Hét grote motortopic - Deel 25 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 49 Laatste
Acties:
  • 216.106 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:32

_Apache_

For life.

TweakerVincent schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:06:
Ik wil een afdakje in mijn tuin gebruiken om de motor te stallen. Idee is dat ik een schuifdeur ga maken. Is dit handig? Afmetingen: 2.08 m.

Ik neem aan dat een motor zo droog mogelijk moet staan? Of kan hij in het seizoen ook gewoon op straat met eventueel een kap? Ik twijfel namelijk of mijn oplossing wel zo handig is. Lijkt me best een gedoe elke keer erin duwen met zo’n gewicht? Of is dit een prima oplossing?
Ik heb hier een overkapping gemaakt. Onze opzet is een schuurtje die half bij de buren staat half bij ons, en tussen de schuur en de andere kant van de tuin de overkapping. Die is dus ~3m breed, en een meter of 4 diep.

Wij hebben de reguliere schutting deur vervangen met een schuifdeur. Hij was 90cm breed, nu bijna 2 meter.
Let wel, hij schuift dus best een eind weg van je deuropening, heb je ruimte daar? Bij ons staat er nog wel onze groene bak, maar die geven we dan maar een zetje.

Mijn motor blijft bij harde wind niet droog, maar ventileert wel goed. En dat laatste is dan wel weer waardevol (als je de motor droog wilt houden). Hij blijft nu droger dan met een goede hoes en zonder overkapping.
Ook is het erg fijn om je laatste kleding aan te trekken als je nog droog staat. Of waar je je kleding even kan hangen als het **** regent.

Wel even goed uitzoeken wat je wilt met hang en sluitwerk, want voor ons was het al maatwerk. We hebben nu o.a. een eierkistsluiting die we kunnen vergrendelen. Niet ideaal, maar eenmaal uit zicht - en de motor op de reguliere sloten - heb ik er wel vertrouwen in.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 07-08-2023 11:30 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

SkylerNL schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:12:
[...]
Mag ik vragen waarom je deze bewust hebt vermeden? Ik ga volgende week naar het zwarte woud, en heb zelf de route gemaakt, maar deze weg staat er wel tussen bij mij.
Het stuk van Aken to Monschau is een saai drama, daarna is het beter (hoewel er maar een paar stukjes leuk-leuk zijn) en het is een hoofdweg in de regio en kan dus vrij druk zijn (zeker in het weekend)
Bovendien heb ik m al een miljoenmiljard keer gereden.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:40
Precies dat. Als verbindingswegen zijn de B258 en B265 prima, maar voor je plezier is weer iets anders. Op weg naar het Schwarzwald prima; het leukere stuk komt sowieso zuidelijker pas.
Het zelfde geldt voor de B51 bij Bitburg. Geen spannende weg, wel effectief.

Voor onze trips naar het zuiden kies ik meestal de snelweg tot Sankt Vith of Winterspelt, om vanaf daar een stukje binnendoor te doen. Maar ook dit omdat we die binnendoor stukken daar al miljoenmiljard keer gereden hebben; dan ga ik liever wat verder weg op onbekender en mooier terrein binnendoor.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkylerNL
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 14:00
Aah okee, duidelijk :)

Voor ons ze eerste keer dat we zo ver gaan, dus alles is nog onbekend gebied daar. Ik heb express de binnenwegen gepakt omdat mijn vrouw een naked bike heeft en dus niet lange afstanden op de snelweg wil/kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Dan zou ik persoonlijk gewoon wat verder door Belgie gaan en via Sankt Vith naar Duitsland rijden zoals @DrivinUCrazy al zegt.
Dat stuk is geen hele beroerde snelweg, en Vise - Verviers is voor een snelweg langs een grote stad af best ok qua uitzicht.

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Ik rij wel maar zelden over Luik. Vanaf Eijsden ga ik even binnendoor via Battice en dan daar de snelweg weer op langs Verviers. Niet echt langzamer, maar wel minder hectisch dan dat knooppunt bij Luik. En je kunt gelijk even gaan tanken. Tegenwoordig ook interessant in België ;)

[ Voor 10% gewijzigd door DrivinUCrazy op 07-08-2023 12:25 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:41
DrivinUCrazy schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:24:
Ik rij wel maar zelden over Luik. Vanaf Eijsden ga ik even binnendoor via Battice en dan daar de snelweg weer op langs Verviers. Niet echt langzamer, maar wel minder hectisch dan dat knooppunt bij Luik. En je kunt gelijk even gaan tanken. Tegenwoordig ook interessant in België ;)
Waar rijdt je dan? Want de N627 vindt ik juist weer heel saai. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilbertNeems
4x2 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:38:
[...]

Het stuk van Aken to Monschau is een saai drama, daarna is het beter (hoewel er maar een paar stukjes leuk-leuk zijn) en het is een hoofdweg in de regio en kan dus vrij druk zijn (zeker in het weekend)
Bovendien heb ik m al een miljoenmiljard keer gereden.
De Jägerhausstraße en de L128 zijn leuk, alleen heeft die laatste tegenwoordig een hele lage snelheidslimiet.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 20:53
Hallo allen, ik meld me hier even als medelezer, maar zal me verder vooral koest houden. Ik (en mijn vrouw) heb(ben) inmiddels welgeteld 1 les gehad (okay, met de proefles erbij 2), maar volgens mij zijn we inmiddels gegrepen door het virus dat zich alvast uit in het uitzoeken van motoren, kleding, ritjes etc. Daarbij horen ook onverstandige zaken die elke ervaren motorrijder zal afraden, maar goed, we moeten eerst maar eens een rijbewijs halen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:54

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kanseleur schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:38:
Hallo allen, ik meld me hier even als medelezer, maar zal me verder vooral koest houden. Ik (en mijn vrouw) heb(ben) inmiddels welgeteld 1 les gehad (okay, met de proefles erbij 2), maar volgens mij zijn we inmiddels gegrepen door het virus dat zich alvast uit in het uitzoeken van motoren, kleding, ritjes etc. Daarbij horen ook onverstandige zaken die elke ervaren motorrijder zal afraden, maar goed, we moeten eerst maar eens een rijbewijs halen!
Welkom!

en natuurlijk veel plezier en succes met lessen gewenst en we zien jullie vragen hier graag verschijnen.

*O*

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:58

BM

Moderator Spielerij
Kanseleur schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:38:
Hallo allen, ik meld me hier even als medelezer, maar zal me verder vooral koest houden.
Waarom? Ik vind het juist wel leuk als je ook jullie les-verrichtingen hier zou posten. Altijd leuk om te lezen!

En veel plezier met alle (on)verstandige dingen :p

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 22:52
Ik ben een tijdje geleden bij Van Vliet in Monster geweest, maar vreemd genoeg vind ik nul resultaten in dit topic (en topic #24). Geen goed teken denk ik. Wilde van de week mss even langsgaan om te kijken wat daar staat. Iemand ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:29
@Kanseleur vertel gewoon hier je les ervaringen, waar je tegenaan loopt, etc...
Misschien herkennen we iets van waar jij, of je vrouw , tegenaan loopt en kunnen we je/jullie/haar er bij helpen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Vuikie op 07-08-2023 14:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanseleur
BM schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:10:
[...]

Waarom? Ik vind het juist wel leuk als je ook jullie les-verrichtingen hier zou posten. Altijd leuk om te lezen!

En veel plezier met alle (on)verstandige dingen :p
Haha, nou, dan zullen we het een beetje bijhouden! Voor nu is er nog niet zoveel gebeurd: mijn vrouw is vooral bezig de bediening eigen te maken, zelf heb ik geoefend met de langzame slalom en de halve draai. Het is wel duidelijk geworden dat je veel meer je lichaam moet gebruiken, dat moeten we allebei echt goed leren. En hoewel bij mij de bediening iets gemakkelijker gaat en ik ook de weg ben op geweest, merk ik dat ik flink teruggeworpen wordt naar het begin van het autorijden: zolang ik de bediening niet volautomatisch kan, kan ik lastig op al het verkeer letten, dus nog iets dat voorliggend is. Maar goed, we hebben nog tijd, de basis moet er nog echt in.

En qua onverstandige dingen: iedereen zegt, ongetwijfeld terecht, dat je eerste motor bijkans een oefenmotor moet zijn, niet je droommotor. Nu zaten we allebei te denken aan een Triumph street twin, maar uiteindelijk zou ik de Rocket 3 wel willen. Mijn vrouw vindt dat ik die beter gelijk kan kopen. Zeg maar, totaal omgekeerd van hoe de aankoopdiscussies bij ons doorgaans verlopen :o :D . Toch denk ik dat we de adviezen ter harte zullen nemen en flink wat motoren zullen uitproberen en ergens licht verstandig zullen eindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 20:29
DrivinUCrazy schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:24:
Het knooppunt bij Luik is wel geinig. Volledig onlogisch dus niet nadenken of proberen te snappen welke kant je oprijdt. Verstand uit en bordjes Verviers volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:23:
Ik ben een tijdje geleden bij Van Vliet in Monster geweest, maar vreemd genoeg vind ik nul resultaten in dit topic (en topic #24). Geen goed teken denk ik. Wilde van de week mss even langsgaan om te kijken wat daar staat. Iemand ervaring?
Je kan ook eens op www.motor-forum.nl kijken. Daar wordt ook veel geschreven over motoren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
@MichielK71 Pssst. Stuur hem nu niet naar de buren :N

:+

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:07

botoo

💀 too old to die young

Kanseleur schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:25:

En qua onverstandige dingen: iedereen zegt, ongetwijfeld terecht, dat je eerste motor bijkans een oefenmotor moet zijn, niet je droommotor.
Ben ik het niet mee eens, als je weet wat je wilt kan je imho best gewoon jouw droommotor kopen als eerste motor.
Wat je wel krijgt is dat het gras bij de buren altijd groener lijkt dus als je nu je droommotor koopt dan zal je in de loop der tijd ook veel andere droommotoren zien. Er wordt niet voor niets zo vaak gezegd dat het juiste aantal motoren n+1 is.

