Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Zo, een update over de Delta installatie.
na inschrijven mid december 2021 (!) is vorige week dan toch de lijn werkend opgeleverd..
Na testen met het Nokia modem, hup de Zaram (uit de eerste inkoop actie augustus 2023) in mijn UDMP rev8.
Had aan Delta zijde een zetje van R3D nodig en aan mijn zijde acties in de customized NAT config op de UDMP. Maar resultaat is er, maakt mooie cijfers op de 1gig lijn :)
iperf3 -c speedtest.novoserve.com -b 1G -P 24:
[SUM] 0.00-10.00 sec 1.21 GBytes 1.04 Gbits/sec sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 1.21 GBytes 1.04 Gbits/sec receiver

@ernstoud voor je administratie: +1 Zaram in UDMP :)

Dit project succesvol afgerond, op naar het volgende....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:53

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Tweakpeka schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:29:
Zo, een update over de Delta installatie.
na inschrijven mid december 2021 (!) is vorige week dan toch de lijn werkend opgeleverd..
Na testen met het Nokia modem, hup de Zaram (uit de eerste inkoop actie augustus 2023) in mijn UDMP rev8.
Had aan Delta zijde een zetje van R3D nodig en aan mijn zijde acties in de customized NAT config op de UDMP. Maar resultaat is er, maakt mooie cijfers op de 1gig lijn :)
iperf3 -c speedtest.novoserve.com -b 1G -P 24:
[SUM] 0.00-10.00 sec 1.21 GBytes 1.04 Gbits/sec sender
[SUM] 0.00-10.00 sec 1.21 GBytes 1.04 Gbits/sec receiver

@ernstoud voor je administratie: +1 Zaram in UDMP :)

Dit project succesvol afgerond, op naar het volgende....
Nice! Nu +/- 261 Zarams actief op delta :P. Al zijn er wel al veeel meer verkocht dan dit aantal :9

[ Voor 3% gewijzigd door wbschenk op 17-10-2024 23:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-07 12:41
ernie8 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 23:05:
...en toen eigen modem laten registreren. Dat aanvragen ging soepel, maar na een paar uur bericht "dat de storing niet op afstand opgelost kon worden" en "dat het herstellen tot 5 werkdagen zou kunnen duren". De Nokia werkte nog dus maar even afwachten. Na 4 dagen bericht dat de storing verholpen was...
Ik kreeg gisteren precies dezelfde emails. Aanvraag ging soepel, dit heb ik telefonisch gedaan. Eerder op de ochtend werd ik gebeld door Delta met de vraag of de overgang van Caiway naar hun soepel was gegaan. Maar dat gebeurde gisteren pas later in de ochtend. Toen heb ik direct gevraagd voor het registreren van het eigen modem. De dame die ik toen aan de lijn had legde uit dat dit pas kon na de activatie met het Delta modem. Zij vertelde wel dat het activeren en actief worden van het eigen modem binnen een paar uur geregeld kon zijn.
Toen ik later terugbelde om mijn eigen modem daadwerkelijk te registreren kreeg ik weer te horen dat het ook langer kon duren.
Tot op heden nu nog niets vernomen. Ik ben benieuwd. Het is nu 24 uur geleden dat ik mijn eigen modem heb aangemeld.
Het lijkt er ieder geval wel op dat ik geen CGNAT IP heb gehad, want het IP adres wat ik nu in de Nokia modem zie begint met 81.

EDIT: Zojuist gebeld door Delta. Serienummer bleek niet te kloppen wat ik had doorgegeven van de Nokia ONT. Ik zal wel onduidelijk gesproken hebben :+
Ook werd medegedeeld dat CGNAT aanstond en dit eerst gecorrigeerd is (heel netjes dat dit gemeld wordt). De medewerker zei dat als ik de ONT zo direct zou aansluiten alles geregeld zou worden in het systeem. En inderdaad 10 minuten later een email dat 'de storing' is opgelost en alles werkt als een trein nu.

De mailtjes over 'uw gemelde storing' zijn niet helemaal kloppend natuurlijk. Hier zou er nog wel een verbetering in gedaan kunnen worden. Want feitelijk is het geen storing natuurlijk. Maar het zal wel een standaard email template zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Buffalo op 18-10-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Hoi allemaal,
28e stap ik over van Caiway naar Delta. Momenteel heb ik een oude genexis platinum die enkel als bridge fungeert. Daarachter mijn Linksys WRT3200ACM router die ik voorzien heb van OpenWRT. Daarop heb ik alles ingesteld qua port forwarding, dns en dnsmasq etc.

Nu ik overga, ga ik van aon naar xgspon. De inmiddels geleverde Nokia router/modem is beperkt in de genoemde mogelijkheden. Zodoende kwam ik hier uit.

Na het lezen van het eerste bericht lijkt mij de Nokia XS-010X-Q prima. Maar wat ik even wil checken is of ik het goed zie / begrepen heb als ik deze wil aanschaffen en gebruiken:
  • Ik zie dat ik de groene glasvezelkabel uit de Nokia modem kan halen. Kan deze kabel ook zo in de XS gestoken worden of is daar nog een of andere module voor nodig?
  • Er staat in de 1e post iets over een vlan instellen in je router. Is dit ook van toepassing bij het gebruik van de Nokia XS?
Overige tips / adviezen zijn van harte welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
Thnx!
Weet iemand mij dan ook te vertellen hoe ik dat precies instel binnen OpenWRT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Z0ttek3 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:15:
[...]

Thnx!
Weet iemand mij dan ook te vertellen hoe ik dat precies instel binnen OpenWRT?
Gek genoeg heeft volgens mij nog niemand hier of op Discord over ervaringen met OpenWRT geschreven. Op embedded systemen heb ik er wel mee gerommeld en VLAN setting is mogelijk in de GUI. Maar geen ervaring mee. Er is wel een hele community: https://forum.openwrt.org/ maar dat wist je vast al wel.

Nokia koppelen aan WAN ethernet poort, VLAN 100 taggen aan die ethernet poort, DHCP server configureren, bridge naar andere LAN ethernet poorten maken. Firewall goed inrichten. Zoiets.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:44
Hé er heeft een monteur aan mijn patchkabel gezeten in de pop denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfCwn1KnPqF3zp0JeUdjC_-xJVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FQUvDVs73IcGf9dXt8sTN51J.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 18:04
sPENKMAN schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:12:
Ben benieuwd hoe mijn aansluiting gaat verlopen.

Ben sinds kort op een woonboot komen te wonen in een gebied waar Delta glasvezel heeft liggen. De vezel komt uit de grond en is afgemonteerd in een waterdichte box in een hoge paal (ivm hoog water), modem pakket is binnen, 2de kans Nokia XS-010X-Q ligt klaar (bedankt @wbschenk) maar nu is het afwachten totdat de aansluiting vanaf de wal naar de woonboot wordt gerealiseerd zodat ik hem in het modem kan prikken.

De servicedesk heeft er moeilijk mee daar die binnen is gekomen als een ontbrekende FTU in de woning, wat klopt want die zit buiten :+
Afgelopen maandag was mijn activatie datum en aangezien er nog geen fiber in het vooruitzicht lag deze de vrijdag ervoor maar voor de zekerheid besteld. Zondag de fiber over de brug gelegd om zo de volgende dag te kijken of alles naar behoren werkte met het Delta modem.

