Toon posts:

Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Grouchy schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:20:
[...]

Ahaa, dus zoiets als: Passagiers- (door KLM) en platform & bagage afhandling (door nieuwe partner XYZ).

Haalde ik er niet direct uit het persbericht:

https://news.klm.com/air-...ing-partner-at-schiphol/#

Kunnen ze weer lekker wijzen naar elkaar als het fout gaat :+
Ja, het wordt omschreven als "onder de vleugel" afhandeling.

Dat moet ook bijna wel want dat is betrekkelijk simpel om van aanbieder te wisselen, terwijl het ont- en hervlechten van boekingssystemen een heel ander verhaal is.

Staking van deze week is iig van de baan: https://nos.nl/artikel/25...akbonden-gaan-weer-praten

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 29-09-2025 13:38 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:28

franssie

Save the albatross

https://www.telegraaf.nl/...or-iedereen/93627108.html

Twee stukje uit dit artikel die mijns inziens wel relevant zijn.
Een stakingsdag valt voor Delta of Air France te overzien? Ze moeten toch wel vaker annuleren?

„Dit komt niet door het weer of andere onvoorzienbare omstandigheden. Delta heeft de grootste hub in Europa op Schiphol en de kosten zijn ook voor hen gigantisch als er gestaakt wordt. Hun klanten reizen door op ons netwerk en dat gaat dan niet. De maat was vol voor hen.”
Had ik zo 123 niet bij stil gestaan. Als je Delta kist wel wordt leegehaald maar de bagage gaat niet mee naar {insert een plek in Europa} dan is dat wel lastig ja.
Bij Air France zijn ze anders ook niet vies van een staking. Is het niet flauw om dan het contract op te zeggen?

„Bij Air France is het al een tijdje rustig. Maar zij doet nu wat wij al jaren geleden gedaan hebben op Parijs. Wij worden in Parijs al heel lang niet meer door Air France afgehandeld. Je wilt als vliegmaatschappij niet afhankelijk zijn van de sociale onrust.
Tsja, wat moet ik daar nu van vinden :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Important Information – Fly PLAY hf. ceases operations
Dear passenger,

Fly PLAY hf. has ceased operations, and all flights have been cancelled.

Travel alternatives
We kindly advise you to check flights with other airlines. Some carriers may offer special “rescue fares” considering the circumstances.
Afbeeldingslocatie: https://images.prismic.io/wab-website/c6c85c87-597a-4bb7-ae96-baa5b547420a_play3-news-1900x880.jpg?auto=format&fit=max&w=1920&q=100
Van de 6 A320neo's staat er 1 in Reykjavik; de overige 5 staan in London Stansted, Parijs, Dublin, Kopenhagen en Amsterdam.

[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 29-09-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:57
Zonde van Play

Was geen slechte maatschappij en ze deden het best goed.
Maar ja geen goede ondergrond buffer hebben met geld.. kan je na een paar minderen maanden al nekken.

[ Voor 7% gewijzigd door ravw op 30-09-2025 12:06 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Nou ja, als ze zo ineens de stekker eruit moeten trekken, dan betwijfel ik of ze het ‘best goed’ deden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyIaMF3Fo7rUU9J9aOUbDTqdUQI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6VFsEWurvqZ9SyQ2Orfxg3Bb.png?f=user_large

Gister was er een heel bijzonder baangebruik op Schiphol wat maar zelden voorkomt. Landen op 18R en 36C en starten op de 06. Kwam door uitgelopen werkzaamheden aan de Buitenveldertbaan (09-27) en geplande werkzaamheden aan de Aalsmeerbaan (18L-36R) waardoor er twee banen buiten gebruik waren en er een noord-oosten wind was.

