Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:18
De polderbaan is 60 meter breed, als je de kisten met de 'kont' boven het gras naast de baan hangt zodat de main gear net op het asfalt is en ze onder een hoek van 45 graden zet heb je in principe nog genoeg manouvreerruimte aan de andere kant van de baan over (Waarbij je dan voor de bredere kisten wel helemaal aan de zijkant van de baan sleept)

/post

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:33

Tourniquet

Hiya, fellas!

Een select groepje vliegtuigspotters kreeg een tour langs de vanwege de NAVO-top geparkeerde vliegtuigen op de Polderbaan. :D

[ Voor 111% gewijzigd door Tourniquet op 26-06-2025 17:36 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeMan
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tourniquet schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:24:
Een select groepje vliegtuigspotters kreeg een tour langs de vanwege de NAVO-top geparkeerde vliegtuigen op de Polderbaan. :D

[YouTube: Exclusive Spotters Tour at Schiphol 🚍 | NATO Summit Aircraft on Closed Polderbaan]
Bedankt voor het delen, leuk om te zien!
Voor de spotters onder ons, het kanaal is erg leuk om te volgen. Meerdere keren per week een live stream vanuit EHAM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:07
Geweldig om te zien, er vliegt een DC6 van de Flying Bulls (Red Bull) rond boven het Defqon.1 festival
https://fr24.com/OELDM/3b02777d

Had hem nog niet eerder gezien. Vergeet nooit meer dat er 3 DC6 midden in de nacht op Zestienhoven landen. Iedereen klagen over het geluid, maar omdat ze namens Defensie vlogen mochten ze buiten de reguliere tijden landen. Ik vind zelf het geluid geweldig!

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:05
aidanl schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:13:
Geweldig om te zien, er vliegt een DC6 van de Flying Bulls (Red Bull) rond boven het Defqon.1 festival
https://fr24.com/OELDM/3b02777d

Had hem nog niet eerder gezien. Vergeet nooit meer dat er 3 DC6 midden in de nacht op Zestienhoven landen. Iedereen klagen over het geluid, maar omdat ze namens Defensie vlogen mochten ze buiten de reguliere tijden landen. Ik vind zelf het geluid geweldig!
Deed net een fly-by op Schiphol volgens mij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NotnpK7nKxFiTrsqmltAvZLEtQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/thSSKXrXqCFWTkzCHMJNN8DE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:28
Zo vandaag me vloot weer eens wat uitgebreid.

Met de Boeing 777 – KLM β€œOrange Pride” (schaal 1:200)
En de Airbus A380 – Emirates (New Colors) (schaal 1:250)

De
Boeing 787 – TUI Dreamliner
Airbus A340 – SLM (Surinam Airways)
Boeing 737 – Transavia
had ik al.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pmmmrb34VX9e_wJWidLymLtUHvU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzWvUTdifd0dTgxRI0AyO3bO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LNFJOaiuWQUETE9dNashdXCPbs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgKctMieNs2ZlkyMMEc2kjWJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfoUOM6waKA9BDZaO-q6149ZCuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IesPNTCRmrcWpzzQOFcxKIsn.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door ravw op 02-07-2025 18:07 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

πŸ’©

ravw schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:00:
Zo vandaag me vloot weer eens wat uitgebreid.

Met de Boeing 777 – KLM β€œOrange Pride” (schaal 1:200)
En de Airbus A380 – Emirates (New Colors) (schaal 1:250)

De
Boeing 787 – TUI Dreamliner
Airbus A340 – SLM (Surinam Airways)
Boeing 737 – Transavia
had ik al.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Kijk vooral niet hier. of hier (flaps down).

Die plastic modellen van PPC zijn geinig maar ik ben overgestapt op het echte werk van metaal.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 02-07-2025 21:54 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
CyBeR schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:49:
[...]

Die plastic modellen van PPC zijn geinig maar ik ben overgestapt op het echte werk van metaal.
Ja maar voor die 100 euro meer en dan alleen van metaal :o

Ja ze zijn mooi maar voor die prijs heb ik er nu 4 a 5 staan ...
Als je een beetje wacht op korting helemaal.

Maar misschien komt het nog wel een keer ...

Zou de KLM DC4 wel van metaal willen hebben ..
Maar goed ik heb ook al hele kleintjes in metaal.

Heb ik ooit eens gehad van een vrouwelijke collega.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo58wzXFsG3mITJIEJXzlXf4a2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2MlG1UaXXQ9CN64ktf6DGXW.jpg?f=fotoalbum_large

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 10-09 21:13
Over flaps gesproken:

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

franssie

Save the albatross

Dan sta je wel raar te kijken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVYRmXLVCe-v1n16rXho1O3U8d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQyVaoS4JWPdVd5nhpCL5YA3.jpg?f=fotoalbum_large

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:18

4x2

lα»™n xα»™n quΓ‘

Ff schoonmaken en op marktplaats gooien (craigslist oid in dit geval)

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

πŸ’©

ravw schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:23:
[...]

Ja maar voor die 100 euro meer en dan alleen van metaal :o
Als 't alleen dat was :P Maar ze hebben ook meer details en zijn bijvoorbeeld voorzien van landing gear. Meestal verwijderbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
CyBeR schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:49:
[...]

Heb nu even deze besteld van hun site

de DC4 KLM.

Die wilde ik toch al lang hebben (1:200) Herpa Wings
Dus het is maar een klein model vergeleken met de B777 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4NueTcsjhO7bDz87GXDjLZpbJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asRah8ZSd6sQY6eNxkKrp2wG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4eqB4oLk3V42AhiUXPUG_yHtpk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqUlOBjNcEpdyv7493FJjlcG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Vandaag mijn schaalmodel 1:200 van de legendarische DC-4 PH-TAR β€œRotterdam” in KLM-kleuren ontvangen.

Een stukje geschiedenis:
De PH-TAR β€œRotterdam” was één van KLM’s iconische Douglas DC-4’s uit de jaren ’40 en ’50. Dit toestel speelde een sleutelrol op langeafstandsroutes van Amsterdam naar New York en verder naar Nederlands-IndiΓ«. Een tijd waarin vliegen nog een Γ©cht avontuur was – en de luchtvaart haar gouden jaren beleefde.

