Hét grote motortopic - Deel 25 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 49 Laatste
Acties:
  • 216.344 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xanthine schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:29:
Iemand enig idee waar ik een Honda NC51 motorblok kan vinden? (van een CBR300R). Ik kan precies nergens iets vinden, heb al gekeken op Ebay in west-EU, google, verschillende sloop bedrijven maar helaas kom ik nergens iets tegen.
Een volledig defecte CBR300R kan ook, op voorwaarde dat het blok geen schade heeft.
https://www.ebay.co.uk/it...q0%7Ctkp%3ABk9SR9i-47q8Yg
dit is de goedkoopste die ik kon vinden in de UK..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:54
kneusteun schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:57:
https://www.nr1motor.nl/w...GJ9u35NSJ5uEaAnwJEALw_wcB

VS

https://www.goedhartmotor...n3nKeaBvoSLwaAjhAEALw_wcB

Iemand ervaring met dat nr1motor? Alles is daar zo achterlijk cheap is dat het imitatie lijkt te zijn.
Een paar keer wat besteld bij ze, ook niet standaard dingen zoals een carbon eindkap voor een Akrapovic demper. Prima geleverd, geen klagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
volledige motoren heb ik rond de 2000 gevonden, maar een beetje zonde om een perfect werkende CBR uit elkaar te halen voor de motor :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:52
Waar heb je de motor voor nodig? want een perfect werkende CBR kan je dan ook gewoon rijden.
Ik ga er dus van uit dat je hem niet in een andere motor weer gaat lepelen? of is het een hele specifieke custom CBR waar je hem in wil hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:10

4x2

lộn xộn quá

Of een MSX125.

Past het cbr250 plok niet ook gewoon?

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vraagje voor de Guzzi rijders (@Bommes etc) hier..
Hebben jullie wel eens zelf gearbox/final drive olie zelf vervangen? ziet er uit als een relatief makkelijk klusje (op je cat schoon houden na ;) )..

En zo ja, welke olie kan ik beste gebruiken?
Castrol Transmax Limited Slip LL 75W-140 1L
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B004UBDGYW/
or
Liqui Moly 4420 GL5 LS SAE 75 W-140 Hypoid Gear Oil Fully Synthetic
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B004GKA10E

Is het het waard om extra te betalen voor de Castrol olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:15
@ToolkiT ik heb het de dealer laten doen bij de 10k km beurt.
Volgende onderhoud ga ik zelf doen (uit de garantie). Denk dat ik dan de final drive nog eens vervang.
Zeker omdat ik het eens los wil hebben om de cardan as te checken.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bommes schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:34:
@ToolkiT ik heb het de dealer laten doen bij de 10k km beurt.
Volgende onderhoud ga ik zelf doen (uit de garantie). Denk dat ik dan de final drive nog eens vervang.
Zeker omdat ik het eens los wil hebben om de cardan as te checken.
mijn dealer had het geskipped omdat het technisch gesproken nog niet nodig is.. maar wil het preventief wel doen (zeker omdat ik soms rare geluiden hoor).. en lijkt me een redlijk makkelijk klusje..
Remvloeistof wil ik ook wel doen maar dat lijkt me lastiger ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsq
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:26
ToolkiT schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:55:
[...]

Remvloeistof wil ik ook wel doen maar dat lijkt me lastiger ..
Remvloeistof vergt vooral de juiste voorbereiding om te vervangen. Ik was de eerste keer dat ik dat deed een uurtje bezig, keren erna was ik met max een halfuur echt wel klaar. Er is voldoende YouTube-tutorial-materiaal beschikbaar om het aan te durven ;)

Ik heb zo'n remontluchter gekocht bij Louis, dat hielp wel met het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thijsq schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Remvloeistof vergt vooral de juiste voorbereiding om te vervangen. Ik was de eerste keer dat ik dat deed een uurtje bezig, keren erna was ik met max een halfuur echt wel klaar. Er is voldoende YouTube-tutorial-materiaal beschikbaar om het aan te durven ;)

Ik heb zo'n remontluchter gekocht bij Louis, dat hielp wel met het proces.
Ik heb het in de camper wel eens gedaan.. maar dat was een 2man job zonder special tools..
Zal eens naar die ontluchter kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:06
LeoA schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:37:
Hoi allemaal, aangezien ik vanmiddag geslaagd ben voor m'n rijexamen begint nu de serieuze zoektocht naar een motor. Ik lees hier al een tijdje mee, en ben al heel veel zinnig (en soms wat minder zinnig :P) advies tegengekomen, maar wil toch nog graag een beroep doen op jullie kennis om een overzichtje te maken van modellen die ik kan overwegen. Ik ben overigens ook zeker van plan om op verschillende motoren te gaan zitten/proefritjes te maken/evt. verschillende motoren te huren etc.

Waar ben ik naar op zoek? M'n beoogde gebruik is plezierritjes in NL, (kampeer)vakanties o.a. richting heuvels/bergen (en sowieso een keer naar de noordkaap) en af en toe een ritje in de categorie woon/werkverkeer. Ik zoek dus een motor die leuk stuurt, die wat bagage aan kan en waarmee een stukje snelweg ook geen probleem is. De naked bikes waarop ik gelest heb (Z650 en MT-07) vond ik qua bochten erg fijn sturen, maar op de snelweg wil ik toch minimaal een schermpje voor wat meer comfort (lees: minder doodsangst omdat ik half van m'n motor waai). ABS en redelijk (liever geen A2-categorie) vermogen zijn ook een must. Ik ben overigens niet lang of zwaar (168cm, 60kg), dus een te hoge motor lijkt me niet handig, en als werktuigbouwer vind ik het leuk als de techniek van de motor een beetje zichtbaar is.

Met deze wensenlijst zit ik vooral richting allroad/adventure te kijken (Kawasaki Versys 650, Suzuki V-Strom 650, Triumph Tiger 800 XR, BMW F650GS). Minimum voor een Versys/V-strom van zo'n 15 jaar oud lijkt rond de €4500 te liggen, en dat budget is op te schroeven tot zo'n €7000 als ik daar ook meer motor voor terug krijg (Tiger bijv. gaat eerder die richting op).

Zijn er ander modellen die ik zou moeten overwegen?
Is de richting waarin ik zoek zinnig? Of heb ik te veel tunnelvisie en zou een windscherm op een naked bike ook al een optie kunnen zijn?

Algemene aandachtspunten voor tweedehandsmotoren, of tips voor een goeie motorzaak in de buurt van Eindhoven zijn ook welkom!
Heb je al eens op een allroad/adventure gezeten? Ik ben 171cm en heb nog geen motor gevonden waarvan ik denk, hier kan ik echt goed stabiel met een voet op de grond staan(op verschillende ondergrond types).
Ik heb zelf oa een XJ6S staan, is in principe een XJ6. met een voorkuip. Kan ik prima met de voeten bij de grond. Ik zou dus meer in de richting van sporttour, dus vaak een naked met kuip gaan kijken.

Ter vergelijking, op de R6 die ik ook heb staan kom ik net met mijn tenen bij de grond. Terwijl je niet verwacht dat een 600CC SS zo groot/hoog is. Breedte van het zadel doet ook al veel.

[ Voor 3% gewijzigd door Mitssz op 11-08-2023 15:30 ]

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Hoogte is niet eens alles, mijn vriendin 165cm vond een dr650 veel fijner dan haar bmw f650 omdat het gewicht beter verdeeld was voor haar.

Maar inderdaad als je die lengte hebt kijk je al snel naar de 390 adv denk ik.
Misschien een CRF300 rally als je hem kan verlagen.

