Vliegen, Techniek en achtergrond - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 28 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41
Deze 757 van Honeywell is anders ook een aardige real-life vliegende Kerbal Space program.

Hij vliegt in verschillende configuraties. Soms met een motor aan de extra mini-vleugel, soms niet. Kijk maar eens in de foto geschiedenis van dit vliegtuig. Ik vind het een super gaaf exemplaar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:10
BounceCloud schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:34:
Deze 757 van Honeywell is anders ook een aardige real-life vliegende Kerbal Space program.

Hij vliegt in verschillende configuraties. Soms met een motor aan de extra mini-vleugel, soms niet. Kijk maar eens in de foto geschiedenis van dit vliegtuig. Ik vind het een super gaaf exemplaar :)
Met die rare vleugels aan de zijkant doet me gelijk aan deze denken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XC0eshNGG8wHPAN96WNbv4lPGhU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkyqD3jlBepqovfnOXmCUYrK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhWMhfruosB78FgDa5jDu3INuSA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUXikJYsod3BWVKSNNJHXvKq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnbSGOFmFdBSWlVrERp5lu-Wej8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwHFFKyEqBVvvFzB2VkAigRG.jpg?f=fotoalbum_tile

De N757A “Catfish” was de eerste Boeing 757-200 ooit gebouwd. Het werd later uitgebreid aangepast voor gebruik door Lockheed Martin als testbed voor F-22- en F-35-sensor- en luchtvaartelektronica-integratie.
Boeing voorzag dit vliegtuig van een canard boven de cockpit om de lay-out van de F-22- en F35-vleugelsensoren te simuleren. Het middengedeelte had een laboratorium met 32 zitplaatsen met Electronic Warfare (EW), computers, communicatie-, identificatie- en navigatiesensoren, waaronder een F-22 cockpit.

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 12:53
ravw schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:58:
Jean-Michel Jarre has become the world’s first passenger to take off in KleinVision’s flying AirCar
Filmpje:

https://news.sky.com/vide...5HYCAjTCrOzjl64auZlm2UqL8
Ik blijf het idee van "vliegende auto's" een beetje raar vinden. Om te beginnen al het woord, want het zijn over het algemeen geen auto's die kunnen vliegen maar vliegtuigen die kunnen rijden. Daarbij wekt het woord ook een verkeerde verwachting: zeg maar dat je als je in je Golfje 1.4 TDI op Flitsmeister onderweg hoort dat er 10 minuten vertraging is op de snelweg, je met een knop de vleugels uit kan klappen om er even overheen te vliegen. Zoiets gaat gewoon nooit gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Bacchus schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:49:
[...]

Ik blijf het idee van "vliegende auto's" een beetje raar vinden. Om te beginnen al het woord, want het zijn over het algemeen geen auto's die kunnen vliegen maar vliegtuigen die kunnen rijden. Daarbij wekt het woord ook een verkeerde verwachting: zeg maar dat je als je in je Golfje 1.4 TDI op Flitsmeister onderweg hoort dat er 10 minuten vertraging is op de snelweg, je met een knop de vleugels uit kan klappen om er even overheen te vliegen. Zoiets gaat gewoon nooit gebeuren.
Daar zal ik niet zo zeker van zijn ....
https://topgear.nl/autoni...derland-pal-v-bestelling/
En er zijn er al meer die hier mee bezig zijn

YouTube: PAL-V Flying Car - the flying experience

[ Voor 6% gewijzigd door ravw op 24-04-2024 13:05 ]

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:21
Ja, maar je gaat niet midden op de A2 even je vleugels staan uitklappen, en wachten tot je voor je een paar honderd meter vrij baan hebt om op te stijgen. Sta je in de file en bedenk je je "ik ga wel vliegen" dan zul je eerst nog rijdend naar een plek moeten waar opstijgen mogelijk is (ik zie dan zo voor me dat je her en der opstijg/land locaties hebt waar het kan en mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
FastFred schreef op woensdag 24 april 2024 @ 13:18:
Ja, maar je gaat niet midden op de A2 even je vleugels staan uitklappen, en wachten tot je voor je een paar honderd meter vrij baan hebt om op te stijgen. Sta je in de file en bedenk je je "ik ga wel vliegen" dan zul je eerst nog rijdend naar een plek moeten waar opstijgen mogelijk is (ik zie dan zo voor me dat je her en der opstijg/land locaties hebt waar het kan en mag).
Denk dat het meer een combinatie gaat worden .. van korte afstanden ... rijden , wat langere afstanden vliegen.
Want je gaat sneller door de lucht van Rotterdam naar Groningen dan over de weg.
Maar voor even naar de winkel gaan zal het niet echt gevlogen worden.

Maar denk dat er meer zo iets gaat komen als een auto drone... die dus kan rijden maar dan automatisch kan vliegen naar bepaalde plekken en daar weer verder moet rijden .

Mobile telefoons was vroeger ook een status symbool, eind jaren 90 als je toen gezegd dat dat we allemaal een mobile telefoon zou krijgen , je ook een stempel had gekregen dat je gek was.
Maar nu loopt elke dorps gek met zo'n ding.
De tijd kan snel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Jullie illustreren in ieder geval mooi precies wat ik bedoel.

Dit soort apparaten moet je niet zien als "vliegende auto" maar als "vliegtuig met een wegtoelating". Daarmee dus ook alle beperkingen van een vliegtuig als je het zo wil gebruiken. We hebben totaal de ruimte niet in Nederland om zelfs maar 1% van het wagenpark de lucht in te laten gaan. Niet op de vliegvelden (@FastFred, de gebruikelijke naam voor "opstijg/land locaties" ;) ) en niet in de lucht (in de randstad alles onder 1500ft van de class A Schiphol TMA). Om nog maar niet te spreken over alle kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Bacchus schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:25:

Dit soort apparaten moet je niet zien als "vliegende auto" maar als "vliegtuig met een wegtoelating". Daarmee dus ook alle beperkingen van een vliegtuig als je het zo wil gebruiken. We hebben totaal de ruimte niet in Nederland om zelfs maar 1% van het wagenpark de lucht in te laten gaan. Niet op de vliegvelden (@FastFred, de gebruikelijke naam voor "opstijg/land locaties" ;) ) en niet in de lucht (in de randstad alles onder 1500ft van de class A Schiphol TMA). Om nog maar niet te spreken over alle kosten.
Ruimte is er wel alleen die politiek die alles tegenhoud en het liefst vandaag nog alles aan vliegverkeer ziet verdwijnen.

Dat van die hoogtes dat kun je zo aan pakken,
Maar ja Nederland kennen de zullen ze het wel eerste toelaten en dan eens kijken of er regels voor moet komen.

Maar 140 jaar geleden was vliegen nog een droom voor de mensheid .
Nu kan je overal maar heen vliegen waar je wil ....Dus misschien over 40 jaar zijn we er wel klaar voor
Den niet dat ik dat nog mee gaat maken , steden ala Blade runner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Bacchus schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:25:

Ja ik weet dat dat vliegveld heet maar ik zie het niet gebeuren dat je vanuit de file via een speciale route even de Polderbaan op crossed om daar in je Kia met vleugels even de lijnvliegtuigen gaat staan ophouden terwijl je TikTok nog even checked voor je opstijgt. En opstijgen vanaf de snelweg waarbij je overig verkeer, matrixborden, viaducten en lantaarnpalen moet ontwijken lijkt me ook niet te doen. Dus daar ga je specifiek voor dit doeleinde toegewezen locaties voor krijgen (langs de snelweg onder andere bijvoorbeeld, met op en afritten vergelijkbaar met een tankstation) en de vraag is dan waar.

