Toon posts:

Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste
Acties:

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:22
aerofreak schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:36:
https://www.aviation-accidents.net/ryanair-fuel-emergency-storm-amy-manchester/

Samenvatting:

Tijdens Storm Amy kreeg een Ryanair 737 op weg van Pisa naar Prestwick drie windshear-waarschuwingen en moest drie keer een landing afbreken. Een uitwijking naar Manchester werd geweigerd, waarna Edinburgh eveneens mislukte. De bemanning riep uiteindelijk een fuel-MAYDAY uit en landde veilig in Manchester met slechts 363 kg brandstof, onder de vereiste eindreserve van 1.101 kg.
363 kilo?!? :X

Tsjezus, dat is echt vliegen op brandstoflucht. Niet voldoende voor nog een go-around.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:44

4x2

lộn xộn quá

Tsjah, zoals ik het lees hebben de piloten het eigenlijk gewoon netjes gedaan, de weigering van Manchester was een onverwachte reactie. De keuze voor Manchester is volgens mij ook vrij logisch boven meer noordelijke vliegvelden, ze hadden gewoon verwacht daar minder last van de storm te hebben (en dat bleek ook zo te zijn)
Als ze m tegen de windshear melding in tegen de landingsbaan hadden willen prakken was dat ook niet ideaal.
Manchester<>Newcastle vanaf Edinburg scheelt ook iets van 150km, niet echt schokkend.

Paar procedures die weer wat verfijnd kunnen worden op basis van ervaringen, gewoon een ideaal leermoment van een minder handige situatie.

leeg

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:00

Freak187

geen

Freak187 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:57:
[...]

Mmm... klinkt niet echt plausibel.

De motor draait normaal, dat hoor je in het filmpje. Als er een compressor probleem (surge bedoel je?) dan hoor je dat wel. De EEC (electronic engine control) van de GEnx motor, ziet een surge aankomen op basis van de sensoren in de motor en die past razendsnel de kleppen en brandstoftoevoer aan. Als compressor surge toch resulteert in een stall dan krijgen de piloten een "engine fail" en moeten ze op 1 motor door.

Brandstofleiding.. tja.. er zijn er meerdere, maar daar kan niet zoveel aan fout gaan eerlijk gezegd.

Het zou kunnen dat de fuel metering unit (FMU) vervuild is en daardoor niet genoeg brandstof kan door laten gaan naar de motor, maar dat merk je vaak al aan het begin als je take off thrust selecteert, want dan komt de motor gewoon niet op toeren.

Dit lijkt mij eerder een foutieve performance calculatie waardoor de motoren niet voluit hoeven te gaan, wat resulteert in een langzame acceleratie.
De Duitse onderzoeksdienst heeft een rapport uitgebracht.

Conclusie: de piloot zat met z'n voeten op de rem te trappen.

Tijdens de take-off roll zijn er al enorme rudder inputs door de persoon in de linker stoel. En tegelijkertijd zit diezelfde persoon dus op de rem te trappen.

Tsja... wat moet je hier nog aan doen.

Het vliegtuig wordt gered doordat het stall warning systeem ziet dat er een stall aankomt en de slats automatisch volledig uit laat schuiven. Close call.

En wat ik niet zo goed begrijp is waarom er zo met de rudder gespeeld wordt. Ik kan me nog een crash herinneren in 2001 (bij New York) waar een piloot met excessive rudder inputs de volledige staart aan vlarden trok. De aerodynamische krachten zullen bij take off nog niet zo hoog zijn, maar ik vraag me toch af of die piloten dit ergens onthouden?

Kia Niro-EV 2024

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Freak187 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:17:
[...]

De Duitse onderzoeksdienst heeft een rapport uitgebracht.

Conclusie: de piloot zat met z'n voeten op de rem te trappen.

Tijdens de take-off roll zijn er al enorme rudder inputs door de persoon in de linker stoel. En tegelijkertijd zit diezelfde persoon dus op de rem te trappen.

Tsja... wat moet je hier nog aan doen.

Het vliegtuig wordt gered doordat het stall warning systeem ziet dat er een stall aankomt en de slats automatisch volledig uit laat schuiven. Close call.

En wat ik niet zo goed begrijp is waarom er zo met de rudder gespeeld wordt. Ik kan me nog een crash herinneren in 2001 (bij New York) waar een piloot met excessive rudder inputs de volledige staart aan vlarden trok. De aerodynamische krachten zullen bij take off nog niet zo hoog zijn, maar ik vraag me toch af of die piloten dit ergens onthouden?
Kans is groot dat hij, door constant asymmetrisch termen, zijn eigen afwijkingen produceerde die hij "corrigeerde" door steeds meer pedalen te gebruiken, die weer een andere afwijking veroorzaakten, waardoor hij meer pedalen ging gebruiken.......

Het idee van niet te hard heen en weer zwiepen met je rudder is wel redelijk bekend inmiddels (en staat ook gewoon in de boeken), echter je moet ook op de baan blijven, dus wat nodig is, is nodig... (Dit geval was niet nodig).

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De Airbus A350F maakt momenteel haar allereerste vlucht: https://www.flightradar24.com/AIB01LD/41e2e9c6
Afbeeldingslocatie: https://mediarenditions.airbus.com/NEjW7hZBuL_85aibyj-k-GaBA2QPGO-PXQ_TBLLA-4Y/resize?src=kpkp%3A%2F%2Fairbus%2F38%2F937%2F937926-csk4ce9fhx.jpg&w=2700&h=1800&poiX=50&poiY=50&el=false&t=fit
Afbeeldingslocatie: https://mediarenditions.airbus.com/dtkKIxha261FrjaqqjfoBjXf4DrXIIkQiPZfkGXieUE/resize?src=kpkp%3A%2F%2Fairbus%2F38%2F937%2F937974-eqgvheatyo.jpg&w=2700&h=1800&poiX=50&poiY=50&el=false&t=fit
Afbeeldingslocatie: https://mediarenditions.airbus.com/0dGGCWPOrVR39QtJbbXoMlzmTANCSRWTl9ljXFqcanI/resize?src=kpkp%3A%2F%2Fairbus%2F38%2F937%2F937992-s54ldb92e9.jpg&w=2700&h=1800&poiX=50&poiY=50&el=false&t=fit

[ Voor 55% gewijzigd door Piet91 op 29-09-2026 13:46 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geinige livery. Ik dacht de 1e keer dat ik 'm zag dat 'ie nog niet geverfd was maar toen keek ik nog een keer…

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Piet91
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:47:
Geinige livery. Ik dacht de 1e keer dat ik 'm zag dat 'ie nog niet geverfd was maar toen keek ik nog een keer…
Resultaat van een wedstrijd: https://www.airbus.com/en...livery-design-competition

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:20
aerofreak schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 10:36:
https://www.aviation-accidents.net/ryanair-fuel-emergency-storm-amy-manchester/

Samenvatting:

Tijdens Storm Amy kreeg een Ryanair 737 op weg van Pisa naar Prestwick drie windshear-waarschuwingen en moest drie keer een landing afbreken. Een uitwijking naar Manchester werd geweigerd, waarna Edinburgh eveneens mislukte. De bemanning riep uiteindelijk een fuel-MAYDAY uit en landde veilig in Manchester met slechts 363 kg brandstof, onder de vereiste eindreserve van 1.101 kg.
Blijkbaar heeft de grond afhandelaar op Manchester die ryanair geweigerd en is hij daardoor naar Edinburgh gevlogen. Zeer kwalijk, maar gelukkig wordt de procedure aangepast.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:35
upclocker schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 18:34:
[...]