De T7 kan ik met mijn 187 net beetje bij de grond (wel met rally zadel), dat is echt een hoge fiets wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-10 18:17

A13X

Dude

kneusteun schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:55:
Hoogte is niet eens alles, mijn vriendin 165cm vond een dr650 veel fijner dan haar bmw f650 omdat het gewicht beter verdeeld was voor haar.

Maar inderdaad als je die lengte hebt kijk je al snel naar de 390 adv denk ik.
Misschien een CRF300 rally als je hem kan verlagen.

De T7 kan ik met mijn 187 net beetje bij de grond (wel met rally zadel), dat is echt een hoge fiets wel.
Met de T7 van @Will_M kon ik toch makkelijk bij de grond met m'n 1,87ish.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
A13X schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Met de T7 van @Will_M kon ik toch makkelijk bij de grond met m'n 1,87ish.
rally zadel? die is wat hoger, misschien dat mijn after market vering ook wat minder snel inzakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

kneusteun schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:01:
[...]

rally zadel? die is wat hoger, misschien dat mijn after market vering ook wat minder snel inzakt?
Geen idee en origineel volgens mij dus dat zou kunnen.

Awesome

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Moest er vandaag toch maar eens van komen, inmiddels 1,5jaar de Norden kleine 5800km verder maar op een verdwaald zandpad in de route nog niet echte bewust offroad gereden.

Dacht slim te zijn en een 4x4 route te pakken hier in de buurt. Dat bleek iets te ambitieus, veel diepe kuilen wat geregeld aardig overgroeid was. Uiteindelijk vastgelopen op mijn skills, naja op een boomstam die ik met mijn skills nog niet kon passeren. Toen bedacht dat de lat maar wat lager moest en omgedraaid, beetje op de bonnefooi gereden en zandpaden ingereden die ik tegen kwam. Dat ging veel makkelijker en beter, tot ik mezelf bijna in een mooi moddergat aan het eind van zo'n weggetje vastreed en met geluk het geheel nog naar een betere pad gedraaid kreeg. Toen vond ik het wel mooi geweest en ben weer op huis aan gegaan :P

Helaas speelt mijn rug, inmiddels zwakke plek door zware blessure een jaar geleden, alweer aardig op. Of offroad rijden nog wat technischer word of bij zandpaden blijft is dus nog even te bekijken.

Het belangrijkste, ik heb wel veel lol gehad en ik heb mij volledig kapot gezweet.

Nog vol goede moed
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b9O5C4c.jpg

Je ziet het niet, maar dit was een groot kuilen feest, dat ging minstens een halve meter omhoog en omlaag :/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EVC6wwR.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZSQ9ETC.jpg

Fack.....
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uSFKCHN.jpg

Few.... :7
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cXPtnEi.jpg

Dit gaat beter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2iVku9H.jpg

En nog even op familie bezoek
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZJNIPGO.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door A13X op 11-08-2023 16:25 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Super leuke paden!
Hier is het vooral zand, wat echt mooi is maar zo'n harder singletrack (foto3) is ook wel vet.

In Duitsland vind ik meer van dat soort paden, maar dan is het allemaal grijs gebied of het ook daadwerkelijk mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

kneusteun schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:28:
Super leuke paden!
Hier is het vooral zand, wat echt mooi is maar zo'n harder singletrack (foto3) is ook wel vet.

In Duitsland vind ik meer van dat soort paden, maar dan is het allemaal grijs gebied of het ook daadwerkelijk mag.
Ja was wel leuk om te doen, maar mis nog wat skills :P

Die boomstam ben ik dan ook niet gepasseerd, heb de motor terug over de boom weten te krijgen en ben omgedraaid :+

De basale kennis was er wel, maar de ervaring en durf om schuin over het pad richting een sloot genoeg momentum te creëren was zwaar afwezig :D

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:20

charrel

Cortisol4life..

kneusteun schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:28:
Super leuke paden!

Nou, Duitsland is niet zo grijs toch. Meeste mag gewoon niet :+ Dat was iig een aantal jaar terug dat ik nog fanatiek offroad/ enduro reed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
Volgens mij is het in Duitsland:
onverhard met aan beide zijde bos: niet toegestaan
Onverhard met aan 1 zijde bos: wel toegestaan

Van de andere kant ik heb nog niet de aandramg gehad om in Duitsland te gaan offroaden.

Voor mij staat de Guzzi klaar in de garage, tassen er op, alles ingeladen.
Morgenvroeg ontbijt, pak aan en gaan.
Kijken hoever ik kom. Nu al last van mijn rug, dat belooft wat.

* Bommes pakt nog een extra strip ibobrufen in de rugzak.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Eerlijk ik heb nog nooit echt gezeik gehad, ik weet echt niet wat de regels exact zijn maar ik dacht dat het vaak "trekker paden" waren voor de boeren om bij akkers etc. te komen. Stonden nooit bordjes bij en ben paar keer wel aangesproken maar nooit echt boos of iets, ook de politie was altijd redelijk vriendelijk en zullen wel gedacht hebben "domme toerist".

*gaat regels opzoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Bommes schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:00:
Volgens mij is het in Duitsland:
onverhard met aan beide zijde bos: niet toegestaan
Onverhard met aan 1 zijde bos: wel toegestaan

Van de andere kant ik heb nog niet de aandramg gehad om in Duitsland te gaan offroaden.

Voor mij staat de Guzzi klaar in de garage, tassen er op, alles ingeladen.
Morgenvroeg ontbijt, pak aan en gaan.
Kijken hoever ik kom. Nu al last van mijn rug, dat belooft wat.

* Bommes pakt nog een extra strip ibobrufen in de rugzak.
Veel plezier met jouw trip naar Italië en Frankrijk. Hopelijk heb je niet al teveel last van je rug. Ik draag tegenwoordig een niergordel om mijn onderrug te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
charrel schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Nou, Duitsland is niet zo grijs toch. Meeste mag gewoon niet :+ Dat was iig een aantal jaar terug dat ik nog fanatiek offroad/ enduro reed.
Even opgezocht en inderdaad, op 1 deelstaat na.
Ja ik was jong en had een allroad, dus nooit verder nagedacht, typerend voor de leeftijd i guess :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

kneusteun schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Even opgezocht en inderdaad, op 1 deelstaat na.
Ja ik was jong en had een allroad, dus nooit verder nagedacht, typerend voor de leeftijd i guess :?
Ach, vriend van me heeft laatst een stuk van de tet gereden in Duitsland richting Denemarken. Die heeft geen gedoe gehad. En we zijn toch al wat ouder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:03
Het stukje TET richting Denemarken is sectie 1, daar krijg je geen gedoe mee inderdaad ;)

"Section 1 is the "old" TET Germany - built as a liason from the Netherlands to the ferry in Puttgarden. The first version was purely tarmac with no unpaved parts. Updated in 2020, it is now about 10% on unpaved roads and includes two ferries and a watercrossing."

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bommes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zQrH_86xoLJTXHdbIUz88ScIy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAWdDYxE7KhwHZekjpKbqvX5.jpg?f=fotoalbum_large
Check..
Zometeen maar eens in bed gaan liggen.
Drukke dag geweest vandaag, tussen neus en lippen door ook nog een rolluik op de dakkapel gehangen. In de volle zon op de dakpannen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-10 17:53
kneusteun schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:57:
https://www.nr1motor.nl/w...GJ9u35NSJ5uEaAnwJEALw_wcB

Iemand ervaring met dat nr1motor? Alles is daar zo achterlijk cheap is dat het imitatie lijkt te zijn.
ik weet dat de zaak geen fisieke winkel heeft en alles verzend. en nee geen imitatie gewoon grote loods in beek en donk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:29:
[...]

