Acties:
  • +7 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Onwijs bedankt voor dit alles. Het inpakken in de drukste maand van het jaar is ook niet niks.
Kreeg vandaag bericht dat hij bij mij morgen aankomt. Dat valt erg mee.
Fijne feestdagen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:56

duderuud

Sliden is koel

ernstoud schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:15:
...

Voor de rest is er geen enkele verlichting ook maar iets te doen. Delta hoeft niet te zorgen dat eigen modems werken.
Hmmm okay. Maar waarom moet ik dan contact opnemen met Delta om mijn eigen modem te registreren? En moet ik allerlei gegevens doorgeven?

Ofwel, ze moeten wel iets doen om het werkend te maken bij me thuis. En dat proces gaat te vaak fout nog waardoor oa R3D vaak aan de bak moet. Niet optimaal voor alle partijen.

Dat is het enige wat ik wil aangeven.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
duderuud schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:54:
[...]

Hmmm okay. Maar waarom moet ik dan contact opnemen met Delta om mijn eigen modem te registreren? En moet ik allerlei gegevens doorgeven?

Ofwel, ze moeten wel iets doen om het werkend te maken bij me thuis. En dat proces gaat te vaak fout nog waardoor oa R3D vaak aan de bak moet. Niet optimaal voor alle partijen.

Dat is het enige wat ik wil aangeven.
Je bent wel volhardend. Het enige dat de ACM een provider verplicht is de aansluitgegevens te publiceren en een proces voor registratie in te richten. Er berust geen enkele plicht op een provider om “het werkend te maken”.

En uiteraard moet je gegevens doorgeven. Dat is inherent aan de XGS-PON techniek.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pentiummania
  • Laatst online: 02:50

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Pasc66 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:31:
[...]

Nee nog niet - dat is namelijk wat ik op advies van de "Delta FTTH engineer" moest regelen. Maar als je dan contact opneemt met helpdesk om dit te regelen (en het verzoek ook netjes uitlegt) loop je tegen een muur van onwil & incompetentie op waar je stil van wordt. Er worden ook gewoon zaken beweerd die gewoon niet waar zijn.

Op maandagochtend beweren ze glashard dat er een ticket is en dat ik teruggebeld wordt voor een afspraak (is niet waar?)
Als ik in de middag een email ontvang dat het de "internetstoring" verholpen is (was ie zondag al..met dank aan ....) en navraag hoe het zit de signaalmonteur wordt er glashard beweerd dat er software aanpassingen gedaan zijn en dat de beloofde snelheid gehaald wordt (is ook niet waar).

Die bovenstaande situatie is echt vergelijkbaar met de Ziggo ellende van 20 jaar geleden (Docsis 1.0) etc..

Nu hebben wij hier het geluk dat we de nodige contacten hebben die dit soort dingen kunnen oplossen maar een gewone consument komt hier dus niet doorheen en rest dan niets anders dan een jurist te inschakelen. Te bizar voor woorden.
Ik weet niet of dit het laatste bericht van jou is ?
Maar ik ervaar ook zoiets dergelijks als jou vermoed ik.
Gisteren is er een monteur langs geweest die was bijna net zo snel weer weg als de bezorgers installateurs van de wasmachine en die waren weer sneller als de mensen van Coolblue.
Maar ik heb daarna wel iemand bij Delta aan de telefoon gehad en die heeft me een 25 meter kabel opgestuurd, maar dit heeft geen resultaat jammer genoeg. Na het telefonisch gesprek gisteren haalde ik wel redelijk normale download snelheden via steam, maar het was niet zo stabiel als van het weekend om even 120 GB te downloaden van CoD via battlenet/blizzard dat ging gewoon met 2gbit constant heel stabiel. Maar ik ervaar dus downloads van rond de 30 Mbit. Ook als ik probeer bijvoorbeeld een iso van ubuntu te download ook via torrent.

https://dfn.speedtestcust...57-11ee-819e-0b504193cbab

Ik las hier net van iemand anders en die vergelijkt het met Ziggo Docsis 1.0, maar Ziggo is wel een goede provider!

Er zit misschien niks anders op dan straks mijn overeenkomst met Delta op te shorten als hier niks aan gedaan kan worden.

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

ernstoud schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:57:
[...]

Je bent wel volhardend. Het enige dat de ACM een provider verplicht is de aansluitgegevens te publiceren en een proces voor registratie in te richten. Er berust geen enkele plicht op een provider om “het werkend te maken”.

En uiteraard moet je gegevens doorgeven. Dat is inherent aan de XGS-PON techniek.
Okay, we komen ergens. Dan is dus de enige vraag wat R3D elke keer moet doen. Is het een technische aanpassing die de 1e lijs niet kan doen, dan heb ik niks gezegd. Is het omdat omdat er een fout gemaakt is door de 1e lijns (gegevens verkeerd doorgegeven) dan moet dat beter.

* duderuud houdt er over op :)

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clubbtraxx
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 00:29
purge schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:27:
Onwijs bedankt voor dit alles. Het inpakken in de drukste maand van het jaar is ook niet niks.
Kreeg vandaag bericht dat hij bij mij morgen aankomt. Dat valt erg mee.
Fijne feestdagen!
Nog niet te vroeg juichen, ik had gisteren ook zo'n bericht. Echter nog niks gezien vandaag.
Status staat ook alleen nog maar op 'ontvangen door PostNL'. Het is druk zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wbschenk
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:07

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
robertwebbe schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:08:
[...]

Misschien even een samenwerking vinden met @wbschenk’s nieuwe Tweakers webshop? Print er gewoon een aantal uit en biedt ze daar aan voor 5 - 6 euro.
Ik vind het prima!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
duderuud schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:06:
[...]

Okay, we komen ergens. Dan is dus de enige vraag wat R3D elke keer moet doen. Is het een technische aanpassing die de 1e lijs niet kan doen, dan heb ik niks gezegd. Is het omdat omdat er een fout gemaakt is door de 1e lijns (gegevens verkeerd doorgegeven) dan moet dat beter.

* duderuud houdt er over op :)
Vaak dat eerste. Zo moet @R3D dus de VLAN500 mapping herstellen naar VLAN100. Maar goed wellicht kan hij beter toelichten wat de reden is dat er af en toe iets niet goed lijkt te gaan.

Informeel heb ik begrepen dat af en toe het probleem bij de eindgebruiker wel op OSI laag 8 zit :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
robertwebbe schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:01:
[...]

In de FTU zit een SC/APC female aansluiting met een verend klepje. In de praktijk kan het voorkomen dat de insteek connector van de schuiflade achter het klepje vast komt te zitten en dan heb je een probleem. Terug steken lukt dan ook niet meer, officieel zul je dan een monteur moeten laten komen en bij Delta kan dat rustig een aantal dagen duren. Je kunt (officieel) het zelf niet oplossen omdat de FTU verzegeld is… 😉 })

[Afbeelding]
Of ze vergeten de zegel erop te zetten _/-\o_ :9

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

duderuud schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:56:
[...]

Je begrijpt mijn bericht denk ik niet goed.

Ik heb R3D (2 maal) bedankt voor zijn diensten, ben erg blij met zijn persoonlijke inzet want zonder hem was het niet gelukt.

Je zegt dat "ze" niet hoeven mee te werken. Als je Delta bedoeld met "ze" dan ben ik het niet met je eens. Delta moet zorgen dat 'eigen modems' (die uiteraard geschikt zijn voor hun netwerk) werken op hun netwerk.
En dat werkt ook...maar vaak alleen met hulp van R3D. Dat zou niet zo moeten zijn.

Ik heb medelijden met "de gewone man" die geen hulp krijgt van R3D. Die krijgt toch nooit zijn 'eigen modem' werkend?

