franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik weet niet hoe het specifiek op de B747 is, maar de B777 mag wel vertrekken met 1 engine driven generator kapot en dus nog 1 werkend op de andere motor. Echter moet je dan wel de gehele vlucht de apu aanlaten staan om het uitgevallen systeem van stroom te voorzien. Dus ik verwacht dat een B747 met 4 generators wellicht zonder apu aan mag vertrekken.FastFred schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:09:
Dat is ook zo, of er nu pakketjes of passagiers in zo'n toestel zitten. Onderdelen hebben een bepaalde levensduur en daarna moeten ze vervangen of gereviseerd worden.
Ik ben wel benieuwd of het bij een 4-motorig toestel wellicht toegestaan is om met 1 defecte generator te vliegen of dat er toevallig 2 tegelijkertijd stuk gingen.
Generator =/= EngineAnoniem: 111246 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:17:toon volledige bericht
[...]
Ja/Nee.
Wanneer je een engine failure hebt, voordat je V1 bereikt, voer je een RTO uit.
Vanaf stilstand vertrekken met 1 motor die al stuk is? Dat gebeurd (bij mijn weten) nooit. Zeker niet bij 2 motorige toestellen. Je bent dan al 1 'backup' generator kwijt.
Daarnaast heb je dan bij de initiële takeoff zo'n enorm verschil in stuwkracht tussen links/rechts in je toestel, dat het té riskant is om te gaan compenseren met je rudder.
Gebeurd het ná V1, dan heb je in de eerste plaats niet genoeg runway meer om veilig te stoppen.
Dan moet je wel door en neem je je issues mee de lucht in en keer je z.s.m. terug.
Dus ja, dan mag je vliegen met 1 defecte motor (weinig andere keus).
Onderzoek zal uit moeten wijzen waarom ze eerst retour UK vlogen, voordat ze naar SPL uitweken. Kan zijn dat 't een voorkeurs uitwijkhaven is i.v.m. reparatiemogelijkheden, onderhoudscontracten, baanbeschikbaarheid, weersomstandigheden en zo zijn er nog wel veel meer factoren te bedenken waarom men niet terug naar LHR is gegaan maar op Schiphol zijn geland.
Maar ik zou het überhaupt knap vinden als je kan opstijgen vanuit stilstand met 1 motor. Je rudder wordt pas boven de 40 a 60 kts effectief onder normale condities. Zit je daarboven dan zit je nog steeds onder de VMCG. V1 is minimaal VMCG oftewel kan je eigenlijk pas vanaf V1 op 1 motor gecontroleerd opstijgen. Daarom moet je ook altijd voor V1 de start afbreken bij een engine failure.
McDonnell Douglas MD-82 (5Y-AXL / 40 years old) collapsed its main landing gear on landing at Malakal Airport
Met foto's
https://aeropeep.com/mcdo...nding-at-malakal-airport/
[ Voor 5% gewijzigd door ravw op 09-02-2024 18:39 ]
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
In de simulator op een aantal types gedaan en zolang je baan maar lang genoeg is, is het "prima" te doen.upclocker schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:16:
[...]
Generator =/= Engine![]()
Maar ik zou het überhaupt knap vinden als je kan opstijgen vanuit stilstand met 1 motor. Je rudder wordt pas boven de 40 a 60 kts effectief onder normale condities. Zit je daarboven dan zit je nog steeds onder de VMCG. V1 is minimaal VMCG oftewel kan je eigenlijk pas vanaf V1 op 1 motor gecontroleerd opstijgen. Daarom moet je ook altijd voor V1 de start afbreken bij een engine failure.
Langzaam gas geven, eventueel met je tiller het neuswiel besturen en gaan.
Natuurlijk kan het dan wel inderdaad, want dan houd je je VMCG kunstmatig laag. Anders zou je ook nooit op 1 motor kunnen taxiën. Het hangt natuurlijk ook heel erg van het gewicht af. Ben wel benieuwd hoeveel baan je nodig had haha.Fly-guy schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:34:
[...]
In de simulator op een aantal types gedaan en zolang je baan maar lang genoeg is, is het "prima" te doen.
Langzaam gas geven, eventueel met je tiller het neuswiel besturen en gaan.
Nice to know. De B787 heeft Thrust Asymmetry Protection die automatisch de thrust op de werkende motor verlaagd als je onder V2 komt om meer directional control te behouden. Oftewel de VMCA gaat iets omlaag als het systeem ingrijpt.
Naar ik heb begrepen, zijn er in het verleden wel B747's met drie motoren vertrokken voor een ferry-vlucht naar een plaats waar de vierde motor gerepareerd/vervangen kon worden.Anoniem: 111246 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:17:
[...]
Vanaf stilstand vertrekken met 1 motor die al stuk is? Dat gebeurd (bij mijn weten) nooit.
Dat is inderdaad te riskant.Zeker niet bij 2 motorige toestellen. Je bent dan al 1 'backup' generator kwijt.
Daarnaast heb je dan bij de initiële takeoff zo'n enorm verschil in stuwkracht tussen links/rechts in je toestel, dat het té riskant is om te gaan compenseren met je rudder.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
https://www.nu.nl/buitenl...p-snelweg-in-florida.html
Film en meer info
https://airlive.net/emerg...d-naples-airport-florida/
[ Voor 29% gewijzigd door ravw op 09-02-2024 23:33 ]
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Aldus de Televaag. Ik heb er geen ander artikel van kunnen vinden noch een vluchtnummer om eea terug te kijken op de flight trackers.De Boeing 737 vertrok op 15 januari om 6.50 uur richting Alicante toen de deur bij het opstijgen vanaf luchthaven Schiphol openschoot. „De voordeur stond voor een gedeelte open.
[]
In de cockpit ging echter geen waarschuwingslampje branden dat de deur was losgeschoten”, zo meldt de passagier.
Wel opmerkelijk dat een deur niet goed gesloten kan worden, ik vind ze zelf altijd wel redelijk duidelijk vwb indicatie of ie dicht zit of niet, "cabin crew check doors" is ook een standaard riedeltje dacht ik.
Lijkt mij niet super ernstig, maar heb wel iets van (1) is het echt gebeurd en (2) zo ja hoe dan?