Tegenwoordig zitten ze in Veghel, in de buurt van een andere vestiging van mijn werk. Dus als ik daar toevallig moet zijn, kan ik het gelijk oppikken. Ideaal. :)
Net zoals MPartz ook dicht bij mijn werk zit, kan ik gelijk na het werk even langs.

Ze zullen vast, net als iedere winkel, ook wat mindere producten verkopen.
Die gaat sluiten en alles gaat naar beek en donk O-)
Nog grotere hall daar op nieuwe industrie terrein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 15:06
Ik heb recent m'n A gehaald en ben voorzichtig aan het nadenken wat voor soort motor ik zou willen kopen. Ergens trekt ern BMW 1200R me wel, ik heb vandaag een flink stuk op een R1200GS gereden en de boxer bevalt me wel :)

Ik weet dat er veel gezeur is met de fuel strip die gebruikt is geweest door BMW, weet iemand vanaf welk model(jaar) BMW weer een flotter is gaan gebruiken in de R1200R?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

MerijnB schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 23:32:
Ik heb recent m'n A gehaald en ben voorzichtig aan het nadenken wat voor soort motor ik zou willen kopen. Ergens trekt ern BMW 1200R me wel, ik heb vandaag een flink stuk op een R1200GS gereden en de boxer bevalt me wel :)

Ik weet dat er veel gezeur is met de fuel strip die gebruikt is geweest door BMW, weet iemand vanaf welk model(jaar) BMW weer een flotter is gaan gebruiken in de R1200R?
Uit mn hoofd na 2009, DOHC model. Maar je kan dit ook retrofitten, dus de vlotter inbouwen in een ouder model. Kost paar honderd euro, maar hoeft pas als de strip echt kapot is.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 15:06
noes schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 00:14:
[...]

Uit mn hoofd na 2009, DOHC model. Maar je kan dit ook retrofitten, dus de vlotter inbouwen in een ouder model. Kost paar honderd euro, maar hoeft pas als de strip echt kapot is.
Ik heb wat retrofits gezien voor de GA (en RT?) maar niet voor de R als ik me goed herinner. Ben je zeker en zo ja iets van info hierover?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

MerijnB schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:12:
[...]

Ik heb wat retrofits gezien voor de GA (en RT?) maar niet voor de R als ik me goed herinner. Ben je zeker en zo ja iets van info hierover?
Hmm dacht dat dit bedrijf ze ook voor de R maakten, maar zie m er niet tussen:
https://www.proebeemer.nl...t-control-2-voor-r1200rt/

Je kan ze eens mailen, NL bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Booyaa
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Onze grote vriend Adam al voorbij gekomen met zijn volgende reis?

YouTube: Crossing Australia on my old Honda XRV750 Africa Twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-10 22:29
Zo vandaag 3 proefritten gemaakt:

Tiger XCX
Versys 650
Vstrom 650

De Tiger vond ik leuk rijden en ik begrijp nu wat bedoelt wordt met meer vermogen. In lage toeren reed hij prima enzo. Alleen had hij offroad banden.

De Versys 650 reed super sportief, veel toeren enzo en dat vind ik echt tof. Denk dat ik voor deze ga.

De Vstrom 650 zit er weer tussenin, maar vond ik wat saai.

Versys was ook lekker wendbaar enzo en aardig 'zenuwachtig', maar dat vind ik leuk. Weet niet of het ideaal is met lange tochten naar het buitenland?

En ik bewoog naar voren als ik keihard remde, de verkoper zei dat ik meer moest klemmen. Klopt dat?

De ruit was mss net iets te laag voor mij, aardig wat wind. Maar mss moet ik dat niet vergelijken met de Tiger?

Ik denk dat ik dinsdag mijn besluit neem. Was een model uit 2017 met 37k op de teller voor 7600 euro. Aardig uitgerust met van alles.

Iemand nog een tip?

En tijdje op de N11 gereden en snelweg angst is nu weg :) Had ik met lessen.

[ Voor 10% gewijzigd door TweakerVincent op 12-08-2023 16:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@TweakerVincent Dat 'klemmen' (van de tank) werkt inderdaad perfect om dat gedrag wat jij beschrijft te ondervangen, sowieso stuur je dan ook veel strakker doordat de ook je heupen kunt gebruiken om de motorfiets te 'dirigeren' naar de plek waar JIJ 'm heen wil hebben. 't Is géén rijdende pleepot / scooter, hé ;)

En de N11 een snelweg noemen.... Rijd dan maar eens een keer bij Bodegraven vanaf de N11 de A12 op in de richting van Utrecht om daar vervolgens de knooppunten Oudenrijn / Rijnsweerd / Lunetten naar de A27 richting Breda te gaan pakken :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Will_M schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:33:
@TweakerVincent Dat 'klemmen' (van de tank) werkt inderdaad perfect om dat gedrag wat jij beschrijft te ondervangen, sowieso stuur je dan ook veel strakker doordat de ook je heupen kunt gebruiken om de motorfiets te 'dirigeren' naar de plek waar JIJ 'm heen wil hebben. 't Is géén rijdende pleepot / scooter, hé ;)

En de N11 een snelweg noemen.... Rijd dan maar eens een keer bij Bodegraven vanaf de N11 de A12 op in de richting van Utrecht om daar vervolgens de knooppunten Oudenrijn / Rijnsweerd / Lunetten naar de A27 richting Breda te gaan pakken :+
ok top, dus gewoon meer klemmen :)

haha ik wilde ff van mijn snelweg angst af :) Ik zag wel dat de motor 2 verschilende merken banden had, dat mag toch niet? (las ik ergens)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TweakerVincent schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

haha ik wilde ff van mijn snelweg angst af :) Ik zag wel dat de motor 2 verschilende merken banden had, dat mag toch niet? (las ik ergens)?
Er is geen wettelijke regelgeving die dat verbied maar persoonlijk zie ik het ook liever niet. Banden op een motorfiets zijn (binnen de merken) vaak qua vorm en gedrag op elkaar afgestemd en daar moet je zelf geen merken-mix in moeten willen maken tenzij je niet anders kúnt (lekke band in het buitenland op een zondag en er is verder niets op voorrraad....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Zouden jullie liever een kawaski versys 650 uit 2015 kopen met 18000 km of liever eentje uit 2017 met 38k km's? Ik krijg een grote beurt bij de 38k versie en jaar garantie bij goedhart. 18k versie is een andere dealer met 3 mnd garantie?

En wat is jullie ervaring met van vliet motoren uit monster? Ik vind er echt weinig over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-10 10:34
TweakerVincent schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:22:

Tiger XCX
Versys 650
Vstrom 650

De Tiger vond ik leuk rijden en ik begrijp nu wat bedoelt wordt met meer vermogen. In lage toeren reed hij prima enzo. Alleen had hij offroad banden.

De Versys 650 reed super sportief, veel toeren enzo en dat vind ik echt tof. Denk dat ik voor deze ga.

Versys was ook lekker wendbaar enzo en aardig 'zenuwachtig', maar dat vind ik leuk. Weet niet of het ideaal is met lange tochten naar het buitenland?

En ik bewoog naar voren als ik keihard remde, de verkoper zei dat ik meer moest klemmen. Klopt dat?

De ruit was mss net iets te laag voor mij, aardig wat wind. Maar mss moet ik dat niet vergelijken met de Tiger?

Ik denk dat ik dinsdag mijn besluit neem. Was een model uit 2017 met 37k op de teller voor 7600 euro. Aardig uitgerust met van alles.

Iemand nog een tip?

Goeie motor die versys. Mij instructeur reed er ook op en die had veel goeie dingen te melden. Wel vind ik de prijs te hoog. 2017 met 37k op de teller en verschillende banden.. zou het zelf niet doen.

