Spel en typfouten voorbehouden
Luchtverkeersleiding breidt uit naar boorplatform
https://www.upinthesky.nl...dt-uit-naar-boorplatform/
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Die was hard nodig....ravw schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:27:
Van Luchtvaart naar "OFFShore"![]()
Maar niet alleen op zee, mogen op land ook wel eens een extra steunpunt krijgen.
Op Leeuwarden hebben ze nu bandbox en rapcon (gevechtsleiding) erbij gezet, maar dutchmil 132.35 mag er ook wel eens bijgezet worden.
Het verbaast mij eerlijk gezegd dat dat er niet al was. Zelfs de radiozendamateurs hebben dat al jaren met de bovenregionale repeater (PI2NOS), met zelfs dekking in het Willemstad (en nee, niet Willemstad Zeeland).Ruben279 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:03:
[...]
Die was hard nodig....
Maar niet alleen op zee, mogen op land ook wel eens een extra steunpunt krijgen.
Op Leeuwarden hebben ze nu bandbox en rapcon (gevechtsleiding) erbij gezet, maar dutchmil 132.35 mag er ook wel eens bijgezet worden.
Dat is wel FM modulatie en luchtvaart is AM modulatie.
Maar ook de kustwacht (scheepvaart marifonie) heeft een uitgebreid netwerk van steunzenders al zolang ik leef.
Vliegtuigen vliegen hoger dus Line of Sight zou niet snel een probleem moeten zijn, wat bij scheepvaart en radioamateurs wel vaker een beperking is.
Hoe dan ook een goede aanvulling lijkt me.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik snap dat het nogal afhankelijk is van de weerscondities, maar hoe kan ik op land (mast hangt wel aardig hoog maar dan nog) nou een beter bereik hebben dan de kist op bijna 1000 voet in de lucht....
Er gaat wel iets fout in noord-nederland met bereik.
Ik dacht zelf al dat ze er al waren maar blijkbaar dus niet.Ruben279 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:03:
[...]
Die was hard nodig....
Ooit eens in de jaren 80 met een zendmast gezeten. (legaal met een mast van 10 a 15 meter )
En toen ook een scheepje kunnen oppakken die in de buurt van New Zealand was.
Was toen met de padvinders, weet toen wel dat als je hem op vol wattage zouden zitten de omgeving van ZuidHolland er niet meer er tussen zou komen, alles zou dan overrulled worden door de watt die wij gebruikte.
Mooie tijd toen, de jaren daarvoor ook wel .. maar toen waren we nog bang voor de pijlauto's
Werd een duur grapje als ze je te pakken hadden.
Maar goed dat is weer een andere discussie
Maar Ik mis die 27 MC en hoger wel.
Weet nog goed dat er soms lucht verkeer tussendoor kwam tijdens de radio uitzending of gewoon fun talk
[ Voor 4% gewijzigd door ravw op 06-03-2024 19:48 ]
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Jij zit halverwege, dus dat klopt dan wel. Denk aan een Ven Diagram waarbij jij in het gedeelde deel zit van beide cirkels. In de scheepvaart is daar zelfs een mayday relay protocol voor, maar voor standaard communicatie is dat wat omslachtig.Ruben279 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:37:
Ik heb regelmatig dat ik op mijn remote scanner locaties in Harlingen en Heerenveen zowel de controller als de kist zelf beide prima hoor, maar dat ze elkaar niet kunnen verstaan.
Ik snap dat het nogal afhankelijk is van de weerscondities, maar hoe kan ik op land (mast hangt wel aardig hoog maar dan nog) nou een beter bereik hebben dan de kist op bijna 1000 voet in de lucht....
Er gaat wel iets fout in noord-nederland met bereik.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Politie Suriname vindt 600 kilo coke in A340 Surinam Airways op weg naar Nederland
https://www.luchtvaartnie...ays-op-weg-naar-nederland
Zal weer heel wat vertraging oplopen en ook weer intern onderzocht worden.
Want 600kilo neem je echt niet mee in je hand bagage
En dat terwijl , De vondst volgde slechts enkele dagen op de aankondiging van Suriname en Nederland om samen de drugssmokkel aan te pakken. Douaniers van beide landen gaan samen trainingen volgen en informatie uitwisselen over smokkelmethoden.
[ Voor 22% gewijzigd door ravw op 07-03-2024 13:33 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Vind het wel erg toevallig nu ook bekent is dat ze die schulden hebben bij die fonsen en zo.CyBeR schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:41:
Ah, dus daarom zijn ze steeds zo vertraagd. Er moet coke tussen de avionics verstopt worden.
Maar hoe krijg je dit zo in een airliner , dan is het vliegveld waar hij nu is toch ook niet echt goed met de controle bezig.
Op Johan Adolf Pengel zal dan toch ook wel meerdere mensen zijn die hier van af weten.
Maar goed dat die onderhoud mensen aan de bel getrokken hebben omdat er vreemde dingen aan de hand was.
[ Voor 9% gewijzigd door ravw op 07-03-2024 13:48 ]
Meer: https://www.politico.com/...loyee-speaks-out-00142948ravw schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:54:
Voormalig Boeing-werknemer haast zich uit 737 MAX
Wat de MAX ..... maar daar vlieg ik niet mee.........![]()
![]()
https://www.upinthesky.nl...r-haast-zich-uit-737-max/
[...]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Je vraagt je af of de toegangsbeveiliging op een Zuid-Amerikaanse kleine luchthaven waterdicht is als die van een grote Europese hub als Schiphol al bewezen lek is?ravw schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:47:
[...]
Maar hoe krijg je dit zo in een airliner , dan is het vliegveld waar hij nu is toch ook niet echt goed met de controle bezig.
Controle van 6 Slots of 60 slots zit nog wel een heel verschil in.Bacchus schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:00:
[...]
Je vraagt je af of de toegangsbeveiliging op een Zuid-Amerikaanse kleine luchthaven waterdicht is als die van een grote Europese hub als Schiphol al bewezen lek is?
Dus zou met een klein vliegveld juist veel makkelijker moeten zijn.
Nee Schiphol is zeker niet water dicht.
777 waar een wiel van kwijt is geraakt.
