Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 19:57
Ben benieuwd waar naar uitgeweken wordt voor die 5 maand. Lelystad? Ik zie de krantenkoppen over protesten van omwonenden al voor me. Rotterdam idem. Schiphol zit ook klem in vliegbewegingen. Kan Maastricht e.e.a. opvangen, en anders wordt het Wezep?

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 15-03-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 19:54
Budel airport is toch prima alternatief en om de hoek? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:53
Beetje verdelen over de militairen erbij: Volkel, Gilze-Rijen, De Peel.. :)

Iets serieuzer: wat gebeurt er met het luchtruim, ihb de TMA, in die periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:43

franssie

Save the albatross

Luik, Brussel, Weeze zijn denk ik geschikte uitwijkluchthavens omdat die al door een aantal partijen in gebruik zijn en er dus al wat infra is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:25
Of minder vliegen, hogere ticketprijzen voor bestemmingen die ook vanaf RTM/AMS worden aangevlogen en deze 5 maanden gebruiken voor onderhoud aan de vloot.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 21:49
Het beeld van wat er bij de Latam vlucht is gebeurd lijkt steeds meer vorm te krijgen, in de vorm van een loszittend knopje van de stoel dat klem is komen te zitten toen de deksel werd ingeduwd. Video hierover (inclusief beelden die mogelijk zijn gemaakt van de betreffende stoel):

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

CyBeR schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:31:
[...]

En nu staat overal in de headline "Boeing" ipv dat er gewoon iets generieks als "vliegtuig" of "vlucht" of whatever zou staan, elke keer dat er ook maar íets gebeurt en het is een Boeing-toestel.
Het volgende voorbeeld:
Boeing 737 mist paneel bij landing in Oregon, mogelijk tijdens vlucht verloren

Een Boeing 737-800 van United Airlines is vrijdag geland met een ontbrekend paneel. Dat paneel had eigenlijk aan de onderkant van het toestel moeten zitten tussen de romp en een vleugel. Maar na de landing op een vliegveld in Oregon werd ontdekt dat het ontbrak.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@CyBeR van een nu.nl snap ik het nog maar dat een nos.nl ook al zulkse klikvragende koppen gaat schrijven doet me twijfelen aan de opleiding journalistiek. Met dat spaceship laatst gng het ook alleen maar om de crash (die gtotendeels gepland was) maar soit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 08:37
Wat is er loos met deze Ryanair?

Flight RK4333 from Tenerife to Manchester
https://fr24.com/RUK966D/3464531e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Lijkt op een holding patern om brandstof op te stoken om zo weer te landen op Tenerife.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vraag ik me plotseling af, je wil natuurlijk in deze situatie zo inefficient mogelijk vliegen (in plaats van max afstand of max tijd) dus max fuel. Is daar een configuratie voor? Full drag met gear down en flaps max oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sunri5e schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:07:
Wat is er loos met deze Ryanair?

Flight RK4333 from Tenerife to Manchester
https://fr24.com/RUK966D/3464531e
Verlaat nu de holding (had die tab nog openstaan zag ik dus net)

edit; lijkt geland - dat was een mooi stukje sightseeing.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 16-03-2024 23:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 21:26
Rust en kalmte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 15:00

Garyu

WW

Wel droog zo inderdaad, en in alle rust "so, eh, we're going to declare an emergency. Mayday, mayday, mayday."

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Heerlijke RT, bijzonder rustig.
Wel wat anders dan de kop van NH nieuws https://www.nhnieuws.nl/n...-manchester-met-lege-tank

edit: die 30 minuten brandstof leef ik oer 14 maanden wel terug in het rapport.

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 18-03-2024 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Garyu schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:16:
[...]

Wel droog zo inderdaad, en in alle rust "so, eh, we're going to declare an emergency. Mayday, mayday, mayday."
Dat moet je natuurlijk wel doen om prio 1 te krijgen in het luchtruim (procedure), maar zo ontspannen heb ik het zeldzaam of nooit gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:23
Een verademing om naar die ATC te luisteren ipv de langdradige en chaotische Amerikaanse ATC die zo nu en dan voorbij komt.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Interessant om te horen dat ze 60A ook ineens op een eigen frequentie zetten. Ik ben er nog niet over uit of ik dat een goed idee vind: van de ene kant kan de bemanning met de noodsituatie zich beter concentreren, van de andere kant is een frequentiewissel een extra actie die aandacht vereist (je moet de verkeersvliegers de kost geven die op Zoersel Radio, 123.805 Amsterdam Radar, 123.850 oproepen) en mist het overige verkeer de best relevante voortgang van die situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
franssie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:51:
[...]

Dat moet je natuurlijk wel doen om prio 1 te krijgen in het luchtruim (procedure), maar zo ontspannen heb ik het zeldzaam of nooit gehoord.
Het is dan ook niet echt een noodsituatie om echt gestressed van te worden.
Als je verwacht te landen met minder dan 30 minuten reserve, dan moet je een mayday doen, maar je hebt dan nog steeds 30 minuten.
Niet comfortabel, maar ook niet nagelbijtend ernstig.

Het helpt ook dat KLM een maatschappij is waar sowieso niet met veel extra brandstof gepland wordt, tenzij nodig. Dan raak je gewend aan de lagere getallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bacchus schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:49:
Interessant om te horen dat ze 60A ook ineens op een eigen frequentie zetten. Ik ben er nog niet over uit of ik dat een goed idee vind: van de ene kant kan de bemanning met de noodsituatie zich beter concentreren, van de andere kant is een frequentiewissel een extra actie die aandacht vereist (je moet de verkeersvliegers de kost geven die op Zoersel Radio, 123.805 Amsterdam Radar, 123.850 oproepen) en mist het overige verkeer de best relevante voortgang van die situatie.
Volgens mij was dat een uitkomst van een van de eerdere noodgevallen op Schiphol, dat een discrete frequentie en verkeersleider beter was voor de afhandeling van de noodsituatie? Mij lijkt het relaxter dan continue frequentiewissels zoals in de VS (en elders) gebruikelijk lijkt te zijn.

Andere vliegtuigen kunnen normaal door andere verkeersleiders worden geüpdatet (lees gerouteerd/in hold worden gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Blijft ergens toch wel gek: Als pax bel je via de wifi met de hele wereld terwijl je live tv kijkt, terwijl de flightcrew nog steeds afhankelijk is van analoge radio.

