelding]
[ Voor 46% gewijzigd door Jippelskea! op 16-11-2025 17:34 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
En dat zal door een oplettende Delta manager wel verwijderd zijn. KPN devices noemen op een Delta site. Terwijl die devices ook KPN eigendom zijn, kan me niet echt voorstellen dat dit de bedoeling was.Jippelskea! schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:32:
als ik mij niet vergis stond er begin van de week bij het VMK_01 profiel bij de Nokia XS-010X-Q een verwijzing naar de KPN versie. Pin me er niet op vast maar ik ben er vrij zeker van dat dat er stond. misschien heeft iemand een screenshot gemaakt waar dat op terug te vinden is.
Edit.... inderdaad reeds gepost
[...]
Na een chat sessie en telefonisch contact, blijft bij mij waarschijnlijk de registratie “hangen”. Aan de telefoon zeggen ze niets te kunnen doen en dat ik mijn eigen ont/router moet aansluiten in de hoop dat dan de melding verdwijnt zodat ik weer online me eigen ont/router kan registreren. Heb nu via discord maar een ticket gemaakt hopelijk komt het dan goed. In mijn geval gaat het dus nog niet vlekkeloos.ernstoud schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 23:51:
[...]
Nagevraagd, antwoord:
“… dit verloopt normaliter geautomatiseerd.”
Ik zou even een support ticket aanmaken op discord. Edit:zxr king schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:11:
[...]
Na een chat sessie en telefonisch contact, blijft bij mij waarschijnlijk de registratie “hangen”. Aan de telefoon zeggen ze niets te kunnen doen en dat ik mijn eigen ont/router moet aansluiten in de hoop dat dan de melding verdwijnt zodat ik weer online me eigen ont/router kan registreren. Heb nu via discord maar een ticket gemaakt hopelijk komt het dan goed. In mijn geval gaat het dus nog niet vlekkeloos.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Hij zegt al dat hij dat gedaan heeft…justdaboo schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:46:
[...]
Ik zou even een support ticket aanmaken op discord.
Hier een soortgelijke ervaring: vanavond mijn eigen ONT aangesloten en geregistreerd via MijnDelta. kreeg vrijwel direct de melding dat de aanpassing verwerkt is, maar krijg op geen enkele manier een WAN IP-adres in m’n router. Ook maar even via discord een support ticket ingeschoten, hopelijk helpt dat.zxr king schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:11:
[...]
Na een chat sessie en telefonisch contact, blijft bij mij waarschijnlijk de registratie “hangen”. Aan de telefoon zeggen ze niets te kunnen doen en dat ik mijn eigen ont/router moet aansluiten in de hoop dat dan de melding verdwijnt zodat ik weer online me eigen ont/router kan registreren. Heb nu via discord maar een ticket gemaakt hopelijk komt het dan goed. In mijn geval gaat het dus nog niet vlekkeloos.
Wel weer wennen, een avond alleen 5G. ;-)
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Router herstart?jlkiller schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:19:
[...]
Hier een soortgelijke ervaring: vanavond mijn eigen ONT aangesloten en geregistreerd via MijnDelta. kreeg vrijwel direct de melding dat de aanpassing verwerkt is, maar krijg op geen enkele manier een WAN IP-adres in m’n router. Ook maar even via discord een support ticket ingeschoten, hopelijk helpt dat.
Wel weer wennen, een avond alleen 5G. ;-)
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
VLAN100 tagged aan WAN?jlkiller schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:04:
Al diverse malen geprobeerd, maar dat maakt dus geen verschil. Heel vreemd, des te meer omdat op mijn Huawei ONT alles wel correct brandt…
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Dan zou ik maar een ticket aanmaken in #Support op Discord: https://discord.gg/MbRctQ8qjlkiller schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:18:
Yup. VLAN 100, prioriteit 0, 802.1Q tag aan, geen IPTV instellingen gedaan omdat ik daar geen gebruik van maak, dynamisch IP met een MTU-size 1500.