Het is nu wel een gewoonte aan het worden bij die lui.CyBeR schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 23:18:
Weer een boeing onderdelen verloren... https://abc7.com/emergency-landing-lax-plane-wheel/14500909/
Nog even is het geen nieuws meer
Een Max met een stuck rudder tijdens landing roll-out (volgens het artikel is die constructie hetzelfde als de 737NG, waar het in het verleden 2x eerder voorkwam).
Maar het zou om een toestel gaan wat origineel niet voor hun gebouwd was en een optie had die United zelf niet geselecteerd had. Die onderdelen zijn nu verwijderd en dat lijkt ermee te maken hebben.
Iemand enig idee wat voor rudder opties je precies kan selecteren die United niet heeft?
En meer slecht nieuws voor Boeing (hoewel het een motor betreft):Saus schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 06:53:
https://www.nbcnews.com/n...s-united-airli-rcna142286
Een Max met een stuck rudder tijdens landing roll-out (volgens het artikel is die constructie hetzelfde als de 737NG, waar het in het verleden 2x eerder voorkwam).
Maar het zou om een toestel gaan wat origineel niet voor hun gebouwd was en een optie had die United zelf niet geselecteerd had. Die onderdelen zijn nu verwijderd en dat lijkt ermee te maken hebben.
Iemand enig idee wat voor rudder opties je precies kan selecteren die United niet heeft?
https://www.nbcnews.com/n...gine-midflight-rcna142217
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
De schade die zo wiel aankan richten als het loskomt.CyBeR schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 23:18:
Weer een boeing onderdelen verloren... https://abc7.com/emergency-landing-lax-plane-wheel/14500909/
Gelukkig niet op een mens gevallen.
/f/image/qFauxgjh0yS3pLhkPbWQsMpZ.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UoBlTFtPvW0tQxhZYVjXsjD0.jpg?f=user_large)
https://www.luchtvaartnie...plettert-geparkeerde-auto
[ Voor 12% gewijzigd door ravw op 08-03-2024 12:20 ]
leeg
(naar goede gewoonte, simpelweg hiliarisch)
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Bij lange na niet de eerste steunzender voor LVNL op zee.ravw schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:27:
Van Luchtvaart naar "OFFShore"![]()
Wel de eerste keer dat ze een transformatorplatform van een windmolenpark uitschelden voor een "bootplatform"... Tot nu toe deden ze dat alleen bij olie- en gasproductieplatformen
Niet geheel toevallig staat op zeeplatformen met een steunzender voor marifonie vaak óók een zender voor LVNL. Niet alleen voor vliegtuigen, maar ook voor helicopters. Die laatste vliegen een stuk lager en hebben dus ook meer steunzenders nodig.franssie schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:24:
[...]
Het verbaast mij eerlijk gezegd dat dat er niet al was.
[...]
Maar ook de kustwacht (scheepvaart marifonie) heeft een uitgebreid netwerk van steunzenders al zolang ik leef.
Vliegtuigen vliegen hoger dus Line of Sight zou niet snel een probleem moeten zijn, wat bij scheepvaart en radioamateurs wel vaker een beperking is.
Stel dat er bij de kustwacht oid wat fout gaat, heb je geen enkele mogelijkheid meer om noodsignaal te sturen via de radio want die komt domweg gewoon niet aan.
Compleet idioot natuurlijk, en bizar dat het nog niet geregeld was.
Lijkt me geen probleem om de commerciele platformen te vragen, die hebben er een groot belang bij natuurlijk.
Maar zelfs boven land is het niet goed geregeld. Het zou enorm helpen als ze Den Helder Rescue en DutchMil eens gaan uitrollen naar het radarstation in Wier, of op Leeuwarden een van de antennes gebruiken.
Het lastige van radiocommunicatie op zee is dat het een erg grote zoektocht is naar geschikte plekken om je antennes aan op te hangen. Bij de bouw van olie-, gas-, transformator- en onderzoeksplatformen wordt dit wel meegenomen. Echter worden die platforms neergezet op de ideale plek voor hun primaire doel en dat is maar zelden de juiste locatie voor radiocommunicatie.Ruben279 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:18:
Lijkt me geen probleem om de commerciele platformen te vragen, die hebben er een groot belang bij natuurlijk.
Ondanks dat de zee steeds voller staat met platformen, blijft het toch een beetje een gatenkaas voor radiocommunicatie. Gelukkig nu met een gat minder.
Technisch zijn er mogelijkheden genoeg om die gatenkaas te dichten, maar dat is een erg dure hobby. Je bent zo een paar tientallen miljoenen om een platform te bouwen en het onderhoud is dan ook weer gauw een paar miljoen per jaar.
Je geeft al aan via de radio, maar voor de volledigheid is het denk ik goed om te vermelden dat de radio niet de enige methode is om een noodsignaal te versturen. Je hebt ook nog je EPIRB / ELT / PLB, al is dat geen 2-weg communicatie.Ruben279 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:18:
Ze lossen het probleem nu op door aan het betreffende vliegtuig of helicopter te vragen of ze op een bepaald tijdstip weer even contact op kunnen nemen, waarvoor ze dus even wat moeten klimmen in hoogte.
Stel dat er bij de kustwacht oid wat fout gaat, heb je geen enkele mogelijkheid meer om noodsignaal te sturen via de radio want die komt domweg gewoon niet aan.
Maar zelfs boven land is het niet goed geregeld. Het zou enorm helpen als ze Den Helder Rescue en DutchMil eens gaan uitrollen naar het radarstation in Wier, of op Leeuwarden een van de antennes gebruiken.
B757 na zeven jaar uit lijden verlost op Brussel Airport
Een Boeing 757 van het failliete Equatorial Congo Airlines (ECAir) mag na zeven jaar eindelijk Brussels Zaventem Airport verlaten.
Lees meer:
https://www.upinthesky.nl...ndaag&utm_term=2024-03-09
Erg jammer dat die gelijk in stukjes gaat

Maar goed afgelopen , en ja ach het is mij ook wel eens overkomen op me werk dat ik even de ogen dicht deed.
Hopelijk kijken ze ook naar de werk rust tijden regeling en niet alleen naar deze twee piloten. Waarschijnlijk zit daar het echte probleem…ravw schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:19:
Ach slapen is ook een werkwoord![]()
![]()
Maar goed afgelopen , en ja ach het is mij ook wel eens overkomen op me werk dat ik even de ogen dicht deed.