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

2021 model met 17k en nieuwe banden en ketting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-10 16:48

Tiger XCX
Versys 650
Vstrom 650

Iemand nog een tip?

Kijk op YT Versys 650 vs Vstrom 650 of welke combi dan ook. Zat te vinden

Uiteindelijk gaat het om je eigen beleving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoA
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-10 15:18
Wat zijn hier de ervaringen met snelweg rijden op een naked, al dan niet met windscherm? Ik heb dit tijdens lessen wel gedaan maar vond 120 met tegenwind toen toch tegenvallen (Z650 zonder scherm), is dat iets waaraan je went? Wordt dat (veel) beter met een schermpje?

Heb vanmiddag even op een Versys 650 gezeten (niet gereden, roze pasje is nog niet binnen helaas, nog een paar dagen geduld voor ik proefritten kan maken) en hoewel ik redelijk bij de grond kwam vond ik het allemaal nogal lomp en groot overkomen vergeleken met de Z650 waarop ik leste. Ik ga mn oriëntatie dus toch wat uitbreiden richting sporttour/naked/naked + kuipje/scherm, grootste vraag nu is of zo'n motor geschikt kan zijn om een beetje rond te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
gebruikershaes schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:55:
[...]

Goeie motor die versys. Mij instructeur reed er ook op en die had veel goeie dingen te melden. Wel vind ik de prijs te hoog. 2017 met 37k op de teller en verschillende banden.. zou het zelf niet doen.

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

2021 model met 17k en nieuwe banden en ketting.
thanks! Er is niks te vinden over dat bedrijf, is dat erg? Op de foto lijkt de ketting aardig verroest? en hij heeft geen handvatverwarming, maar dat zou je altijd erop kunnen laten zetten vertelde iemand in dit topic? Neem aan dat dat niet zo duur is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-10 22:02
TweakerVincent schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:17:
[...]

thanks! Er is niks te vinden over dat bedrijf, is dat erg? Op de foto lijkt de ketting aardig verroest? en hij heeft geen handvatverwarming, maar dat zou je altijd erop kunnen laten zetten vertelde iemand in dit topic? Neem aan dat dat niet zo duur is?
Handvatverwarming achteraf kan idd. (Voor 5 tientjes heb je er al eentje geloof ik?)

Dit lijkt een goudkleurige ketting te zijn en geen roest, iets te egaal en licht daarvoor naar mijn mening :P

Gamertag: timmie271

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
TweakerVincent schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:17:
[...]

Persoonlijk interesseert het bedrijf mij niet zo veel. Als de motor goed is onderhouden en de historie is bekend dan maakt het voor mij niet uit of het van bedrijf A of bedrijf B komt. Er zijn meerdere hoor op marktplaats zag ik. Wellicht dat daar een tussen zit met alle opties die je wil.
De ketting is niet verroest, maar goud voor zover ik kan zien.
Afbeeldingslocatie: https://pierce-images.imgix.net/images/1/a/e/1/1ae1121fb44915d62e3180dc817e4aa23899cf00_2014_07_10150336__DSC1160.PNG?bg=F0F1F2&auto=compress&auto=format&h=414&w=414

Handvat verwarming kan idd achteraf en ben je minder voor kwijt dan een paar nieuwe banden. Nieuwe banden inc montage is toch een paar honderd euro.

[ Voor 7% gewijzigd door gebruikershaes op 12-08-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Swift
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:53

Tiger XCX
Versys 650
Vstrom 650

Iemand nog een tip?

Zelf heb ik ook een Versys. 2019 model. Dat glijden had ik ook. Maar een 3D geprinte spacer aan voorzijde zadel lost dit op. Is veel over te vinden op internet, bekend dingetje. Heeft niet super veel met klemmen te maken, hoewel bij echt hard remmen je dat wel moet doen.

Ik kocht die van mij 2 jaar terug met 10k in Grand Tourer uitvoering met beurt en nieuwe banden voor 9.500 euro, 12 maanden garantie.

Prijzen zijn wel gestegen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
ok top :) Nu even goed inlezen in alle opties. thanks voor meedenken! En mss ben ik teveel gefocust op een dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
2Swift schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:42:
[...]

Zelf heb ik ook een Versys. 2019 model. Dat glijden had ik ook. Maar een 3D geprinte spacer aan voorzijde zadel lost dit op. Is veel over te vinden op internet, bekend dingetje. Heeft niet super veel met klemmen te maken, hoewel bij echt hard remmen je dat wel moet doen.

Ik kocht die van mij 2 jaar terug met 10k in Grand Tourer uitvoering met beurt en nieuwe banden voor 9.500 euro, 12 maanden garantie.

Prijzen zijn wel gestegen overigens.
Is het hinderlijk dat verschuiven op het zadel? Of wen je eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik las ook dat je net zo goed een nieuwe kan kopen als je een versys 2015+ model wilt kopen?

Hoeveel afschrijving zit erop als ik hem nieuw koop en volgend jaar wil verkopen?

[ Voor 31% gewijzigd door TweakerVincent op 12-08-2023 17:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

botoo

💀 too old to die young

LeoA schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:09:
Wat zijn hier de ervaringen met snelweg rijden op een naked, al dan niet met windscherm? Ik heb dit tijdens lessen wel gedaan maar vond 120 met tegenwind toen toch tegenvallen (Z650 zonder scherm), is dat iets waaraan je went? Wordt dat (veel) beter met een schermpje?
Het went snel imho.
Als je de wind bij 120 vervelend vind dan kan je het beste ff doortrekken naar 150, daarna is 120 ineens een stuk meer ontspannen (doortrekken op eigen risico natuurlijk).

Windscherm(pje) kan heel veel verschil maken maar het is best een kunst op zich om de juiste te vinden.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

LeoA schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:09:

Heb vanmiddag even op een Versys 650 gezeten (niet gereden, roze pasje is nog niet binnen helaas, nog een paar dagen geduld voor ik proefritten kan maken) en hoewel ik redelijk bij de grond kwam vond ik het allemaal nogal lomp en groot overkomen vergeleken met de Z650 waarop ik leste. Ik ga mn oriëntatie dus toch wat uitbreiden richting sporttour/naked/naked + kuipje/scherm, grootste vraag nu is of zo'n motor geschikt kan zijn om een beetje rond te reizen.
Ik heb het idee dat je mijn eerdere reactie op je zoektocht gemist hebt? noes in "Hét grote motortopic - Deel 25"

Ja, een tour of sporttour kan je alles mee. Naked ook, maar meer wind op je. Meer wind is luidruchtiger, maar turbulente wind (verkeerd ruitje) op je helm is nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
is handvatverwarming echt een must? of kan je ook gewoon handschoenen gebruiken met verwarming? of hele dikke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TweakerVincent schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:35:
is handvatverwarming echt een must? of kan je ook gewoon handschoenen gebruiken met verwarming? of hele dikke?
Met dit weer heb je liever géén handschoenen aan maar da's minder veilig.... :P

Dikke handschoenen zijn lekker warm maar je hebt vanwege die dikke handschoenen meteen veel minder controle over je stuur, verwarmde handschoenen verwarmen je handen aan de bovenkant en handverwarming doet dat vanuit de binnenkant. Een combinatie van die twee is in een koude winter ideaal... Maar als je alleen in de zomermaanden rijdt is alles aan extra verwarming overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Geen must wat mij betreft, maar wel lekker. Vind het ook wel fijn in de zomer als je een koelere rit hebt vroeg in de ochtend of laat in de avond. Of een verregende rit.

