Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
https://avherald.com/h?article=5233a98e&opt=0
In drie gevallen valt tijdens de vlucht de radio, transponder en TCAS uit of geeft vreemde waardes:
Between 8:48 p.m. and 9:07 p.m., the aircraft disappeared from radar screens six times and reappeared with a transponder code that appeared to be random (2107, 1001, 2110, 2111) and did not correspond to the code selected by the crew. Mode C is lost intermittently and the IDENT function of the transponder activates without crew intervention on numerous occasions.
Several total audio losses occur on the co-pilot's side: the co-pilot receives no signal in his headset and sends a radio message that is not received by the control center.
/post
Verwachte aankomst is (nu) om 14:39 uur. Het toestel zal dan een rondje maken over Schiphol en vervolgens parkeren bij gate D2 zodat deze voor iedereen te zien is (vanaf het panoramaterras).
Eerste commerciële vlucht is vanavond om 18:20 uur als HV5357 naar Faro.

https://www.facebook.com/...58156149876&__tn__=%2CO*F

https://www.nu.nl/318638/...se-landing-in-canada.html
DPG, alles voor een click, Mediahuis is niet veel beterkillerbee1958 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:44:
Je zal als piloot maar gewoon weten hoe je crosswind landing correct moet uitvoeren en dan zulk tenen krommend commentaar op een nieuws site moeten lezen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja dramatisch, net als dat stuk over dat TCAS event recentelijk.killerbee1958 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:44:
Je zal als piloot maar gewoon weten hoe je crosswind landing correct moet uitvoeren en dan zulk tenen krommend commentaar op een nieuws site moeten lezen.
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ziet er uit als pech? Flameout op de linker-engine waardoor de manoeuvre afgebroken moet worden, vermoed ik. Wel een natte-broek-momentje voor de piloot en de mensen op het strand denk ik.alexbl69 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:50:
Niet om dramatisch te doen, maar vermoed dat deze piloot wél even op gesprek mag bij zijn superieuren: https://www.geenstijl.nl/...bijna-op-afgeladen-strand
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
En bedankt voel me oud nu.Piet91 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:36:
Het is vandaag ook 25 jaar geleden dat Concorde vlucht 4590 van Air France neerstortte.
[Afbeelding]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Waarom altijd gelijk dat straffen? Je weet toch helemaal niet wat er gebeurd is?alexbl69 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:50:
Niet om dramatisch te doen, maar vermoed dat deze piloot wél even op gesprek mag bij zijn superieuren: https://www.geenstijl.nl/...bijna-op-afgeladen-strand
Niks aan dit filmpje geeft mij de indruk dat dit een fout van de piloot was. Dit lijkt mij een technisch probleem waar de piloot de situatie knap heeft kunnen redden.alexbl69 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:50:
Maar ik ben benieuwd naar een analyse van iemand met kennis van zaken. Hopelijk komt de Spaanse luchtmacht nog met een persbericht.
Het voorval duiden op basis van de gedeelde video was eigenlijk onmogelijk.downtime schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:12:
[...]
Hopelijk komt de Spaanse luchtmacht nog met een persbericht.
Wat je namelijk op de video niet goed ziet is een zwerm vogels die vlak voor de F-18 oversteken. Er zijn wel video’s vanaf ander standpunt die dat beter laat zien.
:strip_exif()/f/image/m9KptvbHpHNuMpl992SYAjAf.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitleg van de Ejército del Aire is er inmiddels ook:
Velen van jullie hebben het ons gevraagd, dus vertellen we wat er tijdens het Gijon Airfestival is gebeurd.
Zoals je misschien gezien hebt, heeft een van onze F-18-vechters een ontwijkende manoeuvre uitgevoerd door een zwerm vogels in zijn baan te zien. Deze actie maakt deel uit van het gebruikelijke protocol om zowel de integriteit van de piloot als de veiligheid van het publiek te beschermen.
Onze piloten zijn getraind om in millennium van een seconde te reageren op onvoorziene dingen. In dit geval handelde de pilot met voorbeeldige snelheid en professionaliteit, waarbij hij een potentiële impact vermijd zonder de display in gevaar te brengen.
Veiligheid is en blijft onze topprioriteit bij elke luchtdemonstratie.
Bedankt aan alle aanwezigen voor hun enthousiasme en vertrouwen.
We blijven samen vliegen!
Iran heeft vanaf 15 juli ook Boeing 777's.
Op die dag zijn er 5 777-200ER's overgevlogen van Siem Reap, Cambodja naar Iran.
Alle 5 vlogen origineel voor Singapore Airlines en daarna voor NokScoot (een Thaise low-cost airline dat deels in handen was van Singapore Airlines).
In 2020 werden ze - om bekende redenen - allemaal opgeslagen in Alice Springs, Australië.
In 2023/2024 werden ze overgevlogen naar Lanzhou, China (waarschijnlijk onderhoud) en op 4 en 8 juli dit jaar vlogen ze naar Siem Reap om uiteindelijk op 15 juli direct achter elkaar aan richting Iran te gaan.
Zoals gebruikelijk werden buiten Iran (in dit geval boven Afghanistan) de transponders uitgeschakeld en landden ze in Iran.
De toestellen lijken voor Mahan Air bedoelt te zijn en het zou kunnen dat er nog 5 777's die kant op gaan.
De tussenpartij was het Amerikaanse "Ion Aviation" en toestellen vlogen met een registratie van Madagaskar.
/f/image/L4GZMODtVMDPovTZsDUuiVtl.png?f=fotoalbum_large)
Ruben279 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:59:
[...]
Uitleg van de Ejército del Aire is er inmiddels ook:
Onze piloten zijn getraind om in millennium van een seconde te reageren op onvoorziene dingen.
UNQUOTE
[...]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Nou inderdaad! Om zijn opslag te bespreken denk ik zoalexbl69 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:50:
Tja, kudo's voor zijn reacties inderdaad.cordonbleu schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 02:27:
[...]
Nou inderdaad! Om zijn opslag te bespreken denk ik zo
Maar blijf het vreemd vinden dat dit is toegestaan. Birdstrikes en ander onheil zijn altijd mogelijk, dus vind ik het bijzonder dat - na alle ongelukken die we de afgelopen decennia al hebben gehad - dit soort manoeuvres boven/richting mensenmassa's nog zijn toegestaan.
Ook juridisch is er nog wel wat op aan te merken. Als je naar een (betaalde) show gaat staan er in de regel disclaimers in het ticket, waarbij je aangeeft de gevaren te onderkennen. Zie bijvoorbeeld een deel uit deze disclaimer:
/f/image/zGqnvyunD9RvO4ikOTvcFWb6.png?f=fotoalbum_large)
In dit geval ging het om een show boven een openbaar strand, waar de toegang niet gereguleerd is. Kan de Spaanse luchtmacht wel verklaren dat hun piloten in milliseconden kunnen reageren op onvoorziene zaken, maar misschien is het beter om bij dit soort zaken iets minder risico te zoeken.
De rechter motor heeft een vogel (vogels) ingeslikt en verliest direct vermogen, waardoor asymmetrische thrust. De kist trekt hierdoor naar rechts en verliest hoogte. De piloot corrigeert de ontstane yaw en roll en zoekt direct hoogte. Hij/zij doet hier echt alles goed.alexbl69 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:00:
[...]
Tja, kudo's voor zijn reacties inderdaad.
Maar blijf het vreemd vinden dat dit is toegestaan. Birdstrikes en ander onheil zijn altijd mogelijk, dus vind ik het bijzonder dat - na alle ongelukken die we de afgelopen decennia al hebben gehad - dit soort manoeuvres boven/richting mensenmassa's nog zijn toegestaan.
Ook juridisch is er nog wel wat op aan te merken. Als je naar een (betaalde) show gaat staan er in de regel disclaimers in het ticket, waarbij je aangeeft de gevaren te onderkennen. Zie bijvoorbeeld een deel uit deze disclaimer:
[Afbeelding]
In dit geval ging het om een show boven een openbaar strand, waar de toegang niet gereguleerd is. Kan de Spaanse luchtmacht wel verklaren dat hun piloten in milliseconden kunnen reageren op onvoorziene zaken, maar misschien is het beter om bij dit soort zaken iets minder risico te zoeken.
Ik heb even de eerste 20/30 commentaren gelezen maar ik lees voor het over grote merendeel alleen maar zaken als:killerbee1958 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:44:
Moeite met landen? Het is toch een prima crosswind landing?
Spectaculair om te zien, maar redelijk gebruikelijk voor piloten.
Ziet er spectaculair uit. Toch is het niet zo bijzonder als het er uit ziet.
Vakmanschap!
Zo te zien had het helemaal geen moeite met landen.
Standaard crosswind-landing met standaard vliegtechniek.
Dit ziet er misschien spectaculair uit, en ik kan niet beoordelen hoe hard de dwarswind is, maar dit is de standaard manier van opsturen richting de wind
Ik zie hier niks bijzonders?
Eens hoorcordonbleu schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:44:
[...]
De rechter motor heeft een vogel (vogels) ingeslikt en verliest direct vermogen, waardoor asymmetrische thrust. De kist trekt hierdoor naar rechts en verliest hoogte. De piloot corrigeert de ontstane yaw en roll en zoekt direct hoogte. Hij/zij doet hier echt alles goed.
Eens, de commentaren van lezers laten zien dat die wel weten wat hier gebeurt.PolarBear schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:03:
[...]
Ik heb even de eerste 20/30 commentaren gelezen maar ik lees voor het over grote merendeel alleen maar zaken als:
[...]
Het is de tekst van de nieuws site zelf die ik tenenkrommend vind
teksten als
had moeite met landen (volgens mij niet, piloot doet keurig crosswindlanding)
Niemand raakte gewond (waarom ook, als je dit correct doet is er geen enkel risico op gewonden)
De hele tekst onder het filmpje van de journalist/redacteur suggereert paniek/nood oid terwijl er inderdaad gewoon een keurige (harde) crosswindlanding wordt uitgevoerd
[ Voor 31% gewijzigd door killerbee1958 op 30-07-2025 12:36 ]
Wellicht is het een brandweerwagen (FF of firefighter) die zijn transponder is vergeten uit te zetten voordat ze huiswaarts gingen. Doordat de positie via MLAT wordt berekend zijn de locatie en hoogte incorrect.Commendatore schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:12:
https://www.flightradar24.com/FFMRPN1/3bafd2f6
Heeft iemand enig idee wat hier gaande is?
Het vliegtuig waarmee Defensie hulpgoederen in Gaza dropt, kampt met een technisch probleem. De geplande vluchten gaan daarom voorlopig niet door. Nederland was net begonnen met de voedseldroppings.
Wat er precies is stukgegaan kan de woordvoerder niet zeggen, maar ze heeft het over een ‘bewegend onderdeel’.
De Hercules in kwestie, G-988, heeft een bewogen verleden... In 1984 geleverd aan de US Navy als KC-130 tanker variant, maar snel omgebouwd naar EC-130Q variant voor communicatie met SSBNs. In 1991 in storage gegaan, in 1996 verkocht aan een tussenhandelaar, die hem in 2004 verkocht aan Nederland. In 2009 pas weer de eerste vlucht na een refurbishment, en in 2010 formeel in dienst.
De G-781 heeft dezelfde route afgelegd, maar is nog ouder... 1978