En hoe en waar ga je die laten vliegen, het luchtruim is al vol. Dat moeten dan speciale vlucht routes zijn van locatie x naar locatie y. En om te voorkomen dat Truus met haar vliegautotje eventjes een controlled airspace schend omdat ze een VOR ofzo te ver is gevlogen en omdraait zal dat vliegen vol automatisch moeten gaan om op de aangewezen routes te blijven en om seperation tussen de vliegende Kia's te behouden.

Om over geluidsoverlast nog maar niet te beginnen van al dat extra vliegverkeer (ook een elektrisch aangedreven prop maakt een pokke herrie)

[ Voor 28% gewijzigd door FastFred op 24-04-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
ravw schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:57:
[...]
Dat van die hoogtes dat kun je zo aan pakken,
Ja? Leg eens uit? Want ik neem aan dat je niet bedoelt dat we Schiphol gaan sluiten voor het grote verkeer? Heb je een blik verkeersleiders liggen om de TMA klasse B te maken en er een paar duizend extra VFR-vluchten per uur door te begeleiden? (LVNL is dan nu al zeker zeer geïnteresseerd.) Of gaan we A320's approaches laten schieten door klasse E?
FastFred schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:25:
Ja ik weet dat dat vliegveld heet maar ik zie het niet gebeuren dat je vanuit de file via een speciale route even de Polderbaan op crossed om daar in je Kia met vleugels even de lijnvliegtuigen gaat staan ophouden terwijl je TikTok nog even checked voor je opstijgt.
Op Schiphol zal het de Oostbaan voor je worden ipv de Polderbaan maar verder eens. En kijk ik scheef of kost een beweging op Schiphol echt maar €75 voor "iets kleins"?
En hoe en waar ga je die laten vliegen, het luchtruim is al vol. Dat moeten dan speciale vlucht routes zijn van locatie x naar locatie y. En om te voorkomen dat Truus met haar vliegautotje eventjes een controlled airspace schend omdat ze een VOR ofzo te ver is gevlogen en omdraait zal dat vliegen vol automatisch moeten gaan om seperation te houden en ze op de aangewezen routes te houden.
Ook grotendeels eens. Daarom zal "Truus met haar vliegautotje" ook gewoon een PPL moeten halen (à 20 mille) om ermee de lucht in te mogen. Separatie is een leuke inderdaad. Waar op de weg de vuistregel twee seconden is (en de meesten veel korter gebruiken), zou ik in de lucht bij twee minuten toch al klamme handjes krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

In Nederland is het inderdaad lastig inpassen naast Schiphol, gaat hier niet snel gebeuren met de huidige types.

Echter er zijn wel landen te bedenken waar het wel succesvol kan worden (al heb ik mijn bedenkingen). In de VS en ook bijvoorbeeld Frankrijk waar elk gat met meer dan vier kerken een strip heeft, en waar je ook gewoon een strip in je weiland mag bouwen, zie ik het drive-fly-drive wel werken.

@Bacchus volgens mij komt er bij EHAM nog wel wat bij door de verplichte afhandeling.

edit: maar kom op, iedereen die vroeger de Jetsons gekeken heeft wil dit toch? :P

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 24-04-2024 16:13 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:50
En ook in The Jetsons zie je ze allemaal in gebaande paadjes vliegen.

Beetje electronisch afbakenen boven de snelwegen en N wegen. Alles verplicht op auto pilot indien je de lucht in wilt en ipv parkeerhavens of vluchthavens ram je er een paar invoeglandingsbanen voor en na elke afrit erin. Past makkelijk want na 40 jaar zit iedereen in de lucht en rijd alleen het vracht over de weg.

Ofzo.... 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mijn bedenkingen zijn met name de energie die het kost, inderdaad het zelfvliegend moeten zijn. Aan de andere kant als je ziet hoe enorm hard het nu gaat met de drone technologie, ik zeg geen nooit.

Maar als ik het geld had en in de VS of Frankrijk zou wonen, dan was het een ontwikkeling die ik met interesse zou volgen. Ook leuk als je een vakantiehuisje in Frankrijk hebt en je niet te ver van een GA luchthaven woont (Hilversum bijvoorbeeld).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Met drones gaat het nu al bijna
Dubai
YouTube: Dubai To Launch Aerial Flying Taxi Service By 2026
China
YouTube: Gravitas: China approves world’s first passenger-carrying flying taxi

Wel een gaaf ding voor woon werk verkeer
YouTube: World’s First Flying Car | XPeng X2

_/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door ravw op 24-04-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ravw schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:57:
[...]
Maar 140 jaar geleden was vliegen nog een droom voor de mensheid .
offtopic:
Maak dat 120 jaar, eerste vlucht van de Wrights was 17 December 1903.
Of anders een stuk langer, eerste gecontroleerde vlucht was in 1852 (voorloper van de zeppelin).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05

MBV

De PAL-V is letterlijk een vliegende auto. Het begon als een Carver waar een autogyro-rotor en propellor aan vastgemaakt is. Dat hij er tegenwoordig anders uitziet (2 zitplaatsen naast elkaar) is omdat de potentiele klanten niet achter elkaar willen zitten :) Laatste wat ik heb gehoord is daarvoor de structuur niet echt aangepast, dus het blijft een vliegende auto.
Het plan van PAL-V is dat de parkeerplaatsen langs de snelweg worden aangepast zodat je er als autogyro (en dus korte start/landing) kan stijgen en landen. Nederland is te dichtbevolkt, dus VFR vliegen wordt heel snel niet leuk meer, maar ik kan me voorstellen dat het in de VS op zo'n manier kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33
Ach, kom. Dit gaat nooit gebeuren.

Het kost veel meer energie dan grondgebonden vervoer, de chauffeur/piloot heeft een licentie nodig, het zal moeten passen in de huidige luchtverkeersleiding, en weet ik hoeveel bezwaren nog meer.

Zodra 5% van de auto's in een beetje file gaan vliegen zit het hele Nederlandse luchtruim vol.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
alexbl69 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:34:
Ach, kom. Dit gaat nooit gebeuren.

Het kost veel meer energie dan grondgebonden vervoer, de chauffeur/piloot heeft een licentie nodig, het zal moeten passen in de huidige luchtverkeersleiding, en weet ik hoeveel bezwaren nog meer.

Zodra 5% van de auto's in een beetje file gaan vliegen zit het hele Nederlandse luchtruim vol.
Ik denk juist net andersom ..
Als er straks meer auto's zijn dan wegen , de wegen houden het nu al niet eens maar vol als er wat gebeurd.
Als er maar iets gebeurd in het Rijnmond gebied staat de hele zooi vast.
En met de mensne die nu in aan talen hier heen komen word het alleen maar drukker .

20 jaar geleden had je per gezin 1 auto nu heb je bijna 2 a 3 auto's per gezin .
Dat wegen net gaat dit niet volhouden.
Dus er zal toch eens oplossingen moeten komen om die wegen te ontlasten.