Setje aftermarket hvv kost niet gek veel dus zit er zo op als je motor er niet mee geleverd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:31
Nee, geen must. Ga lekker rijden. Als je echt koude handen krijgt, kun je die er altijd nog wel op zetten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
ok top. Ik overweeg een nieuwe versys 650 aan te schaffen, lees op veel fora dat dit goed te doen is. Is dit verstandig? Ben nog beginner en mss valt dat ding snel op de grond? of valt dat mee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

TweakerVincent schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:09:
ok top. Ik overweeg een nieuwe versys 650 aan te schaffen, lees op veel fora dat dit goed te doen is. Is dit verstandig? Ben nog beginner en mss valt dat ding snel op de grond? of valt dat mee?
Ligt letterlijk en figuurlijk hélemaal aan jezelf, niet aan de motor. Een fiets van 20 jaar oud gaat dan ook stuk en de onderdelen voor herstel kosten vaak net zoveel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Will_M schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:13:
[...]

Ligt letterlijk en figuurlijk hélemaal aan jezelf, niet aan de motor. Een fiets van 20 jaar oud gaat dan ook stuk en de onderdelen voor herstel kosten vaak net zoveel :)
Dat is waar idd. Was meer omdat ik een tijd geleden een yt zag die dat adviseerde.

Nu even kijken naar de opties. Passen er ook tassen op de versys 650? En een grote topbox?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84fVSo_PlbEYn88Tz56Hf1DDTrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIuCtWpP82vSS6nXf3pRi4Ds.jpg?f=fotoalbum_large
Oohh noes.. :F

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timmie271
Heeft @noes je band op zitten eten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoA
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-10 15:18
noes schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

Ik heb het idee dat je mijn eerdere reactie op je zoektocht gemist hebt? noes in "Hét grote motortopic - Deel 25"

Ja, een tour of sporttour kan je alles mee. Naked ook, maar meer wind op je. Meer wind is luidruchtiger, maar turbulente wind (verkeerd ruitje) op je helm is nog erger.
Half overheen gelezen inderdaad, sorry. Luidruchtig vind ik niet zo'n issue (oordopjes doen vast veel), wil vooral mn hoofd kunnen draaien zonder bang te zijn dat mn nek breekt :P
noes schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:47:
[...]

Ik denk dat een naked-met-kuip of (sport) tour je beter past, zoals een Yamaha Diversion (lichte tour), Fazer (minder kuip, meer sport), Kawasaki Er6F (lichte tour), Honda VFR800 (Sport-Tour), BMW F800GT / ST (GT lichtere tourmotor, ST iets ouder en sportiever), BMWR1200R (naked, kan met kuipruit en koffers een sportieve tourer worden) BMW R1200RT (middengewicht tour).
"allroad is niet wat je zoekt" lijkt inderdaad de consensus te zijn, na even op die Versys gezeten te hebben ben ik het daar ook wel mee eens. Diversion/ER6F zien eruit als goede opties! De andere modellen die je noemt zijn denk ik iets te groot/breed naar mn zin, wil de motor onderin de portiek van een flat stallen dus hij moet wel door een deur kunnen (nog een reden om allroads te bewaren voor een volgende motor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Swift
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:53
TweakerVincent schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:45:
[...]

Ja, vond ik persoonlijk wel. Nu geen last meer van na verhogen voorzijde zadel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik ben nu aan het kijken voor accessoires voor een 2023 model van de kawasaki versys 650

Ik heb gezien dat er 4 optiepakketten zijn, maar ik weet niet precies wat ik nodig heb.

grand tourer
tourer+
tourer
urban.

Ik denk niet dat ik mistlampen nodig heb, gezien ik voor de fun voornamelijk ga rijden? Dat scheelt al een hoop denk ik. Of is dat wel een must?

Die zijkoffers lijken mij wel mooi en past een hoop in voor tochtjes, 2 x 27liter is aardig wat.

Verwarmde handvatten kan ook goedkoper las ik, maar lijkt me wel mooi. Ook handkappen optie lijkt mij handig.

Tankpad weet ik niet of ik die nodig heb?

12V of usb lijkt mij wel een must voor navigatie (moet nog kijken of ik een telefoon of dedicated navigatie wil nemen)

gps steun ook noodzakelijk lijkt mij

windscherm optie in het pakket weet ik niet of deze geschikt is voor mij, (1.90m)

Ik denk dat ik met 2 side koffers prima vooruit kan met tripjes. Dan heb ik denk geen topkoffer meer nodig? En voor werk kan ik mss een rugzak gebruiken voor laptop enzo? Ik wilde eerst een grote topkoffer nemen (voor mijn trolley) maar dat is eigenlijk onzin want dat een laptop kan ook prima in een rugzak. 50 km met zo'n rugzak rijden is toch ok?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:39
LeoA schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:00:
[...]

Half overheen gelezen inderdaad, sorry. Luidruchtig vind ik niet zo'n issue (oordopjes doen vast veel), wil vooral mn hoofd kunnen draaien zonder bang te zijn dat mn nek breekt :P

[...]

"allroad is niet wat je zoekt" lijkt inderdaad de consensus te zijn, na even op die Versys gezeten te hebben ben ik het daar ook wel mee eens. Diversion/ER6F zien eruit als goede opties! De andere modellen die je noemt zijn denk ik iets te groot/breed naar mn zin, wil de motor onderin de portiek van een flat stallen dus hij moet wel door een deur kunnen (nog een reden om allroads te bewaren voor een volgende motor)
Een oerdegelijke Honda CBF600 of CBF1000 misschien een optie? Klein beetje kuipwerk dus je zit nog een beetje uit de wind maar niet meteen superlomp.
Gaat weinig stuk aan (want Honda). Mooie inline 4, af en toe verkeerd schakelen geen probleem. In zijn 5de versnelling nog over de rotonde. Misschien mooie beginnersbike?

Oh ja, je kan er ook mee rondreizen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik4s3KLJ-Rei5_VzOxCuquXhbRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsV04Wn8mZ8pXsYm3FuHblBs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door badkuip op 12-08-2023 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
TweakerVincent schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:33:
Ik ben nu aan het kijken voor accessoires voor een 2023 model van de kawasaki versys 650

Ik heb gezien dat er 4 optiepakketten zijn, maar ik weet niet precies wat ik nodig heb.

grand tourer
tourer+
tourer
urban.

Ik denk niet dat ik mistlampen nodig heb, gezien ik voor de fun voornamelijk ga rijden? Dat scheelt al een hoop denk ik. Of is dat wel een must?

Die zijkoffers lijken mij wel mooi en past een hoop in voor tochtjes, 2 x 27liter is aardig wat.

Verwarmde handvatten kan ook goedkoper las ik, maar lijkt me wel mooi. Ook handkappen optie lijkt mij handig.

12V of usb lijkt mij wel een must voor navigatie (moet nog kijken of ik een telefoon of dedicated navigatie wil nemen)

windscherm optie in het pakket weet ik niet of deze geschikt is voor mij, (1.90m)

Ik denk dat ik met 2 side koffers prima vooruit kan met tripjes. Dan heb ik denk geen topkoffer meer nodig? En voor werk kan ik mss een rugzak gebruiken voor laptop enzo? Ik wilde eerst een grote topkoffer nemen (voor mijn trolley) maar dat is eigenlijk onzin want dat een laptop kan ook prima in een rugzak. 50 km met zo'n rugzak rijden is toch ok?
Mistlampen zijn wat mij betreft geen must. Waarschijnlijk heb je led verlichting voorop en geeft dat al een bak licht. Mijn Hondaatje heeft nog halogeen-lampjes en daar kwam ik wel licht tekort in een hoosbui op een onverlichte provinciale weg in Duitsland. Maar die shop ik wel van Ali denk ik.