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:56
Je gaat bijna denken dat het onderdeel is van het business model: Met lage tarieven concureren met rechtstreekse vluchten tussen Europa en Amerika.
WOW bestond zo'n 7 jaar, vervolgens gereïncarneerd als PLAY en nu zo'n 6 jaar later ook weer op de fles.
Binnenkort een nieuwe reïncarnatie?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
franssie schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:09:
Had ik zo 123 niet bij stil gestaan. Als je Delta kist wel wordt leegehaald maar de bagage gaat niet mee naar {insert een plek in Europa} dan is dat wel lastig ja.
Dan is Delta toch niet geholpen met alleen een andere afhandelaar voor de eigen toestellen?

Dan gaat de koffer van de doorgaande reiziger wel uit het aankomende vliegtuig, maar niet in het volgende KLM-toestel. En de koffer van de aankomende KLM-reiziger komt zo ook niet in het Delta toestel.

Het echte voordeel voor Delta: ze kunnen hun pax + koffers dumpen op Schiphol, refuelen en weer door (met zoveel pax als er aan koffers uit de KLM toestellen komt).
Het financiële risico van alles en iedereen die achterblijft op Schiphol (in en uitgaand) ligt dan volledig bij KLM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:19
FredvZ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:24:
[...]

Dan is Delta toch niet geholpen met alleen een andere afhandelaar voor de eigen toestellen?

Dan gaat de koffer van de doorgaande reiziger wel uit het aankomende vliegtuig, maar niet in het volgende KLM-toestel. En de koffer van de aankomende KLM-reiziger komt zo ook niet in het Delta toestel.

Het echte voordeel voor Delta: ze kunnen hun pax + koffers dumpen op Schiphol, refuelen en weer door (met zoveel pax als er aan koffers uit de KLM toestellen komt).
Het financiële risico van alles en iedereen die achterblijft op Schiphol (in en uitgaand) ligt dan volledig bij KLM.
Zover ik weet gaat bagage niet rechtstreeks van het ene naar het andere toestel. Maar altijd via het bagagesysteem. In principe maakt het dan niet uit dat het ene vliegtuig door partij A wordt uitgeladen en het andere door partij B wordt geladen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Joris748 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:56:
Zover ik weet gaat bagage niet rechtstreeks van het ene naar het andere toestel. Maar altijd via het bagagesysteem. In principe maakt het dan niet uit dat het ene vliegtuig door partij A wordt uitgeladen en het andere door partij B wordt geladen.
Klopt.

Nu:
Pax komt met Delta aan en stapt over naar KLM
Koffer gaat met KLM van Delta naar toestel bagagesysteem
KLM vult Delta toestel weer met brandstof en koffers voor terugreis
Overstap koffer gaat met KLM van bagagesysteem naar KLM toestel
Pax vervolgt reis met KLM toestel

Bij een staking bij KLM ground services kan Delta niet terugvliegen en zit de pax vast op Schiphol

Straks:
Pax komt met Delta aan en stapt over naar KLM
Koffer gaat met Partij X van Delta naar toestel bagagesysteem
Partij X vult Delta toestel weer met brandstof en koffers voor terugreis
Overstap koffer gaat met KLM van bagagesysteem naar KLM toestel
Pax vervolgt reis met KLM toestel

Bij een staking bij KLM ground services kan het Delta toestel wél terugvliegen en zit de pax nog steeds vast op Schiphol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

FredvZ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:24:
[...]

<>
scherp. dus het is een keten probleem wat men niet lijkt te willen erkennen.
De term "onder de vleugel" zegt eigenlijk al wel genoeg hoe de vleigmij's er over denken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Airbus A320 flies past Boeing 737 as most-delivered jet in history
Europe's Airbus broke a major commercial barrier on Tuesday when its A320 family of planes overtook the Boeing 737 to become the most-delivered jetliner in history.
Boeing's decades-old record fell with the handover of an A320neo to Saudi carrier Flynas, bringing total deliveries to 12,260 since the A320 series entered service in 1988, according to benchmark data from UK-based aviation analytics firm Cirium.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ravw
Landing op een mistige Polderbaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTgzMw6TzA1VAlWzS1Dmt4AMSRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0Y6meRVyZxd0W8BnOsoYf62.jpg?f=fotoalbum_large

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Eigen foto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravw
Nee van een mede spotter (geen naam bekent)
Maar vond hem wel mooi om hem hier te plaatsten.

