Even een post uit het andere vliegen topic gekaapt om hier een discussie te hebben.
De Amerikanen doen dit in Europa overigens ook gewoon. Ik kan me een incident herinneren enkele jaren geleden boven de Noordzee, en niet zo lang geleden nog het rondjes vliegen met een bommenwerper kris kras door Europa. En het gebeurt veel vaker dan dat er nieuwsberichten over verschijnen.
Los van de discussie dat het van de Amerikanen gewoon cowboy gedrag is dat ze daar vliegen zonder transponder, contact en/of aankondiging: ik mag hopen dat de verkeersleiding daar inmiddels ook wakker is geworden en vliegtuigen ruimer vrij houdt van ongeidentificeerde plots op de radar. Ook als de transponder uit staat 'zie' je een vliegtuig gewoon op de primaire radar..PWM schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:25:
Vlieg volgende week dus naar Curacao. Er zijn nu 2 near-miss incidenten geweest. Nu ben ik zelf niet zo bevreesd, maar ik kan mij voorstellen dat bij een volgende incident KLM weleens op de rem kan trappen. Dat we dit soort dingen anno 2025 (en dan bedoel ik vooral geo-politiek) nog moeten meemaken.
De Amerikanen doen dit in Europa overigens ook gewoon. Ik kan me een incident herinneren enkele jaren geleden boven de Noordzee, en niet zo lang geleden nog het rondjes vliegen met een bommenwerper kris kras door Europa. En het gebeurt veel vaker dan dat er nieuwsberichten over verschijnen.
/f/image/Pk5Prpb9zGIqW99J0V9OpQMP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QnriKTkYc5YDiC9GTTD1N1RE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eJKk25t1bX9npV1cbvB1LbST.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nvurEBdFWljI1MCo5eDH7lrE.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/W9N8CTcgxtZ0REvA3xjiEbma.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BCOh7vSPwgKIEYEOns9ueGef.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/31gwsVgnvzYPmY3pZayzY7y5.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yfu72kMCpBNmq5B4Dw3Xw48V.jpg?f=fotoalbum_large)
Op moment van posten van dit bericht, is het exact 50 jaar geleden dat de Concorde haar eerste commerciële vluchten maakte.

/f/image/eLXxbb6jXtHmiWhRZphiW7hK.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/LhXpJ92GN14X5pRpgUvMTC4K.jpg?f=fotoalbum_large)