Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Voor zover ik het begrepen heb , is het voor hem stiller te maken.Bacchus schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:48:
Hm, ik kende hem enkel met vier en vijf bladen. Waarom installeren ze er een met zeven? Bodemvrijheid, geluid?
Dus ja voor het geluid.
Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB
https://www.flyingmag.com...e-regs-with-7-blade-prop/
En het effect:
4 Blade VS 5 Blade VS 7 Blade Prop Pilatus PC-12 Sound Comparison (Youtube)
Goed nieuws, de cultuur op de managementvloer lijkt nu door de wal gekeerd en er lijkt op de werkvloer ook weer ruimte voor.Werknemers van Boeing zijn sinds enkele incidenten bezorgder over de veiligheid bij het bedrijf. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant kreeg daar in januari en februari zes keer zoveel meldingen over als een jaar eerder.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U4TsZNOCub2zq4zbJfkE4V2c.jpg?f=user_large)
https://abc7ny.com/post/u...aiborne-retires/14863595/
Die heeft er aardig wat vlieg uurtjes er op zitten zeg. (23,000 flight hours)
Nu mag ze eindelijk van haar wel verdiende pensioen genieten
Dat is gemiddeld 676 uur per jaar. Een normale fulltime dienstbetrekking is 1830 uur per jaarravw schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:47:
[Afbeelding]
https://abc7ny.com/post/u...aiborne-retires/14863595/
Die heeft er aardig wat vlieg uurtjes er op zitten zeg. (23,000 flight hours)
Nu mag ze eindelijk van haar wel verdiende pensioen genieten
Nu zegt mijn broer altijd dat hij ongeveer dubbel zoveel uren werkt als zijn vlieguren, maar daarbij rekent hij dan wel van (hotel)deur tot deur.
Gewoon om het ff in perspectief te plaatsen
Ja maar zij zal niet fulltime gewerkt hebben denk ik.Wild Chocolate schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:56:
[...]
Dat is gemiddeld 676 uur per jaar. Een normale fulltime dienstbetrekking is 1830 uur per jaar![]()
Nu zegt mijn broer altijd dat hij ongeveer dubbel zoveel uren werkt als zijn vlieguren, maar daarbij rekent hij dan wel van (hotel)deur tot deur.
En daarbij zal ze zeker in het begin niet veel gevlogen hebben ..
Want de wereld keek daar toen ook heel anders tegen aan.
Beetje het zelfde als ik nu bij iemand uit polen in de auto moet stappen.
Zal wel eerste even mijn verzekeringen goed nalopen.
Dat zal in de tijd dat zij als eerste niet blanke dame haar brevet had en op een airliner ging vliegen toen niet anders geweest zijn.
In de VS sommige staten word daar nu nog niet echt serieus over gedacht.
[ Voor 4% gewijzigd door ravw op 25-05-2024 18:09 ]
Het verschil zit ‘m denk ik voornamelijk in de werktijden.Wild Chocolate schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:56:
[...]
Dat is gemiddeld 676 uur per jaar. Een normale fulltime dienstbetrekking is 1830 uur per jaar![]()
Zodra er nachtdiensten gedraaid worden gelden er andere rust- en arbeidstijden, ook buiten de luchtvaart.
:strip_exif()/f/image/zLOCxweRqOcicsqFOP8EYvn7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Sy8IxT2w0rrZjLyoY6hwjnrz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XOYslC2ATT4pJcoK8l2NGARd.jpg?f=fotoalbum_large)
Na wat onderzoek is het groene kastje ontwikkeld in de jaren 80 door Collins Aerospace in Cedar Rapids (Iowa) en is het een bedieningsmodule voor een Tacan systeem, waarschijnlijk de TCN-500 link
Wikipedia: Tactical air navigation system
Dit systeem wordt/werd in veel soorten militaire vliegtuigen gebruikt, en komt waarschijnlijk ook uit één zo'n vliegtuig. welk type is onbekend daar dit zo'n beetje elk type kan zijn.
Maar voor het cockpit gedeelte heb ik geen enkel idee uit welke kist deze komt. Ik gok dat de losse meters redelijk universeel zijn binnen militaire vliegtuigen, en dat deze niet enkel gebruikt zijn geweest op één type vliegtuig?
Iemand enig idee wat ik in huis heb gehaald en uit welk vliegtuig het afkomstig is?