Als je nog geen idee hebt wat je zou willen is dat een ander verhaal. Als je denkt aan een Triumph street twin dan zou je eens goed naar de specs moeten kijken of je dat soort wel fijn gaat vinden, reviews kijken en tussen de regels doorlezen wat de reviewer nu werkelijk zegt.

Zelf had ik mijn droommotor al gekocht voordat ik mijn motorrijbewijs had gehaald en geen moment spijt van gehad, wel na 3 jaar en 21.000 km een andere gekocht maar dat hou je toch, er zijn zoveel fraaie motoren te koop en een helboel hebben wel iets wat je aanspreekt.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 20:47
Kanseleur schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

En qua onverstandige dingen: iedereen zegt, ongetwijfeld terecht, dat je eerste motor bijkans een oefenmotor moet zijn, niet je droommotor. Nu zaten we allebei te denken aan een Triumph street twin, maar uiteindelijk zou ik de Rocket 3 wel willen. Mijn vrouw vindt dat ik die beter gelijk kan kopen. Zeg maar, totaal omgekeerd van hoe de aankoopdiscussies bij ons doorgaans verlopen :o :D . Toch denk ik dat we de adviezen ter harte zullen nemen en flink wat motoren zullen uitproberen en ergens licht verstandig zullen eindigen.
Dit vind ik vooral heeel erg afhangen van je eigen bewustzijn en je beheersing. Mijn eerste was een 900 cc cardan toermotor. Ook niet een "instappertje". Wel goedkoop overigens.
Maar als je weet dat je prima beheersing hebt en niet bij elke gelegenheid probeert je vermogen 100% te benutten kun je best een leuke eerste kopen hoor.

Ik rijd nu met 140 pk. De keren dat ik uberhaupt durf dat vermogen te gebruiken is niet zo groot. Nu ik er een jaar mee rijd (en een goede 7k km), durf ik ook met optrekken meer vertrouwen op de motor en weet ik dat hij er niet vandoor gaat. Maar ook dat alleen als ik weet en zie dat de omstandigheden goed zijn. Anders is het optrekken uit 1 ook gewoon rustig en gaat daarna in 2 het gas wat verder los.

TL:DR: Kan prima als je van jezelf weet dat je beheersing hebt en niet altijd en direct voluit wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanseleur
Kijk, bedankt! Ik durf wel te zeggen dat ik beheerst kan zijn. Zelf heb ik niet de behoefte om te racen, circuits e.d. Wel langere toertjes, ook woon-werkverkeer en kleine bergweggetjes in Frankrijk. Met name dat laatste lijkt me lastig, dan zou ik echt moeten ervaren hoe goed ik zo’n motor kan hanteren bij een helling en lage snelheid. Dus ervaring op doen (dus doen!), maar of dat allemaal met zo’n Rocket 3 als beginneling kan, weet ik nog niet. Ik heb nu op drie verschillende motoren gereden en die zijn allemaal anders in gedrag. En dan is mijn eigen ervaring minimaal, dus die beoordeling zal ook nog wel wijzigen.

Mijn TL;DR: goed om te weten dat er ook een andere kant is, de deur naar de (eerste..) droommotor is niet dicht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert_s
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:06
nldls schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

Dit vind ik vooral heeel erg afhangen van je eigen bewustzijn en je beheersing. Mijn eerste was een 900 cc cardan toermotor. Ook niet een "instappertje". Wel goedkoop overigens.
Maar als je weet dat je prima beheersing hebt en niet bij elke gelegenheid probeert je vermogen 100% te benutten kun je best een leuke eerste kopen hoor.

Ik rijd nu met 140 pk. De keren dat ik uberhaupt durf dat vermogen te gebruiken is niet zo groot. Nu ik er een jaar mee rijd (en een goede 7k km), durf ik ook met optrekken meer vertrouwen op de motor en weet ik dat hij er niet vandoor gaat. Maar ook dat alleen als ik weet en zie dat de omstandigheden goed zijn. Anders is het optrekken uit 1 ook gewoon rustig en gaat daarna in 2 het gas wat verder los.

TL:DR: Kan prima als je van jezelf weet dat je beheersing hebt en niet altijd en direct voluit wilt.
Niet mee eens. Zo'n Rocket 3 heeft niet alleen 165pk, maar weegt ook zo goed als 300 kilo. En dat ding is gewoon GROOT (ik heb er even op mogen zitten op de motorbeurs). Dit rijdt wel even heel anders dan je les-naked bike. Je hoeft niet meteen op een 250cc te beginnen natuurlijk, maar zo'n Rocket doet zijn naam wel eer aan. Ik zou zeker voor een 600-900cc gaan als eerste motor, en niet te zwaar zodat er nog een beetje mee te manoeuvreren valt.

Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nldls
Gewoon starten in Nederland. De snelweg op, km's maken. 80 wegen pakken. maar vergeet vooral ook niet om toch ook je langzame bewegingen te doen. Halve draai, stapvoets rijden, etc.

Ik heb de motor in kwestie niet zelf opgezocht dus ken de specs niet. Meer in het algemeen. Als je 18 bent en gelijk met 150 pk gaat rijden, zie ik dat snel fout gaan. Maar als je al wat langer op weg bent en dat hele lompe kwijt bent, kun je denk ik prima zwaarder starten. Neem de tijd om hem te leren, ga hem testen, doe je behendigheid ermee om er goed gevoel bij te krijgen en enjoy.

Een 13.000 rpm lopende Fazer reageert heel anders (ondanks 100 pk), maar ook die kan extreem fel zijn, juist door gebrek aan veiligheid. is dat dan beter dan 165 pk op een ander type motor? Ik denk dat dat wel meevalt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
Als je jezelf niet vertrouwd met een snelle motor waarom begin je er dan uberhaupt aan?
Dat verhaal geldt net zo goed als met een auto. Alles komt met goed verstand...

Meeste ongevallen gebeuren op kruisingen, 60 en 80-wegen. Ook daar kan je met je CB500 te snel rijden.

Ik zou een bike niet per se laten staan omdat ie teveel paardjes heeft. Ik zou een motor wel laten staan omdat ie geen ABS heeft of wanneer ik het idee heb er niet mee uit de voeten te kunnen. Ik denk dat ik makkelijker zou rijden op een tourfiets of naked (rechtop zitten) dan op een chopper of supersport (achterover of ver voorover zitten).

Ervaring komt met de kilometers. En voor mij is het nog steeds wennen na weer opstappen als ik een winter niet gereden heb. Dan is het ook een beetje roestig bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
badkuip schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:10:
Als je jezelf niet vertrouwd met een snelle motor waarom begin je er dan uberhaupt aan?
Dat verhaal geldt net zo goed als met een auto. Alles komt met goed verstand...

Meeste ongevallen gebeuren op kruisingen, 60 en 80-wegen. Ook daar kan je met je CB500 te snel rijden.

Ik zou een bike niet per se laten staan omdat ie teveel paardjes heeft. Ik zou een motor wel laten staan omdat ie geen ABS heeft of wanneer ik het idee heb er niet mee uit de voeten te kunnen. Ik denk dat ik makkelijker zou rijden op een tourfiets of naked (rechtop zitten) dan op een chopper of supersport (achterover of ver voorover zitten).

Ervaring komt met de kilometers. En voor mij is het nog steeds wennen na weer opstappen als ik een winter niet gereden heb. Dan is het ook een beetje roestig bij mij.
De ene motor is nu eenmaal wat gemakkelijker om te rijden, dan de andere. Ik zou altijd beginnen op een vergevingsgezinde motor, zodat een foutje niet meteen wordt afgestraft. Fouten maken hoort bij ervaring opdoen. En ervaring doe je wat gemakkelijker op als de motor niet te intimiderend is.

Denk wel dat moderne rijhulpsystemen (traction control, wheelie control, rijmodii) ook motoren met een hoger vermogen vergevingsgezinder maken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:49
Zaterdag a.s. tot de week daarop zaterdag is het weer zover.
Mijn jaarlijkse motor trip.

Plan voor nu: zo direct mogelijk naar de Italiaanse Alpen, bij Sussa in de buurt.
Dag 1 ergens ten hoogste van Lyon, misschien net wat verder als het verkeer en het achterwerk mee willen werken.

Daar via de TET en eventueel andere routes naar de Middellandse Zee afzakken aan de Italiaanse krant van de grens. Misschien nog op bezoek bij een Nederlandse vriend die in de Piemonte woont en een agriturismo heeft.
Vanuit de kust weer met een boogje langs Menton af terug omhoog via Franse offroad/TET routes.

Net even bij de Decathlon wat noodvoedsel zakjes gekocht en een nieuw gasbrandertje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOrsXBW6Jp7gpE7aEIPv2rluqwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yg02u4eewTL1MqmXvA8G1j7B.jpg?f=fotoalbum_large

De pot Nutella staat al ook weer klaar.
Erg veel zin in *O*
Ik beloof natuurlijk weer een verslag te schrijven.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Joris748 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:29:
[...]