Iets over middernacht kwam de verbinding online en de volgende dag werd ik door Delta gebeld met betrekking tot de ontbrekende UTP kabel. Blijkbaar hadden ze moeite om de situatie in beeld te krijgen maar dat was snel uitgelegd aan de medewerker die zich begon af te vragen hoe ik het modem dan online had gekregen, heeft u die nu buiten aan te paal hangen? :+

Aangegeven dat ik maar een eigen 30m kabel had aangeschaft voor de zekerheid. Aangezien de verbinding werkte en om de "complexiteit" uit de case te halen stelde hij voor dat we het zo zouden laten. Vanuit delta krijg ik 25 euro vergoeding voor de fiber en klaar is Henk.

De rest van de week in de avonden met mijn Mikrotik config aan het stoeien geweest waar blijkbaar ergens een foutje in was geslopen maar nu netjes virtuele AP's via CAPsMAN in eigen VLAN's serveert. De mikrotik's zitten lekker in hun eigen management vlan, helemaal mooi.

Vanmorgen om 07:45 het Delta modem vervangen door de Nokia XS-010X-Q en later de chat opgestart. Ik kreeg een beetje backpressure omdat het modem niet online was op dat moment maar even later was de melding naar de backoffice doorgezet.

Vanavond de router op het modem aangesloten, vlan 100 erop getiept, dhcp ingeschakeld en voilá we zijn online met onze eigen hardware.

Ondanks de wat aparte situatie toch allemaal dik in orde gekomen _/-\o_

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCDobber
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-10-2024
Hallo allemaal,

Vorige week is mijn glasvezelverbinding actief geworden. Na het testen met het Nokia-modem heb ik mijn Zaram SFP+ via de chat aangemeld. Vervolgens heb ik netjes een melding gekregen dat de storing was opgelost. Echter, ik krijg nog steeds geen IP-adres. Ik heb het hele forum al doorzocht. Vandaag heb ik contact gehad met Delta, maar zij zeggen dat ze mijn SFP+ niet kunnen zien.

Ik gebruik pfSense als router en heb de verschillende instellingen geprobeerd die op het forum werden genoemd. Verder heb ik een andere glasvezelkabel en een andere SFP+-poort getest.

Kan iemand mij helpen om uit te zoeken waar het mis kan gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MCDobber schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:17:
Hallo allemaal,

Vorige week is mijn glasvezelverbinding actief geworden. Na het testen met het Nokia-modem heb ik mijn Zaram SFP+ via de chat aangemeld. Vervolgens heb ik netjes een melding gekregen dat de storing was opgelost. Echter, ik krijg nog steeds geen IP-adres. Ik heb het hele forum al doorzocht. Vandaag heb ik contact gehad met Delta, maar zij zeggen dat ze mijn SFP+ niet kunnen zien.

Ik gebruik pfSense als router en heb de verschillende instellingen geprobeerd die op het forum werden genoemd. Verder heb ik een andere glasvezelkabel en een andere SFP+-poort getest.

VLAN100 goed ingesteld?

Meld je anders even hier: https://discord.gg/575JGumV

Daar zijn Delta engineers actief en kun je ook een ticket aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:49
MCDobber schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:17:
Hallo allemaal,

Wellicht is het handig om stapsgewijs aan te geven wat je hebt geprobeerd (simpele bullet point list), en wat er nu precies aan configuratie is ingesteld (Router hardware/software, configuratie van de WAN poort, etcetera).
Dat zullen overigens ook zaken zijn die ze op het disorder kanaal gaan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-07 14:57
Ik heb een TP-Link ER707-M2 router en sta op het punt om Delta glasvezel te bestellen (1 gb).

De module:

https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1

wilde ik gaan aanschaffen. Maar na navraag werkt de sfp+ module niet in een sfp poort.

Wat zijn nu de beste opties voor mij icm de TP-Link router?

1) Toch een eigen modem aanschaffen: https://schenkict.nl/products/nokia-xs-010x-q
2) Media convertor aanschaffen: https://www.routershop.nl...ver-media-converter-51800 Of werkt dat niet voor een internet verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
domoti schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:39:
Ik heb een TP-Link ER707-M2 router en sta op het punt om Delta glasvezel te bestellen (1 gb).

De module:

wilde ik gaan aanschaffen. Maar na navraag werkt de sfp+ module niet in een sfp poort.

1) Toch een eigen modem aanschaffen: https://schenkict.nl/products/nokia-xs-010x-q
2) Media convertor aanschaffen: https://www.routershop.nl...ver-media-converter-51800 Of werkt dat niet voor een internet verbinding?
De media converter bij optie 2 is een 1Gbps. SFP media converter, daarin werkt de Zaram dus ook niet.

Deze wordt binnenkort leverbaar, moet nog getest worden, maar daarin zou de Zaram wel kunnen werken:

https://schenkict.nl/prod...ltimode-single-mode-zwart

Of een andere SFP+ :

https://schenkict.nl/products/fs-xgs-onu-25-20ni

Die werkt wel in een 1 Gbps. SFP cage maar is erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-07 14:55
domoti schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:39:

De module:

Deze mediaconvertor heeft ook een sfp poort waardoor de Zaram module niet zal werken. XS-010X-Q is in dit geval de makkelijkste optie, mits je bij deze router vlan id op de wanpoort in kunt stellen...

edit: Ernst was sneller :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Over die media convertor die ik stuurde: kan je niet gewoon een glasvezel kabel tussen de installatie unit van Delta in de meterkast en deze media convertor pluggen en dan vervolgens een ethernet kabel naar de WAN poort van de TP-Link router? Dan hoeft er toch geen Zaram module meer tussen?

Ja in mijn router kan je vlan id instellen op de wan poort.

EDIT: Oh ik begrijp hem. In zo'n sfp poort moet dus eerst altijd zon module.
Dan is inderdaad zo'n Nokia modem toch wel de beste optie (ik had liever geen aparte extra apparatuur gehad maar alleen maar mijn router) kwa prijs.

[ Voor 24% gewijzigd door domoti op 22-10-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@domoti Als je toch graag een SFP wilt, dan kun je die FS versie nemen die Ernst aanraadt.

[ Voor 25% gewijzigd door robertwebbe op 22-10-2024 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domoti
Nou ik denk dat ik toch voor de nokia modem ga. Die is een behoorlijk stuk goedkoper dan die fs module.

Blijft natuurlijk al bizar dat je aardig wat geld moet uitgeven omdat de provider geen optie inbouwt voor bridge mode (en bij zakelijke klanten zou het wel beschikbaar zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
domoti schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:37:
Nou ik denk dat ik toch voor de nokia modem ga. Die is een behoorlijk stuk goedkoper dan die fs module.