Ik heb dit prachtige model direct naast mijn Transavia B737 en KLM B777 β€œOrange Pride” gezet, ook beide in schaal 1:200. En dan zie je pas echt hoe klein de DC-4 in vergelijking is met deze moderne jets!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBPYb_GV1xpoNvdxkxD_4MM9QS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rZXQzMZ9tVnHcXEcrTTrjfv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cIwBdI-1UwiEL2s8RoUOeVohYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkynRsHnwNrW9By220EmnTxy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViyThjMLEAy_d2qEH71J0LMJoIY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1KgTyQl6Ywa2m8qBCGrTAX2.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nV3a4Dh05EDOAbfo8XKExiwZvtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzRnSc73sWINU5OB33wxrl6m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ravw op 07-07-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:10
Heb voor de eerste keer een melding gedaan bij YouTube voor 'misleidende informatie'.

Oordeel zelf:

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:06

Garyu

WW

alexbl69 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:08:
Heb voor de eerste keer een melding gedaan bij YouTube voor 'misleidende informatie'.

Oordeel zelf:
[YouTube: They Found a Hidden Fault in KLM Boeing 787 – And It’s Worse Than We Thought]
Microcracks in de composite van de vleugel?
Ik kan me wel herinneren dat KLM een aantal vliegtuigen vanwege maintenance issues aan de grond heeft gehouden een paar maanden geleden, maar volgens mij was dat vanwege maintenance procedures was, en niet vanwege maintenance findings.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:33

Tourniquet

Hiya, fellas!

Een Nederlandse Beech B200 Super King Air (PH-ZAZ) van Zeusch Aviation is vanmiddag verongelukt bij het vertrek van Londen Southend, op weg naar Lelystad.

https://www.bbc.com/news/articles/c1jw71kjx14o
https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-zaz#3b3c5ad3

Edit: nu ook op Nederlandse sites. NOS:
Nederlands privΓ©vliegtuig neergestort bij Londen Southend Aiport

Een Nederlands privΓ©vliegtuig dat was begonnen aan een vlucht naar Lelystad Airport is neergestort bij het vliegveld London Southend in het Verenigd Koninkrijk. Dat bevestigt de politie van Essex aan de BBC.

Het toestel stortte volgens de politie iets voor 16.00 uur neer, kort nadat het van de grond was losgekomen. Het is nog niet bekend hoeveel mensen er in zaten en of ze de crash hebben overleefd. Op beelden is te zien dat een grote vuurbal is ontstaan uit het vliegtuig.

The Independent meldt dat het mogelijk gaat om een twin turboprop-vliegtuig Beechcraft Super King Air 200. Het was in bezit van het bedrijf Zeusch Aviation, dat gevestigd is bij het vliegveld in Lelystad.

De brandweer en hulpdiensten zijn ter plaatse. De komende uren wordt er onderzoek gedaan.

[ Voor 84% gewijzigd door Tourniquet op 13-07-2025 19:30 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

πŸ’©

ravw schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:30:

Ik heb dit prachtige model direct naast mijn Transavia B737 en KLM B777 β€œOrange Pride” gezet, ook beide in schaal 1:200. En dan zie je pas echt hoe klein de DC-4 in vergelijking is met deze moderne jets!
Inderdaad. Ik heb een 1:200 Sud Aviation Caravelle (van Transavia) en naast een 787 ziet dat er uit alsof het een 1:400 model is. Als je er voor staat in 't echt heb je dat niet zo door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:00

DDX

https://www.nhnieuws.nl/n...enden-panelen-verwijderen
De rechtbank in Haarlem heeft besloten dat de eigenaar van een groot zonnepark bij Schiphol meer dan een derde van de panelen moet verwijderen. De panelen weerkaatsen onder bepaalde omstandigheden het zonlicht, waardoor piloten verblind worden bij de landing.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goede zaak, dat was echt te dom voor woorden om dat te hebben toegestaan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 16:01
Nu alleen nog even vechten wie het bonnetje gaat betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:00

DDX

En dat Schiphol eigenlijk het hele park weg wilt, krijgt dus nog een vervolg.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@gambieter @wibblemoo het is lastig, er zijn geen normen in de EU, en die in de US lijken de toegepaste panelen juist toe te staan.
Dus het is inderdaad de vraag wie de rekening gaat betalen na de bodemprocedure, de plaatser, gemeente Haarlemmermeer of Schiphol. Zal een jaar of 5 duren, ik zet in op dat Schiphol gaat betalen omdat er geen echte rechtsgrond is om deze panelen te weren. Als Schiphol die baan dan ΓΌberhaupt nog mag gebruiken vanwege het afwezig zijn van een vergunning of wat O-)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Wat meer achtergrond informatie over hoe men toch andere panelen heeft geplaatst dan in de vergunning staat: https://solarmagazine.nl/...atief-zonnepaneel-gekozen

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
Het is inderdaad wel een interessante casus die er eigenlijk een beetje op neer komt vanaf welk moment een zonnepark (of elk ander spiegelend oppervlak, het Patent Office in Den Haag is bijvoorbeeld ook een enorme spiegel bij de juiste omstandigheden) een gevaar gaat vormen voor de luchtvaart. Ik kan hier in het weiland een zonnepark bouwen die, onder de juiste omstandigheden, spiegelt naar overkomend luchtverkeer op grotere hoogte. Is dat dan ook een veiligheidsrisico? Want dan zou je nergens meer iets dat spiegelt kunnen bouwen. De vraag is dus vanaf welke hoogte moet hier rekening mee worden gehouden?

Het feit dat er geen normen voor zijn maakt het natuurlijk wel wat wrang voor de bouwer van het park. Ze hebben, zoals @gws24 al aangaf, minder reflecterende panelen gebruikt die ook nog eens zijn getoetst door het NLR.

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Rotterdam Centraal dan? Want dat dak kan ook behoorlijk spiegelen.