Het probleem zit imo dus in de processen van Delta. Zeker niet bij R3D :)
Ik denk dat het “moet meewerken” deel verkeerd word geïnterpreteerd.
Volgens de ACM moet de provider de kans bieden om met een zo generiek mogelijk profiel de meeste eigen modems werkend te krijgen (dat hebben we).
Wat “niet” moet in het verhaal is exotische modellen die ergens uit het buitenland worden geplukt en die een afwijking hebben werkend krijgen.
Er is een goede reden dat de lijst van bbf.247 word aangehouden voor te accepteren modellen.
Zaram hoefde niet geaccepteerd te worden, hij word gedoogd omdat het hw-profiel enigzins overeenkomt met een Nokia sfp_onu en omdat ik me persoonlijk ervoor heb geïnteresseerd.
Maar Zaram heeft de toelating van bbf.247 niet gehaald, om die reden kost het extra moeite om die werkend te krijgen.
Nokia XS-010G-Q hoeft officieel niet geaccepteerd te worden, het is volgens zijn whitepaper een gpon en geen xgs-.
Maar ook dit word gedoogd omdat het hw-profiel overeenkomt met de XS-010X-Q variant.
Dit geeft problemen met de firmware, we kunnen de registratie mooi manipuleren met een letter wijzigen maar de olt ziet onder de kap dat dit een vreemd model is waar officieel geen software voor is.
Dus voor nu weer handarbeid om dat werkend te krijgen.

Voor het automation deel moet je even begrijpen dat ondanks de populariteit op tweakers hard is gegroeid in het afgelopen jaar, de eigen modems nog steeds geen procent van de gehele netwerk stack volmaken.
Dan is het in een enterprise omgeving een simpele kwestie van prioriteiten stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Helder verhaal, kan ik niets tegenin brengen.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
R3D schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:14:
[...]

Volgens de ACM moet de provider de kans bieden om met een zo generiek mogelijk profiel de meeste eigen modems werkend te krijgen (dat hebben we).
Wat “niet” moet in het verhaal is exotische modellen die ergens uit het buitenland worden geplukt en die een afwijking hebben werkend krijgen.
Er is een goede reden dat de lijst van bbf.247 word aangehouden voor te accepteren modellen.
Zaram hoefde niet geaccepteerd te worden, hij word gedoogd omdat het hw-profiel enigzins overeenkomt met een Nokia sfp_onu en omdat ik me persoonlijk ervoor heb geïnteresseerd.
Maar Zaram heeft de toelating van bbf.247 niet gehaald, om die reden kost het extra moeite om die werkend te krijgen.
Nokia XS-010G-Q hoeft officieel niet geaccepteerd te worden, het is volgens zijn whitepaper een gpon en geen xgs-.
Maar ook dit word gedoogd omdat het hw-profiel overeenkomt met de XS-010X-Q variant.
Dit geeft problemen met de firmware, we kunnen de registratie mooi manipuleren met een letter wijzigen maar de olt ziet onder de kap dat dit een vreemd model is waar officieel geen software voor is.

Voor het automation deel moet je even begrijpen dat ondanks de populariteit op tweakers hard is gegroeid in het afgelopen jaar, de eigen modems nog steeds geen procent van de gehele netwerk stack volmaken.
Dan is het in een enterprise omgeving een simpele kwestie van prioriteiten stellen.
En mede om die reden moeten jij en @fagao een mooie kerstbonus krijgen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pentiummania schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:04:
[...]

Gisteren is er een monteur langs geweest die was bijna net zo snel weer weg als de bezorgers installateurs van de wasmachine en die waren weer sneller als de mensen van Coolblue.
Maar ik heb daarna wel iemand bij Delta aan de telefoon gehad en die heeft me een 25 meter kabel opgestuurd, maar dit heeft geen resultaat jammer genoeg. Na het telefonisch gesprek gisteren haalde ik wel redelijk normale download snelheden via steam, maar het was niet zo stabiel als van het weekend om even 120 GB te downloaden van CoD via battlenet/blizzard dat ging gewoon met 2gbit constant heel stabiel. Maar ik ervaar dus downloads van rond de 30 Mbit. Ook als ik probeer bijvoorbeeld een iso van ubuntu te download ook via torrent.

Ik las hier net van iemand anders en die vergelijkt het met Ziggo Docsis 1.0, maar Ziggo is wel een goede provider!

Er zit misschien niks anders op dan straks mijn overeenkomst met Delta op te shorten als hier niks aan gedaan kan worden.
Is dit resultaat met het stock modem van Delta of een eigen modem? Indien het laatste, wat haal je met het het stock modem?

En hoe komt het dat de monteur zo snel weg was? Want als ik een serieus issue heb dan zal ik echt de noodzaak wel duidelijk maken (op een nette manier dan he hahaha).

[ Voor 5% gewijzigd door justdaboo op 20-12-2023 19:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]
[…]
Dat klopt niet. De eerste letters geven aan dat het een XGS versie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonkentrekker
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 10:05
duderuud schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:42:
(Mocht je het willen weten, de Zaram module zit in een R68S mini PC waar pfSense op draait.)
Heb je een 8GB/s abonnement bij Delta? Zoja, wat voor snelheden haal je met de R68S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

robertwebbe schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:11:
[...]

Dat klopt niet. De eerste letters geven aan dat het een XGS versie is.
Let’s agree to disagree.
XS-010G-Q —-> gpon 1G/2.5G
XS-010X-Q —-> xgs-pon 1G/2.5G/10G
Dat is hoe het in mijn belevenis is.
Anyway de OLT ziet de -G variant niet als gelijke van de -X om de firmware automatisch bij te werken.
Ze hebben ook niet hetzelfde hw-profiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

vonkentrekker schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:43:
[...]

Heb je een 8GB/s abonnement bij Delta? Zoja, wat voor snelheden haal je met de R68S?
Nee, 1GB

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
R3D schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:12:
[...]

Let’s agree to disagree.
Anyway de OLT ziet de -G variant niet als gelijke van de -X om de firmware automatisch bij te werken.
Zie datasheet, pagina 3 linksboven: XGS-PON. Hoe zou het ook anders kunnen zijn… er werken er al een paar op Delta infra toch?

Volgens mij is GPON redelijk fundamenteel anders. Onder andere andere golflengte… 1480/1290 versus 1570/1270.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 20-12-2023 23:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clubbtraxx
R3D schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:12:
[...]

Let’s agree to disagree.
Mwoah, XGS staat toch heel duidelijk in de specs hierboven...
De G en X staan eerder voor (multi)gigabit en 10gbit.
De standaard geleverde XS-2426G-B 2.5GWifi-6 is er ook in een 10gbit/wifi-7 versie te weten de XS-2437X-A...
Het G en X patroon in de Nokia device benamingen lijkt me vrij duidelijk ;)

Wellicht interessant om eens de bekijken bij Delta:

https://www.nokia.com/net...-networks/ont-xs-2437x-a/

[ Voor 7% gewijzigd door Clubbtraxx op 20-12-2023 23:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Klopt. En de GPON versie heeft type aanduiding G-010G-Q.

Edit:
Volgens mij is de eerste aanduiding voor het streepje het type PON (G= G-PON en XS=XGS-PON), daarna het aantal telefonie poorten, dan het aantal LAN poorten, dan het aantal wifi banden (2= 2,4+5 en 3=2,4+5+6), dan de wifi generatie (6 of 7), dan de LAN poort snelheid (G= 1+2,5 / X=1+2,5+5+10 en S=SFP) en daarna het type apparaat (waarbij de Q voor Qualcomm staat, de Z voor Zaram, de A voor Alcatel-Lucent en de B voor Broadcom).

Voorbeelden: XS-2437X-A en XS-110G-A.

[ Voor 140% gewijzigd door robertwebbe op 21-12-2023 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Itay
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-07 14:08
[...]