Blijft natuurlijk al bizar dat je aardig wat geld moet uitgeven omdat de provider geen optie inbouwt voor bridge mode (en bij zakelijke klanten zou het wel beschikbaar zijn)
Maar die zakelijke klanten betalen veel meer. Maar je hebt gelijk. Het blijft bizar dat klanten van Odido op DFN gewoon gratis die Nokia krijgen. Al twee jaar ergernis |:(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-07 13:47
Kabel ligt hier in de grond, zal komende maanden wel worden aangesloten en naar binnen worden gebracht. Nu nog ziggo, modem in bridge en daarachter 2 stuks Asus RT-AX92U + nog een unmanaged GB switch, waarbij 2e RT-AX92U via ethernet backhaul (bekabeld) mesh vormt met die in de meterkast bij het modem. Redelijk wat apparaten aan bekabeld netwerk hangen en ook fors sensoren in het WIFI netwerk dus dat netwerk blijft en Delta std ding zonder bridge mode gaan we niet doen.

Als ik het goed begrijp: Nokia ONT aan glasvezel net koppelen, laten registeren bij Delta en dan in Asus onder LAN bij IPTV ISP op handmatig zetten en dan internet VID op 100 ? Dat is het ? Ik zie ook hier en daar Dual Wan instellen voorbij komen maar waarom zou ik een ethernet poort toewijzen voor WAN terwijl ik gewoon de ONT via WAN poort kan verbinden ? Of denk ik verkeerd ?

Thanks, goed topic verder, hoop info !!!

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 22:46:
Voor de XGS-PON power user die tegen beperkingen aanloopt met een UDM bijvoorbeeld kan dit project interessant zijn, een beest van een router: YouTube: 10 Gb/s throughput without using CPU cores? ✅ Check.
Ik ben sceptisch, gezien de software stack hier alles gaat zijn en ze gebruik moeten maken van hw acceleratie omdat de cpu domweg niet snel genoeg is.

Dit betekent dat je vast zit aan de sdk van de vendor en support daarop (deze locked dan meestal ook een kernel versie aan de lifecycle van de soc), En natuurlijk allerlei licenties en nda's.

Als een andere optie zou je ook kunnen kijken naar MikroTik bijv, de https://mikrotik.com/product/rb5009ug_s_in of de https://mikrotik.com/product/ccr2004_16g_2s_pc

Maar ook hier heb je allerlij hw restricties (limitaties van de soc of hw design) de ccr2004 is bijv niet echt als switch in te zetten (zie https://cdn.mikrotik.com/...R2004-16G-2SPC_240129.png, ding bevat bijv twee switch chips en traffic tussen deze gaat altijd over de soc)

Afaik is "goedkoop" 10gbe lastig, die meeste aliexpress boxjes ~150 euro, met een N100 cpu zijn gewoon niet snel genoeg voor 10gbe en hebben ook niet genoeg pcie lanes om dit te doen. En dan kom je op de Intel C3558 series uit welke dit allemaal heeft, maar deze zijn vaak een ouder design en een stuk duurder en power hungry.

Afaik voor mijn situatie is een N100 op 2.5gbe op dit moment gewoon de sweet spot kwa performance/prijs en energie verbuik, icm met bij de Nokia ont.

Vergeet ok niet dat vaak alleen de netwerk / encryptie laag hw versnelling (en dan vaak niet alle features) hebben in de meeste socs, dus een hoop features gebeuren nog steeds in software op de cpu.

Anyhow die serie is een zeer goed om te zien hoe het hele design process / buisiness case er om heen werkt. Maar ik vermoed dat er betere, goedkopere en volwassenere oplossingen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Xanthorax op 23-10-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
Ik ben het wel met Xanthorax eens... de UDM's gaan tot +/- 3,5GBit/s... wil je echt sneller dan dat en binnen het Unifi ecosysteem blijven dan kom je op de Enterprise Gateway uit. Ik weet dat die veel duurder is, maar realistisch gezien geld dat natuurlijk over de hele linie... Je zult dan namelijk ook moeten zorgen voor snellere switches (met 10GBit/s poorten of zelfs sneller) en de computers die je er achter zet zullen ook wat steviger moeten zijn aangezien niet zomaar iedere desktop of laptop "even" 10GBit/s gaat verstouwen... Dus als je echt sneller wilt, dan is het over de hele linie duurder, verwachten dat de router/firewall dan niet zo duur hoeft te zijn is natuurlijk niet realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En vergeet niet dat 10 GbE apparatuur veel stroom consumeert en warmte afgeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Xanthorax schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

Ik ben sceptisch, gezien de software stack hier alles gaat zijn en ze gebruik moeten maken van hw acceleratie omdat de cpu domweg niet snel genoeg is.

Dit betekent dat je vast zit aan de sdk van de vendor en support daarop (deze locked dan meestal ook een kernel versie aan de lifecycle van de soc), En natuurlijk allerlei licenties en nda's.

Als een andere optie zou je ook kunnen kijken naar MikroTik bijv, de https://mikrotik.com/product/rb5009ug_s_in of de https://mikrotik.com/product/ccr2004_16g_2s_pc

Maar ook hier heb je allerlij hw restricties (limitaties van de soc of hw design) de ccr2004 is bijv niet echt als switch in te zetten (zie https://cdn.mikrotik.com/...R2004-16G-2SPC_240129.png, ding bevat bijv twee switch chips en traffic tussen deze gaat altijd over de soc)

Afaik is "goedkoop" 10gbe lastig, die meeste aliexpress boxjes ~150 euro, met een N100 cpu zijn gewoon niet snel genoeg voor 10gbe en hebben ook niet genoeg pcie lanes om dit te doen. En dan kom je op de Intel C3558 series uit welke dit allemaal heeft, maar deze zijn vaak een ouder design en een stuk duurder en power hungry.

Afaik voor mijn situatie is een N100 op 2.5gbe op dit moment gewoon de sweet spot kwa performance/prijs en energie verbuik, icm met bij de Nokia ont.

Vergeet ok niet dat vaak alleen de netwerk / encryptie laag hw versnelling (en dan vaak niet alle features) hebben in de meeste socs, dus een hoop features gebeuren nog steeds in software op de cpu.

Anyhow die serie is een zeer goed om te zien hoe het hele design process / buisiness case er om heen werkt. Maar ik vermoed dat er betere, goedkopere en volwassenere oplossingen zijn.
Valide punten hoor.

Het hele design en de software wordt open source. En zal ook werken zonder die binary die voor hardware acceleration gebruikt kan worden.

En er is begrijp ik nog overleg met NXP over de licentie van die toolkit.

Begrijp me goed, ik heb er geen belang bij. Maar als ik lees dat een qua prijs vergelijkbare UDM niet eens 4 Gbps. kan routeren en deze router 10 Gbps. wel, vind ik het een geweldig initiatief.

Ik ben ook erg benieuwd in komende YT video’s wat de maximale doorvoer zonder de NXP binary zal zijn. Kan best beter zijn dan een UDM met vergelijkbare prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:16:
En vergeet niet dat 10 GbE apparatuur veel stroom consumeert en warmte afgeeft.
IDS / IPS en de nut / onzin er van is ook nog iets (en heel duur kwa cpu usage). Gezien het meeste verkeer tegenwoordig encrypted (tls) is heeft ids/ips niet zo veel nut tenzij je een mitm attack op je zelf uitvoerd.