Ben benieuwd wanneer de luchtvaartindustrie gaat beseffen dat ze het zichzelf een stuk makkelijker kunnen maken door gebruik te maken van digitale communicatie. ATC kan dan digitaal vliegtuigen koppelen aan de juiste controller en/of apart schakelen in een eigen kanaal. (al dan niet direct met de hulpdiensten in hetzelfde kanaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:06
FredvZ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:01:
Blijft ergens toch wel gek: Als pax bel je via de wifi met de hele wereld terwijl je live tv kijkt, terwijl de flightcrew nog steeds afhankelijk is van analoge radio.

Ben benieuwd wanneer de luchtvaartindustrie gaat beseffen dat ze het zichzelf een stuk makkelijker kunnen maken door gebruik te maken van digitale communicatie. ATC kan dan digitaal vliegtuigen koppelen aan de juiste controller en/of apart schakelen in een eigen kanaal. (al dan niet direct met de hulpdiensten in hetzelfde kanaal).
Dat moet je echt niet willen.
Digitaal is te onderscheppen en te veranderen.
Analoog is dit al een heel stuk lastiger.
Ze weten nu al de GPS en zo te laten afwijken, en als straks ook nog eens de communicatie digitaal gaat.
Nee houd het maar gewoon bij analoog.
En daarbij is digitaal veel gevoeliger voor storingen en andere dingen.

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

FredvZ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:01:

Ja laten we C2000 of VOIP invoeren in de scheepvaart en de luchtvaart :+
Doel van de communicatie is juist dat iedereen kan meeluisteren. Bij een mayday is het in beide gebruikelijk om een aparte frequentie te nemen, en daar kan ook iedereen op meeluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Het is dat AM beter bestand zou zijn tegen gelijktijdig zenden door meerdere stations - als dat met FM gebeurt dan hoor je zeker niks meer, met AM is er nog een kans dat er iets doorkomt, al naar gelang de afstand en sterkte van de zendende stations.
In een groep mensen die door elkaar praten is eea nog verstaanbaar (AM).
Bij en verzameling van diverse hulpdiensten die allemaal hun sirene aan hebben, is het moeilijk te ontwaren welke sirene bij wie hoort. (FM)
Digitaal is gewoon nog ver weg van dat bij een grote groep loopt het vol , zoals je zelf ook al aan gaf C2000 als voorbeeld.
Want bij noodgevallen , heb je niet alleen niet alleen te maken met de Captain/ATC maar dan gaan alle schuiven open naar de hulpdiensten die dan op gepaste wijzen kunnen opschalen en weten wat er gebeurd en gedaan moet worden.

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
ravw schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:09:
Dat moet je echt niet willen.
Digitaal is te onderscheppen en te veranderen.
Analoog is dit al een heel stuk lastiger.
Analoog is juist vele malen makkelijker om te verstoren en te manipuleren.
Je hebt als piloot geen enkele garantie dat een transmissie daadwerkelijk komt vanaf de ATC waar je denkt tegen te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
franssie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:09:
Ja laten we C2000 of VOIP invoeren in de scheepvaart en de luchtvaart :+
Digitale radio is niet per definitie C2000 of VOIP ;)
Doel van de communicatie is juist dat iedereen kan meeluisteren. Bij een mayday is het in beide gebruikelijk om een aparte frequentie te nemen, en daar kan ook iedereen op meeluisteren.
Met digitale radio kan je net zo goed meeluisteren.
Kijk maar eens naar DAB(+) bijvoorbeeld, kan je ook zo ontvangen door aanschaf van een geschikte ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
ravw schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:22:
Want bij noodgevallen , heb je niet alleen niet alleen te maken met de Captain/ATC maar dan gaan alle schuiven open naar de hulpdiensten die dan op gepaste wijzen kunnen opschalen en weten wat er gebeurd en gedaan moet worden.
Dat kan met digitaal dus net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

FredvZ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:44:
[...]

Analoog is juist vele malen makkelijker om te verstoren en te manipuleren.
Je hebt als piloot geen enkele garantie dat een transmissie daadwerkelijk komt vanaf de ATC waar je denkt tegen te praten.
Dat is waar, en er zijn incidenten waar een idioot met een handheld op die frequenties ging uitzenden met valse instructies.
En dan nog is het niet te doen om alle kisten over te laten gaan op een ander systeem. Ten eerste omdat de dekking/kwaliteit van digitale audio (wat iedereen die ervaring heeft met DAB+ of C2000 weet ruk is) en het belang van voor iedereen te ontvangen communicatie primair is. Een overschakeling zou nog lastiger zijn dan het wisselen van rijstrook van links naar rechts (wat ze bijvoorbeeld dacht ik in Zweden wel gedaan hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@FredvZ ik ben bang dat je niet helemaal snapt hoe two way radio werkt. Laat staan de verschillende modulatie vormen

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 19-03-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
franssie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:50:
En dan nog is het niet te doen om alle kisten over te laten gaan op een ander systeem. Ten eerste omdat de dekking/kwaliteit van digitale audio (wat iedereen die ervaring heeft met DAB+ of C2000 weet ruk is)
Ik neem aan dat je dan praat over ervaring op land met DAB+ en C2000? De belemmeringen die de meeste gebruikers ervaren worden veroorzaakt door objecten die in de lucht helemaal niet voorkomen: gebouwen, bergen en andere objecten.
Met de modulatietechnieken achter DAB+ en C2000 is helemaal niets mis. Het gaat mis als je niet op de meest ideale frequentie kan werken en/of je niet het kapitaal beschikbaar hebt om op de juiste plekken basisstations te plaatsen.
en het belang van voor iedereen te ontvangen communicatie primair is. Een overschakeling zou nog lastiger zijn dan het wisselen van rijstrook van links naar rechts (wat ze bijvoorbeeld dacht ik in Zweden wel gedaan hebben).
Tja, soms moet je investeren om iets beters te krijgen of om bij de tijd te blijven. Analoge radio heeft niet het eeuwige leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
franssie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:51:
@FredvZ ik ben bang dat je niet helemaal snapt hoe two way radio werkt. Laat staan de verschillende modulatie vormen
Ik ben bang daar je daar helemaal naast zit. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
Digitalisering vindt natuurlijk al plaats met dingen als datalink verbindingen (CPDLC) die een gedeelte van de communicatie automatiseren. Dat is met name gericht op de grote commerciële luchtvaart.
Welk probleem lost het digitaliseren van het analoge radio signaal op? Ik zie uitdagingen in het feit dat iedereen tegelijk over moet, de hele sector (kleine en grote luchtvaart) op hoge kosten wordt gejaagd, terwijl het systeem nu feitelijk prima werkt. Dat wat je kunt automatiseren kan via CPDLC, dat wat je niet kunt automatiseren kan nu eenmaal het beste via (analoog uitgezonden) spraak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Bobmeister schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:05:
Welk probleem lost het digitaliseren van het analoge radio signaal op?
Je maakt de handelingen voor de flightcrew eenvoudiger.
Ik zie uitdagingen in het feit dat iedereen tegelijk over moet, de hele sector (kleine en grote luchtvaart) op hoge kosten wordt gejaagd.
Zo'n overstap kan natuurlijk ook prima gefaseerd. Daar zijn meerdere scenario's voor te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