Overigens begrijp ik spiegelende gebouwen sowieso niet zo goed, want onprettig voor de omgeving en vooral een hoog 'look at me!'-gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:32
Sand0rf schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:55:
Het feit dat er geen normen voor zijn maakt het natuurlijk wel wat wrang voor de bouwer van het park. Ze hebben, zoals @gws24 al aangaf, minder reflecterende panelen gebruikt die ook nog eens zijn getoetst door het NLR.
Dat ergens geen normen voor zijn vrijwaart je m.i. niet direct van alle verantwoordelijkheid. Ze weten dat ze in de buurt van een vliegveld bouwen met bijbehorend vliegverkeer. Zoals je aangeeft hebben ze al minder reflecterende panelen gebruikt en zijn ze dus ook bewust van het risico op de veiligheid.

NLR heeft het inderdaad getoetst, maar opgemerkt dat er inderdaad hinder zou zijn precies in de genoemde periodes. Het valt enkel binnen de norm van de FAA (<3% van de vluchten). Maar dat betekent niet dat het in specifieke situaties zoals hier dan meteen acceptabel hoeft te zijn. Ik denk dat juist omdat het de Polderbaan betreft een veel grotere impact heeft. Misschien overstijgt de impact de FAA norm wel als blijkt dat andere banen vanwege geluids- en milieumaatregelen niet beschikbaar zijn.

Dat de gemeente de switch naar andere type zonnepanelen vergunningsvrij verklaarde betekent nog niet dat deze partij dan maar niet aansprakelijk hoeft te zijn voor de nadelige gevolgen van Schiphol.

Daarentegen had Schiphol mogelijk weer wat pro-actiever kunnen handelen bij de vergunningsaanvraag zelf...

Maarja dat is mijn mening. Hoe het wettelijk zit, zullen we tzt wel achterkomen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 11:35
Sand0rf schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:55:
De vraag is dus vanaf welke hoogte moet hier rekening mee worden gehouden?
Minmaal vanaf Decision Altitude (met marge) voor de ILS approach op de baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:51
TukkerTweaker schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:56:
[...]

Minmaal vanaf Decision Altitude (met marge) voor de ILS approach op de baan.
De DA bij een cat3 is zo goed als boven dan wel op de baan (en m.i. daarmee veel te laat).

Het is natuurlijk een botsing van belangen; in het verlengde van een vliegveld liggen (in ons land) vaak weinig dorpen/steden, en relatief veel weilanden/open terrein. Laatstgenoemde nodigt uit voor grote zonneparken. Met deze casus in het achterhoofd doet men (IL&T en/of lokale overheid) er wijs aan om zulke zaken in het geheel binnen een CTR te weigeren. Plus minus vanaf het daalpunt op de ILS dus wat uit mijn hoofd op zo'n 6.2NM final ligt wat grofweg de rand van de CTR is. Er is genoeg ruimte in Nederland om die zonneparken ergens anders neer te leggen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sand0rf
Bobmeister schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:05:
[...]

De DA bij een cat3 is zo goed als boven dan wel op de baan (en m.i. daarmee veel te laat).

Het is natuurlijk een botsing van belangen; in het verlengde van een vliegveld liggen (in ons land) vaak weinig dorpen/steden, en relatief veel weilanden/open terrein. Laatstgenoemde nodigt uit voor grote zonneparken. Met deze casus in het achterhoofd doet men (IL&T en/of lokale overheid) er wijs aan om zulke zaken in het geheel binnen een CTR te weigeren. Plus minus vanaf het daalpunt op de ILS dus wat uit mijn hoofd op zo'n 6.2NM final ligt wat grofweg de rand van de CTR is. Er is genoeg ruimte in Nederland om die zonneparken ergens anders neer te leggen..
Er zal inderdaad ergens een grens moeten worden bedacht, maar naast zonneparken kunnen grote daken met zonnepanelen (denk aan distributiecentra/fabriekshallen) of hele rijen met nieuwbouwhuizen die een volledig pv dak hebben natuurlijk ook schitteren. Als je dat in een CTR gaat verbieden dan verbiedt je zonnepanelen in een groot deel van bebouwd Nederland(Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven in ieder geval). Dan gaan als overheid de duurzaamheidsplannen ook niet meer gehaald worden (niet dat dat nu al het geval is...).

Overigens vindt ik zonneparken op landbouwgrond echt ridicuul. Genoeg daken en andere plekken die daar ook geschikt voor zijn en dan kunnen we landbouwgrond gebruiken waar we het voor nodig hebben: voedselproductie. Maar dat is een andere discussie :)

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:10
Niet om olie op het vuur te gooien ofzo hoor. Gewoon een vraag. Maar als een piloot een vliegtuig in het donker met dichte bewolking en regen met behulp ILS kan landen, waarom moet een landingsbaan dan gesloten worden als er schittering van de zon is?

Ik snap dat het hinderlijk kan zijn maar is de reactie niet een beetje overdreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:51
Of de reactie overdreven is is natuurlijk persoonlijk, maar dit is wel hoe safety in de luchtvaart (iig in Nederland) werkt. Als het 0,000001% veiliger kan dan moet en zal dit koste wat kost doorgevoerd worden. Legio voorbeelden:

- Niet vΓ³Γ³r een active runway langs crossen (18C naar de 18R via Z of via Y) maar er achterlangs zodat alle Europa kisten een eind om moeten taxiΓ«n terwijl dit op andere grote velden in Europa geen probleem is.

- WΓ©l parallel ILS approaches maar geen parallel GPS approaches zodat er met een ILS in onderhoud en cloudbase <2000ft regelmatig single runway geland moet worden wat miljoenen per dag kost aan annuleringen en vertragingen.

- Niet meer een 2000/3000ft lineup naar de 36C/36R maar een 3000/4000ft lineup want dat geeft 1000ft meer marge t.o.v. Rotterdam Airport met als gevolg dat je komende vanuit noordoost niet meer binnenlangs Maarssen, Utrecht, Woerden vliegt maar er recht overheen (enorm veel meer geluidsoverlast maar dat komt toch niet in de rekenmodellen).

En ga zo maar door... Ik heb op Schiphol wel eens met LVNL safety mensen staan babbelen maar die zijn echt blind voor kosten/nadelen. Die gaan alleen maar voor de 0% incidenten, ongeacht wat.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Sand0rf schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:55:
[...]