Just one question,

Do you need then to do something on your side for each Nokia XS-010G-Q so it will get the firmware or it’s automatically identified now from Delta’s side?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 12:39
Geen idee of het hier mag, maar dit is de site van Jonatan (Jampot007)

https://protofa.nl/

Voor het geval je zelf geen 3D printer hebt.

Zal nog ff navragen bij Jonatan of ik de prijs die ik betaal incl. verzenden hier ook mag plaatsen zodat jullie ook gelijk een indicatie hebben.

En zoals verwacht was dat geen enkel probleem _/-\o_ :

Printkleur zwart inclusief verzenden €12 8)

[ Voor 16% gewijzigd door madbwr op 21-12-2023 11:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Doctor-B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mijn Zaram werkt met Caiway. Dank aan @ernstoud voor het organiseren van de inkoopaktie en aan @R3D voor het drukken op de juiste knopjes!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Itay
Nokia - XS-010G-Q (And possibothers10X-Q)
This is a summary of E2E installation and setup/mistakes for the Nokia XS-010G-Q.
High level of the steps:
1. Purchase XS-010G-Q and cable
2. Register with Delta
3. Connect - Software update
4. Change/update router settings (VLAN)
5. Run

I'll actually start from the end - when the ONT (Modem) works properly:
1. Power - on permament green.
2. PON - on permament green
3. Alarm - off
4. Data - blinking green

General comment - I must say, I didn't anticipate it being so "hard". I'm not a common user, but not an expert as well. I don't have a problem with DIY to a certain extent. I do think Delta should either open bridge mode on the Nokia they provide or (which I think should be preferred to them) provide a Nokia XS-010G-Q for most users. I don't see why 99% of users would need in the foreseeable timeline a 10G connection at home.
When I was with Caiway - I "fought" with them and got a modem only device.

Preface:
As I moved from Caiway to Delta (mainly due to their sale price of 35€) I then learned their device doesn't have bridge mode so I ended up on this thread. As someone who has a "simple" network at home, I didn't want to spend more than a 100€ on some other ONT (XS-010X-Q - which is also hard to get as new or the Huawei - which gets to around 200€ with shipping). So, luckily, in this thread I was made aware of the Nokia XS-010G-Q (only 30-40€) and once @Hammetje approved it's working as expected on the network I "immediately" ordered it and got it in.

1. Order
I ordered the XS-010G-Q via EBAY link (currently out of stock - I'm amazed we have only one source at logical price all over).
Also ordered a cable (according the TS link) - it's just 4.5€

2. Register the Device with Delta
Once I had the device at hand I contacted the chat and followed the "script" - provided all info as needed, with a somewhat fake MAC address. (Please notice if you do it during Friday-end of Sunday it will only happen on Monday during the day).

3. Connecting the device
First thing to connect is to use this guide (from TS) and use the "empty" FTU in the fiber connection to insert the cable you bought on step 1 into. - Very easy - one "tip" - check which way the "tooth" is facing - at least I did check before inserting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZCoFlF8d6y89kM7lZLRwIeBo_w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/feYoPgabBViQq8D1q79lsgSE.png?f=user_large

Once connected (notice you can use the AC adapter from Delta's Nokia for the XS-010G-Q) Power goes on, PON is blinking. After some time/night - PON stop blinking and become permament - it is connected to the system. BUT, you still have the wrong version of the software. You can't update it on your own (download and install) and it must come via Delta to your device. Here via the thread I got a few comments/tips which not all were correct - please pay attention to what I wrote in the beginning (of how it should work as expected):
1. If the PON is permament - it means everything is OK from Delta's side, it only a wrong router setup that is wrong. - This was false (to a certain extent I assume).
2. To be confirmed - if you leave it connected at night - the update will come in as the system updates it automatically - seems the system does it only for the XS-010X-Q, and you need our dear friend R3D to push the update to your modem.
Once confirmed - I'll update this point.

The problem I experienced (later known as related with the software) is that if the PON is connected - the data disconnects. So if I would disconnect the fiber - I could for example reach the UI of the Nokia and the data led was blinking. Once I connect the Fiber - the Data dies. I also saw this on my router which claimed at that point that it's not connected to anything on the WAN side.
Then came the saviour in the thread who said - this sounds exactly like the problem I've had with the XS-010X-Q before updating the software.

After 2 Nights it didn't work, I wrote a message to R3D, and on the 3rd night I connected it again. Morning comes and I see both PON on and Data blinking - Eureka.
The active version is the latest and the standby is the original one that had the issue:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-zmf5U_x_qzu0xMRL2bNbn61qE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mYtb3T9JZtf5jTNq3rz7PKAL.png?f=fotoalbum_large

4. At that point I connected to my router (Asus Zenwifi CT8, small tip - I connected it to the Delta's Nokia so it would get an IP address and easily addresable, made the changes and only then connected it again to the XS-010G-Q).
2 things to do on the router:
a. Change from access point mode (needed when using Delta's Nokia) to router mode
b. Setup VLAN - in my case via the "IPTV" setup. You need to put the VLAN tagging on 100.

5. That's it, it's running fine, internet is as expected, back to my own router and settings.

Thanks to those who helped directly and indirectly. It was an "interesting" experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Itay schreef op donderdag 21 december 2023 @ 01:47:
[...]

Just one question,

Do you need then to do something on your side for each Nokia XS-010G-Q so it will get the firmware or it’s automatically identified now from Delta’s side?
This model needs manual changes as it's only in the hardware database because it's a Nokia, but not in the rest of the rest of the provisioning chain.
So the software needs to be manually corrected because it is not in our software management.
And because these models come with the AOCK68/AOCK57/AOCK80 version which is to old for our systems to recognize.
The hw-profile is basic so some settings are on default which also need to be disabled to get the device through the authentication/activation.
Last but not least, this model is not on the BBF.247 acceptance list.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Itay
R3D schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:56:
[...]

This model needs manual changes as it's only in the hardware database because it's a Nokia, but not in the rest of the rest of the provisioning chain.
So the software needs to be manually corrected because it is not in our software management.
And because these models come with the AOCK68/AOCK57/AOCK80 version which is to old for our systems to recognize.
The hw-profile is basic so some settings are on default which also need to be disabled to get the device through the authentication/activation.
Last but not least, this model is not on the BBF.247 acceptance list.
So, do you need to manually do it per user for now?

Lucky us :) Thanks,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-08 11:14

Barryke

blauw

Had ik een jaar geleden geweten dat SPF+ ging werken, had ik toen wel voor de 8Gbps trial/aanbieding gekozen die Delta in mijn wijk had. Destijds geïnformeerd maar het zou het neerkomen op enkele losse (!) 2.5+1Gbps lijntjes uit een Nokia modem. Hierdoor zou geen enkele verbinding die volledige snelheid kunnen halen, even if i tried.

Ach nu dan misschien in de toekomst.. omdat het kan.

[ Voor 21% gewijzigd door Barryke op 21-12-2023 12:21 ]

Error 304: Please hit any user to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pentiummania
  • Laatst online: 02:50

Pentiummania

i.imgur.com /X6rHMRT.jpg

Pentiummania schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:04:
[...]

https://dfn.speedtestcust...f6-11ee-a4e5-93a0e820fa9a

Ik heb gisteren mijn modem gereboot de Nokia B, nu heb ik weer een nieuw ip adres.

win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/Pentiummania https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-09 16:21
hier overigens een 62.45.174.xxx adres en niet in CG-NAT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Mapje schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:41:
@robertwebbe

Er is ook nog een ander model FB die waarschijnlijk met DELTA werkt :

FRITZ!Box 5690 XGS for fiber optics with 10 gigabit/s
(WiFi 7 + Zigbee)

Of die al in Nederland verkrijgbaar is weet ik eigenlijk niet.
naar alle waarschijnlijkheid Q1 2024 geintroduceert.

• R3D
  • Niet online

R3D

.