Los van de terechte opmerking van @upclocker is het ook wel opmerkelijk dat treinen een soort dodemansknop hebben of hadden die je om de x seconden moest indrukken om te bewijzen dat je nog wakker in de stoel zit. Een moderne Volvo heeft dacht ik ook hoofdtracking om te kijken of je nog naar de weg aan het kijken bent etc.ravw schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:19:
Ach slapen is ook een werkwoord![]()
![]()
Vliegtuigen zouden dat soort technologie toch ook kunnen hebben in 2000+ lijkt me?
En misschien is het er ook al wel.
Op de Airbus weet ik het niet, maar op de B777/787 gaat er wel een alarm af als er te lang geen input is gegeven.franssie schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:26:
[...]
Los van de terechte opmerking van @upclocker is het ook wel opmerkelijk dat treinen een soort dodemansknop hebben of hadden die je om de x seconden moest indrukken om te bewijzen dat je nog wakker in de stoel zit. Een moderne Volvo heeft dacht ik ook hoofdtracking om te kijken of je nog naar de weg aan het kijken bent etc.
Vliegtuigen zouden dat soort technologie toch ook kunnen hebben in 2000+ lijkt me?
En er zijn gevallen bekend dat die dodemansknop nog steeds werd bediend terwijl de bestuurder lag te dommelen.franssie schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:26:
[...]
Los van de terechte opmerking van @upclocker is het ook wel opmerkelijk dat treinen een soort dodemansknop hebben of hadden die je om de x seconden moest indrukken om te bewijzen dat je nog wakker in de stoel zit.
Uit het onderzoeksverslag van een ontsporing van een goederentrein te Apeldoorn in 2003Microslaap is een kortdurende slaap (tot 30 seconden) waarin men niet kan reageren op externe impulsen. Na een kortdurende slaap volgt een periode van ‘slaaptraagheid’ waarin men wel kan reageren, maar minder snel en nauwkeurig. Er is dan sprake van verminderde rijvaardigheid. Dat de machinist gedurende deze periode toch de dodemansknop is blijven bedienen, is goed te rijmen met microslaap. Men is tijdens een periode van ‘slaaptraagheid’ namelijk wel in staat om routinematige handelingen te verrichten.
https://onderzoeksraad.nl...ederentrein_apeldoorn-pdf
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Er zijn idd mogelijkheden genoeg:franssie schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:26:
[...]
Los van de terechte opmerking van @upclocker is het ook wel opmerkelijk dat treinen een soort dodemansknop hebben of hadden die je om de x seconden moest indrukken om te bewijzen dat je nog wakker in de stoel zit. Een moderne Volvo heeft dacht ik ook hoofdtracking om te kijken of je nog naar de weg aan het kijken bent etc.
- Een klassieke dodemansknop
- Een trigger op basis van afwijkingen van het vluchtplan
- Een procedure waarbij een flight attendant periodiek een check doet.
- ATC die de mogelijkheid krijgt een toeter af te laten gaan
- ATC die de mogelijkheid krijgt om een flight attendant te bereiken
Is er allemaal niet, denk dat ze te druk met MCAS waren...
Ja, maar het niet bedienen van die knop heeft bij een trein tot gevolg dat die tot stilstand komt.franssie schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:26:
[...]
Los van de terechte opmerking van @upclocker is het ook wel opmerkelijk dat treinen een soort dodemansknop hebben of hadden die je om de x seconden moest indrukken om te bewijzen dat je nog wakker in de stoel zit
Ik denk dat dat bij een vliegtuig misschien niet goed werkt…
En ik weet niet of dat nou a) vaak genoeg gebeurt met b) meer gevolgen dan "we hebben de afslag gemist" om daar een heel ding van te maken? Bij treinen heb je ook iets meer risico op problemen namelijk; je kunt daar makkelijker iets aanrijden, of met te hoge snelheid een wissel pakken, etc.
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 10-03-2024 12:02 ]
https://www.udaanaviation...ld-do-more-good-than-harm
Ik zelf doet heel veel aan flight simulatoren maar het overkomt mij ook wel eens dat ik uit niets inslaap gevallen bent.
mede door de lange vluchten , monotone geluid en de donkere omgeving in de cockpit bij nacht vluchten ( die ik vaak dan ook nog eens laat op de avond of snachts doet.
Bij lange vluchten duik ik zelf mijn bed in om gewoon te gaan slapen en laat de AP het werk doen.
al is het maar even 3 a 4 uur slapen
[ Voor 46% gewijzigd door ravw op 10-03-2024 13:47 ]
Ja als je het om en om doet is het beter, maar natuurlijk niet tegelijk. Wat als er iets gebeurt met het vliegtuig of aan boord en je ligt allebei te slapen? Dan kun je niet gelijk adequaat reageren.ravw schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:44:
En toch word het slapen in de cockpit niet als slecht ervaren , beter zo dan zwaar vermoeid aan de afdaling beginnen met alle gevolgen van dien.
https://www.udaanaviation...ld-do-more-good-than-harm
Ik zelf doet heel veel aan flight simulatoren maar het overkomt mij ook wel eens dat ik uit niets inslaap gevallen bent.
mede door de lange vluchten , monotone geluid en de donkere omgeving in de cockpit bij nacht vluchten ( die ik vaak dan ook nog eens laat op de avond of snachts doet.
Bij lange vluchten duik ik zelf mijn bed in om gewoon te gaan slapen en laat de AP het werk doen.
al is het maar even 3 a 4 uur slapen
Een 'technisch probleem' zou een 'sterke beweging' hebben veroorzaakt.
Verderop in het artikel wordt uiteraard gerefereerd aan alle malheur die Boeing momenteel heeft. Het is wel duidelijk dat ze dit soort ongein even niet kunnen gebruiken. Die 'vliegtuig selectie' optie op Kayak kan nog wel eens meer gebruikt gaan worden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Zal later wel duidelijker worden wat er nu gebeurd is, het is wat vaag allemaal maar 50 gewonden waarvan er 13 opgenomen zijn in het ziekenhuis is wel veel, ook voor een luchtzak.
Wat toch een ander licht schijnt dan puur een luchtzak.
Een paar quotes van passagiers, om een beetje inzichtelijk te maken hoe het in de cabine was:franssie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:15:
Als ik zoek op LA800 lees ik meerdere beschrijvingen, technisch probleem, plotselinge nose down, of gewoon incident.