Overigens vindt ik zonneparken op landbouwgrond echt ridicuul. Genoeg daken en andere plekken die daar ook geschikt voor zijn en dan kunnen we landbouwgrond gebruiken waar we het voor nodig hebben: voedselproductie. Maar dat is een andere discussie :)
Nederland produceert veel meer voedsel dan we zelf nodig hebben. Dat maakt het gewoon een economische activiteit als elke andere waarbij je gewoon moet afwegen hoe je (economisch gezien) optimaal gebruik van de beschikbare ruimte maakt. Wat levert meer op? Meer stroom of meer melk en hamburgers?

Als we nu in Nederland op grote schaal voedsel moesten importeren dan was het wat anders. Dan zouden we ook over strategische belangen na moeten denken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

michaelvo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:24:

En ga zo maar door... Ik heb op Schiphol wel eens met LVNL safety mensen staan babbelen maar die zijn echt blind voor kosten/nadelen. Die gaan alleen maar voor de 0% incidenten, ongeacht wat.
Als je het zo brengt dan ga ik van die mensen houden. Ik vlieg niet zoveel maar het voelt goed dat er mensen zijn die mensenlevens zo serieus nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

downtime schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:36:
[...]

Als je het zo brengt dan ga ik van die mensen houden. Ik vlieg niet zoveel maar het voelt goed dat er mensen zijn die mensenlevens zo serieus nemen.
Gelukkig zijn er heel veel mensen die zo tikken in de luchtvaartindustrie. Zo veel dat de managers het er maar lastig mee hebben gelukkig ;).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

__R__ schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:01:
Niet om olie op het vuur te gooien ofzo hoor. Gewoon een vraag. Maar als een piloot een vliegtuig in het donker met dichte bewolking en regen met behulp ILS kan landen, waarom moet een landingsbaan dan gesloten worden als er schittering van de zon is?

Ik snap dat het hinderlijk kan zijn maar is de reactie niet een beetje overdreven?
Ik heb in het begin van het jaar (ik ben recentelijk naar een NL airline overgestapt) behoorlijk last ondervonden. De baan was niet zichtbaar vanwege de reflectie. Binnen blijven kijken totdat het voorbij is en dan pas naar buiten kijken is natuurlijk een go-to strategie, maar ideaal is het zeker niet. Vergelijk het met kort tegen de zon in kijken en dan weer je focus vinden. Niet ideaal als je op het verkeerde moment naar buiten kijkt.

Vergeet niet dat een automatische nadering en landing risico met zich mee brengt. Dit bespreek je met je collega en daar zit ook een strikte rolverdeling aan vast. Dit doe je normaalgesproken niet vaak en vereist specifieke training (en planning).

Er zijn ook een hoop buitenlandse maatschappijen die nietsvermoedend op deze baan afvliegen. Er stond een klein regeltje in de charts dat er glare kan zijn, maar als de zon precies goed staat zie je helemaal niets.

Uiteindelijk is het persoonlijk of je het als hinderlijk ervaart of niet. Ik schommelde tussen 'nou wat loopt men te zeuren' en 'heilige poep I'm blind'. Het tijdstip speelt hierin een grote rol uiteraard.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:58
michaelvo schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:24:
Fijne gedachte dat er nog ergens in de luchtvaartindustrie het "safety first" gedachtegoed wordt na gestreefd.
Kunnen sommige airlines en vliegtuigfabrikanten nog wat van leren.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
downtime schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:32:
Nederland produceert veel meer voedsel dan we zelf nodig hebben. Dat maakt het gewoon een economische activiteit als elke andere waarbij je gewoon moet afwegen hoe je (economisch gezien) optimaal gebruik van de beschikbare ruimte maakt. Wat levert meer op? Meer stroom of meer melk en hamburgers?
Als die zonnepanelen op daken liggen, kunnen we als land dubbel profiteren: Γ©n verdienen aan extra stroom Γ©n verdienen aan extra voedsel.

Ook nog beter voor mensen en dier: Γ©n minder vervuilende stoffen in de lucht Γ©n minder hongerige buikjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
downtime schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:36:
Ook als je niet vliegt is het een fijne gedachte dat deze mensen er zijn: ze voorkomen dat vliegtuigen botsen in de lucht en vervolgens op je dak vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

πŸ’©

FredvZ schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:22:

[...]

Als die zonnepanelen op daken liggen, kunnen we als land dubbel profiteren: Γ©n verdienen aan extra stroom Γ©n verdienen aan extra voedsel.

Ook nog beter voor mensen en dier: Γ©n minder vervuilende stoffen in de lucht Γ©n minder hongerige buikjes.
:? Landbouw is een enorme uitstoter van stikstof en methaan. Groter dan de luchtvaart, en uiteraard groter dan een zonnepark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 20:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CyBeR schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:48:
[...]
:? Landbouw is een enorme uitstoter van stikstof en methaan. Groter dan de luchtvaart, en uiteraard groter dan een zonnepark.
Die methaan-uitstoot komt voornamelijk van de veeteelt, niet van de landbouw.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Freee!! schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Die methaan-uitstoot komt voornamelijk van de veeteelt, niet van de landbouw.
Je weet dat veeteelt ook onder landbouw valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

downtime schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:03:
[...]
Je weet dat veeteelt ook onder landbouw valt?
Het valt onder de agrarische industrie, maar ik heb altijd geleerd dat die uiteenvalt in landbouw en veeteelt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Freee!! schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:33:
[...]

Het valt onder de agrarische industrie, maar ik heb altijd geleerd dat die uiteenvalt in landbouw en veeteelt.
Totaal offtopic maar wiki zegt:
Landbouw of agricultuur is het geheel van menselijke activiteiten waarbij de bodem wordt gebruikt voor de productie van planten en dieren, ten behoeve van de economie.
[...]
Hoewel een scherpe indeling niet altijd gemaakt kan worden, deelt men de landbouw gewoonlijk in in de akkerbouw, tuinbouw, bosbouw, weidebouw en veeteelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
CyBeR schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:48:
Je moet zo'n veld dan ook niet gebruiken om koeien te voeren, maar om gewassen te laten groeien waarmee je direct mensen kan voeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

πŸ’©

FredvZ schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:14:
[...]

