Garyu schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 00:36:
Ik weet niet waar je precies naar sneert, maar een Hercules is toch gewoon een groot vliegtuig? Als je daar aanpassingen aan doet dan is het een modificatie van een large aircraft, wat bij de titel past.
Het is een uiting van verbazing, geen sneer
Ja, het zijn allebei grote vliegtuigen, al is een B747 natuurlijk wel een maatje groter dan een C130.
Daarnaast zijn de conversies die SNC doet vooral het aanpassen van bestaande militaire vliegtuigen. Dat is een stuk minder ingrijpend dan het ombouwen van een een civiel toestel naar een militair toestel... dat de POTUS moet kunnen vervoeren... op het moment dat hel uitbreekt.
Dat Boeing deze aanpassingen voor een opvolger van de doomsday plane niet wil doen, ligt mogelijk ook aan de eisen van de VS danwel het vertrouwen dat ze momenteel (niet) hebben.
Boeing heeft al aangegeven (door hun eigen ervaringen met de VC-25B's) dat ze niet voor een fixed price de conversie willen doen: Het risico op onvoorzien meerwerk is te groot. De ombouw van de B747-8i's naar VC-25B's gaat niet bepaald soepel en dat zijn nagenoeg ongebruikte toestellen die de eigen fabrikant ombouwt.
Als dát al zo stroef gaat vraag ik me af of een 3rd party wél in staat is om binnen tijd en budget commercieel gebruikte toestellen een vergelijkbare conversie te geven.
Ik ben ook verbaasd dat de Amerikaanse overheid door is gegaan met de aanbesteding. Het zit voor in dezelfde categorie als een overheid die een metrofabrikant kiest om hogesnelheidstreinen te laten bouwen omdat dé hogesnelheidstreinbouwers te duur zijn.
Er zijn wel meer 3rd parties die aanpassingen doen aan vliegtuigen, zeker voor speciale doeleinden of speciale wensen (van sjeiks e.d.).
Uiteraard en ik zeg ook helemaal niet dat 3rd parties als SNC slecht werk afleveren of deze opdracht helemaal niet kunnen doen. Het is de samenloop van omstandigheden en de insteek van het contract die mijn wenkbrauwen doet fronsen.
Voor 13 miljard kan je natuurlijk ook wel het een en ander veranderen voordat het geld op is.
Dat geld ben je zo kwijt in soort projecten.
Laten we voor het gemak er vanuit gaan dat SNC en Boeing even efficient werken en dezelfde expertise beschikbaar hebben én dat het werk aan de VC-25B gelijk is aan de E-4B vervanger.
Originele prijs (2018): 2.0 B$ per toestel
Extra kosten (2023): 1.0 B$ per toestel
Stel je neemt voor de E-4B vervanger dezelfde aanpak en daarbij rekent met 25% inflatie sinds 2018:
Originele prijs (2024): 2.5 B$ per toestel
Extra kosten (2029): 1.25 B$ per toestel
Ik kan niet goed achterhalen hoeveel toestellen er worden gebouwd, maar als uiteindelijk 4 van de 5 gekochte toestellen ombouwen kom je met deze berekening met 13B$ dollar niet uit.