[ Voor 17% gewijzigd door ravw op 08-10-2025 23:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Van onze bekende @nustys uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ravw schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:38:
[...]

Nee van een mede spotter (geen naam bekent)
Maar vond hem wel mooi om hem hier te plaatsten.
Op zich staat de maker onder in beeld :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Sand0rf schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:34:
[Afbeelding]

Gister was er een heel bijzonder baangebruik op Schiphol wat maar zelden voorkomt. Landen op 18R en 36C en starten op de 06. Kwam door uitgelopen werkzaamheden aan de Buitenveldertbaan (09-27) en geplande werkzaamheden aan de Aalsmeerbaan (18L-36R) waardoor er twee banen buiten gebruik waren en er een noord-oosten wind was.
Dat was inderdaad een aparte dag. Toen wij de 36C toegewezen kregen en andere kisten de 18R, dachten we in eerste instantie ze een runway change aan het doen waren. Maar we werden over SPL gevectored voor een linkerbocht naar de 36C. Apart om te zien hoe een A330 onder je vertrekt van de 06 terwijl je zelf op short final hangt voor de 36C en kisten van de 18R via het noorden om moeten taxieen.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/G3D0yFVWkAAk3Qd?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/G3D1Og0XwAExxds?format=jpg&name=large

Alweer bijna geland...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Gistermiddag op Heathrow:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:24
Ik kan het net niet helemaal goed zien, maar het lijkt of de reversers al deployen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Het lijkt alsof ze besloten een doorstart te maken en te vroeg wilden roteren? Weights and Balance zou ook wel eens niet optimaal geweest kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
upclocker schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:09:
[...]

Ik kan het net niet helemaal goed zien, maar het lijkt of de reversers al deployen?
Ja ze hebben de reversers gingen uit en de spoilers al open staan.
Maar dan toch nog een doorstart maken en later weer veilig geland.
Maar ja het is een A300 die "tanks" kunnen wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
ravw schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:39:
[...]

Ja ze hebben de reversers gingen uit en de spoilers al open staan.
Maar dan toch nog een doorstart maken en later weer veilig geland.
Maar ja het is een A300 die "tanks" kunnen wel wat hebben.
Kan wel een tank zijn, maar go around na reversers is een no go.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
upclocker schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:41:
[...]

Kan wel een tank zijn, maar go around na reversers is een no go.
Normaal wel maar, Boxes don’t complain, they just shift. :D
Vond het zelf wel knap dat die hem al zo snel weer de lucht in kreeg.

[ Voor 12% gewijzigd door ravw op 13-10-2025 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:42

Garyu

WW

ravw schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:44:
[...]

Normaal wel maar, Boxes don’t complain, they just shift. :D
Vond het zelf wel knap dat die hem al zo snel weer de lucht in kreeg.
Inderdaad, ik zat met verbazing te kijken hoe die reversers aan het opengaan waren :o. Dat dat vliegtuig weer omhoog is gekomen: respect... dat had ook anders kunnen aflopen :X.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
Toch is dit wel een gevalletje pilot error. Natuurlijk is het makkelijk praten vanaf de zijlijn, maar dit is geen balked landing uit het boekje. Veel te hoge pitch en go around na reversers is niet bepaald hoe het hoort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik woon in Blaricum, waar wij best wel vliegtuigen over krijgen. Je hoort ze wel, maar je zou er niet wakker van worden. Vannacht lag ik echter wakker om 03.15 en hoorde een vliegtuig overkomen. Net even uit nieuwsgierigheid gekeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-W_IR8hta6c8lPVjWil-F7tSeo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jsAxsVMvpulxSmtIj8M6KRTO.png?f=fotoalbum_large

Een vracht 744 met scheduled nachtvlucht. Ik snap van dit soort dingen wel, dat je rondom Schiphol helemaal debiel word van deze gekkigheid. Volgens mij ben je als Schiphol al de helft van je klachten kwijt als je gewoon dicht bent tussen 23.00 en 06.00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Schiphol ligt er al iets van een eeuw, dus je weet wat je kan verwachten. :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Illegal_Alien schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 21:46:
Schiphol ligt er al iets van een eeuw, dus je weet wat je kan verwachten. :P
1 fokker vlucht per dag inderdaad, maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
franssie schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 21:55:
[...]