De ene motor is nu eenmaal wat gemakkelijker om te rijden, dan de andere. Ik zou altijd beginnen op een vergevingsgezinde motor, zodat een foutje niet meteen wordt afgestraft. Fouten maken hoort bij ervaring opdoen. En ervaring doe je wat gemakkelijker op als de motor niet te intimiderend is.

Denk wel dat moderne rijhulpsystemen (traction control, wheelie control, rijmodii) ook motoren met een hoger vermogen vergevingsgezinder maken.
Ik ben het met je eens. Ik denk dat een vergevingsgezinde motor iets anders is dan een motor heel veel paardjes (of niet).
Een Fazer 1000 heeft ook 140pk een Pan European heeft er 120. Beiden lijken me redelijk vergevingsgezinde motoren.

Een motor met weinig paardjes die je zo op het achterwiel trekt lijkt me wat spannender. Een SV650 met 70 paardjes gaat toch betrekkelijk eenvoudig op het achterwiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:57
SV650 makkelijk op het achterwiel?
Dat ding kan volgens mij niet eens een wheelie op alleen gas als je al rijdt, dus dan moet je al wel met de koppeling aan het kutten zijn

Edit: misschien dat ik te zwaar ben.

[ Voor 10% gewijzigd door kneusteun op 07-08-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
WilbertNeems schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

Waar rijdt je dan? Want de N627 vindt ik juist weer heel saai. :o
Ligt eraan. De ene keer de N627, maar vaker langs Val Dieu of Aubel. Het helpt als je toch al uit die buurt komt en de leuke weggetjes daar kent. ;)
De terugweg kom ik ook regelmatig via Henri-Chapelle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
badkuip schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Ik ben het met je eens. Ik denk dat een vergevingsgezinde motor iets anders is dan een motor heel veel paardjes (of niet).
Een Fazer 1000 heeft ook 140pk een Pan European heeft er 120. Beiden lijken me redelijk vergevingsgezinde motoren.

Een motor met weinig paardjes die je zo op het achterwiel trekt lijkt me wat spannender. Een SV650 met 70 paardjes gaat toch betrekkelijk eenvoudig op het achterwiel
Een SV650 is juist vergevingsgezind. Bij een Pan kun je je handen vol hebben aan het gewicht en een Fazer 1000 kan aardig met je aan de haal gaan.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
Fazer 1000 zeker. Fazer 600 kan al aardig fel zijn, zeker hoog in de toeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bommes schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:37:
Zaterdag a.s. tot de week daarop zaterdag is het weer zover.
Mijn jaarlijkse motor trip.

Plan voor nu: zo direct mogelijk naar de Italiaanse Alpen, bij Sussa in de buurt.
Dag 1 ergens ten hoogste van Lyon, misschien net wat verder als het verkeer en het achterwerk mee willen werken.

Daar via de TET en eventueel andere routes naar de Middellandse Zee afzakken aan de Italiaanse krant van de grens. Misschien nog op bezoek bij een Nederlandse vriend die in de Piemonte woont en een agriturismo heeft.
Vanuit de kust weer met een boogje langs Menton af terug omhoog via Franse offroad/TET routes.

Net even bij de Decathlon wat noodvoedsel zakjes gekocht en een nieuw gasbrandertje. [Afbeelding]

De pot Nutella staat al ook weer klaar.
Erg veel zin in *O*
Ik beloof natuurlijk weer een verslag te schrijven.
Leuk Bommes d:)b Toffe reis gewenst *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
nldls schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:53:
Wat bedoel je daarmee? Fel is niet perse het probleem, het is het vermogen wat op dat moment vrij komt. Een motor kan fel zijn als een chihuahua, maar als daar vervolgen geen kracht achter zit is het alsnog (relatief) ongevaarlijk.

Daarbij rij je niet ineens per ongeluk 10.000 toeren. En in het middengebied gebeurt er niet zo heel veel bij een Fazer 600. Een Fazer 1000 heeft een veel sterker middengebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

nldls schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:53:
De 600 moet je inderdaad op toeren houden als je 'm goed wakker wil hebben. Verder lijkt het me een prima motor voor een beginner, je kunt er best mooi mee gooien en smijten, hij is snel zat (zeker voor op de openbare weg) maar straft niet meteen elk foutje af.

Het nadeel van de FZS600 zoals ik heb vind ik wel dat sommige onderdelen erg slecht leverbaar zijn, en de motor zit op sommige punten ook debiel in elkaar. Een dichte remklauw achter bijvoorbeeld, die onder de remschijf hangt zodat alle rotzooi er mooi in kan blijven hangen waardoor de boel zo fijn vast kan rotten |:(

De eerder genoemde SV650 is best een prima beginnersfiets. Ik heb een aantal kilometers met zo'n ding gereden (eentje uit 2003) en ik herken me ook niet in het beeld dat zo'n SV gemakkelijk op z'n achterwiel gaat.

[ Voor 61% gewijzigd door Destruction op 07-08-2023 19:33 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Destruction schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 19:27:
[...]

De 600 moet je inderdaad op toeren houden als je 'm goed wakker wil hebben. Verder lijkt het me een prima motor voor een beginner, je kunt er best mooi mee gooien en smijten, hij is snel zat (zeker voor op de openbare weg) maar straft niet meteen elk foutje af.

Het nadeel van de FZS600 zoals ik heb vind ik wel dat sommige onderdelen erg slecht leverbaar zijn, en de motor zit op sommige punten ook debiel in elkaar. Een dichte remklauw achter bijvoorbeeld, die onder de remschijf hangt zodat alle rotzooi er mooi in kan blijven hangen waardoor de boel zo fijn vast kan rotten |:(

De eerder genoemde SV650 is best een prima beginnersfiets. Ik heb een aantal kilometers met zo'n ding gereden (eentje uit 2003) en ik herken me ook niet in het beeld dat zo'n SV gemakkelijk op z'n achterwiel gaat.
Ja zo'n Fazer is een leuke motor. Maar die eerste generaties zijn zonder ABS. Dat lijkt me wel een must, al helemaal voor een beginner.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:47
noes schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:10:
[...]

Ja zo'n Fazer is een leuke motor. Maar die eerste generaties zijn zonder ABS. Dat lijkt me wel een must, al helemaal voor een beginner.
Neem dan de XJ6 Diversion(2009-2016), de opvolger van de fazer en ook met ABS geleverd. Prima fiets om @noes bij te houden.(als het droog is :+ )

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Net ff op mijn step/scooter mijn nieuwe jas getest en bij het om je schouder kijken irriteert het wat bij je nek. Moet dat nog even wennen? Ik las dat een colletje het probleem kon fixen? Of moet ik de jas ruilen?

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerVincent op 07-08-2023 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:47:
Net ff op mijn step/scooter mijn nieuwe jas getest en bij het om je schouder kijken irriteert het wat bij je nek. Moet dat nog even wennen? Ik las dat een colletje het probleem kon fixen? Of moet ik de jas ruilen?
Je moet er minder bij nadenken en die jas gewoon met lessen aantrekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Joris748 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:52:
[...]

Je moet er minder bij nadenken en die jas gewoon met lessen aantrekken ;)
tijdens lessen had ik geleende spullen :) Deze zaterdag gekocht, maar donderdag maar eens kijken hoe het bevalt tijdens motorrijden zelf :) Denk dat ik dan met hele andere dingen bezig ben dan wat geneuzel aan mijn nek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Mitssz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:40:
[...]

Neem dan de XJ6 Diversion(2009-2016), de opvolger van de fazer en ook met ABS geleverd. Prima fiets om @noes bij te houden.(als het droog is :+ )
Wat is een prima fiets om hem bij te houden als het nat is? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:47
Joris748 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:57:
[...]

Wat is een prima fiets om hem bij te houden als het nat is? >:)
Dezelfde, maar dan met een andere berijder :P

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• badkuip
Trouwens, hier nog even een verslag van mijn zoektovht naar een nieuwe brommer.

Eerder al de Kawa Z100SX gereden en ook de Yamaha Tracer 9.
De Kawa daar ga ik binnenkort nog voor terug, om er nog eens wat langer op de rijden.
De Tracer is leuk en rijdt fantastisch maar ik ben er niet wild van. Dus die valt af.

Toen nog een Moto Guzzi V100 Mandello gereden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjfmqSbN-nHVaeBH7JDvWYFBCvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVZmNMcJ05f3VJ2Hey6Q6Fcd.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een ervaring en wat een prachtige machine. Maar ontzettend wennen. Ik had nog nooit eerder op een V-twin gereden en het is compleet iets anders dan een 4 inlijn.
Het bokt wat meer en zo nu en dan heb je het gevoel dat je op een trekker rijdt. Maar het vermogen bij lage toeren is heerlijk en hij pakt lekker op.
Maar ik denk niet dat hem wordt voor mij. Met de kofferset kost ie iets meer dan €20.000. Dat is ruim boven mijn budget. Misschien later tweedehands of als een demo model, maar daarvoor is ie nog te kort op de markt.

Ik ga nog eens rijden op de Z1000SX en inmiddels is de MT-09 (niet-Tracer) ook op het lijstje gekomen. Dus daar binnenkort ook maar een rondje op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 22:18
Mitssz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:02:
[...]

Dezelfde, maar dan met een andere berijder :P
Mietje! :+

Naja die hoosbuien van de terugweg waren dan wel minder :X

Gamertag: timmie271

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 22:18
TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:47:
Kan wat ruw zijn nog wellicht? En als het jas op huid is zal het sowieso sneller irriteren, hier draai ik meestal m'n bovenlichaam mee bij het over m'n schouder kijken.

