Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 27 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Piet91 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:05:
[...]

Het hub-and-spoke model is tanende (op uitzonderingen na) en de markt gaat meer naar point-to-point/directe vluchten.
Dat gaat niet zomaar. Binnen een groot land (zoals de VS), of binnen de EU: sure. Daar heeft iedere maatschappij het recht om tussen eender welk vliegveld passagiers te vervoeren.

Maar internationaal is dat zo makkelijk nog niet. Plus dat het niet schaalt.

Hub and spoke is nog lang niet dood.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Koffie nodig.
XWB schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:50:
De A380 vloot van Emirates ondergaat momenteel een complete cabine vernieuwing, met als doel om de vliegtuigen lang te kunnen gebruiken. Eind 2030 / begin 2040 is nog recent aangegeven.
Ik moet het nog maar zien. Als ze eind jaren 30 (dit klinkt raar als je het over de toekomst hebt) nog met een redelijke vloot A380's willen vliegen, dan heb je het over toestellen van 20 jaar oud of nog ouder.
CyBeR schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:51:
Dat gaat niet zomaar. Binnen een groot land (zoals de VS), of binnen de EU: sure. Daar heeft iedere maatschappij het recht om tussen eender welk vliegveld passagiers te vervoeren.
Elke maand vliegen er weer meer narrow-bodies de Atlantische Oceaan over.
Veel maatschappijen hebben plannen om met de Neo's nieuwe markten aan te boren.
Maar internationaal is dat zo makkelijk nog niet. Plus dat het niet schaalt.

Hub and spoke is nog lang niet dood.
Zeker niet; kijk maar naar Londen, Dubai en dergelijke airports. Maar die raken voller en voller en men heeft steeds minder zin om meerdere vluchten via een drukke hub te maken als je ook dichterbij van een kleinere airport kunt vertrekken naar de bestemming (dat evt. ook een kleinere luchthaven is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Piet91 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:11:
[...]
dan heb je het over toestellen van 20 jaar oud of nog ouder.
Klopt, maar dat is dan ook gewoon normaal voor dergelijk materieel. Vliegtuigen zijn enorm waardevolle investeringen die bedoeld zijn om meerdere decennia mee te gaan.

Dat de A380's zo snel afgeschreven worden is uitzonderlijk.
Elke maand vliegen er weer meer narrow-bodies de Atlantische Oceaan over.
Veel maatschappijen hebben plannen om met de Neo's nieuwe markten aan te boren.
Sure, en tussen de VS en de EU bestaat specifiek een verdrag dat dat toestaat. Maar dat is niet overal zo. Een maatschappij als SQ bijvoorbeeld (zonder enige vorm van binnenlandse markt, en geen onderdeel van een open interne markt zoals de EU*) kan op die manier niet opereren; die hebben geen keus dan om iedereen via SIN te vliegen. (Een enkele uitzondering waar ze toestemming gekregen hebben daargelaten.) En idem Emirates, Etihad, Qatar, etc. Allemaal zetten ze in op hub and spoke omdat ze geen andere mogelijkheid hebben.

*)D'r is een idee voor een ASEAN Single Aviation Market dat een beetje hetzelfde idee is als de EU open skies maar dan voor ASEAN landen, maar zover ik kan vinden is dat nog niet daadwerkelijk in werking getreden en willen allerlei landen ook allerlei uitzonderingen. En er is MALIAT maar dat gaat maar om een paar landen.

En je kunt ook niet als Europese maatschappij zomaar passagiers binnen de VS vervoeren (en vice versa ook niet) dus een groot PtP-netwerk opzetten (a la Ryanair in de EU) is niet echt te doen op een paar uitzonderingen na.

Dat de EU zelf wel zo'n markt heeft helpt natuurlijk wel.

Maar los hiervan denk ik niet dat dat idee enorm populair is bij klanten. Misschien heb ik het mis maar de gemiddelde reiziger heeft volgens mij op lange afstanden toch liever een widebody.
Zeker niet; kijk maar naar Londen, Dubai en dergelijke airports. Maar die raken voller en voller en men heeft steeds minder zin om meerdere vluchten via een drukke hub te maken als je ook dichterbij van een kleinere airport kunt vertrekken naar de bestemming (dat evt. ook een kleinere luchthaven is).
True, en als er een markt voor is (dwz genoeg aanbod van passagiers) én je hebt toestemming om die vlucht te doen is dat zeker optimaal. Afgezien van idioten zoals wij vinden mensen gewoonlijk minder overstappen beter.

Maar: die markt is er niet altijd. Het zijn niet voor niets kleine vliegvelden. En daar is het hub-and-spokemodel juist op ingericht: zorgen dat kleine velden vaker (of überhaupt) bediend kunnen worden door passagiers van en naar meerdere bestemmingen samen te voegen.

Dat model gaat écht niet weg. Je zult over tijd wel zien dat de grens tussen klein en groot verschuift, maar ik heb er een hard hoofd in dat ik over een paar jaar non-stop van Groningen naar Jogjakarta kan vliegen.