Zal later wel duidelijker worden wat er nu gebeurd is, het is wat vaag allemaal maar 50 gewonden waarvan er 13 opgenomen zijn in het ziekenhuis is wel veel, ook voor een luchtzak.
“It wasn’t one of those things where you hit turbulence and you drop a few times ... we just dropped.”
A passenger two seats away from him was not wearing his seatbelt, and flew up and hit the ceiling, Jokat said. “I thought I was dreaming. I opened my eyes and he was on the roof of the plane on his back, looking down on me. It was like The Exorcist.” The man then fell back to the floor, breaking his ribs on his arm rest, Jokat said.
Three or four other people had hit the ceiling too, breaking some of the plane’s interior with their heads and shoulders, he said.
Leestip: doe je riem vast. En maak hem niet los behalve als het moet. Een exorcist zit in een klein hoekje
[ Voor 12% gewijzigd door Garyu op 11-03-2024 12:46 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
En nu staat overal in de headline "Boeing" ipv dat er gewoon iets generieks als "vliegtuig" of "vlucht" of whatever zou staan, elke keer dat er ook maar íets gebeurt en het is een Boeing-toestel.alexbl69 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:05:
"Vijftig gewonden door technisch probleem op vlucht Boeing naar Auckland: ‘Mensen vlogen rond’"
Verderop in het artikel wordt uiteraard gerefereerd aan alle malheur die Boeing momenteel heeft. Het is wel duidelijk dat ze dit soort ongein even niet kunnen gebruiken. Die 'vliegtuig selectie' optie op Kayak kan nog wel eens meer gebruikt gaan worden.
En dan ook nog die melding onderaan het artikel:mvbo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:26:
[...]
Wel aardig van het AD dat ze dan een Airbus ter illustratie pakken
:strip_exif()/f/image/COsWBla1Phz2qb0we25sPbnh.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaat lekker bij Boeing weer - productieprocessen op orde hebben is nogal een dingetje.F.A.A. Audit of Boeing’s 737 Max Production Found Dozens of Issues
The company failed 33 of 89 audits during an examination conducted by the Federal Aviation Administration after a panel blew off an Alaska Airlines jet in January.
Dat het bij Boeing niet goed zit is nu wel bekend. Met dit soort cijfers heb ik altijd de behoefte naar de kwalitatieve beoordeling van de audits te kijken.Garyu schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:56:
[...]
Gaat lekker bij Boeing weer - productieprocessen op orde hebben is nogal een dingetje.
Op het moment van zijn dood moest hij getuigen in een zaak tegen Boeing.
https://m.gva.be/cnt/dmf20240312_92332603
Ik denk niet dat het in scène gezet is in opdracht van Boeing. Ik denk dat de druk die op die man zijn schouders kwam, door ook de recente gebeurtenissen, gewoon teveel werd.
Terechte opmerking, we weten niet wat de bevindingen zijn en hoe zwaar deze wegen. Echter in de IEX nieuwsbrief van vandaag staat een samenvatting van een artikel uit het FDPolarBear schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:43:
[...]
Dat het bij Boeing niet goed zit is nu wel bekend. Met dit soort cijfers heb ik altijd de behoefte naar de kwalitatieve beoordeling van de audits te kijken.
Vrij vertaald: Er lijkt dus teveel ruimte te zijn om fouten te maken en dat niet op te merken, en dat gebeurd dus ook.Veel mis bij productie Boeing 737 Max
Er gaat veel mis bij de bouw van Boeing 737 Max-toestellen. De Amerikaanse toezichthouder onderzocht de assemblage op 88 punten en in 33 gevallen voldeed Boeing niet. In veel gevallen gaat het om het niet naleven van voorgeschreven procedures bij het assembleren van de toestellen. Documentatie rond de kwaliteitsbewaking was ook niet in orde. Verder bleek uit interviews dat technici van Boeing slecht op de hoogte waren van de processen en waarborgen rond veiligheid. Ook bij Spirit Aerosystems zijn de zaken niet op orde. Boeing onderhandelt over het terugkopen van Spirit, wat het eenvoudiger zou maken om kwaliteit en veiligheid te waarborgen. (FD)
Dit inderdaad. Ik denk dat "slordig" vrij goed beschrijft wat er gebeurt. Dat betekent niet meteen dat er fouten worden gemaakt, maar wel dat de kans op fouten wordt verhoogd. Only a matter of time....franssie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:00:
[...]
Terechte opmerking, we weten niet wat de bevindingen zijn en hoe zwaar deze wegen. Echter in de IEX nieuwsbrief van vandaag staat een samenvatting van een artikel uit het FD
[...]
Vrij vertaald: Er lijkt dus teveel ruimte te zijn om fouten te maken en dat niet op te merken, en dat gebeurd dus ook.
Slordig en vliegtuigen zijn twee woorden die ik in ieder geval niet graag in een zin wil zien.
Er wordt al gespeculeerd over de "inflight reset bug", zoals beschreven in deze AD 2016-29064 uit 2016. Daarin wordt beschreven dat als je een 787 niet binnen 22 dagen gepower-cycled wordt, een integer overflow tot een reset in alle drie Flight control modules kan leiden. En dus blank screens.Saus schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:22:
Op AVHerald staat: "The captain later said they had briefly lost their instrumentation, then it came back all of the sudden."
Wat toch een ander licht schijnt dan puur een luchtzak.
[ Voor 16% gewijzigd door Garyu op 12-03-2024 15:43 ]

ja dat dus ... Geeft echt een lekker gevoel hier. Ik zie een markt voor een FAA approved kookwekkerCyBeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:52:
Niet alleen is dat gedocumenteerd, er is een procedure voor die inhoudt dat elke minder-dan-22-dagen het vliegtuig gereboot moet worden
Net als die verzekering voor reisagenten voor de extra kosten voor omboeken als plotseling toch een -MAX in de planning wordt gegooid.alexbl69 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:05:
[...]
Die 'vliegtuig selectie' optie op Kayak kan nog wel eens meer gebruikt gaan worden.
Daar heb ik helemaal geen problemen mee, maar niet zonder ontkenning.Garyu schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:48:
[...]
Slordig en vliegtuigen zijn twee woorden die ik in ieder geval niet graag in een zin wil zien.
Die cultuur lijkt mij verdwenen, niet alleen bij Boeing overigens, maar ook bij andere producenten en met name toezichthouders en deels ook luchthavens, luchtverkeersleiding.
