Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 17:32

MBV

CyBeR schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 01:30:
Ik had het ook niet over vliegend erfgoed? Een statisch museumstuk kost, zeker als 'ie binnen staat, beduidend minder om te onderhouden.
Er staat al een F70 op display, en een F27 bij de ingang. Een vliegende F70 met weinig uren zal veel waard zijn, een stuk meer dan dat rijtuigje in het spoorwegmuseum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

MBV schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:34:
[...]

Er staat al een F70 op display, en een F27 bij de ingang. Een vliegende F70 met weinig uren zal veel waard zijn, een stuk meer dan dat rijtuigje in het spoorwegmuseum.
Een F100 dacht ik, waar je niet in kunt. (Maar die wel op de airco staat aangesloten?) En een commerciele F70/100 is wel iets anders dan een VIP-uitvoering.

En ik weet niet, volgens mij hebben we er minder voor gekregen dan een gemiddelde Rembrandt kost.

Maar goed jullie houden blijkbaar niet van erfgoed. Prima, gaan we gewoon alle Nederlandse shit verkopen, alles lekker naar het buitenland, hebben we niks meer. Geschiedenis, wat moet je d'r mee.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 24-07-2024 11:24 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
In Nepal zijn 18 mensen om het leven gekomen bij een vliegtuigongeluk. Het toestel kwam direct na het opstijgen bij de hoofdstad Kathmandu in de problemen en stortte neer. Op een video is te zien hoe het vliegtuig vlam vat.

Lokale media melden dat de piloot de enige overlevende is. Hij is zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht.

Aan boord zouden vooral technici zijn geweest. Het toestel van Saurya Airlines, dat binnenlandse vluchten aanbiedt, was op weg naar de plaats Pokhara voor onderhoudscontroles. Die stad ligt ongeveer 200 kilometer ten westen van Kathmandu.

Op foto's is te zien hoe de rampplek bezaaid ligt met brokstukken. Waardoor het vliegtuig in de problemen kwam, is niet bekend. Op het moment van de crash zou er slecht zicht zijn geweest.

Tribhuvan International Airport bij Kathmandu is een van de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld, onder meer omdat het maar één landingsbaan heeft. Bovendien is het een moeilijke landingsplek vanwege de hoge bergen die eromheen liggen.
Bron: https://nos.nl/artikel/25...-piloot-enige-overlevende

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2024/07/24/1112693/1024x576a.jpg

ASN entry: https://asn.flightsafety.org/wikibase/404084

Gaat dus om 9N-AME van Wikipedia: Saurya Airlines. een 21 jaar oude Bombardier CRJ-200, First flight 10 april 2003: https://www.airfleets.net/ficheapp/plane-crj-7772.htm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av7oqRpDIGrkyKHv66psFGsGW0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3iODzw1UlNPyrddipTsiFJYD.jpg?f=user_large

Behoorlijk linke luchthaven dus: Wikipedia: Tribhuvan International Airport

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 24-07-2024 12:51 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:42
Staat nog niet in de 10 gevaarlijkste luchthavens dus valt mee.
Tenzing-Hillary Airport in Lukla, Nepal staat wel op 1

Wij als Nederlanders hebben zelf de meest gevaarlijke airports in de wereld, na Tenzing-Hillary Airport, komen,. Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, Caribisch Nederland, en Princess Juliana International Airport, Sint Maarten, Caribisch Nederland op 3.

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ravw schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:35:
[...]

Staat nog niet in de 10 gevaarlijkste luchthavens dus valt mee.
Tenzing-Hillary Airport in Lukla, Nepal staat wel op 1

Wij als Nederlanders hebben zelf de meest gevaarlijke airports in de wereld, na Tenzing-Hillary Airport, komen,. Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, Caribisch Nederland, en Princess Juliana International Airport, Sint Maarten, Caribisch Nederland op 3.
Die laatste is niet van ons (volgens de mensen op dat eiland, staatsrecht en internationaal recht).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Freee!! schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:42:
[...]

Die laatste is niet van ons (volgens de mensen op dat eiland, staatsrecht en internationaal recht).
Is Princess Juliana airport on the Dutch side?
PRINCESS JULIANA INTERNATIONAL AIRPORT
Considered one of the busiest international airports in the region, Princess Juliana International Airport (SXM) serves as a hub. It is located on the Dutch side of the island, 10 miles (15 km) northwest of Philipsburg.

:D

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:23
De Nederlandse kant van het eiland, maar het is niet Nederland. Dat hebben we/ze een tijdje terug zo afgesproken. Grappig genoeg is de andere kant wel EU-grondgebied (incluis EU data roaming).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
wibblemoo schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:16:
De Nederlandse kant van het eiland, maar het is niet Nederland. Dat hebben we/ze een tijdje terug zo afgesproken. Grappig genoeg is de andere kant wel EU-grondgebied (incluis EU data roaming).
Ja klopt , maar het blijft vreemd.
want dat europeese deel is dan weer geen lid van de Europese Unie want ze hebben een eigen munt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:18
ravw schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:19:
[...]

want dat europeese deel is dan weer geen lid van de Europese Unie want ze hebben een eigen munt. :D
Zweden is onderdeel van de EU maar heeft een eigen munt?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Maarten_E schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:22:
[...]
Zweden is onderdeel van de EU maar heeft een eigen munt?
Denemarken en Polen ook (om maar twee te noemen, er zijn er nog meer).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 15:23
wibblemoo schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:16:
Ik moet mijzelf corrigeren: het Franse deel van Sint-Maarten is geen EU-grondgebied maar overzees gebied binnen de EU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:06

Daniel

Kapitein NCC-1701
wibblemoo schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:00:
[...]

Ik moet mijzelf corrigeren: het Franse deel van Sint-Maarten is geen EU-grondgebied maar overzees gebied binnen de EU.
Correct. Dit geldt overigens óók voor het Nederlandse deel van Sint-Maarten dus in die zin hebben het Franse en Nederlandse deel geen verschillende status. Deze indelingen worden al snel vreselijk ingewikkeld want Curacao, Aruba, Sint Maarten, Bonaire, Saba en St. Eustatius hebben allemaal dezelfde status binnen de EU, maar de eerste drie zijn more or less zelfstandige landen terwijl de laatste drie speciale Nederlandse gemeenten zijn (en dus bijvoorbeeld ook stemmen in Nederlandse verkiezingen) zonder onderdeel van de EU te zijn.

Anyway, offtopic :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ravw schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:19:
[...]