Blijkbaar heeft de grond afhandelaar op Manchester die ryanair geweigerd en is hij daardoor naar Edinburgh gevlogen. Zeer kwalijk, maar gelukkig wordt de procedure aangepast.
Ik vind er weinig kwalijks aan. Elke dag worden er vluchten 'geweigerd' omdat de afhandelaar/luchthaven geen plek/tijd/zin/personeel heeft.
Op het moment dat een vlucht een emergency declared gebeurt een weigering natuurlijk niet, zoals ook hier het geval.

• upclocker
Bobmeister schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 18:52:
[...]

Ik vind er weinig kwalijks aan. Elke dag worden er vluchten 'geweigerd' omdat de afhandelaar/luchthaven geen plek/tijd/zin/personeel heeft.
Op het moment dat een vlucht een emergency declared gebeurt een weigering natuurlijk niet, zoals ook hier het geval.
Over het algemeen is er een goede reden waarom een toestel uitwijkt. Dat het een afhandelaar even niet uitkomt is ondergeschikt aan de veiligheid. Je wilt juist voorkomen dat er een emergency declared wordt. 363kg is echt heel weinig…

• The Third Man
  • Laatst online: 22:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Dat betwist toch ook niemand? Volgens het rapport is er slechts miscommunicatie geweest waardoor de tegenzin van de afhandelaar werd doorgegeven alsof het de beslissing van de luchthaven zelf was. Waardoor de flight crew het aannam als harde weigering, van het vliegveld dus.

De afhandelaar valt dat dus niet aan te rekenen. De procedures worden bij Manchester nu aangescherpt dat die duidelijk reageren met het kan of het kan niet (in de context van een noodsituatie of iets wat die richting opgaat).

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13

Tourniquet

Hiya, fellas!

Het voorlopige rapport van Vietnam Airlines vlucht VN34 is uitgebracht.

Spoiler: de captain was aan het remmen. :X

Video van blancolirio:

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Piet91
  • Niet online
Ooggetuigen melden steekpartij tussen piloten van vliegtuig op weg naar Israël
Een toestel van Flydubai dat van Dubai naar Tel Aviv zou vliegen, heeft boven Saudi-Arabië noodsignalen uitgezonden. Een van de piloten zou het vliegtuig bewust willen laten neerstorten. Hij probeerde eerst zijn collega neer te steken, melden meerdere media. Uiteindelijk is de aanvaller overmeesterd.

Een van de noodsignalen duidde erop dat het vliegtuig mogelijk gekaapt was. Omdat het toestel ook van de radar verdween, gingen alle alarmbellen af en werden Israëlische gevechtsvliegtuigen de lucht ingestuurd richting het vliegtuig.

Premier Netanyahu ging in spoedoverleg met enkele ministers en het Israëlische luchtruim werd gesloten. Snel daarna werd duidelijk dat er geen kaping gaande was.

Geland in Saudi-Arabië
Op vluchtgegevens van Flightradar24 was te zien dat het vliegtuig na een rondje boven Jordanië in zuidelijke richting koers zette naar Saudi-Arabië. Ook maakte het kort voordat het noodsignaal verstuurd werd een duikvlucht van zo'n 14.000 voet (4267 meter). Niet veel later landde het toestel in de Saudische stad Tabuk, in het noorden van het land.

Verschillende Israëlische media melden op basis van passagiers in het toestel dat een van de piloten zelfmoord wilde plegen door het vliegtuig te laten neerstorten. Hij zou de tweede piloot hebben gestoken. Die kreeg uiteindelijk met hulp van passagiers controle over de cockpit.

Op sociale media gaan beelden rond van een passagier met een bebloed shirt die geholpen zou hebben. De berichten dat de piloot het toestel wilde laten crashen zijn niet bevestigd.

Flydubai meldt vooralsnog alleen dat er een incident aan boord was en dat er een nieuw toestel onderweg is om de passagiers alsnog naar Tel Aviv te brengen.

In het Boeing 737-toestel van Flydubai kunnen zo'n 180 passagiers. Israëlische media melden dat er zeker 100 Israëlische staatsburgers aan boord waren.
Afbeeldingslocatie: https://www.flightradar24.com/blog/wp-content/uploads/2026/09/FZ1073-flight-path-1024x588.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.flightradar24.com/blog/wp-content/uploads/2026/09/Flightradar24-FZ1073-Altitude-Path.jpg
https://www.flightradar24...uk-amid-onboard-incident/

• alexbl69
Dat heeft niet veel gescheeld... :X

Toestel heeft zelfs z'n roer verloren. Naar verluid is het aan de grond gezet door piloten die als passagiers meevlogen. Beide piloten raakten zwaar gewond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cuMglobOSsDAAtZci0bx6AX2KM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1SJIJ0MFg61rYMO8csrRvhs6.png?f=fotoalbum_large

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd of dit echt terrorisme was of 'gewoon' een zelfmoordpoging van de first officer.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Commendatore schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:15:
Ik ben wel benieuwd of dit echt terrorisme was of 'gewoon' een zelfmoordpoging van de first officer.
Getuigen aan boord zouden Allah Hakbar hebben gehoord (in de buurt van de cockpit)

Zelfmoordpoging lijkt me dan redelijk onwaarschijnlijk

[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 30-09-2026 16:51 ]

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:55
_Bailey_ schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:50:
[...]

Getuigen aan boord zouden Allah Hakbar hebben gehoord (in de buurt van de cockpit)

De takbir wordt niet alleen gebruikt door terroristen. Een moslim die bijvoorbeeld bang is voor de dood, tijdens een kaping zou ook deze uitspraak kunnen doen. Het wordt zelfs gebruikt in momenten van vreugde. Het is te simpel om te zeggen dat het daarom een terroristisch motief zou hebben.

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-10 17:42
_Bailey_ schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:50:
[...]

Waarom? Het is een vlucht uit een Arabisch land, waar aan boord iets niet goed gaat. Dan is het niet vreemd om die uitspraak te horen. Ook gewoon van angstige passagiers zelf.