7400 Wp op het dak
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Cockpit paneeltje lijkt op die van een F-4 Phantom.Theo schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:32:
Vorige maand heb ik met de vrijmarkt wat viegtuigcockpitcomponenten gevonden. Ik vond ze er leuk uitzien en heb ze meegenomen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na wat onderzoek is het groene kastje ontwikkeld in de jaren 80 door Collins Aerospace in Cedar Rapids (Iowa) en is het een bedieningsmodule voor een Tacan systeem, waarschijnlijk de TCN-500 link
Wikipedia: Tactical air navigation system
Dit systeem wordt/werd in veel soorten militaire vliegtuigen gebruikt, en komt waarschijnlijk ook uit één zo'n vliegtuig. welk type is onbekend daar dit zo'n beetje elk type kan zijn.
Maar voor het cockpit gedeelte heb ik geen enkel idee uit welke kist deze komt. Ik gok dat de losse meters redelijk universeel zijn binnen militaire vliegtuigen, en dat deze niet enkel gebruikt zijn geweest op één type vliegtuig?
Iemand enig idee wat ik in huis heb gehaald en uit welk vliegtuig het afkomstig is?
http://www.f4phantomparts.com/COCKPITS.html
34 jaar, dat betekent dat ze in 1990 is begonnen hè, niet in 1920...ravw schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:08:
[...]
Ja maar zij zal niet fulltime gewerkt hebben denk ik.
En daarbij zal ze zeker in het begin niet veel gevlogen hebben ..
Want de wereld keek daar toen ook heel anders tegen aan.
Beetje het zelfde als ik nu bij iemand uit polen in de auto moet stappen.![]()
Zal wel eerste even mijn verzekeringen goed nalopen.![]()
Dat zal in de tijd dat zij als eerste niet blanke dame haar brevet had en op een airliner ging vliegen toen niet anders geweest zijn.
In de VS sommige staten word daar nu nog niet echt serieus over gedacht.
Ik heb even gezocht, een piloot mag in de EU maximaal 900 uur per jaar vliegen. En hier lees ik bijvoorbeeld dat KLM piloten kennelijk zo'n 600 uur per jaar vliegen...
Nu lijkt dat me wel weinig, maar ik weet van mijn broer dat hij tussen de 70 en 80 uur per maand vliegt, doorgaans. En dan nog vakantie en zo, dus dan zal het bij hem tussen de 700 en 800 uur per jaar liggen.
Dat 23.000 uur misschien wel veel lijkt, maar uitgespreid over 34 jaar helemaal niet bijzonder is.
Dit kom 100% uit een F-4E Phantom 2Theo schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:32:
[Afbeelding]
Wikipedia: McDonnell Douglas F-4 Phantom II
Dus denk dat die andere spullen daar dan ook wel uit komen ...
[ Voor 16% gewijzigd door ravw op 25-05-2024 21:47 ]
Het was idd ook best uniek om het zo tegen te komen. De vrijmarkt begon om 0700 uur, en ik was er een paar minuten voor. De verkoper was bezig om de zolder van zn vader op te ruimen en werd op het hart gedrukt dat het de set naar een liefhebber moest gaan. Ikzelf ontwikkel electronica voor de luchtvaart en kan een stukje (totaal niet aan mij gerelateerd) luchtvaarttechniek wel waarderen. Ik mocht alles voor 25 euro meenemenfranssie schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:36:
@Theo gave vondst! Vreemd om dat op een vrijmarkt te vinden, er is namelijk best wel een markt voor, onder andere onder flight simmers. Met name je bovenste foto vind ik dan weer interessant, lijkt een soort radio?
Die radio is een bedieningsmodule voor een Tacan systeem wat ik ook in de vorige post schreef. Ik gok de TCN-500.
Dat lijkt 'm inderdaad te zijn! Grote kans dat de losse meters daar ook uit komen gok ik. Nu nog op zoek naar een foto waar de TCN en de 'Left Vertical panel' module op te vinden zijn.MBgek schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:55:
[...]
Cockpit paneeltje lijkt op die van een F-4 Phantom.
http://www.f4phantomparts.com/COCKPITS.html
7400 Wp op het dak
https://www.worthpoint.co...instrument-sub-3787318215Theo schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:46:
[...]