Toen ik daar lang geleden net na de invoering van de euro op zeilvakantie was, was het zeer lucratief om per tent te beslissen of we in euro of dollar betalen, de wisselkoersen op de menukaarten scheelden soms wel dertig procent :9B

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:22:
[...]
<>
Maar goed jullie houden blijkbaar niet van erfgoed. Prima, gaan we gewoon alle Nederlandse shit verkopen, alles lekker naar het buitenland, hebben we niks meer. Geschiedenis, wat moet je d'r mee.
Dat is dan ook weer wat negatief.
Maar om terug te komen op die Fokker, ik vind de kist niet speciaal, maar jij het interieur wel , en daar snap ik je wel.
Dus als het interieur in een museum zou komen te staan dan zou dat wel gaaf zijn. Kan gewoon in een grote buis, hebben ze in EHLY wel meer opstellingen van.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Air France-KLM en SAS hebben codeshare- en interline-overeenkomsten ondertekend
Deze overeenkomsten hebben ook betrekking op de voordelen van het loyaliteitsprogramma en ze zullen op 1 september 2024 in werking treden, wanneer SAS officieel toetreedt tot de SkyTeam-alliantie, waarvan Air France-KLM een van de oprichters is.
Bron Eng talig
https://aeronewsglobal.co...and-interline-agreements/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

wibblemoo schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:00:
[opa aan] Ja, daar weet ik nog alles van. Mijn eerste grote trip was St Maarten (Fr en NL) en Guadeloupe in 1992, en toen mocht je binnen wat toen nog de EEG heette, 3 liter sterke drank meenemen. Ik had in Guadeloupe flink wat rum ingeslagen, werd tegengehouden op Schiphol en toen gingen ze mijn rugzak leeghalen. Ik een gemoedelijk gesprekje vragen "Frankrijk is EEG dus 3 liter" "ja" "Guadeloupe is Frankrijk" "ja" "dus Guadeloupe ook 3 liter" "nee, dat dus niet". Ik had 2.7 liter bij me, kreeg de 0.7 liter kado vanwege het misverstand (pre-internet!) en moest de belasting betalen voor de 1 liter. Ik had niet genoeg geld en moest dus eerst de Franse franken omwisselen. Dat terwijl mijn ouders door het raam van de aankomsthal keken en zich afvroegen wat ik nou weer misdaan had :+

(de belasting was meer dan de rum gekost had en ik ben geen sterke drank drinker, het waren vooral geschenken voor anderen)

[opa uit]

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 25-07-2024 00:51 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
@gambieter LOL ja dat zijn leuke dingen die je niet snel zou vergeten...
Had ik een keer met een oude vriendin , met de auto naar Duitsland en haar dochter was mee.
Bij de grens controle en we werden er uitgehaald (2006)
Ach niets te verbergen dus laat ze hun gang maar gaan?
werden er vragen gesteld of we nog dingen wilde aangeven en bla bla , het woordje drugs viel.....
Nee zegt me vriendin, we blowen niet mijn zoon wel maar die is niet mee.
Oke ..
Zegt die dochter van haar in eens: Ma jij had toch die voor gedraaide in de kofferbak van de auto gelegd van de week?
want anders zou hij weer de hele dag blowen.
me vriendin en ik ...... oops die liggen nog achter in.

En ja hoor we moesten ze pakken , er waren gelukkig maar 3 voor gedraaide en gelukkig waren de zakjes met de .... ( weet niet wat daar in zat ben niet zo bekent met die zooi) er uit.
Maar gelukkig ook door dat hij zag dat we schokken en onze uitleg begreep mochten we ook door gaan.
Maar die dochter heeft wel even een lesje geleerd dat ze op de juiste moment even haar mond moet houden.
maar je schrik wel even.
Daar ging bijna mijn leven zonder in aanraking te komen met OVJ.
gelukkig tot op heden nooit met de politie of wat in aanraking gekomen.
1 prent ooit eens door rood( was oranje ) maar ja die vent wilde gewoon zijn zijn gram halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 14:28
Ruben279 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:03:
Naast het geldtekort voor deze prachtige antieke vliegtuigen speelt er binnenkort nog een enorm probleem voor ze.

De Europese Commissie heeft namelijk Avgas (100LL) per Q4 2025 verboden.
Dan zal bijv. de DC-3 Dakota niet meer kunnen vliegen. Maar volgens de minister (https://www.tweedekamer.n...2023Z07532&did=2023D17723) blijft dan ook een derde van alle Cessnaatjes etc. aan de grond….

Maar daarna niks meer van gehoord nog.
Heb er ook nog weinig PPL vliegers over gehoord.
Dat is zeker wel een hot item. Er wordt driftig gezocht naar alternatieven of uitstel zolang er nog geen alternatief is. UL94 is een mogelijk alternatief maar ook het vervangen van motoren naar diesel / JetA1. Dat brengt alleen weer andere nadelen met zich mee, waaronder zeer hoge kosten.

Dus zolang het nog mag vliegen we nog door op onze 100LL Cessna. Gezien de relatief kleine hoeveelheid brandstof voor deze groep vliegers is de milieu impact gering.

[ Voor 8% gewijzigd door TukkerTweaker op 27-07-2024 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:13
Over AVGAS gesproken, gisteren even een tussenstop gemaakt op Friedrichshafen (EDNY) vanaf daar worden door Zeppelin NT bijna continu rondvluchten uitgevoerd met Zappelins.

Die Zappelins vliegen dus ook nog op AVGAS, want deze trailer reed bij het restaurant langs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnenhsjIY6hdzJxzSE-ZYIU7Bng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPyAshkNcQk8ZMqmyfHW196W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl6gOm6C-p_lEyXkINagDAIu-OM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZ35c6O9jOBs1pUaltYKdUcR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Ruben279 op 27-07-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
Ruben279 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:51:
Over AVGAS gesproken, gisteren even een tussenstop gemaakt op Friedrichshafen (EDNY) vanaf daar worden door Zeppelin NT bijna continu rondvluchten uitgevoerd met Zappelins.

Die Zappelins vliegen dus ook nog op AVGAS, want deze trailer reed bij het restaurant langs.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt, wordt door een Lycoming aangedreven die je ook in veel C172's en andere kisten tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
John Travolta's kennen we allemaal wel als film acteur maar hij is denk ik ook wel een van de meest ervaren piloot op de wereld.
En ook echt wel een hele grote luchtvaart liefhebber is.
En hij bezit er ook aardig wat vliegtuigen.

https://youtu.be/S6n0S1Uah1k?feature=shared

[ Voor 14% gewijzigd door ravw op 29-07-2024 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dusty322
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-08 23:39
TukkerTweaker schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:31:
[...]