[ Voor 2% gewijzigd door CyBeR op 26-06-2024 15:49 . Reden: kleine verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:14

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CyBeR schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:32:
[...]
Sure, en tussen de VS en de EU bestaat specifiek een verdrag dat dat toestaat. Maar dat is niet overal zo. Een maatschappij als SQ bijvoorbeeld (zonder enige vorm van binnenlandse markt, en geen onderdeel van een open interne markt zoals de EU*) kan op die manier niet opereren; die hebben geen keus dan om iedereen via SIN te vliegen. (Een enkele uitzondering waar ze toestemming gekregen hebben daargelaten.) En idem Emirates, Etihad, Qatar, etc. Allemaal zetten ze in op hub and spoke omdat ze geen andere mogelijkheid hebben.
Ik kan me de tijd nog heugen, dat SQ via AMS naar New York vloog (en tickets naar New York met SQ waren heel redelijk geprijsd).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:27
Wereldwijde primeur voor Schiphol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FA7fj_R0ZMK7de9muiL-w7y9RA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hbzeeh3jfXJBUrOfjwp2DO7h.webp?f=user_large

Schiphol Airport heeft een grote batterij op het A/B platform geplaatst. De luchthaven noemt het een belangrijke stap richting energieopslag.

Schiphol is daarmee de eerste luchthaven ter wereld die deze stap neemt. De Iron FLow Battery wordt de komende maanden uitgebreid getest en biedt een stroomvoorziening voor het opladen van de elektrische afhandelingsvoertuigen. .......

https://www.upinthesky.nl...de-primeur-voor-schiphol/

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:56
CyBeR schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:32:
Maar los hiervan denk ik niet dat dat idee enorm populair is bij klanten. Misschien heb ik het mis maar de gemiddelde reiziger heeft volgens mij op lange afstanden toch liever een widebody.
[...]
Afgezien van idioten zoals wij vinden mensen gewoonlijk minder overstappen beter.
Ik denk dat minder overstappen wint van de afmetingen van toestel, waardoor het aantal narrowbodies op de Oceaan toch gaat toenemen.

Het zal mij niets verbazen als door de steeds verdergaande slotbeperkingen er een verschuiving gaat plaatsvinden: steeds meer widebodies in high-dense config van/naar de grotere badplaatsen en meer narrowbodies voor long haul met juist relatief veel BC stoelen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Ik weet niet of het klopt maar is er een Cessna Citation vandaag op Schiphol te ver door geschoten op de Oostbaan en op het gras te recht gekomen.
Want ik kreeg zo iets te horen maar kan er niets over vinden.

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:20

franssie

Save the albatross

ravw schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:03:
Ik weet niet of het klopt maar is er een Cessna Citation vandaag op Schiphol te ver door geschoten op de Oostbaan en op het gras te recht gekomen.
Want ik kreeg zo iets te horen maar kan er niets over vinden.
Klopt

https://x.com/mexxvanderlieuw/status/1806657163005198405

edit: nu ook NH Nieuws https://www.nhnieuws.nl/n...an-schiphol-geen-gewonden

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 28-06-2024 15:08 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Oke , gelukkig geen gewonden.
Schade kan wel hersteld worden.

Nu ook op Up in the sky

https://www.upinthesky.nl...dens-landing-op-schiphol/

[ Voor 19% gewijzigd door ravw op 28-06-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Nu is geen nieuw vliegtuig dat crash, nu een nieuwe terminal 1 van Delhi Airport is nu al ingestort door de vele regenval.
De nieuwe terminal was op maart 2024 geopend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oH-2nrF-B0_OCMio1ikKv5Nww9A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j76JeQ2k2B0PDRHGJqA6j3C3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4sQ909-R4W_yB3k0fIHWlbT6rM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmdXsK8svXWdjtagzfNQU7uU.jpg?f=fotoalbum_tile

https://www.upinthesky.nl...ndaag&utm_term=2024-06-28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvbo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:11
Wat een sensatie allemaal, het is natuurlijk heel erg dat dit gebeurt maar het lijkt op een stukje van een overkapping bij een K+R plek, niet de hele terminal, en zeker niet zoals upinthesky beweert "luchthaven Delhi bezwijkt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
mvbo schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:19:
Wat een sensatie allemaal, het is natuurlijk heel erg dat dit gebeurt maar het lijkt op een stukje van een overkapping bij een K+R plek, niet de hele terminal, en zeker niet zoals upinthesky beweert "luchthaven Delhi bezwijkt"
Ja het is alleen het stukje waar net zo als bij Schiphol de taxis komen ....
Een soort van overkapping.
Zeker niet de hele terminaal , anders waren er echt wel meer terminaal geweest nu

[ Voor 8% gewijzigd door ravw op 28-06-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Zo zie je ze ook niet vaak op een vliegveld ( DCA )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obCre5O_0tPZDOhB32_zkAmuDlE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7uJNuDpbJ2aRKGIxztvhpL1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoIO2JF3Eb-HNYQNpxr9THhmiRs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1jNQOVYuCpXmk5UD0FmyJUw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSTBtcg3lqKAdUMnLSuZav04Zr8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXhDvr2blMLVKIHe81rABZAy.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
interessante kledingkeuze voor het uitvoeren van onderhoudswerk buiten op een actief vliegveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
FredvZ schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:11:
interessante kledingkeuze voor het uitvoeren van onderhoudswerk buiten op een actief vliegveld.
Het is net als of ze even voor de deur een reparatie uit voeren, zo als we dat vroeger deden met auto's _/-\o_
Ach het zal wel erg warm zijn , het is daar wel rond de 35 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:37
ravw schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:50:
[...]
Het is net als of ze even voor de deur een reparatie uit voeren, zo als we dat vroeger deden met auto's _/-\o_
Dat doen ze heel de dag door toch op grote luchthavens? Ik heb weleens een monteur met een rol ducktape uit de motor zien kruipen terwijl wij al geboard waren. (B733, AMS, CO, ~2007)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:03
Bacchus schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:59:
[...]