De economische en politieke belangen lijken nu voorrang te hebben boven passagier- en bewonersveiligheid.
edit: het lijkt nu meer op Niet leren, negeren, toch doorgaan.
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 12-03-2024 18:37 ]
Ik vrees dat dat deels veroorzaakt is door het gebrek aan concurrentie. De duopolie met beide zeer gevulde order boeken kunnen met heel veel wegkomen zoals je ziet. Airlines hebben ook niet echt de keuze meer om orders in te trekken omdat ze anders jaren moeten wachten op nieuwe toestellen.franssie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:36:
Ik zit in het risicomanagement vak en vroeger (!) was de luchtvaart een voorbeeld. Leren, verbeteren, doorgaan (en er was nogal wat om van te leren vroeger zeg maar).
Die cultuur lijkt mij verdwenen, niet alleen bij Boeing overigens, maar ook bij andere producenten en met name toezichthouders en deels ook luchthavens, luchtverkeersleiding.
De economische en politieke belangen lijken nu voorrang te hebben boven passagier- en bewonersveiligheid.
Denk dat de concurrentie tussen maatschappijen ook niet helpt, alles mag niets meer kosten immers (en ja ik vergelijk ook ticketprijzen). Internet zal niet geholpen hebben denk ik.upclocker schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:45:
[...]
Ik vrees dat dat deels veroorzaakt is door het gebrek aan concurrentie. De duopolie met beide zeer gevulde order boeken kunnen met heel veel wegkomen zoals je ziet. Airlines hebben ook niet echt de keuze meer om orders in te trekken omdat ze anders jaren moeten wachten op nieuwe toestellen.
Ik heb zelf de verhalen gehoord hoe streng het vroeger was bij de onderhoud en het maken van vliegtuigen.franssie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:36:
Ik zit in het risicomanagement vak en vroeger (!) was de luchtvaart een voorbeeld. Leren, verbeteren, doorgaan (en er was nogal wat om van te leren vroeger zeg maar).
Dat was gewoon ongehoord zo streng en vaak ook voor de normale burger niet te begrijpen waarom.
Mijn pa heeft gewerkt bij de KLM.
Dan spreek ik nog over de jaren 70
Even een kleine voorbeeld , van zo'n keukentrolley in het vliegtuig om die te maken was gewoon gekken werk , er mocht geen deukje of kras je er in zitten, zelf sommige diktes werden op gemeten of ze wel voldeden.
Zo niet , op nieuw , zelf als bleek dat je als arbeider zelfs iets gedaan had wat makkelijker met werken was.
Nee dan moest het over gedaan worden , want het mocht alleen op hun manier.
Als de trolley klaar was en goed gekeurd was , en je reed 5 min later er een deuk in.
Ach ja het zijn gebruiks voorwerpen dus kan gebeuren.
Je zou net je trolley 4 keer overnieuw hebben moeten maken omdat de chef gewoon even een rot dag had.
En 5 min later staat dat ding met schade ......
maar zo ging dat er wel aan toe , eigenlijk zo wel met lucht vaart en de marine ging het op deze manier.
Al die hoog geplaatste lui waren echt mensen die op hun strepen stonden.
Hun wil is wet en daar hoor je maar aan te voldoen.
Nu hebben veel van die lui al hun zakken gevuld en krijgen vaak van nog hogere hand meer druk en dus moet alles sneller af ......
Ik zelf ben grafische medewerker geweest en kreeg ook wel eens te horen dat ik te langzaam was met de dingen af te werken.
Maar mijn collega's stonden vaker stil ivm storing en mijn machine stond bijna de hele dag door te gaan, uit eindelijk deed ik meer afwerken dan mijn collega's die vol speed gingen.
Waar dus ook snel foutjes en on effenheden in kwamen.
Ik zelf ben vaak een perfectionist op het werk en wil alles goed doen , maar de laatste 15 jaar merk ik ook dat alleen maar de productie telt en of dat nu goed of iets minder goed gaat , dat maakt niet uit.
Ze willen gewoon die opdracht af hebben ( lees hun geld binnen hebben)
En dat gaat ten koste van de kwaliteit.
Maar je merk het overal wel dat dingen minder zijn dan vroeger
Nee klopt. Ook daar zie je consolidatie plaatsvinden. Eigenlijk zijn er in Europa nog maar een paar grote spelers. IAG, AFKLM en Lufthansa en Easyjet, ryanair en wizzair.franssie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:52:
[...]
Denk dat de concurrentie tussen maatschappijen ook niet helpt, alles mag niets meer kosten immers (en ja ik vergelijk ook ticketprijzen). Internet zal niet geholpen hebben denk ik.
Veiligheid is een aspect waarop de aandacht snel kan verslappen. Dat geldt voor elke industrie. De impact in de luchtvaart is gelijk groot.
Het lijkt de laatste tijd meer voor te komen, maar ook in vroeger tijden ging het mis omdat er slecht werk werd afgeleverd of bezuinigd werd op onderhoud.Denk aan de sluitingen van de cargo-deuren van de DC-10 en 747-100, Delta 191 die een motor verloor omdat het onderhoud met een te goedkope werkwijze was uitgevoerd en een KLM gezagvoerder die bedenkelijke keuzes maakt om zo kosten van een ongeplande rustpauze te voorkomen.
Ho Ho, wacht eens even. Ik zit in dit geval wel in het vak (werk ook aan verschillende van dit soort avionics) maar niet de 787 flight controls.franssie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:47:
Dat is dus na 8 jaar nog niet opgelost blijkbaar? Dat vind ik echt bizar. En "het is gedocumenteerd" vind ik niet een geruststellende gedachte als passagier.
ELK systeem in het vliegtuig heeft tientallen zoniet honderden bugs. Het verschil tussen een vliegtuig en een normale applicatie is dat we de bugs over het algemeen goed kennen, karakteriseren, en workarounds definiëren. En fixen als het haalbaar is - maar dus lang niet altijd Niet dat we elke chip perfect maken.
Het perfectioneren is financieel niet te doen, is ook qua tijdsspanne niet haalbaar (ontwikkeling duurt zo al jaren en jaren), laat staan dat je allerlei respins van ASICs nog moet inplannen.
De kritieke bugs worden aan operators verder gespeeld, het meeste wordt door de systemen of hun configuratie al afgevangen.