• Sjaaksken
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-10 12:01
Wat zijn de favoriete apps om navigatie te plannen (buiten garmin pilot) van alle GA piloten (PPL)?

Of om de weight and balance te berekenen?

• upclocker
Sjaaksken schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:46:
Wat zijn de favoriete apps om navigatie te plannen (buiten garmin pilot) van alle GA piloten (PPL)?

Of om de weight and balance te berekenen?
Ben zelf heel erg fan van Skydemon! Echter M&B en brandstof bereken ik wel zelf.

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:30
upclocker schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:55:
[...]

Ben zelf heel erg fan van Skydemon! Echter M&B en brandstof bereken ik wel zelf.
Niet van mezelf maar wel vanuit ervaren vliegers is ForeFlight.
Europa word ook steeds beter.
Alleen iOS heeft een grote dekking. (volgens mij is het alleen voor iOS foreflight.)

maar inderdaad Skydemon op dit moment heel goed.

[ Voor 7% gewijzigd door ravw op 01-10-2026 12:11 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-10 14:39
Skydemon is in Europa nog steeds de ‘standaard’ (hoewel je natuurlijk vrij bent een andere efb te kiezen). Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee

/post

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

LongBowNL schreef op woensdag 30 september 2026 @ 17:22:
[...]

Waarom? Het is een vlucht uit een Arabisch land, waar aan boord iets niet goed gaat. Dan is het niet vreemd om die uitspraak te horen. Ook gewoon van angstige passagiers zelf.
toen ik van Ryad naar Jedda vloog met RapAir toen werd er voor opstijgen een gebed gedaan via de intercom, welke uiteraard begon met Allah Ackbar..
Dat was wel een gekke gewaarwording aangezien wij in het westen dat associeren met terrorisme, terwijl het in moslim landen zelfde is als 'god allemachtig' hier..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• alexbl69
Mentour's (voorlopige) visie op het FlyDubai incident...

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Commendatore schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:15:
https://nos.nl/artikel/2633300-co-piloot-was-geradicaliseerd-zegt-netanyahu-veel-vragen-nog-open
De Israëlische premier Netanyahu heeft in gesprek met Fox News gezegd dat de co-piloot van het Flydubai-toestel een geradicaliseerde moslim is. Hij zou zijn geïndoctrineerd met islamistisch gedachtegoed en suïcidaal zijn geweest.
Ik neem alles uit de mond van Netanyahu met een pond zout maar het klinkt niet heel onwaarschijnlijk. Islamistisch gedachtengoed en suicidaal is een explosieve combinatie. Zelfmoord is moslims verboden maar als je toch zelfmoord wil plegen is de jihad altijd een optie. Dan mag het wel.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
ToolkiT schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:21:
[...]

toen ik van Ryad naar Jedda vloog met RapAir toen werd er voor opstijgen een gebed gedaan via de intercom, welke uiteraard begon met Allah Ackbar..
Dat was wel een gekke gewaarwording aangezien wij in het westen dat associeren met terrorisme, terwijl het in moslim landen zelfde is als 'god allemachtig' hier..
In het Westen wordt de luchtvaart veiligheidsbriefing dan ook niet voorafgegaan door een gebed. Vooral dat dat er dan wel is maakt het een vreemde gewaarwording. Je neemt tenslotte plaats in een vliegtuig, niet een gebedshuis.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

downtime schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 18:57:
Ik neem alles uit de mond van Netanyahu met een pond zout maar het klinkt niet heel onwaarschijnlijk. Islamistisch gedachtengoed en suicidaal is een explosieve combinatie. Zelfmoord is moslims verboden maar als je toch zelfmoord wil plegen is de jihad altijd een optie. Dan mag het wel.
Het is niet zo moeilijk om wel 10 redenen te verzinnen die niet heel onwaarschijnlijk zouden zijn. Het probleem is de reden te verzinnen die wel waarschijnlijker is dan de rest. Netanyahu gebruikt gewoon de uitleg die hem het best uitkomt, ik vind er geen greintje waarschijnlijkheid uit voortkomen (tenzij je in eenvoudige moslim-stereotyperingen denkt).

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

cordonbleu schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:03:
[...]

In het Westen wordt de luchtvaart veiligheidsbriefing dan ook niet voorafgegaan door een gebed. Vooral dat dat er dan wel is maakt het een vreemde gewaarwording. Je neemt tenslotte plaats in een vliegtuig, niet een gebedshuis.
Strenger gelovende Christenen slaan vaak wel een kruisje voordat ze gaan vliegen. Je hoeft niet in een gebedshuis te zijn om te bidden natuurlijk, een gebedshuis is de ideale plek. Verre van de enige bedoelde plek.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:42
Twee piloten die als passagier meevlogen zouden uiteindelijk de copiloot hebben overmeesterd en het vliegtuig weer onder controle hebben gebracht.
bron: https://nos.nl/artikel/26...viv-door-een-wonder-gered

Wat ik nog niet kan plaatsen in het verhaal: Waarom zitten er twee piloten als passagier op een ochtendretourtje van twee keer 3 uur?
Natuurlijk, piloten moeten natuurlijk ook een keer naar huis. Maar hoe groot is dan de kans dat 2 off duty piloten aan boord zitten op weg naar huis die beiden meewerken aan het overmeesteren van een copiloot die van het padje is :?

[ Voor 44% gewijzigd door FredvZ op 01-10-2026 20:52 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:17

franssie

Save the albatross

FredvZ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:49:
[...]

[...]

bron: https://nos.nl/artikel/26...viv-door-een-wonder-gered

Wat ik nog niet kan plaatsen in het verhaal: Waarom zitten er twee piloten als passagier op een ochtendretourtje van twee keer 3 uur?
Natuurlijk, piloten moeten natuurlijk ook een keer naar huis. Maar hoe groot is dan de kans dat 2 off duty piloten aan boord zitten op weg naar huis die beiden meewerken aan het overmeesteren van een copiloot die van het padje is :?
IPB heet dat bij KLM (als in gratis eerste rij vliegen en betalende klanten weigeren). Of gewoon een team dat terug moest naar de thuishaven na een afwisseling.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• wibblemoo
  • Laatst online: 23:25
Je wilt niet weten hoeveel piloten positioning vliegen woon-werk omdat ze in een ander land wonen dan hun thuisbasis. Hoe normaal dat is bij FlyDubai weet ik niet, maar de blauwe helden kregen nog een tik op hun vingers toen er Corona-miljarden moesten vloeien, omdat veel cockpit-crew belastingtechnisch in Portugal of Spanje verblijft..