Dat lijkt 'm inderdaad te zijn! Grote kans dat de losse meters daar ook uit komen gok ik. Nu nog op zoek naar een foto waar de TCN en de 'Left Vertical panel' module op te vinden zijn.
https://www.ebay.com/itm/176294624024
Ik gok dat 25 euro voor het paneel met meters, de drie extra meters en de TCN voor 25 euro samen mogelijk de beste vrijmarktvonst in jaren gaat zijn
7400 Wp op het dak
Ligt wel in welke staat ze verkeren.Theo schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:56:
[...]
https://www.ebay.com/itm/176294624024
![]()
Ik gok dat 25 euro voor het paneel met meters, de drie extra meters en de TCN voor 25 euro samen mogelijk de beste vrijmarktvonst in jaren gaat zijn
Maar het is voor die prijs altijd leuk voor de heb
Ik weet die vliegtuig onderdelen zijn DUUR ...

[ Voor 6% gewijzigd door ravw op 25-05-2024 22:00 ]
Geen idee wat de staat is. Ze liggen hier gewoon in de kast te liggen. Van het cockpitdeel zijn de glaasjes van de LE en TE flaps gebarsten/stuk. Aan de achterkant is de bedrading losgeknipt met (ik gok) het verwijderen van de unit uit het vliegtuig zelf. Verder is duidelijk aan alles te zien dat de onderdelen veel vlieguren hebben gehad. Maar dat kan ik ook juist waarderen; het is gebruikt maar ziet er niet defect uit.ravw schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:59:
[...]
Ligt wel in welke staat ze verkeren.
Maar het is voor die prijs altijd leuk voor de heb![]()
Ik weet die vliegtuig onderdelen zijn DUUR ...
Niet dat de waarde verder uitmaakt, ze gaan toch niet weg. (Hoewel, mochten ze meer dan 10k waard zijn dan gaan ze wel weg omdat het anders een inbraak en verzekeringsrisico wordt, maar dat ga ik niet hopen)
En vliegtuigonderdelen en duur; ik weet het; ik ontwikkel ze.
Edit: Foto gevonden waarop alle meters staan

Nog meer zoeken en het lijkt om een F-4f te gaan. rear cockpit met daarin de TCN module links en front cockpit met het exacte paneel, de flow en temperatuur meters.
[ Voor 17% gewijzigd door Theo op 25-05-2024 22:57 ]
7400 Wp op het dak
Een spitfire van de BBMF is gecrashed in de omgeving van Coningsby en daarbij is een piloot van de RAF omgekomen.
https://www.bbc.com/news/uk-england-lincolnshire-69056052
Moge hij in vrede rusten.SpelFaut schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:13:
Vervelend nieuws uit Engeland.
Een spitfire van de BBMF is gecrashed in de omgeving van Coningsby en daarbij is een piloot van de RAF omgekomen.
https://www.bbc.com/news/uk-england-lincolnshire-69056052
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Zoals anderen al zeiden, vanaf de F4 Phantom inderdaad.Theo schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:32:
Op de website https://www.f4phantomparts.com/ staat wel meer informatie over de onderdelen.
Zo is de temperatuur indicator van General Electric, en de fuel flow indicator van Bendix Corporation Montrose Division.
Dat panel waar de LG indicator bij op zit, kost bij die F4PhantomParts toch even 500 euries!
Maar daar zou ik het echt niet voor weg doen, geweldig spul voor de hobby! Gefeliciteerd met de mooie vondst!
Nummer 5 al
/f/image/3XuYWlpIJTfQ9i4rQ52ZecpA.webp?f=fotoalbum_large)
https://www.upinthesky.nl...verwelkomt-nieuw-toestel/
Maar goed ze konden uitstappen
https://www.facebook.com/reel/801247568775615
Meer er over
https://www.news.com.au/n...1397804136620badd2322072f
https://aviation-safety.net/wikibase/388340
[ Voor 62% gewijzigd door ravw op 26-05-2024 14:45 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Nu wachten tot 'ie ergens met pech stil staat.ravw schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:37:
En weer een Airbus A321neo voor Transavia binnen
Nummer 5 al
[Afbeelding]
https://www.upinthesky.nl...verwelkomt-nieuw-toestel/
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Is geen Boeing, dus het nieuws pikt dat niet op
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Dat geldt toch voor al hun vliegtuigen, niet specifiek Airbus?
Nouja HV heeft met hun nieuwe A320s wat extra pech gehad. Niks met de vliegtuigen te maken (birdstrike o.a.) maar ze hebben meer aan de grond gestaan dan ze zouden hopenfranssie schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:38:
[...]
