Toon posts:

Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-12 16:42
Bobmeister schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:01:
De Amerikanen doen dit in Europa overigens ook gewoon.
Ook Nederlandse F-35's vliegen standaard zonder transponder.

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:50
Raven schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:48:
Wat ik mij afvraag is waarom (aldus verschillende nieuwsberichten) TCAS niet getriggered werd :S
zonder transponder kan een TCAS niets .... die moet dan wel weten dat daar een vliegtuig zit.

TCAS werkt alleen met transponders

TCAS:
luistert naar Mode C / Mode S replies
of naar ADS-B Out (wat óók een transponder vereist)
Geen transponder = geen target = geen TCAS-alert :(

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@ravw Ik dacht dat dit een apart systeem was, los van de transponder dus.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ravw
Raven schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:59:
@ravw Ik dacht dat dit een apart systeem was, los van de transponder dus.
Nee juist niet .. het een werkt niet zonder de andere.

Maar nu zou je denken, he het is maar een 4 numerieke code.
Maar, Als twee vliegtuigen per ongeluk dezelfde squawk code in één gebied zouden hebben, lost ATC dat meteen op door één van beide een nieuwe code te geven. Dat gebeurt in de praktijk regelmatig bij FIR-overgangen.

Dus als deze transponder uitstaat is het dus een gevaar want hij is niet zichtbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door ravw op 16-12-2025 11:24 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:58
Bacchus schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:52:
[...]

Ook Nederlandse F-35's vliegen standaard zonder transponder.
Jij bedoelt zonder ingeschakelde transponder.

Ik heb het over het cowboygedrag: niet volgen van regels, geen contact hebben, geen opdrachten uitvoeren.
MBV schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:07:
Ik ben vooral verbaasd de andere kant op. Voor een near-miss heb je 2 deelnemers nodig. Als je als militair het nodig vindt om 'in het geheim' te vliegen zonder transponder etc, waarom zorg je dan niet dat je uit de buurt blijft van de brave burgerluchtvaart die wel met transponder en luchtverkeersleiding vliegt? Zo moeilijk is het toch niet om een 737 of groter te ontwijken...
Omdat militairen en zeker Amerikaanse militairen geloven dat zij de boven alle wetten en regels staan... De rest moet zich maar aanpassen. :P

[ Voor 63% gewijzigd door Bobmeister op 16-12-2025 11:34 ]

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:36
Late reactie

[ Voor 94% gewijzigd door _--[]--__ op 16-12-2025 11:38 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:10
ravw schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:57:
[...]

zonder transponder kan een TCAS niets .... die moet dan wel weten dat daar een vliegtuig zit.

TCAS werkt alleen met transponders

TCAS:
luistert naar Mode C / Mode S replies
of naar ADS-B Out (wat óók een transponder vereist)
Geen transponder = geen target = geen TCAS-alert :(
Is dat dit systeem:
Wikipedia: Traffic collision avoidance system
"It monitors the airspace around an aircraft for other aircraft equipped with a corresponding active transponder, independent of air traffic control, and warns pilots of the presence of other transponder-equipped aircraft which may present a threat of MAC."

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-12 16:42
ravw schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:20:
Maar nu zou je denken, he het is maar een 4 numerieke code.
Maar, Als twee vliegtuigen per ongeluk dezelfde squawk code in één gebied zouden hebben, lost ATC dat meteen op door één van beide een nieuwe code te geven.
Beter nog: het zijn vier octale cijfers, waarvan er nog hele series voor speciale gevallen gereserveerd zijn. Maar ik mag hopen dat vrijwel alle toestellen, en zeker die van dit formaat, mode S hebben, en daarmee een wereldwijd unieke code.
Bobmeister schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:26:
Jij bedoelt zonder ingeschakelde transponder.
Uiteraard, ik hoop dat die ook op de F-35 in het basismodel zit. :D

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:32
De F35s hebben toevallig een hele goede radar om vliegende objecten te detecteren. Zo’n tanker heeft dat niet. Erg roekeloos gedrag van de Amerikanen.

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De wereldwijde 747-8i passagiersvloot blijft krimpen.
Lufthansa heeft bekend gemaakt dat het 2 747-8i toestellen heeft verkocht en naar de Verenigde Staten gaan. Officiële koper is niet bekend, maar geruchten zijn dat ze naar de United States Air Force (USAF) gaan.
Gaat om D-ABYD en D-ABYG, toestellen van zo'n 13 jaar oud en -ABYD gaat volgende maand al de vloot uit.
-ABYG volgt later in 2026.