Je moet zo'n veld dan ook niet gebruiken om koeien te voeren, maar om gewassen te laten groeien waarmee je direct mensen kan voeden.
Dat begreep ik, maar dat is dus de stikstofuitstoter. (Kunst)mest.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

En dan zie je na ruim een maand als fotograaf dat je een botstest hebt vastgelegd tussen een Eurofighter en een zeemeeuw. Eentje is wel op te lappen, de andere... mja, zie de foto. :X

spoiler: voor de mensen met een zwakke maag maar even in een spoiler
Afbeeldingslocatie: https://www.telegraph.co.uk/content/dam/briefs/2025/07/22/TELEMMGLPICT000433161806_17531890684570_trans_NvBQzQNjv4Bq9ipoqzrpJx-0lCLDc3i7Wk8FchWZRD3tSYOiRwPjWDo.jpeg?imwidth=1920

Hele artikel.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sand0rf
Er lijkt toch wel een vervelend probleem te zijn met de A320 neo's van (in ieder geval) Transavia en Aer Lingus:

https://avherald.com/h?article=5233a98e&opt=0

In drie gevallen valt tijdens de vlucht de radio, transponder en TCAS uit of geeft vreemde waardes:
Between 8:48 p.m. and 9:07 p.m., the aircraft disappeared from radar screens six times and reappeared with a transponder code that appeared to be random (2107, 1001, 2110, 2111) and did not correspond to the code selected by the crew. Mode C is lost intermittently and the IDENT function of the transponder activates without crew intervention on numerous occasions.

Several total audio losses occur on the co-pilot's side: the co-pilot receives no signal in his headset and sends a radio message that is not received by the control center.

/post

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ravw
in Oshkosh, Verenigde Staten.
B747 SP P&W _/-\o_ O+

C‑GTFF

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIqsF433EJV2TqtK0fhcR22F4JE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NN1nDPzHFmgMCtIkT9ACfUGf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juZ5bSpSjA4ABr85Zw9_pVP5hAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoFq18jSYsOTMZBzT5PVwGKH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rl1W3dOXGllYGK7B_wXEkJUSUzg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDjiVqCZME4FwhnriHoGzmNl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHaounxZNmLf4-5qbmTKNYM9DYI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWjAnc9czeIRjtvOzbWk5Xk6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqLarGNVWJF9HW9ZmGPVrF86E2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHwpxxnmQPCFjZJxrxyfhPta.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cSHNVyP_U53Agar1ASiAa5OQjk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmyt70bmR2lL246FntrVTeyN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De Transavia retro A321neo is onderweg als HV1965 (oprichtingsjaar van Transavia) van Hamburg naar Amsterdam: https://www.flightradar24.com/TRA1965/3b6af134

Verwachte aankomst is (nu) om 14:39 uur. Het toestel zal dan een rondje maken over Schiphol en vervolgens parkeren bij gate D2 zodat deze voor iedereen te zien is (vanaf het panoramaterras).

Eerste commerciΓ«le vlucht is vanavond om 18:20 uur als HV5357 naar Faro.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/523128643_122201602460271871_2709205703391334469_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=hL99fudkX9gQ7kNvwETBAIw&_nc_oc=AdmFiFOoBTON-Az6RcYQKxodswhlA6IgoCFFNHXz5GS7_umU2_QLiHdrJnKtyGTMBig&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&_nc_gid=HcnZ1vAPMZz0uVW2cpBAqw&oh=00_AfS3xRtJM5tsf6VIMOcr3W6UNqX0rB--rfWwsMzW0Ooe3A&oe=68894E8D
https://www.facebook.com/...58156149876&__tn__=%2CO*F

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Het is vandaag ook 25 jaar geleden dat Concorde vlucht 4590 van Air France neerstortte.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.britannica.com/44/194444-050-803CC9E7/fire-flight-Air-France-engine-Paris-plane-July-25-2000.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 22:08
Je zal als piloot maar gewoon weten hoe je crosswind landing correct moet uitvoeren en dan zulk tenen krommend commentaar op een nieuws site moeten lezen.

https://www.nu.nl/318638/...se-landing-in-canada.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

killerbee1958 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:44:
Je zal als piloot maar gewoon weten hoe je crosswind landing correct moet uitvoeren en dan zulk tenen krommend commentaar op een nieuws site moeten lezen.

DPG, alles voor een click, Mediahuis is niet veel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ja dramatisch, net als dat stuk over dat TCAS event recentelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Niet om dramatisch te doen, maar vermoed dat deze piloot wΓ©l even op gesprek mag bij zijn superieuren: https://www.geenstijl.nl/...bijna-op-afgeladen-strand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

alexbl69 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:50:
Niet om dramatisch te doen, maar vermoed dat deze piloot wΓ©l even op gesprek mag bij zijn superieuren: https://www.geenstijl.nl/...bijna-op-afgeladen-strand
Ziet er uit als pech? Flameout op de linker-engine waardoor de manoeuvre afgebroken moet worden, vermoed ik. Wel een natte-broek-momentje voor de piloot en de mensen op het strand denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Piet91 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:36:
Het is vandaag ook 25 jaar geleden dat Concorde vlucht 4590 van Air France neerstortte.

[Afbeelding]
En bedankt voel me oud nu. :(

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak Β©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:38
Waarom altijd gelijk dat straffen? Je weet toch helemaal niet wat er gebeurd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Niks aan dit filmpje geeft mij de indruk dat dit een fout van de piloot was. Dit lijkt mij een technisch probleem waar de piloot de situatie knap heeft kunnen redden.

Maar ik ben benieuwd naar een analyse van iemand met kennis van zaken. Hopelijk komt de Spaanse luchtmacht nog met een persbericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:27
downtime schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:12:
[...]
Hopelijk komt de Spaanse luchtmacht nog met een persbericht.
Het voorval duiden op basis van de gedeelde video was eigenlijk onmogelijk.
Wat je namelijk op de video niet goed ziet is een zwerm vogels die vlak voor de F-18 oversteken. Er zijn wel video’s vanaf ander standpunt die dat beter laat zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJ444oMV5UApQac0jj9T-nOD-Yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9KptvbHpHNuMpl992SYAjAf.jpg?f=fotoalbum_large

Uitleg van de EjΓ©rcito del Aire is er inmiddels ook:
Velen van jullie hebben het ons gevraagd, dus vertellen we wat er tijdens het Gijon Airfestival is gebeurd.