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
747 Raakt baan met rechter buitenmotor bij crosswindlanding in harde wind door Tyfoon
https://www.nu.nl/319085/...ij-landing-in-taiwan.html
Is UPS 747-8F. Nog iets meer info op X:
https://x.com/aviationbrk/status/1955653295021916574
Zoiets @Hmmbob ?
[ Voor 49% gewijzigd door basmq op 14-08-2025 13:16 ]
Gewoon link-dumpen is hier niet gebruikelijk. Kan je een beetje context bij je link geven?
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik had gehoopt op Transavia nieuwste Airbus A321 Neo toestel
[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 17-08-2025 14:39 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Het landingsgestel kan wel tegen een stootje, en als de piloten de landing doorgezet hebben zal het wel meevallen.Van der Berg schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:21:
Bij het landen kwamen wij erg hard op de grond, waardoor wij eerst weer de lucht in gingen en vervolgens weer de grond raakte. Ik kan waarschijnlijk van geluk spreken dat er niks gebeurd is. Het leek mij op een "wind shear" waar heel snel in wind snelheid of richting over een korte afstand veranderd. Waar ik ook aan denk dat de snelheid van naderen te hoog is geweest.
Daar hoef je niet op te hopen, dat kun je zien bij het boeken. En aangezien die andere piloten nodig hebben kun je er van uitgaan dat er geen last-minute wissel gaat gebeuren.Van der Berg schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:21:
Ik had gehoopt op Transavia nieuwste Airbus A321 Neo toestel
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
En daar ging mijn koffie over het toetsenbord..Van der Berg schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:21:
. Ik kan waarschijnlijk van geluk spreken dat er niks gebeurd is.
Beetje te veel drama...
Niks gebeurd.
Heeft het nieuws niet gehaald
Geen ambu voor welke passagier.
Toestel heeft gewoon op eigen kracht de gate gehaald...
Gewoon een gevalletje niet elke landing is het zelfde. Soms boter zacht.
En soms iets minder.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Sail inderdaad.oohh schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:08:
Enig idee waarom die vier F35s net over Amsterdam in formatie vlogen? Boven het centrum gingen ze uit elkaar. Ik gok dat het voor SAIL was, maar kan er niks over vinden. Wel flink wat herrie, en het bleef ook relatief lang aanhouden.
En dan is geluidshinder in eens geen probleem
Schiphol word helemaal dood gemaakt door geluidshinder maar een paar straaljager laag over de stad heen om een paar bootjes te begroeten.
Geen probleem.
Daar geven ze dan wel vergunningen vooruit.
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Overdrijven is ook een vak.ravw schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:45:
[...]
En dan is geluidshinder in eens geen probleem![]()
Schiphol word helemaal dood gemaakt door geluidshinder maar een paar straaljager laag over de stad heen om een paar bootjes te begroeten.
Geen probleem.
Daar geven ze dan wel vergunningen vooruit.
Een vlucht eens per vijf jaar overdag is wel iets anders dan bijna structureel uit je diepe slaap gehouden worden