En licentie hoeft geen probleem te wezen , ze hebben de LAPL (Light Aircraft Pilot License)( als je maar onder de 2.000 kilo blijft mag je daarmee gewoon vliegen )
En die zijn echt niet zo moeilijk te halen , een rijbewijs is nu in deze tijd bijna net zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

LAPL (kende ik nog niet) maar is met EUR 8000 denk ik nog net wel wat duurder dan een rijopleiding
https://vliegopleiding.nl/light-aircraft-pilot-license-lapl/

Al heb ik mijn RT al, dus dan is het voor mij 500 goedkoper :P

Rijbewijs B is EUR 2600 als pakket https://www.rijleszonderstress.nl/prijzen/alle-pakketten/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bacchus
ravw schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:50:
[...]
Als er straks meer auto's zijn dan wegen , de wegen houden het nu al niet eens maar vol als er wat gebeurd.
Op zich eens dat we een beetje aan de grens zitten van wat we op de weg met de privéauto kunnen. Een privévliegtuig neemt (onderweg) echter nòg meer ruimte in, reken met de huidige normen op een balk van iets van 5000x300x150 meter, tegenover een auto rond de 100x5x5 m. Dat is dus dik 100.000 keer zo groot volume en het is een misrekening dat er "veel" ruimte is in de lucht. Als we meer mensen wil vervoeren, moeten we dat efficiënter doen, niet nog meer ruimte claimen. (denk eerder aan OV of fiets)
En licentie hoeft geen probleem te wezen , ze hebben de LAPL (Light Aircraft Pilot License)( als je maar onder de 2.000 kilo blijft mag je daarmee gewoon vliegen )
En die zijn echt niet zo moeilijk te halen , een rijbewijs is nu in deze tijd bijna net zo duur.
Er zitten nog wel wat beperkingen aan LAPL: het is type-gebonden en er zijn geen extra ratings mogelijk. Nu is is een rijbewijs inderdaad ook niet goedkoop maar "bijna net zo duur" voor een factor drie vind ik toch ook wel sterk.

(niet heel relevant voor deze discussie)
Overigens zou ik niemand adviseren om een LAPL te kiezen ipv een PPL. Ik denk dat het onder de streep niet eens kostenefficiënt is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ravw
Beroemde testpiloot Anatoly Nikolaevich Kvochur overleden.– 1952-2024

Ooit beschreven als "een piloot door de genade van God", stierf de wereldberoemde Sovjet-Unie, later Russisch, testpiloot Anatoly Nikolajeviich Kvochur op 71-jarige leeftijd na een lange ziekte op 16 april 2024.
https://www.key.aero/arti...annel=fbp-105708449507555

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrjL2_Gw2kT1RpMLZFH2SwhLomA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zML3C9Ol8oCbr9N79nkPfTsD.jpg?f=fotoalbum_large

De meeste kennen hem nog wel van dit ongeluk
YouTube: Mig 29 Airshow Crash 1989

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravw
Kiss in Prague (oude foto's)
Maar wel leuk die registratie nummer
Ja je ziet het goed PH reg
geëxploiteerd door JetNetherlands
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RddPoEPtTVRvamzMZQZmhKFqvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD2pUM6zVu9epcp8bE0gXI3x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuH3IQ4JoL-chKgzXYgatC-ZQKA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1cQBZccHsXOTApFfxF9IMXG9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lkvHe4QdCtx9TbmeTeY7XtiTKw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmCywjTH75Q7ckH3UQvwKcoy.jpg?f=fotoalbum_tile

Info over het toestel
https://www.jetphotos.com/info/CRJ-7763

[ Voor 6% gewijzigd door ravw op 27-04-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Airbus VS Boeing gevalletjes
Waarom zou Boeing toch zo erg in de schijnwerpers staan :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beM6BGQrvxvimDZgFSOm3MB51To=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F2FWJXREi5ty3QGCpYU6sLbm.jpg?f=user_large

Je ziet bij beide wel een stijging na de Corona gedoe
Dus denk dat het lange stil staan van de planes toch niet echt geode gedaan heb of zijn de piloten wat onvoorzichtiger , meer druk om alles snel weer op gang te krijgen

[ Voor 26% gewijzigd door ravw op 28-04-2024 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ravw schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:07:

[Afbeelding]
Wat is de bron? staat in afbeelding maar rapport mist.
Is het gecorrigeerd op aantal vliegtuigen, uren, vluchten?
Hier kan ik niet veel mee eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 28-04-2024 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
franssie schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:10:
[...]

Wat is de bron?
Is het gecorrigeerd op aantal vliegtuigen, uren, vluchten?
Hier kan ik niet veel mee eigenlijk.
het is niet echt een bron maar het gaat wel over het aantal ongevallen waar bij boeings of airbussen bij betrokken zijn.
Van kleine dingen op het vliegveld tot de rampen die gebeurd zijn.

Ik kwam hem tegen op https://www.visualcapitalist.com/

[ Voor 6% gewijzigd door ravw op 28-04-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:20
Zit deze er al bij? Is van vrijdagochtend.
Een 767 van Delta heeft het paneel van de noodglijbaan achter de vleugel verloren tijdens het opstijgen in New York.
De glijbaan zelf zou zijn verloren bij het taxiën na de noodlanding.

https://abc7ny.com/delta-...ing-767-way-lax/14737853/

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Arator schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:35:
Zit deze er al bij? Is van vrijdagochtend.
Een 767 van Delta heeft het paneel van de noodglijbaan achter de vleugel verloren tijdens het opstijgen in New York.
De glijbaan zelf zou zijn verloren bij het taxiën na de noodlanding.

[Twitter]
https://abc7ny.com/delta-...ing-767-way-lax/14737853/
Ach dat is met dat type toestel wel vaker gebeurd ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:15

Sandyman538

SandstorM [148839]

Dus denk dat het lange stil staan van de planes toch niet echt geode gedaan heb of zijn de piloten wat onvoorzichtiger , meer druk om alles snel weer op gang te krijgen
Wees voorzichtig met zelf conclusies te trekken uit zulke halve statistieken. Want de conclusies die jij hier uit denkt te trekken zie ik totaal niet in deze statistiek. Dit is meer een populair in elkaar geflanst grafiekje. Zoals @franssie ook al zegt, waar zijn de statistieken voor gecorrigeerd, vlieguren? Vliegtuigen? Type voorval? Kleur vliegtuig? Maatschappijen? En ga zo maar door. Dus om dan tussen neus en lippen door op basis van zo'n plaatje te zeggen dat piloten mogelijk onvoorzichtiger zijn geworden omdat alles snel opgestart moest worden na corona is wel heel ver gezocht.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Tornado legt Amerikaans vliegveld in puin
Een deel van Eppley Airfield, de luchthaven van Omaha, Nebraska, is vorige week verwoest door een tornado. De terminal moest ook worden ontruimd.

