Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Ik ben geen expert maar ik dacht dat dat niet kan tenzij op een soort van taxi snelheid. Dus ver onder je stall.Det schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:21:
Je kunt die reversers toch weer stowen en de stokken naar voren duwen? Kost iets meer tijd, dat wel.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dus regel is: thrust reversers deployed is altijd een full stop landing.
Het idee is dat je reverse gebruikt na de landing. Als je je bedenkt en alsnog de go around wil doen, zit je in een situatie die niet getrained is en hoogst variabel is.Det schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:28:
Check, die kende ik niet. Technisch is er geen restrictie (voor de vliegtuigen die ik ken), als de reversers weer stowed zijn gaat de interlock er weer af en kunnen de throttles naar voren.
Welke snelheid heb je nog, hoeveel baan is er over, hoe zit het met je obstakels aan het einde van de baan, etc?
Ook activeren de spoilers op de vleugel en, indien gebruikt, de automatische remmen.
Zou me niets verbazen als data laat zien dat in die situatie go arounds relatief vaak verkeerd aflopen, in vergelijking met een full stop.
Probleem is alleen, dat je bij Madeira een serieus probleem hebt als je aan het einde van de landingsbaan gaat.Fly-guy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:42:
[...]
Het idee is dat je reverse gebruikt na de landing. Als je je bedenkt en alsnog de go around wil doen, zit je in een situatie die niet getrained is en hoogst variabel is.
Welke snelheid heb je nog, hoeveel baan is er over, hoe zit het met je obstakels aan het einde van de baan, etc?
Ook activeren de spoilers op de vleugel en, indien gebruikt, de automatische remmen.
Zou me niets verbazen als data laat zien dat in die situatie go arounds relatief vaak verkeerd aflopen, in vergelijking met een full stop.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Niet alleen daar er zijn zat vliegvelden waar je dan over een rand heen valt.Freee!! schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:28:
[...]
Probleem is alleen, dat je bij Madeira een serieus probleem hebt als je aan het einde van de landingsbaan gaat.
Vraag maar aan die piloten van die Air France airbus A340 op Toronto Pearson.
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Go around nadat de reversers zijn geactiveerd is echt een no go. Zoals hierboven al gezegd, als een van de reverser later stowed en de andere motor is alweer full thrust ga je sowieso van de baan af door een enorm gier moment.Freee!! schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:28:
[...]
Probleem is alleen, dat je bij Madeira een serieus probleem hebt als je aan het einde van de landingsbaan gaat.
Dus blijft de originele vraag - waarom kan het dan? Of kan het niet?upclocker schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 00:15:
[...]
Go around nadat de reversers zijn geactiveerd is echt een no go. Zoals hierboven al gezegd, als een van de reverser later stowed en de andere motor is alweer full thrust ga je sowieso van de baan af door een enorm gier moment.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Tegen de tijd dat je doorhebt dat je niet voor het eind van de baan stil gaat staan, is het ook te laat voor een go around, dat haal je dan sowieso niet.Freee!! schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:28:
[...]
Daarnaast heb je uitgerekend of je daar überhaupt kunt landen, als je de juiste procedures gebruikt.
Op Toronto hebben ze het zelf verkloot door veel te laat te gaan remmen nadat ze al veel te ver over de baan door gevlogen waren.ravw schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:34:
[...]
Niet alleen daar er zijn zat vliegvelden waar je dan over een rand heen valt.
Vraag maar aan die piloten van die Air France airbus A340 op Toronto Pearson.
Als ze eerder een go around gemaakt hadden, zoals de procedures voorschrijven, was er niets aan de hand geweest. Op het moment dat ze reverse gingen gebruiken, was het sowieso al te laat om nog een doorstart te maken.
Er kan zoveel met een vliegtuig wat niet de bedoeling is. Alle toevoegingen om iets onmogelijk te maken kunnen ook kapot wat of andere gevaarlijke situaties veroorzaakt of gewoon geld kost.franssie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 00:35:
[...]
Dus blijft de originele vraag - waarom kan het dan? Of kan het niet?
Het kan gewoon, zou niet moeten gebeuren, gebeurt heel soms toch.
geland en dan toch weer GA
Alleen die eerste landing even een paar stuiters
YouTube: United Airlines B767 DRAMATIC TOUCH AND GO at Zurich Airport
In de comments wordt duidelijk waarom.ravw schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:04:
Ook wel een vreemde eend ...
geland en dan toch weer GA
Alleen die eerste landing even een paar stuiters
YouTube: United Airlines B767 DRAMATIC TOUCH AND GO at Zurich Airport
Flare slightly early. No ground spoilers. Then pilot induced oscillation. Go around initiation somewhat late but definitely the correct decision.
:strip_exif()/f/image/rCXb8YU22waC0fp3KJzrKAYA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5h9d0DZdBDajDCaW2xudqkpG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A7dEDLoBmbA9IS7Di3ywOsye.jpg?f=fotoalbum_large)
Cockpit bezoek. Lekker knus
:strip_exif()/f/image/LUN15LC69qCBGCUGmWEoN792.jpg?f=fotoalbum_large)
Schattig klein vliegtuigje op Caen-Carpiquet. Onderdeel van de voorbereidingen voor het bezoek van Biden.