FredvZ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:04:
[...]

Ik ben bang daar je daar helemaal naast zit. :)
Ik ben bang dat jij de use case van de luchtvaart etc niet begrijpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
FredvZ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:12:
[...]

Je maakt de handelingen voor de flightcrew eenvoudiger.

[...]

Zo'n overstap kan natuurlijk ook prima gefaseerd. Daar zijn meerdere scenario's voor te verzinnen.
Wat jij wil bestaat al: CPDLC. Leuk voor clearance delivery en andere simpele berichten.

Welke voordelen zijn er nog meer? Daar waar een handeling voor de flightcrew eenvoudiger wordt (waarbij je je kunt afvragen hoe moeilijk deze handeling überhaupt is), wordt die handeling voor ATC ingewikkelder. Het systeem wordt er niet per se veiliger op dus zou je alleen daarvoor alles op de schop gooien met alle risico's van dien?

Zijn er in de afgelopen 20? jaar incidenten of ongevallen geweest waaruit een aanbeveling is gekomen dat de analoge radio een probleem is en deze gedigitaliseerd dient te worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Laten we het op een verschil van inzicht houden, denk niet dat we hier uit gaan komen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bobmeister
Bedoel je dat je geen andere voordelen kunt noemen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/25...-geluidsoverlast-schiphol

Tja, geluidoverlast is natuurlijk vervelend maar ik heb wel het idee dat het een vrij kleine vocale groep is die de hele tijd protesteert. Ik woon zelf in Amsterdam onder de aanvliegroute (zeker met bepaalde stormen komen de vliegtuigen gierend over vliegen, zeker niet rustig) maar heb er geen last van. Then again, het stoppen van bijvoorbeeld nachtvluchten lijkt mij prima er zijn plenty luchthavens die dat doen.

Ben benieuwd hoe de toekomst er uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
PolarBear schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:44:

Tja, geluidoverlast is natuurlijk vervelend maar ik heb wel het idee dat het een vrij kleine vocale groep is die de hele tijd protesteert. Ik woon zelf in Amsterdam onder de aanvliegroute (zeker met bepaalde stormen komen de vliegtuigen gierend over vliegen, zeker niet rustig) maar heb er geen last van. Then again, het stoppen van bijvoorbeeld nachtvluchten lijkt mij prima er zijn plenty luchthavens die dat doen.

Ja vaak zijn het ook steeds de zelfde soort mensen.
Als je hele dagen thuis zit zal je ga je dus sneller irriteren aan dingen dan dat je alleen maar savonds thuis ben.

Ik woon onder de aanvliegroute van Rotterdam airport.
Maar ja je hoort ze wel,maar ik heb meer last van de tram die een paar kaar per uur langs rijd en ook laat op de avond, dan dat ik last heb van die vliegtuigen.
Maar goed , ik als luchtvaart liefhebber heb makkelijk praten.
Want van mij mogen ze wel vaker over komen , zeker in de zomer , vanaf me balkon vliegtuigen zien overvliegen.
_/-\o_
En daarbij mijn boven buren maken denk ik nog meer herrie dan Schiphol en Rotterdam airport bij elkaar.
En wat zeg je .... mijn gehoor is ook niet meer wat het geweest is , dus je hoort steeds minder geluid.
Ik krijg het altijd van mijn bezoek te horen dat de boven buren te veel overlast geven.
Zelf heb ik daar gelukkig door mijn gehoor niet zo veel last van.
Maar goed , wat de een hinder vind , vind de andere weer niet.
Ik heb meer last van krijsende kinderen in de winkels, en die moeders die niet corrigeren, dan dat er eens in de tijd een vliegtuigje over komt. :P

PS: ik zeg altijd maar je kunt vliegtuigen beter horen aankomen dan dat ze geen geluid meer maken.
Dan heb je een groter probleem als je ze wel ziet maar niet hoort. :+

[ Voor 4% gewijzigd door ravw op 20-03-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online

Als je ziet dat tijdens corona, toen Schiphol bijna uitgestorven was, het aantal klachten toenam, weet je wel hoe laat het is.
Daarentegen moet een overheid zich wel aan de eigen wetten houden, anders krijg je dit gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Het is voor iedereen natuurlijk anders, ik ervaar soms echt last van nachtvluchten, voor de rest heb ik er weinig last van (woon onder aanvliegroute).
Er is inderdaad een kleine groep die veel meld bij BAS etc, echter als je de RIVM onderzoeken erbij pakt zie je dat de groep met serieuze overlast behoorlijk groot is

2002: https://www.rivm.nl/publi...hol-2002-tussenrapportage

2023: https://www.rivm.nl/nieuw...ring-door-vliegtuiggeluid

Het betreft 50 a 75% van de onderzochten die overlast ervaren
In 2002 ervoer 50 procent van de omwonenden rondom Schiphol ernstige geluidshinder en slaapverstoring bij een geluidsniveau van 60 decibel. In 2020 steeg dat naar 75 procent, blijkt uit onderzoek van het RIVM.
Dat is een grote groep mensen.