Artikel is verder nauwelijks lezenswaardig want 80% 737 bla bla bla door Yteke (die zouden ze moeten vervangen door die jongen van NHnieuws of wie dan ook)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Op https://www.luchtvaartnieuws.nl staat het ookfranssie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:28:
[...]
Aldus de Televaag. Ik heb er geen ander artikel van kunnen vinden noch een vluchtnummer om eea terug te kijken op de flight trackers.
Wel opmerkelijk dat een deur niet goed gesloten kan worden, ik vind ze zelf altijd wel redelijk duidelijk vwb indicatie of ie dicht zit of niet, "cabin crew check doors" is ook een standaard riedeltje dacht ik.
Lijkt mij niet super ernstig, maar heb wel iets van (1) is het echt gebeurd en (2) zo ja hoe dan?
Artikel is verder nauwelijks lezenswaardig want 80% 737 bla bla bla door Yteke (die zouden ze moeten vervangen door die jongen van NHnieuws of wie dan ook)
https://www.luchtvaartnie...ngegaan-tijdens-opstijgen
Dit dan wel weer via de Televaal of televaag
De cabin crew (cross) check doors is niet zozeer om te controleren dat de deuren goed dicht zitten, maar dat de deuren 'ge-armed' zijn met het slide-systeem (glijbanen).franssie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:28:
[...]
Aldus de Televaag. Ik heb er geen ander artikel van kunnen vinden noch een vluchtnummer om eea terug te kijken op de flight trackers.
Kia Niro-EV 2024
Klopt, en ik vlieg nooit met Transavia maar ik neem aan dat ze het ook zo doen: de twee kanten van de cabine worden door elk één persoon gedaan, en daarna wordt dat gecheckt door degene die de andere kant deed.Freak187 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:10:
[...]
De cabin crew (cross) check doors is niet zozeer om te controleren dat de deuren goed dicht zitten, maar dat de deuren 'ge-armed' zijn met het slide-systeem (glijbanen).
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Omdat de datum verkeerd is. Het gebeurde niet op 12 januari, maar op 22 januari:franssie schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:28:
https://www.flightradar24.com/data/flights/hv6143#33b5305a
De vervangende vlucht: https://www.flightradar24.com/data/flights/hv6143#33b5767c
Sowieso; het hebben over een 'voordeur' van een vliegtuig.Artikel is verder nauwelijks lezenswaardig want 80% 737 bla bla bla door Yteke (die zouden ze moeten vervangen door die jongen van NHnieuws of wie dan ook)
En als je het over Doron Sajet hebt; die doet dat al een tijdje niet meer:
In other news; de A32*neo's bij KLM krijgen een iets afwijkende livery:Senior woordvoerder bij @Schiphol. Voorheen luchtvaartverslaggever bij @NHNieuws.
KLM maakt livery nieuwe A321neo bekend
De nieuwe livery – de beschildering van de buitenkant van het vliegtuig- is opvallend en praktisch: de lijn tussen blauw en wit komt onder de neus te liggen, waardoor de neus volledig blauw is. Dit zorgt ervoor dat, in geval van acute vervanging, het vliegtuig snel en gemakkelijk van een nieuwe neus te voorzien is zonder de bekende blauwe tekening te onderbreken. Een ander onderscheidend kenmerk is de zwarte belijning op de cockpitramen die lijkt op een zonnebril.

Detail.
Dat zijn twee satelliet communicatie antennes (SATCOM).franssie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:51:
(…) die twee witte knobbels erop, is dat internet?
De achterste voor cabine internet en de voorste voor overige data en cockpit voice communicatie.
DDA Classic Airlines heeft besloten om dit jaar voor het laatst vluchten uit te voeren. Dat betekent dat er na het zomerseizoen een einde komt aan de (rond)vluchten met de PH-PBA, de tachtig jaar oude Douglas DC-3 Dakota die het eerste regeringsvliegtuig van Nederland was.
DDA wijt het stoppen van de vliegactiviteiten onder meer aan het gebrek aan betaalbare huisvesting, de steeds strengere milieuregels, stijgende kosten, de onduidelijkheid over het aantal slots in de komende jaren en de verminderde beschikbaarheid van Avgas (aviation gasoline).
In 2022 stond het voortbestaan ook al op het spel, nadat Jumbo de sponsoring stopzette. Toen lukte het uiteindelijk nog om genoeg geld op te halen om te kunnen blijven vliegen. Maar door de combinatie van uitdagingen wordt eind 2024 nu toch de stekker eruitgetrokken.
Komend zomerseizoen voert DDA nog wel rondvluchten uit met de PH-PBA. Het vliegschema wordt naar verwachting later deze maand gepubliceerd. Wat er daarna met deze Douglas DC-3 Dakota gaat gebeuren is nog niet duidelijk.

Als dat echt het argument was zou ik juist een geheel witte neus verwachten: dat is én de meest voorkomende kleur neus én de kleur neus die AF-KLM ook voor AF en HV gebruikt
Spel en typfouten voorbehouden
Kosten lopen op, vrijwilligers die de techniek aankunnen nemen af en mensen die echt iets met dit soort erfgoed hebben sterven ook gewoon uit om het bot te zeggen.
De verhuizing naar Schiphol heb ik nooit echt begrepen maar daar zal ook wel een goede reden voor zijn geweest. Op zich was Lelystad een betere plek logistiek gezien.
Als het stopt, jammer, ik kan het geluid van die motoren zeer waarderen als ie hier overvliegt (beter dan dat gejank van straalkisten) en het gaat allemaal ook lekker traag. Veel charme.
Machtig mooie ervaring. Ben benieuwd wat ze nog gaan aanbieden in 2024.
En hoop nog meer dat ze een mooi plekje krijgt in 't Aviodrome, binnen. Vooral niet buiten.
Vrees echter dat ze de Catalina achterna zal vliegen.
Betreft de neus van de A320/A321 Neo @ KLM:
Een witte neus vloekt al helemaal met de livery (zijn genoeg voorbeelden van te vinden online), en ik ben erg blij dat KLM niet overstapt op het eeuwige 'euro white' wat al zoveel airlines hebben. Lekker blauw laten.
De reden dat ze voor geheel blauw gaan is omdat ook al zit er een chealine over de (reserve)neus, er zit tussen elke kist een verschil. Spuiten is namelijk handwerk, waardoor er zichtbare verschillen zijn tussen de nose-cones van de toestellen in de vloot. Een volledig blauwe (en ja ook witte) mitigeert dat.