Dat is zeker wel een hot item. Er wordt driftig gezocht naar alternatieven of uitstel zolang er nog geen alternatief is. UL94 is een mogelijk alternatief maar ook het vervangen van motoren naar diesel / JetA1. Dat brengt alleen weer andere nadelen met zich mee, waaronder zeer hoge kosten.

Dus zolang het nog mag vliegen we nog door op onze 100LL Cessna. Gezien de relatief kleine hoeveelheid brandstof voor deze groep vliegers is de milieu impact gering.
Op Seppe zijn de brandstoftanks al omgewisseld. De bowser had voorheen de mogas die 'mijn' Aquila tankte. Nu tanken de Avgas 100LL bij de bowser en de UL94 bij de middelste pomp. De Aquila's (Rotax) en 1 Tecnam met Lycoming zijn inmiddels goedgekeurd voor UL94. Uit veiligheid blijft de rest op 100LL vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vliegongeval bij Breda International Airport: Dode bij vliegtuigcrash A58, piloot was de enige aan boord
Een klein vliegtuig is woensdagmiddag iets na een uur neergestort op de A58 bij de afslag Sint-Willebrord. Bij de crash is de piloot omgekomen. Op de snelweg vanuit Breda in de richting Bergen op Zoom liggen veel brokstukken op de weg. De snelweg is in beide rijrichtingen dicht.

Het toestel is na de crash in brand gevlogen. De rookpluim was in de wijde omtrek te zien. Rond kwart over een was er geen rook meer zichtbaar. De snelweg ligt wel nog bezaaid met brokstukken. Er zijn ook sporen van de crash in de berm naast de weg te zien.

De piloot was de enige aan boord van het vliegtuig. Er zijn ook geen andere voertuigen bij de crash betrokken. Het is nog onduidelijk waardoor het toestel is neergestort, meldt de Veiligheidsregio. Veel hulpdiensten zijn ter plaatse.

Op het neergestorte vliegtuig is een logo van vliegschool Breda Aviation te zien. De vliegschool kan woensdagmiddag niet bevestigen dat het om een toestel van de school gaat. Wel zegt de vliegschool op dit moment 'volgens protocol te handelen'.

Twee luchtvaartonderzoekers gaan naar de plek van de crash toe om onderzoek te doen. Dat meldt de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De Onderzoeksraad rukt uit bij hevige ongevallen of andere incidenten en verricht altijd het eerste technisch onderzoek ter plaatse. Ook de politie doet onderzoek.

Een ooggetuige zag de vliegtuigcrash voor zijn ogen gebeuren. "We waren er denk ik 150 meter vandaan", vertelde hij woensdagmiddag op Omroep Brabant-radio. "Ik zag vanuit de bus ineens iets omlaag komen. Dat was het vliegtuig. Op het moment dat 'ie omlaag ging, zagen we een vuurbal en het was gebeurd."
toon volledige bericht

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 08:49
Uit beelden op X lijkt erop dat het een Aquila van Breda Aviation is. Op X wordt gesuggereerd dat het de PH-BAG is maar op adsb.fi kun je zien dat de PH-BAN (tot 10:38Z) circuitjes aan het maken was, dus goede kans dat die het is. Volgens Aviation Safety Network is het inderdaad de PH-BAG. Seppe had de 06 in gebruik op dat moment, dan ligt afrit Sint Willebrord ongeveer onder crosswind. Ik ben benieuwd wat daar mis is gegaan want dat vind ik een beetje een atypisch punt in het circuit om zomaar de controle te verliezen.

[ Voor 21% gewijzigd door Bacchus op 31-07-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Piloot van neergestort vliegtuigje op A58 volgde vlieglessen......
Oei dus bezig met een solo vlucht ..

https://www.nu.nl/binnenl...sen-weg-langer-dicht.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Bacchus schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:24:
[...]crosswind. Ik ben benieuwd wat daar mis is gegaan want dat vind ik een beetje een atypisch punt in het circuit om zomaar de controle te verliezen.
Zonder te speculeren wat hier gebeurd is, een klimmende bocht na takeoff is niet een heel rare plek om in een stall terecht te komen. Gebeurt helaas te vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
Fly-guy schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:19:
[...]

Zonder te speculeren wat hier gebeurd is, een klimmende bocht na takeoff is niet een heel rare plek om in een stall terecht te komen. Gebeurt helaas te vaak.
Normaal max 15 graden hellingshoek inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:16
[...]

Dat was ook mijn redernering, klimmende bocht met te weinig snelheid en te veel hellingshoek. Gevolg een wingdip die niet goed wordt hersteld en op de 700 voet waar je daar zit ben je nagenoeg kansloos helaas. Maar het blijft speculatie en we zullen moeten wachten op het rapport van de OVV

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
[...]

Hij was al aardig lang in de lucht dus van een take off is geen spraken , lijkt wel of hij al dat hij met de nadering bezig zas naar Seppe toeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwHTfFWLHMZw1DRdqPt3UnDljCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q4gOJnKfDctWWwnYtFEZfajN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:45
ravw schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:54:
[...]

Hij was al aardig lang in de lucht dus van een take off is geen spraken , lijkt wel of hij al dat hij met de nadering bezig zas naar Seppe toe[Afbeelding]
Dat lijkt mij op circuit vliegen. Dus veel touch and goes om landingen te oefenen. Of het nou een takeoff vanuit stilstand is of een touch and go maakt niet veel uit. Het vliegpad is hetzelfde. Een overtrek in een klimmende bocht klinkt plausibel, helemaal als je niet gecoördineerd vliegt.

Een overtrek in het circuit komt overigens wel vaker voor als men van base naar final draait waarbij men de centerline overshoot en het corrigeert met extra bank angle en/of verkeerd gebruik van het rudder. Dit speelt niet echt een rol bij het draaien naar crosswind vanuit de takeoff/ upwind. Het is afwachten wat uit het onderzoek naar voren komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:08
De exacte vlucht is ondertussen niet meer te vinden op Flightradar (of toch de gratis versie), maar 2 weken geleden hoorde ik hier nogal duidelijk een vliegtuig vrij laag zitten en veel kabaal maken. Gebeurt wel vaker aangezien ik blijkbaar onder een aanvliegroute (of hoe je het ook noemt) voor OST zit, ook al zit ik er ongeveer 35 km van… Maar deze kwam wel erg laag te zitten.