Ik ben geen expert, maar de concenus (zakelijk) is volgens mij dat elk netwerk untrusted is en alles richting zero-trust en endpoint protection gaat (draait allemaal client-side op je telefoon/pc). Deze dingen auditen ook vaak de api's van je OS en kunnen dus tracen welk processen welke file openende en naar welke sites die executable connecte onder welke user.

Voor de "consument" is er niet zo veel (gratis) kwa endpoint protection. Althands volgens mij kom je met een up2date windows + defender en een firewall welke alleen outbound toestaat een heel eind.
ernstoud schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

En er is begrijp ik nog overleg met NXP over de licentie van die toolkit.

Begrijp me goed, ik heb er geen belang bij. Maar als ik lees dat een qua prijs vergelijkbare UDM niet eens 4 Gbps. kan routeren en deze router 10 Gbps. wel, vind ik het een geweldig initiatief.
Volgens mij is de wereld van al die SOC mensen redelijk closed source, binary blob's en nda based, dus ik verwacht het niet. Vaak publiceren ze niet eens de spec van de soc's publiekelijk

Kan die UDM gewoon geen simpele forwarding/routing/nat doen op 10gbe? Dat lijkt me niet te spannend in HW

[ Voor 26% gewijzigd door Xanthorax op 23-10-2024 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duumke
Je kunt zeker op de udm ids en ips uit zetten. Dan gaat hij ook aardig sneller routeren, aangezien juist ips en ids de zware processen zijn. Dus als je het gaat vergelijken met het product uit de video, dan moet je ips en ids op de udm ook uit zetten voor een eerlijke vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-07 12:57

Geckoo

Good news, everyone!

Ik heb mogelijk toch wat hulp nodig.

Ik heb sinds een week nu Delta fiber binnen liggen. Deze verbinding heb ik getest met de meegeleverde Nokia router van Delta. Kwam online, speedtest gedaan alles koek en ei.
Daarna offline gehaald, de Zaram SFP module er in, info door gegeven aan de chat en laten testen door R3D.
Format: ASCII
target_image=0 (Actived)
image0_version=ZR00_V090.08
image1_version=ZR00_V090.08
reg_id=
sn_vsid=0x5a52XXXX
sn_vssn=0x2306XXXX
equipment_id=ZXOS11NPI
prbs_mode=0
rogue_onu=1
lct inet=192.168.200.1
lct mask=255.255.255.0
lct mac=00.0b.6f.60.33.71
iphost inet=
iphost mask=
iphost gateway=

Status: SUCCESS
ik kan remote inloggen op de Zaram, dus die staat goed in het netwerk.
PON-ID is correct
Alleen nu krijg ik op mijn UDM-Pro geen IP adres.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Xl8yJJkwoGXesC36rQ-OaeI4_c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zzuwswyc4tnD4cqGx5kIewqq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIG1Jin0quMcr6R0hMmtFSwoUM0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/79e5YcOg6MLnW3uIyCCs1rMH.png?f=fotoalbum_tile

Ik heb hem op DHCP staan, vlan 100, (niet 500, geverifieerd met R3D) ik heb hem nu op distributed staan maar op fail over krijg ik maar geen ip adres op de UDM.
Als ik met SSH inlog kan ik ook netjes op de ETH9 de Zaram zien (incl temps etc) ,maar pingen ernaar (vanuit ssh) lukt mij weer niet.

zie ik wat over het hoofd want ik kom er zo niet echt uit. bedankt voor alle hulp alvast.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
Misschien een gek idee, maar heb je de udm al een keer een reboot gegeven?
Staat me iets van bij dat een reboot met of zonder Zaram er in in sommige gevallen zou kunnen helpen.
Geen garantie natuurlijk, maar proberen kan geen kwaad.

P.s. ik neem aan dat je voor de aanmelding van de zaram wel cgnat uit hebt laten zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Nu online
Geckoo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 23:13:
Ik heb mogelijk toch wat hulp nodig.

8<

zie ik wat over het hoofd want ik kom er zo niet echt uit. bedankt voor alle hulp alvast.
Heb je ip 192.168.200.2 actief in UDMP op eth9, de Zaram accepteerd alleen verbindingen daarvandaan.

Dit is mijn lijstje wat ik gebruik..

Check IP 192.168.200.2 beschikbaar in UDMP
ip addr show dev eth9

Zo niet:
ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9

Test PING Zaram
ping 192.168.200.1

SSH login Zaram
SSH admin@192.168.200.1

Hoop dat het je verder helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

@Duumke jup heeft meerdere reboots gehad, maar in beide gevallen met de sfp erin.

@Tweakpeka Eth9 geeft gewoon netjes de zaram weer. alleen kan ik er niet naar pingen en/of op inloggen.

omdat de verbinding niet up kwam en de rest toch wel wilde internetten de standaard nokia router meer aangezet, maar deze komt ook niet online (meer)... anyway ticket ingeschoten en we wachten het wel af :/

[ Voor 36% gewijzigd door Geckoo op 24-10-2024 08:42 ]

My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geckoo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:40:
@Duumke jup heeft meerdere reboots gehad, maar in beide gevallen met de sfp erin.

@Tweakpeka Eth9 geeft gewoon netjes de zaram weer. alleen kan ik er niet naar pingen en/of op inloggen.

omdat de verbinding niet up kwam en de rest toch wel wilde internetten de standaard nokia router meer aangezet, maar deze komt ook niet online (meer)... anyway ticket ingeschoten en we wachten het wel af :/
Al geruime tijd kan er maar 1 ONT actief zijn, dus moet de Nokia opnieuw aangemeld worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Duumke schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:08:
Ik ben het wel met Xanthorax eens... de UDM's gaan tot +/- 3,5GBit/s...
Zojuist even een iPerf3 speedtest gedaan met mijn UDM Pro Max > US XG 6 POE > Sonnet SOLO 10G ethernet adapter > laptop en haal dan snelheden tussen de 7 en 8 Gbps. En dan staat Intrusion Detection and Prevention aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duumke
De udm pro max is anders dan de udm pro/se als ik me niet vergis. Dus de pro max zou ook een optie kunnen zijn blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ancipital
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-02 15:22
Beste allen, in mijn gebied levert Delta alleen op VLAN 107, niet op VLAN 100. Raar, maar waar. Misschien voor @MCDobber interessant om te weten. Ik kwam erachter door naar de instelling van mijn meegeleverde modem te kijken en daar stond voor alle drie de diensten een vlan nummer, voor Internet was dit 107, dus dit geprobeerd en voila, Internet met mijn bridged XS-010X-Q modem werkt.

Ik heb nog geen IPv6 - @fagao ik heb je een DM gestuurd misschien kun je me op weg helpen bijvoorbeeld als IPv6 nog niet geactiveerd is in dit gebied.