Dat doen ze heel de dag door toch op grote luchthavens? Ik heb weleens een monteur met een rol ducktape uit de motor zien kruipen terwijl wij al geboard waren. (B733, AMS, CO, ~2007)
Een motorwissel gebeurt echter meestal binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

Freak187

geen

upclocker schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:16:
[...]

Een motorwissel gebeurt echter meestal binnen.
Ik ben eens met een 767 naar de woestijn gevlogen voor z’n laatste vlucht, maar er zat nog een lease motor op en die moest eraf. Die Yanks doen gewoon al het werk op het platform. 8) Als het weer een beetje fatsoenlijk is natuurlijk.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Altijd leuk als je nick boven een artikeltje staat...: nieuws: Luchthaven Maastricht start elektrische vluchten tussen Maastricht, A... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tenenkrommende reacties weer.
en bovendien nog sneller ook (als we in- en uitchecken en op tijd op het vliegveld moeten zijn meetellen).
|:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Corendon gaat trans Atlantisch met een variant op de European Businessclass.

https://www.corendon.nl/comfortplus
https://nieuws.corendon.n...et-corendon-comfort-plus/

Kwartje lijkt te zijn gevallen dat als je serieus met KLM en TUI wil concureren je meer nodig hebt dan alleen economy aan boord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Goede ontwikkeling. Martinair had dat vroeger ook voor erg weinig geld meer beenruimte en betere snacks. Ben benieuwd of mensen hier voor willen betalen (martinair was dacht ik iets van 25 euro per leg en dat verkocht al slecht).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Het past kwa prijs (150 Euro per persoon per vlucht) wel mooi tussen de Comfort en de Deluxe van TUI.
Voor het laatste rekent TUI al gauw 300 per persoon per vlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hé er is een artikel op Up in the sky verwijderd. Toch te sensationeel? :p

https://www.upinthesky.nl...-maakte-gewoon-een-bocht/

https://webcache.googleus...terdam%2520naar%2520Ibiza.

[ Voor 42% gewijzigd door Cheesy op 04-07-2024 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravw
Ik had hem ook al gelezen maar duidelijk een die totaal niet weet hoe de luchtvaart werkt.
Dit is echt klagen om het klagen.
Wat had die anders moeten doen , door vliegen en dan landen op Ibiza ?
En dan het vliegtuig maar laten staan omdat die daar geen onderdelen of mensen hebben om aan het vliegtuig te werken.
En dan zeker de terug vlucht weer klagen dat er geen toestellen op tijd vertrekken of beschikbaar zijn.

Hij gaat terug omdat op Schiphol de juiste mensen zijn om de problemen op te lossen en ook de onderdelen die waarschijnlijk vervangen moet worden voor handen zijn.
Om zo snel mogelijk weer vlieg waardig te zijn, en die klagers weer naar hun vakantie bestemming te brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daarmee beschermen ze alleen die Hoffman <bleep> die echt dommer dan de derriere van een baconproducent is. Sommige mensen moeten gewoon nooit gehoord worden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
gambieter schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:55:
Daarmee beschermen ze alleen die Hoffman <bleep> die echt dommer dan de derriere van een baconproducent is. Sommige mensen moeten gewoon nooit gehoord worden.
Inderdaad sommige mensen hebben echt overals schijt aan en doen maar gewoon.
Dat noem ik beroep zeikers, die hebben echt geen functie en kun je missen als kiespijn.
Daarin tegen deze mensen hebben recht van klagen want die hebben nu wel overal schijt aan zitten.

Voedselvergiftiging ( heb het zelf ook eens gehad , dat wil je echt niet nog eens mee maken)

Een misselijk maaltje bij Delta

https://www.upinthesky.nl...ndaag&utm_term=2024-07-04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
LOL
Wat jij pakt wat van ons af , we pakken het gewoon even terug .....
Maar het kan toch niet anders dan hier een inside job bij geweest is.

https://www.nu.nl/buitenl...-op-brussels-airport.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:06
Sowieso wat een zinloos artikel. Vliegtuig heeft mankement en maakt rechtsomkeert, gebeurt dagelijks tientallen keren.

Alleen omdat het 'het broertje van' is (wie de fk is Tim Hofman?) staat dit in het nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:46:
[...]

Sowieso wat een zinloos artikel. Vliegtuig heeft mankement en maakt rechtsomkeert, gebeurt dagelijks tientallen keren.
Het slaat inderdaad nergens op. Echt zo'n zuur verhaald van een verwend iemand die denkt dat alles en iedereen om hem draait. Ging me er even meer om dat ze het eerst plaatsen, en later weer weghalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ravw schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:50:
[...]

Ach het zal wel erg warm zijn , het is daar wel rond de 35 graden
DCA heeft simpelweg ook geen of nauwelijks ruimte voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-06 16:25
ravw schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:50:
LOL
Wat jij pakt wat van ons af , we pakken het gewoon even terug .....
Maar het kan toch niet anders dan hier een inside job bij geweest is.

https://www.nu.nl/buitenl...-op-brussels-airport.html
Dit soort overvallen probeert men ook in de haven van Antwerpen*. Dan gaat het wel over honderden kilo's cocaine, en zwaarbewapend. Alleen is het daar nog niet gelukt (voor zover ik weet). Ergo, security Haven van Antwerpen > security Brussels Airport.