Gamertag: timmie271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik ben aan het inlezen over navigatie. Het lijkt erop dat een aparte mobiel het beste is. Je hoofdmobiel niet ivm schokken en camera? Las deze tip: Nokia XR20 zou goed zijn. Hoe doen de tweakers het hier? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 22:39

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:46:
Ik ben aan het inlezen over navigatie. Het lijkt erop dat een aparte mobiel het beste is. Je hoofdmobiel niet ivm schokken en camera? Las deze tip: Nokia XR20 zou goed zijn. Hoe doen de tweakers het hier? :)
Ik gebruik gewoon mijn "hoofdmobiel", met een Anti-vibration mount. Geen enkel probleem. Anderen zullen van een aparte mobiel gebruiken, of misschien wel een tablet, en weer anderen zweren bij Tomtom of Garmin. Elke oplossing heeft z'n eigen voordelen. Wat voor jou het beste is?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:44
Heb sinds kort een nieuwe telefoon dus de oude is nu de navigatie telefoon geworden :) camera boeide mij sowieso niet op een telefoon dus dat scheelde al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik lees ook mooie verhalen over apple carplay. Ben daar wel fan van :) Alleen ben ik bang dat je dan minder apps hebt als je op je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:44
TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:03:
Ik lees ook mooie verhalen over apple carplay. Ben daar wel fan van :) Alleen ben ik bang dat je dan minder apps hebt als je op je telefoon?
Is dat niet alleen voor (vrij) recente modellen? Ik heb eentje uit 2019 en die heeft dat allemaal niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sunnyboy_

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

Voor 10k ga je geen motor vinden met Apple Carplay erop denk ik :)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Las een verhaal met een dongle dat je hem kunt installeren met google systeem. beetje apart maar schiijnt te werken

[ Voor 32% gewijzigd door TweakerVincent op 07-08-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik zit hier niet 100% in maar ik lees ff mee.

Ik dacht ook aan een goedkope 2dehands phone in een houder op een hotspot van mijn werkphone.

Ik heb nog een oude Zumo maar die werkt niet of nauwelijks meer, traag, geen updates meer etcetera.

Ik las hier stukje terug nog over zo’n BT opbouwscherm met CarPlay, leek me ook wel wat.

Geen gezeik met oud kaartmateriaal of dure abbos met updates….gewoon google en anders bijv zaken als Mapsme ofzo.

Navi op de motor kunje heel wat uurtjes leesvoer op stuk slaan vrees ik ;)

Man, ik reed vroegah met Garmin Streetpilot 3………als je daar nu op terugkijkt…… :X

Kostte een gruwelijk godsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik vind het trouwens enorm lastig om een motor te kiezen. Ik heb 0 verstand van motoren, op advies van jullie (en goedhart) ga ik een tiger 800 en een versys 650 testen. Ik heb alleen maar op een sv650 gelest en sinds woensdag dus mijn rijbewijs.

Geen idee waar ik op moet letten, de tiger staat voor 9450 te koop, de versys 8200. Kan beide prima betalen maar mss kan ik net zo goed een motor van 5k kopen?

Ik wil vooral een motor die probleemloos rijd en niet elke keer stil staat. Om eerlijk te zijn zien alle motoren (er NU) nog allemaal hetzelfde uit. Ik ben 3 keer in een motorzaak geweest en een beetje rondgelopen, maar vind ze allemaal tof :D. Mijn instructeur raadde ABS en Adventure bike (ivm lengte=1.90 m) aan.

Ik ga dus nu lekker rijden erop donderdag, maar blijf het maar lastig vinden.

Wat ik wel belangrijk vind:

- Perfecte navigatieset of via telefoon
- Topkoffer waar mijn trolly in past
- Windscherm
- Snelle acceleratie, maar dat doen ze allemaal
- betrouwbaar, goedhart biedt 12 maanden BOVAG garantie, dat klinkt wel goed :)
- handvat-verwarming en hand-kappen
- Offroad rijden als ik een beetje geleerd heb goed ik op de weg moet rijden :P TET lijkt mij super mooi!

De Tiger XCX klinkt dan goed (kan volgens de specs ook offroad), maar mss kan ik net zo goed 5k ofzo uitgeven met al mijn 'eisen'. lastig... voel me een beetje een vrouw, gevoel voor motoren gaat zeker komen, maar heb ik nu nog niet. :D En mss moet ik maar gewoon een motor kopen. Ik kan hem altijd over een jaartje oid verkopen als ik wel weet wat ik wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Fraggert schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:22:
[...]

Ik zit hier niet 100% in maar ik lees ff mee.

Ik dacht ook aan een goedkope 2dehands phone in een houder op een hotspot van mijn werkphone.

Ik heb nog een oude Zumo maar die werkt niet of nauwelijks meer, traag, geen updates meer etcetera.

Ik las hier stukje terug nog over zo’n BT opbouwscherm met CarPlay, leek me ook wel wat.

Geen gezeik met oud kaartmateriaal of dure abbos met updates….gewoon google en anders bijv zaken als Mapsme ofzo.

Navi op de motor kunje heel wat uurtjes leesvoer op stuk slaan vrees ik ;)

Man, ik reed vroegah met Garmin Streetpilot 3………als je daar nu op terugkijkt…… :X

Kostte een gruwelijk godsvermogen.
Dit is wel een interessant topic: https://www.motor-forum.n...van-mobiel.462033/page-11

Zo'n mini tablet (android) met of Android of carplay lijkt me wel mooi. Of gewoon zo'n cheape nokia met google en alle apps enzo. Mijn iphone 13 pro hoef ik dan niet te gebruiken, wat mij wel beter lijikt.

Ik neem aan dat je zo'n navigatie mobiel wel verwijderd als je je motor parkeert? Anders is hij wss zo weg? Of kan je dat diefstalproof vastzetten?

[ Voor 6% gewijzigd door TweakerVincent op 07-08-2023 22:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:23:
Ik vind het trouwens enorm lastig om een motor te kiezen. Ik heb 0 verstand van motoren, op advies van jullie (en goedhart) ga ik een tiger 800 en een versys 650 testen. Ik heb alleen maar op een sv650 gelest en sinds woensdag dus mijn rijbewijs.

Geen idee waar ik op moet letten, de tiger staat voor 9450 te koop, de versys 8200. Kan beide prima betalen maar mss kan ik net zo goed een motor van 5k kopen?

Ik wil vooral een motor die probleemloos rijd en niet elke keer stil staat. Om eerlijk te zijn zien alle motoren (er NU) nog allemaal hetzelfde uit. Ik ben 3 keer in een motorzaak geweest en een beetje rondgelopen, maar vind ze allemaal tof :D. Mijn instructeur raadde ABS en Adventure bike (ivm lengte=1.90 m) aan.

Ik ga dus nu lekker rijden erop donderdag, maar blijf het maar lastig vinden.

Wat ik wel belangrijk vind:

- Perfecte navigatieset of via telefoon
- Topkoffer waar mijn trolly in past
- Windscherm
- Snelle acceleratie, maar dat doen ze allemaal
- betrouwbaar, goedhart biedt 12 maanden BOVAG garantie, dat klinkt wel goed :)
- handvat-verwarming en hand-kappen
- Offroad rijden als ik een beetje geleerd heb goed ik op de weg moet rijden :P TET lijkt mij super mooi!

De Tiger XCX klinkt dan goed (kan volgens de specs ook offroad), maar mss kan ik net zo goed 5k ofzo uitgeven met al mijn 'eisen'. lastig... voel me een beetje een vrouw, gevoel voor motoren gaat zeker komen, maar heb ik nu nog niet. :D En mss moet ik maar gewoon een motor kopen. Ik kan hem altijd over een jaartje oid verkopen als ik wel weet wat ik wil :)
Jij kunt het beste een keer wat motoren huren.

Sochtends ophalen, naar huis rijden koffie…even lekker poepen en plassen….lekker stukje rijden…..lunchen ergens….weer even naar..huis kopje thee, koekje en dan even achterin in de tuin stoeien met parkeren……weer een stukje rijden en dan door naar de dealert terugbrengen.

Ik kocht meteen ern VF750 Interceptor na 10min proefrit……supergaaf ding maar achteraf te zenuwachtig.

Gauw ingeruld op een GSX R750W

Zon ding waar iedereen van zegt dat je daar niet op moet beginnen….. yeah:+

Helaas liep dat blok aan stront…..bleek discutabele dealer later….hoop gezeik later ergens anders een 900 Fireblade gekocht.

Moraal/verhaal……iets meer ervaring voor een weloverwogen keuze is het devies hier.

Leergeld betaal je toch……kun je beter voor huren dan een miskoop meedoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Sunnyboy_

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

Tsja, ik herken heel goed wat je zegt. Daarom heb ik zelf het eerste jaar nadat ik m'n rijbewijs had allemaal verschillende motoren gehuurt om daar een dagje op te rijden.

Zoals al door velen gezegd, het enige dat werkt, is veel uitproberen. Laat jezelf niet opjagen door een verkoper. Ja met jouw lengte past een ADV goed, maar je bent ook weer niet zo lang dat andere motoren niet passen. ABS zou ik wel nemen, maar de meeste motoren van na 2012 of zo hebben dat wel.

Ga dus op veel verschillende motoren proefrijden, niet alleen die tiger & een versys. probeer ook een V-strom 650, en veel van de andere motoren die door jezelf en anderen zijn genoemd voordat je een keuze maakt.