Dat is inderdaad een heerlijke ervaring, althans vloog ik met de DDA - dus dat is al even geleden.Anoniem: 111246 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:30:
Eeuwig zonde van de DC3, heb 't geluk gehad 3x mee te mogen vliegen.<>
Het is gewoon bijna niet doenbaar dat soort erfgoed rendabel te houden (ook varend erfgoed heeft het lastig). \Misschien dat ik eens ga kijken voor een bollenvlucht dit jaar, voor SAIL ooit was ik te laat (want die wilde ik ter land, ter zee en in de lucht doen)
Dat was idd de enige reden die ik kon bedenken: kleine verschillen tussen waar de cheatline precies zit op elk toestel, die maakt dat als je neuzen wisselt, het geheel net niet meer klopt.Anoniem: 111246 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:30:
De reden dat ze voor geheel blauw gaan is omdat ook al zit er een chealine over de (reserve)neus, er zit tussen elke kist een verschil. Spuiten is namelijk handwerk, waardoor er zichtbare verschillen zijn tussen de nose-cones van de toestellen in de vloot. Een volledig blauwe (en ja ook witte) mitigeert dat.
Als men 100% consistent die kisten (en neuzen) kon spuiten dan zou het idd geen probleem zijn om gewoon 'KLM-neus A321' op voorraad te hebben met cheatline.
https://www.ed.nl/eindhov...aat-er-gebeuren~ac0a6331/
https://www.omroepbrabant...thaven-vijf-maanden-dicht
Het huidige ILS, van categorie 1 wordt geüpgraded naar categorie 3 dus landen is mogelijk in dichtere mist.
Er komt een afrem installatie voor de F35.
Er komt een tweede taxibaan aan de andere kant van de baan.
Gezien de huidige dreigingen kon het dus nog wel even duren lijkt me.
[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 14-02-2024 14:31 ]
https://www.luchtvaartnie...luiting-eindhoven-airport
Er is dus een voornemen om dit te gaan doen, meer info over 2 weken.
Wat bedoel je met dreigingen? EHV is geen basis van de F35.
Die staan op Leeuwarden en Volkel. Daarnaast is voor Defensie Gilze Rijen, Woensdrecht en Volkel een nabij gelegen alternatief. De A330 kan bijv, prima op Woensdrecht landen en desnoods is Schiphol of Rotterdam ook nog een optie als er met pax gevlogen wordt. Net als Groningen.
Oh werkelijk geen idee waar die dingen anders dan Leeuwarden staan. En ook dat kan veranderen lijkt me.
Maar misschien willen ze hun vliegdekschip remsysteemvoor de F35 dan juist wel eerder op Eindhoven (wat is is gaat dus wel komen
hoe dan ook, denk dat de reisbranche toch ook echt wel belang heeft bij de upgraden van het ILS, en TUI reageert nogal laconiek, transavia nog niet dacht ik (maar er lijkt steeds wat meer info vrij te komen) en het was dacht ik al in 2022 besloten dat te doen.
[ Voor 33% gewijzigd door franssie op 14-02-2024 16:12 ]
Tja, dat is het risico wanneer je gebruikt maakt van een militair vliegveld voor je operatie in de burgerluchtvaart: de eigenaar kan dan wel eens op eigen houtje beslissen wanneer het onderhoud plaats gaat vinden.franssie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:09:
[...]
hoe dan ook, denk dat de reisbranche toch ook echt wel belang heeft bij de upgraden van het ILS, en TUI reageert nogal laconiek, transavia nog niet dacht ik (maar er lijkt steeds wat meer info vrij te komen) en het was dacht ik al in 2022 besloten dat te doen.
Dat, TUI is al gewend om uit te wijken naar Luik (dacht ik?) en ik zie het zo maar 2026 worden. De lobby komt op mij nu vooral over om alvast (tijdelijk?!?) meer ruimte te krijgen op andere velden.CyBeR schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:17:
Aannemelijkerwijs is het vroegste dat ze dat doen volgend jaar als ze zeggen februari tot juni (en het nu al halverwege feb is), dus hoeveel mensen zijn dan precies impacted? Vrij weinig lijkt me, aangezien je max plm. een jaar vooruit kan boeken en wie doet dat bij LCC's?
T vroegste zou volgend jaar kunnen zijn, maar hoe reëel is dat als de RFP nog uit moet komen. Van uitbrengen, bestuderen, vragen over en weer, schrijven, indienen en dan nog maanden om het beste bid te beoordelen. Vervolgens wordt er een winnaar aangewezen, krijg je een periode waarin bezwaar gemaakt kan worden, als die verlopen is dan kan de winnaar pas materialen gaan bestellen, mensen inplannen, materieel regelen.CyBeR schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:17:
Aannemelijkerwijs is het vroegste dat ze dat doen volgend jaar als ze zeggen februari tot juni (en het nu al halverwege feb is), dus hoeveel mensen zijn dan precies impacted?
12 maanden daarvoor lijkt me te kort dag, ik denk dat 2026 reëeler is.
Die multinationale eenheid heeft zelf meerdere basissen, naast Eindhoven ook Keulen. Grote kans dat die kisten dus gewoon daar deployen.Anoniem: 111246 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:04:
De A330 kan bijv, prima op Woensdrecht landen en desnoods is Schiphol of Rotterdam ook nog een optie als er met pax gevlogen wordt. Net als Groningen.
Sometimes you need to plan for coincidence
Nog niet zo eenvoudig, zijn een hoop extra eisen rondom F35 operaties. Volkel is eigenlijk het enige alternatief, naast Leeuwarden zelf.franssie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:09:
Oh werkelijk geen idee waar die dingen anders dan Leeuwarden staan. En ook dat kan veranderen lijkt me.
franssie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:22:
Eindhoven gaat 5 maanden dicht van februari tot en met juni, maar we zeggen lekker niet welk jaar
FredvZ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:24:
Tja, dat is het risico wanneer je gebruikt maakt van een militair vliegveld voor je operatie in de burgerluchtvaart: de eigenaar kan dan wel eens op eigen houtje beslissen wanneer het onderhoud plaats gaat vinden.