* https://www.vrt.be/vrtnws...ouane-in-antwerpse-haven/, https://www.vrt.be/vrtnws...douane-antwerpen-overval/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravw
Airbus A350 Freighter has Largest Cargo Door in the World
European planemaker, Airbus unveils state-of-the-art world’s largest cargo door fitted on A350 Freighter Aircraft mock-up, which looks stunning. The aircraft is expected to enter service in 2026.
A350F will have a maximum payload of 111 Tonnes. While Airbus has not yet released a formal payload-range chart, they have previously indicated that the aircraft can achieve ranges of 4,550nm at 111t and 4,700nm at 109t.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-78zcG8USOKcxmYYxBSqDOjYBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMiBHgdcNDz4XKsx0CZMjHuo.jpg?f=fotoalbum_large

Read more at:
https://aviationa2z.com/i...gest-cargo-door-in-world/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 16:09
Goede plek voor een feestje! :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Zo het hoogste woord is er uit bij Boeing , ze geven toe dat ze gefaald hebben en fouten gemaakt hebben.
Miljoenenschikking bespaart Boeing strafrechtelijk proces

Boeing neemt verantwoordelijkheid en gaat zichzelf schuldig pleiten aan fraude rondom een schikking die het bedrijf trof met de Amerikaanse justitie. Toch kan de vliegtuigbouwer niet officieel schuldig bevonden worden.
-------------
Boeing komt daarom nu wederom over de brug. Het bedrijf gaat, behalve schuld bekennen, ook een extra boete betalen van ruim 240 miljoen dollar.
https://www.upinthesky.nl...ndaag&utm_term=2024-07-08

Maar denk dat het laatste woord hier nog niet overgevallen is.
Denk dat de schade claims nu wel gaan komen.

[ Voor 6% gewijzigd door ravw op 08-07-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:24
ravw schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:28:
Airbus A350 Freighter has Largest Cargo Door in the World
European planemaker, Airbus unveils state-of-the-art world’s largest cargo door fitted on A350 Freighter Aircraft mock-up, which looks stunning. The aircraft is expected to enter service in 2026.
A350F will have a maximum payload of 111 Tonnes. While Airbus has not yet released a formal payload-range chart, they have previously indicated that the aircraft can achieve ranges of 4,550nm at 111t and 4,700nm at 109t.

[Afbeelding]

Read more at:
https://aviationa2z.com/i...gest-cargo-door-in-world/
Maar waarom? Afgezien van niet standaard belading, gaan daar toch alleen die standaard voorgevulde containers naar binnen? Proberen ze nu een nieuwe standaard te zetten die voorlopig toch nog niemand gebruikt of zitten er hier ook nog andere voordelen aan die ik niet zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onigiri
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
__R__ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:04:
[...]

Maar waarom? Afgezien van niet standaard belading, gaan daar toch alleen die standaard voorgevulde containers naar binnen? Proberen ze nu een nieuwe standaard te zetten die voorlopig toch nog niemand gebruikt of zitten er hier ook nog andere voordelen aan die ik niet zie?
Voor sommige standaard containers (er zijn er van 6m lang) is het ook een voordeel omdat de noodzakelijke draai bij het laden makkelijker is. En het kan een deel van het gat opvangen dat veroorzaakt wordt door de uitfasering van de 747 waar je via de voorkant kan laden.
Uiteindelijk zal het voordeel afhangen van de certificering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Het is mij niet duidelijk of deze grotere deur (want initieel was de deur kleiner) op vraag van klanten is gekomen. Maar de Airbus sales pitch is dat het hiermee een deel van de 747F operaties kan overnemen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:32

Garyu

WW

[...]

Niet afgezien van niet-standaard belading, maar juist vanwege speciaal vervoer. Dat is een USP dat niet veel vliegtuigen kunnen bieden. Als je werkpaarden het kunnen, wordt het commodity en verliezen andere freighters aan opdrachten/waarde want minder flexibel.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Maar waarom? Afgezien van niet standaard belading, gaan daar toch alleen die standaard voorgevulde containers naar binnen?
Nee, men laadt ook pallets en die hoeven niet per se een standaardformaat te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47

SuBBaSS

-has Ryzen

Even een middagje naar het strand met je F35B. _/-\o_

8)

En dan de vraag: waarom?
In die comments zegt iemand iets als "it is the ultimate recruitment tool". Maar je doelgroep nou per se op het strand ligt....?

Zou me echt fantastisch lijken dit zo mee te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door SuBBaSS op 09-07-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:40
SuBBaSS schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:32:
Even een middagje naar het strand met je F35B. _/-\o_

[Twitter]

8)

En dan de vraag: waarom?
In die comments zegt iemand iets als "it is the ultimate recruitment tool". Maar je doelgroep nou per se op het strand ligt....?