[ Voor 10% gewijzigd door Ancipital op 24-10-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancipital
@robertwebbe Bedum, vlak boven Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancipital
Hier nog even een screenshot van mijn originele modem, er stond dus Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/an9gn3v735i1ExuDMpIY5lCp6cI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RrFV5yGq7InG41lPRbNIfs6t.jpg?f=user_largeINTERNET_R_VID_107 bij WAN → WAN services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancipital
Iemand maakte me erop attent dat vlan 107 ook in de ts werd genoemd en dat dit een business vlan is. Ik had eigenlijk geen business aangevraagd maar het hoeft er van mij ook niet af. Maar goed. Het was dus al genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ancipital Heb je dan wellicht Fixed IP aangevraagd? Want dat zit in het zakelijk pakket. Je hoeft niet persé een zakelijke klant te zijn om het zakelijke pakket af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancipital
Of dat, @robertwebbe, of het werd meegeleverd in het kader van een promo. Het is even geleden, ik heb al in 2021 delta glasvezel aangevraagd tijdens hun wervingscampagne hier, maar het werd pas in juli 2024 geleverd. Dus de details weet ik niet meer precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakpeka
  • Nu online
Ancipital schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:36:
Of dat, @robertwebbe, of het werd meegeleverd in het kader van een promo. Het is even geleden, ik heb al in 2021 delta glasvezel aangevraagd tijdens hun wervingscampagne hier, maar het werd pas in juli 2024 geleverd. Dus de details weet ik niet meer precies.
Waarschijnlijk het 1 jaar gratis business pack erbij.. incl vast IP. Zelfde dat ik hier heb 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 23:56
De aanbieding die Delta nu heeft is wel erg interessant. Ik zit nu bij Caiway en wil daar wel weg want betaal echt way too much. Ondanks het een dochterbedrijf is hebben ze toch een aparte prijsstelling.

Gebruik nog een AON Genexis modem dus dat zal sowieso naar XSGPON.
Ik kan een NOKIA ONT XS-010X-Q voor 75 ex verzendkosten kopen. Als ik dan de besparing afzet die ik heb Delta (44) vs Caiway (72,50) is die ONT er in 3 maanden uit.
Over 2 jaar zijn er weer nieuwe aanbiedingen, zien we weer verder.

Denk dat dit voor veel Caiway -> Delta overstappers de hoofdreden is om juist nu te gaan

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

ernstoud schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Al geruime tijd kan er maar 1 ONT actief zijn, dus moet de Nokia opnieuw aangemeld worden.
klopt, 2 uur naar het inschieten van het ticket was de oude nokia router weer online... dus heb nu deze met een rj45 patch kabel op poortje 9 zitten.... zit alleen met Nat achter nat... maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
Maandag ga ik over van Caiway op Delta en zie al wel dat ik te laat ben met het aanschaffen van een media bridge zoals deze in de 1e post vermeld zijn. Alles is uitverkocht en nauwelijks ergens anders verkrijgbaar.
Nu zag ik deze apparaten van tplink op bol.com staan. Heeft iemand hier ervaring mee?
TP-Link media converter
TP-Link SFP module

Heb alleen een bridge nodig. De rest kan mijn huidige router verder afhandelen namelijk.

Edit
Ik zie ook deze twee modellen:
TP-LINK MC210S
TP-Link MC200CM

Zijn dat ook eventuele opties?

[ Voor 19% gewijzigd door Z0ttek3 op 25-10-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Z0ttek3 Die gaan niet werken. Ik denk dat een Zaram SFP + aansluitset en een TP-Link MC420L op dit moment je goedkoopste optie is.

[ Voor 38% gewijzigd door robertwebbe op 25-10-2024 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
@Z0ttek3 De nieuwe voorraad Nokia’s komen volgende week binnen. Even geduld :)

[ Voor 7% gewijzigd door wbschenk op 25-10-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0ttek3
robertwebbe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:01:
@Z0ttek3 Die gaan niet werken. Ik denk dat een Zaram SFP + aansluitset en een TP-Link MC420L op dit moment je goedkoopste optie is.
Thnx! Masr vanwaar zou dit niet werken?
Fijn om te lezen dat er volgende week weer een lading Nokia's beschikbaar zijn @wbschenk. Kan ik er al eentje bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 23:56
Z0ttek3 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:36:
Maandag ga ik over van Caiway op Delta en zie al wel dat ik te laat ben met het aanschaffen van een media bridge zoals deze in de 1e post vermeld zijn. Alles is uitverkocht en nauwelijks ergens anders verkrijgbaar.
...
Heb alleen een bridge nodig. De rest kan mijn huidige router verder afhandelen namelijk.
Je zou even op marktplaats kunnen kijken. Daar kwam ik deze verkoper nog tegen; https://www.marktplaats.n...21713-nokia-ont-xs-010x-q
of e-Bay: https://www.ebay.com/itm/364840903234

[ Voor 3% gewijzigd door DaCootMeister op 25-10-2024 10:41 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-07 17:46
Ik had er ook 1 gekocht bij Samantha, 2 weken geleden

[ Voor 23% gewijzigd door Jermak op 25-10-2024 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-07 15:30

WeirdEye

Eindbaas

Afgelopen woensdag is mijn Delta verbinding opgeleverd.
Meteen die dag CGNAT uit laten zetten, gisteren mijn Nokia XS-010X-Q laten activeren.
Was binnen uurtje gefixt en werd netjes gebeld dat was opgelost en mijn modem online zagen.

Omdat ik een OpnSense router heb wilde ik zeker weten dat de internet verbinding het deed.
Dus mijn netwerkadapter VLANID 100 ingesteld en direct verbonden met de Nokia, binnen enkele seconden werkende internet verbinding.

Daarna VLAN100 voor de wan ingesteld en omgezet naar OpnSense, maar toen kreeg de WAN geen IP/Internet. Na reboot van beide en wat langer wachten wel connectie.

Nu weet ik alleen niet of dit nu kwam doordat ik eerst mijn laptop had aangesloten en daarna pas de router zelf. Maar het werkt, wil komende week nog eens reboten om te kijken of er dan weer zo lang duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Z0ttek3 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Fijn om te lezen dat er volgende week weer een lading Nokia's beschikbaar zijn @wbschenk. Kan ik er al eentje bestellen?
Je gaat omgezet worden naar XGS-PON. De SFP waar je naar linkt is voor AON. En de media converter waar je naar linkt is voor een SFP, niet voor SFP+. Alleen de fs.com SFP zal daarin kunnen werken, uiteraard met 1Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WeirdEye schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:25:
Afgelopen woensdag is mijn Delta verbinding opgeleverd.
Meteen die dag CGNAT uit laten zetten, gisteren mijn Nokia XS-010X-Q laten activeren.
Was binnen uurtje gefixt en werd netjes gebeld dat was opgelost en mijn modem online zagen.

Omdat ik een OpnSense router heb wilde ik zeker weten dat de internet verbinding het deed.
Dus mijn netwerkadapter VLANID 100 ingesteld en direct verbonden met de Nokia, binnen enkele seconden werkende internet verbinding.

Daarna VLAN100 voor de wan ingesteld en omgezet naar OpnSense, maar toen kreeg de WAN geen IP/Internet. Na reboot van beide en wat langer wachten wel connectie.