Zojuist is me internet snelheid aangepast, zonder dat ik eerst de Delta Nokia moest aansluiten. Dit bespaart weer een bende gedoe.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Aha, fijn dat het dus lijkt dat dit ook verbeterd is.zxr king schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:59:
@jlkiller ben benieuwd, ik had ook problemen met de Huawei ont en heb nu de een Fritzbox aangesloten. Dit laatste verliep probleemloos, en laat deze mooi zitten.
Zojuist is me internet snelheid aangepast, zonder dat ik eerst de Delta Nokia moest aansluiten. Dit bespaart weer een bende gedoe.
De eigen modem is immers nu goed geregistreerd. Ik zie dus ook geen reden (meer) dat er eerst andere zaken aangesloten moeten worden voor lagere of hoger snelheden.ernstoud schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:37:
[...]
Aha, fijn dat het dus lijkt dat dit ook verbeterd is.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Er was/is sprake van een beperking van het aantal beschikbare slots op de OLT. Indertijd suggereerde @R3D dat dit ook een licentie kwestie was. Misschien is dat inmiddels opgelost.Sjakie0101 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:43:
[...]
De eigen modem is immers nu goed geregistreerd. Ik zie dus ook geen reden (meer) dat er eerst andere zaken aangesloten moeten worden voor lagere of hoger snelheden.
[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 18-11-2025 18:23 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
“Slots” was wel de term, en dan niet fysiek maar in de software op de OLT. Daarom konden er ook kort na de introductie van XGS-PON meerdere devices per gebruiker geregistreerd zijn, slots genoeg omdat iedereen nog op AON zat. Later werd dat - zo ik begreep van @R3D - mogelijk dus door licentie kosten, beperkt tot 1 device.robertwebbe schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:22:
Ik vermoed niet dat het met slots te maken heeft Ernst. Eerder een proces flow. Voorheen zat er denk ik een verplichte routing in een proces die controleerde of het oorspronkelijke modem correct geprovisioned was en ging daarna pas door in de flow. Het lijkt er nu op dat er een extra stap tussen gezet is die kijkt of de klant een eigen modem heeft. Zo ja, dan niet in oorspronkelijke modem kijken maar direct doorgaan.
Ik denk dat nu er nog steeds 1 slot per gebruiker is maar dat dat ene slot door meerdere devices gedeeld kan worden o.i.d., we horen vast wel een keer hoe dat zit.
Dat van die slots klopt idd, daarom werkte je originele modem na een tijdje dus niet meer.ernstoud schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:32:
[...]
“Slots” was wel de term, en dan niet fysiek maar in de software op de OLT. Daarom konden er ook kort na de introductie van XGS-PON meerdere devices per gebruiker geregistreerd zijn, slots genoeg omdat iedereen nog op AON zat. Later werd dat - zo ik begreep van @R3D - mogelijk dus door licentie kosten, beperkt tot 1 device.
Ik denk dat nu er nog steeds 1 slot per gebruiker is maar dat dat ene slot door meerdere devices gedeeld kan worden o.i.d., we horen vast wel een keer hoe dat zit.
Wat ik denk, in het administratieve systeem stond je originele PONID gekoppeld aan de klant. Bij abonnementen aanpassingen werd de job gestart en dus automatisch gecheckt of je modem actief was. Zodra deze gezien wordt start de ingang van de aanpassing.
Als er dan op OLT niveau, of buitenom dat systeem een ander PON-ID is geregistreerd worden de aanpassingen niet doorgevoerd omdat het PON-ID van je eigen modem niet matcht met het ID in de administratie.
Nu lijkt het er dus op dat het eigen PON-ID ook in dit systeem wordt geplaatst
Het is bij mij ook opgelost! De Huawei werkt nu prima. Typo (blijkbaar…) in het webformulier.zxr king schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:59:
@jlkiller ben benieuwd, ik had ook problemen met de Huawei ont en heb nu de een Fritzbox aangesloten. Dit laatste verliep probleemloos, en laat deze mooi zitten.