@Fly-guy Dat was in 2002 dus ook al een grote groep mensen (60%)

De tolerantie mbt de overlast van Schiphol is gewoon aan het afnemen in de regio. dat is een maatschappelijk proces (waar Corona inderdaad invloed heeft gehad, je weet pas wat je mist als je het mist immers - nachtrust). Onze overheid heeft zich mbt Schiphol nooit aan de eigen wetten en regels gehouden, dus die wat is het schip nu aan het keren.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 20-03-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:46:
[...]
ik ervaar soms echt last van nachtvluchten,
Wat ik ook zeg, nachtvluchten afschaffen lijkt mij meer dan prima (voor mij part tussen 23:00 en 07:00 geen vluchten). Maar de wensen van de actiegroepen gaan veel verder. Ik lees dat ze van alle transferpassagiers afwillen, dat zou echt een enorme impact geven op Schiphol. Op KLM als grote maatschappij. Op het netwerk. Op het vestigingsklimaat. Ik vind dat echt ver gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@PolarBear Bij mij zitten ze rond de tweeduizend voet, en de meeste passagierstoestellen zijn echt stiller aan het worden.
Maar na 20 jaar genegeerd te zijn snap ik wel als je dichter bij Schiphol woont, je maximaal inzet op krimp, net zoals Schiphol de afgelopen 20 jaar vol op groei heeft ingezet, ondanks de Alders Tafel en de missende vergunningen.

Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten gaat worden, maar er zal ergens wel een nieuwe balans gevonden moeten worden en die zit eerder aan de krimp kant dan de groeikant als ik het sentiment de laatste post-corona jaren voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

franssie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:21:
Maar na 20 jaar genegeerd te zijn snap ik wel als je dichter bij Schiphol woont, je maximaal inzet op krimp
Ik voel me vooral genegeerd als iemand die al z'n hele leven vlakbij Schiphol (of bij kleine uitstapjes naar het buitenland, een grote luchthaven aldaar) woont en geen enkele hinder ondervindt van vliegtuiggeluid.

Over die groep mensen, die wel degelijk bestaat, hoor je gek genoeg nooit iets.

Dat gezegd hebbende, nachtvluchten hoeven van mij ook niet idd, en laat privéjets lekker in Lelystad landen en heel veel extra betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 20-03-2024 14:40 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:37:
[...]
<>
Over die groep mensen, die wel degelijk bestaat, hoor je gek genoeg nooit iets.
<>
Logisch, die hadden ook nog geen reden tot klagen en dus geen reden zich te organiseren. Bij krimp kan dat veranderen natuurlijk.
Start een stichting :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:58
Iemand die weet wat er met KL1662 BCN-AMS 06.00 CET is gebeurd omdat ie terug moest naar BCN?

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:04
Topman Ben Smith: ’Verbijsterend hoe politiek omgaat met miljardeninvesteringen KLM’

Helaas achter een muurtje, maar de kop vertelt het hele verhaal eigenlijk al.

We hebben in Nederland sinds WO2 een fantastisch draaiende economie opgebouwd, waar heel veel mensen - in Nederland en elders - van profiteren. Maar politici en hun umfeld zijn de revenuen die deze economie met zich meebrengt blijkbaar als een gegeven gaan beschouwen en tornen meer en meer aan de basis van deze economie en denken in toenemende mate de opbrengsten ervan maar te kunnen verkwanselen in plaats van fatsoenlijk te investeren.

De laatste jaren jaagt men met name een deels zelf gecreëerd stikstofspook na, dat met een hagel aan maatregelen bestreden wordt. De effectiviteit van veel van deze maatregelen is (soms zelfs vooraf, maar zeker achteraf) hetzij niet meetbaar hetzij bewezen niet aanwezig, maar ze hebben één ding gemeen: ze schaden onze economie en daarmee de financiële slagkracht voor toekomstige generaties.

We jagen bedrijven het land uit, de woningbouw zit op slot en Schiphol met al haar directe en indirecte opbrengsten moet krimpen. Buiten Nederland is er in de hele wereld geen overheid die dit in zijn hoofd zou halen. In plaats van het bestrijden van de voor ons rampzalige gevolgen van een 'one size fits none' aanpak vanuit Brussel kiest men ervoor braaf de zelfkastijding uit te voeren. Dit in de onterechte veronderstelling dat het verdien- en incasseringsvermogen van onze economie oneindig en voor altijd onaantastbaar is.

De reality-check dat dit niet het geval is zal helaas niet meer ervaren worden door de lieden die deze ramp veroorzaken, maar voor de volgende generatie. En die zal niet mild over ons oordelen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:07
alexbl69 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 02:19:
Buiten Nederland is er in de hele wereld geen overheid die dit in zijn hoofd zou halen.
Oh jawel. Hier in Vlaanderen was het niet de overheid, maar de rechtbank. Omdat er, toen, geen regelgeving was, (mis)bruikten enkelen dit om zo projecten te kunnen tegenhouden.
Voor het eerst heeft een Vlaamse rechter een vergunning voor een klein woningproject tegengehouden vanwege stikstof. De stikstofuitstoot tijdens de werken, en nadien door het extra verkeer, was niet onderzocht.

Een woningbouwproject in Lier kent een opvallende primeur. Een immobedrijf wil een klein project ontwikkelen met zes halfopen woningen en één vrijstaande, op enkele honderden meters van het Papegaaienbos. Dat is Natura 2000-gebied, maar heeft ook te lijden onder te veel stikstof.

Een buur stapte met meerdere argumenten tegen het project naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen (RvVb). Hij heeft nu gelijk gekregen voor een klein onderdeeltje: de bijkomende stikstofdepositie in het natuurgebied, door de bouwwerken zelf én door het verkeer dat er achteraf bijkomt van wagens met verbrandingsmotoren van en naar de woningen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
alexbl69 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 02:19:
Topman Ben Smith: ’Verbijsterend hoe politiek omgaat met miljardeninvesteringen KLM’
De reality-check dat dit niet het geval is zal helaas niet meer ervaren worden door de lieden die deze ramp veroorzaken, maar voor de volgende generatie. En die zal niet mild over ons oordelen.
De reality-check is dat we erachter zijn gekomen dat werk en geld niet zaligmakend zijn. Gen Z brandt de babyboomers nu al af juist voor het verkwanselen van de leefbaarheid van het land en de wereld, dat wordt echt niet minder. Smith klinkt zo een beetje los van de reële wereld.

(..en dat taalgebruik..)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Bacchus schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:04:
[...]

De reality-check is dat we erachter zijn gekomen dat werk en geld niet zaligmakend zijn. Gen Z brandt de babyboomers nu al af juist voor het verkwanselen van de leefbaarheid van het land en de wereld, dat wordt echt niet minder. Smith klinkt zo een beetje los van de reële wereld.