[ Voor 99% gewijzigd door R3D op 21-12-2023 13:50 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

@Coolhva
Ik hier al eerder antwoord op gegeven , maar het Nokia modem blijft gewoon actief.
De reden waarom gevraagd word het eigen modem aan te sluiten is:
A) Veel fouten worden gemaakt in het doorgeven van het PON-ID.
Als het modem is aangesloten kunnen wij het correcte PON-ID aflezen op de OLT.
B) Gevalletjes als de Zaram hebben een aanpassing nodig wat alleen kan gebeuren als het actief is en anders trekt hij dus de vlan-mapping uit elkaar.
C) Nu het op de meeste OLT's nog meevalt kan de Nokia naast het eigen modem actief zijn, naar mate het drukker gaat worden zal er in de toekomst maar 1 device actief kunnen zijn, dus bij aanmelding van eigen modem zal het Nokia modem inactief worden tot het verzoek er weer is om terug te gaan naar de Nokia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:46
fonias schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:45:
Zojuist via de Delta chat mijn Zaram aangemeld.
Ging soepel en snel.
Ben benieuwd wanneer ik de afmelding krijg van het ticket en of het dan meteen werkt.
Heb helaas nog geen afmelding mail gehad van Delta.
Of ze hebben het druk of zijn ze het vergeten af te melden?
Ervaring was in het algemeen toch in de ochtend melden en einde dag afgerond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:44
fonias schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:07:
[...]

Heb helaas nog geen afmelding mail gehad van Delta.
Of ze hebben het druk of zijn ze het vergeten af te melden?
Ervaring was in het algemeen toch in de ochtend melden en einde dag afgerond?
1 werkdag zou de norm zijn. ma t/m do 24 astronomische uren.
Vrijdag heeft DFN prio aan andere zaken.
in het weekend zit men zelf ook te genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_IT
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-08 10:34
Zojuist ook de ZARAM aangemeld.
Bedankt @ernstoud voor alle goede zorgen!
En @R3D bedankt en sterkte met en voor de beun!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
R3D schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:51:
[...]
C) Nu het op de meeste OLT's nog meevalt kan de Nokia naast het eigen modem actief zijn, naar mate het drukker gaat worden zal er in de toekomst maar 1 device actief kunnen zijn, dus bij aanmelding van eigen modem zal het Nokia modem inactief worden tot het verzoek er weer is om terug te gaan naar de Nokia.
Betekent dit dat er voor elk modem een eigen poort wordt gereserveerd op een specifieke OLT?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
robertwebbe schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:01:
[...]

Betekent dit dat er voor elk modem een eigen poort wordt gereserveerd op een specifieke OLT?
Ik gok dat een OLT N keer (128 keer) gesplit kan worden, dus nu nemen we twee registraties in beslag (eigen ONT / Delta ONT), dus ik kan met het prima voor stellen dat dit niet handig is voor de schaalbaarheid / kosten.
(bijv als de OLT vol is moet Delta een nieuwe OLT toevoegen, aka extra kosten maken)

ps. ik hoop wel dat er tzt goede selfservice functionaliteit komt voor de mijn delta omgeving, om bijv. te switchen of in te zien wat de huidige registratie / status is

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Barryke schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:19:
Had ik een jaar geleden geweten dat SPF+ ging werken, had ik toen wel voor de 8Gbps trial/aanbieding gekozen die Delta in mijn wijk had. Destijds geïnformeerd maar het zou het neerkomen op enkele losse (!) 2.5+1Gbps lijntjes uit een Nokia modem. Hierdoor zou geen enkele verbinding die volledige snelheid kunnen halen, even if i tried.

Ach nu dan misschien in de toekomst.. omdat het kan.
In Amsterdam zei men vroeger (in de tijd dat er nog kolenstook was) “as as meel was aten we iedere dag pannenkoeken”.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

@robertwebbe iedere poort op een splitter correspondeert 1op1 met een odf positie die neer een ftu(klant adres) loopt.
dat is niet het probleem, het probleem is dat de olt alle registraties op de splitter opslaat, dus zoals in jou geval 6 devices aanmelden betekent maar 1 fysieke poort, maar wel 6 registraties op de splitter.
Administratief als je de max hebt bereikt kan er niks meer vanuit provisioning bij ook al zijn die 6 devices maar op 1 fysieke poort.
Dus uiteindelijk gaan we naar een 1 customer 1 device principe wat logisch is en bij andere ISP's al de norm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madbwr
Yesss pakje binnen ☺️

Nu alleen nog ff wachten op Delta, zouden juni/jullie beginnen met aanleg en 1e kwartaal 2024 zou alles werken.
Helaas zijn ze nog niet aangevangen met de werkzaamheden 😢

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peewee.
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-09 16:49
madbwr schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:46:
Yesss pakje binnen ☺️

Nu alleen nog ff wachten op Delta, zouden juni/jullie beginnen met aanleg en 1e kwartaal 2024 zou alles werken.
Helaas zijn ze nog niet aangevangen met de werkzaamheden 😢
Dan kan het nog wel even duren. Mijn "sprietje" was al in augustus in mijn huis binnen en afgewerkt, aansluiten kan nog steeds niet (Deltanetwerk wacht op onderdelen en elektriciteit ergens verderop) :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 16:02
Mijn aangetekende pakketje ook in de brievenbus gevonden |:( . Ik snap dat ze druk zijn bij PostNL maar om een aangetekend pakket gewoon op de fiets te bezorgen vind ik wel erg vreemd. Ook zijn ze bij PostNL het pakket kwijt want volgens de track en trace is het pakket nog in het sorteercentrum...

@ernstoud @robertwebbe @justdaboo bedankt voor al jullie moeite hiervoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
R3D schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:30:
@robertwebbe iedere poort op een splitter correspondeert 1op1 met een odf positie die neer een ftu(klant adres) loopt.
dat is niet het probleem, het probleem is dat de olt alle registraties op de splitter opslaat, dus zoals in jou geval 6 devices aanmelden betekent maar 1 fysieke poort, maar wel 6 registraties op de splitter.
Administratief als je de max hebt bereikt kan er niks meer vanuit provisioning bij ook al zijn die 6 devices maar op 1 fysieke poort.
Dus uiteindelijk gaan we naar een 1 customer 1 device principe wat logisch is en bij andere ISP's al de norm.
Ah, duidelijk. Dat is toch weer anders dan coax / DOCSIS, daar kun je gewoon je modem meenemen en ergens anders in de foodprint inprikken. Zolang je maar verbonden bent met het netwerk, werkt het. Maar dat geldt dus niet bij XGS-PON op DFN.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

robertwebbe schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:59:
[...]

Ah, duidelijk. Dat is toch weer anders dan coax / DOCSIS, daar kun je gewoon je modem meenemen en ergens anders in de foofprint inprikken. Zolang je maar verbonden bent met het netwerk, werkt het. Maar dat geldt dus niet bij XGS-PON op DFN.
Nope, op de oudere technologieën werden de diensten toegewezen aan de lijn, dus het device op de lijn was makkelijk verwisselbaar.
Op pon worden diensten toegewezen aan device-id, stel er zou geen security zijn daarop en je zou twee keer hetzelfde device op het netwerk zetten worden ze beide geblokkeerd.
Als je je device ergens anders wil gebruiken zal hij eerst administratief verwijderd moeten worden op de ene locatie voordat hij wat gaat doen op een nieuwe locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clubbtraxx
ernstoud schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:50:
Wil je een klacht over de bezorging van aangetekende stukken gewoon in de brievenbus bij PostNL indienen. Communicatie kan alleen via een chat… er zijn er 94 voor u.

Gaat lekker daar.
Als je toch aan het klagen bent... Hier weer niks ontvangen vandaag, terwijl de app gewoon zegt bezorgd in de brievenbus. Lekker betrouwbaar zo PostNL!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:50:
Wil je een klacht over de bezorging van aangetekende stukken gewoon in de brievenbus bij PostNL indienen. Communicatie kan alleen via een chat… er zijn er 94 voor u.