Nu staat er op de Delta website dit:
Weet iemand hier of er veel verschil is tussen de Nokia XS-010X-Q en de HN8010Ts?Sluit je eigen modem aan nadat je de registratie hebt voltooid, binnen 30 minuten zal je eigen modem actief worden op het DELTA netwerk.
Heb nu de laatste, maar aangezien de Nokia firmware van Delta ge-update wordt is dat wel interessant.
Ik haal nu met de HN8010Ts ongeveer 920 mbit up/down met Iperf.
Zal morgen eens een XS-010X-Q registreren en kijken wat het verschil doet.
Is er nog een limiet met ONTs registreren?
Heb nog een oude Adtran SDX621i liggen, die het niet deed, toch eens kijken of die nu wel wil.
Deze staat niet op de BBF lijst helaas, geloof dat hij hier vaker in dit topic voorbij is gekomen.
Wel heeeeeeeel fijn dat we nu online eigen spul kunnen aanmelden, alle keren chatten/bellen met Delta en dan 20x het ID moeten doorgeven was echt niet fijn.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Inderdaad, daarom zou ik voor een Nokia ONT kiezen. Maar goed, de Huawei is BBF gecertificeerd dus zou Delta deze altijd ook moeten ondersteunen.Fietspomp86 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:31:
Ik zie in de 1e post dat er staat sluit je eigen modem aan VOORDAT.
Nu staat er op de Delta website dit:
[...]
Weet iemand hier of er veel verschil is tussen de Nokia XS-010X-Q en de HN8010Ts?
Heb nu de laatste, maar aangezien de Nokia firmware van Delta ge-update wordt is dat wel interessant.
Dat is wel wat laag, meestal met XGS-PON en een 1 Gbps. abonnement zou je ergens boven 1000 Mbps. moeten uitkomen.Ik haal nu met de HN8010Ts ongeveer 920 mbit up/down met Iperf.
Zal morgen eens een XS-010X-Q registreren en kijken wat het verschil doet.
Heb je bij iPerf3 wel genoeg streams gespecificeerd? Dus -P 10 of zoiets? En welke server gebruik je? Die van WorldStream is behoorlijk goed.
Ik denk het niet maar er zal er altijd maar 1 werken.Is er nog een limiet met ONTs registreren?
Oi, dat is een tijd terug, geloof niet dat we die aan de praat kregen.Heb nog een oude Adtran SDX621i liggen, die het niet deed, toch eens kijken of die nu wel wil.
Deze staat niet op de BBF lijst helaas, geloof dat hij hier vaker in dit topic voorbij is gekomen.
Wel heeeeeeeel fijn dat we nu online eigen spul kunnen aanmelden, alle keren chatten/bellen met Delta en dan 20x het ID moeten doorgeven was echt niet fijn.
Geen klacht, maar wil graag mijn eigen ervaring delen met de eigen registratie mogelijkheid via de mijndelta website.
Korte opsomming van de technische situatie:
- Internet only abonnement van Delta op XGS-PON netwerk
- Geleverd modem door Delta betreft Nokia 2426G-B
- Eigen modem is type Nokia XS-010X-Q besteld via SchenkICT eerder dit jaar.
- Aangesloten eigen router achter het eigen modem betreft een TP-Link Omada ER605, VLAN op 100 op WAN poort tagged zoals gebruikelijk.
Vanavond registratie van een eigen Nokia XS-010X-Q uitgevoerd via het formulier. (gebruik makend van mobiel hotspot voor de zekerheid)
Gekozen voor VMK_01 bij twijfel omdat het Nokia modem op 2 plekken in de lijst word genoemd, ook bij VMK_03.
Instructies van het webformulier opgevolgd door pas na de registratie het eigen modem aan te sluiten. (op dat moment stond het geleverde nokia modem van Delta nog ingeschakeld, wat wellicht de oorzaak is voor de ervaring hierna)
Na registratie direct 2 mails ontvangen waarin werd aangegeven dat de registratie is geslaagd en het modem direct zou moeten werken.