Overigens heeft Airbus een ander concept bij zijn FCS dat gebaseerd is op orthogonal design. Het bestaat uit een compleet door twee verschillende teams ontwikkeld redundant systeem waardoor de kans op systematische fouten zoals deze minder snel voor zouden moeten komen.
[ Voor 11% gewijzigd door Garyu op 12-03-2024 22:01 ]
Je bevestigt mijn vooroordeel om nooit meer met Boeing te vliegen en wel airbus. Boeing is documented fault by design, daar heb ik het al eerder over gehad.Garyu schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:59:toon volledige bericht
[...]
Ho Ho, wacht eens even. Ik zit in dit geval wel in het vak (werk ook aan verschillende van dit soort avionics) maar niet de 787 flight controls.
ELK systeem in het vliegtuig heeft tientallen zoniet honderden bugs. Het verschil tussen een vliegtuig en een normale applicatie is dat we de bugs over het algemeen goed kennen, karakteriseren, en workarounds definiëren. En fixen als het haalbaar is - maar dus lang niet altijd Niet dat we elke chip perfect maken.
Het perfectioneren is financieel niet te doen, is ook qua tijdsspanne niet haalbaar (ontwikkeling duurt zo al jaren en jaren), laat staan dat je allerlei respins van ASICs nog moet inplannen.
De kritieke bugs worden aan operators verder gespeeld, het meeste wordt door de systemen of hun configuratie al afgevangen.
Overigens heeft Airbus een ander concept bij zijn FCS dat gebaseerd is op orthogonal design. Het bestaat uit een compleet door twee verschillende teams ontwikkeld redundant systeem waardoor de kans op systematische fouten zoals deze minder snel voor zouden moeten komen.
EDIT: want als één bug drie FMS onderuit kan halen en dat is na 8 jaar niet opgelost, wat een werkelijk misproduct is het dan, zum kotzen.
Bug lijkt dus wel platgeslagen te zijn. Gelukkig. Zou die duikvlucht 787 dan niet gepatched zijn geweest?
PolarBear in "Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2"
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 13-03-2024 19:27 ]
Meer info in het artikel.Na ruim twee jaar was het dinsdagmiddag eindelijk zover: de Airbus A320 die voormalig voor Aeroflot vloog is van Schiphol vertrokken.
Omstreeks 13.20 uur taxiede de Airbus, registratie VP-BAC, weg van het platform op Schiphol-Oost, waar het vliegtuig sinds enkele maanden geparkeerd stond. Daar onderging het vliegtuig de afgelopen weken enkele checks. Ook werd er nog het een en ander aan papierwerk afgerond. De A320 is inmiddels onderweg van Amsterdam naar Tashkent, Oezbekistan. Het is nog niet duidelijk wat er daar met het toestel zal gebeuren.

Ik zou me over bugs minder zorgen maken. Die zitten er vast ook genoeg in Airbussen. Gelukkig meestal genoeg redundantie overal. Vliegtuigen komen naar beneden door productie- en maintenance issues, danwel piloten die hun werk niet op orde hebben (slaapproblemen etc). Daarom zijn de problemen in de QC bij assemblage en eventueel operators wmb veel belangrijker om naar te kijken.franssie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:07:
[...]
Je bevestigt mijn vooroordeel om nooit meer met Boeing te vliegen en wel airbus. Boeing is documented fault by design, daar heb ik het al eerder over gehad.
EDIT: want als één bug drie FMS onderuit kan halen en dat is na 8 jaar niet opgelost, wat een werkelijk misproduct is het dan, zum kotzen.
Uzbekistan? Die gaat gewoon weer terug naar Rusland.Piet91 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:07:
‘Russische’ A320 eindelijk van Schiphol vertrokken
De A320 is inmiddels onderweg van Amsterdam naar Tashkent, Oezbekistan. Het is nog niet duidelijk wat er daar met het toestel zal gebeuren.
https://www.upinthesky.nl...tdekt-bij-a380-na-opslag/
Dat is niet de eerste keer, maar goed het is een keer geen Boeing
Volgens mij, voorzover ik kan vinden, is het AD allang al superceded door een nieuwe en heeft Boeing een software update(s) uitgebracht.CyBeR schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:52:
Niet alleen is dat gedocumenteerd, er is een procedure voor die inhoudt dat elke minder-dan-22-dagen het vliegtuig gereboot moet worden
[ Voor 95% gewijzigd door voske op 13-03-2024 09:56 ]
Be yourself, no matter what they say ...
Dit soort dingen geven wat mij betreft eerder aan hoe veilig vliegen is dan iets anders. Of het nu Boeing of Airbus is. Stel dat zoiets in een auto gevonden wordt, voordat alle auto's geïnspecteerd zijn als mensen al naar de garage gaan die dat doet.ravw schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:30:
Scheuren ontdekt bij A380-vleugels
https://www.upinthesky.nl...tdekt-bij-a380-na-opslag/
Dat is niet de eerste keer, maar goed het is een keer geen Boeing
Blijkbaar wilden de ingenieurs van Alaska het vliegtuig nader onderzoeken na waarschuwingen van luchtdrukverlies op eerdere vluchten. Maar Alaska Airlines vond dat er toch nog vluchten met passagiers konden worden uitgevoerd.
Terwijl de ingenieurs met een andere tool net wel dat vliegtuig uit dienst wilden nemen.a light indicating problems with the plane’s pressurization system — had come on twice in the previous 10 days instead of the three times the airline considers the trigger to take more aggressive action.
Blijkbaar hadden passagiers op vorige vluchten al melding gemaakt van een fluitend geluid ter hoogte van die deurplug.The airline’s engineers had called for the plane to undergo a rigorous maintenance check on Jan. 5 to determine why the warning lights were triggering based on their use of “a predictive tool” rather than on the number of times the warning lights had gone off, the airline said.
https://www.nytimes.com/2...-door.html?smid=url-shareThe documents say passengers brought the noise to the attention of the flight attendant, who then reported it to the pilots. When asked about the report, Alaska Airlines said it could not find any record of a report of whistling coming from the plane.
[ Voor 16% gewijzigd door Arator op 13-03-2024 16:56 ]
Dat was toch die lease kist die aan de ketting ging omdat de leasemaatschappij 'm anders gewoon kwijt is aan Rusland?Piet91 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:07:
‘Russische’ A320 eindelijk van Schiphol vertrokken
[...]