Uiteraard even een kijkje naar buiten gaan nemen en toen bleek het om een nogal speciaal toestel te gaan met een soort van “schotel” :+ Het ging blijkbaar om LX-N90445, een toestel van de NAVO. Kwam ook meerdere keren voorbij, gevolgd door een aantal gevechtsvliegtuigen. Duidelijk een soort van oefening, maar toch wel bijzonder om een niet alledaags toestel zo dicht boven je kop te hebben:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Boeing E-3A Sentry (LX-N90445 - NATO) 21/07/2024 #3

Hier zelfs nog iets beter, maar met een bonus vinger voor de lens :F

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Boeing E-3A Sentry (LX-N90445 - NATO) 21/07/2024 #1

[ Voor 9% gewijzigd door SanderH_ op 04-08-2024 21:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 08:49
SanderH_ schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:07:
Uiteraard even een kijkje naar buiten gaan nemen en toen bleek het om een nogal speciaal toestel te gaan met een soort van “schotel” :+ Het ging blijkbaar om LX-N90445, een toestel van de NAVO. Kwam ook meerdere keren voorbij, gevolgd door een aantal gevechtsvliegtuigen. Duidelijk een soort van oefening, maar toch wel bijzonder om een niet alledaags toestel zo dicht boven je kop te hebben:
Jij woont niet in Brunssum zeker? Brunssummers kunnen aan het motorgeluid horen welke AWACS overvliegt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat is dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4U_CSnGisOT-S3f7gRTUuj7_oY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnUkbsRNrqqwL3dZNp1B28Fo.jpg?f=fotoalbum_large

Niets op adsb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Weesp, echt Zwarte streep

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 07-08-2024 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
Heb de hele avond al de scanner aan staan, maar is me niks opgevallen qua apart type verkeer.
Misschien dat het kwam door de zonsondergang en een kist die toch verder weg vloog dan gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ruben279 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:53:
[...]

Heb de hele avond al de scanner aan staan, maar is me niks opgevallen qua apart type verkeer.
Misschien dat het kwam door de zonsondergang en een kist die toch verder weg vloog dan gedacht?
Ik woon hier al 20 jaar onder een aanvliegroute van EHAM, en ik ken de meeste soorten van 'chem trails' wel ;)
Dit was echt wel een aparte (edit: dus zwart als in roet, later werd het wit als in condens)

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 07-08-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Ruben279 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:53:
[...]

Het laatste. Gewoon een contrail die door (gebrek aan) lichtinval zwart lijkt. Of in de schaduw van een wolk, of nog mooier, in de schaduw van zichzelf (zon staat dan precies achter het vliegtuig).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-08 15:23
Zelf compleet gemist, hoewel ik wel wist dat er aan het toestel gewerkt werd, maar de 'Hawaii Mars' heeft vorige week voor het eerst in 8 jaar weer gevlogen! Dit ter voorbereiding van de allerlaatste vlucht naar BC Aviation Museum in Victoria, Canada.

Van de 7 gebouwde Martin JRM Mars toestellen zijn er nog 2 over, Philipinne Mars en Hawaii Mars zijn beide eigendom van Coulson Flying Tankers als blus vliegtuigen voor bosbranden. Hawaii Mars de enige in flying condition, Philipinne heeft in 2007 voor het laatst gevlogen voor zover ik vinden kan.

Philipinne (door Coulson geverfd in de originele US Navy kleurstelling) is verkocht aan Pima Air & Space Museum en wordt daar verwacht aan het eind van het jaar. Maar ik kan niks vinden over opknapwerkzaamheden aan Philipinne, dus mogelijk gaat die er in onderdelen heen.

Bekijk op YouTube
FIRST FLIGHT IN 8 YEARS! - Hawaii Mars Startup, Taxi & Test Flight on Sproat Lake

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 08-08-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Jammer, Weer een legende die er mee stopt en met pensioen gaat.
Maar gelukkig word die wel behouden en gaan er geen andere dingen van gemaakt worden.

[ Voor 40% gewijzigd door ravw op 08-08-2024 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb ze op dit moment liever (binnen) in een museum staan dan buiten in weer en wind langs de kant van een meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:14
YouTube: Plane crashes in Brazil with more than sixty on board

Dit is wel erg letterlijk 'uit de lucht vallen'. Benieuwd wat daar mis is gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Anakha schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:37:
YouTube: Plane crashes in Brazil with more than sixty on board

Dit is wel erg letterlijk 'uit de lucht vallen'. Benieuwd wat daar mis is gegaan...
Zo te zien gewoon een flat-spin ...
Dat komt bij de ATR 72 wel vaker voor ..
Lage snelheid en ijsvorming worden ze vervelende dingen om te vliegen.
Je valt dan als een baksteen , motoren draaien gewoon en het vliegtuig komt in zijn geheel naar beneden.
Ja blijft een lastige kist om te vliegen bij lage snelheid en dan met ijs al helemaal.
Het is te voorkomen door gas te geven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
ravw schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:45:
[...]

Zo te zien gewoon een flat-spin ...
Dat komt bij de ATR 72 wel vaker voor ..
Lage snelheid en ijsvorming worden ze vervelende dingen om te vliegen.
Je valt dan als een baksteen , motoren draaien gewoon en het vliegtuig komt in zijn geheel naar beneden.
Ja blijft een lastige kist om te vliegen bij lage snelheid en dan met ijs al helemaal.
Het is te voorkomen door gas te geven
Dit lijkt meer een spin. Er is een sigmet met severe icing in het gebied waar ze vlogen. Icing zou dus inderdaad kunnen.
WSBZ23 SBGL 091525
SBCW SIGMET 9 VALID 091530/091930 SBCW - SBCW CURITIBA FIR SEV ICE FCST WI
S2024 W05806 - S2204 W05801 - S2221 W05549 - S2359 W05525 - S2349 W05440 -
S2418 W05416 - S2422 W05417 - S2439 W05316 - S2848 W04527 - S2645 W04345 -
S2356 W04006 - S2140 W04452 - S2248 W04546 - S2314 W04552 - S2338 W04639 -
S2307 W04734 - S2220 W04955 - S2020 W05127 - S1809 W05326 - S1823 W05638 -
S2045 W05321 - S2209 W05437 - S2024 W05806 FL120/210 STNR NC=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
upclocker schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:54:
[...]