Gaat lekker daar.
En na een half uur in die chat “Er is iets mis.” Met een telefoonnummer. Dat gaan we dan morgen maar eens bellen. Met natuurlijk weer tientallen wachtenden. Service tegenwoordig… pfff…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Clubbtraxx schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:36:
[...]

Als je toch aan het klagen bent... Hier weer niks ontvangen vandaag, terwijl de app gewoon zegt bezorgd in de brievenbus. Lekker betrouwbaar zo PostNL!
Ik had dit met Efteling abonnementen. Ik kreeg op 4 dec de melding dat deze de 5e in de brievenbus zouden zitten. Wel andere post…. Maar pas op 12 december de pasjes in bezit. Het is droevig gesteld met de post…

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ecke schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:59:
Mijn aangetekende pakketje ook in de brievenbus gevonden |:( . Ik snap dat ze druk zijn bij PostNL maar om een aangetekend pakket gewoon op de fiets te bezorgen vind ik wel erg vreemd. Ook zijn ze bij PostNL het pakket kwijt want volgens de track en trace is het pakket nog in het sorteercentrum...

@ernstoud @robertwebbe @justdaboo bedankt voor al jullie moeite hiervoor!
Ik ben in mn jeugd een paar maanden postbode geweest, toen bezorgde we ook kleine pakketten en aangetekende brieven, maar dit was super streng, zoals het moet zijn. Dit moesten we persoonlijk overhandigen…

Het is tegenwoordig toch allemaal maar lastig, vooral als er communicatie of contact nodig is.

Ik heb ooit na 2 dagen wachten op een pakketje met een Nokia ONT maar een zoektocht ingesteld en vond de doos doorweekt naast een van de schuren. Gelukkig had het plakband de Nokia gered, maar de doos was overleden… en dit is al even geleden en toen waren de ONT’s nog niet zo beschikbaar als nu, dus ik was best zuur…

[ Voor 3% gewijzigd door justdaboo op 21-12-2023 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renpetra
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-07 21:32
Vraagje vandaag de Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 aangesloten op mijn 5gig verbinding maar krijg maar

2056 mbps up en down terwijl als ik de sagemcom van dfn aansluit tegen de 3850 mbps krijg.

De Huawei een reset gegeven hielp niet.

Iemand een idee waarom dit zich voordoet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Renpetra schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:50:
Vraagje vandaag de Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 aangesloten op mijn 5gig verbinding maar krijg maar

2056 mbps up en down terwijl als ik de sagemcom van dfn aansluit tegen de 3850 mbps krijg.

De Huawei een reset gegeven hielp niet.

Iemand een idee waarom dit zich voordoet?
Dan de ultime vraag… hoe is dit gemeten :) ?
In de browser met Ookla Speedtest… naar welke server? Of met een iPerf3 test met een juiste aantal streams..?

[ Voor 11% gewijzigd door justdaboo op 21-12-2023 20:16 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tuky
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-07 12:42
Begin van de week de Zaram ontvangen, vandaag de provisioning aangevraagd bij Weserve. Hopelijk nog voor het weekend link, anders eventjes wachten voor na de kerst.
Configuratie staat al gereed in de Fortigate. Met de Nokia ONT ging het in ieder geval als een zonnetje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGB8aQ57AHoTsDeoHjRdFw-u4us=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hx2TRa9yPgrNwcAPRWZTeGva.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:04
De Zaram vandaag ontvangen. Precies volgens de planning van Postnl.

Nogmaals dank voor het vele werk wat je er in hebt gestopt @ernstoud!.
Enigsinds offtopic maar hieronder de huidige status van de ONT op het KPN-netwerk voor de geïnteresseerden.

Helaas zijn er minder hoopvolle berichten over de ondersteuning van de Zaram op het KPN-netwerk met KPN als provider. De implementatie van QinQ lijkt onvolledig in de ONT waardoor het verkeer terug richting de provider op het eerst beschikbare vlan wordt gezet. We zijn nog in onderzoek of hier nog een workaround voor gevonden kan worden

Acties:
  • +6 Henk 'm!
leander-s schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:30:
De Zaram vandaag ontvangen. Precies volgens de planning van Postnl.

Nogmaals dank voor het vele werk wat je er in hebt gestopt @ernstoud!.
Enigsinds offtopic maar hieronder de huidige status van de ONT op het KPN-netwerk voor de geïnteresseerden.

Helaas zijn er minder hoopvolle berichten over de ondersteuning van de Zaram op het KPN-netwerk met KPN als provider. De implementatie van QinQ lijkt onvolledig in de ONT waardoor het verkeer terug richting de provider op het eerst beschikbare vlan wordt gezet. We zijn nog in onderzoek of hier nog een workaround voor gevonden kan worden
Tja, dan moet er meer druk op de firma Zaram gezet worden om dit op te lossen. Ze zijn - zo heb ik begrepen - met partijen in gesprek om dit product breder in deze regio in te zetten. Richting mij is aangegeven dat ze er voor naar NL willen komen, ik neem aan om te testen. Nu deze SFP via webshops in NL te koop is, is er voor mij geen reden om dit op te pakken.

Ook op de Delta infra zijn kleine aanpassingen rond VLAN “negotiation” (mijn term) maar Delta wil deze SFP ondersteunen o.a. omdat hij ook door Nokia verkocht wordt onder eigen label. En dus met het generieke profiel in een Nokia OLT (bijna) ondersteund wordt. Dus voert een Delta engineer nu nog handmatig een kleine aanpassing door waardoor het juiste VLAN geselecteerd wordt. Een proces dat binnenkort geautomatiseerd wordt.

Delta heeft uitgesproken actief vrije modemkeuze te ondersteunen, vandaar.

Kan of wil KPN dat niet, is er geen work-around of komen de technici van KPN en Zaram er niet uit, is het over en uit.

En ook de fs.com SFP werkt niet op KPN infra begrijp ik. Op Delta infra was daarvoor ook een eigen profiel nodig.

Laat KPN klanten dus weinig keus… geen SFP oplossing :? .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-09 13:09
Hier in zeeland pakketje ook ontvangen, denk dat het aanmelden iets voor het nieuwe jaar wordt.
Bedankt voor de service!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 00:35
Hier ook de Zaram vanmiddag ontvangen.
Gelijk bij Caiway aangemeld en maar alvast de Zaram aangesloten in de verwachting dat het pas de volgende dag zou werken als ik geluk zou hebben. Backup internet aanwezig, dus had toch geen downtime.
Had de SFP+ poort al voorgeconfigureerd in OPNsense en blijkbaar was dat voldoende, want 2 uur later zag ik in de router dat ik al een IP had en dat internet netjes over Caiway liep.
Volgens de logs was ie toen al een uur online, dus dat ging bloedsnel eigenlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecke
ta_chi79 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:47:
Hier ook de Zaram vanmiddag ontvangen.
Gelijk bij Caiway aangemeld en maar alvast de Zaram aangesloten in de verwachting dat het pas de volgende dag zou werken als ik geluk zou hebben. Backup internet aanwezig, dus had toch geen downtime.
Had de SFP+ poort al voorgeconfigureerd in OPNsense en blijkbaar was dat voldoende, want 2 uur later zag ik in de router dat ik al een IP had en dat internet netjes over Caiway liep.
Volgens de logs was ie toen al een uur online, dus dat ging bloedsnel eigenlijk!
Dat is wel heel snel. Ik heb vanavond de SFP voor me broer doorgegeven zodat ik hem morgenavond kan configureren. Ik zie zijn UDM Pro nog online dus zijn verbinding is nog niet omgezet :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonias
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:46
Hmmm, 2 werkdagen voorbij en nog geen afmeld mail gehad van Delta :/
Misschien stiekem aansluiten en kijken of het werkt?
Of morgen nog even afwachten?
Ben super geduldig O-) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fonias schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:19:
Hmmm, 2 werkdagen voorbij en nog geen afmeld mail gehad van Delta :/
Misschien stiekem aansluiten en kijken of het werkt?
Of morgen nog even afwachten?
Ben super geduldig O-) :+
Proberen kan altijd *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renpetra
justdaboo schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:08:
[...]