Verder nog een C130 boven Pointe du Hoc. Was een vlucht van 4 toestellen; maar een op de camera kunnen krijgen (user error

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Nou ja een Globemaster is nou niet echt klein.ijdod schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 07:43:
[Afbeelding]
Schattig klein vliegtuigje op Caen-Carpiquet. Onderdeel van de voorbereidingen voor het bezoek van Biden.
Een president van de Verenigde Staten die op stap gaat neemt over het algemeen een halve luchtmacht mee. Natuurlijk de 747/VC-25 die populair bekend is als Airforce One (zoals bekend Airforce one is de callsign van welk USAF-vliegtuig dan ook waar de president aan boord is). Maar er gaan ook meerdere Globemasters mee voor het vervoer van the Beast (de limousine) en helikopter(s). Ik weet niet of het altijd zo is maar er gaan soms ook V22 Ospreys mee. Gaat er ook nog een C-32 (757) mee voor extra staff en beveiligingspersoneel. En dan is er ook nog een 747/E4B die mee vliegt en in de buurt wordt gestationeerd als backup vliegtuig.
Vermoed dat @ijdod sarcastisch wasPolarBear schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:56:
[...]
Nou ja een Globemaster is nou niet echt klein.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
JohPolarBear schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:56:
[...]
Nou ja een Globemaster is nou niet echt klein.
De presidentiele heli stond al elders op het terrein, maar te ver om fatsoenlijk op de foto te krijgen. Mogelijk met die, of een andere, C17. Verder was een daar ook al een vijftal Chinooks bezig. En elders in de omgeving de nodige voorbereidingen. Podia, security, helipads, the works.
[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 04-06-2024 13:38 ]
YouTube: Did someone order a new plane?! Our first brand-new A321 Neo is almo...
Verschil tov ACC was aan de ene kant minder variaties, maar veel kleinere marges, en doorgaans veel meer stappen kort achter elkaar.
Al met al weer een hoop opgestoken van de core business, en weer collega's beter leren kennen. Diep respect voor de dames en heren die dit doen.
/f/image/B5loa8UjN2daWAkBHtuTj3BJ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PqHvyjCVku95unOblFj4DekY.jpg?f=fotoalbum_large)
Oefening was meerder toestellen op een linker- en rechtercircuit voor 18R. Downwind leg was heading 360, alt 3000ft, speed 220kt, naarna de baseleg heading 090/270, alt 2000fr speed 180kt, naarna indraaien voor ILS intercept (heading 150/210). En als dat goedgaat handoff naar de toren.
[ Voor 27% gewijzigd door ijdod op 07-06-2024 22:40 ]

Afgelopen vrijdag is astronaut Bill Anders overleden nadat hij met zijn Beechcraft T-34 Mentor neerstortte in het water bij Washington. Hij was de enige inzittende.
Hij is vooral bekend door bovenstaande foto "Earthrise".
Genomen tijdens de Apollo 8 missie op kerstavond 1968.
Anders: Oh my God! Look at that picture over there! There's the Earth coming up. Wow, that's pretty.
https://www.bbc.com/news/articles/cw99wj5e5q8o
YouTube: Witness describes moments small plane crashes in San Juan Islands
Moge hij in vrede rusten.Piet91 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:35:
[Afbeelding]
Afgelopen vrijdag is astronaut Bill Anders overleden nadat hij met zijn Beechcraft T-34 Mentor neerstortte in het water bij Washington. Hij was de enige inzittende.
Hij is vooral bekend door bovenstaande foto "Earthrise".
Genomen tijdens de Apollo 8 missie op kerstavond 1968.
Anders: Oh my God! Look at that picture over there! There's the Earth coming up. Wow, that's pretty.
https://www.bbc.com/news/articles/cw99wj5e5q8o
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Van mij hoeft dat niet hier. Kunnen anderen anders over denken maar is wel een beetje ramptoerisme in mijn ogen.ravw schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:47:
Hier zie je ook de Crash gebeuren
YouTube: Witness describes moments small plane crashes in San Juan Islands
Ach het hoor bij luchtvaart.franssie schreef op zondag 9 juni 2024 @ 00:31:
[...]
Van mij hoeft dat niet hier. Kunnen anderen anders over denken maar is wel een beetje ramptoerisme in mijn ogen.
Toen die airbus afgelopen jaar op de landingsbaan lande waar een ander vliegtuig stond , kwamen hier ook de beelden binnen waar dus ook mensen overleden waren.
Heeft niets met ramptoerisme te maken.
Maar sommige willen nu eenmaal alles zien en weten over de luchtvaart.
De beelden van de Spaceshuttle zijn ook al miljoen keer overal geplaatst waar het fout ging met het vertrek.
Ik zie op facebook zelf in een real luchtvaart stukje fotos en filmpjes voorbij komen waar je dus zwaar gewonden mensen ziet en zelfs doden ziet liggen , maar dat hoeft van mij ook niet.
Dat gaat mij dan wel weer naar ramptoerisme toe omdat soort dingen te laten zien.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Very Close call today at VABB. @IndiGo6E tries to land while an aircraft is still on the roll on RW27. #AvGeek pic.twitter.com/tbHsDXjneF
— Hirav (@hiravaero) 8 juni 2024

https://www.flightradar24.../00:45/4x/AIC657/3593a99b
[ Voor 12% gewijzigd door Piet91 op 09-06-2024 01:35 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat was 50 jaar bevrijding, vliegbasis Soesterberg in 1995PLAE schreef op zondag 9 juni 2024 @ 13:10:
Ergens in de jaren '90 ben ik eens naar Vliegbasis Soesterberg geweest voor....wat ik dacht een open dag van de Koninklijke Luchtmacht. Maar ik zie op Wikipedia dat in de jaren '90 dat nooit op Vliegbasis Soesterberg heeft plaatsgevonden. Weet iemand wat het dan wel was? Ik vermoed dat het in '95/'96/'97 was.