Zou me echt fantastisch lijken dit zo mee te maken.
Mooie beelden, maar verbaast me dat dit mag. Er is wel eens een Harrier in een vergelijkbare situatie in de zee gedonderd toen de motor ermee ophield.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
alexbl69 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Mooie beelden, maar verbaast me dat dit mag. Er is wel eens een Harrier in een vergelijkbare situatie in de zee gedonderd toen de motor ermee ophield.
Dat was op Lowestoft Air Festival 2002
Daar moest ik ook gelijk aan denken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

't is op zich een vliegtuig met een enkele motor, als die er mee ophoudt is er sowieso een probleem en of dat nou boven zee is of niet maakt op dat moment betrekkelijk weinig uit lijkt me :P

Je moet 't alleen niet direct boven publiek doen natuurlijk. Hij leek wat afstand te houden maar ook niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

alexbl69 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Mij ook, maar ik word dan ook niet geremd door enige kennis op dit vlak. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 16:35
Dit was een demo op Miami Beach dit jaar, langer filmpje:

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Tom Paris schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:59:
Dit was een demo op Miami Beach dit jaar, langer filmpje:

[YouTube: F-35B Demo Miami Beach 2024]
Ah, that explains! d:)b

Gave beelden! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door SuBBaSS op 09-07-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Kunnen de Nederlandse toestellen dit ook of is dit een speciale versie...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit is de F-35B, die heeft VTOL mogelijkheden. Of wij dat model ook hebben kan ik je zo snel niet zeggen. Er zijn drievier verschillende opties: een normale (A), de VTOL (B ) en een carrier versie voor op vliegdekschepen (C) en een versie speciaal voor Israel waar ze extra shit in stoppen (I).

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 09-07-2024 11:13 . Reden: Blijkt een vierde optie te zijn tegenwoordig ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 16:35
CyBeR schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:06:
Dit is de F-35B, die heeft VTOL mogelijkheden. Of wij dat model ook hebben kan ik je zo snel niet zeggen. Er zijn drie verschillende opties: een normale (A), de VTOL (B ) en een carrier versie voor op vliegdekschepen (C).
Nee, wij hebben alleen de F-35A.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravw
nu we het toch over de F-35A Lightning II hebben
Wel een beest van een engine trouwens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G64E6DMOwRMiVvPcxEyyYknJcG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RV16mku4w4psUy4kHTAunwIl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
ravw schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:44:

[Afbeelding]
De P&W F135. (Groter) onderhoud daarvan wordt voor de meeste Europese F35 landen op Woensdrecht uitgevoerd: https://magazines.defensi...nderhoud-f135-straalmotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus

[Afbeelding]
Als je 125 kN aan droge stuwkracht wil, ga je met een O-200 niet uitkomen, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Auw weer een ( engine vs mens )
Tijdens onderhoud.....Volgens berichten werd een van de motoren gestart met de afdekkleppen open om de test uit te voeren.

https://www.ladbible.com/...et-engine-263702-20240709

[ Voor 24% gewijzigd door ravw op 09-07-2024 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

[Afbeelding]
Het wordt dan ook liefkozend wel een motor met vleugels genoemd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Garyu schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:10:
[...]

Was de Starfighter niet een extremere versie hiervan?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:06:
Dit is de F-35B, die heeft VTOL mogelijkheden. Of wij dat model ook hebben kan ik je zo snel niet zeggen. Er zijn drievier verschillende opties: een normale (A), de VTOL (B ) en een carrier versie voor op vliegdekschepen (C) en een versie speciaal voor Israel waar ze extra shit in stoppen (I).
De I versie is qua avionics, electronic warfare en wapens aangepast op de Israëlische luchtmacht. Geen extra shit maar andere shit. Van de F16 en F15 zijn ook I varianten.

Wat ook interessant is, welke block behoort een F35 toe. Vanaf block 4/lot 17 worden de F35's uitgerust met de AN/APG-85 ipv de 81. De 81 was al een behoorlijk goede radar, maar de 85 doet daar nog een flinke schep bovenop.
(https://www.twz.com/f-35-...assive-upgrade-initiative)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Illegal_Alien schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:43:
[...]

Was de Starfighter niet een extremere versie hiervan?
Ja, en nee: dat was een raket met vleugels :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:35
Garyu schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:10:
[...]

Ooit in Langelandsfort (DK) voor een mig21 gestaan. Dat leek mij een motor met een cockpit op en vleugels aan.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravw
Arator schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:39:
[...]

Ooit in Langelandsfort (DK) voor een mig21 gestaan. Dat leek mij een motor met een cockpit op en vleugels aan.
Dat is zeker zo die Fishbed is echt een en al motor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgi8l7A85Tlps9GQBbudGw0QJbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ag89pvuLjVS1IouswtUAYRFu.jpg?f=fotoalbum_large
_/-\o_

Maar dat zijn veel jager uit die tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Bandje begeeft het bij vertrek op Tampa (AA B737)

https://www.nu.nl/309840/...dens-opstijgen-in-vs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Die had ik ook gezien. opmerkelijk voor mij daar ik dacht dat dat alleen bij landen wel eens voorkwam. Zal dan wel een rem vastgezeten hebben denk ik. (Wat voor remmen heeft een 737 eigenlijk, trommel?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
franssie schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:06:
[...]

Die had ik ook gezien. opmerkelijk voor mij daar ik dacht dat dat alleen bij landen wel eens voorkwam. Zal dan wel een rem vastgezeten hebben denk ik. (Wat voor remmen heeft een 737 eigenlijk, trommel?)
Volgens mij zijn dat gewoon carbon schijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWkpQpGuNoshfXG-q7frAUHm4Fc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XfdDBe8kiGi4buDg6EeTYBLV.jpg?f=user_large

Ik betwijfel wel of niet al aan het remmen was , de Spoilers komen snel om hoog , meestal heb je dan al de Straalomkeerders geactiveerd.
Dus denk gewoon dat die de start al aan het afbreken was.

Of er heeft gewoon rommel op de baan gelegen

[ Voor 17% gewijzigd door ravw op 13-07-2024 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:14

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Gelukkig geen commentaar dit keer, dat het weer een B737 is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Freee!! schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:49:
[...]