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
The Third Man schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:41:
[...]
Strenger gelovende Christenen slaan vaak wel een kruisje voordat ze gaan vliegen. Je hoeft niet in een gebedshuis te zijn om te bidden natuurlijk, een gebedshuis is de ideale plek. Verre van de enige bedoelde plek.
Dat doet die persoon dan op zichzelf, voor zichzelf. Dat vind ik wezenlijk anders dan, zonder dat je daar zelf ook maar enige keuze in hebt -je kan het namelijk niet uitzetten of iets anders afspelen op de IFE op dat moment, want het gebed is forced-, op de IFE en via speakers het gebed door het gehele toestel afspelen, of je het nu wilt zien en horen of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door cordonbleu op 01-10-2026 21:06 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

cordonbleu schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:59:
[...]

Dat doet die persoon dan op zichzelf, voor zichzelf. Dat vind ik wezenlijk anders dan, zonder dat je daar zelf ook maar enige keuze in hebt, op de IFE en via speakers het gebed door het gehele toestel afspelen, of je het nu wilt zien en horen of niet.
Het is dan ook mogelijk om een andere maatschappij te kiezer

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• FredvZ
@wibblemoo @franssie Daar dat ik eerst ook aan. Voor vrijwel elke andere vlucht zou het ook een logische verklaring zijn. Bij deze vlucht roept het vragen op:

Hoe groot is de kans dat een piloot woonachtig is in Israel en vliegt voor een airline uit de Emiraten?
Hoe groot is de kans dat een airline met Tel Aviv als thuisbasis piloten via Dubai naar huis laat vliegen?
Hoe groot is de kans dat FlyDubai hun personeel naar huis laat vliegen via Tel Aviv?

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:01
Nou, best groot dus aangezien het gebeurd.

• franssie

franssie

Save the albatross

__R__ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:16:
[...]

En ik las in een bericht dat die loodgieter maar aan de yoke is gaan trekken omdat ie dat van TV kende totdat een van de piloten het overnam :P
edit: zijn die airport en airplane films toch ergens goed voor.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 01-10-2026 21:49 ]

• FredvZ
__R__ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:16:
Ik vind het allemaal veel te gemakkelijk en niet logisch klinken om er vanuit te gaan dat er op een random vlucht tussen Dubai en Tel Aviv toevallig twee random piloten zitten die zicht beiden herpositioneren met deze vlucht, die beiden bereid zijn een robbertje te vechten met een FO met een mes en vervolgens beiden de 737 voldoende kennen om er mee te kunnen vliegen.

• wibblemoo
  • Laatst online: 23:25
Wat zou logischer zijn dan?

• upclocker
FredvZ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:52:
[...]

Ik vind het allemaal veel te gemakkelijk en niet logisch klinken om er vanuit te gaan dat er op een random vlucht tussen Dubai en Tel Aviv toevallig twee random piloten zitten die zicht beiden herpositioneren met deze vlucht, die beiden bereid zijn een robbertje te vechten met een FO met een mes en vervolgens beiden de 737 voldoende kennen om er mee te kunnen vliegen.
Wat zou er volgens jou dan achter zitten? Zitten zo vaak piloten aan boord van vliegtuigen om allerlei redenen. Net als dat er heel vaak artsen aan boord zitten.

• FredvZ
Het punt is niet dat dát er piloten aan boord zitten als passagier.
Het is de combinatie van de bestemming&herkomst van de vlucht icm de politieke situatie op dit moment in het midden oosten die mij het vermoeden geven dat er niet sprake is van een twee random piloten die toevallig aan boord waren.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:01
FredvZ schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:52:
[...]

Ok. Undercover Israëlische militairen die daar zitten omdat de MOSAD dit soort scenarios al heeft uitgedacht en inlichtingen erop wezen dat dit aanstaande was. Ok. Dan gaan we die kant op. En dan zitten daar twee getrainde militairen. En dan kunnen ze vliegen. En dan moeten ze wachten tot de piloot wonder boven wonder de deur open deed want dat konden ze niet. En dan ga je ze te lijf met je blote handen want wapens hadden ze ook niet. Goed scenario zou ik dan zeggen.

En zelfs dan he. Als het wel zo was. Wat denk je dat Netanyahu zou lopen schreeuwen als mister security? Toeval bestaat gewoon. Ze hebben mazzel gehad.

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:29
In Amerika vlogen (vliegen?) soms air marshalls mee, dat zou hier toch ook gekund hebben? Die hebben vast ook wel een manier om die cockpitdeur open te krijgen. De passagier die de piloot heeft overmeesterd is toch ook niet dezelfde persoon die de kist aan de grond heeft gezet?

• upclocker
J-roenn schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:44:
In Amerika vlogen (vliegen?) soms air marshalls mee, dat zou hier toch ook gekund hebben? Die hebben vast ook wel een manier om die cockpitdeur open te krijgen. De passagier die de piloot heeft overmeesterd is toch ook niet dezelfde persoon die de kist aan de grond heeft gezet?
Die hebben geen speciale manier om de cockpitdeur te openen. Gelukkig maar want dat is gelijk een veiligheidsrisico. De captain heeft zelf de deur open gemaakt in dit geval.

• franssie

franssie

Save the albatross

upclocker schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:50:
[...]

Die hebben geen speciale manier om de cockpitdeur te openen. Gelukkig maar want dat is gelijk een veiligheidsrisico. De captain heeft zelf de deur op gemaakt in dit geval.
ja elke beveiligingsmaatregel is ook een risico, hier ging het goed dit keer. bij die duitse dacht ik niet zo? Hoe dan ook blijft het een afweging.
Ik ben er geen fan van en vind het een 9/11 overreactie maatregel. Notabene een vlucht die dag waarbij ook de passagiers de strijd aangingen. En ja de situatie was anders want geen echte piloten (waarschijnlijk niet) maar soit.

• michaelvo
  • Laatst online: 21:31
franssie schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:54:
[...]

IPB heet dat bij KLM (als in gratis eerste rij vliegen en betalende klanten weigeren). Of gewoon een team dat terug moest naar de thuishaven na een afwisseling.
IPB is niet gratis, en daarvoor worden ook zeker geen betalende klanten geweigerd. Idee is dat stoelen die anders leeg zouden blijven met korting door het personeel gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld vakantie.

Daarnaast heb je nog XCM, dat is woon werk verkeer voor personeel, ook afhankelijk van vrije stoelen (jumpseats meestal), en dat is wél gratis.

Als laatste heb je ook nog dead heading crew, dat is wanneer je door de baas als passagier op een vlucht wordt gezet, meestal voor positioning. Dit zijn wél geboekte stoelen.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
  • Laatst online: 21:31
wibblemoo schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:59:
Je wilt niet weten hoeveel piloten positioning vliegen woon-werk omdat ze in een ander land wonen dan hun thuisbasis. Hoe normaal dat is bij FlyDubai weet ik niet, maar de blauwe helden kregen nog een tik op hun vingers toen er Corona-miljarden moesten vloeien, omdat veel cockpit-crew belastingtechnisch in Portugal of Spanje verblijft..
Die tik op de vingers was idd een waan van de dag politiek onzin dingetje, als het al een tik was. 90% van die 'buitenlandse' crew zijn gewoon Belgen waar KLM er heel wat van in dienst heeft en die betalen gewoon belasting in Nederland. En dan heb je nog een handvol mensen die bijv in Zuid Europa wonen en die mogen zelfs geen belasting betalen in Nederland al zouden ze het willen (internationale verdragen).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

cordonbleu schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:03:
[...]