/f/image/uNj5i5ett7pKi8C0TA134mVt.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door ravw op 09-06-2024 13:19 ]
PH-BFV ging na haar KLM carriere naar Teruel. Werd opgepikt door Longtail Aviation waar het slechts 3 maanden zo'n kleine 80 vluchten voor heeft gemaakt. Opgeslagen op London Stansted sinds 8 mei 2022.
Ergens deze week is er de schaar in gezet:

De andere 2 747's staan er niet beter voor; PH-BFW/VQ-BWL staat al sinds 30 juli 2022 in Victorville (zonder motoren) en PH-BFT die jarenlang in een hangar van Kansas City Airport heeft gestaan is enkele maanden geleden naar buiten gereden zonder motoren.
[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 09-06-2024 21:55 ]
En dat is maar goed ook, anders hadden er nu ergens ruim 10.000 dakota's gestaan
Het was op zich wel een aardig idee geweest om een van de laatste KLM 747's in Lelystad te parkeren in plaats van in stukjes te knippen. Ter vervanging van de PH-BUK, die over paar jaar langer heeft gestaan dan gevlogen. (en die had dan prima in stukjes geknipt kunnen worden als souvenir)
Spel en typfouten voorbehouden
Dat bedoel ik, of maak er wat anders leuks er van.FredvZ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:16:
Op een enkele na eindigen ze allemaal zo.
En dat is maar goed ook, anders hadden er nu ergens ruim 10.000 dakota's gestaan
Het was op zich wel een aardig idee geweest om een van de laatste KLM 747's in Lelystad te parkeren in plaats van in stukjes te knippen. Ter vervanging van de PH-BUK, die over paar jaar langer heeft gestaan dan gevlogen. (en die had dan prima in stukjes geknipt kunnen worden als souvenir)
Maar goed nu levert het nog geld op als oud ijzer en onderdelen.
Zat 6 seconden tussen, da's toch genoeg? /s
Lijkt wel weer een shitshow te zijn op meerdere vlakken. Niet alleen de ATC die dat doet, ook de piloot die de landing doorzet (lijkt me, anyway)... een initele reactie van het ATC Guild India is ook niet echt dat je zegt 'optimaal'. Hoeveel plakjes gatenkaas kan je wegnemen voordat je geen kaas meer over hebt...
5 seconden meer er tussen en er was niks aan de hand, kan gebeuren. Volgende keer weer iets meer marge
Denk ik het niet. Er is niet zoveel ruimte en de 737 is niet ooit relevant geweest voor de NL luchtvaart. Een Airbus zie ik er ook niet snel staan.FredvZ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:17:
Over het Aviodrome en voormalig KLM vliegtuigen gesproken: Zou er een 737 gedoneerd worden door KLM / Transavia nu ze vervangen worden door Airbussen?
Of toch, als de generatie die de 747 herkent er niet meer komt, dan komt er ruimte voor andere kisten. Maar een 737, daar is niets spannends aan (en daarom ook wel succesvol vroeger).
edit: en het aviodrome (ik kom er graag) heeft denk ik het probleem dat de jeugd vliegen als vervoersmiddel ziet en niet als magie. Maar dat hebben Teylers en zo ook in hun nadeel, natuurkunde is gaver als het iets voor je doet, dan dat je er op de socials gebruik van maakt ipv het begrijpt.
[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 09-06-2024 23:45 ]
De B737 heeft toch generaties Nederlanders naar vakantie bestemmingen gebracht sinds de jaren 90. Wat mij betreft verdient die wel een plekje in het aviodrome.franssie schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:40:
[...]
Denk ik het niet. Er is niet zoveel ruimte en de 737 is niet ooit relevant geweest voor de NL luchtvaart. Een Airbus zie ik er ook niet snel staan.
Of toch, als de generatie die de 747 herkent er niet meer komt, dan komt er ruimte voor andere kisten. Maar een 737, daar is niets spannends aan (en daarom ook wel succesvol vroeger).
edit: en het aviodrome (ik kom er graag) heeft denk ik het probleem dat de jeugd vliegen als vervoersmiddel ziet en niet als magie. Maar dat hebben Teylers en zo ook in hun nadeel, natuurkunde is gaver als het iets voor je doet, dan dat je er op de socials gebruik van maakt ipv het begrijpt.
Ja maar tussen een pionier van een vliegtuig of gewoon een vervoersmiddel is nog wel heel wat anders.upclocker schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:47:
[...]
De B737 heeft toch generaties Nederlanders naar vakantie bestemmingen gebracht sinds de jaren 90. Wat mij betreft verdient die wel een plekje in het aviodrome.
De B747 heeft iets te weeg gebracht in de luchtvaart waar daarvoor alleen maar gedroomd kon worden , dat je met zo veel mensen tegelijk de hele wereld over kon vliegen.
De Airbus daarin tegen vind ik dan weer meer iets voor Lelystad tegenover een B737, zeker als het gaat om de eerste FBW vliegtuig.
Wat ook veel los gemaakt heeft in de luchtvaart.