Dat geldt toch voor al hun vliegtuigen, niet specifiek Airbus?
Hij werd ook al wat later afgeleverd door een ongelukje in de fabriek de eersteCyBeR schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:47:
[...]
Nouja HV heeft met hun nieuwe A320s wat extra pech gehad. Niks met de vliegtuigen te maken (birdstrike o.a.) maar ze hebben meer aan de grond gestaan dan ze zouden hopen
Er zijn zondag twaalf mensen lichtgewond geraakt door hevige turbulentie in een vliegtuig boven Turkije. Het incident gebeurde in een toestel van Qatar Airways. Dat was onderweg van de Qatarese hoofdstad Doha naar de Ierse hoofdstad Dublin.
https://www.nu.nl/buitenl...ulentie-in-vliegtuig.html
Word het niet eens tijd voor harnassen zoals ze dat in achtbanen hebben.
Of zo als de piloten zelf ook hebben voor de pax
[ Voor 12% gewijzigd door ravw op 26-05-2024 17:16 ]
Als niemand het harnas de gordel aan doen.. dan maakt het niks uit...ravw schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:13:
[...]
Word het niet eens tijd voor harnassen zoals ze dat in achtbanen hebben.
Of zo als de piloten zelf ook hebben voor de pax
Dan kan je nog met je gezicht tegen de stoel van je voorganger aanklappen , met zo harnas zit je dan echt wel veel beter vast.demonic schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:33:
[...]
Als niemand het harnas de gordel aan doen.. dan maakt het niks uit...
Keep all hands and arms inside the attraction airplane untill we have come to a complete stop /disney
Ook handig als het een convertible blijkt te zijn of het raam er spontaan uitwaait.
Een Airbus A321 van het Canadese Rouge, een dochteronderneming van Air Canada, werd tijdens een vlucht opgeschrikt door ongewone geluiden, trillingen en geuren.
https://www.upinthesky.nl...ndaag&utm_term=2024-05-26
Denk je echt dat dat gaat gebeuren? Een vliegtuig gaat volgens mij niet ergens tegenaan botsen (en daarna verder vliegenravw schreef op zondag 26 mei 2024 @ 17:40:
[...]
Dan kan je nog met je gezicht tegen de stoel van je voorganger aanklappen , met zo harnas zit je dan echt wel veel beter vast.
Idd. Iedereen die wel eens vliegt herkent de mensen wel die de hele vlucht beetje rondlopen en hangen in het gangpad. Tja, wat zal ik zeggen....MBV schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:46:
[...]
Denk je echt dat dat gaat gebeuren? Een vliegtuig gaat volgens mij niet ergens tegenaan botsen (en daarna verder vliegen), alleen omhoog en omlaag bewegen. Als je een gordel om hebt ga je niet tegen de bagageruimte aan klappen, dus dat is goed. Zolang de handbagage niet op je hoofd valt denk ik dat je heel veilig bent in een vliegtuig met gordel om
Een Diamond DA40 crashte tijdens de start in de duinen, vlak voor een vakantiepark.
Een van de vier inzittenden raakte gewond en werd naar het ziekenhuis gebracht.
Het is nog onduidelijk wat de oorzaak is van het ongeval.
:strip_exif()/f/image/T8Gf8lsGABkFBIsxWg0668ze.jpg?f=fotoalbum_large)
https://aviation-safety.n...received%20minor%20damage.
Wow, het is een keer geen Boeing in het nieuwsravw schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:22:
Op het vliegveld van Ameland ging het zondag mis.
Een Diamond DA40 crashte tijdens de start in de duinen, vlak voor een vakantiepark.
Een van de vier inzittenden raakte gewond en werd naar het ziekenhuis gebracht.
Het is nog onduidelijk wat de oorzaak is van het ongeval.
[Afbeelding]
https://aviation-safety.n...received%20minor%20damage.
Diamond Aircraft vergelijkt ook altijd graag absolute getallen t.o.v. bijvoorbeeld CessnaFreee!! schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:29:
[...]
Wow, het is een keer geen Boeing in het nieuws
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Denk dat de Beechcraft Bonanza En dan voor al de V Tail nog wel heel hoog staat.Garyu schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:09:
[...]