Gelukkig geen commentaar dit keer, dat het weer een B737 is.
Stond waar ik het las wel erbij, maar gelukkig zonder het standaard copy paste verhaal van alle voorgaande problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Voor de geïnteresseerden, een rondleiding door de grootste vliegtuigopslagplaats in Europa:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Tja, bij de 757 vallen ze er soms gewoon af tijdens de vlucht. Gelukkig kreeg niemand hem op z'n hoofd... O-)

https://nos.nl/artikel/25...iel-toestel-veilig-geland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ravw schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 17:27:
[...]

Volgens mij zijn dat gewoon carbon schijven.

[Afbeelding]

Ik betwijfel wel of niet al aan het remmen was , de Spoilers komen snel om hoog , meestal heb je dan al de Straalomkeerders geactiveerd.
Dus denk gewoon dat die de start al aan het afbreken was.

Of er heeft gewoon rommel op de baan gelegen
Bij een afgebroken start trek je eerst het gas dicht en dat is de trigger voor de spoilers. Die komen dus meteen omhoog als je in die situatie het gas dicht doet.
Daarna komt de reverse pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Vandaag al weer 10 jaar geleden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxCIREgPyUm4lqrVOrUhdF7XYIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CIhaSox6avmVLbwqcqRNX3M7.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online

Gaat om de Retro Boeing 747-8i. Staat op het Romeo-platform, naast de A4.
Zou over een minuut of 10 weer moeten vertrekken.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GSrr8tgWYAEoQzA?format=jpg&name=large

EDIT:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GSsEmapXkAASd2R?format=jpg&name=large
https://x.com/MennoSwart/status/1813548338337443869#m

[ Voor 18% gewijzigd door Piet91 op 17-07-2024 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-06 16:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cq96zrEZI7N1zviEvbUFjIcnPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6K2RTCoK6zhe7sfBRSu6GF7.jpg?f=fotoalbum_large

Dinsdag stonden er twee AgustaWestland AW159 Wildcats (ik vermoed Royal Navy) op het GA deel van Schiphol. Zal wel ergens een marineschip op bezoek zijn. (toevoeging: Ik associeerde het met marine, maar de Britse Army Air Corps vliegt er ook mee, hoeft dus geen marine te zijn. )

[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 18-07-2024 12:35 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ravw
Zo eindelijk gevonden het prototype van de B777, want er stond me iets bij dat die oorspronkelijk met 3 motoren was .....

Dit was het 777-100-concept dat oorspronkelijk eind jaren zeventig werd voorgesteld als vervanger van de DC10/Tristar. Daarom was het eerste 777-model de -200.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLZZBmlaIvKmQR4rd1dL7DnbFEY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bPpCp0s1NoVY9zP2WowaDyJI.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHeWDvmuxzjw4qUIsI3JinfhJOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uf76eWoBUuuLzvZVwo3DzivG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
ijdod schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:20:
[Afbeelding]

Dinsdag stonden er twee AgustaWestland AW159 Wildcats (ik vermoed Royal Navy) op het GA deel van Schiphol. Zal wel ergens een marineschip op bezoek zijn. (toevoeging: Ik associeerde het met marine, maar de Britse Army Air Corps vliegt er ook mee, hoeft dus geen marine te zijn. )
Zie hier en hier.
Kwamen op maandag vanuit Duitsland en vlogen dinsdag via België naar Engeland.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 18-07-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Ik was net boodschappen ana het doen en aan gezien ik op de aanvliegroute ligt van Rotterdam airport
Zag ik vlak voor 15:00 een vreemd toestel overkomen ..... het leekt van veraf op een Oude Learjet / f104 Starfighter
Zag hem net te laat en hij verdween achter een gebouw.

Iemand die het misschien weet wat voor toestel dit was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Een Learjet 35A uit 1983

https://www.flightradar24...12:58/20x/UNI107/36393c30

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 19-07-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
_/-\o_

Dacht dacht al dat het een Lear was ... maar zag hem maar een paar sec.
omdat ik tussen gebouwen liep
Maar bedankt.

Ik vroeg ,want ik dacht , had ik het nu goed gezien want die zie je haast niet meer.
Maar dus wel een old skool lear :-)

[ Voor 15% gewijzigd door ravw op 19-07-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Toch wel erg mooi om te zien

120 Bonanza aankomen en vertrekken op la crosse airport

https://www.facebook.com/share/v/r8FgdusApmDei9LC/

https://www.facebook.com/share/v/MhXvi9g1FWd4Zvco/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
separation schmeparation :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Het voormalig regeringsvliegtuig van Nederland; de Fokker 70 PH-KBX (nu VH-KBX) is onderweg naar Woensdrecht na een vlucht vanuit Australië. Landing is rond 15:00 uur.

https://www.flightradar24.com/SXI2451/36450068

Meer info: https://www.upinthesky.nl...t-oud-regeringsvliegtuig/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Gezamenlijke aanschaf transportvliegtuigen biedt schaalvoordelen
Nederland en Oostenrijk schaffen in totaal 9 nieuwe militaire transportvliegtuigen aan van de Braziliaanse fabrikant Embraer. Het gaat om de C-390 Millennium. Daarvan zijn er 5 voor de Koninklijke Luchtmacht en 4 voor Oostenrijk. De 5 toestellen voor Nederland vervangen de 4 verouderde C-130 Hercules-transportvliegtuigen. Het contract voor de levering aan beide landen is vandaag in het Verenigd Koninkrijk ondertekend.
(...)
Defensie meldde eerder al dat ze de C-390’s ging aanschaffen. Naar verwachting worden de eerste 3 vliegtuigen voor de Koninklijke Luchtmacht eind 2027 geleverd. Het Nederlandse Fokker Techniek voorziet de toestellen daarvoor al van speciale apparatuur.
Afbeeldingslocatie: https://www.defensie.nl/binaries/large/content/gallery/defensie/content-afbeeldingen/actueel/nieuws/2024/07/22/c-390-ondertekening.png