Net zoals de De Havilland Comet en de Sikorski Ilya Muromez
Dat zijn ook twee vliegtuigen die de aanzet hebben gegeven tot iets waar we nu in beland zijn en waar we nu mee vliegen.
het is een campingflight kist geweest, ben ik met je eens ;-)upclocker schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:47:
[...]
De B737 heeft toch generaties Nederlanders naar vakantie bestemmingen gebracht sinds de jaren 90. Wat mij betreft verdient die wel een plekje in het aviodrome.
Welke kist gooi jij dan van de apron af op aviodrome?
Ruimte is beperkt immers
Dat plastic geval van een Spitfire.franssie schreef op maandag 10 juni 2024 @ 00:00:
[...]
het is een campingflight kist geweest, ben ik met je eens ;-)
Ruimte is beperkt immers
Leuk maar zet dan een echte neer.
Dus die zou wel weg kunnen , de Conny , Fokker en de B747 samen met de Catalina die moeten ze gewoon behouwen.
De namaak van de Uiver ook wel
Niet zo beperkt dat er geen 737 bij past hoor.franssie schreef op maandag 10 juni 2024 @ 00:00:
[...]
Ruimte is beperkt immers
Als je gewoon een B737 200 , of zelf nog de 600 neerzet dan heb je echt niet veel nodig.
Die Antonov 2 en die Saab Viggen mogen wel weer naar hun eigen land van mij. Hebben zover ik weet niks voor de Nederlandse luchtvaart betekend.franssie schreef op maandag 10 juni 2024 @ 00:00:
[...]
Ruimte is beperkt immers
Maar zelfs al was er geen ruimte, blijkbaar gaan we Lelystad toch nooit voor commerciële luchtvaart inzetten dus misschien kan Aviodrome ook wel gewoon wat uitbreiden.
Vervang deze maar door een goede Lockheed F-104 Starfighter
( de versie van de treinkaping bij de punt)
Alleen dat geluid al van die dingen , dat huilen
YouTube: F-104 Starfighter landing at EHLW - pure howling sound!
[ Voor 17% gewijzigd door ravw op 10-06-2024 00:19 ]
100% mee eens, maar wel een vliegende.ravw schreef op maandag 10 juni 2024 @ 00:17:
[...]
Geef mij dan maar het gehuil van een Avro Vulcan.ravw schreef op maandag 10 juni 2024 @ 00:17:
[...]
https://youtu.be/xJlsDiC9TBI?si=BSQxZN_XF0SXWjor
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ja die kan er ook aardig wat vanArator schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:56:
[...]
Geef mij dan maar het gehuil van een Avro Vulcan.
https://youtu.be/xJlsDiC9TBI?si=BSQxZN_XF0SXWjor
Schijnt wel de meest hard geluid producerende vliegtuig te zijn die Vulcan.
En nog een , de Hawker Hunter heeft ook zo mooi jankgeluid.
[ Voor 21% gewijzigd door ravw op 10-06-2024 11:15 ]
https://luchtvaartnieuws....orse-schade-op-door-hagelEen Austrian Airlines Airbus A320 die zondag van Mallorca naar Wenen vloog, liep ongeveer 20 minuten voor aankomst forse schade op door een hagelstorm. Onder meer de radome (neuskegel) en de buitenste lagen van de cockpitramen raakten voor honderdduizenden euro’s beschadigd. Het toestel is vervolgens met voorrang, maar zonder problemen geland.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 43% gewijzigd door ravw op 10-06-2024 11:38 ]
Poh, bizar wat voor impact zo'n ruit aan kanravw schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:20:
Austrian Airlines Airbus A320 loopt forse schade op door hagel![]()
[...]
https://luchtvaartnieuws....orse-schade-op-door-hagel
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Komt doordat het uit meerdere lagen bestaat.TommyGun schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:46:
[...]
Poh, bizar wat voor impact zo'n ruit aan kan
Het raam in de cockpit bestaat uit zes verschillende lagen, deze lagen zijn de:
Beschermende buiten laag, de raam verwarming, een middenlaag, een vinyllaag en het raam aan binnenkant. De meeste van deze lagen zijn “nonstructural” dit houdt in: als het raam in een van deze lagen breekt het geen invloed heeft op de structuur van het raam.
De vinyl-laag en de binnenste glaslaag zijn structural en als deze scheuren dan zou het raam volledig kunnen breken.
En wat je hier ziet aan schade is alleen de buitenste lagen zijn beschadigd.
Maar ja inderdaad die ramen kunnen best wel wat hebben aan klappen.
Nou... zeg datTommyGun schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:46:
[...]
Poh, bizar wat voor impact zo'n ruit aan kan
Maar deze omstandigheden lijken een stuk heftiger te zijn geweest dan “standaard” testen kunnen uitwijzen. Toch knap dat een toestel met zo’n schade nog veilig aan de grond gezet is.
Sommige kunnen zelfs landen ook al missen ze een vleugelDenman schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:01:
[...]
Toch knap dat een toestel met zo’n schade nog veilig aan de grond gezet is.
https://www.sandboxx.us/n...15-landed-without-a-wing/
Hebben ze nog een Catalina dan? Die is een jaar of wat geleden toch naar de US gevlogen? Ik heb nog ergens foto's van vertrek van de testvlucht, een paar dagen voor het echte vertrekravw schreef op maandag 10 juni 2024 @ 00:05:
[...]