Dit lijkt meer een spin. Er is een sigmet met severe icing in het gebied waar ze vlogen. Icing zou dus inderdaad kunnen.

[...]
ijs op de vleugels , geen de-icing pitot tube aan
Lage snelheid vliegen dat hij aangeeft en ice op de vleugels dan is het met een ATR zo gebeurd.
Zo aan de spin te zien lijkt me dit wel de enige wat er aan de hand is.
Maar blijft gewoon vreselijk

[ Voor 3% gewijzigd door ravw op 09-08-2024 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Even een aanvulling

De FlightRadar24 site wijst erop dat in het gebied waarin de crash plaatsvond ten tijde van het incident een waarschuwing voor severe icing gold, onder meer op de hoogte waarop het toestel vloog.

:'( :'( :'(

https://www.upinthesky.nl...ichtbij-bestemming-video/

Betrouwbare bronnen:
ondanks oproep pilot aan tower voor hoogtedaling vanwege ijsvorming aan VLIEGTUIG; toren weigerde!
:( :( :( :(
Kan hier zo giftig om worden.

[ Voor 36% gewijzigd door ravw op 09-08-2024 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Brengt dan weer de vraag op wie nu het vliegtuig vliegt. Bij icing zou ik dalen en vliegtuigen in de omgeveing en ook ATC informeren (en in die volgorde), geen toestemming vragen. Maar ik ben dan maar een simpele zeiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
franssie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:35:
Brengt dan weer de vraag op wie nu het vliegtuig vliegt. Bij icing zou ik dalen en vliegtuigen in de omgeveing en ook ATC informeren (en in die volgorde), geen toestemming vragen. Maar ik ben dan maar een simpele zeiler.
Dat heeft die gedaan maar de ATC heeft geweigerd hier gehoor aan te geven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ravw schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

ATC zou ik dus niet naar luisteren maar instrueren als ik in die situatie zat. Maar misschien vind ik mijn eigen leven en dat van de opvarenden wat belangrijker en is en een cultuurverschil.

Hoe dan ook een voorkoombaar ongeluk bij de juiste communicatie lijkt mij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:43

Sandyman538

SandstorM [148839]

ravw schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Gezagvoerder is altijd eindverantwoordelijk over de veiligheid van het toestel. Dus kan een weigering van ATC altijd overrulen. Verder zou ik niet een al te stellige opinie innemen over dit voorval als niet alle feiten en de context bekend is.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
franssie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:45:
[...]

ATC zou ik dus niet naar luisteren maar instrueren als ik in die situatie zat. Maar misschien vind ik mijn eigen leven en dat van de opvarenden wat belangrijker en is en een cultuurverschil.

Hoe dan ook een voorkoombaar ongeluk bij de juiste communicatie lijkt mij.
Weet niet of de bronnen goed zijn maar blijkt dat de De icing INOP was waardoor de piloten snel wilde dalen maar hier dus geen toestemming voor kregen ........

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 14:28
ravw schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:18:
ondanks oproep pilot aan tower voor hoogtedaling vanwege ijsvorming aan VLIEGTUIG; toren weigerde!
:( :( :( :(
Kan hier zo giftig om worden.
Als het verhaal van de niet werkende de-icing installatie klopt kan je beter giftig worden van airlines die hun toestellen niet aan de grond houden als er gebreken zijn aan systemen zijn die ze onderweg nog eens nodig zouden kunnen hebben.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravw
FredvZ schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 00:11:
[...]

Als het verhaal van de niet werkende de-icing installatie klopt kan je beter giftig worden van airlines die hun toestellen niet aan de grond houden als er gebreken zijn aan systemen zijn die ze onderweg nog eens nodig zouden kunnen hebben.
Ja maar je weet hoe sommige zijn.......
kijk de zaak van Boeing nu maar eens alles voor de money

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Zoontje van mijn vriendin vloog vorige week terug van Palma naar (oorspronkelijk) Düsseldorf (DUS). Vlucht was echter flink vertraagd (TO 23:48 ipv 18:55) waardoor landen op DUS niet meer mogelijk was en het toestel uitweek naar Münster-Osnabrück (FMO).

Nu was die avond/nacht RW25 in gebruik. Dit toestel maakte echter een doorstart, waarna 17 minuten later landde in tegengestelde richting op RW07 (zie afbeelding hieronder). Frappante is dat er tussen de doorstart en de landing nog een ander toestel 'gewoon' op RW25 landde.

Als ik via Ventusky het weer terugkijk voor dat tijdstip lijkt een hele lichte wind pal op de baan vanuit het noorden te komen, waardoor dit waarschijnlijk geen belemmering was.

Maar is dit normaal? Of komt dit wel vaker voor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WByUK0-RDXBGOrvGtyrH6dTB4AA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rA3ZMwQHAwIpZzc88UKSMqIx.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1D4I56xnXMsCPmXEwZrjhneljI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7G6CETebxW7kofaMNNjQWIWO.png?f=fotoalbum_large

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-08 13:26

Garyu

WW

alexbl69 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:29:
Zoontje van mijn vriendin vloog vorige week terug van Palma naar (oorspronkelijk) Düsseldorf (DUS). Vlucht was echter flink vertraagd (TO 23:48 ipv 18:55) waardoor landen op DUS niet meer mogelijk was en het toestel uitweek naar Münster-Osnabrück (FMO).

Nu was die avond/nacht RW25 in gebruik. Dit toestel maakte echter een doorstart, waarna 17 minuten later landde in tegengestelde richting op RW07 (zie afbeelding hieronder). Frappante is dat er tussen de doorstart en de landing nog een ander toestel 'gewoon' op RW25 landde.

Als ik via Ventusky het weer terugkijk voor dat tijdstip lijkt een hele lichte wind pal op de baan vanuit het noorden te komen, waardoor dit waarschijnlijk geen belemmering was.

Maar is dit normaal? Of komt dit wel vaker voor?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als er geen wind staat maakt het niet echt uit of je linskom of rechtsom naar beneden komt, zeker op een relatief rustig vliegveld als Münster heb je wel meer vrijheid. Waarschijnlijk was dit gewoon makkelijker/ sneller.