Tankpad is tegen het krassen van de rits van je jas tegen de tank. Zal wel meevallen allemaal toch?
Steuntje voor de navi is volgens mij niet universeel en afhankelijk van telefoon, Garmin of Tomtom. Als je een Garmin of Tomtom koopt zit die er toch al bij, heb je die weer dubbel.

Of je een topkoffer nodig hebt ligt eraan of je wederhelft haar makeup-trommel meeneemt. :)
En hoever en hoe lang je wil gaan reizen.

Er zijn legio mogelijkheden voor bagage maar de topkoffer zou de laatste zijn die koop. Je hebt genoeg alternatieven in de vorm van baggagerollen, tanktassen e.d.. Daarnaast giert de wind nog wel eens langs de topkoffer als je rijdt en dat schijn je te merken met het besturen van je motor.

Zijkoffers, ja leuk maar wat ga je doen of hoe ga je ze gebruiken? Eens in het jaar of iedere dag? Harde koffers gaan kapot wanneer je ermee langs een paaltje schuurt als je niet oplet (of langs de deur van de stalling schuurt), met texielen dinges deukt het in of gaat de stof kapot. Daarnaast zijn die harde koffers meestal erg duur.

Ik zou als ik jou was niet teveel naar die optiepakketten kijken. Al de spullen waar je het over hebt kan je er later nog bij kopen. Koop gewoon een knappe Versys voor een mooie prijs, met daarop cruise control en quickshifter en handvatverwarming (als je dat wil) en koop de spullen waar je het over hebt later. En in de tussentijd ga je eens buurten op parkeerplaatsen met voorbijgaande kamperende motorrijders, praten met bevriende motorrijders of speuren op internet voor ideeën.

[ Voor 13% gewijzigd door badkuip op 12-08-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Oh dat is bagger, hadden ze het wat te heet vandaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
TweakerVincent schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:45:
[...]

Ik rijd nog steeds het liefste in een lederen motorbroek. Daarmee schuif je niet op het zadel. Dat schuiven vind ik bloedirritant.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Laatst online: 11:11
Layumi schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:55:
[...]

Kijk op YT Versys 650 vs Vstrom 650 of welke combi dan ook. Zat te vinden

Uiteindelijk gaat het om je eigen beleving
Zijn die 2 opmerkingen niet tegenstrijdig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WilbertNeems
@TweakerVincent
Ik ben absoluut fan van zijkoffers. Dat is wel vooral omdat ik een topkoffer heel lelijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
2Swift schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:20:
[...]

Ja, vond ik persoonlijk wel. Nu geen last meer van na verhogen voorzijde zadel!
Ik neem aan dat dat ook op het versys 650 2023 een probleem is en met verhogen voorzijde op te lossen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
WilbertNeems schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:03:
[...]

Misschien ben ik de enige, maar ik vind Suzuki's in de regel slecht afgewerkt. Knopjes op het stuur voelen goedkoop aan (in tegenstelling tot een Yamaha of Honda) en ik heb het idee dat ze superzuinig zijn met het opspuiten van de lak. Die zit er niet heel dik op heb ik het idee.
Maar misschien stoot ik hier mensen tegen het hoofd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
badkuip schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:45:
[...]

Mistlampen zijn wat mij betreft geen must. Waarschijnlijk heb je led verlichting voorop en geeft dat al een bak licht. Mijn Hondaatje heeft nog halogeen-lampjes en daar kwam ik wel licht tekort in een hoosbui op een onverlichte provinciale weg in Duitsland. Maar die shop ik wel van Ali denk ik.

Tankpad is tegen het krassen van de rits van je jas tegen de tank. Zal wel meevallen allemaal toch?
Steuntje voor de navi is volgens mij niet universeel en afhankelijk van telefoon, Garmin of Tomtom. Als je een Garmin of Tomtom koopt zit die er toch al bij, heb je die weer dubbel.

Of je een topkoffer nodig hebt ligt eraan of je wederhelft haar makeup-trommel meeneemt. :)

Er zijn legio mogelijkheden voor bagage maar de topkoffer zou de laatste zijn die koop. Je hebt genoeg alternatieven in de vorm van baggagerollen, tanktassen e.d.. Daarnaast giert de wind nog wel eens langs de topkoffer als je rijdt en dat schijn je te merken met het besturen van je motor.

Zijkoffers, ja leuk maar wat ga je doen of hoe ga je ze gebruiken? Eens in het jaar of iedere dag? Harde koffers gaan kapot wanneer je ermee langs een paaltje schuurt als je niet oplet (of langs de deur van de stalling schuurt), met texielen dinges deukt het in of gaat de stof kapot. Daarnaast zijn die harde koffers meestal erg duur.

Ik zou als ik jou was niet teveel naar die optiepakketten kijken. Al de spullen waar je het over hebt kan je er later nog bij kopen. Koop gewoon een knappe Versys voor een mooie prijs, met daarop cruise control en quickshifter en handvatverwarming (als je dat wil) en koop de spullen waar je het over hebt later. En in de tussentijd ga je eens buurten op parkeerplaatsen met voorbijgaande kamperende motorrijders, praten met bevriende motorrijders of speuren op internet voor ideeën.
ok helder. topkoffer wordt hem niet :). ik twijfel nog over de zijkoffers, die leken mij wel handig.

handvatverwarming doe ik nu dan maar niet, kan altijd later nog geven jullie aan. Navigatiekoppeling moet wel maar dat moet ook wel lukken later.

Usb en 12v kan ook later natuurlijk. Enige zou dan die hardcase koffers zijn. Dan zou ik een tourer pakket nodig hebben van 899 ex montage, daar zitten ook die handkappen in die denk wel erg handig zijn. en tankpad.

ohja windscherm, maar dat kan ik later gaan bekijken, want schijnen er nogal veel van te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Je kan ook deze stoffen zij koffers nemen.
Universele koffer maar een beugel specifiek voor de Versys of welk model dan ook.
Goedkoper dan de Kawa-koffers en kan je ook nog meenemen naar je volgende motor als je de Kawa een keer verkoopt.
Deze tassen set staat ook op mijn lijst en wordt hier af en toe besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
badkuip schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:33:
Universele koffer maar een beugel specifiek voor de Versys of welk model dan ook.
Goedkoper dan de Kawa-koffers en kan je ook nog meenemen naar je volgende motor als je de Kawa een keer verkoopt.
ze lijken wel klein? kan zo snel niet zien hoeveel liter erin past? en moet je dan nog een ophangsysteem kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WilbertNeems
badkuip schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:33:
Als je toch koffers wil dan zijn modelspecifieke koffers juist echt een zegen. Van die universele stoffen koffers past meestal weinig in en de montage is vaak niet ideaal. Dat is juist één van de hoofdredenen waarom ik mijn vorige motor heb verkocht en een motor met originele koffers heb gekocht. Wat een ruimte en wat gaan ze er makkelijk op en af.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:13
TweakerVincent schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:27:
[...]

ok helder. topkoffer wordt hem niet :). ik twijfel nog over de zijkoffers, die leken mij wel handig.
Ik heb op m'n BMW juist een topkoffer, waar ik heel blij mee ben. Gooi er m'n laptoptas in en als ik bijv. de stad in ga ofzo past m'n helm er ook in. Qua rijgedrag merk ik ook weinig er van (tenzij je 150+ gaat rijden). En je hebt niet het gevoel dat je ergens langs kunt schaven zoals met zijkoffers ;)

O ja een ik vind het ook mooier er uit zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17M05IYg4O3RbLf6I4rav0_nU2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6iu5wGJE3vcYKBWIfqFAM7N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
MitchellHearth schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:37:
[...]