Diamond Aircraft vergelijkt ook altijd graag absolute getallen t.o.v. bijvoorbeeld Cessna. Absoluut gezien vallen er echt weinig DAs uit de lucht namelijk. Er worden er alleen ook lang niet zoveel van verkocht.
Zijn bijnaam is niet voor niets de 'Doctor Killer'
Vele bekende mensen hebben het leven al verloren door dit ding
Ex-Delta wat, 717?ravw schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:21:
Voor mensen die nog op vakantie gaan naar Miami (Florida)
Sky Coffee in Miami
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Daar vliegen ze nog mee. Delta heeft echt een interessante vloot. Van A350, 330(Neo), 32x(Neo), 220, Boeing 717/37/57/67, CRJ550/700/900 tot Embraer 170/175. Van supermodern tot vliegend antiek.
Hier nog een mooie van DeltaPolarBear schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:33:
[...]
Daar vliegen ze nog mee. Delta heeft echt een interessante vloot. Van A350, 330(Neo), 32x(Neo), 220, Boeing 717/37/57/67, CRJ550/700/900 tot Embraer 170/175. Van supermodern tot vliegend antiek.
Atlanta Air Museum: Delta Air Lines' first Boeing 767 airplane.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Diamond gebruikt dieselmotoren die ook voor de Mercedes A en B klasse zijn gebruiken en daar zijn miljoenen van verkocht. Elke parameter is er eigenlijk wel van bekend.Garyu schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:09:
[...]
Diamond Aircraft vergelijkt ook altijd graag absolute getallen t.o.v. bijvoorbeeld Cessna. Absoluut gezien vallen er echt weinig DAs uit de lucht namelijk. Er worden er alleen ook lang niet zoveel van verkocht.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
De 767 was eind jaren 80, begin jaren 90 veruit het populairste vliegtuig voor trans-Atlantische vluchten. Bizar eigenlijk dat ze nog steeds in dienst bij Delta (net als de 717). Sowieso hebben de grote Amerikaanse legacy carries nog wel wat legacy vliegtuigen. Ze hebben natuurlijk enorme vloten maar je zou toch op een gegeven moment denken dat zelf met volledig afbetaalde vliegtuigen nieuwe toch echt goedkoper zijn de in de exploitatie.ravw schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:08:
[...]
Hier nog een mooie van Delta
Atlanta Air Museum: Delta Air Lines' first Boeing 767 airplane.
Als Diamonds minder brokken maken dan andere toestellen, is het eerder vanwege het gebruik (populair onder vliegscholen, itt bv een SR20) of het ontwerp van het airframe dan de krachtbron.Bl@ckbird schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:35:
[...]
Diamond gebruikt dieselmotoren die ook voor de Mercedes A en B klasse zijn gebruiken en daar zijn miljoenen van verkocht. Elke parameter is er eigenlijk wel van bekend.
Oude piloten, omscholing kosten?PolarBear schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:20:
[...]
De 767 was eind jaren 80, begin jaren 90 veruit het populairste vliegtuig voor trans-Atlantische vluchten. Bizar eigenlijk dat ze nog steeds in dienst bij Delta (net als de 717). Sowieso hebben de grote Amerikaanse legacy carries nog wel wat legacy vliegtuigen. Ze hebben natuurlijk enorme vloten maar je zou toch op een gegeven moment denken dat zelf met volledig afbetaalde vliegtuigen nieuwe toch echt goedkoper zijn de in de exploitatie.
Daarbij als ze voor 100% winst draaien op de 75% van de vloot.
Dan kan je nog wel eens wat leuk oud spul laten vliegen.
Vaak heeft het ook wel een beetje historische waarde voor de airliners.
Want de onderhoud en verder dingen zullen niet goedkoop wezen voor die oude toestellen.
En daarbij de brandstof kosten, en geluidhinder zullen ze ook niet meer overal mogen landen.
Schiphol is helemaal klaar met alle rijke pappies in privéjets die daar om de haverklap landen en stijgen en dus heeft de luchthaven een truc bedacht om de proleten voortaan te weren. Volgens De Telegraaf wil Schiphol de privéjets vanaf volgend jaar mee laten dingen voor zogenoemde 'slots' en kunnen ze straks fluiten naar hun uitzonderingspositie om actief te zijn op de luchthaven.
https://www.powned.tv/art...truc-om-ze-te-weren~1210/
En terecht , ze willen minder landingen en vertrekken , begin daar eerst maar mee
Maar het grote verkeer gaat gewoon voor , dus hub die slots naar Jetblue of zo.