(..en dat taalgebruik..)
Probleem is dat het zeer comfortabel te claimen is dat geld en werk niet zaligmakend is, als dat geld er nog is door het werk van de generaties die voor ons kwamen.

Nederland is al decennia lang een van de rijkste landen met een sociaal systeem die daarop drijft.
Daardoor zijn we ook verwend, verwachten we deze standaard ook voor de rest van ons leven. Tenzij er accepteren dat het minder gaat worden, maar dat lijkt, gezien de huidige jeugd niet het geval te zijn.

Maar dat systeem is niet gratis en verdwijnt als je het niet onderhoudt. Nu al zie je dat we achter gaan lopen in de EU en dat gaan we echt niet zo maar weer goed maken.
Onderwijs wordt onbetaalbaar, kennis, voor zover dat onderwijs dat nog produceert, rent het land uit en alle manieren van inkomsten genereren worden beperkt.

Nu is het makkelijk roepen dat minder werken beter is, omdat we nu nog die luxe hebben. Ik vrees dat dat over 30-40 jaar niet meer zo is en werk en inkomen juist een privilege wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:44
Eigenlijk kunnen we concluderen dat we er vooral in de laatste 40 jaar een teringzooi van hebben gemaakt (op heel veel vlakken). Kan me nog herinneren dat een klasgenootje van de basisschool met het vliegtuig naar de Canarische eilanden ging. Hij was tot het einde van de basisschoolperiode de enige in mijn klas op de basisschool die ooit gevlogen had. En dat was dan iets eenmaligs, vanwege het 12,5 jarig huwelijk van zijn ouders.

Op de middelbare school idem, vliegvakanties waren echt de uitzondering. Zelfs op een HAVO/VWO school. Pas sinds midden jaren 90 werd vliegen echt gemeengoed.

We zijn op een punt gekomen, dat we alleen al de hakken in het zand zetten bij het idee dat we op verschillende vlakken een stapje terug moeten zetten. Ik ben geboren in 1977 en heb de hele ontwikkeling meegemaakt. Niet bewust in het moment, maar wel in retroperspectief.

[ Voor 31% gewijzigd door We Are Borg op 23-03-2024 22:48 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Joris748 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Eigenlijk kunnen we concluderen dat we er vooral in de laatste 40 jaar een teringzooi van hebben gemaakt (op heel veel vlakken). Kan me nog herinneren dat een klasgenootje van de basisschool met het vliegtuig naar de Canarische eilanden ging. Hij was tot het einde van de basisschoolperiode de enige in mijn klas op de basisschool die ooit gevlogen had. En dat was dan iets eenmaligs, vanwege het 12,5 jarig huwelijk van zijn ouders.

Op de middelbare school idem, vliegvakanties waren echt de uitzondering. Zelfs op een HAVO/VWO school. Pas sinds midden jaren 90 werd vliegen echt gemeengoed.

We zijn op een punt gekomen, dat we alleen al de hakken in het zand zetten bij het idee dat we op verschillende vlakken een stapje terug moeten zetten. Ik ben geboren in 1977 en heb de hele ontwikkeling meegemaakt. Niet bewust in het moment, maar wel in retroperspectief.
Klopt, ik ben van 1971 ....
Vliegen was toen voor de Jetsetters , ook wel de elite
Want vaak was het gewoon de camping of Sporthuis centrum/centerparks ( maar die laatste behoorde ook tot de wat rijke mensen)
We gingen elk jaar met kerst naar een van die parken maar dat was jaren 80 .
Al heb ik toen ik 5 was wel gevlogen naar Spanje ( DC9 KLM) en zelf op de jumpseat mogen zitten als kleine jongen.
Daar is ook mijn liefde voor de luchtvaart begonnen.
Hier nog de foto ervan ... en het vliegtuig.
Hier kom ik dus uit het vliegtuig, ja toen werden er nog fotos gemaakt bij het uitstappen .. en werd je behandelt als een koning.
Nu ben je of word je gewoon behandelt als of je vee bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LC6lPYVYC-8fBIINRs2eg6OQon0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fJGyLZPYo7f3f5LMGKRNjLwv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67ZLgPzBA0qrJ9_V5hHln3gU-TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pk0362NeXYmmh4GQSKXccv2.jpg?f=fotoalbum_large

PS mijn vader was toen gewoon havenmedewerker ( arbeider )
En ma was gewoon huisvrouw.

[ Voor 3% gewijzigd door ravw op 21-03-2024 12:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwzTtMj5flYOJZV3l7ua65ktXLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXY8jTBRySU1noxeoeaSfLo0.jpg?f=fotoalbum_large
Om terug on topic te gaan: vandaag 2e dag ACC sim training bij het NLR. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een fantastisch leuke (en intensieve :D) training is. Het is in feite een beknopte luchtverkeersleidingstraining, waarbij je op de simulator het luchtruim mag leiden; onder begeleiding van een ervaring verkeersleider en een pseudopiloot voor het radioverkeer. Het is bedoeld om een hands-on kijkje te geven in de luchtverkeersleiding; het is geen opleiding tot verkeersleider.

Op het scherm sector 3 (Zuid) en de Schiphol TMA. Schiphol zit ongeveer onder SRN033 in het plaatje, Rotterdam onder TFL535.

[ Voor 13% gewijzigd door ijdod op 21-03-2024 19:01 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ijdod leuk! Vroeger had ik een MS_DOS spelletje 'TraCon' - uren mee gespeeld en heel wat ongelukken veroorzaakt :+
Het is niet zo makkelijk als het lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@franssie Tracon heb ik vroeger ook nog wel gespeeld inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
@ijdod waarom krijg je de training?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Bobmeister Voor mijn werk; zodat we weten wat de core business is en doet zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Ook toevallig

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) opent haar deuren en geeft iedereen met interesse in luchtvaart de kans om een bezoek te brengen aan één van de verkeerstorens op de luchthavens in Nederland. Tijdens de ‘Week van LVNL’ toont de luchtverkeersleiding zich op verschillende manieren aan het publiek. Van 2 tot en met 6 april kan het publiek........