Die vertraging is wel vervelend, als je dan ook nog modg uitwijken naar een ander vliegveld helemaal :(

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 10-08-2024 09:33 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 07:37
Zoals ik het begrijp van onze eigen ATC is de verwachting dat een toestel gaat doen wat ze aanvragen (voor dit soort zaken) als je het verzoek negeert of afwijst. Een van de redenen waarom er indien mogelijk een reden wordt aangegeven voor een afwijzing (bv conflicting traffic), en kijken naar andere oplossingen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:05
ijdod schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:35:
Zoals ik het begrijp van onze eigen ATC is de verwachting dat een toestel gaat doen wat ze aanvragen (voor dit soort zaken) als je het verzoek negeert of afwijst. Een van de redenen waarom er indien mogelijk een reden wordt aangegeven voor een afwijzing (bv conflicting traffic), en kijken naar andere oplossingen.
Wat zeg je nu precies?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Dat de luchtverkeersleiding wel nee kan zeggen, maar dat is, in dat geval, slechts een mening. Als de gezagvoerder beslist dat de veiligheid dalen vereist, ga je lekker dalen en kan de luchtverkeersleider toekijken.

Je negeert een instructie niet graag, maar als het alternatief een flat spin is, vul ik graag achteraf de papieren in waarom ik niet luisterde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
Inderdaad een typisch gevalletje van act first, explain later....
Ik zie op ADSBx zo ook niet waarom het niet zou kunnen, zit weinig ander verkeer in de buurt. En noise abatement procedures hebben ze daar vast toch niet zo veel mee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@Bobmeister precies wat @Fly-guy zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Nou, volgens mij kan er vanalles gebeurd zijn en heeft het wel of niet luisteren naar ATC daar in dit geval op Munster niet per se iets mee te maken. De reden van de go-around kan een verstoring van een systeem zijn, een unstable approach, een runway incursion, enzovoort. Als de piloot daarna bepaalt dat hij ook wel de andere kant op kan landen, de wind het mogelijk maakt en er geen noise abatement achtige regels zijn dan kan ATC ook gewoon zeggen: prima, doe maar.

@Fly-guy heeft het over een flat spin, dat is hier niet aan de hand. De luchtverkeersleider zal ook niet toekijken maar zaken regelen zodat de gezagvoerder zijn ding kan doen...

@ijdod een piloot die - bijvoorbeeld vanwege noise abatement - een afwijzing krijgt op zijn gevraagde baan, en vervolgens toch doodleuk op die baan gaat landen heeft echt wel wat uit te leggen als die geen reden heeft als vliegveiligheid of een medisch noodgeval aan boord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:21
Bobmeister schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:25:
Nou, volgens mij kan er vanalles gebeurd zijn en heeft het wel of niet luisteren naar ATC daar in dit geval op Munster niet per se iets mee te maken. De reden van de go-around kan een verstoring van een systeem zijn, een unstable approach, een runway incursion, enzovoort. Als de piloot daarna bepaalt dat hij ook wel de andere kant op kan landen, de wind het mogelijk maakt en er geen noise abatement achtige regels zijn dan kan ATC ook gewoon zeggen: prima, doe maar.

@Fly-guy heeft het over een flat spin, dat is hier niet aan de hand. De luchtverkeersleider zal ook niet toekijken maar zaken regelen zodat de gezagvoerder zijn ding kan doen...

@ijdod een piloot die - bijvoorbeeld vanwege noise abatement - een afwijzing krijgt op zijn gevraagde baan, en vervolgens toch doodleuk op die baan gaat landen heeft echt wel wat uit te leggen als die geen reden heeft als vliegveiligheid of een medisch noodgeval aan boord.
Hier wordt een ongeluk van drie posts geleden met een go around van 2 posts geleden verwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Toch wel een wonder dat hij pressies tussen die huizen is gevallen en niet vol er op die ATR.
Even in een spoiler gezet voor mensen die het niet willen zien en voor weer de zo veelste discussie te beginnen over ramp tourisme
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2aYovYicRaihVp7-K0jVoWCU14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Y3qNwrkgV0WblBuVJYYZ2dQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
ravw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 21:36:
Toch wel een wonder dat hij pressies tussen die huizen is gevallen en niet vol er op die ATR.
Even in een spoiler gezet voor mensen die het niet willen zien en voor weer de zo veelste discussie te beginnen over ramp tourisme
spoiler:
Ja, bijzonder hoe die er net naast 'valt', net als die straaljager een paar jaar geleden bij Leeuwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Bobmeister schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:08:
[...]

Ja, bijzonder hoe die er net naast 'valt', net als die straaljager een paar jaar geleden bij Leeuwarden.
Was toch in Hoogeveen
Maar Hoogeveen waren het er twee dacht ik me nog te herinneren
Jij zal denk ik die in Hengelo bedoelen, die miste ook net een rij huizen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
ravw schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:23:
[...]

Was toch in Hoogeveen
Maar Hoogeveen waren het er twee dacht ik me nog te herinneren
Jij zal denk ik die in Hengelo bedoelen, die miste ook net een rij huizen inderdaad.
De crash in Hoogeveen ken ik niet. Ik lees en zie dat die daar ook net (500 meter) naast een woonwijk en enkele meters naast een huis is neergestort.

De crash in Leeuwarden (bij Bitgum) tijdens de voorbereiding voor de luchtmachtdagen was enkele meters in een meer naast een huis. De piloot is meen ik met zijn schietstoel in een kas enkele meters verderop geland.

De crash in Hengelo kwam overigens ook terecht in een plantsoen in een woonwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Bobmeister schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 22:36:
[...]
De crash in Hoogeveen ken ik niet. Ik lees en zie dat die daar ook net (500 meter) naast een woonwijk en enkele meters naast een huis is neergestort.

De crash in Leeuwarden (bij Bitgum) tijdens de voorbereiding voor de luchtmachtdagen was enkele meters in een meer naast een huis. De piloot is meen ik met zijn schietstoel in een kas enkele meters verderop geland.

De crash in Hengelo kwam overigens ook terecht in een plantsoen in een woonwijk.
Volgens mij is de laatste keer, dat een vliegtuig in Nederland op een woning neerstortte, geweest op 4 oktober 1992.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruben279
Hele leuke video van HeliChris waarin ie een breakdown doet van een offshore vlucht.
Hij vliegt vanaf EHKD (Den Helder) offshore vluchten voor BEL AIR en heeft sinds een tijdje ook een YouTube kanaal gemaakt met al een paar leuke video's online.