Of als SLM straks weer een A330 heb dan mogen ze er ook wel weer 1 in beslag nemen
[ Voor 11% gewijzigd door ravw op 28-05-2024 19:16 ]
Flightradar is sowieso wat dodgy qua privacy, toch? Ik ben iig al lang geleden overgestapt op https://globe.adsb.fi (ok, met een adsbexchange-tussenstap)Commendatore schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:25:
Voor de gebruikers van de Flightradar24-app: hebben jullie toegang tot de locatie ingeschakeld? Ik heb het privacyscherm dat je bij de eerste start van de app krijgt namelijk eens goed bekeken en het lijkt erop dat ze advertentiepartners standaard ook toegang geven tot die informatie. Op zich kun je dat uitzetten, maar dat vergt wel heel goed kijken naar de bewuste instellingen en ik heb zo'n vermoeden dat de meesten dat niet doen.
https://globe.adsbexchange.com/
Sometimes you need to plan for coincidence
Buiten dit en de meer dan achthonderd trackers zie ik eigenlijk niet heel veel bijzonders. Er zit ook gewoon een bonafide Zweeds bedrijf achter, voor zover ik kan zien. Adsb.fi is interessant maar mist wel dingen. Goede aanvulling, dat wel.Bacchus schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:56:
[...]
Flightradar is sowieso wat dodgy qua privacy, toch? Ik ben iig al lang geleden overgestapt op https://globe.adsb.fi (ok, met een adsbexchange-tussenstap)
Daar is het nodige drama om geweest, waaruit adsb.fi dan weer is voortgekomen.Hmmbob schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:50:
Ik heb deze variant vaak open staan, werkt ook op mobiel vrij aardig:
https://globe.adsbexchange.com/
Persoon op Schiphol overleden nadat hij in draaiende vliegtuigmotor belandt
https://www.nu.nl/algemee...iegtuigmotor-belandt.html
Volgens AT5 een KLM Cityhopper
Twitter Menno Swart: https://twitter.com/MennoSwart/status/1795821294098997750
[ Voor 21% gewijzigd door Cheesy op 29-05-2024 16:30 ]
Dode na incident op Schiphol, persoon belandt in motor van toestel KLM Cityhopper - https://nos.nl/l/2522357
Maar goed nooit binnen bereik van het vliegtuig komen als de beacon lights (ROOD) aangaan.
Maar we weten niet waar het fout is gegaan.
Wacht wel af wat het onderzoek zegt.
Het gebeurd helaas wel eens vaker.
Vaak dan wel een doelbewuste actie .
Maar dan nog
Bron?wibblemoo schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:32:
Gerucht gaat dat het zelfmoord betreft..
NOS: https://nos.nl/artikel/25...an-toestel-klm-cityhopper
Maar dat lijkt mij een standaard zinnetje in dit soort gevallen. (Ook met treinongelukken)Er is nog niets bekendgemaakt over de toedracht en over het slachtoffer. Zelfdoding wordt niet uitgesloten, het onderzoek naar het incident is nog in volle gang.
[ Voor 37% gewijzigd door Illegal_Alien op 29-05-2024 17:54 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Televaag - ik weet het, maar bij dit soort sensatie nieuws klopt het regelmatig wel.Vanuit het bewuste vliegtuig laat een medewerker weten dat iemand in de motor zou zijn gesprongen, terwijl de crew net de veiligheidsinstructies had gedaan
Tijdens de push-back, niet echt een periode dat er veel mensen rond een kist rondlopen dacht ik.
Kan ook niet echt anders want de motoren staan bij de gate zelf (als er nog mensen kunnen rondlopen) nog niet aan. De enige persoon (of heel soms personen) die dan in de buurt hoort te zijn, is de bestuurder van de tug.franssie schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:19:
https://www.telegraaf.nl/...uigmotor-klm-en-overlijdt
Tijdens de push-back, niet echt een periode dat er veel mensen rond een kist rondlopen dacht ik.
Ja klopt vaak de bestuurder en de afhandelaar.CyBeR schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:23:
[...]
Kan ook niet echt anders want de motoren staan bij de gate zelf (als er nog mensen kunnen rondlopen) nog niet aan. De enige persoon (of heel soms personen) die dan in de buurt hoort te zijn, is de bestuurder van de tug.