CyBeR schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:17:
Aannemelijkerwijs is het vroegste dat ze dat doen volgend jaar als ze zeggen februari tot juni (en het nu al halverwege feb is)
Eindhoven Airport heeft zelf ook gereageerd, en stelt dat het "niet voor 2027" gaat zijn:Saus schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:42:
T vroegste zou volgend jaar kunnen zijn, maar hoe reëel is dat als de RFP nog uit moet komen. Van uitbrengen, bestuderen, vragen over en weer, schrijven, indienen en dan nog maanden om het beste bid te beoordelen. Vervolgens wordt er een winnaar aangewezen, krijg je een periode waarin bezwaar gemaakt kan worden, als die verlopen is dan kan de winnaar pas materialen gaan bestellen, mensen inplannen, materieel regelen.
12 maanden daarvoor lijkt me te kort dag, ik denk dat 2026 reëeler is.
Reactie op berichtgeving over baanwerkzaamheden Luchthaven Eindhoven
Gisteren berichtten diverse media over plannen van het ministerie van Defensie om grootschalige baanwerkzaamheden uit te voeren op de vliegbasis Eindhoven, een militaire luchthaven waarvan Eindhoven Airport medegebruiker is voor de uitvoer van burgerluchtvaart. De start, de duur en de omvang van deze werkzaamheden hangen af van definitieve besluitvorming door het ministerie van Defensie als eigenaar van het veld. Gezien de vragen die de berichtgeving oproept, laat Eindhoven Airport het volgende weten: indien er door Defensie definitief besloten wordt de werkzaamheden uit te voeren, dan zullen deze niet starten voor 2027. Uitsluitsel over de definitieve besluitvorming wordt eind februari verwacht, dan zal de totale scope en de planning van de werkzaamheden bekend worden.
https://www.flightradar24...ircraft/9h-globl#34024c1b
https://twitter.com/flightradar24/status/1758174632371224727
Dit is voormalig B-6140 van China Southern Airlines die begin november 2022 haar laatste commerciële vlucht maakte voor de Chinese maatschappij, van Guangzhou heen en terug naar Amsterdam :
Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"
Van de week ook al een dag over geslagen.
(Schiphol)
Een vriendin van mij wacht op haar vlucht nu terug naar Paramaribo.
:strip_exif()/f/image/AN99FglUKsCwJYd4ZTUvLRxr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door ravw op 18-02-2024 18:04 ]
Anyway ze hebben maar één long-haul kist, die ze laten pendelen tussen Paramaribo en Amsterdam. Dus zodra daar ook maar iets mee is: vertraging. Ik heb ze (in de tijd van de 747 die ze toen hadden) vaak met meer dan een dag vertraging op de borden zien staan.
[ Voor 75% gewijzigd door CyBeR op 18-02-2024 18:14 ]
ja dat dacht ik wel.CyBeR schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:13:
Is SLM ooit wel eens niet vertraagd?
Anyway ze hebben maar één long-haul kist, die ze laten pendelen tussen Paramaribo en Amsterdam. Dus zodra daar ook maar iets mee is: vertraging. Ik heb ze (in de tijd van de 747 die ze toen hadden) vaak met meer dan een dag vertraging op de borden zien staan.
Zal wel weer eens een check gedaan worden of even controle.
Van de week was er ook 1 dag uitgevallen op Schiphol
Dat is wel een nadeel als je maar een kist heb en dan nog een oudje ...
Word tijd dat ze de A330 gaan kopen of huren
[ Voor 14% gewijzigd door ravw op 18-02-2024 18:33 ]
De video zelf is al een paar jaar oud, maar toch een interessant kijkje achter de schermen
[ Voor 16% gewijzigd door mvbo op 18-02-2024 21:47 ]
Die hebben ze al in 2020 binnen dacht ik, want ze zijn al lang op zoek naar een A330.Fly-guy schreef op maandag 19 februari 2024 @ 06:11:
[...]
Tenzij ze hun ETOPS certificering inmiddels binnen hebben, gaat dat 'm niet worden.
Alleen ja , geld ......
Een Air Serbia-vlucht van Belgrado naar Düsseldorf, uitgevoerd met een van Marathon Airlines gewetleasde Embraer 195, is zondag teruggekeerd naar de Servische luchthaven na een zogeheten runway overrun waarbij het toestel de naderingsverlichting raakte. Daarbij liep de Embraer forse schade op, maar raakte niemand gewond.
:strip_exif()/f/image/3tSZPlmi7T1h7CGU2iy7TbvW.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.luchtvaartnie...de-op-door-runway-overrun
Zo dat ze nog door konden en gelukkig dat het goed afgelopen is.
Following a collision with the high precision approach lights of runway 12R past the end of the runway the aircraft became airborne about 500 meters/1650 feet past the runway end
According to ADS-B data the aircraft lined up runway 30L via taxiway D5, commenced takeoff in direction of runway 30L, was still on the ground at position N44.8274 E20.2846 and climbed through 50 feet AGL at position N44.8335 E20.2673 just ahead of the motorway.
Hij draaide bij D5 de baan op. Klinkt alsof ie zich vergist heeft in taxiway, want D5 is zowat het einde van rwy 30....
https://avherald.com/h?article=5151ede4&opt=0
[ Voor 41% gewijzigd door FastFred op 19-02-2024 14:12 ]
Maar zo iets zie je toch als je opgelijnd bent ... dat die baan snel ophoud.FastFred schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:48:
De staart heeft ook schade op de leading edge
[...]
[...]
Hij draaide bij D5 de baan op. Klinkt alsof ie zich vergist heeft in taxiway, want D5 is zowat het einde van rwy 30....
https://avherald.com/h?article=5151ede4&opt=0
Maar ze mogen echt wel van geluk spreken, maar wel een aardige schade postje voor de verzekering die uit betaald moet gaan worden.
Zo wel het vliegtuig als de baan.
/post
Ja maar je hoeft niet eens naar buiten te kijken, je displays laten ook zien waar je staat.Sand0rf schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:33:
Het ongeval was om 17:38L, zonsondergang om 17:09L dus net na zonsondergang. Zou niet uit mogen maken (er was ook geen mist, weer was CAVOK) maar het heeft ook niet geholpen
en dan zie je toch dat je halvewegen de baan staat. en niet aan het begin.