Na een uur wachten helaas nog steeds geen vooruitgang.
Lampje PON werd binnen een minuut groen, Data brand en knippert sporadisch, maar verder geen verbinding.
Modem en router herstart, geen verschil.
In de TP-Link krijg ik geen DHCP op de WAN Poort binnen.
Fysieke verbinding is wel in orde, er is leven tussen router en modem.
Handmatig proberen te herverbinden geeft ook geen verandering.
Opvallend is dat ik op dat moment niet opnieuw een registratie uit kon voeren via de website van een eigen modem.
Hierna besloten om het standaard Nokia 2426G-B modem weer terug aan te sluiten omdat chat support gesloten was.
Tot de ontdekking gekomen dat het standaard modem ook niet meer functioneert.
Power en PON branden stabiel, maar lampje voor Internet gaat niet aan.
Het viel mij toen op dat de functie om een eigen router te registreren ineens weer beschikbaar was.
Hierna geprobeerd om via hetzelfde formulier opnieuw het standaard modem terug te registreren met VMK_04 zoals aangegeven in de lijst.
Dit werkt helaas niet, het webformulier wil niet verzenden bij opties anders dan VMK_01.
Dit meerrmaals geprobeerd in browsers Opera, Chrome en Edge.
Hierna nogmaals eigen modem aangesloten en opnieuw de registratie proberen uit te voeren, maar dan met VMK_03, zoals gevreesd, formulier werkt niet.
Nogmaals geprobeerd met VMK_01, hierbij komt ineens de melding terug dat het modem niet geregistreerd kan worden, alsof de oorspronkelijke handmatige registratie nog actief is in het systeem.
Ergens is de informatie dus wel bekend aan de kant van Delta.
Er werd op meerdere plekken genoemd dat je informatie over je eigen modem terug zou kunnen vinden in de mijndelta website en app.
Helaas blijkt dat in mijn specifieke geval niet mogelijk, op beide plekken word nergens een pagina/optie/menu getoond m.b.t. eigen modem informatie.
Via de mijndelta app geprobeerd een registratie uit te voeren, maar heb hierin helaas geen mogelijkheden, de app bied de optie voor mij persoonlijk niet aan.
Conclusies die ik hieruit trek is dat er idd maar 1 modem tegelijk geregistreerd kan worden.
- De mogelijkheid om een eigen modem te registreren lijkt ergens actief te reageren op de aanwezigheid van specifieke modems het XGS-PON netwerk.
- Het standaard modem registreren is niet mogelijk omdat VMK_04 niet werkt in het webformulier op het moment van schrijven.
- Een eigen Nokia XS-010X-Q modem registreren niet mogelijk op VMK_03, en niet functioneel met VMK_01 desondanks mail vanuit Delta over afgeronde registratie.
- Vermoedelijk gaat dit fout omdat ik VMK_01 heb gekozen, en deze toch niet past bij het XS-010X-Q modem. Of potentieel is het problematisch als het standaard modem nog aangesloten is op het moment dat er op versturen word gedrukt bij het uitvoeren van de registratie.
- Laatste conclusie is dat ik volgende keer minder eigenwijs moet zijn
Ik update deze reactie als hier iets nuttigs uit komt voor anderen.
[ Voor 13% gewijzigd door Spaniard op 19-11-2025 00:20 ]
Kan het zijn dat je communiceert over over een 1 Gbps poort? Want dan is dit een redelijk aannemelijke snelheid. Je hebt te maken met overhead en 940 is dan het maximale wat je eruit kunt krijgen. Als je een 2.5 Gbps of beter hebt, dan is het inderdaad aan de lage kant, 1000 Mbps zou mogelijk moeten zijn dan.Fietspomp86 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:31:
[...]
Ik haal nu met de HN8010Ts ongeveer 920 mbit up/down met Iperf.