Dat plastic geval van een Spitfire.
Leuk maar zet dan een echte neer.
Dus die zou wel weg kunnen , de Conny , Fokker en de B747 samen met de Catalina die moeten ze gewoon behouwen.
De namaak van de Uiver ook wel
[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 10-06-2024 13:05 ]
De laatste keer dat ik er was stond die er nogFastFred schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:02:
[...]
Hebben ze nog een Catalina dan? Die is een jaar of wat geleden toch naar de US gevlogen? Ik heb nog ergens foto's van vertrek van de testvlucht, een paar dagen voor het echte vertrek
Maar dat is geloof ik in 2007 of zo
Ja ,Maar die vliegt niet meer toch ?FastFred schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:39:
Ja die is al best een tijdje weg. En hierboven wordt genoemd dat ze een F104 moeten zien te krijgen: die hebben ze...
Los daarvan lijkt Aviodrome amper geld te hebben om af en toe een motor te starten of een vliegtuig dat buiten staat te wassen, laat staan er mee vliegen.
Koning Willem-Alexander is copiloot op eigen vlucht naar Atlanta.
https://www.nu.nl/309077/...-vlucht-naar-atlanta.html
[ Voor 16% gewijzigd door ravw op 10-06-2024 19:44 ]
Ach het kan nog gekker hoor , we parkeren het vliegtuig wel op de baan , ze zoeken maar het maar uit als ze willen landen ....ijdod schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:25:
[...]
Zat 6 seconden tussen, da's toch genoeg? /s
Lijkt wel weer een shitshow te zijn op meerdere vlakken. Niet alleen de ATC die dat doet, ook de piloot die de landing doorzet (lijkt me, anyway)... een initele reactie van het ATC Guild India is ook niet echt dat je zegt 'optimaal'. Hoeveel plakjes gatenkaas kan je wegnemen voordat je geen kaas meer over hebt...
https://www.facebook.com/reel/1647708139313923
En voor die geen Facebook hebben even een foto
:fill(white):strip_exif()/f/image/vQ6hAQoItNYl34627JkZoRxY.png?f=user_large)
Microsoft dropped de nieuwe Flight Simulator 2024 en besluit eindelijk eens een echte airline te gebruiken
Microsoft Flight Simulator (Asobo) heeft een lange carrièremod voor luchtvaartmaatschappijen toegevoegd met echt verkeer en echte kleurstellingen van echte vliegtuigen.PWM schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:11:
[YouTube: Microsoft Flight Simulator 2024 – Xbox Games Showcase 2024]
Microsoft dropped de nieuwe Flight Simulator 2024 en besluit eindelijk eens een echte airline te gebruiken(vanaf 0.28)
FSLTL/GSX gaan ook overbodig worden.
hoe minder zooi , hoe minder storingen.
ravw schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:20:
Austrian Airlines Airbus A320 loopt forse schade op door hagel![]()
[...]
https://luchtvaartnieuws....orse-schade-op-door-hagel
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
/f/image/XwI2eqU1SU5ouXTDF3gp1oWY.png?f=fotoalbum_large)
Gelukkig hebben ze het bonnetje nog, misschien krijgen ze garantie.
Tsja maar in hoeverre moet je dit een "baan" noemen? Op zo'n dirt strip moet je gewoon veel beter uit je doppen kijken. Het is niet dat de toren hier heeft zitten slapen.ravw schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 09:02:
[...]
Ach het kan nog gekker hoor , we parkeren het vliegtuig wel op de baan , ze zoeken maar het maar uit als ze willen landen ....
https://www.facebook.com/reel/1647708139313923
![]()
En voor die geen Facebook hebben even een foto [Afbeelding]
Europa nadert eerste Single-Pilot Airliner-certificering: vakbonden verhogen veiligheidsproblemen.
De luchtvaartindustrie staat op de rand van een belangrijke transformatie met de op handen zijnde introductie van Extended Minimum Crew Operations (eMCO), aangeprezen door Airbus als de toekomst van eenpiloot-cruise operaties. Gepland voor zijn debuut in 2027, vertegenwoordigen een enkele piloot cruise-operaties een seismisch vertrek van traditionele meervoudige bemanningen, die sterk afhankelijk zijn van automatisering. Maar te midden van de druk van Airbus voor de implementatie van eMCO doen zich ernstige zorgen voor, vooral omdat het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) achterblijft bij het voltooien van een uitgebreide veiligheidsstudie.
...........................
In het engels hier onder meer .
https://aerocrewnews.com/...se-operations-are-coming/
Of je hier blij van moet worden.
Nee, ik persoonlijk zou dat geen goed teken vinden.
Nu weet ik ook dat bijna alles automatisch gebeurd en als er een fout optreed dat het vliegtuig zelf aangeeft wat je moet doen om het op te lossen.
Maar het is mooi dat er naar gekeken word , maar van mij hoeft het niet.
Uitval van een piloot zou zo maar kunnen , of heb je dan nog een paar als reserves klaar zitten.
Al kunnen ze een vliegtuig nu ook al automatisch bij nood laten landen.
Bij een touringcar heb je het over 90 passagiers, als het mis gaat 1 auto of huis als gevolgschade, en als het bijna mis gaat trap je meestal gewoon op de rem en is er niks aan de hand. Dat vind ik toch echt een ander verhaal.