En dan heb je ook nog de ATC die dus even kan zeggen dat je niet goed staat
[ Voor 7% gewijzigd door ravw op 19-02-2024 14:51 ]
Zon gaat doorgaans onder in het oosten en 30L is richting noord-noord-oost, dus verblind door zonlicht is het ook niet echt.Sand0rf schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:33:
Het ongeval was om 17:38L, zonsondergang om 17:09L dus net na zonsondergang. Zou niet uit mogen maken (er was ook geen mist, weer was CAVOK) maar het heeft ook niet geholpen
FastFred schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:40:
[...]
Zon gaat doorgaans onder in het oosten westen en 30L is richting noord-noord-oost, dus verblind door zonlicht is het ook niet echt.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Inderdaad
2X O en 2X W ( Op in het Oosten - Weg in het Westen)
[ Voor 5% gewijzigd door ravw op 19-02-2024 16:29 ]
According to ATC recordings heard by The Aviation Herald the aircraft was cleared to line up runway 30L at D6, however, the aircraft entered the runway at D5. ATC queried the crew and cleared the aircraft to backtrack the runway to D6, the crew however replied they were able to depart on 1273 meters from D5. The aircraft subsequently was cleared to takeoff.

https://www.embraercommer.../Embraer_spec_195_web.pdf
Takeoff field lenght TOW: 1432m, 159m langer dan de baan was!
Takeoff field lenght MTOW: 1992m
Moet ik daar wel bij zeggen, dat vliegveld is kort geleden verbouwd, is op Google Maps nog te zien. En 1400 meter is ongeveer van D5 tot aan de nummers voor 12R. Hoever de baan na die nummers nog doorloopt ná de verbouwing is lastig te zeggen.
[ Voor 35% gewijzigd door FastFred op 20-02-2024 09:52 ]
Beetje overmoedig en gemaak zucht van de gezagvoerder.FastFred schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:26:
De oorzaak is al bekend, man man man
[...]
https://www.embraercommer.../Embraer_spec_195_web.pdf
Takeoff field lenght TOW: 1432m, 159m langer dan de baan was!
Takeoff field lenght MTOW: 1992m
Of gewoon alleen maar bezig zijn met , vertrekken en haast hebben.
Maar vraag me af, wat de andere crew er wat van gezegd heeft.
Maar dit word denk ik wel een gevalletje van , bye bye voor deze vliegers.
En ATC gesprek in text
https://www.luchtvaartnie...n-van-air-serbia-incident
In an avoidable ground incident, TUI Airways Boeing 787-8 aircraft (G-TUIF) is grounded after the left fwd passenger door was badly damaged as it was Ripped off by an Airstairs on the apron of Birmingham International Airport.
:strip_exif()/f/image/zWulxfSApqomkHO8J4SBZT9t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M9s9dDLNyVLuBCBBvGhLCTRR.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst deur open dan dan pas aankoppelen?
Op er al aan staan en dan plots toch de lift omhoog laten gaan.
Hoe dan ook zure fout, zonde.
Hier meer er over , maar nog niet waarom het fout ging.franssie schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:15:
Dat is dan ook weer een geval "hoe dan?"
Eerst deur open dan dan pas aankoppelen?
Op er al aan staan en dan plots toch de lift omhoog laten gaan.
Hoe dan ook zure fout, zonde.
Maar dat die even een paar dagen aan de grond blijft is 1 ding zeker
https://www.paddleyourown...-off-by-mobile-airstairs/
[ Voor 10% gewijzigd door ravw op 20-02-2024 21:23 ]
Als ik de foto's bekijk dan stond het toestel op parkeerplaats 86C langs taxibaan "T".
Google Maps heeft er een duidelijke foto van. Op 85C zie je daar een 787 staan van TUI. Wat mij al direct op viel is dat voor dat toestel deur 2L is gebruikt.
Ter hoogte van de neus (en de deuren 1L en 1R) is opslagruimte gereserveerd voor airport equipment en het is eigenlijk niet de bedoeling dat in die vakken iets andes gebeurd. Ook niet het opstellen van een trap voor het verlenen van toegang aan een vliegtuig.
Vervolgens zie ik het volgende al gebeuren: om tijd te besparen zet bestuurder de trap tegen 1L, laat de crew naar binnen en rijdt de airstairs al weg voor de deur dicht is. bij het naar achterrijden rolt de airstairs een kuiltje in (ontstaan door zwaar equipment dat veelal opdezelfde plaats staat). Het plateau van de airstairs komt iets omhoog en trekt zo de hele deur mee.
Ik denk dat 'ie per ongeluk omhoog gegaan is.
Zo daar gaan de eerste koppen al rollen, hopelijk mag de rest van het bedrijf gelijk volgen
https://www.nu.nl/economi...-jaar-weg-bij-boeing.html
[ Voor 10% gewijzigd door ravw op 21-02-2024 21:42 ]
https://www.nu.nl/economi...-vanwege-storm-louis.html
gebruikte foto: https://media.nu.nl/m/338xt7vafedn_wd854/klm-schiphol.jpg
*zucht* wat stond die KLM livery toch prachtig op die 747MrLink schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:29:
mooi om te zien dat de KLM 747 bij nu.nl nog altijd alive and kicking is
https://www.nu.nl/economi...-vanwege-storm-louis.html
gebruikte foto: https://media.nu.nl/m/338xt7vafedn_wd854/klm-schiphol.jpg
Iets zegt me dat deze afspraken de Martinair-vliegers in de bil gaat bijten:
Op korte termijn klinkt dit erg goed, al lijken wat aannames gedaan te worden:De ongeveer 150 vrachtvliegers zien hun salaris dit jaar met 33 procent stijgen en krijgen een werkgelegenheidsbescherming tot april 2026. [...] Pikaart zegt dat vooral dat de ontslagbescherming belangrijk is. "Deze is cruciaal voor de vliegers, omdat in het eerste kwartaal van 2026 de opleidingen beginnen voor de nieuwe Airbus toestellen die KLM heeft aangekocht. Op deze manier voorkomen we dat KLM voor een tweede keer deze groep vliegers gaat ontslaan."
a) Martinair met de komst van de A350 ook de "operating" airline blijft
b) AF-KLM heeft de ambitie om (alle) B747-vliegers (als eerste) om te scholen
Met deze grote stijging in salaris voor het vliegend personeel kan je je afvragen wat de meerwaarde nog is van het in stand houden van een aparte airline. De kans nu wel groot dat de verwachtingen van de prestaties van de Martinair-vliegers tijdens de omscholing nu extra hoog zijn geworden en mogelijk ongemerkt strenger worden beoordeeld.