Heel Saudi is een gebedsruimte ;).. en jedda is de main airport naar Mekka.. en bij een local airline en een interne vlucht verbaasd het me dan ook niet dat er eerst een gebed gedaan word..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• CyBeR
  • Niet online
De eerste A350 van KLM, PH-ZNA komt als 't goed is later vandaag (tussen 15:30 en 16:30 is de verwachting) naar Schiphol

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-zna

• Piet91
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:22:
De eerste A350 van KLM, PH-ZNA komt als 't goed is later vandaag (tussen 15:30 en 16:30 is de verwachting) naar Schiphol

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ph-zna
Staat al (te pingen) bij de Delivery Center:

Afbeeldingslocatie: https://www.luchtvaartnieuws.nl/sites/default/files/website_633x300/slider-klm/klm_del_c_promedia_1280.jpg

EDIT:
Afbeeldingslocatie: https://www.luchtvaartnieuws.nl/sites/default/files/website_633x300/slider-klm/klm_a350_c_promedia_1280.jpg
https://www.luchtvaartnie...-klm-vliegt-naar-schiphol

[ Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 02-10-2026 13:13 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

cordonbleu schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:59:
[...]

Dat doet die persoon dan op zichzelf, voor zichzelf. Dat vind ik wezenlijk anders dan, zonder dat je daar zelf ook maar enige keuze in hebt -je kan het namelijk niet uitzetten of iets anders afspelen op de IFE op dat moment, want het gebed is forced-, op de IFE en via speakers het gebed door het gehele toestel afspelen, of je het nu wilt zien en horen of niet.
Ik kon vroeger ook niet met guldens betalen zonder “god zij met ons” te moeten lezen. In het Verenigd Koninkrijk is het volkslied ook “God save the Queen” and werd tot decennia terug ook overal maar afgekondigd, bijvoorbeeld na een film in de bioscoop of als de BBC ‘s nachts op zwart ging.

Ik vind het niet zo raar dat er in streng gelovige landen in het vliegtuig uitingen van godsdienst plaatsvinden die ook op andere plekken in de openbare ruimte daar normaal zijn. Net als dat hier tot voor kort ook doodnormaal was.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:18
The Third Man schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:56:
[...]
Ik vind het niet zo raar dat er in streng gelovige landen in het vliegtuig uitingen van godsdienst plaatsvinden die ook op andere plekken in de openbare ruimte daar normaal zijn. Net als dat hier tot voor kort ook doodnormaal was.
Het is ongeveer het equivalent van het Amerikaanse "Oh my God!" dat te pas en te onpas als uitroep gebruikt wordt, inmiddels ook hier. Met streng gelovig heeft het denk ik niet zoveel te maken.

• CyBeR
  • Niet online
The Third Man schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 12:56:
[...]
In het Verenigd Koninkrijk is het volkslied ook “God save the Queen”
Dat was het zo'n 70 jaar. Nu is het weer God save the King.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

J-roenn schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:44:
Air marshall = Bewapende persoon aan boord, met toegang tot de cockpit, die net zo goed suicidaal kan zijn als de crewleden zelf.

• Piet91
  • Niet online
En los: https://www.flightradar24.com/KLM350/41efe954

Gaat waarschijnlijk op baan 27 landen en om dezelfde baan terug naar Oost te gaan.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:35
downtime schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:05:
[...]

Air marshall = Bewapende persoon aan boord, met toegang tot de cockpit, die net zo goed suicidaal kan zijn als de crewleden zelf.
Die hebben vziw ook geen directe toegang tot de cockpit.

• CyBeR
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpwW9Ow_P1gwjsTNGn8o8fBjByM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytQIqiiiq9cUyCTgbz5fmkjb.jpg?f=fotoalbum_large

Zo mooi

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bobmeister schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 16:12:
[...]

Die hebben vziw ook geen directe toegang tot de cockpit.
Ik reageerde op iemand die dat dacht/voorstelde. Het lijkt me namelijk ook geen goed idee.

• _Bailey_
  • Niet online
https://edition.cnn.com/2026/10/02/world/flydubai-attacker-pilot-intl

The pilot suspected of having attacked another pilot aboard a Tel Aviv-bound Flydubai flight on Wednesday was removed from a previous job at Oman’s national airline last year following concerns about his extremist views, two sources familiar with the matter told CNN.

The second source, a diplomat from the region, told CNN the suspect was removed from flight training because of the concerns over his radical views and was given another role at Oman’s national airline.

en een artikel van de NOS https://nos.nl/artikel/2633466-abc-news-copiloot-flydubai-eerder-geschorst-vanwege-extremistisch-materiaal

De copiloot die woensdag zijn gezagvoerder aanviel in een vliegtuig van Flydubai werd eerder geschorst bij vliegmaatschappij Oman Air. De man werd destijds als een risico voor de veiligheid gezien omdat er extremistisch materiaal bij hem was aangetroffen. Dat zeggen bronnen tegen het Amerikaanse nieuwsmedium ABC News(opent in nieuw venster).

Deze bronnen zijn hoge functionarissen van inlichtingendiensten en de rechtshandhaving, meldt ABC. Zij zeggen dat de man in 2024 werd betrapt op het bezit van extremistisch materiaal, toen hij als copiloot in opleiding werkte voor Oman Air. Volgens de bronnen mocht hij na de schorsing wel in een administratieve functie blijven werken bij de luchtvaartmaatschappij.

Ik ben zeer benieuwd of het louter toeval is dat de betreffende piloot van de ruim 130 bestemmingen waar FlyDubai op vliegt net juist Tel Aviv heeft uitgekozen voor zijn daad. Onderzoek zal het wel uitwijzen denk ik

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:30
Het was geen mes maar een overlevingsbijl die in de cockpit hangt

De copiloot die woensdag de piloot van een flydubai-vlucht heeft aangevallen, heet Hammam Al Hammami, zegt een bron tegen persbureau Reuters. Justitie in de Verenigde Arabische Emiraten zegt dat hij de piloot in de cockpit heeft aangevallen met een bijl.