De luchthaven liet vrijdag op X weten gesloten te zijn voor al het vliegverkeer wegens het stormachtige weer en de kans op een tornado. Passagiers die zich op dat moment in de terminal bevonden werden naar speciale schuilkelders geleid. Toen het gevaar geweken was konden zij de schuilplekken verlaten. Wel werd langzaam duidelijk dat het natuurfenomeen veel schade had aangericht op het vliegveld.
https://www.upinthesky.nl...ndaag&utm_term=2024-04-29

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JF9K3_t5ZqcxQaU4SJSbv60G8Hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSSkwJIrUhitlVkAS0kBiLg7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hTyxfdsDjMgIYTNbdayG7sF2UA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ZBUiTZdwFAEFChtodewnbVT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSwm4AcCs8o1n2ieFAbnGNdYFTs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/toxpiWrtJsbkhtde4r8S6tYb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZW2eL6h0IK7td_vB58EHCSdVcw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wn8EzxMFaHK05maRrH8TyaQJ.jpg?f=fotoalbum_tile

:o :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 18:15

[Afbeelding]

Het ziet er vooral uit als stemmingmakerij.

Het aantal accidents/incidents zegt niks zonder het aantal vliegbewegingen er bij te zetten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ravw schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:13:
[...]

het is niet echt een bron maar het gaat wel over het aantal ongevallen waar bij boeings of airbussen bij betrokken zijn.
Van kleine dingen op het vliegveld tot de rampen die gebeurd zijn.

Ik kwam hem tegen op https://www.visualcapitalist.com/
Er staat incidents, en dat kan echt een hoop betekenen. Zonder kwalitatief te weten wat de incidents zijn kan je over de kwantiteit weinig zeggen.

Je kan hier van alles en nog wat uitzoeken over de bij de NTSB bekende ongelukken, incidenten en meldingen.

Als je puut gaat tellen op fabrikant denk ik dat je nooit meer in de buurt van een Cesna wil komen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door PolarBear op 01-05-2024 09:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:12:
Voor wie het nog niet heeft meegekregen; een Britse startup airline (Global Airlines) gaat het ook eens proberen om met A380's te vliegen. 4 stuks in hun geval. De eerste (9H-GLOBL) heeft vandaag een testvlucht gemaakt:
https://www.flightradar24...ircraft/9h-globl#34024c1b

[Afbeelding]
https://twitter.com/flightradar24/status/1758174632371224727

Dit is voormalig B-6140 van China Southern Airlines die begin november 2022 haar laatste commerciële vlucht maakte voor de Chinese maatschappij, van Guangzhou heen en terug naar Amsterdam :
Piet91 in "Vliegen, Techniek en achtergrond"
En onderweg naar Europa: https://www.flightradar24.com/9HGLOBL/3502a59e

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GMez2eEWgAAKsIZ?format=jpg&name=4096x4096

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ik wens ze veel succes en ben blij dat ze weer vliegen in plaats van gesloopt te worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Freee!! schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:33:
[...]

Ik wens ze veel succes en ben blij dat ze weer vliegen in plaats van gesloopt te worden.
Ze zouden direct kunnen wetleasen voor BA want die hebben veel problemen met hun A380 subvloot op dit moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik zie dit op nu.nl:
https://www.nu.nl/308149/...rs-landen-ongelukkig.html

"Vliegtuigevacuatie in Venezuela gaat mis: passagiers landen ongelukkig"

Wtf? Waarom is de titel niet:

"Passagiers landen ongelukkig bij vliegtuigevacuatie doordat ze koffers en tassen meenemen"

Er is er in het filmpje letterlijk niet één die met lege handen naar beneden komt en een enkeling smijt zelfs zn 20 kg wegende koffer als een projectiel van de glijbaan af richting een andere persoon. Te gek voor woorden en dus ook een verkeerd gekozen titel, wat mij betreft.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@remco_k omdat nu.nl/dpg niets om journalistiek geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Laatst online: 15:01
remco_k schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:47:
Ik zie dit op nu.nl:

Lekker met je airpods in door de flight-safety demo heen kwekken. Dan verdien je het ook om met je bakkus op de tarmac te landen /rant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
JA ik zag hem ook al voor bij komen , maar erg handig is dat niet met koffers en al van die glijbaan af.
gewoon alles los laten en je zelf in veiligheid brengen ...
De rest komt wel via de verzekering als ik het niet meer terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54

Hoewel ik het met @franssie e @Sandyman538 eens ben dat je op moet passen met conclusies op basis hiervan, denk ik wel dat op personeelsvlak op veel gebieden de vakbekwaamheid een forse klap heeft gehad. En omdat het industriebreed. Er is in die periode echt het bare minimum gedaan om te overleven; er is een hoop routine verloren gegaan. Dat is niet allemaal te compenseren met simulatoren en dergelijke.

(vakbekwaamheid in deze algemene opleidingen + specifieke opleidingen + actuele hands-on ervaring.)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 18:16

Garyu

WW

wibblemoo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:59:
[...]

Lekker met je airpods in door de flight-safety demo heen kwekken. Dan verdien je het ook om met je bakkus op de tarmac te landen /rant.
Je kan alsnog ongelukkig terechtkomen hoor. Genoeg mensen die elk jaar van hun eigen trap vallen en ongelukkig landen met een ziekenhuisbezoek (of erger) als gevolg.

(Wel toch weer schrikbarend hoeveel mensen er met koffer van de glijbaan gaan...)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zat mensen ook die alles netjes doen (geen bagage, schoenen uit) en toch iets van een enkel breken onderaan de slide.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
@Garyu @CyBeR : Bedoelen jullie nu dat je net zoveel kans hebt om gewond te raken als je een noodglijbaan gebruikt met je koffer op schoot als dat je dat doet zonder koffer? Ik denk dat daar toch minstens wel een factor tien tussen zit. Nog even afgezien wat het effect op de overlevingskans van de mensen achter je is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
CyBeR schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:10:
Zat mensen ook die alles netjes doen (geen bagage, schoenen uit) en toch iets van een enkel breken onderaan de slide.
schoenen uit is alleen voor de dames met pumps, heb dat al lang niet meer gehoord/gelezen in de flight safety overigens. Ik zeg alleen dat ik het de mensen gun die met hun koffers gaan slepen om een klapper te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bacchus schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:42:
@Garyu @CyBeR : Bedoelen jullie nu dat je net zoveel kans hebt om gewond te raken als je een noodglijbaan gebruikt met je koffer op schoot als dat je dat doet zonder koffer?
Nee? Dat vul jij in, ik zeg alleen dat het gebeurt maar niks over hoe vaak.
wibblemoo schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:42:
[...]

schoenen uit is alleen voor de dames met pumps, heb dat al lang niet meer gehoord/gelezen in de flight safety overigens. Ik zeg alleen dat ik het de mensen gun die met hun koffers gaan slepen om een klapper te maken.
Dacht dat 't überhaupt voor hakken gold (ook voor herenschoenen) maar idd als je sneakers aan hebt moet je vooral niet moeilijk doen.

[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 02-05-2024 11:45 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

@Garyu @CyBeR : Bedoelen jullie nu dat je net zoveel kans hebt om gewond te raken als je een noodglijbaan gebruikt met je koffer op schoot als dat je dat doet zonder koffer? Ik denk dat daar toch minstens wel een factor tien tussen zit. Nog even afgezien wat het effect op de overlevingskans van de mensen achter je is.
Ik ben er vóór om de mensen die met koffer en al naar beneden te komen meteen aan de kant te zetten voor naming and shaming danwel belemmering van de vluchtroutes, hulpdiensten en weet ik wat.