Vanuit een zakelijk oogpunt zou je ook nog een constructie kunnen verzinnen dat bij de komst van de A350 alle lucratieve contracten worden overgeheveld naar KLM en vervolgens Martinair incl. de B747 en het de rest van de contracten in de verkoop wordt gezet.
Kortom, die vliegers komen m.i. straks van de regen in de drup.
https://www.hln.be/binnen...erdovend-lawaai~ac1cb264/Een Ryanair-vlucht uit Rome is zaterdagavond eerder onzacht geland in Charleroi nadat het neuswiel van het vliegtuig brak tijdens de landing. Passagier Pascal Grosjean (60) uit Mortsel maakte de landing mee, samen met zijn vrouw.
Het werd meteen duidelijk dat het geen alledaagse landing was, zo vertelt Pascal. “Nadat de achterste wielen de grond raakten, begonnen mensen zoals gewoonlijk te applaudisseren. Maar toen het neuswiel tegen de grond kwam, werd duidelijk dat er iets misliep en werd het stil.”
Er was sprake van een “oorverdovend lawaai en veel vibratie in het vliegtuig
Het toestel daverde en kwam uiteindelijk schuin tot stilstand op de piste.”
Op dat moment riep de piloot om dat ze wellicht een lekke band hadden, maar na een inspectie van de brandweer zou het echte probleem blijken: het voorste wiel liet het afweten tijdens de landing. Het landingsgestel bleek daar een breuk te vertonen.
[ Voor 21% gewijzigd door Arator op 25-02-2024 23:23 ]
Ach en dan nog kan het fout gaan ....wibblemoo schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:27:
Daarom pas beginnen met klappen als je aan de gate staat..
Brandstof die lekt en waar door de motor in de brand vliegt , zoals toen in China of Japan.
Zoals gewoonlijk? Wat? Is dat normaal bij Ryanair?Arator schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:21:
In Charleroi heeft een Ryanairvlucht het neuswiel verloren bij de landing
[...]
https://www.hln.be/binnen...erdovend-lawaai~ac1cb264/
Of Boeing?CyBeR schreef op maandag 26 februari 2024 @ 00:16:
[...]
Zoals gewoonlijk? Wat? Is dat normaal bij Ryanair?
Het is maar wie je wil framen nietwaar?
Applaudiseren verraadt al dat je newbie bent, maar applaudiseren voordat de snelheid goed uit het vliegtuig isCyBeR schreef op maandag 26 februari 2024 @ 00:16:
[...]
Zoals gewoonlijk? Wat? Is dat normaal bij Ryanair?

Overigens 1 keer een landing meegemaakt die echt knap was, met een flinke zijwind met een Dash-8 op Kodiak, Alaska. Ding ging alle kanten op tijdens het aanvliegen. Net voordat hij de grond raakte trok hij hem netjes recht en zette hem neer

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Altijd? Heb meer dan 250x gevlogen in mijn leven en heb het nog nooit meegemaakt dat er werd geapplaudisseerd. Dacht altijd dat dit iets van heel vroeger was?alexbl69 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:07:
Vind dat geklap altijd zo debiel. Staan hier aan het eind van m'n werkdag ook nooit 150 man bij de uitgang te applaudisseren.
Sowieso dat klappen....wibblemoo schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:27:
Daarom pas beginnen met klappen als je aan de gate staat..
Het is gelukkig niet vaak maar op vakantievluchten (denk Cor & Don @ Kos) hoor ik het nog weleens.renegrunn schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:25:
[...]
Altijd? Heb meer dan 250x gevlogen in mijn leven en heb het nog nooit meegemaakt dat er werd geapplaudisseerd. Dacht altijd dat dit iets van heel vroeger was?
Voor meer details raad ik aan om bijvoorbeeld dit artikel te lezen.
In het kort; een 36 jaar oude Boeing 747-300 van het Venezolaanse Emtrasur Cargo, slechts weken daarvoor overgenomen van het Iraanse Mahan Air, landt op 6 juni 2022 in Buenos Aires.
Opvallend is de aanwezigheid van 12 Venezolanen en 7 Iraniërs aan boord.
Uiteindelijk gaan de verdachtmakingen heen en weer.
Uiteindelijk staat de 747 tot en met 12 februari dit jaar (maandag 2 weken geleden) aan de ketting in Buenos Aires. Die dag wordt de 747 door een Amerikaanse crew naar Dade-Collier Training and Transition Airport in Florida gevlogen.
Voor rond het tijdstip van de landing gaat een NOTAM uit dat de de luchthaven voor 24 uur is gesloten voor "military operations". Militairen bewaken de luchthaven en spotters/nieuwsgierigen worden weggestuurd.

bron
En nu komen foto's naar buiten dat men aan de sloop is begonnen:

Interessant!Piet91 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:07:toon volledige bericht
Ergens in de laatste dagen is er een einde (fysiek althans) gekomen aan een lange diplomatieke rel tussen (o.a.) de Verenigde Staten, Venezuela, Argentinië en Iran.
Voor meer details raad ik aan om bijvoorbeeld dit artikel te lezen.
In het kort; een 36 jaar oude Boeing 747-300 van het Venezolaanse Emtrasur Cargo, slechts weken daarvoor overgenomen van het Iraanse Mahan Air, landt op 6 juni 2022 in Buenos Aires.
Opvallend is de aanwezigheid van 12 Venezolanen en 7 Iraniërs aan boord.
Uiteindelijk gaan de verdachtmakingen heen en weer.
Uiteindelijk staat de 747 tot en met 12 februari dit jaar (maandag 2 weken geleden) aan de ketting in Buenos Aires. Die dag wordt de 747 door een Amerikaanse crew naar Dade-Collier Training and Transition Airport in Florida gevlogen.
Voor rond het tijdstip van de landing gaat een NOTAM uit dat de de luchthaven voor 24 uur is gesloten voor "military operations". Militairen bewaken de luchthaven en spotters/nieuwsgierigen worden weggestuurd.