https://www.upinthesky.nl...ndaag&utm_term=2024-03-21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ravw Als je ook in de bunker op Oost kan komen van LVNL echt een aanrader. Ik heb daar een rondleiding mogen hebben van mijn instructeur RT die daar werkte (be beste jongere uit de klas werd overigens ook gelijk een baan aangeboden).
Bijvoorbeeld heel leuk om te zien hoe een vliegtuig overkomt op hun schermen, zoals de Ident op de transponder. Als vlieger is het een knopje, dus toen een luchtverkeersleider aan een kist vroeg "please Identify for demonstration purposes" kreeg je inderdaad een mooi blokje te zien rondom de plot van die kist op het scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:41

aerofreak

Steve Jobs

Ik ben ooit in de bunker geweest in Nieuw Millingen ihkv een voorlichting van luchtverkeersleiding/gevechtsleiding bij defensie. Een hele gave ervaring was dat, tegenwoordig zit defensie op Schiphol.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
De militaire luchtverkeersleiding is 'gewoon' LVNL geworden. Alleen de gevechtsleiding is nog defensie. Uiteraard is er nog wel veel contact tussen beide werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
franssie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:19:
@ravw Als je ook in de bunker op Oost kan komen van LVNL echt een aanrader. Ik heb daar een rondleiding mogen hebben van mijn instructeur RT die daar werkte (be beste jongere uit de klas werd overigens ook gelijk een baan aangeboden).
Bijvoorbeeld heel leuk om te zien hoe een vliegtuig overkomt op hun schermen, zoals de Ident op de transponder. Als vlieger is het een knopje, dus toen een luchtverkeersleider aan een kist vroeg "please Identify for demonstration purposes" kreeg je inderdaad een mooi blokje te zien rondom de plot van die kist op het scherm.
Ik ken het ... heb zelfs toen mijn vader voor zijn beroepsvaarbewijs ging , radar lessen gehad.
En het lijkt makkelijk maar zelfs in de simulatie met radar lezen , gingen zelfs beroepsvaarders vaak de fout in.

Oke dat is wel iest anders dna een ATC of Luchtvaart.
Maar Ook met de luchtvaart moet je rekening houden met spook beelden.
Of hoe ze dat nu noemen.
En ja van dat locken weet ik , doe al vanaf Flightsimulator 2 mee en luchtvaart lees ik alles over.
Ook diverse Combat sims komen deze radar en ATC samen.

Maar dat is alleen burger luchtvaart die met een stransponder vliegt.
Dacht dat het bij de gevechts vliegtuigen weer anders gaat.
Die worden vaak plaatstelijk ondersteund door awacs/schepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

]...]
Maar na 20 jaar genegeerd te zijn snap ik wel als je dichter bij Schiphol woont, je maximaal inzet op krimp, net zoals Schiphol de afgelopen 20 jaar vol op groei heeft ingezet, ondanks de Alders Tafel en de missende vergunningen.
Wanneer zijn ze daar komen wonen :? En wanneer is dat huis gebouwd :? Als dat minder dan 40 jaar is geleden, moet je niet zeuren want toen was dat al bekend.
Als een ouder iemand, wonend in het huis dat zijn/haar opa heeft gebouwd, last heeft van geluidsoverlast door vliegtuigen, heeft hij/zij een verhaal.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Freee!! schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:59:
[...]

Wanneer zijn ze daar komen wonen :? En wanneer is dat huis gebouwd :? Als dat minder dan 40 jaar is geleden, moet je niet zeuren want toen was dat al bekend.
Als een ouder iemand, wonend in het huis dat zijn/haar opa heeft gebouwd, last heeft van geluidsoverlast door vliegtuigen, heeft hij/zij een verhaal.
Jouw redenatie die veel wordt aangehaald klopt gewoon niet, is zelfs wat populistisch (want ontkenning van de complexiteit en waarheid) .
De overlast is er feitelijk op dit moment.
Ik snap de stuiptrek van 'dat was al zo' maar het was dus niet al zo.
Het is enorm toegenomen, laat daar nu net de rechtbank een uitspraak over gedaan hebben.

edit: je hebt de RIVM rapporten van 2002 en 2023 die ik eerder linkte wel doorgenomen?

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 21-03-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
franssie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:07:
[...]

Jouw redenatie die veel wordt aangehaald klopt gewoon niet, is zelfs wat populistisch (want ontkenning van de complexiteit en waarheid) .
Het is enorm toegenomen, laat daar nu net de rechtbank een uitspraak over gedaan hebben.

edit: je hebt de RIVM rapporten van 2002 en 2023 die ik eerder linkte wel doorgenomen?
Gooi dat eens over de andere kant ...
Toen ik hier kwam wonen , was het nog stil en mooi , nu zijn er een gezinszoningen gebouwd , snelweg , tram is hoger gaan rijden omdat die over de rijksweg heen gaat ....
Allemaal veel meer geluid, oja er zijn in eens 3 honden bij gekomen op de galerij.
En hoe zit dat met dat er nu veel meer mensen hier wonen dan 30 jaar geleden.
Moeten die dan ook maar geminderd worden?
En moet de hele rijks weg maar weg zo dat de tram weer lager gaat zo dat we hem hier minder horen?

Nee je kunt overal wel over klagen.
Maar aanpassen en er gewoon aan wennen of gewoon verhuizen.

Kijk als je nu zo als deze man woont dan mag je klagen.
maar zelfs die ziet de humor er nog van in
PS ik zou zou met hem willen ruilen , scheelt me weer naar Schiphol rijden om vliegtuigen te spotten of naar Rotterdam airport >:)
YouTube: Hoogtepunten uit Spijkers & Kopspijkers - Belgische vliegtuigen

[ Voor 5% gewijzigd door ravw op 21-03-2024 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:25
@PolarBear Bij mij zitten ze rond de tweeduizend voet, en de meeste passagierstoestellen zijn echt stiller aan het worden.

Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten gaat worden, maar er zal ergens wel een nieuwe balans gevonden moeten worden en die zit eerder aan de krimp kant dan de groeikant als ik het sentiment de laatste post-corona jaren voel.
Tja het woning tekort is ook op te lossen door elke woning in Nederland door de helft te delen. Denk niet dat iemand blij wordt als zijn woning krimpt omdat er een groep mensen geen woning kan vinden. Krimp is gewoon geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

upclocker schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:24:
[...]

Tja het woning tekort is ook op te lossen door elke woning in Nederland door de helft te delen. Denk niet dat iemand blij wordt als zijn woning krimpt omdat er een groep mensen geen woning kan vinden. Krimp is gewoon geen oplossing.
Lees dit morgen nog eens terug. Je redenatie raakt kant nog wal.