Dan de ultime vraag… hoe is dit gemeten :) ?
In de browser met Ookla Speedtest… naar welke server? Of met een iPerf3 test met een juiste aantal streams..?
Ik meet altijd op dezelfde manier vanuit mijn router naar hetzelfde adres en meerdere keren zodat ik kan zien
Wat de snelste is en een gemiddelde.

Als ik 15 metingen uitvoer met de Huawei en daar komt iedere keer 2056 mbps uit en
Daarna met de sagemcom dezelfde metingen herhaal en daar komt 3850 Mbps uit ,
Lijkt het mij wel dat er ergens een bottleneck zit.

U suggereert dat ik zo maar wat aan rommel dat is niet het geval ik loop al lang genoeg mee dat ik weet wat ik doe.

[ Voor 16% gewijzigd door Renpetra op 21-12-2023 22:31 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Renpetra schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:24:
[...]

Ik meet altijd op dezelfde manier vanuit mijn router naar hetzelfde adres en meerdere keren zodat ik kan zien

Als ik 15 metingen uitvoer met de Huawei en daar komt iedere keer 2056 mbps uit en

U suggereert dat ik zo maar wat aan rommel dat is niet het geval ik loop al lang genoeg mee dat ik weet wat ik doe.
Ik moet als eerste even kwijt dat het niet gebruikelijk en wenselijk is om het op de persoon te spelen. Moet zeggen dat ik het persoonlijk erg onnodig vind.

Daarnaast suggereer ik juist niets, maar stel vragen, dit omdat dit niet bij de resultaten van je meting lezen was. Als er wat op het forum gepost wordt is soms een beetje extra context fijn naast enkel de getallen, dit brengt je vaak sneller bij de oplossing of bottleneck ;)

Toevoeging:
We zitten hier immers niet om elkaar te plagen maar om elkaar te helpen en een bijdragen te leveren aan een gedeelde technische interesse.

[ Voor 6% gewijzigd door justdaboo op 21-12-2023 22:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-09 17:04
En na wat werk van R3D ook online met de Zaram op VLAN100(VLAN500 werkte out of the box). Hypermodern IPv6 only :+

Ondertussen R3D weer gevraagd maar iemand hier een idee? OPNsense krijgt geen IPv4 DHCP lease.

Setup is Fiber>Zaram>Mikrotik switch>ethernet>OPNsense machine. OPNsense stuurt een DHCP discover, maar krijgt nooit een DHCP offer terug.

IPv6 verbinding werkt prima, dit bericht is verzonden via IPv6 :)

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Renpetra schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:24:
[...]

Probeer vanuit de router een iperf:
“iperf3 -c speedtest.novoserve.com -bidir -b 5G -P 20”
Laat even weten wat je resultaten zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

ernstoud schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:06:
[...]

Tja, dan moet er meer druk op de firma Zaram gezet worden om dit op te lossen. Ze zijn - zo heb ik begrepen - met partijen in gesprek om dit product breder in deze regio in te zetten. Richting mij is aangegeven dat ze er voor naar NL willen komen, ik neem aan om te testen. Nu deze SFP via webshops in NL te koop is, is er voor mij geen reden om dit op te pakken.

Ook op de Delta infra zijn kleine aanpassingen rond VLAN “negotiation” (mijn term) maar Delta wil deze SFP ondersteunen o.a. omdat hij ook door Nokia verkocht wordt onder eigen label. En dus met het generieke profiel in een Nokia OLT (bijna) ondersteund wordt. Dus voert een Delta engineer nu nog handmatig een kleine aanpassing door waardoor het juiste VLAN geselecteerd wordt. Een proces dat binnenkort geautomatiseerd wordt.

Delta heeft uitgesproken actief vrije modemkeuze te ondersteunen, vandaar.

Kan of wil KPN dat niet, is er geen work-around of komen de technici van KPN en Zaram er niet uit, is het over en uit.

En ook de fs.com SFP werkt niet op KPN infra begrijp ik. Op Delta infra was daarvoor ook een eigen profiel nodig.

Laat KPN klanten dus weinig keus… geen SFP oplossing :? .
Tjaa, KPN heeft mij niet (meer😆)
En echt effort om het wel werkend te krijgen zit er ook niet echt in, beetje jammer.
Binnenkort zet ik van mij op het ODIDO netwerk, maar ook zij hebben nog veel te leren over eigen modem toegang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leander-s
R3D schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:23:
[...]

Tjaa, KPN heeft mij niet (meer😆)
En echt effort om het wel werkend te krijgen zit er ook niet echt in, beetje jammer.
Binnenkort zet ik van mij op het ODIDO netwerk, maar ook zij hebben nog veel te leren over eigen modem toegang.
Persoonlijk heb ik nog steeds hoop een goede uitkomst. Er is achter de schermen nog steeds activiteit. Ben bijvoorbeeld zelf nog steeds in gesprek met de KPN engineer en hij gaat het nog verder de organisatie in brengen. Echter heb je natuurlijk te maken met een groot bedrijf en complexe infrastructuur dus ik verwacht niet meteen snel resultaat.

Daarnaast zit je natuurlijk met een implementatievraagstuk, als ik de standaard een beetje doorkijk staat er niet echt uitgewerkt hoe een techniek zoals QinQ geïmplementeerd moet zijn. Dus als een vendor aangeeft het werkt na behoren en ze laten dan zo'n techniek buiten beschouwing dan kan je weinig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Renpetra
R3D schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:19:
[...]

Probeer vanuit de router een iperf:
“iperf3 -c speedtest.novoserve.com -bidir -b 5G -P 20”
Laat even weten wat je resultaten zijn.
Allereerst mijn excuses voor de harde taal vanavond was mijn fout gaat niet weer gebeuren.

Beste R3D ik kan vanuit mijn ASUS GT-AXE16000 router alleen naar specifieke servers testen die lijst wordt vanzelf opgehaald.

En ik kan helaas niet testen met een aangesloten computer want die heb ik niet gebruik laptop met usb netwerk dongle en die gaat maar tot 2.5 gig verbinding.

Ik heb wel een screenshot van verschillende metingen hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8-eFE1SxPWYz0J7UDD1eTSG_Jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zqJQdBpjmyroVkftOfNxE7A4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Renpetra op 22-12-2023 00:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
leander-s schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:57:
[...]

Persoonlijk heb ik nog steeds hoop een goede uitkomst. Er is achter de schermen nog steeds activiteit. Ben bijvoorbeeld zelf nog steeds in gesprek met de KPN engineer en hij gaat het nog verder de organisatie in brengen. Echter heb je natuurlijk te maken met een groot bedrijf en complexe infrastructuur dus ik verwacht niet meteen snel resultaat.

Daarnaast zit je natuurlijk met een implementatievraagstuk, als ik de standaard een beetje doorkijk staat er niet echt uitgewerkt hoe een techniek zoals QinQ geïmplementeerd moet zijn. Dus als een vendor aangeeft het werkt na behoren en ze laten dan zo'n techniek buiten beschouwing dan kan je weinig.
Ik denk dat het heel moeilijk is om dit vanuit Zuid Korea te managen, ik heb begrepen dat ze aan hun kant op een Nokia OLT getest hebben. En als het dan werkt en naar hun mening zich aan de eisen houdt…

De Zaram SFP voldoet vrijwel aan de BBF.247 eisen, op de punten waar dat niet zo was, was volgens @fagao geen probleem voor Delta. Anderzijds is op Delta ook het VLAN issue natuurlijk niet zoals het hoort en hebben we de wizardry van @R3D dus nodig.