Die ook de extra ogen is voor de Tugger.
De motoren gaan inderdaad pas aan op het moment dat de tug in beweging komt.
Left engine is clear, Right engine is clear , start engines as will...
En dan komt de Tug in beweging.
maar dit is pas als alles clear is , en er niets meer om het vliegtuig staat.
[ Voor 6% gewijzigd door ravw op 29-05-2024 18:34 ]
Op het veld gebruiken ze met name Twin Otters en Short Skyvans om parachutisten naar boven te transporteren, maar sinds kort hebben ze ook hun DC9-20 ook weer geactiveerd, na meer dan 10 jaar in storage te hebben gestaan.
Deze DC9 is op meerdere manieren bijzonder. Er zijn sowieso niet veel DC9-jets meer in gebruik, en dit is bovendien de enige nog actieve DC9-20. De DC9-20 is een kleine subserie met de romp van een DC9-10, maar met de vleugels van een DC9-30 en een krachtigere motor (67 kN in vergelijking met de 62 of 64 kN motoren van de meeste andere DC9-varianten). Deze subserie werd speciaal ontworpen voor betere prestaties op kleine vliegvelden met korte banen.
Daarnaast is dit momenteel de enige civiele jet in de VS met een licentie voor skydiving.
De skydivers springen uit de achterkant van de N127NK. Dit kan omdat de DC9's zijn uitgerust met airstairs. En dat levert leuke beelden op!
YouTube: Skydive Perris DC-9 Jet wingsuit exit

Video van het project.
Bizar en zeer verdrietig.
[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 30-05-2024 20:14 . Reden: een s te veel ]
https://www.marechaussee....dent-op-schiphol-afgerond
[ Voor 48% gewijzigd door LongBowNL op 30-05-2024 20:15 . Reden: Bron aangepast ]
Hoe uitzichtloos moet het gevoeld hebben voor deze persoon om dit te doen.
Erg verdrietig idd, gelukkig lijkt het vrij snelle dood te zijn.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Cheesy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:36:
Zou het echt nodig zijn geweest om met veel gedonder half Nederland wakker te schudden met deze rammelkist?
Tijdstip ca. 4 uur. Ik schrok wakker van heftig 'onweer'...
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ItjtKFDvyWHnVnPdZfiG6GrZ.jpg?f=user_large)
Ik zou zeggen dat je Vref vliegt op zo'n moment en die 145 mph aardig overeen met de 127 kts die ik voor de DC9-20 voor Vref online vind. Geen idee bij welk gewicht natuurlijk en die skydive-bak heeft weinig fuel, geen vracht of bagage en waarschijnlijk hooguit de helft van de stoelen gevuld.MBV schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:27:
Volgens mij is dat nogal wat angle of attack145 mph volgens de comments, wat zal de stall speed zijn?
Dan zou normaal gesproken Vs 1.3x lager zijn, dus 98 kts.
SMARTWINGS THRUST REVERSER word ingezet voor TOUCHDOWN op MADEIRA AIRPORT
YouTube: SMARTWINGS THRUST REVERSER DEPLOYS BEFORE TOUCHDOWN at MADEIRA AIRPO...
Na de Lauda air was dit toch niet meer mogelijk
Best gevaarlijk inderdaad. Het is niet de meest stabiele approach, maar een go-around is na het activeren van de thrust reversers nagenoeg onmogelijk.ravw schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:29:
Hoe krijgen ze dat voor elkaar
YouTube: SMARTWINGS THRUST REVERSER DEPLOYS BEFORE TOUCHDOWN at MADEIRA AIRPO...
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Heerlijk, klinkt tenminste nog ergens naarCheesy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:36:
Zou het echt nodig zijn geweest om met veel gedonder half Nederland wakker te schudden met deze rammelkist?
Tijdstip ca. 4 uur. Ik schrok wakker van heftig 'onweer'...
[Afbeelding]
leeg
Je woont ergens anders naar ik aanneem?
Same hier, ik geniet van het gebulder hoor
Ik zit onder de aan vliegroute van Rotterdam airport ( 06)thomskipsp schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:54:
[...]
Same hier, ik geniet van het gebulder hoorEn ik woon binnen 15 minuten van Schiphol. Geniet er nog maar van zolang het nog kan, zal niet lang meer duren voor er alleen maar stille (en dus zuinige) inspiratieloze buizen rondvliegen...