Enne, Krimp van de luchtvaart maakt juist meer woningbouw mogelijk, maar misschien lees jij geen nieuws buiten je bubble?

https://www.nhnieuws.nl/n...out-eindelijk-gaan-bouwen

en zo kan ik er nog wel een aantal posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:25
franssie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:53:
[...]

Lees dit morgen nog eens terug. Je redenatie raakt kant nog wal.

Enne, Krimp van de luchtvaart maakt juist meer woningbouw mogelijk, maar misschien lees jij geen nieuws buiten je bubble?

https://www.nhnieuws.nl/n...out-eindelijk-gaan-bouwen

en zo kan ik er nog wel een aantal posten.
Het is een analogie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

nee, het is een vals vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

[...]
Toch even dieper doordenken.
Dat ontken ik ook niet.
Dat heb ik nooit beweerd, ik zeg alleen maar, dat het 40 jaar geleden al volkomen voorzienbaar was. Toen werd er al geklaagd over geluidsoverlast van Schiphol en sinds die tijd zijn ze alleen maar dichter bij Schiphol gaan bouwen (en wonen).
Was mij op andere manieren al bekend en heb ik ook nooit ontkend.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Freee!! dat er een liedje ooit is gemaakt over die overlast lang geleden maakt niet de conclusie dat het toen al voorzienbaar was. Onzin.

Wel leuk liedje
YouTube: Frans Halsema - Zondagmiddag Buitenveldert 1970

Maar dit zijn dus de drogredeneringen waar Schipol en Co graag gebruik van maken en dus de wal tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

franssie schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 01:08:
@Freee!! dat er een liedje ooit is gemaakt over die overlast lang geleden maakt niet de conclusie dat het toen al voorzienbaar was. Onzin.
Geen onzin. Ik heb die termijn van 40 jaar genomen, omdat ik daar zelf als volwassene actieve herinneringen aan heb, maar het was al langer aan de gang en voorzienbaar dat het vliegverkeer zou toenemen en daarmee de geluidsoverlast. Laten we alsjeblieft blij zijn, dat de Concorde geen regelmatige gast op Schiphol was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Laten we dit topic ontopic houden, dus over vliegen. Het huizentekort, probleem van de middeninkomens, etc: hebben we allemaal andere topics voor :). Off-Topic Posts, inclusief reacties daarop (ook als 90 procent van de reactie off-topic was) zijn verdwenen.

[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 22-03-2024 07:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Woon zelf in landelijk gebied, maar kwam een jaar of 30 geleden nog wel eens in nieuwbouwwijken nabij Schiphol. Kan liggen aan het feit dat ik normaliter rust en stilte gewend ben, maar dacht toen al: hier wil je toch niet gaan wonen? We konden elkaar op die bouwplaats niet verstaan als we meer dan 10 meter van elkaar af stonden.

Nu kregen die woningen uiteraard wel (voor die tijd) goede geluidsisolatie, maar dan nog. Zodra je een raampje openzet of in de tuin zit zit je midden in de herrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
ijdod schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:18:
De militaire luchtverkeersleiding is 'gewoon' LVNL geworden. Alleen de gevechtsleiding is nog defensie. Uiteraard is er nog wel veel contact tussen beide werelden.
Ze zitten in hetzelfde gebouw maar ze zijn nog niet dezelfde organisatie!

https://www.lvnl.nl/kenniscentrum/1atm

https://jaarverslag.lvnl....%2C%20te%20ambitieus%20is.

In het jaarverslag van 2023 ga je lezen dat 1 januari 2024 ook niet gehaald is. :+

[ Voor 31% gewijzigd door Bobmeister op 22-03-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@Bobmeister Merci, ik had gemist dat dit (weer) uitgesteld is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Beetje humor op de vrijdagmiddag... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Eric Moody is afgelopen week overleden. Hij was gezagvoerder op British Airways vlucht 009 in 1982, toen hun 747-200 boven Jakarta door vulkaanas vloog en al hun 4 motoren uitvielen.
Zijn bericht aan de cabine was ietwat een understatement:
“Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them under control. I trust you are not in too much distress.”
Ze maakten overigens een succesvolle landing in Jakarta.

https://www.airlinerating...es-off-for-the-last-time/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Piet91 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:28:
Eric Moody is afgelopen week overleden. Hij was gezagvoerder op British Airways vlucht 009 in 1982, toen hun 747-200 boven Jakarta door vulkaanas vloog en al hun 4 motoren uitvielen.
Zijn bericht aan de cabine was ietwat een understatement:

[...]

Ze maakten overigens een succesvolle landing in Jakarta.

https://www.airlinerating...es-off-for-the-last-time/
Moge hij in vrede rusten. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Surinam Airways A340 vanmorgen voor het laatst geland op Schiphol Airport.

https://www.gfcnieuws.com...land-op-schiphol-airport/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Als ik FL24 mag geloven begint de PZ-TCW ongeveer nu aan nog een retourtje AMS-PBM-AMS en landt het toestel morgen voor het laatst op Schiphol.

Al zal het met niets verbazen als het morgen nogmaals een retourtje doet. Geheel in stijl lijkt er bij de verschillende bronnen verwarring te bestaan waneer de A330-200 MalethAero nou precies de vluchten overneemt: pér 24 maart of ná 24 maart.

[ Voor 46% gewijzigd door FredvZ op 23-03-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
FredvZ schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:10:
Als ik FL24 mag geloven begint de PZ-TCW ongeveer nu aan nog een retourtje AMS-PBM-AMS en landt het toestel morgen voor het laatst op Schiphol.

Al zal het met niets verbazen als het morgen nogmaals een retourtje doet. Geheel in stijl lijkt er bij de verschillende bronnen verwarring te bestaan waneer de A330-200 MalethAero nou precies de vluchten overneemt: pér 24 maart of ná 24 maart.
Klopt en is die "nieuwe"a330 al in de kleuren van de SLM
Want normaal komt daar wel wat info van
Maar het blijft stil rond het nieuwe toestel
Want het zou raar zijn om die A340 nu weg te geven en dan een paardagen zodner te zitten

[ Voor 6% gewijzigd door ravw op 23-03-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
ravw schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:19:
Want het zou raar zijn om die A340 nu weg te geven en dan een paardagen zodner te zitten
Het blijft de SLM... Ik zou er niet eens heel erg van opkijken als de huidige A340 inderdaad vandaag of morgen uit het niets tóch terug naar de verhuurder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
FredvZ schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:33:
[...]