De ondertekening vond plaats op de stand van Embrear tijdens de Farnborough Airshow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Als ik het zo even snel zie is de enige metric waarin de C390 het minder doet dat de C130 de benodigde startbaan bij vetrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
ijdod schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:16:
Als ik het zo even snel zie is de enige metric waarin de C390 het minder doet dat de C130 de benodigde startbaan bij vetrek.
Het is aan alle kanten gewoon een iets groter, zwaarder, sterker toestel.

Wat de Hercules ook beter doet (nou ja, voor een leek meer "lijkt te doen") is een lagere stall speed en minder kwetsbare motoren. Daarnaast lijkt ook de landing distance een stuk korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

De Embraer is een compleet nieuw vliegtuig met moderne fly-by-wire avionics en cockpit. Meer vergelijkbaar met een Embraer C-Series dan met de (stok)oude Hercules. Voor piloten zeker een flinke upgrade :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-06 16:25
Waarom geen A400M voor NL zoals waarmee BE enkele jaren geleden haar vloot C130's heeft vervangen? Grotere laadcapaciteit, grotere range...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
Omdat ze via samenwerkingsverbanden (EATC, AMCC) al gebruik kunnen maken van die A400 vliegtuigen van partnerlanden, en deze beter past bij wat Nederland zoekt?

Dit soort materieelprojecten kenmerken zich door duidelijke requirements en daarna het juiste toestel bij die requirements zoeken.

Thuis heb je ook geen pickup nodig voor je dagelijkse rondje naar de Jumbo, zeg maar. Groter is niet altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:05
Het oude regeringstoestel (Fokker 70) PH-KBX is terug in Nederlandse handen:

https://nos.nl/l/2529981

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tijdelijk. Ze gaan 'm flippen.

Ik vind dat 'ie nooit verkocht had moeten worden en naar het Aviodrome had moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:14:
Tijdelijk. Ze gaan 'm flippen.

Ik vind dat 'ie nooit verkocht had moeten worden en naar het Aviodrome had moeten gaan.
Betaal jij de rekening dan? Dat museum zit niet ruim in het geld en is in 2011 ook failliet gegaan.

Het is maar een kist, geen sportauto oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

franssie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:25:
[...]

Betaal jij de rekening dan? Dat museum zit niet ruim in het geld en is in 2011 ook failliet gegaan.

Het is maar een kist, geen sportauto oid.
Het is "maar" een kist, maar wel van Nederlandse makelij. De koninklijke rijtuigen staan toch ook in het spoorwegmuseum?

En ja als Nederlandse belastingbetaler zie ik graag dat dergelijke dingen bewaard blijven ipv ze voor een scharrel te verkopen aan buitenlanders.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 23-07-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:40:
[...]

Het is "maar" een kist, maar wel van Nederlandse makelij. De koninklijke rijtuigen staan toch ook in het spoorwegmuseum?

En ja als Nederlandse belastingbetaler zie ik graag dat dergelijke dingen bewaard blijven ipv ze voor een scharrel te verkopen aan buitenlanders.
Tsja, er komt wellicht een rijtuigje in het spoorweg museum.
Als je dit soort dingen belangrijk vind moet je dat steunen via donaties (doe ik met bepaald varend erfgoed bijvoorbeeld). Belastinggeld is daar niet voor bedoeld naar mijn mening.
Dat gezegd hebbende, belastinggeld wordt wel aan dit soort goede doelen besteedt, ik zou het fijn vinden als betaler daar een keuze in te hebben maar dat is een andere keuze.

Beste dat je kan doen, doneer en wordt vrijwilliger!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Belastinggeld is daar wel degelijk voor bedoeld? Of was je niet op de hoogte van al het geld wat vanuit de verschillende overheden naar andere musea gaat? Waarom zou dit anders zijn?
Tsja, er komt wellicht een rijtuigje in het spoorwegmuseum.
Enige wat ik voorstel is dat er een vliegtuigje in het vliegtuigmuseum komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:37:
Belastinggeld is daar wel degelijk voor bedoeld? Of was je niet op de hoogte van al het geld wat vanuit de verschillende overheden naar andere musea gaat? Waarom zou dit anders zijn?

[...]

Enige wat ik voorstel is dat er een vliegtuigje in het vliegtuigmuseum komt.
start een stichting :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:35
Ik was deze week in Engeland (nu onderweg terug naar NL), en daar even met de crew van de C390 gesproken.