Ik ben zelf veel met flightsim bezig en je merk gewoon dat je soms ogen en handen te kort komt.MBV schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:24:
Ik vind het ook te ver gaan. Je hebt het over 200 passagiers, en bij een crash 'normaal' 50-100 doden op de grond. En juist als er iets mis is met het toestel heb je de 2 piloten 100% nodig om het probleem te verhelpen.
Bij een touringcar heb je het over 90 passagiers, als het mis gaat 1 auto of huis als gevolgschade, en als het bijna mis gaat trap je meestal gewoon op de rem en is er niks aan de hand. Dat vind ik toch echt een ander verhaal.
Hoe goed en hoe vaak je ook een vliegtuig vliegt, ja je kent het door en door.
Ik doe in mijn slaap nog wel de hele checklist door nemen , maar zelf ik bemerk dat ik soms ook wel dingen vergeet , even nog snel dit of er komt wat tussen door dat je even vergeet dat je iets moest doen.
later denken , oke dat had ik al gedaan hoeft niet meer, gewenning en te veel dingen tegelijk moeten doen blijft een gevaarlijk iets.
Nu is het bij flightsimulator nog niet zo ramp.
maar ik zou sommige dingen aan fouten toch niet in het echt gedaan ( of juist niet gedaan hebben :-) ) willen mee maken.
Dat ik me zelf de grond inboort oke ... maar je zit wel met 200 souls achter je .
En sommige handelingen en dingen kan je nooit door een computer overnemen.
omdat die gewoon niet vrij kan "denken"
Neem het voorbeeld van SULLY maar.
:fill(white):strip_exif()/f/image/aJZVcWis6qSWEIEOK41ELovP.png?f=user_large)
Mag ik zeggen dat de vertaling vrij brak is?ravw schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:01:
Oops
Europa nadert eerste Single-Pilot Airliner-certificering: vakbonden verhogen veiligheidsproblemen.
De luchtvaartindustrie staat op de rand van een belangrijke transformatie met de op handen zijnde introductie van Extended Minimum Crew Operations (eMCO), aangeprezen door Airbus als de toekomst van eenpiloot-cruise operaties. Gepland voor zijn debuut in 2027, vertegenwoordigen een enkele piloot cruise-operaties een seismisch vertrek van traditionele meervoudige bemanningen, die sterk afhankelijk zijn van automatisering. Maar te midden van de druk van Airbus voor de implementatie van eMCO doen zich ernstige zorgen voor, vooral omdat het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) achterblijft bij het voltooien van een uitgebreide veiligheidsstudie.
...........................
In het engels hier onder meer .
https://aerocrewnews.com/...se-operations-are-coming/
eMCO gaat als ik het goed heb over lange afstandsvluchten. En ik kan mij goed voorstellen dat de techniek wel goed genoeg is om maar 2 piloten mee te nemen op lange vluchten i.p.v. 3 waarbij er tijdens de cruise fase maar 1 in de cockpit hoeft te zijn en de ander kan rusten.
Dacht dat er nooit minder dan twee in de cockpit mochten zijn. Zie de crash van German wings en die in Africa waar de ene piloot de andere buitensloot.PolarBear schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:55:
[...]
Mag ik zeggen dat de vertaling vrij brak is?
eMCO gaat als ik het goed heb over lange afstandsvluchten. En ik kan mij goed voorstellen dat de techniek wel goed genoeg is om maar 2 piloten mee te nemen op lange vluchten i.p.v. 3 waarbij er tijdens de cruise fase maar 1 in de cockpit hoeft te zijn en de ander kan rusten.
Dus alleen al voor dit weer te voorkomen ben ik al geen voorstander van 1 piloot in de cockpit
Vind deze wel erg mooi als het daarom gaat.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KzjfJ6LbQJ9Ct6KIzzwvAp0E.jpg?f=user_large)
https://www.forbes.com/si...tion-2-pilots-in-cockpit/
Hoe veel vliegtuigen zijn er al verongelukt ivm fixatie , dat de captain geen oog meer heb voor wat er om hem heen gebeurd. en maar 1 doel heb wat die persoon wil.
Nee de co piloot moet ten alle tijden er bij blijven, die moet kunnen ingrijpen als de captain het laat afweten.
[ Voor 15% gewijzigd door ravw op 12-06-2024 16:18 ]
Not sure if captain obvious here... maar dat is Tom Hanks
Kloptrenegrunn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:33:
[...]
Not sure if captain obvious here... maar dat is Tom Hanks. Die inderdaad Sully speelde...
Nu we het hier toch over hebben , welke films zijn er uit gebracht van waargebeurde vliegtuig rampen of bijna rampen.
Die ik gezien heb zijn Alive en Sully, Lockerbie en Hijacked maar zijn er nog meer ?
[ Voor 31% gewijzigd door ravw op 12-06-2024 16:56 ]
Dat is, gelukkig, al jaren geleden afgeschaft in Europa. Het is nu aan de maatschappijen om dat wel of niet in te voeren en er zijn er maar weinig die dat doen.ravw schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:10:
[...]
Dacht dat er nooit minder dan twee in de cockpit mochten zijn. Zie de crash van German wings en die in Africa waar de ene piloot de andere buitensloot.
Dus alleen al voor dit weer te voorkomen ben ik al geen voorstander van 1 piloot in de cockpit
Volgens mij heel losjes gebaseerd op een waargebeurd verhaal: Flight, met Denzel Washington.ravw schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:45:
[...]