Complex gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Renpetra schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:02:
[...]

Allereerst mijn excuses voor de harde taal vanavond was mijn fout gaat niet weer gebeuren.

Beste R3D ik kan vanuit mijn ASUS GT-AXE16000 router alleen naar specifieke servers testen die lijst wordt vanzelf opgehaald.

En ik kan helaas niet testen met een aangesloten computer want die heb ik niet gebruik laptop met usb netwerk dongle en die gaat maar tot 2.5 gig verbinding.

Ik heb wel een screenshot van verschillende metingen hier.

[Afbeelding]
Ik mag hopen dat je deze speedtest niet over Wifi en vpn trekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterdude
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:44
Gisteren bericht gehad van de onze held @R3D .
Vanochtend de vezel om kunnen steken hopen dat in de komende uren het netwerk de SFP oppakt en ik een link krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hb100
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-09 12:17
Helaas, helaas. Vanmorgen contact gehad, via de chat, en blijkt dat mijn aanmelding niet verwerkt is woensdag . Er is dus nu een nieuw ticket aangemaakt. Ik kreeg nu ook een bevestiging per mail, dus goed om te weten dat je bevestiging krijgt (had ik woensdag niet gekregen namelijk).

Nu wachten dus op de provisioning...maar dat zal dan waarschijnljik na de kerst worden..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• henleu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 10:41
Wat gegevens van de Mikrotik en de Zaram. De internet verbinding loopt zo'n 2 dagen, zonder problemen.
Het is een animated gif met fotootjes van de verschillende tabbladen in een loop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0Nr91KWGo6D6URO1azOagvfOhY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/F9cAEydQly3H25XVVsgaJD47.gif?f=user_large

[ Voor 137% gewijzigd door henleu op 22-12-2023 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madbwr
Geen idee waarom het niet werkt, gister het pakje op de sticker van de Delta Fiber locatie geplakt maar er gebeurd helemaal niet 😢

Fijne feestdagen allemaal.

Arwin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renpetra
R3D schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:55:
[...]

Ik mag hopen dat je deze speedtest niet over Wifi en vpn trekt?
Nee dit is in de router zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

madbwr schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:51:
Geen idee waarom het niet werkt, gister het pakje op de sticker van de Delta Fiber locatie geplakt maar er gebeurd helemaal niet 😢

Arwin
Ik geloof dat hier wat woorden en leestekens ontbreken, want ik kan dit niet ontcijferen op deze vrijdagmiddag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

Renpetra schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:53:
[...]

70% up/down van de lijnsnelheid is niet geweldig, maar ook niet heel vreselijk.
als je een klant nummer hebt kan ik als laatste handeling voordat ik twee weken afwezig ben even voor je kijken of het niet niet te veel demping krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:47
Renpetra schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:53:
[...]

Al wel een andere cat 6a/7 UTP kabel geprobeerd? Kun je error counters uitlezen op de WAN interface van de Asus router?

Acties:
  • +11 Henk 'm!
ernstoud schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:14:
[...]

Volgens mij was de Enigma coderingsmachine in WOII kraken eenvoudiger dan dit bericht ontcijferen.
Mijn out-of-office is aan! Tot de 9e o<:) fijne dagen allemaal! *O*

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• R3D
  • Niet online

R3D

justdaboo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:34:
[...]

Mijn out-of-office is aan! Tot de 9e o<:) fijne dagen allemaal! *O*
Ik sluit mij hierbij aan , tot de 9de en fijne feestdagen allen.
o<:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdswaluw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 13:36
Heeft iemand hier toevallig de Zaram module ook werkend in een Mikrotik CRS-326? Voordat ik de module bestel en vervolgens ook mijn vrouw moet overtuigen om daarna een RB5009 te bestellen... ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leander-s
mvdswaluw schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:49:
Heeft iemand hier toevallig de Zaram module ook werkend in een Mikrotik CRS-326? Voordat ik de module bestel en vervolgens ook mijn vrouw moet overtuigen om daarna een RB5009 te bestellen... ;-)
Ja, een recente Mikrotik switch werkt ook. Het heeft wel een aantal caveats waar je rekening mee moet houden:
  • Gebruik een recente routerOS op je switch. (Die is getest door mij)
  • De inrichting is bepalend of je een goede performance kan halen op je verbinding. Deze switches kunnen namelijk niet alle functionaliteiten afhandelen in hardware. (Bijvoorbeeld L3 routing). De ruwe processorkracht is beperkt dus daar wil je niet op leunen.
  • Beveiliging, deze switches hebben standaard weinig beveiliging, dus op het moment dat ze rechtstreeks aan internet hangen zal ook ssh,telnet en de management interface bereikbaar zijn vanaf internet. Dit kan je aanpassen echter is dit standaard niet goed ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door leander-s op 22-12-2023 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdswaluw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 13:36
leander-s schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:00:
[...]

Ja, een recente Mikrotik switch werkt ook. Het heeft wel een aantal caveats waar je rekening mee moet houden:
[list]

Gebruik een recente routerOS op je switch. (Die is getest door mij)

De inrichting is bepalend of je een goede performance kan halen op je verbinding. Deze switches kunnen namelijk niet alle functionaliteiten afhandelen in hardware. (Bijvoorbeeld L3 routing). De ruwe processorkracht is beperkt dus daar wil je niet op leunen.

Het apparaat heeft hardware offloading, maar zonder zit je aan een doorvoersnelheid van ~300Mbit. Ik vraag mij inderdaad af of je met hardware offloading, implementatie van NAT/Masquerading, port forwarding en simple firewallregels niet te veel aan snelheid verliest. Nu haal ik achter het Delta modem ~850Mbit doorvoer, omdat alles met hardware offloading draait.

Beveiliging, deze switches hebben standaard weinig beveiliging, dus op het moment dat ze rechtstreeks aan internet hangen zal ook ssh,telnet en de management interface bereikbaar zijn vanaf internet. Dit kan je aanpassen echter is dit standaard niet goed ingesteld.

[/list]
Firewall inrichten zal geen probleem zijn, daar heeft Mikrotik overigen ook leuke Youtube filmpjes voor online staan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bwbboot
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 21:03
mvdswaluw schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:49:
Hier geen CRS maar een CCR2004-1G-12S+2XS. Ik kan bevestigen dat het al enkele weken perfect werkt met de Zaram vanuit de eerste inkoop actie.

Fijne dagen allemaal!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-08 11:14

Barryke

blauw

madbwr schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:51:

Arwin
Moge je fiber snel tot in de meterkast getrokken worden (tot die sticker) en moge je snel het fiber licht zien.

Serieus, echt niet in de fiber laser bundel kijken.

Error 304: Please hit any user to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wbschenk

wbschenk

www.schenkict.nl

Topicstarter
Voor de geïnteresseerde ik heb nog 4 Zaram SFP+ modules op voorraad!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
wbschenk schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:08:
Voor de geïnteresseerde ik heb nog 4 Zaram SFP+ modules op voorraad!
Net eentje binnen van je! Ik sta bij delta in de wachtrij, nog 5 wachtenden voor me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renpetra
maupie1967 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:07:
[...]

Al wel een andere cat 6a/7 UTP kabel geprobeerd? Kun je error counters uitlezen op de WAN interface van de Asus router?
Nee geen enkele fout in transmissie of ontvangen zowel in de sagemcom modem alsook in mijn eigen router.

Jazeker er zit een goede Cat8e kabel aan van 1.5 mrt ik heb alle kabels die aan mijn router zitten over gespecificeerd.

Ik werk zelf met high end audio systemen daar zijn kabels ook belangrijk.
En met streaming audio systemen tot en met speciale high end switchen.