Ik denk dat het voor de rol die 336 squadron heeft, echt wel een prima kist is waar ze mee uit de voeten kunnen.
Hij is sneller dan de Lockheed C-130 of de Airbus A400, kan meer gewicht hebben, komt verder dan de C-130 maar niet verder dan de A400, en is qua laadvermogen eigenlijk even groot als de standaard C-130.
Maar qua kostprijs is de C390 ook wat goedkoper, al is het niet officieel bekend wat de deal gekost heeft. En eigenlijk zijn de motoren identiek aan degene die KLM op de nieuwe Cityhoppers heeft zitten, dus dat is in throrie een kwestie van schroeven, inpluggen en gaan

En als je kijkt naar de landen die al de C390 gebruiken (Brazilie, Portugal, Hongarije zelf, niet het SAC) lijken die erg op de Nederlandse luchtmacht in taken. Met de C390 is Nederland namelijk prima in staat om support van de fighter squadrons te doen bij bijv. een air policing deployment naar Polen o.i.d.

Voor de grote transporten kan je gewoon bij de NAVO vrienden aankloppen.
Dat werkt met een soort puntensysteem. Iemand vraagt een dienst aan (bijv. 3 kratten met onderdelen naar Polen voor de deployment), dan kan een ander land zeggen dat past ons wel, wij regelen dat voor je.

Dat kost ons wat punten, en die krijgt het uitvoerende land dan. Maar doe je dan eens wat terug, krijg jij daar weer punten voor. Dat is om te voorkomen dat er landen zijn die alles voor zich laten regelen en zelf dan niks terug doen.

Daarnaast kan er ook gewoon civiel ingehuurd worden, zoals met de Antonov die laatst onze Chinooks naar Irak heeft gebracht (https://www.defensie.nl/o...n-irak/militaire-bijdrage en https://www.defensie.nl/a...pter-vertrokken-naar-irak).

En we hebben het SAC (https://www.defensie.nl/o...c-17-transportvliegtuigen) natuurlijk nog vanaf Pápa Air Base in Hongarije die voor de NAVO landen veel vervoer doet.

En die "stiekeme" voorwerpen op Volkel zijn van Amerika, dus daarvoor regelt de USAF gewoon al het vervoer.

Oftewel, we hebben zelf helemaal geen heavy lifter nodig. De landen om ons heen die wel met de A400 vliegen, hebben veel grotere squadrons voor het transporteren van goederen en personen (15 squadron van Belgie en het Lufttransportgeschwader 62 aan Duitse zijde) en vliegen ook veel vaker intercontinentale vluchten.

Dus wat dat betreft is de keuze volledig logisch. Alleen wordt het wel heel erg positief gebracht in het bericht (https://magazines.defensi...llander/2022/10/04_c-390m).
Want ja gek he, met veel dikkere (en oudere, dat wel) motoren en bijna 10.000 pounds meer thrust. En voor de comms intern heb je gewoon intercoms, net als in elke kist dus dat mag toch echt geen dealbreaker zijn.... En het is net als bij een nieuw woonhuis, die is natuurlijk stiller door nieuwe/betere isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Lijkt me wat laat, aangezien 't ding al verkocht is en inmiddels gekocht door iemand die er wat aan wil verdienen.

In mijn idee had de originele eigenaar (de rijksoverheid) het ding geschonken aan een museum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:57:
[...]

Lijkt me wat laat, aangezien 't ding al verkocht is en inmiddels gekocht door iemand die er wat aan wil verdienen.

In mijn idee had de originele eigenaar (de rijksoverheid) het ding geschonken aan een museum.
Nee hoor, ding is wat ik lees gekocht door een handelaar, dus doe je ding, zet je netwerk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ok ik zal terug in de tijd gaan en laat je weten hoe het gaat |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 00:44:
Ok ik zal terug in de tijd gaan en laat je weten hoe het gaat |:(
https://dutchdakota.nl/
https://vnce.nl/
https://catalina-pby.nl/nieuws/
https://dhhf.nl/

Het gaat niet goed met vliegend erfgoed!

en dat komt omdat er geen betalende liefhebbers voor zijn helaas. Dat dan maar op de belastingbetaler afwentelen, daar verschillen wij van mening over - en dat is ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik had het ook niet over vliegend erfgoed? Een statisch museumstuk kost, zeker als 'ie binnen staat, beduidend minder om te onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:35
Naast het geldtekort voor deze prachtige antieke vliegtuigen speelt er binnenkort nog een enorm probleem voor ze.

De Europese Commissie heeft namelijk Avgas (100LL) per Q4 2025 verboden.
Dan zal bijv. de DC-3 Dakota niet meer kunnen vliegen. Maar volgens de minister (https://www.tweedekamer.n...2023Z07532&did=2023D17723) blijft dan ook een derde van alle Cessnaatjes etc. aan de grond….

Maar daarna niks meer van gehoord nog.
Heb er ook nog weinig PPL vliegers over gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:50
Ruben279 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 08:03:
Naast het geldtekort voor deze prachtige antieke vliegtuigen speelt er binnenkort nog een enorm probleem voor ze.

De Europese Commissie heeft namelijk Avgas (100LL) per Q4 2025 verboden.
Dan zal bijv. de DC-3 Dakota niet meer kunnen vliegen. Maar volgens de minister (https://www.tweedekamer.n...2023Z07532&did=2023D17723) blijft dan ook een derde van alle Cessnaatjes etc. aan de grond….

Maar daarna niks meer van gehoord nog.
Heb er ook nog weinig PPL vliegers over gehoord.
G100UL?

Goed dat loodhoudende brandstof eindelijk verboden wordt (35 jaar na het verbod voor voertuigen), het aan de markt overlaten heeft niet gewerkt.

Er zijn ook al WWII vliegtuigen zoals de Douglas A-26 Invader die op deze brandstof rondvliegen.

[ Voor 14% gewijzigd door n0pe op 24-07-2024 09:11 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 27 Laatste

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1