Maar stoor me er ook niet aan.
Ik hoor ze nu al minder door mijn HR ramen ..
Je hoort ze nu alleen als het raam open staat.
Rotterdam Airport, sorry maar dat is een vakantieluchthaven en wat recreatie. Dat komt echt niet overeen met de overlast in de nacht van Schiphol. Ik zal eens aan LVNL vragen een 747 cargo over je huis te sturen, om 4 uur snachts, dan piep je echt wel andersravw schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:08:
[...]
Ik zit onder de aan vliegroute van Rotterdam airport ( 06)
Maar stoor me er ook niet aan.
Ik hoor ze nu al minder door mijn HR ramen ..
Je hoort ze nu alleen als het raam open staat.
747 horen in musea of als sleutelhanger. Mooi maar voorbij, leuk voor Afrika of zoiets als B&B.
2x2 F16s over mn huis per werkdag, aanvlieg/vertrekroute van Welschap en de AWACS hoor je ook af & toe
leeg
Heb ik ook een tijd gehad, en de F16 kan ik goed hebben, die kisten hebben nut. F35 heeft ook nut maar maakt echt wel een bak meer herrie, maar soit - je moet iets over hebben voor je veiligheid.4x2 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:24:
[...]
2x2 F16s over mn huis per werkdag, aanvlieg/vertrekroute van Welschap en de AWACS hoor je ook af & toe
Een 747 is een onnodig achterhaald iets dat pakketjes bezorgd, en ja soms ook medicijnen, maar er is geen enkele reden dat dat niet voerdag kan behlave het 'transavia' gehuil dat het dan duurder wordt.
Waarvan ik vind, prima, wordt het 7% duurder, en dan? Op het totaal is dat voor de consument het verschil niet in transport kosten, wel voor de aandeelhouder van de vliegmij.
Het is 2024, niet 1974. Scrappen die zooi.
https://www.telegraaf.nl/...in-de-ban-geldverspilling
Maar dan aan het einde van dat artikel staat een pareltje, de hier en het reizen met met vliegtuig wel bekende en verguisde roltrappen en ander achterstallig onderhoud ...
3 miljard, ik wist dat ze duur waren (voornamelijk in onderhoud en energie) maar toch.De luchthaven stelde eerder dit jaar zeker €3 miljard te willen investeren in de komende jaren aan roltrappen en ander achterstallig onderhoud, maar ook dat vinden de luchtvaartmaatschappijen veel geld. Volgende week praten de luchtvaartmaatschappijen over een nieuwe tariefstijging.
Geef even aan als die de 06 nadert , kan ik hem even op film zettenfranssie schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:16:
[...]
Rotterdam Airport, sorry maar dat is een vakantieluchthaven en wat recreatie. Dat komt echt niet overeen met de overlast in de nacht van Schiphol. Ik zal eens aan LVNL vragen een 747 cargo over je huis te sturen, om 4 uur snachts, dan piep je echt wel anders
747 horen in musea of als sleutelhanger. Mooi maar voorbij, leuk voor Afrika of zoiets als B&B.
Of foto's maken.. Ik blijf daar voor wakker als ik weet dat die komt.
HAHA en mijn gehoor en slaap zijn zo goed dat als de brandalarm afgaat , dat de batterij al bijna leeg is, wil ik dat ding op merken.
Ik slaap heel vast.
En me gehoor is ook niet meer wat het geweest is.
Maar ik wou dat er weer eens wat groots naar Rotterdam kwam.
Ze komen wel eens binnen hier
Toen een keer met sneeuw ook toen kwamen er ook een sooi van die wide bodys naar EHRD
Hier wat later ...
YouTube: Heavy Diversions! KLM B747 & B787 Take Offs Rotterdam Airport
Deze heb ik ook gehoort , maar acht blijft mooie dingen.
Het is hier inde buurt bijna wel een paar keer per week raak met Heli's zo wel politie als hulp.
En die landen soms gewoon hier op de parkeerplaats achter , of voor op het grasveld.
[ Voor 9% gewijzigd door ravw op 31-05-2024 21:07 ]
Reversers op de 737 kunnen unlocked worden onder de 10 ft Radiohoogte. Uiteraard is het niet de bedoeling om de reversers te trekken voordat je geland bent.ravw schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:29:
Hoe krijgen ze dat voor elkaar
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:
Reizen met het Vliegtuig - Deel 1