Of jij beter een goedkopere motor kan kopen of toch maar wat meer hangt erg af van je eigen smaak en wat je belangrijk vind. Je kan makkelijk voor 5000-6000 een knappe midsize ADV of toermotor met ABS vinden. Maar misschien wil jij wel van alles het mooiste en nieuwste en is het getalletje PK's dat je hebt wel belangrijk voor je om tegen je vrienden te kunnen vertellen. Dat is voor iedereen anders, dus dat kunnen wij je niet vertellen. Dus, ga proefrijden, en nog meer proefrijden, en nog meer proefrijden, en dan...

(een motor voor een dagje huren om te proberen is ook proefrijden heh. Gewoon wat langer dan het halfuurtje waar een normale proefrit meestal toe beperkt wordt.)

[ Voor 6% gewijzigd door _Sunnyboy_ op 07-08-2023 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:25:
[...]

Dit is wel een interessant topic: https://www.motor-forum.n...van-mobiel.462033/page-11

Zo'n mini tablet (android) met of Android of carplay lijkt me wel mooi. Of gewoon zo'n cheape nokia met google en alle apps enzo. Mijn iphone 13 pro hoef ik dan niet te gebruiken, wat mij wel beter lijikt.

Ik neem aan dat je zo'n navigatie mobiel wel verwijderd als je je motor parkeert? Anders is hij wss zo weg? Of kan je dat diefstalproof vastzetten?
Thanks, ga even lezen.

Mijn Zumo zat in eennkneiterdure houder met slot
Veilig zat voor op het terras.

Niks is veilig als ze genoeg tijd hebben.

Ik link morgen wel even een filmpje.
Binnen 25 seconden met 2 man een complete R1200GS pleite. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
_Sunnyboy_ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:33:
Tsja, ik herken heel goed wat je zegt. Daarom heb ik zelf het eerste jaar nadat ik m'n rijbewijs had allemaal verschillende motoren gehuurt om daar een dagje op te rijden.

Zoals al door velen gezegd, het enige dat werkt, is veel uitproberen. Laat jezelf niet opjagen door een verkoper. Ja met jouw lengte past een ADV goed, maar je bent ook weer niet zo lang dat andere motoren niet passen. ABS zou ik wel nemen, maar de meeste motoren van na 2012 of zo hebben dat wel.

Ga dus op veel verschillende motoren proefrijden, niet alleen die tiger & een versys. probeer ook een V-strom 650, en veel van de andere motoren die door jezelf en anderen zijn genoemd voordat je een keuze maakt.

Of jij beter een goedkopere motor kan kopen of toch maar wat meer hangt erg af van je eigen smaak en wat je belangrijk vind. Je kan makkelijk voor 5000-6000 een knappe midsize ADV of toermotor met ABS vinden. Maar misschien wil jij wel van alles het mooiste en nieuwste en is het getalletje PK's dat je hebt wel belangrijk voor je om tegen je vrienden te kunnen vertellen. Dat is voor iedereen anders, dus dat kunnen wij je niet vertellen. Dus, ga proefrijden, en nog meer proefrijden, en nog meer proefrijden, en dan...

(een motor voor een dagje huren om te proberen is ook proefrijden heh. Gewoon wat langer dan het halfuurtje waar een normale proefrit meestal toe beperkt wordt.)
Goed plan en wat @Fraggert zegt ook :). Mss van het weekend 2 dagen wat motoren huren. Goed idee :)

Ik kwam een huur site tegen waar particulieren ook motoren verhuren, is dat slim? https://www.huren.nl/c111/motoren/den-haag
Fraggert schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:36:
[...]

Thanks, ga even lezen.

Mijn Zumo zat in eennkneiterdure houder met slot
Veilig zat voor op het terras.

Niks is veilig als ze genoeg tijd hebben.

Ik link morgen wel even een filmpje.
Binnen 25 seconden met 2 man een complete R1200GS pleite. :r
Bizar! Jouw motor??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Fraggert schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:32:
[...]

Jij kunt het beste een keer wat motoren huren.

Sochtends ophalen, naar huis rijden koffie…even lekker poepenen plassen….lekker stukje rijden…..lunchen ergens….weer even naar..kopje thee, koekje en dan even achterin in de tuin stoeien met parkeren……weer een stukje rijden en dan door naar de dealert terugbrengen.

Ik kocht meteen ern VF750 Interceptor na 10min proefrit……supergaaf ding maar achteraf te zenuwachtig.

Gauw ingeruld op een GSX R750W

Zon ding waar iedereen van zegt dat je daar niet op moet beginnen….. yeah:+

Helaas liep dat blok aan stront…..bleek discutabele dealer later….hoop gezeik later ergens anders een 900 Fireblade gekocht.

Moraal/verhaal……iets meer ervaring voor een weloverwogen keuze is het devies hier.

Leergeld betaal je toch……kun je beter voor huren dan een miskoop meedoen.
Klinkt eerder als stronteigenwijs. Een VF750 te zenuwachtig vinden en dan een nog zenuwachtigere fiets terugkopen. En daarna op een nog zenuwachtigere kopen (even aannemende dat het de oer CBR-RR was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
En hoe moet ik kijken naar het aantal KM's? 30.000 Km is toch heel weinig voor een motor? of moet je het niet vergelijken met auto's? Is dit per type motor weer anders? (wss wel)? Of heb je een vuistregel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Sunnyboy_

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:39:
[...]
Ik kwam een huur site tegen waar particulieren ook motoren verhuren, is dat slim? https://www.huren.nl/c111/motoren/den-haag
[...]
Die site ken ik niet. Klinkt erg vergelijkbaar als MotoShare. Die heb ik zelf in mijn eerste jaar een aantal keer gebruikt, en dat is mij als huurder goed bevallen. Voordeel van dit soort sites is dat je niet alleen het nieuwste van het nieuwste kan huren (dat ik meestal bij dealers zo) maar ook wat oudere motoren die misschien dichter bij je eigen budget zitten.

Let wel, bij dit soort sites moet je je vaak eerst aanmelden en door de verzekeraar worden goedgekeurd. Dat is vaak niet in een dagje geregeld, dus let daar wel op als je voor komend weekend aan het kijken bent.

EDIT: Ha, ik zie net dat Huren in feite gewoon een doorlus pagina is voor dealers en motoshare, en zelf dus eigenlijk weinig toevoegt. Misschien makkelijk om dealers te vinden die verhuren in een regio.

[ Voor 10% gewijzigd door _Sunnyboy_ op 07-08-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
_Sunnyboy_ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:46:
[...]

Die site ken ik niet. Klinkt erg vergelijkbaar als MotoShare. Die heb ik zelf in mijn eerste jaar een aantal keer gebruikt, en dat is mij als huurder goed bevallen. Voordeel van dit soort sites is dat je niet alleen het nieuwste van het nieuwste kan huren (dat ik meestal bij dealers zo) maar ook wat oudere motoren die misschien dichter bij je eigen budget zitten.

Let wel, bij dit soort sites moet je je vaak eerst aanmelden en door de verzekeraar worden goedgekeurd. Dat is vaak niet in een dagje geregeld, dus let daar wel op als je voor komend weekend aan het kijken bent.
thanks voor de tip! Ik heb helaas alleen zaterdag (de hele dag tijd, maar ga dan huren. Leuk!

Zoals eerder geschreven is dan de V-strom 650 een goede?

Ik heb dan

SV650
Tiger800XCX
en versys getest

En in hoeverre kan je motoren op yt reviewen als het een ander type is (ander jaar)? Dat verschilt wss best veel nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Sunnyboy_

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:49:
[...]

Zoals eerder geschreven is dan de V-strom 650 een goede?
Ik rij zelf een V-strom 650 uit 2012, dus daar moet ik natuurlijk ja op antwoorden :)
[...]
En in hoeverre kan je motoren op yt reviewen als het een ander type is (ander jaar)? Dat verschilt wss best veel nog?
Hangt er een beetje af waarvoor je yt reviews kijkt. Zelf vind ik het wel lastig ja, want meestal zijn het net andere generaties dan welke ik te koop zie staan, en de generatie is wel belangrijk, want bepaalde zwakke plekken kunnen net het verschil maken. Best lastig allemaal, dus probeer het nou maar niet in 1x perfect te doen. Heel veel motoren zijn leuk, en zelfs al je je droommotor weet te kopen dan ben je na een aantal jaar misschien wel toe aan iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

badkuip schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:24:

De Kawa daar ga ik binnenkort nog voor terug, om er nog eens wat langer op de rijden.
De Tracer is leuk en rijdt fantastisch maar ik ben er niet wild van. Dus die valt af.

[Afbeelding]

Wat een ervaring en wat een prachtige machine. Maar ontzettend wennen. Ik had nog nooit eerder op een V-twin gereden en het is compleet iets anders dan een 4 inlijn.
Het bokt wat meer en zo nu en dan heb je het gevoel dat je op een trekker rijdt. Maar het vermogen bij lage toeren is heerlijk en hij pakt lekker op.
Maar ik denk niet dat hem wordt voor mij. Met de kofferset kost ie iets meer dan €20.000. Dat is ruim boven mijn budget. Misschien later tweedehands of als een demo model, maar daarvoor is ie nog te kort op de markt.

Ik ga nog eens rijden op de Z1000SX en inmiddels is de MT-09 (niet-Tracer) ook op het lijstje gekomen. Dus daar binnenkort ook maar een rondje op doen.
Prachtige motor inderdaad. Jammer dat je de BMWs al bij voorbaat uitsluit, want hoe je dit motor karakter beschrijft zou een boxer je wellicht ook wel liggen. Hoewel de R1250R en RS ook kostbare brommers zijn, zijn die nu wel lang genoeg op de markt om een knappe jong gebruikte te vinden.
Mitssz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:40:
[...]