Zoals je misschien gezien hebt, heeft een van onze F-18-vechters een ontwijkende manoeuvre uitgevoerd door een zwerm vogels in zijn baan te zien. Deze actie maakt deel uit van het gebruikelijke protocol om zowel de integriteit van de piloot als de veiligheid van het publiek te beschermen.

Onze piloten zijn getraind om in millennium van een seconde te reageren op onvoorziene dingen. In dit geval handelde de pilot met voorbeeldige snelheid en professionaliteit, waarbij hij een potentiΓ«le impact vermijd zonder de display in gevaar te brengen.

Veiligheid is en blijft onze topprioriteit bij elke luchtdemonstratie.

Bedankt aan alle aanwezigen voor hun enthousiasme en vertrouwen.

We blijven samen vliegen!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Dergelijke vluchten hebben de laatste maanden/jaren al veel vaker plaatsgevonden dus het is al lang geen nieuws meer (dus ik noem ze hier ook niet altijd); maar nu toch nΓ©t wat anders;
Iran heeft vanaf 15 juli ook Boeing 777's.

Op die dag zijn er 5 777-200ER's overgevlogen van Siem Reap, Cambodja naar Iran.
Alle 5 vlogen origineel voor Singapore Airlines en daarna voor NokScoot (een Thaise low-cost airline dat deels in handen was van Singapore Airlines).
In 2020 werden ze - om bekende redenen - allemaal opgeslagen in Alice Springs, AustraliΓ«.

In 2023/2024 werden ze overgevlogen naar Lanzhou, China (waarschijnlijk onderhoud) en op 4 en 8 juli dit jaar vlogen ze naar Siem Reap om uiteindelijk op 15 juli direct achter elkaar aan richting Iran te gaan.
Zoals gebruikelijk werden buiten Iran (in dit geval boven Afghanistan) de transponders uitgeschakeld en landden ze in Iran.
De toestellen lijken voor Mahan Air bedoelt te zijn en het zou kunnen dat er nog 5 777's die kant op gaan.

De tussenpartij was het Amerikaanse "Ion Aviation" en toestellen vlogen met een registratie van Madagaskar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBWQG733_brUsXHT_0qFKXManb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L4GZMODtVMDPovTZsDUuiVtl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ruben279 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:59:
[...]
Uitleg van de EjΓ©rcito del Aire is er inmiddels ook:
Onze piloten zijn getraind om in millennium van een seconde te reageren op onvoorziene dingen.
UNQUOTE
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:21
Nou inderdaad! Om zijn opslag te bespreken denk ik zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
cordonbleu schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 02:27:
[...]

Nou inderdaad! Om zijn opslag te bespreken denk ik zo ;)
Tja, kudo's voor zijn reacties inderdaad.

Maar blijf het vreemd vinden dat dit is toegestaan. Birdstrikes en ander onheil zijn altijd mogelijk, dus vind ik het bijzonder dat - na alle ongelukken die we de afgelopen decennia al hebben gehad - dit soort manoeuvres boven/richting mensenmassa's nog zijn toegestaan.

Ook juridisch is er nog wel wat op aan te merken. Als je naar een (betaalde) show gaat staan er in de regel disclaimers in het ticket, waarbij je aangeeft de gevaren te onderkennen. Zie bijvoorbeeld een deel uit deze disclaimer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKQI0Yl8gmenPtLLfc60cY_DS2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zGqnvyunD9RvO4ikOTvcFWb6.png?f=fotoalbum_large

In dit geval ging het om een show boven een openbaar strand, waar de toegang niet gereguleerd is. Kan de Spaanse luchtmacht wel verklaren dat hun piloten in milliseconden kunnen reageren op onvoorziene zaken, maar misschien is het beter om bij dit soort zaken iets minder risico te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:21
alexbl69 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:00:
[...]

Tja, kudo's voor zijn reacties inderdaad.

Maar blijf het vreemd vinden dat dit is toegestaan. Birdstrikes en ander onheil zijn altijd mogelijk, dus vind ik het bijzonder dat - na alle ongelukken die we de afgelopen decennia al hebben gehad - dit soort manoeuvres boven/richting mensenmassa's nog zijn toegestaan.

Ook juridisch is er nog wel wat op aan te merken. Als je naar een (betaalde) show gaat staan er in de regel disclaimers in het ticket, waarbij je aangeeft de gevaren te onderkennen. Zie bijvoorbeeld een deel uit deze disclaimer:
[Afbeelding]

In dit geval ging het om een show boven een openbaar strand, waar de toegang niet gereguleerd is. Kan de Spaanse luchtmacht wel verklaren dat hun piloten in milliseconden kunnen reageren op onvoorziene zaken, maar misschien is het beter om bij dit soort zaken iets minder risico te zoeken.
De rechter motor heeft een vogel (vogels) ingeslikt en verliest direct vermogen, waardoor asymmetrische thrust. De kist trekt hierdoor naar rechts en verliest hoogte. De piloot corrigeert de ontstane yaw en roll en zoekt direct hoogte. Hij/zij doet hier echt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online

Ik heb even de eerste 20/30 commentaren gelezen maar ik lees voor het over grote merendeel alleen maar zaken als:
Moeite met landen? Het is toch een prima crosswind landing?

Spectaculair om te zien, maar redelijk gebruikelijk voor piloten.

Ziet er spectaculair uit. Toch is het niet zo bijzonder als het er uit ziet.

Vakmanschap!

Zo te zien had het helemaal geen moeite met landen.

Standaard crosswind-landing met standaard vliegtechniek.

Dit ziet er misschien spectaculair uit, en ik kan niet beoordelen hoe hard de dwarswind is, maar dit is de standaard manier van opsturen richting de wind

Ik zie hier niks bijzonders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
cordonbleu schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:44:
[...]