Nu weet ik alleen niet of dit nu kwam doordat ik eerst mijn laptop had aangesloten en daarna pas de router zelf. Maar het werkt, wil komende week nog eens reboten om te kijken of er dan weer zo lang duurt.
Je laptop heeft een ander MAC address dan je router. Bij het wisselen heb je nu moeten wachten tot verlopen van de DHCP lease. Je had op de router een release kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11-2024
Hi, ik ervaar wat packet loss op mijn Delta verbinding. Ik gebruik een Zaram SFP incombinatie met een UDW. De packet loss is rond de 30 minuten. Dit is trouwens niet altijd zo, maar echt regelmatig op de dag. Nu blijkt dat de TTL op DHCP maar 30 minuten is. Dit haal ik uit de log file:

code:
1
udhcpc: received ACK: lease of x.x.x.x obtained from 62.45.x.x, lease time 1800

Nu heb ik Delta gevraagd waarom dit so laag is. Support geeft aan dat dit standaard is. En zie kunnen (willen) dit niet verhogen. Ik kan nergens iets terug vinden dat dit inderdaad de standaard is. Weet hier iemand hier meer over? Of moet ik het probleem elders zoeken?

thx!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Z0ttek3 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:35:
[...]
2 jaar ervaring met dit onderwerp.
Maar je mag het gerust uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
robertwebbe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

2 jaar ervaring met dit onderwerp.
Maar je mag het gerust uitproberen.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "je mag het gerust uitproberen."?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Z0ttek3. schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:53:
[...]

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "je mag het gerust uitproberen."?
Lees de TS, dan wordt het vast duidelijk. De MC's die jij aangaf zijn slechts MC's dit is geen ONT tbv XGS-PON en ivm ontbreken van SFP+ poort kan hier ook geen Zaram of FS module als ONT in,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovana882
justdaboo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:58:
[...]

Lees de TS, dan wordt het vast duidelijk. De MC's die jij aangaf zijn slechts MC's dit is geen ONT tbv XGS-PON en ivm ontbreken van SFP+ poort kan hier ook geen Zaram of FS module als ONT in,
Okay, maar daar gaat mijn vraag niet over. Ik zal de vraag simpel stellen. "Wat is de standaard TTL van een DHCP / IP lease"? Meer hoef ik niet te weten. Ik zie in de log dat dit 30 minuten is wat ik zeer kort vind, en waar dus waarschijnlijk de packet loss vandaan komt.

Dus mijn vraag gaat niet over:
- Ik heb gewoon SFP+ porten
- UDW is online en heeft verbinding met internet

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:25:
[...]

Niet replyen op @jovana882 , dingen lopen hier nu door elkaar. De reactie van Robert was aan @Z0ttek3 gericht.
Ja ik snap ook niet helemaal hoe dit is gegaan, maar ik heb het aangepast in mn reactie. Scherp van je @ernstoud en excuus aan @jovana882 O-)

[ Voor 4% gewijzigd door justdaboo op 25-10-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLabs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-05 19:40
Hallo,

Is het mogelijk om met een eigen modem ook nog telefonie te behouden? Ik zie geen modem met een telefoon uitgang.

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DLabs schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:53:
Hallo,

Is het mogelijk om met een eigen modem ook nog telefonie te behouden? Ik zie geen modem met een telefoon uitgang.

Bedankt
Ja. VLAN102 taggen aan WAN en een ATA aanschaffen. Dat zou moeten werken, maar volgens mij zijn er hier wel berichten geweest dat het met de SIP account van Delta moeizaam gaat. Eventueel een VoIP account elders aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DLabs schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:53:
Hallo,

Bedankt
Fritz heeft een variant dacht ik, maar het kan wel ik heb het met mijn Draytek 3910 op deze manier aan elkaar geknoopt:
justdaboo in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DLabs Er bestaat sinds kort ook een Nokia ONT met een telefoniepoort, de XS-110G-A. Via eBay kun je hier wel aan komen. Nog niemand heeft, zover ik weet, deze succesvol weten aan te melden bij Delta maar ik ben er 99% zeker van dat dit probleemloos gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovana882
justdaboo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Ja ik snap ook niet helemaal hoe dit is gegaan, maar ik heb het aangepast in mn reactie. Scherp van je @ernstoud en excuus aan @jovana882 O-)
Ah duidelijk en geaccepteerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:39
robertwebbe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:19:
@DLabs Er bestaat sinds kort ook een Nokia ONT met een telefoniepoort, de XS-110G-A. Via eBay kun je hier wel aan komen. Nog niemand heeft, zover ik weet, deze succesvol weten aan te melden bij Delta maar ik ben er 99% zeker van dat dit probleemloos gaat lukken.
Even opletten met deze Nokia ONT want hij heeft volgens de documentatie maar een 100/1000/2500 Base-T interface en zijn snellere abonnementen dan 2,5Gbps dus niet mogelijk.

Documentatie Nokia ONT XS-110G-A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
robertwebbe schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:19:
Ik heb er een in mijn bezit. Ik moet hem nog een keer aansluiten zodat @R3D er en hw profiel van kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ancipital
jovana882 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:56:
Hi, ik ervaar wat packet loss op mijn Delta verbinding. Ik gebruik een Zaram SFP incombinatie met een UDW. De packet loss is rond de 30 minuten. Dit is trouwens niet altijd zo, maar echt regelmatig op de dag. Nu blijkt dat de TTL op DHCP maar 30 minuten is. Dit haal ik uit de log file:

code:
1
udhcpc: received ACK: lease of x.x.x.x obtained from 62.45.x.x, lease time 1800

Nu heb ik Delta gevraagd waarom dit so laag is. Support geeft aan dat dit standaard is. En zie kunnen (willen) dit niet verhogen. Ik kan nergens iets terug vinden dat dit inderdaad de standaard is. Weet hier iemand hier meer over? Of moet ik het probleem elders zoeken?

thx!
Het lijkt mij niet dat deze twee gerelateerd zijn. Er is niets mis met een leasetijd van 30 minuten, en zoals je onlangs in het draadje kon lezen is het zelfs wel prettig omdat je met zo'n leasetijd niet heel lang op een DHCP timeout hoeft te wachten voordat er een ander MAC adres wordt geaccepteerd (mits er geen release is geweest vanaf de client). Zo zit je nooit langer dan 30 minuten zonder verbinding.

Bij een dhcp RENEW zit je gewoon even te wachten, max (uit mijn hoofd) 2 seconden. Er mag geen packet loss optreden - dat zou ook raar zijn, tenzij het over UDP gaat waarbij packet loss in principe niet erg zou mogen zijn.

Als je packet loss constateert zou ik graag logs willen zien dan kunnen we je helpen met debuggen - maar als het niet aan het modem blijkt te liggen wordt het off topic voor dit draadje.

[ Voor 7% gewijzigd door Ancipital op 25-10-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLabs
Bedankt voor snelle reacties.
wbschenk schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Ik heb er een in mijn bezit. Ik moet hem nog een keer aansluiten zodat @R3D er en hw profiel van kan maken.
Te koop? _/-\o_
Weet je misschien waar een EU adapter hiervoor verkrijgbaar is?

[ Voor 16% gewijzigd door DLabs op 25-10-2024 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
wbschenk schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Regel dat eens even. oOo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Iets met recent vader en tijd 7(8)7 :Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@wbschenk Gefeliciteerd nog!
Misschien kun je hem aan Dlabs verkopen, dan kan hij de test voor je doen.

@DLabs Ik denk dat een adapter de beste optie gaat zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door robertwebbe op 26-10-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
robertwebbe schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:52:

Of deze
*knip*. Promotie voor eigen webwinkel staan we niet toe.