Ja met die Road4 bandjes ging het niet heul snel, die had ik er echt eerder af moeten gooien. Nu met de SportAttack 4 gaan bochtjes met minder moeite en een stuk sneller :Y

En die Road4 waren met 7750km ook wel op, dus ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
_Sunnyboy_ schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:53:
[...]

Ik rij zelf een V-strom 650 uit 2012, dus daar moet ik natuurlijk ja op antwoorden :)

[...]

Hangt er een beetje af waarvoor je yt reviews kijkt. Zelf vind ik het wel lastig ja, want meestal zijn het net andere generaties dan welke ik te koop zie staan, en de generatie is wel belangrijk, want bepaalde zwakke plekken kunnen net het verschil maken. Best lastig allemaal, dus probeer het nou maar niet in 1x perfect te doen. Heel veel motoren zijn leuk, en zelfs al je je droommotor weet te kopen dan ben je na een aantal jaar misschien wel toe aan iets anders.
Is het slim om een R1200 GS te proberen zaterdag? Ik zie dat dat kan en die vriend van mij zweerd bij een 1200GS. Ik ben alleen nog super beginner, maar ben wel benieuwd hoe zoiets rijd? Of beter bij veel met lichtere gewoon testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:57:
[...]

Is het slim om een R1200 GS te proberen zaterdag? Ik zie dat dat kan en die vriend van mij zweerd bij een 1200GS. Ik ben alleen nog super beginner, maar ben wel benieuwd hoe zoiets rijd? Of beter bij veel met lichtere gewoon testen?
Je was wel vrij lang toch? Dan is een R1200GS geen probleem. Of R1250GS natuurlijk, nog leuker (maar boven budget). Als je een allroad wil is de GS over het algemeen wel dé benchmark. Zelf vind ik de R1250R, RS of RT leukere motoren, maar ieder wat wils :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WilbertNeems
TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:57:
[...]

Is het slim om een R1200 GS te proberen zaterdag?
Dat moet je toch zelf inschatten. Een GS rijdt goed als je eenmaal op gang bent maar met manoeuvreren is het een log ding. Als je nog moeite hebt met lage snelheid is het beter van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:39:
[...]

Goed plan en wat @Fraggert zegt ook :). Mss van het weekend 2 dagen wat motoren huren. Goed idee :)

[...]

Bizar! Jouw motor??
Gelukkig niet de mijne nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilbertNeems
noes schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:00:
[...]
Als je een allroad wil is de GS over het algemeen wel dé benchmark.
De benchmark als je vooral aan de verharde kant zit, als je veel onverhard wil en als beginner lijkt het met toch niet de benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Offroad kan denk ik nederland nauwelijks, maar lijkt mij wel tof, maar niet een must. Ik ben vooral benieuwd hoe zo'n motor rijdt omdat die vriend super laaien enthousiast is.

Maar twijfel dus of het handig is nu direct een dag een 1200GS te huren. Heb heel weinig ervaring natuurlijk

En stel dat ik hem wil kopen, is zoiets betrouwbaar? 117k kilometers? https://www.marktplaats.n...bj-2007-r1200-zeer-netjes

[ Voor 24% gewijzigd door TweakerVincent op 07-08-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Joris748 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:41:
[...]

Klinkt eerder als stronteigenwijs. Een VF750 te zenuwachtig vinden en dan een nog zenuwachtigere fiets terugkopen. En daarna op een nog zenuwachtigere kopen (even aannemende dat het de oer CBR-RR was :P
De VF had een zwabberframe en een 16” voorwiel.

In welke wereld is een GSX R750W dan zenuwachtiger…..dat is echt een vreemde opmerking, maar goed ik heb die drie achter elkaar gehad dus ik zal het wel niet weten.

De Honda was een 1996 CBR900RR Fireblade (SC33). Fantastische motor, superstrak rijden en ook nog eens comfortabel op een hele dag sturen in het buitenland met een zwik bagage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
Misschien qua gasaanname? Wat voor een deel ook weer afhankelijk is van de afstelling van de gashendel, aangenomen dat er nog geen ride by wire op zat, bij die jaartallen durf ik die stelling wel aan :P. En de kettingspanning is dan ook van belang... Kortom, de ene motor is de andere niet. :)

[ Voor 9% gewijzigd door DrivinUCrazy op 07-08-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:06:
Offroad kan denk ik nederland nauwelijks, maar lijkt mij wel tof, maar niet een must. Ik ben vooral benieuwd hoe zo'n motor rijdt omdat die vriend super laaien enthousiast is.

Maar twijfel dus of het handig is nu direct een dag een 1200GS te huren. Heb heel weinig ervaring natuurlijk

En stel dat ik hem wil kopen, is zoiets betrouwbaar? 117k kilometers? https://www.marktplaats.n...bj-2007-r1200-zeer-netjes
Ik denk dat jij, naast huren, even op de rem moet* trappen vincent, goed bedoeld overigens. :>

Heb je uberhaupt al op een GS gezeten? Je hebt hem al bijna gekocht ;)

* je “moet” niks he….ik snap best dat je graag wilt rijden, maar gun jezelf even wat kijk en proetzit plezier.

Bij zo’n GS spelen er, net als bij andere motoren (al helemaal met dergelijke leeftijden en kmstanden) zaken waar je je even in verdiept wilt hebben om een aantal vergelijkbare motoren naast elkaar te houden. Denk aan onderhoud, herkomst vd motor, aantal eigenaren (6+ in de afgelopen 3 jaar?).
Systemen zoals welke generatie ABS…..want soms kan een 1 jaar nieuwere fiets een veel betere keuze zijn voor hetzelfde geld maar wel kariger uitgevoerd…..meer kilometers…..geennkoffers of navi…….maar koffers hoeven er niet bij, die staan wel op marktplaats…..so to speak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DrivinUCrazy schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:12:
Misschien qua gasaanname? Wat voor een deel ook weer afhankelijk is van de afstelling van de gashendel, aangenomen dat er nog geen ride by wire op zat, bij die jaartallen durf ik die stelling wel aan :P. En de kettingspanning is dan ook van belang... Kortom, de ene motor is de andere niet. :)
Ride by wire……ik ben uit 1977 joh _O-

Ik wist pas een paar weken terug dat dat bestond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Fraggert schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:19:
[...]

Ik denk dat jij, naast huren, even op de rem moet* trappen vincent, goed bedoeld overigens. :>

Heb je uberhaupt al op een GS gezeten? Je hebt hem al bijna gekocht ;)

* je “moet” niks he….ik snap best dat je graag wilt rijden, maar gun jezelf even wat kijk en proetzit plezier.

Bij zo’n GS spelen er, net als bij andere motoren (al helemaal met dergelijke leeftijden en kmstanden) zaken waar je je even in verdiept wilt hebben om een aantal vergelijkbare motoren naast elkaar te houden. Denk aan onderhoud, herkomst vd motor, aantal eigenaren (6+ in de afgelopen 3 jaar?).
Systemen zoals welke generatie ABS…..want soms kan een 1 jaar nieuwere fiets een veel betere keuze zijn voor hetzelfde geld maar wel kariger uitgevoerd…..meer kilometers…..geennkoffers of navi…….maar koffers hoeven er niet bij, die staan wel op marktplaats…..so to speak.
thanks :) Was ook meer ter info of zo'n 1200GS een optie zou kunnen zijn. Neig zeker meer naar een nieuwere en recente motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:25:
[...]

thanks :) Was ook meer ter info of zo'n 1200GS een optie zou kunnen zijn. Neig zeker meer naar een nieuwere en recente motor.
Met lange poten en een beetje kracht is dat prima een optie, maar zoals @WilbertNeems terecht opmerkt, net als een 1pitter is een boxer best “karaktervol” te noemen.

Dat is natuurlijk wennen, een SVtje loopt een stuk gemoedzamer qua karakteristiek. En een paralelle twin al helemaal.

De eerste bocht die ik met een RSV mille nam op de rotonde moest ik ontkoppelen en remmen want in zijn 3 flikkerde dat ding stil en in zijn 2 ging ik rechtdoor…..dat was wel ff een dingetje. Bichtje 2 ging prima…maar ik onderschatte wel ff flink de motorrem op zo’n dikke literfiets met een Vtwin :P

Zo’n boxer moet je ook even mee leren omgaan maar als je dat bevalt wil je zoals velen nooit meer anders. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:07

botoo

💀 too old to die young

Ride by Wire is geen wondermiddel, simpele gaskabels doen het net zo goed (mits in goede staat). Ik heb ervaring met beide en kan er geen verschil in gebruik in ontdekken. Brakke oude kabels zijn wel wat minder ja.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:49
@TweakerVincent van alle motoren die ik je heb horen beschrijven een aanhalen denk ik dat die Tiger waar je zaterdag mee gaat rijden nog wel eens de beste keuze zou kunnen zijn.
3 cilinder dus vermogen over heel de linie, betrouwbaar, fijne motor van wat ik er overal van hoor.
Met wat kunde, durf en goede banden ook nog wel over de TET te manoeuvreren.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Thanks voor de tips, ik denk dat ik de 1200GS maar ff skip zaterdag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:06:

Ja net ingelopen. 2005-2007 had wel een ABS met een gevoelige pomp, beter jaartje nieuwer pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

WilbertNeems schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:04:
[...]

De benchmark als je vooral aan de verharde kant zit, als je veel onverhard wil en als beginner lijkt het met toch niet de benchmark.
Zo worden toch de meeste allroads ook gebruikt? Net als de gemiddelde SUV (auto) ook niet meer dan een gravelpaadje op de camping zal zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
[...]