Meer info in het artikel.
[Afbeelding]
Waarom gaat die niet terug naar de leasemaatschappij? Nu gaat ergens boven Oezbekistan de transponder waarschijnlijk uit en vliegen ze naar Rusland. En Aeroflot/Rusland zal roepen dat het toestel gecrashed is ofzo
Nee was van een dochter van een ru bedrijfFastFred schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:03:
[...]
Dat was toch die lease kist die aan de ketting ging omdat de leasemaatschappij 'm anders gewoon kwijt is aan Rusland?
Staat in het artikel omschreven
De A320 is in eigendom van de Ierse leasemaatschappij GTLK Europe, een dochterbedrijf van het Russische staatsbedrijf GTLK State Transport Leasing
[ Voor 20% gewijzigd door jack zomer op 13-03-2024 17:16 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Waarschijnlijk eerst naar Tashkent.Capacitor schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:11:
As we speak is die kist (VP-BAC) aan het landen op het eiland Hainan (China). Ben benieuwd waar de reis nog meer heen gaat.
Daar is ie al geweest
https://www.upinthesky.nl...ndaag&utm_term=2024-03-13
Ah goed om te weten, het leek me al onwerkelijk. 787 staat weer op de + lijstPolarBear schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:53:
[...]
Volgens mij, voorzover ik kan vinden, is het AD allang al superceded door een nieuwe en heeft Boeing een software update(s) uitgebracht.
edit: dan lijkt die oorzaak van de parabool vlucht wellicht dus niet aan die bug te liggen. Afwachten maar.
[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 13-03-2024 19:34 ]
Dat ‘technisch probleem’ zou wel eens iets met de stoel van een piloot te maken kunnen hebben, waarbij nog de vraag is of het wel probleem wel ‘technisch’ was:alexbl69 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:05:
"Vijftig gewonden door technisch probleem op vlucht Boeing naar Auckland: ‘Mensen vlogen rond’"
Bron: the Air CurrentThe focus of the investigation into an inflight upset aboard a LATAM Boeing 787-9 on March 11 has centered on the movement of a flight deck seat, two people briefed on the incident tell The Air Current.
(…)
What caused the seat to move is the key question for air safety investigators. One senior airline safety official briefed on the early facts said that based on the available information it was understood that the seat movement was “pilot induced, not intentionally.” Another person familiar with the investigation said “the seat movement caused the nose down” attitude of the aircraft and added that the possibility of an electrical short was also under review. The sequence of events between the seat movement and the steep dive experienced by the aircraft wasn’t yet known.
Be yourself, no matter what they say ...
Of ze probeerden het toestel de schuld te geven om een eigen fout te verdoezelen. We zullen het rapport moeten afwachten want er zijn alweer heel wat theorieën langsgekomen die niet blijken te kloppen.cordonbleu schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:28:
Wauw. Een wegvallende flightdeck vanwege het verstellen van de stoelpositie. Dat klinkt nou niet echt goed.:S
Mocht dat zo zijn dan is het verstellen van de stoel de schuld geven wel een hele slechte smoes, nietwaar?upclocker schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:32:
[...]
Of ze probeerden het toestel de schuld te geven om een eigen fout te verdoezelen. We zullen het rapport moeten afwachten want er zijn alweer heel wat theorieën langsgekomen die niet blijken te kloppen.

Ik bedoel het natuurlijk andersom. Dat een van de vliegers per ongeluk met zijn knie tegen de yoke duwde bij het naar voren verstellen van de stoel. Klinkt een beetje erg knullig natuurlijk. Dus ja dan kan je zeggen dat alle instrumenten uitvielen en het aan het toestel lag.cordonbleu schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:34:
[...]
Mocht dat zo zijn dan is het verstellen van de stoel de schuld geven wel een hele slechte smoes, nietwaar?
Maar goed dit is ook weer speculatie. We gaan het lezen in het rapport. Gelukkig zijn er CVR's en FDR's.
Ik denk dat dit anders geschreven had moeten worden.
Pilot induced is juist intentional?, dus.
"pilot induced, not unintentionally.”
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Pilot induced, not intentionally kan wel natuurlijk. Dan is het per ongeluk veroorzaakt door de piloot. Lijkt me niet dat hij het met opzet heeft gedaan.Badtothebone schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:56:
"pilot induced, not intentionally.”
Ik denk dat dit anders geschreven had moeten worden.
Pilot induced is juist intentional?, dus.
"pilot induced, not unintentionally.”
Want de A340 moeten ze weer inleveren.
https://www.gfcnieuws.com...it-vloot-surinam-airways/
Hebben ze wel een ETOPS certificering voor dat toestel? Anders wordt het een lange vlucht.ravw schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:03:
Zo SLM gaat ook over naar de A330 ..
Want de A340 moeten ze weer inleveren.
https://www.gfcnieuws.com...it-vloot-surinam-airways/
Als het goed is hebben ze die al een tijdje binnen.alexbl69 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:07:
[...]
Hebben ze wel een ETOPS certificering voor dat toestel? Anders wordt het een lange vlucht.
Want ze hebben ook met de B777 gevlogen en in 2020 hadden ze zeker wel de ETOPS al binnen.
Maar goed ze hebben nu een tijdje met de A340 gevlogen dus zal wel weer even omschakelen worden voor de piloten.
Dus dat lijkt specifiek voor de 777 te gelden - en dat was net het vorige etpos type kist dat SLM had.Een typecertificering komt zelden voor. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft de Boeing 777 een ETOPS-180-certificering gegeven. Dit houdt in dat elk geleverde 777 standaard een ETOPS-180-certificering heeft. De Europese JAA heeft dit voor Europa gewijzigd en geeft de 777 een ETOPS-120 certificering. Na een jaar vindt een evaluatie plaats, waarna een luchtvaartmaatschappij via een 'Airline-certificaat' alsnog een ETOPS-180 kan verkrijgen voor een Boeing 777.
Daarnaast waren er dacht ik met name eisen aan de onderhoudskant etc voor de toestemming (maar ik ben er niet in thuis) dus het is de vraag of ze daar (nog?) aan voldoen?
edit: Het lijkt dus primair airline specifiek te zijn.