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Straaljager. Het was één F35. Source: ik stond er recht onder.
En holy shit dat ding maakt een teringlawaai
Edit: ik zie inmiddels een filmpje met meer dan één, dus die andere drie zijn denk ik al afgesplitst ergens waar ik ze net niet kon zien. Maar één is al oorverdovend laat staan vier

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 20-08-2025 23:18 ]
Dat vliegveld ligt er al iets van 100 jaar, je (de klagende bewoners) gaat er zelf wonen, dus niet klagen.franssie schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:55:
[...]
Overdrijven is ook een vak.
Een vlucht eens per vijf jaar overdag is wel iets anders dan bijna structureel uit je diepe slaap gehouden worden
[ Voor 3% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-08-2025 00:19 ]
AT5 quote:CyBeR schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:07:
[...]
En holy shit dat ding maakt een teringlawaaiD'r kwamen ook drie legerhelicopters achteraan en die zijn muisstil in vergelijking.
Edit: ik zie inmiddels een filmpje met meer dan één, dus die andere drie zijn denk ik al afgesplitst ergens waar ik ze net niet kon zien. Maar één is al oorverdovend laat staan vier
"Ik ben 54, ik had eventjes een 9/11-gevoel. Zo heftig was het"
Bewoner De Pijp

De grap is ook dat 't heel opeens op komt omdat het geluid voornamelijk naar achter gaat dus 't is niet alsof je ze ver van tevoren al aan hoort komen. Daarom had ik ook niet door dat er meer dan een was, tegen de tijd dat ik 'm kon horen (ik stond zo'n beetje bij de passenger terminal, net voorbij de Zr. Ms. Evertsen) waren de andere drie al lang en breed weg.
Begint dat debiele gegil als er een keer wat aparts gebeurd hier nu ook al bon ton te worden?CyBeR schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:07:
[...]
En holy shit dat ding maakt een teringlawaaiD'r kwamen ook drie legerhelicopters achteraan en die zijn muisstil in vergelijking.
Amerikaanse toestanden
Lol, ik woon vlak bij een van de twee F-35 velden en hier kijkt niemand er meer van opCyBeR schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:40:
Ja die reacties zijn natuurlijk weer lekker overdrevenMaar ik stond tussen honderden mensen en iedereen stond direct stil en naar boven te kijken. Maar goed als je 't niet gewend bent en je herkent ook niet dat 't "gewoon" een F-35 is kan ik me wel voorstellen dat je schrikt want het geluid wat er uit komt is echt van een heel ander kaliber dan je standaard commerciële vliegtuig.
Meer dat het zoiets is van "Oh, wacht effe, er stijgt een vliegtuig op" als je net zit te bellen

(en dat is maar 2x per dag of zo, en dan heb je 5 min wat extra geluid buiten). * Hmmbob vindt het allemaal prima.
Vader van een maat van mij had een boederij op het oog precies onder aanvliegroute militair vliegveld. Was toch wel een droom van hem om na zijn pensioen een beetje in de tuin te zitten op zijn grasmaaier terwijl de jachtvliegtuigen laag over zouden vliegen.Hmmbob schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:16:
[...]
Lol, ik woon vlak bij een van de twee F-35 velden en hier kijkt niemand er meer van op
[...]
* Hmmbob vindt het allemaal prima.
1:48
https://youtu.be/G7tOCjJg7lo?feature=shared
[ Voor 6% gewijzigd door Dusty322 op 28-08-2025 20:35 ]
Kistwissel is dagelijkse kostCyBeR schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:23:
[...]
Daar hoef je niet op te hopen, dat kun je zien bij het boeken. En aangezien die andere piloten nodig hebben kun je er van uitgaan dat er geen last-minute wissel gaat gebeuren.
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Maar van 737-800 naar A321 Neo niet, dunkt me
Waarom niet? Het heeft wat meer voeten in aarde dan het wisselen van een zelfde type machine, maar er staat niet voor niets crew elke dag standby.Hmmbob schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:35:
[...]
Maar van 737-800 naar A321 Neo niet, dunkt me
Ook op de grote machines wordt wel eens een Airbus voor een Boeing op de dag zelf verwisseld.
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1