[ Voor 11% gewijzigd door Yariva op 14-11-2024 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
robertwebbe schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:52:

Eerst testen voor dat hij de deur uit gaat!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DLabs
Bedankt voor de reacties. Ik heb er inmiddels een besteld van e-bay. Levertijd ~2/3 weken. Zodra ik het heb getest laat ik het hier weten.

@wbschenk Gefeliciteerd met vaderschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jondalar
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-07 14:34
1e berichtje, altijd spannend.
Na de overstap van Caiway naar Delta een nieuw modem gekregen (Nokia XS-2426G-B)
Ik heb een tp-link Archer C5400X en daar kon ik mooi een VPN-server op draaien.
Dit lukt nu niet meer.
Het schijnt dat ik een modem nodig heb dat in bridge mode gezet moet worden.
De modem die ik nu heb kan dat niet.
Ik moet nu een modem uitzoeken uit de BFF.247 lijst. Daar heb ik veel te veel keus.

Is er een opdeling van de lijst te maken?
Een gedeelte voor beginners of lage eisen (alleen bridge mode en verder niets)
Een gedeelte voor gevorderden (voor die meer willen en kunnen)
Een gedeelte voor experts (die (bijna) alles kunnen en het onderste uit de kan willen)

Dat zou het zoeken voor mij wel wat eenvoudiger maken.

Of kan ik mijn probleem simpeler oplossen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Jondalar Alleen de modellen in de startpost werken. Je bent denk ik het best uit met de Nokia XS-010X-Q. @wbschenk heeft vorige week laten weten dat de voorraad zeer binnenkort weer wordt aangevuld.

Er staan er ook een paar op Marktplaats waaronder deze.

[ Voor 69% gewijzigd door robertwebbe op 27-10-2024 23:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
DLabs schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:28:
Bedankt voor de reacties. Ik heb er inmiddels een besteld van e-bay. Levertijd ~2/3 weken. Zodra ik het heb getest laat ik het hier weten.

@wbschenk Gefeliciteerd met vaderschap.
Hou er rekening mee dat er een kans is dat het niet werkt. Ik ga hem morgen (vandaag) aanslingeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Jondalar schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:30:
1e berichtje, altijd spannend.
Na de overstap van Caiway naar Delta een nieuw modem gekregen (Nokia XS-2426G-B)
Ik heb een tp-link Archer C5400X en daar kon ik mooi een VPN-server op draaien.
Dit lukt nu niet meer.
Het schijnt dat ik een modem nodig heb dat in bridge mode gezet moet worden.
De modem die ik nu heb kan dat niet.
Ik moet nu een modem uitzoeken uit de BFF.247 lijst. Daar heb ik veel te veel keus.

Is er een opdeling van de lijst te maken?
Een gedeelte voor beginners of lage eisen (alleen bridge mode en verder niets)
Een gedeelte voor gevorderden (voor die meer willen en kunnen)
Een gedeelte voor experts (die (bijna) alles kunnen en het onderste uit de kan willen)

Dat zou het zoeken voor mij wel wat eenvoudiger maken.

Of kan ik mijn probleem simpeler oplossen?
Ik had een soortgelijk issue. Ik heb voor mijn VPN dubbele NAT moeten doen voordat het werkte. Niet ideaal.
Ik ben recentelijk overgestapt naar de Nokia XS-010X-Q via SchenkICT en dat werkt super.
Ook is de snelheid een paar honderd MB hoger dan ik met de standaard geleverde Nokia router kon halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z0ttek3
Hoi allemaal,
Vandaag komt mijn XS-010X-Q binnen en vanavond switch ik van Caiway naar Delta.
Nu al een hoop gegoogled over hoe ik de wan als vlan instel op 100 binnen OpenWRT (custom firmware op mijn router). Maar ik krijg het niet gevonden.
Op de wiki van OpenWrt staat wel een overzicht met wat nederlandse providers maar Delta ontbreekt. Verder kan ik maar bar weinig vinden.

Zodoende nogmaals hier mijn geluk beproeven en de vraag: Heeft hier iemand binnen OpenWrt ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Z0ttek3 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:27:
Hoi allemaal,
Vandaag komt mijn XS-010X-Q binnen en vanavond switch ik van Caiway naar Delta.
Nu al een hoop gegoogled over hoe ik de wan als vlan instel op 100 binnen OpenWRT (custom firmware op mijn router). Maar ik krijg het niet gevonden.
Op de wiki van OpenWrt staat wel een overzicht met wat nederlandse providers maar Delta ontbreekt. Verder kan ik maar bar weinig vinden.

Zodoende nogmaals hier mijn geluk beproeven en de vraag: Heeft hier iemand binnen OpenWrt ervaring mee?
Zover ik me openwrt kan herinneren moet je een vlan id taggen op je wan poort onder je switch opties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldV
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-04 21:51
robertwebbe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:47:
@Jondalar Alleen de modellen in de startpost werken. Je bent denk ik het best uit met de Nokia XS-010X-Q. @wbschenk heeft vorige week laten weten dat de voorraad zeer binnenkort weer wordt aangevuld.

Er staan er ook een paar op Marktplaats waaronder deze.
Ter info: ik heb zojuist het model opgehaald waarmee geadverteerd wordt op marktplaats, dit blijkt een ander model te zijn dan waarmee geadverteerd wordt, het is namelijk de Nokia XS-010X-R.
Had het op het moment van ophalen helaas niet gelijk gezien. 8)7
Het doosje was netjes verzegeld maar na openen zit er wel een Delta sticker opgeplakt.
Ben zelf helaas nog niet in de gelegenheid om het XS-010X-R model te testen, maar heb door de sticker het idee dat dit geen probleem zal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HaraldV Het is nagenoeg hetzelfde product maar dan door een andere fabrikant gemaakt. Nokia zelf maakt ze niet, ze laten het maken bij verschillende partners. Ben wel benieuwd welke fabrikant nu de R is. Realtek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldV
@robertwebbe Wil het wel voor je checken, maar zou zelf niet weten hoe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Is er iets te ontdekken op de labels op de doos of het product zelf?

Edit:
Ik ben er al achter, heb een foto gevonden van de ingewanden. In deze zit een RTL9601B (= Realtek) processor. Maar hij wordt gemaakt door CIG.

[ Voor 52% gewijzigd door robertwebbe op 29-10-2024 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldV
robertwebbe schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:12:
Is er iets te ontdekken op de labels op de doos of het product zelf?

Edit:
Ik ben er al achter, heb een foto gevonden van de ingewanden. In deze zit een RTL9601B (= Realtek) processor. Maar hij wordt gemaakt door CIG.
@robertwebbe Top! jouw search skills zijn duidelijk beter dan die van mij... :) kan hem vanwege mijn verhuizing pas over 4 weken testen, maar ga er vanuit dat die gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 62vette
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-07 17:01
Hallo

Een vraag, de plaatsing in dit topic is ingegeven vanwege de grote expertise die in dit topic zit.

Binnenkort krijg ik het installatie pakket, nu alle infra klaar is, van Delta voor mijn nieuwe aansluiting. Ik heb twee jaar geleden aangegeven dat ik een 8Gb flexpakket wil en dat is bevestigd.