Hoe dan ook gun ik ze hun eigen vliegmij om minder afhankelijk te zijn van KLM, net zoals Texel de TSO heeft.Airline-certificaat
Een kaart met de gebieden waarin een ETOPS-90-vliegtuig niet mag komen omdat er geen uitwijkveld binnen de gestelde tijdslimiet te bereiken is.
Een ETOPS-certificaat kan uitgegeven worden nadat een bevoegde autoriteit de desbetreffende luchtvaartmaatschappij heeft beoordeeld. De volgende certificaten zijn hiervoor beschikbaar:
ETOPS-75
ETOPS-90
ETOPS-120/138
ETOPS-180/207
[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 14-03-2024 21:28 ]
ETOPS is (vziw) toestel-specifiek.ravw schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:10:
[...]
Als het goed is hebben ze die al een tijdje binnen.
Want ze hebben ook met de B777 gevlogen en in 2020 hadden ze zeker wel de ETOPS al binnen.
Maar goed ze hebben nu een tijdje met de A340 gevlogen dus zal wel weer even omschakelen worden voor de piloten.
https://www.easa.europa.eu/en/downloads/1696/en
Een kleine greep uit dit verhaal.
(B ) Operator ETOPS process elementstoon volledige bericht
The operator seeking Accelerated ETOPS Operations Approval should also demonstrate to
the competent authority that it has established an ETOPS process that includes the
following ETOPS elements:
1. Airframe/engine combination and engine compliance to ETOPS Type Design
Build Standard (CMP);
2. Compliance with the continuing airworthiness requirements as defined in
Appendix 8, which should include:
a. A Maintenance Programme;
b. a proven ETOPS Reliability Programme;
c. A proven Oil Consumption Monitoring Programme;
d. A proven Engine Condition Monitoring and Reporting system;
e. A propulsion system monitoring programme;
f. An ETOPS parts control programme;
g. A proven plan for resolution of aeroplane discrepancies.
Page 21 of 65
AMC 20-6 rev. 2
3. ETOPS operations manual supplement or its equivalent in the Operations
Manual;
4. The operator should establish a programme that results in a high degree of
confidence that the propulsion system reliability appropriate to the ETOPS
diversion time would be maintained;
5. Initial and recurrent training and qualification programmes in place for ETOPS
related personnel, including flight crew and all other operations personnel;
6. Compliance with the Flight Operations Programme as defined in this AMC;
7. Proven flight planning and dispatch programmes appropriate to ETOPS;
8. Procedures to ensure the availability of meteorological information and MEL
appropriate to ETOPS; and
9. Flight crew and dispatch personnel familiar with the ETOPS routes to be flown;
in particular the requirements for, and selection of ETOPS en-route alternate
aerodromes.
Dat regel je niet in je eentje; en als ik was pers berichten en nieuwsberichten van/over SLM lees, krijg ik een indruk dat ze denken dat alles zelf wel kunnen. D
Dat gaat een probleem vormen.
Dat is een beetje een mentaliteit die veel Surinamers hebben.franssie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:45:
Dat doet me denken aan de keten certificering van ISO - 9001 van 30 jaar geleden.
Dat regel je niet in je eentje; en als ik was pers berichten en nieuwsberichten van/over SLM lees, krijg ik een indruk dat ze denken dat alles zelf wel kunnen. D
Dat gaat een probleem vormen.
Je hoeft mij niets te vertellen want ik weet toch alles beter.
Ik ondervind het ook wel regelmatig met mijn eigen vriendin.
Ook Suri afkomst.
Ze vraagt mij wat , geef antwoord er op.
Dan nog gaat ze haar nicht bellen met de zelfde vraag.
En dan krijg ze vaak het zelfde antwoord als ik heb gegeven.
Dan pas gelooft ze het.
Het zit een beetje in hun systeem.
En als het dan fout gaat, dan word vaak weer het slachtoffer troef getrokken.
[ Voor 4% gewijzigd door ravw op 14-03-2024 21:51 ]
Dit hebben ze voor de A340 ook een tijdlang gedaan met een A330 van Airhub (de voormalige PH-AOM) en inhuur van Air Belgium.
Voor die B777 hadden ze wel hun ETOPS (180) binnen in 2020BounceCloud schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:53:
Ze gaan de A330 niet zelf vliegen. Ze leveren de A340 in en huren (wet-lease) een A330 van Maleth Aero die de vliegoperatie voor de SLM uitvoert. Geen ETOPS benodigd voor de SLM dus.
Dit hebben ze voor de A340 ook een tijdlang gedaan met een A330 van Airhub (de voormalige PH-AOM) en inhuur van Air Belgium.
https://www.waterkant.net...-777-is-eindelijk-binnen/
A330 en A340 delen een type rating, dus dat zal wel meevallen.ravw schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:10:
[...]
En het is iets specifieker geworden: "vanaf februari 2027 5 maanden dicht"Hmmbob schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:52:
Eindhoven Airport heeft zelf ook gereageerd, en stelt dat het "niet voor 2027" gaat zijn:
[...]
Eindhoven Airport gaat in 2027 vijf maanden dicht wegens renovatie
Eindhoven Airport gaat vanaf februari 2027 vijf maanden dicht. De start- en landingsbaan moeten gerenoveerd worden.
Vorige maand werd al duidelijk dat er mogelijk werkzaamheden zouden plaatsvinden op de luchthaven. Het vliegveld liet toen weten dat het ministerie van Defensie, de eigenaar van het vliegveld, niet vóór 2027 zou beginnen met de werkzaamheden, maar dat er verder nog niets bekend was.
De directie van het vliegveld heeft nu laten weten dat de werkzaamheden aan de start- en landingsbaan definitief doorgaan. Het vliegveld heeft maar één baan, wat betekent dat het vliegveld tijdens de werkzaamheden dicht moet.
Reisorganisatie TUI, die veel gebruikmaakt van Eindhoven Airport, weet nog niet hoe de sluiting opgevangen moet worden, laat een woordvoerder weten. Belanghebbenden gaan binnenkort in gesprek met de directie van de luchthaven over een oplossing.
De luchthaven faciliteerde vorig jaar in totaal 41.496 vliegbewegingen. Reiskoepel ANVR gaat ervan uit dat de vliegbewegingen in 2027 verplaatst worden. Dat zou betekenen dat de miljoenen reizigers die het vliegveld jaarlijks aantrekt, moeten uitwijken naar andere luchthavens.
Sometimes you need to plan for coincidence
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1