Bekijk op YouTube
ATC communication explained. Offshore AW139 flight IFR MCC #aviation #helicopter

Op het kanaal meer video's zonder breakdown commentaar -> https://www.youtube.com/@helichrisPA28

Leuk om het nu ook eens van binnen te zien ipv altijd die kist maar van buiten _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
[b]Bobmeister schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:25:

De context was het van ATC niet mogen dalen ondanks icing bij die ATR, en vergelijkbaar zoals uitwijken voor onweer. Die vallen onder je genoemde vliegveiligheid.

[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 11-08-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Zo die heeft echt een bescherm engel gehad die man.
Zal hem nu wel even een paar dagen vrij geven

_/-\o_

Braziliaan overleeft vliegcrash omdat hij niet mee mocht

https://www.gfcnieuws.com...mer-gecrashte-slm-vlucht/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 14:28
Ik hoop voor die man dat hij niet dezelfde persoon is als deze man:
https://www.nu.nl/buitenl...t-op-passagierslijst.html

Het getuigd allemaal niet echt van een solide bedrijfsvoering bij die club.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
FredvZ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:22:
Ik hoop voor die man dat hij niet dezelfde persoon is als deze man:
https://www.nu.nl/buitenl...t-op-passagierslijst.html

Het getuigd allemaal niet echt van een solide bedrijfsvoering bij die club.
Ja het is wel vreemd dar er meer in het toestel zaten dan aangegeven is op de lijst .
Lekker met gewicht berekenen dan ... je mist toch weer zo 70 a 80 kilo die je er bij had moeten reken.
Nu zal het met dit vliegtuig niet zo probleem wezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
De Martin 'Hawaii' Mars is vannacht aangekomen in het water rondom British Columbia Aviation Museum. Waar ik eerder dacht dat het toestel binnen gestald zou worden, denk ik bij nader inzien dat ze daar niet eens plek voor hebben. Het is een heel erg klein museum. Dus ik hoop dat het toestel in goede staat gehouden wordt en niet zoals veel toestellen bij Aviodrome buiten staat te vergaan.

De Philipinne Mars gaat eind dit jaar naar Pima Air & Space Museum in Arizona, waar helemaal geen water in de buurt is. Hij schijnt wel te gaan vliegen, mogelijk met de motoren van Hawaii Mars die voor de vlucht gewisseld worden. Hij zal dan landen in een geschikt meer, aan land worden gehaald, vleugels eraf, en over de weg naar Pima. Tenminste, dat is wat ik her en der op Facebook groepen lees. En ook daar zal hij waarschijnlijk buiten geparkeerd worden.

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 12-08-2024 13:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ontdek Schiphol: een exclusieve blik achter de deuren van de luchthaven
Voor het nieuwe RTL 5-programma ‘Schiphol Airport’ opent de luchthaven haar deuren. In deze serie staan passie en toewijding centraal en draait alles om het veilig en efficiënt laten verlopen van het reizigersverkeer op één van Europa’s grootste luchthavens. Het programma volgt de mensen die er dagelijks voor zorgen dat passagiers binnen enkele uren aan de andere kant van de wereld kunnen zijn. 'Schiphol Airport' is vanaf dinsdag 27 augustus wekelijks om 20.30 uur te zien bij RTL 5.

Dagelijks werken er vele medewerkers hard om de luchthaven operationeel draaiende te houden. Van floormanager Josée en douaneambtenaren Jan en Dilek, tot grondsteward(ess) Isabel en Ronald en Marechaussees Nick, Bram, Dennis en Jeffrey. Allen spelen zij een cruciale rol in het reilen en zeilen van de luchthaven. Hoe reageren zij tijdens hectische momenten en hoe zorgen zij ervoor dat alles soepel verloopt?

Bekijk op YouTube
Marechaussee te zien in RTL 5-programma ‘Schiphol Airport’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Laatste woorden voor crash ATR 72 (verhaal)

https://www.upinthesky.nl...ndaag&utm_term=2024-08-17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Zal wel aan mij liggen, maar welk verhaal, en laatste woorden?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Illegal_Alien schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 02:12:
[...]

Zal wel aan mij liggen, maar welk verhaal, en laatste woorden?
van uit de text:
Naar verluidt was daarop hoorbaar dat het vliegtuig hoogte verloor toen het zich in het gebied bevond waarvoor een waarschuwing voor severe icing gold. De copiloot vroeg vervolgens wat er aan de hand was en zei op dat moment extra vermogen nodig te hebben om te stabiliseren. Op dat moment viel de ATR 72 naar beneden en een minuut later vond de botsing met de grond plaats.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nf22TZgCRcaTwzmUHQwWYi59bsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZS2pltByxAWOqNkp1KJuEhFD.png?f=fotoalbum_large

Einde van een tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ja gemengde gevoelens hierbij. Mooi tijdperk maar ook het ongeluk van de PH-DDA. Ik zal het geluid erg missen (ze vlogen vaak over mijn woning heen), heerlijk geluid in tegenstelling tot al die jets.
Nog knap dat ze het zolang hebben volgehouden eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
@franssie Voor mij hetzelfde. Regelmatige overvlieger, en was ook vaak vanaf het werk op Schiphol Oost te zien. In juni nog een vlucht mee gemaakt.

Ik snap de argumenten om te stoppen (en dat is niet een 'enkel' ding) overigens wel. Mee eens dat het lang hebben weten vol te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
De eerste A321Neo van KLM is zojuist geland op Schiphol. :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Hierbij nog wat foto's van de ceremonie in Hamburg:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53951437711_ebc06d7775.jpg
KLM_A321N_PH-AXA_20240827_XFW-7 by Dirk Grothe, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53951766879_70f66f73cc.jpg
KLM_A321N_PH-AXA_20240827_XFW-8 by Dirk Grothe, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53951766914_d8315315b2.jpg
KLM_A321N_PH-AXA_20240827_XFW-2 by Dirk Grothe, on Flickr

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GWAJgxpXcA4lMrt?format=jpg&name=large

Zo mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 13:19
Is al bekend op welke routes de eerste kisten ingezet gaan worden?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
Hmmbob schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:56:
Is al bekend op welke routes de eerste kisten ingezet gaan worden?
Initieel enkel Stockholm, Berlijn en Copenhagen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Holy Shit !!

Delta-vliegtuigband ontploft op luchthaven van Atlanta, waarbij twee doden en één ernstig gewond raakten

Twee mensen werden gedood en een derde raakte dinsdag ernstig gewond toen een band ontplofte toen deze werd veranderd in een Delta Air Lines-vliegtuig op Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport.