......Zoals eerder geschreven is dan de V-strom 650 een goede?....
Ik heb in april 2021 mijn eerste motor gekocht. Een v-strom 650 uit 2013. Heb les gehad op de sv650 en proef gereden op een fazer en de 650.

Fazer vond ik niets. Heel erg veel werken. Vervolgens op de v-strom en dat ging zo soepel.

Uiteindelijk de V-strom gekocht en 21000 heerlijke km's op gemaakt tot hij vorig jaar oktober total loss werd verklaard. Heb er veel mee en van geleerd. Persoonlijk vind ik het een geweldige motor om mee te beginnen. Genoeg power maar niet teveel, luistert goed naar je en goed handelbaar.

Mijn tip neem hem mee in je proefritten.

Maaaaar onderaan de streep ben jij degene die met je motor gaat rijden. Zoals je op de voorgaande pagina's hebt kunnen zien heeft iedereen andere wensen en behoeften.

Zoals vaker aangehaald, rij er meerdere proef, voel wat goed voelt voor je en wat niet.

Uiteindelijk moet jij hem fijn vinden rijden. Wij hebben al een (of meerdere) motoren die we lekker vinden rijden en hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door ll roel j op 08-08-2023 00:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 09:01
Voor de eenvoud: ik heb geleerd dat ABS te herkennen is aan de ABS ring, zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/mgl/0ZMWV/s1/motorcycle-abs-ring.jpg

De kleinste ring dus
Afbeeldingslocatie: https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/how-motorcycle-abs-works-64330_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik had het gister al even kort over hoe snel een motor gejat is.

linkje naar een AVI filmpje van 25 seconden:

https://www.bmwgsclub.nl/...e/attachment.php?id=23017

ps: ik weet niet of jullie hier bij kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
botoo schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:33:
Ride by Wire is geen wondermiddel, simpele gaskabels doen het net zo goed (mits in goede staat). Ik heb ervaring met beide en kan er geen verschil in gebruik in ontdekken. Brakke oude kabels zijn wel wat minder ja.
Dat zei ik ook niet, maar er is minder aan af te stellen aan ride by wire. Speling in de gaskabels daarentegen kun je nog wel verhelpen.
De eerste generatie super Tenere 1200 (v.a. 2010) is wat dat betreft helemaal raar. Met gaskabels een potmeter bedienen op het gasklephuis, waarna de computer het overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

noes schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:49:
[...]
Zo worden toch de meeste allroads ook gebruikt? Net als de gemiddelde SUV (auto) ook niet meer dan een gravelpaadje op de camping zal zien.
Dan heb je altijd de veerweg en hoge zitpositie nog en daar heb je iedere dag profijt van (met als prijs een stukje wegligging als je tot het gaatje wil gaan en extra brandstofverbruik)

leeg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TweakerVincent schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:40:
Thanks voor de tips, ik denk dat ik de 1200GS maar ff skip zaterdag :)
wel verplicht proefzitten he, pikkebaas! :P

Gewoon op alles onder de 10K gaan zitten......

VFR1200 die ik al noemde.....een K1200S/K1200R.....K1300GT.....FJR1300.

Dat is allemaal toersport, maar het is goed om even te vergelijken, wie weet vind je dat zo lekker zitten dat je dat hele grindpadwerk vergeet..of er met wat ervaring later een crossertje naast zet.

Alle segmenten even lekker pakken....ik heb inmiddels aardig wat rondjes showroom erop zitten.

Lekker een paar keer een middag vrij gepakt op werk.......heb Hengelo, Dongen, Zwolle, Apeldoorn, Bodegraven, Slagharen, Almere, Tilburg, Barneveld, Ede, Nijkerk inmiddels erop zitten. Niet in 1 dag overigens :+

Hoe meer je ziet hoe........meer je ziet......het leren kijken naar motoren en waar je op moet letten is ook iets dat je even door moet leren.

Ik meen dat je 40 jaar was? Dan heb je in elk geval al ervaring met verkopers in een showroom en een zwikje levenservaring d:)b

De consensus hier is eigenlijk wel.....als je makkelijk een proefrit kan regelen pak dan even 2 die je aanstaan zoals die Tiger en nogwattes.
Sommige zaken doen best wat lastig en je kunt rustig aangeven na je ritje dat je het nog even niet weet en nu je erop gereden hebt wat twijfelt over je eerste motor. Die demo's hebben ze niet voor niks staan.

Toen ik bij Goedhart langs ging zag het groen van de proefritplaten buiten, stonden 3 man continu buiten om de boel in ontvangst te nemen voor de volgende.

De twijfel die je nu ervaart is niks meer dan een gebrek aan ervaring, daar doe je niets aan behalve meters maken :) Maak je daar niet druk om, we weten allemaal wel dat dat roze papiertje je een gat in je rijbroek brand ;)

Je loopt straks ineens tegen een motor aan waar je je meteen op thuis voelt. *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
Uiteindelijk is het toch zo dat je er meer wil (N+1)
Ik ben zelf van allroad naar allroad naar café naar racer naar supermoto naar allroad gegaan en nog wat tussendoor.

Alles is leuk 😅
En voor allemaal is er een tijd en plek dat het de ideale fiets is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bioflap
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 09:07
Patrock schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 07:25:
Ktm 1190 is ook veel plezier. 150pk. Meerdere rijmodi.
Achteraf heb ik spijt van alle motoren die ik weg heb gedaan.

Vstrom 650 zat krapjes waardoor ik last kreeg van de onderrug. Maar mis em wel. Heerlijk om vol aan het gas te kunnen hangen zonder lompe overtredingen te maken. En heerlijk geluid / gestamp.
Haha is dat niet wat iedereen heeft? Ik heb ook dat ik van iedere motor denk, ach, had ik die nog maar in de schuur staan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
@TweakerVincent Staar je niet blind op proefritten alleen. De kans dat je nu de beste motor voor je wel vindt is kleiner dan dat je hem niet vindt. Je kunt nu misschien wel de motor vinden die lekker rijdt, maar die blijkt achteraf helemaal niet geschikt voor wat je ermee gaat doen. En dat laatste weet je waarschijnlijk nog niet.

Misschien blijkt na een jaar wel dat je het ding vooral gebruikt voor korte ritjes in het weekend of juist voor lange (toer)ritten. Vind je het gewoon lekker om een stukje te rijden of ga je echt zitten voor het betere stuurwerk. Word je mooi weer rijder of rijd je onder verschillende omstandigheden.

Daarom zou ik in jouw geval kiezen voor een degelijke allrounder. Niet te licht, niet te zwaar. Aan een Versys 650, V-strom 650, NC700x kun je je geen buil vallen en dan weet je over een jaar of twee wat je echt aanspreekt. Dan kun je waarschijnlijk wat bij je past: sportiever, meer allroad, meer cruiser, naked ... zoveel smaakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert_s
Joris748 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:53:
@TweakerVincent Staar je niet blind op proefritten alleen. De kans dat je nu de beste motor voor je wel vindt is kleiner dan dat je hem niet vindt. Je kunt nu misschien wel de motor vinden die lekker rijdt, maar die blijkt achteraf helemaal niet geschikt voor wat je ermee gaat doen. En dat laatste weet je waarschijnlijk nog niet.

Misschien blijkt na een jaar wel dat je het ding vooral gebruikt voor korte ritjes in het weekend of juist voor lange (toer)ritten. Vind je het gewoon lekker om een stukje te rijden of ga je echt zitten voor het betere stuurwerk. Word je mooi weer rijder of rijd je onder verschillende omstandigheden.

Daarom zou ik in jouw geval kiezen voor een degelijke allrounder. Niet te licht, niet te zwaar. Aan een Versys 650, V-strom 650, NC700x kun je je geen buil vallen en dan weet je over een jaar of twee wat je echt aanspreekt. Dan kun je waarschijnlijk wat bij je past: sportiever, meer allroad, meer cruiser, naked ... zoveel smaakjes.
+1 voor de V-strom. Voor de gemiddelde tot wat langere medemens een goede zit, rijdt voorspelbaar en is toch lekker wendbaar. Laatst een vriend weer op een V-strom gezet na 5 jaar niet rijden, en dat ging prima na de eerste kilometers nog wat gewenning.

En vergeet niet dat de meeste motorfietsen ontzettend waardevast zijn, dus is het niets, dan ben je hem zo weer kwijt zonder al te veel pijn in de portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:42
Ik vind het een leuke discussie die hier gaande is :) Zoveel mensen, zoveel wensen.

Mijn lijstje van de motoren die ik heb gehad;
- Honda CB750 Bol d'Or (begonnen op deze heerlijke fiets, destijds voor € 400 op de kop getikt)
- Yamaha FZR1000 (eerst proefgereden op een GSX-R750W, maar die vond ik onderin niet spannend. Eindschot was overigens wel vele malen indrukwekkender)
- Yamaha TRX850 (bijna 11 jaar in bezit gehad, heerlijk sturende fiets)
- Triumph Daytona T595 (1 week gehad, technische issues, terug gebracht)
- Aprilia RSV Mille (heerlijk, kon er op toeren en de hooligan op uithangen, wel erg spartaans)
- Yamaha TDM 850 (terug naar de parallel twin, voor mij momenteel de fijnste all rounder)

Ik hoor nog wel eens 'neem een sport-tour, daar zit je het beste op'. Voor mij gaat die vlieger niet op, ik krijg ontzettend last van m'n onderrug op die dingen. Op bovenstaande motoren heb ik op bijna alle een superbike-stuur gezet m.u.v. de Appie (gek genoeg totaal geen last van wat dan ook).