De rechter motor heeft een vogel (vogels) ingeslikt en verliest direct vermogen, waardoor asymmetrische thrust. De kist trekt hierdoor naar rechts en verliest hoogte. De piloot corrigeert de ontstane yaw en roll en zoekt direct hoogte. Hij/zij doet hier echt alles goed.
Eens hoor :). De piloot heeft voortreffelijk gehandeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 22:08
PolarBear schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:03:
[...]

Ik heb even de eerste 20/30 commentaren gelezen maar ik lees voor het over grote merendeel alleen maar zaken als:

[...]
Eens, de commentaren van lezers laten zien dat die wel weten wat hier gebeurt.
Het is de tekst van de nieuws site zelf die ik tenenkrommend vind

teksten als
had moeite met landen (volgens mij niet, piloot doet keurig crosswindlanding)
Niemand raakte gewond (waarom ook, als je dit correct doet is er geen enkel risico op gewonden)
De hele tekst onder het filmpje van de journalist/redacteur suggereert paniek/nood oid terwijl er inderdaad gewoon een keurige (harde) crosswindlanding wordt uitgevoerd

[ Voor 31% gewijzigd door killerbee1958 op 30-07-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Even wat kleine luchtvaart :-)

Nee geen GA , maar miniatuur.
Even vandaag een vitrinekast gekocht om mijn modellen in de huiskamer neer te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKY43P9myBIYQmhz0lghQ2yvnPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3xq7YyzILCmqozfrmd0JEEG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
CW Lemoine heeft de Spaanse luchtshow ook behandeld:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
https://www.flightradar24.com/FFMRPN1/3bafd2f6

Heeft iemand enig idee wat hier gaande is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
Wellicht is het een brandweerwagen (FF of firefighter) die zijn transponder is vergeten uit te zetten voordat ze huiswaarts gingen. Doordat de positie via MLAT wordt berekend zijn de locatie en hoogte incorrect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 12:06
https://www.ad.nl/buitenl...ig-van-defensie~ac5f0710/
Het vliegtuig waarmee Defensie hulpgoederen in Gaza dropt, kampt met een technisch probleem. De geplande vluchten gaan daarom voorlopig niet door. Nederland was net begonnen met de voedseldroppings.
Wat er precies is stukgegaan kan de woordvoerder niet zeggen, maar ze heeft het over een β€˜bewegend onderdeel’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
De Nederlandse Herculessen doen het vaker niet dan wel. Gelukkig komen er C-390's waarvan er 6 zijn besteld (nou ja 5 plus een sim).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 15:37
De Hercules in kwestie, G-988, heeft een bewogen verleden... In 1984 geleverd aan de US Navy als KC-130 tanker variant, maar snel omgebouwd naar EC-130Q variant voor communicatie met SSBNs. In 1991 in storage gegaan, in 1996 verkocht aan een tussenhandelaar, die hem in 2004 verkocht aan Nederland. In 2009 pas weer de eerste vlucht na een refurbishment, en in 2010 formeel in dienst.

De G-781 heeft dezelfde route afgelegd, maar is nog ouder... 1978

Afbeeldingslocatie: https://www.vaq34.com/oldtacamo/4988.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.vaq34.com/oldtacamo/162313_houston_shipment.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.vaq34.com/oldtacamo/162313_rework_netherlands_june_07.jpg

Veuillez agrΓ©er, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distinguΓ©s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:00
Ai...

747 Raakt baan met rechter buitenmotor bij crosswindlanding in harde wind door Tyfoon

https://www.nu.nl/319085/...ij-landing-in-taiwan.html

Is UPS 747-8F. Nog iets meer info op X:
https://x.com/aviationbrk/status/1955653295021916574

Zoiets @Hmmbob ?

[ Voor 49% gewijzigd door basmq op 14-08-2025 13:16 ]

• Hmmbob
Gewoon link-dumpen is hier niet gebruikelijk. Kan je een beetje context bij je link geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:05
Gisteren met Transavia Boeing 737-800 gevlogen. Een fijne vlucht gehad vanaf Schiphol. Bij het landen kwamen wij erg hard op de grond, waardoor wij eerst weer de lucht in gingen en vervolgens weer de grond raakte. Ik kan waarschijnlijk van geluk spreken dat er niks gebeurd is. Het leek mij op een "wind shear" waar heel snel in wind snelheid of richting over een korte afstand veranderd. Waar ik ook aan denk dat de snelheid van naderen te hoog is geweest.

Ik had gehoopt op Transavia nieuwste Airbus A321 Neo toestel

[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 17-08-2025 14:39 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:47
Van der Berg schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:21:
Bij het landen kwamen wij erg hard op de grond, waardoor wij eerst weer de lucht in gingen en vervolgens weer de grond raakte. Ik kan waarschijnlijk van geluk spreken dat er niks gebeurd is. Het leek mij op een "wind shear" waar heel snel in wind snelheid of richting over een korte afstand veranderd. Waar ik ook aan denk dat de snelheid van naderen te hoog is geweest.
Het landingsgestel kan wel tegen een stootje, en als de piloten de landing doorgezet hebben zal het wel meevallen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

πŸ’©

Ik had gehoopt op Transavia nieuwste Airbus A321 Neo toestel
Daar hoef je niet op te hopen, dat kun je zien bij het boeken. En aangezien die andere piloten nodig hebben kun je er van uitgaan dat er geen last-minute wissel gaat gebeuren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
. Ik kan waarschijnlijk van geluk spreken dat er niks gebeurd is.
En daar ging mijn koffie over het toetsenbord..
Beetje te veel drama...

Niks gebeurd.
Heeft het nieuws niet gehaald
Geen ambu voor welke passagier.
Toestel heeft gewoon op eigen kracht de gate gehaald...