Klopt
Nu we het hier toch over hebben , welke films zijn er uit gebracht van waargebeurde vliegtuig rampen of bijna rampen.
Die ik gezien heb zijn Alive en Sully, Lockerbie en Hijacked maar zijn er nog meer ?
Die heb ik geloof ik ook al gezien , dat is met die landing op zijn kop toch , waarbij hij een piloot speelt die een drank probleem heeft ?renegrunn schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:54:
[...]
Volgens mij heel losjes gebaseerd op een waargebeurd verhaal: Flight, met Denzel Washington.
Was wel een hele goede film pas weer zitten kijken.
Klopt, dat is ‘em.ravw schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:20:
[...]
Die heb ik geloof ik ook al gezien , dat is met die landing op zijn kop toch , waarbij hij een piloot speelt die een drank probleem heeft ?
Was wel een hele goede film pas weer zitten kijken.
moet volgens mij ook een film zijn over die BA 747 die door die vulkaan as wolk heen vloog en gezandstraald werd waarbij alle motoren uitvielen.
Maar kom even niet op die naam, weet dat er een boek van is die heb ik wel gelezen.
ooit eens.
Werd ook wel de Galunggung Glider genoemd , tegenhanger van de Gimli glider
[ Voor 9% gewijzigd door ravw op 12-06-2024 19:42 ]
IMDB: "Air Crash Investigation" Falling from the Sky (TV Episode 2007)ravw schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:39:
[...]
moet volgens mij ook een film zijn over die BA 747 die door die vulkaan as wolk heen vloog en gezandstraald werd waarbij alle motoren uitvielen.
Maar kom even niet op die naam, weet dat er een boek van is die heb ik wel gelezen.
ooit eens.
Werd ook wel de Galunggung Glider genoemd , tegenhanger van de Gimli glider
Maar verder dan Airplane vs Vulcano kom ik verder ook niet. En dat is vermoed ik ook niet de film die je bedoelt
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Nee die heb ik zo vaak zitten kijken , kan al die delen wel dromen ....Garyu schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:20:
[...]
IMDB: "Air Crash Investigation" Falling from the Sky (TV Episode 2007)
Maar verder dan Airplane vs Vulcano kom ik verder ook niet. En dat is vermoed ik ook niet de film die je bedoelt
Nee van de "vliegende asbak" zoals hij ook wel genoemd word die BA747 die door die aswolk heen ging is geen film van kan alleen zien dat er een boek van is maar die heb ik al gelezen.
Vind veruit de meest verontrustende ontwikkeling dat onderdeel van dit systeem is dat 'de grond' de controle van het vliegtuig over kan nemen als de piloot om welke reden dan ook uitvalt. Dat systeem zal een favoriet doelwit worden van vele (staats-) hackers.PolarBear schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:55:
[...]
Mag ik zeggen dat de vertaling vrij brak is?
Alleen al de theoretische mogelijkheid dat een kwaadwillende partij de controle over een vliegtuig over kan nemen zal het vertrouwen in de luchtvaart ernstig schaden, om maar niet te spreken van het meest duistere scenario.
Inderdaad daar zou ik ook niet aan moeten denken ...alexbl69 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:14:
[...]
Vind veruit de meest verontrustende ontwikkeling dat onderdeel van dit systeem is dat 'de grond' de controle van het vliegtuig over kan nemen als de piloot om welke reden dan ook uitvalt. Dat systeem zal een favoriet doelwit worden van vele (staats-) hackers.
Alleen al de theoretische mogelijkheid dat een kwaadwillende partij de controle over een vliegtuig over kan nemen zal het vertrouwen in de luchtvaart ernstig schaden, om maar niet te spreken van het meest duistere scenario.
Maar even wat anders ...
Waarom worden de Cockpit beelden wel met geluid opgenomen en andere system op de Blackbox neer gezet.
Maar waarom is er geen video opnamen die ook de cockpit opneemt en de cabin.
Want het gebeurd nu wel steeds vaker dat er lastige mensen aanboord zijn.
Maar ook het terug kijken na de crash , hoe de piloten gehandeld hebben.
of is dit wat betreft opslag niet mogelijk ?
In de bus en trein word je nu toch ook al 24 uur inde gaten gehouden.
Toch lijkt het me tekort door de bocht: soms is meer dan 1 ook weer teveel. Zoals AF443: twee piloten die allebei wat anders wilden doen.
Daar staat dan wel tegenover dat je situaties als 9-11 kan voorkomen.alexbl69 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:14:
Vind veruit de meest verontrustende ontwikkeling dat onderdeel van dit systeem is dat 'de grond' de controle van het vliegtuig over kan nemen als de piloot om welke reden dan ook uitvalt. Dat systeem zal een favoriet doelwit worden van vele (staats-) hackers.
Ik vraag me toch ook daarbij af in hoeverre dat schijnveiligheid is. Met de kennis van vandaag lijkt het erop dat het de ook de captain van MH370 het gelukt is zijn FO buiten te sluiten. Welliswaar vóór de nieuwe regels, maar dat plan was zo gewiekst dat een flight attendant ook zo om te tuin geleid was als hij/zij tijdelijk de plek van de FO had ingenomen.ravw schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:10:
Dacht dat er nooit minder dan twee in de cockpit mochten zijn. Zie de crash van German wings en die in Africa waar de ene piloot de andere buitensloot.
Ook bij China Eastern 5735 zijn sterkte vermoedens dat er sprake was van opzet en dat was lang na de crash van German Wings.