O ja een ik vind het ook mooier er uit zien.

[Afbeelding]
Kun je dat toelichten?

Het verandert drastisch het silhouet van de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
WilbertNeems schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:38:
[...]

Kun je dat toelichten?

Het verandert drastisch het silhouet van de motor.
Ik vind het er mooier uit zien dan (meeste) zijkoffers, bedoelde ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Hey ik heb niks gedaan !?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

WilbertNeems schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:03:
[...]

Nee niet echt. Je wil weloverwogen een keuze maken, maar als je je niet goed voelt bij die keuze is het geen goede keuze. Ik heb ook wek eens gedacht A te willen, maar na voldoende informatie hebben ingewonnen toch gerealiseerd dat B beter past.

Helaas is in mijn geval dat altijd de duurdere optie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

TweakerVincent schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:33:

grand tourer
tourer+
tourer
urban.

Ga lekker naar wat dealers en laat je inlichten (en laat ze meteen een mooie offerte opstellen). Want alles wat je noemt is zo persoonlijk. We kunnen niet in je portemonnee kijken en het al helemaal niet uitgeven voor je.

Mijn motor was full option (op wat uiterlijke opsmuk na) en dat is precies hoe ik m wilde hebben. Maar tegelijkertijd, dure zaken zoals dynamische dempers (ESA) zijn niet nodig om lekker te kunnen rijden.

Dus een ander houdt liever meer geld in zn zak en kiest een "kaler" model. Ik weet dat ik op langere termijn er van kan balen dat ik niet alle toeters en bellen heb, dus maak ik een dure aankoop liever net wat duurder zodat het mijn perfecte brommer wordt.

Da's best goed gelukt ook, ben nog altijd zeer blij met mijn BMW R1250RS :Y. En de koffers heb ik achteraf 2e hands gekocht om wat geld te besparen.

Wat ik wel altijd zal aanbevelen als must haves: ABS (tegenwoordig standaard op nieuwe motoren) en, indien buiten parkeren vaak voorkomt, een alarm + diefstalverzekering. Vergeet dan niet (ook met alarm) aan de eisen van je verzekering te voldoen (meestal art 4 slot, soms ook binnen slapen).

Overigens vind ik een topkoffer erg praktisch (niet mooi! praktisch). Zijwind merk je iets meer van met de kofferset erop maar slechts minimaal verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door noes op 12-08-2023 23:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timmie271
TweakerVincent schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:35:
[...]

ze lijken wel klein? kan zo snel niet zien hoeveel liter erin past? en moet je dan nog een ophangsysteem kopen?
Is 2x20L en met een rits nog iets ruimer te maken. Zelf mee naar Italië geweest dus voor vakantie past er meer dan voldoende in normaal gesproken. Hangt er ook net vanaf wat je allemaal wil meenemen.

En verder wat betreft de opties, ga eens rustig kijken wat je nuttig of niet nuttig vind. Je vraagt het wel aan ons, maar wij hebben ook allemaal weer verschillende eisen/wensen voor de motor.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 22:31
Zo, dit is zo’n beetje het @TweakerVincent - topic geworden...
Mijn advies (ben 3 jaar geleden heropgestapt); ga rijden, rijden, rijden. Veel alleen, later evt met anderen, binnendoor, snelweg, maar ga ervaring op doen. Over een jaar heb je al veel meer een eigen mening, over wat je leuk vindt, wat voor pak je wilt enz. En dan wil je misschien wel iets heel anders dan je nu denkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:36

Destruction

(ex-)Automonteur

Eens met bovenstaand. Wat anderen vertellen is allemaal heel leuk en aardig, maar het gaat om jouw eigen beleving en die beleving komt er niet als je niet zelf dingen gaat proberen. En de motor die nu je droommotor lijkt kan volgend jaar de verkeerde keuze blijken, als je toch liever wat meer rechtop had willen zitten bijvoorbeeld, of de motor toch nét een maatje te klein blijkt (in mijn geval na 3 jaar, maar soit :+).

Inderdaad, ga proefritten maken. Besteed niet meteen al teveel geld aan een eerste motor, in mijn ervaring (maar ook nav wat ik in mijn omgeving zie) is je 1e motor meestal een motor om ervaring op te doen, waarna je toch al snel wat anders wil (omdat je dan ontdekt dat die sportfiets toch eigenlijk niks voor jou is. Of misschien heb je juist een toermotor gekocht en had je toch liever een sportfiets gehad, dat soort dingen). Wel fijn als je dan bij een wissel niet al teveel afschrijving hebt.

* Destruction heeft zelf ook veel gewisseld tussen sport en toer (of sport-toer zoals sommige fietsen genoemd worden). Uiteindelijk past een toer wel het beste bij me.

[ Voor 44% gewijzigd door Destruction op 13-08-2023 00:11 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
Destruction schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 00:06:
Eens met bovenstaand. Wat anderen vertellen is allemaal heel leuk en aardig, maar het gaat om jouw eigen beleving en die beleving komt er niet als je niet zelf dingen gaat proberen. En de motor die nu je droommotor lijkt kan volgend jaar de verkeerde keuze blijken, als je toch liever wat meer rechtop had willen zitten bijvoorbeeld, of de motor toch nét een maatje te klein blijkt (in mijn geval na 3 jaar, maar soit :+).

Inderdaad, ga proefritten maken. Besteed niet meteen al teveel geld aan een eerste motor, in mijn ervaring (maar ook nav wat ik in mijn omgeving zie) is je 1e motor meestal een motor om ervaring op te doen, waarna je toch al snel wat anders wil (omdat je dan ontdekt dat die sportfiets toch eigenlijk niks voor jou is. Of misschien heb je juist een toermotor gekocht en had je toch liever een sportfiets gehad, dat soort dingen). Wel fijn als je dan bij een wissel niet al teveel afschrijving hebt.

* Destruction heeft zelf ook veel gewisseld tussen sport en toer (of sport-toer zoals sommige fietsen genoemd worden). Uiteindelijk past een toer wel het beste bij me.
Dit dus. Heb zelf ook veel heen en weer gewisseld. Van sport naar sport tour, naar supermotard :D en nu een neppe allroad (F750GS). Heerlijke motor maar ik ken mezelf binnen een paar jaar zit ik op een echte allroad :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibothead

Tiger XCX
Versys 650
Vstrom 650

Iemand nog een tip?

De touring ruit op ali express is zalig moet ik zeggen _/-\o_ als je voor de kawa 650 gaat _/-\o_
Ik had die tenminste op mijn tijdelijke 1000 en je zit compleet uit de wind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibothead
TweakerVincent schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Ik zou voor dat geld wel echt een nieuwe set of tenminste machtende set banden verwachten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Zo heeft iedereen zijn ideeën inderdaad, 140.000km gereden/gereisd met mijn 1200gs all road. Maar ik ben terug naar een naked vanwege de rijbeleving. Dus ja, het hangt ook van je fase ;)
Dus inderdaad lekker rijden rijden rijden. Laatste keer viel het qua mijn energie wat tegen dus met een schuin oog gekeken naar een rt of iets dergelijks voor langere afstanden. Maar langere stukken reizen in de auto kost me ook veel energie dus dat gaat een rt waarschijnlijk niet oplossen. Dus de R staat nog in de schuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:35

_Apache_

For life.

badkuip schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:45:
[...]

Halogeen verliest over tijd zn felheid.
En dat valt niet echt op, totdat je ze echt naast elkaar ziet.

Zelf heb ik mijn H4 halogeen vervangen met een H4 extreme vision van Philips. En de oude als reserve gehouden.