Verder: ik zeg nergens "net zoveel kans". Maar: Ik weet wel dat zo'n glijbaan gebruiken algemeen gezien niet zonder gevaar is, en dat daar ongelukken gebeuren, met of zonder koffers. Volgens mij is dat wat ik hierboven ook schreef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

In ander "nieuws". Hier zou ik ook niet heel graag als passagier in hebben willen zitten:

OS1521 op 27 april 2024: https://www.flightradar24.com/data/flights/os1521/#34f4cf67

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xieCWGbosdBm06V4xwvWOaafPaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cy2aITacZiGsEhHJPdYg9XFK.png?f=fotoalbum_large

Captain Kangaroo reporting for duty - 9 go-arounds voordat ze geland zijn (en dan nog op een ander vliegveld dan waar ze eigenlijk heen wilden, Linz in Oostenrijk ipv Maribor in Slovenië).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
9 go-arounds? hoeveel peut hadden ze wel niet mee?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
OS1521 is geen reguliere lijndienst maar lijkt een trainings-vluchtnummer te zijn. Als je kijkt in de geschiedenis van die vlucht dan zie je allerlei soorten vluchten Onder andere op 14 april meerdere keren trainingscircuits vanuit Wenen).

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:22

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wenen naar Linz lijkt me ook geen echt reguliere route :D dat is maar 180 km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Sand0rf schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:14:
OS1521 is geen reguliere lijndienst maar lijkt een trainings-vluchtnummer te zijn. Als je kijkt in de geschiedenis van die vlucht je allerlei soorten vluchten doet (Onder andere op 14 april meerdere keren trainingscircuits vanuit Wenen).
Aaah dat verklaart de boel. Een collega van me zat in Linz en zag dit vliegtuig telkens weer over komen, toen even opgezocht welke vlucht het was.

De terugvlucht naar Wenen zag er dan ook zo uit, als ik even verder kijk dus nog eens 8 doorstarts in Linz voordat ze teruggevlogen zijn naar Wenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoxDHbhO5bjmkPc622FAbSkCqVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xQlzwuOf7ZSD6bsr9wFuYVtG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 02-05-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Daniel schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:17:
Wenen naar Linz lijkt me ook geen echt reguliere route :D dat is maar 180 km.
Maribor ligt in Slovenië, Linz was de "diverted destination". Nog steeds geen lange vlucht natuurlijk, da's ongeveer 250 km. Nu zie ik echter geen reguliere vluchten naar Maribor - dus waarschijnlijk is dat ook al een testlocatie geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door Garyu op 02-05-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:22

Daniel

Kapitein NCC-1701
Garyu schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:19:
[...]

Maribor ligt in Slovenië, Linz was de "diverted destination". Nog steeds geen lange vlucht natuurlijk, da's ongeveer 250 km. Nu zie ik echter geen reguliere vluchten naar Maribor - dus waarschijnlijk is dat ook al een testlocatie geweest.
Ja klopt, Maribor is op dit moment alleen in gebruik bij vliegscholen en als private destination, er is geen reguliere service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Ik denk dat de dat de "enkel-breek" kans eerder bepaald wordt door de ondergrond waar op je land en eigen je eigen "glijbaankunsten".

Het achterlaten van je eigendommen is met name voorwaarde om te kunnen voldoen aan de 90 seconden eis bij ontruimingen en komt nog uit de tijd dat alleen de krant, hoed, jas en handtas meegingen in de cabine.
Ondanks de regels zie je bij elke ontruiming dat mensen tóch handbagage meenemen. Nu de gemiddelde reiziger met steeds meer handhandbagage reist, komt er ook steeds meer handbagage mee naar buiten bij ontruimingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

FredvZ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:07:
[...]

Ik denk dat de dat de "enkel-breek" kans eerder bepaald wordt door de ondergrond waar op je land en eigen je eigen "glijbaankunsten".

Het achterlaten van je eigendommen is met name voorwaarde om te kunnen voldoen aan de 90 seconden eis bij ontruimingen en komt nog uit de tijd dat alleen de krant, hoed, jas en handtas meegingen in de cabine.
Ondanks de regels zie je bij elke ontruiming dat mensen tóch handbagage meenemen. Nu de gemiddelde reiziger met steeds meer handhandbagage reist, komt er ook steeds meer handbagage mee naar buiten bij ontruimingen.
Je zou kunnen stellen dat het invoeren van de tarifering op ruimbagage dus niet bijdraagt aan de veiligheid (mijn woorden).
Bij de Turkisch Crash waren er dacht ik zelfs mensen die terug de kist in gingen om alsnog hun handbagage eruit te halen (maar daar waren geen glijbanen nodig)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ondertussen is Korean Air ook begonnen aan de eerste sloop van een van hun A380's.
HL7613; geleverd in augustus 2011 en in maart 2020 in Seoul opgeslagen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GMzyI8SW4AA5Esd?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GMx3pHGaYAA4eow?format=jpg&name=medium
https://twitter.com/aviationbrk/status/1787070278272446850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Piet91 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 00:59:
Ondertussen is Korean Air ook begonnen aan de eerste sloop van een van hun A380's.
HL7613; geleverd in augustus 2011 en in maart 2020 in Seoul opgeslagen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://twitter.com/aviationbrk/status/1787070278272446850
Veelzeggende foto. De Queen of the Skies zal waarschijnlijk nog langer vliegen dan de 4 decennia nieuwere A380. Weliswaar omdat er van de 747 cargo varianten bestaan in tegenstelling tot de A380. Maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik zie dit op nu.nl:

Wtf? Waarom is de titel niet:

"Passagiers landen ongelukkig bij vliegtuigevacuatie doordat ze koffers en tassen meenemen"

Er is er in het filmpje letterlijk niet één die met lege handen naar beneden komt en een enkeling smijt zelfs zn 20 kg wegende koffer als een projectiel van de glijbaan af richting een andere persoon. Te gek voor woorden en dus ook een verkeerd gekozen titel, wat mij betreft.
Nou, die slides lijken me ook best stijl, dat gaat met een aardig vaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:50
FastFred schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:35:
[...]

Nou, die slides lijken me ook best stijl, dat gaat met een aardig vaartje.
Als de achterkant in de brand staat en je moet er allemaal via de voorkant eruit gaat het je niet snel genoeg denk ik zomaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik zie dit op nu.nl:

Een van de passagiers gooit eerst de koffer eruit en dan pas zichzelf 8)7

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De FAA heeft een nieuw onderzoek opgestart naar de Boeing 787. Na de assemblage van een vliegtuig dienen inspecties uitgevoerd te worden, maar dit zou niet altijd correct gedaan zijn en Boeing werknemers zouden dan maar de documenten vervalst hebben.
The Federal Aviation Administration said Monday it has opened a new investigation into a potential manufacturing quality lapse on Boeing’s 787 Dreamliner after Boeing admitted that inspection records on work at the wing-to-body join were falsified at the jet’s final assembly site in South Carolina.

Boeing informed the FAA in April that on some 787s the company may not have completed required inspections to confirm adequate bonding and electrical grounding where the wings join the fuselage body.