Piloten hebben een bijl in de cockpit om bij een noodgeval uit het vliegtuig te kunnen ontsnappen, zoals bij een crash.
https://www.nu.nl/buitenland/6411876/identiteit-van-copiloot-flydubai-bekend-viel-piloot-aan-met-bijl.html

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• MBV
  • Laatst online: 15:14

MBV

Ik las ergens dat een piloot hoopt dat hij de volgende keer wel weer zijn nagelknippertje mee mag nemen, als verdediging ;) NRC heeft een artikel met de passagierservaringen en wat filmpjes: https://www.nrc.nl/nieuws/2026/10/03/wat-vertellen-de-videos-aan-boord-van-flydubai-vlucht-1073-a4938068

Hier en daar wat opmerkingen gelezen dat het toestel bijna supersonisch moet hebben gevlogen, wat de beschadigingen verklaart natuurlijk. Heeft iemand dit scenario in een 'echte' simulator getest om te zien hoe snel een 737 Max daarbij gaat?

• upclocker
MBV schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 16:29:
Ik las ergens dat een piloot hoopt dat hij de volgende keer wel weer zijn nagelknippertje mee mag nemen, als verdediging ;) NRC heeft een artikel met de passagierservaringen en wat filmpjes: https://www.nrc.nl/nieuws/2026/10/03/wat-vertellen-de-videos-aan-boord-van-flydubai-vlucht-1073-a4938068

Hier en daar wat opmerkingen gelezen dat het toestel bijna supersonisch moet hebben gevlogen, wat de beschadigingen verklaart natuurlijk. Heeft iemand dit scenario in een 'echte' simulator getest om te zien hoe snel een 737 Max daarbij gaat?
Wat je krijgt bij hoge mach snelheden is het fenomeen flutter, waarbij de vleugels en stuurvlakken gaan trillen. Staan leuke filmpjes van op YouTube.

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:04
MentourPilot geeft aan op basis van de noodverlichting die in verschillende filmpjes te zien is, dat vermoedelijk de motoren ook uit gezet zijn tijdens de chaos in de cockpit.

YouTube: BREAKING NEWS FlyDubai: No ONE Is Reporting THIS!

(Clickbait titel...)

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Was vandaag even in Everett. Grappig om te zien dat overal 777x geparkeerd staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv9u95_a_65Afi0VS1Yx50B0MM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATiEqiBSWgJt8ezQ9DCt6GZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRTxtEvaZ3YEDdXduWeWUOoMQvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMZtdXjn2Q4g60HaPrNZ5Hku.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hu-Wj_Y1bOExGlLbfPhfC5SAi_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuPnZQtJmAnJqyYasoqugFTb.jpg?f=fotoalbum_large

Het bouwen gaat in ieder geval voorspoedig…

Als je in een rijtje in Hal 6, gewoon 7 Max9 ziet staan, zonder dat je de indruk hebt dat ze veel plek innemen, begrijp je pas weer hoe groot dat gebouw is.
aidanl schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 19:06:
MentourPilot geeft aan op basis van de noodverlichting die in verschillende filmpjes te zien is, dat vermoedelijk de motoren ook uit gezet zijn tijdens de chaos in de cockpit.

YouTube: BREAKING NEWS FlyDubai: No ONE Is Reporting THIS!

(Clickbait titel...)
Mentour Pilot is 100% clickbait title gegaan. Verschrikkelijk. Ook die preview plaatjes zijn over de top. Jammer, vond het een mooi kanaal.

[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 04-10-2026 03:39 ]

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:04
Probleem is ook dat het YouTube algoritme dit van content creators verwacht. Het is niet voor niets dat je bij een hoop video's nu als plaatje het gezicht van de creator ziet waarbij die gekke bekken trekt. Blijkt dat dit er voor zorgt dat de video beter vindbaar is op YouTube 😅

Ik vind MentourPilot overigens nog steeds interessant om te volgen, maar zijn standpunt om niet op geruchten in te gaan en puur te wachten op de rapporten heeft hij al lang laten gaan.

Kia EV3 GT+ White, Kawasaki Versys 650 Candy Matte Orange

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@aidanl ik vraag me sterk af of dit door het algoritme komt en niet doordat de meeste grote youtube kanalen door investeringsmaatschappijen zijn overgenomen die er eenheidsworst van maken. Bij Mentour is dat Electrify bijvoorbeeld. Die maken die “huisstijl” normaal zodat ze ook baggercontent op dezelfde manier aantrekkelijk kunnen maken voor de clicks (mensen zien het verschil niet).

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
PWM schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 03:34:
Was vandaag even in Everett. Grappig om te zien dat overal 777x geparkeerd staan
Yup dat zijn vermoedelijk de eerste generatie die niemand wil hebben omdat ze met alle updates en toevoegingen een ton of 10 zwaarder zijn dan de kisten die nu van de band rollen.

[ Voor 11% gewijzigd door jack zomer op 04-10-2026 09:23 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 03:34:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het bouwen gaat in ieder geval voorspoedig…

Als je in een rijtje in Hal 6, gewoon 7 Max9 ziet staan, zonder dat je de indruk hebt dat ze veel plek innemen, begrijp je pas weer hoe groot dat gebouw is.
Heb je de tour gedaan?

• PWM
  • Niet online

PWM

Ja, helaas geen foto’s binnen. En wel heel Amerikaans over de top. Maar die hal is impressive.

Overigens geen enkel kritische noot, niks. Ik snap dat het een marketing tour is, maar als je continu hoort dat Boeing altijd alles doet voor de veiligheid, niets aan het toeval overlaat, vliegtuigen pas de fabriek verlaten als alles 100% goed is, etc etc, dan voelt het toch wel een beetje raar.

En ohja: De Boeing 767 was het allereerst wide-body toestel in de wereld, dat met slechts 2 motoren de oceaan kon oversteken. Weten we dat ook weer....

[ Voor 49% gewijzigd door PWM op 04-10-2026 18:14 ]

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 16:17:
[...]

Ja, helaas geen foto’s binnen. En wel heel Amerikaans over de top. Maar die hal is impressive.
Zeker.

Al die geparkeerde 777X zijn nog best een probleem voor ze trouwens, want de certificatie van het ding is nog steeds niet echt in zicht en airlines willen die oude frames, die tegen die tijd al jaren buiten hebben gestaan, niet hebben…
En ohja: De Boeing 767 was het allereerst wide-body toestel in de wereld, dat met slechts 2 motoren de oceaan kon oversteken. Weten we dat ook weer....
Mocht is een beter woord afaik. Eerdere toestellen (zoals de A300) konden het strict gezien ook wel maar ETOPS moest nog wat opgerekt worden.

• CyBeR
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:48:
[...]

Dat, en extra betalen is natuurlijk niet de bedoeling. Plus KLM moet er aan mee willen werken.

Maar belangrijker: het gaat niet alleen om piloten. KLM doet ook alles wat er omheen zit qua vluchtafhandeling, maintenance, etc. Dus als KLM zelf geen 737's meer vliegt wordt dat allemaal steeds lastiger.