Gewoon een gevalletje niet elke landing is het zelfde. Soms boter zacht.
En soms iets minder.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
Enig idee waarom die vier F35s net over Amsterdam in formatie vlogen? Boven het centrum gingen ze uit elkaar. Ik gok dat het voor SAIL was, maar kan er niks over vinden. Wel flink wat herrie, en het bleef ook relatief lang aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:38
oohh schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:08:
Enig idee waarom die vier F35s net over Amsterdam in formatie vlogen? Boven het centrum gingen ze uit elkaar. Ik gok dat het voor SAIL was, maar kan er niks over vinden. Wel flink wat herrie, en het bleef ook relatief lang aanhouden.
Sail inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1lLC9K2aO2zN96CMstW42ZjwfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAPaLXHx0bRWvH1zLaB3Hjjn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
En dan is geluidshinder in eens geen probleem :o
Schiphol word helemaal dood gemaakt door geluidshinder maar een paar straaljager laag over de stad heen om een paar bootjes te begroeten.
Geen probleem.
Daar geven ze dan wel vergunningen vooruit. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ravw schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:45:
[...]

En dan is geluidshinder in eens geen probleem :o
Schiphol word helemaal dood gemaakt door geluidshinder maar een paar straaljager laag over de stad heen om een paar bootjes te begroeten.
Geen probleem.
Daar geven ze dan wel vergunningen vooruit. :+
Overdrijven is ook een vak.
Een vlucht eens per vijf jaar overdag is wel iets anders dan bijna structureel uit je diepe slaap gehouden worden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

πŸ’©

Straaljager. Het was één F35. Source: ik stond er recht onder.

En holy shit dat ding maakt een teringlawaai :P D'r kwamen ook drie legerhelicopters achteraan en die zijn muisstil in vergelijking.

Edit: ik zie inmiddels een filmpje met meer dan één, dus die andere drie zijn denk ik al afgesplitst ergens waar ik ze net niet kon zien. Maar één is al oorverdovend laat staan vier :X

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 20-08-2025 23:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

franssie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:55:
[...]

Overdrijven is ook een vak.
Een vlucht eens per vijf jaar overdag is wel iets anders dan bijna structureel uit je diepe slaap gehouden worden 8)7
Dat vliegveld ligt er al iets van 100 jaar, je (de klagende bewoners) gaat er zelf wonen, dus niet klagen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-08-2025 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

CyBeR schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:07:
[...]

En holy shit dat ding maakt een teringlawaai :P D'r kwamen ook drie legerhelicopters achteraan en die zijn muisstil in vergelijking.

Edit: ik zie inmiddels een filmpje met meer dan één, dus die andere drie zijn denk ik al afgesplitst ergens waar ik ze net niet kon zien. Maar één is al oorverdovend laat staan vier :X
AT5 quote:
"Ik ben 54, ik had eventjes een 9/11-gevoel. Zo heftig was het"

Bewoner De Pijp
8)7 :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

πŸ’©

Ja die reacties zijn natuurlijk weer lekker overdreven :P Maar ik stond tussen honderden mensen en iedereen stond direct stil en naar boven te kijken. Maar goed als je 't niet gewend bent en je herkent ook niet dat 't "gewoon" een F-35 is kan ik me wel voorstellen dat je schrikt want het geluid wat er uit komt is echt van een heel ander kaliber dan je standaard commerciΓ«le vliegtuig.

De grap is ook dat 't heel opeens op komt omdat het geluid voornamelijk naar achter gaat dus 't is niet alsof je ze ver van tevoren al aan hoort komen. Daarom had ik ook niet door dat er meer dan een was, tegen de tijd dat ik 'm kon horen (ik stond zo'n beetje bij de passenger terminal, net voorbij de Zr. Ms. Evertsen) waren de andere drie al lang en breed weg.

• alexbl69
CyBeR schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:07:
[...]

Begint dat debiele gegil als er een keer wat aparts gebeurd hier nu ook al bon ton te worden?

Amerikaanse toestanden :).

• Hmmbob
CyBeR schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:40:
Ja die reacties zijn natuurlijk weer lekker overdreven :P Maar ik stond tussen honderden mensen en iedereen stond direct stil en naar boven te kijken. Maar goed als je 't niet gewend bent en je herkent ook niet dat 't "gewoon" een F-35 is kan ik me wel voorstellen dat je schrikt want het geluid wat er uit komt is echt van een heel ander kaliber dan je standaard commerciΓ«le vliegtuig.
Lol, ik woon vlak bij een van de twee F-35 velden en hier kijkt niemand er meer van op :+

Meer dat het zoiets is van "Oh, wacht effe, er stijgt een vliegtuig op" als je net zit te bellen :z O-)

(en dat is maar 2x per dag of zo, en dan heb je 5 min wat extra geluid buiten). * Hmmbob vindt het allemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:10
Hmmbob schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:16:
[...]

Lol, ik woon vlak bij een van de twee F-35 velden en hier kijkt niemand er meer van op :+
[...]
* Hmmbob vindt het allemaal prima.
Vader van een maat van mij had een boederij op het oog precies onder aanvliegroute militair vliegveld. Was toch wel een droom van hem om na zijn pensioen een beetje in de tuin te zitten op zijn grasmaaier terwijl de jachtvliegtuigen laag over zouden vliegen. :*)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ravw
O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VR_kCT7eM6V4BrUYde_SSbbVEDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vfLCgEmW6hG3dpVoZT6XzBX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jSni-Yxon4no_Io_eNN4gtkP4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyFPiinNoCgp2g5U8pnV8k5I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Nu online

MBV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dusty322
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-09 18:02
Crash F16 demo tijdens voorbereiding Radom vliegshow. Niet gesprongen.
1:48
https://youtu.be/G7tOCjJg7lo?feature=shared

[ Voor 6% gewijzigd door Dusty322 op 28-08-2025 20:35 ]

• Hmmbob
Oef, daar is iets flink misgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

CyBeR schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:23:
[...]

Daar hoef je niet op te hopen, dat kun je zien bij het boeken. En aangezien die andere piloten nodig hebben kun je er van uitgaan dat er geen last-minute wissel gaat gebeuren.
Kistwissel is dagelijkse kost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Bolk schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

Kistwissel is dagelijkse kost ;)
Maar van 737-800 naar A321 Neo niet, dunkt me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:35:
[...]

Maar van 737-800 naar A321 Neo niet, dunkt me
Waarom niet? Het heeft wat meer voeten in aarde dan het wisselen van een zelfde type machine, maar er staat niet voor niets crew elke dag standby.

Ook op de grote machines wordt wel eens een Airbus voor een Boeing op de dag zelf verwisseld.
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1