[…]
Aha, dank.bjusterbaarlik schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:28:
Je moet idd 03 hebben. In de topicstart staat ook een handleiding waar het wordt uitgelegd.
Ik had een tijdje geleden het topicstart gelezen, maar niet meer gisteravond toen ik er ook echt mee aan de slag ging.
Stom stom stom van mij.
Ik hoop dat Delta dit nog makkelijk om kan zetten, moet wel goed komen.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Antwoord van Delta: het profiel VMK_01 is voor een Nokia ONT alleen van toepassing als het de KPN versie is. (Hoewel het dan KPN eigendom is, wordt deze soms op MP aangeboden, zoals hier: https://link.marktplaats.nl/m2326561931).ernstoud schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:04:
[...]
Inderdaad wat verwarrend, ik heb je vraag aan Delta doorgespeeld.
Zie wel dat de tabel voor Huawei en de FS SFP nu duidelijker is.
Dus voor een normale Nokia xs-010x-q (en de andere varianten) altijd VMK_03 gebruiken!
[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 19-11-2025 13:27 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Ook even nagevraagd bij Delta. Antwoord: als je eigen device via mijn.delta geregistreerd is hoef je bij een snelheidswisseling binnen je abonnement niet weer het door Delta beschikbaar gestelde device aan te sluiten.ernstoud schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:37:
[...]
Aha, fijn dat het dus lijkt dat dit ook verbeterd is.
Zouden ze dan een update doen waarin ze het slot-id corrigeren? Of is dit gefixt via het VMK-01 profiel?ernstoud schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:14:
[...]
Antwoord van Delta: het profiel VMK_01 is voor een Nokia ONT alleen van toepassing als het de KPN versie is. (Hoewel het dan KPN eigendom is, wordt deze soms op MP aangeboden, zoals hier: https://link.marktplaats.nl/m2326561931).
Dus voor een normale Nokia xs-010x-q (en de andere varianten) altijd VMK_03 gebruiken!
Edit:
Eigendom en Bruikleen van KPN Apparatuur
De ONT’s (glasvezelkastjes) die KPN levert bij een aansluiting, blijven eigendom van KPN en worden doorgaans in bruikleen verstrekt aan de klant. Dit betekent dat ze niet verkocht mogen worden, zelfs niet als gebruikers overstappen of geen glasvezel nemen.
Wat dus neerkomt op shuldheling wat gewoon strafbaar is… Toch vreemd dat Delta dit dan faciliteert.
[ Voor 26% gewijzigd door robertwebbe op 19-11-2025 16:28 ]
Je kunt gewoon KPN glasvezel en Delta glasvezel aansluiting in je huis hebben waarbij de KPN aansluiting is opgeleverd met ONT. Als je dan vervolgens die ONT gebruikt voor je glasvezel abonnement bij Delta doe je niks wat niet mag.robertwebbe schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:19:
[...]
Wat dus neerkomt op shuldheling wat gewoon strafbaar is… Toch vreemd dat Delta dit dan faciliteert.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
PC op mijn netwerk geïnstalleerd, so far so good.
Maar Pi-Hole op Docker Desktop for Windows op een andere PC wat jaren goed gewerkt heeft, werkt opeens niet meer. Van alles geprobeerd. Zelfs als die nieuwe PC uitgezet is. Lijkt daar dus niets mee te maken hebben.
Dacht dat IP adres misschien niet meer juist was, dan maar andere 2.5 Gbps. USB-ethernet adapter zodat ik daar een fixed IP aan kan hangen voor Pi-Hole. Maar Pi-Hole werkt nog steeds niet.
Van ethernet adapter zie ik dat de 2 LEDs branden ook als er geen ethernetkabel in zit… huh, die is dus opeens overleden.
Andere USB-ethernet adapter, zelfde type nieuw uit doos, geeft slechts 100 Mbps., kan zo in de kliko.
Derde USB-ethernet adapter, ander type, aha we hebben weer 2.0 Gbps op Delta glas. Mooi.