Gister heb ik hier via de chat contact over gehad met Delta en daar is aangegeven dat ik het Nokia XS-2426G-B modem krijg.
Maar dat is in mijn beleving toch niet correct voor een 8Gb abonnement? Er komt dan misschien wel (bijna) 8Gb binnen op het modem, maar de inkomede 5Gb poort en uitgaande ethernetpoorten zijn toch niet toereikend?
Ik heb cat 7 in mijn woning getrokken, switches vervangen en kaarten in de PC's vervangen voor de hogere snelheid.
Naar mijn idee zou in dit geval toch een Sagemcom F@st 5684 geleverd moeten worden zodat ik de 10Gb ethernet poort op een eigen switch kan zetten met 10Gb poorten?

Mocht het topic niet goed zijn hoor ik dat ook graag.
Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@62vette Het oude 8Gbps abonnement komt met een Nokia XS-2426G-B. Oude abonnement is zonder mobiel abonnement en voor een veel lagere prijs. Nieuwe 8Gbps abonnement komt met de Sagemcom F@st 5684 is duurder en er zit een mobiel abonnement aan gekoppeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@62vette Als je het maximale uit je 8 Gbps wilt halen, gebruik je beter je eigen apparatuur. Ik heb zelf een SFP+ ONT in mijn router en kan daarmee nagenoeg de 8 Gbps gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 62vette
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:58:
@62vette Het oude 8Gbps abonnement komt met een Nokia XS-2426G-B. Oude abonnement is zonder mobiel abonnement en voor een veel lagere prijs. Nieuwe 8Gbps abonnement komt met de Sagemcom F@st 5684 is duurder en er zit een mobiel abonnement aan gekoppeld.
Dank voor de reaktie. Wat kost het "oude" abonnement? € 80? Dat vind ik nog een beste prijs voor alleen Internet.
Maar het is niet helemaal een antwoord op de vraag. Met de Nokia en de ethernet poorten aan de huiszijde wordt de bandbreedte toch beperkt?
De uitgaande Nokia poort van 2,5Gb zou dan in mijn switch ingaande 10Gb poort gaan. Dan mis ik toch bijna 5Gb aan bandbreedte richting mijn LAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 62vette
robertwebbe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:14:
@62vette Als je het maximale uit je 8 Gbps wilt halen, gebruik je beter je eigen apparatuur. Ik heb zelf een SFP+ ONT in mijn router en kan daarmee nagenoeg de 8 Gbps gebruiken.
Dank daar begin ik meer aan te denken inderdaad. Maar het is toch raar dat je een 8Gb abonnement af kunt sluiten, de volle mep moet betalen maar door het geleverde modem de bandbreedte bij lange na niet haalt.
Lijkt mij bijna een geval van consumenten misleiding, het gros van de klanten zal hier niet eens bij stil staan.

Misschien een dingetje voor de consumentenbond of radar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duumke
62vette schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

Dank voor de reaktie. Wat kost het "oude" abonnement? € 80? Dat vind ik nog een beste prijs voor alleen Internet.
Maar het is niet helemaal een antwoord op de vraag. Met de Nokia en de ethernet poorten aan de huiszijde wordt de bandbreedte toch beperkt?
De uitgaande Nokia poort van 2,5Gb zou dan in mijn switch ingaande 10Gb poort gaan. Dan mis ik toch bijna 5Gb aan bandbreedte richting mijn LAN?
De verbinding is 8Gbit/s. Er staat nergens dat dat haalbaar is op een enkel device. Niet ideaal, maar wel wat het is.
Daarnaast, je hebt al geïnvesteerd in een goed netwerk, dan wil je toch niet dat een provider modem verantwoordelijk gaat zijn voor de verbinding en veiligheid... ik zou bij zo'n verbinding zeker voor eigen hardware gaan.

Ik bedenk me net... waar denk je de verbindingssnelheid daadwerkelijk op 1 device te halen? De meeste bronnen op het internet kunnen geen 8Gbit/s aanbieden, dus haal je het alsnog niet. Gecombineerd over meerdere systemen dan weer wel (meerdere aansluitingen op het modem).

[ Voor 13% gewijzigd door Duumke op 29-10-2024 12:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@62vette Ik heb ook nog een oud 8 Gbps abonnement en betaal €70 per maand, dat is echt een schijntje voor deze snelheid! Als je dit duur vindt, alles met 10 GbE is duur: routers, switches, NIC’s en daarnaast zal je eindapparaat ook best krachtig moeten zijn om 8 Gb te kunnen verwerken. 10 GbE verbruikt ook nog eens veel meer stroom. Dus als je je zorgen maakt om kosten, kun je beter een 1 Gbps abonnement kiezen.

En zoals @Duumke al aanhaalde, er zijn nauwelijks servers en toepassingen die 10 Gb halen. Nagenoeg alles is maximaal 1 Gbps.

Het Sagemcomm modem wat je nu krijgt (bij de nieuwe abonnementen) heeft een 10 Gb ethernetpoort. Alleen kan die niet in bridge modus (en dat alleen al is voor mij de reden dat ik een eigen ONT heb aangeschaft).

[ Voor 57% gewijzigd door robertwebbe op 29-10-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 62vette
Dat het misschien nu nog niet gehaald wordt, ok. Maar dat kun je als verstrekker van abonnementen toch niet gebruiken als argument.
Je stemt als oprechte leverancier de spullen die je levert toch af op het abonnement wat de klant afneemt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Je koopt een Ferrari vanwege de nieuwste techniek en mogelijkheden. Als Ferrari zegt, je krijgt op papier een Ferrari, maar omdat de maximum snelheid in Nederland toch maar 120km/u is, zetten we er wel een 1.1 drie cylinder zonder turbo in. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
In dit geval is dit hetgeen wat je besteld hebt. Een Ferrari met drie cilinders en 1,1 liter. Jij hebt niet de duurdere Ferrari met 8 cilinders en Turbo besteld. ;)

Je kunt altijd veranderen maar het kost gewoon meer.

[ Voor 14% gewijzigd door bjusterbaarlik op 29-10-2024 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 62vette
Maar resumerend, jullie zeggen koop bijvoorbeeld een Nokia XS-010X-Q en druk daar een ASUS RT-BE88U achter als je ook nog snelle WiFi wil in combinatie met de mesh punten die Delta levert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07 16:20
62vette schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:34:
Dat het misschien nu nog niet gehaald wordt, ok. Maar dat kun je als verstrekker van abonnementen toch niet gebruiken als argument.
Je stemt als oprechte leverancier de spullen die je levert toch af op het abonnement wat de klant afneemt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Je koopt een Ferrari vanwege de nieuwste techniek en mogelijkheden. Als Ferrari zegt, je krijgt op papier een Ferrari, maar omdat de maximum snelheid in Nederland toch maar 120km/u is, zetten we er wel een 1.1 drie cylinder zonder turbo in. :*)
Ze tellen het bij elkaar op. 1x 2,5Gb/s 3x 1Gb/s = 5,5Gb/s en dan nog de 2,4 & 5 wifi banden.
Pagina: 1 ... 63 ... 79 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.