Dat is allemaal veel te innovatief voor de luchtvaart, die willen niets liever dan nieuwe vliegtuigen zoveel mogelijk op de oude lijken, want dan hoeft het vliegend personeel niet getraind te worden.ravw schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:41:
Inderdaad daar zou ik ook niet aan moeten denken ...
Maar even wat anders ...
Waarom worden de Cockpit beelden wel met geluid opgenomen en andere system op de Blackbox neer gezet.
Maar waarom is er geen video opnamen die ook de cockpit opneemt en de cabin.
Want het gebeurd nu wel steeds vaker dat er lastige mensen aanboord zijn.
Maar ook het terug kijken na de crash , hoe de piloten gehandeld hebben.
of is dit wat betreft opslag niet mogelijk ?
In de bus en trein word je nu toch ook al 24 uur inde gaten gehouden.
Daarnaast past het ook niet in de kerntaken van de luchtvaartmaatschappijen: Zoveel mogelijk geld verdienen met het vliegtuig in zijn geheel met 100% van de vracht van A naar B brengen, waarbij op minimale wijze wordt voldaan aan wet- en regelgeving.
Het comfort van menselijke vracht is daarbij net groot genoeg zo dat men bereid is een ticket te kopen. Zolang de meerderheid accepteert dat tijdens een vlucht de captain een alleenheerser is en repressie van lastige passagiers voldoende is als mitigerende maatregel zal daar niks aan veranderen.
Een paar camera's ophangen is inderdaad de kunst niet. Met de huidige opslagmogelijkheden kan je met de omvang van een trollykoffer voor máánden aan beeldmateriaal opslaan voor tientallen camera's.
(ok, beetje cynische post geworden, maar bottom line: het is meer een gevalletje niet willen dan een gevalletje niet kunnen)
Er zijn vandaag de dag al genoeg voertuigen die remote controlled kunnen werken. Een vliegtuig is niet zo speciaal. Er is veel ervaring op dit gebied. Niet met veel passagiers, maar er zijn genoeg mogelijkheden voor remote/geautomatiseerde landing met bijvoorbeeld beperkte controle van buitenaf. Maar we hebben het niet over een remotely piloted vliegtuig maar over een remote van de reserve/derde persoon aan boord op lange afstanden..alexbl69 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:14:
[...]
Wat ik nog niet zie gebeuren is dat de EASA bier snel een handtekening onder gaat zetten. Die zijn zo langzaam en understaffed dat ze helemaal geen tijd hebben voor de wat radicaler vernieuwingen.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
remote aan boord - die kan ik niet aan elkaar knopen. Hoe bedoel je dat?Garyu schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 00:49:
[...]
<> Maar we hebben het niet over een remotely piloted vliegtuig maar over een remote van de reserve/derde persoon aan boord op lange afstanden..
<>
Remote-control-technisch niet. Vliegtuigen zijn echter wel geliefde terreurdoelwitten vanwege de vrijheid van beweging, grote energiedichtheid en redelijke passagiersdichtheid. Daarbij zijn ze symbolisch het toppunt van (westerse) technologie. Om die reden hebben we ook die draconische veiligheidscontrole voor passagiers, dus zul je ook die RC-verbinding draconisch moeten beveiligen. Ik heb mijn twijfels of dat economisch de moeite waard is.Garyu schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 00:49:
[...]
Er zijn vandaag de dag al genoeg voertuigen die remote controlled kunnen werken. Een vliegtuig is niet zo speciaal.
AF443 was pure incompetentie van beide piloten die op dat moment in de cockpit waren.FredvZ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:42:
[...]
Toch lijkt het me tekort door de bocht: soms is meer dan 1 ook weer teveel. Zoals AF443: twee piloten die allebei wat anders wilden doen.
Mijn angst is juist dat je met deze systemen een 9-11 on steroids kunt plannenFredvZ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 23:43:
[...]
Daar staat dan wel tegenover dat je situaties als 9-11 kan voorkomen.
Remote vanaf de grond dus, dat leek mij ook. Niet remote aan boord.ijdod schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 07:28:
@franssie De discussie gaat over het nut cq noodzaak van de 2e vlieger. Een deel daarvan zou je (hypothetisch) remote op kunnen lossen; dus door een piloot vanaf de grond middels afstandbediening te laten assisteren als dat nodig is ipv deze permanent mee te laten vliegen.
Plus dat je dan heel andere eisen hebt qua screening van de remote piloten want hoewel je redelijk er van uit kunt gaan dat de pilo(o)t(en) aan boord het beste voor hebben met hun eigen leven is dat een factor die bij een piloot op de grond niet meespeelt. Met andere woorden, een dergelijke positie, waar je controle hebt over een vliegtuig (of nog erger, meerdere vliegtuigen) zonder zelf dood te gaan als daar iets mee gebeurt, is ontzettend interessant voor potentiele terroristen.
Ik ben er niet voor.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 13-06-2024 10:38 ]
Ik wil dat sterker zeggen: ik ben er mordicus tegen.CyBeR schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:38:
Ik ben er niet voor.
In vliegtuigen zijn veel systemen ontworpen met redundancy, dwz als er eentje uitvalt, dan betekent dat niet direct het einde van het vliegtuig of de vlucht. En dan bij een heel belangrijke functie haal je de redundancy weg, is er niemand meer om mee te overleggen, de workload te verdelen etc.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1