Dan zie ik dat ook de Globalping probe onder Docker Desktop for Windows geen metingen doet.
Zucht.
Dan maar Globalping draaien onder VMWare, werkte direct.
In diezelfde VM ook Pi-Hole geïnstalleerd, et voila; ook dat werkt weer.
Docker issue dus. En twee ethernet adapters defect.
Soms zit het mee, soms niet.
Ja dat zal het zijn geweest.robertwebbe schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:35:
[...]
Kan het zijn dat je communiceert over over een 1 Gbps poort? Want dan is dit een redelijk aannemelijke snelheid. Je hebt te maken met overhead en 940 is dan het maximale wat je eruit kunt krijgen. Als je een 2.5 Gbps of beter hebt, dan is het inderdaad aan de lage kant, 1000 Mbps zou mogelijk moeten zijn dan.
Nu getest in m'n UCG Ultra direct met iperf 3, zelfde server als in topic start.
Dan kom ik op ongeveer 1.03/1.04 Gbps, dus dat zit wel goed dan.
Aangezien we thuis werken, heb ik nog geen kans gehad om andere ONT te proberen.
Heb ook nog zo'n Genexis KPN kastje liggen, weet dat deze in het verleden problemen gaven met verbinding.
Denk dat het tijd is om de overige bende op MP te zetten, denk dat ik aan een ONT genoeg heb
/f/image/AHzQfoFFBg3s6h1LacB1Thxk.png?f=fotoalbum_large)
Obv. de eerdere bevindingen hier en het laatste puntje vraag ik me af of ze eigenlijk volgende voor ogen hebben:
- klant koppelt bestaande modem af
- klant registreert via andere verbinding (e.g., 5G) de eigen modem
- klant verbindt na voltooien registratie de eigen modem
--> Vooral dat eerste puntje om eerste de bestaande modem af te koppelen zou wel eens belangrijk kunnen zijn vermoed ik, want zodra je de nieuwe modem registreert zal Delta beginnen zoeken naar die modem op jouw verbinding. Als ze de oude dan nog vinden loopt hun systeem in de soep lijkt het wel...
aanvulling: momenteel te belangrijk thuiswerk om even met de internetverbinding te spelen, dus nog niet proefondervindelijk kunnen testen.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Als ik het formulier zo lees moet je dus met de "oude modem" dit formulier invullen en versturen en dan je oude modem afkoppelen en de nieuwe plaatsen.mcurlym schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:47:
Ik zie dit in mijnDelta onder vrije modem keuze.
[Afbeelding]
Obv. de eerdere bevindingen hier en het laatste puntje vraag ik me af of ze eigenlijk volgende voor ogen hebben:
- klant koppelt bestaande modem af
- klant registreert via andere verbinding (e.g., 5G) de eigen modem
- klant verbindt na voltooien registratie de eigen modem
--> Vooral dat eerste puntje om eerste de bestaande modem af te koppelen zou wel eens belangrijk kunnen zijn vermoed ik, want zodra je de nieuwe modem registreert zal Delta beginnen zoeken naar die modem op jouw verbinding. Als ze de oude dan nog vinden loopt hun systeem in de soep lijkt het wel...
aanvulling: momenteel te belangrijk thuiswerk om even met de internetverbinding te spelen, dus nog niet proefondervindelijk kunnen testen.
Tenminste zo interpreteer ik de tekst zoals die daar staat.
Of heb ik dat nou helemaal mis @ernstoud ?
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Er staat in de instructie dat je je eigen device moet aansluiten nadat je de registratie hebt gedaan. Lijkt me duidelijk, maar ik vraag het voor de zekerheid nog even na.madbwr schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:57:
[...]
Als ik het formulier zo lees moet je dus met de "oude modem" dit formulier invullen en versturen en dan je oude modem afkoppelen en de nieuwe plaatsen.
Tenminste zo interpreteer ik de tekst zoals die daar staat.
Of heb ik dat nou helemaal mis @ernstoud ?