“The FAA is investigating whether Boeing completed the inspections and whether company employees may have falsified aircraft records,” the federal safety agency said via email.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravw
TUI fly eert lange historie met speciaal beschilderde Boeing 737 MAX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6LWrsXRu08AlwxpcXyF_x7-Ssc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7CwVH35U7Qiu1HHrx2CDFgNo.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.luchtvaartnie...ma5-HdaLvAeuDquaalOyDHchO

leuk gedaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Tijdje geleden al gespot met alleen de staart, maar gisteren/vandaag de hele romp met livery; Emirates' eerste A350:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GNANW30XwAA98WZ?format=jpg&name=medium
https://twitter.com/cliper31/status/1787943793339043974

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53705950242_881163e7ff_c.jpgMsn684 F-WZGA 8/5/2024 by A380_TLS_A350, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Staat mooi op die A350
Mooi vliegtuig ook wel :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
alexbl69 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:20:
Veelzeggende foto. De Queen of the Skies zal waarschijnlijk nog langer vliegen dan de 4 decennia nieuwere A380. Weliswaar omdat er van de 747 cargo varianten bestaan in tegenstelling tot de A380. Maar toch.
Mogelijk véél langer. 2 weken geleden is bekend gemaakt dat Sierra Nevada Corporation (SNC) het contract heeft gewonnen om opvolgers voor de Boeing E-4B's "Doomsday Plane" te ontwikkelen (de enige andere mededinger Boeing was al eerder uitgestapt gezien hun ervaringen met de VC-25B).
Dit was natuurlijk al zeker dat die gebaseerd zouden worden op de 747-8i en dus die toestellen van Korean Air; en inderdaad; vandaag is bekend gemaakt dat Korean Air 5 van hun 747-8i's aan SNC heeft verkocht per september 2025.

Korean Air heeft eerder al bekend gemaakt dat hun A380's rond 2026 uitgefaseerd zouden worden (en dus ook de A380's van Asiana) en hun 747's rond 2031, maar ik weet niet of dit dus (qua 747's) veranderd met deze verkoop. Een vloot van maar 4 747-8i's is niet erg logisch namelijk (naast een VIP en 7 cargo 747's).

Afbeeldingslocatie: https://d3trj3zqmkebtg.cloudfront.net/pics/425/425703_big.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Piet91 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:14:
Mogelijk véél langer. 2 weken geleden is bekend gemaakt dat Sierra Nevada Corporation (SNC) het contract heeft gewonnen om opvolgers voor de Boeing E-4B's "Doomsday Plane" te ontwikkelen (de enige andere mededinger Boeing was al eerder uitgestapt gezien hun ervaringen met de VC-25B).
Dit was natuurlijk al zeker dat die gebaseerd zouden worden op de 747-8i en dus die toestellen van Korean Air; en inderdaad; vandaag is bekend gemaakt dat Korean Air 5 van hun 747-8i's aan SNC heeft verkocht per september 2025.
Ik ben benieuwd of die toestellen ooit het gewenste niveau halen.
Het lukt Boeing al niet om hun eigen gemaakte toestellen te modificeren, laat staan dat het een externe partij dat wel lukt. Een partij die het aanpassen van een C-130 Hercules ziet als "Large Aicraft Modification"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Zo zie je ze ook niet elke dag binnen komen of liggen op de baan

Today at Istanbul Turkey (Wednesday 8 May 2024) FX6238, a Boeing 767-3S2F, performed a nosegear-up landing on runway 16R at Istanbul (IST) - previously reported as (ISL)
The flight originated at Paris-CDG and reported problems in extending the nosegear before a low-pass over the runway for a visual gear inspection.
BOEING 767 - MSN 43542 N110FE
Serial number 43542 LN:1074
Type 767-3S2FER
First flight date 24/11/2014
Plane age 9.5 years
Seat configuration Seat
Hex code A02CB5
Engines 2 x GE CF6-80C2B6F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsI0lheWhRpvR7mSz9Yx1YG6FnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nBKrn1rmtFzClZ0XCjt94HS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOX2tfgAN9FcG3W6KczrBFNY9JA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEmFh0W9j20wxpga5oYOPOLY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCCIi6VxrXi0PnxSSqKsY12TE6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0yUmLkAuqr2tF0N4iBMVvcP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv7dXBAdZ3vpzjnX0IgnKhYNNFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5axpZfG2sm4u2HsWQNtlrQ2e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

FredvZ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 22:29:
[...]

Ik ben benieuwd of die toestellen ooit het gewenste niveau halen.
Het lukt Boeing al niet om hun eigen gemaakte toestellen te modificeren, laat staan dat het een externe partij dat wel lukt. Een partij die het aanpassen van een C-130 Hercules ziet als "Large Aicraft Modification"...
Ik weet niet waar je precies naar sneert, maar een Hercules is toch gewoon een groot vliegtuig? Als je daar aanpassingen aan doet dan is het een modificatie van een large aircraft, wat bij de titel past.

Dat Boeing deze aanpassingen voor een opvolger van de doomsday plane niet wil doen, ligt mogelijk ook aan de eisen van de VS danwel het vertrouwen dat ze momenteel (niet) hebben.

Er zijn wel meer 3rd parties die aanpassingen doen aan vliegtuigen, zeker voor speciale doeleinden of speciale wensen (van sjeiks e.d.).

Voor 13 miljard kan je natuurlijk ook wel het een en ander veranderen voordat het geld op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Weer eentje naast de baan
Een door Air Sénégal van Transair gecharterde Boeing 737-300 heeft donderdagochtend rond 01.00 uur een crashlanding gemaakt op de landingsbaan van de luchthaven Dakar-Blaise Diagne International Airport in Senegal. Volgens berichten op lokale media zouden er elf gewonden zijn gevallen, waarvan 4 ernstig. Het toestel had 78 mensen aan boord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0WF68QNXDNhAisEHg2bLCOIPno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4anEEXFcll4BOb9EffPn3JY.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.luchtvaartnie...rasht-op-luchthaven-dakar

berichten zijn nog vreemd want er word ook gesproken van problemen bij vertrek en niet bij de landing

https://www.telegraaf.nl/...-dakar-en-vliegt-in-brand

[ Voor 12% gewijzigd door ravw op 09-05-2024 13:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ravw schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 23:15:
Zo zie je ze ook niet elke dag binnen komen of liggen op de baan
Dat is een paus landing:
Afbeeldingslocatie: https://newsimg.bbc.co.uk/media/images/39187000/jpg/_39187331_grndlith203bodapjpg.jpg
;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Weet je waarom hij elke keer de grond kust als die uit het vliegtuig stapt .........?

Blij dat hij het er leven van af gebracht heb. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Garyu schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 00:36:
Ik weet niet waar je precies naar sneert, maar een Hercules is toch gewoon een groot vliegtuig? Als je daar aanpassingen aan doet dan is het een modificatie van een large aircraft, wat bij de titel past.
Het is een uiting van verbazing, geen sneer ;)

Ja, het zijn allebei grote vliegtuigen, al is een B747 natuurlijk wel een maatje groter dan een C130.
Daarnaast zijn de conversies die SNC doet vooral het aanpassen van bestaande militaire vliegtuigen. Dat is een stuk minder ingrijpend dan het ombouwen van een een civiel toestel naar een militair toestel... dat de POTUS moet kunnen vervoeren... op het moment dat hel uitbreekt.
Dat Boeing deze aanpassingen voor een opvolger van de doomsday plane niet wil doen, ligt mogelijk ook aan de eisen van de VS danwel het vertrouwen dat ze momenteel (niet) hebben.
Boeing heeft al aangegeven (door hun eigen ervaringen met de VC-25B's) dat ze niet voor een fixed price de conversie willen doen: Het risico op onvoorzien meerwerk is te groot. De ombouw van de B747-8i's naar VC-25B's gaat niet bepaald soepel en dat zijn nagenoeg ongebruikte toestellen die de eigen fabrikant ombouwt.
Als dát al zo stroef gaat vraag ik me af of een 3rd party wél in staat is om binnen tijd en budget commercieel gebruikte toestellen een vergelijkbare conversie te geven.