Er zijn ook andere maatschappijen in Nederland die nog 737's vliegen en dat voorlopig nog blijven doen maar ik neem aan dat er meer redenen waren dan "vliegt 737s" dat er voor KLM gekozen is en niet voor Transavia, TUI of Corendon.
Hierop terugkomend, het lijkt er op dat TUI en Corendon zich wel opgeworpen hebben maar dat de regering toch inderdaad meer (geheime) redenen heeft om alleen voor KLM te kiezen om vluchten met de PH-GOV uit te voeren.

Dat betekent dus dat die binnen een jaar of 3 vervangen moet worden door een model vliegtuig dat KLM zelf ook in de vloot heeft. De A321neo ligt dan voor de hand. Eventueel een XLR, dan kunnen ze bijna overal heen zonder tussenstop.

Als ze weer een nieuwe willen (bij de PH-GOV was afaik origineel de bedoeling om tweedehands te kopen, maar is het uiteindelijk toch nieuw geworden) dan neem ik aan dat ze niet al te lang moeten wachten met bestellen.

Edit: Airbus lijkt de 321neo (en xlr) niet aan te bieden als ACJ, maar daar valt vast een mouw aan te passen. Of het wordt een 320neo. Of mijn voorkeur een ACJ350 :P Maar dan kan Wim-Lex 'm niet vliegen.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 06-10-2026 15:58 ]

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-10 11:44
CyBeR schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:32:
[...]

Hierop terugkomend, het lijkt er op dat TUI en Corendon zich wel opgeworpen hebben maar dat de regering toch inderdaad meer (geheime) redenen heeft om alleen voor KLM te kiezen om vluchten met de PH-GOV uit te voeren.

Dat betekent dus dat die binnen een jaar of 3 vervangen moet worden door een model vliegtuig dat KLM zelf ook in de vloot heeft. De A321neo ligt dan voor de hand. Eventueel een XLR, dan kunnen ze bijna overal heen zonder tussenstop.

Als ze weer een nieuwe willen (bij de PH-GOV was afaik origineel de bedoeling om tweedehands te kopen, maar is het uiteindelijk toch nieuw geworden) dan neem ik aan dat ze niet al te lang moeten wachten met bestellen.

Edit: Airbus lijkt de 321neo (en xlr) niet aan te bieden als ACJ, maar daar valt vast een mouw aan te passen. Of het wordt een 320neo. Of mijn voorkeur een ACJ350 :P Maar dan kan Wim-Lex 'm niet vliegen.
Dat zou wel echt koning zijn (pun intended) maar flinke overkill voor ons landje denk ik.

www.flickr.com/malvlex

• Fly-guy
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 15:32:
[...]

Of mijn voorkeur een ACJ350 :P Maar dan kan Wim-Lex 'm niet vliegen.
De stap van 320 naar 350 kan verkort gedaan worden en ze zijn ook tegelijk te vliegen als mixed fleet flying, dus er is nog hoop voor je...

• Piet91
  • Niet online
Ook Starlink naar de intercontinentale vloot van KLM vanaf mid-2027:
nieuws: KLM stapt over op Starlink voor gratis internetverbindingen op verre ...

• franssie

franssie

Save the albatross

Toch vreemd dat het kiezen van een stoel die al aanwezig is geld kost, maar internet waarvoor geïnvesteerd moet worden dan weer gratis is. :S

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:51:
Toch vreemd dat het kiezen van een stoel die al aanwezig is geld kost, maar internet waarvoor geïnvesteerd moet worden dan weer gratis is. :S
Is niet vreemd, is marketing.

Internet is bij veel concurrenten al gratis, dus kun je bijna geen geld meer vragen.

Bij vrijwel iedereen kosten stoelen geld, dus waarom dat geld weggeven dan?

• _Bailey_
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/2634162-klm-schrapt-vluchten-vloot-heeft-onderhoud-nodig

Vliegtuigmaatschappij KLM annuleert voor komende maanden verschillende vluchten. Veel toestellen kunnen tijdelijk niet worden gebruikt, omdat deze stuk zijn. Hierdoor staat de vloot onder druk.

Het gaat om vluchten in de periode 26 oktober tot begin maart.

• PWM
  • Niet online

PWM

_Bailey_ schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:06:
https://nos.nl/artikel/2634162-klm-schrapt-vluchten-vloot-heeft-onderhoud-nodig

Vliegtuigmaatschappij KLM annuleert voor komende maanden verschillende vluchten. Veel toestellen kunnen tijdelijk niet worden gebruikt, omdat deze stuk zijn. Hierdoor staat de vloot onder druk.

Het gaat om vluchten in de periode 26 oktober tot begin maart.
Maar waar komt dit nieuws vandaan? Iets heeft de NOS getriggered om de woordvoerder te raadplegen, ik zie geen officiële communicatie.

Zonder enige indicatie of het om 10, 100 of 1000 vluchten gaat, kan ik niet inschatten of dit daadwerkelijk nieuws is.

• franssie

franssie

Save the albatross

Dit zat er al lang aan te komen. Gebrek aan personeel, onderdelen, dat ILT rapport. De redelijk recente aanvaring door onoplettendheid van de toren helpt dan ook niet mee. KLM zal maar een beperkt aantal kisten als stand by hebben voor regulier onderhoud.
Het kraakt aan alle kanten daar.

edit: op https://nieuws.klm.com/nl/ idd (nog) niets te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 08-10-2026 19:05 ]

• _Bailey_
  • Niet online
de vijver van vliegtuigtechneuten is aardig leeg geraakt laatste paar jaar en geen nieuwe visjes in de vijver.

Hier heeft overigens NLVT (Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici) meerdere keren voor gewaarschuwd.

[ Voor 24% gewijzigd door _Bailey_ op 08-10-2026 18:26 ]

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:17

Grouchy

meep meep

PWM schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:10:
[...]

Maar waar komt dit nieuws vandaan? Iets heeft de NOS getriggered om de woordvoerder te raadplegen, ik zie geen officiële communicatie.

Zonder enige indicatie of het om 10, 100 of 1000 vluchten gaat, kan ik niet inschatten of dit daadwerkelijk nieuws is.
Intern toch meegedeeld door de COO, verspreid zich nadien als een lopend vuurtje.
Zoiets van die strekking werd tenminste al voordat de NOS iets plaatste al gepost in een groep.

[ Voor 18% gewijzigd door Grouchy op 08-10-2026 19:41 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• CyBeR
  • Niet online
Nice!

Zo jammer dat andere airlines zoiets niet hebben. Zelfs AF heeft er maar een of twee online staan en die zijn moeilijk te vinden.