[Afbeelding]
bron
En nu komen foto's naar buiten dat men aan de sloop is begonnen:
[Afbeelding]
De reden van de inbeslagname door de VS staat overigens ook in het artikel - namelijk schending van het handelsembargo met Iran:
the US put the aircraft on a “wanted”-list as the transfer was forbidden under the sanctions placed upon Iran by the US. Part of the sanctions is that it’s not allowed to deal in US-goods to and from Iran without permission from the US government, which wasn’t applied for in this case.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
En over dat Iran; gisteren zijn er weer heel toevallig twee toestellen boven Iran van de radar verdwenen.Piet91 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 14:07:
Ergens in de laatste dagen is er een einde (fysiek althans) gekomen aan een lange diplomatieke rel tussen (o.a.) de Verenigde Staten, Venezuela, Argentinië en Iran.
Een A340-300 (C5-MIA, ex-Iberia en Philippine Airlines) en een A340-600 (C5-MIC; ex-ex-Etihad Airways en European Aviation) stonden sinds begin 2022 opgeslagen op een luchthaven in Litouwen.
Beide toestellen kregen op dezelfde dag van landing een Gambiaanse registratie en kwamen in het bezit van het Gambiaanse "Macka Invest Company".
Beide toestellen zijn gisteren vertrokken met als eindbestemming de Filipijnen maar surprise, surprise; beide toestellen verdwenen boven Iran van de radar.
De A340-300 is waarschijnlijk in Teheran geland; de -600 ergens in het zuidoosten.
Eerder dit jaar stonden deze toestellen gepland voor een vlucht naar Sri Lanka, maar dit is dus "de Filipijnen" geworden...
In Litouwen staat nog een A340-600 van Macka Invest Company; C5-MIB; een toestel dat voorheen bij Virgin Atlantic vloog. Die gaat ergens de komende dagen op een vlucht richting Azië vast toevallig uitwijken..
Dit soort tactieken gebeuren overigens vaker. Vlak voor kerst 2022 vlogen 3 A340-300's (voorheen Turkish Airlines) die in Zuid-Afrika waren opgeslagen, tegelijkertijd richting Oezbekistan maar weken toen ook uit naar Iran. Die vlogen toen met registraties van Burkina Faso.
Maar hoe raak je een neuswiel kwijt als de achterkant al op de grond staat? Als je hem eerst op de neus raakt snap ik het wel. Maar hoe hard moet hij naar beneden klappen als hij al rijdtArator schreef op zondag 25 februari 2024 @ 23:21:
In Charleroi heeft een Ryanairvlucht het neuswiel verloren bij de landing
[...]
https://www.hln.be/binnen...erdovend-lawaai~ac1cb264/
Geen idee of er een berlgische onderzoeksraad is, hoe dan ook volg ik die nu niet. Maar lijkt me een opmerkleijke breuk tenzij er verkeersdrempels in die baan zitten.“Nadat de achterste wielen de grond raakten, begonnen mensen zoals gewoonlijk te applaudisseren. Maar toen het neuswiel tegen de grond kwam, werd duidelijk dat er iets misliep en werd het stil.”
Tim Clark, de president van Emirates geeft Boeing de laatste kans
Nog een keer geblunder of wat en dan gaan we wel ergens anders neuzen
https://www.upinthesky.nl...ndaag&utm_term=2024-03-01
is de bron
Dat ergens anders neuzen lees ik er niet in, maar is ook geen onlogische aanname, maar blijft een aanname."They really need to do this. Whether this means a change in the governance model, I don't know. When you change the governance model, it invariably involves changing the people around the old governance model," Clark told journalists in London.
He repeated comments that Boeing is in a "last-chance saloon" and that there would be no tolerance for further issues from the planemaker.
Volgens Avherald is er blijkbaar iets bij de start achtergebleven wat mee had moeten komen:PWM schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:42:
[...]
Maar hoe raak je een neuswiel kwijt als de achterkant al op de grond staat? Als je hem eerst op de neus raakt snap ik het wel. Maar hoe hard moet hij naar beneden klappen als hij al rijdt
Het neuswiel was ook niet kwijt, maar zat blijkbaar niet op de juiste manier verankerd, waardoor het waarschijnlijk bij de landing de schok niet heeft kunnen opvangen en de ophanging van het neuswiel het heeft begeven.According to information The Aviation Herald received a pin and bolt was missing from the torsion link. The bolt and pin was later found on the departure runway in Rome.
Plaatje van een torsion link:

[ Voor 13% gewijzigd door Garyu op 02-03-2024 00:56 ]
Die is er zeker, en de rapporten zijn openbaar, al moet ik wel zeggen dat ze serieus achterlopen met publiceren van rapporten, en van 2024 is zelfs nog geen enkel rapport vrijgegeven. Nu ben ik meer thuis in de rapporten van treinongevallen in België, en het finale rapport wordt daar nooit gepubliceerd als er ook nog een gerechtelijk onderzoek loopt. Misschien dat dit bij de luchtvaarttak ook zo is.franssie schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:17:
[...]
Geen idee of er een berlgische onderzoeksraad is, hoe dan ook volg ik die nu niet. Maar lijkt me een opmerkleijke breuk tenzij er verkeersdrempels in die baan zitten.
https://mobilit.belgium.b...sonderzoeken-en-verslagen
Doel je nu op sabotage of opzettelijk vernielen?franssie schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:17:
[...]
Geen idee of er een berlgische onderzoeksraad is, hoe dan ook volg ik die nu niet. Maar lijkt me een opmerkleijke breuk tenzij er verkeersdrempels in die baan zitten.
Nee zeker niet, zal wel een montagefout geweest zijn na onderhoud, kwam wel vaker voor dacht ik. Maar vreemd is het wel.Fly-guy schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:48:
[...]
Doel je nu op sabotage of opzettelijk vernielen?
Met die derde gaat natuurlijk precies hetzelfde gebeuren, daar heb je maar 1 raadkans voor nodig. Dan kan er vast wel iets verzonnen worden om daar een stokje voor te steken lijkt mij? Onderzoekje hier en daar instellen ofzo.Piet91 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:26:toon volledige bericht
[...]
En over dat Iran; gisteren zijn er weer heel toevallig twee toestellen boven Iran van de radar verdwenen.
Een A340-300 (C5-MIA, ex-Iberia en Philippine Airlines) en een A340-600 (C5-MIC; ex-ex-Etihad Airways en European Aviation) stonden sinds begin 2022 opgeslagen op een luchthaven in Litouwen.