Dan gaan er nu al 10 747-8i toestellen naar de USAF - naast deze 2 van Lufthansa - 5 van Korean Air,
2 van het Russische Transaero en 1 van Qatar.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.plnspttrs.net/05884/d-abyd-lufthansa-boeing-747-830_PlanespottersNet_1551739_87a5b77f2e_o.jpg

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Er zal wel een gedachte achter zitten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpkYoWdDb62eDEgHwPlTVKEDfyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pk5Prpb9zGIqW99J0V9OpQMP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QM33fpiwO6d6PoiuXKR1so2g-aw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QnriKTkYc5YDiC9GTTD1N1RE.png?f=fotoalbum_large

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zou haast denken, dat vliegtuig zendt fake locatiegegevens uit. Zo nauwkeurig rondjes vliegen is haast niet te doen.

Op ADS-B Exchange is te zien dat het signaal wel ontvangen wordt, maar geen (geldige) locatiegegevens meer bevat sinds 6 uur geleden: https://globe.adsbexchange.com/?icao=ae687c

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 16-12-2025 14:20 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zr40 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:19:
[...]

Ik zou haast denken, dat vliegtuig zendt fake locatiegegevens uit. Zo nauwkeurig rondjes vliegen is haast niet te doen.
In tegendeel. Men vliegt vaak veel nauwkeurigere rondjes.

De AWACS'en bijvoorbeeld vliegen meestal perfecte cirkels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHSMbSYcx73-kFwEpSMEoNMp8BI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eJKk25t1bX9npV1cbvB1LbST.png?f=fotoalbum_large

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ravw
vanaalten schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:53:
[...]

Is dat dit systeem:
Wikipedia: Traffic collision avoidance system
"It monitors the airspace around an aircraft for other aircraft equipped with a corresponding active transponder, independent of air traffic control, and warns pilots of the presence of other transponder-equipped aircraft which may present a threat of MAC."
Ja die bedoel ik

• Hmmbob
  • Laatst online: 16-12 19:53
Bacchus schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:00:
Uiteraard, ik hoop dat die ook op de F-35 in het basismodel zit. :D
Ja. Maar wordt nauwelijks gebruikt - wel in noodsituaties trouwens. Dan kan de civiele luchtverkeersleiding ook zien waar het emergency vliegtuig is. Ook bij internationale verplaatsingen wordt hij wel eens gebruikt (tenzij ze langs een tanker hangen die wél broadcast)
Zr40 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:19:
[...]

Dat is voor een beetje flight computer geen probleem hoor... Ik wilde gaan zeggen dat voor een onderzeebootjager vooral de hoogte opmerkelijk is, maar met hun nieuwe radar kunnen ze het zeeoppervlakmooi afzoeken naar bootjes. Beetje extra hoogte geeft dan meer bereik - makes sense.

Sometimes you need to plan for coincidence

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:55

franssie

Save the albatross

Met ADSB en ook AIS (scheepvaart) is prima te spoofen. Ik denk niet dat dat hier per sé het geval was overigens.
Bij AIS staat het zelfs in de spec, als er een wrak of ander gevaarlijke situatie is, dan kan je met AIS een melding plaatsen op een plek waar de zender niet is (de kustwacht kan dit bijvoorbeeld doen) zodat schepen dit wel op hun ecdis zien (electronische radio radar, combineert meestal met de werkelijke radar net zoals ADSB dat doet bij de luchtverkeersleiding en in het vliegtuig naar ik aanneem)

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 16-12-2025 19:55 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Tom Paris
  • Laatst online: 03:10
Geen P-8, maar een MQ-4C Triton. Kijk maar naar de hoogte en snelheid :) MQ-4C is de Navy variant van de RQ-4 Global Hawk. Ze blijven schieten, dus ze blijven ISR vluchten maken.

Overigens: KLM scherpt veiligheidsmaatregelen aan voor vliegen boven Curaçao

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• franssie

franssie

Save the albatross

Nu terugdenkend, misschien toch dat ze denken toch beter zelf hun eigen ATC te regelen om ciciel verkeer van dat van hun te scheiden na de ophef? Ze zijn er arrogant en kundig genoeg voor.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:07
franssie schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:57:
[...]

Nu terugdenkend, misschien toch dat ze denken toch beter zelf hun eigen ATC te regelen om ciciel verkeer van dat van hun te scheiden na de ophef? Ze zijn er arrogant en kundig genoeg voor.
Dat wordt alleen maar meer verwarrend. Dan krijg je van twee verschillende verkeersleiders instructies. Welke moet je nu opvolgen?

• franssie

franssie

Save the albatross

LongBowNL schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:02:
[...]

Dat wordt alleen maar meer verwarrend. Dan krijg je van twee verschillende verkeersleiders instructies. Welke moet je nu opvolgen?
zo kan het ook gelezen worden inderdaad , ik bedoelde te schrijven dat MIL een eigen laag heeft om hun spul weg te houden bij de burgers.

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1