Wel interessant dat je zelfs in de 3D toer niet in de business class mag zitten :P

En ik zie dat KLM voor electronische window shades gekozen heeft á la de 787. Hoop dan maar dat ze niet centraal regelbaar zijn…

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 08-10-2026 21:15 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@CyBeR via het stuurboord pad kan je er wel in :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPeeuJexHd_4ubQle7KjuhIGsPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJdxZiy7Zexd91eAPyIO0aAr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxehOdDIiUyUTE3dPsc_ILgpw80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wlSyf8VHugO22Mvz9lguQPXx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 08-10-2026 21:24 ]

• CyBeR
  • Niet online
Ja, één stap en dan word je verder gebonjourd naar de premium economy :P

Met de 3D-View ("View Dollhouse") kom je er wel (en trouwens ook in de crew rest) maar dat is een 3d-reconstructie en niet direct de foto's.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb daar geen last van, werkt hier prima
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNlZtQm0a7wL-S-9xt-MUxpPtsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6NEWSDblnThg4alL5sYbpzBv.png?f=fotoalbum_large

• CyBeR
  • Niet online
Ja dat is de enige plek in WBC waar je kunt staan. Je kunt alleen staan waar je deze witte cirkels ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J23akxHWNYNFl9axN7HsLaqXudg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tncg02kmaztkQ2rhrrdH5org.png?f=fotoalbum_large

En daar is er maar ééntje van in WBC, namelijk die. Aan de andere kant geen.

Vergelijk met PE en Economy waar je er elke paar meter een hebt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rI9Jk96RH50LBuccO5VMrJST_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hBtvGVcbzlwVkVAoT28ifbSg.png?f=fotoalbum_large

• franssie

franssie

Save the albatross

ik heb er geen last van. Misschien andere browser.
Hoe dan ook, het ziet er wel goed uit in BC en PE 2-4-2 ook. EC met 3-3-3 blijft een vervelende opstelling die eigenlijk voor geen enkele reiziger werkt.

• CyBeR
  • Niet online
Ik zou zeggen probeer eens naast stoel 4A of K te gaan staan.

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:39:
Ik zou zeggen probeer eens naast stoel 4A of K te gaan staan.
Ik heb wel betere dingen te doen dan dat :P
Daarnaast vlieg ik sowieso dus liever redtail. Maar het ziet er wel goed uit.

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:49
Eindelijk is er nagedacht over de locatie en type knop voor de stoel bediening! Zo te zien weer met fysieke knoppen ipv die irritante touch.

• mmstm
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:35
CyBeR schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:14:
[...]

Nice!

Zo jammer dat andere airlines zoiets niet hebben. Zelfs AF heeft er maar een of twee online staan en die zijn moeilijk te vinden.
Finnair heeft een 3D cabin tour van de A350: https://www.finnair.com/#3dseatmap/A350/business
en er zijn vast meer airlines die zo'n 3D tour hebben.

• CyBeR
  • Niet online
mmstm schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:21:
[...]

Finnair heeft een 3D cabin tour van de A350: https://www.finnair.com/#3dseatmap/A350/business
en er zijn vast meer airlines die zo'n 3D tour hebben.
Ja, maar dat is een 3D-render van de cabine. Die van KLM zijn gebaseerd op foto's en dus veel accurater.

En KLM is (tot zover) de enige waar ik van weet die voor al hun vliegtuigen een 3D-tour heeft, waarbij je ook in de galleys en cockpit kan, en in sommige gevallen kun je zelfs de crew rest in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvQLeAm3gOoGdJrsmCNYGte7yRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u8ARAklXKxbnpsA4jp4spPAt.png?f=fotoalbum_large

Ik weet dat er her en der ook andere airlines zijn met Matterports maar zo opgezet als bij KLM (die er afaik mee begonnen zijn om de schoonmakers te helpen trainen, en het vervolgens openbaar hebben gemaakt) heb ik het nog niet gezien.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Genoeg 3D tours beschikbaar:

Korean Air
https://discover.matterport.com/account/SYPzDhfUKEg

Air India
https://www.airindia.com/...eatures/virtual-tour.html

enzovoort:
https://discover.matterport.com/space/dBskDkqbqzx
https://www.ethiopianairl...ur-inside-our-airbus-a350
https://flywith.virginatl...ur-fleet/airbus-a350.html

En ook nog diverse cabin tours op YouTube

KLM A350: Zag trouwens dat de schermen van 2K en 3K bij de ramen naar het raam toegericht zijn 8)7 . Verplicht uitklappen of opgescheept zitten met een een kijkhoek van 45 graden. Weer lekker klantvriendelijk...

[ Voor 7% gewijzigd door Grouchy op 09-10-2026 10:45 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• KiberHD
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:09
Die schermen zijn gewoon naar je toe te draaien.

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:41:
KLM A350: Zag trouwens dat de schermen van 2K en 3K bij de ramen naar het raam toegericht zijn 8)7 . Weer lekker klantvriendelijk...
Die swivelen gewoon, net als nu:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HTouK1FWwAAKK4f?format=jpg&name=medium

Wel een verschil trouwens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28ocJ-fQf97a74fgi0DOLHVwm7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g1PG6WtIcNaIve6yBt1NsmVh.png?f=fotoalbum_large

Rij 1 heeft geen deurtje voor het kastje. Dat was me al eerder in foto's opgevallen maar ik kon het niet plaatsen; zo te zien ligt dat aan de net iets andere vorm van de stoel daar omwille van de kromming van de romp.

En ik zie nu dat de tray table daar onder het schem vandaan komt ipv uit de zijkant.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 09-10-2026 10:54 ]

• Grouchy

Grouchy

meep meep

[quote]CyBeR schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:47:
[...]

Die swivelen gewoon, net als nu: <knip>
KiberHD schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:46:
Die schermen zijn gewoon naar je toe te draaien.
Precies, gemiste kans.

Ook wat minder opbergruimte tov wat andere maatschappijen zo te zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Grouchy op 09-10-2026 11:12 ]

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:06:
[quote]CyBeR schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:47:
[...]

Die swivelen gewoon, net als nu: <knip>

[...]

Precies, gemiste kans.
:?

Dit is juist beter want zo kun je het scherm wegdraaien als je het niet gebruikt en dan heb je meer ruimte. Niet voor niets heb je in alle reverse-herringbone producten een swivel-scherm.

• Grouchy

Grouchy

meep meep

Dus minder ruimte als je hem wel gebruikt en geblokkeerde raampjes om de zoveel stoelen.
Dat hebben een SAS en Delta toch beter voor elkaar in hun A350s.

• CyBeR
  • Niet online
Grouchy schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:30:
Dus minder ruimte als je hem wel gebruikt en geblokkeerde raampjes om de zoveel stoelen.
Dat hebben een SAS en Delta toch beter voor elkaar in hun A350s.
Die hebben beide in hun A350 geen reverse-herringboneproduct. De swivel-schermpjes zijn daar enigszins inherent aan.

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1