Beide toestellen kregen op dezelfde dag van landing een Gambiaanse registratie en kwamen in het bezit van het Gambiaanse "Macka Invest Company".
Beide toestellen zijn gisteren vertrokken met als eindbestemming de Filipijnen maar surprise, surprise; beide toestellen verdwenen boven Iran van de radar.
De A340-300 is waarschijnlijk in Teheran geland; de -600 ergens in het zuidoosten.
Eerder dit jaar stonden deze toestellen gepland voor een vlucht naar Sri Lanka, maar dit is dus "de Filipijnen" geworden...
In Litouwen staat nog een A340-600 van Macka Invest Company; C5-MIB; een toestel dat voorheen bij Virgin Atlantic vloog. Die gaat ergens de komende dagen op een vlucht richting Azië vast toevallig uitwijken..
Dit soort tactieken gebeuren overigens vaker. Vlak voor kerst 2022 vlogen 3 A340-300's (voorheen Turkish Airlines) die in Zuid-Afrika waren opgeslagen, tegelijkertijd richting Oezbekistan maar weken toen ook uit naar Iran. Die vlogen toen met registraties van Burkina Faso.
[Afbeelding][Afbeelding]
1000+ kilometer verderop kan ik op m'n PC 2 maanden geleden al lezen dat deze toestellen tegelijkertijd al op naam zijn gezet van een dubieus bedrijf in een dubieus land met een vluchtplan dat over Iran gaat.cordonbleu schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:51:
Met die derde gaat natuurlijk precies hetzelfde gebeuren, daar heb je maar 1 raadkans voor nodig. Dan kan er vast wel iets verzonnen worden om daar een stokje voor te steken lijkt mij? Onderzoekje hier en daar instellen ofzo.
Tegelijkertijd weet ik ook dat dit soort praktijken vaker zijn gebeurd.
Dat er dus geen maatregelen worden genomen dat deze toestellen, die opgeslagen staan op een militaire en NAVO basis in een Europees land, vertrekken naar Iran zal dus wel zo z'n redenen hebben.
Dat had ik me je eerdere post niet direct gerealiseerd, gezien de sancties tegen Iran kan ik dit lastig plaatsen:Piet91 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:14:
[...]
<>
Dat er dus geen maatregelen worden genomen dat deze toestellen, die opgeslagen staan op een militaire en NAVO basis in een Europees land, vertrekken naar Iran zal dus wel zo z'n redenen hebben.
Nu valt dit op meerdere manieren te lezen, maar toch.maatregelen in de vervoerssector: verhinderen van de toegang tot EU-luchthavens van Iraanse vrachtvluchten, verbod op onderhoud van en dienstverlening aan Iraanse vrachtvliegtuigen of -schepen die verboden materialen of goederen vervoeren
Het is dan ook geen Iraanse vlucht of vracht. Hij vliegt alleen 'toevallig' via het Iraanse luchtruim...... en moet dan een noodlanding maken. Sancties zou je in zo'n geval bij de (Gambiaanse ?) eigenaar verwachten zodat het niet nog een keer gebeurt. Maar als die eigenaar een Iraanse stroman is, en daarnaast juridisch 'ver weg' zit, is het volhouden van sancties niet zo eenvoudig.franssie schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:38:
[...]
Dat had ik me je eerdere post niet direct gerealiseerd, gezien de sancties tegen Iran kan ik dit lastig plaatsen:
[...]
Nu valt dit op meerdere manieren te lezen, maar toch.
Then again, politiek gezien zijn Gambia en Iran niet echt vrienden, en de diplomatieke betrekkingen zijn redelijk beperkt. Waarom zouden ze dit toestaan?
[ Voor 11% gewijzigd door Garyu op 02-03-2024 14:34 ]
Tja, als je een maximumsnelheid instelt op de snelweg dan lukt het ook niet om 100% van de overtreders te beboeten.cordonbleu schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:02:
Die sancties zijn dus ook gebakken lucht.
En A340's zijn nou ook niet meer het meest spannende type toestel om in handen van Iran te laten komen.
Via Peking terug naar Moskou?Eigenaar van het vliegtuig was GTLK Europe, een Ierse divisie van het Russische leasebedrijf GTLK. De dochteronderneming uit Ierland werd opgeheven, maar het is niet bekend wie nu de eigenaar is van de Airbus. Naar verluidt is het in 2016 gebouwde vliegtuig in handen van een Chinese onderneming, maar dat kan niet worden bevestigd.
Wat de MAX ..... maar daar vlieg ik niet mee.........
https://www.upinthesky.nl...r-haast-zich-uit-737-max/
‘Een stewardess deed de voorste deur dicht. Ik zei: ‘Het was niet de bedoeling dat ik met de MAX zou vliegen.’ Ze zei: ‘Wat weet jij over de MAX? Ik zei: ‘Ik kan nu niet in details treden, maar ik was niet van plan met de MAX te vliegen en wil eruit’, aldus Pierson.
[ Voor 42% gewijzigd door ravw op 03-03-2024 13:56 ]
Then there’s flight booking site Kayak, which has seen usage of its filter to deselect Max aircraft (models 8 and 9) during the booking process increase 15-fold since January, the company told CNN. The site introduced the filter in March 2019, after the Ethiopian Airlines crash.
Voor de VS is dit ook wel een opmerkelijke:
Er zijn/waren best wel wat kleinere vliegvelden waarop de grote airlines feeder flights hebben naar een hub in de buurt. Met upgaugen wat AA doet kan ik mij zo voorstellen dat het niet altijd meer uit kan.The airline expects to retire all of its 50-seat single-class regional jets by the end of the decade and will continue to serve small and medium-size markets with larger regional jets.
https://news.aa.com/news/...craft-FLT-03/default.aspx
Verder wel leuke mix, de 737 zullen wel besteld zijn omdat de anderen niet kunnen leveren
Daar heb je wel een punt, CRJ's worden ook niet meer gemaakt (er was/is een plan om productie weer te starten), de Dash 8 wordt nog gemaakt (soort van, de productie is gestaakt ivm verhuizing) maar zit je al op 82 pax, ATR 72 zit je ook al op 72. Zou niet weten of er nog iets onder de 72 pax gebouwd wordt.franssie schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:13:
50 seaters zijn denk ik ook niet meer te koop? Embreaer E17x begint bij 72 pax als ik wiki mag geloven.
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1