De explosie vond plaats rond 5 uur 's nachts in de TechOps-onderhoudsfaciliteit van de luchtvaartmaatschappij, waarbij twee Delta-werknemers om het leven kwamen en een andere werknemer van de luchtvaartmaatschappij zwaargewond raakte

Meer info (Engels)
https://nypost.com/2024/0...em_zAoCjrNb-EQqlvSWbxD48A

Hier in het Nederlands
https://www.upinthesky.nl...ndaag&utm_term=2024-08-28

[ Voor 10% gewijzigd door ravw op 28-08-2024 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Piper PA-30-160 Twin Comanche N68GP maakt buiklanding op Maastricht Aachen Airport.

Afbeeldingslocatie: https://i.regiogroei.cloud/70c582c4-4548-3ece-b66a-ab69e02bab9e.jpg?width=1104&height=620&aspect_ratio=1104:620&cb=5fc3876f1553294c3c91b4f568af874a

In de touwen hangend wordt alsnog het landingsgestel uitgeklapt, zie video.

[ Voor 13% gewijzigd door Megalodon_67 op 28-08-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gear up landing -gebeurd wel eens. Later zullen we weten wat, of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
@ravw Banden in algemene zin zijn best berucht, ook in het 'gewone' wegtransport. Dan is er niet eens een enorme druk nodig; en in de luchtvaart is die druk in vergelijking al hoog. 200psi/14 bar of die orde van grootte? 8/9 bar voor een vrachtwagen, 2 bar voor een personenauto of tractor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Groot investeringsplan van 6 miljard euro om Schiphol te verbeteren
Schiphol kondigt het grootste investeringsplan aan in de geschiedenis van de luchthaven om de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen te verbeteren. Schiphol gaat 6 miljard euro investeren in de komende vijf jaar.

(...)

Investeringsportefeuille tussen 2024-2029
Schiphol werkt intensief samen met aannemers aan de investeringsportefeuille, waaronder onderhoud en vernieuwing van de luchtvaartinfrastructuur, renovaties van passagiers- en medewerkersfaciliteiten en het implementeren van innovatieve manieren om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. In de afgelopen maanden openden verschillende nieuwe faciliteiten hun deuren, zoals nieuwe winkels en restaurants in de Lounges. Er is nog veel werk te doen en daarom zullen de onderhouds- en vernieuwingswerkzaamheden de komende jaren doorgaan, bovenop de eerder gepresenteerde investeringsplannen. Tussen 2024 en 2029 investeert Schiphol 6 miljard euro om de luchthavenfaciliteiten te verbeteren. Belangrijke delen van de luchthaveninfrastructuur - waaronder pier C, de bagagekelder, klimaatinstallaties, roltrappen, vliegtuigopstelplaatsen en taxibanen - zijn toe aan groot onderhoud of vernieuwing. Pier A wordt voltooid en nieuwbouwprojecten zoals de nieuwe bagagekelder gaan van start.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• upclocker
Werd eens tijd. Het is triest gesteld met de luchthaven op dit moment. Zowat elke pier kan wel een schoonmaakbeurt en een likje verf gebruiken aan de buitenkant. Daarnaast doen talloze roltrappen het niet en is al meer dan een jaar het dak lek, waar een grote bak onder staat. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Schiphol is de afgelopen twintig jaar uitgewoond, goed om te lezen dat er in het bestuur daar nu eens aandacht voor is.
Het werd steeds meer een LCC haven - ook met de steeds slechtere koffie voor steeds hogere prijzen, alsof je LLC vlucht al begon voordat je de kist in stapte.
Maar tsja, Schiphol is al een tijd geen luchthaven meer maar een vastgoedbedrijf, ben benieuwd of dit gaat veranderen, want ook met minder vluchten is het wel een onderscheidend visitekaartje, dat CDG (overigens ook bij mij) hoger in de ranking staat valt niet aan CDG te wijten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
franssie schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:35:
Schiphol is de afgelopen twintig jaar uitgewoond, goed om te lezen dat er in het bestuur daar nu eens aandacht voor is.
Het werd steeds meer een LCC haven - ook met de steeds slechtere koffie voor steeds hogere prijzen, alsof je LLC vlucht al begon voordat je de kist in stapte.
Maar tsja, Schiphol is al een tijd geen luchthaven meer maar een vastgoedbedrijf, ben benieuwd of dit gaat veranderen, want ook met minder vluchten is het wel een onderscheidend visitekaartje, dat CDG (overigens ook bij mij) hoger in de ranking staat valt niet aan CDG te wijten :+
Orly al eens bezocht?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nee, was ik niet van plan, maar deel gerust je ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
franssie schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:32:
[...]

Nee, was ik niet van plan, maar deel gerust je ervaringen
In het begin van het voorjaar 2019 ben ik wat aan het reizen geweest en toen heb ik ondermeer de luchthavens van Schiphol, CDG en Orly op dezelfde dag bezocht.

Aangezien je CDG zoveel beter vindt dan Schiphol, wou ik de vergelijking maken met Orly. Mij kwam Orly over als gebouwd ergens in de jaren 50-60. Zo ruim CDG en Schiphol overkomen, zo bekrompen voelt Orly aan. Ook de uitstraling voelde toen aan als uitgeleefd en gedateerd.
De boarding area die ik moest gebruiken, deed me deels denken aan een UFO. Soort cirkelvormig, te klein om alle mensen voor 3 of 4 gates te ontvangen. Te weinig zitplaatsen, dus iedereen stond maar waar er plaats was. In het midden een broodjesbar, ergens aan de zijkant toiletten. Bij het boarden liepen de rijen door elkaar. Rijen werden doorbroken door mensen die een naar het toilet moesten of een broodje gingen halen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Laatst online: 15-08 22:18
Het helpt ook niet dat Orly weinig zakelijk verkeer heeft. Daar wordt het geld verdiend. LCC/Vluchten naar overzeese departementen zijn getartget naar een markt die niet veel wenst, en veel andere keus is er ook niet. Orly vervult daarin een duidelijke rol, terwijl dit bij Schiphol een beetje door elkaar loopt.

[ Voor 8% gewijzigd door mvbo op 01-09-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In Brazilië is het verlopige rapport over de crash van de Voepass ATR72 vrijgegeven. Deze tweet claimt een samenvatting te geven (geen idee want spreek geen Portugees):

Het rapport in het Portugees:
https://dedalo.sti.fab.mil.br/ocorrencia/85259

Dat betekent, stam + t .

Pagina: 1 ... 17 ... 28 Laatste

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1