Ik ben ook verbaasd dat de Amerikaanse overheid door is gegaan met de aanbesteding. Het zit voor in dezelfde categorie als een overheid die een metrofabrikant kiest om hogesnelheidstreinen te laten bouwen omdat dé hogesnelheidstreinbouwers te duur zijn.
Er zijn wel meer 3rd parties die aanpassingen doen aan vliegtuigen, zeker voor speciale doeleinden of speciale wensen (van sjeiks e.d.).
Uiteraard en ik zeg ook helemaal niet dat 3rd parties als SNC slecht werk afleveren of deze opdracht helemaal niet kunnen doen. Het is de samenloop van omstandigheden en de insteek van het contract die mijn wenkbrauwen doet fronsen.
Voor 13 miljard kan je natuurlijk ook wel het een en ander veranderen voordat het geld op is.
Dat geld ben je zo kwijt in soort projecten.

Laten we voor het gemak er vanuit gaan dat SNC en Boeing even efficient werken en dezelfde expertise beschikbaar hebben én dat het werk aan de VC-25B gelijk is aan de E-4B vervanger.

Originele prijs (2018): 2.0 B$ per toestel
Extra kosten (2023): 1.0 B$ per toestel

Stel je neemt voor de E-4B vervanger dezelfde aanpak en daarbij rekent met 25% inflatie sinds 2018:

Originele prijs (2024): 2.5 B$ per toestel
Extra kosten (2029): 1.25 B$ per toestel

Ik kan niet goed achterhalen hoeveel toestellen er worden gebouwd, maar als uiteindelijk 4 van de 5 gekochte toestellen ombouwen kom je met deze berekening met 13B$ dollar niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

FredvZ schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:22:
[...]
Boeing heeft al aangegeven (door hun eigen ervaringen met de VC-25B's) dat ze niet voor een fixed price de conversie willen doen: Het risico op onvoorzien meerwerk is te groot. De ombouw van de B747-8i's naar VC-25B's gaat niet bepaald soepel en dat zijn nagenoeg ongebruikte toestellen die de eigen fabrikant ombouwt.
Als dát al zo stroef gaat vraag ik me af of een 3rd party wél in staat is om binnen tijd en budget commercieel gebruikte toestellen een vergelijkbare conversie te geven.
Onvoorzien meerwerk bij ongebruikte toestellen direct vanaf de fabrikant :? Dat klinkt als specs die lopende het project veranderen en daarmee ligt de oorzaak van dat probleem bij de opdrachtgever, wat mij niet verbaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Freee!! schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:29:
Onvoorzien meerwerk bij ongebruikte toestellen direct vanaf de fabrikant :? Dat klinkt als specs die lopende het project veranderen en daarmee ligt de oorzaak van dat probleem bij de opdrachtgever, wat mij niet verbaast.
In het geval van de VC-25B was het onvoorzien meerwerk omdat de fabrikant bij zijn eigen toestellen iets anders tegen kwam dan hij verwachtte. Het was Boeing die er na verkrijgen van de opdracht erachter kwam dat bijvoorbeeld de bekabeling veel meer werk nodig had dan gedacht om aan de militaire specs te voldoen volgens het contract.

Het is inderdaad moeilijk te geloven, maar Boeing geeft toch echt miljarden extra uit omdat ze de hoeveelheid werk op de door hunzelf gefabriceerde toestellen hebben onderschat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/25...tellen-boordevol-gebreken

Mijn god zeg. Als er wat in dat artikel staat ook echt klopt, kan je je bijna af gaan vragen of we Boeing niet als criminele organisatie zouden moeten aanmerken, als ze echt weten van al die problemen, maar de toestellen gewoon afleveren alsof ze veilig zijn :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Weer een Boeing .....
Opnieuw heeft een vliegtuig van Boeing flinke technische problemen gekregen. Een toestel van type 737 van de Turkse operator Corendon kreeg een klapband bij de landing op een vliegveld in de buurt van Antalya, in het zuiden van Turkije. Dat was het gevolg van een defect aan het landingsgestel. Het is het derde veiligheidsincident met een defecte Boeing in twee dagen tijd.

https://www.rtl.nl/nieuws...kdTrvwPP1wFaBIkBSBKefLMKh

:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ravw schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:02:
[...]
Dat was het gevolg van een defect aan het landingsgestel.
Hoe oud is/was dat toestel :? Met andere woorden, is dit een productie- of een onderhoudsfout :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Freee!! schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:09:
[...]

Hoe oud is/was dat toestel :? Met andere woorden, is dit een productie- of een onderhoudsfout :?
Als het om de 9H-TJA is het een Boeing 737-8F2
Dus nog niet zo oud toestel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ravw schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:15:
[...]
Als het om de 9H-TJA is het een Boeing 737-8F2
Dus nog niet zo oud toestel.
Van wat ik zo gauw kan vinden, is dat toestel 18 jaar oud, dus een productiefout lijkt wat minder waarschijnlijk, jammer (voor Boeing), dat hun naam er weer aan hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Freee!! schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:31:
[...]

Van wat ik zo gauw kan vinden, is dat toestel 18 jaar oud, dus een productiefout lijkt wat minder waarschijnlijk, jammer (voor Boeing), dat hun naam er weer aan hangt.
oke , ja onderhoud moet gewoon goed gebeuren , maar waarom is de onderhoud bij het B merk dan nu in eens zo slecht en waarom zie je bij A veel minder van.
Vergrootglas ? klokkenluiders?
Of toch is er meer aan de hand?
2 keer een neuswiel probleempje in 2 dagen tijd bij een Boeing
Alle twee aan onderhoud zo wel bij Corendon als Fedex.

Wet van Murphy zullen we maar zeggen , maar bij Boeing blijven ze wel aan de gang :+
Bij Ajax zouden ze zeggen , de gifbeker is nog steeds niet leeg. 8)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FredvZ
Ik zou mijn geld inzetten op journalisten die het anti Boeing sentiment uitmelken om clicks te generen.
Volgens avherald.com zijn er in de afgelopen weken ook genoeg Airbussen geweest met motor- of gearproblemen en loslatende onderdelen. Die halen het nieuws dan weer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Toen Boeing nog top of the hill was.

Indrukwekkende documentaire over de ontwikkeling van de 777. Had deze midden jaren 90 op VHS staan en heb hem vele malen bekeken. Banden zijn al lang weg, maar gelukkig hebben we YT nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:15
ravw schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:48:
[...]

oke , ja onderhoud moet gewoon goed gebeuren , maar waarom is de onderhoud bij het B merk dan nu in eens zo slecht en waarom zie je bij A veel minder van.

Wet van Murphy zullen we maar zeggen , maar bij Boeing blijven ze wel aan de gang :+
Het is vooral zoals hierboven ook wordt benoemd, niet objectieve journalistiek.
Dit zijn allemaal losse incidenten.