Het beeld is helder en is wat horizontaler, waardoor het verder schijnt. Beste 15 euro besteed aan zichtbaarheid. :Y

https://www.louis.nl/nl/p...r_article_number=10031137

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
_Apache_ schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Halogeen verliest over tijd zn felheid.
En dat valt niet echt op, totdat je ze echt naast elkaar ziet.

Zelf heb ik mijn H4 halogeen vervangen met een H4 extreme vision van Philips. En de oude als reserve gehouden.

Het beeld is helder en is wat horizontaler, waardoor het verder schijnt. Beste 15 euro besteed aan zichtbaarheid. :Y

https://www.louis.nl/nl/p...r_article_number=10031137
Ik denk dat ik dat maar als eerste doe. Ik had eerder al eens hier wat geschreven over het vervangen van de halogeen met LED lampen maar ik ben bang dat ik daarmee het lichtbeeld verklooi en iedere tegenligger verblind raakt. Vervangen van lampjes zou moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

badkuip schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

Ik denk dat ik dat maar als eerste doe. Ik had eerder al eens hier wat geschreven over het vervangen van de halogeen met LED lampen maar ik ben bang dat ik daarmee het lichtbeeld verklooi en iedere tegenligger verblind raakt. Vervangen van lampjes zou moeten lukken.
Yup. Jouw koplamp is ontworpen voor halogeen, dus alleen los een H4 (compatible led) plaatsen gaat een verstoord beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
_Apache_ schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:43:
[...]

Yup. Jouw koplamp is ontworpen voor halogeen, dus alleen los een H4 (compatible led) plaatsen gaat een verstoord beeld geven.
Zou het wat uitmaken of je die Philipsen van Louis erin zet of deze Philipsen van Amazon? Die van Louis zijn speciaal gemaakt voor de motor en die van Amazon voor de auto maar beide zijn H4….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

badkuip schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Zou het wat uitmaken of je die Philipsen van Louis erin zet of deze Philipsen van Amazon? Die van Louis zijn speciaal gemaakt voor de motor en die van Amazon voor de auto maar beide zijn H4….
Die van de auto moeten een strenger lichtbeeld hebben. (denk aan auto-apk).

Die van de motor mag dus wat meer horizontaal schijnen, die van de auto niet.

Ondanks dat ze uit dezelfde fabriek komen en dezelfde standaard zijn, zijn ze voor verschillende markten (en dus regels gebonden).

En die van de moto is beter bestand tegen trillingen, wat de hoofdoorzaak is icm slijtage over tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:36

Destruction

(ex-)Automonteur

Lichtbeeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAWYHwwubqPmQdVYJQ4XmQxYwsE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TcGRKC03wTXvFEXIlnI9p2Yn.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dcISVn7zfhkdAtMtv4AOkBsNGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i2MfkG0TLLGvyzXBW5U7GEdr.jpg?f=user_large

Ik weet nog dat ik hier behoorlijk commentaar op kreeg, maar het bleef bij commentaar op Tweakers. Gewoon prima afgesteld en ben er nooit op aangesproken door politie oid. Wel zit de 2e lamp altijd nog aangesloten op dimlicht dmv een simpel stekkertje dat ik los kan trekken indien nodig.

Let overigens niet op de rotzooi, inmiddels is 't hier wel beter opgeruimd :+

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 13-08-2023 11:59 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Het wordt tijd voor een nieuwe butsmuts. Mijn Arai Viper-GT is ondertussen ruim 10 jaar in gebruik. Jammer, want ik vind hem wel nog steeds heel mooi.

Afbeeldingslocatie: https://www.berstore.it/media/catalog/product/cache/1/image/700x700/e4b20095dc6acdf2c8f67ad8c284371f/a/r/ar2505it-ar2505it/www.berstore.it-AR2505IT-30.jpg

Bovenaan mijn shortlist staan op dit moment de Shoei GT-Air 2 en de Shoei Neotec 2 (of de 3 die binnen niet afzienbare tijd uitkomt).

Een geïntegreerd zonnevizier is een keiharde eis. Ik rijd nu bijna altijd met donker vizier, maar als het begint te schemeren wordt dat al snel (veel) te donker. Daarnaast heb ik een hekel aan het dragen van een (zonne)bril onder mijn helm.

Voorkeur gaat dus uit naar een sport-toer integraal helm of misschien toch een systeemhelm. Maar waarom een systeemhelm? Ik verwacht nooit open te rijden (vergeet bij verkeerslichten zelfs regelmatig mijn vizier open te zetten), draag geen bril en vind het bii het tanken geen probleem om even mijn helm af te zetten.

Wat zou voor mij dan de toegevoegde waarde van systeemhelm kunnen zijn? Ik zie vast nog iets over het hoofd (pun intended :P).

[ Voor 14% gewijzigd door Joris748 op 13-08-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Joris748 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:13:.

Wat zou voor mij dan de toegevoegde waarde van systeemhelm kunnen zijn? Ik zie vast nog iets over het hoofd (pun intended :P).
Het grootste voordeel m.i. is dat een systeemhelm veel makkelijker op en af te zetten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Wlie schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:35:
[...]

Het grootste voordeel m.i. is dat een systeemhelm veel makkelijker op en af te zetten is.
Wat maakt het voor jou gemakkelijker? Ik heb bij mijn integraalhelmen nooit ervaren dat ze (te) moeilijk op en af te zetten zijn. Ik heb zelfs een voorkeur voor een dubbel D sluiting, omdat die altijd strak genoeg zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Joris748 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Wat maakt het voor jou gemakkelijker? Ik heb bij mijn integraalhelmen nooit ervaren dat ze (te) moeilijk op en af te zetten zijn. Ik heb zelfs een voorkeur voor een dubbel D sluiting, omdat die altijd strak genoeg zit.
Bij een integraalhelm zitten m'n oren vaak dubbelgevouwen :+ Een systeemhelm is iets flexibeler, als die opgengeklapt is, en daar heb ik dat probleem niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Joris748 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Ik heb zelfs overwogen om m'n systeemhelm (Shoei NeoTec 1), vanwege die 'perfecte sluiting', door Shoei te laten voorzien van een DD sluiting net zoals dat m'n Xlite 702 en 802 hebben. Is technisch gewoon mogelijk echter verlies je daarmee het type goedkeur en rijd je dus weer rond met non-conform materiaal waar andere partijen zich dan weer ineens érg druk over kunnen gaan maken tijdens een controle langs de wegen in de EU.

:o >:)

Ik zou overigens wel even gaan passen als je een NeoTec aan wil schaffen. De algehele pasvorm van een Shoei is serieus anders dan dat die van je huidige Arai is. Een Arai 'past' mij nooit echt lekker.

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 13-08-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Ik las ergens op Reddit dat het aangeraden wordt om binnen 5 jaar na aankoop of binnen 7 jaar na productiedatum de helm te vervangen. Reden zou zijn dat de hars z’n eigenschappen verliest door weer invloeden en zweet etc. Heb het zelf nog niet gefact-checked. Wat zeggen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

gebruikershaes schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:30:
Ik las ergens op Reddit dat het aangeraden wordt om binnen 5 jaar na aankoop of binnen 7 jaar na productiedatum de helm te vervangen. Reden zou zijn dat de hars z’n eigenschappen verliest door weer invloeden en zweet etc. Heb het zelf nog niet gefact-checked. Wat zeggen jullie?
De hars niet echt, maar het materiaal is dan meer niet zo sterk. En verliest dan zn veiligheidsfunctie.

Vroeger werd 5 jaar geroepen, tegenwoordig meer richting de 8-9jaar.

Strikt gezien moet je hem ook vervangen als ie een keer op de grond valt (met of zonder jouw hoofd erin)

Pagina: 1 ... 10 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.