1 fokker vlucht per dag inderdaad, maximaal.
Nu geen 1 fokker meer dus :9
Ze moeten niet klagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Op de luchthaven van Hong Kong is een 747 vrachttoestel van de baan gegaan nadat in botsing kwam met een grondvoertuig.
De vier inzittenden van de 747 hebben het overleefd, de 2 (eerst nog vermiste) grondmedewerkers niet. Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/G3p2vBTXEAA44YP?format=jpg&name=large Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/G3p6em3WMAAPNcU?format=jpg&name=medium

Deze 747 deed afgelopen woensdagmiddag Schiphol nog aan.

(Aankomst 2:21:30 in de video; vertrek rond 5:12:00)

https://www.youtube.com/watch?v=ai6Ef6Bw-As

[ Voor 27% gewijzigd door Piet91 op 20-10-2025 02:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 00:31:
Op de luchthaven van Hong Kong is een 747 vrachttoestel van de baan gegaan nadat in botsing kwam met een grondvoertuig.
De vier inzittenden van de 747 hebben het overleefd, de 2 (eerst nog vermiste) grondmedewerkers niet.
Nu blijkt dat het toch net anders is gegaan; de 747 ging van de baan en nam het grondvoertuig (dat op een randweg reed, dus niet op de baan) mee onder water.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.xcancel.com/pic/orig/378CBAAE3C4C0/media%2FG3tAJnRWAAAH5mA.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dims.apnews.com/dims4/default/c4f7d5b/2147483647/strip/true/crop/4500x2999+0+0/resize/1440x960!/format/webp/quality/90/?url=https%3A%2F%2Fassets.apnews.com%2Fb3%2F7f%2F5578333b44d5130b17671a075a2f%2F566e07e911534614a50206e3f64d7ca8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:28
Ik weet niet helemaal of ik hier aan het juiste adres ben, maar ik loop een beetje vast met een hobbyproject; Ik gebruik een ESP32 met een klein LCD scherm om stats het dichtbij zijnde vliegtuig weer te geven op basis van mijn FlightAware omgeving, dat werkt allemaal leuk, maar waar ik vastloop bij het scrapen van de afbeeldingen van de vliegtuigen aan de hand van hun registratienummer, iemand de gouden tip voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

https://www.jetapi.dev/ heeft een API gebouwd om JetPhotos en FR24 heen zo te zien. Zal allicht eens in de zoveel tijd stuk gaan maar JP biedt zelf geen API aan (dat ik kan vinden, FR24 gebruikt ook het dus er zal allicht een private api zijn) en FR24 heeft geen api om vliegtuigen op te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Brussels Airlines ontslaat 3 stewardessen die bezorgd zijn over bedwantsen aan boord: vakbonden dreigen met acties

Dit is toch ook wel een beetje een apart geval. (Ook met het oog op de passagiers wil je wel zeker zijn dat die beesten echt niet aanwezig zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Danielson schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:39:
Ik weet niet helemaal of ik hier aan het juiste adres ben, maar ik loop een beetje vast met een hobbyproject; Ik gebruik een ESP32 met een klein LCD scherm om stats het dichtbij zijnde vliegtuig weer te geven op basis van mijn FlightAware omgeving, dat werkt allemaal leuk, maar waar ik vastloop bij het scrapen van de afbeeldingen van de vliegtuigen aan de hand van hun registratienummer, iemand de gouden tip voor me?
ADS-B receiver topic

lijkt mij een gepaster topic

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1