En nu zit ik in de wat-zou-ik-er-nog-eens-bij-willen-hebben-fase ;)
Eigenlijk een elektrische enduro of trial fietsje à la Sur-ron / Talaria. Kan ik hier in de buurt een beetje rustig over de paden zoemen :)

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geert_s
Kars schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:00:
Ik vind het een leuke discussie die hier gaande is :) Zoveel mensen, zoveel wensen.

- Honda CB750 Bol d'Or (begonnen op deze heerlijke fiets, destijds voor € 400 op de kop getikt)
- Yamaha FZR1000 (eerst proefgereden op een GSX-R750W, maar die vond ik onderin niet spannend. Eindschot was overigens wel vele malen indrukwekkender)
- Aprilia RSV Mille (heerlijk, kon er op toeren en de hooligan op uithangen, wel erg spartaans)
- Yamaha TDM 850 (terug naar de parallel twin, voor mij momenteel de fijnste all rounder)

Ik hoor nog wel eens 'neem een sport-tour, daar zit je het beste op'. Voor mij gaat die vlieger niet op, ik krijg ontzettend last van m'n onderrug op die dingen. Op bovenstaande motoren heb ik op bijna alle een superbike-stuur gezet m.u.v. de Appie (gek genoeg totaal geen last van wat dan ook).

Eigenlijk een elektrische enduro of trial fietsje à la Sur-ron / Talaria. Kan ik hier in de buurt een beetje rustig over de paden zoemen :)
Voor erbij? Altijd de Honda Monkey :D
Afbeeldingslocatie: https://www.honda.nl/content/dam/central/motorcycles/hvb/22YM_MONKEY_PEARL%20GLITTERLING%20BLUE_PB-231P_LOCATION_6.jpg/_jcr_content/renditions/c3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

4x2 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:57:
[...]

Dan heb je altijd de veerweg en hoge zitpositie nog en daar heb je iedere dag profijt van (met als prijs een stukje wegligging als je tot het gaatje wil gaan en extra brandstofverbruik)
Als je dat prettig vindt wel ja. Hoewel een R1200RT weer comfortabeler is dan een R1200GS.

Ik vind allroads over t algemeen een beetje saai rijden omdat je veel meer met je stuur (en dus minder met lichaam) doet. En snellere bochten voelen wat onzekerd, door wegligging en brede stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

noes schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Ik vind allroads over t algemeen een beetje saai rijden omdat je veel meer met je stuur (en dus minder met lichaam) doet. En snellere bochten voelen wat onzekerd, door wegligging en brede stuur.
true that......een hoogpoter stuur je compleet anders dan de gemiddelde racert.

Tegenwoordig zijn de frames stijf genoeg, verschil zit hem meer in de zachtere demping/vering en een 19inch voorwiel doet natuurlijk heel anders dan een 17incher...laat staan dat je op 21inch gaat met dikke noppen.

Buiten het formaat voorwiel is heel de stuurgeometrie natuurlijk appels en peren. De GS is in de laatste iteratie nog straatgerichter geworden door de stuurhoek die van een ruime 25 naar 23nog iets graad ging om nog iets meer road-based te worden.

Terwijl er ook weer mensen zijn die alle natuurwetten overboord gooien :+

Afbeeldingslocatie: https://www.motoplus.nl/wp-content/uploads/2015/07/BMW-knee-down.jpg

diskleemert: ik ben het (helaas) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
noes schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

Als je dat prettig vindt wel ja. Hoewel een R1200RT weer comfortabeler is dan een R1200GS.

Dat is denk ik de reden dat de meeste allroads ook liever het zand ingaan, dan stuur je meer met je gas en je voeten/gewicht.
Moet wel zeggen dat ik in Sauerland laatst toch aardig met de tenere voorbij wat mt's en sv's ging, ondanks de noppenbanden had ik blijkbaar meer vertrouwen in het rubber dan dat zij dat hadden.

En drempels....welke drempels? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Kars schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:00:

Mijn ontwikkeling:
  • Yamaha FJ600 (1987) - Mijn eerste motor, frame van elastiek. Die frikandel had weinig vermogen, maar was betaalbaar voor een HTS student. Wel leren rijden en leren vallen met dat ding :+. Hoe voelt een motor als hij richting de grens gaat, wat kan wel, wat kan niet. Drie jaar mee gereden en ongeveer 20.000 km mee gereden.
  • Kawasaki ZX-6R (1996) - Mijn eerste supersport. Lekker rauw blok, strakker rijwielgedeelte. Lauw midden gebied, maar goed eindschot (voor een 600tje). Twee jaar met veel plezier gereden en zo'n 30.000 km op de teller erbij gezet.
  • Ducati 748E (2001) - De mooiste, fijnste motor die ik ooit gehad heb. Had al mijn supersport ervaring nodig om met dat ding uit de voeten te kunnen. Snaarstrak rijwielgedeelte, spartaans, bokkig, een drama op lage snelheden. Maar wat een apparaat als het gas er goed op kon en als op rails in 200+ km/h bochten. Veel mee in de Eifel en op de Nordschleife mee gereden. Ook diverse trips naar Italië en Zuid-Frankrijk mee gedaan. Uiteindelijk in twee jaar tijd ook weer 30.000 km mee gereden. Het Italiaanse tweecilinder zaadje was hiermee voorgoed gepland.
  • Yamaha R6 (2003) - Helemaal aangepast voor het circuit. Ding was origineel veel te conservatief afgesteld om ermee uit te voeten te kunnen. Voorzijde 20 mm laten zakken, achterzijde 20 mm omhoog, vering/demping laten aanpassen door Intrax. Toen begon het ding een beetje te sturen. 3 jaar wedstrijden en circuitdagen mee gereden.
  • Aprilia RSV Mille (2000) - Heb een haat/liefde verhouding met dat ding. Heerlijk karakter. Meer dan een hand vol bij lage snelheden. Korte bochten en rotondes zijn keihard werken, die kom je zonder achterem niet fatsoenlijk door/over. Zithouding is nog steeds wel OK, omdat een best grote motor is. Heb dan ook bij ritten van 300 km geen last van rug en armen, mede omdat ik mijn rompstabiliteit goed train. Maar mijn benen maken een iets te grote hoek (ben 1.90m). En dat is wat het ding minder geschikt maakt voor lange afstanden. Heb deze nu 15 jaar. De eerste jaren amper gereden (1000 km per jaar), omdat ik met de MTB wedstrijden reed. Daarna getrouwd, kinderen gekregen en een huis gebouwd. Gelukkig die motor nooit weggedaan onder het mom: "hij vreet geen brood." De laatste twee á drie jaar tik ik de 3000 km wel weer aan. Heb iedere keer weer veel plezier als ik op dat ding aan het werk ben.
Die Yamaha FJ600 had weinig gemeen met de motoren die ik daarna gehad heb, maar heeft me wel de tijd gegeven om te bedenken wat ik wilde en wat ik leuk vind. Had je me toen ik net mijn rijbewijs had gevraagd wat voor motor ik 'later' zou willen, had ik "VFR750F" gezegd.

Het bloed kruipt natuurlijk waar het niet gaan kan, dus afgelopen zaterdag de eerste stap gezet naar een volgende motor. Mijn verstand zegt dat ik beter naar een Tracer 9(00) kan kijken, maar ja ... dat zaadje dat met die 748 gepland is hè!

Joris748 in "Hét grote motortopic - Deel 25"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Fraggert schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:27:
[...]

true that......een hoogpoter stuur je compleet anders dan de gemiddelde racert.

Tegenwoordig zijn de frames stijf genoeg, verschil zit hem meer in de zachtere demping/vering en een 19inch voorwiel doet natuurlijk heel anders dan een 17incher...laat staan dat je op 21inch gaat met dikke noppen.

Buiten het formaat voorwiel is heel de stuurgeometrie natuurlijk appels en peren. De GS is in de laatste iteratie nog straatgerichter geworden door de stuurhoek die van een ruime 25 naar 23nog iets graad ging om nog iets meer road-based te worden.

Terwijl er ook weer mensen zijn die alle natuurwetten overboord gooien :+

[Afbeelding]

diskleemert: ik ben het (helaas) niet.
Daarom is de Ducati Multistrada 950S / V2S zo'n goede allrounder. De Skyhook semi-actieve vering laat je de demping/vering harder afstellen op het moment dat je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
badkuip schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:24:

[Afbeelding]

de V100 S of gewone?

hier is de S met koffers (die trouwens behoorlijk aan de prijs zijn!) 'maar' £16K
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLWJpPQZtVcKe-RWvNA8hm9kkbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IkjgfJ0LrTd4I6tXlMBROcPS.png?f=fotoalbum_large
mmm dat is ook 19,383.74 Euro dus verschil is minder dan ik dacht..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 16:07

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Fraggert schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:39:
Ik had het gister al even kort over hoe snel een motor gejat is.

linkje naar een AVI filmpje van 25 seconden:

https://www.bmwgsclub.nl/...e/attachment.php?id=23017

ps: ik weet niet of jullie hier bij kunnen
Nee geen toestemming. Ben wel nieuwsgierig eigenlijk :+

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WilbertNeems
Een S, zilver/groen en zilver/zwart zijn altijd Sen.

@badkuip
De gewone V100 is een flink stuk goedkoper, is dat geen optie? Als je op een gewone als accessoire een quickshifter en handvatverwarming bestelt ga je waarschijnlijk alleen de actieve vering missen en kost hij geloof ik €3.000 minder.
Pagina: 1 ... 7 ... 49 Laatste

Dit topic is gesloten.