Klopt, naar mijn mening moet Delta je oude modem “vergeten”/uit het systeem halen.mcurlym schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:54:
@ernstoud Die instructie is duidelijk. Wat niet duidelijk is, is of je de Delta modem moet afkoppelen VOOR je de registratie doet. Als je dat niet zou doen is de Delta modem dus nog aangekoppeld op het moment dat je de registratie van je eigen modem verstuurt. Mogelijk geeft dat een conflict....
Het helpt niet wanneer deze dan nog actief is.
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
Er staat nadat. En het lijkt me sterk dat Delta verwacht dat je dit via een smartphone doet.mcurlym schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:54:
@ernstoud Die instructie is duidelijk. Wat niet duidelijk is, is of je de Delta modem moet afkoppelen VOOR je de registratie doet. Als je dat niet zou doen is de Delta modem dus nog aangekoppeld op het moment dat je de registratie van je eigen modem verstuurt. Mogelijk geeft dat een conflict....
Zodra ik antwoord heb van Delta laat ik dat hier weten.
Die laatste zin in het formulier waar je een vinkje moet zetten is ook al zo onduidelijk…
”Ik heb het modem aangesloten op het Delta netwerk en ontvang signaal of ik sluit het modem aan na de registratie. Dit formulier verzend ik via een andere (mobiele) verbinding.
Ik heb het modem aangesloten … uh, welk modem? Je eigen device denk ik.
… en ontvang signaal… uh, als het eigen device is aangesloten ontvang je nog niets, wat wordt bedoeld met “signaal”?
… of ik sluit het modem aan na de registratie… uh, je zet 1 vinkje voor twee opties? Waarom staat hier “of”?
… Dit formulier verzend ik via een andere (mobiele) verbinding…. Ok, dat lijkt er dus op dat je als je hier een vinkje zet, je je eigen device al aangesloten moet hebben. Maar wat als je het vinkje niet zet?
[ Voor 52% gewijzigd door ernstoud op 20-11-2025 20:48 ]
- ernstoud
- AVM FRITZ!Box
- Nokia XS-2426G-B
- DELTA Fiber
- MikroTik
- Netwerkadapters
- Vlan
- XGS-PON
- Modem
- FS
- Zaram
- Vrije modemkeuze
- CG-NAT
- FS XGS-ONU-25-20NI
- Zaram ZXOS11NPI
- Huawei HN8010Ts
- Nokia XS-010X-Q
- MikroTik S+RJ10 module
- Nokia
- Netwerkaccessoires
- Glasvezel
- Modems en routers
- Ubiquiti UniFi
- AVM
“Het enige wat belangrijk is is dat het Delta device werkend geobserveerd is. Dat je dienst of diensten werken. Alles zal dan administratief en technisch goed staan. En pas dan kan de registratie van je eigen modem plaatsvinden.”
Dus bij nieuwe installaties eerst het Delta device aansluiten en testen of alles werkt.
”Vervolgens kan je je eigen 'modem' gaan registeren. Als klant van Delta, zou ik dit via mijn Delta verbinding doen.
Eigen 'modem' invullen op de site en 30 minuten wachten (Delta device blijft gewoon werken).
Eigen 'modem' aansluiten en instellen als dat nog niet gedaan is (bijv. VLAN's/SIP).
En dan ben je online met je eigen 'modem'.”
1. Je kunt je dus aanmelden met een nog werkend Delta device.
“Alternatief is inderdaad je Delta device afkoppelen (Delta verbinding is dan dus weg) en je eigen 'modem' aansluiten.
Nu ben je natuurlijk genoodzaakt de registratie via een andere verbinding te doen.
Je wacht na de registratie ~30 minuten en (mits je alles goed hebt ingesteld) zullen je diensten dan met je eigen 'modem' werken.”
2. Je kunt je eigen device dus ook aanmelden via een andere ISP of via een smartphone.
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.
/f/image/8J5mEkg7Zq3XrdJFZ1I8w4xk.png?f=fotoalbum_large)