[ Voor 25% gewijzigd door Renpetra op 22-12-2023 19:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renpetra
R3D schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:07:
[...]

70% up/down van de lijnsnelheid is niet geweldig, maar ook niet heel vreselijk.
als je een klant nummer hebt kan ik als laatste handeling voordat ik twee weken afwezig ben even voor je kijken of het niet niet te veel demping krijgt.
Sorry Heb vanmiddag alleen even vluchtig gelezen hier.
Eerst lekker vakantie vieren en meld ik me wel een keertje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan1986
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:46
fonias schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:51:
Aangezien ik nog even moet wachten op Delta voor het afronden van mijn Zaram module heb ik de tijd maar benut om een behuizing te maken voor de koppeling. 8)

Deze beschermd de koppeling en houd het in plaatst.
Tevens geeft het ook trekontlasting aan beide zijden.

Hieronder het ontwerp en de foto's van de behuizing.

3D files zijn te downloaden bij onderstaande link.
https://makerworld.com/en/models/100752#profileId-107520

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
fonias schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:04:
[...]

Ik wil er best meer exemplaren printen tegen een kleine vergoeding. :)
Graag, is het goed als ik u contact via een pb?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Renpetra schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:23:
[...]

Jazeker er zit een goede Cat8e kabel aan van 1.5 mrt ik heb alle kabels die aan mijn router zitten over gespecificeerd..
Dit klinkt juist als een goedkoop Chinees kabeltje of één met een hele hoge prijs erop geplakt, speciaal voor mensen die geen idee hebben wat ze kopen. Niet dat het wat uitmaakt ook een slecht CCA 26AWG UTP kabeltje doet gewoon 10Gbps over 1,5 meter.

[ Voor 6% gewijzigd door bjusterbaarlik op 22-12-2023 21:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecke
Vanavond de Zaram SFP+ bij me broer aangesloten. Ik zag dat ik gisterenavond het optellen van het mac-adres verkeerd heb gedaan maar gelukkig is dit niet nodig voor een werkende verbinding. Niet handig als je 9F omdraait als je moe bent.

We kregen de kabel niet in de Attema FTU dus met een koppelstukje aangesloten. Bij het inschuiven van de FS glasvezelkabel ging het erg moeizaam, terwijl met de glasvezelkabel van de Nokia het met weinig weerstand gaat... Tip controleer (je broer 8)7 ) dat je de glasvezelkabels echt in je koppelstukje klikt (dit is duidelijk te horen).

Ook heb ik helaas het nu werkend op VLAN 500 (met IP). Ik heb @R3D al een berichtje gestuurd. Ze hebben nu in ieder geval internet. Met VLAN 100 kregen we geen IP.

Wat voor mij niet helemaal duidelijk was hoe ik gewoon via de UDM PRO via een utp kabel connectie krijg met de SFP. Zo staat het namelijk wel in de Zaram handleiding beschreven. Dat kan mijn beperkte UDM Pro \netwerk kennis zijn.

Ook staat in de handleiding van de Zaram de volgende stappen. Is dit vereist of kan je dat overslaan?
code:
1
2
3
setenv reg_id ZRMT67061234
saveenv
reset

Ik heb de SFP uiteindelijk kunnen testen door op de UDM Pro via SSH (deze moet je wel aanzetten) met root in te loggen en daarna de volgende stappen (al eerder genoemd hier in het forum) uit te voeren:

code:
1
2
3
4
ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9
iptables -t nat -I POSTROUTING -s 192.168.0.0/16 -o eth9 -j MASQUERADE
ping 192.168.200.1
ssh admin@192.168.200.1

Wachtwoord is terug te vinden in de handleiding.

Voordat je bovenstaande doet kan een reboot mogelijk handig zijn. Ik heb meerdere reboots gedaan omdat het niet allemaal gelijk goed ging dus ik weet dit niet zeker.

Hopelijk helpt mijn post ook anderen :) .

[ Voor 3% gewijzigd door Ecke op 22-12-2023 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ecke schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:45:
Vanavond de Zaram SFP+ bij me broer aangesloten. Ik zag dat ik gisterenavond het optellen van het mac-adres verkeerd heb gedaan maar gelukkig is dit niet nodig voor een werkende verbinding. Niet handig als je 9F omdraait als je moe bent.

We kregen de kabel niet in de Attema FTU dus met een koppelstukje aangesloten. Bij het inschuiven van de FS glasvezelkabel ging het erg moeizaam, terwijl met de glasvezelkabel van de Nokia het met weinig weerstand gaat... Tip controleer (je broer 8)7 ) dat je de glasvezelkabels echt in je koppelstukje klikt (dit is duidelijk te horen).

Ook heb ik helaas het nu werkend op VLAN 500 (met IP). Ik heb @R3D al een berichtje gestuurd. Ze hebben nu in ieder geval internet. Met VLAN 100 kregen we geen IP.

Wat voor mij niet helemaal duidelijk was hoe ik gewoon via de UDM PRO via een utp kabel connectie krijg met de SFP. Zo staat het namelijk wel in de Zaram handleiding beschreven. Dat kan mijn beperkte UDM Pro \netwerk kennis zijn.

Ook staat in de handleiding van de Zaram de volgende stappen. Is dit vereist of kan je dat overslaan?
code:
1
2
3
setenv reg_id ZRMT67061234
saveenv
reset

Ik heb de SFP uiteindelijk kunnen testen door op de UDM Pro via SSH (deze moet je wel aanzetten) met root in te loggen en daarna de volgende stappen (al eerder genoemd hier in het forum) uit te voeren:

code:
1
2
3
4
ip addr add 192.168.200.2/24 dev eth9
iptables -t nat -I POSTROUTING -s 192.168.0.0/16 -o eth9 -j MASQUERADE
ping 192.168.200.1
ssh admin@192.168.200.1

Wachtwoord is terug te vinden in de handleiding.

Voordat je bovenstaande doet kan een reboot mogelijk handig zijn. Ik heb meerdere reboots gedaan omdat het niet allemaal gelijk goed ging dus ik weet dit niet zeker.

Hopelijk helpt mijn post ook anderen :) .
Top!

Met dat “setenv regid” commando kun je dus het PON-ID veranderen. Is geen enkele reden toe. Juiste PON-ID staat op de stick en in de firmware. Waarom zou je dat willen veranderen?

Ik begrijp dat @R3D tot 8 januari vakantie viert. Kan dus zijn dat je even VLAN500 houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecke
ernstoud schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:02:
[...]

Top!

Met dat “setenv regid” commando kun je dus het PON-ID veranderen. Is geen enkele reden toe. Juiste PON-ID staat op de stick en in de firmware. Waarom zou je dat willen veranderen?

Ik begrijp dat @R3D tot 8 januari vakantie viert. Kan dus zijn dat je even VLAN500 houdt.
Setenv staat gelijk na de uitleg over ssh/telnet daardoor wekte het een beetje de indruk dat als je ingelogd bent dit gelijk moest uitvoeren. Ik vond het al niet heel logisch.

Ik zag inderdaad meerdere vakantie berichten voorbij komen. Hopelijk is de 27ste wel iemand beschikbaar voor de 2de Zaram configuratie ;). We zien wel hoe dat loopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ecke schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:41:
[...]

Setenv staat gelijk na de uitleg over ssh/telnet daardoor wekte het een beetje de indruk dat als je ingelogd bent dit gelijk moest uitvoeren. Ik vond het al niet heel logisch.

Ik zag inderdaad meerdere vakantie berichten voorbij komen. Hopelijk is de 27ste wel iemand beschikbaar voor de 2de Zaram configuratie ;). We zien wel hoe dat loopt.
In een PB las ik dat @R3D de collega’s ingeseind heeft. Het zal echt niet zo zijn dat hij de enige is met alle kennis. (Hoop ik een beetje.)

Pagina: 1 ... 33 ... 81 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.