Het blijft de SLM... Ik zou er niet eens heel erg van opkijken als de huidige A340 inderdaad vandaag of morgen uit het niets tóch terug naar de verhuurder gaat.
Ja dat gaat die , ze hebben het al een paar weken langer gehad
Dus hij moet nu gewoon terug :-)
Daarom hadden ze ook die A330 op huurbasis
Maar daar in blijft het doodstil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Freee!! schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:32:
[...]

Die van de Hudson landing komt aardig in de buurt, maar inderdaad zeldzaam (gelukkig ook zeldzaam dat het voorkomt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravw
franssie schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:37:
[...]

Die van de Hudson landing komt aardig in de buurt, maar inderdaad zeldzaam (gelukkig ook zeldzaam dat het voorkomt).
Gimli
Reeve Aleutian Airways Flight 8
En die van Flight 243 Aloha
Mogen denk ik ook wel in dat rijdje komen
En die van die piloot die uit de cockpit raam getrokken werd maar later wel weer als vlieger ging werken

[ Voor 32% gewijzigd door ravw op 24-03-2024 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
FredvZ schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:33:
[...]

Zo te zien vliegen ze nog steeds , alleen dan zonder bagage :D

https://www.gfcnieuws.com...Pjdl2iPid1VFMNShjWQ0dMxUk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Ze lijken nu ook zonder actieve transponder te vliegen, de bekende trackingsites hebben geen idee waar het toestel is: https://www.flightradar24.com/data/flights/py994

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
FredvZ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Ze lijken nu ook zonder actieve transponder te vliegen, de bekende trackingsites hebben geen idee waar het toestel is: https://www.flightradar24.com/data/flights/py994
Als het maar geen gevalletje word zoals de mh370.

Wel erg toeval dat je nu net op de vlucht waar je koffers niet mee mag nemen "verdwijnt"
mompelt ,,,, iets over verzekerings geld , achterstand van betaling en kort geleden die drugs vondst
Maar goed gebeurd wel vaker dat ze even een vliegtuig kwijt zijn, maar komt vaak wel weer terug op het scherm

[ Voor 19% gewijzigd door ravw op 24-03-2024 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
De vlucht heeft bij Schiphol nu de status "geannuleerd". https://www.schiphol.nl/nl/aankomst/vlucht/A20240324PY994/

Zijn ze überhaupt wel vertrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
FredvZ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:54:
De vlucht heeft bij Schiphol nu de status "geannuleerd". https://www.schiphol.nl/nl/aankomst/vlucht/A20240324PY994/

mmmmm dacht dat ze al wel vertrokken waren ... maar goed niet van betrouwbare bronnen vernomen.
Dus hecht er niet veel waarde aan , we wachten wel af
Zal niet de eerste keer zijn dat die een dag niet vliegt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bobmeister
Het is overigens niet zo dat als een vlucht een keer niet op flightradar te zien is dat een vlucht zonder "actieve" transponder vliegt of per definitie niet airborne is. Flightradar werkt op basis van ADS-B en multilateratie en als het vliegtuig dat signaal niet uitzendt of het signaal door niet genoeg ontvangers wordt ontvangen, dan wordt het niet vertoond.
ATC heeft (simpel gezegd) ook nog primaire radar (reflectie) en secundaire radar (informatie als callsign en hoogte). ADS-B is een verdere ontwikkeling/protocol van secundaire radar met meer informatie (waarbij het vliegtuig actief informatie uitzendt ipv alleen antwoord geeft op een ping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Bobmeister schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:56:
Het is overigens niet zo dat als een vlucht een keer niet op flightradar te zien is dat een vlucht zonder "actieve" transponder vliegt of per definitie niet airborne is. Flightradar werkt op basis van ADS-B en multilateratie en als het vliegtuig dat signaal niet uitzendt of het signaal door niet genoeg ontvangers wordt ontvangen, dan wordt het niet vertoond.
Dan zou je dit geval op zijn minst nog íéts moeten kunnen terugvinden van een deel van de vlucht. ;)
Dat is nu niet het geval, FR24 meldt "unknown", volgens ADS-B Exchange is toestel voor het laatst gezien gisteren bij aankomst in Paramaribo.

Het lijkt er nu op dat Wamos EC-NTX het stokje over gaat nemen van de PZ-TCW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
FredvZ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:15:
[...]

Dan zou je dit geval op zijn minst nog íéts moeten kunnen terugvinden van een deel van de vlucht. ;)
Niet als die helemaal geen ADS-B signaal uitzendt.

Kijk in dit geval denk ik ook dat deze vlucht nooit is vertrokken. Wat ik probeer te zeggen is dat hier op het forum en op verjaardagen soms wordt gedaan alsof FR24 het altijd bij het juiste eind heeft en dat is niet het geval.

[ Voor 29% gewijzigd door Bobmeister op 24-03-2024 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Freee!! schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 20:32:
[...]

Nou ja BA piloten zijn wel vaker op zijn minst rustig, dan wel onderkoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

PolarBear schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:51:
[...]
Nou ja BA piloten zijn wel vaker op zijn minst rustig, dan wel onderkoeld.

[YouTube: [REAL ATC] British Airways CAUGHT FIRE at Las Vegas LAS]
Dat is inderdaad zwaar onderkoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
FredvZ schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:54:

Hij is dus niet vertrokken blijkbaar

Vertraagde SLM-vlucht naar Nederland niet doorgegaan

https://www.waterkant.net...TffHORuDpIgHBcVYUNjPgfRB4

[ Voor 5% gewijzigd door ravw op 24-03-2024 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er vallen slachtoffers in de leiding bij Boeing (werd ook wel tijd), de CEO gaat eind dit jaar, de Boeing Commercial Airplanes Chief per direct vervangen. Of dat gaat helpen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Vast niet, Stephanie Pope komt net als de rest uit de financiële wereld (lees: bean counter) dus het wordt "business as usual".

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

XWB schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:03:
Vast niet, Stephanie Pope komt net als de rest uit de financiële wereld (lees: bean counter) dus het wordt "business as usual".
Auw.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1 ... 10 ... 28 Laatste

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1