Zoek maar eens op A320 smoke/fumes incidents. Zijn er ook tal van. Hoor je nooit wat over in de media.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
ravw schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:48:
[...]

Heb je al eens een kijkje genomen in de EASA AD database? O-)

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravw
Oops ... steekvlametje GPU aansluiten

https://cdn.jwplayer.com/previews/vTZmOqbE

[ Voor 51% gewijzigd door ravw op 14-05-2024 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Ze gebruiken zeker die beroemde 12 pins connector. :+

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Illegal_Alien schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:21:
[...]

Ze gebruiken zeker die beroemde 12 pins connector. :+
Ja of een weerstandje vergeten of vergeten aarde te maken
Zal wel iets met vocht te maken hebben ......
het ging fout bij de GPU en niet bij het vliegtuig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ravw
Boeing wacht mogelijk alsnog strafzaak om dodelijke crashes 737 MAX

https://www.nu.nl/economi...ijke-crashes-737-max.html

Dat zal alleen maar goed zijn , van die afkoop praktijken zouden we eens af moeten komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GNpCuLfWgAA31Zi?format=jpg&name=4096x4096
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GNpDecfWsAAPkf-?format=jpg&name=large

Deze DC-8 is ondertussen 55 jaar oud en werd in 1969 aan Alitalia geleverd en vloog sinds 1986 voor NASA.
Van wat ik zo snel kan vinden is Samaritan's Purse' DC-8 nu de laatst actieve DC-8 ter wereld.

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 15-05-2024 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:27

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravw
Wel aardig wat schade aan board van die flight SQ321 :o :o :o
Dat zijn aardige klappen geweest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt3sOFvbWnmdzWcZKbjSRBb79nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhB3xjebGXL08Z5X6puofEmd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Te3SrytzS4Rnven9LDg9KIzCcXA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSpREWgIKsSAH0u4CfUM2jFR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54D2mRhbt8YbwCmCX-vMdj93UDQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdJ3K1W8Dxoe5XD7XSjAAGrT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwP1HUcYKIfNHtXsz9nKRZK3QZc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36sdv4ENIO9GegweG0DOFMNx.jpg?f=fotoalbum_tile

De bloederige beelden zal ik jullie maar besparen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Op AVherald ook 2 foto's, waarvan 1 met passagiers erop....

AVH heeft het over over hoogte verschillen tussen -100/+300 voet (ADS-B data) 15 minuten voordat de uitwijk naar Bangkok werd ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upclocker
FastFred schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:15:
Op AVherald ook 2 foto's, waarvan 1 met passagiers erop....

AVH heeft het over over hoogte verschillen tussen -100/+300 voet (ADS-B data) 15 minuten voordat de uitwijk naar Bangkok werd ingezet.
Ja de media snappen er weer geen ruk van. Ja hoor ff 2km naar beneden vallen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
upclocker schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:40:
[...]

Ja de media snappen er weer geen ruk van. Ja hoor ff 2km naar beneden vallen 8)7
vluchtdata van FlightRadar24
Daarop was te zien dat de vlucht op een hoogte van 11.300 meter vloog
Iets na 10.00 uur Nederlandse tijd viel het toestel binnen ongeveer drie minuten plotseling naar een hoogte van circa 9400 meter.
Dat is niet eens zo gek hoor, dat gebeurd wel eens meer .... als een vliegtuig in ernstige CAT (Clear Air Turbulence ) terecht komt.
Oude kennissen hebben boven Rusland ooit ook een val gehad van 25/35 sec voordat de plane weer "grip" kreeg.
maar dan heb ik het zelf wel over eind jaren 80 maar het komt wel eens voor

[ Voor 4% gewijzigd door ravw op 21-05-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
Voor mensen die er nog meer beelden van willen zien Film en foto's

https://nsfw.dailybuzz.nl...n-singapore-airlines.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
ravw schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:56:
[...]

vluchtdata van FlightRadar24
Daarop was te zien dat de vlucht op een hoogte van 11.300 meter vloog
Iets na 10.00 uur Nederlandse tijd viel het toestel binnen ongeveer drie minuten plotseling naar een hoogte van circa 9400 meter.
Dat is niet eens zo gek hoor, dat gebeurd wel eens meer .... als een vliegtuig in ernstige CAT (Clear Air Turbulence ) terecht komt.
Oude kennissen hebben boven Rusland ooit ook een val gehad van 25/35 sec voordat de plane weer "grip" kreeg.
maar dan heb ik het zelf wel over eind jaren 80 maar het komt wel eens voor
Ja dat was dus een normale daling naar een andere hoogte vanwege de turbulentie. Het fenomeen luchtzak waarbij je honderden meters valt bestaat niet. Turbulentie is gewoon een veranderende luchtstroom. Lucht verdwijnt natuurlijk niet zo maar. Ja je kan soms honderden voeten van hoogte varieren in een korte tijd, maar geen kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
upclocker schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:25:
[...]

Ja dat was dus een normale daling naar een andere hoogte vanwege de turbulentie. Het fenomeen luchtzak waarbij je honderden meters valt bestaat niet. Turbulentie is gewoon een veranderende luchtstroom. Lucht verdwijnt natuurlijk niet zo maar. Ja je kan soms honderden voeten van hoogte varieren in een korte tijd, maar geen kilometers.
We weten nog niets maar het lijkt er wel op dat ze in een grote val wind hebben gezeten.
Dan kan je een behoorlijke beuk krijgen als de het vliegtuig weer grip van de wind krijgt.

En volgens de beschrijving van een van de mensen , lijkt me dat wel het meest waarschijnlijke.
Een andere passagier zei dat het vliegtuig plotseling begon te "tilten" en "schudden".

"Ik begon me te schrapen voor wat er gebeurde, en heel plotseling was er een zeer dramatische daling, dus iedereen die zat en geen veiligheidsgordel droeg, werd onmiddellijk in het plafond gelanceerd," vertelde de 28-jarige student Dzafran Azmir aan Reuters.

"Sommige mensen sloegen hun hoofd op de bagagecabines boven het hoofd en deukten het, ze raakten de plaatsen waar lichten en maskers zijn en braken er dwars door," voegde hij eraan toe.
https://www.bbc.com/news/articles/c8889d7x8j4o

Dat lijkt me toch wel dat het vliegtuig in eens zijn hele drijf kracht verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
upclocker schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:40:
[...]

Uhm, 400ft is 120 meter. Dat is iets minder dan 2km en kan best voorkomen bij hevige turbulentie. En als je dan je riem niet om hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Wat ik in de comments op AVH lees overigens, is dat er wat zwaar weer in die omgeving zat. En alle vliegtuigen voor en na deze kist zijn om het weer heen gevlogen, behalve deze.

Je vraagt je af waarom, de weather radar inop in deze 777?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
In de omgeving != op de route. Vliegtuigen vliegen regelmatig langs onweersbuien (https://petapixel.com/201...ible-photos-storms-skies/). Clear air turbulence (wat hier vermoedelijk is gebeurd) is niet te detecteren met een standaard radar zoals die in verkeersvliegtuigen zit: Wikipedia: Clear-air turbulence

/post

Pagina: 1 ... 12 ... 28 Laatste

Let op:
Let op: Voor vragen over reizen, tickets, frequent flyer programma's, kan je hier terecht:

Reizen met het Vliegtuig - Deel 1